abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205296762
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb eerder in het topic al opties genoemd.
Is dat PV met accupakket? Dat lijkt mij het meest realistische namelijk, tenzij je natuurlijk een warmtepomp heb, want in de winter is de kans dat die PV niet genoeg opwekt redelijk groot in veel situaties.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205297002
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Is dat PV met accupakket? Dat lijkt mij het meest realistische namelijk,
Als er af en toe stroom is kan zo'n 3.6kWh EcoFlow Delta Pro accupakket op zich voldoende zijn om vriezer en CV-ketel aan de gang te houden.

Als het vriest en winter is zal je mogelijk minder aan PV hebben.

Kleine aggregaat kan ook wonderen doen.

quote:
tenzij je natuurlijk een warmtepomp heb, want in de winter is de kans dat die PV niet genoeg opwekt redelijk groot in veel situaties.
Nee, met warmtepomp en zo'n accu ga je weinig uitrichten. In mijn geval helemaal niet omdat ik een 3-fase WP heb.
  zondag 10 juli 2022 @ 14:24:00 #203
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_205297088
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:23 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Je onderschat hoeveel mensen zich niet willen laten chanteren door een dictator.
Mensen die momenteel nog alle gemakken hebben, de gemakken zijn hoogstens wat duurder geworden. Moet je eens zien hoe snel het sentiment van de massa omslaat wanneer er mogelijk echte klappen gaan vallen en bepaalde gemakken slechts beperkt of helemaal niet meer beschikbaar zijn.

Ik sta overigens versteld van de relatief beperkte media-aandacht voor het probleem wat we aankomende winter kunnen gaan krijgen. Ze gebruiken momenteel met mondjesmaat het woordje recessie. Als delen van de Europese industrie afgesloten moeten worden dan hebben we het niet meer over een recessie maar een depressie. Een crisis waarbij 2008 verbleekt.

Ik snap dat de energieafhankelijkheid van Rusland een probleem is maar ze hebben nu halsoverkop beslissingen genomen waarvan de gevolgen never nooit niet op dergelijk korte termijn gladgestreken kunnen worden. En we weten allemaal wat er gebeurd wanneer het volk geen brood en spelen heeft.

[ Bericht 9% gewijzigd door Twiitch op 10-07-2022 14:30:25 ]
Graag op anoniem
  zondag 10 juli 2022 @ 14:28:07 #204
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205297141
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Is dat PV met accupakket? Dat lijkt mij het meest realistische namelijk, tenzij je natuurlijk een warmtepomp heb, want in de winter is de kans dat die PV niet genoeg opwekt redelijk groot in veel situaties.
Dan moet je wel voor een installatie kiezen die geschikt is voor off-grid toepassingen. Normale PV installaties hebben een omvormer die enkel werkt wanneer er netstroom is, omdat ze zelf geen wisselstroom kunnen genereren, ze "volgen" slechts de spanning van het net. En k gok dat een acupakket ook van dezelfde omvormer gebruik maakt.
Misschien dat het werkt als je een andere bron van wisselstroom aansluit, zoals een dieselaggregaat. Maar de kans lijkt me groot dat het resultaat weinig stabiel is, en de convertor zichzelf zal uitschakelen.

Edit; ben blijkbaar fout, zie dat de batterijen aangeboden worden met het argument:
quote:
En zelfs wanneer er sprake is van een stroomstoring, dan heeft u dankzij de zonnepanelen batterij nog 'gewoon' toegang tot stroom. Wel zo prettig!
are we infinite or am I alone
pi_205297154
quote:
14s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:24 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Mensen die momenteel nog alle gemakken hebben, de gemakken zijn hoogstens wat duurder geworden. Moet je eens zien hoe snel het sentiment van de massa omslaat wanneer er mogelijk echte klappen gaan vallen en bepaalde gemakken slechts beperkt of helemaal niet meer beschikbaar zijn.

Ik sta overigens versteld van de relatief beperkte media-aandacht voor het probleem wat we aankomende winter kunnen gaan krijgen. Ze gebruiken momenteel met mondjesmaat het woordje recessie. Als delen van de Europese industrie afgesloten moeten worden dan hebben we het niet meer over een recessie maar een depressie. Een crisis waarbij 2008 verbleekt.
als het zover is dan verbleekt de jaren 30 zelf nog. En nee de crisis in 2008 haalde bij lange bij lange na niet de crisis van de jaren 30.

Daarom staan nu alle alarmbellen aan in europa.

Blijkbaar vinden de machthebbers dat de oorlog in oekraine nog erger is. Ergens geef ik ze ook wel gelijk, als Europa moet je niet willen dat er zo'n regeling komt als met SA zo dichtbij.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205297168
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:28 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Dan moet je wel voor een installatie kiezen die geschikt is voor off-grid toepassingen. Normale PV installaties hebben een omvormer die enkel werkt wanneer er netstroom is, omdat ze zelf geen wisselstroom kunnen genereren, ze "volgen" slechts de spanning van het net. En k gok dat een acupakket ook van dezelfde omvormer gebruik maakt.
Misschien dat het werkt als je een andere bron van wisselstroom aansluit, zoals een dieselaggregaat. Maar de kans lijkt me groot dat het resultaat weinig stabiel is, en de convertor zichzelf zal uitschakelen.
Je denkt iets te grootschalig, we hadden het meer over dit soort spul.
En daar kunnen eventueel losse panelen op aangesloten worden.
Je gaat er geen woning mee van stroom voorzien maar je kan er wel je aquarium mee in leven houden of voorkomen dat je vriezer ontdooit.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205297176
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:28 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Zolang je omvormer maar spanning krijgt van een bron in de juiste formaat kan je prima off-grid met elke omvrormer.
pi_205297193
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
als het zover is dan verbleekt de jaren 30 zelf nog. En nee de crisis in 2008 haalde bij lange bij lange na niet de crisis van de jaren 30.

Gisteren had ik het in andere context erover met mijn pa.
Er was een oliecrisis in 73 en 79, en toen schoot de prijs van 3 naar 12 dollar :P
Toen was de rente 14 procent voor een hypotheek.

Wij hebben eigenlijk geen bijzondere grote crisis meegemaakt, tot deze periode eigenlijk (en daar moeten we nog maar zien of het echt heel pijnlijk gaat worden).
Hell To The Liars
pi_205297215
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:31 schreef Droopie het volgende:

[..]
Gisteren had ik het in andere context erover met mijn pa.
Er was een oliecrisis in 73 en 79, en toen schoot de prijs van 3 naar 12 dollar :P
Toen was de rente 14 procent voor een hypotheek.

Wij hebben eigenlijk geen bijzondere grote crisis meegemaakt, tot deze periode eigenlijk (en daar moeten we nog maar zien of het echt heel pijnlijk gaat worden).
En dat was NL. In de VS was het een tikkeltje erger in die tijd.
  zondag 10 juli 2022 @ 14:33:35 #210
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_205297218
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat mag ik hopen. Denk ook dat ze op de knietjes bidden voor een zachte winter want anders is het bij voorbaat al een verloren zaak.
Graag op anoniem
  zondag 10 juli 2022 @ 14:34:18 #211
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205297228
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Zolang je omvormer maar spanning krijgt van een bron in de juiste formaat kan je prima off-grid met elke omvrormer.
Ik zie net op een website die thuisbatterijen verkoopt dat ze ook stroom leveren als het net uitvalt. My mistake.
are we infinite or am I alone
pi_205297233
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:33 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Dat mag ik hopen. Denk ook dat ze op de knietjes bidden voor een zachte winter want anders is het bij voorbaat al een verloren zaak.
In dit soort gevallen worden er scenario's gemaakt. Duitsland heeft er 7 gemaakt en in 6 daarvan is er een gastekort.
  zondag 10 juli 2022 @ 14:35:36 #213
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_205297245
Ik heb hier nog 653219 rollen toiletpapier liggen van de tijd dat Corona in Nederland gearriveerd was.
Ik wikkel me daar wel mee in als het koud wordt
Ik ben inmiddels overleden
pi_205297252
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:33 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Volgens mij is de gasopslag vooral een probleem voor particulier vebruik. De industrie draait 365 dagen per jaar. Die Duitse energiemaatschappij draait 900 miljoen euro verlies per MAAND. Daarom denk ik dat ook in Nederland wat reuzen gigantische verliezen lijden, ook al gaat het doorberekenen hier makkelijker.
pi_205297296
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:36 schreef Confetti het volgende:

[..]
Volgens mij is de gasopslag vooral een probleem voor particulier vebruik. De industrie draait 365 dagen per jaar. Die Duitse energiemaatschappij draait 900 miljoen euro verlies per MAAND. Daarom denk ik dat ook in Nederland wat reuzen gigantische verliezen lijden, ook al gaat het doorberekenen hier makkelijker.
Er zijn dacht ik 10 grootverbruikers die meer dan 100 miljoen kuub3 aardgas per jaar verbruiken. De grootste gebruikt meer dan 1,5 miljard kuub per jaar, dat is 47 m3 per seconde. bij 365 dagen per jaar, echter er is jaarlijks wel een onderhoudsstop, dus het is meer m3 per seconde.
Daar kan geen opslag tegenop.
  Miss 200.000.000! zondag 10 juli 2022 @ 14:39:29 #216
367000 roos94
pi_205297303
Gelukkig maar dat NL geen echte winters meer kent.
pi_205297308
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:39 schreef roos94 het volgende:
eens in de 10 jaar, en de laatst was in 2009 _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door sjorsie1982 op 10-07-2022 14:47:52 ]
  zondag 10 juli 2022 @ 14:40:42 #218
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205297316
Spannend.
pi_205297319
quote:
2009/2010 was wel pittig qua sneeuw.

2012 nog op een haar na een Elfstedentocht

Daarna veel slappe hap maar we zitten wel weer in dezelfde 11-jarige zonnecyclus.

1985/1986 Elfstedentocht
1997 Elfstedentocht
2009/2010 stevige winter
Dus op zich zou het weer kunnen
pi_205297343
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
2009/2010 was wel pittig qua sneeuw.

2012 nog op een haar na een Elfstedentocht

Daarna veel slappe hap maar we zitten wel weer in dezelfde 11-jarige zonnecyclus.
in 2012? die heb ik niet meegemaakt, toen zat ik in afrika, maar ik kan me dat niet herinneren in het nieuws. Wel dat in mei 2013 er nog sneeuw viel
pi_205297369
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
in 2012? die heb ik niet meegemaakt, toen zat ik in afrika, maar ik kan me dat niet herinneren in het nieuws. Wel dat in mei 2013 er nog sneeuw viel
pi_205297395
quote:
hmm ok, ik liep toen in mijn korte broek en ging geregeld zwemmen in het buitenzwembad waarbij er af en toe apen voorbij kwamen
pi_205297557
quote:
Niet echt nee. Maar als het 2, 3 maanden flink koud is, zul je toch moeten stoken en dat gaan sommige mensen toch voelen in de beurs
  zondag 10 juli 2022 @ 14:54:06 #224
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_205297578
Gasveld in Groningen gaat gewoon open. :O
pi_205297625
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 14:54 schreef detaris het volgende:
Gasveld in Groningen gaat gewoon open. :O
dat sowieso, maar is dat genoeg?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')