abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 5 juli 2022 @ 11:49:34 #201
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205243831
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Aalbes
Amandelwilg
Berijpte viltroos
Berijpte wilg
Beuk
Bittere wilg
Boswilg
Duindoorn
Duitse dot
Egelantier
Es
Gelderse roos
Gele kornoelje
Geoorde wilg
Gewone vlier
Gewone vogelkers
Gladde iep
Grauwe wilg
Haagbeuk
Hazelaar
Heggenroos
Hondsroos
Hulst
Jeneverbes
Katwilg
Bosroos
Kraakwilg
Kronkelwilg
Kruisbes
Laurierwilg
Mispel
Rood peperboompje
Ratelpopulier
Rode kamperfoelie
Rode kornoelje
Viltroos
Ruwe berk
Ruwe iep
Schietwilg
Sleedoorn
Sporkehout of vuilboom
Fladderiep of steeliep
Venijnboom
Tweestijlige meidoorn
Spaanse aak of veldesdoorn
Gewone vogelkers
Wegedoorn
Wigbladige roos
Wilde appel
Wilde gagel
Wilde peer
Wilde kardinaalsmuts
Wilde liguster
Wilde lijsterbes
Wintereik
Winterlinde of kleinbladige linde
Witte els
Zachte berk
Zoete kers
Zomereik
Zomerlinde of grootbladige linde
Zuurbes
Zwarte bes
Zwarte els
Zwarte populier
Zwarte wilg
Ik zie direct al heel wat soorten die het niet zo goed doen in gebieden met excessieve stikstofdepositie. Jouw "gemend loofbos" zal in de praktijk vooral bestaan uit berken en vogelkers.
Huilen dan.
pi_205243837
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:49 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik vroeg het niet aan jou, van jou wist ik dat al :D
Ah, je vroeg het alleen in een poging om een specifieke user een hak te zetten, niet om het er over te hebben. Got it.

:* O+
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 5 juli 2022 @ 11:50:37 #203
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205243838
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:46 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Er is niemand die dat wil. Maar als je een heel klein deel van de landbouwgrond zou inzetten voor woningbouw dan heb je in potentie het woningtekort vrij eenvoudig opgelost.

Overigens is het hele woningtekort überhaupt nauwelijks gerelateerd aan een tekort aan bouwgrond, zeker niet op dit moment.
Naast woningen hebben we ook plekken nodig voor windturbines en zonne-akkers om onze natte groene droom te realiseren.

Laat staan alle datacenters die er moeten komen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 5 juli 2022 @ 11:51:16 #204
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_205243843
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:50 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Naast woningen hebben we ook plekken nodig voor windturbines en zonne-akkers om onze natte groene droom te realiseren.

Laat staan alle datacenters die er moeten komen.
Denk in 3D. Die woningen kunnen op de benedenverdieping, dan de datacenters en de zonne-akkers gaan op het dak. ;)
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  Moderator dinsdag 5 juli 2022 @ 11:51:22 #205
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205243844
quote:
12s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:50 schreef probeer het volgende:

[..]
Ah, je vroeg het alleen in een poging om een specifieke user een hak te zetten, niet om het er over te hebben. Got it.

:* O+
Geen hak te zetten, meer een vraag om duidelijkheid ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 11:51:31 #206
494262 BehoorlijkKritisch
Niet te kritisch
pi_205243847
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:48 schreef JohnDDD het volgende:

[..]
Mwah, ok het leger misschien wel. Maar ik ben wel een groot voorstander van mensen laten opdraaien voor de schade die ze veroorzaken. Zelfde bij hooligans. Als er schade aan de stad wordt toegebracht, mogen ze van mij al die schade plus kosten van inzet politie verdelen over de opgepakte hooligans.

Hier mogen ze van mij hetzelfde doen. Schade berekenen, zoveel mogelijk boeren arresteren en de schade netjes verdelen over de gearresteerde boeren. Eventueel particulieren ook toestaan om een schadeclaim in te dienen. Dan denken mensen echt wel twee keer na voordat ze zoiets doen hoor.
En betalen via gedwongen executieverkoop van de boerderij. Kan de staat die mooi kopen en de natuur weer de ruimte geven.
  Moderator dinsdag 5 juli 2022 @ 11:52:03 #207
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205243853
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:51 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Denk in 3D. Die woningen kunnen op de benedenverdieping, dan de datacenters en de zonne-akkers gaan op het dak. ;)
Qua gewicht kan je beter het data center op de beneden verdieping zetten :)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205243854
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:49 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik zie direct al heel wat soorten die het niet zo goed doen in gebieden met excessieve stikstofdepositie. Jouw "gemend loofbos" zal in de praktijk vooral bestaan uit berken en vogelkers.
En dan ook nog eens vooral de Amerikaanse Vogelkers ;)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 5 juli 2022 @ 11:52:36 #209
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_205243859
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:51 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Denk in 3D. Die woningen kunnen op de benedenverdieping, dan de datacenters en de zonne-akkers gaan op het dak. ;)
Je kan beter de datacenters als kelder gebruiken, de warmte kan dan als stookmogelijkheid gebruikt worden.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 11:53:14 #210
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205243863
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:48 schreef JohnDDD het volgende:

[..]
Mwah, ok het leger misschien wel. Maar ik ben wel een groot voorstander van mensen laten opdraaien voor de schade die ze veroorzaken. Zelfde bij hooligans. Als er schade aan de stad wordt toegebracht, mogen ze van mij al die schade plus kosten van inzet politie verdelen over de opgepakte hooligans.

Hier mogen ze van mij hetzelfde doen. Schade berekenen, zoveel mogelijk boeren arresteren en de schade netjes verdelen over de gearresteerde boeren. Eventueel particulieren ook toestaan om een schadeclaim in te dienen. Dan denken mensen echt wel twee keer na voordat ze zoiets doen hoor.
Hoewel ik het met je eens bent dat er een zekere mate van aansprakelijkheid voor de boeren moet zijn.

Is dit natuurlijk een maatschappelijk probleem. Wij verzinnen hier ad hoc beleid waardoor mensen hun bestaan dreigen te verliezen. Dan mag je dat als maatschappij ook dragen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_205243866
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:48 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Wellicht in een extreem vereenvoudigde som. Die natuurlijk daardoor geen hout snijdt.
De hele discussie over die "50 miljoen woningen" is op gang gekomen omdat er vanuit #teamboeren werd gesteld dat Nederland volgebouwd zou worden als de veestapel gaat krimpen.

Daarop heb ik meerdere malen voorgerekend met een belachelijk aantal van 50 miljoen woningen om aan te tonen dat dat totaal niet aan de hand is.

Als je er 50 miljoen woningen bij bouwt, heb je 49,5 miljoen leegstaande woningen.

Dat betekent echter ook dat je met slechts 1 of 2% van de landbouwgrond weer decennia vooruit zou kunnen qua woningbouw.

Maar de grootste vijand van woningbouw is momenteel stikstof. Er mag op veel plekken niet gebouwd worden omdat er met NH3 en NOx opgeteld stikstofdepositiewaarden worden overschreden.

Dat komt omdat 1,1% van de bevolking zo'n 66,9% van het landoppervlak gebruikt om 1,4% bij te dragen aan het bnp en ondertussen ons land in een stikstof houdgreep houdt.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 11:54:45 #212
494262 BehoorlijkKritisch
Niet te kritisch
pi_205243870
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:53 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Hoewel ik het met je eens bent dat er een zekere mate van aansprakelijkheid voor de boeren moet zijn.

Is dit natuurlijk een maatschappelijk probleem. Wij verzinnen hier ad hoc beleid waardoor mensen hun bestaan dreigen te verliezen. Dan mag je dat als maatschappij ook dragen.
De grap is nu net dat er niet één boer hoeft te stoppen. Niemand dreigt 'het bestaan te verliezen'. Ze moeten alleen verantwoording tonen voor de schade die ze aanrichten en anders gaan werken.
pi_205243871
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:53 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Hoewel ik het met je eens bent dat er een zekere mate van aansprakelijkheid voor de boeren moet zijn.

Is dit natuurlijk een maatschappelijk probleem. Wij verzinnen hier ad hoc beleid waardoor mensen hun bestaan dreigen te verliezen. Dan mag je dat als maatschappij ook dragen.
Wie betaalt dat uitkoop-grapje, denk je?
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 5 juli 2022 @ 11:54:58 #214
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205243874
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je probeert constant met lange stukken proza twijfel te zaaien over het onderwerp terwijl de feiten op tafel liggen.

Zelfs als boeren niets te verwijten zou zijn en het geheel aan beleid van de overheid ligt, dan ligt het stikstofprobleem er nog steeds.
Je moet maar durven iemand te verwijten dat die schrijft wat zal komen omdat je inhoud weigert te overwegen.
Niet erg maar ga niet blaten òf en hoe iemand jou van repliek dient.

Ik misken het "probleem" nergens dat men er zo van maakt. Het is een brevet van onvermogen om vervolgens te weigeren over een probleem en oplossing met betrokkenen in gesprek te gaan.
Simpel door ze - hier boeren - uit te sluiten en te stellen dat ze het kunnen vergeten.
En nee; in gesprek gaan is niet iemand laten (uit)spreken, dan de spreker verwijten dat die woorden uitspuugt om het vervolgens te negeren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 5 juli 2022 @ 11:55:34 #215
3542 Gia
User under construction
pi_205243879
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Welk stikstofprobleem?
Gewoon gemengd loofbos aanleggen ipv zo krampachtig willen blijven hangen aan heide
Natuur daar zijn gang laten gaan en een verbod in stellen voor recreanten.
Hoef je niet aan te leggen, dat groeit er vanzelf wel als je de natuur zijn gang laat gaan.

https://www.naturetoday.c(...)s/message/?msg=29150

Hier lees je duidelijk dat het probleem feitelijk begonnen is op de hogere zandgronden, waar uitheemse niet-stikstofminnende planten welig tierden. Maar doordat er nu meer stifstofuitstoot is, worden deze planten verdrongen door stikstofminnende planten, die overigens inheems zijn.
Heide bijvoorbeeld kan niet tegen veel stikstof. Waar veel stikstof zit, gaan grassen harder groeien en die verdringen de heide.

So what, zou je zeggen.

De heide is eeuwen geleden aangelegd en sindsdien is daar ook een heel ecosysteem door ontstaan van vele dieren. Als de heide verdrongen wordt, wat eigenlijk een heel natuurlijk proces is, dan is dat funest voor die diertjes. Die hier dus eigenlijk ook al niet thuishoren.

Mijn idee: Laat de natuur gewoon zijn gang gaan. Behoud daarvan wat je wil, haal weg wat onwenselijk is en creeer weer een normaal bos, opgewassen tegen de stikstof. Wil je toch hei, plant die dan in de stikstof armere gebieden.
De natuur, het woord zegt het al, is zoals ie is, natuurlijk. De natuur naar je hand zetten is onnatuurlijk.

Neemt niet weg dat ik wel tegen de 'industriele' megastallen ben.
pi_205243881
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:50 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Naast woningen hebben we ook plekken nodig voor windturbines en zonne-akkers om onze natte groene droom te realiseren.

Laat staan alle datacenters die er moeten komen.
Probleem is gewoon dat we midden in een transitie zitten naar het Nederland van de toekomst en dat de huidige politieke klasse dit niet heeft zien aankomen. Elementen die nu samenkomen is 1 nijpend tekort aan woningen, 2 instroom van vluchtelingen, 3 vergrijzing en problemen in de zorg, 4 tekort aan personeel, 5 enorme kostenstijging van niet-duurzame energiebronnen.

Het is duidelijk dat Nederland gebaat is bij: 1 meer woningen, 2 meer jonge vluchtelingen die het personeelstekort kunnen oplossen en onze ouderen kunnen verzorgen, 3 nog meer woningen voor al die jonge vluchtelingen, 5 transitie naar duurzame energie.

Het hele stikstofprobleem is natuurlijk een beetje een fictief probleem dat eerder een symptoom is van de achterliggende problematiek dan dat het echt zelf een probleem is. Maar de oplossing ligt in alle gevallen in het reduceren van de veestapel en de traditionele landbouw omdat dit niet duurzaam is, enorm veel stikstof uitstoot en enorm veel grond in beslag neemt.

Met vrijgekomen landbouwgrond zullen de stikstofemissies omlaag gaan, zullen we woningen met zonnepanelen en windparken kunnen bouwen en zullen we ook meer buitenlanders kunnen toelaten om ons personeelstekort op te lossen en onze ouderen te verzorgen.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 11:55:58 #217
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205243883
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:51 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Denk in 3D. Die woningen kunnen op de benedenverdieping, dan de datacenters en de zonne-akkers gaan op het dak. ;)
Achjoh efficiënte ruimtelijke ordening kan straks het raam uit met al die vrijgekomen grond.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  Moderator dinsdag 5 juli 2022 @ 11:56:48 #218
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205243887
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
De grap is nu net dat er niet één boer hoeft te stoppen. Niemand dreigt 'het bestaan te verliezen'. Ze moeten alleen verantwoording tonen voor de schade die ze aanrichten en anders gaan werken.
Dat denk ik niet, er zullen wel degelijk boeren bedrijven opgeheven worden al was het maar omdat de reductie van de veestapel het bedrijf onrendabel gaat maken.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205243894
quote:
18s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:54 schreef Vallon het volgende:

[..]
Je moet maar durven iemand te verwijten dat die schrijft wat zal komen omdat je inhoud weigert te overwegen.
Niet erg maar ga niet blaten òf en hoe iemand jou van repliek dient.

Ik misken het "probleem" nergens dat men er zo van maakt. Het is een brevet van onvermogen om vervolgens te weigeren over een probleem en oplossing met betrokkenen in gesprek te gaan.
Simpel door ze - hier boeren - uit te sluiten en te stellen dat ze het kunnen vergeten.
En nee; in gesprek gaan is niet iemand laten (uit)spreken, dan de spreker verwijten dat die woorden uitspuugt om het vervolgens te negeren.
Je kan nog jaren in gesprek gaan, de conclusie zal zijn dat de stikstofuitstoot omlaag moet.
En die gaat omlaag als je het mestoverschot terugdringt.
En dat mestoverschot gaat omlaag als je de veestapel laat krimpen.
En de veestapel kan alleen krimpen als je veehouderijen verkleint of uitkoopt.
pi_205243895
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De hele discussie over die "50 miljoen woningen" is op gang gekomen omdat er vanuit #teamboeren werd gesteld dat Nederland volgebouwd zou worden als de veestapel gaat krimpen.

Daarop heb ik meerdere malen voorgerekend met een belachelijk aantal van 50 miljoen woningen om aan te tonen dat dat totaal niet aan de hand is.

Als je er 50 miljoen woningen bij bouwt, heb je 49,5 miljoen leegstaande woningen.

Dat betekent echter ook dat je met slechts 1 of 2% van de landbouwgrond weer decennia vooruit zou kunnen qua woningbouw.

Maar de grootste vijand van woningbouw is momenteel stikstof. Er mag op veel plekken niet gebouwd worden omdat er met NH3 en NOx opgeteld stikstofdepositiewaarden worden overschreden.

Dat komt omdat 1,1% van de bevolking zo'n 66,9% van het landoppervlak gebruikt om 1,4% bij te dragen aan het bnp en ondertussen ons land in een stikstof houdgreep houdt.
Nouja ... Áls we hier plotsklaps 50 miljoen woningen plus infrastructuur hebben staan, vingerknip, poef, dan zullen daar best wel mensen (migranten) voor te vinden zijn.

Maar 50 miljoen woningen kunnen bouwen is simpelweg compleet onrealistisch. We zouden de bouwsector en bouwmaterialen van geheel Europa nodig hebben om dat te kunnen realiseren. Gaat m nevernooitniet worden.

Het is dan voornamelijk een angstbeeld wat inspeelt op de omvolking-onderbuik.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 5 juli 2022 @ 11:58:28 #221
494262 BehoorlijkKritisch
Niet te kritisch
pi_205243898
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat denk ik niet, er zullen wel degelijk boeren bedrijven opgeheven worden al was het maar omdat de reductie van de veestapel het bedrijf onrendabel gaat maken.
Dat is een bedrijfsvoerings probleem. Je kunt prima op kleinere schaal verder als je concurrenten dat ook moeten en je meer voor de lokale markt gaat produceren.
pi_205243901
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:55 schreef Gia het volgende:

[..]
Hoef je niet aan te leggen, dat groeit er vanzelf wel als je de natuur zijn gang laat gaan.

https://www.naturetoday.c(...)s/message/?msg=29150

Hier lees je duidelijk dat het probleem feitelijk begonnen is op de hogere zandgronden, waar uitheemse niet-stikstofminnende planten welig tierden. Maar doordat er nu meer stifstofuitstoot is, worden deze planten verdrongen door stikstofminnende planten, die overigens inheems zijn.
Heide bijvoorbeeld kan niet tegen veel stikstof. Waar veel stikstof zit, gaan grassen harder groeien en die verdringen de heide.

So what, zou je zeggen.

De heide is eeuwen geleden aangelegd en sindsdien is daar ook een heel ecosysteem door ontstaan van vele dieren. Als de heide verdrongen wordt, wat eigenlijk een heel natuurlijk proces is, dan is dat funest voor die diertjes. Die hier dus eigenlijk ook al niet thuishoren.

Mijn idee: Laat de natuur gewoon zijn gang gaan. Behoud daarvan wat je wil, haal weg wat onwenselijk is en creeer weer een normaal bos, opgewassen tegen de stikstof. Wil je toch hei, plant die dan in de stikstof armere gebieden.
De natuur, het woord zegt het al, is zoals ie is, natuurlijk. De natuur naar je hand zetten is onnatuurlijk.

Neemt niet weg dat ik wel tegen de 'industriele' megastallen ben.
Het gaat om bescherming van alle Natura 2000 gebieden.
Heide is daar maar 3,9% oppervlak van.
Er zijn bovendien Natura 2000 gebieden zonder heide.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 11:59:20 #223
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205243903
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De hele discussie over die "50 miljoen woningen" is op gang gekomen omdat er vanuit #teamboeren werd gesteld dat Nederland volgebouwd zou worden als de veestapel gaat krimpen.

Daarop heb ik meerdere malen voorgerekend met een belachelijk aantal van 50 miljoen woningen om aan te tonen dat dat totaal niet aan de hand is.

Als je er 50 miljoen woningen bij bouwt, heb je 49,5 miljoen leegstaande woningen.

Dat betekent echter ook dat je met slechts 1 of 2% van de landbouwgrond weer decennia vooruit zou kunnen qua woningbouw.

Maar de grootste vijand van woningbouw is momenteel stikstof. Er mag op veel plekken niet gebouwd worden omdat er met NH3 en NOx opgeteld stikstofdepositiewaarden worden overschreden.

Dat komt omdat 1,1% van de bevolking zo'n 66,9% van het landoppervlak gebruikt om 1,4% bij te dragen aan het bnp en ondertussen ons land in een stikstof houdgreep houdt.
Het is al een onlogische som.

'Volbouwen' kan ook met andere functies dan woningen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:00:23 #224
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205243915
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:54 schreef probeer het volgende:

[..]
Wie betaalt dat uitkoop-grapje, denk je?
Dat levert alleen maar geld op. Vooral als de grond bouwrijp is.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_205243919
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:58 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Dat is een bedrijfsvoerings probleem. Je kunt prima op kleinere schaal verder als je concurrenten dat ook moeten en je meer voor de lokale markt gaat produceren.
Je hoeft in de buurtwinkel / lokale groentemarkt / co-op / farm to table horeca, inderdaad niet te concurreren met een boer uit Californië nee.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:01:09 #226
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205243924
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:52 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
En dan ook nog eens vooral de Amerikaanse Vogelkers ;)
Ja, verschrikkelijk. De duinen worden er helemaal mee overwoekerd. Gelukkig is dat is geen inheemse soort dus ik denk dat die van @Jan_Onderwater niet mag blijven.
Huilen dan.
pi_205243934
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:00 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dat levert alleen maar geld op. Vooral als de grond bouwrijp is.
Mjah, dat burgers geld uit de zak kloppen door gemeenten en investeerders mag wmb ook wel aan banden gelegd worden. Fuck die shit.
"Pools are perfect for holding water"
pi_205243937
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:59 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Het is al een onlogische som.

'Volbouwen' kan ook met andere functies dan woningen.
Maar ook als je daar naar kijkt gaat dat maar om een heel klein grondoppervlak (zo'n 3,6%).
Je kan wel overal nieuwe bedrijven neergooien maar zonder mensen die daar kunnen werken heeft dat weinig nut.

Er zullen de komende decennia zeker nog wel bedrijfspanden en woningen bijgebouwd worden maar als je na duizenden jaren bouwen nu pas slechts op 10,6% volgebouwd zit, gaat dat echt niet ineens verdubbelen.

  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:02:51 #229
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205243944
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:54 schreef probeer het volgende:

[..]
Wie betaalt dat uitkoop-grapje, denk je?
Agro-multinationals, de banken, etc. Je weet wel: diegenen die het meest geprofiteerd hebben van het landbouwbeleid van de laatste 60 jaar.
Huilen dan.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:03:07 #230
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205243947
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
En betalen voor de vervuiling die je veroorzaakt.
Kortom je zult het weten en gaat betalen dat je er als mens bent.
Wat voor de één vervulling is, is voor de ander een bron van inkomsten.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:03:27 #231
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205243950
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar ook als je daar naar kijkt gaat dat maar om een heel klein grondoppervlak (zo'n 3,6%).
Je kan wel overal nieuwe bedrijven neergooien maar zonder mensen die daar kunnen werken heeft dat weinig nut.

Er zullen de komende decennia zeker nog wel bedrijfspanden en woningen bijgebouwd worden maar als je na duizenden jaren bouwen nu pas slechts op 10,6% volgebouwd zit, gaat dat echt niet ineens verdubbelen.

[ afbeelding ]
Jamaarjamaarjamaar de agrarische sector is van onmisbaar economisch belang!!!!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Huilen dan.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:04:30 #232
3542 Gia
User under construction
pi_205243960
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat denk ik niet, er zullen wel degelijk boeren bedrijven opgeheven worden al was het maar omdat de reductie van de veestapel het bedrijf onrendabel gaat maken.
Hoorde gisteren op tv dat het helemaal niet gaat om 'alle boeren evenveel reduceren'. Het gebied moet zoveel reduceren en dat kan op meerdere manieren:
- Boeren zonder opvolging die besluiten te stoppen/zich uit laten kopen.
- Een aantal dieren minder en daarnaast een andere inkomstenbron. (natuuraanleg, akkerbouw, mini-camping)
- Investeren in de nieuwste apparatuur, met subsidie, uiteraard. Nog niet alle boeren zijn al zover.

Verder ook andere vervuilende sectoren aanpakken en dan eens kijken hoe het met de reductie zit.
pi_205243974
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
I.t.t. materialistische kosmopolieten hecht ik wel waarde aan mijn eigen geboortegrond en vaderland. Daarom dat ik dat land ook graag beschermd zie worden tegen ongebreideld globalisme en kapitalisme.
Je wilt graag dat de agrarische sector per direct stoppen met de massale export van goederen?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator dinsdag 5 juli 2022 @ 12:06:36 #234
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205243979
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:04 schreef Gia het volgende:

[..]
Hoorde gisteren op tv dat het helemaal niet gaat om 'alle boeren evenveel reduceren'. Het gebied moet zoveel reduceren en dat kan op meerdere manieren:
- Boeren zonder opvolging die besluiten te stoppen/zich uit laten kopen.
- Een aantal dieren minder en daarnaast een andere inkomstenbron. (natuuraanleg, akkerbouw, mini-camping)
- Investeren in de nieuwste apparatuur, met subsidie, uiteraard. Nog niet alle boeren zijn al zover.

Verder ook andere vervuilende sectoren aanpakken en dan eens kijken hoe het met de reductie zit.
Dat klopt op zich ook. Hoewel dat nieuwe apparatuur verhaal iedere ronde naar boven komt en iedere keer weer de boer zich in de schulden steekt bij de Rabobank zonder dat het de beoogde effecten heeft, maar goed, dat is een ander verhaal
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:06:37 #235
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205243980
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:44 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

Niet omdat ze hier niet groeien, maar dat had ik al uitgelegd alleen ben jij nogal van het selectief quoten om je 'gelijk' te halen.

En jij selectief in lezen. Ik heb al aangegeven waarom we ze hier niet (op grote schaal) verbouwen. Dat hoef ik niet zes keer te doen, toch?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:07:08 #236
494262 BehoorlijkKritisch
Niet te kritisch
pi_205243985
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:01 schreef probeer het volgende:

[..]
Mjah, dat burgers geld uit de zak kloppen door gemeenten en investeerders mag wmb ook wel aan banden gelegd worden. Fuck die shit.
Ik mis even wat de gemeenten hier volgens jou fout doen?
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:07:41 #237
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205243993
quote:
9s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:03 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Jamaarjamaarjamaar de agrarische sector is van onmisbaar economisch belang!!!!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Plantjes en diertjes zijn dat natuurlijk wel.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:07:47 #238
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205243994
quote:
12s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:03 schreef Vallon het volgende:

Wat voor de één vervulling is, is voor de ander een bron van inkomsten.
Hehe, eindelijk heb je het door. 0.3% van de bevolking 'vergiftigt' ons landschap voor eigen financieel gewin.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:09:21 #239
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205244003
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar ook als je daar naar kijkt gaat dat maar om een heel klein grondoppervlak (zo'n 3,6%).
Je kan wel overal nieuwe bedrijven neergooien maar zonder mensen die daar kunnen werken heeft dat weinig nut.

Er zullen de komende decennia zeker nog wel bedrijfspanden en woningen bijgebouwd worden maar als je na duizenden jaren bouwen nu pas slechts op 10,6% volgebouwd zit, gaat dat echt niet ineens verdubbelen.

[ afbeelding ]
Zeker in Nederland is lang niet alle grond geschikt om op te bouwen. Vooral in veengebied zul je zandkoppen moeten zoeken. En dan heb ik het nog niet eens over de verontreiniging en samenstelling van de onderlagen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:09:32 #240
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205244005
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:01 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja, verschrikkelijk. De duinen worden er helemaal mee overwoekerd. Gelukkig is dat is geen inheemse soort dus ik denk dat die van @:jan_onderwater niet mag blijven.
Correct, invasieve soorten zijn erg schadelijk vaak
pi_205244006
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:27 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Er zal wel iets achter zitten dat boeren vinden dat de stadse niet-boeren niet weten wat 'natuur' is en zij wel.
Maar de echte reden lijkt me meer iets voor een politiekfilosoof om te bedenken.
Boeren, en vooral veehouders met hun grasland vol monocultuur en verziekte bodem waar inheemse weidebloemen amper nog willen groeien, die weten zéker niet wat natuur is.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:10:21 #242
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205244008
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
I.t.t. materialistische kosmopolieten hecht ik wel waarde aan mijn eigen geboortegrond en vaderland. Daarom dat ik dat land ook graag beschermd zie worden tegen ongebreideld globalisme en kapitalisme.
En ik tegen grootschalige vergiftiging van de grond met stikstofoxiden (met geen enkele ander reden dan kapitalisme, overigens).
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:10:41 #243
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205244010
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Hehe, eindelijk heb je het door. 0.3% van de bevolking 'vergiftigt' ons landschap voor eigen financieel gewin.
Je licht je eigen populisme gelukkig al uit.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_205244015
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar ook als je daar naar kijkt gaat dat maar om een heel klein grondoppervlak (zo'n 3,6%).
Je kan wel overal nieuwe bedrijven neergooien maar zonder mensen die daar kunnen werken heeft dat weinig nut.

Er zullen de komende decennia zeker nog wel bedrijfspanden en woningen bijgebouwd worden maar als je na duizenden jaren bouwen nu pas slechts op 10,6% volgebouwd zit, gaat dat echt niet ineens verdubbelen.

[ afbeelding ]
Dit is natuurlijk absurd. En hoeveel van die 66,9% is voor veeteelt? En hoeveel voor binnenlands gebruik en hoeveel voor export?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:11:20 #245
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205244016
quote:
9s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Agro-multinationals, de banken, etc. Je weet wel: diegenen die het meest geprofiteerd hebben van het landbouwbeleid van de laatste 60 jaar.
Die gaan die sanering zeker niet betalen, sluiten zelfs hun uitgifteloket en laat het onteigenen over aan de overheid om die rekening op te lossen.
Het Agro-systeem stapt simpelweg over naar een ander verdienmodel, hier of elders, om boeren als horigen het mes op de keel te blijven zetten.
De afhankelijke gemaakte burger krijgt een hogere rekening en zal dus minder kunnen kiezen of besteden.
Altijd interessant dat minder gebruiken, omgekeerd evenredig veel duurder wordt betaald.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:11:38 #246
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205244021
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:10 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Boeren, en vooral veehouders met hun grasland vol monocultuur en verziekte bodem waar inheemse weidebloemen amper nog willen groeien, die weten zéker niet wat natuur is.
Boeren die hun eigen gras niet mogen maaien omdat de grutto er broedt bijvoorbeeld?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_205244025
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Maar dat kunnen we niet. Als er in Nederland sperziebonen worden verbouwd, is dat uitsluitend in kassen. Ze kunnen namelijk niet zo goed tegen water. Vandaar dat onze sperziebonen uit droge landen komen. Want zelfs met de transportkosten meegerekend, zijn die veel goedkoper.
Mijn opa had toch echt sperziebonen in zijn groentetuin staan. Elk jaar weer, vele, vele kilo's.
Ik moet toegeven: dat was niet in Nederland maar in de Vlaamse klei.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:12:23 #248
494262 BehoorlijkKritisch
Niet te kritisch
pi_205244029
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:09 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Zeker in Nederland is lang niet alle grond geschikt om op te bouwen. Vooral in veengebied zul je zandkoppen moeten zoeken. En dan heb ik het nog niet eens over de verontreiniging en samenstelling van de onderlagen.
Totaal irrelevant aangezien je maar 1 of 2 % van de landbouwgrond nodig hebt om in de komende decennia te voorzien in de behoefte aan bouwgrond.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:12:52 #249
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_205244035
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:11 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Boeren die hun eigen gras niet mogen maaien omdat de grutto er broedt bijvoorbeeld?
Terecht
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:13:05 #250
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205244038
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Blijkbaar weet jij dat dus. Ik zou zeggen, ga een tijdje bevestigend onderzoek doen daar.
:W
Je bent in de war. Ik ben niet degene die een probleem heeft met 'overbevolking'.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_205244043
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 10:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Stikstofuitstoot naar het
verplaatsen is zeker een oplossing, juist omdat stikstof vooral een lokaal probleem is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld methaan of CO2).

Frankrijk heeft 1,5 hectare landbouwgrond om de mest van één koe of varken uit te rijden.
Nederland heeft 0,16 hectare landbouwgrond om de mest van één koe of varken uit te rijden.

Wat valt er op uit die cijfers? We hebben 10x meer stuks groot vee t.o.v. de beschikbare landbouwgrond.
Dat het hier minder moet ben ik helemaal met je eens maar als je de Nederlandse boer naar het buitenland verplaatst heb je over 10 jaar dit probleem in Frankrijk oid.
Want die gaan in Frankrijk echt niet minder intensief aan de gang het.

We lopen gewoon tegen de grenzen van onze planeet op.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_205244045
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:12 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Mijn opa had toch echt sperziebonen in zijn groentetuin staan. Elk jaar weer, vele, vele kilo's.
Ik moet toegeven: dat was niet in Nederland maar in de Vlaamse klei.
Klopt, mijn opa hetzelfde. Gewoon in de Achterhoek.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:14:06 #253
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205244047
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:12 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Totaal irrelevant aangezien je maar 1 of 2 % van de landbouwgrond nodig hebt om in de komende decennia te voorzien in de behoefte aan bouwgrond.
Als je een stelling poneert dat er een bepaald percentage bouwgrond volstaat dan is het irrelevant om het aandeel geschikte grond te definiëren?

Oke dan.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:14:41 #254
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205244052
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:12 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Mijn opa had toch echt sperziebonen in zijn groentetuin staan. Elk jaar weer, vele, vele kilo's.
Ik moet toegeven: dat was niet in Nederland maar in de Vlaamse klei.
Je opa. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_205244053
Maar netto, hè, + 1 miljoen mensen die consumeren naar Nederlandse maatstaven versus 1,5 miljoen koeien. Welke groep heeft een groter neg. effect op de natuur en het klimaat?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:14:49 #256
494262 BehoorlijkKritisch
Niet te kritisch
pi_205244054
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:12 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Mijn opa had toch echt sperziebonen in zijn groentetuin staan. Elk jaar weer, vele, vele kilo's.
Ik moet toegeven: dat was niet in Nederland maar in de Vlaamse klei.
Het is dan ook een economisch probleem veroorzaakt omdat het goedkoper is om het elders te verbouwen en dan naar hier te vervoeren. Zoals met heel veel groenten het geval is.

Dat wil niet zeggen dat het hier niet groeit, maar vooral dat ivm de centjes de boeren kiezen voor, ik roep maar iets, asperges.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:15:08 #257
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205244057
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:12 schreef mazaru het volgende:

[..]
Terecht
Eens.

Dat 'soortenarme' habitat toch :'(
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_205244058
Moet zeggen dat bij de lokale AH het redelijk goed gevuld was. Ook de vers afdeling. Wel een paar lege schappen gezien, maar over het algemeen was alles er. Kan nu gaan hamsteren maar dat doe ik maar niet.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:15:32 #259
494262 BehoorlijkKritisch
Niet te kritisch
pi_205244059
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:14 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Als je een stelling poneert dat er een bepaald percentage bouwgrond volstaat dan is het irrelevant om het aandeel geschikte grond te definiëren?

Oke dan.
Zeker als het aandeel wat geschikt is overduidelijk meer is dan wat er volstaat.
pi_205244065
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 10:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Never gonna happen.

Of je moet ieder mens uitroeien. Complete utopie.
We zullen toch echt moeten veranderen willen we een planeet overhouden en de wereldbevolking van voedsel te voorzien.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:16:41 #261
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205244074
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:10 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Je licht je eigen populisme gelukkig al uit.
Werkelijk geen idee wat je hiermee bedoelt. Jij zelf wel?

quote:
Populisme (van het Latijnse populus, "volk") is een manier van communiceren en van politiek bedrijven, waarin de centrale tegenstelling die tussen "het volk" en "de elite" is, en waarbij de populist de kant van "het volk" kiest. Deze begrippen kunnen op verschillende manieren worden ingevuld, zodat men links-populisten, rechts-populisten en diverse andere typen kan onderscheiden. Om die reden kan het populisme niet als een uniforme ideologie worden opgevat. In het algemeen spraakgebruik heeft populisme doorgaans een negatieve bijklank, hoewel er politici en denkers zijn die het als geuzennaam voeren.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_205244083
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:53 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Hoewel ik het met je eens bent dat er een zekere mate van aansprakelijkheid voor de boeren moet zijn.

Is dit natuurlijk een maatschappelijk probleem. Wij verzinnen hier ad hoc beleid waardoor mensen hun bestaan dreigen te verliezen. Dan mag je dat als maatschappij ook dragen.
Er is niets ad-hoc aan het beleid. De noodzaak om de veehouderij ingrijpend te veranderen is al decennia bekend. Alleen door de boerenlobby wordt de aanpak telkens afgewend of zeer sterk afgezwakt.
Dat er dan uiteindelijk met een vrij botte bijl doorheen gehakt moet worden om orde op zaken te stellen is te verwachten. En grotendeels de eigen schuld van de boeren(lobby) die niet stapsgewijs wenste te veranderen.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:18:47 #263
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205244092
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:15 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Zeker als het aandeel wat geschikt is overduidelijk meer is dan wat er volstaat.
Als jij het zegt dan zal het wel zo zijn.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Werkelijk geen idee wat je hiermee bedoelt. Jij zelf wel?
"Vergiftiging"

Je kunt ook vergroening zeggen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_205244093
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:13 schreef vipergts het volgende:

[..]
Dat het hier minder moet ben ik helemaal met je eens maar als je de Nederlandse boer naar het buitenland verplaatst heb je over 10 jaar dit probleem in Frankrijk oid.
Want die gaan in Frankrijk echt niet minder intensief aan de gang het.
Ik zeg niet dat je een Nederlandse boer naar het buitenland moet verplaatsen.
Ik zeg alleen dat die landen nog wél stikstofruimte hebben om voor zichzelf te produceren.

Als ze daar tegen de stikstofgrenzen aanlopen zullen ze ook moeten krimpen.

Maar met tientallen keren meer landoppervlak zit je daar nog lang niet.

quote:
We lopen gewoon tegen de grenzen van onze planeet op.
Dat is een andere discussie. Stikstof is vrij lokaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-07-2022 12:24:18 ]
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:20:00 #265
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205244104
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Hehe, eindelijk heb je het door. 0.3% van de bevolking 'vergiftigt' ons landschap voor eigen financieel gewin.
Leuk dat laveren op halve woorden en verkrachte zinnen te voorzien van kwalificaties en sentimenten.

Het idd dat 0,3% van de mensheid er niet mee zit om de rest onder de duim te houden door ergens een afleidend probleem van te maken. Sterker nog, qua politiek en leid is 0,3% nog te veel en dat percentage komt eerder in de buurt van 0,001% die de feitelijke macht weet uit te oefenen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:20:01 #266
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205244105
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Waarom is dat gebrek er?
Ondanks dat ik het probleem van de 'waarom' inzie, maakt dat natuurlijk niets uit op het moment. De mensen die er al zijn, plus de normale aanwas, moeten toch ergens wonen. In dat aspect helpt de waaromvraag die mensen niet aan een huis.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:21:13 #267
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205244111
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:17 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Er is niets ad-hoc aan het beleid. De noodzaak om de veehouderij ingrijpend te veranderen is al decennia bekend. Alleen door de boerenlobby wordt de aanpak telkens afgewend of zeer sterk afgezwakt.
Dat er dan uiteindelijk met een vrij botte bijl doorheen gehakt moet worden om orde op zaken te stellen is te verwachten. En grotendeels de eigen schuld van de boeren(lobby) die niet stapsgewijs wenste te veranderen.
Dat is dus helemaal niet waar. Boeren investeren tonnen in luchtwassers, emissie-arme stalsystemen etc.

Dat nagenoeg alles is uitgesloten in de stikstofaanpak uitgezonderd de agrarische sector is wel degelijk ad hoc beleid.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_205244117
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:14 schreef Complotwappie het volgende:
Maar netto, hè, + 1 miljoen mensen die consumeren naar Nederlandse maatstaven versus 1,5 miljoen koeien. Welke groep heeft een groter neg. effect op de natuur en het klimaat?
Bij klimaat is dat altijd de mens, want ook de koolstofdioxide (CO2) en methaan (CH4) die vrijkomt bij productie van voeding is er voor de mens.

Stikstof is een ander verhaal, daar heb je als land (of provincie / staat / gebied) al dan niet nog ruimte voor.

Zo zal je in de stad New York of Seattle mogelijk al aan de stikstoflimiet zitten maar kan je 500km verderop nog prima 100 boeren erbij hebben.

Landen met relatief weinig vee (10x lagere dichtheid dan Nederland) kunnen nog groei aan, landen met veel vee (Nederland) moeten krimpen.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:22:19 #269
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205244119
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:18 schreef inslagenreuring het volgende:

"Vergiftiging"

Je kunt ook vergroening zeggen.
Vergroening? Omdat de hele wereld dan vol staat met brandnetels? :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:23:16 #270
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205244124
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:17 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Er is niets ad-hoc aan het beleid. De noodzaak om de veehouderij ingrijpend te veranderen is al decennia bekend. Alleen door de boerenlobby wordt de aanpak telkens afgewend of zeer sterk afgezwakt.
Dat er dan uiteindelijk met een vrij botte bijl doorheen gehakt moet worden om orde op zaken te stellen is te verwachten. En grotendeels de eigen schuld van de boeren(lobby) die niet stapsgewijs wenste te veranderen.
Zachte heelmeesters, stinkende wonden. :(

Chanant dat uiteindelijk de rechter echte maatregelen moet afdwingen. Daadkrachtig besturen en leiderschap tonen doet Den Haag alleen als alle andere opties uitgeput zijn.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:23:51 #271
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205244128
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Vergroening? Omdat de hele wereld dan vol staat met brandnetels? :')
Ik kan hier telkens weer hardop om lachen.

De 'good-old' bramen en brandnetel- doomsday.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:23:54 #272
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205244129
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:16 schreef vipergts het volgende:

[..]
We zullen toch echt moeten veranderen willen we een planeet overhouden en de wereldbevolking van voedsel te voorzien.
0 emissie gaat nooit lukken.
We laten ook poepjes. Vooral van kool, knoflook en uien is mijn ervaring. Met alles wat we doen, zelfs uitademen, stoten we uit.

Dus laat gaat die droom.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_205244136
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:14 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Het is dan ook een economisch probleem veroorzaakt omdat het goedkoper is om het elders te verbouwen en dan naar hier te vervoeren. Zoals met heel veel groenten het geval is.

Dat wil niet zeggen dat het hier niet groeit, maar vooral dat ivm de centjes de boeren kiezen voor, ik roep maar iets, asperges.
Maar dat werd niet gesteld. Er werd gesteld dat sperziebonen hier alleen in kassen zouden kunnen groeien. Das gewoon lariekoek. Ik heb mijn hele jeugd sperziebonen uit de Vlaamse klei gegeten. En aardappelen, wortelen, broccoli, bloemkool, prei, uien, sla, diverse soorten kool en noem maar op. Mijn opa woonde buitenaf en had een aardig stukje land waarmee hij de familie van aardappelen, groente en eieren kon voorzien.

Veel van de oogst werd door mijn oma direct na het oogsten ingemaakt in weckpotten en in de kelder bewaard. Tijdens het seizoen werden de groenten natuurlijk zo veel mogelijk vers geconsumeerd.
pi_205244137
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bij klimaat is dat altijd de mens, want ook de koolstofdioxide (CO2) en methaan (CH4) die vrijkomt bij productie van voeding is er voor de mens.

Stikstof is een ander verhaal, daar heb je als land (of provincie / staat / gebied) al dan niet nog ruimte voor.

Zo zal je in de stad New York of Seattle mogelijk al aan de stikstoflimiet zitten maar kan je 500km verderop nog prima 100 boeren erbij hebben.

Landen met relatief weinig vee (10x lagere dichtheid dan Nederland) kunnen nog groei aan, landen met veel vee (Nederland) moeten krimpen.
Zou je dan niet verwachten dat mensen die zo enorm ageren tegen de vervuiling door de boer ook zouden ageren tegen een bevolkingsgroei van dergelijke proporties?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:24:33 #275
494262 BehoorlijkKritisch
Niet te kritisch
pi_205244139
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:18 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Als jij het zegt dan zal het wel zo zijn.

Als je puur kijkt naar de ring rondom middelgrote steden dan is de grond daar doorgaans prima geschikt om te bouwen. Zeker in Brabant, Gelderland en Limburg. Alleen daarmee zou je het al kunnen redden. Over andere provincies heb ik niet zo veel indrukken omdat ik daar niet werkzaam ben in de sector.

Uiteraard wil je het meer spreiden, maar de aanname dat minimaal 5% (en dat is veel meer dan nodig) van de landbouwgrond in elke provincie geschikt is om te bouwen durf ik zonder enige twijfel te doen. Zeker gemiddeld, we hebben ook prima (zij het erg lelijk) gebouwd op Flevoland.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:24:43 #276
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205244142
quote:
18s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:20 schreef Vallon het volgende:

Leuk dat laveren op halve woorden en verkrachte zinnen te voorzien van kwalificaties en sentimenten.

Ik dacht wel dat je er weinig tegenin kon brengen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_205244146
Zijn er al meldingen gekomen dat de supermarkten lege schappen hebben?
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:25:11 #278
486162 EenAndereWeg
houd 1,5 meter afstand
pi_205244149
Boerenprotesten opgezet spel WEF?

https://www.martinvrijlan(...)rt-heijn-in-utrecht/
houd ANDERHALVE METER afstand
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:26:05 #279
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205244153
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:12 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Mijn opa had toch echt sperziebonen in zijn groentetuin staan. Elk jaar weer, vele, vele kilo's.
Ik moet toegeven: dat was niet in Nederland maar in de Vlaamse klei.
Mijn vader, hobby tuinder, kocht ze heimelijk van de groenteboer om zo mijn moeder gelukkig te maken dat we van eigen grond aten. Ik heb zelf als kind nog wel geweckte aarbeiensjam in de kelder heimelijk vervangen en mixen met die van de Hero.
En dan aan tafel elkaar voor de gek houden dat we zelf voorzienend waren en dat letterlijk konden proeven.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:26:06 #280
494262 BehoorlijkKritisch
Niet te kritisch
pi_205244154
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:24 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Maar dat werd niet gesteld. Er werd gesteld dat sperziebonen hier alleen in kassen zouden kunnen groeien. Das gewoon lariekoek. Ik heb mijn hele jeugd sperziebonen uit de Vlaamse klei gegeten. En aardappelen, wortelen, broccoli, bloemkool, prei, uien, sla, diverse soorten kool en noem maar op. Mijn opa woonde buitenaf en had een aardig stukje land waarmee hij de familie van aardappelen, groente en eieren kon voorzien.

Veel van de oogst werd door mijn oma direct na het oogsten ingemaakt in weckpotten en in de kelder bewaard. Tijdens het seizoen werden de groenten natuurlijk zo veel mogelijk vers geconsumeerd.
Klopt, dat werd getypt. Maar niet bedoeld. Wat bedoeld werd was 'verbouwd op economisch aantrekkelijke schaal'. Ik gaf ook het voorbeeld van mijn opa en ik heb zelf ook tomaten in de tuin. Maar ook tomaten in Nederland komen vooral uit de kas omdat het op het land niet/nauwelijks rendabel is.
pi_205244156
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 10:57 schreef xzaz het volgende:

[..]
Waarom boeren ook niet gewoon lokaal verkopen snap ik nog steeds niet. Waarom blijven ze zo met hun vuist diep in die industrie zitten?
Omdat ze liever 1 klant hebben dan dagelijks 1000
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:26:16 #282
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205244157
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:23 schreef inslagenreuring het volgende:

Ik kan hier telkens weer hardop om lachen.

De 'good-old' bramen en brandnetel- doomsday.
Ik kan hier telkens weer hardop om lachen (als het niet zo in en in triest zou zijn).

De 'good-old' struisvogelhouding.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_205244158
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:04 schreef Gia het volgende:

[..]
Hoorde gisteren op tv dat het helemaal niet gaat om 'alle boeren evenveel reduceren'. Het gebied moet zoveel reduceren en dat kan op meerdere manieren:
- Boeren zonder opvolging die besluiten te stoppen/zich uit laten kopen.
- Een aantal dieren minder en daarnaast een andere inkomstenbron. (natuuraanleg, akkerbouw, mini-camping)
- Investeren in de nieuwste apparatuur, met subsidie, uiteraard. Nog niet alle boeren zijn al zover.

Verder ook andere vervuilende sectoren aanpakken en dan eens kijken hoe het met de reductie zit.
Het probleem was 20 jaar geleden dat die boer met 50 koeien moest groeien omdat de melkauto niet meer kwam. Dat ding moest iedere rit ontsmet worden en als de auto dan vervolgens halfvol gaat met melk is dat onrendabel. Onze drang naar schaalvergroting komt ons nu duur te staan.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_205244161
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat je een Nederlandse boer naar het buitenland moet verplaatsen.
Ik zeg alleen dat die landen nog wél stikstofruimte hebben om voor zichzelf te produceren.

Als ze daar tegen de stikstofgrenzen aanlopen zullen ze ook moeten krimpen.

Maar met tientallen keren meer landoppervlak zit je daar nog lang niet.
[..]
Dat is een andere discussie. Stikstof is vrij lokaal.
Eerder hoorde je inderdaad dat de boeren gingen verkassen naar Canada/Nieuw Zeeland.
pi_205244168
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:25 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Zijn er al meldingen gekomen dat de supermarkten lege schappen hebben?
Ja er is gisteren flink gehamstered. Verse groente, fruit, brood, vlees en zuivel is in sommige supermarkten niet meer te vinden.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:27:46 #286
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205244171
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
ongebreideld globalisme en kapitalisme
Hier draaien juist al die boeren op. ;)
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:28:10 #287
494262 BehoorlijkKritisch
Niet te kritisch
pi_205244173
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Omdat ze liever 1 klant hebben dan dagelijks 1000
Ook dat is een bedrijfsvoeringprobleem wat je niet ten koste van het milieu moet laten gaan.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:28:36 #288
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_205244177
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:27 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Ja er is gisteren flink gehamstered. Verse groente, fruit, brood, vlees en zuivel is in sommige supermarkten niet meer te vinden.
Net geweest en hier was nog voldoende.

/liefdagboek
pi_205244180
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:25 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Zijn er al meldingen gekomen dat de supermarkten lege schappen hebben?
Daarnet geen probleem over het algemeen bij de plaatselijke AH. Denk dat de distributie wel weer langzaam op gang komt.
pi_205244183
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:28 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ook dat is een bedrijfsvoeringprobleem wat je niet ten koste van het milieu moet laten gaan.
Die snap ik niet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205244188
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:26 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Klopt, dat werd getypt. Maar niet bedoeld. Wat bedoeld werd was 'verbouwd op economisch aantrekkelijke schaal'. Ik gaf ook het voorbeeld van mijn opa en ik heb zelf ook tomaten in de tuin. Maar ook tomaten in Nederland komen vooral uit de kas omdat het op het land niet/nauwelijks rendabel is.
Als we allemaal blijven aanmodderen met een onrendabel moestuintje hebben we ook niet genoeg planeet om iedereen te voeden.
Vergeleken met ons zijn andere landen maar prutsers wat tomaten telen betreft. De vraag naar voedsel wordt niet minder.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:30:37 #292
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205244192
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Ik kan hier telkens weer hardop om lachen (als het niet zo in en in triest zou zijn).

De 'good-old' struisvogelhouding.
Lol, stel je voor al die bramen..

Jij bent volledig on par met het kabinet. Voor elke oplossing een probleem klaar hebben.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:32:07 #293
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205244200
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:13 schreef vipergts het volgende:

[..]
Dat het hier minder moet ben ik helemaal met je eens maar als je de Nederlandse boer naar het buitenland verplaatst heb je over 10 jaar dit probleem in Frankrijk oid.
Want die gaan in Frankrijk echt niet minder intensief aan de gang het.

We lopen gewoon tegen de grenzen van onze planeet op.
Onze planeet zal het een zorg zijn en kan alles aan. We lopen tegen de grenzen op van ons eigen denken in grenzen.

Wel's berekend dat onze aardkloot met wat efficiëntie en effectiviteit, met gemak 100Miljard mensen een prima leven kan bezorgen. En ja dan gaat die hele planeet er wel zo uitzien zoals zeg Nederland met alles keurig volgens regels als plan aangelegd.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_205244203
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:24 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Zou je dan niet verwachten dat mensen die zo enorm ageren tegen de vervuiling door de boer ook zouden ageren tegen een bevolkingsgroei van dergelijke proporties?
Dat is een heel algemene vraag die je heel specifiek kan beantwoorden.

Kijk ik naar Nederland dan importeren we vooral voedsel en exporteren we vooral de eigen productie dus strikt genomen hebben we geen 1,6 miljoen koeien en 12 miljoen varkens nodig en is krimp van de veestapel geen probleem.

Kijk je op wereldschaal dan denk ik wel dat je de bevolkingsgroei moet remmen.

Factoren die bevolkingsgroei doen remmen zijn:
- beter welzijn door gezondheidszorg / hygiëne (schoon water, riolering) / vaccinatie
- welvaart
- voorbehoedsmiddelen
- onderwijs

Je ziet in Afrikaanse landen waar de afgelopen decennia de welvaart wél is gestegen dat de geboortecijfers en bevolkingsgroei afnemen. Ze hebben kleinere gezinnen.

Je ziet het ook met niet westerse migranten die naar Nederland gekomen zijn, de geboortecijfers zijn na vele decennia ongeveer gelijk aan die van autochtone gezinnen. Somaliërs die recentelijk naar Nederland gekomen zijn, hebben juist nog vrij hoge geboortecijfers.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:32:41 #295
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205244206
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:24 schreef Ivo1985 het volgende:

Maar dat werd niet gesteld. Er werd gesteld dat sperziebonen hier alleen in kassen zouden kunnen groeien.
Nee, hoor. Je hebt niet goed gelezen. Er werd gesteld dat 'sperziebonen in Nederland (in het heden, niet in opa's tijd) alleen in kassen worden verbouwd'. Omdat sperziebonen (in het heden) niet zo goed tegen te veel water kunnen. Het is dus (in Nederland in het heden) een redelijk kwetsbare plant geworden voor ons klimaat.

Je kunt in Nederland ook gewoon koffiebonen verbouwen (als je tijd hebt en kassen die een meter of tien hoog zijn). Maar of dat ooit een rendabele handel gaat worden is twijfelachtig.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:33:26 #296
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205244212
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:27 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Ja er is gisteren flink gehamstered. Verse groente, fruit, brood, vlees en zuivel is in sommige supermarkten niet meer te vinden.
#hongersnood komt wel dicht bij zo :'(
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:33:54 #297
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205244216
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:30 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Lol, stel je voor al die bramen..

Jij bent volledig on par met het kabinet. Voor elke oplossing een probleem klaar hebben.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:34:04 #298
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_205244217
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:33 schreef Scorpie het volgende:

[..]
#hongersnood komt wel dicht bij zo :'(
De volgende crisis die Rutte mag gaan oplossen.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:34:28 #299
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205244220
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:25 schreef EenAndereWeg het volgende:
Boerenprotesten opgezet spel WEF?

https://www.martinvrijlan(...)rt-heijn-in-utrecht/
HET IS EEN COMPLOT ZEG IK JE
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  Moderator dinsdag 5 juli 2022 @ 12:36:07 #300
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205244225
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]
HET IS EEN COMPLOT ZEG IK JE
Les een: Alles is een complot
Les twee: Zie les een.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')