abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205295077
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik had een jaar of twee terug een kapotte cv ketel vlak voor kerst, wat een maand duurde voor er een nieuwe in zat. Met zo’n klein elektrisch ding van 15 euro bij de Gamma kon ik met 2x per dag een half uur dat ding aanzetten de woning netjes op 21 graden houden.

Het is dat ik het comfort van vloerverwarming wil, anders was ik met de verwarming al van het gas af gegaan.
Tnx voor de tip :)
Ik ga in september wel eens kijken wat de stand van zaken in de wereld is en daar dan op anticiperen.
Een goed paar sokken is dan ook geen overbodige luxe bv.

100 euro investeren om te zorgen dat er geen ijskristallen aan de binnenkant van mijn huis zitten is dat wel waard.
Hell To The Liars
pi_205295105
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:58 schreef Droopie het volgende:

[..]
Tnx voor de tip :)
Ik ga in september wel eens kijken wat de stand van zaken in de wereld is en daar dan op anticiperen.
Een goed paar sokken is dan ook geen overbodige luxe bv.

100 euro investeren om te zorgen dat er geen ijskristallen aan de binnenkant van mijn huis zitten is dat wel waard.
In geval van gasafsluiting wordt het gebruik van electrische kachels zwaar verboden.
Mocht je (als placebo) iets willen voorbereiden, neem dan zo’n brandstofkachel, met de brandstof.

https://superzelfvoorzien(...)m-voor-kachel-kopen/
Vakman pur sang
pi_205295117
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

maar geen gas is geen gas. Hoe moet dit worden opgelost?
En vooral waarom is dit nodig geweest, wat is de winst van deze energie crisis, waarom blijven volharden in die onzin, want ondertussen nemen we gewoon bruinkool af van Rusland.
pi_205295121
Nederland kan altijd nog de aardgasproductie opschroeven in uiterste nood en omdat veel landen al geheel, danwel gedeeltelijk hoog calorisch gas gebruiken blijft zelfs dat beperkt. In Nederland wordt nog steeds hoofdzakelijk gebruik gemaakt van laag calorisch gas.
De effecten zijn nogal verschillend voor de landen in europa. In Frankrijk heeft men bij een groot aantal kerncentrales corrosie in leidingen vastgesteld en dat wordt nu vervangen. Probleem is dat Frankrijk nu veel minder stroom produceert wat ook voor een zeer groot deel wordt gebruikt voor verwarming en air-conditioning. Doorgaans exporteert Frankrijk veel stroom maar dat is nu niet meer het geval. Nederland heeft eigen aardgas en daarnaast de beschikking over LNG terminals. Wij kunnen zonder dat russische gas. Noorwegen is een grote aardgas exporteur en verdient eraan omdat ze zelf weinig gas gebruiken maar elektra met name uit waterkracht gewonnen. Oostenrijk gaat helemaal door het putje als de gasleverancies uit Rusland stoppen, die gebruiken bijna uitsluitend russisch aardgas. Een wintervakantie in Oostenrijk boeken wordt een thriller waar blijkbaar nogal wat toeristen graag in terecht willen komen, dat wordt weer lachen straks.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205295137
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:03 schreef Za het volgende:

[..]
En vooral waarom is dit nodig geweest, wat is de winst van deze energie crisis, waarom blijven volharden in die onzin, want ondertussen nemen we gewoon bruinkool af van Rusland.
En heul veul olie.
Maar dit willen we niet, ondanks dat sommige politici het roepen, het is Poetin die gas gebruikt als politieke dwang.
Vakman pur sang
pi_205295164
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:04 schreef Lospedrosa het volgende:
het is Poetin die gas gebruikt als politieke dwang.
Dat is precies wat hij doet idd
pi_205295169
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:16 schreef Van_Poppel het volgende:
Eigenlijk zou men moeten nadenken over onorthodoxe maatregelen.

* Huishoudens afsluiten van gas van april - oktober. Je gebruikt het immers in deze periode alleen om te douchen.
* In de wintermaanden gas op de bon (Max. 2 of 3 kuub gas per dag per huishouden). Weet niet of dit technisch mogelijk is.
* Niet essentiële energieslurpers zoals zwembaden en sauna’s sluiten.
* Bedrijven die veel gas gebruiken en het niet kunnen betalen failliet laten gaan (bijvoorbeeld kassen).
En dit alles omdat "we stand with Ukraine"?
pi_205295206
quote:

het is Poetin die gas gebruikt als politieke dwang.
Nee, wij gebruikten de sancties als dwang. Hij is lange tijd gewoon blijven leveren, ondanks dat zijn tegoeden bevroren waren.
Op een gegeven moment houdt het dan een keer op.
Ik denk dat het nog aardig is dat hij een roebel constructie heeft aangeboden ipv de levering stop te zetten.
pi_205295225
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:11 schreef Za het volgende:

[..]
Nee, wij gebruikten de sancties als dwang. Hij is lange tijd gewoon blijven leveren, ondanks dat zijn tegoeden bevroren waren.
Op een gegeven moment houdt het dan een keer op.
Ik denk dat het nog aardig is dat hij een roebel constructie heeft aangeboden ipv de levering stop te zetten.
Opzich wel ja, maar hij had ook bruinkool of olie kunnen stoppen. Toch gebruikt hij gas omdat hij donders goed weet dat Europa daarmee in een enorme crisis komt.
Ook dom hoor van met name Duitsland en Oostenrijk.
Vakman pur sang
pi_205295230
quote:

* Huishoudens afsluiten van gas van april - oktober. Je gebruikt het immers in deze periode alleen om te douchen.
* In de wintermaanden gas op de bon (Max. 2 of 3 kuub gas per dag per huishouden). Weet niet of dit technisch mogelijk is.
* Bedrijven die veel gas gebruiken en het niet kunnen betalen failliet laten gaan (bijvoorbeeld kassen).
Douchen kost echt niks.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205295243
quote:

Ons lekker weer in de reet naaien voor geopolitiek.
.
pi_205295259
Mocht er echt een energiecrisis uitbreken de komende winter dan:

- zet een tent op in je woonkamer en slaap daar in (gooi er eventueel een deken overheen), in een kleine ruimte hou je de warmte beter vast
- mocht er stroom zijn: gebruik een elektrische deken, die neemt maar zo'n 50 tot 75Watt
- heb je een camping kooktoestel? zorg voor voldoende gasflessen of -patronen zodat je altijd kan koken op 1 of 2 pitten
- zorg dat je voedsel in huis hebt dat voorgekookt is (blik / zak) zodat je het alleen hoeft op te warmen
- zorg voor een lege waterjerrycan (opvouwbaar kan je overal kwijt) zodat je voor enkele dagen drinkwater kan bufferen

Heb je een leuk budget dan kan je nog naar dit soort "powerbanks" kijken (EcoFlow, Bluetti) van 300Wh tot 3.600Wh opslag. Op de grootste kan een vriezer een paar dagen draaien, op de kleinste een LED-lamp en de zuurstofpomp van je aquarium. Aggregaat is ook een optie maar dan moet je ook brandstof opslaan (of uit je auto kunnen tappen). Denk ook aan verlengsnoeren van juiste lengte en dikte.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-07-2022 11:24:16 ]
pi_205295274
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:08 schreef Za het volgende:

[..]
Dat kunnen we jou niet verwijten iig.

Rusland en die dikke plofkop dictator zijn geen betrouwbare partij meer, daar moet je geen zaken meer mee doen.
We zullen door deze moeilijke periode heen moeten maar daarna zijn we voor de toekomst wel in grotere mate onafhankelijk van Rusland.
pi_205295278
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:02 schreef Lospedrosa het volgende:

In geval van gasafsluiting wordt het gebruik van electrische kachels zwaar verboden.

En hoe gaat oom agent dat controleren?

Juist.
pi_205295289
quote:

[..]
Er wordt duidelijk bewust aangestuurd op een financiële reset. Dan hoeven de politici niet uit te leggen waarom die onzinnige lockdowns zoveel geld kosten en kun je nu Ome Vlad de schuld geven.
pi_205295290
quote:
10s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Juist.
Telefoontjes van de buren, in tijden van oorlog/ crisis laten de nederlanders zich vaak kennen.
Hell To The Liars
  zondag 10 juli 2022 @ 11:21:16 #67
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_205295292
quote:

[..]

Juist.
Met de slimme meters van tegenwoordig is dat eenvoudig te controleren.
pi_205295295
quote:

[..]
Daar ging het niet over. De vraag was wat een oplossing is bij geen gas meer. Als je de doelpalen verplaatst dan hou ik het voor gezien
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205295303
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als je echt een soort placebo achter de hand wil houden, dan zou je een peteoleumkachel, of pelletkachel incl de brandstof nu al moeten aanschaffen. Voor koken idd de magnetron of kleine losse inductiekookplaat.
Zijn die er nog dan?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 11:22:27 #70
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_205295307
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er wordt duidelijk bewust aangestuurd op een financiële reset. Dan hoeven de politici niet uit te leggen waarom die onzinnige lockdowns zoveel geld kosten en kun je nu Ome Vlad de schuld geven.
8)7
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_205295313
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nou, ik wil wel gezond eten. Maar goed, naast de combi magnetron (die hier ook een volwaardige oven heeft) heb ik een combi stoomoven. Dus daarmee kan ik prima gezond eten. En de steak kan gewoon op de grill.

Maar als je alleen maar een magnetron hebt, dan is dat wel ellendig.
Zeker, maar ook in een ellendige situatie is er voedsel, maar geen decadentie meer.
pi_205295318
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
:D
pi_205295322
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:21 schreef Droopie het volgende:

[..]
Telefoontjes van de buren, in tijden van oorlog/ crisis laten de nederlanders zich vaak kennen.
Ik zou inderdaad bellen dan.
Als ik geen stroom heb dan bevriest mijn warmtewisselaar en breekt deze in mijn warmtepomp.
pi_205295326
quote:

[..]

Juist.
Dat is eenvoudig te realiseren voor de netbeheerder, die schakelt wijken af die teveel gebruiken of mensen maken hun eigen hoofdzekering defect en ze zetten er een lagere waarde in.
Zonder gas zal er een enorm electriciteits randsoen zijn want het gebrek aan energie zal men willen compenseren met electrische verwarming.
Wat niet gaat natuurlijk.
Vakman pur sang
pi_205295337
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Zijn die er nog dan?
Welke?
Vakman pur sang
pi_205295340
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Welke?
Dat soort kacheltjes
pi_205295345
quote:

[..]

Juist.
Ooit mochten we maar 3 mensen op bezoek, hoe wil ook agent dat controleren?
Vakman pur sang
pi_205295350
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nou, ik wil wel gezond eten. Maar goed, naast de combi magnetron (die hier ook een volwaardige oven heeft) heb ik een combi stoomoven. Dus daarmee kan ik prima gezond eten. En de steak kan gewoon op de grill.

Maar als je alleen maar een magnetron hebt, dan is dat wel ellendig.
Ik vind het wel best.
Als de stroom hier uitvalt dan knal ik een pannetje op m'n campingaz toestel, gooi er een blik bruine bonen en wat kruiden in leeg en voor de rest zie ik wel wat ik er mee combineer.

Het is dan even niet anders.
pi_205295351
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is eenvoudig te realiseren voor de netbeheerder, die schakelt wijken af die teveel gebruiken of mensen maken hun eigen hoofdzekering defect en ze zetten er een lagere waarde in.
Zonder gas zal er een enorm electriciteits randsoen zijn want het gebrek aan energie zal men willen compenseren met electrische verwarming.
Ik lees het al, jij bent de man die we kunnen gebruiken in geval van een gastekort :P

Aub de beste tips in mijn DM tegen die tijd, voor het plebs bij de gamma gaat hamsteren ;)
Hell To The Liars
pi_205295355
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik vind het wel best.
Als de stroom hier uitvalt dan knal ik een pannetje op m'n campingaz toestel, gooi er een blik bruine bonen en wat kruiden in leeg en voor de rest zie ik wel wat ik er mee combineer.

Dat is hoe normale mensen omgaan in due situatie. Die gaan niet huilen om hun decadent biefstukje in de magnetron.
pi_205295361
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat soort kacheltjes
Tuurlijk.
Zibro is een bekende, werkt zonder stroom ook.
https://bestgekozen.nl/beste-petroleumkachel/
Vakman pur sang
pi_205295365
quote:

[..]
En heul veul olie.
Maar dit willen we niet, ondanks dat sommige politici het roepen, het is Poetin die gas gebruikt als politieke dwang.
Dat is wel heel simplistisch. Het is de EU die deze energieoorlog is begonnen onder druk van Biden en overige senielen aldaar. Het afsluiten van het gas is een reactie daarop die volledig te verwachten was.
pi_205295366
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:26 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik lees het al, jij bent de man die we kunnen gebruiken in geval van een gastekort :P

Aub de beste tips in mijn DM tegen die tijd, voor het plebs bij de gamma gaat hamsteren ;)
Een trui en jas
pi_205295367
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zou inderdaad bellen dan.
Als ik geen stroom heb dan bevriest mijn warmtewisselaar en breekt deze in mijn warmtepomp.
Daarom is een aggregaat wel handig als back-up. Al is het maar om je warmtepomp enkele uren per dag te kunnen laten draaien (uitgaande van een 1-fase model).
pi_205295368
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:08 schreef Za het volgende:

[..]
We stand with Uraine... op gepaste afstand.
pi_205295374
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:27 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Tuurlijk.
Zibro is een bekende, werkt zonder stroom ook.
https://bestgekozen.nl/beste-petroleumkachel/
Die zijn nu al praktisch uitverkocht, als ik het zo zie.
Dus zou niet tot november wachten om zo'n ding te kopen als je dat plan hebt :+
pi_205295383
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:13 schreef raptorix het volgende:

[..]
Douchen kost echt niks.
En het is ook een beetje idioot om maanden niet te douchen.
pi_205295388
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat is wel heel simplistisch. Het is de EU die deze energieoorlog is begonnen onder druk van Biden en overige senielen aldaar. Het afsluiten van het gas is een reactie daarop die volledig te verwachten was.
Klopt ja, de VS heeft gezorgd dat wij hier geen gas krijgen van Rusland. Poetin gebruikt het wel politiek. Kijk hoeveel moeite Duitsland daarmee heeft. Dit was niet de keuze van de EU maar van UK/US
Vakman pur sang
pi_205295391
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die zijn nu al praktisch uitverkocht, als ik het zo zie.
Dus zou niet tot november wachten om zo'n ding te kopen als je dat plan hebt :+
Das niet voor niks. ;)
Vakman pur sang
pi_205295398
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:14 schreef Fer het volgende:

[..]
Ons lekker weer in de reet naaien voor geopolitiek.
Misschien moet de rest van Nederland eens meedoen met de boeren en eisen dat het huidige kabinet opstapt en het volgende kabinet tegen Europa zegt dat ze gewoon hun eigen plan gaan trekken zo lang als ze daar alleen maar bezig zijn met stupiditeiten ter meerdere eer en glorie van de politici daar (stuk voor stuk uitgerangeerd in eigen land, binnenkort zal ook Rutte daar rondlopen).
pi_205295406
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:21 schreef Droopie het volgende:

[..]
En hoe zien de buren dat dan?
pi_205295413
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:21 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Met de slimme meters van tegenwoordig is dat eenvoudig te controleren.
Ook niet hoor. Die zien niet het verschil tussen een oven en een kacheltje.
pi_205295429
quote:
2s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:22 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
8)7
Als jij een andere mogelijke reden kan verzinnen waarom men in Europa kiest voor het opblazen van het economische systeem hoor ik het graag.
pi_205295435
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jawel, de oven is aan tussen 17:00 en 19:00.
E kachels zijn al vaak 3 of 6 kw bij 2 stuks en tonen ander gedrag in verbruik.
Vakman pur sang
pi_205295436
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
En hoe ga je dat uitleggen aan al die mensen die braaf een elektrische auto zijn gaan rijden?
  zondag 10 juli 2022 @ 11:36:42 #96
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_205295437
quote:

[..]
Een oven is een soort van kachel; ik denk dat het dan ook niet de bedoeling is dat je de hele dag je oven aanzet. Er zal dan wel een soort rantsoen komen van 5kWh/dag. Dan moet je zelf maar bepalen of je dat aan je warmtepomp, gaming pc, oven of kacheltje besteedt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Van_Poppel op 10-07-2022 11:44:17 ]
pi_205295441
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ooit mochten we maar 3 mensen op bezoek, hoe wil ook agent dat controleren?
Werd ook niet gecontroleerd.
pi_205295443
quote:

[..]
En hoe zien de buren dat dan?
Het maakt niet zoveel uit of buren het zien.
Als heel Nederland aan de elektrische kacheltjes gaat omdat er geen aardgas is, dan wordt het vanzelf donker in je wijk. Gegarandeerd, om 2 redenen:
- als er geen aardgas is, valt de helft van de stroomproductie weg
- het stroomnet heeft niet de capaciteit om >9 miljoen elektrische kacheltjes van stroom te voorzien

Maar nogmaals, de kans dat er geen stroom is komende winter is waarschijnlijk sowieso groter dan dat er voor huishoudens geen (laagcalorisch) gas is.

Je kan dus beter nadenken hoe je je CV-ketel van stroom gaat voorzien.

Heb je een antieke gaskachel dan hoef je niet veel te doen, die werken zonder stroom ( @machtpen )
Als je een houtkachel hebt zit je ook goed, tenzij je CV-systeem daar aan gekoppeld is, dan zou je stroom moeten hebben voor kleppen en de pomp.

Mijn voorstel: denk er nu over na wat je doet als stroom en/of gas uitvallen en als je er geen antwoord op hebt, ga kijken hoe je je kan voorbereiden. Dat kan soms met simpele ingrepen.

Ik heb hier aquaria en vriezers (met prooidieren voor m'n huisdieren), dat is mijn prioriteit. Zelf kan ik wel in een tent in de woonkamer gaan slapen met eventueel een elektrische deken.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-07-2022 11:44:02 ]
pi_205295444
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als jij een andere mogelijke reden kan verzinnen waarom men in Europa kiest voor het opblazen van het economische systeem hoor ik het graag.
Alles behalve een voorgezet plan voor een great reset van hogerhand. Maar dan ook echt alles.
pi_205295468
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik vind het wel best.

Ja, ik ga desnoods een tijd op de boot leven, maar je snapt toch ook wel dat als dit gebeurt de pleuris uitbreekt. Dit pikken mensen niet.

Vlaggetje uit voor Oekraïne, ok. Wat militair materiaal die kant op. Prima. Maar toch godverdomme niet terug naar de 19e eeuw? Voor een land waar we echt helemaal niets mee hebben en waar we niet eens een associatieverdrag mee wilden!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')