SnodeSnuiter | donderdag 30 juni 2022 @ 10:42 |
https://www.ad.nl/auto/au(...)reden-zijn~aaa7dcdf/ Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, waar of op welk tijdstip ze die ook rijden. Ook in het buitenland gereden kilometers tellen dan mee. Dat is het plan dat dit kabinet voor ogen heeft Morgen bespreekt de ministerraad dit op hoofdlijnen, zo bevestigen meerdere bronnen na berichtgeving in De Telegraaf. Dit betekent dat gebruikers van elektrische én fossiele auto’s beiden gaan meebetalen aan het weggebruik. Nu zijn bezitters van elektrische auto’s relatief goedkoop uit, omdat die niet meebetalen aan de accijns die wordt geheven op benzine en diesel. Aan de uitvoering zitten nog wél de nodige haken en ogen. Zo is het bijvoorbeeld de vraag hoe de gereden kilometers worden bijgehouden en wie dat gaat doen. Kilometerstand Het ligt volgens bronnen het meest voor de hand om daarvoor de kilometerstand van auto's aan te houden. Hiervoor zou je de stand van de kilometerteller tijdens de Algemene Periodieke Keuring (APK) kunnen gebruiken. Probleem is alleen wel dat nieuwe auto's pas na vier jaar een APK hoeven en daarna om het jaar. Om te voorkomen dat automobilisten ineens een grote som geld af moeten rekenen, zou je dan eerder de kilometerstand moeten laten vastleggen. Er wordt ook nagedacht over manieren om die kilometerstand te staven, bijvoorbeeld door een kastje in de auto of met een smartphone. Lastige daarvan is dat daarmee de privacy van automobilisten eerder in het geding komt, dan als er enkel naar de kilometerstand gekeken zou worden. Géén spitstarief Er komt volgens bronnen géén onderscheid tussen spitsuren en minder drukke tijden of snelwegen en andere wegen. Van eerdere plannen met rekeningrijden of kilometerheffing in de spits is niets terecht gekomen. Rond 2000 trachtte toenmalig minister Tineke Netelenbos, die daarvoor schetsend ‘Tineke Tolpoort’ werd genoemd, al een vorm van rekeningrijden in te voeren. Ook de invoering van een kilometerheffing, waarbij het tarief per gereden kilometer zou afhangen van het tijdstip (spits/nacht) en de locatie waarop gereden werd, mislukte. Kilometerheffing was eerder voorzien voor 2012, maar strandde onder het eerste kabinet Rutte. Verkeerskenners waren juist erg over te spreken dat het gebruik van drukke wegen op drukke momenten ontmoedigd zou worden, maar dat systeem haalde het evenmin. Evenveel De nieuwe taks moet evenveel opbrengen als de huidige wegenbelasting, zo bevestigen ingewijden over de rekeningrijden-plannen die minister Mark Harbers (Infrastructuur) en staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) morgen met hun collega's bespreken. Alleen voor mensen die veel rijden komt het er dan op neer dat zij meer moeten gaan betalen dan nu. Mensen die weinig kilometers maken, zijn relatief goedkoop uit. Door de kilometerteller aan te houden worden ook in het buitenland gemaakte kilometers meegeteld. Daardoor wordt een autovakantie naar bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje of Italië relatief duur. Ook voor de wintersport naar landen als Oostenrijk en Zwitserland zijn autorijders dan meer kwijt. Mensen die door het jaar heen minder kilometers maken, maar wel verre vakantiereizen maken, kunnen uiteindelijk ook goedkoper uit zijn dan onder de huidige wegenbelasting. In het coalitieakkoord stond ook al dat dit kabinet in 2030 een systeem van Betalen naar Gebruik wil invoeren voor alle automobiliteit. De coalitie van VVD, D66, CDA en ChristenUnie heeft afgesproken dit systeem pas in 2030 in te voeren, maar dat wél al voor te bereiden. Gedurende deze kabinetsperiode moet de wetgeving daarvoor worden vastgesteld. De heffing is niet tijd- en plaatsgebonden en vervangt de dan nog bestaande tol-tracés, zoals de Westerscheldetunnel en de Kiltunnel. — Lekker dan, je betaald al tol in Frankrijk, zo’n 90euro enkele reis naar zuid Frankrijk, je gebruikt het NL wegen net niet en toch moet je er voor gaan betalen Hoe zit het met de duitse toeristen die hier dan rijden, betalen die dan niets? | |
Nattekat | donderdag 30 juni 2022 @ 10:46 |
Over privacy inperkende maatregelen gesproken, Jezus Christus wat een achterlijk idee. | |
Farenji | donderdag 30 juni 2022 @ 10:46 |
Er bestaat al lang rekeningrijden, dmv de accijnzen op benzine. En daar word je ook beloond als je een zuinige auto hebt, en met een EV helemaal. | |
Haags | donderdag 30 juni 2022 @ 10:49 |
Gaaf land. | |
#ANONIEM | donderdag 30 juni 2022 @ 10:50 |
als we allemaal in een kermisauto gaan rijden zijn er te weinig inkomsten van die accijnzen, dus er moet wel wat gebeuren in dat opzicht. | |
#ANONIEM | donderdag 30 juni 2022 @ 10:50 |
We betalen al per kilometer. Moet het nu dubbelop? En in 2040 driedubbelop? [ Bericht 55% gewijzigd door #ANONIEM op 30-06-2022 10:51:27 ] | |
Straatcommando. | donderdag 30 juni 2022 @ 10:51 |
Toen ik dat hoorde over kilometers in het buitenland schoot er een schaterlach uit. Compleet onrealistisch en onredelijk voorstel.. Dus ik ben benieuwd wat voor gedrocht de rest gaat zijn. | |
Farenji | donderdag 30 juni 2022 @ 10:53 |
Er zal uiteindelijk wel meer accijns op stroom geheven worden, en natuurlijk wordt de salderingsregeling voor zonnepanelen ook al afgebouwd. | |
Stoney3K | donderdag 30 juni 2022 @ 10:58 |
Tuurlijk, de fijnstofuitstoot van de banden moet ook worden gecompenseerd. En natuurlijk ook van de fietsbanden. En van schoenzolen. | |
saparmurat_niyazov | donderdag 30 juni 2022 @ 10:59 |
Ik ben hier wel voorstander van, m'n kilometerteller is al jaren kapot. | |
Twiitch | donderdag 30 juni 2022 @ 10:59 |
Dit is exact de reden. | |
#ANONIEM | donderdag 30 juni 2022 @ 11:00 |
Lijkt me eerlijk gezegd het meest realistische dat ze kunnen bedenken. Simpelweg de kilometerstand op moment A en op moment B, en het verschil betaal je. Gaat bij elektriciteit en gas niet anders. Beter dan gedoe met registrerende kastjes, uitgebreide kentekenregistraties of dat soort ICT-oplossingen waarvan je nu al weet dat het een flop gaat worden. | |
WheeledWarrior | donderdag 30 juni 2022 @ 11:02 |
Acht jaar is nog ver weg, wie weet wat er in de tussentijd nog allemaal gebeurt. | |
Fietsenrek | donderdag 30 juni 2022 @ 11:03 |
Ja die kilometers in het buitenland kan ik echt niet begrijpen. Je betaald wegenbelasting voor de Nederlandse wegen, niet voor de buitenlandse. Zijn dit hoog gestudeerde mensen die dit verzinnen? Sta trouwens nergens meer van te kijken met deze regering. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 11:06 |
Het AD legt het wat krom uit. Er liggen 4 opties op tafel: - een GPS bakje - registratie alleen op bepaalde (snel)wegen met camera's - een app op je telefoon - kilometerstand Optie 1 met GPS registratie lijkt de meeste kans te maken, dat systeem bestond in 2010 al. Enige zijn dan de privacy bezwaren, je zal dus alleen het totaal aantal kilometers moeten registreren en geen locaties. Dat "kilometers in het buitenland" verhaal heb je alleen als je het op basis van kilometerstand gaat doen. | |
Geerd | donderdag 30 juni 2022 @ 11:06 |
En motoren dan? Taxies? Treinen bussen? | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 11:09 |
Vrachtverkeer komt wss eerder aan de beurt als pilot. En overig verkeer zal de dans ook niet ontspringen. | |
hollandia02 | donderdag 30 juni 2022 @ 11:10 |
Maar die GPS registratie, heeft buiten dat je alleen in Nederland betaald, toch weinig verschil met een kilometer teller? | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 11:12 |
Dat je alleen in Nederland betaalt lijkt me sowieso een voorwaarde. Een andere bijkomstigheid is dat men dat in de toekomst ook kan uitbreiden naar een spitsheffing, dus tarief op basis van locatie en tijd. Of dat er komt is niet zeker maar met GPS-registratie hou je die optie open richting de toekomst. Daarnaast maakt het je onafhankelijk van apps (niet iedereen heeft een telefoon), verschillen in / fraude met kilometertellers en krijg je geen sluipverkeer over landweggetjes en door kleine dorpen (zoals bij camera's het geval zou kunnen zijn). | |
monkyyy | donderdag 30 juni 2022 @ 11:14 |
Het is al de zoveelste keer dat ze het erover hebben en het is nog 8 jaar weg. We zien wel hoe die plannen eruit zien. | |
WheeledWarrior | donderdag 30 juni 2022 @ 11:15 |
Rutte heeft niet eens een herinnering meer aan vorige week, laat staan dat hij over 8 jaar nog van dit plannetje weet. | |
xFriendx | donderdag 30 juni 2022 @ 11:16 |
Tot iedereen massaal dan maar gaat thuiswerken want dan voorkom je het maken van kilometers waar je voor moet betalen. Wat je zal moeten betalen voor het rekeningrijden is vast meer dan wat je extra kwijt bent aan wat extra stoken, koffie en de 4-laagse rollen wc-papier. Weg inkomsten en dan kunnen we naar de volgende belasting op iets om toch weer de poen binnen te halen. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 11:16 |
Met als verschil dat de inkomsten van brandstofaccijnzen nu ook echt gaan wegvallen. Vanaf 2025 kan je als zakelijk rijder alleen nog maar een EV leasen. Vanaf 2030 kan je alleen nog een EV als nieuwe auto kopen. De motivatie is er nu wat meer, zeg maar | |
Red_85 | donderdag 30 juni 2022 @ 11:17 |
Wat een totale achterlijkheid dit. Alles wat er in politiek den haag op het moment wordt bedacht is nadelig voor iedereen in de samenleving. Ga. Weg. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 11:17 |
Files kosten de "BV Nederland" ook ieder jaar miljarden, dus ik denk niet dat de overheid daar veel op zou verliezen. En een bouwvakker of verpleegkundige die thuiswerkt dat wordt sowieso wat ingewikkeld. | |
#ANONIEM | donderdag 30 juni 2022 @ 11:18 |
Lijkt me dat je met een GPS kastje net zo goed kan frauderen. Doos van Faraday eromheen en je kan gratis rondrijden. Maar bovenal lijkt zo'n kastje me dood eng qua privacy. Je zal toch moeten registreren hoeveel kilometer er is gereden op welk moment, als je überhaupt al kan uitschakelen dat dat ding je locaties registreert. | |
xFriendx | donderdag 30 juni 2022 @ 11:18 |
Ja eens, uiteraard enkel voor wie kan thuiswerken. Voor de stratenmaker en verpleegkundige is er inderdaad geen alternatief. | |
torentje | donderdag 30 juni 2022 @ 11:19 |
Met rekeningrijden zijn ze zo'n 100 jaar te laat. | |
#ANONIEM | donderdag 30 juni 2022 @ 11:19 |
Hoe wil je dan de wegen gaan financieren als iedereen straks elektrisch rijdt? Uit algemene middelen lijkt me ook niet helemaal fair. | |
Red_85 | donderdag 30 juni 2022 @ 11:19 |
Vreemde constatering, doen we dan nu niet dan? | |
Stoney3K | donderdag 30 juni 2022 @ 11:21 |
Dat is natuurlijk onzin. Voetgangers, fietsers en scooters betalen ook geen wegenbelasting. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 11:21 |
Dat gaan ze oplossen door bij ANPR camera's te meten of je bakje een ID-signaal afgeeft. Zo niet, dan wordt je kenteken geregistreerd en volgt de boete automatisch. Je kan een bakje met behulp van GPS-locaties laten registreren hoeveel kilometers er gereden worden en dat doorgeven, zonder die locaties door te geven. Dat kon het systeem dat in 2010 bestond al (toen rekeningrijden ook tijdelijk op het menu stond maar de VVD dat blokkeerde). | |
#ANONIEM | donderdag 30 juni 2022 @ 11:21 |
Het lijkt mij wel eerlijk als de gebruikers van de wegen ook meer bijdragen. Als de accijnzen wegvallen ontstaat er een gat dat op de een of andere manier gevuld moet gaan worden. | |
AchJa | donderdag 30 juni 2022 @ 11:22 |
Rekeningrijden voor alleen EV's, lijkt me wel zo eerlijk. | |
Stoney3K | donderdag 30 juni 2022 @ 11:22 |
Lekker handig, dan kan de belastingdienst gelijk controleren of je met je bedrijfswagen geen privé kilometers maakt. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 11:23 |
Dat kunnen ze nu ook al als ze dat willen. ANPR naast je rittenstaat leggen. | |
Stoney3K | donderdag 30 juni 2022 @ 11:24 |
Dat kunnen ze niet, want de belastingdienst heeft geen toegang tot de ANPR data. Hebben ze geprobeerd, toen zijn ze door de AP teruggefloten. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 11:26 |
Ik zeg "als ze (de overheid) dat willen". Blijkbaar werken privacy beschermende wetten toch nog wel een beetje Maar het is niet uit te sluiten dat dat verandert. | |
RamboDirk | donderdag 30 juni 2022 @ 11:26 |
kilometer tellerstand noteren. Klinkt wel als heel erg innovatief en echt iets voor in 2040! Gedurfd. Gaat flink mee gefraudeerd worden. Overigens is betalen per gebruikte kilometer wel het meest eerlijke, je kunt dan flink besparen. Alleen voelt een vast bedrag minder pijnlijk ofzo. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 11:28 |
Nee, die optie van kilometerstanden registreren lijkt me de minst kansrijke. Maar ze onderzoeken meerdere opties, dat is niet onlogisch. | |
Red_85 | donderdag 30 juni 2022 @ 11:30 |
Accijnzen verdwijnen is juist goed. Dat hele gelul met btw over accijnzen is echt genaai van de overheid. Er wordt genoeg betaald. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 11:33 |
Overigens begrijp ik niet dat dit niet op EU-niveau wordt uitgerold. Dan zou je 1 systeem hebben en ook de discussie niet hebben over de "kilometers in het buitenland". | |
Stoney3K | donderdag 30 juni 2022 @ 11:34 |
Tja, dat is net zo'n discussie als waarom we nog geen Europees-brede wegenverkeerswet hebben. | |
appeleibanaan | donderdag 30 juni 2022 @ 11:36 |
Gaan ze dan ook de CO2 uitstoot per kilometer meenemen in de berekening van de kosten? | |
Tijger_m | donderdag 30 juni 2022 @ 11:37 |
Dat willen de lidstaten niet. | |
appeleibanaan | donderdag 30 juni 2022 @ 11:38 |
En oja, dat hele rekeningrijden, dat gaan ondernemers weer linea recta doorberekenen in de voorrijkosten. Uiteindelijk betaalt jan modaal. | |
spoilert | donderdag 30 juni 2022 @ 11:39 |
Gebeurt nu ook al, vaak staan ze in de weekenden te controleren bij pretparken, voetbalstadions, met eigen flitsauto's | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 11:40 |
Er zal wss wel een differentiatie komen per type auto, gewicht en CO2-uitstoot kunnen daar variabelen in zijn. | |
sjorsie1982 | donderdag 30 juni 2022 @ 11:41 |
Mooi, dan is er weer een ict project dat mislukt | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 30 juni 2022 @ 11:47 |
Ik zie het niet gebeuren. Onze zwaar incompetente overheid is niet in staat dit systeem op te tuigen binnen de gestelde termijn. Dit wordt weer miljarden over de balk smijten naar louche automatiseringsclubs als cap gemini. | |
WheeledWarrior | donderdag 30 juni 2022 @ 11:48 |
Tegen die tijd zijn we ook alweer 2 kabinetten verder. | |
DjVero | donderdag 30 juni 2022 @ 11:57 |
Zolang het per saldo niet meer gaat kosten dan wat je zonder rekeningrijden kwijt bent, vind ik het geen slecht idee. De gebruiker (vervuiler) betaalt. Maar Den Haag kennende | |
daNpy | donderdag 30 juni 2022 @ 12:04 |
Naieve gedachte inderdaad. De gemiddelde burger gaat gewoon meer betalen, want de overheid wil meer meer meer. Ik lees ook niks over MRB, accijznen of BPM, gaat dat er dan af? Of blijft dat gewoon? Want je betaald nu al fors per gereden kilometer, je betaald fors ook als je niet rijdt en je betaald fors bij de aanschaf. Ik zie het nut niet (ja behalve: meer meer meer). | |
Stoorzendert | donderdag 30 juni 2022 @ 12:07 |
Dan ga ik toch gewoon achteruit rijden. Verdien ik er nog wat aan In tijden van crisis voor vele mensen de bevolking nog wat harder proberen uit te knijpen. Wat voor vuige sadist ben je dan | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 12:09 |
Welke crisis hebben we in 2030? [ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-06-2022 12:15:52 ] | |
Stoorzendert | donderdag 30 juni 2022 @ 12:20 |
Er lopen nogal wat onhaalbare deadlines af dacht ik. Maargoe, die kunnen natuurlijk ook gewoon verschoven worden. De timing van dit soort berichten is wat onhandig vind ik | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 30 juni 2022 @ 12:23 |
Dat proberen ze juist te voorkomen door puur en alleen naar de kilometerstanden te kijken. Mara dat heeft wel erg onzalige en oneerlijke uitwerkingen. Hier gaat een rechter niet mee akkoord. Logischer zou het ERP systeem met prepaidkaarten uit Singapore zijn. | |
Nattekat | donderdag 30 juni 2022 @ 12:26 |
Hoe willen ze aan je kilometerstand komen dan? Tenzij je overal tolpoortjes gaat neerplanten, zal het nooit goed kunnen. Daarnaast is het echt van de zotte dat ik straks even veel moet betalen voor gemeentewegen buiten de spits (daar komen mijn meeste kilometers vandaan) als de filerijders op alle snelwegen. Hou het dan lekker wat het is als je het zo krom wil doen. | |
torentje | donderdag 30 juni 2022 @ 12:28 |
Rekeningrijden is juist goed voor de portemonnee van iedereen die weinig kilometers maakt. Minder zorgkosten enz. | |
Bocaj | donderdag 30 juni 2022 @ 12:28 |
Het vaasje is al 100 keer gebroken inmiddels... | |
Bocaj | donderdag 30 juni 2022 @ 12:30 |
Gezien het feit dat ze al in de jaren 80 bezig ermee waren dan ik eerder dat 2050 een betere datum is... | |
Bocaj | donderdag 30 juni 2022 @ 12:30 |
Kakelende Kaag1 en kakelende Kaag2... | |
Bocaj | donderdag 30 juni 2022 @ 12:31 |
Agenda 2030 crisis! | |
BertV | donderdag 30 juni 2022 @ 12:31 |
Ik kan wel wat raden: "Teleservices" Moderne auto's communiceren nu al voortdurend met de dealer, dan ook met de overheid. Voor de oude wagens krijg je een kastje. Ik wil niet weten wat tegen die tijd de tarieven zijn voor een brandstofauto. | |
leolinedance | donderdag 30 juni 2022 @ 12:41 |
Gaaf land | |
Stoney3K | donderdag 30 juni 2022 @ 12:44 |
En wanneer dat kastje een storing heeft of het GSM netwerk plat ligt, gelijk boete? | |
Verbodsbord | donderdag 30 juni 2022 @ 12:44 |
Ik snap oprecht niet waarom 'betalen voor gebruik' een ding moet zijn voor autogebruik. Waarom wel voor de wegen, maar niet voor bijvoorbeeld de zorg? | |
Red_85 | donderdag 30 juni 2022 @ 12:49 |
Daar zorgt de overheid wel voor dat er een kleine minderheid is waar ze naar kunnen verwijzen die weinig km's maakt. 'Er zijn ook mensen voor wie dit goedkoper is'. Over het gemiddelde genomen gaat iedereen er keihard op achteruit. | |
Nattekat | donderdag 30 juni 2022 @ 12:50 |
De zorg is eigenlijk vrij simpel: iedereen draagt zijn steentje bij aan het betaalbaar houden van de zorg voor iedereen die het keihard nodig heeft. Of je moet echt een groot fan zijn van het Amerikaanse systeem, maar dan ben je ook wel een egoïstische idioot, gigantisch naïef, een belanghebbende of een combinatie van de drie. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 12:57 |
In feite is het zowel bij zorg als autogebruik redelijk gelijkend geregeld. Je betaalt een relatief laag bedrag als zorgverzekering (en een inkomensafhankelijk deel via belastingen / ZVW) en als je morgen een levensreddende operatie of behandeling nodig hebt die ¤190.000 kost dan komt dat uit de gezamenlijke "pot". Je betaalt een relatief laag bedrag aan wegenbelasting en accijns en als er morgen een wegreparatie, brug of viaduct nodig is die ¤52.000.000 kost dan komt dat uit die pot. Zo betaal je collectief mee. In het geval van de zorg heb je dan een "eigen risico" als je er vaker dan gemiddeld gebruik van maakt en op de weg heb je dan rekeningrijden waar je meer betaalt als je er vaker dan gemiddeld gebruik van maakt. Je kan natuurlijk ook gaan sparen of collecteren voor een operatie, idem voor een nieuwe brug of wegreparatie maar dan ben je mogelijk al dood voor je het bedrag bij elkaar hebt en ziet een weg er al snel uit zoals een gemiddelde weg in Rusland Verschil met zorg is natuurlijk dat je er meestal liever geen gebruik van maakt (maar fijn dat het er is) en in het geval van een auto nog enige keuze hebt of je er gebruik van maakt en hoe vaak. En als je meer dan 30.000km per jaar rijdt, is het waarschijnlijk beroepsmatig en verdien je je geld er mee of je bent heel slecht in plannen en combineren. [ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-06-2022 13:03:44 ] | |
sjorsie1982 | donderdag 30 juni 2022 @ 12:58 |
In ieder geval dezelfde als vandaag | |
sjorsie1982 | donderdag 30 juni 2022 @ 13:01 |
Doe het dan voor alles, zoals hoeveel lucht je inademt... | |
AchJa | donderdag 30 juni 2022 @ 13:02 |
Afgunst, niks meer niks minder. Men is altijd van mening dat een ander onevenredig veel gebruik maakt van iets. Je ziet dat soort retoriek de laatste tijd toch ook heel vaak vwb de zorgverzekering? (Niet in de laatste plaats hier op Fok! overigens). Die rokende en Schultenbrau drinkende dikke Tokkie kan wel meer betalen ja! Waarom zou IK voor zijn zorgkosten moeten opdraaien! | |
Stoney3K | donderdag 30 juni 2022 @ 13:02 |
Dan is het mee tellen van buitenlandse kilometers dus oneerlijk, omdat je dan gebruik maakt van de voorzieningen in een ander land. Net zoals je voor buitenlandse zorg een reisverzekering moet afsluiten omdat dat niet uit de NL-pot komt. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 13:05 |
Ja, meetellen van buitenlandse kilometers zou oneerlijk zijn. Maar hou er ook rekening mee dat er 4 scenario's op tafel liggen en dat het AD artikel alleen "kilometerstanden" daar heeft uit gepikt en z'n artikel op baseert. In andere nieuwsbronnen zie je (1 of meerdere) alternatieven wel staan, zoals bijvoorbeeld hier: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/rekeningrijden-in-2030-kabinet-werkt-plannen-uit/
| |
torentje | donderdag 30 juni 2022 @ 13:07 |
We hebben juist veel overlast van lieden die per jaar veel kilometers maken. Daar mag gerust een fors prijskaartje aan worden gehangen, want meer als autorijden doen die niet. | |
Red_85 | donderdag 30 juni 2022 @ 13:09 |
Goh, weer even lekker je onderbuikje kunnen legen met die post? Die nare automobilisten ook, echt heel erg!!! | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 13:13 |
Ja, lijkt me logisch dat als je de weg veel gebruikt dat je ook meer betaalt. En via accijnzen kan steeds moeilijker omdat brandstofmotoren uit gefaseerd worden. | |
Stoney3K | donderdag 30 juni 2022 @ 13:14 |
Want op de oplaadkosten van een EV kun je geen accijnzen heffen? | |
Fred_B | donderdag 30 juni 2022 @ 13:15 |
Het is de standaardtruc om mensen tegen elkaar uit te spelen, die steeds weer werkt. Je laat mensen eerst tegen elkaar roepen dat de ‘vervuiler’ betaalt, en vervolgens verhoog je geleidelijk de tarieven steeds verder en speel je de kaart dat mensen die minder willen betalen maar minder moeten gaan rijden, terwijl dat voor forenzen buiten de grote steden zelden een reëel alternatief is. | |
Confetti | donderdag 30 juni 2022 @ 13:15 |
De VVD zal zich met hand en tand verzetten om de grootverbruikers te ontzien. Dus komt er een vast bedrag en hoe meer je rijdt, hoe goedkoper. Schrijf maar op. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 13:16 |
Nee, sowieso niet sluitend. Dat zou eventueel nog lukken voor openbare laadpalen maar niet privé (en er zijn nu al fors meer private dan openbare laadaansluitingen in Nederland). Je kan een EV eventueel zelfs (heel langzaam) opladen in ieder stopcontact, zelfs bij je oma. Dus in beginsel is ieder stopcontact een laadaansluiting als je geduld hebt. Mijn plug-in hybride hangt nu ook aan een standaard buitenstopcontact. | |
AchJa | donderdag 30 juni 2022 @ 13:18 |
Ik lees dat het evenveel moet gaan opbrengen dan de huidige inkomsten... Maak je borst maar nat dan... De vorige keren werd 6.7ct/km als basistarief genoemd (budgetneutraal)... Nou dan zit je met een benzine Polo op 8km enkele reis wwv... Daarboven wordt rekeningrijden duurder dan de MRB... | |
Accordtje | donderdag 30 juni 2022 @ 13:19 |
De insteek is volgens mij dat de vaste belastingen (MRB, BPM) worden vervangen door kosten per kilometer. De brandstofaccijnzen zullen niet vervallen vermoed ik, maar die inkomsten gaan natuurlijk steeds meer teruglopen naarmate het aandeel EV's toeneemt. MRB laten vervallen en omzetten naar een bedrag per kilometer is vrij makkelijk te doen. Bij BPM lijkt me dat ingewikkelder bij bestaande auto's waar reeds BPM over betaald is. In principe zou bij invoering dan de rest-BPM terugbetaald moeten worden aan een voertuig eigenaar om te voorkomen dat er "dubbele" kosten gemaakt worden. | |
Stoney3K | donderdag 30 juni 2022 @ 13:19 |
Laten we dat vaste bedrag gewoon driemaandelijks afschrijven en afhankelijk maken van het ledig gewicht van de auto. Uitvinding van de eeuw. | |
saparmurat_niyazov | donderdag 30 juni 2022 @ 13:21 |
Ik zie ze er wel voor aan om met een soort basistarief te komen die niet eens zo heel veel lager ligt dan de huidige wegenbelasting, met daar bovenop dan een variabele kilometerheffing. Ik heb auto's waarmee ik in de afgelopen jaren een paar honderd kilometer heb gereden, dan zou ik van een paar tientjes per maand naar bijna niets gaan als je puur naar de afgelegde afstand zou kijken. Ik geloof niet dat onze overheid zo zou werken. | |
Accordtje | donderdag 30 juni 2022 @ 13:21 |
Een beetje hetzelfde dus als eh....nou ja, wat we nu hebben zeg maar | |
torentje | donderdag 30 juni 2022 @ 13:24 |
Waarom reageer jij evenals jouw vrienden toch zo nijdig als iemand de waarheid zegt over de luie automobilisten? | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 13:25 |
Red_85 is in vrijwel ieder topic nijdig, tenzij het over BBQ gaat. | |
Accordtje | donderdag 30 juni 2022 @ 13:26 |
Waarom niet? Het doel is niet ervoor te zorgen dat iedereen meer gaat betalen, dus individuele gevallen kunnen er best flink op vooruit gaan. Als jij je auto weinig gebruikt dan zal je ook weinig kosten hebben. | |
Fred_B | donderdag 30 juni 2022 @ 13:30 |
Dus mensen die minder dan 8 km van hun werk wonen gaan er op vooruit. Ga ze dat maar vertellen op de Maasvlakte | |
Gunner | donderdag 30 juni 2022 @ 13:33 |
Is gewoon een act. Niemand kan zo zuur zijn. | |
LanaMyst | donderdag 30 juni 2022 @ 13:34 |
Tja als iedereen tegen die tijd electrisch rijdt moeten ze natuurlijk iets anders verzinnen om geld uit de zak te kloppen, vraag me af waar die wegenbelasting dan goed voor is? Het was ooit bedoeld om het fileprobleem tegen gaan, en dan zou het nu standaard, overal en op elk tijdstip zijn? en in de spits een extra heffing ze worden wel steeds brutaler en schaamtelozer met het kaalplukken van de burger. | |
ipa84 | donderdag 30 juni 2022 @ 13:35 |
Rekeningrijden in het buitenland? Dat wordt leuk, lekker dubbel belasting betalen in landen waar je gebruikt maakt van tolwegen of landen waar je een vignet moet kopen zoals veel oost Europese landen. Dat alleen maar omdat je auto op Nederlands kenteken staat. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 13:37 |
Ik post hem nog een keer Ja, meetellen van buitenlandse kilometers zou oneerlijk zijn. Maar hou er ook rekening mee dat er 4 scenario's op tafel liggen en dat het AD artikel alleen "kilometerstanden" daar heeft uit gepikt en z'n artikel op baseert. In andere nieuwsbronnen zie je (1 of meerdere) alternatieven wel staan, zoals bijvoorbeeld hier: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/rekeningrijden-in-2030-kabinet-werkt-plannen-uit/
| |
Stoney3K | donderdag 30 juni 2022 @ 13:47 |
Tja, dat is dus de keuze of in het buitenland ook moeten betalen, of de overheid die je via digitale middelen overal kan tracken als je met de auto rijdt. | |
ipa84 | donderdag 30 juni 2022 @ 13:47 |
Ze kunnen toch gewoon iets maken met een kastje (zonder je plaats aan te geven) de kilometers optelt die je in Nederland rijdt en zodra je de grens over rijdt dat die uitgeschakeld wordt? Er staat tegenwoordig bij elke grens overgang (en niet alleen snelwegen) een camera die een foto van je maakt. Dat systeem moet dan toch ook een signaal kunnen geven aan dat kastje dat die stopt met tellen en als je de grens weer over rijdt weer aangaat. Want zoveel geven ze al niet meer om je privacy als je de grens over rijdt hoor. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 13:55 |
| |
Gunner | donderdag 30 juni 2022 @ 13:56 |
Hoe gaan dat trouwnes afvangen met al die arbeidsmigranten die met hun eigen auto blijven rondrijden? | |
daNpy | donderdag 30 juni 2022 @ 13:56 |
Oei, groot probleem. Privacy? /care | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 13:58 |
Die betalen nu ook geen wegenbelasting, net als toeristen. Je zal dus alleen de accijns mislopen naarmate ze meer elektrisch gaan rijden. | |
Gunner | donderdag 30 juni 2022 @ 14:01 |
Dat er nu geen MRB betaald wordt vind ik nog tot daar aan toe. Dat pak je nu idd wel terug met accijnzen. Maar zou de accijnzen echt omlaag gaan? ik betwijfel dat. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 14:10 |
Nee, die gaan niet omlaag, eerder omhoog. Maar als er meer mensen elektrisch rijden dalen wel de inkomsten uit die accijnzen. Dat is wat ik bedoelde te zeggen. | |
Kriegel | donderdag 30 juni 2022 @ 14:24 |
Op dit moment word je wegenbelasting toch ook niet stilgezet zodra je in het buitenland bent? Ik zie een boel terechte kritiek, maar deze snap ik niet helemaal. | |
grimselman | donderdag 30 juni 2022 @ 14:25 |
Hetzelfde als nu. Zodra ze zich hebben ingeschreven in het GBA moeten ze MRB betalen en dus straks een kilometerheffing | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 14:25 |
Nee, maar je betaalt ook niet extra. | |
Red_85 | donderdag 30 juni 2022 @ 14:26 |
Trol | |
Gunner | donderdag 30 juni 2022 @ 14:26 |
maar ze blijven allemaal in hun eigen voertuig rondrijden. en ik vraag me af hoe in bv polen MRB is geregeld. Hoe hef je dan MRB op buitenlandse voertuigen? volgens mij niet. | |
Kriegel | donderdag 30 juni 2022 @ 14:27 |
Als de MRB komt te vervallen toch ook niet? Of het moet zijn omdat je in een land als Frankrijk al snel zoveel kilometers maakt, dat je het oude, vaste MRB-bedrag overstijgt. [ Bericht 10% gewijzigd door Kriegel op 30-06-2022 14:33:29 ] | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 14:33 |
Je MRB wordt niet duurder als je in het buitenland rijdt. Je rekeningrijden wel, als je in het buitenland rijdt (en de kilometerstand wordt gebruikt voor registratie). Vooral in de grensstreken zal dat problemen opleveren. Als je nu in Enschede woont en in Münster werkt, dan rij je zo'n (60 x 2 x 180) = 21.600 kilometer per jaar in Duitsland en (9 x 2 x 180)= 3.240 km in Nederland. Op basis van kilometerstand zou je dan voor 24.840 per jaar moeten betalen terwijl je daarvan maar 3.240km op Nederlands asfalt rijdt. Lijkt me niet heel fair. Met GPS-registratie kan je keurig die 3.240 berekenen. Zou je het Europees invoeren, dan zou dat nog eerlijker kunnen en per land afrekenen. | |
boegschroef | donderdag 30 juni 2022 @ 14:40 |
Lijkt me een prima idee, liever vandaag dan morgen want dit zou mij wel eens een hoop geld kunnen besparen | |
BlaZ | donderdag 30 juni 2022 @ 14:41 |
In Polen is er geen motorrijtuigenbelasting, vandaar dat men liever op Pools kenteken blijft rondrijden. | |
Kriegel | donderdag 30 juni 2022 @ 14:45 |
Oké, ik denk dat ik het plaatje zie. Dus het probleem ontstaat als ik het goed begrijp wanneer je (zoals ik net schetste) een groot aantal kilometers rijdt, waardoor je door dat aantal kilometers op een hogere 'boete' uitkomt dan onder de vaste MRB, terwijl een verhoudingsgewijs groot deel ervan in het buitenland is gereden. Ja, da's misschien niet helemaal correct. | |
VEM2012 | donderdag 30 juni 2022 @ 15:08 |
Dit plan is gewoon stuitend. Rekeningrijden zo dat je de eigen inwoners ook gaat belasten in het buitenland (vraag is of dat überhaupt mag) en buitenlanders gratis laat rijden. Daar waar in andere landen men de rekening zoveel mogelijk naar buitenlanders doorschuift als mogelijk is binnen EU regelgeving (en over het randje probeert men ook nog vaak). Nu is het overal in de EU wel hommeles, maar in Nederland blijven lijkt steeds meer een optie te worden voor dummies. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 15:10 |
Ik meld het nog een keer: Rekeningrijden aan de hand van kilometerstand is 1 van de 4 opties die op tafel liggen. Het is echter de enige optie die het AD behandelt waardoor het al een voldongen feit lijkt. | |
grimselman | donderdag 30 juni 2022 @ 15:15 |
Hier staat e.e.a. uitgelegd. Niet in alle gevallen hoeft er mrb afgedragen worden https://download.belastin(...)teken_mb7001z1fd.pdf | |
Stoney3K | donderdag 30 juni 2022 @ 15:31 |
Ja, en de andere 3 opties vertrouwen op het uitrollen van een grootschalig IT-project door de overheid, waarin de lokatiegegevens van miljoenen automobilisten in Nederland constant worden bij gehouden. Dat kan vást niet fout gaan. | |
daNpy | donderdag 30 juni 2022 @ 15:33 |
Hier een lijst van alle succesvolle IT projecten van de overheid: | |
Verbodsbord | donderdag 30 juni 2022 @ 15:36 |
Zo zie ik dat met de wegen ook, iedereen draagt een steentje bij door de wegenbelasting. Prima systeem toch? | |
Stoorzendert | donderdag 30 juni 2022 @ 15:52 |
Dat ook in het buitenland betalen voor je kilometers gaat er straks gewoon van af met een paar andere onrealistische punten als zijnde korting en iedereen is weer blij | |
Nattekat | donderdag 30 juni 2022 @ 17:31 |
Muah, dat is wel heel erg appels met peren. Maar gaat ook niet op, want EV is gratis. | |
Draak31 | donderdag 30 juni 2022 @ 18:15 |
Prachtig om te lezen. Men rijdt hier maar als een idioot, even naar de supermarkt om de hoek met de nieuwe SUV van tante Drien. Mooi dat ze dit aanpakken. Hier kan ook leuk geld mee verdiend worden qua software etc. | |
grimselman | donderdag 30 juni 2022 @ 18:24 |
Het gaat om een kilometerheffing dus veel impact op korte ritjes naar de supermarkt zal dat niet hebben. | |
Fer | donderdag 30 juni 2022 @ 18:28 |
Sommige kunnen hun auto opladen voor 0,01¤ en betalen geen moer aan belasting. Dan is rekeningrijden wel eerlijker. Maar ik voorzie een system alla parkline. Dus dat je zelf je rit registreert en dat ze controleren met mobiele scan-auto’s en dan nakijken of je op die plek ook geregistreerd heb, dat je daar reed. Die info kan na 2 dagen alsnog worden vernietigd en mensen zijn naïef als ze denken dat de huidige camera’s geen kentekens registreren. | |
mrevil1337 | donderdag 30 juni 2022 @ 18:29 |
Ik denk dat er dan heel veel gerommeld zal worden met kilometertellers wat nu ook gebeurd ondanks digitale tellers en mensen gaan vaker binnenwegen nemen gezien dat korter is waardoor je de binnenwegen gaat belasten. Maar de motorrijtuigenbelasting gaat vast niet verdwijnen in ruil hiervoor. | |
MoreDakka | donderdag 30 juni 2022 @ 18:30 |
Exact. Zo simpel mogelijk met zo weinig mogelijk uitzonderingen en zo weinig mogelijk momenten waarop ambtenaren er mee te maken krijgen. | |
torentje | donderdag 30 juni 2022 @ 18:34 |
Dus omdat ik een andere mening heb als jou en jouw vriendjes ga jij maar schelden? En dat ook nog eens anoniem zodat men jou de rekening daarvoor niet kan presenteren. | |
WheeledWarrior | donderdag 30 juni 2022 @ 18:36 |
Ik maak me nog niet zo'n zorgen. Dikke kans dat dit onderweg toch weer ergens gaat sneuvelen de komende jaren. | |
Straatcommando. | donderdag 30 juni 2022 @ 18:36 |
Wat heeft dit te maken met rekeningrijden? Dit is gewoon afgunst van iemand die waarschijnlijk zelf nooit een rijbewijs heeft weten te behalen | |
Fietsenrek | donderdag 30 juni 2022 @ 18:59 |
Dan wordt het nog een lastige kwestie voor ze, privacy is natuurlijk een dingetje. Alhoewel ze dat wel graag zien denk ik. Kilometers in het buitenland meetellen zal niemand begrijpen, waaronder ik. Moet je je voorstellen dat je veel rijd in België op die mooie wegen en dan per kilometer belasting betaald aan de Nederlandse overheid. | |
Draak31 | donderdag 30 juni 2022 @ 19:02 |
Ik vind je erg vijandig nu. Ik heb gewoon een hekel aan mensen die de auto overal voor pakken. Pak gewoon de fiets of til die tassen zelf als een echte vent. Ik heb gigantische grote spieren omdat ik altijd alles zelf til, ongeacht het gewicht. | |
EinarBoe | donderdag 30 juni 2022 @ 19:14 |
Rekeningrijden, eindelijk. | |
Starhopper | donderdag 30 juni 2022 @ 19:15 |
Wat is er mis met rekeningrijden? Dat is juist veel eerlijker dan het huidige systeem! | |
Red_85 | donderdag 30 juni 2022 @ 19:19 |
Weet je dat de overheid dat zelf heeft gecreëerd met alle voordeeltjes voor EV's? Zelf gemaakt 'probleem'. | |
Red_85 | donderdag 30 juni 2022 @ 19:19 |
Onderbuikje... | |
Red_85 | donderdag 30 juni 2022 @ 19:21 |
Kan ook naar gewicht en plaats belast worden. Ook opgelost. Geen privacy en vrijheidsfuckende maatregel en kan weinig aan fout gaan. | |
Red_85 | donderdag 30 juni 2022 @ 19:23 |
Omdat iedereen voor zn eigen land betaald, behalve op tol wegen. Dat is de basis. | |
Straatcommando. | donderdag 30 juni 2022 @ 19:28 |
Ik heb spieren en ik ga met de auto naar de sportschool, bite me. | |
Red_85 | donderdag 30 juni 2022 @ 19:29 |
NL politiek kennende zal het wel een enorm moeilijk it systeem worden, enorm vrijheidsbeperkend en privacy fuckend, met zo veel mogelijk uitzonderingen op uitzonderingen met een mega kantoor ambtenaren die er schijnbaar aan werken maar waar niemand verantwoordelijk is. En zo krijgen we weer een gedrocht wat na 10 jaar aankloten weer totaal anders moet. | |
VEM2012 | donderdag 30 juni 2022 @ 19:38 |
Dat gebeurt al lang. Tot voor kort was de belasting relatief zelfs hoger op elektriciteit. Dat zal met de geëxplodeerde prijzen wel veranderd zijn denk ik. | |
VEM2012 | donderdag 30 juni 2022 @ 19:40 |
Ik schreef plan. Dat het nog geen aangenomen wet is had ik al door. | |
FL_Freak | donderdag 30 juni 2022 @ 19:42 |
Je mag straks alleen nog maar elektrisch rijden. En dan ook nog rekeningrijden. Hoe gaan lage inkomens mensen/gezinnen dit betalen??? | |
VEM2012 | donderdag 30 juni 2022 @ 19:44 |
Het huidige systeem belast op basis van verbruik en dus ook milieuvervuiling. Ik zie niet in wat daar oneerlijk aan is. Het enige probleem van het huidige systeem is dat als morgen de overheid besluit om de accijns met 5 euro te verhogen dat in de grensstreek (en voor dat bedrag is dat een groot gebied) men naar het buitenland kan vluchten voor brandstof. Kortom: er is maar 1 reden om dit te doen... nog meer kunnen heffen. | |
VEM2012 | donderdag 30 juni 2022 @ 19:45 |
Elektrisch rijden is goedkoper dan in een stinkbak. | |
Fred_B | donderdag 30 juni 2022 @ 19:46 |
Met (vrije) tijd. Die mogen met de bus, fiets of te voet. | |
DDDDDaaf | donderdag 30 juni 2022 @ 20:08 |
Intensieve menshouderij in optima forma. Productie-, verpleeg- en onderwijszombie's die met het veevervoer naar hun arbeidsplek getransporteerd worden. | |
WheeledWarrior | donderdag 30 juni 2022 @ 20:08 |
Welke bus? De ene na de andere lijn wordt opgeheven. | |
Enchanter | donderdag 30 juni 2022 @ 20:23 |
2030 Dan zijn we minimaal 2 regeringen verder. Ik zie het niet gebeuren | |
Accordtje | donderdag 30 juni 2022 @ 20:58 |
Hoe betalen zij dat nu dan? | |
Accordtje | donderdag 30 juni 2022 @ 21:02 |
Ze zullen toch een keer naar een dergelijk systeem moeten om het verlies aan brandstofaccijnzen te compenseren. Er gaat nog genoeg over gesproken worden, maar uiteindelijk zal het er toch in een bepaalde vorm van gaan komen. | |
GemMagic | donderdag 30 juni 2022 @ 21:14 |
We zoeken tegen die tijd wel weer de beste manier om dit te omzeilen of de effecten te beperken. Belasting en meer belasting is een van de weinige garanties die je hebt in Nederland. Tegen 2030 betalen we vast al een directe EU tax, is de transfer-unie een bovenwater feit, betalen we belasting om in ons eigen huis te mogen wonen en gaan we nog meer betalen voor mobiliteit terwijl er in grote delen van Nederland geen fatsoenlijk alternatief is voor de auto. Helaas is er geen enkele partij in Nederland die werklijk minder overheid wil, dus je moeten er maar mee leven. | |
BasEnAad | donderdag 30 juni 2022 @ 21:54 |
Zak er in, stelletje totaalidioten. | |
Kickinalfa | donderdag 30 juni 2022 @ 22:47 |
Maar als het voordeel van rekening rijden was dat je middels "prijs prikkels" drukte kan beperken, en we dit nu niet gaan doen, wat schieten we er dan mee op? Of is het toevallig dat we vanaf 2030 allemaal elektrisch moeten gaan rijden en de inkomsten van de benzine gaan afnemen? | |
MoreDakka | donderdag 30 juni 2022 @ 23:15 |
Dat is vrij makkelijk te compenseren, gemeentes willen niet voor niets laadpalen plaatsen. Een laadpaal is namelijk ook meteen een parkeerplaats, dus dubbel inkomsten. Dat vooral de armere mensen zonder eigen oprit dat moeten gaan ophoesten doet er verder niet toe. | |
torentje | vrijdag 1 juli 2022 @ 12:11 |
Jij bent gewoon vijandig tegen mensen met een andere mening als jou, en wil hen monddood maken. Dat is nog altijd moord. | |
Red_85 | vrijdag 1 juli 2022 @ 13:28 |
Iemand met een andere mening als jezelf is een moordenaar. Dat soort statements maken en dan nog jezelf willen verdedigen als iemand je heeft uitgemaakt voor trol. Riiiiiiiight | |
torentje | vrijdag 1 juli 2022 @ 15:25 |
Neen beter lezen, iedereen die begint te schelden op iemand met een andere mening is een moordenaar. | |
Fietsenrek | vrijdag 1 juli 2022 @ 17:50 |
Ik denk dat hij de aanschaf van de auto bedoelt. Die zijn nogal aan de prijzige kant. | |
Duiveltja | vrijdag 1 juli 2022 @ 18:28 |
Ach ik rij lease dus zal mij om het even zijn. Alleen worden vakanties met de auto wat kutter. | |
Sjoerd102 | vrijdag 1 juli 2022 @ 18:59 |
En hoe zit het motoren? Compleet onzinnig om ook buitenlandse kilometers te belasten. | |
ZarB | vrijdag 1 juli 2022 @ 19:31 |
Dus we moeten allemaal electrisch rijden maar omdat dat weer niet genoeg oplevert moet de wegenbelasting op de schop Veel mensen komen nu al niet uit met de reiskosten van hun werk. Dus als je een uurtje van je werk woont ben je straks dubbel de sjaak. Of dan worden we verplicht dichtbij huis te werken, om het even watvoor kut baantje je daar aan overhoudt. En dan gaat niemand meer een opleiding doen omdat je toch weinig keuzevrijheid hebt en lopen ze daar weer geld mis. And so on and so on. | |
Netsplitter | vrijdag 1 juli 2022 @ 19:36 |
Ze kunnen de pleuris krijgen in den haag. Als dit doorgaat verhuis ik naar Duitsland of Belgie. | |
TheFreshPrince | vrijdag 1 juli 2022 @ 19:40 |
Ok, veel plezier daar. | |
Netsplitter | vrijdag 1 juli 2022 @ 19:48 |
Gaat zeker lukken. Kilometers in het buitenland verrekenen is belachelijk. Betwijfel serieus of ze dat er doorheen krijgen. Ga je met je electro auto naar Italie, kan nog flink aan de staat gaan betalen. | |
EttovanBelgie | vrijdag 1 juli 2022 @ 20:03 |
Nog een ideetje om het leven van Jan Modaal nog wat k*tter te maken... Thanks, Mark. | |
Fred_B | vrijdag 1 juli 2022 @ 20:45 |
Het officiële bericht voor de liefhebber: https://www.rijksoverheid(...)ilisten-naar-gebruik
| |
monkyyy | vrijdag 1 juli 2022 @ 20:48 |
Budget neutraal. Heeft iemand een ruwe berekening waar de prijs per kilometer ongeveer op uit komt? https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)genbelasting-in-2021 https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)0duizend%20in%202020. 122,5 miljard kilometers. ¤6,1 miljard MRB = ~5 cent/kilometer. Het zal wel 10 cent/kilometer worden | |
Fred_B | vrijdag 1 juli 2022 @ 21:00 |
De opbrengsten zijn volgens dat artikel 14 miljard en we reden in 2020 zo’n 100 miljard kilometer met de auto, dus dan kom je op 14 cent per kilometer. Daar moeten wel een paar nuances bij, namelijk dat er in 2020 minder gereden werd door Corona, het vrachtverkeer ook inkomsten genereert en dat niet alle auto-gerelateerde inkomsten direct wegvallen, dus reken op ongeveer de helft, 7 cent. Maar daar moeten dan nog de kosten bij van het systeem zelf, en als we daadwerkelijk minder gaan rijden zoals deskundigen beweren moet dat door minder kilometers worden gedeeld. Daarvoor compenseren brengt je rond de 10 cent per kilometer. Uiteraard is dit een zeer ruwe schatting, waarbij het werkelijke tarief ook sterk politiek gedreven is. Maar het is onwaarschijnlijk dat het heel veel gaat afwijken, aangezien het vorige plan voor rekeningrijden, een jaar of 15 terug, uitging van 6,7 cent per kilometer, en dan kom je met inflatiecorrectie ook rond die 10 cent uit. Edit: oh, daar was je zelf ook achter | |
raptorix | vrijdag 1 juli 2022 @ 21:23 |
Even luisteren naar Milton Friedman: | |
Accordtje | vrijdag 1 juli 2022 @ 23:27 |
De kosten verrekenen op basis van de km standen zitten nogal wat haken en ogen aan. Het lijkt de meest voor de hand liggende oplossing, maar ik denk dat het juist de minst waarschijnlijke is. In de eerste plaats maak je dan geen onderscheid tussen rijden in NL en in het buitenland. Het is natuurlijk vreemd als jij voor gebruik van jouw auto in het buitenland moet betalen aan de Nederlandse overheid. Daarnaast is registratie van de km standen een ding. EV's hebben minder vaak onderhoud nodig dan brandstofauto's, dus er komen al minder registratie momenten. APK is pas na vier jaar voor het eerst, ga je dan in één keer voor vier jaar betalen? Lijkt me niet heel handig. Het wordt nóg lucratiever om te frauderen met de kilometerstand van de auto, dus daar ga je ook een toename in krijgen vermoed ik. Rekeningrijden op basis van registratie km standen zie ik toch niet zo snel gebeuren. | |
Cockwhale | vrijdag 1 juli 2022 @ 23:29 |
Welke bewoner van Nederland wil dit? Democratie | |
Accordtje | vrijdag 1 juli 2022 @ 23:32 |
Ik snap dat hij dat bedoelt, maar dat is weer een zo'n opmerking vanuit de onderbuik. Voor lage inkomens is aanschaf van auto's nu ook al aan de prijzige kant, maar lage inkomens gaan geen nieuwe EV's kopen. Die zullen het moeten hebben van de tweedehands markt. Des te belangrijker dat de zakelijke markt gepusht gaat worden om naar EV over te stappen, aangezien dat van groot belang zal zijn om die tweedehands markt te creëren. | |
Netsplitter | vrijdag 1 juli 2022 @ 23:34 |
Dit is de enige reden voor rekeningrijden. Niks milieu of iets. Bovenstaande quote. | |
Toine51 | vrijdag 1 juli 2022 @ 23:36 |
Moet je wel eerst 1 aanschaffen. Nou, dan kan ik nog heul veul tanken met mijn vieze benzineauto | |
Netsplitter | vrijdag 1 juli 2022 @ 23:36 |
De lage inkomens gaan ook geen 2dehands ev kopen. Maar pas een 3de of zelfs 4dehands ev. Waarvan de accu compleet naar de klote zal zijn. En ze er effectief geen zak aan hebben. | |
Accordtje | vrijdag 1 juli 2022 @ 23:40 |
Wat is het alternatief? Er vallen op termijn enorme belastinginkomsten weg, dus die moeten linksom of rechtsom toch ergens vandaan komen. We kunnen ook andere belastingen verhogen, maar dan weet je zeker dat je moet betalen. Hier heb je zelf in ieder geval nog invloed op. Bijkomend voordeel is dat een groot aantal mensen die echt veel km's rijden dat voornamelijk zakelijk zullen doen. Prima dus om werkgevers daar de rekening voor te laten betalen. | |
Accordtje | vrijdag 1 juli 2022 @ 23:48 |
Gebruikte EV dan, jij je zin. Accu's worden alleen beter en goedkoper en zijn ook steeds beter te repareren zonder dat er direct vervanging nodig is. Dat wordt richting 2030 alleen maar beter. Lage inkomens aanhalen vind ik een beetje een kul argument in zo'n discussie. De lagere inkomens zullen over het algemeen ook minder kilometers maken, dus die hebben ook sneller baat bij het niet betalen van een vaste belasting op bezit van een auto. | |
Accordtje | vrijdag 1 juli 2022 @ 23:50 |
Daar wordt toch ook niet heel erg geheimzinnig over gedaan? | |
Red_85 | zaterdag 2 juli 2022 @ 00:34 |
Valt niks beter te lezen. | |
Repentless | zaterdag 2 juli 2022 @ 00:58 |
Ah, topidee. De hogere inkomens zijn al jarenlang gesponsord met 0% bijtelling of vrijstelling van wegenbelasting op hybride auto's. "Goed voor het klimaat". Lekker op benzine blijven rijden en niet stekkeren, met een wat hoger verbruik (en dus meer uitstoot) dan een reguliere brandstofauto, maar wel goed voor de portemonnee. Wanneer het dan bereikbaarder dreigt te worden voor Jan Modaal (die al die tijd gewoon het volle pond moest betalen), natuurlijk zo snel mogelijk afschaffen. De verkoop van hybrides stort dan in, want het financiële voordeel is weg. Dan is de schatkist opeens weer belangrijker dan "het klimaat". Dan weer een aantal jaren voordelen op EVs, die ook niet te betalen zijn voor Jan Modaal. "Goed voor het klimaat". Weer lucratieve sponsoring voor de hogere inkomens, met geen/lage bijtelling of geen wegenbelasting en een lagere prijs/km door elektriciteit ipv fossiele brandstof. Jan Modaal blijft gewoon weer het volle pond betalen met zijn brandstofauto (zowel wegenbelasting als brandstofaccijns). Dan ook die voordelen weer afbouwen als het bereikbaarder dreigt te worden voor meer mensen. Schatkist is weer belangrijker dan "het klimaat". Wat gaan we dan doen: voor iedereen betalen per gereden km invoeren, want "dan betalen mensen die veel rijden het meest en is het eerlijker". Goh, tarief afhankelijk maken van brandstofsoort. Auto's op fossiele brandstof zullen vast geen hoger tarief krijgen dan EVs natuurlijk. Gevolg: hogere inkomens hebben goedkopere 'brandstof' (elektriciteit) en lager tarief per km. Ik heb zo'n vermoeden dat de accijnzen aan de benzinepomp ook gewoon blijven ("moet je maar elektrisch rijden"), dus Jan Modaal kan zowel per km belasting gaan betalen en ook nog eens via de brandstof. Die ga je dus gewoon beperken in zijn mobiliteit. Ik ben totaal niet links en heb zelf ook bovenstaande voordelen mogen ervaren. Ik ben ook niet van het extreme nivelleren en het "alles gaat naar de rijken"-mantra. Maar ik vind mobiliteit tegenwoordig een redelijk basisrecht van iedereen en bij dit soort fratsen onder het mom van 'eerlijker' verwacht ik op voorhand alweer dat de rekening gewoon weer bij de gemiddelde burger komt te liggen die daardoor weer meer moet inleveren. Misschien klopt er geen reet van wat ik zeg, maar dit soort beleid heeft vrijwel nooit het gewenste effect en pakt mijns inziens vaak vooral nadelig uit voor de gemiddelde burger waarvoor het zogenaamd 'eerlijker' zou zijn. | |
IkStampOpTacos | zaterdag 2 juli 2022 @ 01:03 |
Alleen luie draakjes die alles in de auto doen zijn hier op tegen. Moeten eindelijk eens de meerprijs betalen voor het onderhoud dat ze veroorzaken | |
SjoukjeHooynaayer | zaterdag 2 juli 2022 @ 01:13 |
Goed punt. Laten we er een referendum voor maken. O fuck, net afgeschaft door D66. | |
SjoukjeHooynaayer | zaterdag 2 juli 2022 @ 01:15 |
Dit systeem, als het er al komt, zal massaal ontdoken worden. Nee, niet door de brave burger. Maar wel door alle Oost-Europeanen etc. | |
Vallon | zaterdag 2 juli 2022 @ 01:18 |
Yep en die sync zal nog wel 100 jaar duren. Kan mij niet voorstellen dat ze in seem2be & wannebe EU landen al zover zijn dat ze rechtstaten erkennen en wetegeving. | |
leolinedance | zaterdag 2 juli 2022 @ 01:54 |
Zonder leaserijders die met korting een hybride/electrische auto rijden ontstaat er geen tweedehands markt. En nee, deze korting kun je niet in deze mate aan een particulier geven, het gaat hier slechts om de bijtelling. Vergeet niet dat de werkgever alsnog een klap geld betaald voor die EV. Wees blij dat deze regels er zijn, dan heeft de niet-leaserijder straks ook een ruimte keuze uit betaalbare tweedehands electrische auto's. | |
Repentless | zaterdag 2 juli 2022 @ 02:55 |
Als je naar stekkerauto's (hybride/volledig EV) kijkt, waren dat er 273.000 in 2021 in Nederland. Daarvan is 78% zakelijk, afgerond 213.000. Als je een hele simpele berekening maakt (die natuurlijk allerlei ontwikkelingen en factoren buiten beschouwing laat, maar even uit de losse pols): laten we uitgaan van een leasecontract van vier jaar voor een zakelijke rijder. Elke vier jaar komt die auto dus beschikbaar voor de tweedehands markt. Omdat leasecontracten niet gelijk lopen, zeggen we dat elk jaar 1/4e van het totaal op de tweedehands markt komt. Dat is 53.000 hybrides/EVs per jaar. De markt voor gebruikte auto's is twee miljoen stuks per jaar. In totaal zijn er zo'n 9 miljoen personenauto's in Nederland, waarvan 1 miljoen zakelijke rijders. Als die 1 miljoen nu allemaal al een elektrische/hybride auto zouden hebben hebben met een vierjarig contract, zouden er dus 250.000 ex-leaseauto's per jaar beschikbaar zijn voor de tweedehands markt. Dan denk ik dat het nog wel even duurt voordat die ruime keuze aanwezig is vanuit de lease, zeker als die hybrids/EVs na een jaar of 10/15 ook alweer rijp voor de sloop zijn en dus weer uit de markt verdwijnen. Maar goed, dit lijkt me een vrij complexe rekensom met allerlei factoren. Dit is zomaar wat uit de losse pols, zoals gezegd, en misschien klopt er geen reet van. Maar ik denk niet dat er binnen korte tijd een zeer ruim aanbod ontstaat. En dan laten we de infrastructurele problemen om zoveel auto's te kunnen laden nog maar helemaal buiten bewchouwing. | |
kree | zaterdag 2 juli 2022 @ 03:10 |
gps tracks ook voor de overheid all the way. jaa gaan ze niet gebruiken hoor natuurlijk ik zie alle gekoppelde systemen al voor me met anpr enzo. Naja goed maakt ook niet uit het zal mij niks extra kosten lig. | |
kree | zaterdag 2 juli 2022 @ 03:12 |
de natte droom gaat werkelijkheid worden van de regering. Beter flikkeren ze allemaal op die er nu zitten, want dit is het meest ruk kabinet ooit | |
DDDDDaaf | zaterdag 2 juli 2022 @ 05:04 |
Ik koester geen enkele illusie dat Nederland nog ooit eens iets beters dan een rariteitenkabinet vol frauduleuze marionetten van multinationals en incompetente ijdeltuiten en narcisten, zoals we dat nu ook hebben, op de been gaat weten te brengen. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 juli 2022 @ 07:40 |
Het gaat pas in in 2030, dus een volgende regering gaat het pas uitvoeren. Of eigenlijk over minimaal twee regeringen. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-07-2022 07:40:18 ] | |
Toine51 | zaterdag 2 juli 2022 @ 08:01 |
Dus wrs gaat het niet eens door. Hopelijk komt er tussentijds een andere regering en in zoveel jaar kan er nog van alles veranderen. Dat geschreeuw is nu leuk voor de bühne, ze moeten zich wel laten horen natuurlijk. Genoeg proefballonnetjes geweest die langzaam leegliepen... En nog. Als ze het via km teller willen doen, denken ze dat daar niet mee gefraudeerd kan worden? Ik hoef van mijn oude auto maar de kabel los te trekken en er komt geen km bij op mijn teller.. GPS erbij en ik weet nog hoe hard ik rij.. | |
GemMagic | zaterdag 2 juli 2022 @ 08:04 |
Ergens kan ik er nog wel profijt van hebben, gezien ik nu volle mep betaal voor een hobby auto die maar 1000-3000 km per jaar rijdt. Met z’n tweeën hebben we elk een hobby auto voor de lol en twee normale auto’s voor dagelijks gebruik. Betalen obv bezit kan voor mij eigenlijk ook niet uit. | |
Buitendam | zaterdag 2 juli 2022 @ 08:42 |
Ik denk dat je er niet echt meer onderuit kan. Er mag wel wat tegenover de gigantische autodrukte en de bijbehorende hoeveelheid uitstoot gedaan worden. | |
Fred_B | zaterdag 2 juli 2022 @ 09:30 |
Dat kan jij wel een kulargument vinden, maar mensen met een laag inkomen die werken in de haven, op een industrieterrein, in de bouw, in de zorg, en nog vele anderen die werken op een lastige locatie of op onregelmatige tijden, hebben doorgaans geen goed (OV-)alternatief voor de auto. En ook niet de financiële middelen om in de huidige woningmarkt dichterbij het werk te gaan wonen, een elektrische auto aan te schaffen en zonnepanelen op het dak te leggen om die op te laden. Die groep betaalt straks dus jarenlang dubbel aan accijnzen en kilometerheffing, en dat gaat gewoon om miljoenen mensen. | |
Buitendam | zaterdag 2 juli 2022 @ 09:38 |
En die heb je aan de hand van jaarinkomens heel snel en heel duidelijk in beeld. Het gaat juist om de miljoenen tweeverdieners met fiat 500/mini/ka en de station ernaast die alles met de auto doen. Schijnbaar zijn de accijnzen niet hoog genoeg voor de mensen om dat ding nou eens te laten staan dus wordt het zeer terecht anders opgelost. | |
EinarBoe | zaterdag 2 juli 2022 @ 09:43 |
Ja, de multinationals spinnen garen bij kilometerheffing! | |
Fred_B | zaterdag 2 juli 2022 @ 09:59 |
Er zal zoals meestal wel een doekje voor het bloeden aan de minima worden gegeven, maar gemiddeld gesproken is dit gewoon een bijzonder denivellerende maatregel. | |
Buitendam | zaterdag 2 juli 2022 @ 10:03 |
Waarom? Dit kan gewoon op een basis van je jaarinkomen en een schalensysteem veel eerlijker werken dan een standaard aanschafprijs, brandstofprijs en belasting. | |
RamboDirk | zaterdag 2 juli 2022 @ 11:52 |
Ik betaal nu 0,048 cent belasting per kilometer. Ben benieuwd, zal wel meer worden
| |
EinarBoe | zaterdag 2 juli 2022 @ 11:59 |
Nu betaalt iedereen hetzelfde aan accijns bij de pomp en aan wegenbelasting, ongeacht het inkomen, maar krijgen de rijkeren lease-auto's van de zaak en hoeven ze minder wegenbelasting te betalen als ze een duurdere elektrische auto rijden. Dus hoe gaat de voorgestelde nieuwe aanpak in jouw ogen denivellerend werken ten opzichte van het huidige systeem dat overduidelijk in het voordeel is van de vermogenden? | |
EttovanBelgie | zaterdag 2 juli 2022 @ 12:02 |
Mensen met lagere inkomens doen al een tijdje niet meer mee in Nederland. Als er een groep systematisch wordt opgeofferd aan het altaar van allerhande goedbedoelde maatregelen om "het land leefbaar te houden" dan is die het wel. Voor de royale verdieners allemaal geen probleem: elektrisch rijden, rekeningrijden, warmtepomp, isoleren. Modaal en onder mag straks blij zijn uberhaupt nog een vrij besteedbaar inkomen te hebben na te hebben voldaan aan al deze ondoordachte maatregelen. Ondoordacht, omdat men maar niet wil morrelen aan de grootste verkloter van alles in deze samenleving, de onrealistische en onhoudbare ideologie van eeuwige economische groei, | |
Tijger_m | zaterdag 2 juli 2022 @ 12:07 |
Zonder groei zijn de klimaatproblemen nog net zo groot als nu maar dat wist je vermoedelijk al. | |
EttovanBelgie | zaterdag 2 juli 2022 @ 12:08 |
Ik heb het dan ook niet enkel over klimaatproblemen. | |
sjorsie1982 | zaterdag 2 juli 2022 @ 12:12 |
die berekening snap ik niet... je zit er een factor 100 naast, waar komt die vandaan? | |
Tijger_m | zaterdag 2 juli 2022 @ 12:12 |
Alle zaken in jouw post dir je noemt gaan over klimaat maatregelen. Warmtepomp, elektrisch rijden, isoleren en rekeningrijden. Allemaal direkt of indirekt gerelateerd aan klimaat en niet aan economische groei. | |
EttovanBelgie | zaterdag 2 juli 2022 @ 12:13 |
Het zijn voorbeelden over hoe men mee moet in die goede bedoelingen zonder dat nagedacht wordt wat dat betekent voor mensen met lagere inkomens. En nee, 500 euro extra gaat dat allemaal niet compenseren. | |
TweedeKlum | zaterdag 2 juli 2022 @ 12:15 |
Bij D66 kunnen mensen de kolere krijgen, inhoudsloze partij zonder ruggengraat die het klimaat gekaapt heeft omdat ze hun eigen inhoud overboord gekieperd hebben. | |
phpmystyle | zaterdag 2 juli 2022 @ 12:15 |
Veel goedkoper om ook voor elektrische auto´s een wegenbelasting in te voeren, is deze rompslomp niet nodig. | |
TheFreshPrince | zaterdag 2 juli 2022 @ 12:22 |
Wegenbelasting vangt de accijns niet op. | |
Tijger_m | zaterdag 2 juli 2022 @ 12:24 |
Vanaf 2024 betalen EV auto's wegenbelasting | |
phpmystyle | zaterdag 2 juli 2022 @ 12:24 |
Je kan toch berekenen met hoeveel die omhoog zou moeten bij het wegvallen van de accijns? | |
daNpy | zaterdag 2 juli 2022 @ 12:24 |
Minder geld weggooien aan dingen die niet rendabel zijn of geen nut hebben. | |
TheFreshPrince | zaterdag 2 juli 2022 @ 12:30 |
Ja, dat kan. Als je 3.500 per jaar rijdt met een benzineauto die 1 op 15 loopt dan betaal je (3.500 / 15) x 0,8 = ¤187 accijns per jaar. Als je 12.000km per jaar rijdt met een benzineauto die 1 op 15 loopt dan betaal je (12.000 / 15) x 0,8 = ¤640 accijns per jaar. Als je 50.000km per jaar rijdt met een benzineauto die 1 op 15 loopt dan betaal je (50.000 / 15) x 0,8 = ¤2.667 accijns per jaar. Je begrijpt wie er genaaid worden als je de wegenbelasting gebruikt om accijns inkomsten te compenseren: degenen die het minst rijden. Wie worden er gematst? Degenen die het meest rijden. Lijkt me niet helemaal hoe het bedoeld is. In de praktijk zal het om zo'n ((120.000.000.000 / 15) x 0,65) / 8.900.000 = ¤584 per jaar gaan wat je extra aan wegenbelasting zou moeten betalen dan, ongeacht of je rijdt of niet. En als het een vlak bedrag is, stimuleert dat niet echt om minder te gaan rijden dus zal die 120.000.000.000 wat hoger uitkomen, files toenemen, etc. | |
phpmystyle | zaterdag 2 juli 2022 @ 12:35 |
Daar heb je wel een valide punt mee inderdaad. Tjah, in dat kader snap ik het wel. Of toe gaan naar minder budget als overheid.. | |
TheFreshPrince | zaterdag 2 juli 2022 @ 12:39 |
Uiteindelijk gaat er dan meer gereden worden. Dat vergt extra investeringen in het wegennet en daar is extra belastinggeld voor nodig. Uiteindelijk is het niet zo'n gek idee om mensen te motiveren om minder kilometers te maken. Als ik dan lees dat 1 user hier jaarlijks 70.000km per jaar rijdt (alleen al 300km dagelijks woon- werkverkeer) omdat z'n vrouw niet wil verhuizen (ivm werk) dan moet je je afvragen of dat niet wat minder kan. | |
RamboDirk | zaterdag 2 juli 2022 @ 12:45 |
Je weet het toch nooit onder aan de streep. Al die mensen die de weg op moeten verdienen misschien wel heel veel centjes voor de bv Nederland. | |
Fred_B | zaterdag 2 juli 2022 @ 12:47 |
Omdat een rijkere doorgaans meer keuze heeft om iets aan zijn probleem te doen. Die kan een elektrische auto kopen, zonnepanelen op het dak leggen, dichterbij het werk gaan wonen en afhankelijk van de aard van het werk ook vaker zijn forenzenverkeer reduceren. Een simpele havenarbeider heeft daarvoor de gelegenheid niet. | |
Fred_B | zaterdag 2 juli 2022 @ 12:51 |
Een groot deel van die belastingen vloeien gewoon naar de algemene middelen hè. Het is niet dat dat hele bedrag noodzakelijk is om het wegennet in stand te houden. | |
phpmystyle | zaterdag 2 juli 2022 @ 13:45 |
Dat zou kunnen, blijkbaar is er dan behoefte aan meer vervoerskilometers, dan moet de overheid dat faciliteren. Wellicht kan er minder geld naar het OV, beetje het nieuws volgend krijg ik de indruk dat daar minder vraag naar is. Its all about choices and priorities. | |
EinarBoe | zaterdag 2 juli 2022 @ 13:46 |
Ja, maar in de huidige opzet zit dat verschil in aanpassingsvermogen ook al. Dus waarom is dit dan extra denivellerend? | |
Akkerdjie | zaterdag 2 juli 2022 @ 13:58 |
Dit lijkt me in den beginne vooral een manier om het verlies aan accijns op benzine op te vangen, net als het afschaffen van de salderingsregeling op zonnepanelen. Dat het tegelijkertijd ook nog een politieke agenda bedient is mooi meegenomen. | |
quo_ | zaterdag 2 juli 2022 @ 17:45 |
Als plattelander voel ik me behoorlijk genept. Mijn enkele reis naar mijn werk kost een half uur per auto en ik sta uiteraard nooit in de file file. Voor de lol even in de ov planner gekeken. Zelfde reisje kost tot 2,5 uur waarvan een half uur met de benenwagen. In 2030 heb ik de schaapjes wel op het droge en hoef niet meer naar mijn werk dus per saldo gaat het mij alleen maar geld opleveren. Maar het geeft wel heel duidelijk de kloof aan tussen volledig randstad georienteerde politici en de rest van onze samenleving. | |
Rode_Wijn | zaterdag 2 juli 2022 @ 17:49 |
Je kiest er toch zelf voor om in 1 of ander afgelegen dorp te gaan wonen. Net zoals die mensen die in de achtertuin van Schiphol gaan wonen om vervolgens te janken over geluidsoverlast | |
EinarBoe | zaterdag 2 juli 2022 @ 17:50 |
Hoe gaat het je precies geld opleveren dan? | |
AchJa | zaterdag 2 juli 2022 @ 17:51 |
_! | |
Rode_Wijn | zaterdag 2 juli 2022 @ 17:52 |
Daar wordt ook niet mysterieus over gedaan door de hoge heren in den haag | |
quo_ | zaterdag 2 juli 2022 @ 17:52 |
Dank voor deze arrogante reactie. Een betere ondersteuning bij het punt wat ik wilde maken had ik me niet kunnen wensen. | |
Rode_Wijn | zaterdag 2 juli 2022 @ 17:54 |
Achteraf gaan wonen en zeiken over bereikbaarheid is immer een onterechte klacht | |
Fer | zaterdag 2 juli 2022 @ 17:54 |
Alsof buiten de randstad nooit files staan. De A1 A28 of heel Brabant kunnen ook flink vast staan. | |
Rode_Wijn | zaterdag 2 juli 2022 @ 17:54 |
Ook zeiken dan dat er geen supermarkt is of slager. En maar 1 kroeg die te hoge prijzen rekent. En natuurlijk dat het altijd naar mest ruikt. | |
AchJa | zaterdag 2 juli 2022 @ 17:55 |
Dus jij gaat al ergens van uit begrijp ik? | |
EinarBoe | zaterdag 2 juli 2022 @ 17:56 |
Wat is nou precies je probleem? Je moet een half uur naar je werk rijden. Oke, en nu? | |
quo_ | zaterdag 2 juli 2022 @ 17:56 |
Als de woon-werk kilometers vervallen hou ik op jaarbasis misschien maar een kwart van mijn huidige kilometers over. Dan moet het wel heel raar lopen wil het rekening rijden niet goedkoper uit vallen. | |
Rode_Wijn | zaterdag 2 juli 2022 @ 17:56 |
Waar ga ik vanuit dan volgens jou? | |
EinarBoe | zaterdag 2 juli 2022 @ 17:57 |
Ja, als je minder rijdt heb je minder rijkosten. Dus? | |
AchJa | zaterdag 2 juli 2022 @ 18:05 |
Dat men ergens gaat wonen nadat de spelregels veranderd zijn. Als je in bv de omgeving van Lelystad gaat wonen en ze gaan 10 jaar later Lelystad airport als hub voor Schiphol gebruiken gaat je argument nl. niet op. | |
Rode_Wijn | zaterdag 2 juli 2022 @ 18:07 |
De bereikbaarheid in een dorp is gewoon ruk. Dat is al sinds de jaren 90 zo. Dat je vervolgens gaat zeiken daarover omdat auto rijden duurder wordt heb ik geen begrip voor. Je hebt jezelf van die auto afhankelijk gemaakt. Echt zo'n rubber tegel opmerking: ja ik wil tussen de weilanden wonen maar wel met de bereikbaarheid van amsterdam cs. | |
AchJa | zaterdag 2 juli 2022 @ 18:08 |
Ergo, het gaat nog meer geld kosten om uberhaupt op je werk te verschijnen... Nog even en je kunt maar beter steun gaan trekken. | |
EinarBoe | zaterdag 2 juli 2022 @ 18:10 |
Hoezo gaat het 'nog meer geld kosten' om op je werk te verschijnen? Welke berekening zit daar achter? Een half uur rijden is overigens niet zo duur en je hebt ook nog eens de reiskostenvergoeding per kilometer die vrij veel van de kosten opvangt. | |
AchJa | zaterdag 2 juli 2022 @ 18:10 |
Dus eigenlijk geef je gewoon toe dat de spelregels eenzijdig aangepast worden? | |
phpmystyle | zaterdag 2 juli 2022 @ 18:11 |
Als je goedkoper uit wil zijn moet je maar in hartje Amsterdam gaan wonen lees ik ook nog ! | |
AchJa | zaterdag 2 juli 2022 @ 18:13 |
Een half uur is ongeveer 40 km enkele reis. Bij 80 km per dag gaat het 2.5 keer zo duur worden volgens de rekenvoorbeelden... Ik verzin het niet he. https://www.geenstijl.nl/5165736/lalalala-geld/ | |
Rode_Wijn | zaterdag 2 juli 2022 @ 18:13 |
Nee. Ik zeg dat je je afhankelijk maakt en dat is dom gedrag. | |
EinarBoe | zaterdag 2 juli 2022 @ 18:14 |
Geenstijl, dus niet gelezen. Ik wil wel een echte berekening zien waarin alle factoren en onzekerheden worden meegenomen en niet een uit de duim gezogen zeikverhaal van een club vastgelopen schoolverlaters. | |
AchJa | zaterdag 2 juli 2022 @ 18:16 |
Heb jij een berekening dat het anders gaat worden dan? | |
EinarBoe | zaterdag 2 juli 2022 @ 18:17 |
Nee, maar ik sta dan ook niet vooraan om als beroepsklager te klagen dat alles hoe dan ook duurder gaat worden zonder verdere onderbouwing. Ik ben benieuwd waarom alles duurder zou gaan worden. | |
AchJa | zaterdag 2 juli 2022 @ 18:22 |
En als je afhankelijk bent van het OV? | |
AchJa | zaterdag 2 juli 2022 @ 18:39 |
Maar jij hebt helemaal niks begrijp ik? Je kunt de bron dan wel niet serieus nemen neemt niet weg dat Geenstijl dat baseert op een verhaal achter een paywall... Maar goed, ik kom tenminste nog met eem bron. | |
EinarBoe | zaterdag 2 juli 2022 @ 18:45 |
De nieuwe taks moet evenveel opbrengen als de huidige wegenbelasting, zo bevestigen ingewijden over de rekeningrijden-plannen die minister Mark Harbers (Infrastructuur) en staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) morgen met hun collega's bespreken. Alleen voor mensen die veel rijden komt het er dan op neer dat zij meer moeten gaan betalen dan nu. Mensen die weinig kilometers maken, zijn relatief goedkoop uit Uit de OP. Ik zie niets schokkends. | |
AchJa | zaterdag 2 juli 2022 @ 18:53 |
Dat zegt verder niks over de prijs van de eerder genoemde afstand van 80km per dag. Ik heb al eens eerder gepost dat rekeningrijden boven de 8km enkele reis met een benzine Polo al duurder is dan de MRB... 6.7 Ct/km was het basistarief bij de vorige plannen en dat was dan budget-/ kostenneutraal (lees: het moet hetzelfde opleveren dan nu). En dan reken ik in dit geval alleen nog maar met de MRB, de brandstofaccijnzen/ belastingen komen daar feitelijk nog een keer bovenop. Hier al eens laten zien: AchJa in NWS / Middeninkomens in ons land staan onder zware druk AchJa in NWS / Rekeningrijden? [ Bericht 3% gewijzigd door AchJa op 02-07-2022 18:59:49 ] | |
EinarBoe | zaterdag 2 juli 2022 @ 19:02 |
Maar er zit aan de andere kant gewoon een reiskostenvergoeding op als je voor je werk rijdt en als je elektrisch rijdt (wat in 2030 een stuk gangbaarder gaat zijn dan nu) dan heb je ook geen brandstofaccijns. | |
AchJa | zaterdag 2 juli 2022 @ 19:11 |
Ik moet even zoeken maar een paar weken geleden was er volgens mij een stuk op de radio dat maar een beperkt aantal Nederlanders het fiscale maximum aan reiskostenvergoeding krijgt. De meesten krijgen (ruim) minder dan 19 ct/km. Dat was in antwoord op de verhoging van de fiscale grens. | |
Rode_Wijn | zaterdag 2 juli 2022 @ 19:14 |
Reiskostenvergoeding (kostendekkend) is al lang geen standaard meer inderdaad. | |
quo_ | zaterdag 2 juli 2022 @ 19:19 |
Dit wekt de indruk dat elektrisch rijden goedkoper is of zal worden. Dat is nog maar de vraag. Deze week zagen we elektriciteitsprijzen op de piekmomenten van 950 euro/MWh (zonder transportkosten en tig soorten belasting) De prijs van een liter benzine op dit moment komt op ongeveer 250 euro/MWh (inclusief btw en accijns) Het rendement van de elektromotor is weliswaar 3x beter dan dat van de benzine motor maar dan heb je het gat nog niet gedicht. | |
EinarBoe | zaterdag 2 juli 2022 @ 19:20 |
Waarom zou het ook kostendekkend moeten zijn? Je reist en je gebruikt daarmee het wegdek, dus het is helemaal niet logisch dat je dat gratis zou kunnen doen. | |
AchJa | zaterdag 2 juli 2022 @ 19:27 |
Het is toch ook niet gratis? De baas betaalt alleen voor het gebruik van de kilometers WWV want zakelijke kilometers. Dus er wordt gewoon betaald voor het gebruik, dmv een vergoeding betaalt de werkgever. Wie voor die gemaakte kilometers betaalt maakt voor de schatkist geen reet uit natuurlijk. De overige kilometers zijn nog steeds voor eigen rekening. | |
BehoorlijkKritisch | zaterdag 2 juli 2022 @ 19:30 |
Laatst een sollicitatiegesprek gehad. Werd verwacht dat ik met mijn eigen auto zo'n 30.000 per jaar zou gaan rijden (had ik even grofweg uitgerekend). Ik vroeg een leasewagen met die afstanden, was niet bespreekbaar. Ik kreeg dan 17ct per kilometer. Ik heb vriendelijk gelachen en ben opgestaan. Koekoek. | |
EinarBoe | zaterdag 2 juli 2022 @ 19:31 |
Je krijgt belastingvrijstelling, dus 40% is gederfde inkomsten voor de overheid natuurlijk - en je krijgt het bovenop je gewone salaris. Ik vind het verder ook een prima regeling, maar reiskosten voor het werk zijn in Nederland niet zó duur en worden ook niet opeens wel heel duur, tenzij je misschien heel erg veel per dag moet rijden in je eigen auto. | |
AchJa | zaterdag 2 juli 2022 @ 19:38 |
Ja, dat is gewoon onderdeel van je CAO, verder niet iets heel geks lijkt me. Jij krijgt 19ct/km (als je het al krijgt) en dat wordt bij de pomp omgezet in brandstof. En meer dan de helft van wat jij afrekent bij de pomp verdwijnt richting de staat. Nou ja, het gaat bij een kilometerheffing dus wel heel duur worden. 40 Km enkele reis vind ik persoonlijk niet een heel schokkend grote afstand. | |
EinarBoe | zaterdag 2 juli 2022 @ 19:41 |
Dat blijkt dus nergens uit en dat zou ook niet echt ergens op slaan als de opbrengst hetzelfde is als ervoor. | |
AchJa | zaterdag 2 juli 2022 @ 19:48 |
Het blijkt uit dat stuk van Geenstijl wat zich baseert op een artikel achter een paywall, ook die club verzint het allemaal niet he. Je kunt het natuurlijk een kutbron vinden maar dat moet je zelf verder maar weten. Daarnaast heb ik al laten zien dat met het basistarief van 6.7ct/km, het bedrag wat de vorige keren genoemd werd als "kostenneutraal" (ik zie dus geen reden dat dit nu lager gaat worden, eerder hoger aangezien dat bedrag gebaseerd was op alleen het wegvallen van de MRB) je al heel snel duurder uit bent. | |
EinarBoe | zaterdag 2 juli 2022 @ 19:50 |
Maar werkkilometers zijn niet dezelfde kilometers als vrijetijdskilometers want daar staan voor velen al vergoedingen tegenover. Dus je kunt niet zomaar zeggen 'als je zoveel km per dag rijdt ben je duurder uit'. | |
XXMLGBR4SHOTSNIPEPOWNAGEx | zondag 3 juli 2022 @ 23:50 |
Overbevolkingscrisis | |
xFriendx | maandag 4 juli 2022 @ 06:41 |
Hier (gemeente Amsterdam) is het meen ik maar 10 cent de kilometer met een maximum van 45km enkele reisafstand. Nu is Amsterdam met de auto toch al ruk ivm parkeerkosten, maar ook met ov leg je er elke maand aardig op toe als je niet in Amsterdam zelf woont. | |
AchJa | vrijdag 17 maart 2023 @ 21:38 |
Kick! Baseerde ik me de vorig keer nog op het basistarief van 6.7ct/km van jaren geleden wat feitelijk het autorijden al enorm duur maakt, de nieuwe waarheid is nog net ff erger...
| |
VEM2012 | zaterdag 18 maart 2023 @ 10:39 |
Wederom: klimaatbeleid is niets anders dan het compleet uithollen van de middenklasse en daaronder. Het is het laatste beetje geld en luxe dat daar nog zit waar de elite ook op zit te azen. En dat terwijl het enerzijds helemaal niet zo dramatisch gesteld is met het klimaat (lees het echte IPCC rapport maar na) en zelfs als dat zo zou zijn, dan nog maakt een nihiluitstoot van de EU en Noord-Amerika geen reet uit, omdat over 10 jaar dan alsnog de mondiale uitstoot hoger zal liggen. Complete waanzin, maar de meeste mensen geloven inmiddels dat dit noodzakelijk is. Zoals Goebbels al zei: ‘herhaal een leugen vaak genoeg en het wordt de waarheid’. Bijna 20 jaar geleden en boy was he right! [ Bericht 33% gewijzigd door VEM2012 op 18-03-2023 10:44:46 ] | |
daNpy | zaterdag 18 maart 2023 @ 10:55 |
Het is dan ook wel gigantisch naief om te denken dat het met rekening rijden goedkoper gaat worden, zelfs als je weinig km rijdt in zijn algemeenheid, niets persoonlijk naar jou. Voor mij zou rekeningrijden theoretisch ook goedkoper zijn (weinig km, meerdere auto's/motoren) en ik zou zelfs een dikke diesel kunnen rijden (hoger koppel), maar ik geloof er niks van dat BPM en MRB compleet gaan verdwijnen of dat ik netto minder kwijt zou zijn. De overheid is alleen maar uit op geld en grijpt voornamelijk de klimaatsmoes aan om dat zo veel mogelijk binnen te harken, waarbij vervoer bij uitstek de cashcow is. | |
VEM2012 | zaterdag 18 maart 2023 @ 10:56 |
Niet alleen vervoer. Ook voedsel. | |
daNpy | zaterdag 18 maart 2023 @ 11:02 |
Inderdaad. Een belastingverhogen is binnen één tel gebeurd. Maar BTW verlaging op groenten en fruit "nee dat kan niet in het systeem". Wie gelooft dat eigenlijk? | |
MichaelScott | zaterdag 18 maart 2023 @ 11:46 |
Ik zie een opkomende markt voor autoverhuurbedrijven vlak over de grens. Nederlandse auto parkeren, spullen overladen en met een Belgische/Duitse auto naar Zuid-Frankrijk of de wintersport. | |
TheFreshPrince | zaterdag 18 maart 2023 @ 11:50 |
Ik denk niet dat autoverhuurbedrijven een stuk of 100.000 extra auto's aanschaffen die maar 2 tot 4x per jaar voor een vakantiegolf nodig zijn. En huren kost ook geld, zal niet goedkoper zijn dan wat je per kilometer betaalt. Ik denk vooral dat er rechtszaken gaan komen tegen de overheid en dat er uiteindelijk een ander systeem bedacht moet gaan worden. | |
Fer | zaterdag 18 maart 2023 @ 12:26 |
Km teller is zo betrouwbaar als een kWh teller van de action. En allemaal ook te manipuleren met een paar trucks. | |
TheFreshPrince | zaterdag 18 maart 2023 @ 12:30 |
In ieder geval de grootste bandenmaat monteren die je kan vinden | |
-XOR- | zaterdag 18 maart 2023 @ 12:32 |
Hoe gaan we dit eigenlijk betalen? Ik neem aan niet achteraf per jaar? | |
TheFreshPrince | zaterdag 18 maart 2023 @ 12:33 |
Dat is wel het idee in het huidige plan, aangezien je maar 1x in het jaar de stand laat uitlezen. Rij je 50.000km in een jaar, dan kan je dus 50.000 x kilometertarief aftikken. Met ¤0,05 per km zit je dan op een rekening van ¤2.500 die op de deurmat valt. Met ¤0,067 zelfs op ¤3.350 Misschien dat daar wel een regeling voor komt zodat het via automatische incasso in x maanden betaald kan worden, zodat het alsnog maandelijks is. | |
-XOR- | zaterdag 18 maart 2023 @ 12:36 |
Ik voorzie alweer gezellige toeslagenaffaire-achtige taferelen. | |
TheFreshPrince | zaterdag 18 maart 2023 @ 12:37 |
Je zal idd geld moeten reserveren, anders komt zoiets wel hard aan. Aan de andere kant zal iemand die 50.000km per jaar rijdt dat vooral zakelijk doen of een hele goede reden voor hebben, anders moet je je misschien afvragen of het niet wat minder kan. | |
saparmurat_niyazov | zaterdag 18 maart 2023 @ 12:48 |
Mocht er bijvoorbeeld technisch gedoe met zo'n systeem komen waardoor eea niet goed wordt geregistreerd, dan kun je natuurlijk op je klompen al voelen aankomen wie er beschuldigd gaat worden van fraude. En als de apk het ijkmoment is zitten daar ook nog wel enige haken en ogen aan. Niet elke auto moet elke jaar gekeurd worden. En wat als je de keuring eens een keertje twee maanden eerder of later laat uitvoeren? Je km teller mag nu nog gewoon kapot zijn voor de apk, dat zul je dus ook moeten aanpassen. Etc. | |
Gia | zaterdag 18 maart 2023 @ 13:55 |
Zo werkt het toch ook met gas, water en licht! Je betaalt maandelijks een geschat verbruik en achteraf moet je bijbetalen of krijg je terug. Is prima te doen. Nu nog iets verzinnen waarmee de kilometerteller niet te manipuleren is. Moet met de huidige ingebouwde computers makkelijk te controleren zijn, lijkt me. Voor mij part komt er ook een overgangsperiode voor auto's zonder computer, dat je dan nog gewoon de wegenbelasting houdt, i.p.v. kilometerheffing. | |
SnertMetChoco | zaterdag 18 maart 2023 @ 14:07 |
Het mooie aan kilometerheffing was dat je per plaats en tijd kon differentiëren. Daarmee zou je een hoop files in een klap kunnen zien verdwijnen, doordat je dan betaalt voor schaars asfalt. Welke argumenten zijn er voor een algemene kilometerheffing wat je indirect ook al hebt in de vorm van het betalen voor brandstof/energie?! | |
TheFreshPrince | zaterdag 18 maart 2023 @ 14:09 |
Het is technisch wel uitvoerbaar maar ik zie wel bezwaren. Stel dat je 75% van je kilometers in Duitsland of Frankrijk aflegt (en daar misschien straks ook tol / heffing betaalt) dat je in Nederland die kilometers (nog een keer) mag afrekenen. En je zit ook met oudere auto's, die nog makkelijk te manipuleren zijn en waar je de teller soms zelfs kan afkoppelen (desnoods met een simpele verborgen schakelaar of nog ouder, een mechaniek). | |
michaelmoore | zaterdag 18 maart 2023 @ 14:11 |
Daar gaan de garages, moeten ze nog meer gaan verzinnen om op de rekening te schrijven [ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 18-03-2023 14:21:52 ] | |
TheFreshPrince | zaterdag 18 maart 2023 @ 14:11 |
Bij brandstof kan je makkelijk accijnzen heffen. Op stroom is dat moeilijker, ik kan nu rond dit uur letterlijk met m'n zonnepanelen laden zonder 1kWh af te rekenen. Je kan stroom wel duurder maken met een accijs maar dan zou je die accijns ook betalen als je een kip aan het braden bent, TV kijkt of een wasje draait. | |
michaelmoore | zaterdag 18 maart 2023 @ 14:23 |
Dat zal de reden zijn dat nu vast vooruitlopen op 2030 als er alleen nog nieuw electrisch gekocht kan worden KM heffing is onontkoombaar dus | |
TheFreshPrince | zaterdag 18 maart 2023 @ 14:26 |
Dat is inderdaad waar dit topic over gaat. Er komen meer EV's, minder brandstofauto's dus minder accijnsinkomsten. Dat wil men opvangen met een kilometerheffing. | |
monkyyy | zaterdag 18 maart 2023 @ 14:31 |
https://www.rijksoverheid(...)-analyse-ibo-klimaat Belasting op elektriciteit gaan wel flink omlaag in dit pakket. | |
Gia | maandag 20 maart 2023 @ 11:16 |
Dat is nu toch ook. Je betaalt nog steeds de volle mep wegenbelasting, ook al rijd je de meeste kilometers op tolwegen in het buitenland. Die blijven wegenbelasting betalen. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 11:25 |
Dat is nogal wiedes, motorrijtuigenbelasting is een vast bedrag. De kilometerheffing is een bedrag per kilometer en ik vind het niet terecht dat je in Nederland kilometers moet afrekenen die je in het buitenland rijdt. Je zou bij wijze van spreken met je terreinwagen naar Zuid-Afrika en terug kunnen rijden en dan voor 26.000km moeten aftikken waarvan je maar 400km in Nederland hebt afgelegd. Daar komen rechtszaken over, hoe dan ook. Aan de andere kant lijkt het me dan weer niet zo'n groot probleem om tijdens zo'n reis de kilometerteller te saboteren, aangezien in Afrika toch niemand komt controleren of hij is aangesloten. | |
Metro2005 | maandag 20 maart 2023 @ 11:27 |
holy shit. Grappig dat mijn auto erbij staat als voorbeeld (Kia picanto). Wordt gewoon bijna 4 keer (!) zo duur bij 15k per jaar (geloof het gemiddelde in NL). Volslagen gestoord, dit gaat de economie echt flink de das omdoen want ondanks alle autohaat van clubjes als D66 zijn ze wel de motor (haha) van de economie. Inflatie kom er maar in want die schiet in 2030 naar torenhoge waardes. Ook bizar dat een diesel in verhouding veel minder hard stijgt en een kleine zuinige auto echt keihard de lul is [ Bericht 8% gewijzigd door Metro2005 op 20-03-2023 11:32:34 ] | |
Gunner | maandag 20 maart 2023 @ 11:28 |
Om heel veel redenen, waaronder die, zie ik het eigenlijk ook nog niet zo snel gebeuren. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 11:29 |
Er staat wel een dikke disclaimer onder het artikel terwijl het min of meer gebracht wordt alsof het een done deal is.
| |
Metro2005 | maandag 20 maart 2023 @ 11:37 |
Zolang D66 en GL in de tweede kamer zitten komt dit er gewoon door hoor. En ook met dit soort achterlijke bedragen. Als dit echt ingevoerd wordt ga ik maar gewoon stoppen met werken, is gewoon niet meer te betalen zo. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 11:44 |
GL is een oppositiepartij die letterlijk nog niet 1x in een kabinet heeft gezeten. Je kan een hoop roepen maar niet dat dit soort beleid van GL komt | |
Metro2005 | maandag 20 maart 2023 @ 13:15 |
Het hele beleid is wel ingegeven door GL en D66 natuurlijk. Weinig VVD aan momenteel. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 13:33 |
Toch knap dan, een partij die niet regeert wel alle "eer" geven Rekeningrijden komt er omdat de overheid nu jaarlijks 8 miljard Euro aan brandstofaccijnzen binnenhaalt. Dat gaat teruglopen door de wereldwijde opkomst van de EV en dat wil men opvangen met een kilometerheffing. Dat is zo VVD als het maar kan. | |
zuchtje | maandag 20 maart 2023 @ 13:34 |
VVD is alleen verantwoordelijk wanneer het jou uitkomt? Alle coalitiepartijen zijn verantwoordelijk voor het beleid wat ze uitdragen. CU heeft ook voor de asielcrisis gezorgd, en het CDA voor het krimpen van de veestapel. Dit hebben ze allemaal uitonderhandeld, en daarom moeten ze ook op hun blaren zitten als de bevolking hier niet mee eens is. De grootse partij buiten schot laten omdat het niet uitkomt is niet eerlijk. Ze hebben hier mee ingestemd (en er iets anders voor teruggekregen, of slecht onderhandelt) | |
Netsplitter | maandag 20 maart 2023 @ 13:39 |
https://www.autoreview.nl(...)ramma-groenlinks-uit Klopt als een bus. | |
phpmystyle | maandag 20 maart 2023 @ 13:42 |
Is er uberhaubt een land waarin kastjes in autos zitten om daarmee de gereden km's af te rekenen? | |
quo_ | maandag 20 maart 2023 @ 13:57 |
Grachtengordel fantasieën uit het pre-BBB tijdperk in dat stuk . Als je wereld bestaat uit het bakfietsen in Amsterdam en 3 keer per jaar een vliegvakantie vanaf Schiphol heb je geen auto nodig. De vervelende werkelijkheid is dat er miljoenen mensen in de provincie wonen waar geen of 2 keer per dag OV langs komt rijden. Verplaatsing per auto is daar de enige optie ofwel bittere noodzaak. Ik hoop werkelijk dat de verkiezingen van vorige week een reality check blijken te zijn voor de linkse politiek en de VVD die dit beleid uitvoert. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 14:20 |
Al zou je BBB de grootste partij maken, er zijn een aantal ontwikkelingen gaande wereldwijd die niet stoppen: - opkomst van de EV - afgesproken klimaatdoelen - er zit geen accijns op stroom en dat is ook niet haalbaar want dan wordt alles in je huishouden duurder Een kilometerheffing is dus het logische antwoord op de 8 miljard Euro accijnsinkomsten die de komende 25 jaar geheel gaan wegvallen. Ik ben het met je eens dat zo'n tarief eerlijk zou moeten zijn met een omslagpunt rond de ~13.000km. Maar het komt er en niet alleen in Nederland. | |
Weltschmerz | maandag 20 maart 2023 @ 14:30 |
Die vinden het "verbinden" met andere shitholes als Londen ook belangrijker dan de verbinding met het platteland waar de stad uit voortkomt. En dat vliegen vele malen slechter is voor het klimaat dan autorijden, per kilometer met 1 persoon in de auto ook, dat compenseren we wel met een vegaburger en een windmolen in andermans achtertuin. |