Het zal vooral voor de industrie zware klappen betekenen.quote:Op zondag 10 juli 2022 09:27 schreef alcapon6 het volgende:
[ afbeelding ]
Dat kan wel is koud worden voor heel veel mensen. We moeten ons alvast voorbereiden om andere methodes toe te passen om de woon en slaapkamer te verwarmen.
Als je enkel een CV hebt voor verwarm en er is geen gas meer , dan kun je wel rekenen op een zeer koude winter , ook voor ons. Geen gas = geen verwarming vanuit de CV.quote:Op zondag 10 juli 2022 09:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het zal vooral voor de industrie zware klappen betekenen.
En voor ons voorlopig nog aanhoudende hoge energierekeningen.
Eigenlijk zou ik het liefste ergens lezen, dat eerst de industrie klappen opvangt en dan pas de rest. Maar ik ben toch niet goed bij m'n hoofd.quote:Op zondag 10 juli 2022 09:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het zal vooral voor de industrie zware klappen betekenen.
En voor ons voorlopig nog aanhoudende hoge energierekeningen.
want dan ben je zeker dat dit niet veranderd indien er stront aan de knikker is?quote:Op zondag 10 juli 2022 10:04 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Eigenlijk zou ik het liefste ergens lezen, dat eerst de industrie klappen opvangt en dan pas de rest. Maar ik ben toch niet goed bij m'n hoofd.
Als de industrie omvalt, dan merkt de rest het ook gelijk (minder werkgelegenheid, minder aanbod producten, minder belastinginkomsten)quote:Op zondag 10 juli 2022 10:04 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Eigenlijk zou ik het liefste ergens lezen, dat eerst de industrie klappen opvangt en dan pas de rest. Maar ik ben toch niet goed bij m'n hoofd.
Hoe gaan ze dat oplossen dan?quote:Op zondag 10 juli 2022 09:55 schreef alcapon6 het volgende:
[..]
Als je enkel een CV hebt voor verwarm en er is geen gas meer , dan kun je wel rekenen op een zeer koude winter , ook voor ons. Geen gas = geen verwarming vanuit de CV.
waarom denk je dat dat gebeurd?quote:
Er is natuurlijk nog levering vanuit andere bronnen. Eerst wordt de industrie gesloten, dan bv andere afnemers en dan als laatste pas de huishoudens.quote:
Ik denk niet perse dat dat gebeurt, maar het is niet onmogelijk, toch?quote:
hoe dan?quote:Op zondag 10 juli 2022 10:16 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik denk niet perse dat dat gebeurt, maar het is niet onmogelijk, toch?
Oh maar dat staat allang beschreven is alarmfase 3 van de gaswet. We zitten al in fase 2.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:16 schreef Van_Poppel het volgende:
Eigenlijk zou men moeten nadenken over onorthodoxe maatregelen.
* Huishoudens afsluiten van gas van april - oktober. Je gebruikt het immers in deze periode alleen om te douchen.
* In de wintermaanden gas op de bon (Max. 2 of 3 kuub gas per dag per huishouden). Weet niet of dit technisch mogelijk is.
* Niet essentiële energieslurpers zoals zwembaden en sauna’s sluiten.
* Bedrijven die veel gas gebruiken en het niet kunnen betalen failliet laten gaan (bijvoorbeeld kassen).
maar geen gas is geen gas. Hoe moet dit worden opgelost? Daar ging de reactie over die deze discussie begon.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:18 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)m-dreigend-gastekort
Dat was een vraag van mij, dat weet ik zelf ook niet, maar ik zou wel een oplossing bedenken voor het zover is, niet als het zover is.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
maar geen gas is geen gas. Hoe moet dit worden opgelost? Daar ging de reactie over die deze discussie begon.
als er geen gas meer is, dan is het er niet, dus een oplossing is er niet, tenzij je het erbij kan toveren.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:20 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat was een vraag van mij, dat weet ik zelf ook niet, maar ik zou wel een oplossing bedenken voor het zover is, niet als het zover is.
https://open.overheid.nl/(...)sisplan-gas-2021.pdfquote:Op zondag 10 juli 2022 10:20 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat was een vraag van mij, dat weet ik zelf ook niet, maar ik zou wel een oplossing bedenken voor het zover is, niet als het zover is.
Als de gaslevering abrupt stopt dan heeft dat concequenties voor de gasleidingen in de grond, die kunnen onherstelbaar beschadigen.quote:1. Gevolg uitval gasvoorziening voor elektriciteitsvoorziening
Uitval van de gasvoorziening kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een leidingbreuk, uitval van een conversiestation of een beperking in de gasproductie of -import. Vaak veroorzaakt dit eenzelfde probleem, namelijk een beperking in het transport van gas in het gasnet naar de markt. De vraag naar gas blijft, waardoor een situatie ontstaat waarin de toevoer van gas (langdurig) kleiner is dan de afname van gas. Een gevolg hiervan is een afnemende druk in het gasnet. Bij een te lage druk komen afnemers zonder gas te zitten. Tevens veroorzaakt dit problemen in de gasnetten van de regionale netbeheerders, omdat de gasnetten van regionale netbeheerders van minder kwaliteit zijn waardoor inwatering mogelijk is.
Het is van belang om de blackstart-centrales altijd van gas te voorzien. Dit is immers de brandstof waarop de blackstart- centrale draait. Daarnaast zullen huishoudens mogelijk massaal elektrische verwarmingskachels gaan gebruiken, waardoor het elektriciteitsnet zwaar belast wordt.
Volgens mij vergeet je toch een dingetje hier. De meeste mensen koken nog steeds op gas.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:16 schreef Van_Poppel het volgende:
* Huishoudens afsluiten van gas van april - oktober. Je gebruikt het immers in deze periode alleen om te douchen.
* In de wintermaanden gas op de bon (Max. 2 of 3 kuub gas per dag per huishouden). Weet niet of dit technisch mogelijk is.
* Bedrijven die veel gas gebruiken en het niet kunnen betalen failliet laten gaan (bijvoorbeeld kassen).
als je wilt dat landelijk de stroom uitvalt tussen 5 en 7 dan moet je dat doen.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Volgens mij vergeet je toch een dingetje hier. De meeste mensen koken nog steeds op gas.
Het zou mooi zijn als de overheid nu in een rap tempo een soort heel simpel elektrisch kookplaatje stuurt naar iedereen.
Iedereen heeft wel een magnetron in huis. Menig student redt het daar ook mee.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Volgens mij vergeet je toch een dingetje hier. De meeste mensen koken nog steeds op gas.
Het zou mooi zijn als de overheid nu in een rap tempo een soort heel simpel elektrisch kookplaatje stuurt naar iedereen.
Tsja wat wil je dan? koken is voor veel mensen toch een essentieel ding.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als je wilt dat landelijk de stroom uitvalt tussen 5 en 7 dan moet je dat doen.
quote:Op zondag 10 juli 2022 10:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
waarom moet ik een oplossing bedenken?quote:Op zondag 10 juli 2022 10:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Tsja wat wil je dan? koken is voor veel mensen toch een essentieel ding.
Een magnetron gebruikt ook stroom en warmt alleen op. De meeste maaltijden (kant en klaar) zijn al deels bereid (met gas waarschijnlijk). Ik zou iig geen rauwe biefstuk in de magnetron doen.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:30 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Iedereen heeft wel een magnetron in huis. Menig student redt het daar ook mee.
jij wil gewoon verder met je decadente levensstijl als NL in de stront zit?quote:Op zondag 10 juli 2022 10:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Een magnetron gebruikt ook stroom en warmt alleen op. De meeste maaltijden (kant en klaar) zijn al deels bereid (met gas waarschijnlijk). Ik zou iig geen rauwe biefstuk in de magnetron doen.
Ah joh, doe niet zo moeilijk. Lekker stukje kipfilet even een minuutje op vol vermogen in de magnetron en smullen maar, warm is 'ie dan wel!quote:Op zondag 10 juli 2022 10:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Een magnetron gebruikt ook stroom en warmt alleen op. De meeste maaltijden (kant en klaar) zijn al deels bereid (met gas waarschijnlijk). Ik zou iig geen rauwe biefstuk in de magnetron doen.
niks, want dat kan niet.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:34 schreef GS-Raw het volgende:
Als je een huurwoning hebt (cv) wat is dan verstandig om te doen om eventuele ellende voor te zijn? Elektrische kachel, elektrische deken kopen?
quote:Op zondag 10 juli 2022 10:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
jij wil gewoon verder met je decadente levensstijl als NL in de stront zit?
Als je echt een soort placebo achter de hand wil houden, dan zou je een peteoleumkachel, of pelletkachel incl de brandstof nu al moeten aanschaffen. Voor koken idd de magnetron of kleine losse inductiekookplaat.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:34 schreef GS-Raw het volgende:
Als je een huurwoning hebt (cv) wat is dan verstandig om te doen om eventuele ellende voor te zijn? Elektrische kachel, elektrische deken kopen?
Welke halve zool verwarmt er nou zijn slaapkamer?quote:Op zondag 10 juli 2022 09:27 schreef alcapon6 het volgende:
Dat kan wel is koud worden voor heel veel mensen. We moeten ons alvast voorbereiden om andere methodes toe te passen om de woon en slaapkamer te verwarmen.
Vergeet de elektrische tandenborstel niet.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:34 schreef GS-Raw het volgende:
Ik had een jaar of twee terug een kapotte cv ketel vlak voor kerst, wat een maand duurde voor er een nieuwe in zat. Met zo’n klein elektrisch ding van 15 euro bij de Gamma kon ik met 2x per dag een half uur dat ding aanzetten de woning netjes op 21 graden houden.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:41 schreef Droopie het volgende:
In theorie zou het best naar kunnen zijn als er geen gas zou zijn, zeker voor oude mensen en oude huizen.
Het grootste pijnpunt gaat de overheid zijn. Die houd niet van impopulaire maatregelen en wacht daar te lang mee zodat je straks te laat bent.
Wat sommige users hier terecht zeggen, je moet zo snel mogelijk actie ondernemen.
Zeg nu alvast tegen de mensen, we gaan bv. geen tomaten planten in de kassen, bedrijf krijgt een vergoeding en zo bespaar je al een stuk gas.
Dat gas reserveer je voor oude mensen in verzorgingshuizen als straks alles op is.
Ik heb in theorie weinig gas nodig,
de warmte blijft wel in mijn huis.
1x per week de boel op temperatuur brengen zou wel fijn zijn btw
Zonder elektra zijn mensen echt doomed, geen netflix, geen Twitter, geen thuiswerken.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:49 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Vergeet de elektrische tandenborstel niet.
Nou, ik wil wel gezond eten. Maar goed, naast de combi magnetron (die hier ook een volwaardige oven heeft) heb ik een combi stoomoven. Dus daarmee kan ik prima gezond eten. En de steak kan gewoon op de grill.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
jij wil gewoon verder met je decadente levensstijl als NL in de stront zit?
Dat past wel bij deze tijd
Dat is een nogal versimpelde weergave.quote:Op zondag 10 juli 2022 09:55 schreef alcapon6 het volgende:
[..]
Als je enkel een CV hebt voor verwarm en er is geen gas meer , dan kun je wel rekenen op een zeer koude winter , ook voor ons. Geen gas = geen verwarming vanuit de CV.
Geen gezondheidszorg, geen eten meer, geen politie meer, enz.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zonder elektra zijn mensen echt doomed, geen netflix, geen Twitter, geen thuiswerken.
Poah dat lijkt me echt leuk.
En die stroom wordt vervolgens ook voor >50% opgewekt met aardgasquote:Op zondag 10 juli 2022 10:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
De kans op stroomuitval is voor huishoudens even groot of misschien zelfs groter dan de kans op gasuitval.quote:
Heerlijk, chaos.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Geen gezondheidszorg, geen eten meer, geen politie meer, enz.
Zonder elektriciteit valt het kaartenhuis in elkaar hoor.
Tnx voor de tipquote:Op zondag 10 juli 2022 10:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik had een jaar of twee terug een kapotte cv ketel vlak voor kerst, wat een maand duurde voor er een nieuwe in zat. Met zo’n klein elektrisch ding van 15 euro bij de Gamma kon ik met 2x per dag een half uur dat ding aanzetten de woning netjes op 21 graden houden.
Het is dat ik het comfort van vloerverwarming wil, anders was ik met de verwarming al van het gas af gegaan.
In geval van gasafsluiting wordt het gebruik van electrische kachels zwaar verboden.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:58 schreef Droopie het volgende:
[..]
Tnx voor de tip
Ik ga in september wel eens kijken wat de stand van zaken in de wereld is en daar dan op anticiperen.
Een goed paar sokken is dan ook geen overbodige luxe bv.
100 euro investeren om te zorgen dat er geen ijskristallen aan de binnenkant van mijn huis zitten is dat wel waard.
En vooral waarom is dit nodig geweest, wat is de winst van deze energie crisis, waarom blijven volharden in die onzin, want ondertussen nemen we gewoon bruinkool af van Rusland.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
maar geen gas is geen gas. Hoe moet dit worden opgelost?
En heul veul olie.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:03 schreef Za het volgende:
[..]
En vooral waarom is dit nodig geweest, wat is de winst van deze energie crisis, waarom blijven volharden in die onzin, want ondertussen nemen we gewoon bruinkool af van Rusland.
Dat is precies wat hij doet iddquote:Op zondag 10 juli 2022 11:04 schreef Lospedrosa het volgende:
het is Poetin die gas gebruikt als politieke dwang.
En dit alles omdat "we stand with Ukraine"?quote:Op zondag 10 juli 2022 10:16 schreef Van_Poppel het volgende:
Nee, wij gebruikten de sancties als dwang. Hij is lange tijd gewoon blijven leveren, ondanks dat zijn tegoeden bevroren waren.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:04 schreef Lospedrosa het volgende:
het is Poetin die gas gebruikt als politieke dwang.
Opzich wel ja, maar hij had ook bruinkool of olie kunnen stoppen. Toch gebruikt hij gas omdat hij donders goed weet dat Europa daarmee in een enorme crisis komt.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:11 schreef Za het volgende:
[..]
Nee, wij gebruikten de sancties als dwang. Hij is lange tijd gewoon blijven leveren, ondanks dat zijn tegoeden bevroren waren.
Op een gegeven moment houdt het dan een keer op.
Ik denk dat het nog aardig is dat hij een roebel constructie heeft aangeboden ipv de levering stop te zetten.
Douchen kost echt niks.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:16 schreef Van_Poppel het volgende:
Ons lekker weer in de reet naaien voor geopolitiek.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:16 schreef Van_Poppel het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-07-2022 11:24:16 ]
Dat kunnen we jou niet verwijten iig.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:08 schreef Za het volgende:
[..]
En dit alles omdat "we stand with Ukraine"?
En hoe gaat oom agent dat controleren?quote:Op zondag 10 juli 2022 11:02 schreef Lospedrosa het volgende:
In geval van gasafsluiting wordt het gebruik van electrische kachels zwaar verboden.
Er wordt duidelijk bewust aangestuurd op een financiële reset. Dan hoeven de politici niet uit te leggen waarom die onzinnige lockdowns zoveel geld kosten en kun je nu Ome Vlad de schuld geven.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:03 schreef Za het volgende:
[..]
En vooral waarom is dit nodig geweest, wat is de winst van deze energie crisis, waarom blijven volharden in die onzin, want ondertussen nemen we gewoon bruinkool af van Rusland.
Telefoontjes van de buren, in tijden van oorlog/ crisis laten de nederlanders zich vaak kennen.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En hoe gaat oom agent dat controleren?
Juist.
Met de slimme meters van tegenwoordig is dat eenvoudig te controleren.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Juist.
Daar ging het niet over. De vraag was wat een oplossing is bij geen gas meer. Als je de doelpalen verplaatst dan hou ik het voor gezienquote:Op zondag 10 juli 2022 11:03 schreef Za het volgende:
[..]
Zijn die er nog dan?quote:Op zondag 10 juli 2022 10:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als je echt een soort placebo achter de hand wil houden, dan zou je een peteoleumkachel, of pelletkachel incl de brandstof nu al moeten aanschaffen. Voor koken idd de magnetron of kleine losse inductiekookplaat.
quote:Op zondag 10 juli 2022 11:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er wordt duidelijk bewust aangestuurd op een financiële reset. Dan hoeven de politici niet uit te leggen waarom die onzinnige lockdowns zoveel geld kosten en kun je nu Ome Vlad de schuld geven.
Zeker, maar ook in een ellendige situatie is er voedsel, maar geen decadentie meer.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou, ik wil wel gezond eten. Maar goed, naast de combi magnetron (die hier ook een volwaardige oven heeft) heb ik een combi stoomoven. Dus daarmee kan ik prima gezond eten. En de steak kan gewoon op de grill.
Maar als je alleen maar een magnetron hebt, dan is dat wel ellendig.
quote:Op zondag 10 juli 2022 11:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er wordt duidelijk bewust aangestuurd op een financiële reset. Dan hoeven de politici niet uit te leggen waarom die onzinnige lockdowns zoveel geld kosten en kun je nu Ome Vlad de schuld geven.
Ik zou inderdaad bellen dan.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:21 schreef Droopie het volgende:
[..]
Telefoontjes van de buren, in tijden van oorlog/ crisis laten de nederlanders zich vaak kennen.
Dat is eenvoudig te realiseren voor de netbeheerder, die schakelt wijken af die teveel gebruiken of mensen maken hun eigen hoofdzekering defect en ze zetten er een lagere waarde in.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Juist.
Dat soort kacheltjesquote:
Ooit mochten we maar 3 mensen op bezoek, hoe wil ook agent dat controleren?quote:Op zondag 10 juli 2022 11:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Juist.
Ik vind het wel best.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou, ik wil wel gezond eten. Maar goed, naast de combi magnetron (die hier ook een volwaardige oven heeft) heb ik een combi stoomoven. Dus daarmee kan ik prima gezond eten. En de steak kan gewoon op de grill.
Maar als je alleen maar een magnetron hebt, dan is dat wel ellendig.
Ik lees het al, jij bent de man die we kunnen gebruiken in geval van een gastekortquote:Op zondag 10 juli 2022 11:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is eenvoudig te realiseren voor de netbeheerder, die schakelt wijken af die teveel gebruiken of mensen maken hun eigen hoofdzekering defect en ze zetten er een lagere waarde in.
Zonder gas zal er een enorm electriciteits randsoen zijn want het gebrek aan energie zal men willen compenseren met electrische verwarming.
Wat niet gaat natuurlijk.
Dat is hoe normale mensen omgaan in due situatie. Die gaan niet huilen om hun decadent biefstukje in de magnetron.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vind het wel best.
Als de stroom hier uitvalt dan knal ik een pannetje op m'n campingaz toestel, gooi er een blik bruine bonen en wat kruiden in leeg en voor de rest zie ik wel wat ik er mee combineer.
Het is dan even niet anders.
Tuurlijk.quote:
Dat is wel heel simplistisch. Het is de EU die deze energieoorlog is begonnen onder druk van Biden en overige senielen aldaar. Het afsluiten van het gas is een reactie daarop die volledig te verwachten was.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
En heul veul olie.
Maar dit willen we niet, ondanks dat sommige politici het roepen, het is Poetin die gas gebruikt als politieke dwang.
Een trui en jasquote:Op zondag 10 juli 2022 11:26 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik lees het al, jij bent de man die we kunnen gebruiken in geval van een gastekort
Aub de beste tips in mijn DM tegen die tijd, voor het plebs bij de gamma gaat hamsteren
Daarom is een aggregaat wel handig als back-up. Al is het maar om je warmtepomp enkele uren per dag te kunnen laten draaien (uitgaande van een 1-fase model).quote:Op zondag 10 juli 2022 11:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zou inderdaad bellen dan.
Als ik geen stroom heb dan bevriest mijn warmtewisselaar en breekt deze in mijn warmtepomp.
We stand with Uraine... op gepaste afstand.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:08 schreef Za het volgende:
[..]
En dit alles omdat "we stand with Ukraine"?
Die zijn nu al praktisch uitverkocht, als ik het zo zie.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Tuurlijk.
Zibro is een bekende, werkt zonder stroom ook.
https://bestgekozen.nl/beste-petroleumkachel/
Klopt ja, de VS heeft gezorgd dat wij hier geen gas krijgen van Rusland. Poetin gebruikt het wel politiek. Kijk hoeveel moeite Duitsland daarmee heeft. Dit was niet de keuze van de EU maar van UK/USquote:Op zondag 10 juli 2022 11:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is wel heel simplistisch. Het is de EU die deze energieoorlog is begonnen onder druk van Biden en overige senielen aldaar. Het afsluiten van het gas is een reactie daarop die volledig te verwachten was.
Das niet voor niks.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die zijn nu al praktisch uitverkocht, als ik het zo zie.
Dus zou niet tot november wachten om zo'n ding te kopen als je dat plan hebt![]()
Misschien moet de rest van Nederland eens meedoen met de boeren en eisen dat het huidige kabinet opstapt en het volgende kabinet tegen Europa zegt dat ze gewoon hun eigen plan gaan trekken zo lang als ze daar alleen maar bezig zijn met stupiditeiten ter meerdere eer en glorie van de politici daar (stuk voor stuk uitgerangeerd in eigen land, binnenkort zal ook Rutte daar rondlopen).quote:Op zondag 10 juli 2022 11:14 schreef Fer het volgende:
[..]
Ons lekker weer in de reet naaien voor geopolitiek.
En hoe zien de buren dat dan?quote:Op zondag 10 juli 2022 11:21 schreef Droopie het volgende:
[..]
Telefoontjes van de buren, in tijden van oorlog/ crisis laten de nederlanders zich vaak kennen.
Ook niet hoor. Die zien niet het verschil tussen een oven en een kacheltje.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:21 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Met de slimme meters van tegenwoordig is dat eenvoudig te controleren.
Als jij een andere mogelijke reden kan verzinnen waarom men in Europa kiest voor het opblazen van het economische systeem hoor ik het graag.quote:
Jawel, de oven is aan tussen 17:00 en 19:00.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook niet hoor. Die zien niet het verschil tussen een oven en een kacheltje.
En hoe ga je dat uitleggen aan al die mensen die braaf een elektrische auto zijn gaan rijden?quote:Op zondag 10 juli 2022 11:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is eenvoudig te realiseren voor de netbeheerder, die schakelt wijken af die teveel gebruiken of mensen maken hun eigen hoofdzekering defect en ze zetten er een lagere waarde in.
Zonder gas zal er een enorm electriciteits randsoen zijn want het gebrek aan energie zal men willen compenseren met electrische verwarming.
Wat niet gaat natuurlijk.
Een oven is een soort van kachel; ik denk dat het dan ook niet de bedoeling is dat je de hele dag je oven aanzet. Er zal dan wel een soort rantsoen komen van 5kWh/dag. Dan moet je zelf maar bepalen of je dat aan je warmtepomp, gaming pc, oven of kacheltje besteedt.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook niet hoor. Die zien niet het verschil tussen een oven en een kacheltje.
Werd ook niet gecontroleerd.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ooit mochten we maar 3 mensen op bezoek, hoe wil ook agent dat controleren?
Het maakt niet zoveel uit of buren het zien.quote:
Alles behalve een voorgezet plan voor een great reset van hogerhand. Maar dan ook echt alles.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als jij een andere mogelijke reden kan verzinnen waarom men in Europa kiest voor het opblazen van het economische systeem hoor ik het graag.
Ja, ik ga desnoods een tijd op de boot leven, maar je snapt toch ook wel dat als dit gebeurt de pleuris uitbreekt. Dit pikken mensen niet.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vind het wel best.
Als de stroom hier uitvalt dan knal ik een pannetje op m'n campingaz toestel, gooi er een blik bruine bonen en wat kruiden in leeg en voor de rest zie ik wel wat ik er mee combineer.
Het is dan even niet anders.
Nee, normale mensen spreken de politici aan op hun acties als die roekeloos zijn.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is hoe normale mensen omgaan in due situatie. Die gaan niet huilen om hun decadent biefstukje in de magnetron.
Liefst met een huisbezoekje zeker?quote:Op zondag 10 juli 2022 11:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, normale mensen spreken de politici aan op hun acties als die roekeloos zijn.
Voor mij is de steun voor Oekraïne niet eens het relevante deel (hoewel ik Oekraïne zeker steun).quote:Op zondag 10 juli 2022 11:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, ik ga desnoods een tijd op de boot leven, maar je snapt toch ook wel dat als dit gebeurt de pleuris uitbreekt. Dit pikken mensen niet.
Vlaggetje uit voor Oekraïne, ok. Wat militair materiaal die kant op. Prima. Maar toch godverdomme niet terug naar de 19e eeuw? Voor een land waar we echt helemaal niets mee hebben en waar we niet eens een associatieverdrag mee wilden!
America first.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Klopt ja, de VS heeft gezorgd dat wij hier geen gas krijgen van Rusland. Poetin gebruikt het wel politiek. Kijk hoeveel moeite Duitsland daarmee heeft. Dit was niet de keuze van de EU maar van UK/US
Ik zie een spin met 35 graden lekker in t zonnetje liggen en jou klappertandend in een tentje voor mijquote:Op zondag 10 juli 2022 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb hier aquaria en vriezers (met prooidieren voor m'n huisdieren), dat is mijn prioriteit. Zelf kan ik wel in een tent in de woonkamer gaan slapen met eventueel een elektrische deken.
Die van mij is 2 kW. En de oven staat hier ook vaak aan in de ochtend en middag.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jawel, de oven is aan tussen 17:00 en 19:00.
E kachels zijn al vaak 3 of 6 kw bij 2 stuks en tonen ander gedrag in verbruik.
Dat kan inderdaad. Ja, ik red het in mijn huis met 2x een half uur, dus 2 kWh. En ik krijg vast extra budget voor de auto.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:36 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Een oven is een soort van kachel; ik denk dat het dan ook niet de bedoeling is dat je de hele dag je oven aanzet. Er zal dan wel een soort rantsoen komen van 5kWh/dag. Dan moet je zelf maar bepalen of je dat aan je warmtepomp, gaming pc, oven of kacheltje besteedt.
Denk het ook niet maar de kans is er zeker.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die van mij is 2 kW. En de oven staat hier ook vaak aan in de ochtend en middag.
Ik geloof niet dat men het zo ver laat komen, want dan lijken de boerenprotesten ineens een utopische situatie.
Noem er eens 1.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:37 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
Alles behalve een voorgezet plan voor een great reset van hogerhand. Maar dan ook echt alles.
Geen gas is geen gas.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die van mij is 2 kW. En de oven staat hier ook vaak aan in de ochtend en middag.
Ik geloof niet dat men het zo ver laat komen, want dan lijken de boerenprotesten ineens een utopische situatie.
Ik denk dat als mensen niet meer fatsoenlijk kunnen koken, niet kunnen douchen en in de kou zitten dat er dan genoeg idioten zijn die bereid zijn om geweld te gebruiken ja.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:42 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
Liefst met een huisbezoekje zeker?
Ik heb fretten en vissenquote:Op zondag 10 juli 2022 11:43 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik zie een spin met 35 graden lekker in t zonnetje liggen en jou klappertandend in een tentje voor mij
wel lief
Ik ben het met je eens dat we niet afhankelijk moeten zijn van Rusland. Maar laten we dat lekker voor elkaar krijgen zonder in de tussentijd aan de bedelstaf te geraken.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor mij is de steun voor Oekraïne niet eens het relevante deel (hoewel ik Oekraïne zeker steun).
Juist het feit dat Rusland ons zo kan chanteren maakt dat we er niet eens van afhankelijk van moeten willen zijn.
Het gaat pijn doen maar het zorgt er wel voor dat we nu versneld wakker worden.
Van der Leyen is een heel gevaarlijke tante vind ik.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
America first.
Prima hoor. Maar dan ook EU first hier. Maar ja, wij hebben een slappe tante als Von der Leyen die zichzelf al meermaals heeft laten omkopen.
Maar wel in 'de kelder'...quote:Op zondag 10 juli 2022 11:46 schreef Droopie het volgende:
[..]
Geen gas is geen gas.
Kunnen we gaan drammen, maar gas hebben ze niet op de zolder liggen.
Geheel eens. Wij zijn decadent en naief geworden en daar betaal je vroeger of later een hoge prijs voor. Ik zie het als een onvermijdelijk gevolg van de menselijke aard. Wij komen hier nog goed mee weg omdat er vooral economische schade is en er (nog) geen nederlanders in een oorlogs situatie door sterven of verminkt raken.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Juist het feit dat Rusland ons zo kan chanteren maakt dat we er niet eens van afhankelijk van moeten willen zijn.
Het gaat pijn doen maar het zorgt er wel voor dat we nu versneld wakker worden.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)r-het-gas-2-a4135301quote:
blij dat jij het ook idioten noemt.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk dat als mensen niet meer fatsoenlijk kunnen koken, niet kunnen douchen en in de kou zitten dat er dan genoeg idioten zijn die bereid zijn om geweld te gebruiken ja.
Dat ook.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Geheel eens. Wij zijn decadent en naief geworden en daar betaal je vroeger of later een hoge prijs voor. Ik zie het als een onvermijdelijk gevolg van de menselijke aard. Wij komen hier nog goed mee weg omdat er vooral economische schade is en er (nog) geen nederlanders in een oorlogs situatie door sterven of verminkt raken.
incompetentie, als het al echt naar de klote zou gaan.quote:
Nee de Russen hebben er kussengas ingepompt ter waarde van enkele miljarden.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:51 schreef Droopie het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)r-het-gas-2-a4135301
Blijkbaar niet, de russen zijn de baas van 42% procent van de, momenteel, lege kelder.
Gasverslindende industrie als glastuinbouw kan probleemloos opgeheven worden. Het is sowieso absurd om enorme hoeveelheden gas te vebranden om bloemen te telen of om in december aardbeien in de supermarkt te kunnen kopen.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:10 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Als de industrie omvalt, dan merkt de rest het ook gelijk (minder werkgelegenheid, minder aanbod producten, minder belastinginkomsten)
Die sector is zichzelf momenteel voor een groot deel aan het opheffen aangezien het sowieso te duur wordt.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:54 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Gasverslindende industrie als glastuinbouw kan probleemloos opgeheven worden. Het is sowieso absurd om enorme hoeveelheden gas te vebranden om bloemen te telen of om in december aardbeien in de supermarkt te kunnen kopen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)r-het-gas-2-a4135301quote:
In ruil voor een grote hoeveelheid ‘kussengas’ waarmee het veld tot 2045 onder druk wordt gezet, krijgt Gazprom 42 procent van de opslagcapaciteit. Gazprom kan dat vullen met eigen gas, of leeg laten. De overige 58 procent wordt door de gehele joint venture verhuurd aan klanten.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee de Russen hebben er kussengas ingepompt ter waarde van enkele miljarden.
Convector kopen nu het nog kan.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:34 schreef GS-Raw het volgende:
Glastuinbouw moet je inderdaad als eerste afschalen. Daar moet je nu al mee beginnen. Bovendien is deze sector zeer afhankelijk van goedkope arbeid, dat momenteel ook schaars is.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:54 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Gasverslindende industrie als glastuinbouw kan probleemloos opgeheven worden. Het is sowieso absurd om enorme hoeveelheden gas te vebranden om bloemen te telen of om in december aardbeien in de supermarkt te kunnen kopen.
Voor koken zou ik een kampeergastoestel kiezen, dan ben je onafhankelijk van je stroomaansluiting.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als je echt een soort placebo achter de hand wil houden, dan zou je een peteoleumkachel, of pelletkachel incl de brandstof nu al moeten aanschaffen. Voor koken idd de magnetron of kleine losse inductiekookplaat.
Een groot deel van het Duitse netwerk was al gebouwd voor hoogcalorisch gas. Daar zitten huishoudens op. Wij kunnen bijvoorbeeld leveringen vanuit Groningen niet weigeren.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bergermeer is overigens hoogcalorisch, dus vooral van belang voor industrie en stroomopwekking, niet voor het gas voor huishoudens.
Wel een matig contract als je zo'n berging nodig hebt en niet kan gebruiken, omdat Gazprom zelf al contractbreuk heeft gepleegd.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:56 schreef Droopie het volgende:
[..]
Blijkbaar niet, de russen zijn de baas van 42% procent van de, momenteel, lege kelder.
[..]
In ruil voor een grote hoeveelheid ‘kussengas’ waarmee het veld tot 2045 onder druk wordt gezet, krijgt Gazprom 42 procent van de opslagcapaciteit. Gazprom kan dat vullen met eigen gas, of leeg laten. De overige 58 procent wordt door de gehele joint venture verhuurd aan klanten.
Die sector voegt totaal niets toe en dient volledig opgedoekt te worden.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:00 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Glastuinbouw moet je inderdaad als eerste afschalen. Daar moet je nu al mee beginnen. Bovendien is deze sector zeer afhankelijk van goedkope arbeid, dat momenteel ook schaars is.
Laagcalorischquote:Op zondag 10 juli 2022 12:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Een groot deel van het Duitse netwerk was al gebouwd voor hoogcalorisch gas. Daar zitten huishoudens op. Wij kunnen leveringen vanuit Groningen niet weigeren.
Alleen de prijs zal gigantisch hoog worden.
Het is alleen een papieren constructie het kussengas is hetzelfde als het gewone gas wat wordt opgeslagen maar deze hoeveelheid moet erin blijven om de gasopslag te laten werken.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:56 schreef Droopie het volgende:
[..]
[..]
In ruil voor een grote hoeveelheid ‘kussengas’ waarmee het veld tot 2045 onder druk wordt gezet, krijgt Gazprom 42 procent van de opslagcapaciteit. Gazprom kan dat vullen met eigen gas, of leeg laten. De overige 58 procent wordt door de gehele joint venture verhuurd aan klanten.
Op zich heb ik voor dit moment geen moeite met glastuinbouw in de zomer maar het is onzin om daar 's winters gewassen te verbouwen met kostbaar aardgas. Dan maar even geen paprika's, tomaten of sierbloemen.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:06 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Die sector voegt totaal niets toe en dient volledig opgedoekt te worden.
H-gas.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Laagcalorisch
Maar idd, we hebben een leveringscontract.
quote:Verschoven import en switch naar H-gas
“Daarnaast is er aardgas nodig voor warmte. Verreweg de meeste huizen worden nog verwarmd met veelal geïmporteerd aardgas. Een groot deel van het Duitse netwerk was al gebouwd voor hoogcalorisch gas (H-gas); een kleiner deel voor laagcalorisch gas (L-gas). Vanaf 2022 zullen we geen L-gas meer uit Nederland kunnen importeren. In plaats daarvan halen we meer H-gas uit Rusland. Daarom is Gasunie in Duitsland al in 2016 begonnen met de switch van L-gas naar H-gas. We liggen op schema. Zowel in de industrie als de huishoudens worden de installaties één voor één geschikt gemaakt voor hoogcalorisch gas.”
Listen to this episode from Boekestijn en De Wijk | BNR on Spotify. Maandag sluit de Nord Stream 1 gaspijplijn voor onderhoud, maar er wordt rekening mee gehouden dat Rusland m daarna niet meer openzet. Gevolg zou zijn: een economisch horror-scenario. Te gast is energie-analist Jilles van den Beukel.quote:Maandag sluit de Nord Stream 1 gaspijplijn voor onderhoud, maar er wordt rekening mee gehouden dat Rusland m daarna niet meer openzet. Gevolg zou zijn: een economisch horror-scenario. Te gast is energie-analist Jilles van den Beukel.
Poetin zei onlangs, nou dan gebruiken jullie toch nordstream 2? Die ligt er klaar voor.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:11 schreef capricia het volgende:
Voor de geïnteresseerden, hier een opwekkende podcast.
[..]
Listen to this episode from Boekestijn en De Wijk | BNR on Spotify. Maandag sluit de Nord Stream 1 gaspijplijn voor onderhoud, maar er wordt rekening mee gehouden dat Rusland m daarna niet meer openzet. Gevolg zou zijn: een economisch horror-scenario. Te gast is energie-analist Jilles van den Beukel.
Nou als de stroom helemaal wegvalt hebben we wel wat grotere problemen dan kokenquote:Op zondag 10 juli 2022 12:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor koken zou ik een kampeergastoestel kiezen, dan ben je onafhankelijk van je stroomaansluiting.
Als er geen stroom is doen inductiekookplaat of magnetron niet veel
Ik had het over de 450 miljard kuub die we nog in de grond hebben zitten.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:51 schreef Droopie het volgende:
[..]
Dit.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:39 schreef VEM2012 het volgende:
Ja, ik ga desnoods een tijd op de boot leven, maar je snapt toch ook wel dat als dit gebeurt de pleuris uitbreekt. Dit pikken mensen niet.
Vlaggetje uit voor Oekraïne, ok. Wat militair materiaal die kant op. Prima. Maar toch godverdomme niet terug naar de 19e eeuw? Voor een land waar we echt helemaal niets mee hebben en waar we niet eens een associatieverdrag mee wilden!
Ja, dat wel.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:09 schreef capricia het volgende:
[..]
H-gas.![]()
https://www.gasuniereport(...)Dgas%20uit%20Rusland.
Duitsland:
[..]
Hoe ik het lees is het anders, maar mijn kennis in gas is niet heel grootquote:Op zondag 10 juli 2022 12:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is alleen een papieren constructie het kussengas is hetzelfde als het gewone gas wat wordt opgeslagen maar deze hoeveelheid moet erin blijven om de gasopslag te laten werken.
Daar moet inderdaad over gesproken worden, alleen daar hebben we deze winter niet heel veel aan.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik had het over de 450 miljard kuub die we nog in de grond hebben zitten.
Hij is niet leeg, er zit 4,6 miljard kuub in.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:21 schreef Droopie het volgende:
[..]
Hoe ik het lees is het anders, maar mijn kennis in gas is niet heel groot
Hij is in ieder geval leeg en we zijn heel naief geweest.
Andere kant, als je niemand op het wereldtoneel vertrouwt, kan je helemaal niets opbouwen, verhandelen etc etc.
Ja, dat is wel aan te passen.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:22 schreef Lospedrosa het volgende:
Al onze cv ketels en leidingen draaien probleemloos op hoog calorisch gas trouwens.
Kwestie van inspuiter vervangen of electrinische afstelling.
Naja, niet leeg maar... je ziet wel dat er al vóór de oorlog in Oekraïne uitbrak een spelletje is gespeeld.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hij is niet leeg, er zit 4,6 miljard kuub in.
Dat kunnen we leegtrekken waarna de opslag onbruikbaar is
Sterker nog als we Groningen openen voor meer gas moet alles naar Duitsland wegens de contracten.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:23 schreef Droopie het volgende:
[..]
Daar moet inderdaad over gesproken worden, alleen daar hebben we deze winter niet heel veel aan.
en dat zal ook gedeeld moeten worden.
Maar het kan niet zo zijn dat duitsland geen centrale's opent, maar wel bij ons aanklopt voor energie.
quote:. "We leven in één Europa. Je kunt niet zeggen dat de een meer recht heeft dan anderen. Dat zal ook hier gelden. Er is dan sprake van schaarste en dan moeten we kijken hoe we die schaarste gaan verdelen. Met andere woorden hoe we de pijn gaan verdelen. Er zijn nu eenmaal in het buitenland net zo veel mensen afhankelijk van dat gas als in Nederland. En ze betalen er dezelfde prijs voor."
Maar van laagcalorisch naar hoogcalorisch kan niet? Ik kan mij voorstellen dat de Nederlandse huishoudens best gunstig zitten, omdat we lurken van het laagcalorisch gas wat binnen Europa maar een beperkt afzetgebied heeft.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:22 schreef Lospedrosa het volgende:
Al onze cv ketels en leidingen draaien probleemloos op hoog calorisch gas trouwens.
Kwestie van inspuiter vervangen of electrinische afstelling.
Branders zijn af te stellen op elke gas soort, binnen bepaalde ranges.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:26 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Maar van laagcalorisch naar hoogcalorisch kan niet? Ik kan mij voorstellen dat de Nederlandse huishoudens best gunstig zitten, omdat we lurken van het laagcalorisch gas wat binnen Europa maar een beperkt afzetgebied heeft.
heb je deze wel eens gezien, solidariteit was in dat script ver te zoekenquote:Op zondag 10 juli 2022 12:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Sterker nog als we Groningen openen voor meer gas moet alles naar Duitsland wegens de contracten.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)n-met-het-buitenland
[..]
Belachelijke beredenering. De ultieme loyaliteit en prioriteit van de Nederlandse Staat moet bij de Nederlandse natie liggen. In tijden van crisis is eigen volk eerst zelfs een verplichting.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Sterker nog als we Groningen openen voor meer gas moet alles naar Duitsland wegens de contracten.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)n-met-het-buitenland
[..]
Ja jammer dan. De contracten lopen nog tot 2030.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:37 schreef Confetti het volgende:
[..]
Belachelijke beredenering. De ultieme loyaliteit en prioriteit van de Nederlandse Staat moet bij de Nederlandse natie liggen. In tijden van crisis is eigen volk eerst zelfs een verplichting.
als de consequenties gedragen worden kan je die gewoon negeren.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja jammer dan. De contracten lopen nog tot 2030.
Waarom doen we dan opzitten en pootjes geven aan Biden?quote:Op zondag 10 juli 2022 12:23 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Je onderschat hoeveel mensen zich niet willen laten chanteren door een dictator.
Contracten en wetgeving zijn altijd makkelijk na te leven als het goed gaat.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:37 schreef Confetti het volgende:
[..]
Belachelijke beredenering. De ultieme loyaliteit en prioriteit van de Nederlandse Staat moet bij de Nederlandse natie liggen. In tijden van crisis is eigen volk eerst zelfs een verplichting.
omdat die mensen Biden geen dictator vinden. Soms is het antwoord heel makkelijkquote:Op zondag 10 juli 2022 12:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom doen we dan opzitten en pootjes geven aan Biden?
https://nos.nl/artikel/24(...)land-heeft-te-weinigquote:Op zondag 10 juli 2022 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als de consequenties gedragen worden kan je die gewoon negeren.
Klinkt echt wel als een oplossing jaquote:Op zondag 10 juli 2022 10:16 schreef Van_Poppel het volgende:
Ik weet niet hoe jij naar de wereld kijkt maar ik zie Biden niet als een dictator.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom doen we dan opzitten en pootjes geven aan Biden?
klopt maar het kan gewoon genegeerd worden indien men dit wil.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)land-heeft-te-weinig
Dat we dit jaar meer pompen moest van Duitsland
https://nos.nl/artikel/24(...)land-heeft-te-weinig
Wou je niet leveren dan riskeer je een (handels) oorlog met Duitsland. Dan rollebollen ze in het Kremlin van het lachen.
Ja als je de problemen nog veel groter wil maken dan kan dat ja.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
klopt maar het kan gewoon genegeerd worden indien men dit wil.
dat maar maar net hoe je ernaar kijktquote:Op zondag 10 juli 2022 12:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja als je de problemen nog veel groter wil maken dan kan dat ja.
Ja maar die zijn uit de EU hè? Dus verantwoord.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:46 schreef capricia het volgende:
En GB is onze LNG-hub (zij hebben de meeste LNG havens en het gaat vervolgens via pijpleidingen naar ons). Die gaan dat natuurlijk ook voor zichzelf houden als de nood aan de man is.
Dan hebben we wel ietwat een probleem.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:49 schreef Idisrom het volgende:
Onze Piet Paulusma voorspelde elk jaar in oktober weer een elfstedenwinter. Het zou wrang zijn als dat de komende winter wel zou uitkomen.,.
Je leeft in een land dat in een economische en energiecrisis staat te belanden.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:04 schreef Glazenmaker het volgende:
Als sinds ik het nieuws volg is er iedere paar jaar wel weer iets wat het einde van Europa zal zijn, maar het loopt altijd af met een sisser. Heb even naar mijn eigen situatie gekeken en als morgen het gas uitvalt, dan zit ik lekker warm bij mijn ouders in de energieneutrale woning. Ook als dat niet kon dan vries ik niet dood in m'n jaren 50 appartement en met de magnetron kun je prima gezond eten verwarmen. Het zal geen culinair hoogtepunt worden, maar warm eten is er gewoon. Zelfs in extreem arme landen hebben ze ondanks de hoge energieprijzen nog steeds stroom. Misschien wat instabieler, maar het is er. Dat zal bij ons niet anders zijn.
Intern niet, maar Amerika gedraagt zich mondiaal weldegelijk als dictator.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe jij naar de wereld kijkt maar ik zie Biden niet als een dictator.
Hij is democratisch verkozen, moet werken met de politieke meerderheden die hij voor elkaar kan boksen en voor de rest is hij na 4 of 8 jaar weer weg.
Amerika is wel machtig en heeft veel vingers in de pap. Op dat vlak zijn we ook afhankelijk.
Aan de andere kant is Amerika ook afhankelijk van Europa en Azië als afzetmarkt.
Uiteindelijk moet je als Europa / EU zorgen dat je je eigen energievoorziening voor elkaar krijgt zonder al te veel afhankelijkheid van andere regio's.
ja, want met corona zo'n massaal evenement organiseren is wel een uitdaging.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:49 schreef Idisrom het volgende:
Onze Piet Paulusma voorspelde elk jaar in oktober weer een elfstedenwinter. Het zou wrang zijn als dat de komende winter wel zou uitkomen.,.
oh je denk dat opkomen voor je land gelijk is aan dictatuur....quote:Op zondag 10 juli 2022 12:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Intern niet, maar Amerika gedraagt zich mondiaal weldegelijk als dictator.
Dat veel mensen dat niet zo zien omdat we vanuit een Westerse bril kijken en het nieuws ook als zodanig voorgeschoteld krijgen is iets anders. Maar de VS heeft geen enkel probleem met een land plat te bombarderen als ze tegen de belangen van de VS ingaan.
Of andere dwangmiddelen (vraag maar eens aan ASML die een mooie deal niet door kunnen laten gaan omdat de VS die daar totaal niets over te zeggen hebben Nederland dreigt met sancties).
Als asml chipmachines wil leveren aan n-k of Rusland of zelfs China dan hoop ik dat ze sancties krijgen ja.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat veel mensen dat niet zo zien omdat we vanuit een Westerse bril kijken en het nieuws ook als zodanig voorgeschoteld krijgen is iets anders. Maar de VS heeft geen enkel probleem met een land plat te bombarderen als ze tegen de belangen van de VS ingaan.
Of andere dwangmiddelen (vraag maar eens aan ASML die een mooie deal niet door kunnen laten gaan omdat de VS die daar totaal niets over te zeggen hebben Nederland dreigt met sancties).
NL houdt de export van de nieuwste machines naar china al tegen gelukkigquote:Op zondag 10 juli 2022 12:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als asml chipmachines wil leveren aan n-k of Rusland of zelfs China dan hoop ik dat ze sancties krijgen ja.
Als het een gevalletje ‘doen wat wij zeggen, anders behouden we ons het recht voor om jou aan te vallen’ (feitelijk hetgeen we Poetin nu verwijten): ja, inderdaad.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
oh je denk dat opkomen voor je land gelijk is aan dictatuur....
dat verklaart veel van je opmerkingen.quote:Op zondag 10 juli 2022 13:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als het een gevalletje ‘doen wat wij zeggen, anders behouden we ons het recht voor om jou aan te vallen’ (feitelijk hetgeen we Poetin nu verwijten): ja, inderdaad.
Het ging in dit situatie dan ook niet om de allernieuwste machines. Nederland had ook al de toestemming gegeven en toen greep de VS in en daar hadden ze het recht niet toe.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
NL houdt de export van de nieuwste machines naar china al tegen gelukkig
jawel hoor, daar hadden ze wel recht toequote:Op zondag 10 juli 2022 13:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het ging in dit situatie dan ook niet om de allernieuwste machines. Nederland had ook al de toestemming gegeven en toen greep de VS in en daar hadden ze het recht niet toe.
De VS is niets beters dan Rusland. Beiden zijn het bullies. China ook natuurlijk.
Maar toen China de export van rare earth metalen beperkte ging de VS klagen bij de WTO.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
wat ze ook mogen doen en volledig in hun recht staan.quote:Op zondag 10 juli 2022 13:07 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Maar toen China de export van rare earth metalen beperkte ging de VS klagen bij de WTO.
Dezelfde WTO waar het Appellate Body nu al enkele jaren geen zaken kan behandelen, omdat de VS benoemingen van nieuwe rechters blokkeert.
Het is het allemaal waard!quote:Op zondag 10 juli 2022 12:11 schreef capricia het volgende:
Voor de geïnteresseerden, hier een opwekkende podcast.
Maandag sluit de Nord Stream 1 gaspijplijn voor onderhoud, maar er wordt rekening mee gehouden dat Rusland m daarna niet meer openzet. Gevolg zou zijn: een economisch horror-scenario. Te gast is energie-analist Jilles van den Beukel.
Listen to this episode from Boekestijn en De Wijk | BNR on Spotify. Maandag sluit de Nord Stream 1 gaspijplijn voor onderhoud, maar er wordt rekening mee gehouden dat Rusland m daarna niet meer openzet. Gevolg zou zijn: een economisch horror-scenario. Te gast is energie-analist Jilles van den Beukel.
Dus Rusland had alle recht om Oekraïne binnen te vallen?quote:Op zondag 10 juli 2022 13:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
wat ze ook mogen doen en volledig in hun recht staan.
Dat heet opkomen voor hun land en belangen. Dat zouden meer politici moeten doen.
Je hoeft niet naar de VS te luisteren maar dan komen er wel consequenties die je dan zal moeten aanvaarden. Het is het 1 of het ander, en elk land mag consequenties hangen aan gedrag wat ze niet bevalt. Dat is hun goed recht en gelukkig ook.
volgens hun wel en zij accepteren de consequenties.quote:Op zondag 10 juli 2022 13:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus Rusland had alle recht om Oekraïne binnen te vallen?
Ik zet hem nu aan, Arend -Jan vind ik sowieso wel vermakelijk.quote:Op zondag 10 juli 2022 13:10 schreef Za het volgende:
(laat iedereen svp naar deze podcast luisteren)
[..]
Het is het allemaal waard!
Waarom bemoeien we ons hiermee dan?quote:Op zondag 10 juli 2022 13:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
volgens hun wel en zij accepteren de consequenties.
Zo werkt het geopolitiek, in een land of per individu.
Een gedrag heeft consequenties, als je de consequenties accepteert dan kan je dat gedrag gewoon doen. Niemand kan je tegenhouden behalve consequenties opleggen.
We denken dat wel dat willen om Oekraïne te steunen.quote:Op zondag 10 juli 2022 13:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom bemoeien we ons hiermee dan?
Op zich een verfrissende kijk hoor, maar dat maakt het alleen maar zotter dat de EU zich zo in de nesten werkt.
Jij leeft in een land waarin je de vrijheid hebt om te zeggen en denken wat je wil. Je gebruikt die vrijheid om een doorgedraaide dictator en oorlogsmisdrijven goed te praten. Van mij mag je hoor, maar schaam je je niet een beetje?quote:Op zondag 10 juli 2022 12:53 schreef Za het volgende:
[..]
Je leeft in een land dat in een economische en energiecrisis staat te belanden.
In de EU die meegesleurd zal worden in het slop wegens een energie crisis in Duitsland. Dat is een omvangrijk probleem.
In een land dat Oekraiense militairen heeft getraind en bijbehorende pantserhouwitsers heeft geleverd welke Russische doelen kunnen bereiken.
Hoe dan? Elektriciteit produceren doormiddel van een waterwiel?quote:Op zondag 10 juli 2022 10:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De kans op stroomuitval is voor huishoudens even groot of misschien zelfs groter dan de kans op gasuitval.
Ofwel: zorg dat je stroom hebt om je CV-ketel aan de gang te houden.
omdat de machthebbers het niet ok vinden en zij vinden dat die consequenties moet hebben. Maar blijkbaar vindt rusland het allemaal wel prima.quote:Op zondag 10 juli 2022 13:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom bemoeien we ons hiermee dan?
Op zich een verfrissende kijk hoor, maar dat maakt het alleen maar zotter dat de EU zich zo in de nesten werkt.
Ik heb eerder in het topic al opties genoemd.quote:Op zondag 10 juli 2022 13:45 schreef alcapon6 het volgende:
[..]
Hoe dan? Elektriciteit produceren doormiddel van een waterwiel?
[ afbeelding ]
Is dat PV met accupakket? Dat lijkt mij het meest realistische namelijk, tenzij je natuurlijk een warmtepomp heb, want in de winter is de kans dat die PV niet genoeg opwekt redelijk groot in veel situaties.quote:Op zondag 10 juli 2022 13:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb eerder in het topic al opties genoemd.
Als er af en toe stroom is kan zo'n 3.6kWh EcoFlow Delta Pro accupakket op zich voldoende zijn om vriezer en CV-ketel aan de gang te houden.quote:Op zondag 10 juli 2022 13:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Is dat PV met accupakket? Dat lijkt mij het meest realistische namelijk,
Nee, met warmtepomp en zo'n accu ga je weinig uitrichten. In mijn geval helemaal niet omdat ik een 3-fase WP heb.quote:tenzij je natuurlijk een warmtepomp heb, want in de winter is de kans dat die PV niet genoeg opwekt redelijk groot in veel situaties.
Mensen die momenteel nog alle gemakken hebben, de gemakken zijn hoogstens wat duurder geworden. Moet je eens zien hoe snel het sentiment van de massa omslaat wanneer er mogelijk echte klappen gaan vallen en bepaalde gemakken slechts beperkt of helemaal niet meer beschikbaar zijn.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:23 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Je onderschat hoeveel mensen zich niet willen laten chanteren door een dictator.
Dan moet je wel voor een installatie kiezen die geschikt is voor off-grid toepassingen. Normale PV installaties hebben een omvormer die enkel werkt wanneer er netstroom is, omdat ze zelf geen wisselstroom kunnen genereren, ze "volgen" slechts de spanning van het net. En k gok dat een acupakket ook van dezelfde omvormer gebruik maakt.quote:Op zondag 10 juli 2022 13:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Is dat PV met accupakket? Dat lijkt mij het meest realistische namelijk, tenzij je natuurlijk een warmtepomp heb, want in de winter is de kans dat die PV niet genoeg opwekt redelijk groot in veel situaties.
quote:En zelfs wanneer er sprake is van een stroomstoring, dan heeft u dankzij de zonnepanelen batterij nog 'gewoon' toegang tot stroom. Wel zo prettig!
als het zover is dan verbleekt de jaren 30 zelf nog. En nee de crisis in 2008 haalde bij lange bij lange na niet de crisis van de jaren 30.quote:Op zondag 10 juli 2022 14:24 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Mensen die momenteel nog alle gemakken hebben, de gemakken zijn hoogstens wat duurder geworden. Moet je eens zien hoe snel het sentiment van de massa omslaat wanneer er mogelijk echte klappen gaan vallen en bepaalde gemakken slechts beperkt of helemaal niet meer beschikbaar zijn.
Ik sta overigens versteld van de relatief beperkte media-aandacht voor het probleem wat we aankomende winter kunnen gaan krijgen. Ze gebruiken momenteel met mondjesmaat het woordje recessie. Als delen van de Europese industrie afgesloten moeten worden dan hebben we het niet meer over een recessie maar een depressie. Een crisis waarbij 2008 verbleekt.
Je denkt iets te grootschalig, we hadden het meer over dit soort spul.quote:Op zondag 10 juli 2022 14:28 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dan moet je wel voor een installatie kiezen die geschikt is voor off-grid toepassingen. Normale PV installaties hebben een omvormer die enkel werkt wanneer er netstroom is, omdat ze zelf geen wisselstroom kunnen genereren, ze "volgen" slechts de spanning van het net. En k gok dat een acupakket ook van dezelfde omvormer gebruik maakt.
Misschien dat het werkt als je een andere bron van wisselstroom aansluit, zoals een dieselaggregaat. Maar de kans lijkt me groot dat het resultaat weinig stabiel is, en de convertor zichzelf zal uitschakelen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zolang je omvormer maar spanning krijgt van een bron in de juiste formaat kan je prima off-grid met elke omvrormer.quote:Op zondag 10 juli 2022 14:28 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dan moet je wel voor een installatie kiezen die geschikt is voor off-grid toepassingen. Normale PV installaties hebben een omvormer die enkel werkt wanneer er netstroom is, omdat ze zelf geen wisselstroom kunnen genereren, ze "volgen" slechts de spanning van het net. En k gok dat een acupakket ook van dezelfde omvormer gebruik maakt.
Misschien dat het werkt als je een andere bron van wisselstroom aansluit, zoals een dieselaggregaat. Maar de kans lijkt me groot dat het resultaat weinig stabiel is, en de convertor zichzelf zal uitschakelen.
Gisteren had ik het in andere context erover met mijn pa.quote:Op zondag 10 juli 2022 14:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als het zover is dan verbleekt de jaren 30 zelf nog. En nee de crisis in 2008 haalde bij lange bij lange na niet de crisis van de jaren 30.
Daarom staan nu alle alarmbellen aan in europa.
En dat was NL. In de VS was het een tikkeltje erger in die tijd.quote:Op zondag 10 juli 2022 14:31 schreef Droopie het volgende:
[..]
Gisteren had ik het in andere context erover met mijn pa.
Er was een oliecrisis in 73 en 79, en toen schoot de prijs van 3 naar 12 dollar
Toen was de rente 14 procent voor een hypotheek.
Wij hebben eigenlijk geen bijzondere grote crisis meegemaakt, tot deze periode eigenlijk (en daar moeten we nog maar zien of het echt heel pijnlijk gaat worden).
Dat mag ik hopen. Denk ook dat ze op de knietjes bidden voor een zachte winter want anders is het bij voorbaat al een verloren zaak.quote:Op zondag 10 juli 2022 14:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daarom staan nu alle alarmbellen aan in europa.
Ik zie net op een website die thuisbatterijen verkoopt dat ze ook stroom leveren als het net uitvalt. My mistake.quote:Op zondag 10 juli 2022 14:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zolang je omvormer maar spanning krijgt van een bron in de juiste formaat kan je prima off-grid met elke omvrormer.
In dit soort gevallen worden er scenario's gemaakt. Duitsland heeft er 7 gemaakt en in 6 daarvan is er een gastekort.quote:Op zondag 10 juli 2022 14:33 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dat mag ik hopen. Denk ook dat ze op de knietjes bidden voor een zachte winter want anders is het bij voorbaat al een verloren zaak.
Volgens mij is de gasopslag vooral een probleem voor particulier vebruik. De industrie draait 365 dagen per jaar. Die Duitse energiemaatschappij draait 900 miljoen euro verlies per MAAND. Daarom denk ik dat ook in Nederland wat reuzen gigantische verliezen lijden, ook al gaat het doorberekenen hier makkelijker.quote:Op zondag 10 juli 2022 14:33 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dat mag ik hopen. Denk ook dat ze op de knietjes bidden voor een zachte winter want anders is het bij voorbaat al een verloren zaak.
Er zijn dacht ik 10 grootverbruikers die meer dan 100 miljoen kuub3 aardgas per jaar verbruiken. De grootste gebruikt meer dan 1,5 miljard kuub per jaar, dat is 47 m3 per seconde. bij 365 dagen per jaar, echter er is jaarlijks wel een onderhoudsstop, dus het is meer m3 per seconde.quote:Op zondag 10 juli 2022 14:36 schreef Confetti het volgende:
[..]
Volgens mij is de gasopslag vooral een probleem voor particulier vebruik. De industrie draait 365 dagen per jaar. Die Duitse energiemaatschappij draait 900 miljoen euro verlies per MAAND. Daarom denk ik dat ook in Nederland wat reuzen gigantische verliezen lijden, ook al gaat het doorberekenen hier makkelijker.
eens in de 10 jaar, en de laatst was in 2009quote:Op zondag 10 juli 2022 14:39 schreef roos94 het volgende:
Gelukkig maar dat NL geen echte winters meer kent.
2009/2010 was wel pittig qua sneeuw.quote:Op zondag 10 juli 2022 14:39 schreef roos94 het volgende:
in 2012? die heb ik niet meegemaakt, toen zat ik in afrika, maar ik kan me dat niet herinneren in het nieuws. Wel dat in mei 2013 er nog sneeuw vielquote:Op zondag 10 juli 2022 14:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
2009/2010 was wel pittig qua sneeuw.
2012 nog op een haar na een Elfstedentocht
Daarna veel slappe hap maar we zitten wel weer in dezelfde 11-jarige zonnecyclus.
quote:Op zondag 10 juli 2022 14:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
in 2012? die heb ik niet meegemaakt, toen zat ik in afrika, maar ik kan me dat niet herinneren in het nieuws. Wel dat in mei 2013 er nog sneeuw viel
hmm ok, ik liep toen in mijn korte broek en ging geregeld zwemmen in het buitenzwembad waarbij er af en toe apen voorbij kwamenquote:
Niet echt nee. Maar als het 2, 3 maanden flink koud is, zul je toch moeten stoken en dat gaan sommige mensen toch voelen in de beursquote:Op zondag 10 juli 2022 14:39 schreef roos94 het volgende:
dat sowieso, maar is dat genoeg?quote:
@dick_laurentquote:Op zondag 10 juli 2022 14:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
hmm ok, ik liep toen in mijn korte broek en ging geregeld zwemmen in het buitenzwembad waarbij er af en toe apen voorbij kwamen
Ja. Wel gaat dat gas naar de hoogste bieder in de EU. Dat zal Duitsland zijn.quote:
Dit was geen door de staat geooloofde of getolereerde misdaad. Daaruit zijn lessen getrokken en veroordelingen uit voortgekomen.quote:Op zondag 10 juli 2022 15:52 schreef Za het volgende:
[..]
Is deze democratie brengende natie en NATO lid ooit berecht voor hun oorlogsmisdaden:
[ afbeelding ]
En bespaar me het whataboutism, de selectieve verontwaardiging hier is onvoorstelbaar.
Het beste is gewoon kappen met die oorlog en weer normaal gaan doen.quote:Op zondag 10 juli 2022 15:49 schreef capricia het volgende:
Denk ook dat DL veel meer gaat slikken van Rusland dan veel andere landen. Puur vanwege hun afhankelijkheid van Russisch gas.
Verwacht je niet dat Nederland en sowieso de EU water bij de wijn gaat doen capricia?quote:Op zondag 10 juli 2022 15:49 schreef capricia het volgende:
Denk ook dat DL veel meer gaat slikken van Rusland dan veel andere landen. Puur vanwege hun afhankelijkheid van Russisch gas.
En dan? Als het te duur wordt met tekorten achterblijven? Dat is het punt een beetje..quote:Op zondag 10 juli 2022 15:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Wel gaat dat gas naar de hoogste bieder in de EU. Dat zal Duitsland zijn.
Kunnen we lekker tegenop gaan bieden.
Er is wel in de EU over gesproken. Maar het is allemaal veel te vrijblijvend.
Bijv om een maximale prijs voor gas af te spreken, wat het hele blok maximaal wil betalen (zodat we geen astronomische prijzen moeten betalen), is geblokkeerd door NL.
Iets wat ons wel gelukt is met de coronavaccinaties, lukt ons nu niet met de gasprijzen.
Lijkt me dat je dat als EU aan moet vliegen. Niet ieder land voor zichzelf en het rijkste land kan de hoogste prijs bieden.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
En dan? Als het te duur wordt met tekorten achterblijven? Dat is het punt een beetje..
En hoe verdeel je het tekort zegmaar?
Tjah, Putin heeft je bij de ballen, en als je dan niet meer wilt betalen dan zegt Putin, ook goed, geen gas, geen enkel contract verbroken.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Lijkt me dat je dat als EU aan moet vliegen. Niet ieder land voor zichzelf en het rijkste land kan de hoogste prijs bieden.
Maar goed. Wij hebben Groninger gas. Kunnen we lekker voor veel geld verkopen tegen die tijd...
Ik denk dat we veel eerder die zware wapens aan Oekraïne hadden moeten leveren. Niet dit halve zachte werk waardoor de oorlog nog jaren door gaat.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:09 schreef Za het volgende:
[..]
Verwacht je niet dat Nederland en sowieso de EU water bij de wijn gaat doen capricia?
En dan onder het mom van beschermen van de armere EU landen.
Weet niet of dat haalbaar had geweest.. Als je echt tegen oorlog was stond je met NATO aan de grens.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat we veel eerder die zware wapens aan Oekraïne hadden moeten leveren. Niet dit halve zachte werk waardoor de oorlog nog jaren door gaat.
Dan waren die Russen allang uit Oekraïne gedonderd en konden we weer een beetje normale betrekkingen aangaan.
En ondertussen verwachten dat Putin ons van gas blijft voorzien?quote:Op zondag 10 juli 2022 16:15 schreef capricia het volgende:
Ik denk dat we veel eerder die zware wapens aan Oekraïne hadden moeten leveren.
Als we direct harder ingegrepen hadden en de Russen dat land uitgegooid hadden, was de oorlog nu voorbij.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:24 schreef Za het volgende:
[..]
En ondertussen verwachten dat Putin ons van gas blijft voorzien?
Toen de Russen hun troepen aan het verzamelen waren bij de grens, eind vorig jaar, toen dacht ik dat het niet zo'n vaart zou lopen (wat heb ik me vergist). De inlichtingen van de VS gaven al aan dat ze een aanval aan het voorbereiden waren. En Oekraïne schreeuwde toen al om onze hulp.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:15 schreef ludovico het volgende:
[..]
Weet niet of dat haalbaar had geweest.. Als je echt tegen oorlog was stond je met NATO aan de grens.
Iedereen onderschat elkaar de moeder.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Als we direct harder ingegrepen hadden en de Russen dat land uitgegooid hadden, was de oorlog nu voorbij.
Maar goed, achteraf kijk je een koe in zijn kont..
Men is daar niet vanuit gegaan sinds 24 febr 2022, en dat hoeft ook niet.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:24 schreef Za het volgende:
[..]
En ondertussen verwachten dat Putin ons van gas blijft voorzien?
Hoever zou Rusland gaan in Oekraïne en andere landen ? Als wij stoppen met wapens en ze hun gang laten gaan..quote:Op zondag 10 juli 2022 16:28 schreef ludovico het volgende:
Gewoon die NS-2 open gooien, kappen met die oorlog.
Mja, en dan, zijn ze eerder out of bullets, of Rusland mikt die duurdere equipment kapot...quote:Op zondag 10 juli 2022 16:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Toen de Russen hun troepen aan het verzamelen waren bij de grens, eind vorig jaar, toen dacht ik dat het niet zo'n vaart zou lopen (wat heb ik me vergist). De inlichtingen van de VS gaven al aan dat ze een aanval aan het voorbereiden waren. En Oekraïne schreeuwde toen al om onze hulp.
Toen hadden we ze die zware wapens moeten leveren. Nu is het een beetje laat.
Achteraf gelul, ik weet het.
Dan nemen ze gewoon alles over.... Nato grens zullen ze nog wel respecteren...quote:Op zondag 10 juli 2022 16:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoever zou Rusland gaan in Oekraïne en andere landen ? Als wij stoppen met wapens en ze hun gang laten gaan..
Gelukkig zijn niet alle mensen zo materialistisch als jij. Al gaan we economisch 50% terug dan nog hebben we het best.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:28 schreef ludovico het volgende:
Gewoon die NS-2 open gooien, kappen met die oorlog.
Welk voordeel zie jij precies in minder bedrijvigheid en meer oorlog?quote:Op zondag 10 juli 2022 16:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Gelukkig zijn niet alle mensen zo materialistisch als jij. Al gaan we economisch 50% terug dan nog hebben we het best.
Dit soort makkelijk praten is altijd zo doorzichtig en geen kut waardquote:Op zondag 10 juli 2022 16:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Gelukkig zijn niet alle mensen zo materialistisch als jij. Al gaan we economisch 50% terug dan nog hebben we het best.
Tuurlijk het russische regieme heeft een goede historie wat betreft het respecteren van grenzen. Sowieso bestaat het woord respecteren niet in Rusland. Respecteren is might makes right in Russia.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan nemen ze gewoon alles over.... Nato grens zullen ze nog wel respecteren...
Nee, dan kom je uit op het niveau jaren 70/80 en toen was het ook prima.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:35 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dit soort makkelijk praten is altijd zo doorzichtig en geen kut waard
Als we economisch 50% teruggaan dan heeft 85% geen werk meer en kan de overheid geen uitkeringen meer betalen. Succes.
Ff gemist wat er in Sri Lanka gebeurt?quote:Op zondag 10 juli 2022 16:37 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, dan kom je uit op het niveau jaren 70/80 en toen was het ook prima.
Omscholing naar renewables plaatsen en maken, maar dan echt.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Welk voordeel zie jij precies in minder bedrijvigheid en meer oorlog?
Leuk, dat gaat nog 40 jaar duren.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:42 schreef Digi2 het volgende:
Omscholing naar renewables plaatsen en maken, maar dan echt.
Ik wel, een warme trui en niet lopen janken.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:43 schreef ludovico het volgende:
[..]
Leuk, dat gaat nog 40 jaar duren.
Nu iets realistisch wat binnen een jaar opgepakt kan worden anders houden we het niet uit, ik zie geen opties.
Eten op je bord vriend.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik wel, een warme trui en niet lopen janken.
Roebels betalen is alleen een punt vanwege bevriezen Euro's richting Rusland.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:47 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Hoeveel mensen moeten er doodvriezen voordat ze in gaan zien dat ze misschien beter in roebels kunnen betalen.
Ik volg dat op de voet met grote interesse. Maar daar heb je het over een totale economische implosie van meer dan 90%. Van een matig niveau naar bijna nul. Hier is overgewicht een probleem daar zullen ze in Sri Lanka weinig last meer van hebben de komende jaren.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ff gemist wat er in Sri Lanka gebeurt?
oke Greta, nu weer terug naar de realiteit.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:42 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Omscholing naar renewables plaatsen en maken, maar dan echt.
Zonder oorlogen geen civilisatie.
quote:Op zondag 10 juli 2022 16:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Die Duitsers betalen allang in roebels.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:47 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Hoeveel mensen moeten er doodvriezen voordat ze in gaan zien dat ze misschien beter in roebels kunnen betalen.
elk nadeel heb zijn voordeel?quote:Op zondag 10 juli 2022 16:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik volg dat op de voet met grote interesse. Maar daar heb je het over een totale economische implosie van meer dan 90%. Van een matig niveau naar bijna nul. Hier is overgewicht een probleem daar zullen ze in Sri Lanka weinig last meer van krijgen de komende jaren.
Je onderschat de mogelijke gevolgen. Onze hele economische systeem kan omvallen. Daarbij stelde 2008 niets voor. Dat gaat enorme sociale onrust, armoede en honger opleveren.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik hoop dat dit decadente en utopische economische systeem in elkaar stort.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:53 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Je onderschat de mogelijke gevolgen. Onze hele economische systeem kan omvallen. Daarbij stelde 2008 niets voor. Dat gaat enorme sociale onrust, armoede en honger opleveren.
We wonen hier niet in Alaska he.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:47 schreef NeeOfTochJA het volgende:
The hack man.quote:Op zondag 10 juli 2022 17:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik hoop dat dit decadente en utopische economische systeem in in elkaar stort.
Honger gaan we hier niet echt leiden en sociale onrust vermijden ten koste van alles is zo'n utopie.
Nou, je zult in NL nog wel goed zitten. Maar andere landen die nu al echt last hebben van stijgende voedselprijzen (en het tekort aan kunstmest), gaan een heel zware periode met sociale onrusten tegemoet. Burgeroorlogen, vluchtelingenstromen etc.quote:Op zondag 10 juli 2022 17:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik hoop dat dit decadente en utopische economische systeem in in elkaar stort.
Honger gaan we hier niet echt leiden en sociale onrust vermijden ten koste van alles is zo'n utopie.
Hoe kom je aan eten als het niet meer te betalen is???quote:Op zondag 10 juli 2022 17:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik hoop dat dit decadente en utopische economische systeem in elkaar stort.
Dat is sowieso onvermijdelijk gezien de groei van de wereldbevolking, met name in Afrika.quote:Op zondag 10 juli 2022 17:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, je zult in NL nog wel goed zitten. Maar andere landen die nu al echt last hebben van stijgende voedselprijzen, gaan een heel zware periode met sociale onrusten tegemoet. Burgeroorlogen, vluchtelingenstromen etc.
Als de kunstmest onbetaalbaar wordt, dan lossen we hier in Nederland gelijk de stikstofcrisis op.quote:Op zondag 10 juli 2022 17:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, je zult in NL nog wel goed zitten. Maar andere landen die nu al echt last hebben van stijgende voedselprijzen (en het tekort aan kunstmest), gaan een heel zware periode met sociale onrusten tegemoet. Burgeroorlogen, vluchtelingenstromen etc.
Ja Malthus dacht dat die grens al bereikt was bij hoeveel miljard inwoners? 2?quote:Op zondag 10 juli 2022 17:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat is sowieso onvermijdelijk gezien de groei van de wereldbevolking, met name in Afrika.
NWS / De grote volksverhuizing #6
[ afbeelding ]
Valt tegen. Want zonder kunstmest uit te rijden zal de uitstoot nog steeds te hoog zijn voor die gebiedjes volgens de gehanteerde normen.quote:Op zondag 10 juli 2022 17:08 schreef Jojoke het volgende:
Als de kunstmest onbetaalbaar wordt, dan lossen we hier in Nederland gelijk de stikstofcrisis op.
Je hebt gewoon voeding nodig, anders ga je plat.quote:Sowieso lijkt het erop dat de energieprijzen structureel hoger zullen blijven. Net als de voedselprijzen. Met alle gevolgen van dien. We zullen gedwongen moeten matigen.
En gedwongen door baanverlies moeten omscholen / van baan veranderen.quote:Op zondag 10 juli 2022 17:08 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Als de kunstmest onbetaalbaar wordt, dan lossen we hier in Nederland gelijk de stikstofcrisis op.![]()
Sowieso lijkt het erop dat de energieprijzen structureel hoger zullen blijven. Net als de voedselprijzen. Met alle gevolgen van dien. We zullen gedwongen moeten matigen.
laughs in Modern Monetary Theoryquote:Op zondag 10 juli 2022 17:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
En gedwongen door baanverlies moeten omscholen / van baan veranderen.
Yep, maar dat besef is bij velen nog niet ingedaald.
De recessie is het medicijn, niet de kwaal.
Ik heb voor 2 jaar voorraad potten, blikken, rijst etc.quote:
Succes als de buren het komen halen.quote:Op zondag 10 juli 2022 17:19 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik heb voor 2 jaar voorraad potten, blikken, rijst etc.
Hahahaha zo werkt dat dus niet hè, wellicht na 10 jaar.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:37 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, dan kom je uit op het niveau jaren 70/80 en toen was het ook prima.
Daar is ook op geanticpeerd.quote:
Er is zeker genoeg. Maar in een realistische wereld zal er altijd ongelijkheid blijven.quote:Op zondag 10 juli 2022 17:11 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja Malthus dacht dat die grens al bereikt was bij hoeveel miljard inwoners? 2?
Er is meer dan genoeg eten om iedereen te voeden en de rek is er totaal niet uit. Laat je niet ophitsen met fake news.
Het zij zo, hopelijk overleef je het of ook niet. Het leven is vol onzekerheden en daarmee dealen maakt het ook tot een uitdaging. De Nintendo kan dan ff in de kast.quote:Op zondag 10 juli 2022 17:21 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Hahahaha zo werkt dat dus niet hè, wellicht na 10 jaar.
Maar de eerste 10 jaar zijn dan rampenjaren vol armoede, criminaliteit en demonstraties. En dan massale demonstraties van werkelozen en mensen zonder warm huis.
Het idee dat mensen alleen voor voedsel elkaar de kop zouden inslaan/oorlogvoeren, is lachwekkend, een smartphone voldoet al.quote:Op zondag 10 juli 2022 17:22 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Er is zeker genoeg. Maar in een realistische wereld zal er altijd ongelijkheid blijven.
Het belangrijkste nieuws in dit topic. Wat ook betekend dat gas gewoon blijft komen en dit topic op slot kan eigenlijk.quote:
Nederland zou nogal gestoord zijn wanneer het ASML toe zou staan productiemachines aan een vijandige natie te leveren.quote:Op zondag 10 juli 2022 13:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het ging in dit situatie dan ook niet om de allernieuwste machines. Nederland had ook al de toestemming gegeven en toen greep de VS in en daar hadden ze het recht niet toe.
De VS is niets beters dan Rusland. Beiden zijn het bullies. China ook natuurlijk.
Als je gelooft in vijandige naties dan maak je kernwapens.quote:Op zondag 10 juli 2022 17:36 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Nederland zou nogal gestoord zijn wanneer het ASML toe zou staan productiemachines aan een vijandige natie te leveren.
Of heel misschien was er een reden dat deze invasie er was?quote:Op zondag 10 juli 2022 16:26 schreef capricia het volgende:
Als we direct harder ingegrepen hadden en de Russen dat land uitgegooid hadden, was de oorlog nu voorbij.
Maar goed, achteraf kijk je een koe in zijn kont..
Nee. Je gaat maar naar een internationaal gerechtshof als het je niet aanstaat wat er in een land gebeurd.quote:Op zondag 10 juli 2022 17:41 schreef Za het volgende:
[..]
Of heel misschien was er een reden dat deze inval er was?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://www.amnesty.org/e(...)an-volunteer-forces/
https://english.almayadee(...)als-and-monks-hostag
Vadertje Staat moet wél wat verdienen he...quote:Op zondag 10 juli 2022 15:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Wel gaat dat gas naar de hoogste bieder in de EU. Dat zal Duitsland zijn.
Kunnen we lekker tegenop gaan bieden.
Er is wel in de EU over gesproken. Maar het is allemaal veel te vrijblijvend.
Bijv om een maximale prijs voor gas af te spreken, wat het hele blok maximaal wil betalen (zodat we geen astronomische prijzen moeten betalen), is geblokkeerd door NL.
Iets wat ons wel gelukt is met de coronavaccinaties, lukt ons nu niet met de gasprijzen.
Er gaan geen mensen doodvriezen, dramaqueen.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:47 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Het liefste zou je hebben dat de beleidsmakers de eerste zijn die er last van hebben.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Er is natuurlijk nog levering vanuit andere bronnen. Eerst wordt de industrie gesloten, dan bv andere afnemers en dan als laatste pas de huishoudens.
Het moet wel een beetje spannend blijven natuurlijkquote:Op zondag 10 juli 2022 17:47 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Er gaan geen mensen doodvriezen, dramaqueen.
Nee de reden is de imperialistische ambities van Putler. Nazi's en de NAVO zijn rookgordijnen.quote:Op zondag 10 juli 2022 17:41 schreef Za het volgende:
[..]
Of heel misschien was er een reden dat deze invasie er was?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Amnesty International:
Ukraine must stop ongoing abuses and war crimes by pro-Ukrainian volunteer forces
https://www.amnesty.org/e(...)an-volunteer-forces/
https://english.almayadee(...)als-and-monks-hostag
China en Rusland zijn gewoon vijandige naties (en in het geval van Rusland zelfs regelrechte nazi's) hoor.quote:Op zondag 10 juli 2022 17:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als je gelooft in vijandige naties dan maak je kernwapens.
We handelen wel extreem veel met ze en zijn echt mega afhankelijk van elkaar. Wij meer van hen zelfs.quote:Op zondag 10 juli 2022 17:54 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
China en Rusland zijn gewoon vijandige naties (en in het geval van Rusland zelfs regelrechte nazi's) hoor.
Klopt, het was en is dan ook een onzalig idee om zo afhankelijk van dergelijke regimes en volkeren te worden voor een paar grijpstuivers.quote:Op zondag 10 juli 2022 17:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
We handelen wel extreem veel met ze en zijn echt mega afhankelijk van elkaar. Wij meer van hen zelfs.
Het heeft te maken met dat er ook Amerikaanse tech/patenten in die ASML machines zitten. En die zijn gebonden aan Amerikaanse regels als zoiets ook "militair" ingezet kan worden. Of het correct is en of je het er wel/niet mee eens bent, het recht hebben ze wel.quote:Op zondag 10 juli 2022 13:05 schreef VEM2012 het volgende:
Als dat geld nu naar de Groningers ging...quote:Op zondag 10 juli 2022 17:46 schreef detaris het volgende:
[..]
Vadertje Staat moet wél wat verdienen he...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |