abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 30 juni 2022 @ 21:14:57 #151
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_205194026
We zoeken tegen die tijd wel weer de beste manier om dit te omzeilen of de effecten te beperken. Belasting en meer belasting is een van de weinige garanties die je hebt in Nederland. Tegen 2030 betalen we vast al een directe EU tax, is de transfer-unie een bovenwater feit, betalen we belasting om in ons eigen huis te mogen wonen en gaan we nog meer betalen voor mobiliteit terwijl er in grote delen van Nederland geen fatsoenlijk alternatief is voor de auto. Helaas is er geen enkele partij in Nederland die werklijk minder overheid wil, dus je moeten er maar mee leven.
Sui cuique mores fingunt fortunam
  donderdag 30 juni 2022 @ 21:54:19 #152
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_205194503
Zak er in, stelletje totaalidioten.
pi_205195080
Maar als het voordeel van rekening rijden was dat je middels "prijs prikkels" drukte kan beperken, en we dit nu niet gaan doen, wat schieten we er dan mee op?

Of is het toevallig dat we vanaf 2030 allemaal elektrisch moeten gaan rijden en de inkomsten van de benzine gaan afnemen?
pi_205195360
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 22:47 schreef Kickinalfa het volgende:
Maar als het voordeel van rekening rijden was dat je middels "prijs prikkels" drukte kan beperken, en we dit nu niet gaan doen, wat schieten we er dan mee op?

Of is het toevallig dat we vanaf 2030 allemaal elektrisch moeten gaan rijden en de inkomsten van de benzine gaan afnemen?
Dat is vrij makkelijk te compenseren, gemeentes willen niet voor niets laadpalen plaatsen. Een laadpaal is namelijk ook meteen een parkeerplaats, dus dubbel inkomsten.

Dat vooral de armere mensen zonder eigen oprit dat moeten gaan ophoesten doet er verder niet toe.
pi_205198466
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 19:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Onderbuikje...
Jij bent gewoon vijandig tegen mensen met een andere mening als jou, en wil hen monddood maken. Dat is nog altijd moord.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 13:28:41 #156
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205199261
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 12:11 schreef torentje het volgende:

[..]
Jij bent gewoon vijandig tegen mensen met een andere mening als jou, en wil hen monddood maken. Dat is nog altijd moord.
Iemand met een andere mening als jezelf is een moordenaar.
Dat soort statements maken en dan nog jezelf willen verdedigen als iemand je heeft uitgemaakt voor trol.
Riiiiiiiight
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_205200409
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 13:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Iemand met een andere mening als jezelf is een moordenaar.
Dat soort statements maken en dan nog jezelf willen verdedigen als iemand je heeft uitgemaakt voor trol.
Riiiiiiiight
Neen beter lezen, iedereen die begint te schelden op iemand met een andere mening is een moordenaar.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 17:50:43 #158
437160 Fietsenrek
Ondertitel
pi_205202487
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 20:58 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Hoe betalen zij dat nu dan?
Ik denk dat hij de aanschaf van de auto bedoelt. Die zijn nogal aan de prijzige kant.
pi_205202969
Ach ik rij lease dus zal mij om het even zijn. Alleen worden vakanties met de auto wat kutter.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 18:59:11 #160
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_205203418
En hoe zit het motoren?
Compleet onzinnig om ook buitenlandse kilometers te belasten.
Net efkes anges
  vrijdag 1 juli 2022 @ 19:31:44 #161
338319 ZarB
Piña colada
pi_205203934
Dus we moeten allemaal electrisch rijden maar omdat dat weer niet genoeg oplevert moet de wegenbelasting op de schop 8)7 Veel mensen komen nu al niet uit met de reiskosten van hun werk. Dus als je een uurtje van je werk woont ben je straks dubbel de sjaak. Of dan worden we verplicht dichtbij huis te werken, om het even watvoor kut baantje je daar aan overhoudt. En dan gaat niemand meer een opleiding doen omdat je toch weinig keuzevrijheid hebt en lopen ze daar weer geld mis. And so on and so on. :R
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 1 juli 2022 @ 19:36:18 #162
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_205203994
Ze kunnen de pleuris krijgen in den haag.
Als dit doorgaat verhuis ik naar Duitsland of Belgie.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_205204065
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 19:36 schreef Netsplitter het volgende:
Ze kunnen de pleuris krijgen in den haag.
Als dit doorgaat verhuis ik naar Duitsland of Belgie.
Ok, veel plezier daar.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 1 juli 2022 @ 19:48:00 #164
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_205204146
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 19:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ok, veel plezier daar.
Gaat zeker lukken. :)

Kilometers in het buitenland verrekenen is belachelijk.
Betwijfel serieus of ze dat er doorheen krijgen. Ga je met je electro auto naar Italie, kan nog flink aan de staat gaan betalen. :')
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Beste debater 2022 vrijdag 1 juli 2022 @ 20:03:34 #165
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205204367
Nog een ideetje om het leven van Jan Modaal nog wat k*tter te maken... Thanks, Mark.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_205204826
Het officiële bericht voor de liefhebber:

https://www.rijksoverheid(...)ilisten-naar-gebruik

quote:
Vanaf 2030 betalen automobilisten naar gebruik
Nieuwsbericht | 01-07-2022 | 17:15
Toekomstbestendigere motorrijtuigenbelasting vervangt betalen voor autobezit

Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik. Het kabinet wil de huidige motorrijtuigenbelasting hervormen naar een kilometerafhankelijke belasting voor personen- en bestelauto’s. Automobilisten betalen in het nieuwe systeem voor het daadwerkelijk gebruik van de weg en niet langer een vast bedrag voor het bezit van een auto. Waar en wanneer deze kilometers gereden zijn, maakt niet uit. De ministerraad heeft ingestemd met toezending aan de Tweede Kamer van een brief met de eerste uitwerking van deze plannen uit het Coalitieakkoord.


Met de huidige motorrijtuigenbelasting (mrb) wordt per auto een vast bedrag per jaar betaald. Een automobilist die weinig kilometers rijdt, betaalt nu net zoveel mrb als een automobilist die veel rijdt. Door het huidige systeem om te vormen van een belasting op bezit naar een belasting op gebruik, worden de lasten van automobiliteit evenwichtiger en rechtvaardiger verdeeld. De totale lasten blijven gelijk. Automobilisten die weinig rijden, gaan minder betalen dan automobilisten die veel rijden. Het systeem van betalen naar gebruik levert daarnaast een belangrijke bijdrage aan de twee doelstellingen die in het Coalitieakkoord zijn opgenomen: het op peil houden van de belastingkomsten en CO2-reductie in de mobiliteit.

Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat: “In het dagelijks leven betaal je voor wat je gebruikt; bijvoorbeeld je boodschappen en je kleding. Automobilisten betalen straks niet meer voor het bezit van een auto, maar voor het gebruik ervan. Dit systeem is eerlijker, want de lasten worden verdeeld naar gebruik. Automobilisten die weinig rijden, betalen minder dan automobilisten die veel rijden. Zij belasten het wegennet en de omgeving minder dan automobilisten die meer kilometers maken.”

Staatssecretaris Van Rij van Financiën: “Automobilisten kiezen steeds vaker voor een elektrische auto. En dat is maar goed ook, want we stimuleren dit als kabinet vanwege het klimaat. Het betekent wel dat de overheidsinkomsten van autobelastingen op termijn teruglopen, met name door teruglopende inkomsten uit de brandstofaccijns. Dit jaar halen we circa ¤14 miljard op, waarvan ruim ¤4 miljard via de motorrijtuigenbelasting. Deze overheidsinkomsten op peil houden is één van de redenen om een nieuw en toekomstbestendig systeem in te voeren. Straks betalen alle automobilisten, ook de elektrische rijders, weer belasting afhankelijk van hoeveel ze de weg op gaan. Zo kunnen ook in de toekomst publieke voorzieningen worden betaald, zoals zorg, onderwijs én (het onderhoud van) de wegen.”

Betalen naar gebruik
Het kabinet is van plan het systeem van betalen naar gebruik per 2030 in te voeren door het kilometerafhankelijk maken van het tarief van de huidige mrb voor alle personen- en bestelauto’s, zonder onderscheid naar tijd en plaats in het kilometertarief. Het maakt dus niet uit waar of wanneer iemand rijdt. Ook kilometers die in het buitenland gereden zijn, tellen mee. Voor het heffen van de belasting hoeft alleen te worden geregistreerd hoeveel kilometers een auto jaarlijks rijdt. De overheid hoeft niet te weten waar en wanneer deze kilometers zijn gereden en dit waarborgt de privacy.

Bewuster autogebruik
Automobilisten worden met de invoering van betalen naar gebruik gestimuleerd om bewuster hun auto te gebruiken. Daarmee leveren auto’s ook een bijdrage aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Een systeem van betalen naar gebruik heeft daarmee een positief effect op de verbetering van de luchtkwaliteit en naar verwachting ook op het verminderen van files op de weg. Deze effecten worden nog verder onderzocht.

Het nieuwe systeem wordt budgetneutraal ingevoerd, op het niveau van de autobelastingen van 2025. Belastingderving ná 2030, veroorzaakt door verdere groei van het aantal elektrische voertuigen na 2030, wordt opgevangen door het kilometertarief jaarlijks te laten meestijgen. Hiermee blijven de overheidsinkomsten ook in de toekomst op peil.

Gevolgen voor bestaande toltrajecten
In het Coalitieakkoord is afgesproken dat gelijktijdig met de hervorming van de mrb de dan nog bestaande toltrajecten komen te vervallen. Momenteel wordt tijdelijke tolheffing voorbereid op twee nog te realiseren trajecten: de Blankenburgverbinding en de ViA15. Het kabinet brengt op dit moment de gevolgen van het vervallen van tol op deze trajecten in kaart. Ook voor de Westerscheldetunnel en in de Kiltunnel, beiden in beheer van medeoverheden, wordt nu tol geheven.

Verder traject
Het principe van betalen naar gebruik voor automobiliteit is niet nieuw. Er zijn vaker plannen geweest om een dergelijk systeem in te voeren. Het kabinet wil zoveel mogelijk lering trekken uit eerdere, vergelijkbare trajecten en tegemoetkomen aan de zorgen die leven over complexiteit, privacy, betaalbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Er worden daarom gesprekken gevoerd met belangenorganisaties en medeoverheden. Ook worden verschillende onderzoeken gedaan naar verdere invulling zoals de gevolgen van het systeem voor verschillende huishoudens.

Ook moeten er nog een aantal belangrijke keuzes worden gemaakt. Bijvoorbeeld over de wijze waarop het aantal gereden kilometers wordt geregistreerd en wat het betekent als het tarief net als in de huidige mrb afhankelijk wordt gemaakt van gewicht en brandstofsoort van de auto. Dit wordt momenteel nader onderzocht.

Doel is om nog deze kabinetsperiode de wetgeving vast te stellen en andere voorbereidingen te treffen die nodig zijn om het nieuwe systeem in te kunnen invoeren. In de komende tijd worden eerst nog onderzoeken uitgevoerd. Doel is om daarna uiterlijk medio 2023 een internetconsultatie te starten van de conceptwetgeving
De Sahara is zonder meer erg droog.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 20:48:32 #167
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205204863
Budget neutraal. Heeft iemand een ruwe berekening waar de prijs per kilometer ongeveer op uit komt?

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)genbelasting-in-2021

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)0duizend%20in%202020.

122,5 miljard kilometers.
¤6,1 miljard MRB

= ~5 cent/kilometer.

Het zal wel 10 cent/kilometer worden 8.gif
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_205205015
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:48 schreef monkyyy het volgende:
Budget neutraal. Heeft iemand een ruwe berekening waar de prijs per kilometer ongeveer op uit komt?
De opbrengsten zijn volgens dat artikel 14 miljard en we reden in 2020 zo’n 100 miljard kilometer met de auto, dus dan kom je op 14 cent per kilometer. Daar moeten wel een paar nuances bij, namelijk dat er in 2020 minder gereden werd door Corona, het vrachtverkeer ook inkomsten genereert en dat niet alle auto-gerelateerde inkomsten direct wegvallen, dus reken op ongeveer de helft, 7 cent. Maar daar moeten dan nog de kosten bij van het systeem zelf, en als we daadwerkelijk minder gaan rijden zoals deskundigen beweren moet dat door minder kilometers worden gedeeld. Daarvoor compenseren brengt je rond de 10 cent per kilometer.

Uiteraard is dit een zeer ruwe schatting, waarbij het werkelijke tarief ook sterk politiek gedreven is. Maar het is onwaarschijnlijk dat het heel veel gaat afwijken, aangezien het vorige plan voor rekeningrijden, een jaar of 15 terug, uitging van 6,7 cent per kilometer, en dan kom je met inflatiecorrectie ook rond die 10 cent uit.

Edit: oh, daar was je zelf ook achter :P
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_205205245
Even luisteren naar Milton Friedman:

🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205206470
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 19:48 schreef Netsplitter het volgende:
Gaat zeker lukken. :)

Kilometers in het buitenland verrekenen is belachelijk.
Betwijfel serieus of ze dat er doorheen krijgen. Ga je met je electro auto naar Italie, kan nog flink aan de staat gaan betalen. :')
De kosten verrekenen op basis van de km standen zitten nogal wat haken en ogen aan. Het lijkt de meest voor de hand liggende oplossing, maar ik denk dat het juist de minst waarschijnlijke is. In de eerste plaats maak je dan geen onderscheid tussen rijden in NL en in het buitenland. Het is natuurlijk vreemd als jij voor gebruik van jouw auto in het buitenland moet betalen aan de Nederlandse overheid.

Daarnaast is registratie van de km standen een ding. EV's hebben minder vaak onderhoud nodig dan brandstofauto's, dus er komen al minder registratie momenten. APK is pas na vier jaar voor het eerst, ga je dan in één keer voor vier jaar betalen? Lijkt me niet heel handig.

Het wordt nóg lucratiever om te frauderen met de kilometerstand van de auto, dus daar ga je ook een toename in krijgen vermoed ik. Rekeningrijden op basis van registratie km standen zie ik toch niet zo snel gebeuren.
pi_205206485
Welke bewoner van Nederland wil dit?

Democratie :')
pi_205206500
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:50 schreef Fietsenrek het volgende:
Ik denk dat hij de aanschaf van de auto bedoelt. Die zijn nogal aan de prijzige kant.
Ik snap dat hij dat bedoelt, maar dat is weer een zo'n opmerking vanuit de onderbuik. Voor lage inkomens is aanschaf van auto's nu ook al aan de prijzige kant, maar lage inkomens gaan geen nieuwe EV's kopen. Die zullen het moeten hebben van de tweedehands markt. Des te belangrijker dat de zakelijke markt gepusht gaat worden om naar EV over te stappen, aangezien dat van groot belang zal zijn om die tweedehands markt te creëren.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 1 juli 2022 @ 23:34:52 #173
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_205206522
quote:
Hiermee blijven de overheidsinkomsten ook in de toekomst op peil.
Dit is de enige reden voor rekeningrijden.
Niks milieu of iets. Bovenstaande quote.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_205206527
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 19:45 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Elektrisch rijden is goedkoper dan in een stinkbak.
Moet je wel eerst 1 aanschaffen.
Nou, dan kan ik nog heul veul tanken met mijn vieze benzineauto
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 1 juli 2022 @ 23:36:28 #175
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_205206534
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 23:32 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Ik snap dat hij dat bedoelt, maar dat is weer een zo'n opmerking vanuit de onderbuik. Voor lage inkomens is aanschaf van auto's nu ook al aan de prijzige kant, maar lage inkomens gaan geen nieuwe EV's kopen. Die zullen het moeten hebben van de tweedehands markt. Des te belangrijker dat de zakelijke markt gepusht gaat worden om naar EV over te stappen, aangezien dat van groot belang zal zijn om die tweedehands markt te creëren.
De lage inkomens gaan ook geen 2dehands ev kopen. Maar pas een 3de of zelfs 4dehands ev. Waarvan de accu compleet naar de klote zal zijn. En ze er effectief geen zak aan hebben.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_205206553
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 23:29 schreef Cockwhale het volgende:
Welke bewoner van Nederland wil dit?

Democratie :')
Wat is het alternatief? Er vallen op termijn enorme belastinginkomsten weg, dus die moeten linksom of rechtsom toch ergens vandaan komen. We kunnen ook andere belastingen verhogen, maar dan weet je zeker dat je moet betalen. Hier heb je zelf in ieder geval nog invloed op.

Bijkomend voordeel is dat een groot aantal mensen die echt veel km's rijden dat voornamelijk zakelijk zullen doen. Prima dus om werkgevers daar de rekening voor te laten betalen.
pi_205206591
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 23:36 schreef Netsplitter het volgende:
De lage inkomens gaan ook geen 2dehands ev kopen. Maar pas een 3de of zelfs 4dehands ev. Waarvan de accu compleet naar de klote zal zijn. En ze er effectief geen zak aan hebben.
Gebruikte EV dan, jij je zin.
Accu's worden alleen beter en goedkoper en zijn ook steeds beter te repareren zonder dat er direct vervanging nodig is. Dat wordt richting 2030 alleen maar beter.

Lage inkomens aanhalen vind ik een beetje een kul argument in zo'n discussie. De lagere inkomens zullen over het algemeen ook minder kilometers maken, dus die hebben ook sneller baat bij het niet betalen van een vaste belasting op bezit van een auto.
pi_205206601
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 23:34 schreef Netsplitter het volgende:
Dit is de enige reden voor rekeningrijden.
Niks milieu of iets. Bovenstaande quote.
Daar wordt toch ook niet heel erg geheimzinnig over gedaan?
  zaterdag 2 juli 2022 @ 00:34:56 #179
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205206786
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 15:25 schreef torentje het volgende:

[..]
Neen beter lezen, iedereen die begint te schelden op iemand met een andere mening is een moordenaar.
Valt niks beter te lezen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 2 juli 2022 @ 00:58:02 #180
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_205206850
Ah, topidee. De hogere inkomens zijn al jarenlang gesponsord met 0% bijtelling of vrijstelling van wegenbelasting op hybride auto's. "Goed voor het klimaat". Lekker op benzine blijven rijden en niet stekkeren, met een wat hoger verbruik (en dus meer uitstoot) dan een reguliere brandstofauto, maar wel goed voor de portemonnee.

Wanneer het dan bereikbaarder dreigt te worden voor Jan Modaal (die al die tijd gewoon het volle pond moest betalen), natuurlijk zo snel mogelijk afschaffen. De verkoop van hybrides stort dan in, want het financiële voordeel is weg. Dan is de schatkist opeens weer belangrijker dan "het klimaat".

Dan weer een aantal jaren voordelen op EVs, die ook niet te betalen zijn voor Jan Modaal. "Goed voor het klimaat". Weer lucratieve sponsoring voor de hogere inkomens, met geen/lage bijtelling of geen wegenbelasting en een lagere prijs/km door elektriciteit ipv fossiele brandstof. Jan Modaal blijft gewoon weer het volle pond betalen met zijn brandstofauto (zowel wegenbelasting als brandstofaccijns).

Dan ook die voordelen weer afbouwen als het bereikbaarder dreigt te worden voor meer mensen. Schatkist is weer belangrijker dan "het klimaat". Wat gaan we dan doen: voor iedereen betalen per gereden km invoeren, want "dan betalen mensen die veel rijden het meest en is het eerlijker".

quote:
Ook moeten er nog een aantal belangrijke keuzes worden gemaakt. Bijvoorbeeld over de wijze waarop het aantal gereden kilometers wordt geregistreerd en wat het betekent als het tarief net als in de huidige mrb afhankelijk wordt gemaakt van gewicht en brandstofsoort van de auto. Dit wordt momenteel nader onderzocht.
Goh, tarief afhankelijk maken van brandstofsoort. Auto's op fossiele brandstof zullen vast geen hoger tarief krijgen dan EVs natuurlijk. :') Gevolg: hogere inkomens hebben goedkopere 'brandstof' (elektriciteit) en lager tarief per km. Ik heb zo'n vermoeden dat de accijnzen aan de benzinepomp ook gewoon blijven ("moet je maar elektrisch rijden"), dus Jan Modaal kan zowel per km belasting gaan betalen en ook nog eens via de brandstof. Die ga je dus gewoon beperken in zijn mobiliteit.

Ik ben totaal niet links en heb zelf ook bovenstaande voordelen mogen ervaren. Ik ben ook niet van het extreme nivelleren en het "alles gaat naar de rijken"-mantra. Maar ik vind mobiliteit tegenwoordig een redelijk basisrecht van iedereen en bij dit soort fratsen onder het mom van 'eerlijker' verwacht ik op voorhand alweer dat de rekening gewoon weer bij de gemiddelde burger komt te liggen die daardoor weer meer moet inleveren.

Misschien klopt er geen reet van wat ik zeg, maar dit soort beleid heeft vrijwel nooit het gewenste effect en pakt mijns inziens vaak vooral nadelig uit voor de gemiddelde burger waarvoor het zogenaamd 'eerlijker' zou zijn.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 01:03:57 #181
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_205206875
Alleen luie draakjes die alles in de auto doen zijn hier op tegen. Moeten eindelijk eens de meerprijs betalen voor het onderhoud dat ze veroorzaken
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_205206903
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 23:29 schreef Cockwhale het volgende:
Welke bewoner van Nederland wil dit?

Democratie :')
Goed punt. Laten we er een referendum voor maken.

O fuck, net afgeschaft door D66.
pi_205206907
Dit systeem, als het er al komt, zal massaal ontdoken worden.

Nee, niet door de brave burger. Maar wel door alle Oost-Europeanen etc.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 01:18:53 #184
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205206914
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Overigens begrijp ik niet dat dit niet op EU-niveau wordt uitgerold. Dan zou je 1 systeem hebben en ook de discussie niet hebben over de "kilometers in het buitenland".
Yep en die sync zal nog wel 100 jaar duren. Kan mij niet voorstellen dat ze in seem2be & wannebe EU landen al zover zijn dat ze rechtstaten erkennen en wetegeving.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 2 juli 2022 @ 01:54:48 #185
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_205207007
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 00:58 schreef Repentless het volgende:
Ah, topidee. De hogere inkomens zijn al jarenlang gesponsord met 0% bijtelling of vrijstelling van wegenbelasting op hybride auto's. "Goed voor het klimaat". Lekker op benzine blijven rijden en niet stekkeren, met een wat hoger verbruik (en dus meer uitstoot) dan een reguliere brandstofauto, maar wel goed voor de portemonnee.

Wanneer het dan bereikbaarder dreigt te worden voor Jan Modaal (die al die tijd gewoon het volle pond moest betalen), natuurlijk zo snel mogelijk afschaffen. De verkoop van hybrides stort dan in, want het financiële voordeel is weg. Dan is de schatkist opeens weer belangrijker dan "het klimaat".

Dan weer een aantal jaren voordelen op EVs, die ook niet te betalen zijn voor Jan Modaal. "Goed voor het klimaat". Weer lucratieve sponsoring voor de hogere inkomens, met geen/lage bijtelling of geen wegenbelasting en een lagere prijs/km door elektriciteit ipv fossiele brandstof. Jan Modaal blijft gewoon weer het volle pond betalen met zijn brandstofauto (zowel wegenbelasting als brandstofaccijns).

Dan ook die voordelen weer afbouwen als het bereikbaarder dreigt te worden voor meer mensen. Schatkist is weer belangrijker dan "het klimaat". Wat gaan we dan doen: voor iedereen betalen per gereden km invoeren, want "dan betalen mensen die veel rijden het meest en is het eerlijker".
[..]
Goh, tarief afhankelijk maken van brandstofsoort. Auto's op fossiele brandstof zullen vast geen hoger tarief krijgen dan EVs natuurlijk. :') Gevolg: hogere inkomens hebben goedkopere 'brandstof' (elektriciteit) en lager tarief per km. Ik heb zo'n vermoeden dat de accijnzen aan de benzinepomp ook gewoon blijven ("moet je maar elektrisch rijden"), dus Jan Modaal kan zowel per km belasting gaan betalen en ook nog eens via de brandstof. Die ga je dus gewoon beperken in zijn mobiliteit.

Ik ben totaal niet links en heb zelf ook bovenstaande voordelen mogen ervaren. Ik ben ook niet van het extreme nivelleren en het "alles gaat naar de rijken"-mantra. Maar ik vind mobiliteit tegenwoordig een redelijk basisrecht van iedereen en bij dit soort fratsen onder het mom van 'eerlijker' verwacht ik op voorhand alweer dat de rekening gewoon weer bij de gemiddelde burger komt te liggen die daardoor weer meer moet inleveren.

Misschien klopt er geen reet van wat ik zeg, maar dit soort beleid heeft vrijwel nooit het gewenste effect en pakt mijns inziens vaak vooral nadelig uit voor de gemiddelde burger waarvoor het zogenaamd 'eerlijker' zou zijn.
Zonder leaserijders die met korting een hybride/electrische auto rijden ontstaat er geen tweedehands markt. En nee, deze korting kun je niet in deze mate aan een particulier geven, het gaat hier slechts om de bijtelling. Vergeet niet dat de werkgever alsnog een klap geld betaald voor die EV. Wees blij dat deze regels er zijn, dan heeft de niet-leaserijder straks ook een ruimte keuze uit betaalbare tweedehands electrische auto's.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 02:55:39 #186
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_205207103
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 01:54 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Zonder leaserijders die met korting een hybride/electrische auto rijden ontstaat er geen tweedehands markt. En nee, deze korting kun je niet in deze mate aan een particulier geven, het gaat hier slechts om de bijtelling. Vergeet niet dat de werkgever alsnog een klap geld betaald voor die EV. Wees blij dat deze regels er zijn, dan heeft de niet-leaserijder straks ook een ruimte keuze uit betaalbare tweedehands electrische auto's.
Als je naar stekkerauto's (hybride/volledig EV) kijkt, waren dat er 273.000 in 2021 in Nederland. Daarvan is 78% zakelijk, afgerond 213.000.

Als je een hele simpele berekening maakt (die natuurlijk allerlei ontwikkelingen en factoren buiten beschouwing laat, maar even uit de losse pols): laten we uitgaan van een leasecontract van vier jaar voor een zakelijke rijder. Elke vier jaar komt die auto dus beschikbaar voor de tweedehands markt. Omdat leasecontracten niet gelijk lopen, zeggen we dat elk jaar 1/4e van het totaal op de tweedehands markt komt. Dat is 53.000 hybrides/EVs per jaar. De markt voor gebruikte auto's is twee miljoen stuks per jaar.

In totaal zijn er zo'n 9 miljoen personenauto's in Nederland, waarvan 1 miljoen zakelijke rijders. Als die 1 miljoen nu allemaal al een elektrische/hybride auto zouden hebben hebben met een vierjarig contract, zouden er dus 250.000 ex-leaseauto's per jaar beschikbaar zijn voor de tweedehands markt.

Dan denk ik dat het nog wel even duurt voordat die ruime keuze aanwezig is vanuit de lease, zeker als die hybrids/EVs na een jaar of 10/15 ook alweer rijp voor de sloop zijn en dus weer uit de markt verdwijnen. Maar goed, dit lijkt me een vrij complexe rekensom met allerlei factoren. Dit is zomaar wat uit de losse pols, zoals gezegd, en misschien klopt er geen reet van. Maar ik denk niet dat er binnen korte tijd een zeer ruim aanbod ontstaat. En dan laten we de infrastructurele problemen om zoveel auto's te kunnen laden nog maar helemaal buiten bewchouwing.
pi_205207114
gps tracks ook voor de overheid all the way.

jaa gaan ze niet gebruiken hoor natuurlijk :')

ik zie alle gekoppelde systemen al voor me met anpr enzo.

Naja goed maakt ook niet uit het zal mij niks extra kosten lig.
Do what you love, love what you do!
pi_205207116
de natte droom gaat werkelijkheid worden van de regering.

Beter flikkeren ze allemaal op die er nu zitten, want dit is het meest ruk kabinet ooit
Do what you love, love what you do!
pi_205207143
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 03:12 schreef kree het volgende:
de natte droom gaat werkelijkheid worden van de regering.

Beter flikkeren ze allemaal op die er nu zitten, want dit is het meest ruk kabinet ooit
Ik koester geen enkele illusie dat Nederland nog ooit eens iets beters dan een rariteitenkabinet vol frauduleuze marionetten van multinationals en incompetente ijdeltuiten en narcisten, zoals we dat nu ook hebben, op de been gaat weten te brengen.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_205207264
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 03:12 schreef kree het volgende:
de natte droom gaat werkelijkheid worden van de regering.

Beter flikkeren ze allemaal op die er nu zitten, want dit is het meest ruk kabinet ooit
Het gaat pas in in 2030, dus een volgende regering gaat het pas uitvoeren. Of eigenlijk over minimaal twee regeringen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-07-2022 07:40:18 ]
pi_205207305
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 07:40 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Het gaat pas in in 2030, dus een volgende regering gaat het pas uitvoeren. Of eigenlijk over minimaal twee regeringen.
Dus wrs gaat het niet eens door. Hopelijk komt er tussentijds een andere regering en in zoveel jaar kan er nog van alles veranderen.
Dat geschreeuw is nu leuk voor de bühne, ze moeten zich wel laten horen natuurlijk.
Genoeg proefballonnetjes geweest die langzaam leegliepen...

En nog. Als ze het via km teller willen doen, denken ze dat daar niet mee gefraudeerd kan worden?
Ik hoef van mijn oude auto maar de kabel los te trekken en er komt geen km bij op mijn teller..
GPS erbij en ik weet nog hoe hard ik rij..
:')
  zaterdag 2 juli 2022 @ 08:04:00 #192
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_205207309
Ergens kan ik er nog wel profijt van hebben, gezien ik nu volle mep betaal voor een hobby auto die maar 1000-3000 km per jaar rijdt.

Met z’n tweeën hebben we elk een hobby auto voor de lol en twee normale auto’s voor dagelijks gebruik.
Betalen obv bezit kan voor mij eigenlijk ook niet uit.
Sui cuique mores fingunt fortunam
  zaterdag 2 juli 2022 @ 08:42:19 #193
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_205207422
Ik denk dat je er niet echt meer onderuit kan. Er mag wel wat tegenover de gigantische autodrukte en de bijbehorende hoeveelheid uitstoot gedaan worden.
Dit, dus.
pi_205207630
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 23:48 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Gebruikte EV dan, jij je zin.
Accu's worden alleen beter en goedkoper en zijn ook steeds beter te repareren zonder dat er direct vervanging nodig is. Dat wordt richting 2030 alleen maar beter.

Lage inkomens aanhalen vind ik een beetje een kul argument in zo'n discussie. De lagere inkomens zullen over het algemeen ook minder kilometers maken, dus die hebben ook sneller baat bij het niet betalen van een vaste belasting op bezit van een auto.
Dat kan jij wel een kulargument vinden, maar mensen met een laag inkomen die werken in de haven, op een industrieterrein, in de bouw, in de zorg, en nog vele anderen die werken op een lastige locatie of op onregelmatige tijden, hebben doorgaans geen goed (OV-)alternatief voor de auto. En ook niet de financiële middelen om in de huidige woningmarkt dichterbij het werk te gaan wonen, een elektrische auto aan te schaffen en zonnepanelen op het dak te leggen om die op te laden. Die groep betaalt straks dus jarenlang dubbel aan accijnzen en kilometerheffing, en dat gaat gewoon om miljoenen mensen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 09:38:23 #195
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_205207669
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 09:30 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dat kan jij wel een kulargument vinden, maar mensen met een laag inkomen die werken in de haven, op een industrieterrein, in de bouw, in de zorg, en nog vele anderen die werken op een lastige locatie of op onregelmatige tijden, hebben doorgaans geen goed (OV-)alternatief voor de auto. En ook niet de financiële middelen om in de huidige woningmarkt dichterbij het werk te gaan wonen, een elektrische auto aan te schaffen en zonnepanelen op het dak te leggen om die op te laden. Die groep betaalt straks dus jarenlang dubbel aan accijnzen en kilometerheffing, en dat gaat gewoon om miljoenen mensen.
En die heb je aan de hand van jaarinkomens heel snel en heel duidelijk in beeld. Het gaat juist om de miljoenen tweeverdieners met fiat 500/mini/ka en de station ernaast die alles met de auto doen. Schijnbaar zijn de accijnzen niet hoog genoeg voor de mensen om dat ding nou eens te laten staan dus wordt het zeer terecht anders opgelost.
Dit, dus.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 09:43:12 #196
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205207713
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 05:04 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
Ik koester geen enkele illusie dat Nederland nog ooit eens iets beters dan een rariteitenkabinet vol frauduleuze marionetten van multinationals en incompetente ijdeltuiten en narcisten, zoals we dat nu ook hebben, op de been gaat weten te brengen.
Ja, de multinationals spinnen garen bij kilometerheffing!
pi_205207895
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 09:38 schreef Buitendam het volgende:

[..]
En die heb je aan de hand van jaarinkomens heel snel en heel duidelijk in beeld. Het gaat juist om de miljoenen tweeverdieners met fiat 500/mini/ka en de station ernaast die alles met de auto doen. Schijnbaar zijn de accijnzen niet hoog genoeg voor de mensen om dat ding nou eens te laten staan dus wordt het zeer terecht anders opgelost.
Er zal zoals meestal wel een doekje voor het bloeden aan de minima worden gegeven, maar gemiddeld gesproken is dit gewoon een bijzonder denivellerende maatregel.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 10:03:13 #198
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_205207936
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 09:59 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Er zal zoals meestal wel een doekje voor het bloeden aan de minima worden gegeven, maar gemiddeld gesproken is dit gewoon een bijzonder denivellerende maatregel.
Waarom? Dit kan gewoon op een basis van je jaarinkomen en een schalensysteem veel eerlijker werken dan een standaard aanschafprijs, brandstofprijs en belasting.
Dit, dus.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 11:52:46 #199
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_205209147
Ik betaal nu 0,048 cent belasting per kilometer. Ben benieuwd, zal wel meer worden :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 11:59:00 #200
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205209199
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 09:59 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Er zal zoals meestal wel een doekje voor het bloeden aan de minima worden gegeven, maar gemiddeld gesproken is dit gewoon een bijzonder denivellerende maatregel.
Nu betaalt iedereen hetzelfde aan accijns bij de pomp en aan wegenbelasting, ongeacht het inkomen, maar krijgen de rijkeren lease-auto's van de zaak en hoeven ze minder wegenbelasting te betalen als ze een duurdere elektrische auto rijden. Dus hoe gaat de voorgestelde nieuwe aanpak in jouw ogen denivellerend werken ten opzichte van het huidige systeem dat overduidelijk in het voordeel is van de vermogenden?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')