abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205244043
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 10:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Stikstofuitstoot naar het
verplaatsen is zeker een oplossing, juist omdat stikstof vooral een lokaal probleem is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld methaan of CO2).

Frankrijk heeft 1,5 hectare landbouwgrond om de mest van één koe of varken uit te rijden.
Nederland heeft 0,16 hectare landbouwgrond om de mest van één koe of varken uit te rijden.

Wat valt er op uit die cijfers? We hebben 10x meer stuks groot vee t.o.v. de beschikbare landbouwgrond.
Dat het hier minder moet ben ik helemaal met je eens maar als je de Nederlandse boer naar het buitenland verplaatst heb je over 10 jaar dit probleem in Frankrijk oid.
Want die gaan in Frankrijk echt niet minder intensief aan de gang het.

We lopen gewoon tegen de grenzen van onze planeet op.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_205244045
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:12 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Mijn opa had toch echt sperziebonen in zijn groentetuin staan. Elk jaar weer, vele, vele kilo's.
Ik moet toegeven: dat was niet in Nederland maar in de Vlaamse klei.
Klopt, mijn opa hetzelfde. Gewoon in de Achterhoek.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:14:06 #253
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205244047
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:12 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Totaal irrelevant aangezien je maar 1 of 2 % van de landbouwgrond nodig hebt om in de komende decennia te voorzien in de behoefte aan bouwgrond.
Als je een stelling poneert dat er een bepaald percentage bouwgrond volstaat dan is het irrelevant om het aandeel geschikte grond te definiëren?

Oke dan.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:14:41 #254
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205244052
quote:

[..]
Mijn opa had toch echt sperziebonen in zijn groentetuin staan. Elk jaar weer, vele, vele kilo's.
Je opa. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_205244053
Maar netto, hè, + 1 miljoen mensen die consumeren naar Nederlandse maatstaven versus 1,5 miljoen koeien. Welke groep heeft een groter neg. effect op de natuur en het klimaat?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:14:49 #256
494262 BehoorlijkKritisch
Niet te kritisch
pi_205244054
quote:

[..]
Het is dan ook een economisch probleem veroorzaakt omdat het goedkoper is om het elders te verbouwen en dan naar hier te vervoeren. Zoals met heel veel groenten het geval is.

Dat wil niet zeggen dat het hier niet groeit, maar vooral dat ivm de centjes de boeren kiezen voor, ik roep maar iets, asperges.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:15:08 #257
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205244057
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:12 schreef mazaru het volgende:

[..]
Terecht
Eens.

Dat 'soortenarme' habitat toch :'(
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_205244058
Moet zeggen dat bij de lokale AH het redelijk goed gevuld was. Ook de vers afdeling. Wel een paar lege schappen gezien, maar over het algemeen was alles er. Kan nu gaan hamsteren maar dat doe ik maar niet.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:15:32 #259
Niet te kritisch
pi_205244059
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:14 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Als je een stelling poneert dat er een bepaald percentage bouwgrond volstaat dan is het irrelevant om het aandeel geschikte grond te definiëren?

Oke dan.
Zeker als het aandeel wat geschikt is overduidelijk meer is dan wat er volstaat.
pi_205244065
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 10:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Never gonna happen.

Of je moet ieder mens uitroeien. Complete utopie.
We zullen toch echt moeten veranderen willen we een planeet overhouden en de wereldbevolking van voedsel te voorzien.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:16:41 #261
Why is all the rum gone?
pi_205244074
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:10 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Je licht je eigen populisme gelukkig al uit.
Werkelijk geen idee wat je hiermee bedoelt. Jij zelf wel?

quote:
Populisme (van het Latijnse populus, "volk") is een manier van communiceren en van politiek bedrijven, waarin de centrale tegenstelling die tussen "het volk" en "de elite" is, en waarbij de populist de kant van "het volk" kiest. Deze begrippen kunnen op verschillende manieren worden ingevuld, zodat men links-populisten, rechts-populisten en diverse andere typen kan onderscheiden. Om die reden kan het populisme niet als een uniforme ideologie worden opgevat. In het algemeen spraakgebruik heeft populisme doorgaans een negatieve bijklank, hoewel er politici en denkers zijn die het als geuzennaam voeren.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_205244083
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:53 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Hoewel ik het met je eens bent dat er een zekere mate van aansprakelijkheid voor de boeren moet zijn.

Is dit natuurlijk een maatschappelijk probleem. Wij verzinnen hier ad hoc beleid waardoor mensen hun bestaan dreigen te verliezen. Dan mag je dat als maatschappij ook dragen.
Er is niets ad-hoc aan het beleid. De noodzaak om de veehouderij ingrijpend te veranderen is al decennia bekend. Alleen door de boerenlobby wordt de aanpak telkens afgewend of zeer sterk afgezwakt.
Dat er dan uiteindelijk met een vrij botte bijl doorheen gehakt moet worden om orde op zaken te stellen is te verwachten. En grotendeels de eigen schuld van de boeren(lobby) die niet stapsgewijs wenste te veranderen.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:18:47 #263
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205244092
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:15 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Zeker als het aandeel wat geschikt is overduidelijk meer is dan wat er volstaat.
Als jij het zegt dan zal het wel zo zijn.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Werkelijk geen idee wat je hiermee bedoelt. Jij zelf wel?
"Vergiftiging"

Je kunt ook vergroening zeggen.
pi_205244093
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:13 schreef vipergts het volgende:

[..]
Dat het hier minder moet ben ik helemaal met je eens maar als je de Nederlandse boer naar het buitenland verplaatst heb je over 10 jaar dit probleem in Frankrijk oid.
Want die gaan in Frankrijk echt niet minder intensief aan de gang het.
Ik zeg niet dat je een Nederlandse boer naar het buitenland moet verplaatsen.
Ik zeg alleen dat die landen nog wél stikstofruimte hebben om voor zichzelf te produceren.

Als ze daar tegen de stikstofgrenzen aanlopen zullen ze ook moeten krimpen.

Maar met tientallen keren meer landoppervlak zit je daar nog lang niet.

quote:
We lopen gewoon tegen de grenzen van onze planeet op.
Dat is een andere discussie. Stikstof is vrij lokaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-07-2022 12:24:18 ]
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:20:00 #265
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205244104
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Hehe, eindelijk heb je het door. 0.3% van de bevolking 'vergiftigt' ons landschap voor eigen financieel gewin.
Leuk dat laveren op halve woorden en verkrachte zinnen te voorzien van kwalificaties en sentimenten.

Het idd dat 0,3% van de mensheid er niet mee zit om de rest onder de duim te houden door ergens een afleidend probleem van te maken. Sterker nog, qua politiek en leid is 0,3% nog te veel en dat percentage komt eerder in de buurt van 0,001% die de feitelijke macht weet uit te oefenen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:20:01 #266
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205244105
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Waarom is dat gebrek er?
Ondanks dat ik het probleem van de 'waarom' inzie, maakt dat natuurlijk niets uit op het moment. De mensen die er al zijn, plus de normale aanwas, moeten toch ergens wonen. In dat aspect helpt de waaromvraag die mensen niet aan een huis.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:21:13 #267
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205244111
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:17 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Er is niets ad-hoc aan het beleid. De noodzaak om de veehouderij ingrijpend te veranderen is al decennia bekend. Alleen door de boerenlobby wordt de aanpak telkens afgewend of zeer sterk afgezwakt.
Dat er dan uiteindelijk met een vrij botte bijl doorheen gehakt moet worden om orde op zaken te stellen is te verwachten. En grotendeels de eigen schuld van de boeren(lobby) die niet stapsgewijs wenste te veranderen.
Dat is dus helemaal niet waar. Boeren investeren tonnen in luchtwassers, emissie-arme stalsystemen etc.

Dat nagenoeg alles is uitgesloten in de stikstofaanpak uitgezonderd de agrarische sector is wel degelijk ad hoc beleid.
pi_205244117
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:14 schreef Complotwappie het volgende:
Maar netto, hè, + 1 miljoen mensen die consumeren naar Nederlandse maatstaven versus 1,5 miljoen koeien. Welke groep heeft een groter neg. effect op de natuur en het klimaat?
Bij klimaat is dat altijd de mens, want ook de koolstofdioxide (CO2) en methaan (CH4) die vrijkomt bij productie van voeding is er voor de mens.

Stikstof is een ander verhaal, daar heb je als land (of provincie / staat / gebied) al dan niet nog ruimte voor.

Zo zal je in de stad New York of Seattle mogelijk al aan de stikstoflimiet zitten maar kan je 500km verderop nog prima 100 boeren erbij hebben.

Landen met relatief weinig vee (10x lagere dichtheid dan Nederland) kunnen nog groei aan, landen met veel vee (Nederland) moeten krimpen.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:22:19 #269
Why is all the rum gone?
pi_205244119
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:18 schreef inslagenreuring het volgende:

"Vergiftiging"

Je kunt ook vergroening zeggen.
Vergroening? Omdat de hele wereld dan vol staat met brandnetels? :')
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:23:16 #270
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205244124
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:17 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Zachte heelmeesters, stinkende wonden. :(

Chanant dat uiteindelijk de rechter echte maatregelen moet afdwingen. Daadkrachtig besturen en leiderschap tonen doet Den Haag alleen als alle andere opties uitgeput zijn.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:23:51 #271
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205244128
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Vergroening? Omdat de hele wereld dan vol staat met brandnetels? :')
Ik kan hier telkens weer hardop om lachen.

De 'good-old' bramen en brandnetel- doomsday.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:23:54 #272
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205244129
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:16 schreef vipergts het volgende:

[..]
We zullen toch echt moeten veranderen willen we een planeet overhouden en de wereldbevolking van voedsel te voorzien.
0 emissie gaat nooit lukken.
We laten ook poepjes. Vooral van kool, knoflook en uien is mijn ervaring. Met alles wat we doen, zelfs uitademen, stoten we uit.

Dus laat gaat die droom.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_205244136
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:14 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Het is dan ook een economisch probleem veroorzaakt omdat het goedkoper is om het elders te verbouwen en dan naar hier te vervoeren. Zoals met heel veel groenten het geval is.

Dat wil niet zeggen dat het hier niet groeit, maar vooral dat ivm de centjes de boeren kiezen voor, ik roep maar iets, asperges.
Maar dat werd niet gesteld. Er werd gesteld dat sperziebonen hier alleen in kassen zouden kunnen groeien. Das gewoon lariekoek. Ik heb mijn hele jeugd sperziebonen uit de Vlaamse klei gegeten. En aardappelen, wortelen, broccoli, bloemkool, prei, uien, sla, diverse soorten kool en noem maar op. Mijn opa woonde buitenaf en had een aardig stukje land waarmee hij de familie van aardappelen, groente en eieren kon voorzien.

Veel van de oogst werd door mijn oma direct na het oogsten ingemaakt in weckpotten en in de kelder bewaard. Tijdens het seizoen werden de groenten natuurlijk zo veel mogelijk vers geconsumeerd.
pi_205244137
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bij klimaat is dat altijd de mens, want ook de koolstofdioxide (CO2) en methaan (CH4) die vrijkomt bij productie van voeding is er voor de mens.

Stikstof is een ander verhaal, daar heb je als land (of provincie / staat / gebied) al dan niet nog ruimte voor.

Zo zal je in de stad New York of Seattle mogelijk al aan de stikstoflimiet zitten maar kan je 500km verderop nog prima 100 boeren erbij hebben.

Landen met relatief weinig vee (10x lagere dichtheid dan Nederland) kunnen nog groei aan, landen met veel vee (Nederland) moeten krimpen.
Zou je dan niet verwachten dat mensen die zo enorm ageren tegen de vervuiling door de boer ook zouden ageren tegen een bevolkingsgroei van dergelijke proporties?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:24:33 #275
Niet te kritisch
pi_205244139
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:18 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Als jij het zegt dan zal het wel zo zijn.

Als je puur kijkt naar de ring rondom middelgrote steden dan is de grond daar doorgaans prima geschikt om te bouwen. Zeker in Brabant, Gelderland en Limburg. Alleen daarmee zou je het al kunnen redden. Over andere provincies heb ik niet zo veel indrukken omdat ik daar niet werkzaam ben in de sector.

Uiteraard wil je het meer spreiden, maar de aanname dat minimaal 5% (en dat is veel meer dan nodig) van de landbouwgrond in elke provincie geschikt is om te bouwen durf ik zonder enige twijfel te doen. Zeker gemiddeld, we hebben ook prima (zij het erg lelijk) gebouwd op Flevoland.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')