Dat is vrij makkelijk te compenseren, gemeentes willen niet voor niets laadpalen plaatsen. Een laadpaal is namelijk ook meteen een parkeerplaats, dus dubbel inkomsten.quote:Op donderdag 30 juni 2022 22:47 schreef Kickinalfa het volgende:
Maar als het voordeel van rekening rijden was dat je middels "prijs prikkels" drukte kan beperken, en we dit nu niet gaan doen, wat schieten we er dan mee op?
Of is het toevallig dat we vanaf 2030 allemaal elektrisch moeten gaan rijden en de inkomsten van de benzine gaan afnemen?
Jij bent gewoon vijandig tegen mensen met een andere mening als jou, en wil hen monddood maken. Dat is nog altijd moord.quote:
Iemand met een andere mening als jezelf is een moordenaar.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 12:11 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij bent gewoon vijandig tegen mensen met een andere mening als jou, en wil hen monddood maken. Dat is nog altijd moord.
Neen beter lezen, iedereen die begint te schelden op iemand met een andere mening is een moordenaar.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Iemand met een andere mening als jezelf is een moordenaar.
Dat soort statements maken en dan nog jezelf willen verdedigen als iemand je heeft uitgemaakt voor trol.
Riiiiiiiight
Ik denk dat hij de aanschaf van de auto bedoelt. Die zijn nogal aan de prijzige kant.quote:
Ok, veel plezier daar.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 19:36 schreef Netsplitter het volgende:
Ze kunnen de pleuris krijgen in den haag.
Als dit doorgaat verhuis ik naar Duitsland of Belgie.
Gaat zeker lukken.quote:
quote:Vanaf 2030 betalen automobilisten naar gebruik
Nieuwsbericht | 01-07-2022 | 17:15
Toekomstbestendigere motorrijtuigenbelasting vervangt betalen voor autobezit
Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik. Het kabinet wil de huidige motorrijtuigenbelasting hervormen naar een kilometerafhankelijke belasting voor personen- en bestelauto’s. Automobilisten betalen in het nieuwe systeem voor het daadwerkelijk gebruik van de weg en niet langer een vast bedrag voor het bezit van een auto. Waar en wanneer deze kilometers gereden zijn, maakt niet uit. De ministerraad heeft ingestemd met toezending aan de Tweede Kamer van een brief met de eerste uitwerking van deze plannen uit het Coalitieakkoord.
Met de huidige motorrijtuigenbelasting (mrb) wordt per auto een vast bedrag per jaar betaald. Een automobilist die weinig kilometers rijdt, betaalt nu net zoveel mrb als een automobilist die veel rijdt. Door het huidige systeem om te vormen van een belasting op bezit naar een belasting op gebruik, worden de lasten van automobiliteit evenwichtiger en rechtvaardiger verdeeld. De totale lasten blijven gelijk. Automobilisten die weinig rijden, gaan minder betalen dan automobilisten die veel rijden. Het systeem van betalen naar gebruik levert daarnaast een belangrijke bijdrage aan de twee doelstellingen die in het Coalitieakkoord zijn opgenomen: het op peil houden van de belastingkomsten en CO2-reductie in de mobiliteit.
Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat: “In het dagelijks leven betaal je voor wat je gebruikt; bijvoorbeeld je boodschappen en je kleding. Automobilisten betalen straks niet meer voor het bezit van een auto, maar voor het gebruik ervan. Dit systeem is eerlijker, want de lasten worden verdeeld naar gebruik. Automobilisten die weinig rijden, betalen minder dan automobilisten die veel rijden. Zij belasten het wegennet en de omgeving minder dan automobilisten die meer kilometers maken.”
Staatssecretaris Van Rij van Financiën: “Automobilisten kiezen steeds vaker voor een elektrische auto. En dat is maar goed ook, want we stimuleren dit als kabinet vanwege het klimaat. Het betekent wel dat de overheidsinkomsten van autobelastingen op termijn teruglopen, met name door teruglopende inkomsten uit de brandstofaccijns. Dit jaar halen we circa ¤14 miljard op, waarvan ruim ¤4 miljard via de motorrijtuigenbelasting. Deze overheidsinkomsten op peil houden is één van de redenen om een nieuw en toekomstbestendig systeem in te voeren. Straks betalen alle automobilisten, ook de elektrische rijders, weer belasting afhankelijk van hoeveel ze de weg op gaan. Zo kunnen ook in de toekomst publieke voorzieningen worden betaald, zoals zorg, onderwijs én (het onderhoud van) de wegen.”
Betalen naar gebruik
Het kabinet is van plan het systeem van betalen naar gebruik per 2030 in te voeren door het kilometerafhankelijk maken van het tarief van de huidige mrb voor alle personen- en bestelauto’s, zonder onderscheid naar tijd en plaats in het kilometertarief. Het maakt dus niet uit waar of wanneer iemand rijdt. Ook kilometers die in het buitenland gereden zijn, tellen mee. Voor het heffen van de belasting hoeft alleen te worden geregistreerd hoeveel kilometers een auto jaarlijks rijdt. De overheid hoeft niet te weten waar en wanneer deze kilometers zijn gereden en dit waarborgt de privacy.
Bewuster autogebruik
Automobilisten worden met de invoering van betalen naar gebruik gestimuleerd om bewuster hun auto te gebruiken. Daarmee leveren auto’s ook een bijdrage aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Een systeem van betalen naar gebruik heeft daarmee een positief effect op de verbetering van de luchtkwaliteit en naar verwachting ook op het verminderen van files op de weg. Deze effecten worden nog verder onderzocht.
Het nieuwe systeem wordt budgetneutraal ingevoerd, op het niveau van de autobelastingen van 2025. Belastingderving ná 2030, veroorzaakt door verdere groei van het aantal elektrische voertuigen na 2030, wordt opgevangen door het kilometertarief jaarlijks te laten meestijgen. Hiermee blijven de overheidsinkomsten ook in de toekomst op peil.
Gevolgen voor bestaande toltrajecten
In het Coalitieakkoord is afgesproken dat gelijktijdig met de hervorming van de mrb de dan nog bestaande toltrajecten komen te vervallen. Momenteel wordt tijdelijke tolheffing voorbereid op twee nog te realiseren trajecten: de Blankenburgverbinding en de ViA15. Het kabinet brengt op dit moment de gevolgen van het vervallen van tol op deze trajecten in kaart. Ook voor de Westerscheldetunnel en in de Kiltunnel, beiden in beheer van medeoverheden, wordt nu tol geheven.
Verder traject
Het principe van betalen naar gebruik voor automobiliteit is niet nieuw. Er zijn vaker plannen geweest om een dergelijk systeem in te voeren. Het kabinet wil zoveel mogelijk lering trekken uit eerdere, vergelijkbare trajecten en tegemoetkomen aan de zorgen die leven over complexiteit, privacy, betaalbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Er worden daarom gesprekken gevoerd met belangenorganisaties en medeoverheden. Ook worden verschillende onderzoeken gedaan naar verdere invulling zoals de gevolgen van het systeem voor verschillende huishoudens.
Ook moeten er nog een aantal belangrijke keuzes worden gemaakt. Bijvoorbeeld over de wijze waarop het aantal gereden kilometers wordt geregistreerd en wat het betekent als het tarief net als in de huidige mrb afhankelijk wordt gemaakt van gewicht en brandstofsoort van de auto. Dit wordt momenteel nader onderzocht.
Doel is om nog deze kabinetsperiode de wetgeving vast te stellen en andere voorbereidingen te treffen die nodig zijn om het nieuwe systeem in te kunnen invoeren. In de komende tijd worden eerst nog onderzoeken uitgevoerd. Doel is om daarna uiterlijk medio 2023 een internetconsultatie te starten van de conceptwetgeving
De opbrengsten zijn volgens dat artikel 14 miljard en we reden in 2020 zo’n 100 miljard kilometer met de auto, dus dan kom je op 14 cent per kilometer. Daar moeten wel een paar nuances bij, namelijk dat er in 2020 minder gereden werd door Corona, het vrachtverkeer ook inkomsten genereert en dat niet alle auto-gerelateerde inkomsten direct wegvallen, dus reken op ongeveer de helft, 7 cent. Maar daar moeten dan nog de kosten bij van het systeem zelf, en als we daadwerkelijk minder gaan rijden zoals deskundigen beweren moet dat door minder kilometers worden gedeeld. Daarvoor compenseren brengt je rond de 10 cent per kilometer.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 20:48 schreef monkyyy het volgende:
Budget neutraal. Heeft iemand een ruwe berekening waar de prijs per kilometer ongeveer op uit komt?
De kosten verrekenen op basis van de km standen zitten nogal wat haken en ogen aan. Het lijkt de meest voor de hand liggende oplossing, maar ik denk dat het juist de minst waarschijnlijke is. In de eerste plaats maak je dan geen onderscheid tussen rijden in NL en in het buitenland. Het is natuurlijk vreemd als jij voor gebruik van jouw auto in het buitenland moet betalen aan de Nederlandse overheid.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 19:48 schreef Netsplitter het volgende:
Gaat zeker lukken.
Kilometers in het buitenland verrekenen is belachelijk.
Betwijfel serieus of ze dat er doorheen krijgen. Ga je met je electro auto naar Italie, kan nog flink aan de staat gaan betalen.
Ik snap dat hij dat bedoelt, maar dat is weer een zo'n opmerking vanuit de onderbuik. Voor lage inkomens is aanschaf van auto's nu ook al aan de prijzige kant, maar lage inkomens gaan geen nieuwe EV's kopen. Die zullen het moeten hebben van de tweedehands markt. Des te belangrijker dat de zakelijke markt gepusht gaat worden om naar EV over te stappen, aangezien dat van groot belang zal zijn om die tweedehands markt te creëren.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 17:50 schreef Fietsenrek het volgende:
Ik denk dat hij de aanschaf van de auto bedoelt. Die zijn nogal aan de prijzige kant.
Dit is de enige reden voor rekeningrijden.quote:Hiermee blijven de overheidsinkomsten ook in de toekomst op peil.
Moet je wel eerst 1 aanschaffen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 19:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Elektrisch rijden is goedkoper dan in een stinkbak.
De lage inkomens gaan ook geen 2dehands ev kopen. Maar pas een 3de of zelfs 4dehands ev. Waarvan de accu compleet naar de klote zal zijn. En ze er effectief geen zak aan hebben.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 23:32 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik snap dat hij dat bedoelt, maar dat is weer een zo'n opmerking vanuit de onderbuik. Voor lage inkomens is aanschaf van auto's nu ook al aan de prijzige kant, maar lage inkomens gaan geen nieuwe EV's kopen. Die zullen het moeten hebben van de tweedehands markt. Des te belangrijker dat de zakelijke markt gepusht gaat worden om naar EV over te stappen, aangezien dat van groot belang zal zijn om die tweedehands markt te creëren.
Wat is het alternatief? Er vallen op termijn enorme belastinginkomsten weg, dus die moeten linksom of rechtsom toch ergens vandaan komen. We kunnen ook andere belastingen verhogen, maar dan weet je zeker dat je moet betalen. Hier heb je zelf in ieder geval nog invloed op.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 23:29 schreef Cockwhale het volgende:
Welke bewoner van Nederland wil dit?
Democratie
Gebruikte EV dan, jij je zin.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 23:36 schreef Netsplitter het volgende:
De lage inkomens gaan ook geen 2dehands ev kopen. Maar pas een 3de of zelfs 4dehands ev. Waarvan de accu compleet naar de klote zal zijn. En ze er effectief geen zak aan hebben.
Daar wordt toch ook niet heel erg geheimzinnig over gedaan?quote:Op vrijdag 1 juli 2022 23:34 schreef Netsplitter het volgende:
Dit is de enige reden voor rekeningrijden.
Niks milieu of iets. Bovenstaande quote.
Valt niks beter te lezen.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 15:25 schreef torentje het volgende:
[..]
Neen beter lezen, iedereen die begint te schelden op iemand met een andere mening is een moordenaar.
Goh, tarief afhankelijk maken van brandstofsoort. Auto's op fossiele brandstof zullen vast geen hoger tarief krijgen dan EVs natuurlijk. Gevolg: hogere inkomens hebben goedkopere 'brandstof' (elektriciteit) en lager tarief per km. Ik heb zo'n vermoeden dat de accijnzen aan de benzinepomp ook gewoon blijven ("moet je maar elektrisch rijden"), dus Jan Modaal kan zowel per km belasting gaan betalen en ook nog eens via de brandstof. Die ga je dus gewoon beperken in zijn mobiliteit.quote:Ook moeten er nog een aantal belangrijke keuzes worden gemaakt. Bijvoorbeeld over de wijze waarop het aantal gereden kilometers wordt geregistreerd en wat het betekent als het tarief net als in de huidige mrb afhankelijk wordt gemaakt van gewicht en brandstofsoort van de auto. Dit wordt momenteel nader onderzocht.
Goed punt. Laten we er een referendum voor maken.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 23:29 schreef Cockwhale het volgende:
Welke bewoner van Nederland wil dit?
Democratie
Yep en die sync zal nog wel 100 jaar duren. Kan mij niet voorstellen dat ze in seem2be & wannebe EU landen al zover zijn dat ze rechtstaten erkennen en wetegeving.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Overigens begrijp ik niet dat dit niet op EU-niveau wordt uitgerold. Dan zou je 1 systeem hebben en ook de discussie niet hebben over de "kilometers in het buitenland".
Zonder leaserijders die met korting een hybride/electrische auto rijden ontstaat er geen tweedehands markt. En nee, deze korting kun je niet in deze mate aan een particulier geven, het gaat hier slechts om de bijtelling. Vergeet niet dat de werkgever alsnog een klap geld betaald voor die EV. Wees blij dat deze regels er zijn, dan heeft de niet-leaserijder straks ook een ruimte keuze uit betaalbare tweedehands electrische auto's.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 00:58 schreef Repentless het volgende:
Ah, topidee. De hogere inkomens zijn al jarenlang gesponsord met 0% bijtelling of vrijstelling van wegenbelasting op hybride auto's. "Goed voor het klimaat". Lekker op benzine blijven rijden en niet stekkeren, met een wat hoger verbruik (en dus meer uitstoot) dan een reguliere brandstofauto, maar wel goed voor de portemonnee.
Wanneer het dan bereikbaarder dreigt te worden voor Jan Modaal (die al die tijd gewoon het volle pond moest betalen), natuurlijk zo snel mogelijk afschaffen. De verkoop van hybrides stort dan in, want het financiële voordeel is weg. Dan is de schatkist opeens weer belangrijker dan "het klimaat".
Dan weer een aantal jaren voordelen op EVs, die ook niet te betalen zijn voor Jan Modaal. "Goed voor het klimaat". Weer lucratieve sponsoring voor de hogere inkomens, met geen/lage bijtelling of geen wegenbelasting en een lagere prijs/km door elektriciteit ipv fossiele brandstof. Jan Modaal blijft gewoon weer het volle pond betalen met zijn brandstofauto (zowel wegenbelasting als brandstofaccijns).
Dan ook die voordelen weer afbouwen als het bereikbaarder dreigt te worden voor meer mensen. Schatkist is weer belangrijker dan "het klimaat". Wat gaan we dan doen: voor iedereen betalen per gereden km invoeren, want "dan betalen mensen die veel rijden het meest en is het eerlijker".
[..]
Goh, tarief afhankelijk maken van brandstofsoort. Auto's op fossiele brandstof zullen vast geen hoger tarief krijgen dan EVs natuurlijk. Gevolg: hogere inkomens hebben goedkopere 'brandstof' (elektriciteit) en lager tarief per km. Ik heb zo'n vermoeden dat de accijnzen aan de benzinepomp ook gewoon blijven ("moet je maar elektrisch rijden"), dus Jan Modaal kan zowel per km belasting gaan betalen en ook nog eens via de brandstof. Die ga je dus gewoon beperken in zijn mobiliteit.
Ik ben totaal niet links en heb zelf ook bovenstaande voordelen mogen ervaren. Ik ben ook niet van het extreme nivelleren en het "alles gaat naar de rijken"-mantra. Maar ik vind mobiliteit tegenwoordig een redelijk basisrecht van iedereen en bij dit soort fratsen onder het mom van 'eerlijker' verwacht ik op voorhand alweer dat de rekening gewoon weer bij de gemiddelde burger komt te liggen die daardoor weer meer moet inleveren.
Misschien klopt er geen reet van wat ik zeg, maar dit soort beleid heeft vrijwel nooit het gewenste effect en pakt mijns inziens vaak vooral nadelig uit voor de gemiddelde burger waarvoor het zogenaamd 'eerlijker' zou zijn.
Als je naar stekkerauto's (hybride/volledig EV) kijkt, waren dat er 273.000 in 2021 in Nederland. Daarvan is 78% zakelijk, afgerond 213.000.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 01:54 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Zonder leaserijders die met korting een hybride/electrische auto rijden ontstaat er geen tweedehands markt. En nee, deze korting kun je niet in deze mate aan een particulier geven, het gaat hier slechts om de bijtelling. Vergeet niet dat de werkgever alsnog een klap geld betaald voor die EV. Wees blij dat deze regels er zijn, dan heeft de niet-leaserijder straks ook een ruimte keuze uit betaalbare tweedehands electrische auto's.
Ik koester geen enkele illusie dat Nederland nog ooit eens iets beters dan een rariteitenkabinet vol frauduleuze marionetten van multinationals en incompetente ijdeltuiten en narcisten, zoals we dat nu ook hebben, op de been gaat weten te brengen.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 03:12 schreef kree het volgende:
de natte droom gaat werkelijkheid worden van de regering.
Beter flikkeren ze allemaal op die er nu zitten, want dit is het meest ruk kabinet ooit
Het gaat pas in in 2030, dus een volgende regering gaat het pas uitvoeren. Of eigenlijk over minimaal twee regeringen.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 03:12 schreef kree het volgende:
de natte droom gaat werkelijkheid worden van de regering.
Beter flikkeren ze allemaal op die er nu zitten, want dit is het meest ruk kabinet ooit
Dus wrs gaat het niet eens door. Hopelijk komt er tussentijds een andere regering en in zoveel jaar kan er nog van alles veranderen.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 07:40 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Het gaat pas in in 2030, dus een volgende regering gaat het pas uitvoeren. Of eigenlijk over minimaal twee regeringen.
Dat kan jij wel een kulargument vinden, maar mensen met een laag inkomen die werken in de haven, op een industrieterrein, in de bouw, in de zorg, en nog vele anderen die werken op een lastige locatie of op onregelmatige tijden, hebben doorgaans geen goed (OV-)alternatief voor de auto. En ook niet de financiële middelen om in de huidige woningmarkt dichterbij het werk te gaan wonen, een elektrische auto aan te schaffen en zonnepanelen op het dak te leggen om die op te laden. Die groep betaalt straks dus jarenlang dubbel aan accijnzen en kilometerheffing, en dat gaat gewoon om miljoenen mensen.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 23:48 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Gebruikte EV dan, jij je zin.
Accu's worden alleen beter en goedkoper en zijn ook steeds beter te repareren zonder dat er direct vervanging nodig is. Dat wordt richting 2030 alleen maar beter.
Lage inkomens aanhalen vind ik een beetje een kul argument in zo'n discussie. De lagere inkomens zullen over het algemeen ook minder kilometers maken, dus die hebben ook sneller baat bij het niet betalen van een vaste belasting op bezit van een auto.
En die heb je aan de hand van jaarinkomens heel snel en heel duidelijk in beeld. Het gaat juist om de miljoenen tweeverdieners met fiat 500/mini/ka en de station ernaast die alles met de auto doen. Schijnbaar zijn de accijnzen niet hoog genoeg voor de mensen om dat ding nou eens te laten staan dus wordt het zeer terecht anders opgelost.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 09:30 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat kan jij wel een kulargument vinden, maar mensen met een laag inkomen die werken in de haven, op een industrieterrein, in de bouw, in de zorg, en nog vele anderen die werken op een lastige locatie of op onregelmatige tijden, hebben doorgaans geen goed (OV-)alternatief voor de auto. En ook niet de financiële middelen om in de huidige woningmarkt dichterbij het werk te gaan wonen, een elektrische auto aan te schaffen en zonnepanelen op het dak te leggen om die op te laden. Die groep betaalt straks dus jarenlang dubbel aan accijnzen en kilometerheffing, en dat gaat gewoon om miljoenen mensen.
Ja, de multinationals spinnen garen bij kilometerheffing!quote:Op zaterdag 2 juli 2022 05:04 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik koester geen enkele illusie dat Nederland nog ooit eens iets beters dan een rariteitenkabinet vol frauduleuze marionetten van multinationals en incompetente ijdeltuiten en narcisten, zoals we dat nu ook hebben, op de been gaat weten te brengen.
Er zal zoals meestal wel een doekje voor het bloeden aan de minima worden gegeven, maar gemiddeld gesproken is dit gewoon een bijzonder denivellerende maatregel.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 09:38 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En die heb je aan de hand van jaarinkomens heel snel en heel duidelijk in beeld. Het gaat juist om de miljoenen tweeverdieners met fiat 500/mini/ka en de station ernaast die alles met de auto doen. Schijnbaar zijn de accijnzen niet hoog genoeg voor de mensen om dat ding nou eens te laten staan dus wordt het zeer terecht anders opgelost.
Waarom? Dit kan gewoon op een basis van je jaarinkomen en een schalensysteem veel eerlijker werken dan een standaard aanschafprijs, brandstofprijs en belasting.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 09:59 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Er zal zoals meestal wel een doekje voor het bloeden aan de minima worden gegeven, maar gemiddeld gesproken is dit gewoon een bijzonder denivellerende maatregel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu betaalt iedereen hetzelfde aan accijns bij de pomp en aan wegenbelasting, ongeacht het inkomen, maar krijgen de rijkeren lease-auto's van de zaak en hoeven ze minder wegenbelasting te betalen als ze een duurdere elektrische auto rijden. Dus hoe gaat de voorgestelde nieuwe aanpak in jouw ogen denivellerend werken ten opzichte van het huidige systeem dat overduidelijk in het voordeel is van de vermogenden?quote:Op zaterdag 2 juli 2022 09:59 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Er zal zoals meestal wel een doekje voor het bloeden aan de minima worden gegeven, maar gemiddeld gesproken is dit gewoon een bijzonder denivellerende maatregel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |