abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205294346

Nord Stream 1 gas pipeline Lubmin, Germany, November 8, 2011. JENS GYARMAT/LAIF-REA

It’s not but a panic amongst Europeans, however it’s beginning to be. After all, when it comes to power, Moscow is the grasp of clocks, which rations the provision of gas to the outdated continent, sells it at a excessive value, and sells fossil power drop by drop. On Monday, July 11, the Russian firm Gazprom will start upkeep work on the North Stream-1 gas pipeline, which is able to considerably deprive them of their companies. This is a common train. But from Paris to Rome to Berlin, and eventually on July 21, there may be a menace that the Russian big will fully cease its deliveries, utilizing this or that downside as an excuse.

In this case, the winter could possibly be harsh, as Russian gas accounted for 40% of European Union (EU) imports earlier than Russian President Vladimir Putin determined to invade Ukraine on February 24. . According to a examine by the Bruegel suppose tank printed on July 7, if Moscow have been to cease provides, it must cut back its gas consumption by 15% in comparison with pre-war twenty-seven years, and this isn’t the season. be too strict. For well-connected France and its Italian and Spanish neighbors, the case could have no penalties. On the opposite hand, for Germany it means a 29% drop in demand, and for the Baltics 54%.
Also learn: The article is meant for our subscribers Germany isn’t able to dwell without Russian gas and oil

“We should be ready for additional disruptions in gas provide and even a full shutdown from Russia.”warned European Commission President Ursula von der Leyen on July 6 in entrance of the Strasbourg Parliament. “If it would not be a massive shock [Gazprom] say “We cannot restart [Nord Stream 1]An issue was detected throughout upkeep operations”On June 30, German Vice-Chancellor Robert Habecke warned. “Putin tells us: ‘You can all the time use Nord Stream 2′”fears a high-ranking official, and Berlin has delayed for a very long time and eventually determined to not fee the brand new gas pipeline.
Shortage or discount of deliveries

One factor is obvious, no person in Europe is speaking in regards to the gas embargo right this moment. Until the top of May, the problem fueled debate between international locations like Poland or the Baltic states, which think about it unacceptable to finance Vladimir Putin’s battle via hydrocarbon purchases, and Germany. He was afraid of the implications of such a sanction on his financial system.

https://viraltipsday.com/(...)without-russian-gas/

Russian gas cutoff most likely scenario - French finance minister

AIX-EN-PROVENCE, France, July 10 (Reuters) - French Finance Minister Bruno Le Maire said on Sunday that a cutoff of Russian gas shipments was currently the most likely scenario.

"Let's prepare for a cut off Russian gas. Today it's the most likely scenario," he told a business and economics conference in southern France.

https://www.reuters.com/w(...)inister-2022-07-10/D

Dat kan wel is koud worden voor heel veel mensen. We moeten ons alvast voorbereiden om andere methodes toe te passen om de woon en slaapkamer te verwarmen.
“Remember the golden rule. He who has the gold makes the rules.”
pi_205294366
Van het gas af ging nog nooit zo snel.
Heil Poetin!
Vakman pur sang
pi_205294376
Gewoon altijd op 28C houden..goedkoopste mang :B :B :B :B :B :B Rutger had daar een mooi filmke over... _O- _O- _O- die gozer had het gewoon 23C ofzo binnen?
Ik zwaai naar dieren.
pi_205294478
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 09:27 schreef alcapon6 het volgende:
[ afbeelding ]

Dat kan wel is koud worden voor heel veel mensen. We moeten ons alvast voorbereiden om andere methodes toe te passen om de woon en slaapkamer te verwarmen.
Het zal vooral voor de industrie zware klappen betekenen.
En voor ons voorlopig nog aanhoudende hoge energierekeningen.
pi_205294486
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 09:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je enkel een CV hebt voor verwarm en er is geen gas meer , dan kun je wel rekenen op een zeer koude winter , ook voor ons. Geen gas = geen verwarming vanuit de CV.
pi_205294533
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 09:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Eigenlijk zou ik het liefste ergens lezen, dat eerst de industrie klappen opvangt en dan pas de rest. Maar ik ben toch niet goed bij m'n hoofd.
pi_205294540
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:04 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Eigenlijk zou ik het liefste ergens lezen, dat eerst de industrie klappen opvangt en dan pas de rest. Maar ik ben toch niet goed bij m'n hoofd.
want dan ben je zeker dat dit niet veranderd indien er stront aan de knikker is?

helaas maar toch gebeurd: https://www.bd.nl/buitenl(...)bassadeurs~a8ed6267/

Het begint te lijken op de houding richting SA in de jaren 70, niet zo snel, maar de uitkomst is hetzelfde.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 10 juli 2022 @ 10:10:51 #8
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_205294584
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:04 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Als de industrie omvalt, dan merkt de rest het ook gelijk (minder werkgelegenheid, minder aanbod producten, minder belastinginkomsten)
pi_205294617
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 09:55 schreef alcapon6 het volgende:

[..]
Als je enkel een CV hebt voor verwarm en er is geen gas meer , dan kun je wel rekenen op een zeer koude winter , ook voor ons. Geen gas = geen verwarming vanuit de CV.
Hoe gaan ze dat oplossen dan?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_205294623
Als de industrie omvalt is dat gelijk een algehele recessie, dat is niet zo erg als het geleidelijk weer overgaat.
Enige waarover men zich echt zorgen moet maken zijn het leveren aan de huishoudens en zorg van gas.

Maar een ander ding is de electriciteitslevering in Europa, deze zou wel eens veel onstabieler kunnen worden.
Vakman pur sang
pi_205294624
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:14 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
waarom denk je dat dat gebeurd?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205294633
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:14 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Er is natuurlijk nog levering vanuit andere bronnen. Eerst wordt de industrie gesloten, dan bv andere afnemers en dan als laatste pas de huishoudens.
Vakman pur sang
pi_205294634
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
waarom denk je dat dat gebeurd?
Ik denk niet perse dat dat gebeurt, maar het is niet onmogelijk, toch?
  zondag 10 juli 2022 @ 10:16:53 #14
311468 Van_Poppel
pi_205294635
Eigenlijk zou men moeten nadenken over onorthodoxe maatregelen.

* Huishoudens afsluiten van gas van april - oktober. Je gebruikt het immers in deze periode alleen om te douchen.
* In de wintermaanden gas op de bon (Max. 2 of 3 kuub gas per dag per huishouden). Weet niet of dit technisch mogelijk is.
* Niet essentiële energieslurpers zoals zwembaden en sauna’s sluiten.
* Bedrijven die veel gas gebruiken en het niet kunnen betalen failliet laten gaan (bijvoorbeeld kassen).
pi_205294638
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:16 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ik denk niet perse dat dat gebeurt, maar het is niet onmogelijk, toch?
hoe dan?
pi_205294651
pi_205294655
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:16 schreef Van_Poppel het volgende:

* Huishoudens afsluiten van gas van april - oktober. Je gebruikt het immers in deze periode alleen om te douchen.
* In de wintermaanden gas op de bon (Max. 2 of 3 kuub gas per dag per huishouden). Weet niet of dit technisch mogelijk is.
* Bedrijven die veel gas gebruiken en het niet kunnen betalen failliet laten gaan (bijvoorbeeld kassen).
Oh maar dat staat allang beschreven is alarmfase 3 van de gaswet. We zitten al in fase 2.
Vakman pur sang
pi_205294661
quote:
maar geen gas is geen gas. Hoe moet dit worden opgelost? Daar ging de reactie over die deze discussie begon.
pi_205294667
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
maar geen gas is geen gas. Hoe moet dit worden opgelost? Daar ging de reactie over die deze discussie begon.
Dat was een vraag van mij, dat weet ik zelf ook niet, maar ik zou wel een oplossing bedenken voor het zover is, niet als het zover is.
pi_205294685
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:20 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Dat was een vraag van mij, dat weet ik zelf ook niet, maar ik zou wel een oplossing bedenken voor het zover is, niet als het zover is.
als er geen gas meer is, dan is het er niet, dus een oplossing is er niet, tenzij je het erbij kan toveren.
pi_205294686
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:20 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
https://open.overheid.nl/(...)sisplan-gas-2021.pdf

Bijlage 1. Maatregelen ladder gaat in
Vakman pur sang
pi_205294695
pi_205294713
quote:
1. Gevolg uitval gasvoorziening voor elektriciteitsvoorziening
Uitval van de gasvoorziening kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een leidingbreuk, uitval van een conversiestation of een beperking in de gasproductie of -import. Vaak veroorzaakt dit eenzelfde probleem, namelijk een beperking in het transport van gas in het gasnet naar de markt. De vraag naar gas blijft, waardoor een situatie ontstaat waarin de toevoer van gas (langdurig) kleiner is dan de afname van gas. Een gevolg hiervan is een afnemende druk in het gasnet. Bij een te lage druk komen afnemers zonder gas te zitten. Tevens veroorzaakt dit problemen in de gasnetten van de regionale netbeheerders, omdat de gasnetten van regionale netbeheerders van minder kwaliteit zijn waardoor inwatering mogelijk is.
Het is van belang om de blackstart-centrales altijd van gas te voorzien. Dit is immers de brandstof waarop de blackstart- centrale draait. Daarnaast zullen huishoudens mogelijk massaal elektrische verwarmingskachels gaan gebruiken, waardoor het elektriciteitsnet zwaar belast wordt.
Als de gaslevering abrupt stopt dan heeft dat concequenties voor de gasleidingen in de grond, die kunnen onherstelbaar beschadigen.
Tevens zou het electriciteitsnet kunnen uitvallen.
Vakman pur sang
  zondag 10 juli 2022 @ 10:27:58 #24
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205294716
quote:

Volgens mij vergeet je toch een dingetje hier. De meeste mensen koken nog steeds op gas.

Het zou mooi zijn als de overheid nu in een rap tempo een soort heel simpel elektrisch kookplaatje stuurt naar iedereen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_205294728
quote:
2s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Volgens mij vergeet je toch een dingetje hier. De meeste mensen koken nog steeds op gas.

Het zou mooi zijn als de overheid nu in een rap tempo een soort heel simpel elektrisch kookplaatje stuurt naar iedereen.
als je wilt dat landelijk de stroom uitvalt tussen 5 en 7 dan moet je dat doen.
pi_205294743
Wat Ook niet handig is, in nederland zijn de blackstart centrales (als de stroom uitvalt moeten die de boel weer opstarten) allemaal aardgas centrales.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Black_start
Vakman pur sang
  zondag 10 juli 2022 @ 10:30:35 #27
311468 Van_Poppel
pi_205294747
quote:

[..]

Iedereen heeft wel een magnetron in huis. Menig student redt het daar ook mee.
  zondag 10 juli 2022 @ 10:30:46 #28
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205294751
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
als je wilt dat landelijk de stroom uitvalt tussen 5 en 7 dan moet je dat doen.
Tsja wat wil je dan? koken is voor veel mensen toch een essentieel ding.
pi_205294753
quote:

[..]

_O-
Vakman pur sang
pi_205294755
quote:
2s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Tsja wat wil je dan? koken is voor veel mensen toch een essentieel ding.
waarom moet ik een oplossing bedenken?
  zondag 10 juli 2022 @ 10:31:57 #31
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205294765
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:30 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Iedereen heeft wel een magnetron in huis. Menig student redt het daar ook mee.
Een magnetron gebruikt ook stroom en warmt alleen op. De meeste maaltijden (kant en klaar) zijn al deels bereid (met gas waarschijnlijk). Ik zou iig geen rauwe biefstuk in de magnetron doen.
pi_205294795
In Duitsland heeft de regering al opgeroepen aan bedrijven (denk aan ziekenhuizen, zorg, medicijnproductie enz) om dieselgeneratoren aan te schaffen.
Vakman pur sang
pi_205294797
Als je een huurwoning hebt (cv) wat is dan verstandig om te doen om eventuele ellende voor te zijn? Elektrische kachel, elektrische deken kopen?
pi_205294808
quote:
2s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Een magnetron gebruikt ook stroom en warmt alleen op. De meeste maaltijden (kant en klaar) zijn al deels bereid (met gas waarschijnlijk). Ik zou iig geen rauwe biefstuk in de magnetron doen.
jij wil gewoon verder met je decadente levensstijl als NL in de stront zit?

Dat past wel bij deze tijd
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 10 juli 2022 @ 10:35:43 #35
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205294809
quote:
2s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Ah joh, doe niet zo moeilijk. Lekker stukje kipfilet even een minuutje op vol vermogen in de magnetron en smullen maar, warm is 'ie dan wel!
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_205294813
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:34 schreef GS-Raw het volgende:
Als je een huurwoning hebt (cv) wat is dan verstandig om te doen om eventuele ellende voor te zijn? Elektrische kachel, elektrische deken kopen?
niks, want dat kan niet.

Politieke problemen moet de politiek oplossen.
  zondag 10 juli 2022 @ 10:36:47 #37
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205294826
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
:')
pi_205294869
In theorie zou het best naar kunnen zijn als er geen gas zou zijn, zeker voor oude mensen en oude huizen.

Het grootste pijnpunt gaat de overheid zijn. Die houd niet van impopulaire maatregelen en wacht daar te lang mee zodat je straks te laat bent.
Wat sommige users hier terecht zeggen, je moet zo snel mogelijk actie ondernemen.
Zeg nu alvast tegen de mensen, we gaan bv. geen tomaten planten in de kassen, bedrijf krijgt een vergoeding en zo bespaar je al een stuk gas.
Dat gas reserveer je voor oude mensen in verzorgingshuizen als straks alles op is.

Ik heb in theorie weinig gas nodig,
de warmte blijft wel in mijn huis.
1x per week de boel op temperatuur brengen zou wel fijn zijn btw :P
Hell To The Liars
pi_205294926
quote:
Als je echt een soort placebo achter de hand wil houden, dan zou je een peteoleumkachel, of pelletkachel incl de brandstof nu al moeten aanschaffen. Voor koken idd de magnetron of kleine losse inductiekookplaat.
Vakman pur sang
pi_205294945
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 09:27 schreef alcapon6 het volgende:

Welke halve zool verwarmt er nou zijn slaapkamer?
pi_205294971
quote:
Vergeet de elektrische tandenborstel niet.
pi_205294990
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:41 schreef Droopie het volgende:
In theorie zou het best naar kunnen zijn als er geen gas zou zijn, zeker voor oude mensen en oude huizen.

Het grootste pijnpunt gaat de overheid zijn. Die houd niet van impopulaire maatregelen en wacht daar te lang mee zodat je straks te laat bent.
Wat sommige users hier terecht zeggen, je moet zo snel mogelijk actie ondernemen.
Zeg nu alvast tegen de mensen, we gaan bv. geen tomaten planten in de kassen, bedrijf krijgt een vergoeding en zo bespaar je al een stuk gas.
Dat gas reserveer je voor oude mensen in verzorgingshuizen als straks alles op is.

Ik heb in theorie weinig gas nodig,
de warmte blijft wel in mijn huis.
1x per week de boel op temperatuur brengen zou wel fijn zijn btw :P
Ik had een jaar of twee terug een kapotte cv ketel vlak voor kerst, wat een maand duurde voor er een nieuwe in zat. Met zo’n klein elektrisch ding van 15 euro bij de Gamma kon ik met 2x per dag een half uur dat ding aanzetten de woning netjes op 21 graden houden.

Het is dat ik het comfort van vloerverwarming wil, anders was ik met de verwarming al van het gas af gegaan.
pi_205294994
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:49 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Vergeet de elektrische tandenborstel niet.
Zonder elektra zijn mensen echt doomed, geen netflix, geen Twitter, geen thuiswerken.
Poah dat lijkt me echt leuk. :P
Vakman pur sang
pi_205295017
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat past wel bij deze tijd
Nou, ik wil wel gezond eten. Maar goed, naast de combi magnetron (die hier ook een volwaardige oven heeft) heb ik een combi stoomoven. Dus daarmee kan ik prima gezond eten. En de steak kan gewoon op de grill.

Maar als je alleen maar een magnetron hebt, dan is dat wel ellendig.
pi_205295021
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 09:55 schreef alcapon6 het volgende:

[..]
Dat is een nogal versimpelde weergave.

Ten eerste hebben we in Nederland 2 gascircuits.

We hebben hoog- en laagcalorisch aardgas.

Het aardgas dat we in woningen gebruiken (Gronings gas) is laagcalorisch.

De industrie en gascentrales draaien vooral op hoogcalorisch aardgas, dat kan uit overige gasvelden komen maar ook uit het buitenland.

Dan hebben we nog de mogelijkheid om hoogcalorisch aardgas om te turnen in laagcalorisch aardgas door 14% N toe te voegen (stikstof, niet te verwarren met NOx of NH3) in een "stikstoffabriek".

In de crisisplannen wordt eerst de industrie gevraagd af te schalen, dat kan eventueel "gestimuleerd" worden met een extra belasting op aardgas. Als dat niet voldoende is worden ze afgekoppeld.

En als laatste stap gaan huishoudens pas van het aardgas.
Huishoudens verbruiken overigens "maar" zo'n 12 miljard kuub aardgas per jaar van het totaal van 40 miljard m3 aardgas en met de hoge prijzen zal dat momenteel wel wat lager liggen.
pi_205295041
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zonder elektra zijn mensen echt doomed, geen netflix, geen Twitter, geen thuiswerken.
Poah dat lijkt me echt leuk. :P
Geen gezondheidszorg, geen eten meer, geen politie meer, enz.

Zonder elektriciteit valt het kaartenhuis in elkaar hoor.
pi_205295053
quote:

[..]

En die stroom wordt vervolgens ook voor >50% opgewekt met aardgas ;)

De piek van 2000 tot 3500Watt voor zo'n 8 miljoen van die kookplaatjes rond 17:00 zal ook wel een interessante stroomuitval kunnen veroorzaken ;)
pi_205295055
De elektrische kacheltjes staan klaar.
En jij zit daar onrustig, en jij kijkt langs mij heen
En ik hoor in alles wat je zegt, de stem van iemand
Die bang is voor zichzelf
pi_205295070
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:57 schreef Canopus het volgende:
De elektrische kacheltjes staan klaar.
De kans op stroomuitval is voor huishoudens even groot of misschien zelfs groter dan de kans op gasuitval.

Ofwel: zorg dat je stroom hebt om je CV-ketel aan de gang te houden.
pi_205295073
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Geen gezondheidszorg, geen eten meer, geen politie meer, enz.

Zonder elektriciteit valt het kaartenhuis in elkaar hoor.
Heerlijk, chaos. :9
Vakman pur sang
pi_205295077
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik had een jaar of twee terug een kapotte cv ketel vlak voor kerst, wat een maand duurde voor er een nieuwe in zat. Met zo’n klein elektrisch ding van 15 euro bij de Gamma kon ik met 2x per dag een half uur dat ding aanzetten de woning netjes op 21 graden houden.

Het is dat ik het comfort van vloerverwarming wil, anders was ik met de verwarming al van het gas af gegaan.
Tnx voor de tip :)
Ik ga in september wel eens kijken wat de stand van zaken in de wereld is en daar dan op anticiperen.
Een goed paar sokken is dan ook geen overbodige luxe bv.

100 euro investeren om te zorgen dat er geen ijskristallen aan de binnenkant van mijn huis zitten is dat wel waard.
Hell To The Liars
pi_205295105
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:58 schreef Droopie het volgende:

[..]
Tnx voor de tip :)
Ik ga in september wel eens kijken wat de stand van zaken in de wereld is en daar dan op anticiperen.
Een goed paar sokken is dan ook geen overbodige luxe bv.

100 euro investeren om te zorgen dat er geen ijskristallen aan de binnenkant van mijn huis zitten is dat wel waard.
In geval van gasafsluiting wordt het gebruik van electrische kachels zwaar verboden.
Mocht je (als placebo) iets willen voorbereiden, neem dan zo’n brandstofkachel, met de brandstof.

https://superzelfvoorzien(...)m-voor-kachel-kopen/
Vakman pur sang
pi_205295117
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

maar geen gas is geen gas. Hoe moet dit worden opgelost?
En vooral waarom is dit nodig geweest, wat is de winst van deze energie crisis, waarom blijven volharden in die onzin, want ondertussen nemen we gewoon bruinkool af van Rusland.
pi_205295121
Nederland kan altijd nog de aardgasproductie opschroeven in uiterste nood en omdat veel landen al geheel, danwel gedeeltelijk hoog calorisch gas gebruiken blijft zelfs dat beperkt. In Nederland wordt nog steeds hoofdzakelijk gebruik gemaakt van laag calorisch gas.
De effecten zijn nogal verschillend voor de landen in europa. In Frankrijk heeft men bij een groot aantal kerncentrales corrosie in leidingen vastgesteld en dat wordt nu vervangen. Probleem is dat Frankrijk nu veel minder stroom produceert wat ook voor een zeer groot deel wordt gebruikt voor verwarming en air-conditioning. Doorgaans exporteert Frankrijk veel stroom maar dat is nu niet meer het geval. Nederland heeft eigen aardgas en daarnaast de beschikking over LNG terminals. Wij kunnen zonder dat russische gas. Noorwegen is een grote aardgas exporteur en verdient eraan omdat ze zelf weinig gas gebruiken maar elektra met name uit waterkracht gewonnen. Oostenrijk gaat helemaal door het putje als de gasleverancies uit Rusland stoppen, die gebruiken bijna uitsluitend russisch aardgas. Een wintervakantie in Oostenrijk boeken wordt een thriller waar blijkbaar nogal wat toeristen graag in terecht willen komen, dat wordt weer lachen straks.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205295137
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:03 schreef Za het volgende:

[..]
En vooral waarom is dit nodig geweest, wat is de winst van deze energie crisis, waarom blijven volharden in die onzin, want ondertussen nemen we gewoon bruinkool af van Rusland.
En heul veul olie.
Maar dit willen we niet, ondanks dat sommige politici het roepen, het is Poetin die gas gebruikt als politieke dwang.
Vakman pur sang
pi_205295164
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:04 schreef Lospedrosa het volgende:
het is Poetin die gas gebruikt als politieke dwang.
Dat is precies wat hij doet idd
pi_205295169
quote:

En dit alles omdat "we stand with Ukraine"?
pi_205295206
quote:

het is Poetin die gas gebruikt als politieke dwang.
Nee, wij gebruikten de sancties als dwang. Hij is lange tijd gewoon blijven leveren, ondanks dat zijn tegoeden bevroren waren.
Op een gegeven moment houdt het dan een keer op.
Ik denk dat het nog aardig is dat hij een roebel constructie heeft aangeboden ipv de levering stop te zetten.
pi_205295225
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:11 schreef Za het volgende:

[..]
Nee, wij gebruikten de sancties als dwang. Hij is lange tijd gewoon blijven leveren, ondanks dat zijn tegoeden bevroren waren.
Op een gegeven moment houdt het dan een keer op.
Ik denk dat het nog aardig is dat hij een roebel constructie heeft aangeboden ipv de levering stop te zetten.
Opzich wel ja, maar hij had ook bruinkool of olie kunnen stoppen. Toch gebruikt hij gas omdat hij donders goed weet dat Europa daarmee in een enorme crisis komt.
Ook dom hoor van met name Duitsland en Oostenrijk.
Vakman pur sang
pi_205295230
quote:

Douchen kost echt niks.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205295243
quote:

Ons lekker weer in de reet naaien voor geopolitiek.
.
pi_205295259
Mocht er echt een energiecrisis uitbreken de komende winter dan:

- zet een tent op in je woonkamer en slaap daar in (gooi er eventueel een deken overheen), in een kleine ruimte hou je de warmte beter vast
- mocht er stroom zijn: gebruik een elektrische deken, die neemt maar zo'n 50 tot 75Watt
- heb je een camping kooktoestel? zorg voor voldoende gasflessen of -patronen zodat je altijd kan koken op 1 of 2 pitten
- zorg dat je voedsel in huis hebt dat voorgekookt is (blik / zak) zodat je het alleen hoeft op te warmen
- zorg voor een lege waterjerrycan (opvouwbaar kan je overal kwijt) zodat je voor enkele dagen drinkwater kan bufferen

Heb je een leuk budget dan kan je nog naar dit soort "powerbanks" kijken (EcoFlow, Bluetti) van 300Wh tot 3.600Wh opslag. Op de grootste kan een vriezer een paar dagen draaien, op de kleinste een LED-lamp en de zuurstofpomp van je aquarium. Aggregaat is ook een optie maar dan moet je ook brandstof opslaan (of uit je auto kunnen tappen). Denk ook aan verlengsnoeren van juiste lengte en dikte.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-07-2022 11:24:16 ]
pi_205295274
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:08 schreef Za het volgende:

[..]
Dat kunnen we jou niet verwijten iig.

Rusland en die dikke plofkop dictator zijn geen betrouwbare partij meer, daar moet je geen zaken meer mee doen.
We zullen door deze moeilijke periode heen moeten maar daarna zijn we voor de toekomst wel in grotere mate onafhankelijk van Rusland.
pi_205295278
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:02 schreef Lospedrosa het volgende:

In geval van gasafsluiting wordt het gebruik van electrische kachels zwaar verboden.

En hoe gaat oom agent dat controleren?

Juist.
pi_205295289
quote:

[..]
Er wordt duidelijk bewust aangestuurd op een financiële reset. Dan hoeven de politici niet uit te leggen waarom die onzinnige lockdowns zoveel geld kosten en kun je nu Ome Vlad de schuld geven.
pi_205295290
quote:
10s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Juist.
Telefoontjes van de buren, in tijden van oorlog/ crisis laten de nederlanders zich vaak kennen.
Hell To The Liars
  zondag 10 juli 2022 @ 11:21:16 #67
311468 Van_Poppel
pi_205295292
quote:

[..]

Juist.
Met de slimme meters van tegenwoordig is dat eenvoudig te controleren.
pi_205295295
quote:

[..]
Daar ging het niet over. De vraag was wat een oplossing is bij geen gas meer. Als je de doelpalen verplaatst dan hou ik het voor gezien
pi_205295303
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als je echt een soort placebo achter de hand wil houden, dan zou je een peteoleumkachel, of pelletkachel incl de brandstof nu al moeten aanschaffen. Voor koken idd de magnetron of kleine losse inductiekookplaat.
Zijn die er nog dan?
pi_205295307
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er wordt duidelijk bewust aangestuurd op een financiële reset. Dan hoeven de politici niet uit te leggen waarom die onzinnige lockdowns zoveel geld kosten en kun je nu Ome Vlad de schuld geven.
8)7
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_205295313
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nou, ik wil wel gezond eten. Maar goed, naast de combi magnetron (die hier ook een volwaardige oven heeft) heb ik een combi stoomoven. Dus daarmee kan ik prima gezond eten. En de steak kan gewoon op de grill.

Zeker, maar ook in een ellendige situatie is er voedsel, maar geen decadentie meer.
pi_205295318
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
:D
pi_205295322
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:21 schreef Droopie het volgende:

[..]
Telefoontjes van de buren, in tijden van oorlog/ crisis laten de nederlanders zich vaak kennen.
Ik zou inderdaad bellen dan.
Als ik geen stroom heb dan bevriest mijn warmtewisselaar en breekt deze in mijn warmtepomp.
pi_205295326
quote:

[..]

Juist.
Dat is eenvoudig te realiseren voor de netbeheerder, die schakelt wijken af die teveel gebruiken of mensen maken hun eigen hoofdzekering defect en ze zetten er een lagere waarde in.
Zonder gas zal er een enorm electriciteits randsoen zijn want het gebrek aan energie zal men willen compenseren met electrische verwarming.
Wat niet gaat natuurlijk.
Vakman pur sang
pi_205295337
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Zijn die er nog dan?
Welke?
Vakman pur sang
pi_205295340
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Welke?
Dat soort kacheltjes
pi_205295345
quote:

[..]

Juist.
Ooit mochten we maar 3 mensen op bezoek, hoe wil ook agent dat controleren?
Vakman pur sang
pi_205295350
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik vind het wel best.
Als de stroom hier uitvalt dan knal ik een pannetje op m'n campingaz toestel, gooi er een blik bruine bonen en wat kruiden in leeg en voor de rest zie ik wel wat ik er mee combineer.

Het is dan even niet anders.
pi_205295351
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is eenvoudig te realiseren voor de netbeheerder, die schakelt wijken af die teveel gebruiken of mensen maken hun eigen hoofdzekering defect en ze zetten er een lagere waarde in.
Zonder gas zal er een enorm electriciteits randsoen zijn want het gebrek aan energie zal men willen compenseren met electrische verwarming.
Ik lees het al, jij bent de man die we kunnen gebruiken in geval van een gastekort :P

Aub de beste tips in mijn DM tegen die tijd, voor het plebs bij de gamma gaat hamsteren ;)
Hell To The Liars
pi_205295355
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik vind het wel best.
Als de stroom hier uitvalt dan knal ik een pannetje op m'n campingaz toestel, gooi er een blik bruine bonen en wat kruiden in leeg en voor de rest zie ik wel wat ik er mee combineer.

Dat is hoe normale mensen omgaan in due situatie. Die gaan niet huilen om hun decadent biefstukje in de magnetron.
pi_205295361
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat soort kacheltjes
Tuurlijk.
Zibro is een bekende, werkt zonder stroom ook.
https://bestgekozen.nl/beste-petroleumkachel/
Vakman pur sang
pi_205295365
quote:

[..]
En heul veul olie.
Maar dit willen we niet, ondanks dat sommige politici het roepen, het is Poetin die gas gebruikt als politieke dwang.
Dat is wel heel simplistisch. Het is de EU die deze energieoorlog is begonnen onder druk van Biden en overige senielen aldaar. Het afsluiten van het gas is een reactie daarop die volledig te verwachten was.
pi_205295366
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:26 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik lees het al, jij bent de man die we kunnen gebruiken in geval van een gastekort :P

Aub de beste tips in mijn DM tegen die tijd, voor het plebs bij de gamma gaat hamsteren ;)
Een trui en jas
pi_205295367
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zou inderdaad bellen dan.
Als ik geen stroom heb dan bevriest mijn warmtewisselaar en breekt deze in mijn warmtepomp.
Daarom is een aggregaat wel handig als back-up. Al is het maar om je warmtepomp enkele uren per dag te kunnen laten draaien (uitgaande van een 1-fase model).
pi_205295368
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:08 schreef Za het volgende:

[..]
We stand with Uraine... op gepaste afstand.
pi_205295374
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:27 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Tuurlijk.
Zibro is een bekende, werkt zonder stroom ook.
https://bestgekozen.nl/beste-petroleumkachel/
Die zijn nu al praktisch uitverkocht, als ik het zo zie.
Dus zou niet tot november wachten om zo'n ding te kopen als je dat plan hebt :+
pi_205295383
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:13 schreef raptorix het volgende:

[..]
Douchen kost echt niks.
En het is ook een beetje idioot om maanden niet te douchen.
pi_205295388
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat is wel heel simplistisch. Het is de EU die deze energieoorlog is begonnen onder druk van Biden en overige senielen aldaar. Het afsluiten van het gas is een reactie daarop die volledig te verwachten was.
Klopt ja, de VS heeft gezorgd dat wij hier geen gas krijgen van Rusland. Poetin gebruikt het wel politiek. Kijk hoeveel moeite Duitsland daarmee heeft. Dit was niet de keuze van de EU maar van UK/US
Vakman pur sang
pi_205295391
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die zijn nu al praktisch uitverkocht, als ik het zo zie.
Dus zou niet tot november wachten om zo'n ding te kopen als je dat plan hebt :+
Das niet voor niks. ;)
Vakman pur sang
pi_205295398
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:14 schreef Fer het volgende:

[..]
Ons lekker weer in de reet naaien voor geopolitiek.
Misschien moet de rest van Nederland eens meedoen met de boeren en eisen dat het huidige kabinet opstapt en het volgende kabinet tegen Europa zegt dat ze gewoon hun eigen plan gaan trekken zo lang als ze daar alleen maar bezig zijn met stupiditeiten ter meerdere eer en glorie van de politici daar (stuk voor stuk uitgerangeerd in eigen land, binnenkort zal ook Rutte daar rondlopen).
pi_205295406
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:21 schreef Droopie het volgende:

[..]
En hoe zien de buren dat dan?
pi_205295413
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:21 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Met de slimme meters van tegenwoordig is dat eenvoudig te controleren.
Ook niet hoor. Die zien niet het verschil tussen een oven en een kacheltje.
pi_205295429
quote:
2s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:22 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
8)7
Als jij een andere mogelijke reden kan verzinnen waarom men in Europa kiest voor het opblazen van het economische systeem hoor ik het graag.
pi_205295435
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jawel, de oven is aan tussen 17:00 en 19:00.
E kachels zijn al vaak 3 of 6 kw bij 2 stuks en tonen ander gedrag in verbruik.
Vakman pur sang
pi_205295436
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
En hoe ga je dat uitleggen aan al die mensen die braaf een elektrische auto zijn gaan rijden?
  zondag 10 juli 2022 @ 11:36:42 #96
311468 Van_Poppel
pi_205295437
quote:

[..]
Een oven is een soort van kachel; ik denk dat het dan ook niet de bedoeling is dat je de hele dag je oven aanzet. Er zal dan wel een soort rantsoen komen van 5kWh/dag. Dan moet je zelf maar bepalen of je dat aan je warmtepomp, gaming pc, oven of kacheltje besteedt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Van_Poppel op 10-07-2022 11:44:17 ]
pi_205295441
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ooit mochten we maar 3 mensen op bezoek, hoe wil ook agent dat controleren?
Werd ook niet gecontroleerd.
pi_205295443
quote:

[..]
En hoe zien de buren dat dan?
Het maakt niet zoveel uit of buren het zien.
Als heel Nederland aan de elektrische kacheltjes gaat omdat er geen aardgas is, dan wordt het vanzelf donker in je wijk. Gegarandeerd, om 2 redenen:
- als er geen aardgas is, valt de helft van de stroomproductie weg
- het stroomnet heeft niet de capaciteit om >9 miljoen elektrische kacheltjes van stroom te voorzien

Maar nogmaals, de kans dat er geen stroom is komende winter is waarschijnlijk sowieso groter dan dat er voor huishoudens geen (laagcalorisch) gas is.

Je kan dus beter nadenken hoe je je CV-ketel van stroom gaat voorzien.

Heb je een antieke gaskachel dan hoef je niet veel te doen, die werken zonder stroom ( @machtpen )
Als je een houtkachel hebt zit je ook goed, tenzij je CV-systeem daar aan gekoppeld is, dan zou je stroom moeten hebben voor kleppen en de pomp.

Mijn voorstel: denk er nu over na wat je doet als stroom en/of gas uitvallen en als je er geen antwoord op hebt, ga kijken hoe je je kan voorbereiden. Dat kan soms met simpele ingrepen.

Ik heb hier aquaria en vriezers (met prooidieren voor m'n huisdieren), dat is mijn prioriteit. Zelf kan ik wel in een tent in de woonkamer gaan slapen met eventueel een elektrische deken.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-07-2022 11:44:02 ]
pi_205295444
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als jij een andere mogelijke reden kan verzinnen waarom men in Europa kiest voor het opblazen van het economische systeem hoor ik het graag.
Alles behalve een voorgezet plan voor een great reset van hogerhand. Maar dan ook echt alles.
pi_205295468
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik vind het wel best.

Ja, ik ga desnoods een tijd op de boot leven, maar je snapt toch ook wel dat als dit gebeurt de pleuris uitbreekt. Dit pikken mensen niet.

Vlaggetje uit voor Oekraïne, ok. Wat militair materiaal die kant op. Prima. Maar toch godverdomme niet terug naar de 19e eeuw? Voor een land waar we echt helemaal niets mee hebben en waar we niet eens een associatieverdrag mee wilden!
pi_205295469
Maar dat gaat heel makkelijk, een huishouden gaat op E rantsoen van Max 300kwh/maand. Daarboven ga je zwaar bijbetalen.
Dan is petroleum of pellets gewoon veel economischer .

Een 20L petroleum kost nu ¤60 (was 2 jr geleden ¤30 maar goed)

Met 1L verwarm je 3 uur op 2,8 kw. Meeste huizen voldoende

Dus ¤60 per 20 dagen laat zeggen per maand.
Das goedkoper dan gas nu al is.
Vakman pur sang
pi_205295475
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is hoe normale mensen omgaan in due situatie. Die gaan niet huilen om hun decadent biefstukje in de magnetron.
Nee, normale mensen spreken de politici aan op hun acties als die roekeloos zijn.
pi_205295486
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, normale mensen spreken de politici aan op hun acties als die roekeloos zijn.
Liefst met een huisbezoekje zeker? :D
pi_205295487
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, ik ga desnoods een tijd op de boot leven, maar je snapt toch ook wel dat als dit gebeurt de pleuris uitbreekt. Dit pikken mensen niet.

Vlaggetje uit voor Oekraïne, ok. Wat militair materiaal die kant op. Prima. Maar toch godverdomme niet terug naar de 19e eeuw? Voor een land waar we echt helemaal niets mee hebben en waar we niet eens een associatieverdrag mee wilden!
Voor mij is de steun voor Oekraïne niet eens het relevante deel (hoewel ik Oekraïne zeker steun).
Juist het feit dat Rusland ons zo kan chanteren maakt dat we er niet eens van afhankelijk van moeten willen zijn.

Het gaat pijn doen maar het zorgt er wel voor dat we nu versneld wakker worden.
pi_205295488
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:30 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Klopt ja, de VS heeft gezorgd dat wij hier geen gas krijgen van Rusland. Poetin gebruikt het wel politiek. Kijk hoeveel moeite Duitsland daarmee heeft. Dit was niet de keuze van de EU maar van UK/US
America first.

Prima hoor. Maar dan ook EU first hier. Maar ja, wij hebben een slappe tante als Von der Leyen die zichzelf al meermaals heeft laten omkopen.
pi_205295490
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik heb hier aquaria en vriezers (met prooidieren voor m'n huisdieren), dat is mijn prioriteit. Zelf kan ik wel in een tent in de woonkamer gaan slapen met eventueel een elektrische deken.
Ik zie een spin met 35 graden lekker in t zonnetje liggen en jou klappertandend in een tentje voor mij _O-

wel lief :)
Hell To The Liars
pi_205295498
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jawel, de oven is aan tussen 17:00 en 19:00.
E kachels zijn al vaak 3 of 6 kw bij 2 stuks en tonen ander gedrag in verbruik.
Die van mij is 2 kW. En de oven staat hier ook vaak aan in de ochtend en middag.

Ik geloof niet dat men het zo ver laat komen, want dan lijken de boerenprotesten ineens een utopische situatie.
pi_205295506
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:36 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Een oven is een soort van kachel; ik denk dat het dan ook niet de bedoeling is dat je de hele dag je oven aanzet. Er zal dan wel een soort rantsoen komen van 5kWh/dag. Dan moet je zelf maar bepalen of je dat aan je warmtepomp, gaming pc, oven of kacheltje besteedt.
Dat kan inderdaad. Ja, ik red het in mijn huis met 2x een half uur, dus 2 kWh. En ik krijg vast extra budget voor de auto. ;)

(ik blijf erbij: dit gaat allemaal niet gebeuren)
pi_205295507
https://www.nrc.nl/nieuws(...)r-het-gas-2-a4135301

Goed artikel, hoe we lekker naief waren en nu het bord op de neus krijgen.
Hell To The Liars
pi_205295510
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Die van mij is 2 kW. En de oven staat hier ook vaak aan in de ochtend en middag.

Ik geloof niet dat men het zo ver laat komen, want dan lijken de boerenprotesten ineens een utopische situatie.
Denk het ook niet maar de kans is er zeker.
Vakman pur sang
pi_205295511
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:37 schreef tim020hoorn het volgende:

[..]
Alles behalve een voorgezet plan voor een great reset van hogerhand. Maar dan ook echt alles.
Noem er eens 1.
pi_205295512
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Geen gas is geen gas.
Kunnen we gaan drammen, maar gas hebben ze niet op de zolder liggen.
Hell To The Liars
pi_205295518
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:42 schreef tim020hoorn het volgende:

[..]
Liefst met een huisbezoekje zeker? :D
Ik denk dat als mensen niet meer fatsoenlijk kunnen koken, niet kunnen douchen en in de kou zitten dat er dan genoeg idioten zijn die bereid zijn om geweld te gebruiken ja.
pi_205295520
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:43 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik zie een spin met 35 graden lekker in t zonnetje liggen en jou klappertandend in een tentje voor mij _O-

wel lief :)
Ik heb fretten en vissen :P

De fretten kunnen prima tegen de kou, beter dan ik. Die duiken diep weg in hun fleece dekens en die redden zich wel. Alleen hun ingevroren voedsel moet bij voorkeur ingevroren blijven (en dat van mezelf ook als het kan).

De vissen kunnen niet echt tegen de kou, daarnaast is er circulatie nodig in het water.
Ook daar heb ik een oplossing voor (en getest).

Maar goed, misschien wordt het ook wel weer zo'n knakenwinter als afgelopen jaar en valt het allemaal wel wat mee.
pi_205295525
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Voor mij is de steun voor Oekraïne niet eens het relevante deel (hoewel ik Oekraïne zeker steun).
Juist het feit dat Rusland ons zo kan chanteren maakt dat we er niet eens van afhankelijk van moeten willen zijn.

Ik ben het met je eens dat we niet afhankelijk moeten zijn van Rusland. Maar laten we dat lekker voor elkaar krijgen zonder in de tussentijd aan de bedelstaf te geraken.
pi_205295526
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
America first.

Prima hoor. Maar dan ook EU first hier. Maar ja, wij hebben een slappe tante als Von der Leyen die zichzelf al meermaals heeft laten omkopen.
Van der Leyen is een heel gevaarlijke tante vind ik.
Net als Merkel was.
Vakman pur sang
pi_205295532
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:46 schreef Droopie het volgende:

[..]
Geen gas is geen gas.
Kunnen we gaan drammen, maar gas hebben ze niet op de zolder liggen.
Maar wel in 'de kelder'...
pi_205295540
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Geheel eens. Wij zijn decadent en naief geworden en daar betaal je vroeger of later een hoge prijs voor. Ik zie het als een onvermijdelijk gevolg van de menselijke aard. Wij komen hier nog goed mee weg omdat er vooral economische schade is en er (nog) geen nederlanders in een oorlogs situatie door sterven of verminkt raken.
pi_205295548
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Blijkbaar niet, de russen zijn de baas van 42% procent van de, momenteel, lege kelder.
Hell To The Liars
pi_205295553
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik denk dat als mensen niet meer fatsoenlijk kunnen koken, niet kunnen douchen en in de kou zitten dat er dan genoeg idioten zijn die bereid zijn om geweld te gebruiken ja.
blij dat jij het ook idioten noemt.
pi_205295559
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:50 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Geheel eens. Wij zijn decadent en naief geworden en daar betaal je vroeger of later een hoge prijs voor. Ik zie het als een onvermijdelijk gevolg van de menselijke aard. Wij komen hier nog goed mee weg omdat er vooral economische schade is en er (nog) geen nederlanders in een oorlogs situatie door sterven of verminkt raken.
Dat ook.

Daarnaast denk ik dat we in ruil voor Rusland nu niet ineens afhankelijk moeten worden van de USA.
Energieproductie zoveel mogelijk spreiden, inzetten op diverse technieken en niet afhankelijk zijn van 1 regio voor je grondstoffen.

En ook grotere buffers aanleggen, het is helemaal niet erg om voor 5 jaar aardgas op voorraad te hebben als land.
pi_205295567
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Noem er eens 1.
incompetentie, als het al echt naar de klote zou gaan.

kom nu maar eens met bewijs voor jouw beschuldigingen danwel uitspraken over zo een (great) reset
pi_205295569
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:51 schreef Droopie het volgende:

[..]

Blijkbaar niet, de russen zijn de baas van 42% procent van de, momenteel, lege kelder.
Nee de Russen hebben er kussengas ingepompt ter waarde van enkele miljarden.
Vakman pur sang
pi_205295574
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:10 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Als de industrie omvalt, dan merkt de rest het ook gelijk (minder werkgelegenheid, minder aanbod producten, minder belastinginkomsten)
Gasverslindende industrie als glastuinbouw kan probleemloos opgeheven worden. Het is sowieso absurd om enorme hoeveelheden gas te vebranden om bloemen te telen of om in december aardbeien in de supermarkt te kunnen kopen. :')
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_205295588
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:54 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
Gasverslindende industrie als glastuinbouw kan probleemloos opgeheven worden. Het is sowieso absurd om enorme hoeveelheden gas te vebranden om bloemen te telen of om in december aardbeien in de supermarkt te kunnen kopen. :')
Die sector is zichzelf momenteel voor een groot deel aan het opheffen aangezien het sowieso te duur wordt.
Innovatie gaat straks waarschijnlijk wel heel snel in die sector, zoals het gebruik van bodemwarmte en betere isolatie van kassen. Door de voorheen lage energieprijzen (grootverbruikers betaalden ook amper belastingen voor hun gas en energie) was die stimulans om te innoveren er niet zo.

"Ieder nadeel hep z'n voordeel" ;)
pi_205295589
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee de Russen hebben er kussengas ingepompt ter waarde van enkele miljarden.
In ruil voor een grote hoeveelheid ‘kussengas’ waarmee het veld tot 2045 onder druk wordt gezet, krijgt Gazprom 42 procent van de opslagcapaciteit. Gazprom kan dat vullen met eigen gas, of leeg laten. De overige 58 procent wordt door de gehele joint venture verhuurd aan klanten.
Hell To The Liars
pi_205295596
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Droopie op 10-07-2022 11:57:31 ]
Hell To The Liars
pi_205295609
quote:
Convector kopen nu het nog kan.
pi_205295620
Bergermeer is overigens hoogcalorisch, dus vooral van belang voor industrie en stroomopwekking, niet voor het gas voor huishoudens.
  zondag 10 juli 2022 @ 12:00:15 #130
311468 Van_Poppel
pi_205295630
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:54 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
Glastuinbouw moet je inderdaad als eerste afschalen. Daar moet je nu al mee beginnen. Bovendien is deze sector zeer afhankelijk van goedkope arbeid, dat momenteel ook schaars is.
pi_205295664
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Voor koken zou ik een kampeergastoestel kiezen, dan ben je onafhankelijk van je stroomaansluiting.
Als er geen stroom is doen inductiekookplaat of magnetron niet veel ;)
pi_205295665
Als sinds ik het nieuws volg is er iedere paar jaar wel weer iets wat het einde van Europa zal zijn, maar het loopt altijd af met een sisser. Heb even naar mijn eigen situatie gekeken en als morgen het gas uitvalt, dan zit ik lekker warm bij mijn ouders in de energieneutrale woning. Ook als dat niet kon dan vries ik niet dood in m'n jaren 50 appartement en met de magnetron kun je prima gezond eten verwarmen. Het zal geen culinair hoogtepunt worden, maar warm eten is er gewoon. Zelfs in extreem arme landen hebben ze ondanks de hoge energieprijzen nog steeds stroom. Misschien wat instabieler, maar het is er. Dat zal bij ons niet anders zijn.
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 12:05:48 #133
236264 crew  capricia
pi_205295673
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bergermeer is overigens hoogcalorisch, dus vooral van belang voor industrie en stroomopwekking, niet voor het gas voor huishoudens.
Een groot deel van het Duitse netwerk was al gebouwd voor hoogcalorisch gas. Daar zitten huishoudens op. Wij kunnen bijvoorbeeld leveringen vanuit Groningen niet weigeren.
Alleen de prijs zal gigantisch hoog worden.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205295675
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:56 schreef Droopie het volgende:

[..]

[..]
In ruil voor een grote hoeveelheid ‘kussengas’ waarmee het veld tot 2045 onder druk wordt gezet, krijgt Gazprom 42 procent van de opslagcapaciteit. Gazprom kan dat vullen met eigen gas, of leeg laten. De overige 58 procent wordt door de gehele joint venture verhuurd aan klanten.
Wel een matig contract als je zo'n berging nodig hebt en niet kan gebruiken, omdat Gazprom zelf al contractbreuk heeft gepleegd.
pi_205295683
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:00 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Glastuinbouw moet je inderdaad als eerste afschalen. Daar moet je nu al mee beginnen. Bovendien is deze sector zeer afhankelijk van goedkope arbeid, dat momenteel ook schaars is.
Die sector voegt totaal niets toe en dient volledig opgedoekt te worden.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_205295684
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:05 schreef capricia het volgende:

[..]
Een groot deel van het Duitse netwerk was al gebouwd voor hoogcalorisch gas. Daar zitten huishoudens op. Wij kunnen leveringen vanuit Groningen niet weigeren.
Alleen de prijs zal gigantisch hoog worden.
Laagcalorisch ;)

Maar idd, we hebben een leveringscontract.
pi_205295694
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:56 schreef Droopie het volgende:

[..]

[..]
Het is alleen een papieren constructie het kussengas is hetzelfde als het gewone gas wat wordt opgeslagen maar deze hoeveelheid moet erin blijven om de gasopslag te laten werken.
Vakman pur sang
pi_205295695
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:06 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
Die sector voegt totaal niets toe en dient volledig opgedoekt te worden.
Op zich heb ik voor dit moment geen moeite met glastuinbouw in de zomer maar het is onzin om daar 's winters gewassen te verbouwen met kostbaar aardgas. Dan maar even geen paprika's, tomaten of sierbloemen.
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 12:09:56 #139
236264 crew  capricia
pi_205295706
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Laagcalorisch ;)

Maar idd, we hebben een leveringscontract.
H-gas. ;)
https://www.gasuniereport(...)Dgas%20uit%20Rusland.
Duitsland:
quote:
Verschoven import en switch naar H-gas

“Daarnaast is er aardgas nodig voor warmte. Verreweg de meeste huizen worden nog verwarmd met veelal geïmporteerd aardgas. Een groot deel van het Duitse netwerk was al gebouwd voor hoogcalorisch gas (H-gas); een kleiner deel voor laagcalorisch gas (L-gas). Vanaf 2022 zullen we geen L-gas meer uit Nederland kunnen importeren. In plaats daarvan halen we meer H-gas uit Rusland. Daarom is Gasunie in Duitsland al in 2016 begonnen met de switch van L-gas naar H-gas. We liggen op schema. Zowel in de industrie als de huishoudens worden de installaties één voor één geschikt gemaakt voor hoogcalorisch gas.”
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205295714
Het rantsoeneren gaat vanzelf als de prijzen hoog worden. Dan ga je vanzelf zo min mogelijk gas verbruiken. Als de prijzen onbetaalbaar worden, dan denk ik dat de overheid compenseert tot een bepaald niveau (bv. genoeg energie om een huis op 15 graden te houden en 1 kamer iets hoger) en dat de prijzen boven dat verbruik torenhoog zullen zijn. Het wordt dan zoals de mensen eerder leefden. Leven in 1 kamer en allemaal vroeg naar bed.

Ik verwacht eigenlijk niet dat het zo erg wordt dat alles uitvalt. Wel volgt er natuurlijk een enorme economische crisis als een groot deel van de industrie uitvalt. Nog meer inflatie ook vanwege tekorten.
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 12:11:43 #141
236264 crew  capricia
pi_205295720
Voor de geïnteresseerden, hier een opwekkende podcast.
quote:
Maandag sluit de Nord Stream 1 gaspijplijn voor onderhoud, maar er wordt rekening mee gehouden dat Rusland m daarna niet meer openzet. Gevolg zou zijn: een economisch horror-scenario. Te gast is energie-analist Jilles van den Beukel.
Listen to this episode from Boekestijn en De Wijk | BNR on Spotify. Maandag sluit de Nord Stream 1 gaspijplijn voor onderhoud, maar er wordt rekening mee gehouden dat Rusland m daarna niet meer openzet. Gevolg zou zijn: een economisch horror-scenario. Te gast is energie-analist Jilles van den Beukel.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205295765
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Voor koken zou ik een kampeergastoestel kiezen, dan ben je onafhankelijk van je stroomaansluiting.
Als er geen stroom is doen inductiekookplaat of magnetron niet veel ;)
Nou als de stroom helemaal wegvalt hebben we wel wat grotere problemen dan koken ;)
Vakman pur sang
pi_205295769
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:51 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ik had het over de 450 miljard kuub die we nog in de grond hebben zitten.
pi_205295776
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:39 schreef VEM2012 het volgende:

Dit.
pi_205295788
quote:
Ja, dat wel.
Maar leveringen uit Groningen zijn laagcalorisch.
Dus dat verwart me even in dit verhaal mbt de leververplichting.

Misschien praten we ook wel iets langs elkaar heen nu :+
pi_205295793
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:07 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is alleen een papieren constructie het kussengas is hetzelfde als het gewone gas wat wordt opgeslagen maar deze hoeveelheid moet erin blijven om de gasopslag te laten werken.
Hoe ik het lees is het anders, maar mijn kennis in gas is niet heel groot :P
Hij is in ieder geval leeg en we zijn heel naief geweest.

Andere kant, als je niemand op het wereldtoneel vertrouwt, kan je helemaal niets opbouwen, verhandelen etc etc.
Hell To The Liars
pi_205295807
Al onze cv ketels en leidingen draaien probleemloos op hoog calorisch gas trouwens.
Kwestie van inspuiter vervangen of electrinische afstelling.
Vakman pur sang
pi_205295811
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik had het over de 450 miljard kuub die we nog in de grond hebben zitten.
Daar moet inderdaad over gesproken worden, alleen daar hebben we deze winter niet heel veel aan.
en dat zal ook gedeeld moeten worden.

Maar het kan niet zo zijn dat duitsland geen centrale's opent, maar wel bij ons aanklopt voor energie.
Hell To The Liars
pi_205295812
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:18 schreef Za het volgende:

[..]
Dit.
Je onderschat hoeveel mensen zich niet willen laten chanteren door een dictator.
pi_205295814
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:21 schreef Droopie het volgende:

[..]
Hoe ik het lees is het anders, maar mijn kennis in gas is niet heel groot :P
Hij is in ieder geval leeg en we zijn heel naief geweest.

Andere kant, als je niemand op het wereldtoneel vertrouwt, kan je helemaal niets opbouwen, verhandelen etc etc.
Hij is niet leeg, er zit 4,6 miljard kuub in.
Dat kunnen we leegtrekken waarna de opslag onbruikbaar is :9
Vakman pur sang
pi_205295818
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:22 schreef Lospedrosa het volgende:
Al onze cv ketels en leidingen draaien probleemloos op hoog calorisch gas trouwens.
Ja, dat is wel aan te passen.
Het enige struikelblok is dat je in een straat of wijk niet 1 woning kan overslaan bij het ombouwen.
En je zal ook bypasses moeten aanleggen omdat je niet in 1 dag of week een hele regio kan ombouwen.
pi_205295825
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:23 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hij is niet leeg, er zit 4,6 miljard kuub in.
Dat kunnen we leegtrekken waarna de opslag onbruikbaar is :9
Naja, niet leeg maar... je ziet wel dat er al vóór de oorlog in Oekraïne uitbrak een spelletje is gespeeld.

pi_205295828
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:23 schreef Droopie het volgende:

[..]
Daar moet inderdaad over gesproken worden, alleen daar hebben we deze winter niet heel veel aan.
en dat zal ook gedeeld moeten worden.

Maar het kan niet zo zijn dat duitsland geen centrale's opent, maar wel bij ons aanklopt voor energie.
Sterker nog als we Groningen openen voor meer gas moet alles naar Duitsland wegens de contracten.

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)n-met-het-buitenland

quote:
. "We leven in één Europa. Je kunt niet zeggen dat de een meer recht heeft dan anderen. Dat zal ook hier gelden. Er is dan sprake van schaarste en dan moeten we kijken hoe we die schaarste gaan verdelen. Met andere woorden hoe we de pijn gaan verdelen. Er zijn nu eenmaal in het buitenland net zo veel mensen afhankelijk van dat gas als in Nederland. En ze betalen er dezelfde prijs voor."
Vakman pur sang
pi_205295838
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:22 schreef Lospedrosa het volgende:
Maar van laagcalorisch naar hoogcalorisch kan niet? Ik kan mij voorstellen dat de Nederlandse huishoudens best gunstig zitten, omdat we lurken van het laagcalorisch gas wat binnen Europa maar een beperkt afzetgebied heeft.
pi_205295871
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:26 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Maar van laagcalorisch naar hoogcalorisch kan niet? Ik kan mij voorstellen dat de Nederlandse huishoudens best gunstig zitten, omdat we lurken van het laagcalorisch gas wat binnen Europa maar een beperkt afzetgebied heeft.
Branders zijn af te stellen op elke gas soort, binnen bepaalde ranges.
Vakman pur sang
pi_205295916
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Sterker nog als we Groningen openen voor meer gas moet alles naar Duitsland wegens de contracten.

[..]

heb je deze wel eens gezien, solidariteit was in dat script ver te zoeken
echt een aanrader (geen BNW materiaal ofzo hoor)
Hell To The Liars
pi_205295926
Saved by the bell
Dit kan goed zijn om relaties te herstellen

https://www.nu.nl/economi(...)verzet-oekraine.html

Dit was het ontbrekende onderdeel waarom ns-1 niet leverde
Vakman pur sang
pi_205295932
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

[..]

Belachelijke beredenering. De ultieme loyaliteit en prioriteit van de Nederlandse Staat moet bij de Nederlandse natie liggen. In tijden van crisis is eigen volk eerst zelfs een verplichting.
pi_205295946
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:37 schreef Confetti het volgende:

[..]
Belachelijke beredenering. De ultieme loyaliteit en prioriteit van de Nederlandse Staat moet bij de Nederlandse natie liggen. In tijden van crisis is eigen volk eerst zelfs een verplichting.
Ja jammer dan. De contracten lopen nog tot 2030.
Vakman pur sang
pi_205295963
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja jammer dan. De contracten lopen nog tot 2030.
als de consequenties gedragen worden kan je die gewoon negeren.
pi_205295967
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:23 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Je onderschat hoeveel mensen zich niet willen laten chanteren door een dictator.
Waarom doen we dan opzitten en pootjes geven aan Biden?
pi_205295968
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:37 schreef Confetti het volgende:

[..]
Contracten en wetgeving zijn altijd makkelijk na te leven als het goed gaat.
Juist in tijden van crisis is het belangerijk dat deze nagekomen worden.

Op het moment dat je ze nu niet nakomt (en de andere partijen wel andere belangerijke zaken nakomen) kan je na de crisis nooit meer zaken doen.
Hell To The Liars
pi_205295982
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
omdat die mensen Biden geen dictator vinden. Soms is het antwoord heel makkelijk
pi_205295988
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
als de consequenties gedragen worden kan je die gewoon negeren.
https://nos.nl/artikel/24(...)land-heeft-te-weinig
Dat we dit jaar meer pompen moest van Duitsland

Wou je niet leveren dan riskeer je een (handels) oorlog met Duitsland. Dan rollebollen ze in het Kremlin van het lachen.
Vakman pur sang
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 12:43:39 #166
236264 crew  capricia
pi_205295990
Her is jammer dat het weer ieder land voor zich is, en er geen EU plan mogelijk is.

Lekker de prijs opdrijven voor de hoogste bieder. Waardoor NL tegen DL etc uitgespeeld gaat worden. In plaats van een blok te vormen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205295997
quote:

Klinkt echt wel als een oplossing ja :+ kassen sluiten want we hebben al zoveel eten de laatste tijd :D zwemles? In Nederland? Nee totaal niet essentieel.
pi_205295998
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe jij naar de wereld kijkt maar ik zie Biden niet als een dictator.
Hij is democratisch verkozen, moet werken met de politieke meerderheden die hij voor elkaar kan boksen en voor de rest is hij na 4 of 8 jaar weer weg.

Amerika is wel machtig en heeft veel vingers in de pap. Op dat vlak zijn we ook afhankelijk.
Aan de andere kant is Amerika ook afhankelijk van Europa en Azië als afzetmarkt.

Uiteindelijk moet je als Europa / EU zorgen dat je je eigen energievoorziening voor elkaar krijgt zonder al te veel afhankelijkheid van andere regio's.
pi_205295999
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:43 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat we dit jaar meer pompen moest van Duitsland

Wou je niet leveren dan riskeer je een (handels) oorlog met Duitsland. Dan rollebollen ze in het Kremlin van het lachen.
klopt maar het kan gewoon genegeerd worden indien men dit wil.
pi_205296005
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
klopt maar het kan gewoon genegeerd worden indien men dit wil.
Ja als je de problemen nog veel groter wil maken dan kan dat ja.
Vakman pur sang
pi_205296009
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:44 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja als je de problemen nog veel groter wil maken dan kan dat ja.
dat maar maar net hoe je ernaar kijkt
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 12:46:22 #172
236264 crew  capricia
pi_205296018
En GB is onze LNG-hub (zij hebben de meeste LNG havens en het gaat vervolgens via pijpleidingen naar ons). Die gaan dat natuurlijk ook voor zichzelf houden als de nood aan de man is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205296024
De inzet van de huidige contracten met Duitsland is om uiteindelijk niet meer te hoeven leveren en de gaswinning in Groningen geheel af te bouwen maar wel te overbruggen tot Duitsland zonder ons kan.

We hebben al eens getornd aan die contracten, het lijkt me goed om ze nu na te leven.
pi_205296025
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:46 schreef capricia het volgende:
En GB is onze LNG-hub (zij hebben de meeste LNG havens en het gaat vervolgens via pijpleidingen naar ons). Die gaan dat natuurlijk ook voor zichzelf houden als de nood aan de man is.
Ja maar die zijn uit de EU hè? Dus verantwoord.
Vakman pur sang
pi_205296036
We zullen moeten wennen dat de UK niet meer onze vriend zal zijn in de toekomst.
Vakman pur sang
pi_205296037
Onze Piet Paulusma voorspelde elk jaar in oktober weer een elfstedenwinter. Het zou wrang zijn als dat de komende winter wel zou uitkomen.,.
pi_205296040
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:49 schreef Idisrom het volgende:
Onze Piet Paulusma voorspelde elk jaar in oktober weer een elfstedenwinter. Het zou wrang zijn als dat de komende winter wel zou uitkomen.,.
Dan hebben we wel ietwat een probleem.
pi_205296065
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:04 schreef Glazenmaker het volgende:
Als sinds ik het nieuws volg is er iedere paar jaar wel weer iets wat het einde van Europa zal zijn, maar het loopt altijd af met een sisser. Heb even naar mijn eigen situatie gekeken en als morgen het gas uitvalt, dan zit ik lekker warm bij mijn ouders in de energieneutrale woning. Ook als dat niet kon dan vries ik niet dood in m'n jaren 50 appartement en met de magnetron kun je prima gezond eten verwarmen. Het zal geen culinair hoogtepunt worden, maar warm eten is er gewoon. Zelfs in extreem arme landen hebben ze ondanks de hoge energieprijzen nog steeds stroom. Misschien wat instabieler, maar het is er. Dat zal bij ons niet anders zijn.
Je leeft in een land dat in een economische en energiecrisis staat te belanden.
In de EU die meegesleurd zal worden in het slop wegens een energie crisis in Duitsland. Dat is een omvangrijk probleem.
In een land dat Oekraiense militairen heeft getraind en bijbehorende pantserhouwitsers heeft geleverd welke Russische doelen kunnen bereiken.
pi_205296066
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe jij naar de wereld kijkt maar ik zie Biden niet als een dictator.
Hij is democratisch verkozen, moet werken met de politieke meerderheden die hij voor elkaar kan boksen en voor de rest is hij na 4 of 8 jaar weer weg.

Amerika is wel machtig en heeft veel vingers in de pap. Op dat vlak zijn we ook afhankelijk.
Aan de andere kant is Amerika ook afhankelijk van Europa en Azië als afzetmarkt.

Uiteindelijk moet je als Europa / EU zorgen dat je je eigen energievoorziening voor elkaar krijgt zonder al te veel afhankelijkheid van andere regio's.
Intern niet, maar Amerika gedraagt zich mondiaal weldegelijk als dictator.

Dat veel mensen dat niet zo zien omdat we vanuit een Westerse bril kijken en het nieuws ook als zodanig voorgeschoteld krijgen is iets anders. Maar de VS heeft geen enkel probleem met een land plat te bombarderen als ze tegen de belangen van de VS ingaan.

Of andere dwangmiddelen (vraag maar eens aan ASML die een mooie deal niet door kunnen laten gaan omdat de VS die daar totaal niets over te zeggen hebben Nederland dreigt met sancties).
pi_205296094
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:49 schreef Idisrom het volgende:
ja, want met corona zo'n massaal evenement organiseren is wel een uitdaging.
pi_205296106
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat veel mensen dat niet zo zien omdat we vanuit een Westerse bril kijken en het nieuws ook als zodanig voorgeschoteld krijgen is iets anders. Maar de VS heeft geen enkel probleem met een land plat te bombarderen als ze tegen de belangen van de VS ingaan.

Of andere dwangmiddelen (vraag maar eens aan ASML die een mooie deal niet door kunnen laten gaan omdat de VS die daar totaal niets over te zeggen hebben Nederland dreigt met sancties).
oh je denk dat opkomen voor je land gelijk is aan dictatuur....
pi_205296119
quote:

[..]

Als asml chipmachines wil leveren aan n-k of Rusland of zelfs China dan hoop ik dat ze sancties krijgen ja.
Vakman pur sang
pi_205296130
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als asml chipmachines wil leveren aan n-k of Rusland of zelfs China dan hoop ik dat ze sancties krijgen ja.
NL houdt de export van de nieuwste machines naar china al tegen gelukkig
pi_205296178
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
oh je denk dat opkomen voor je land gelijk is aan dictatuur....
Als het een gevalletje ‘doen wat wij zeggen, anders behouden we ons het recht voor om jou aan te vallen’ (feitelijk hetgeen we Poetin nu verwijten): ja, inderdaad.
pi_205296186
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als het een gevalletje ‘doen wat wij zeggen, anders behouden we ons het recht voor om jou aan te vallen’ (feitelijk hetgeen we Poetin nu verwijten): ja, inderdaad.
dat verklaart veel van je opmerkingen. :Y
pi_205296191
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
NL houdt de export van de nieuwste machines naar china al tegen gelukkig
Het ging in dit situatie dan ook niet om de allernieuwste machines. Nederland had ook al de toestemming gegeven en toen greep de VS in en daar hadden ze het recht niet toe.

De VS is niets beters dan Rusland. Beiden zijn het bullies. China ook natuurlijk.
pi_205296196
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het ging in dit situatie dan ook niet om de allernieuwste machines. Nederland had ook al de toestemming gegeven en toen greep de VS in en daar hadden ze het recht niet toe.

De VS is niets beters dan Rusland. Beiden zijn het bullies. China ook natuurlijk.
jawel hoor, daar hadden ze wel recht toe
  zondag 10 juli 2022 @ 13:07:46 #188
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205296211
quote:

[..]

Maar toen China de export van rare earth metalen beperkte ging de VS klagen bij de WTO.
Dezelfde WTO waar het Appellate Body nu al enkele jaren geen zaken kan behandelen, omdat de VS benoemingen van nieuwe rechters blokkeert.
are we infinite or am I alone
pi_205296229
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:07 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Maar toen China de export van rare earth metalen beperkte ging de VS klagen bij de WTO.
Dezelfde WTO waar het Appellate Body nu al enkele jaren geen zaken kan behandelen, omdat de VS benoemingen van nieuwe rechters blokkeert.
wat ze ook mogen doen en volledig in hun recht staan.
Dat heet opkomen voor hun land en belangen. Dat zouden meer politici moeten doen.

Je hoeft niet naar de VS te luisteren maar dan komen er wel consequenties die je dan zal moeten aanvaarden. Het is het 1 of het ander, en elk land mag consequenties hangen aan gedrag wat ze niet bevalt. Dat is hun goed recht en gelukkig ook.
pi_205296237
(laat iedereen svp naar deze podcast luisteren)

quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:11 schreef capricia het volgende:
Voor de geïnteresseerden, hier een opwekkende podcast.

Maandag sluit de Nord Stream 1 gaspijplijn voor onderhoud, maar er wordt rekening mee gehouden dat Rusland m daarna niet meer openzet. Gevolg zou zijn: een economisch horror-scenario. Te gast is energie-analist Jilles van den Beukel.

Listen to this episode from Boekestijn en De Wijk | BNR on Spotify. Maandag sluit de Nord Stream 1 gaspijplijn voor onderhoud, maar er wordt rekening mee gehouden dat Rusland m daarna niet meer openzet. Gevolg zou zijn: een economisch horror-scenario. Te gast is energie-analist Jilles van den Beukel.
Het is het allemaal waard!
pi_205296268
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
wat ze ook mogen doen en volledig in hun recht staan.
Dat heet opkomen voor hun land en belangen. Dat zouden meer politici moeten doen.

Je hoeft niet naar de VS te luisteren maar dan komen er wel consequenties die je dan zal moeten aanvaarden. Het is het 1 of het ander, en elk land mag consequenties hangen aan gedrag wat ze niet bevalt. Dat is hun goed recht en gelukkig ook.
Dus Rusland had alle recht om Oekraïne binnen te vallen?
pi_205296272
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dus Rusland had alle recht om Oekraïne binnen te vallen?
volgens hun wel en zij accepteren de consequenties.

Zo werkt het geopolitiek, in een land of per individu.

Een gedrag heeft consequenties, als je de consequenties accepteert dan kan je dat gedrag gewoon doen. Niemand kan je tegenhouden behalve consequenties opleggen.
pi_205296288
--> NWS / Oorlog in Oekraïne #400 Eerste klaar KRT!

dan kunnen we hier verder met info over gas en pelletkachels :P
Hell To The Liars
pi_205296296
quote:
9s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:10 schreef Za het volgende:
(laat iedereen svp naar deze podcast luisteren)
[..]
Het is het allemaal waard!
Ik zet hem nu aan, Arend -Jan vind ik sowieso wel vermakelijk.
Hell To The Liars
pi_205296401
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
volgens hun wel en zij accepteren de consequenties.

Zo werkt het geopolitiek, in een land of per individu.

Een gedrag heeft consequenties, als je de consequenties accepteert dan kan je dat gedrag gewoon doen. Niemand kan je tegenhouden behalve consequenties opleggen.
Waarom bemoeien we ons hiermee dan?

Op zich een verfrissende kijk hoor, maar dat maakt het alleen maar zotter dat de EU zich zo in de nesten werkt.
pi_205296407
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Op zich een verfrissende kijk hoor, maar dat maakt het alleen maar zotter dat de EU zich zo in de nesten werkt.
We denken dat wel dat willen om Oekraïne te steunen.
Het helpt geen zak maar we doen graag dingen die ethisch goed voelen.
Vakman pur sang
pi_205296520
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:53 schreef Za het volgende:

[..]
Je leeft in een land dat in een economische en energiecrisis staat te belanden.
In de EU die meegesleurd zal worden in het slop wegens een energie crisis in Duitsland. Dat is een omvangrijk probleem.
In een land dat Oekraiense militairen heeft getraind en bijbehorende pantserhouwitsers heeft geleverd welke Russische doelen kunnen bereiken.
Jij leeft in een land waarin je de vrijheid hebt om te zeggen en denken wat je wil. Je gebruikt die vrijheid om een doorgedraaide dictator en oorlogsmisdrijven goed te praten. Van mij mag je hoor, maar schaam je je niet een beetje?
pi_205296647
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De kans op stroomuitval is voor huishoudens even groot of misschien zelfs groter dan de kans op gasuitval.

Ofwel: zorg dat je stroom hebt om je CV-ketel aan de gang te houden.
Hoe dan? Elektriciteit produceren doormiddel van een waterwiel?

pi_205296666
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

omdat de machthebbers het niet ok vinden en zij vinden dat die consequenties moet hebben. Maar blijkbaar vindt rusland het allemaal wel prima.
Als burger heb je de consequenties hiervan te accepteren, doe je dat niet, dan moet je zorgen dat je sterker bent, bv een revolutie ontketenen of een makkelijkere weg, zorgen dat er mensen machthebber worden die de aanval van rusland wel ok vinden dmv stemmen op zo'n partij.

In het klein kan je het vergelijken met mij: ik parkeer geregeld mijn auto verkeerd, ik accepteer als ik een boete krijg en ik blijf mijn auto geregeld verkeerd parkeren.
Of met bv te snel rijden. Ik accepteer het risico op een ongeluk met bijkomende onsequenties en ik accepteer de kans op een boete. Daarom verander ik mijn gedrag niet.

In het groot werkt het net zo. Totdat de consequenties wel erg genoeg zijn, zal de ander zijn gedrag niet veranderen.
De machthebber, die legt de consequenties op
Als NL bv toch ASML die deal wil geven, ondanks dat de VS met sancties dreigt, dan kan dat gewoon. NL zal dan die sancties moeten dragen of ervoor zorgen dat die sancties niet erg zijn.

Je kan het ook met SA vergelijken. Toen ze stopten met het leveren van olie aan de VS, toen wist de VS niet hoe snel ze vriendjes moesten worden met SA tot de dag van vandaag. De aanvallen op Jemen interesseert de VS dus ook niks.

Je moet trouwens niet doen alsof de wereld tegen de aanval van rusland in oekraine is. Het zijn alleen de westerse landen en ook daar zijn er een aantal van die het wel prima vinden, zoals bv Hongarije.
India, China, Brazilie, Zuid-afrika zijn bv ook landen die het wel prima vinden. Pakistan interesseert het ook niks.
Canada kan je trouwens nu ook in dat rijtje scharen, want ze leveren ondanks de sancties toch die onderdelen van de NS1.

[ Bericht 6% gewijzigd door sjorsie1982 op 10-07-2022 14:01:22 ]
pi_205296750
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:45 schreef alcapon6 het volgende:

[..]
Hoe dan? Elektriciteit produceren doormiddel van een waterwiel?

[ afbeelding ]
Ik heb eerder in het topic al opties genoemd.
pi_205296762
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb eerder in het topic al opties genoemd.
Is dat PV met accupakket? Dat lijkt mij het meest realistische namelijk, tenzij je natuurlijk een warmtepomp heb, want in de winter is de kans dat die PV niet genoeg opwekt redelijk groot in veel situaties.
pi_205297002
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Is dat PV met accupakket? Dat lijkt mij het meest realistische namelijk,
Als er af en toe stroom is kan zo'n 3.6kWh EcoFlow Delta Pro accupakket op zich voldoende zijn om vriezer en CV-ketel aan de gang te houden.

Als het vriest en winter is zal je mogelijk minder aan PV hebben.

Kleine aggregaat kan ook wonderen doen.

quote:
tenzij je natuurlijk een warmtepomp heb, want in de winter is de kans dat die PV niet genoeg opwekt redelijk groot in veel situaties.
Nee, met warmtepomp en zo'n accu ga je weinig uitrichten. In mijn geval helemaal niet omdat ik een 3-fase WP heb.
  zondag 10 juli 2022 @ 14:24:00 #203
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_205297088
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:23 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Mensen die momenteel nog alle gemakken hebben, de gemakken zijn hoogstens wat duurder geworden. Moet je eens zien hoe snel het sentiment van de massa omslaat wanneer er mogelijk echte klappen gaan vallen en bepaalde gemakken slechts beperkt of helemaal niet meer beschikbaar zijn.

Ik sta overigens versteld van de relatief beperkte media-aandacht voor het probleem wat we aankomende winter kunnen gaan krijgen. Ze gebruiken momenteel met mondjesmaat het woordje recessie. Als delen van de Europese industrie afgesloten moeten worden dan hebben we het niet meer over een recessie maar een depressie. Een crisis waarbij 2008 verbleekt.

Ik snap dat de energieafhankelijkheid van Rusland een probleem is maar ze hebben nu halsoverkop beslissingen genomen waarvan de gevolgen never nooit niet op dergelijk korte termijn gladgestreken kunnen worden. En we weten allemaal wat er gebeurd wanneer het volk geen brood en spelen heeft.

[ Bericht 9% gewijzigd door Twiitch op 10-07-2022 14:30:25 ]
  zondag 10 juli 2022 @ 14:28:07 #204
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205297141
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Is dat PV met accupakket? Dat lijkt mij het meest realistische namelijk, tenzij je natuurlijk een warmtepomp heb, want in de winter is de kans dat die PV niet genoeg opwekt redelijk groot in veel situaties.
Dan moet je wel voor een installatie kiezen die geschikt is voor off-grid toepassingen. Normale PV installaties hebben een omvormer die enkel werkt wanneer er netstroom is, omdat ze zelf geen wisselstroom kunnen genereren, ze "volgen" slechts de spanning van het net. En k gok dat een acupakket ook van dezelfde omvormer gebruik maakt.
Misschien dat het werkt als je een andere bron van wisselstroom aansluit, zoals een dieselaggregaat. Maar de kans lijkt me groot dat het resultaat weinig stabiel is, en de convertor zichzelf zal uitschakelen.

Edit; ben blijkbaar fout, zie dat de batterijen aangeboden worden met het argument:
quote:
En zelfs wanneer er sprake is van een stroomstoring, dan heeft u dankzij de zonnepanelen batterij nog 'gewoon' toegang tot stroom. Wel zo prettig!
pi_205297154
quote:
14s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:24 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Mensen die momenteel nog alle gemakken hebben, de gemakken zijn hoogstens wat duurder geworden. Moet je eens zien hoe snel het sentiment van de massa omslaat wanneer er mogelijk echte klappen gaan vallen en bepaalde gemakken slechts beperkt of helemaal niet meer beschikbaar zijn.

Ik sta overigens versteld van de relatief beperkte media-aandacht voor het probleem wat we aankomende winter kunnen gaan krijgen. Ze gebruiken momenteel met mondjesmaat het woordje recessie. Als delen van de Europese industrie afgesloten moeten worden dan hebben we het niet meer over een recessie maar een depressie. Een crisis waarbij 2008 verbleekt.
als het zover is dan verbleekt de jaren 30 zelf nog. En nee de crisis in 2008 haalde bij lange bij lange na niet de crisis van de jaren 30.

Daarom staan nu alle alarmbellen aan in europa.

Blijkbaar vinden de machthebbers dat de oorlog in oekraine nog erger is. Ergens geef ik ze ook wel gelijk, als Europa moet je niet willen dat er zo'n regeling komt als met SA zo dichtbij.
pi_205297168
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:28 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Dan moet je wel voor een installatie kiezen die geschikt is voor off-grid toepassingen. Normale PV installaties hebben een omvormer die enkel werkt wanneer er netstroom is, omdat ze zelf geen wisselstroom kunnen genereren, ze "volgen" slechts de spanning van het net. En k gok dat een acupakket ook van dezelfde omvormer gebruik maakt.
Misschien dat het werkt als je een andere bron van wisselstroom aansluit, zoals een dieselaggregaat. Maar de kans lijkt me groot dat het resultaat weinig stabiel is, en de convertor zichzelf zal uitschakelen.
Je denkt iets te grootschalig, we hadden het meer over dit soort spul.
En daar kunnen eventueel losse panelen op aangesloten worden.
Je gaat er geen woning mee van stroom voorzien maar je kan er wel je aquarium mee in leven houden of voorkomen dat je vriezer ontdooit.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205297176
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:28 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Zolang je omvormer maar spanning krijgt van een bron in de juiste formaat kan je prima off-grid met elke omvrormer.
pi_205297193
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
als het zover is dan verbleekt de jaren 30 zelf nog. En nee de crisis in 2008 haalde bij lange bij lange na niet de crisis van de jaren 30.

Gisteren had ik het in andere context erover met mijn pa.
Er was een oliecrisis in 73 en 79, en toen schoot de prijs van 3 naar 12 dollar :P
Toen was de rente 14 procent voor een hypotheek.

Wij hebben eigenlijk geen bijzondere grote crisis meegemaakt, tot deze periode eigenlijk (en daar moeten we nog maar zien of het echt heel pijnlijk gaat worden).
Hell To The Liars
pi_205297215
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:31 schreef Droopie het volgende:

[..]
Gisteren had ik het in andere context erover met mijn pa.
Er was een oliecrisis in 73 en 79, en toen schoot de prijs van 3 naar 12 dollar :P
Toen was de rente 14 procent voor een hypotheek.

Wij hebben eigenlijk geen bijzondere grote crisis meegemaakt, tot deze periode eigenlijk (en daar moeten we nog maar zien of het echt heel pijnlijk gaat worden).
En dat was NL. In de VS was het een tikkeltje erger in die tijd.
  zondag 10 juli 2022 @ 14:33:35 #210
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_205297218
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat mag ik hopen. Denk ook dat ze op de knietjes bidden voor een zachte winter want anders is het bij voorbaat al een verloren zaak.
  zondag 10 juli 2022 @ 14:34:18 #211
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205297228
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Zolang je omvormer maar spanning krijgt van een bron in de juiste formaat kan je prima off-grid met elke omvrormer.
Ik zie net op een website die thuisbatterijen verkoopt dat ze ook stroom leveren als het net uitvalt. My mistake.
pi_205297233
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:33 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Dat mag ik hopen. Denk ook dat ze op de knietjes bidden voor een zachte winter want anders is het bij voorbaat al een verloren zaak.
In dit soort gevallen worden er scenario's gemaakt. Duitsland heeft er 7 gemaakt en in 6 daarvan is er een gastekort.
  zondag 10 juli 2022 @ 14:35:36 #213
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_205297245
Ik heb hier nog 653219 rollen toiletpapier liggen van de tijd dat Corona in Nederland gearriveerd was.
Ik wikkel me daar wel mee in als het koud wordt
Ik ben inmiddels overleden
pi_205297252
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:33 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Volgens mij is de gasopslag vooral een probleem voor particulier vebruik. De industrie draait 365 dagen per jaar. Die Duitse energiemaatschappij draait 900 miljoen euro verlies per MAAND. Daarom denk ik dat ook in Nederland wat reuzen gigantische verliezen lijden, ook al gaat het doorberekenen hier makkelijker.
pi_205297296
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:36 schreef Confetti het volgende:

[..]
Volgens mij is de gasopslag vooral een probleem voor particulier vebruik. De industrie draait 365 dagen per jaar. Die Duitse energiemaatschappij draait 900 miljoen euro verlies per MAAND. Daarom denk ik dat ook in Nederland wat reuzen gigantische verliezen lijden, ook al gaat het doorberekenen hier makkelijker.
Er zijn dacht ik 10 grootverbruikers die meer dan 100 miljoen kuub3 aardgas per jaar verbruiken. De grootste gebruikt meer dan 1,5 miljard kuub per jaar, dat is 47 m3 per seconde. bij 365 dagen per jaar, echter er is jaarlijks wel een onderhoudsstop, dus het is meer m3 per seconde.
Daar kan geen opslag tegenop.
  Miss 200.000.000! zondag 10 juli 2022 @ 14:39:29 #216
367000 roos94
pi_205297303
Gelukkig maar dat NL geen echte winters meer kent.
pi_205297308
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:39 schreef roos94 het volgende:
eens in de 10 jaar, en de laatst was in 2009 _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door sjorsie1982 op 10-07-2022 14:47:52 ]
  zondag 10 juli 2022 @ 14:40:42 #218
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205297316
Spannend.
pi_205297319
quote:
2009/2010 was wel pittig qua sneeuw.

2012 nog op een haar na een Elfstedentocht

Daarna veel slappe hap maar we zitten wel weer in dezelfde 11-jarige zonnecyclus.

1985/1986 Elfstedentocht
1997 Elfstedentocht
2009/2010 stevige winter
Dus op zich zou het weer kunnen
pi_205297343
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
2009/2010 was wel pittig qua sneeuw.

2012 nog op een haar na een Elfstedentocht

Daarna veel slappe hap maar we zitten wel weer in dezelfde 11-jarige zonnecyclus.
in 2012? die heb ik niet meegemaakt, toen zat ik in afrika, maar ik kan me dat niet herinneren in het nieuws. Wel dat in mei 2013 er nog sneeuw viel
pi_205297369
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
in 2012? die heb ik niet meegemaakt, toen zat ik in afrika, maar ik kan me dat niet herinneren in het nieuws. Wel dat in mei 2013 er nog sneeuw viel
pi_205297395
quote:
hmm ok, ik liep toen in mijn korte broek en ging geregeld zwemmen in het buitenzwembad waarbij er af en toe apen voorbij kwamen
pi_205297557
quote:
Niet echt nee. Maar als het 2, 3 maanden flink koud is, zul je toch moeten stoken en dat gaan sommige mensen toch voelen in de beurs
  zondag 10 juli 2022 @ 14:54:06 #224
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_205297578
Gasveld in Groningen gaat gewoon open. :O
pi_205297625
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:54 schreef detaris het volgende:
dat sowieso, maar is dat genoeg?
pi_205298303
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

hmm ok, ik liep toen in mijn korte broek en ging geregeld zwemmen in het buitenzwembad waarbij er af en toe apen voorbij kwamen
@dick_laurent
  zondag 10 juli 2022 @ 15:35:59 #227
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205298420
Hier in België wordt nog vrij veel met stookolie verwarmd. Wij hadden vroeger mazoutkachels die met de hand gevuld moesten worden. In de kelder stond de stookolietank, en minstens 20 of 30 zwarte metalen "mazoutkannen". Geen idee waarom er zoveel waren, je had nooit meer dan één nodig (waren groot genoeg, 10 liter of meer).

Als de kachel uitgegaan was na een tijd gebrand te hebben had je een probleem: kon je wachten tot ie afgekoeld was, of meteen bijvullen, met het risco op een explosie door de gevormde dampen wanneer je de lucifer erin gooide, waarbij al het roet dat in de kachel op de wanden hing de kamer in geblazen werd.
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 15:46:01 #228
236264 crew  capricia
pi_205298592
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:54 schreef detaris het volgende:
Ja. Wel gaat dat gas naar de hoogste bieder in de EU. Dat zal Duitsland zijn.
Kunnen we lekker tegenop gaan bieden. :{

Er is wel in de EU over gesproken. Maar het is allemaal veel te vrijblijvend.

Bijv om een maximale prijs voor gas af te spreken, wat het hele blok maximaal wil betalen (zodat we geen astronomische prijzen moeten betalen), is geblokkeerd door NL.

Iets wat ons wel gelukt is met de coronavaccinaties, lukt ons nu niet met de gasprijzen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 15:49:17 #229
236264 crew  capricia
pi_205298648
Denk ook dat DL veel meer gaat slikken van Rusland dan veel andere landen. Puur vanwege hun afhankelijkheid van Russisch gas.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205298702
-Het is het niet waard-

[ Bericht 96% gewijzigd door Za op 10-07-2022 16:07:54 ]
pi_205298810
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 15:52 schreef Za het volgende:

[..]
Is deze democratie brengende natie en NATO lid ooit berecht voor hun oorlogsmisdaden:

[ afbeelding ]

En bespaar me het whataboutism, de selectieve verontwaardiging hier is onvoorstelbaar.
Dit was geen door de staat geooloofde of getolereerde misdaad. Daaruit zijn lessen getrokken en veroordelingen uit voortgekomen.

Appels met peren vergelijken.
pi_205298916
-Idem-

[ Bericht 99% gewijzigd door Za op 10-07-2022 16:22:56 ]
pi_205298991
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 15:49 schreef capricia het volgende:
Denk ook dat DL veel meer gaat slikken van Rusland dan veel andere landen. Puur vanwege hun afhankelijkheid van Russisch gas.
Het beste is gewoon kappen met die oorlog en weer normaal gaan doen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_205298996
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 15:49 schreef capricia het volgende:
Verwacht je niet dat Nederland en sowieso de EU water bij de wijn gaat doen capricia?
En dan onder het mom van beschermen van de armere EU landen.
pi_205299019
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 15:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Bijv om een maximale prijs voor gas af te spreken, wat het hele blok maximaal wil betalen (zodat we geen astronomische prijzen moeten betalen), is geblokkeerd door NL.

Iets wat ons wel gelukt is met de coronavaccinaties, lukt ons nu niet met de gasprijzen.
En dan? Als het te duur wordt met tekorten achterblijven? Dat is het punt een beetje..
En hoe verdeel je het tekort zegmaar?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 16:12:57 #236
236264 crew  capricia
pi_205299120
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:10 schreef ludovico het volgende:

[..]
En dan? Als het te duur wordt met tekorten achterblijven? Dat is het punt een beetje..
En hoe verdeel je het tekort zegmaar?
Lijkt me dat je dat als EU aan moet vliegen. Niet ieder land voor zichzelf en het rijkste land kan de hoogste prijs bieden.

Maar goed. Wij hebben Groninger gas. Kunnen we lekker voor veel geld verkopen tegen die tijd...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205299184
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:12 schreef capricia het volgende:

[..]
Lijkt me dat je dat als EU aan moet vliegen. Niet ieder land voor zichzelf en het rijkste land kan de hoogste prijs bieden.

Maar goed. Wij hebben Groninger gas. Kunnen we lekker voor veel geld verkopen tegen die tijd...
Tjah, Putin heeft je bij de ballen, en als je dan niet meer wilt betalen dan zegt Putin, ook goed, geen gas, geen enkel contract verbroken.
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 16:15:05 #238
236264 crew  capricia
pi_205299186
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:09 schreef Za het volgende:

[..]
Verwacht je niet dat Nederland en sowieso de EU water bij de wijn gaat doen capricia?
En dan onder het mom van beschermen van de armere EU landen.
Ik denk dat we veel eerder die zware wapens aan Oekraïne hadden moeten leveren. Niet dit halve zachte werk waardoor de oorlog nog jaren door gaat.
Dan waren die Russen allang uit Oekraïne gedonderd en konden we weer een beetje normale betrekkingen aangaan.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205299207
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk dat we veel eerder die zware wapens aan Oekraïne hadden moeten leveren. Niet dit halve zachte werk waardoor de oorlog nog jaren door gaat.
Dan waren die Russen allang uit Oekraïne gedonderd en konden we weer een beetje normale betrekkingen aangaan.
Weet niet of dat haalbaar had geweest.. Als je echt tegen oorlog was stond je met NATO aan de grens.
pi_205299397
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:15 schreef capricia het volgende:

Ik denk dat we veel eerder die zware wapens aan Oekraïne hadden moeten leveren.
En ondertussen verwachten dat Putin ons van gas blijft voorzien?
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 16:26:37 #241
236264 crew  capricia
pi_205299433
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:24 schreef Za het volgende:

[..]
Als we direct harder ingegrepen hadden en de Russen dat land uitgegooid hadden, was de oorlog nu voorbij.
Maar goed, achteraf kijk je een koe in zijn kont.. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205299463
Gewoon die NS-2 open gooien, kappen met die oorlog.
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 16:28:49 #243
236264 crew  capricia
pi_205299484
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:15 schreef ludovico het volgende:

[..]
Weet niet of dat haalbaar had geweest.. Als je echt tegen oorlog was stond je met NATO aan de grens.
Toen de Russen hun troepen aan het verzamelen waren bij de grens, eind vorig jaar, toen dacht ik dat het niet zo'n vaart zou lopen (wat heb ik me vergist). De inlichtingen van de VS gaven al aan dat ze een aanval aan het voorbereiden waren. En Oekraïne schreeuwde toen al om onze hulp.
Toen hadden we ze die zware wapens moeten leveren. Nu is het een beetje laat.

Achteraf gelul, ik weet het.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205299495
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Als we direct harder ingegrepen hadden en de Russen dat land uitgegooid hadden, was de oorlog nu voorbij.
Iedereen onderschat elkaar de moeder.
Beide hebben laten zien mensenlevens te willen offeren, pas als de militaire macht enorm scheef is zal dat oorlog daar hebben weerhouden.
pi_205299512
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:24 schreef Za het volgende:

[..]
Men is daar niet vanuit gegaan sinds 24 febr 2022, en dat hoeft ook niet.
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 16:30:03 #246
236264 crew  capricia
pi_205299514
quote:
87s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:28 schreef ludovico het volgende:
Hoever zou Rusland gaan in Oekraïne en andere landen ? Als wij stoppen met wapens en ze hun gang laten gaan..
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205299521
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:28 schreef capricia het volgende:

[..]
Toen de Russen hun troepen aan het verzamelen waren bij de grens, eind vorig jaar, toen dacht ik dat het niet zo'n vaart zou lopen (wat heb ik me vergist). De inlichtingen van de VS gaven al aan dat ze een aanval aan het voorbereiden waren. En Oekraïne schreeuwde toen al om onze hulp.
Toen hadden we ze die zware wapens moeten leveren. Nu is het een beetje laat.

Achteraf gelul, ik weet het.
Mja, en dan, zijn ze eerder out of bullets, of Rusland mikt die duurdere equipment kapot...

Nee, als je echt niet wilt dat ze binnen komen zet je NATO soldaten aan de grens.
pi_205299539
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:30 schreef capricia het volgende:

[..]
Hoever zou Rusland gaan in Oekraïne en andere landen ? Als wij stoppen met wapens en ze hun gang laten gaan..
Dan nemen ze gewoon alles over.... Nato grens zullen ze nog wel respecteren...
pi_205299577
quote:
87s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:28 schreef ludovico het volgende:
Gelukkig zijn niet alle mensen zo materialistisch als jij. Al gaan we economisch 50% terug dan nog hebben we het best.
pi_205299604
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:33 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Gelukkig zijn niet alle mensen zo materialistisch als jij. Al gaan we economisch 50% terug dan nog hebben we het best.
Welk voordeel zie jij precies in minder bedrijvigheid en meer oorlog?
  zondag 10 juli 2022 @ 16:35:43 #251
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_205299624
quote:

[..]
Dit soort makkelijk praten is altijd zo doorzichtig en geen kut waard :')
Als we economisch 50% teruggaan dan heeft 85% geen werk meer en kan de overheid geen uitkeringen meer betalen. Succes.
pi_205299638
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:31 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dan nemen ze gewoon alles over.... Nato grens zullen ze nog wel respecteren...
Tuurlijk het russische regieme heeft een goede historie wat betreft het respecteren van grenzen. Sowieso bestaat het woord respecteren niet in Rusland. Respecteren is might makes right in Russia.
pi_205299655
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:35 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Dit soort makkelijk praten is altijd zo doorzichtig en geen kut waard :')
Als we economisch 50% teruggaan dan heeft 85% geen werk meer en kan de overheid geen uitkeringen meer betalen. Succes.
Nee, dan kom je uit op het niveau jaren 70/80 en toen was het ook prima.
pi_205299689
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:37 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ff gemist wat er in Sri Lanka gebeurt?

https://twitter.com/BBBZeeland/status/1545715975915540480

Gas wordt ook massaal gebruikt voor kunstmest, we gaan gewoon letterlijk dood aan hongersnood als Putin dat zou willen en Jetten reageert als het balletje als die eruit ziet.
pi_205299731
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:34 schreef ludovico het volgende:

[..]
Welk voordeel zie jij precies in minder bedrijvigheid en meer oorlog?
Omscholing naar renewables plaatsen en maken, maar dan echt.

Zonder oorlogen geen civilisatie.
pi_205299752
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:42 schreef Digi2 het volgende:
Leuk, dat gaat nog 40 jaar duren.
Nu iets realistisch wat binnen een jaar opgepakt kan worden anders houden we het niet uit, ik zie geen opties.
pi_205299794
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:43 schreef ludovico het volgende:

[..]
Leuk, dat gaat nog 40 jaar duren.
Nu iets realistisch wat binnen een jaar opgepakt kan worden anders houden we het niet uit, ik zie geen opties.
Ik wel, een warme trui en niet lopen janken.
pi_205299803
Hoeveel mensen moeten er doodvriezen voordat ze in gaan zien dat ze misschien beter in roebels kunnen betalen.
pi_205299824
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik wel, een warme trui en niet lopen janken.
Eten op je bord vriend. _O-
pi_205299829
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:47 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Hoeveel mensen moeten er doodvriezen voordat ze in gaan zien dat ze misschien beter in roebels kunnen betalen.
Roebels betalen is alleen een punt vanwege bevriezen Euro's richting Rusland.

Wat denken ze nou zelf, dat betalen in een valuta die niet bruikbaar is voor Rusland een betaling inhoudt?
pi_205299849
quote:
80s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:40 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ff gemist wat er in Sri Lanka gebeurt?

Ik volg dat op de voet met grote interesse. Maar daar heb je het over een totale economische implosie van meer dan 90%. Van een matig niveau naar bijna nul. Hier is overgewicht een probleem daar zullen ze in Sri Lanka weinig last meer van hebben de komende jaren.
pi_205299862
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:42 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Zonder oorlogen geen civilisatie.
oke Greta, nu weer terug naar de realiteit.
pi_205299867
quote:

[..]
:')

death cult genot

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2022 16:52:36 ]
pi_205299869
quote:
Die Duitsers betalen allang in roebels.
pi_205299880
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:50 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik volg dat op de voet met grote interesse. Maar daar heb je het over een totale economische implosie van meer dan 90%. Van een matig niveau naar bijna nul. Hier is overgewicht een probleem daar zullen ze in Sri Lanka weinig last meer van krijgen de komende jaren.
elk nadeel heb zijn voordeel?
pi_205299882
quote:

[..]
Je onderschat de mogelijke gevolgen. Onze hele economische systeem kan omvallen. Daarbij stelde 2008 niets voor. Dat gaat enorme sociale onrust, armoede en honger opleveren.
  zondag 10 juli 2022 @ 16:55:32 #267
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205299903
Al gepost?
twitter
pi_205299972
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:53 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Je onderschat de mogelijke gevolgen. Onze hele economische systeem kan omvallen. Daarbij stelde 2008 niets voor. Dat gaat enorme sociale onrust, armoede en honger opleveren.
Ik hoop dat dit decadente en utopische economische systeem in elkaar stort.
Honger gaan we hier niet echt leiden en sociale onrust vermijden ten koste van alles is zo'n utopie.
  zondag 10 juli 2022 @ 17:01:20 #269
117098 Hathor
Effe niet
pi_205299987
quote:
We wonen hier niet in Alaska he.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_205299997
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik hoop dat dit decadente en utopische economische systeem in in elkaar stort.
Honger gaan we hier niet echt leiden en sociale onrust vermijden ten koste van alles is zo'n utopie.
The hack man. 8)7
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 17:02:50 #271
236264 crew  capricia
pi_205300008
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik hoop dat dit decadente en utopische economische systeem in in elkaar stort.
Nou, je zult in NL nog wel goed zitten. Maar andere landen die nu al echt last hebben van stijgende voedselprijzen (en het tekort aan kunstmest), gaan een heel zware periode met sociale onrusten tegemoet. Burgeroorlogen, vluchtelingenstromen etc.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205300030
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik hoop dat dit decadente en utopische economische systeem in elkaar stort.
Hoe kom je aan eten als het niet meer te betalen is???

Geen werk, geen geld, geen eten.
pi_205300032
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou, je zult in NL nog wel goed zitten. Maar andere landen die nu al echt last hebben van stijgende voedselprijzen, gaan een heel zware periode met sociale onrusten tegemoet. Burgeroorlogen, vluchtelingenstromen etc.
Dat is sowieso onvermijdelijk gezien de groei van de wereldbevolking, met name in Afrika.

NWS / De grote volksverhuizing #6
pi_205300100
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou, je zult in NL nog wel goed zitten. Maar andere landen die nu al echt last hebben van stijgende voedselprijzen (en het tekort aan kunstmest), gaan een heel zware periode met sociale onrusten tegemoet. Burgeroorlogen, vluchtelingenstromen etc.
Als de kunstmest onbetaalbaar wordt, dan lossen we hier in Nederland gelijk de stikstofcrisis op. |:)

Sowieso lijkt het erop dat de energieprijzen structureel hoger zullen blijven. Net als de voedselprijzen. Met alle gevolgen van dien. We zullen gedwongen moeten matigen.
pi_205300157
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:05 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat is sowieso onvermijdelijk gezien de groei van de wereldbevolking, met name in Afrika.

NWS / De grote volksverhuizing #6
[ afbeelding ]
Ja Malthus dacht dat die grens al bereikt was bij hoeveel miljard inwoners? 2?

Er is meer dan genoeg eten om iedereen te voeden en de rek is er totaal niet uit. Laat je niet ophitsen met fake news.
pi_205300170
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:08 schreef Jojoke het volgende:
Als de kunstmest onbetaalbaar wordt, dan lossen we hier in Nederland gelijk de stikstofcrisis op.
Valt tegen. Want zonder kunstmest uit te rijden zal de uitstoot nog steeds te hoog zijn voor die gebiedjes volgens de gehanteerde normen.
quote:
Sowieso lijkt het erop dat de energieprijzen structureel hoger zullen blijven. Net als de voedselprijzen. Met alle gevolgen van dien. We zullen gedwongen moeten matigen.
Je hebt gewoon voeding nodig, anders ga je plat.

Maar energie zal zeker eerst duurder worden en pas in de verre toekomst wat minder. Ik denk dat we de komende 20 jaar meer zullen betalen.
pi_205300180
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:08 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Als de kunstmest onbetaalbaar wordt, dan lossen we hier in Nederland gelijk de stikstofcrisis op. |:)

En gedwongen door baanverlies moeten omscholen / van baan veranderen.
Yep, maar dat besef is bij velen nog niet ingedaald.
De recessie is het medicijn, niet de kwaal.
pi_205300252
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]
En gedwongen door baanverlies moeten omscholen / van baan veranderen.
Yep, maar dat besef is bij velen nog niet ingedaald.
De recessie is het medicijn, niet de kwaal.
laughs in Modern Monetary Theory
pi_205300264
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:48 schreef ludovico het volgende:

[..]
Eten op je bord vriend. _O-
Ik heb voor 2 jaar voorraad potten, blikken, rijst etc.
  zondag 10 juli 2022 @ 17:20:24 #280
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_205300280
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik heb voor 2 jaar voorraad potten, blikken, rijst etc.
Succes als de buren het komen halen.
  zondag 10 juli 2022 @ 17:21:18 #281
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_205300293
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:37 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hahahaha zo werkt dat dus niet hè, wellicht na 10 jaar.

Maar de eerste 10 jaar zijn dan rampenjaren vol armoede, criminaliteit en demonstraties. En dan massale demonstraties van werkelozen en mensen zonder warm huis.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_205300296
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:20 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Succes als de buren het komen halen.
Daar is ook op geanticpeerd.
  zondag 10 juli 2022 @ 17:22:31 #283
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_205300315
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:11 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja Malthus dacht dat die grens al bereikt was bij hoeveel miljard inwoners? 2?

Er is meer dan genoeg eten om iedereen te voeden en de rek is er totaal niet uit. Laat je niet ophitsen met fake news.
Er is zeker genoeg. Maar in een realistische wereld zal er altijd ongelijkheid blijven.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_205300337
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:21 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Hahahaha zo werkt dat dus niet hè, wellicht na 10 jaar.

Maar de eerste 10 jaar zijn dan rampenjaren vol armoede, criminaliteit en demonstraties. En dan massale demonstraties van werkelozen en mensen zonder warm huis.
Het zij zo, hopelijk overleef je het of ook niet. Het leven is vol onzekerheden en daarmee dealen maakt het ook tot een uitdaging. De Nintendo kan dan ff in de kast.
pi_205300373
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:22 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Er is zeker genoeg. Maar in een realistische wereld zal er altijd ongelijkheid blijven.
Het idee dat mensen alleen voor voedsel elkaar de kop zouden inslaan/oorlogvoeren, is lachwekkend, een smartphone voldoet al.
  zondag 10 juli 2022 @ 17:33:04 #286
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205300471
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:55 schreef crystal_meth het volgende:
Al gepost?
[ twitter ]
Het belangrijkste nieuws in dit topic. Wat ook betekend dat gas gewoon blijft komen en dit topic op slot kan eigenlijk.
pi_205300546
quote:

[..]

Nederland zou nogal gestoord zijn wanneer het ASML toe zou staan productiemachines aan een vijandige natie te leveren.
pi_205300573
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:36 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
Nederland zou nogal gestoord zijn wanneer het ASML toe zou staan productiemachines aan een vijandige natie te leveren.
Als je gelooft in vijandige naties dan maak je kernwapens.
pi_205300619
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:26 schreef capricia het volgende:

Of heel misschien was er een reden dat deze invasie er was?

Amnesty International:
Ukraine must stop ongoing abuses and war crimes by pro-Ukrainian volunteer forces
https://www.amnesty.org/e(...)an-volunteer-forces/

https://english.almayadee(...)als-and-monks-hostag

[ Bericht 2% gewijzigd door Za op 10-07-2022 17:49:18 ]
pi_205300667
Mwja zonder gas houd je het nog wel vol....drinkwater...1dag en heel het land ligt plat..
Ik zwaai naar dieren.
pi_205300671
quote:
Nee. Je gaat maar naar een internationaal gerechtshof als het je niet aanstaat wat er in een land gebeurd.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  zondag 10 juli 2022 @ 17:46:05 #292
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_205300683
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 15:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Vadertje Staat moet wél wat verdienen he... _O-
pi_205300701
2 ouders..3 kinderen...wc spoelt maar 1x...hoe ga je al die stront en kotszooi wassen?
Regenwater? Waar dan

Gas :') :') :') :') :')
Ik zwaai naar dieren.
pi_205300710
quote:
Er gaan geen mensen doodvriezen, dramaqueen. :')
pi_205300754
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:16 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Er is natuurlijk nog levering vanuit andere bronnen. Eerst wordt de industrie gesloten, dan bv andere afnemers en dan als laatste pas de huishoudens.
Het liefste zou je hebben dat de beleidsmakers de eerste zijn die er last van hebben.

Maar helaas
pi_205300778
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:47 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
Er gaan geen mensen doodvriezen, dramaqueen. :')
Het moet wel een beetje spannend blijven natuurlijk :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~
Ik zwaai naar dieren.
pi_205300787
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:41 schreef Za het volgende:

[..]
Of heel misschien was er een reden dat deze invasie er was?

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Amnesty International:
Ukraine must stop ongoing abuses and war crimes by pro-Ukrainian volunteer forces
https://www.amnesty.org/e(...)an-volunteer-forces/

https://english.almayadee(...)als-and-monks-hostag
Nee de reden is de imperialistische ambities van Putler. Nazi's en de NAVO zijn rookgordijnen.
pi_205300812
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:38 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als je gelooft in vijandige naties dan maak je kernwapens.
China en Rusland zijn gewoon vijandige naties (en in het geval van Rusland zelfs regelrechte nazi's) hoor.
pi_205300858
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:54 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
China en Rusland zijn gewoon vijandige naties (en in het geval van Rusland zelfs regelrechte nazi's) hoor.
We handelen wel extreem veel met ze en zijn echt mega afhankelijk van elkaar. Wij meer van hen zelfs.
pi_205300884
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:58 schreef ludovico het volgende:

[..]
We handelen wel extreem veel met ze en zijn echt mega afhankelijk van elkaar. Wij meer van hen zelfs.
Klopt, het was en is dan ook een onzalig idee om zo afhankelijk van dergelijke regimes en volkeren te worden voor een paar grijpstuivers.
pi_205300897
quote:
Het heeft te maken met dat er ook Amerikaanse tech/patenten in die ASML machines zitten. En die zijn gebonden aan Amerikaanse regels als zoiets ook "militair" ingezet kan worden. Of het correct is en of je het er wel/niet mee eens bent, het recht hebben ze wel.

Uiteraard is het vooral politiek, die Amerikanen is het waarschijnlijk al een doorn in het oog dat ASML niet Amerikaans is.
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 18:03:19 #302
236264 crew  capricia
pi_205300901
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:46 schreef detaris het volgende:

[..]
Vadertje Staat moet wél wat verdienen he... _O-
Als dat geld nu naar de Groningers ging...
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')