abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205295589
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar wel in 'de kelder'...
https://www.nrc.nl/nieuws(...)r-het-gas-2-a4135301

Blijkbaar niet, de russen zijn de baas van 42% procent van de, momenteel, lege kelder.
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee de Russen hebben er kussengas ingepompt ter waarde van enkele miljarden.
In ruil voor een grote hoeveelheid ‘kussengas’ waarmee het veld tot 2045 onder druk wordt gezet, krijgt Gazprom 42 procent van de opslagcapaciteit. Gazprom kan dat vullen met eigen gas, of leeg laten. De overige 58 procent wordt door de gehele joint venture verhuurd aan klanten.
Hell To The Liars
pi_205295596
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Droopie op 10-07-2022 11:57:31 ]
Hell To The Liars
pi_205295609
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:34 schreef GS-Raw het volgende:
Als je een huurwoning hebt (cv) wat is dan verstandig om te doen om eventuele ellende voor te zijn? Elektrische kachel, elektrische deken kopen?
Convector kopen nu het nog kan.
pi_205295620
Bergermeer is overigens hoogcalorisch, dus vooral van belang voor industrie en stroomopwekking, niet voor het gas voor huishoudens.
  zondag 10 juli 2022 @ 12:00:15 #130
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_205295630
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:54 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
Gasverslindende industrie als glastuinbouw kan probleemloos opgeheven worden. Het is sowieso absurd om enorme hoeveelheden gas te vebranden om bloemen te telen of om in december aardbeien in de supermarkt te kunnen kopen. :')
Glastuinbouw moet je inderdaad als eerste afschalen. Daar moet je nu al mee beginnen. Bovendien is deze sector zeer afhankelijk van goedkope arbeid, dat momenteel ook schaars is.
pi_205295664
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als je echt een soort placebo achter de hand wil houden, dan zou je een peteoleumkachel, of pelletkachel incl de brandstof nu al moeten aanschaffen. Voor koken idd de magnetron of kleine losse inductiekookplaat.
Voor koken zou ik een kampeergastoestel kiezen, dan ben je onafhankelijk van je stroomaansluiting.
Als er geen stroom is doen inductiekookplaat of magnetron niet veel ;)
pi_205295665
Als sinds ik het nieuws volg is er iedere paar jaar wel weer iets wat het einde van Europa zal zijn, maar het loopt altijd af met een sisser. Heb even naar mijn eigen situatie gekeken en als morgen het gas uitvalt, dan zit ik lekker warm bij mijn ouders in de energieneutrale woning. Ook als dat niet kon dan vries ik niet dood in m'n jaren 50 appartement en met de magnetron kun je prima gezond eten verwarmen. Het zal geen culinair hoogtepunt worden, maar warm eten is er gewoon. Zelfs in extreem arme landen hebben ze ondanks de hoge energieprijzen nog steeds stroom. Misschien wat instabieler, maar het is er. Dat zal bij ons niet anders zijn.
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 12:05:48 #133
236264 crew  capricia
pi_205295673
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bergermeer is overigens hoogcalorisch, dus vooral van belang voor industrie en stroomopwekking, niet voor het gas voor huishoudens.
Een groot deel van het Duitse netwerk was al gebouwd voor hoogcalorisch gas. Daar zitten huishoudens op. Wij kunnen bijvoorbeeld leveringen vanuit Groningen niet weigeren.
Alleen de prijs zal gigantisch hoog worden.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_205295675
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:56 schreef Droopie het volgende:

[..]

Blijkbaar niet, de russen zijn de baas van 42% procent van de, momenteel, lege kelder.
[..]
In ruil voor een grote hoeveelheid ‘kussengas’ waarmee het veld tot 2045 onder druk wordt gezet, krijgt Gazprom 42 procent van de opslagcapaciteit. Gazprom kan dat vullen met eigen gas, of leeg laten. De overige 58 procent wordt door de gehele joint venture verhuurd aan klanten.
Wel een matig contract als je zo'n berging nodig hebt en niet kan gebruiken, omdat Gazprom zelf al contractbreuk heeft gepleegd.
pi_205295683
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:00 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Glastuinbouw moet je inderdaad als eerste afschalen. Daar moet je nu al mee beginnen. Bovendien is deze sector zeer afhankelijk van goedkope arbeid, dat momenteel ook schaars is.
Die sector voegt totaal niets toe en dient volledig opgedoekt te worden.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_205295684
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:05 schreef capricia het volgende:

[..]
Een groot deel van het Duitse netwerk was al gebouwd voor hoogcalorisch gas. Daar zitten huishoudens op. Wij kunnen leveringen vanuit Groningen niet weigeren.
Alleen de prijs zal gigantisch hoog worden.
Laagcalorisch ;)

Maar idd, we hebben een leveringscontract.
pi_205295694
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:56 schreef Droopie het volgende:

[..]

[..]
Het is alleen een papieren constructie het kussengas is hetzelfde als het gewone gas wat wordt opgeslagen maar deze hoeveelheid moet erin blijven om de gasopslag te laten werken.
Vakman pur sang
pi_205295695
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:06 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
Die sector voegt totaal niets toe en dient volledig opgedoekt te worden.
Op zich heb ik voor dit moment geen moeite met glastuinbouw in de zomer maar het is onzin om daar 's winters gewassen te verbouwen met kostbaar aardgas. Dan maar even geen paprika's, tomaten of sierbloemen.
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 12:09:56 #139
236264 crew  capricia
pi_205295706
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Laagcalorisch ;)

Maar idd, we hebben een leveringscontract.
H-gas. ;)
https://www.gasuniereport(...)Dgas%20uit%20Rusland.
Duitsland:
quote:
Verschoven import en switch naar H-gas

“Daarnaast is er aardgas nodig voor warmte. Verreweg de meeste huizen worden nog verwarmd met veelal geïmporteerd aardgas. Een groot deel van het Duitse netwerk was al gebouwd voor hoogcalorisch gas (H-gas); een kleiner deel voor laagcalorisch gas (L-gas). Vanaf 2022 zullen we geen L-gas meer uit Nederland kunnen importeren. In plaats daarvan halen we meer H-gas uit Rusland. Daarom is Gasunie in Duitsland al in 2016 begonnen met de switch van L-gas naar H-gas. We liggen op schema. Zowel in de industrie als de huishoudens worden de installaties één voor één geschikt gemaakt voor hoogcalorisch gas.”
- Goethe, “Faust”
pi_205295714
Het rantsoeneren gaat vanzelf als de prijzen hoog worden. Dan ga je vanzelf zo min mogelijk gas verbruiken. Als de prijzen onbetaalbaar worden, dan denk ik dat de overheid compenseert tot een bepaald niveau (bv. genoeg energie om een huis op 15 graden te houden en 1 kamer iets hoger) en dat de prijzen boven dat verbruik torenhoog zullen zijn. Het wordt dan zoals de mensen eerder leefden. Leven in 1 kamer en allemaal vroeg naar bed.

Ik verwacht eigenlijk niet dat het zo erg wordt dat alles uitvalt. Wel volgt er natuurlijk een enorme economische crisis als een groot deel van de industrie uitvalt. Nog meer inflatie ook vanwege tekorten.
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 12:11:43 #141
236264 crew  capricia
pi_205295720
Voor de geïnteresseerden, hier een opwekkende podcast.
quote:
Maandag sluit de Nord Stream 1 gaspijplijn voor onderhoud, maar er wordt rekening mee gehouden dat Rusland m daarna niet meer openzet. Gevolg zou zijn: een economisch horror-scenario. Te gast is energie-analist Jilles van den Beukel.
Listen to this episode from Boekestijn en De Wijk | BNR on Spotify. Maandag sluit de Nord Stream 1 gaspijplijn voor onderhoud, maar er wordt rekening mee gehouden dat Rusland m daarna niet meer openzet. Gevolg zou zijn: een economisch horror-scenario. Te gast is energie-analist Jilles van den Beukel.
- Goethe, “Faust”
pi_205295765
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Voor koken zou ik een kampeergastoestel kiezen, dan ben je onafhankelijk van je stroomaansluiting.
Als er geen stroom is doen inductiekookplaat of magnetron niet veel ;)
Nou als de stroom helemaal wegvalt hebben we wel wat grotere problemen dan koken ;)
Vakman pur sang
pi_205295769
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:51 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ik had het over de 450 miljard kuub die we nog in de grond hebben zitten.
pi_205295776
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:39 schreef VEM2012 het volgende:

Ja, ik ga desnoods een tijd op de boot leven, maar je snapt toch ook wel dat als dit gebeurt de pleuris uitbreekt. Dit pikken mensen niet.

Vlaggetje uit voor Oekraïne, ok. Wat militair materiaal die kant op. Prima. Maar toch godverdomme niet terug naar de 19e eeuw? Voor een land waar we echt helemaal niets mee hebben en waar we niet eens een associatieverdrag mee wilden!
Dit.
pi_205295788
quote:
Ja, dat wel.
Maar leveringen uit Groningen zijn laagcalorisch.
Dus dat verwart me even in dit verhaal mbt de leververplichting.

Misschien praten we ook wel iets langs elkaar heen nu :+
pi_205295793
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:07 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is alleen een papieren constructie het kussengas is hetzelfde als het gewone gas wat wordt opgeslagen maar deze hoeveelheid moet erin blijven om de gasopslag te laten werken.
Hoe ik het lees is het anders, maar mijn kennis in gas is niet heel groot :P
Hij is in ieder geval leeg en we zijn heel naief geweest.

Andere kant, als je niemand op het wereldtoneel vertrouwt, kan je helemaal niets opbouwen, verhandelen etc etc.
Hell To The Liars
pi_205295807
Al onze cv ketels en leidingen draaien probleemloos op hoog calorisch gas trouwens.
Kwestie van inspuiter vervangen of electrinische afstelling.
Vakman pur sang
pi_205295811
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik had het over de 450 miljard kuub die we nog in de grond hebben zitten.
Daar moet inderdaad over gesproken worden, alleen daar hebben we deze winter niet heel veel aan.
en dat zal ook gedeeld moeten worden.

Maar het kan niet zo zijn dat duitsland geen centrale's opent, maar wel bij ons aanklopt voor energie.
Hell To The Liars
pi_205295812
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:18 schreef Za het volgende:

[..]
Dit.
Je onderschat hoeveel mensen zich niet willen laten chanteren door een dictator.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')