Een simpele voedingsstoffenbalans moet voor iedereen te bevatten zijn:quote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je ziet hieronder de #1 en nummer #2 exportlanden van landbouwproducten in de wereld.
En dan is men verbaasd dat we hier een stikstofprobleem hebben.
[ afbeelding ]
Nederland kan nooit zelfvoorzienend worden. Dat is onmogelijk.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:19 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Omdat we het zelf veel beter kunnen als we het anders doen. Onze boeren produceren namelijk niet voor ons, maar voor de hele wereld. Als je dat omdraait los je heel veel problemen in één keer op.
Er zal wel iets achter zitten dat boeren vinden dat de stadse niet-boeren niet weten wat 'natuur' is en zij wel.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:22 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik snap daar de logica echt niet achter men beschuldigd ons van de natuur vernaggelen, laten we als actie dan maar de natuur vernaggelen
Dan geef je de tegenstander toch gewoon gelijk.
Weer niet gelezen...quote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:26 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ok, groei is evil. Maar zelfs jij kan het er toch wel over eens worden dat de boel op zijn minst moet meegroeien met de basisbehoeften van de bevolking toch?
Klopt. Liggen ook zeker kansen en mogelijkheden. Terug naar de seizoensgebonden producten. Eet men ook weer wat gevarieerder. Win-winquote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Simpel, in Marokko kun je speziebonen oogsten als dat in Nederland geen optie is. Idem met aardbeien buiten de zomer en noem alle andere groenten en fruit die je nu buiten het Nederlandse seizoen kan kopen maar op.
Ik denk dat we als consument veel bewuster moeten zijn van wat er in welk seizoen groeit en waar het vandaan komt.
Maar dat kunnen we niet. Als er in Nederland sperziebonen worden verbouwd, is dat uitsluitend in kassen. Ze kunnen namelijk niet zo goed tegen water. Vandaar dat onze sperziebonen uit droge landen komen. Want zelfs met de transportkosten meegerekend, zijn die veel goedkoper.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:23 schreef Benny het volgende:
En misschien ligt daar ook wel een probleem... Waarom sperzieboontjes uit Marokko halen als je ze letterlijk uit de tuin kunt halen.
En wat gaan we met al dat geld doen als het probleem het gebrek aan ruimte is? Gaan we gewoon op 100 meter hoogte nog een verdieping boven Nederland zetten?quote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Weer niet gelezen...
Niet 'groei', nee, 'eeuwige groei'.
En die basisbehoeften... 64% van de welvaart wordt door 10% van de bevolking beheerd. Als we het toch over percentages hebben. Misschien daar eens wat aan doen?
Wtf.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[ twitter ]
Ze snappen toch ook wel dat dit averechts werkt....
Ik doe dat al een tijdje maar ik weet eigenlijk niet of jongere mensen uberhaupt weten wat wanneer groeit, als je opgroeit met een supermarkt waarin produkten het hele jaar beschikbaar zijn dan kan het best zijn dat je het gewoon niet weet.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:27 schreef Benny het volgende:
[..]
Klopt. Liggen ook zeker kansen en mogelijkheden. Terug naar de seizoensgebonden producten. Eet men ook weer wat gevarieerder. Win-win
Waarom is dat gebrek er?quote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:29 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En wat gaan we met al dat geld doen als het probleem het gebrek aan ruimte is? Gaan we gewoon op 100 meter hoogte nog een verdieping boven Nederland zetten?
ik heb hier toch echt specieboontjes en peultjes uit de hollandse grond.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar dat kunnen we niet. Als er in Nederland sperziebonen worden verbouwd, is dat uitsluitend in kassen. Ze kunnen namelijk niet zo goed tegen water. Vandaar dat onze sperziebonen uit droge landen komen. Want zelfs met de transportkosten meegerekend, zijn die veel goedkoper.
Er is niet alleen zwart en wit in de wereld. Er zijn heel veel kleuren.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:26 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nederland kan nooit zelfvoorzienend worden. Dat is onmogelijk.
Nou ja technisch gezien zou het kunnen als we allemaal op rantsoen gaan, maar dan nog moeten we alle grondstoffen importeren. Het kan dus gewoonweg niet
Ik laat voortdurend in het midden of er een probleem is dat vooral een definitie als zienswijze is (geworden).quote:Op dinsdag 5 juli 2022 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er is wel een stikstofprobleem. Het is 50 jaar onder het kleed geschoven door de politiek, mede door tegenwerking door de boerenlobby.
Maar met de uitspraak van RvS komt er een einde aan die oude "traditie" en staan politiek, boeren maar ook het bedrijfsleven voor een lastige opgave.
Zoals eerder gezegd: men heeft decennia lang de rekeningen die op de deurmat vielen ontkend en nu staat de gerechtsdeurwaarde dan toch voor de deur
Mooi.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:28 schreef Twiitch het volgende:
Dutch terrorisme / terreur English terrorism
strafrecht - oogmerk om de bevolking of een deel van de bevolking van een land vrees aan te jagen, dan wel een overheid of internationale organisatie te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden, dan wel de fundamentele politieke, constitutionele, economische of sociale structuren van een land of een internationale organisatie ernstig te ontwrichten of te vernietigen.
Ik weet niet waar je die drang denkt te lezen. De vleesconsumptie is natuurlijk ook explosief gestegen met de welvaart. Dat komt ook deels gewoon door het feit dat dat vlees een heel stuk betaalbaarder is. Wat mij betreft mag het allemaal best wat minder, maar als het vlees in de supermarkt plotsklaps 3 keer zo duur is en de dwangmatige carnivoren hun dagelijkse goedkope stukje vlees niet meer kunnen krijgen is het ook niet goed.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe deze onuitroeibare drang tot eeuwige economische groei precies wel bevorderlijk voor 'de leefbaarheid van de bevolking' is, is mij tot op heden nog niet helder. Heeft ook niemand me nog precies kunnen uitleggen.
De boer hier verderop heeft prima sperzieboontjes. Sterker nog... Zijn lekkerder dan uit de supermarkt, afkomstig uit verweggieland.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar dat kunnen we niet. Als er in Nederland sperziebonen worden verbouwd, is dat uitsluitend in kassen. Ze kunnen namelijk niet zo goed tegen water. Vandaar dat onze sperziebonen uit droge landen komen. Want zelfs met de transportkosten meegerekend, zijn die veel goedkoper.
Dat heeft er natuurlijk geen kut mee te maken. Net zoals de 'hunter/gatherers 'vroeger' grondstoffen ruilden, omdat op de ene plek een andere grondstof voorkwam dan op een andere plek, doen we dat nu nog steeds. Het zou onzinnig zijn om overal dure sperziebonen te eten, als er twee of drie landen zijn die zoveel kunnen produceren, tegen een gunstig kostenniveau, dat de hele wereld er van kan eten.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
Hoe deze onuitroeibare drang tot eeuwige economische groei precies wel bevorderlijk voor 'de leefbaarheid van de bevolking' is, is mij tot op heden nog niet helder.
en toen gestopt met lezenquote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:30 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Zelfs niet bij iemand die zo bewust is daarmee als ik.
Nederland is dicht bevolkt maar niet overbevolkt.quote:
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Doei!quote:
Mijn opa had zijn hele volkstuin er vol mee staan. Punt is vooral dat er bij het kruisen van rassen is ingezet op zoveel mogelijk boontjes per plant en niet op geschiktheid voor ons klimaat.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
100% zelfvoorzienend hoeft het streven ook niet te zijn, lijkt me.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:26 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nederland kan nooit zelfvoorzienend worden. Dat is onmogelijk.
Nou ja technisch gezien zou het kunnen als we allemaal op rantsoen gaan, maar dan nog moeten we alle grondstoffen importeren. Het kan dus gewoonweg niet
Je vergeet getint, anders telt het niet en is het een 'protest'.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 11:28 schreef Twiitch het volgende:
Dutch terrorisme / terreur English terrorism
strafrecht - oogmerk om de bevolking of een deel van de bevolking van een land vrees aan te jagen, dan wel een overheid of internationale organisatie te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden, dan wel de fundamentele politieke, constitutionele, economische of sociale structuren van een land of een internationale organisatie ernstig te ontwrichten of te vernietigen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |