abonnement Unibet Coolblue
pi_205741479


Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?


Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205741644
Ik zit me vooral af te vragen of ik moet switched dan, als ik nu bij BudgetEnergie zit. Maar dan naai ik mezelf qua gasprijzen zo te zien, plus ik heb juist nu 'reserve' opgebouwd wat dan vervalt als ik nu naar een andere leverancier ga.
Zou natuurlijk qua gas bij BudgetEnergie kunnen blijven en voor elektra overstappen, maar dan nog veotl dat niet heel handig, precies op het moment dat we wel weer richting maandelijks verbruik ipv opbrengst gaan.

Ergens kan/wil ik niet geloven dat ze niet op de jaarrekening gewoon tegen elkaar afstrepen, of dat ik daar iig fatsoenlijk bezwaar tegen kan maken met behulp van mijn rechtsbijstand verzekering. Het hele punt van salderen verdwijnt wel een beetje als je het maandelijks doet.
pi_205743399
Budget
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 13:30 schreef Bami het volgende:
Ik zit me vooral af te vragen of ik moet switched dan, als ik nu bij BudgetEnergie zit. Maar dan naai ik mezelf qua gasprijzen zo te zien, plus ik heb juist nu 'reserve' opgebouwd wat dan vervalt als ik nu naar een andere leverancier ga.
Zou natuurlijk qua gas bij BudgetEnergie kunnen blijven en voor elektra overstappen, maar dan nog veotl dat niet heel handig, precies op het moment dat we wel weer richting maandelijks verbruik ipv opbrengst gaan.

Ergens kan/wil ik niet geloven dat ze niet op de jaarrekening gewoon tegen elkaar afstrepen, of dat ik daar iig fatsoenlijk bezwaar tegen kan maken met behulp van mijn rechtsbijstand verzekering. Het hele punt van salderen verdwijnt wel een beetje als je het maandelijks doet.
Budget rekent per maand af sinds 1 juli. Beter om z.s.m. bij die club weg te gaan en naar bijvoorbeeld Engie over te stappen, zij salderen wel jaarlijks.
pi_205743471
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 16:37 schreef ShoNuf het volgende:
Budget
[..]
Budget rekent per maand af sinds 1 juli. Beter om z.s.m. bij die club weg te gaan en naar bijvoorbeeld Engie over te stappen, zij salderen wel jaarlijks.
Maar dat is nu dan toch alsnog kut, want dan heb ik nu al mijn overschot bij hen opgebouwd en kut gesaldeerd en heb ik bij een andere partij vervolgens alsnog een giga maandbedrag omdat ik nu de maanden in ga zonder overschot. Wat een kakzooi dit.
pi_205743556
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 16:45 schreef Bami het volgende:

[..]
Maar dat is nu dan toch alsnog kut, want dan heb ik nu al mijn overschot bij hen opgebouwd en kut gesaldeerd en heb ik bij een andere partij vervolgens alsnog een giga maandbedrag omdat ik nu de maanden in ga zonder overschot. Wat een kakzooi dit.
Bij de nieuwe moet je dan ook zorgen dat je niet maandelijks saldeert, zolang je een jaar blijft maakt het niet uit wanneer je aan dat jaar begint.
sig verwijderd door FA
pi_205743683
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 16:53 schreef Ambrosius het volgende:

[..]
Bij de nieuwe moet je dan ook zorgen dat je niet maandelijks saldeert, zolang je een jaar blijft maakt het niet uit wanneer je aan dat jaar begint.
Ook weer waar. Mehhh, ik ga er wel weer induiken dan. Kut budgetenergie.
We zitten qua variabel tarief bij hun niet slecht namelijk, en ik weet niet of we volgend jaar weer een overschot gaan hebben. Ik heb hier zo geen zin in. :'(
  donderdag 25 augustus 2022 @ 17:13:10 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205743780
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 17:02 schreef Bami het volgende:

[..]
. Ik heb hier zo geen zin in. :'(
welkom in de nieuwe wereld. Alles maar dan ook alles is een studie.
Tot nooit .......
  Moderator donderdag 25 augustus 2022 @ 17:50:35 #8
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205744140
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 17:02 schreef Bami het volgende:

[..]
Ook weer waar. Mehhh, ik ga er wel weer induiken dan. Kut budgetenergie.
We zitten qua variabel tarief bij hun niet slecht namelijk, en ik weet niet of we volgend jaar weer een overschot gaan hebben. Ik heb hier zo geen zin in. :'(
Maar de kans op fratsen bij zo'n klein bedrijfje is gevoelsmatig wel groter dan bij een grote partij. Engie wijzigt 2x per jaar de prijzen (vooralsnog). Ik zit nu 2 jaar bij Engie, en heb toen ik het afsloot bewust alle kleinere partijen overgeslagen want er zijn een hoop cowboys en dat was me het risico niet waard.

Nu kan Engie natuurlijk ook gekke dingen gaan doen maar goed.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205745056
Wij hebben normaal en daltarief en zonnepanelen is dat handig?
We wekken ongeveer al onze stroom zelf op dit jaar en zelfs nog iets meer..
Voorheen Post ID 101472
  donderdag 25 augustus 2022 @ 19:24:44 #10
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205745199
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 19:13 schreef Estate2 het volgende:
Wij hebben normaal en daltarief en zonnepanelen is dat handig?
We wekken ongeveer al onze stroom zelf op dit jaar en zelfs nog iets meer..
Heb ik ook. Als je evenveel of meer opwekt als je verbruik maakt het echt geen mallemoer uit zolang je kan salderen.

Let alleen op dat je energiemaatschappij wel de verschillende tellers met elkaar wil salderen. Ik kwam er vorig jaar eentje die per soort tarief saldeerde en dat werkt voor mij niet.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_205745262
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 19:24 schreef laziness het volgende:

[..]
Heb ik ook. Als je evenveel of meer opwekt als je verbruik maakt het echt geen mallemoer uit zolang je kan salderen.

Let alleen op dat je energiemaatschappij wel de verschillende tellers met elkaar wil salderen. Ik kwam er vorig jaar eentje die per soort tarief saldeerde en dat werkt voor mij niet.
Nee idd, hier ook meer daltarief verbruik dan normaaltarief verbruik, en gezien je zonnepanelen primair tijdens normaaltarief energie opwekken moet je geen leverancier hebben die dal met dal en normaal met normaal saldeert.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205745766
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 16:53 schreef Ambrosius het volgende:

[..]
Bij de nieuwe moet je dan ook zorgen dat je niet maandelijks saldeert, zolang je een jaar blijft maakt het niet uit wanneer je aan dat jaar begint.
Dat maakt wel uit. Bami heeft nu bv al 2000 kWh overschot, als hij/zij nu overstapt word die 2000kwh afgerekend tegen teruglevertarief. Als bami bij de huidige leverancier blijft dan kan bami die 2000 kWh weer 'op maken' deze winter. Dan zijn die 200p kWh zon 40 cent waard afhankelijk van welk contract bami heeft.
pi_205746057
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 19:24 schreef laziness het volgende:

[..]

Let alleen op dat je energiemaatschappij wel de verschillende tellers met elkaar wil salderen. Ik kwam er vorig jaar eentje die per soort tarief saldeerde en dat werkt voor mij niet.
Hoe kom ik daar achter? Heb nu Coolblue Energie, nog twee jaar van drie jarig contract. Gelukkig nog vooroorlogse tarieven!
Voorheen Post ID 101472
  Moderator donderdag 25 augustus 2022 @ 21:00:37 #14
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205746721
We hebben zonnepanelen besteld *O* Nu alleen nog een half jaar wachten :')
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  donderdag 25 augustus 2022 @ 21:03:05 #15
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_205746765
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 21:00 schreef MaJo het volgende:
We hebben zonnepanelen besteld *O* Nu alleen nog een half jaar wachten :')
Vanavond onze offerte ook getekend en dan ook meteen een nieuwe meterkast…
  Moderator donderdag 25 augustus 2022 @ 21:06:53 #16
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205746836
quote:
7s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 21:03 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Vanavond onze offerte ook getekend en dan ook meteen een nieuwe meterkast…
Goed bezig *O* Nieuwe meterkast hebben wij al, bij ons staat een nieuwe CV binnen afzienbare tijd op de planning. Vooral in combinatie met de vloerverwarming :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  donderdag 25 augustus 2022 @ 21:12:35 #17
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_205746904
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 21:06 schreef MaJo het volgende:

[..]
Goed bezig *O* Nieuwe meterkast hebben wij al, bij ons staat een nieuwe CV binnen afzienbare tijd op de planning. Vooral in combinatie met de vloerverwarming :)
We waren al een jaar bezig met oriënteren en offertes opvragen, maar niemand die langs wilde komen om ter plekke aan te geven hoe alles binnenshuis zou gaan lopen, omdat dat wel enige beperkingen heeft.
Pas na tekenen van de offerte zou er dan iemand een keer langskomen.
Dat leek ons niet zo'n goed plan… 8)7

Maar goed, nu hadden we ineens 2 leveranciers binnen een week aan huis en toen was het nog slechts een kwestie van de offertes en de beoogde wijze van aanleggen beoordelen…
  donderdag 25 augustus 2022 @ 21:16:02 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205746947
Weet er iemand of er al thuisaccu's zijn die laden/ontladen door dr slimme meter uit te lezen? ik zie er veel die werken met extra electronica of via de cloud.
Tot nooit .......
  Moderator donderdag 25 augustus 2022 @ 21:17:24 #19
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205746968
quote:
7s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 21:12 schreef MadMaster het volgende:

[..]
We waren al een jaar bezig met oriënteren en offertes opvragen, maar niemand die langs wilde komen om ter plekke aan te geven hoe alles binnenshuis zou gaan lopen, omdat dat wel enige beperkingen heeft.
Pas na tekenen van de offerte zou er dan iemand een keer langskomen.
Dat leek ons niet zo'n goed plan… 8)7

Maar goed, nu hadden we ineens 2 leveranciers binnen een week aan huis en toen was het nog slechts een kwestie van de offertes en de beoogde wijze van aanleggen beoordelen…
Wij zijn ook al even bezig met oriënteren :Y Eerst ingeschreven in een veiling van Eigen Huis en dat was op zich prima maar scheelde niet echt veel met reguliere prijzen. Toen iemand langs laten komen voor een offerte en nog een online opgevraagd. Die kwamen op hetzelfde neer maar ik had een beter gevoel bij het bedrijf dat langs was geweest (kleiner en persoonlijker) dan degene waarmee we alleen telefonisch hebben gesproken (groot bedrijf, echte bal en een beetje pusherig). We gaan nu voor een bedrijf uit de buurt met alleen maar goede recensies :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_205747167
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 17:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar de kans op fratsen bij zo'n klein bedrijfje is gevoelsmatig wel groter dan bij een grote partij. Engie wijzigt 2x per jaar de prijzen (vooralsnog). Ik zit nu 2 jaar bij Engie, en heb toen ik het afsloot bewust alle kleinere partijen overgeslagen want er zijn een hoop cowboys en dat was me het risico niet waard.

Nu kan Engie natuurlijk ook gekke dingen gaan doen maar goed.
Ik vind BudgetEnergie geen echt kleine partij though. Engie ken ik niet, maar BudgetEnergie is echt al jaren op de markt en heeft in mijn verving best wel veel klanten.

Baal gewoon heel erg van dit maandelijks salderen, en dat ik er dan dus in moet gaan duiken waar ik heen moet en hoe ze daar salderen.
  donderdag 25 augustus 2022 @ 21:52:37 #21
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205747456
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 21:31 schreef Bami het volgende:

[..]
Ik vind BudgetEnergie geen echt kleine partij though. Engie ken ik niet, maar BudgetEnergie is echt al jaren op de markt en heeft in mijn verving best wel veel klanten.

Baal gewoon heel erg van dit maandelijks salderen, en dat ik er dan dus in moet gaan duiken waar ik heen moet en hoe ze daar salderen.
Ik heb bij Eneco, Greenchoice en Powerpeers gewoon op jaarbasis gesaldeerd de laatste jaren.
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 25 augustus 2022 @ 21:57:27 #22
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205747538
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 20:26 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Hoe kom ik daar achter? Heb nu Coolblue Energie, nog twee jaar van drie jarig contract. Gelukkig nog vooroorlogse tarieven!
Kleine lettertjes lezen voordat je het contract aangaat en daarna nog een keer binnen 14 dagen als je het contract in je mail hebt. Binnen die 2 weken kan je er nog vanaf.

Ik weet niet meer welke partij dat vorig jaar was maar het stond wel gewoon in hun tekst over salderen op hun site.
Dus klik altijd door naar hun eigen site en lees hun standpunt over salderen voordat je via zo’n vergelijker een contract afsluit.

En je kan altijd de partij die je op het oog hebt hier even neergooien om ervaringen te polsen.
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 25 augustus 2022 @ 22:06:53 #23
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205747652
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 22:01 schreef BE het volgende:

[..]
Wij hebben nog een oude meter die gewoon terugdraait dus wij bedenken nu net ineens hoe ze dat eigenlijk gaan doen met variabele tarieven? :?
Zij kunnen onmogelijk zien in welke maand we wat verbruiken. :?
Stelt ze deze vraag ineens :?

Maar dat dus. Ik houd mijn verbruik per maand wel bij, maar hoe doet de leverancier dat zonder slimme meter? Ik lever op wat ik verbruik, dus op zich niet heel belangrijk, maar
Voor gas geld hetzelfde. Iemand enig idee?

Mss bij eindafrekening maar eens een maand overzicht vragen.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_205747662
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 21:57 schreef laziness het volgende:

[..]
Kleine lettertjes lezen voordat je het contract aangaat en daarna nog een keer binnen 14 dagen als je het contract in je mail hebt. Binnen die 2 weken kan je er nog vanaf.

Ja dat snap ik.

Meer dan onderstaande tekst kan ik niet vinden in contract en site. Geen info over piek en daltafief.
Maar mail gestuurd, hopelijk daarop iets meer info.

quote:
De door u teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid elektriciteit mag u (bij kleinverbruik) op jaarbasis tegen elkaar
wegstrepen. Dat noemen we salderen. U betaalt dus alleen voor uw netto verbruik per jaar. Indien u netto meer elektriciteit
heeft teruggeleverd dan verbruikt (dus een overschot aan teruglevering), dan wordt de extra teruggeleverde elektriciteit door
ons vergoed tegen het teruglevertarief. We verwerken en verrekenen uw volledige teruglevering op de jaar- of eindnota.
Voorheen Post ID 101472
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:30:20 #25
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_205749348
Ze komen hier over een half uurtje langs voor opname van offerte :)
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:44:45 #26
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205749438
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 22:06 schreef stinkie het volgende:

[..]
Stelt ze deze vraag ineens :?

Maar dat dus. Ik houd mijn verbruik per maand wel bij, maar hoe doet de leverancier dat zonder slimme meter? Ik lever op wat ik verbruik, dus op zich niet heel belangrijk, maar
Voor gas geld hetzelfde. Iemand enig idee?

Mss bij eindafrekening maar eens een maand overzicht vragen.
ze rekenen het uit op basis van gemiddelde. Bij halfjaarlijkse tariefwijziging stond er vroeger dat de tussenstand geschat was.

ik heb daar nog wel eens ruzie over gemaakt.

ik ben wel benieuwd hoe je anno 2022 met zonnepanelen, warmtepompen en accu's denkt een gemiddelde te berekenen.


Overigens is de hoogste prijs ooit, incl belastingen tot nu toe 1.02 geweest. Dit heeft 1 uur geduurd. Eneco zit dan weer wel boven de hoogste prijs ooit als ze stroom verkopen. Gemiddeld zal een cent of 60 zijn, momenteel.

[ Bericht 5% gewijzigd door Speekselklier op 26-08-2022 09:02:59 ]
Tot nooit .......
pi_205749575
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 08:44 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ze rekenen het uit op basis van gemiddelde. Bij halfjaarlijkse tariefwijziging stond er vroeger dat de tussenstand geschat was.

ik heb daar nog wel eens ruzie over gemaakt.

ik ben wel benieuwd hoe je anno 2022 met zonnepanelen, warmtepompen en accu's denkt een gemiddelde te berekenen.
Dat zullen de energiemaatschappijen steeds meer in het nadeel van de afnemer gaan uitleggen/berekenen. Daarmee hebben ze er weer een reden bij om mensen steeds meer richting de slimme meter te duwen.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:05:39 #28
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205749605
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:02 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat zullen de energiemaatschappijen steeds meer in het nadeel van de afnemer gaan uitleggen/berekenen. Daarmee hebben ze er weer een reden bij om mensen steeds meer richting de slimme meter te duwen.
Elke bereikening is in het nadeel van de klant.


Ooit verbruikte ik <500m3 gas en zou in het lage vaste tarief vallen. Ze hebben me nooit de formule willen geven waarom dat niet zo zou zijn. Zelfs de vraag hoeveel ik dan wel zou gebruiken volgens hun formule was nooit beantwoord.
Tot nooit .......
pi_205749768
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 22:07 schreef Estate2 het volgende:

[..]

Maar mail gestuurd, hopelijk daarop iets meer info.
[..]

Maar wat is nu het gunstigste?

Antwoord van Coolblue:

"De saldering bij een dubbele meter zal kruislings op jaarbasis plaatsvinden en zal dus als volgt terug te zien zijn op de jaarrekening.

Bij een dubbele meter is er niet alleen piek en dal verbruik, maar ook piek en dal teruglevering.
Eerst zal piek verbruik verrekend worden met de piek teruglevering, tot een eventueel 0-verbruik.
Ditzelfde gebeurd voor het dal verbruik en dal teruglevering en ook weer tot een mogelijk 0-verbruik.

Alleen is het vaak dat er teruglevering overblijft na saldering in de piek periode en verbruik in de dal periode.
Daarom zal de overige teruglevering van de piek periode verrekend worden met het dal verbruik.
Dit wordt dan het kruislings salderen genoemd."
Voorheen Post ID 101472
pi_205749877
Mijn energiecontract loopt bijna af dus een mooi moment om de balans op te maken. Afgelopen jaar per saldo 440 kWh meer teruggeleverd. Met 4 kWp zonnepanelen laat dat mooi zien dat we een zeer zonnig jaar achter de rug hebben. Wat natuurlijk ook mee speelt is dat vorig jaar een relatief slecht jaar was ;) .
pi_205749899
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:05 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Elke bereikening is in het nadeel van de klant.

Ooit verbruikte ik <500m3 gas en zou in het lage vaste tarief vallen. Ze hebben me nooit de formule willen geven waarom dat niet zo zou zijn. Zelfs de vraag hoeveel ik dan wel zou gebruiken volgens hun formule was nooit beantwoord.
Het is mij uiteindelijk gelukt om naar de laagste tariefgroep te komen voor netbeheerkosten voor gas maar dat heeft ook een aantal telefoongesprekken geduurd en dat kon pas nadat duurzaam vast stond dat ik onder de drempel zat (oftewel vertragen). Ik zit ook ruim onder de 500 m3 maar die calorische correctie die toegepast wordt is voor mij als leek inderdaad lastig te controleren :Y
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:32:44 #32
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205752518
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:48 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het is mij uiteindelijk gelukt om naar de laagste tariefgroep te komen voor netbeheerkosten voor gas maar dat heeft ook een aantal telefoongesprekken geduurd en dat kon pas nadat duurzaam vast stond dat ik onder de drempel zat (oftewel vertragen). Ik zit ook ruim onder de 500 m3 maar die calorische correctie die toegepast wordt is voor mij als leek inderdaad lastig te controleren :Y
Die was nog te controleren, stond op mijn factuur. Maar ze zeiden dat het warme winters waren en dan hebben ze een correctie die ze me niet wilde voorrekenen. Het zouden DRIE warme winters op rij zijn.
Tot nooit .......
pi_205753167
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 13:32 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Die was nog te controleren, stond op mijn factuur. Maar ze zeiden dat het warme winters waren en dan hebben ze een correctie die ze me niet wilde voorrekenen. Het zouden DRIE warme winters op rij zijn.
Als ik je goed begrijp is het nu niet meer van toepassing want anders zou je dit voor kunnen leggen aan de geschillencommissie of de rechter. Dat win je geheid want de regeling van de netbeheerder is duidelijk, de grens is 500 m3 en niet een vage onmeetbare afgeleide eenheid die ze zelf bedacht hebben.
pi_205753823
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:48 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het is mij uiteindelijk gelukt om naar de laagste tariefgroep te komen voor netbeheerkosten voor gas maar dat heeft ook een aantal telefoongesprekken geduurd en dat kon pas nadat duurzaam vast stond dat ik onder de drempel zat (oftewel vertragen). Ik zit ook ruim onder de 500 m3 maar die calorische correctie die toegepast wordt is voor mij als leek inderdaad lastig te controleren :Y
Wat scheelt dat in kosten? Ik zit al jaren onder de 500 m3 en het laatste jaar zelfs dik onder de 50. Helemaal van het gas af vind ik een gok. Maar wat betaal je met dat lage tarief?
pi_205753899
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 15:16 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Wat scheelt dat in kosten? Ik zit al jaren onder de 500 m3 en het laatste jaar zelfs dik onder de 50. Helemaal van het gas af vind ik een gok. Maar wat betaal je met dat lage tarief?
Dat ligt aan je netbeheerder, ik dacht ongeveer 50 euro per jaar. Als het goed is kun je het ook zien op je jaarafrekening. Als daar een tarief voor de netwerkbeheer staat tussen de 500-4000 m3 dan betaal je te veel
pi_205753936
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 15:25 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat ligt aan je netbeheerder, ik dacht ongeveer 50 euro per jaar. Als het goed is kun je het ook zien op je jaarafrekening. Als daar een tarief voor de netwerkbeheer staat tussen de 500-4000 m3 dan betaal je te veel
Ik zie dat nergens staan. Vaste levering plus netbeheer betaal ik iets van ¤ 220 per jaar voor. Misschien ook niet druk om maken. Als het deze winter ook prima gaat zeg ik na de winter gas toch helemaal op.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:34:13 #37
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205754467
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 14:26 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Als ik je goed begrijp is het nu niet meer van toepassing want anders zou je dit voor kunnen leggen aan de geschillencommissie of de rechter. Dat win je geheid want de regeling van de netbeheerder is duidelijk, de grens is 500 m3 en niet een vage onmeetbare afgeleide eenheid die ze zelf bedacht hebben.
ik zou een jaar later van gas afgaan ...
Tot nooit .......
pi_205755010
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 16:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ik zou een jaar later van gas afgaan ...
Want?
sig verwijderd door FA
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:08:09 #39
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205756848
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 17:17 schreef Ambrosius het volgende:

[..]
Want?
omdat ik een warmtepomp had gekocht. vandaar mijn lage verbruik
Tot nooit .......
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:58:57 #40
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205762293
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 21:31 schreef Bami het volgende:

[..]
Ik vind BudgetEnergie geen echt kleine partij though. Engie ken ik niet, maar BudgetEnergie is echt al jaren op de markt en heeft in mijn verving best wel veel klanten.

Baal gewoon heel erg van dit maandelijks salderen, en dat ik er dan dus in moet gaan duiken waar ik heen moet en hoe ze daar salderen.
Je overschot krijg je nu toch al uitbetaald dus als je komende maanden geen overschot verwacht is nu overstappen waarschijnlijk niet gunstig.
Zou vooral kijken naar je gasprijs, die is waarschijnlijk een stuk lager dan nu nieuwe contracten. Zolang je prijs niet gewijzigd wordt is dat een hele fijne voor de winter maanden.
Dan richting het voorjaar gewoon overstappen.
pi_205774453
Weet iemand of het mogelijk is om een mobiel zonnepaneel met een accu aan te sluiten op een infrarood paneel?
Het is een 600 W infraroodpaneel. Het hele huis voorzien van zonnepanelen is om verschillende redenen geen optie.
Er zijn panelen die bijv. gebruikt worden op campers en tuinhuisjes, maar leveren deze voldoende vermogen voor een infraroodpaneel?
pi_205774597
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 15:01 schreef Vlinder33 het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is om een mobiel zonnepaneel met een accu aan te sluiten op een infrarood paneel?
Het is een 600 W infraroodpaneel. Het hele huis voorzien van zonnepanelen is om verschillende redenen geen optie.
Er zijn panelen die bijv. gebruikt worden op campers en tuinhuisjes, maar leveren deze voldoende vermogen voor een infraroodpaneel?
wanneer wil je dit infraroodpaneel aandoen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 28 augustus 2022 @ 15:31:22 #43
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205775327
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 15:01 schreef Vlinder33 het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is om een mobiel zonnepaneel met een accu aan te sluiten op een infrarood paneel?
Het is een 600 W infraroodpaneel. Het hele huis voorzien van zonnepanelen is om verschillende redenen geen optie.
Er zijn panelen die bijv. gebruikt worden op campers en tuinhuisjes, maar leveren deze voldoende vermogen voor een infraroodpaneel?
Als je twee zonnepanelen hebt van 300wp kan je bij volle zon je ir-paneel laten branden. De panelen leveren dan 300W per stuk. Je hebt dan zelfs geen accu nodig.

Waarom je bij volle zon een ir paneel aan wil hebben, dat moet je voor jezelf bepalen.
Tot nooit .......
pi_205775811
Als het straks kouder wordt heb ik het graag warm, dus herfst, winter en voorjaar.

Het idee van de accu is, is om energie op te slaan om het te gebruiken als de zon juist niet schijnt. Of zit ik hier fout mee?
pi_205776827
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 15:51 schreef Vlinder33 het volgende:
Als het straks kouder wordt heb ik het graag warm, dus herfst, winter en voorjaar.

Het idee van de accu is, is om energie op te slaan om het te gebruiken als de zon juist niet schijnt. Of zit ik hier fout mee?
Nou, dat ligt er maar aan hoeveel accu je wilt hebben.

Maar om kort te zijn. Het opslaan van energie voor een half jaar is niet reëel. Dan heb je een schuurtje nodig die groter is dan je huis en je investering is ook nogal uit de hand gelopen.
pi_205777088
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 16:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Nou, dat ligt er maar aan hoeveel accu je wilt hebben.

Maar om kort te zijn. Het opslaan van energie voor een half jaar is niet reëel. Dan heb je een schuurtje nodig die groter is dan je huis en je investering is ook nogal uit de hand gelopen.
Dat snap ik, maar het is ook niet de bedoeling om voor een half jaar energie op te slaan, ik dacht eerder aan een dag of een paar dagen. Natuurlijk zullen er dagen zijn het irpaneel aan de stroom moet, maar dat is geen probleem.
Het gaat mij puur om gasbesparing op mijn werkkamer.
pi_205777210
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 16:52 schreef Vlinder33 het volgende:

[..]
Dat snap ik, maar het is ook niet de bedoeling om voor een half jaar energie op te slaan, ik dacht eerder aan een dag of een paar dagen. Natuurlijk zullen er dagen zijn het irpaneel aan de stroom moet, maar dat is geen probleem.
Het gaat mij puur om gasbesparing op mijn werkkamer.
Nou, die campingzonnepanelen zijn helaas altijd veel duurder dan 'echte' Dat is dus leuk als je 'off grid' gaat kamperen maar totaal niet rendabel als vervanging voor je stroom thuis.

Als je IR paneel aanstaat dan is er meestal veel tekort zon, zelfs overdag. Als voorbeeld, dit weekend wek ik meer op dan in de hele maand december. In de winter zijn er diverse dagen dat er niets opgewekt wordt en nauwelijks dagen dat jouw paneel een uur kan branden op de energie van vijf normale zonnepanelen.

Jammer, leuk bedacht maar het gaat niet werken.
pi_205777598
voor mij leveren de 8 panelen die ik soort van huur bij de woningbouw voor E20 p/m nu 100 euro per maand terug.
Lijkt redelijk goede investering zo omdat de woningbouw ook de kosten heeft betaald.

Weet trouwens niet voor als je dit particulier doet en met het nieuws dat ze minder gaan betalen voor teruglevering.
Tel daarbij op de saldering die ook wel op de schop zal gaan. Hoe zinvol is het dan nog?
Do what you love, love what you do!
pi_205778715
Goed om jullie meningen te lezen. Bedankt ervoor.
Ik wist niet dat er zo'n groot verschil zit in opgewekte stroom nu en in de winter.

Het lastige is dat we een pand huren, waarvan we de stroom verrekenen met de eigenaar van het bedrijfspand. Er is 1 meter waarvan we het bedrijfsgebruik af kunnen trekken. Als we zelf op eigen kosten zonnepanelen aanschaffen, doen we dat grotendeels voor de eigenaar. En we weten niet hoe lang we hier gaan wonen. Vandaar het idee om het warmtepaneel in de werkruimte rechtstreeks op een zonnepaneel aan te sluiten.

Heeft iemand een beter idee?
pi_205781586
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 19:10 schreef Vlinder33 het volgende:
Goed om jullie meningen te lezen. Bedankt ervoor.
Ik wist niet dat er zo'n groot verschil zit in opgewekte stroom nu en in de winter.

Het lastige is dat we een pand huren, waarvan we de stroom verrekenen met de eigenaar van het bedrijfspand. Er is 1 meter waarvan we het bedrijfsgebruik af kunnen trekken. Als we zelf op eigen kosten zonnepanelen aanschaffen, doen we dat grotendeels voor de eigenaar. En we weten niet hoe lang we hier gaan wonen. Vandaar het idee om het warmtepaneel in de werkruimte rechtstreeks op een zonnepaneel aan te sluiten.

Heeft iemand een beter idee?
Waarom als je zonnepanelen aanschaft doe je dat voor de eigenaar? Je hebt toch wel een eigen meter.
Facts don't care about your feelings
pi_205781953
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 13:30 schreef Bami het volgende:
Ik zit me vooral af te vragen of ik moet switched dan, als ik nu bij BudgetEnergie zit. Maar dan naai ik mezelf qua gasprijzen zo te zien, plus ik heb juist nu 'reserve' opgebouwd wat dan vervalt als ik nu naar een andere leverancier ga.
Zou natuurlijk qua gas bij BudgetEnergie kunnen blijven en voor elektra overstappen, maar dan nog veotl dat niet heel handig, precies op het moment dat we wel weer richting maandelijks verbruik ipv opbrengst gaan.

Ergens kan/wil ik niet geloven dat ze niet op de jaarrekening gewoon tegen elkaar afstrepen, of dat ik daar iig fatsoenlijk bezwaar tegen kan maken met behulp van mijn rechtsbijstand verzekering. Het hele punt van salderen verdwijnt wel een beetje als je het maandelijks doet.
Ik kom er door dit topic zojuist achter dat ik in het zelfde schuitje zit. Saldering is dus voor ons mogelijk al volledig weg }:|

" ik heb juist nu 'reserve' opgebouwd"
Hoe zie je dit precies? Als budget energie het maandelijks verrekend, dan krijg je aan het eind van de maand een afrekening en staat de teller toch weer op nul?

Zeg ik heb 500kw verbruikt in augustus en 600 opgewekt. Ik krijg dus 100x een paar cent en daarna is het is de afrekening klaar. Nieuwe maand gaat in met cijfers op 0.
pi_205784039
Zo, deze maand wel flink minder opbrengst. Iets hoger dan april dit jaar.
Protège moi de mes désirs.
  Moderator maandag 29 augustus 2022 @ 14:48:05 #53
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205784324
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2022 14:06 schreef arvensis het volgende:
Zo, deze maand wel flink minder opbrengst. Iets hoger dan april dit jaar.
Ik zit nu inderdaad ook precies 100 kwh boven de opbrengst van april, en nog 2 dagen te gaan voor augustus.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205784333
Hier maar 8 kWh verwijderd van juli (432 vs 440). Dat zou wel moeten lukken in de komende 2 dagen. Maar het sowieso een aardig blokkige grafiek: Maart tot augustus, alles tussen de 406 (april) en de 470 (maart). Gaat dus best lekker.

Vorig jaar hadden we maar 1 (misschien 2 ivm missende data) boven de 400. Echt lekker.
pi_205784386
April was hier 452 en augustus tot nu toe 486.

Ik zag ook wat vogelpoep zitten op de panelen. Wilde ze in oktober - na een jaar - laten wassen. Dus eens kijken wie dat kan doen hier.
Protège moi de mes désirs.
  maandag 29 augustus 2022 @ 15:19:54 #56
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205784571
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2022 14:56 schreef arvensis het volgende:
April was hier 452 en augustus tot nu toe 486.

Ik zag ook wat vogelpoep zitten op de panelen. Wilde ze in oktober - na een jaar - laten wassen. Dus eens kijken wie dat kan doen hier.
1) Is het überhaupt nodig? Die van mij zijn na wat regen meestal prima schoon. Of liggen ze vrijwel plat?

2) Waarom zou je ze gaan wassen precies op het moment dat je opbrengst gaat kelderen? In het voorjaar wassen lijkt me veel zinvoller.

3) Kan je het zelf niet?
Huilen dan.
  maandag 29 augustus 2022 @ 15:23:50 #57
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205784609
Als je zelf zonnepanelen moet regelen, heeft iemand dan een lijstje waar je op moet letten? Dan met name kabels & bevestigingsmateriaal. De rest kom ik redelijk uit.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_205784681
quote:
7s.gif Op maandag 29 augustus 2022 15:19 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
1) Is het überhaupt nodig? Die van mij zijn na wat regen meestal prima schoon. Of liggen ze vrijwel plat?

2) Waarom zou je ze gaan wassen precies op het moment dat je opbrengst gaat kelderen? In het voorjaar wassen lijkt me veel zinvoller.

3) Kan je het zelf niet?
Nee, ik kan zelf niet veilig het dak op hier. En al helemaal niet aan de voorzijde. Anders had ik dat wel gedaan. :s)
Protège moi de mes désirs.
pi_205784783
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2022 14:56 schreef arvensis het volgende:
April was hier 452 en augustus tot nu toe 486.

Ik zag ook wat vogelpoep zitten op de panelen. Wilde ze in oktober - na een jaar - laten wassen. Dus eens kijken wie dat kan doen hier.
Ik zou het in het voorjaar doen..

We hebben zelf een telescoopborstel gekocht. van 12 meter. Daar halen we precies de bovenste panelen mee. Het is wel een gedoe, maar vaak doen we dan in het voorjaar een keer. Of als het heel er smerig is.. Maar dan wel net voor/tijdens een regenbui ivm kalk uit kraanwater..
  Moderator maandag 29 augustus 2022 @ 19:29:56 #60
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205786724
Nou lekker dan, offerte getekend en nu krijgen we een mail dat de zonnepanelen uitverkocht zijn en niet meer terug gaan komen -O- Dus maar weer terug naar de tekentafel.
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  maandag 29 augustus 2022 @ 19:58:52 #61
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205786954
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 19:29 schreef MaJo het volgende:
Nou lekker dan, offerte getekend en nu krijgen we een mail dat de zonnepanelen uitverkocht zijn en niet meer terug gaan komen -O- Dus maar weer terug naar de tekentafel.
Tekentafel zal wel meevallen het blijven zwarte rechthoekjes van 2x1m
Tot nooit .......
pi_205786972
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 19:29 schreef MaJo het volgende:
Nou lekker dan, offerte getekend en nu krijgen we een mail dat de zonnepanelen uitverkocht zijn en niet meer terug gaan komen -O- Dus maar weer terug naar de tekentafel.
De panelen die ons waren aangeboden waren ook niet meer leverbaar, hebben van hetzelfde merk gewoon de opvolgers ervan gekregen, geen 390w panelen maar 400. Kleine beetje verlies hierop nam de verkopende partij op zich. Dit speelde allemaal 3 maanden voor de oorlog begon en de prijsstijgingen begonnen maar toch...
pi_205787485
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 08:07 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Waarom als je zonnepanelen aanschaft doe je dat voor de eigenaar? Je hebt toch wel een eigen meter.
Omdat de eigenaar van het bedrijfspand een flink deel van de stroom betaald, aangezien hij die voor zijn pand gebruikt. Die betaalt hij aan mij. Dus als ik zonnepanelen aanschaf, doe ik dat voor meer dan de helft voor hem.
pi_205788079
Nog even over Eneco.. op hun site staat dit:

quote:
Mag Eneco de teruglevergoeding aanpassen?
Ja, dat mag. In onze algemene leveringsvoorwaarden, die iedere klant krijgt bij het aangaan van een contract bij Eneco, staat dat wij onze voorwaarden altijd mogen veranderen. Echter, in artikel 19.2 staat dat wij dan minimaal 10 kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal persoonlijk moeten informeren (dat doen wij via een mail of brief). Wij melden dan ook dat de klant de overeenkomst met Eneco mag beëindigen.
Het tarief van 0,09 cent zou op 5 september ingaan maar ik heb hier nog helemaal niks over ontvangen.
Hebben de anderen hier wel een mail of brief ontvangen?
Protège moi de mes désirs.
  maandag 29 augustus 2022 @ 21:49:01 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205788117
Nope, maar mijn contract gaat 3 september pas in.
Aan de andere kant heb ik 2 augustus keurig een overzicht van tarieven ontvangen waaronder die terugleververgoeding van 61 cent, over een aanpassing heb ik geen bericht gekregen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 29 augustus 2022 @ 21:55:48 #66
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205788193
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 19:58 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Tekentafel zal wel meevallen het blijven zwarte rechthoekjes van 2x1m
Dat is waar _O-

quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:00 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
De panelen die ons waren aangeboden waren ook niet meer leverbaar, hebben van hetzelfde merk gewoon de opvolgers ervan gekregen, geen 390w panelen maar 400. Kleine beetje verlies hierop nam de verkopende partij op zich. Dit speelde allemaal 3 maanden voor de oorlog begon en de prijsstijgingen begonnen maar toch...
Bij ons is het wel wat anders, we hadden een offerte voor 12 panelen van 305wp en hebben nu een offerte liggen van 10 stuks (want breder) van 400wp. De nieuwe offerte komt lager uit dus volgens mij is het een prima deal ^O^ Het enige vervelende is dat het merk niet wordt gespecificeerd, dat was eerst wel. Dus dat wil ik nog wel even navragen :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  maandag 29 augustus 2022 @ 22:03:03 #67
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_205788260
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2022 21:45 schreef arvensis het volgende:
Nog even over Eneco.. op hun site staat dit:
[..]
Het tarief van 0,09 cent zou op 5 september ingaan maar ik heb hier nog helemaal niks over ontvangen.
Hebben de anderen hier wel een mail of brief ontvangen?
Nog geen mail of brief gezien.
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_205788280
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:54 schreef Vlinder33 het volgende:

[..]
Omdat de eigenaar van het bedrijfspand een flink deel van de stroom betaald, aangezien hij die voor zijn pand gebruikt. Die betaalt hij aan mij. Dus als ik zonnepanelen aanschaf, doe ik dat voor meer dan de helft voor hem.
Dus als je veel meer stroom gaat gebruiken betaalt hij ook daaraan mee?
Facts don't care about your feelings
pi_205789931
Kan nog steeds maar moeilijk vinden hoe salderen werkt op de jaarafrekening bij maandelijks wisselende tarieven.
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:20:19 #70
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205790026
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2022 21:45 schreef arvensis het volgende:
Nog even over Eneco.. op hun site staat dit:
[..]
Het tarief van 0,09 cent zou op 5 september ingaan maar ik heb hier nog helemaal niks over ontvangen.
Hebben de anderen hier wel een mail of brief ontvangen?
Ik neem aan dat het ingaat bij je nieuwe tariefafspraak..
Tot nooit .......
pi_205790139
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 08:20 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik neem aan dat het ingaat bij je nieuwe tariefafspraak..
quote:
Wat wordt de terugleververgoeding per 5 september 2022?
Voor zowel klanten met een contract voor onbepaalde tijd als contract met vaste looptijd wijzigt de terugleververgoeding naar ¤ 0,09 per opgewekte kWh per 5 september 2022. Dit is exclusief btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie.

Voor kleinzakelijke klanten wordt de btw wel over de terugleververgoeding op de jaarnota verrekend.
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:21:48 #72
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205790350
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 08:46 schreef arvensis het volgende:

[..]
[..]

los van de lage prijs, dit is dan toch gewoon contractbreuk?
Tot nooit .......
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:39:05 #73
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_205790818
We zijn records aan het breken dit jaar. Zonnepanelen sinds oktober 2019 en juni, juli en augustus zijn tot nu toe de beste juli en augustus van alle jaren gebleken.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_205792606
kreeg gisteren een mail van PowerPeers dat hun de terugleververgoeding verhogen van 11 cent naar 21 cent per 1 september.
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:06:38 #75
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205792711
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 13:50 schreef Glider76 het volgende:
kreeg gisteren een mail van PowerPeers dat hun de terugleververgoeding verhogen van 11 cent naar 21 cent per 1 september.
Goh, fijn dat ze wel kunnen communiceren als het algemeen is, je zou met hun beleid verwachten dat klanten die informatie wel uit de nieuwsbrief halen...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205792767
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 10:39 schreef SEMTEX het volgende:
We zijn records aan het breken dit jaar. Zonnepanelen sinds oktober 2019 en juni, juli en augustus zijn tot nu toe de beste juli en augustus van alle jaren gebleken.
Bij mij is mei de beste maand in alle 8 jaar dat ik pv heb. Geen enkele uitzondering bij mij.
Vanwege de hitte leveren ze bij mij minder op dan voorgaande jaren
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205792809
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:06 schreef Leandra het volgende:

[..]
Goh, fijn dat ze wel kunnen communiceren als het algemeen is, je zou met hun beleid verwachten dat klanten die informatie wel uit de nieuwsbrief halen...
Geen goede ervaringen met hun?
pi_205792878
Even jullie mening polsen. Als de 9 panelen allemaal op hetzelfde dak komen te liggen zonder schaduw, is het dan zinnig om dan optimizers erbij te nemen?

De ene aanbieder zegt van wel, de ander van niet.
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:27:14 #79
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205792883
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:16 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Geen goede ervaringen met hun?
Nope, contract liep per 1 augustus af, helemaal niets gehoord.
2 augustus gebeld hoe mijn huidige situatie eruit zag omdat ik niets gehoord had, was het van "Tsja u wilt geen nieuwsbrief ontvangen, daar staat het in".
Op mijn vraag waarom ik geen nieuw aanbod of tenminste een bericht over mijn nieuwe tarieven hebt ontvangen: "U heeft bij aanvang van het contract aangegeven geen aanbod te willen", dat is dus 3 jaar geleden, in mijn account staat wel een vinkje bij interesse in aanbod aan het eind van het contract, maar dat doet er dus niet toe, wat je ooit bij aanvang hebt aangevinkt is leidend.
Oh, en "We hebben nu geen aanbod, dus dat kunnen we ook niet doen".

Allerlei nonsens, die op geen enkele manier een excuus is voor het niet informeren wat iemands actuele tarieven zijn.

En ik ben een vrij trouwe klant, ik stap niet zomaar over, als ik gewoon geïnformeerd was dan was ik waarschijnlijk gebleven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:29:28 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205792909
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:26 schreef Den_Haag het volgende:
Even jullie mening polsen. Als de 9 panelen allemaal op hetzelfde dak komen te liggen zonder schaduw, is het dan zinnig om dan optimizers erbij te nemen?

De ene aanbieder zegt van wel, de ander van niet.
Schaduwvrij op zuid is in principe nagenoeg zinloos, op oost of west valt er uiteindelijk vanzelf schaduw op, dus dan zou het eventueel wel zin kunnen hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205793054
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Schaduwvrij op zuid is in principe nagenoeg zinloos, op oost of west valt er uiteindelijk vanzelf schaduw op, dus dan zou het eventueel wel zin kunnen hebben.
Dak ligt op zuidoosten. Zal dus niet extreem veel toevoegen?
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:56:38 #82
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205793119
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:46 schreef Den_Haag het volgende:

[..]
Dak ligt op zuidoosten. Zal dus niet extreem veel toevoegen?
Ik verwacht van niet, maar ik zou ook even afwachten wat users als @bambino en @TheFreshPrince voor antwoord geven op je vraag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205793424
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:27 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nope, contract liep per 1 augustus af, helemaal niets gehoord.
2 augustus gebeld hoe mijn huidige situatie eruit zag omdat ik niets gehoord had, was het van "Tsja u wilt geen nieuwsbrief ontvangen, daar staat het in".
Op mijn vraag waarom ik geen nieuw aanbod of tenminste een bericht over mijn nieuwe tarieven hebt ontvangen: "U heeft bij aanvang van het contract aangegeven geen aanbod te willen", dat is dus 3 jaar geleden, in mijn account staat wel een vinkje bij interesse in aanbod aan het eind van het contract, maar dat doet er dus niet toe, wat je ooit bij aanvang hebt aangevinkt is leidend.
Oh, en "We hebben nu geen aanbod, dus dat kunnen we ook niet doen".

Allerlei nonsens, die op geen enkele manier een excuus is voor het niet informeren wat iemands actuele tarieven zijn.

En ik ben een vrij trouwe klant, ik stap niet zomaar over, als ik gewoon geïnformeerd was dan was ik waarschijnlijk gebleven.
OK. Nieuwsbrief krijg ik wel. Frequentie valt heel erg mee. Deze verhoging kreeg ik per email.

Maar zijn alle bedrijven/energiebedrijven tegenwoordig niet zo met tegenvallende klantenservice?

Ik heb van de week een lange email wisseling met ze gehad betreffende salderen en datum jaarafrekening. Uiteindelijk belden hun mij zelf op om het verheel beter in beeld te krijgen. Vond ik toch wel netjes van ze.
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:39:32 #84
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205793477
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 15:32 schreef Glider76 het volgende:

[..]
OK. Nieuwsbrief krijg ik wel. Frequentie valt heel erg mee. Deze verhoging kreeg ik per email.

Maar zijn alle bedrijven/energiebedrijven tegenwoordig niet zo met tegenvallende klantenservice?

Ik heb van de week een lange email wisseling met ze gehad betreffende salderen en datum jaarafrekening. Uiteindelijk belden hun mij zelf op om het verheel beter in beeld te krijgen. Vond ik toch wel netjes van ze.
Ik kreeg de nieuwsbrief wel maar heb ik op een gegeven moment stopgezet, er stond nooit wat interessants in, naar mijn herinnering vooral een hoop over gas, en ik heb geen gas.

Jaarafrekening heb ik ook over gemaild, ze hadden de cijfers van een dag te vroeg gebruikt, maar toen had ik eigenlijk op basis van hun reactie al zoiets van "Okay, je wilt het niet begrijpen, ook goed".
Ik let er wel even op dat de afrekening op basis van het juiste moment is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205794521
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:26 schreef Den_Haag het volgende:
Even jullie mening polsen. Als de 9 panelen allemaal op hetzelfde dak komen te liggen zonder schaduw, is het dan zinnig om dan optimizers erbij te nemen?

De ene aanbieder zegt van wel, de ander van niet.
De aanbieder die zegt van wel wil het graag verkopen.

Wat is de meerwaarde:
Inzicht in je panelen
2 jaar meer garantie op omvormer (12 ipv 10)
Degradatie verschil zorgt ervoor dat paneel 1 paneel 2 of 3 of 4 niet beïnvloed (parallel schakeling).

Is dat de meerprijs van een euro of 600-800 waard. Nee.

Ik zou dus seriegeschakeld adviseren.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205794721
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 17:31 schreef bambino het volgende:
Ik zou dus seriegeschakeld adviseren.
Ben je hier al eens in het zonnetje gezet voor je deskundige en vooral eerlijke antwoorden?



edit: doe likes maar bij de post hierboven :)

[ Bericht 10% gewijzigd door qajariaq op 30-08-2022 18:18:58 ]
pi_205795030
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 17:31 schreef bambino het volgende:

[..]
De aanbieder die zegt van wel wil het graag verkopen.

Wat is de meerwaarde:
Inzicht in je panelen
2 jaar meer garantie op omvormer (12 ipv 10)
Degradatie verschil zorgt ervoor dat paneel 1 paneel 2 of 3 of 4 niet beïnvloed (parallel schakeling).

Is dat de meerprijs van een euro of 600-800 waard. Nee.

Ik zou dus seriegeschakeld adviseren.
Thanks! Duidelijk
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:32:14 #88
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205796601
Als we morgen dezelfde opbrengst als vandaag hebben gaat augustus de maand juli voorbij, en wordt daarmee de op een na beste maand sinds de panelen er liggen (29-04-2021), met maart dit jaar nog steeds als beste maand :')
Maart 2022 voorbij gaan zit er niet meer in..... daarvoor heb ik nog 57 kWh nodig, en de productie is nog nooit boven de 48 kWh op een dag uitgekomen (vandaag 37).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:32:15 #89
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205796603
Morgen wordt weer een zonnige dag, dat betekend dat Augustus net zo goed wordt als Juni en Juli, net boven de 1200 kWh, Betekend ook dat de berekende forcast tot nu toe ook redelijk Okay is, zal ik alleen in Nov, Dec en Jan daadwerkelijk stroom uit het net halen, geschat 550 kWh totaal
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:35:20 #90
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205796646
Hier toch de slechtste van de laatste 4 maanden hoor, paar slechte dagen afgelopen week helaas.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:38:46 #91
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205796688
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Morgen wordt weer een zonnige dag, dat betekend dat Augustus net zo goed wordt als Juni en Juli, net boven de 1200 kWh, Betekend ook dat de berekende forcast tot nu toe ook redelijk Okay is, zal ik alleen in Nov, Dec en Jan daadwerkelijk stroom uit het net halen, geschat 550 kWh totaal
Het is ook wel een heel goed jaar hoor, nou kan ik alleen maar vergelijken met vorig jaar, en vanaf mei, maar dat verschil is ook best fors:

2021:
Mei: 782
Juni 966
Juli: 777
Aug: 756

2022:
Mei: 971
Juni: 997
Juli: 1015
Augustus tot en met vandaag: 981

Ergo: ik heb over die 4 maanden al 673 kWh meer dan vorig jaar, en dan verwacht ik morgen ook nog wel zo'n 37-40 kWh.
Dat betekent dit jaar over dezelfde 4 maanden ruim 20% meer dan vorig jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205797549
Powerpeers verhoogt de terugleververgoeding van 11 naar 21 cent. Zelfs tijdens het contract wordt dat gewijzigd. Goed bericht. Wij wekken jaarlijks wel 6000 kWh op en gebruiken maar zo'n 2000.

Gas in november voor 3 jaar vastgezet voor 90 cent per kuub.

Gaat straks onze jaarrekening bijna naar nul.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_205798451
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:32 schreef Leandra het volgende:
Als we morgen dezelfde opbrengst als vandaag hebben gaat augustus de maand juli voorbij, en wordt daarmee de op een na beste maand sinds de panelen er liggen (29-04-2021), met maart dit jaar nog steeds als beste maand :')
Maart 2022 voorbij gaan zit er niet meer in..... daarvoor heb ik nog 57 kWh nodig, en de productie is nog nooit boven de 48 kWh op een dag uitgekomen (vandaag 37).
Wat bijzonder dat maart 2022 zo hoog is bij jou. Bij ons komt maart niet eens in de buurt van de andere maanden

Maart 532
April 601
Mei 764
Juni 774
Juli 777
Augustus tot nu toe 684 (kan nog maximaal 33 bij als vandaag volledig zon is)

Blijf de regionale verschillen heel grappig vinden
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 07:59:38 #94
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205798565
Heel apart dat maart de beste maand is inderdaad. Je merkt nu al dat de dagen korter worden, ik heb 10kWh minder per dag dan het begin van deze maand.
Deze dag moet beter worden dan gisteren voor mij om over de 900 kWh te gaan.

Afgelopen maanden had ik 949 (mei), 992 (juni) en 1010 (juli).
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 08:04:54 #95
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205798586
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 07:23 schreef Essebes het volgende:

[..]
Wat bijzonder dat maart 2022 zo hoog is bij jou. Bij ons komt maart niet eens in de buurt van de andere maanden

Maart 532
April 601
Mei 764
Juni 774
Juli 777
Augustus tot nu toe 684 (kan nog maximaal 33 bij als vandaag volledig zon is)

Blijf de regionale verschillen heel grappig vinden
Ook de ligging heeft veel invloed. Ik woon waar jouw huis woont ;) en heb geen rijtje van elke maand meer zoals jij.

Mei is altijd mijn beste maand en nu dus ook. Maart was beter dan april ook bijvoorbeeld.

Maar dit jaar is wel heel goed qua zon uren. Ik las op een nerd site over zon statistieken dat als september en oktober ook zo zonnig zijn dat het record van 2018 gehaald kan worden en 2018 staat op 1 in de lijstjes qua zon uren ooit.
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 31 augustus 2022 @ 08:35:50 #96
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205798747
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 07:23 schreef Essebes het volgende:

Blijf de regionale verschillen heel grappig vinden
Ja, bij mij is het
Juni 1203
Juli 1229
Aug 1174 waar dan vandaag gezien de weersverwachting +/- 42 bij komt
pi_205798992
Drenthe (8 panelen uit 2019)

Jan 22
Feb 66
Mrt 243
Apr 268
Mei 324
Jun 349
Jul 324
Aug 313 (wordt nog hetzelfde of net iets meer dan juli)
pi_205799007
Maart 469
April 406
Mei 463
Juni 459
Juli 440
Augustus 456 (+vandaag, dus misschien maart nog voorbij).

Augustus geen hele hoge waardes (max zit tegen de 23, nu niet boven de 20), maar wel veel dagen tegen de 20 aan. Maar dat zie ik in veel maanden. Dit jaar niet vaak die max, maar wel veel op 80-90%. Dan kom je er ook wel.
pi_205799015
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:13 schreef Deepfreeze het volgende:
Maart 469
April 406
Mei 463
Juni 459
Juli 440
Augustus 456 (+vandaag, dus misschien maart nog voorbij).

Augustus geen hele hoge waardes (max zit tegen de 23, nu niet boven de 20), maar wel veel dagen tegen de 20 aan. Maar dat zie ik in veel maanden. Dit jaar niet vaak die max, maar wel veel op 80-90%. Dan kom je er ook wel.
Wel duidelijk te zien wie ze wat schuiner en wie ze wat platter heeft liggen, blij mij vrij plat op plat dak.

Bij mij gaat het alleen maar omhoog richting midzomer. Winter doe ik bijna niets.

quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 07:23 schreef Essebes het volgende:

[..]
Wat bijzonder dat maart 2022 zo hoog is bij jou. Bij ons komt maart niet eens in de buurt van de andere maanden

Maart 532
April 601
Mei 764
Juni 774
Juli 777
Augustus tot nu toe 684 (kan nog maximaal 33 bij als vandaag volledig zon is)

Blijf de regionale verschillen heel grappig vinden
Dan heb jij ze net als ik waarschijnlijk vrij plat op het dak. Zie mijn post hierboven.

[ Bericht 4% gewijzigd door JDx op 31-08-2022 09:21:30 ]
pi_205799042
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:14 schreef JDx het volgende:

[..]
Wel duidelijk te zien wie ze wat schuiner en wie ze wat platter heeft liggen, blij mij vrij plat op plat dak.

Bij mij gaat het alleen maar omhoog richting midzomer. Winter doe ik bijna niets.
Dit is 45 graden op zuid. Die worden te warm in hoogzomer, maar pikken in voor/najaar meer mee idd
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:25:28 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205799086
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 07:23 schreef Essebes het volgende:

[..]
Wat bijzonder dat maart 2022 zo hoog is bij jou. Bij ons komt maart niet eens in de buurt van de andere maanden

Maart 532
April 601
Mei 764
Juni 774
Juli 777
Augustus tot nu toe 684 (kan nog maximaal 33 bij als vandaag volledig zon is)

Blijf de regionale verschillen heel grappig vinden
Ja, dat maart dit jaar zo hoog was blijft mij ook verbazen, maar vol zuid, geen schaduw, en dan bedoel ik letterlijk dat er kilometers ver niets aan die kant van mijn dak ligt dat even hoog of hoger is, nou ja, binnen een kilometer misschien wel een boom die net zo hoog is, maar die is dan wel honderden meters verderop :')
En die hellingshoek van 45 graden helpt ook vast mee.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 31 augustus 2022 @ 09:56:24 #102
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205799356
Maart 813
April 933
Mei 1197
Juni 1213
Juli 1236
Augustus 1082 (hier komt vandaag nog bij dus wellicht gaat dat nog maar 1100).
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 31 augustus 2022 @ 10:02:32 #103
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205799426
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:18 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Dit is 45 graden op zuid. Die worden te warm in hoogzomer, maar pikken in voor/najaar meer mee idd
Ik heb 45 graden op zuid-oost met geen enkele schaduw in de wijde omtrek. Die moeten het inderdaad van andere momenten hebben dan een plat dak hoogzomer.

Maar inmiddels hebben we het verbruik van nov/dec 2021 ook bijgehaald dus alles wat ik nu teruglever is mijn buffer om op 20 november bij de jaarafrekening op 0 uit te komen. Fingers crossed.

[ Bericht 1% gewijzigd door laziness op 31-08-2022 10:13:01 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_205799449
Na een grote verbouwing volgend jaar wil ik me gaan oriënteren op zonnepanelen. Het dak is inmiddels vernieuwd dus geschikt voor zonnepanelen. (Beetje zonde om zonnepanelen op een dak te leggen dat binnen 5-10 jaar vervangen moet worden).

Ik wil een aantal installateurs benaderen om te vragen wat ze kunnen aanbieden maar zoek graag ook zelf e.e.a. uit. Misschien hebben jullie nog goed advies. :)
Heeft iemand van jullie tips voor betrouwbare installateurs in Noord-Brabant? Omgeving Eindhoven, Den Bosch, Tilburg.

We hebben een lastig dak doordat het een hoekhuis is met aan 3 zijden een 45 graden schuin dak. Het driehoekige zijvlak ligt op het OZO. De voorgevel ligt op het ZZW maar heeft een dakkapel en heeft ook één schuine kant.


Voor een optimale opbrengst gedurende de dag lijkt het me nuttig om op beide zijden zonnepanelen te leggen? Ik kan echter nog geen configuratie vinden die ik niet lelijk vindt. Door de driehoekige vorm, de dakkapel en nog een schoorsteen krijg je altijd een onregelmatige legpatroon van de zonnepanelen:


Het is een beeldbepalende locatie, het huis zelf is niet monumentaal maar wel jaren '30 met rode dakpannen. Dat maakt zwarte zonnepanelen extra opvallend. Nog even uitzoeken of de gemeente daar een vergunning voor vereist. Ik twijfel er zelfs aan om te wachten op een collectief initiatief voor een zonneveld en daar een aantal zonnepanelen te kopen. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Op dit moment gebruiken we nog niet zoveel elektriciteit per jaar, 1800 kWh. Maar dat zou in de toekomst wel kunnen toenemen als we de volgende stap nemen en overstappen op een (hybride) warmtepomp.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 10:09:17 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205799478
Waarom leg je ze landscape en niet portrait?
En waarom niet boven de dakkapel?

Rode zonnepanelen zou ook nog kunnen, maar die zijn en niet heel fraai en ze leveren minder op.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 31 augustus 2022 @ 10:22:51 #106
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205799586
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 10:05 schreef archito het volgende:
Ik kan echter nog geen configuratie vinden die ik niet lelijk vindt.
Alsof je de hele dag er naar zit te kijken, ze liggen op je dak, dat zie je niet.
quote:
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Het hele dak zsm volleggen, een airco aanleggen en tegen de tijd dat saldering is afgeschaft de boel al hebben terugverdient.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 10:26:15 #107
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205799620
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 10:05 schreef archito het volgende:
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Tot aan de laatste vierkante centimeter volgooien, inclusief dakkapellen als het dak de belasting kan hebben.
Huilen dan.
pi_205799799
quote:
7s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 10:26 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Tot aan de laatste vierkante centimeter volgooien, inclusief dakkapellen als het dak de belasting kan hebben.
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 10:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Alsof je de hele dag er naar zit te kijken, ze liggen op je dak, dat zie je niet.
[..]
Het hele dak zsm volleggen, een airco aanleggen en tegen de tijd dat saldering is afgeschaft de boel al hebben terugverdient.
Mja, als architect kan ik in deze redeneringen niet meegaan. Ik vind het straatbeeld ook belangrijk. Ons huis staat op een drukbezochte plek waar ook redelijk wat andere karakteristieke panden staan. Daarom wil ik eventuele zonnepanelen zorgvuldig inpassen zodat het zo min mogelijk afbreuk doet aan het straatbeeld.

Daar past helemaal volgooien inclusief dakkapellen echt niet bij dus dat is uitgesloten. Een airco vinden we voorlopig ook niet nodig dus dat scheelt weer zonnepanelen. Op termijn gaan we kijken of we met meer passieve maatregelen zoals screens nog wat extra warmte kunnen buiten houden, maar voorlopig slapen we goed. ;)
  woensdag 31 augustus 2022 @ 10:49:47 #109
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205799842
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 10:45 schreef archito het volgende:

[..]
[..]
Mja, als architect kan ik in deze redeneringen niet meegaan. Ik vind het straatbeeld ook belangrijk. Ons huis staat op een drukbezochte plek waar ook redelijk wat andere karakteristieke panden staan. Daarom wil ik eventuele zonnepanelen zorgvuldig inpassen zodat het zo min mogelijk afbreuk doet aan het straatbeeld.

Daar past helemaal volgooien inclusief dakkapellen echt niet bij dus dat is uitgesloten. Een airco vinden we voorlopig ook niet nodig dus dat scheelt weer zonnepanelen. Op termijn gaan we kijken of we met meer passieve maatregelen zoals screens nog wat extra warmte kunnen buiten houden, maar voorlopig slapen we goed. ;)
Nou, je weet al wat je wil dus waarom vraag je nog naar de meningen van anderen? Overigens zie je van zonnepanelen op de dakkapellen (nagenoeg) niks vanaf de straat hoor.
Huilen dan.
pi_205799844
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 17:50 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ben je hier al eens in het zonnetje gezet voor je deskundige en vooral eerlijke antwoorden?

[ afbeelding ]

edit: doe likes maar bij de post hierboven :)
Thanks haha *O*

Graag gedaan hoor :7
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205799855
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 10:09 schreef Leandra het volgende:
Waarom leg je ze landscape en niet portrait?
En waarom niet boven de dakkapel?

Rode zonnepanelen zou ook nog kunnen, maar die zijn en niet heel fraai en ze leveren minder op.
De 'maximale' variant met panelen boven de dakkapel vond ik er niet mooi uitzien. Je krijgt dan of lange slierten zonnepanelen of op te veel plekken kleine groepjes met panelen.



Verticaal heb ik ook geprobeerd. Die passen dan niet onder de dakkapel en alleen ernaast. Met 2 rijen boven elkaar kwam ik in de hoek niet goed uit. 1 rij zou wel kunnen.



  woensdag 31 augustus 2022 @ 10:51:08 #112
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205799859
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 10:45 schreef archito het volgende:

[..]
[..]
Mja, als architect kan ik in deze redeneringen niet meegaan. Ik vind het straatbeeld ook belangrijk. Ons huis staat op een drukbezochte plek waar ook redelijk wat andere karakteristieke panden staan. Daarom wil ik eventuele zonnepanelen zorgvuldig inpassen zodat het zo min mogelijk afbreuk doet aan het straatbeeld.

Daar past helemaal volgooien inclusief dakkapellen echt niet bij dus dat is uitgesloten. Een airco vinden we voorlopig ook niet nodig dus dat scheelt weer zonnepanelen. Op termijn gaan we kijken of we met meer passieve maatregelen zoals screens nog wat extra warmte kunnen buiten houden, maar voorlopig slapen we goed. ;)
Je vraag was, wat zouden wij doen in jouw situatie.
Airco is goddelijk, in het voor en naseizoen, en op zonnige winterdagen kan je er ook mee stoken op de zonneenergie van je panelen.
pi_205799883
quote:
7s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 10:49 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nou, je weet al wat je wil dus waarom vraag je nog naar de meningen van anderen? Overigens zie je van zonnepanelen op de dakkapellen (nagenoeg) niks vanaf de straat hoor.
Nee ik weet nog niet precies wat ik wil, maar heb er natuurlijk wel al meerdere malen over nagedacht dus wel een aantal opties uitgesloten. Jouw optie is er daar één van, zonder enige negatieve ondertoon naar jouw reactie toe leg ik gewoon uit waarom we dat niet willen.

Ik ben gewoon benieuwd of er hier mensen zijn die nog ideeën hebben waar ik niet aan gedacht heb, dat is toch niet gek om te vragen?
pi_205799910
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 10:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je vraag was, wat zouden wij doen in jouw situatie.
Airco is goddelijk, in het voor en naseizoen, en op zonnige winterdagen kan je er ook mee stoken op de zonneenergie van je panelen.
Dat is waar en ben ook blij met je reactie hoor. En er zit ook zeker wat in, een airco geeft meer leefcomfort. Bedoelde met mijn reactie alleen maar uit te leggen waarom wij daar (voorlopig) niet voor gaan.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 11:03:00 #115
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205799948
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 10:51 schreef archito het volgende:

[..]
De 'maximale' variant met panelen boven de dakkapel vond ik er niet mooi uitzien. Je krijgt dan of lange slierten zonnepanelen of op te veel plekken kleine groepjes met panelen.

[ afbeelding ]

Verticaal heb ik ook geprobeerd. Die passen dan niet onder de dakkapel en alleen ernaast. Met 2 rijen boven elkaar kwam ik in de hoek niet goed uit. 1 rij zou wel kunnen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Waarom blijf je bij dat oostdak in landscape iedere keer die onderste rij 1 korter maken? Zit daar een afvoerpijpje van het een of ander?

En wat als je portrait boven de dakkapel legt?
Ik vind die 10 in portrait (7 oost, 3 zuid) in je verschillende opstellingen het minst lelijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205799953
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waarom blijf je bij dat oostdak iedere keer die onderste rij 1 korter maken? Zit daar een afvoerpijpje van het een of ander?

En wat als je portrait boven de dakkapel legt?

Ik vind die 10 in portrait (7 oost, 3 zuid) in je verschillende opstellingen het minst lelijk.
Haha ja klopt helaas. Ik had de aannemer specifiek verzocht om op dit dakvlak geen schoorsteen te maken. Heeft hij de schoorsteen netjes op het andere vlak gemaakt maar heeft de loodgieter de afblaas van de ventilatiebox rechtsonder gemaakt. :')

Zag het pas toen het dak al helemaal dicht was weer, onder tijdsdruk geen werk meer van gemaakt. Heb ik nu spijt van. :+

Die portrait optie ga ik nog eens beter bekijken, misschien dat hoog op het dakvlak toch minder storend is dan net boven de goot.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 11:08:57 #117
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205799989
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:04 schreef archito het volgende:

[..]
Haha ja klopt helaas. Ik had de aannemer specifiek verzocht om op dit dakvlak geen schoorsteen te maken. Heeft hij de schoorsteen netjes op het andere vlak gemaakt maar heeft de loodgieter de afblaas van de ventilatiebox rechtsonder gemaakt.
Damn :{

Ben blij dat ik ze wat beter duidelijk had gemaakt dat er niets op het zuiddakvlak mocht komen, dat het nu op het westdak zit is jammer, maar de loodgieter wilde het niet op het oostdak doen omdat dat de voorkant is, dus dan is het huis mooier :')
Maar goed, bij ons zijn de dakvlakken aan de oost- en westzijde niet dusdanig groot dat het echt nog de moeite is, dus het maakt niet uit.

Hier overigens een mooi voorbeeld van hoe hetzelfde dak gewoon 3 panelen extra kan hebben als je ze een beetje goed legt, 2 keer hetzelfde huis (met afvoerpijpjes aan de voor- en tevens zuidzijde.... :X) maar toch meer panelen bij het huis rechts:
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205800032
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:04 schreef archito het volgende:

[..]
afblaas van de ventilatiebox rechtsonder gemaakt. :')

Dat had ik hier ook en daarvoor in de plaats is zo'n ventilatiepan onder de panelen geplaatst.

pi_205800035
O die stomme pijpjes :')
Onze buren gaan aan de voorkant bij leggen. Snap ik, is zuid. Maar zij leggen geen indakpanelen erbij maar gewoon erop. Dus ons aanzicht aan de voorkant gaat er nu toch al aan. Tja, dan zouden wij net zo goed mee kunnen doen. Alle pijpjes zitten netjes aan 1 kant behalve die van de droger. Ik vermoed dat we die zelf wel even gaan omleggen, dan kan er een paneel extra op.

Deze maand wederom boven de 600, vorig jaar lukte dat alleen in juni, maar dit is nu de vierde maand met 600+. Ik zit totaal ongeveer op hetzelfde als vorig jaar eind september.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_205800058
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat had ik hier ook en daarvoor in de plaats is zo'n ventilatiepan onder de panelen geplaatst.

[ afbeelding ]
Goeie!

Sowieso is dat veel mooier dan een pijp. Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom ik dat in eerste instantie niet meteen voorgeschreven heb aan de aannemer. :X
  woensdag 31 augustus 2022 @ 11:18:28 #121
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205800059
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:04 schreef archito het volgende:

[..]
Haha ja klopt helaas. Ik had de aannemer specifiek verzocht om op dit dakvlak geen schoorsteen te maken. Heeft hij de schoorsteen netjes op het andere vlak gemaakt maar heeft de loodgieter de afblaas van de ventilatiebox rechtsonder gemaakt. :')

Zag het pas toen het dak al helemaal dicht was weer, onder tijdsdruk geen werk meer van gemaakt. Heb ik nu spijt van. :+

Die portrait optie ga ik nog eens beter bekijken, misschien dat hoog op het dakvlak toch minder storend is dan net boven de goot.
Als architect, kan je geen huis ontwerpen met een dak dat optimaal is voor het plaatsen van PV panelen en warmtepomp. Als ik hier plaatjes van nieuwbouw zie is het allemaal maar behelpen met al die rare koekoeks en kappelletjes
  woensdag 31 augustus 2022 @ 11:20:06 #122
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205800071
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat had ik hier ook en daarvoor in de plaats is zo'n ventilatiepan onder de panelen geplaatst.

[ afbeelding ]
Hoe hoog heb je de panelen dan liggen? Want wij hebben aan de westzijde onder andere zo'n ventilatiepan, maar ik zie niet hoe de panelen daarboven zouden kunnen liggen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205800072
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als architect, kan je geen huis ontwerpen met een dak dat optimaal is voor het plaatsen van PV panelen en warmtepomp. Als ik hier plaatjes van nieuwbouw zie is het allemaal maar behelpen met al die rare koekoeks en kappelletjes
Kan wel, maar dat kost geld. Zeker bij nieuwbouw is die ruimte er vanuit de ontwikkelaar/aannemer vaak niet volgens mij.
Zo liggen er bij nieuwbouw ook regelmatig maar 4 pv panelen op een dak, daarmee kunnen ze dan een bepaald certificaat halen en is het niet nodig het hele dak vol te leggen.
pi_205800080
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hoe hoog heb je de panelen dan liggen? Want wij hebben aan de westzijde onder andere zo'n ventilatiepan, maar ik zie niet hoe de panelen daarboven zouden kunnen liggen.
Het is overigens de noordzijde van het dak (want ook daar liggen 11 panelen).

pi_205800083
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat had ik hier ook en daarvoor in de plaats is zo'n ventilatiepan onder de panelen geplaatst.

[ afbeelding ]
Dit is bij ons de pan waarop de droger uitkomt, die gaan we dus verleggen of kijken of ie ergens anders op uit kan komen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_205800095
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Damn :{

Ben blij dat ik ze wat beter duidelijk had gemaakt dat er niets op het zuiddakvlak mocht komen, dat het nu op het westdak zit is jammer, maar de loodgieter wilde het niet op het oostdak doen omdat dat de voorkant is, dus dan is het huis mooier :')
Maar goed, bij ons zijn de dakvlakken aan de oost- en westzijde niet dusdanig groot dat het echt nog de moeite is, dus het maakt niet uit.

Hier overigens een mooi voorbeeld van hoe hetzelfde dak gewoon 3 panelen extra kan hebben als je ze een beetje goed legt, 2 keer hetzelfde huis (met afvoerpijpjes aan de voor- en tevens zuidzijde.... :X) maar toch meer panelen bij het huis rechts:
[ afbeelding ]
Ik heb er ook wel een paar honderd euro voor over om dat kanaal nog om te laten leggen en dat pijpje aan de achterkant te plaatsen. Dan is hij vanaf de straat ook niet meer te zien, dubbel winst.

En goed voorbeeld inderdaad! Ik verbaas me ooit hoe lelijk sommige zonnepanelen zijn geplaatst. Zeker een combinatie van portrait en landscape vind ik altijd onbegrijpelijk.
pi_205800100
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 10:51 schreef archito het volgende:

[..]
De 'maximale' variant met panelen boven de dakkapel vond ik er niet mooi uitzien. Je krijgt dan of lange slierten zonnepanelen of op te veel plekken kleine groepjes met panelen.

[ afbeelding ]

Verticaal heb ik ook geprobeerd. Die passen dan niet onder de dakkapel en alleen ernaast. Met 2 rijen boven elkaar kwam ik in de hoek niet goed uit. 1 rij zou wel kunnen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Om een toekomstige teleurstelling te voorkomen. Ik praat nu iemand na die daken ingetekend heeft (want ik was hier zelf ook bezig met panelen en als het aan mij had gelegen was er plek voor zes extra panelen haha). In jouw scenario's leg je de panelen te dicht op de dakgoot. Professionele organisaties leggen de panelen 1/2 dakpannen hoger anders gutst regenwater over je dakgoot.

Je ziet wel eens huizen waar ze het tot de dakgoot leggen, maar het is eerder uitzondering dan regel. Net zoals tot de rand van een dak of de erfgrens. Kan best zijn dat je partijen gaat tegenkomen die bijvoorbeeld jouw derde optie afwijzen en aangeven dat het maximaal 2+4 wordt ipv jouw getekende 3+5 (ivm wind)
pi_205800117
Natuurlijk kan je bij nieuwbouw wel rekening houden met panelen, maar je moet je er bewust van zijn. Wij maakten de keuze om het washok aan de voorkant te doen en dat is zuid (het idee: liever een badkamer op noord want anders is het er zo heet in de zomer). Dus daar kwamen ook pijpjes van de standleiding en de afzuiging, maar er is daar ook een zijmuur. Bepaalde zaken komen uit op de zij muur en de pijpjes die er wel moesten zijn zitten zover mogelijk naar de (verhoogde) dakrand waar ivm schaduw toch al geen paneel kon liggen. Alleen die droger, die hebben we even over het hoofd gezien en daar zoeken we nu dus een oplossing voor.
Wij hebben zelf de ketel in de inpandige garage zitten, dus die pijpjes hebben we niet op het grote dak maar op het garagedak en daar hebben we geen last van, die zitten in de schaduw.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_205800124
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:23 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Om een toekomstige teleurstelling te voorkomen. Ik praat nu iemand na die daken ingetekend heeft (want ik was hier zelf ook bezig met panelen). In jouw scenario's leg je de panelen te dicht op de dakgoot. Professionele organisaties leggen de panelen 1/2 dakpannen hoger anders gutst regenwater over je dakgoot.

Je ziet wel eens huizen waar ze het tot de dakgoot leggen, maar het is eerder uitzondering dan regel. Net zoals tot de rand van een dak of de erfgrens. Kan best zijn dat je partijen gaat vinden die bijvoorbeeld jouw derde optie afwijzen en aangeven dat het 2+4 wordt ipv 3+5
Nog niet aan gedacht, maar klinkt logisch! Aan de voorzijde is het geen probleem, daar is de getimmerde goot 40-50cm diep. maar aan de zijkant is dat (gek genoeg) niet zo. Dus dan moeten ze toch hoger en past er minder op.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 11:31:16 #130
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205800168
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als architect, kan je geen huis ontwerpen met een dak dat optimaal is voor het plaatsen van PV panelen en warmtepomp. Als ik hier plaatjes van nieuwbouw zie is het allemaal maar behelpen met al die rare koekoeks en kappelletjes
Omdat de meeste huizen helemaal niet ontworpen worden met gasvrij en BENG in het achterhoofd.
We hadden een paar jaar geleden interesse in woningen die hier in de buurt gebouwd werden, grote woorden "Gasloos wonen" op iedere reclame, ik naar de makelaar om de documentatie op te halen, kijk even en zeg "Ze zijn niet gasloos ontworpen hè"
Makelaar: "Jawel hoor, waarom denk je dat?"
Ik: "Vanwege het gasfornuis in de keuken....."
Makelaar: "Oh, dan had de architect waarschijnlijk geen ander plaatje"
Ik: :') :') :')

Nou was dat net in 2019, en die huizen waren waarschijnlijk al getekend in 2018, maar omdat er geen omgevingsvergunning was aangevraagd voor 1 juli 2018 moest de heleboel ineens gasloos.
Overigens hebben we het niet gedaan omdat de technische ruimte boven ook op een absurde plek zat, ik heb de bouwer nog gebeld of dat anders kon (nog voor men begon met bouwen) maar dat kon niet....
Zelfs de zonnepanelen zitten aan de ONO zijde met afvoerpijpjes ten zuiden van de panelen in plaats van de panelen aan de WZW zijde te plaatsen |:(

Iedere keer dat we erlangs lopen zijn we (om diverse redenen) blij dat we het niet gedaan hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205800174
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is overigens de noordzijde van het dak (want ook daar liggen 11 panelen).

[ afbeelding ]
Ik kan van dat soort plaatjes erg genieten. Mooie all black panelen, een strak rijtje helemaal in het midden.

Nu scheelt het dat ik panelen op een dak sowieso niet lelijk vindt, maar in dit soort gevallen zelfs wel een beetje mooi. Mooiste blijft natuurlijk een dak waar de panelen wegvallen in het dak en helemaal als het een rieten kap is, zoals https://www.derietdekker.(...)nelen_01-705x441.jpg (niet mijn dak en om het topic niet te verstoten alleen de url gepost)

Onze panelen zijn lelijk. Niet gezien dat in dezs offerte geen allblack panelen waren meegenomen. Gelukkig is het vanaf de straat bijna niet te zien
  woensdag 31 augustus 2022 @ 11:34:49 #132
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205800197
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is overigens de noordzijde van het dak (want ook daar liggen 11 panelen).

[ afbeelding ]
Ja, in geval van nood zouden wij ook nog voor de noordzijde kunnen kiezen, nou zit daar wel een dakraam maar soit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205800233
Onze panelen zijn nu mooi weggewerkt (indak, dus vlak) grijze pannen, wit huis..maar ja, niet handig met bijleggen. En aangezien de buurman (tweekapper) er nu bij gaat leggen is het aanzicht toch al weg. Achter hebben we er op de garage liggen die veel minder mooi zijn, die ziet namelijk niemand.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  woensdag 31 augustus 2022 @ 11:38:33 #134
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205800235
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:20 schreef archito het volgende:

[..]
Kan wel, maar dat kost geld. Zeker bij nieuwbouw is die ruimte er vanuit de ontwikkelaar/aannemer vaak niet volgens mij.
Zo liggen er bij nieuwbouw ook regelmatig maar 4 pv panelen op een dak, daarmee kunnen ze dan een bepaald certificaat halen en is het niet nodig het hele dak vol te leggen.
Je moet idd geen projectwoning hebben, dat is 9 van de 10 keer drama met de pet op, ik als huisvrouw vind het qua indeling meestal al ellende maar als architect moet je helemaal ziek worden van allerlei dingen die primair bedoeld zijn als kostenbesparing.
En dan idd de excuuspaneeltjes nog, die alleen maar zijn voor een extra certificaat of om net aan een eis te voldoen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 31 augustus 2022 @ 11:39:22 #135
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205800250
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:31 schreef Leandra het volgende:

[..]
Omdat de meeste huizen helemaal niet ontworpen worden met gasvrij en BENG in het achterhoofd.
We hadden een paar jaar geleden interesse in woningen die hier in de buurt gebouwd werden, grote woorden "Gasloos wonen" op iedere reclame, ik naar de makelaar om de documentatie op te halen, kijk even en zeg "Ze zijn niet gasloos ontworpen hè"
Makelaar: "Jawel hoor, waarom denk je dat?"
Ik: "Vanwege het gasfornuis in de keuken....."
Makelaar: "Oh, dan had de architect waarschijnlijk geen ander plaatje"
Ik: :') :') :')

Nou was dat net in 2019, en die huizen waren waarschijnlijk al getekend in 2018, maar omdat er geen omgevingsvergunning was aangevraagd voor 1 juli 2018 moest de heleboel ineens gasloos.
Overigens hebben we het niet gedaan omdat de technische ruimte boven ook op een absurde plek zat, ik heb de bouwer nog gebeld of dat anders kon (nog voor men begon met bouwen) maar dat kon niet....
Zelfs de zonnepanelen zitten aan de ONO zijde met afvoerpijpjes ten zuiden van de panelen in plaats van de panelen aan de WZW zijde te plaatsen |:(

Iedere keer dat we erlangs lopen zijn we (om diverse redenen) blij dat we het niet gedaan hebben.
Het kan wel.

Mijn gasloze wijk (vanaf 2013!) vol projectwoningen heeft met de ligging richting de zon en de pijpjes op het dak er rekening mee gehouden bij alle huizen. Het dakvlak waar de panelen liggen hebben nergens pijpjes. Er zijn geen obstakels voor schaduw.

Alleen de enkele dwarskap huizen komen er qua zonligging wat bekaaid vanaf. Die hadden ze eigenlijk in kader van wat ze verder hanteren als standaard nooit moeten bouwen maar ja dwarskap is zo'n "leuke speelse afwisseling" die je overal nu ziet.

Ik heb genoeg te mekkeren over projectbouw en gemeentes maar dit heeft de gemeente met de bouwers toch best heel aardig neergelegd als toekomstbestendige wijk.
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 31 augustus 2022 @ 11:40:58 #136
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205800272
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:31 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik kan van dat soort plaatjes erg genieten. Mooie all black panelen, een strak rijtje helemaal in het midden.

Nu scheelt het dat ik panelen op een dak sowieso niet lelijk vindt, maar in dit soort gevallen zelfs wel een beetje mooi. Mooiste blijft natuurlijk een dak waar de panelen wegvallen in het dak en helemaal als het een rieten kap is, zoals https://www.derietdekker.(...)nelen_01-705x441.jpg (niet mijn dak en om het topic niet te verstoten alleen de url gepost)

Onze panelen zijn lelijk. Niet gezien dat in dezs offerte geen allblack panelen waren meegenomen. Gelukkig is het vanaf de straat bijna niet te zien
Ik ben al geen fan van indak panelen (we hebben ze ook heel bewust op het dak ipv in het dak, want de aannemer wilde wel indak) maar van de combinatie met riet krijg ik helemaal de kriebels.
No way dat ik in een huis met een rieten dak en indak panelen zou gaan wonen :N
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 31 augustus 2022 @ 11:43:28 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205800309
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:39 schreef laziness het volgende:

[..]
Het kan wel.

Mijn gasloze wijk (vanaf 2013!) vol projectwoningen heeft met de ligging richting de zon en de pijpjes op het dak er rekening mee gehouden bij alle huizen. Het dakvlak waar de panelen liggen hebben nergens pijpjes. Er zijn geen obstakels voor schaduw.

Alleen de enkele dwarskap huizen komen er qua zonligging wat bekaaid vanaf. Die hadden ze eigenlijk in kader van wat ze verder hanteren als standaard nooit moeten bouwen maar ja dwarskap is zo'n "leuke speelse afwisseling" die je overal nu ziet.

Ik heb genoeg te mekkeren over projectbouw en gemeentes maar dit heeft de gemeente met de bouwers toch best heel aardig neergelegd als vooruitstrevende wijk.
Ja, ik weet dat het bij jullie wel goed gedaan is, maar jullie wijk is sowieso een uitzondering, qua gasloos ook al, ver voordat dat verplicht werd.
Het is idd een vooruitstrevende wijk, als je projectbouwers nu de mogelijkheid zou geven weer met gas te bouwen zou 99 van de 100 het doen vanwege hun kostenbesparing.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205800316
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik ben al geen fan van indak panelen (we hebben ze ook heel bewust op het dak ipv in het dak, want de aannemer wilde wel indak) maar van de combinatie met riet krijg ik helemaal de kriebels.
No way dat ik in een huis met een rieten dak en indak panelen zou gaan wonen :N
Sowieso nooit riet, dan moet je met vuurwerk al opletten. Met indak heb ik wat minder problemen, ik weet dat ze bij ons voor 80% vrij liggen aan de onderkant, dus de koeling lijkt geen probleem.

Als je echt rekening houdt met de zon dan maak je bijvoorbeeld op zuid ook een groot afdak. In de winter gaat daar de zon onderdoor en in de zomer levert het schaduw waardoor je huis minder heet wordt. Bovenop kan dan mooi nog een verzameling panelen. Het huis achter ons heeft dat gedaan en het is verder keurig in de voorgeschreven (strikte) stijl. Maar goed, dat is zelfbouw want de projectbouw hier in de buurt is soms om te huilen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  woensdag 31 augustus 2022 @ 11:51:58 #139
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205800412
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, ik weet dat het bij jullie wel goed gedaan is, maar jullie wijk is sowieso een uitzondering, qua gasloos ook al, ver voordat dat verplicht werd.
Het is idd een vooruitstrevende wijk, als je projectbouwers nu de mogelijkheid zou geven weer met gas te bouwen zou 99 van de 100 het doen vanwege hun kostenbesparing.
Daarom valt eigenlijk elk ander huis wat ik bekijk nu wel tegen :P ;(
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 31 augustus 2022 @ 11:51:59 #140
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205800413
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:43 schreef d.k. het volgende:

[..]
Sowieso nooit riet, dan moet je met vuurwerk al opletten. Met indak heb ik wat minder problemen, ik weet dat ze bij ons voor 80% vrij liggen aan de onderkant, dus de koeling lijkt geen probleem.

Als je echt rekening houdt met de zon dan maak je bijvoorbeeld op zuid ook een groot afdak. In de winter gaat daar de zon onderdoor en in de zomer levert het schaduw waardoor je huis minder heet wordt. Bovenop kan dan mooi nog een verzameling panelen. Het huis achter ons heeft dat gedaan en het is verder keurig in de voorgeschreven (strikte) stijl. Maar goed, dat is zelfbouw want de projectbouw hier in de buurt is soms om te huilen.
Ik wil wel riet, als ik een kavel van >10.000 m² heb en het huis een flink eind van de openbare weg ligt, maar dan maak ik ook wel een hoekje van die kavel voor de zonnepanelen *)
* Leandra droomt rustig verder :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 31 augustus 2022 @ 11:53:41 #141
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205800442
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:51 schreef laziness het volgende:

[..]
Daarom valt eigenlijk elk ander huis wat ik bekijk nu wel tegen :P ;(
Ja, kan me voorstellen, ik zie het ook niet meer gebeuren dat wij nog naar een huis met gas gaan bijvoorbeeld, tenzij het moet, maar als er geen omstandigheden zijn die dat veroorzaken dan gaat het niet gebeuren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 31 augustus 2022 @ 11:59:21 #142
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205800535
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, kan me voorstellen, ik zie het ook niet meer gebeuren dat wij nog naar een huis met gas gaan bijvoorbeeld, tenzij het moet, maar als er geen omstandigheden zijn die dat veroorzaken dan gaat het niet gebeuren.
Wat je zegt.

Wij zijn ook gasloos, maar deze huizen zijn allemaal zo gebouwd, en ik kijk voor de leuk best regelmatig op funda, maar echt elk huis is een achteruitgang en degenen die dat niet zijn zijn niet betaalbaar voor mij :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205800965
Wij zijn nog niet gasloos, dus verhuizen is wel een optie. Maar ja, projectbouw past niet bij onze wensen en de kavels hier in de buurt moeten allemaal met lage kap en dan moet je weer een enorme kavel kopen om evenveel ruimte te hebben als nu. In mijn dromen kopen we ooit een jaren 70 bungalow en knappen die dan helemaal op. Je moet wat te dromen hebben toch
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_205801247
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 11:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, kan me voorstellen, ik zie het ook niet meer gebeuren dat wij nog naar een huis met gas gaan bijvoorbeeld, tenzij het moet, maar als er geen omstandigheden zijn die dat veroorzaken dan gaat het niet gebeuren.
Wat is er mis met gas? Behalve dat het duur is... maar dat zou je ook wel ergens terug moeten zien in de vraagprijs. Ik ken zelf in vrienden en familiekring niemand die van het gas af is. Meeste koken er echter niet meer op.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 31 augustus 2022 @ 13:03:11 #145
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205801311
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 12:57 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Wat is er mis met gas? Behalve dat het duur is... maar dat zou je ook wel ergens terug moeten zien in de vraagprijs. Ik ken zelf in vrienden en familiekring niemand die van het gas af is. Meeste koken er echter niet meer op.
Het is efficiënter om je huis met een warmtepomp te verwarmen dan door gas te stoken, zelfs al gebruik je gas om de stroom voor de warmtepomp op te wekken.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 13:23:12 #146
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205801533
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 12:57 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Wat is er mis met gas? Behalve dat het duur is... maar dat zou je ook wel ergens terug moeten zien in de vraagprijs. Ik ken zelf in vrienden en familiekring niemand die van het gas af is. Meeste koken er echter niet meer op.
Niks, maar ik wil geen huis meer met een gasaansluiting.
Om te beginnen al omdat het duur is, en nu nog veel duurder dan 3 jaar geleden.

En ja, je gaat het vanzelf terugzien in de vraagprijs, maar nu nog niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 31 augustus 2022 @ 15:29:17 #147
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205803030
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 13:23 schreef Leandra het volgende:

[..]
Niks, maar ik wil geen huis meer met een gasaansluiting.
Om te beginnen al omdat het duur is, en nu nog veel duurder dan 3 jaar geleden.

En ja, je gaat het vanzelf terugzien in de vraagprijs, maar nu nog niet.
Als in dat huizen die goed geisoleerd zijn en een WP hebben voor de hoofdprijs zullen gaan, en de tegenovergestelde huizen niet?
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 31 augustus 2022 @ 15:38:54 #148
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205803179
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als in dat huizen die goed geisoleerd zijn en een WP hebben voor de hoofdprijs zullen gaan, en de tegenovergestelde huizen niet?
Dat verwacht ik uiteindelijk wel, ook als de huizenmarkt stabiliseert of de prijzen zelfs gaan dalen verwacht ik dat goed-geïsoleerde huizen met een warmtepomp meer waard blijven dan hun tegenhangers zonder warmtepomp.

Op dezelfde dag in de verkoop gekomen:
• Leuk huis uit 2004, voorlopig een prima uitzicht.
• Vergelijkbaar huis uit 2021, warmtepomp.
Het aantal m² woonoppervlak en kavel is vergelijkbaar, voor het prijsverschil gooi je in dat huis uit 2004 ook een nieuwe keuken en badkamer.

Het een is al onder bod, het ander kan nog wel even duren.
Ik heb thuis de weddenschap al lopen dat het huis uit 2021 op mijn verjaardag verkocht is, ik ben over 2 weken jarig :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 31 augustus 2022 @ 15:43:08 #149
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205803234
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat verwacht ik uiteindelijk wel, ook als de huizenmarkt stabiliseert of de prijzen zelfs gaan dalen verwacht ik dat goed-geïsoleerde huizen met een warmtepomp meer waard blijven dan hun tegenhangers zonder warmtepomp.

Op dezelfde dag in de verkoop gekomen:
• Leuk huis uit 2004, voorlopig een prima uitzicht.
• Vergelijkbaar huis uit 2021, warmtepomp.
Het aantal m² woonoppervlak en kavel is vergelijkbaar, voor het prijsverschil gooi je in dat huis uit 2004 ook een nieuwe keuken en badkamer.

Het een is al onder bod, het ander kan nog wel even duren.
Ik heb thuis de weddenschap al lopen dat het huis uit 2021 op mijn verjaardag verkocht is, ik ben over 2 weken jarig :+
Dat 2e huis is geweldig O+
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 31 augustus 2022 @ 15:46:59 #150
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205803268
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 15:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat 2e huis is geweldig O+
Ja, het is leuk, wij hebben daar bewust geen kavel gekocht, maar wat daar nu gebouwd is en wordt is wel mooi geworden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 31 augustus 2022 @ 17:13:12 #151
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205804069
En juli voorbij.....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205805410
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 22:05 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Dus als je veel meer stroom gaat gebruiken betaalt hij ook daaraan mee?
Er is een verdeelsleutel gemaakt, dus ja, hij betaalt daaraan mee.
pi_205805524
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:14 schreef JDx het volgende:

[..]
Wel duidelijk te zien wie ze wat schuiner en wie ze wat platter heeft liggen, blij mij vrij plat op plat dak.

Bij mij gaat het alleen maar omhoog richting midzomer. Winter doe ik bijna niets.
[..]
Dan heb jij ze net als ik waarschijnlijk vrij plat op het dak. Zie mijn post hierboven.
Inderdaad. Ze liggen op 15 graden, ongeveer ZZO, nul schaduw
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_205805704
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:13 schreef Deepfreeze het volgende:
Maart 469
April 406
Mei 463
Juni 459
Juli 440
Augustus 456 (+vandaag, dus misschien maart nog voorbij).

Augustus geen hele hoge waardes (max zit tegen de 23, nu niet boven de 20), maar wel veel dagen tegen de 20 aan. Maar dat zie ik in veel maanden. Dit jaar niet vaak die max, maar wel veel op 80-90%. Dan kom je er ook wel.
En augustus 477, de beste maand tot nu toe.
pi_205806050


Hier gelijk aan juni deze maand, maar onder mei en juli
  woensdag 31 augustus 2022 @ 20:25:16 #156
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205806093
Ook maar eens een grafiekje van deze fantastische maanden....



Ik moet wel eerlijk zijn, er is dit jaar 500wp bijgelegd. Maar ik heb nu al 540kWh meer opwek dan heel vorig jaar. Sept-de moeten nog komen met zo'n 600kWh

[ Bericht 14% gewijzigd door Speekselklier op 01-09-2022 08:00:25 ]
Tot nooit .......
  Moderator woensdag 31 augustus 2022 @ 20:57:39 #157
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205806428
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 20:20 schreef hilliebillie het volgende:
[ afbeelding ]

Hier gelijk aan juni deze maand, maar onder mei en juli
Lekker hoor, daar kom ik niet aan:

Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 31 augustus 2022 @ 21:11:43 #158
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205806547
Ik sta nog steeds op een verbruik van ca 130 kWh, over het hele jaar gezien :+
En het terugleveren zal vanaf nu aardig gaan teruglopen :X
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_205806715


Mooi grafiekje zo O+

Wij hebben een verbruik van -1300kWh vanaf 1 februari tot nu, dus dat lijkt me een mooie buffer voor de rest van het jaar.
pi_205807334
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 20:25 schreef Speekselklier het volgende:
Ook maar eens een grafiekje van deze fantastische maanden....

[ afbeelding ]

Ik moet wel eerlijk zijn, er is dit jaar 500wp bijgelegd.
Ik heb niets bijgeplaatst maar dit is ook voor mij het beste zonnejaar van de afgelopen 4 jaar ;) Ik loop ruim 100 kWh voor op het voorgaande beste jaar. En dat was voor de periode januari-augustus 2020.
pi_205808838
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 17:13 schreef Leandra het volgende:
En juli voorbij.....
Hier ook met exact 1kWh.

Zowel bij mij als m'n ouders is de jaarcurve vorig jaar bijna perfect, dit jaar gaat ie omhoog en blijft ie hoog, wel leuk.



quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 20:25 schreef Speekselklier het volgende:
Ook maar eens een grafiekje van deze fantastische maanden....

[ afbeelding ]

Ik moet wel eerlijk zijn, er is dit jaar 500wp bijgelegd.
Oh ja dit dus.

Binnenkort boven ook een airco plaatsen en dan kunnen de radiatoren eruit, als de HR++ ketel het begeeft komt er dan alleen nog maar een elektrische boiler om te douchen en ik ben gasloos.
pi_205808931
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 13:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het is efficiënter om je huis met een warmtepomp te verwarmen dan door gas te stoken, zelfs al gebruik je gas om de stroom voor de warmtepomp op te wekken.
Zal ook niet veel schelen met huidige stroomprijzen... zeker niet in huizen die niet goed geïsoleerd zijn. Dat is toch echt de basis voordat warmtepomp, vloerverwarming e.d. efficiënt gaat worden.

Ik heb nu zowel luchtverwarming (Brink, gas) en wat split unit airco's in m'n huis staan. Ben nog wel benieuwd wat zuiniger is hartje winter... en zo'n luchtverwarming pompt echt het hele huis in enkele minuten behaaglijk. Ik ga niet van het gas af zo lang dat nog niet nodig is. Zijn zat mensen die in de winter met heel erg kou toch klagen dat hun warmtepompje met vloerverwarming niet warm genoeg wordt.

quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 13:23 schreef Leandra het volgende:

[..]
Niks, maar ik wil geen huis meer met een gasaansluiting.
Om te beginnen al omdat het duur is, en nu nog veel duurder dan 3 jaar geleden.

En ja, je gaat het vanzelf terugzien in de vraagprijs, maar nu nog niet.
Tja maar wat gaat er met de stroom prijs gebeuren? En met de zonnepanelen? Als we straks zowel van verwarming voor huis (minder energiebelasting overheid) als auto (minder accijnzen) stroom nodig hebben verzinnen ze daar wel weer een manier op om geld te verdienen. Gas is kunstmatig duur gemaakt, we hebben nog meer dan genoeg. Stroom kunnen ze ook kunstmatig duur maken... en dan heb je ineens geen alternatief.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 1 september 2022 @ 08:24:41 #163
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205808973
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 08:17 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Zal ook niet veel schelen met huidige stroomprijzen... zeker niet in huizen die niet goed geïsoleerd zijn. Dat is toch echt de basis voordat warmtepomp, vloerverwarming e.d. efficiënt gaat worden.

VOlgens mij zijn de gasprijzen harder gestegen dan de stroom. Het verschil in kosten is relatief, maar zeker absoluut, alleen maar groter geworden.

je warmteverlies is met gas/stroom niet anders. Geen isolatie is met gas ook niet efficient.

Het enige verschil is dat een gas-ketel makkelijker in staat is om de verloren warmte weer toe te voegen.
Tot nooit .......
pi_205809019
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 08:24 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
je warmteverlies is met gas/stroom niet anders. Geen isolatie is met gas ook niet efficient.

Het enige verschil is dat een gas-ketel makkelijker in staat is om de verloren warmte weer toe te voegen.
Ja, maar volgens mij is het verschil in verbruik hoger bij een warmtepomp toch? Bijv. als je gas stookt in een G label huis, of in een A label huis zorgt misschien voor 2x zoveel m3, maar bij een warmtepomp kan dat bijv. 4x zoveel kwh zijn. Zeker bij een lekkere koude winter. Of hebbe ikke het mis?
Facts don't care about your feelings
  donderdag 1 september 2022 @ 08:46:05 #165
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205809125
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 08:30 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Ja, maar volgens mij is het verschil in verbruik hoger bij een warmtepomp toch? Bijv. als je gas stookt in een G label huis, of in een A label huis zorgt misschien voor 2x zoveel m3, maar bij een warmtepomp kan dat bijv. 4x zoveel kwh zijn. Zeker bij een lekkere koude winter. Of hebbe ikke het mis?
Bijv. als je gas stookt in een G label huis, of in een A label huis zorgt misschien voor 2x zoveel m3, maar bij een warmtepomp kan dat bijv. 4x zoveel kwh zijn.
nope, uiteindelijk moet er een vaste hoeveelheid warmte in je huis, namelijk de warmte die er uit gaat.
De hoeveelheid warmte die er in moet is bij een wamtepomp, cv-ketel, straalkachel, hout/kolenkachel, scheten van de hond net zo veel.
Het enige punt kan je aanschaf worden. Als je warmtepomp te klein is zou het kunnen dat hij deze warmte niet in je huis krijgt. Een CV-ketel zal er niet snel moeite mee hebben, die zijn altijd over-gedemencioneerd. Isoleren doe je dus ook omdat je dan met een kleinere warmtepomp af kan (en in theorie ook met een kleinere cv-ketel). Het prijsverschil tussen een grote en kleine cv-ketel is niet zo groot. Daarom speelt die aanschaf wat minder bij een cv-ketel.

Zeker bij een lekkere koude winter. Of hebbe ikke het mis?
Bij een koude winter kan het een ander verhaal worden. Op echt koude dagen, maar dan ver onder 0 dan zou een wp minder efficient kunnen zijn dan een cv-ketel. Hij zou zelfs net zo in-efficient als een straalkachel kunnen worden. Maar die dagen hebben we niet veel mee, en dan al helemala niet voor langere tijd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 01-09-2022 08:57:40 ]
Tot nooit .......
  donderdag 1 september 2022 @ 08:49:54 #166
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205809155
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 08:30 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Ja, maar volgens mij is het verschil in verbruik hoger bij een warmtepomp toch? Bijv. als je gas stookt in een G label huis, of in een A label huis zorgt misschien voor 2x zoveel m3, maar bij een warmtepomp kan dat bijv. 4x zoveel kwh zijn. Zeker bij een lekkere koude winter. Of hebbe ikke het mis?
Mijn huis met bodem warmtepomp verbruikt in totaal minder energie dan een andere hoekwonig met gas er naast nog. Ook als het vriest en sneeuwt en ook als de pomp koelt bij een hittegolf. En de boel op 21 graden houden is ook al 7 jaar geen probleem.

Tevens kan ik mijn energie verbruik omlaag brengen met zonnepanelen. Dat kan met gas niet.

Gezien de gasprijzen nu en de toekomst van het gas af hoef ik ook niet meer terug naar een woning met gas.
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 1 september 2022 @ 08:52:00 #167
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205809163
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 08:49 schreef laziness het volgende:
Mijn huis met bodem warmtepomp verbruikt in totaal minder energie dan een andere hoekwonig met gas er naast nog. Ook als het vriest en sneeuwt en ook als de pomp koelt bij een hittegolf. En de boel op 21 graden houden is ook al 7 jaar geen probleem.
Sterker nog, bij een hittegolf pomp je nog meer warmte de grond in.
Je zal de winter dan extra voordelig uit zijn.
Tot nooit .......
pi_205809308
quote:
99s.gif Op donderdag 1 september 2022 08:46 schreef Speekselklier het volgende:
nope, uiteindelijk moet er een vaste hoeveelheid warmte in je huis, namelijk de warmte die er uit gaat.
De hoeveelheid warmte die er in moet is bij een wamtepomp, cv-ketel, straalkachel, hout/kolenkachel, scheten van de hond net zo veel.

Dat klopt helemaal. Het grote verschil tussen gas cv en een warmtepomp is de temperatuur van je water. Een wp komt moeizaam naar maximaal 60 graden (met dan matig rendement) waar een gas cv moeiteloos naar 90 graden of meer kan door verhitten.

Of te wel je moet een afgiftesysteem hebben wat lagere temperaturen kan handelen. In de praktijk is dan vloerverwarming ideaal maar het kan ook met overmaatse radiatoren al dan niet van ventilators voorzien.

Ook gas verwarming is voordeliger als je de afgifte temperatuur laag houd (schoorsteenverlies en meer afgifte in leidingen door onverwarmde ruimtes) maar bijeen WP gaat dan nog veel sterker op.
pi_205809749
quote:
99s.gif Op donderdag 1 september 2022 08:46 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Bijv. als je gas stookt in een G label huis, of in een A label huis zorgt misschien voor 2x zoveel m3, maar bij een warmtepomp kan dat bijv. 4x zoveel kwh zijn.
nope, uiteindelijk moet er een vaste hoeveelheid warmte in je huis, namelijk de warmte die er uit gaat.
De hoeveelheid warmte die er in moet is bij een wamtepomp, cv-ketel, straalkachel, hout/kolenkachel, scheten van de hond net zo veel.
Het enige punt kan je aanschaf worden. Als je warmtepomp te klein is zou het kunnen dat hij deze warmte niet in je huis krijgt. Een CV-ketel zal er niet snel moeite mee hebben, die zijn altijd over-gedemencioneerd. Isoleren doe je dus ook omdat je dan met een kleinere warmtepomp af kan (en in theorie ook met een kleinere cv-ketel). Het prijsverschil tussen een grote en kleine cv-ketel is niet zo groot. Daarom speelt die aanschaf wat minder bij een cv-ketel.
Ja oke, dus bij een g-label huis gaat de warmtepomp het niet redden waardoor hij op max temp (60 ofzo) moet gaan blazen en het dan misschien nog niet haalt. Dat lijkt me minder efficiënt (maar volgens jou dus niet) immers de cv ketel pompt wel 60-90 graden, dat maakt verder niet zoveel uit. Maar oke, dat zou je dan op kunnen vangen door meerdere of sterkere warmtepompen te plaatsen. Echter dan moet je in je berekening ook de aanschafkosten meenemen... een cv ketel is dan veel goedkoper.
Facts don't care about your feelings
pi_205809919
8-)

K&W / Centraal Warmtepompen topic - Deel 7 - Pompen of verzuipen

Als je een G-label woning hebt dan verspil je sowieso een bak energie, of dat nu gas of stroom is.
Dus eerst isoleren.

En daarna door naar het warmtepomptopic :P
pi_205809960
Hier mijn grafiek tot nu toe.. Maart was echt uitzonderlijk goed..



We hebben nog 580kWh tegoed voor dit jaar. Eens kijken of we dat met wat we nog opwekken genoeg gaat zijn om op 0 uit te komen. Zou fijn zijn, want dan heeft dat elektrische kacheltje dat veeeeel stroom trok ons niet idioot veel gekost..

Mijn man wil eigenlijk ook een grondwarmtepomp. Dat is alleen nog wel een ding bij een jaren 80 woning in een woonwijk. We hebben genoeg voortuin voor 2 boringen. Maar bomen, lantaarnpalen en nuts-draadjes in de grond helpen niet mee..
  donderdag 1 september 2022 @ 10:41:00 #172
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205810019
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 10:35 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier mijn grafiek tot nu toe.. Maart was echt uitzonderlijk goed..

[ afbeelding ]

We hebben nog 580kWh tegoed voor dit jaar. Eens kijken of we dat met wat we nog opwekken genoeg gaat zijn om op 0 uit te komen. Zou fijn zijn, want dan heeft dat elektrische kacheltje dat veeeeel stroom trok ons niet idioot veel gekost..

Mijn man wil eigenlijk ook een grondwarmtepomp. Dat is alleen nog wel een ding bij een jaren 80 woning in een woonwijk. We hebben genoeg voortuin voor 2 boringen. Maar bomen, lantaarnpalen en nuts-draadjes in de grond helpen niet mee..
Kan het niet in de achtertuin dan? Of zeg ik nu iets heel geks?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_205810029
Zowel voor m'n moeder als mezelf een prima zomer tot nu toe :)



pi_205810138
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 10:41 schreef laziness het volgende:

[..]
Kan het niet in de achtertuin dan? Of zeg ik nu iets heel geks?
Heel gek ;)
In ons geval.

De achtertuin is klein, daar zou 1 boorgat kunnen, maar dan moet het boorapparaat al in de tuin van de buren staan EN over het dak getakeld worden.
Onze kavel is een taartpunt, de punt achterin de tuin, en dan 45° naar voren. Voor hebben we veel meer breedte om die gaten 6-8 meter bij elkaar vandaan te houden.
pi_205811354
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 08:30 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Ja, maar volgens mij is het verschil in verbruik hoger bij een warmtepomp toch? Bijv. als je gas stookt in een G label huis, of in een A label huis zorgt misschien voor 2x zoveel m3, maar bij een warmtepomp kan dat bijv. 4x zoveel kwh zijn. Zeker bij een lekkere koude winter. Of hebbe ikke het mis?
Hier zit ik ook mee, ik wil boven ook een split-unit, beneden werkt dat prima, echter is die boven alleen nodig voor echt hele koude dagen (dat het onder de 10 graden wordt op de slaapkamer).

En dan kan ik weer net zo goed gas stoken volgens mij. Lastig lastig, kan wel vrij cheap een Daikin erbij krijgen.
pi_205812446
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 12:55 schreef JDx het volgende:

[..]
Hier zit ik ook mee, ik wil boven ook een split-unit, beneden werkt dat prima, echter is die boven alleen nodig voor echt hele koude dagen (dat het onder de 10 graden wordt op de slaapkamer).

En dan kan ik weer net zo goed gas stoken volgens mij. Lastig lastig, kan wel vrij cheap een Daikin erbij krijgen.
Ik vind het wel lekker slapen als het koud is.

Maar goed, als je verwacht het niet vaak mee te maken dan kan je ook een ventilator kacheltje voor die enkele keer even laten blazen. Of een elektrische deken. Ik laat dan gewoon de deur naar boven open maar ik woon alleen.
  donderdag 1 september 2022 @ 16:25:58 #177
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205812838
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 15:23 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik vind het wel lekker slapen als het koud is.

Maar goed, als je verwacht het niet vaak mee te maken dan kan je ook een ventilator kacheltje voor die enkele keer even laten blazen. Of een elektrische deken. Ik laat dan gewoon de deur naar boven open maar ik woon alleen.
ik heb 15 jaar geleden een nieuwe radiator opgehangen in de slaapkamer. Met hem nog steeds een keer aansluiten.
Tot nooit .......
pi_205812916
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 16:25 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ik heb 15 jaar geleden een nieuwe radiator opgehangen in de slaapkamer. Met hem nog steeds een keer aansluiten.
Zo heb ik nog een radiator voor de badkamer op zolder staan. Op het laatst besloten dat ik het zonde van de ruimte vond.

Die bende radiatoren gaat er hier hopelijk na de winter helemaal uit maar anders dan in de woonkamer hebben ze vrijwel nooit aan gestaan. Moet ik wel verklappen dat de leidingen naar beneden door de slaapkamers lopen dus helemaal onverwarmd (met vorst) waren die kamers net niet.
pi_205813194
Echt een bijzonder goed jaar tot nu toe. Ik wek sinds 2016 op, en 2022 is nu al beter dan heel 2019. Ik denk dat we in de buurt van het recordjaar (voor mij althans) 2018 gaan komen.
pi_205813326
1096 kWh in Augustus (h)

Ik moet nog 1000 kWh de rest van t jaar opwekken om de 8000 te halen die ik gehoopt had. Volgens mij moet dat wel gaan lukken.
  donderdag 1 september 2022 @ 17:23:14 #181
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205813362
Augustus afgesloten met 1.216 kWh 13 kWh minder dan Juli en 13 kWh meer dan Juni
pi_205814482
Bij ons vandaag eindelijk de omvormer geleverd.. Hopelijk een mooie nazomer!
pi_205815517
Nog 210 kWh en we hebben meer opgewekt dan vorig jaar _O_
  donderdag 1 september 2022 @ 22:06:24 #184
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205815779
Ik zit met een dilemma, ik kan via mijn werk een budget krijgen voor het inrichten van de thuiswerkplek, sinds de laatste cao mag daar ook duurzaamheids-maatregelen uit worden betaald. Ik kan dan eens in de vijf jaar 750 euro vanuit de werkgever krijgen en mag vanuit IKB ook nog eens 750 Bruto erbij doen vanuit de dertiende maand (belastingvrij zeg maar). Onderaan de streep kost het me dan 375 euro om voor 1500 euro wat te verbeteren aan het huis.

Als gezonde Nederlander kan ik niet anders dan daar gebruik van te willen maken. Maar hoe? het huis is 1 jaar oud en de 15 panelen die er al op liggen nemen al veel van het dak in beslag.

Het is misschien wel mogelijk om ze nog iets op te schuiven en aan de rechterrand er 3 bij te plaatsen en aan de onderkant nog 3 in landscape. Deze zullen op een eigen 1-fase omvormer moeten want ze kunnen er niet meer bij de ander op van 5kW, gelukkig ligt er een loze leiding waar nu nog netwerkkabel in zit maar waar je snel ook een stroomkabel doorheen kan trekken. In de meterkast is er nog ruimte voor 1 groep.

Wat ik ook kan doen is het hele pakket 15cm omhoog te laten schuiven en er nog een rij onder in portrait van 5 panelen. En als ik helemaal los ga, misschien nog wel 4 extra langs de rand.

Nu weet ik niet welke afstand je moet houden van de dakranden dus misschien kan het helemaal niet eens. Ook is het verschuiven van de huidige installatie niet echt ideaal en dan laat ik het het liefst doen door de installateur die deze set heeft geplaatst, Maar dat kan pas in september volgend jaar.

Ik heb ook nog een garage van 3x6 meter maar dat dak ligt vrij diep (rand van een halve meter) en staat niet zo heel gunstig, dus behoorlijk vaak in de schaduw. Het voordeel is wel dat ik daar een set van 4 stekkerpanelen kan plaatsen. En dat ik dat ook zelf kan doen. Maar dan moet het rendement nog wel een beetje redelijk zijn.

Dus wat te doen, een redelijke investering door op het dak de panelen te gaan verschuiven en er nog wat bij te proppen volgend jaar. Of wat hobby paneeltjes op de schuur gooien en het rendement voor lief nemen.

Hieronder een foto van het huis in aanbouw via google maps. Bovenkant is noord. het rode blok is de garage die toen nog niet klaar was ;)



[ Bericht 1% gewijzigd door zalkc op 01-09-2022 22:22:46 ]
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Official ESF Kreviewer vrijdag 2 september 2022 @ 10:24:18 #185
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_205818320
Hoe zit dat precies met rendement?

Ik heb 10 panelen van 365 op het dak liggen, dus 3650 in totaal.

Ik heb nu 11 maanden gemeten en ik heb op 1kw na precies 3100 opgewekt. Zou dat betekenen dat ik deze maand 550 moet opwekken om 100% rendement te halen? (Want dat gaat nooit lukken, mijn best maand was 512kW)

Als bovenstaande klopt, dan vind dat ik nog best een mager rendement. Of zie ik dat niet goed.
  vrijdag 2 september 2022 @ 10:46:48 #186
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205818503
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:24 schreef Kreator het volgende:
Hoe zit dat precies met rendement?

Ik heb 10 panelen van 365 op het dak liggen, dus 3650 in totaal.

Ik heb nu 11 maanden gemeten en ik heb op 1kw na precies 3100 opgewekt. Zou dat betekenen dat ik deze maand 550 moet opwekken om 100% rendement te halen? (Want dat gaat nooit lukken, mijn best maand was 512kW)

Als bovenstaande klopt, dan vind dat ik nog best een mager rendement. Of zie ik dat niet goed.
Dat hangt ook veel af van je dak, staat die op het zuiden, wat is de hellingshoek, temperatuur, schoonheid, kabelverlies, etc.. Vaak wordt er gerekend met 85% rendement gemiddeld, daar zit je nu al op, goede kans dat het nog richting de 90 gaat.

Ook het weer op lokaal niveau maakt wat verschil
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205818535
@Kreator , je haalt niet perse 100%. Ik heb 3640 op het dak liggen, maar de leverancier rekende met 95% ivm schaduw in de ochtend en late avond en de ligging in het land. Het ligt verder wel ideaal op zuid en 45 graden helling. Dat is dan 3460 kWh verwacht

Nu gaan we daar dit jaar misschien wel over de 1 heen. Ik zit nu op 3010 kWh over 2022 en de laatste 4 maanden vorig jaar hadden we 770kWh.
Maar over de jaren zitten we gemiddeld iets boven de 3500. Niet slecht geschat dus.
pi_205819667
Iemand nog tips bij wie je het beste nu je energie kan onderbrengen?

- Per jaar salderen.
- Hoge TLV.

Zit nu bij Eneco maar de TLV wordt flink verlaagd.
  vrijdag 2 september 2022 @ 12:53:27 #189
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205819973
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 22:06 schreef zalkc het volgende:
Ik zit met een dilemma, ik kan via mijn werk een budget krijgen voor het inrichten van de thuiswerkplek, sinds de laatste cao mag daar ook duurzaamheids-maatregelen uit worden betaald. Ik kan dan eens in de vijf jaar 750 euro vanuit de werkgever krijgen en mag vanuit IKB ook nog eens 750 Bruto erbij doen vanuit de dertiende maand (belastingvrij zeg maar). Onderaan de streep kost het me dan 375 euro om voor 1500 euro wat te verbeteren aan het huis.

Als gezonde Nederlander kan ik niet anders dan daar gebruik van te willen maken. Maar hoe? het huis is 1 jaar oud en de 15 panelen die er al op liggen nemen al veel van het dak in beslag.
Neem een airco, die kan je dan in het voor en naseizoen gebruiken om bij te stoken op je eigen stroom
Verder maximaal panelen neerleggen.
  vrijdag 2 september 2022 @ 12:58:53 #190
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205820047
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 12:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Neem een airco, die kan je dan in het voor en naseizoen gebruiken om bij te stoken op je eigen stroom
Verder maximaal panelen neerleggen.
Ik heb geen gas... en de 15 panelen die ik heb zijn genoeg voor de warmtepomp + eigen gebruik... ;)
De enige reden om extra panelen te willen is om de elektrische auto te laden.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  vrijdag 2 september 2022 @ 13:10:56 #191
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205820218
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 12:38 schreef Wouter2006 het volgende:
Iemand nog tips bij wie je het beste nu je energie kan onderbrengen?

- Per jaar salderen.
- Hoge TLV.

Zit nu bij Eneco maar de TLV wordt flink verlaagd.
In principe zijn Engie en Innova/Gewoon ook nog redelijk hoog in de TLV, maar hoe groot is de kans dat die ook ineens het contract weer openbreken.

In deze hoge volatiele markt is geen enkel advies te geven eigenlijk.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  vrijdag 2 september 2022 @ 13:14:08 #192
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205820246
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 12:58 schreef zalkc het volgende:

[..]
Ik heb geen gas... en de 15 panelen die ik heb zijn genoeg voor de warmtepomp + eigen gebruik... ;)
.
~Alleen maar zolang je nog salderen kan.
pi_205820277
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 13:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
~Alleen maar zolang je nog salderen kan.
Ja in de winter ga je gewoon keihard stroom moeten kopen voor je warmtepomp straks.
  vrijdag 2 september 2022 @ 13:18:16 #194
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205820284
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 13:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
~Alleen maar zolang je nog salderen kan.
Ja en? Wat voegt een airco toe aan een warmtepomp? Kan ik niet juist de batterij van de BEV laden op uren dat de stroom waardeloos is?

Wat wil je hier nu mee zeggen?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  vrijdag 2 september 2022 @ 13:23:27 #195
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205820358
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 13:17 schreef JDx het volgende:

[..]
Ja in de winter ga je gewoon keihard stroom moeten kopen voor je warmtepomp straks.
Als je een kleine thuisbatterij inzet voor je dag-nacht saldering hou ik 3-4 maand in het jaar over dat ik netto verbuik. In totaal 1800 kWh deze winter. Als ik die in moet kopen voor 1 euro per kWh, en ik kan nooit wat terugleveren, dan nog zit ik op maar 150 euro per maand wat ik kwijt zou zijn op jaarbasis.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Moderator vrijdag 2 september 2022 @ 13:28:13 #196
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205820388
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 13:17 schreef JDx het volgende:

[..]
Ja in de winter ga je gewoon keihard stroom moeten kopen voor je warmtepomp straks.
Dat is prima toch? Ik had uitgerekend dat als ik géén zonnepanelen had gehad, (maar die heb ik wel en salderen gaat niet weg ineens maar wordt afgebouwd), ik grofweg 7000 kWh verstook op een jaar.

Ik betaal 21ct (nu nog) per kwh. Dus, 7000 x ¤ 0.21 = ¤ 1.470 / 12 = 122.5 euro per maand. Dat is dus zónder zonnepanelen. Maar mét zonnepanelen heb ik 5.119 kwh verbruikt, en 6000 kwh terug geleverd. Dus stel de saldering is er af, moet ik dus 5.119 kwh x 21ct / 12 = ¤ 89,58 per maand betalen. Dat is een lachertje.

Stel dat de stroomprijs tegen die tijd (dus als salderen niet meer 100% mag) verdubbeld is, dat het daar op uit komt dat we dat moeten betalen aan stroom als straks alles weer rustig is, dan betaal ik nog steeds maar 180 euro per maand. Waar hebben we het over? Maar dit is dan dus pas in 2031, niet direct in 2025, want dan mag je nog X% salderen.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 2 september 2022 @ 13:37:07 #197
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205820476
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 13:18 schreef zalkc het volgende:

[..]
Ja en? Wat voegt een airco toe aan een warmtepomp?
Niet, maar dat was voordat ik wist dat JDx al een warmtepomp had (Airco is een warmtepomp)
quote:
Kan ik niet juist de batterij van de BEV laden op uren dat de stroom waardeloos is?

Ja, dat kan, maar dan moet ie wel thuis zijn.
pi_205821432
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 13:23 schreef zalkc het volgende:

[..]
Als je een kleine thuisbatterij inzet voor je dag-nacht saldering hou ik 3-4 maand in het jaar over dat ik netto verbuik. In totaal 1800 kWh deze winter. Als ik die in moet kopen voor 1 euro per kWh, en ik kan nooit wat terugleveren, dan nog zit ik op maar 150 euro per maand wat ik kwijt zou zijn op jaarbasis.
Oh dat is nog prima te doen, dacht dat die dingen zo'n 4500kWh gebruikten in de winter.
  Moderator vrijdag 2 september 2022 @ 15:39:01 #199
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205821502
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 15:28 schreef JDx het volgende:

[..]
Oh dat is nog prima te doen, dacht dat die dingen zo'n 4500kWh gebruikten in de winter.
Een warmtepomp? Nee. Of nou ja, ik heb een water/water warmtepomp, en als ik kijk naar de winter, laten we even zeggen november, december, januari, februari? Of wil je een andere combinatie, en ik kijk naar 21/22, dan kom ik op

november 727 kwh
december 845 kwh
januari 896 kwh
februari 668 kwh

Dat is dan zonder zonnepanelen, dus dat zijn de daadwerkelijke getallen. Werkelijke getallen zijn (iets) lager ivm saldering), maar, dan kom je in totaal dus op 3.136 kWh. Bij 21ct per kwh komt dat voor die maanden neer op 658,56 oftewel gemiddeld 164.64 euro per maand.

Kijk ik naar de getallen ná saldering, dan kom ik op:

november 664 kwh
december 835 kwh
januari 867 kwh
februari 533 kwh

Dat maakt een totaal van 2.899 kwh, wat bij 21ct neerkomt op 608,79 oftewel 152,20 afgerond, wat dus maar een verschil is van 12,44 per maand. Gaat helemaal nergens over.

Let wel! Dit is het TOTALE energieverbruik in die maanden he, dus niét het energieverbruik voor de WP alleen. Hier zit ook koken bij, TV's, verlichting, computergebruik, wasmachine, vaatwasser, droger, etc. Gewoon alles.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205821503
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 15:28 schreef JDx het volgende:

[..]
Oh dat is nog prima te doen, dacht dat die dingen zo'n 4500kWh gebruikten in de winter.
Het is niet 100% nauwkeurig maar als je je m3 aardgas x2,2 doet kan je redelijk inschatten wat een warmtepomp aan stroom in kWh gaat verbruiken.

Dus bij 1.100m3 aardgas zit je dan op ~2.420kWh voor een heel jaar.
  vrijdag 2 september 2022 @ 16:02:31 #201
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205821766
Mijn bodem warmtepomp verbruikt 1300kWh op jaarbasis. 21 graden het hele jaar rond en een boiler van 200L.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_205822813
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2022 16:02 schreef laziness het volgende:
Mijn bodem warmtepomp verbruikt 1300kWh op jaarbasis. 21 graden het hele jaar rond en een boiler van 200L.
Je moet er wel even bij zeggen wat voor huis je hebt ;) ik verwacht een niet al te oud nieuwbouw huis...
pi_205822856
Wie heeft er een illegale landcode ingevoerd in Flevoland, lekker invoeden op het hoogspanningsnet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  vrijdag 2 september 2022 @ 18:53:27 #204
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205823234
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 17:51 schreef densmee het volgende:
Wie heeft er een illegale landcode ingevoerd in Flevoland, lekker invoeden op het hoogspanningsnet
Bovenste verdieping bij TenneT zullen wel peentjes gezweet hebben
  vrijdag 2 september 2022 @ 19:01:08 #205
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205823300
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 17:44 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Je moet er wel even bij zeggen wat voor huis je hebt ;) ik verwacht een niet al te oud nieuwbouw huis...
Klopt, hoekwoning uit 2015.
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 2 september 2022 @ 20:02:11 #206
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205823853
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 13:28 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is prima toch? Ik had uitgerekend dat als ik géén zonnepanelen had gehad, (maar die heb ik wel en salderen gaat niet weg ineens maar wordt afgebouwd), ik grofweg 7000 kWh verstook op een jaar.

Ik betaal 21ct (nu nog) per kwh. Dus, 7000 x ¤ 0.21 = ¤ 1.470 / 12 = 122.5 euro per maand. Dat is dus zónder zonnepanelen. Maar mét zonnepanelen heb ik 5.119 kwh verbruikt, en 6000 kwh terug geleverd. Dus stel de saldering is er af, moet ik dus 5.119 kwh x 21ct / 12 = ¤ 89,58 per maand betalen. Dat is een lachertje.

Stel dat de stroomprijs tegen die tijd (dus als salderen niet meer 100% mag) verdubbeld is, dat het daar op uit komt dat we dat moeten betalen aan stroom als straks alles weer rustig is, dan betaal ik nog steeds maar 180 euro per maand. Waar hebben we het over? Maar dit is dan dus pas in 2031, niet direct in 2025, want dan mag je nog X% salderen.
Nou ja voor mensen die krap bij kas zitten is 6 tientjes een hele hoop blijkbaar.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zondag 4 september 2022 @ 11:21:10 #207
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_205839140
Goedemorgen. Wat vinden jullie van deze offerte.
Zonnepanelen zijn 15 x FBM400MFG-BB
Omvormer 15 x Enphase IQ7PLUS-72-2-INT

15 panelen
1.920,00 15 omvormers
975,00 Esdec Clickfit (schuin dak per paneel)
50,00 BTW-teruggave
250,00 Goothoogte > 9 m
600,00 3 extra dakvlakken
2.550,00 15 panelen - Arbeid & kleinmateriaal
575,00 Enphase - kleinmateriaal - 15 panelen 1 fase
0,00 Installatie conform NEN1010
9.845,00 Totaal
362,00 Voor de prijsstijging korting + vriendenvoordeel
9.483,00 Na korting
1.991,43 Btw (21%)
11.474,43 Totaal incl. btw
120,00 Btw forfait
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
pi_205839216
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 11:21 schreef yvette1982 het volgende:
Goedemorgen. Wat vinden jullie van deze offerte.
Zonnepanelen zijn 15 x FBM400MFG-BB
Omvormer 15 x Enphase IQ7PLUS-72-2-INT

15 panelen
1.920,00 15 omvormers
975,00 Esdec Clickfit (schuin dak per paneel)
50,00 BTW-teruggave
250,00 Goothoogte > 9 m
600,00 3 extra dakvlakken
2.550,00 15 panelen - Arbeid & kleinmateriaal
575,00 Enphase - kleinmateriaal - 15 panelen 1 fase
0,00 Installatie conform NEN1010
9.845,00 Totaal
362,00 Voor de prijsstijging korting + vriendenvoordeel
9.483,00 Na korting
1.991,43 Btw (21%)
11.474,43 Totaal incl. btw
120,00 Btw forfait
Ik vind het aan de hoge kant maar weet ook dat de prijzen sowieso ~25% hoger liggen dan voorgaande jaren.
Dus momenteel zal dit wel "scherp" zijn.
@bambino ?

Scheelt dat de stroomprijs hoog is en je in ¤ ook sneller weer het bedrag terugverdient.
pi_205839510
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 11:21 schreef yvette1982 het volgende:
Goedemorgen. Wat vinden jullie van deze offerte.
Zonnepanelen zijn 15 x FBM400MFG-BB
Omvormer 15 x Enphase IQ7PLUS-72-2-INT

15 panelen
1.920,00 15 omvormers
975,00 Esdec Clickfit (schuin dak per paneel)
50,00 BTW-teruggave
250,00 Goothoogte > 9 m
600,00 3 extra dakvlakken
2.550,00 15 panelen - Arbeid & kleinmateriaal
575,00 Enphase - kleinmateriaal - 15 panelen 1 fase
0,00 Installatie conform NEN1010
9.845,00 Totaal
362,00 Voor de prijsstijging korting + vriendenvoordeel
9.483,00 Na korting
1.991,43 Btw (21%)
11.474,43 Totaal incl. btw
120,00 Btw forfait
Het was altijd rond de euro per kwp, maar de prijzen zijn wel gestegen. Alleen die is wel veel meer dan 6000..

Heb je die micro-omvormers nodig? Schaduw of verschillende dakvlakken? Als alles op hetzelfde dak ligt met geen/nauwelijks schaduw, dan kun je misschien ook wel af met 1 omvormer. Dat maakt het wat goedkoper.
pi_205840270
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 11:21 schreef yvette1982 het volgende:
Goedemorgen. Wat vinden jullie van deze offerte.
Zonnepanelen zijn 15 x FBM400MFG-BB
Omvormer 15 x Enphase IQ7PLUS-72-2-INT

15 panelen
1.920,00 15 omvormers
975,00 Esdec Clickfit (schuin dak per paneel)
50,00 BTW-teruggave
250,00 Goothoogte > 9 m
600,00 3 extra dakvlakken
2.550,00 15 panelen - Arbeid & kleinmateriaal
575,00 Enphase - kleinmateriaal - 15 panelen 1 fase
0,00 Installatie conform NEN1010
9.845,00 Totaal
362,00 Voor de prijsstijging korting + vriendenvoordeel
9.483,00 Na korting
1.991,43 Btw (21%)
11.474,43 Totaal incl. btw
120,00 Btw forfait
Krijg wel beetje spontaan hoofdpijn van de opsomming op deze manier :D

Maar Fresh Prince heeft gelijk. Dit is duur.

Sterker nog. Als ik het voor 11k mag doen, heb ik een goeie dag.

Ik kom op 10.250 incl. btw
15x Trina 425WP (dus ook nog eens 14x25wp meer)
15x Enphase IQ7A (niet plus, plus kan maar 295W leveren, dus echt dom op een 400wp paneel)
clickfit
gratis btw teruggave (ik heb eigen administratiekantoor, dus doe ik voor onze klanten voor niks)
Goothoogte 9m, die moet ik navragen, misschien hoogwerker nodig, dan komt er 200-250 ex bij
3 extra dakvlakken kost niks meer (600 is belachelijk)

Dus ga uit van 10250 inc + 250 ex voor hoogwerker als het nodig is.

Een voorwaarde, je moet enigszins in de buurt van Twente wonen, liefst binnen een uur of daar vlakbij.
Als het veel verder weg is maken we voor Fok!kers wel een uitzondering, maar dan moet er wel geld bij voor de afstand.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205840283
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 12:11 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Het was altijd rond de euro per kwp, maar de prijzen zijn wel gestegen. Alleen die is wel veel meer dan 6000..

Heb je die micro-omvormers nodig? Schaduw of verschillende dakvlakken? Als alles op hetzelfde dak ligt met geen/nauwelijks schaduw, dan kun je misschien ook wel af met 1 omvormer. Dat maakt het wat goedkoper.
Zie tekst, 3 dakvlakken. Dus parallel is must.

Enphase 1 euro per wp hebben we nog nooit gehaald. En deze partij haalt dat waarschijnlijk met project panelen en goodwe ook niet. Want ze zijn erg duur.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zondag 4 september 2022 @ 13:33:37 #212
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_205840410
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 13:25 schreef bambino het volgende:

[..]
Krijg wel beetje spontaan hoofdpijn van de opsomming op deze manier :D

Maar Fresh Prince heeft gelijk. Dit is duur.

Sterker nog. Als ik het voor 11k mag doen, heb ik een goeie dag.

Ik kom op 10.250 incl. btw
15x Trina 425WP (dus ook nog eens 14x25wp meer)
15x Enphase IQ7A (niet plus, plus kan maar 295W leveren, dus echt dom op een 400wp paneel)
clickfit
gratis btw teruggave (ik heb eigen administratiekantoor, dus doe ik voor onze klanten voor niks)
Goothoogte 9m, die moet ik navragen, misschien hoogwerker nodig, dan komt er 200-250 ex bij
3 extra dakvlakken kost niks meer (600 is belachelijk)

Dus ga uit van 10250 inc + 250 ex voor hoogwerker als het nodig is.

Een voorwaarde, je moet enigszins in de buurt van Twente wonen, liefst binnen een uur of daar vlakbij.
Als het veel verder weg is maken we voor Fok!kers wel een uitzondering, maar dan moet er wel geld bij voor de afstand.
Uurtje extra rijden en dan zit je in mijn omgeving,regio Rotterdam woon ik.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 4 september 2022 @ 18:35:33 #213
163650 Greys
pi_205846057
twitter


twitter


Hoe lezen jullie deze antwoorden van Vattenfall? Gaan ze nou echt iedereen voor de periode vóór 1 september (de datum dat hun terugleververgoeding omhoog ging waar ze zo voor bejubeld werden) het in de zomer opgebouwde aantal kWh's vergoeden tegen die enorm lage eerdere vergoeding en ben je dan daarna dus je hele zomer'tegoed' kwijt voor de winter? En dan wooptiedoo krijg je voor alles dat je in de winter opwekt (weinig dus) die hoge vergoeding? Want dan snap ik de verhoging van de vergoeding, dit is veel goedkoper voor ze en dus véél duurder voor iedereen met panelen bij Vattenfall. Mijn bejaarde ouders hebben net dit weekend een airco laten installeren om hun huisje in de winter te verwarmen met de kWh's die ze in de zomer hebben opgewekt. Maar zo te lezen wordt dat hele zomertegoed even voortijdig tussendoor gesaldeerd tegen bijna niks? Daar gaat het aircoplan. Heb ik ze dat mooi even verkeerd geadviseerd. -O-
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_205846091
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 18:35 schreef Greys het volgende:
[ twitter ]

[ twitter ]

Hoe lezen jullie deze antwoorden van Vattenfall? Gaan ze nou echt iedereen voor de periode vóór 1 september (de datum dat hun terugleververgoeding omhoog ging waar ze zo voor bejubeld werden) het in de zomer opgebouwde aantal kWh's vergoeden tegen die enorm lage eerdere vergoeding en ben je dan daarna dus je hele zomer'tegoed' kwijt voor de winter? En dan wooptiedoo krijg je voor alles dat je in de winter opwekt (weinig dus) die hoge vergoeding? Want dan snap ik de verhoging van de vergoeding, dit is veel goedkoper voor ze en dus véél duurder voor iedereen met panelen bij Vattenfall. Mijn bejaarde ouders hebben net dit weekend een airco laten installeren om hun huisje in de winter te verwarmen met de kWh's die ze in de zomer hebben opgewekt. Maar zo te lezen wordt dat hele zomertegoed even voortijdig tussendoor gesaldeerd tegen bijna niks? Daar gaat het aircoplan. Heb ik ze dat mooi even verkeerd geadviseerd. -O-
Ik lees het inderdaad op de negatieve manier.
Je wordt helaas wel echt aan alle kanten gen**id door sommige energiebedrijven.
Heel "creatief" van ze (doordat de wetgeving niet helemaal waterdicht lijkt te zijn) en de overheid vindt het allemaal prima, lijkt het...

Evengoed kan het verwarmen van je belangrijkste leefruimten met airco en de CV-ketel omlaag wel nog steeds besparen maar dit helpt absoluut niet...

Wat nog te proberen valt is alleen met stroom (!) overstappen naar een leverancier die nog wel per jaar saldeert en daar komend voorjaar weer de schade inhalen met de opbrengst. Maar ik weet zo niet welke maatschappijen dat nog netjes doen.

Iemand?

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-09-2022 18:55:42 ]
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 4 september 2022 @ 18:46:46 #215
163650 Greys
pi_205846151
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 18:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik lees het inderdaad op de negatieven manier.
Je wordt helaas wel echt aan alle kanten gen**id door sommige energiebedrijven.
Heel "creatief" van ze (doordat de wetgeving niet helemaal waterdicht lijkt te zijn) en de overheid vindt het allemaal prima, lijkt het...

Evengoed kan het verwarmen van je belangrijkste leefruimten met airco en de CV-ketel omlaag wel nog steeds besparen maar dit helpt absoluut niet...

Wat nog te proberen valt is alleen met stroom (!) overstappen naar een leverancier die nog wel per jaar saldeert en daar komend voorjaar weer de schade inhalen met de opbrengst. Maar ik weet zo niet welke maatschappijen dat nog netjes doen.

Iemand?
Ik vind het echt bizar dat hier geen bescherming op zit. Ze veranderen de spelregels waar je bij staat en worden bejubeld voor de hogere terugleververgoeding in de media maar naaien stiekem de hele boel met salderen. Zelfs degenen die dachten het goed geregeld te hebben met flinke investeringen in panelen en airco gaan dus nu een idioot dure winter tegemoet. En inderdaad niemand die er iets aan kan doen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_205846209
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 18:46 schreef Greys het volgende:

[..]
Ik vind het echt bizar dat hier geen bescherming op zit. Ze veranderen de spelregels waar je bij staat en worden bejubeld voor de hogere terugleververgoeding in de media maar naaien stiekem de hele boel met salderen. Zelfs degenen die dachten het goed geregeld te hebben met flinke investeringen in panelen en airco gaan dus nu een idioot dure winter tegemoet. En inderdaad niemand die er iets aan kan doen.
Nee, dat is het verrotte hier aan... Ik vermoed dat heel veel mensen hier nog geen enkel idee van hebben en nog vol vertrouwen de winter in gaan "want ik heb panelen".
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 4 september 2022 @ 19:03:44 #217
163650 Greys
pi_205846329
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 18:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, dat is het verrotte hier aan... Ik vermoed dat heel veel mensen hier nog geen enkel idee van hebben en nog vol vertrouwen de winter in gaan "want ik heb panelen".
Jep. Ik zag het puur perongeluk langskomen op Twitter. En het is hun verified account dus het zal wel zo zijn. Iedereen denkt nog safe te zitten. :{

En overstappen alleen met stroom heeft denk ik weinig zin want het is nu denk ik wachten op bv Eneco die ineens ook roept 'oh ja wij hebben natuurlijk onlangs een verlaging van de terugleververgoeding ingevoerd dus wij gaan daarom ook de periode daarvoor en daarna apart salderen'. Het is niet meer te gokken wie wel of niet per jaartermijn blijft salderen ben ik bang.

(Sorry weer voor de 'paniek' @Isdatzo, maar nu/als ze dit gaan flikken wordt het financieel best ineens paniekwaardig voor velen want dan ga je in de winter dus gewoon de dure tarieven moeten inkopen ondanks je panelen.)

Hopelijk lezen we de reactie van Vattenfall verkeerd maar ik gok van niet. Ook gezien hun verdere reacties in dat draadje.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_205846364
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 19:03 schreef Greys het volgende:

[..]
Jep. Ik zag het puur perongeluk langskomen op Twitter. En het is hun verified account dus het zal wel zo zijn. Iedereen denkt nog safe te zitten. :{

En overstappen alleen met stroom heeft denk ik weinig zin want het is nu denk ik wachten op bv Eneco die ineens ook roept 'oh ja wij hebben natuurlijk onlangs een verlaging van de terugleververgoeding ingevoerd dus wij gaan daarom ook de periode daarvoor en daarna apart salderen'. Het is niet meer te gokken wie wel of niet per jaartermijn blijft salderen ben ik bang.

(Sorry weer voor de 'paniek' @:Isdatzo, maar nu/als ze dit gaan flikken wordt het financieel best ineens paniekwaardig voor velen want dan ga je in de winter dus gewoon de dure tarieven moeten inkopen ondanks je panelen.)

Hopelijk lezen we de reactie van Vattenfall verkeerd maar ik gok van niet. Ook gezien hun verdere reacties in dat draadje.
Dan maar hopen op een héél zonnige nazomer...
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 4 september 2022 @ 19:11:16 #219
163650 Greys
pi_205846403
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 19:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan maar hopen op een héél zonnige nazomer...
Jup. Maar dan nog is het natuurlijk pure diefstal om het complete voorjaars- en zomertegoed weg te strepen tegen een paar cent per kWh en daarna opnieuw beginnen. Dan red je zelfs met een zonnige nazomer denk ik niet het verwarmen met airco in de winter. Wat ze met jaarlijks salderen makkelijk hadden gered. Het maakt me zo boos dat het maar gewoon kan. Mensen kochten panelen op basis van salderen tot 2025 etc. Niet dit soort naaiende toestanden. En dan in het voorjaar zeker weer de terugleververgoeding aanpassen zodat je dan weer niet kunt verrekenen met de zomer erna. Ja zo kan ik het ook.

Nog even gezocht. Het is dus echt zo. En volgens mij weet bijna niemand dit dus nog.

twitter
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  zondag 4 september 2022 @ 19:20:00 #220
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205846506
Powerpeers heeft ook per 1 september hun vergoeding verhoogd. Ik zal het eens navragen bij ze.
Maar doordat mijn contract vanaf november loopt zit ik nu juist op ongeveer quitte en mijn contract verloopt in november dus heb er zelf voor dit jaar sowieso geen last van.

De maatschappij die dit wel netjes blijft doen kan heel veel klanten binnenharken……
Ik heb je lief mijn hele leven
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 4 september 2022 @ 19:22:34 #221
163650 Greys
pi_205846531
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 19:20 schreef laziness het volgende:
Powerpeers heeft ook per 1 september hun vergoeding verhoogd. Ik zal het eens navragen bij ze.
Maar doordat mijn contract vanaf november loopt zit ik nu juist op ongeveer quitte en mijn contract verloopt in november dus heb er zelf voor dit jaar sowieso geen last van.

De maatschappij die dit wel netjes blijft doen kan heel veel klanten binnenharken……
Ja dan zit je door november nog wel goed inderdaad. De jaartermijn van m'n ouders ging in juni in. En door dit vieze trucje dus nogmaals in september. En wie weet hoe vaak ze dat nog tussentijds doen want niemand die het ze verbiedt. En ik m'n ouders maar gerustellen dat ze veilig zitten deze winter door hun panelen en airco. :')
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Official ESF Kreviewer zondag 4 september 2022 @ 19:42:31 #222
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_205846720
Ik vraag me altijd af hoe het mogelijk is dat een bedrijf jarenlang winst mag maken, maar bij 1 slecht jaar of verandering onmiddelijk alle spelregels mag veranderen om die winsten te blijven houden. Zeker met 1e levensbehoeften zou daar wmb wel wat meer regulatie op mogen
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 4 september 2022 @ 19:52:53 #223
163650 Greys
pi_205846842
quote:
14s.gif Op zondag 4 september 2022 19:42 schreef Kreator het volgende:
Ik vraag me altijd af hoe het mogelijk is dat een bedrijf jarenlang winst mag maken, maar bij 1 slecht jaar of verandering onmiddelijk alle spelregels mag veranderen om die winsten te blijven houden. Zeker met 1e levensbehoeften zou daar wmb wel wat meer regulatie op mogen
Ja dat. En de regulatie is momenteel dus dusdanig vaag dat ze er misbruik van kunnen maken. En de consumentenwaakhond roept al weken dat het ministerie 'er binnenkort naar zal kijken'. Nou, als ze dat net zo goed en snel aanpakken als al het andere dat mis gaat hebben ze het waarschijnlijk pas opgelost tegen 2025 als de saldering afgebouwd gaan worden. Want die mensen die toch al panelen namen dragen wel netjes bij aan de totale verduurzaming, klimaatdoelen etc maar kunnen daarna zodra de panelen eenmaal liggen kennelijk gewoon van alle kanten genaaid worden, dat is hun zorg toch niet meer.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_205849379
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 18:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik lees het inderdaad op de negatieve manier.
Je wordt helaas wel echt aan alle kanten gen**id door sommige energiebedrijven.
Heel "creatief" van ze (doordat de wetgeving niet helemaal waterdicht lijkt te zijn) en de overheid vindt het allemaal prima, lijkt het...

Evengoed kan het verwarmen van je belangrijkste leefruimten met airco en de CV-ketel omlaag wel nog steeds besparen maar dit helpt absoluut niet...

Wat nog te proberen valt is alleen met stroom (!) overstappen naar een leverancier die nog wel per jaar saldeert en daar komend voorjaar weer de schade inhalen met de opbrengst. Maar ik weet zo niet welke maatschappijen dat nog netjes doen.

Iemand?
Wij gaan met alleen energie waarschijnlijk overstappen naar coolblue. Die hebben letterlijk in het contract staan dat ze per jaar salderen. Maar vind het ook bizar dat zulk soort regels zomaar aangepast worden terwijl iedereen al krom moet liggen ivm de variabele contracten waar ze ook al onmogelijk vanaf komen.
  zondag 4 september 2022 @ 23:55:00 #225
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205850175
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 22:55 schreef Bami het volgende:

[..]
Wij gaan met alleen energie waarschijnlijk overstappen naar coolblue. Die hebben letterlijk in het contract staan dat ze per jaar salderen. Maar vind het ook bizar dat zulk soort regels zomaar aangepast worden terwijl iedereen al krom moet liggen ivm de variabele contracten waar ze ook al onmogelijk vanaf komen.
Er valt niet veel over te stappen vokgehs mij:

Coolblue:
We bieden tijdelijk geen vaste contracten aan
Tot nooit .......
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 4 september 2022 @ 23:56:01 #226
163650 Greys
pi_205850182
Op de site van Vattenfall staat bij salderen ook gewoon nog 'per jaar'. Dus óf zowel Pauline als Ellen van Vattenfall roepen onjuiste dingen op Twitter óf ze wijzigen/naaien de boel zonder hun klanten ook maar vooraf te informeren, dus voor 1 september toen het inging. Kan me bijna niet voorstellen dat ze dat niet wettelijk verplicht zijn, wél de verhoging aankondigen maar niet de voor sommigen toch wel flinke financiële nadelige gevolgen ervan.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_205851291
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 23:55 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Er valt niet veel over te stappen vokgehs mij:

Coolblue:
We bieden tijdelijk geen vaste contracten aan
Heb toch echt een contract klaarstaan in mijn mailbox. :+
Wel variabel idd, maar dat zit ik nu ook en is toch het enige dat kan.
  maandag 5 september 2022 @ 08:32:56 #228
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205851401
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 23:56 schreef Greys het volgende:
Op de site van Vattenfall staat bij salderen ook gewoon nog 'per jaar'. Dus óf zowel Pauline als Ellen van Vattenfall roepen onjuiste dingen op Twitter óf ze wijzigen/naaien de boel zonder hun klanten ook maar vooraf te informeren, dus voor 1 september toen het inging. Kan me bijna niet voorstellen dat ze dat niet wettelijk verplicht zijn, wél de verhoging aankondigen maar niet de voor sommigen toch wel flinke financiële nadelige gevolgen ervan.
Als je jaarrekening in maart is dan wordt je behoorlijk genaaid hiermee. in die maanden heb ik bijna 2000-3000 meer levering dan teruglevering. Nemen we een schappelijk tarief van 75ct dan is dat 1500-2250 euro, je kunt in de zomer dan wel wat terugkrijgen maar dat is 16.8cent = 336-504 euro.

Dan nog mag je met 1164-1746 per jaar je handjes nog steeds dichtknijpen als je het vergelijkt met anderen, maar het is gewoon niet de afspraak.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 5 september 2022 @ 08:42:53 #229
163650 Greys
pi_205851468
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 08:32 schreef zalkc het volgende:

[..]
Als je jaarrekening in maart is dan wordt je behoorlijk genaaid hiermee. in die maanden heb ik bijna 2000-3000 meer levering dan teruglevering. Nemen we een schappelijk tarief van 75ct dan is dat 1500-2250 euro, je kunt in de zomer dan wel wat terugkrijgen maar dat is 16.8cent = 336-504 euro.

Dan nog mag je met 1164-1746 per jaar je handjes nog steeds dichtknijpen als je het vergelijkt met anderen, maar het is gewoon niet de afspraak.
Van Vattenfall krijgt je ZEVEN ct voor alles van voor 1 september.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  maandag 5 september 2022 @ 08:46:13 #230
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205851485
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 08:42 schreef Greys het volgende:

[..]
Van Vattenfall krijgt je ZEVEN ct voor alles van voor 1 september.
Doet weinig af aan het principe dat salderen per halfjaar crimineel is.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205851527
Die verhoging van Vattenfall is ook gewoon een criminele reclamestunt, want binnenkort zijn er nog maar weinig mensen die meer terugleveren en volgend jaar tegen de zomer gooien ze het ook naar 9 cent als dat bij Eneco door gaat tenminste.
pi_205851532
Eneco heeft de terugleververgoeding toch aangepast naar ¤0,09 zonder hier bericht over te sturen (zoals in hun eigen voorwaarden staat….).
Protège moi de mes désirs.
  maandag 5 september 2022 @ 08:57:20 #233
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205851543
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 08:54 schreef arvensis het volgende:
Eneco heeft de terugleververgoeding toch aangepast naar ¤0,09 zonder hier bericht over te sturen (zoals in hun eigen voorwaarden staat….).
Waar zie je dat?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205851552
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 08:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waar zie je dat?
Mijn Eneco -> producten

Eneco HollandseWind & Zon 1 jaar
Einddatum: 13-04-2023

Leveringskosten voor stroom
Normaaltarief ¤ 0,38062 per kWh
Daltarief ¤ 0,33779 per kWh
Terugleververgoeding - ¤ 0,09 per kWh
Vaste leveringskosten ¤ 5,40 per maand
Netbeheerkosten ¤ 20,69 per maand
Vermindering energiebelasting - ¤ 742,98 per jaar
Protège moi de mes désirs.
  maandag 5 september 2022 @ 09:01:07 #235
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205851559
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 08:58 schreef arvensis het volgende:

[..]
Mijn Eneco -> producten

Eneco HollandseWind & Zon 1 jaar
Einddatum: 13-04-2023

Leveringskosten voor stroom
Normaaltarief ¤ 0,38062 per kWh
Daltarief ¤ 0,33779 per kWh
Terugleververgoeding - ¤ 0,09 per kWh
Vaste leveringskosten ¤ 5,40 per maand
Netbeheerkosten ¤ 20,69 per maand
Vermindering energiebelasting - ¤ 742,98 per jaar
Thnx.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 5 september 2022 @ 09:19:52 #236
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_205851722
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 08:58 schreef arvensis het volgende:

[..]
Mijn Eneco -> producten

Eneco HollandseWind & Zon 1 jaar
Einddatum: 13-04-2023

Leveringskosten voor stroom
Normaaltarief ¤ 0,38062 per kWh
Daltarief ¤ 0,33779 per kWh
Terugleververgoeding - ¤ 0,09 per kWh
Vaste leveringskosten ¤ 5,40 per maand
Netbeheerkosten ¤ 20,69 per maand
Vermindering energiebelasting - ¤ 742,98 per jaar
Fraai is dat. Die van mij staat nog op het ‘normale’ tarief van ongeveer ¤0,42

En bij jou @Leandra ?
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
  maandag 5 september 2022 @ 09:24:33 #237
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205851767
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 09:19 schreef AgnesGru het volgende:

[..]
Fraai is dat. Die van mij staat nog op het ‘normale’ tarief van ongeveer ¤0,42

En bij jou @:Leandra ?
Mijn contract bij Eneco is eergisteren (3 september) ingegaan maar staat ook nog op het tarief gekoppeld aan het reguliere tarief, dat overigens nog weer hoger is dan vorige maand afgesproken.

Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 5 september 2022 @ 09:45:43 #238
163650 Greys
pi_205851937
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 08:46 schreef zalkc het volgende:

[..]
Doet weinig af aan het principe dat salderen per halfjaar crimineel is.
Zeker, maar zij maken het dus nóg bonter dan dat, bedoel ik.

Ben momenteel in gesprek met zowel Vattenfall als ACM Consuwijzer, die laatste gaat contact opnemen met Vattenfall en er nogmaals bij het ministerie van Economische Zaken op aandringen dat er zeer snel duidelijkheid moet komen over deze regels. ACM zegt nu ook tegen me dat als ze dit niet op de website hebben gemeld maar wel op Twitter dat de info op de website geldt en het niet mag. Dat gaan ze Vattenfall ook vertellen. Ben benieuwd.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 5 september 2022 @ 09:51:03 #239
163650 Greys
pi_205851993
Krijg nu dm van Vattenfall waarin ze gaan terugkrabbelen en 'dat die tweets van hun medewerkers waarschíjnlijk niet kloppen en ze gaan even kijken maar blijven waarschijnlijk wel per jaar salderen'.

Waarschijnlijk waarschijnlijk.
Wordt vervolgd.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  maandag 5 september 2022 @ 09:58:44 #240
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_205852056
Er zijn kamervragen gesteld door Henri Bontenbal. Nog geen antwoord van minister.
  maandag 5 september 2022 @ 10:03:34 #241
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_205852101
Ik had jullie opmerking over de omvormers die het niet kunnen opwekken neergelegd bij het bedrijf en kreeg de volgende reactie:

Wat u zegt klopt niet helemaal, de omvormers zijn geschikt voor panelen tot 430 Wp, in werkelijkheid zullen zonnepanelen in het nederlandse weer amper op het volle vermogen draaien. Het klopt dat de huidige omvormers iets zullen aftoppen van de totale opwekking (+- 1% opwekkingsverlies), om dit op te lossen zouden we de IQ7A omvormers kunnen gebruiken, echter zijn deze een stuk duurder (+-¤40,- per paneel), dit weegt in onze optiek niet op tegen de 1% hogere opwekking. Maar als u dit wilt kan ik u dit zeker aanbieden, al moet ik u eerlijk zeggen dat 95% van onze systemen met deze panelen worden gecombineerd met de IQ7+ omvormers.

Wat is jullie mening hierover?
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
  maandag 5 september 2022 @ 10:06:57 #242
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205852126
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 09:45 schreef Greys het volgende:

[..]
Zeker, maar zij maken het dus nóg bonter dan dat, bedoel ik.

Ben momenteel in gesprek met zowel Vattenfall als ACM Consuwijzer, die laatste gaat contact opnemen met Vattenfall en er nogmaals bij het ministerie van Economische Zaken op aandringen dat er zeer snel duidelijkheid moet komen over deze regels. ACM zegt nu ook tegen me dat als ze dit niet op de website hebben gemeld maar wel op Twitter dat de info op de website geldt en het niet mag. Dat gaan ze Vattenfall ook vertellen. Ben benieuwd.
Lekker bezig op de maandagmorgen *O*
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 5 september 2022 @ 10:07:01 #243
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205852127
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 10:03 schreef yvette1982 het volgende:
Ik had jullie opmerking over de omvormers die het niet kunnen opwekken neergelegd bij het bedrijf en kreeg de volgende reactie:

Wat u zegt klopt niet helemaal, de omvormers zijn geschikt voor panelen tot 430 Wp, in werkelijkheid zullen zonnepanelen in het nederlandse weer amper op het volle vermogen draaien.
Wat is jullie mening hierover?
Dat het weer niks met het draaien op maximaal vermogen te maken heeft. Of willen ze me nu vertellen dat afgelopen jaar de panelen nooit op maximaal vermogen gedraaid hebben? Dat ze het maximale rendement niet behalen wil ik nog wel geloven.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205852267
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 10:07 schreef zalkc het volgende:

[..]
Dat het weer niks met het draaien op maximaal vermogen te maken heeft. Of willen ze me nu vertellen dat afgelopen jaar de panelen nooit op maximaal vermogen gedraaid hebben? Dat ze het maximale rendement niet behalen wil ik nog wel geloven.
Bij mij hebben de panelen iig nooit op maximaal vermogen gedraaid. Ik heb 10x 360 liggen en heb volgens mij 1 piekje van 3600wp in mijn dagopbrengsten, net na een wolk. Bij ons ligt de Max eigenlijk altijd rond de 3000wp dus voor die 1x in een jaar dat het afgetopt wordt zou ik ook die meerprijs niet betalen. Maar het zal ongetwijfeld verschillen per dak en locatie in hoeverre er op maximaal vermogen gedraaid wordt.
pi_205852450
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 13:33 schreef yvette1982 het volgende:

[..]
Uurtje extra rijden en dan zit je in mijn omgeving,regio Rotterdam woon ik.
Ah, ja dat is wel een uur of 2 van ons af.

We hebben bij zulke afstanden niet heel veel belang bij moet ik eerlijk zeggen.
Zeker als er een keer iets onder garantie vervangen moet worden, ben ik 1 of 2 man halve dag kwijt.

Dus ik zou nog even doorzoeken, dat is mijn advies.

Mocht je niemand anders kunnen vinden met een betere prijs, dan wil ik alsnog een offerte maken.
Uitgaande van de genoemde 10250 inc + 250 ex hoogwerker zit ik op 10550. Reken er 250 inc bij voor de afstand. zit ik op 10.800 inc.

Levertijd is lang hoor, overal zover ik weet. Dus plaatsing zal zomer volgend jaar zijn.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205852478
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 19:20 schreef laziness het volgende:
Powerpeers heeft ook per 1 september hun vergoeding verhoogd. Ik zal het eens navragen bij ze.
Maar doordat mijn contract vanaf november loopt zit ik nu juist op ongeveer quitte en mijn contract verloopt in november dus heb er zelf voor dit jaar sowieso geen last van.

De maatschappij die dit wel netjes blijft doen kan heel veel klanten binnenharken……
Heb je stroom over op jaarbasis? Dan is innova momenteel de beste optie. Moet je enkel tarief kiezen.



Sinds vandaag zit ik daar (ivm Eneco gezeik die vandaag verlaagd).

Nu zit ik dus nog beter dan Eneco was. En dit is 1 jaar vast.
Ik mag er niet vanaf (kost 50 euro boete) en zij dus ook niet. Al zullen daar met bepaalde regels wel weer opties voor zijn.

Maar goed, in principe is alles wat ik vanaf vandaag opwek het potje voor de winter.
Houden ze het contract aan het hele jaar, dan blijf ik daar tot 5 sept volgend jaar.
Zo niet, ga ik weg zodra ik met salderen op 0 sta.

Ben nu week of 5-6 klant geweest bij Eneco, eindafrekening is nu in de maak, rond de 800 euro retour :D

Delta was ik 8 dagen klant, 299 euro retour.

Teruglevertarieven waren gunstig nu voor mensen met stroom over.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205852955
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 09:51 schreef Greys het volgende:
Krijg nu dm van Vattenfall waarin ze gaan terugkrabbelen en 'dat die tweets van hun medewerkers waarschíjnlijk niet kloppen en ze gaan even kijken maar blijven waarschijnlijk wel per jaar salderen'.

Waarschijnlijk waarschijnlijk.
Wordt vervolgd.
Ik heb het ook even nagevraagd en daarin wordt bevestigd dat ze gewoon per jaar blijven salderen. Dus hopelijk klopt dat ook.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 5 september 2022 @ 11:34:15 #248
163650 Greys
pi_205852990
Krijg net dm met excuus dat alle tweets hierover van medewerkers niet juist waren en dat ze het ook rechtgezet hebben op Twitter nu. (Zie onder). Of ze dit doen omdat ze teruggefloten zijn geen idee, het lijkt me stug dat die gedetailleerde tweets allemaal per ongeluk fout waren namelijk, maar ze zeggen nu dus alsnog per jaar te gaan salderen. Denk ik. Want het openbare antwoord aan diegene die ik niet ken staat er wederom een beetje vaag. :+ Maar in dm zegt ze het wel letterlijk.

twitter
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_205853024
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 11:34 schreef Greys het volgende:
Krijg net dm met excuus dat alle tweets hierover van medewerkers niet juist waren en dat ze het ook rechtgezet hebben op Twitter nu. (Zie onder). Of ze dit doen omdat ze teruggefloten zijn geen idee, het lijkt me stug dat die gedetailleerde tweets allemaal per ongeluk fout waren namelijk, maar ze zeggen nu dus alsnog per jaar te gaan salderen. Denk ik. Want het openbare antwoord aan diegene die ik niet ken staat er wederom een beetje vaag. :+ Maar in dm zegt ze het wel letterlijk.

[ twitter ]
Goed werk Greylock Holmes!

En de Tweet + DM goed bewaren ;)
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 5 september 2022 @ 11:42:45 #250
163650 Greys
pi_205853072
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 11:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Goed werk Greylock Holmes!

En de Tweet + DM goed bewaren ;)
Heb overal screenshots van en ga na het werk met tweetstamp nog even de boel opslaan met datum en tijd. :P
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_205853081
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 10:43 schreef bambino het volgende:

[..]
Heb je stroom over op jaarbasis? Dan is innova momenteel de beste optie. Moet je enkel tarief kiezen.

[ afbeelding ]

Sinds vandaag zit ik daar (ivm Eneco gezeik die vandaag verlaagd).

Nu zit ik dus nog beter dan Eneco was. En dit is 1 jaar vast.
Ik mag er niet vanaf (kost 50 euro boete) en zij dus ook niet. Al zullen daar met bepaalde regels wel weer opties voor zijn.

Maar goed, in principe is alles wat ik vanaf vandaag opwek het potje voor de winter.
Houden ze het contract aan het hele jaar, dan blijf ik daar tot 5 sept volgend jaar.
Zo niet, ga ik weg zodra ik met salderen op 0 sta.

Ben nu week of 5-6 klant geweest bij Eneco, eindafrekening is nu in de maak, rond de 800 euro retour :D

Delta was ik 8 dagen klant, 299 euro retour.

Teruglevertarieven waren gunstig nu voor mensen met stroom over.
Website lijkt niet te (goed) te werken of er is gewoon geen pakket voor mijn situatie.
Na alles ingevuld te hebben blijft 'Uw persoonlijk aanbod' leeg :P
pi_205853380
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 11:43 schreef Wouter2006 het volgende:

[..]
Website lijkt niet te (goed) te werken of er is gewoon geen pakket voor mijn situatie.
Na alles ingevuld te hebben blijft 'Uw persoonlijk aanbod' leeg :P
Hier werkt hij wel.. 12 euro terug aan energie (400 kwh tekort) en 5000 voor gas |:(
  maandag 5 september 2022 @ 12:27:12 #253
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205853551
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 10:43 schreef bambino het volgende:

[..]
Heb je stroom over op jaarbasis? Dan is innova momenteel de beste optie. Moet je enkel tarief kiezen.

[ afbeelding ]

Sinds vandaag zit ik daar (ivm Eneco gezeik die vandaag verlaagd).

Nu zit ik dus nog beter dan Eneco was. En dit is 1 jaar vast.
Ik mag er niet vanaf (kost 50 euro boete) en zij dus ook niet. Al zullen daar met bepaalde regels wel weer opties voor zijn.

Maar goed, in principe is alles wat ik vanaf vandaag opwek het potje voor de winter.
Houden ze het contract aan het hele jaar, dan blijf ik daar tot 5 sept volgend jaar.
Zo niet, ga ik weg zodra ik met salderen op 0 sta.

Ben nu week of 5-6 klant geweest bij Eneco, eindafrekening is nu in de maak, rond de 800 euro retour :D

Delta was ik 8 dagen klant, 299 euro retour.

Teruglevertarieven waren gunstig nu voor mensen met stroom over.
Geen grote overschotten. Ik schommel tussen +100 kWh en -100kWh op jaarbasis meestal.

Ik verbruik heel veel in het dal tarief dus als ik tekort kom is dit op het dal tarief. Denk daarom dat een enkel tarief voor mij niet slim is om te doen.
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 5 september 2022 @ 12:39:53 #254
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_205853721
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 09:24 schreef Leandra het volgende:

[..]
Mijn contract bij Eneco is eergisteren (3 september) ingegaan maar staat ook nog op het tarief gekoppeld aan het reguliere tarief, dat overigens nog weer hoger is dan vorige maand afgesproken.

[ afbeelding ]
En inmiddels is het bij aangepast naar ¤0,09.
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_205853838
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 10:20 schreef Bami het volgende:

[..]
Bij mij hebben de panelen iig nooit op maximaal vermogen gedraaid. Ik heb 10x 360 liggen en heb volgens mij 1 piekje van 3600wp in mijn dagopbrengsten, net na een wolk. Bij ons ligt de Max eigenlijk altijd rond de 3000wp dus voor die 1x in een jaar dat het afgetopt wordt zou ik ook die meerprijs niet betalen. Maar het zal ongetwijfeld verschillen per dak en locatie in hoeverre er op maximaal vermogen gedraaid wordt.
Dit dus, zelfde beeld hier, aftoppen door de IQ7+ komt sporadisch voor
  maandag 5 september 2022 @ 13:17:06 #256
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205854106
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 12:39 schreef AgnesGru het volgende:

[..]
En inmiddels is het bij aangepast naar ¤0,09.
Als ik in de app kijk staat de terugleververgoeding nog zoals de afbeelding van vanmorgen, als ik op de laptop inlog bij mijn eneco dan staat er 9 cent....

Ik moet nu echt even gaan kijken wat te doen.... maar ik ben er nog niet helder genoeg voor.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205854484
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 11:43 schreef Wouter2006 het volgende:

[..]
Website lijkt niet te (goed) te werken of er is gewoon geen pakket voor mijn situatie.
Na alles ingevuld te hebben blijft 'Uw persoonlijk aanbod' leeg :P
Mijn innova werkt ook nog niet helemaal top. Maar je moet wel bedenken dat er per vandaag weet ik hoeveel nieuwe klanten bij zijn gekomen van Eneco af. Die jongens zullen het wel druk hebben momenteel.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  maandag 5 september 2022 @ 15:29:33 #258
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_205855603
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 11:43 schreef Wouter2006 het volgende:

[..]
Website lijkt niet te (goed) te werken of er is gewoon geen pakket voor mijn situatie.
Na alles ingevuld te hebben blijft 'Uw persoonlijk aanbod' leeg :P
Dat heb ik ook :)
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_205855630
Ik heb inmiddels een offerte binnen voor zonnepanelen, maar vind het erg lastig om te bepalen of ik hier nou goed aan doe. Daarom hier de vraag om wat advies. Mijn jaarlijks verbruik is zo rond de 4500 kWh en dat heb ik ook opgegeven als de hoeveelheid stroom die ik wil opwekken. Uiteraard begrijp ik dat er momenten zijn dat mijn zonnepanelen geen stroom opwekken (nacht, bewolking), maar er is nu ook precies ruimte voor 12 panelen en ik zou het me financieel kunnen veroorloven. Is dat dan ook wijsheid? Om mijn dak maar zo vol mogelijk te leggen? Wat zijn andere zaken waar ik rekening mee dien te houden?
  maandag 5 september 2022 @ 15:38:45 #260
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205855724
quote:
5s.gif Op maandag 5 september 2022 15:31 schreef Trekvogel het volgende:
Ik heb inmiddels een offerte binnen voor zonnepanelen, maar vind het erg lastig om te bepalen of ik hier nou goed aan doe. Daarom hier de vraag om wat advies. Mijn jaarlijks verbruik is zo rond de 4500 kWh en dat heb ik ook opgegeven als de hoeveelheid stroom die ik wil opwekken. Uiteraard begrijp ik dat er momenten zijn dat mijn zonnepanelen geen stroom opwekken (nacht, bewolking), maar er is nu ook precies ruimte voor 12 panelen en ik zou het me financieel kunnen veroorloven. Is dat dan ook wijsheid? Om mijn dak maar zo vol mogelijk te leggen? Wat zijn andere zaken waar ik rekening mee dien te houden?
Moderne panelen zitten rond de 400wp als je er 12 plaatst dan zit je op 4800wp installatie en kun je bij een goede richting en hoek je complete verbruik kunnen dekken. Ik zie het probleem niet?

4500kWh kost je met de huidige prijzen 50-90ct kWh dat is een besparing voor dit jaar van 2250-4050 euro, met een beetje mazzel (of pech) heb je je panelen er voor 2025 al uit, pas dan gaat het salderen worden afgebouwd.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  maandag 5 september 2022 @ 16:14:21 #261
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_205856104
10 panelen DMEGC Solar 400wp
SolarEdge SE3500H omvormer
S440 optimizers

Trekken zelf de bedrading naar zolder voor plaatsing, zij regelen BTW gebeuren, aansluiting meterkast en zonnepanelen uiteraard wel door bedrijf.

¤5.750,- excl. BTW. Ik heb het idee dat de prijs wel goed is, maar hoe denkt de professional erover?
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_205856468
quote:
17s.gif Op maandag 5 september 2022 16:14 schreef Debsterr het volgende:
10 panelen DMEGC Solar 400wp
SolarEdge SE3500H omvormer
S440 optimizers

Trekken zelf de bedrading naar zolder voor plaatsing, zij regelen BTW gebeuren, aansluiting meterkast en zonnepanelen uiteraard wel door bedrijf.

¤5.750,- excl. BTW. Ik heb het idee dat de prijs wel goed is, maar hoe denkt de professional erover?
All-in zit ik 450 goedkoper (als je zelf kabel legt van omvormer naar meterkast halen we er meestal 50 euro van af, dus 500 goedkoper).

Ook hier geldt, mits binnen 1 uur van Twente, anders komt er wat boven op.

Dus nee, het is geen hele gekke prijs. Maar kan zeker goedkoper.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205856510
quote:
5s.gif Op maandag 5 september 2022 15:31 schreef Trekvogel het volgende:
Ik heb inmiddels een offerte binnen voor zonnepanelen, maar vind het erg lastig om te bepalen of ik hier nou goed aan doe. Daarom hier de vraag om wat advies. Mijn jaarlijks verbruik is zo rond de 4500 kWh en dat heb ik ook opgegeven als de hoeveelheid stroom die ik wil opwekken. Uiteraard begrijp ik dat er momenten zijn dat mijn zonnepanelen geen stroom opwekken (nacht, bewolking), maar er is nu ook precies ruimte voor 12 panelen en ik zou het me financieel kunnen veroorloven. Is dat dan ook wijsheid? Om mijn dak maar zo vol mogelijk te leggen? Wat zijn andere zaken waar ik rekening mee dien te houden?
Het rendement is hoe dan ook hoger dan dat van de dakpannen die er nu liggen ;)

Gewoon volleggen als je het geld beschikbaar hebt.
  Moderator maandag 5 september 2022 @ 17:08:08 #264
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_205856591
Goed jaartje voor de panelen wel zeg *O*

Ik had bij aanschaf (4 maanden en een hele hoop gezeik terug) een grafiek gekregen wat de panelen ongeveer zouden doen per maand. Zit daar 20-30% boven elke maand :~

Kan volgend jaar de airco weer eens een keer aan _O-
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
  maandag 5 september 2022 @ 17:26:03 #265
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_205856757
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 16:54 schreef bambino het volgende:

[..]
All-in zit ik 450 goedkoper (als je zelf kabel legt van omvormer naar meterkast halen we er meestal 50 euro van af, dus 500 goedkoper).

Ook hier geldt, mits binnen 1 uur van Twente, anders komt er wat boven op.

Dus nee, het is geen hele gekke prijs. Maar kan zeker goedkoper.
Dank voor je antwoord! We zitten onder Eindhoven dus komen nog wel wat kosten bij dan. Gezien het lokale karakter van deze aanbieder, denk ik dat we dan voor hen gaan. Is het raar om te onderhandelen met ze over de prijs :@? Of wordt dat in deze situatie eigenlijk nooit gedaan?
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_205856801
quote:
17s.gif Op maandag 5 september 2022 17:26 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Dank voor je antwoord! We zitten onder Eindhoven dus komen nog wel wat kosten bij dan. Gezien het lokale karakter van deze aanbieder, denk ik dat we dan voor hen gaan. Is het raar om te onderhandelen met ze over de prijs :@? Of wordt dat in deze situatie eigenlijk nooit gedaan?
In deze situatie wel, maar in de huidige markt minder. Want er is werk zat.

Vorig jaar had ik niet benoemd dat er kosten bij moeten. Dat had ik vanwege mede-fokker gewoon voor lief genomen.
Maar ik heb het werk voor het oprapen, dus dan moet er wel ongeveer hetzelfde verdiend worden per klus.
Kortingen doen wij dus niet, maar wie weet zij wel.

Ik wil rustig een offerte voor je maken die je door kan sturen en vragen of ze kunnen matchen of korting kunnen geven.

Moet je me ff pmen met je gegevens en mail, stuur ik die op.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205857579
quote:
17s.gif Op maandag 5 september 2022 17:26 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Dank voor je antwoord! We zitten onder Eindhoven dus komen nog wel wat kosten bij dan. Gezien het lokale karakter van deze aanbieder, denk ik dat we dan voor hen gaan. Is het raar om te onderhandelen met ze over de prijs :@? Of wordt dat in deze situatie eigenlijk nooit gedaan?
en waarschijnlijk alius systeem, wat gewoon de rolls royce onder de montage systemen is.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 5 september 2022 @ 20:41:01 #268
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_205860067
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 18:26 schreef densmee het volgende:

[..]
en waarschijnlijk alius systeem, wat gewoon de rolls royce onder de montage systemen is.
Nee Aelex.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  Moderator maandag 5 september 2022 @ 21:40:45 #269
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205860824
Nadat de vorige geaccepteerde offerte geannuleerd werd wegens uitverkocht hebben we nu de nieuwe offerte geaccepteerd: 10 seriegeschakelde zonnepanelen van 400+ WP. Omdat we benadeeld waren door de geannuleerde offer kunnen ze al eind december geplaatst worden in plaats van maart *O* Nu is er natuurlijk minder opbrengst in de winter maar het scheelt toch 3 maanden. Ik ben blij :s)

Edit: even in ons duurzaamsheidsdepot van de hypotheek gekeken. Als deze uitgekeerd wordt betalen we netto maar 2000 euro voor de panelen :o
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  maandag 5 september 2022 @ 21:47:53 #270
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205860937
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 21:40 schreef MaJo het volgende:
Nadat de vorige geaccepteerde offerte geannuleerd werd wegens uitverkocht hebben we nu de nieuwe offerte geaccepteerd: 10 seriegeschakelde zonnepanelen van 400+ WP. Omdat we benadeeld waren door de geannuleerde offer kunnen ze al eind december geplaatst worden in plaats van maart *O* Nu is er natuurlijk minder opbrengst in de winter maar het scheelt toch 3 maanden. Ik ben blij :s)

Edit: even in ons duurzaamsheidsdepot van de hypotheek gekeken. Als deze uitgekeerd wordt betalen we netto maar 2000 euro voor de panelen :o
Wat je uit je depot van de hypotheek haalt betaal je toch ook gewoon terug?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205860954
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 21:47 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wat je uit je depot van de hypotheek haalt betaal je toch ook gewoon terug?
Met rente zelfs. :+
Protège moi de mes désirs.
  Moderator maandag 5 september 2022 @ 21:49:38 #272
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205860970
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 21:47 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wat je uit je depot van de hypotheek haalt betaal je toch ook gewoon terug?
Uiteraard, maar dat zit al in de hypotheek opgenomen dus dat voel je minder :+

quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 21:48 schreef arvensis het volgende:

[..]
Met rente zelfs. :+
We vangen nu ook steeds rente over dit duurzaamheidsdepot, hoeven we niets voor te doen _O-
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  maandag 5 september 2022 @ 22:11:59 #273
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205861322
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 21:49 schreef MaJo het volgende:

[..]
Uiteraard, maar dat zit al in de hypotheek opgenomen dus dat voel je minder :+
Ja, maar het maakt de panelen niet goedkoper.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 5 september 2022 @ 22:13:40 #274
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205861343
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:11 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, maar het maakt de panelen niet goedkoper.
Daar heb je gelijk in :Y Ik bedoelde op dit moment 2000 euro. We zitten nogal krap bij kas na de verbouwing dus die 2200 euro scheelt een boel :')
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_205861449
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 21:49 schreef MaJo het volgende:

We vangen nu ook steeds rente over dit duurzaamheidsdepot, hoeven we niets voor te doen _O-
Dat krijg je als compensatie/teruggave omdat je over dit depotbedrag ook maandelijks rente betaald.
pi_205861690
quote:
17s.gif Op maandag 5 september 2022 20:41 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Nee Aelex.
Aelex is van alius O-)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  dinsdag 6 september 2022 @ 07:32:23 #277
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_205862837
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:38 schreef densmee het volgende:

[..]
Aelex is van alius O-)
Ah okay :) dat wist ik uiteraard niet.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  dinsdag 6 september 2022 @ 10:04:31 #278
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_205863899
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 10:43 schreef bambino het volgende:

[..]
Heb je stroom over op jaarbasis? Dan is innova momenteel de beste optie.
Ik heb Innova afgesloten gisteren. Kwam uit op een maandbedrag van 70 euro.

Krijg ik de mail met het contract: maandbedrag van 497,00 euro.
In de portaal kan ik het maximaal 10% lager zetten.

Ik bellen: "Ja meneer, wij zijn verplicht te kijken naar het gemiddelde verbruik en opbrengst van de afgelopen 3 jaar. Ik kan het maximaal 15% naar beneden zetten".

- "Dan wil ik bij dezen opzeggen".

"Oké meneer, gedaan".

:')

Ze willen daar gewoon snel cashen op nieuwe leden voor ze failliet gaan. Óf nieuwe leden gebruiken om de winter door te komen, natuurlijk... :s)
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_205864068
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:04 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
Ik heb Innova afgesloten gisteren. Kwam uit op een maandbedrag van 70 euro.

Krijg ik de mail met het contract: maandbedrag van 497,00 euro.
In de portaal kan ik het maximaal 10% lager zetten.

Ik bellen: "Ja meneer, wij zijn verplicht te kijken naar het gemiddelde verbruik en opbrengst van de afgelopen 3 jaar. Ik kan het maximaal 15% naar beneden zetten".

- "Dan wil ik bij dezen opzeggen".

"Oké meneer, gedaan".

:')

Ze willen daar gewoon snel cashen op nieuwe leden voor ze failliet gaan. Óf nieuwe leden gebruiken om de winter door te komen, natuurlijk... :s)
Ik had het zelfde vorig jaar december en ze zette mij moeiteloos telefonisch toen van 600 naar 110 per maand.
  dinsdag 6 september 2022 @ 10:30:07 #280
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205864118
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:04 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
Ik heb Innova afgesloten gisteren. Kwam uit op een maandbedrag van 70 euro.

Krijg ik de mail met het contract: maandbedrag van 497,00 euro.
In de portaal kan ik het maximaal 10% lager zetten.


Had je dan een te laag verbruik ingevuld?
Tot nooit .......
  Moderator dinsdag 6 september 2022 @ 10:33:01 #281
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205864143
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 11:43 schreef Wouter2006 het volgende:

[..]
Website lijkt niet te (goed) te werken of er is gewoon geen pakket voor mijn situatie.
Na alles ingevuld te hebben blijft 'Uw persoonlijk aanbod' leeg :P
Net even geprobeerd. Ik heb dit ook.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 6 september 2022 @ 10:51:15 #282
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_205864339
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:24 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Ik had het zelfde vorig jaar december en ze zette mij moeiteloos telefonisch toen van 600 naar 110 per maand.
Mooi voor jou, maar dat doen ze nu dus niet meer.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  dinsdag 6 september 2022 @ 10:51:29 #283
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_205864342
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:30 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Had je dan een te laag verbruik ingevuld?
Nope, gewoon mijn eigen verbruik.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_205864417
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:51 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
Mooi voor jou, maar dat doen ze nu dus niet meer.
Apart. Hopen dat ze m'n welkomstbonus nog wel even betalen voor ze failliet gaan :+
  dinsdag 6 september 2022 @ 11:43:46 #285
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205865007
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Net even geprobeerd. Ik heb dit ook.
Heb je stroom en gas?
Ik las laatst dat zij alleen stroom niet (meer?) doen volgens mij.
  dinsdag 6 september 2022 @ 12:03:21 #286
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_205865234
Oké, Innova was dus één grote zwendel.

Welke partij saldeert nog keurig per jaar bij een variabel 'contract', heeft een goede terugleververgoeding, en accepteert een laag maandbedrag?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_205866639
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:04 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
Ik heb Innova afgesloten gisteren. Kwam uit op een maandbedrag van 70 euro.

Krijg ik de mail met het contract: maandbedrag van 497,00 euro.
In de portaal kan ik het maximaal 10% lager zetten.

Ik bellen: "Ja meneer, wij zijn verplicht te kijken naar het gemiddelde verbruik en opbrengst van de afgelopen 3 jaar. Ik kan het maximaal 15% naar beneden zetten".

- "Dan wil ik bij dezen opzeggen".

"Oké meneer, gedaan".

:')

Ze willen daar gewoon snel cashen op nieuwe leden voor ze failliet gaan. Óf nieuwe leden gebruiken om de winter door te komen, natuurlijk... :s)
Ik denk dat ze zelf zijn geschrokken van het aantal klanten van Eneco en anderen.
Tweakers heeft een topic lopen waar op 1 dag weet ik hoeveel mensen naar innova gingen, waaronder ik.
Eind augustus al geregeld (dag nadat het bekend was).

En omdat het een jaar contract is, zitten we er beide aan vast.

Ik moet nu 5 euro per maand betalen, lager doen ze niet.
Maar daar zijn ze dus inmiddels wel op terug gekomen.

Ik zie het niet als zwendel, ze wilden even snel cashen met klanten binnen halen. Maar dat pakt verkeerd uit omdat er een legio mensen is met alleen stroom.
Ik ben ook erg benieuwd of ze dit gaan overleven, maarja so be it.

Voor mij is het nu potje opbouwen tot de winter, die zal ergens december/begin januari weer op zijn.
Daarna verbruik ik nog heel wat (2500-3000kWh) en die ga ik in de lente weer terug leveren.

Daarna kijk ik wel of ik blijf of ga opzeggen. Als ze 90 cent aanhouden, en nog leven, dan blijft ik tot einde contract en mogen ze 1800-2000 euro uitbetalen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205867004
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 16:54 schreef bambino het volgende:
.
Wat kun je zeggen van deze offerte dan? Exlusief BTW 8824,48.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205867085
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:43 schreef Trekvogel het volgende:

[..]
Wat kun je zeggen van deze offerte dan? Exlusief BTW 8824,48.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Foei wat duur.
Maar dat komt mede door garantiefonds, dat kost echt veel geld en berekenen ze gewoon door per klant.

Ik gebruik Trina 425wp panelen dus 60wp minder.
Daarbij wederom IQ7+ micro omvormers. De A variant op zulke hoge wp panelen is echt dom. Snap niet dat ze dit durven aanbieden.
Mocht je het niet gelezen hebben eerder, de IQ7a kan maar 295W omvormen. De IQ7+ kan 345W en kost 3 tientjes meer.

Ik weet niet of je in de buurt van Twente zit, zo ja dan kom ik op 7300 ongeveer (ex).
Woon je ver weg, reken op 7500 ex.


Trina 12 stuks - 2650 ex
12 IQ7A incl. Enoy standard - 2334
Enphase kabels - 240
Clickfit - 715
Montage (alles) - 972
Meterkast werk incl. Relay en kabel etc - 349
Transport - 209

Alleen panelen scheelt dus al 1000 euro.
Clickfit scheelt paar tientjes
Montage hebben zij 900 en 250, dus 1150 totaal. Wij zitten op 972 en 349 dus ben ik iets duurder mee
Kleine lege kast, het zal wel. zit er nu bij in
Enphase micro plus kabels scheelt bij ons bijna 200

12x20 garantie? Op wat? Panelen?
Panelen zijn standaard 15 jaar, onzin om te verlengen.
Enphase heeft al langer dan 20.
Dus die 240 is ook extra voor niks in mijn optiek
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205867440
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:50 schreef bambino het volgende:
Maar dat komt mede door garantiefonds, dat kost echt veel geld en berekenen ze gewoon door per klant.

Wat is de reden dat jij hier niet voor kiest dan? Je hebt geen garantiefonds?
pi_205867454
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:50 schreef bambino het volgende:
12x20 garantie? Op wat? Panelen?
Panelen zijn standaard 15 jaar, onzin om te verlengen.
Enphase heeft al langer dan 20.
Dus die 240 is ook extra voor niks in mijn optiek
Dit krijg je voor het garantiepakket:

Ons serviceteam draagt zorg
voor een optimale werking.
Bij defecten afhandeling
met de fabrikant.
Installatie door onze eigen
vakkundige monteurs.
BTW teruggave van het
systeem regelen wij kosteloos
voor je.
Gratis aanmelding bij SGZE
(Stichting Garantiefonds
ZonneEnergie) inclusief
certificaat.
24/7 monitoring van het
systeem
20 jaar volledig ontzorgd
20 jaar garantie op arbeid
20 jaar garantie op het
Enphase omvormer systeem*
20 jaar garantie op het
onderbouwsysteem
20 jaar garantie op de panele
pi_205867488
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:50 schreef bambino het volgende:

Trina 12 stuks - 2650 ex
Volgens mij staan deze bekend als budget merk? Het is natuurlijk altijd maar de vraag wat je er echt van merkt, maar ik heb liever iets goeds op m'n dak liggen. Met Hyundai heb je dat volgens mij in ieder geval wel.
pi_205867546
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:50 schreef bambino het volgende:
Mocht je het niet gelezen hebben eerder, de IQ7a kan maar 295W omvormen. De IQ7+ kan 345W en kost 3 tientjes meer.
In de offerte staat juist tot 460 watt? Dus snap niet goed hoe jij bij 295W komt?

Woon overigens redelijk in de buurt van Twente, maar wil wel echt iets goeds op m'n dak hebben. Deze partij van de offerte staat in de regio best goed aangeschreven. Geen idee waarom, maar ze zullen dus wel iets goeds doen?
Hoe zit jij qua levertijd?
pi_205867669
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:50 schreef bambino het volgende:

[..]

Daarbij wederom IQ7+ micro omvormers. De A variant op zulke hoge wp panelen is echt dom. Snap niet dat ze dit durven aanbieden.
Mocht je het niet gelezen hebben eerder, de IQ7a kan maar 295W omvormen. De IQ7+ kan 345W en kost 3 tientjes meer.

Net andersom dus
pi_205867672
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 15:43 schreef Trekvogel het volgende:

[..]
In de offerte staat juist tot 460 watt? Dus snap niet goed hoe jij bij 295W komt?

Er zit een verschil in wat je kan aansluiten qua paneel (Wp = Watt piek) en hoeveel zo'n omvormer kan omzetten (Watt) zonder af te toppen ;)

Ik ken de specs niet van iedere Enphase omvormer maar ik vermoed dat dat het is.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 15:54 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Net andersom dus
En dat dan wss ook nog :P
  Forum Admin dinsdag 6 september 2022 @ 17:32:37 #296
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_205868425
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 15:54 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Net andersom dus
Dat dus. De A is juist voor de zwaardere panelen. Ik schrok even want die komen er ook bij mij op.

  dinsdag 6 september 2022 @ 17:41:22 #297
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205868539
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 september 2022 17:32 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]
Dat dus. De A is juist voor de zwaardere panelen. Ik schrok even want die komen er ook bij mij op.

[ afbeelding ]
Ze hebben ook wel een lekker logica in hun naamgeving.
Ander model? Wie grabbelt er even in de scabblebak?
Tot nooit .......
pi_205868585
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 17:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ze hebben ook wel een lekker logica in hun naamgeving.
Ander model? Wie grabbelt er even in de scabblebak?
Ik denk dat ze de namen van de kinderen van Elon Musk als inspiratie hebben gebruikt :P
  dinsdag 6 september 2022 @ 17:50:54 #299
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205868727
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 17:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik denk dat ze de namen van de kinderen van Elon Musk als inspiratie hebben gebruikt :P
In inmiddels hebben ze blijkbaar ook een iq8 serie met andere lettertjes....
Tot nooit .......
pi_205874475
Gister sloeg bij ons een stop door en daardoor is de modem van KPN kapot gegaan. We hebben dus een paar dagen geen wifi. Ik kan de omvormer dus niet uitlezen. Die doet nog wel gewoon zijn ding, toch? Of is het essentieel dat hij verbonden is met het internet?
pi_205874477
Dicht.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')