Bocaj | donderdag 15 september 2022 @ 20:05 |
Maar even bij de bron lezen want Volkskrant maar niet achter betaalmuur... Ook fabrikanten denken nu: die zelfrijdende auto komt er wellicht nooit... De mensen van Petrolheads zeiden het altijd al... "Autonoom blijft een droom!"... | |
Bocaj | donderdag 15 september 2022 @ 20:06 |
Kost die autonome optie bij Tesla niet 15000 dollar? | |
marc0871 | donderdag 15 september 2022 @ 20:10 |
Mooi zo. Levensgevaarlijk. | |
Harvest89 | donderdag 15 september 2022 @ 20:14 |
Nooit is een hele lange tijd. | |
Raw85 | donderdag 15 september 2022 @ 20:15 |
Het enige chille aan een zelfrijdende auto lijkt mij dat je er ‘s nachts straalbezopen veilig mee naar huis kunt, verder rijd ik zelf veel liever | |
Pizzakoppo | donderdag 15 september 2022 @ 20:19 |
Gezien de ontwikkelingen rondom A.I. lijkt het mij hoogst onaannemelijk dat er nimmer een zelfrijdende auto komt. Dat het niet binnen de gestelde marges van fantast Musk gaat vallen lijkt mij evident. | |
Papierversnipperaar | donderdag 15 september 2022 @ 20:21 |
5 maanden geleden:
| |
Bart2002 | donderdag 15 september 2022 @ 20:23 |
Dat kan niet omdat je altijd moet kunnen opletten en ingrijpen. Dat gaat niet als jij katjelam op de achterbank je roes ligt uit te slapen. | |
Eyjafjallajoekull | donderdag 15 september 2022 @ 20:26 |
Hangt er heel erg vanaf hoe en wat we verwachten. In China rijden al taxi's rond zonder bestuurder (van Baidu) maar dat zijn op plekken waar steden uit de grond gestampt zijn net. Dus alles is recht, en je kan extra hulpmiddelen bouwen om het zelfrijdende auto's makkelijker te maken zoals 3D-kaarten waarmee de software dan ook extra kan navigeren. Je zou zelfs autonoom-only banen kunnen maken. Dat werkt natuurlijk niet echt in een of ander italiaans bergdorpje. Daarom zal het meer een minority-report achtig systeem worden. Met lange stukken snelweg waar je niks hoeft te doen, maar wel nog zelf moet rijden in kleine dorpjes/bergweggetjes. | |
Raw85 | donderdag 15 september 2022 @ 20:26 |
Dan moeten die ontwikkelaars maar een dusdanig goede auto maken dat dat niet hoeft | |
TheFreshPrince | donderdag 15 september 2022 @ 20:26 |
In "level 5" autonome auto's zit geen stuur of pedalen meer. Het is dus maar net naar welk niveau je refereert. | |
Bart2002 | donderdag 15 september 2022 @ 20:27 |
Die bestaan al als taxi. | |
Bart2002 | donderdag 15 september 2022 @ 20:27 |
"level 4" en lager. Wijsneus. Bovendien kan je op level 5 ook altijd nog STOP! !! HERSENLOOS VEHIKEL!! roepen kan ik me zo voorstellen. Dat vraagt een zeker niveau van oplettendheid / aanwezigheid. | |
marc0871 | donderdag 15 september 2022 @ 20:29 |
Roxette? | |
TheFreshPrince | donderdag 15 september 2022 @ 20:29 |
Het is een interessante discussie. Je kan volhouden dat het niet gaat lukken, tot het wel lukt. | |
Nober | donderdag 15 september 2022 @ 20:30 |
Gewoon met het OV dus. | |
marc0871 | donderdag 15 september 2022 @ 20:31 |
Dit | |
Bocaj | donderdag 15 september 2022 @ 20:32 |
Daar heeft hij wel een punt... Fietsers, auto's en voetgangers zouden elkaar nooit tegen mogen komen... Alles gescheiden en misschien in tunnels/buizen... Misschien daarom ook die Hyperloop en die ondergrondse tunnel daar in LA. | |
Bart2002 | donderdag 15 september 2022 @ 20:32 |
Level 5 hoeft dat niet meer. | |
TheFreshPrince | donderdag 15 september 2022 @ 20:33 |
FSD Bèta kan op zich al heel veel. Snelweg draait momenteel nog Autopilot stack ipv FSD Bèta, dat moet in de toekomst samengevoegd worden tot 1 softwarestack. | |
Jed1Gam | donderdag 15 september 2022 @ 20:33 |
Tvp in 10 jaar. | |
#ANONIEM | donderdag 15 september 2022 @ 20:37 |
Ik dacht dat de Tesla al zelfrijdend was | |
marc0871 | donderdag 15 september 2022 @ 20:37 |
Iets korter geleden. Juli. | |
Shotty | donderdag 15 september 2022 @ 20:41 |
uit het artikel:https://www.transdev.nl/n(...)n/parkshuttle-rivium lekkere research weer... | |
TheFreshPrince | donderdag 15 september 2022 @ 20:42 |
FSD is een andere software stack dan Autopilot. Sowieso ben je bij Autopilot zelf de chauffeur en moet je opletten. | |
marc0871 | donderdag 15 september 2022 @ 20:43 |
Ik vraag me dan wel af waar de verantwoording dan ligt. Bij de eigenaar, die op de achterbank zijn roes ligt uit te slapen? Zelfrijdende auto en hij zit zelf niet achter het stuur. Of zou hem dat misschien ook verweten kunnen worden? Bij de A.I. die de auto feitelijk bestuurd? Bij de fabrikant van de A.I? Worden nog leuke rechtzaakjes. | |
MoreDakka | donderdag 15 september 2022 @ 20:43 |
Tesla webcare is alweer aanwezig | |
TheFreshPrince | donderdag 15 september 2022 @ 20:45 |
Er is geen stuur in level 5. Je kan je kinderen er mee naar de opvang sturen zonder begeleiding. Verantwoordelijkheid ligt bij de fabrikant. | |
polderturk | donderdag 15 september 2022 @ 20:45 |
Edit | |
NgInE | donderdag 15 september 2022 @ 20:45 |
Een 'echte' autonome auto is heel ver weg. Het is dan ook nog steeds een aanname dat het mogelijk is om een AI te maken die dat zou kunnen. Wat wij vandaag de dag AI noemen (neurale netwerken) zijn erg wispelturig. Soms doen ze opeens iets briljants, maar vaak doen ze helemaal niet wat je wil. Ik ben zelf een AI scepticus. Er wordt al sinds mijn jeugd geroepen dat AI alles over zal nemen, maar dat moment is nog steeds heel ver weg en komt misschien zelfs nooit. | |
Jed1Gam | donderdag 15 september 2022 @ 20:48 |
Voor elk taakje een specifiek AI, dat doen ze dan wel uitzonderlijk goed. Alles er meerdere zaken door elkaar heen lopen wordt het al lastiger. | |
marc0871 | donderdag 15 september 2022 @ 20:49 |
Blijft nog steeds de vraag wie verantwoordelijk is, als er wat gebeurd. | |
TheFreshPrince | donderdag 15 september 2022 @ 20:50 |
Dat staat in de quote, al moet ik toegeven dat dat een last minute "not so ninja" edit was. | |
Accordtje | donderdag 15 september 2022 @ 20:51 |
De fabrikant van het product. Daar zal de aansprakelijkheid dan komen te liggen. | |
QWARQTAARTJE | donderdag 15 september 2022 @ 20:52 |
Je zit alsnog zelf wel met de brokken natuurlijk en wat heb je aan het geld als je kinderen niet meer levend zijn uitgekomen. | |
Bart2002 | donderdag 15 september 2022 @ 20:53 |
Dit voorbeeld stemt mij triest.. Zelf geen tijd daarvoor natuurlijk. Dus de kids automatisch teleporteren naar de opvang. En dan rijdt ie automatisch terug nadat je op het beeldscherm de kids succes en een prettige dag hebt gewenst... Ik word daar zo cynisch van.. Hoe kan je nou met goed fatsoen beredeneren dat dit allemaal "gunstige" ontwikkelingen zijn.. Want je kunt er zeker van zijn dat als dat kan het ook gaat gebeuren. Wat een geestelijke armoede man. | |
TheFreshPrince | donderdag 15 september 2022 @ 20:54 |
Dat is een andere discussie. Er is natuurlijk ook nog lang geen "level 5" autonoom voertuig. Als het er wel is, is het veiliger dan wanneer mensen zelf rijden, anders wordt het niet toegestaan. Brokken zijn voor jezelf ook niet zo relevant, de kans is niet zo groot dat je het voertuig bezit. Het zal vooral "on demand" zijn. | |
TheFreshPrince | donderdag 15 september 2022 @ 20:55 |
Ik noem het als voorbeeld om aan te geven dat er niet iemand in het voertuig hoeft te zitten die een voertuig kan besturen. Ik had ook een geit kunnen noemen, bij nader inzien. | |
Accordtje | donderdag 15 september 2022 @ 20:55 |
Ik denk dat beveiliging overigens nog wel eens een belangrijk struikelblok kan gaan zijn. Je wil niet dat een auto gehackt wordt en (voor bepaalde doeleinden) een specifieke richting op gestuurd wordt. En volgens mij geldt over het algemeen dat als het te beveiligen is, het dus ook te hacken is. | |
Bart2002 | donderdag 15 september 2022 @ 20:55 |
Je sneakt dat "level 5" wel zeer doortrapt in deze discussie alsof het al lang en breed bestaat. Doe dat niet. | |
#ANONIEM | donderdag 15 september 2022 @ 20:56 |
Het is geen alles of niets toch? Kan me voorstellen dat je op snelwegen relatief eenvoudig zelfrijdende auto’s kan introduceren. In de stad vertrouw ik er minder op dat geanticipeerd kan worden op allerlei onverwachte situaties. | |
TheFreshPrince | donderdag 15 september 2022 @ 20:57 |
Daar ga jij sowieso niet over. Doe dat dus niet, dat pseudo modden. Er was de vraag hoe het zat met "dronken naar huis rijden" en ik geef aan dat dat vanaf level 5 sowieso moet kunnen, aangezien je geen bestuurder bent en er ook geen stuur is. | |
QWARQTAARTJE | donderdag 15 september 2022 @ 20:57 |
Bezit of niet, als het fout gaat zit je wel met de brokken Als ik weet dat er veel ongelukken gebeuren en ik zie er een in mijn buurt rijden en hij komt mijn kant op, dan neem je alles anders op dan een random auto ( hoe onterecht ook) | |
#ANONIEM | donderdag 15 september 2022 @ 20:58 |
Da’s een beetje het ding met exponentiële ontwikkelingen. Je denkt heel lang dat het niks is tot het opeens allesomvattend is. GPT-3 vind ik toch wel griezelig goed | |
monkyyy | donderdag 15 september 2022 @ 20:59 |
¤7.500 | |
Bart2002 | donderdag 15 september 2022 @ 21:00 |
Ja maar dat is dus a la de Jetsons. Het bestaat (nog) niet en waarschijnlijk zal het ook nooit bestaan. Tenslotte zijn de Jetsons uit de jaren 70. Je vertroebelt de argumenten daar op brute wijze mee. Je doet m.i. alsof dat heel dichtbij is en mijn argumenten daarom niet kloppen. Daarom zeg ik doe dat niet. Lijkt me eenvoudig te begrijpen. | |
TheFreshPrince | donderdag 15 september 2022 @ 21:00 |
FSD is al verhoogd tot $15.000 sinds augustus. | |
NgInE | donderdag 15 september 2022 @ 21:01 |
Kijk dit voorbeeld: https://app.wombo.art/card/01b9c2ad-749c-4bbd-a611-1369fa6bd39d Ik vraag een neural network om een plaatje te maken van een robot die op een dinosauriër rijdt. Het eindresultaat is niet echt slecht, maar het is eigenlijk niet wat ik wil. Zo gaat dat meestal overigens, maar hele volksstammen zijn er lyrisch over en geloven dat AI nu binnen no-time alle banen over gaan nemen. | |
TheFreshPrince | donderdag 15 september 2022 @ 21:01 |
Maar de level 4 waar je nog wel een stuur hebt, is er ook nog niet. Dus wat dat betreft was het sowieso fictief. | |
monkyyy | donderdag 15 september 2022 @ 21:01 |
Niet in mijn Tesla app | |
Bart2002 | donderdag 15 september 2022 @ 21:04 |
Dat moet je er dan even bijzeggen voor de lezers thuis. Ondertussen gebruik je dat niet of nooit bestaande "level 5" als een argument om zaken te weerleggen. Dat is dus flauwekul en onzin. Daarom niet doen. Het is niet het Sciencefiction topic hier toch. Of je moet er even bijzetten dat je een grapje maakt. | |
Bocaj | donderdag 15 september 2022 @ 21:05 |
Nope! https://www.msn.com/en-us(...)ts-15000/ar-AA11Ii6s | |
TheFreshPrince | donderdag 15 september 2022 @ 21:05 |
Ah, in Europa is dat blijkbaar anders dan in de US maar hier krijg je ook niet alle functionaliteit en kan je niet actief deelnemen aan de Bèta. In Nederland is het meer een "Enhanced Autopilot". In de US kan je wel deelnemen (als je driving score hoog genoeg is) aan de bèta en de auto ook autonoom laten rijden door bebouwde kom en op regionale wegen, etc. Het is wel "bèta" dus handen aan het stuur. | |
Bocaj | donderdag 15 september 2022 @ 21:06 |
FF updaten? | |
TheFreshPrince | donderdag 15 september 2022 @ 21:06 |
De OP gaat over autonoom rijden, dan zijn eigenlijk alleen level 4 of 5 relevant voor de discussie. En beiden zijn er inderdaad nog niet. Maar goed, wat je wil. | |
Bart2002 | donderdag 15 september 2022 @ 21:06 |
Naar level 5. | |
NgInE | donderdag 15 september 2022 @ 21:07 |
Dat hele idee van Raymond Kurzweil is een religie voor atheïsten en tech-fetishisten. Er is geen enkel daadwerkelijk bewijs voor dat de toekomst zo zal verlopen. De singularity is een mooie droom, maar ik zie het niet gebeuren. | |
monkyyy | donderdag 15 september 2022 @ 21:07 |
| |
TheFreshPrince | donderdag 15 september 2022 @ 21:08 |
In Europa heb je andere prijzen omdat FSD hier vanwege regelgeving minder mag (op dit moment). Als FSD Bèta hier wél toegelaten wordt, denk ik dat ze de prijs ook wel omhoog schroeven. In het VK hoorde ik al berichten dat ze het testen met autonoom rijden willen gaan uitbreiden maar dat is uiteraard geen EU meer. | |
Bart2002 | donderdag 15 september 2022 @ 21:11 |
Mooi. Maar wat ik wil zeggen: je doet door die termen te gebruiken (level 5) net alsof het al bestaat of i.i.g. heel dichtbij is. Terwijl men in feite ergens op level 0,65 ofzo is in het echt nu. Je kunt niet iets wat iemand beweert gaan weerleggen door zaken te noemen die niet bestaan en w.s. helemaal nooit zullen bestaan. Het kwam op mij over alsof "level 5" niet ver weg was. Maar dat is niet zo en vandaar een totaal nietszeggende term om interessant te doen lijkt me. | |
MoreDakka | donderdag 15 september 2022 @ 21:13 |
Dat laatste weet ik wel zeker dat het niet gaat gebeuren. Maar als je een willekeurige artiest vraag om een robot die een dino berijdt te maken komt er ook nooit precies uit wat je wil. | |
TheFreshPrince | donderdag 15 september 2022 @ 21:14 |
Ik reageerde netjes op onderstaande, fictieve post vanuit de fictieve situatie die in de OP wordt besproken over autonoom rijden, waarna jij je er tegenaan begon te bemoeien.
| |
Bart2002 | donderdag 15 september 2022 @ 21:15 |
Ik weet niet goed waarom je zoiets zou willen. Als het je werkelijk interesseert kan je daar zelf wel een mooie tekening van maken. | |
MoreDakka | donderdag 15 september 2022 @ 21:17 |
Wat een onzin, niet iedereen heeft tekentalent. Er zijn meer dan genoeg artiesten die hun brood verdienen met het maken van kunst op verzoek. | |
Bart2002 | donderdag 15 september 2022 @ 21:19 |
Ja maar waarom.. Op wat voor "level" zit het nu? Sla je niet een paar "levels" over om te beweren dat we veel meer zouden kunnen als we maar knapper waren en er meer van zouden begrijpen. Je moet er m.i. even bijzetten dat je van alles zit te fantaseren maar dat je daar wel in gelooft als we maar lang genoeg wachten. Maar gebruik het niet al argument om beweringen die passen in deze tijd te weerspreken. Je kunt geen dingen in deze tijd gaan weerleggen met zaken die nog niet eens bestaan. | |
TheFreshPrince | donderdag 15 september 2022 @ 21:20 |
Hij had het over "roes uitslapen op de achterbank". Dat kan alleen over level 4 of 5 gaan. En dat dat fictief is lijkt me vrij duidelijk vanwege de OP. Ik begrijp ook niet waar je je mee bemoeit, ik reageerde op hem en gaf netjes antwoord. Laat me met rust. Goed zo, doe dat. [ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-09-2022 21:26:14 ] | |
Bart2002 | donderdag 15 september 2022 @ 21:23 |
Nou ok dan. Ik ga me even inlezen over wat er op "level 6" allemaal mogelijk is. Dat moet wel helemaal het optimum zijn of misschien de hel op aarde. | |
#ANONIEM | donderdag 15 september 2022 @ 21:31 |
Niet lang meer Nou ja, kunst nog wel. Maar de illustraties die je bij een willekeurig krantenartikel ziet zullen binnen no-time vervangen zijn door AI. Je hebt dan alleen nog iemand nodig die een creatieve opdracht verzint en selecteert wat het beste bij het artikel past van de 20 gegenereerde designs. | |
Eyjafjallajoekull | donderdag 15 september 2022 @ 21:33 |
Ben zelf artiest (die dat soort tekeningen maakt ) en kan niet wachten laat maar komen die handel. Ik zie veel artiesten huilen nu maar dat is gewoon hoe het gaat. Er was ook een tijd dat photoshop allemaal werk ging overnemen van 'echte' tekenaars. Je moet gewoon met de tijd mee gaan. Het levert ook weer allerlei kansen op. | |
MoreDakka | donderdag 15 september 2022 @ 21:37 |
Dan is er denk ik nog steeds een soort artistieke visie nodig die de gegereerde beelden sorteert, edit etcetera. Ik zie het een beetje als hoe de wereld van 3D modelling nu geworden is. 3D artiesten gebruiken enorm krachtige software waar je in principe alles mee kan, maar zonder artistieke visie wordt het nog steeds niks. | |
Papierversnipperaar | donderdag 15 september 2022 @ 21:39 |
Dat zeiden ze ook met de uitvinding van de telefoon. | |
Bart2002 | donderdag 15 september 2022 @ 21:41 |
Je ziet wat daarvan gekomen is. Werkelijk overal zit en loopt men met de blik gericht naar het scherm. Iedereen in zijn eigen bubble. Hoe mooi is dat. | |
Papierversnipperaar | donderdag 15 september 2022 @ 21:45 |
Vaak is het alternatief dat je in iemand anders' bubble gedwongen word. Daarnaast levert het veel connectie op met mensen, alleen niet met je buurman in de trein, maar daar krijg je miljarden (potentiele) contacten voor terug. Er zullen vast mensen zijn die het helemaal geweldig vinden om met hun mede trein reiziger te praten, maar de meeste mensen hebben wel iets beter te doen met hun tijd. Vroeger had je die keuze niet. Dus iedere debiel die willekeurige medereizigers lastig valt met nutteloos gewauwel over het weer, dacht vroeger dat het zo hoorde en dat iedereen daar blij van werd. Maar voor de meeste mensen was er geen alternatief (behalve ruzie maken). | |
Bart2002 | donderdag 15 september 2022 @ 21:49 |
Dat is een vrij cynische kijk op het leven. Niet geheel onterecht. | |
#ANONIEM | donderdag 15 september 2022 @ 22:15 |
| |
Glazenmaker | donderdag 15 september 2022 @ 22:24 |
Ik zou liever zelf rijden, dan het laten doen door de auto en dan 1x per week moeten ingrijpen. Ik geloof er niks van dat mensen daar de aandacht voor hebben. Voor de naam auto pilot zou Musk de gevangenis in moeten. Dodelijke valse marketing. | |
Glazenmaker | donderdag 15 september 2022 @ 22:26 |
7500 euro uitgeven aan functionaliteit die al een jaar of 5 het volgende jaar echt gaat komen Musk durft wel. | |
bedachtzaam | donderdag 15 september 2022 @ 22:26 |
Die tesla's hebben al moeite met inparkeren. | |
slashdotter3 | donderdag 15 september 2022 @ 22:27 |
Het lijkt me prima om 90% van de rit, namelijk die op de snelweg met een zelfrijdende auto te doen en de laatste 10 minuten wanneer je een stad inrijdt weer zelf te doen. | |
Papierversnipperaar | donderdag 15 september 2022 @ 22:42 |
Het is dan ook gewoon realistisch. Niet cynisch. | |
Jed1Gam | donderdag 15 september 2022 @ 22:50 |
AI om stockfoto plaatjes te generen zie ik over een aantal jaar wel als gemeengoed. Diezelfde AI kan dan niet je auto besturen. | |
Fer | donderdag 15 september 2022 @ 23:01 |
Dit is wat hij zei:Dus die auto wordt echt wel zelf rijdend, alleen zal er altijd wel een groepje mensen nodig zijn te assisteren in bepaalde situaties. | |
tjoptjop | vrijdag 16 september 2022 @ 00:17 |
Daar zou ik voor tekenen, zelf naar de oprit rijden, lange afstand op snelweg automatisch en dan 5 minuten voor de afrit wakker gepiept worden Dat FSD is ook veel te veel Amerikaans georiënteerd, je hebt daar nauwelijks fietsers en voetgangers. Ik geeft het systeem het te doen, een Amsterdam of iedere andere Nederlandse stad op een mooie lentedag met fietsers en voetganger die overal vandaan schieten Dat gaat nog écht lang duren voordat je daar enigszins soepel doorheen komt. | |
NgInE | vrijdag 16 september 2022 @ 06:44 |
Maar je kunt dan wel zeggen wat je wel wilt en dan maakt de artiest in kwestie aanpassingen. Bij een neutraal netwerk kan dat niet : je hebt geen controle. | |
GrumpyFish | vrijdag 16 september 2022 @ 09:17 |
Die 2e generatie is een paar jaar geleden van de weg gehaald om plaats te maken voor die 3e generatie. Die zou al in 2020 oid moeten gaan rijden, maar rijdt nog steeds niet. Die 2e generatie moest je niet pakken met regen of sneeuw. Dan trapte ie al toeterend om de haverklap op de rem. | |
Joppiez | vrijdag 16 september 2022 @ 10:11 |
Ik had/heb zelf weinig vertrouwen in dat er daadwerkelijk autonome auto's op korte termijn de markt op komen. Mijn inziens logisch, want de huidige methode is omslachtig. De manier waarop wegen zijn aangelegd, deze vrij toegankelijk zijn en integreren met overige infrastuctuur enz zorgt ervoor dat een betrouwbare algoritme voor autonoom rijden astronomisch complex wordt. Met stedenbouw, infrastructurele projecten, landschapsarchitectuur e.d. is er dan ook nooit in het verleden rekening gehouden met dat er autonome robots gebruik van gaan maken en daardoor krijg je per definitie iets suboptimaals. Hoe dan ook kan het op kleine schaal met het nodige pleisterwerk prima werken, maar het wordt een ander verhaal om iets neer te zetten wat met alle situaties overweg kan. En zolang dat niet kan, dan wordt het ook lastig dit in productie te brengen/houden en krijg je een kip/ei verhaal. | |
Beathoven | vrijdag 16 september 2022 @ 10:30 |
inderdaad.. een briljant AI kan nog twijfelen of het object a of b is en daarop juist calculeren maar toch verkeerd inschatten. Er was zo'n voorbeeld met een Tesla achter een paard en wagen, waarbij het object voortdurend veranderde tussen een vrachtwagen en iets anders omdat het geen chocola kon maken van wat het zag. | |
qajariaq | vrijdag 16 september 2022 @ 13:51 |
Toch denk ik dat de werkelijke winst toch pas echt met level 5 komt. Dat maakt eigen autobezit overbodig en lost het parkeerprobleem op. Je kan je afvragen of autofabrikanten daar wel blij mee moeten zijn. | |
nils7 | vrijdag 16 september 2022 @ 14:40 |
PetrolHeads... die 2 fossielen die alles waar geen bezine in gaat afschiet of zelfs moeite voor doet om in diskrediet te brengen. Die kan je niet serieus nemen. | |
Bocaj | vrijdag 16 september 2022 @ 16:01 |
De humor er niet van inzien... | |
Tijger_m | vrijdag 16 september 2022 @ 16:03 |
Nooit zou ik niet willen stellen maar dat het allemaal niet zo makkelijk gaat als sommigen gedacht hadden is wel duidelijk. | |
Accordtje | vrijdag 16 september 2022 @ 16:15 |
Ik denk het niet. Je hebt nu een grote keuze aan merken/modellen, afhankelijk van wat je mooi, handig of prettig vindt rijden (of kan betalen natuurlijk). Dat lijkt me vrij overbodig als je niet meer zelf kan rijden. Het wordt eigenlijk een vorm van privé openbaar vervoer. Je stapt in, wacht tot je op bestemming bent en stapt weer uit. Daar heb je als fabrikant geen heel modellengamma meer voor nodig. Sterker nog, eigenlijk zijn meerdere fabrikanten zelfs overbodig. Schadeherstel zal ook nauwelijks meer voorkomen bij zelfrijdende auto's. Dus ook zij worden vrijwel overbodig. Ik denk dat autofabrikanten helemaal niet zoveel haast zullen maken om tot een "level 5" autonome auto te komen. Daar hebben ze zelf niet zo veel baat bij denk ik. | |
qajariaq | vrijdag 16 september 2022 @ 17:07 |
Je houd uiteraard wel verschil in comfort niveau. De een wil zo goedkoop mogelijk van A naar B en de ander wilt dat alleen als ie onderweg kan drijven in donskussens. Ook zal je verschil hebben in wat je mee wilt nemen. Als ik verderop een stukje wil fietsen in het bos of b.v. een hond meenemen dan zijn de eisen aan een auto opeens heel anders natuurlijk. Wel mensen die de auto weer klaar maken voor de volgende inzet. Dus schoonmaken en defecten repareren en technisch onderhoud. De auto's maken natuurlijk veel meer kilometers dan privé. Omdat het geen eigendom meer is zal in onderhoud en schoonmaken best wat tijd in gaan zitten. Laden komt ongetwijfeld een systeem voor dat de auto zelf kan inpluggen zonder menselijke hulp. Maar ook dergelijke systemen vergen onderhoud en reparaties. De branche zal geen baat hebben bij level 5 inderdaad maar de fabrikant die een dergelijke lijn neer kan zetten en de dienst kan starten heeft wel een behoorlijke voorsprong en mogelijk een heel grote markt aangeboord. | |
tjoptjop | vrijdag 16 september 2022 @ 20:46 |
Wat mij betreft is de werkelijke winst er pas als ik kacheltje lam in de auto kan gaan zitten | |
MoreDakka | vrijdag 16 september 2022 @ 20:50 |
Natuurlijk wel, je kunt controle hebben over de input, je kunt parameteres aanpassen en zelfs als dat niet mogelijk is kun je een neuraal netwerk een hele batch laten maken en dan de beste er uit kiezen. | |
NgInE | vrijdag 16 september 2022 @ 20:55 |
Maar je kunt niet een specifieke aanpassing maken aan een afbeelding. Dit zorgt er voor dat je niet veel beter af bent dan maar gewoon Google gebruiken voor het vinden van afbeeldingen. | |
Grrrrrrrr | vrijdag 16 september 2022 @ 20:56 |
Van 'binnen vijf jaar!' naar 'nooit'. Ik gok dat het ergens daar tussenin zal zitten. | |
MoreDakka | vrijdag 16 september 2022 @ 21:16 |
Waarom niet? | |
Id_do_her | vrijdag 16 september 2022 @ 21:19 |
In vliegtuigen hebben ze al lang deze optie. | |
Accordtje | vrijdag 16 september 2022 @ 21:22 |
Eens. Maar als we kijken naar wat we nu hebben aan merk/model/uitvoeringen zitten we op een paar duizend mogelijkheden denk ik, als je ook de verschillende motoriseringen mee telt? Dat zal grotendeels overbodig zijn verwacht ik. Onderhoud vraag ik me af in hoeverre dat meer nodig zal zijn. De huidige elektrische auto's hebben ook al een stuk minder onderhoud nodig dan de auto's met brandstofmotoren. Schoonmaken zal best wat tijd in gaan zitten, maar zal qua verdienmodel voor een fabrikant een stuk minder interessant zijn (als het al vanuit de fabrikant gefaciliteerd gaat worden). Dat zou zeker kunnen. Ik weet niet hoe groot de vraag ernaar zal zijn als het geen must gaat worden, maar alleen een luxe dingetje. Persoonlijk zou ik er geen behoefte aan hebben en ik ken weinig mensen in mijn omgeving die hier wel op zitten te wachten. Zolang het geen gemeengoed wordt vraag ik me wel af in hoeverre het succesvol zal zijn. | |
Bart2002 | vrijdag 16 september 2022 @ 21:24 |
Bierfiets ook zoiets. Of een carnavalswagen. Het is wat flauw natuurlijk. Maar het is moeilijk, zeer moeilijk. De commercie is niet gediend bij zo'n inzicht uiteraard. En dan gaat het serieus over "level 5" en meer. Alsof dat ooit zal bestaan. Je kunt natuurlijk wel "fly by wire" zones maken op de snelweg. Maar dan zitten ze dus aan een draadje, niet autonoom. | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 17 september 2022 @ 07:44 |
Goh... | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 17 september 2022 @ 07:49 |
En vliegverkeer is dan ook echt vergelijkbaar met het dagelijkse verkeer op straat. En daarnaast, als een bepaalde vlucht een instructie krijgt van de verkeersleiding (wijziging hoogte of richting), moeten de vliegers een handmatige invoer doen. De autopilot kan dat niet zelf. Dus, nee, een vliegtuig is niet volledig autonoom. [ Bericht 8% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 17-09-2022 07:54:06 ] | |
Jan_Onderwater | zaterdag 17 september 2022 @ 07:58 |
Eerlijk gezegd, voor woon werkverkeer lijkt me het heerlijk. Of lange reizen. Gaat nog wel een tijdje duren. | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 17 september 2022 @ 08:20 |
A worthy cause. Vraagje: Welke taal probeer je eigenlijk te schrijven? Met samengeknepen ogen lijkt het op Nederlands, maar dat is het niet. | |
Jan_Onderwater | zaterdag 17 september 2022 @ 08:45 |
Je bent eigenlijk net Joop Braakhekke die Keith Floyd nadeed, in jouw geval Joop Braakhekke die Jeremy Clarkson nadoet. | |
michaelmoore | zaterdag 17 september 2022 @ 09:01 |
nee we blijven paard en wagen rijden die zelfrijdende koets die komt er nooit het moet verboden worden | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 17 september 2022 @ 09:06 |
Als je aan Joop Braakhekke refereeft, opereren wij zeker niet op hetzelfde niveau. | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 17 september 2022 @ 09:09 |
Bedoelde jij? Godverdomme, man. Interpunctie. Zag eergisteren nog een pas-getrouwd stelletje in een koetsje met paarden. Leuk, man. Toch zonde als ze dan worden verpulverd door een 'autonome' Tesla. | |
Jan_Onderwater | zaterdag 17 september 2022 @ 09:20 |
We zijn het eindelijk een keer eens. | |
michaelmoore | zaterdag 17 september 2022 @ 10:28 |
nee dat kan niet , autonoom tesla heeft ogen net als jij, maar dan 20 ogen en verschillende ogen en denkt en reageert 100.000 keer sneller dan jij, maakt alleen andere fouten dan jij [ Bericht 15% gewijzigd door michaelmoore op 17-09-2022 10:34:35 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 17 september 2022 @ 10:31 |
De praktijk heeft al aangetoond dat dat wel degelijk kan. En dat is allemaal niet genoeg om in Rome een kwartiertje rond te rijden zonder brokken te maken. | |
SpecialK | zaterdag 17 september 2022 @ 10:33 |
musk had FSD toch allang opgelost. wat is dit terugkrabbelen nou ineens? dus alle critici hadden gelijk over hem en zijn overdreven claims en beloftes? huh? | |
michaelmoore | zaterdag 17 september 2022 @ 10:36 |
opgelost ?? SD zal nooit perfect zijn , net als jij dat niet bent het aantal ongelukken zal wel met een factor 100.000 dalen | |
TheFreshPrince | zaterdag 17 september 2022 @ 11:48 |
Het is een ongeluk met Autopilot geactiveerd. Voor de duidelijkheid: Autopilot draait op heel andere software (stack) en is geen FSD. Autopilot is een adaptieve cruise control met lane assist en wat andere trucjes. Meer kan het niet en mag het ook niet wegens wetgeving. Mijn Volvo heeft "Pilot Assist" en "ACC" en kan dus ook zelf volgen en tussen de lijntjes rijden maar als ik ergens bovenop knal omdat ik ondertussen de krant lees, dan ben ik verantwoordelijk, niet de auto. FSD Bèta wordt ontwikkeld met als doel de bestuurder uiteindelijk te vervangen. Alleen geregistreerde bèta-users met een hoge rijscore (dit wordt geregistreerd voor dit doel) kunnen zich aanmelden. En ook als je daaraan deelneemt moet je altijd je handen op het stuur houden en ieder moment kunnen ingrijpen, want het is bèta Momenteel werkt FSD nog niet op autosnelwegen, in dat geval draai je nog op de Autopilot software stack. Het is uiteindelijk de bedoeling dat dit samengevoegd wordt. Doe ermee wat je wil maar weet dat er onderscheid is en dat het nutteloos is om Autopilot ongevallen (waar de bestuurder overigens ook altijd zelf moet kunnen ingrijpen) toe te schrijven aan FSD. | |
michaelmoore | zaterdag 17 september 2022 @ 11:57 |
er komt een tijd dat je een leeg voertuig of met al enkele passagiers erin, met je mobiel kunt oproepen , om je naar een positie te brengen, | |
qajariaq | zaterdag 17 september 2022 @ 13:12 |
De vraag is alleen of wij dat gaan meemaken voordat we zelf niet meer mogen rijden wegens ouderdom. | |
michaelmoore | zaterdag 17 september 2022 @ 13:56 |
ik misschien niet, omdat ik 70 ben maar mijn kinderen wel Het is net zo zeker als dat chriet titulaer in 1980 voorspelde dat de krant via glasvezel naar ons toe zou komen , we op de fiets kunnen telefoneren en we digitaal zouden gaan winkelen in het jaar 2000 Iedereen dacht die man is knettergek , met zijn rare stemmetje Griet Kietelaer is het met hem eens overigens [ Bericht 13% gewijzigd door michaelmoore op 17-09-2022 18:35:46 ] | |
TheFreshPrince | zaterdag 17 september 2022 @ 14:01 |
De opname is van de 80's iig, niet de 70's | |
#ANONIEM | zaterdag 17 september 2022 @ 15:16 |
Wat een held was dat he | |
michaelmoore | zaterdag 17 september 2022 @ 18:53 |
Griet Kietelaer zou gezegd hebben dat je met je telefoon je positie kan doorgeven aan een taxi die je dan komt ophalen naar de positie die je ook met je mobiel doorgeeft met chaufeur en later ook zonder chaufeur Dus dat de lege taxi of al met anderen erin je op komt halen en dan voortdurend mensen aflevert op hun bestemming, dus met 4 beschikbare zitplaatsen | |
phpmystyle | zaterdag 17 september 2022 @ 19:30 |
Tjah, wat hebben autoleleveranciers hiermee te winnen? Als auto's volledig gerobotiseerd zijn kun je ze veel makkelijker delen met de app. X wordt eerst weggebracht, dan y, etc etc. | |
Grrrrrrrr | zaterdag 17 september 2022 @ 19:47 |
Van alles, omdat er plenty mensen zijn die zo'n ding zouden kopen. De eerste fabrikant die er in slaagt om een volledig autonome auto te maken heeft goud in handen. Wanneer dat gaat gebeuren, beats me. Hangt volledig af van de ontwikkelingen in AI eigenlijk. Ogen, oren en andere zintuigen kunnen we een auto al geven, nu moet het ding alleen slim genoeg worden om het met al die info beter te kunnen doen dan een menselijke bestuurder. | |
michaelmoore | zaterdag 17 september 2022 @ 19:55 |
het is inderdaad het einde van de automobiel industrie voor veel merken het eigen bezit van een euto is dan wel echt een luxe als je met je buren een autonome auto kunt delen , die je op komt halen in bij de kroeg, in het midden van de stad op komt halen of naar het vliegveld brengt een eigen auto is dan meer een last en een kostenpost ik heb een auto, maar ik gebruik hem wekenlang niet Overigens gaan nieuwe auto s nu al 30 jaar mee zonder problemen , dus er zullen er wel wat merkenfailliet gaan de komende decennia | |
phpmystyle | zaterdag 17 september 2022 @ 20:02 |
Ja dat dus, bezit is dan minder nodig omdat je véél efficiënter zo'n apparaat kunt gebruiken omdat ie zelf weer vertrekt nadat de persoon is afgeleverd en de volgende passagier ophaalt en wegbrengt. Nu ik erover nadenk, bedenk ik mij dat er een uiterste lobby zal zijn om wetgeving in te voeren dat er altijd iemand in de auto moet zitten voor het geval er technisch falen optreedt. Op die manier voorkom je al snel dat mensen auto's gaan delen. Zou er als fabrikant ook niet zo'n zin in hebben Dat is een eenmalige boost voor je omzet, en daarna wordt het een vechtmarkt omdat er wel de capaciteit in de markt is om auto's te bouwen maar de afzet zal minder worden om bovengenoemde redenen. | |
michaelmoore | zaterdag 17 september 2022 @ 20:11 |
de eerste koetsen zonder paard ervoor dat was ook ff wennen | |
Grrrrrrrr | zaterdag 17 september 2022 @ 20:26 |
De wereldwijde automarkt is al decennia een vechtmarkt . Het gaat erom om de eerste te zijn, of iig heel snel na de eerste te komen, de fabrikant die dat lukt zal namelijk een enorm voordeel hebben. Eigen autobezit zal misschien op termijn er onder lijden maar daar zal tegenover staan dat als het delen van auto's echt een grote vlucht neemt het gebruik van auto's goedkoper zal worden per kilometer, en daarmee zal de vraag toenemen. Plus dat mensen die niet willen of kunnen rijden ineens ook weer consument kunnen worden van autogebruik. Als autofabrikant zeggen "ja, daar gaan we niet in mee hoor" is iig een stupide strategie. Ze kiezen er dan ook niet voor. Van budget tot premium, meer en geavanceerdere rijhulpen zijn de trend en dat zal nog wel even zo blijven. | |
Jan_Onderwater | zaterdag 17 september 2022 @ 20:26 |
Met de elektrische auto worden auto’s net zo generisch als smartphones of computers. Standaard onderdelen die door iedere Medion of Foxconn in elkaar kunnen worden gezet. De enige manier waarop je je als Fabrikant dan kan onderscheiden is in de software. Bij auto’s dus, zelfrijdend. Als jij de Microsoft, Android of Apple van die markt wordt verdien je heel veel geld. Als je slechts standaard onderdelen in elkaar zet, zijn je marges dunner dan papier. Dit is waar het om gaat in de ogen van de industrie. Je merk is niets waard, als je niet innoveert. Nokia, Siemens, Motorola, blackberry, ooit omverwoestbare leveranciers van telefoons, miljarden omzet, wie deed ze wat. Poef, en het was Apple, Samsung, Google/Android. Apple heeft de hele stack zelf in handen en maakt vette winsten, een tijdlang zelfs meer dan de hele industrie | |
michaelmoore | zaterdag 17 september 2022 @ 20:34 |
De TOGG zal vrees ik roemloos ten onder gaan , ondanks de adviezen van Musk, omdat er geen massa produktie zal komen van miljoenen autos , wat echt een bestaans voorwaarde is https://www.autovisie.nl/nieuws/togg-naar-nederland/ [ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 17-09-2022 20:40:27 ] | |
Grrrrrrrr | zaterdag 17 september 2022 @ 20:39 |
Wat moet die Turkse SUV in een topic over zelfrijdende auto's? | |
michaelmoore | zaterdag 17 september 2022 @ 20:41 |
Die Musk zal er niet voor Jan Doedel bijgehaald zijn delen van software bijvoorbeeld erzijn slecht enkele software leveranciers , daar zal Tesla zeker bij horen, Waymo , Baidu en Apple https://waymo.com/ | |
Jan_Onderwater | zaterdag 17 september 2022 @ 20:48 |
Bosch? | |
Jan_Onderwater | zaterdag 17 september 2022 @ 20:50 |
Massaproductie is niet echt noodzakelijk als je standaard onderdelen in elkaar zet. Je hebt namelijk nauwelijks ontwikkelingskosten | |
Id_do_her | zaterdag 17 september 2022 @ 21:01 |
Heel FOK! bedankt je dat je deze overduidelijke informatie nog even wat extra kracht hebt bij gezet. | |
michaelmoore | zaterdag 17 september 2022 @ 21:07 |
en polen heeft nu ook eene eigen automerk https://izera.com/ | |
Jan_Onderwater | zaterdag 17 september 2022 @ 21:14 |
Met de elektrische auto kan iedereen met geld een automerk op de markt brengen, je laat een studio een ontwerp maken, van standaard onderdelen in een Foxconn fabriek in elkaar zetten en je brengt hem op de markt. Je kan alles van begin tot einde uitbesteden. | |
spectrumanalyser | zaterdag 17 september 2022 @ 21:14 |
Ik begrijp de fascinatie niet van de zelfrijdende auto. Waarom willen mensen dit zo graag, en pronken er graag mee. Is dat een soort FOMO of totaal gebrek aan interesse in autos? Je kunt bedenken dat als zo'n zelfrijdende auto een fout maakt dat dit een gigantisch grote impact zal hebben. waar de meeste ongelukken op 80 km-wegen gebeuren, zullen ongevallen met zelfrijdende auto's op de snelweg plaatsvinden. een ander probleem is dat de systemen voor zelf rijdende autos ontiegelijk kwetsbaar zijn. zo moet bij het minst geringste deukje alles opnieuw uitgelijnd worden, net als bij autos met rijhulpsystemen (ADAC). Als later iemand denkt dit zelf te kunnen inregelen dan heb je een levensgevaarlijk projectiel op de weg. En gezien de torenhoge kosten die een schadeherstel gaat kosten met rijhulp- of autopilot, is die kans aanwezig dat men zelf aan de klus gaat. | |
Grrrrrrrr | zaterdag 17 september 2022 @ 21:19 |
Gemak. We zijn van nature nogal lui | |
michaelmoore | zaterdag 17 september 2022 @ 21:32 |
Dat is het nu juist, ieder land wil ook een eigen autoindustrie Terwijl het veel slimmer is om dit uit te besteden aan een VW of een TESLA in Duitsland , die veel en veel goedkoper kunnen produceren , TOGG is overigens afgeleid van de Ford Mustang | |
michaelmoore | zaterdag 17 september 2022 @ 21:33 |
zelf rijdend voertuig is een mijlpaal in artificial intellligence net als zelf vliegende vliegtuigen en onbemande treinen | |
Jan_Onderwater | zaterdag 17 september 2022 @ 21:35 |
De vraag is echter of VW (of Tesla) een soort Medion van de autoindustrie willen worden, cq überhaupt het besef hebben dat dit hun toekomst is. En Productie in Wolfsburg is zeker niet goedkoop of hoogwaardig, hun eigen dochter Skoda produceert inmiddels kwalitatief beter en goedkoper dan VW, zeer tot de ergernis van de Directie. Wat nogal dom is btw (de ergernis) . | |
Repentless | zaterdag 17 september 2022 @ 21:49 |
Er zijn inderdaad genoeg scenario's te bedenken waarin het fout kan gaan en welke risico's en nadelen er zijn. Uiteindelijk zal het (denk ik) toch een simpele kansrekening worden: wanneer is de kans op ongelukken en slachtoffers groter: met 100% mensen (van alle leeftijden, in alle geestelijke/lichamelijke gesteldheden, in alle vormen van voorzichtigheid/alertheid/roekeloosheid, in alle gradaties van verkeersinzicht etc.) achter het stuur, of met 100% zelfrijdende auto's (met eventueel de mogelijkheid tot menselijk ingrijpen)? Ik ben er lang niet zeker van dat die rekensom altijd in het voordeel van 100% menselijke bestuurders blijft uitvallen. Integendeel zelfs. | |
michaelmoore | zaterdag 17 september 2022 @ 22:03 |
en mensen die niet meer mogen rijden als ouderen , alcoholisten of om een andere reden hun rijbewijs zijn kwijtgeraakt kunnen toch naar het werk en opgehaald worden | |
Grrrrrrrr | zaterdag 17 september 2022 @ 22:05 |
Voor altijd is een lange tijd natuurlijk | |
Grrrrrrrr | zaterdag 17 september 2022 @ 22:16 |
Maar ik zit er zo eens wat over te lezen en eigenlijk zitten we dus pas op level 2-3 van autonoom rijden. https://images.synopsys.c(...)00&ts=1661796884358&$responsive$&fit=constrain&dpr=off | |
Repentless | zaterdag 17 september 2022 @ 22:26 |
Zeker, ik verbind er ook geen tijdspad aan. Maar het de OP gaat erover dat de zelfrijdende auto er "wellicht nooit" gaat komen. | |
Grrrrrrrr | zaterdag 17 september 2022 @ 22:34 |
Idd. Ik kan het me bijna niet voorstellen dat het nooit bereikt zal worden overigens. Maar hoe lang het nog gaat duren, no idea. De voorspellingen voor dit soort technologische sprongen zijn historisch gezien wel véél te optimistisch. In de jaren 50 was de voorspelling dat we in de jaren 80 huishoudrobots zouden hebben, in de jaren 80 zeiden ze dat over het jaar 2000 en de afgelopen 10 jaar horen we dat AI binnen 10-20 jaar vrijwel al ons werk over gaat nemen. Mocht het zover komen dat je voorbij de bottleneck bent die volledig autonoom autorijden tegenhoudt tot nu toe dan kan het wel eens heel snel gaan. Dan kom je op een punt waarop je vrijwel alle fysieke taken beter aan een machine over kan laten. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 18 september 2022 @ 06:46 |
Alsof jij dat al wist. En als het niveau van je post ergens tussen kleuter en retard zit, dan gebruik ik maar Jip-en-Janneke taal, in de hoop dat je er misschien toch nog iets van opsteekt. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 18 september 2022 @ 06:49 |
Die 100% zelfrijdende auto's, zijn dat dan allemaal Dacia's of BMW's? | |
VEM2012 | zondag 18 september 2022 @ 08:22 |
Level 4 toch wel hoor. | |
SpecialK | zondag 18 september 2022 @ 12:12 |
wat een raar antwoord waarin je er soort van expres vanuit gaat dat ik iets niet snap. met FSD oplossen bedoel ik dat voor meeste situaties (modussen zoals vrwchtwagenverkeer, drukke binnensteden, etc..) de computer minder schade en letsel veroorzaakt dan een gemiddelde (doch vaardige) menselijke bestuurder. Daar zijn we nog zo ver van verwijderd dat het lachwekkend is om jaar na jaar Musk te zien beloven dat het er over een paar maandjes wel is. Als een kind wat pappa belooft morgen die lego-titanic af te hebben na het in elkaar zetten van 1 reddingbootje. | |
michaelmoore | zondag 18 september 2022 @ 12:22 |
iets zoals dit is er niet ineens wereldwijd maar het zal er eerst gefaseerd zeker wel komen eerst in test gebieden , die zijn er al volop en dan langzaam maar zeker verder en meer | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 18 september 2022 @ 12:59 |
En al 10 jaar en de vooruitgang is vrijwel non-existent. Dus wachten we op het moment dat de auto-fabrikanten zeggen 'Te veel kosten voor veel te weinig. We zijn er klaar mee'. | |
SpecialK | zondag 18 september 2022 @ 13:17 |
zeg dat maar tegen elon musk. niet tegen mij. | |
Papierversnipperaar | zondag 18 september 2022 @ 13:19 |
Jaja we zijn bekend met je Elon-trauma. | |
spectrumanalyser | zondag 18 september 2022 @ 13:24 |
Elon Musk z'n bedrijf is geen autobedrijf. Een eenvoudig onderdeel zoals een zijraam wat 3 maanden levertijd heeft en alleen vanuit Amerika leverbaar, dat heeft niets met de autoindustrie te maken. Leuk voor investeerders, echter worden klanten in het gezicht uitgelachen. Ik ken geen ander bedrijf wat zo'n slechte afterservice verleend als dat bedrijf van Elon Musk. Maargoed, dat is offtopic. | |
michaelmoore | zondag 18 september 2022 @ 13:36 |
Dus wachten we op de eerste stad die er officeel mee aan de slag gaat en dan afwachten waarmee de meeste ongelukken gebeuren koetsen zonder paard ervoor was ook een hele stap | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 18 september 2022 @ 13:45 |
China. Volledig vertrouwen in de transparante overheid daar dat ze ook keurig elk incident melden. | |
michaelmoore | zondag 18 september 2022 @ 14:07 |
er worden miljarden in gepompt, omdat wie de beste en betrouwbaarste software heeft , ook de grootste licentieverkoper zal worden Google, Baidu, Apple, Tesla of Waymo en wie de meeste uren heeft | |
Repentless | zondag 18 september 2022 @ 14:09 |
Geen idee. Vanwaar de vraag? | |
michaelmoore | zondag 18 september 2022 @ 14:12 |
automerk is dan niet belangrijk, de software is belangrijk Het merk dat geen SD auto verkoopt zal niets meer verkopen De autos zullen nog lichter worden en veiliger, stoelen zullen andersom gedraaid worden, niet meer iemand weg brengen als de auto dat zelf doet , geen rijbewijs meer nodig, geen verlenging, en geen autobezit https://www.investopedia.(...)hange-everything.asp
[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 18-09-2022 14:37:57 ] | |
qajariaq | zondag 18 september 2022 @ 16:32 |
Ik snap ook wel dat het min of meer reclame filmpjes zijn maar met name dat eerste filmpje geeft wel aan hoe gecompliceerd verkeer is. Ik moet nog zien of ik daar zonder te zweten zou kunnen rijden. Als ze het inderdaad in dergelijk verkeer voor elkaar krijgen op level vier of vijf dan wil ik best even applaudisseren. | |
SpecialK | maandag 19 september 2022 @ 11:14 |
Muskrat | |
TheFreshPrince | maandag 19 september 2022 @ 11:41 |
Waymo zit momenteel op level 4. Wel duidelijk geofenced (duidelijk afgebakende en in kaart gebrachte gebieden) zoals ook aangegeven in de omschrijving van "level 4". Het doel van Tesla is om overal te kunnen rijden, puur op basis van de geldende regels en zonder geofencing. De manier waarop Tesla informatie verwerkt is wel heel bijzonder. Het is natuurlijk heel makkelijk om ze af te branden omdat ze hun doel van autonoom autorijden niet gehaald hebben maar kijk je naar alle technieken hoe ze de beelden van alle camera's samenvoegen tot 1 werkbare "vector space" dan is dat wel indrukwekkend. Je zou in eerste instantie ook zeggen "als er sneeuw ligt werkt het niet meer" maar ook op dat vlak maken ze vorderingen. [ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-09-2022 11:51:28 ] | |
junkiesietze | maandag 19 september 2022 @ 12:26 |
Wel of niet hangt puur af van het feit met welke van de 2 er meer te verdienen valt. | |
LXIV | maandag 19 september 2022 @ 12:49 |
De mensen die denken dat wij dit niet meer mee gaan maken hebben de spectaculaire ontwikkelingen in AI van de laatste jaren gemist. | |
Jan_Onderwater | maandag 19 september 2022 @ 12:50 |
Welke technologie tolereer jij eigenlijk wel in de auto? Een startmotor? Airco? ABS? Stabilisatie? Stuurbekrachtiging? Automatische Versnelling? Hybride? Lane Assist? Automatisch aanpassen van de snelheid en afstand aan je voorganger? Navigatie? Turbo? Beeldschermen ipv klokjes? Digitale autoradio? Boordcomputer? Telematica? Regensensoren voor de ruitenwisser? Interval op de ruitenwisser? Lichtsensoren? LED Verlichting? Dieselinjectiemotoren? [ Bericht 6% gewijzigd door Jan_Onderwater op 19-09-2022 16:14:04 ] | |
Papierversnipperaar | maandag 19 september 2022 @ 13:11 |
De enige reden dat er geen zelfrijdende auto komt is omdat we tegen die tijd veel geavanceerdere vervoersmiddelen hebben. Daarom hebben we nu geen paarden met elektrische ramen. | |
Jan_Onderwater | maandag 19 september 2022 @ 13:15 |
Teleporteren? | |
Papierversnipperaar | maandag 19 september 2022 @ 16:08 |
The Jetsons. | |
VEM2012 | maandag 19 september 2022 @ 16:12 |
De afgelopen 10 jaar zijn er forse stappen gezet. Op de snelwegen is het al beter dan de mens. Ok, daar is het ook voor de technologie behapbaar. Maar toch. | |
Jan_Onderwater | maandag 19 september 2022 @ 16:15 |
CJS komt mij over dat ie een startmotor nog net wil accepteren, tijdens het rijden in de benzine wil roeren en alles moet analoog zijn. | |
michaelmoore | maandag 19 september 2022 @ 16:16 |
en een reservewiel met extra binnenband, een krik in de auto, die je ook kan gebruiken om de auto aan te slingeren | |
Jan_Onderwater | maandag 19 september 2022 @ 16:18 |
Op de kofferbak buiten of twee stuks achter de voorspatborden voor de treeplank | |
Jan_Onderwater | maandag 19 september 2022 @ 16:21 |
Een Traction Avant valt natuurlijk af, want voorwielaandrijving | |
VEM2012 | maandag 19 september 2022 @ 16:23 |
Ik denk dat het ook wat te maken kan hebben met dat Musk hier veel in investeert. CJS krijgt jeuk van Tesla cs… | |
michaelmoore | maandag 19 september 2022 @ 16:24 |
waar het om gaat bij self driving is interpretatie van gegevens zoals jij dat zelf ook doet , niets meer en niets minder , Alleen de systeem in de auto doet dat alles 1.000.000 keer sneller dan jij en de systeem ziet alles, altijd, slaapt niet en is niet dronken | |
TheFreshPrince | maandag 19 september 2022 @ 16:30 |
Het zijn juist vrij weinig autofabrikanten die bezig zijn met het "kraken" van autonoom rijden. Autofabrikanten beperken zich vooral tot varianten op rij-assistenten met namen als "BlueCruise", "Pilot Assist", "Travel Assist", "Drive Pilot", etc. Dat gaat meestal om adaptieve cruise control, lane assist, borden lezen, parkeerhulp, etc. De voertuigen hebben meestal ook niet voldoende sensoren, camera's en computer hardware (rekenkracht) om veel meer te kunnen dan dat. Alleen Tesla heeft standaard sinds 2016 (?) een stuk of 8 camera's aan boord waarmee ook echt iets concreets gedaan kan worden. Tesla heeft daardoor ook honderdduizenden auto's op de weg om hun AI-systemen te kunnen voeden met verkeerssituaties en die situaties duizenden keren te kunnen simuleren en daarmee de AI te trainen. Kijk je naar bedrijven die zich serieus bezig houden met "autonoom rijden" dan kom je naast Tesla vooral uit op Waymo, Cruise, Uber, Lyft, Aurora, Apple (project "Titan"), Zoox, etc. Niet bepaald je standaard autofabrikant. | |
Jan_Onderwater | maandag 19 september 2022 @ 16:41 |
Bosch maakt geeneens zelf autos, maar is een belangrijke speler, Tesla leunt nogal op Bosch systemen | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 28 september 2022 @ 15:50 |
Dit gaat niet helpen. https://nos.nl/artikel/24(...)matige-intelligentie | |
qajariaq | woensdag 28 september 2022 @ 16:18 |
Dat is vooral slecht nieuws voor verzekeringsmaatschappijen. Dan heb je als bezitter/gebruiker geen verzekering meer nodig want de merken zijn groot zat dat risico zelf te dragen. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 28 september 2022 @ 16:20 |
Verzekeringsmaatschappijen zorgen er altijd voor dat zij niet de rekening gaan betalen. | |
michaelmoore | woensdag 28 september 2022 @ 20:56 |
verzekering tegen krassen en pech of derden zal altijd blijven, minder schade is meer winst Daarnaast zal de kliek verzekeraars en overheid ervoor zorgen dat verzekeren verplicht blijft , met minimum premies en buitenland dekking de beste software zal winnen en dan geef ik Apple en Tesla de beste kansen | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 28 september 2022 @ 21:06 |
We hebben het over aansprakelijkheid. Een autonome auto die iemand doodrijdt wordt dus altijd de schuld van de fabrikant. En terecht, natuurlijk. En dat zal het voor fabrikanten een klap minder interessant maken. Uberhaupt, trouwens. Een fabrikant verdient niets extra aan een autonome auto. En als de verdiensten en de 'prestige' niet opwegen tegen de potentiele kosten en risico's, is het een zeer aannemelijk verhaal dat ze het uiteindelijk gewoon laten zitten. | |
Jan_Onderwater | woensdag 28 september 2022 @ 21:13 |
Dit is zo waar. De meest winstgevende onderdelen van verzekeraars zijn de afdelingen die er op gericht zijn onder claims uit te komen. | |
michaelmoore | woensdag 28 september 2022 @ 21:33 |
er komt een tijd dat je een auto wilt die ook autonoom kan rijden en ook leeg naar je toe kan komen om je op te halen , mocht het zover komen de beste software zal winnen, ik zie Tesla de software gaan verkopen en je een auto wilt met Tesla software | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 28 september 2022 @ 21:36 |
Wishfull thinking Tesla software? Daar ga jij op vertrouwen? Omdat Tesla zo'n uitstekend en betrouwbaar merk is? Kies ik nog liever voor Microsoft. | |
michaelmoore | woensdag 28 september 2022 @ 21:37 |
ik denk niet dat microsoft die SD software heeft, apple wel , waymo en Google ook | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 28 september 2022 @ 21:40 |
|