abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 2 juli 2022 @ 19:02:41 #251
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205214340
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 18:53 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat zegt verder niks over de prijs van de eerder genoemde afstand van 80km per dag. Ik heb al eens eerder gepost dat rekeningrijden boven de 8km enkele reis met een benzine Polo al duurder is dan de MRB... 6.7 Ct/km was het basistarief bij de vorige plannen en dat was dan budget-/ kostenneutraal (lees: het moet hetzelfde opleveren dan nu). En dan reken ik in dit geval alleen nog maar met de MRB, de brandstofaccijnzen/ belastingen komen daar feitelijk nog een keer bovenop.

Hier al eens laten zien: AchJa in NWS / Middeninkomens in ons land staan onder zware druk

AchJa in NWS / Rekeningrijden?
Maar er zit aan de andere kant gewoon een reiskostenvergoeding op als je voor je werk rijdt en als je elektrisch rijdt (wat in 2030 een stuk gangbaarder gaat zijn dan nu) dan heb je ook geen brandstofaccijns.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 19:11:12 #252
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205214399
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 19:02 schreef EinarBoe het volgende:

Maar er zit aan de andere kant gewoon een reiskostenvergoeding op als je voor je werk rijdt en als je elektrisch rijdt (wat in 2030 een stuk gangbaarder gaat zijn dan nu) dan heb je ook geen brandstofaccijns.
Ik moet even zoeken maar een paar weken geleden was er volgens mij een stuk op de radio dat maar een beperkt aantal Nederlanders het fiscale maximum aan reiskostenvergoeding krijgt. De meesten krijgen (ruim) minder dan 19 ct/km. Dat was in antwoord op de verhoging van de fiscale grens.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 19:14:23 #253
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205214424
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 19:11 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik moet even zoeken maar een paar weken geleden was er volgens mij een stuk op de radio dat maar een beperkt aantal Nederlanders het fiscale maximum aan reiskostenvergoeding krijgt. De meesten krijgen (ruim) minder dan 19 ct/km. Dat was in antwoord op de verhoging van de fiscale grens.
Reiskostenvergoeding (kostendekkend) is al lang geen standaard meer inderdaad.
pi_205214470
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 19:02 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Maar er zit aan de andere kant gewoon een reiskostenvergoeding op als je voor je werk rijdt en als je elektrisch rijdt (wat in 2030 een stuk gangbaarder gaat zijn dan nu) dan heb je ook geen brandstofaccijns.
Dit wekt de indruk dat elektrisch rijden goedkoper is of zal worden. Dat is nog maar de vraag.

Deze week zagen we elektriciteitsprijzen op de piekmomenten van 950 euro/MWh (zonder transportkosten en tig soorten belasting)
De prijs van een liter benzine op dit moment komt op ongeveer 250 euro/MWh (inclusief btw en accijns)
Het rendement van de elektromotor is weliswaar 3x beter dan dat van de benzine motor maar dan heb je het gat nog niet gedicht.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  zaterdag 2 juli 2022 @ 19:20:50 #255
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205214476
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 19:14 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Reiskostenvergoeding (kostendekkend) is al lang geen standaard meer inderdaad.
Waarom zou het ook kostendekkend moeten zijn? Je reist en je gebruikt daarmee het wegdek, dus het is helemaal niet logisch dat je dat gratis zou kunnen doen.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 19:27:06 #256
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205214534
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 19:20 schreef EinarBoe het volgende:
Waarom zou het ook kostendekkend moeten zijn? Je reist en je gebruikt daarmee het wegdek, dus het is helemaal niet logisch dat je dat gratis zou kunnen doen.
Het is toch ook niet gratis? De baas betaalt alleen voor het gebruik van de kilometers WWV want zakelijke kilometers. Dus er wordt gewoon betaald voor het gebruik, dmv een vergoeding betaalt de werkgever. Wie voor die gemaakte kilometers betaalt maakt voor de schatkist geen reet uit natuurlijk.

De overige kilometers zijn nog steeds voor eigen rekening.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 19:30:19 #257
494262 BehoorlijkKritisch
Niet te kritisch
pi_205214557
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 19:14 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Reiskostenvergoeding (kostendekkend) is al lang geen standaard meer inderdaad.
Laatst een sollicitatiegesprek gehad. Werd verwacht dat ik met mijn eigen auto zo'n 30.000 per jaar zou gaan rijden (had ik even grofweg uitgerekend). Ik vroeg een leasewagen met die afstanden, was niet bespreekbaar.

Ik kreeg dan 17ct per kilometer. Ik heb vriendelijk gelachen en ben opgestaan. Koekoek.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 19:31:01 #258
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205214562
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 19:27 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het is toch ook niet gratis? De baas betaalt alleen voor het gebruik van de kilometers WWV want zakelijke kilometers. Dus er wordt gewoon betaald voor het gebruik, dmv een vergoeding betaalt de werkgever.
Je krijgt belastingvrijstelling, dus 40% is gederfde inkomsten voor de overheid natuurlijk - en je krijgt het bovenop je gewone salaris. Ik vind het verder ook een prima regeling, maar reiskosten voor het werk zijn in Nederland niet zó duur en worden ook niet opeens wel heel duur, tenzij je misschien heel erg veel per dag moet rijden in je eigen auto.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 19:38:24 #259
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205214641
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 19:31 schreef EinarBoe het volgende:
Je krijgt belastingvrijstelling, dus 40% is gederfde inkomsten voor de overheid natuurlijk - en je krijgt het bovenop je gewone salaris.
Ja, dat is gewoon onderdeel van je CAO, verder niet iets heel geks lijkt me. Jij krijgt 19ct/km (als je het al krijgt) en dat wordt bij de pomp omgezet in brandstof. En meer dan de helft van wat jij afrekent bij de pomp verdwijnt richting de staat.

quote:
Ik vind het verder ook een prima regeling, maar reiskosten voor het werk zijn in Nederland niet zó duur en worden ook niet opeens wel heel duur, tenzij je misschien heel erg veel per dag moet rijden in je eigen auto.
Nou ja, het gaat bij een kilometerheffing dus wel heel duur worden. 40 Km enkele reis vind ik persoonlijk niet een heel schokkend grote afstand.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 19:41:52 #260
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205214670
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 19:38 schreef AchJa het volgende:

Nou ja, het gaat bij een kilometerheffing dus wel heel duur worden. 40 Km enkele reis vind ik persoonlijk niet een heel schokkend grote afstand.
Dat blijkt dus nergens uit en dat zou ook niet echt ergens op slaan als de opbrengst hetzelfde is als ervoor.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 19:48:16 #261
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205214731
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 19:41 schreef EinarBoe het volgende:
Dat blijkt dus nergens uit en dat zou ook niet echt ergens op slaan als de opbrengst hetzelfde is als ervoor.
Het blijkt uit dat stuk van Geenstijl wat zich baseert op een artikel achter een paywall, ook die club verzint het allemaal niet he. Je kunt het natuurlijk een kutbron vinden maar dat moet je zelf verder maar weten. Daarnaast heb ik al laten zien dat met het basistarief van 6.7ct/km, het bedrag wat de vorige keren genoemd werd als "kostenneutraal" (ik zie dus geen reden dat dit nu lager gaat worden, eerder hoger aangezien dat bedrag gebaseerd was op alleen het wegvallen van de MRB) je al heel snel duurder uit bent.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 19:50:25 #262
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205214750
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 19:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het blijkt uit dat stuk van Geenstijl wat zich baseert op een artikel achter een paywall, ook die club verzint het allemaal niet he. Je kunt het natuurlijk een kutbron vinden maar dat moet je zelf verder maar weten. Daarnaast heb ik al laten zien dat met het basistarief van 6.7ct/km, het bedrag wat de vorige keren genoemd werd als "kostenneutraal" (ik zie dus geen reden dat dit nu lager gaat worden, eerder hoger aangezien dat bedrag gebaseerd was op alleen het wegvallen van de MRB) je al heel snel duurder uit bent.
Maar werkkilometers zijn niet dezelfde kilometers als vrijetijdskilometers want daar staan voor velen al vergoedingen tegenover. Dus je kunt niet zomaar zeggen 'als je zoveel km per dag rijdt ben je duurder uit'.
pi_205230449
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 12:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Welke crisis hebben we in 2030?
Overbevolkingscrisis
2.
pi_205230855
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 19:11 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik moet even zoeken maar een paar weken geleden was er volgens mij een stuk op de radio dat maar een beperkt aantal Nederlanders het fiscale maximum aan reiskostenvergoeding krijgt. De meesten krijgen (ruim) minder dan 19 ct/km. Dat was in antwoord op de verhoging van de fiscale grens.
Hier (gemeente Amsterdam) is het meen ik maar 10 cent de kilometer met een maximum van 45km enkele reisafstand. Nu is Amsterdam met de auto toch al ruk ivm parkeerkosten, maar ook met ov leg je er elke maand aardig op toe als je niet in Amsterdam zelf woont.
  vrijdag 17 maart 2023 @ 21:38:56 #265
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_208428725
Kick!

Baseerde ik me de vorig keer nog op het basistarief van 6.7ct/km van jaren geleden wat feitelijk het autorijden al enorm duur maakt, de nieuwe waarheid is nog net ff erger...

quote:
Dit gaat autorijden jou kosten als de nieuwe milieuvoorstellen doorgaan

Om de gestelde klimaatdoelen te halen, moet volgens het IBO-rapport Scherpe doelen, Scherpe keuzes de geplande kilometerheffing op de schop. Van één tarief voor alles en iedereen, moeten we naar een gedifferentieerd tarief naar brandstof. Niet schrikken wat het jou gaat kosten.

Onlangs bood minister Jetten van Klimaat en Energie het rapport Scherpe doelen, Scherpe keuzes van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) aan. Daarin wordt onder meer aangegeven dat de beoogde vermindering van de CO2-uitstoot gevaar loopt als het geplande beleid doorgang vindt. Zo moeten we volgens het rapport meer gaan betalen voor vliegtickets en aardgas.

Overstap op elektrische auto’s dreigt te stagneren

Uiteraard is er voor automobilisten ook geen ontsnapping mogelijk. Zo dreigt de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark te stagneren. Bovendien wordt gevreesd dat het Nederlandse plan om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor al per 2030 te verbieden niet houdbaar is. Reden is dat de rest van de EU op zijn vroegst pas per 2035 omgaat. Als het al zover komt. Daarom vinden de opstellers van het rapport het een goed idee om zakelijke rijders al vanaf 2025 te verplichten om in een volledig elektrische auto te gaan rijden. Al wordt er een uitzondering voorgesteld voor zzp’ers. Ook wordt gesuggereerd om de bpm (CO2-taks) op auto's met verbrandingsmotor te verdubbelen. Toe maar!

Verschillende tarieven kilometerheffing voor benzine, diesel en elektrisch

Van alle voorstellen wekken vooral die voor de in 2030 in te voeren kilometerheffing nogal wat ongerustheid. Want in plaats van één tarief voor alle aandrijflijnen, suggereert het IBO-rapport drie verschillende tarieven: voor benzine, diesel en volledig elektrisch. Daarbij is het geen verrassing dat het kilometertarief voor elektrische auto’s verreweg het laagst is. Anders krijg je de Nederlandse autokoper immers niet of niet snel genoeg in een EV, zo is de redenering.

Betalen per kilometer: met benzineauto vier keer zo duur als met EV

En wat ga je dan betalen per kilometer? Voor volledig elektrische auto’s stelt het rapport in een voorbeeld 2,24 cent voor. Klinkt niet onredelijk. Voor een benzineauto moet het tarief daarentegen 9,06 cent per kilometer gaan bedragen. Dat is ruim vier keer zoveel. Diesel rijden wordt helemaal onbetaalbaar, tenzij je echt heel weinig rijdt. Als het aan de betrokken ambtenaren ligt: 13,16 cent per kilometer. En dat terwijl een dieselauto minder CO2 uitstoot dan een vergelijkbaar model op benzine …

In de meeste gevallen zul je met deze voorstellen veel meer kwijt zijn aan de toekomstige kilometerheffing dan aan de huidige wegenbelasting. En denk maar niet dat je dan wel een hogere kilometervergoeding van de baas zult krijgen. De commissie stelt namelijk voor om het nu geldende maximum van 21 cent te verlagen naar 12 cent. Leuk als je in een van de regio's woont waar het openbaar vervoer de laatste jaren sterk is uitgedund en je dus op je auto aangewezen bent om op je werk te kunnen komen. Over een speciaal kilometertarief voor plug-in hybrides, klassiekers (die nu wegenbelastingvrij zijn) of lpg-auto's wordt overigens met geen woord gerept.

Dit ga jij per jaar betalen aan kilometerheffing

Maar wat betekent dat nu in de praktijk? Hieronder hebben een paar rekenvoorbeelden van de jaarkosten in euro’s.



De enige die volgens bovenstaande rekenvoorbeelden goedkoper uit is dan nu, is de dieselrijder die maximaal 8000 kilometer per jaar rijdt. Maar ken jij zo iemand? Let wel: dit zijn allemaal nog voorstellen en niets is zeker. Maar als de overheid de klimaatdoelen wil halen, zal er zeker iets moeten gebeuren. Dus helemaal gerust zijn wij er niet op.
:X :X
pi_208433111
Wederom: klimaatbeleid is niets anders dan het compleet uithollen van de middenklasse en daaronder. Het is het laatste beetje geld en luxe dat daar nog zit waar de elite ook op zit te azen.

En dat terwijl het enerzijds helemaal niet zo dramatisch gesteld is met het klimaat (lees het echte IPCC rapport maar na) en zelfs als dat zo zou zijn, dan nog maakt een nihiluitstoot van de EU en Noord-Amerika geen reet uit, omdat over 10 jaar dan alsnog de mondiale uitstoot hoger zal liggen.

Complete waanzin, maar de meeste mensen geloven inmiddels dat dit noodzakelijk is. Zoals Goebbels al zei: ‘herhaal een leugen vaak genoeg en het wordt de waarheid’.

Bijna 20 jaar geleden en boy was he right!



[ Bericht 33% gewijzigd door VEM2012 op 18-03-2023 10:44:46 ]
  zaterdag 18 maart 2023 @ 10:55:15 #267
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208433272
quote:
82s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 21:38 schreef AchJa het volgende:
Kick!

Baseerde ik me de vorig keer nog op het basistarief van 6.7ct/km van jaren geleden wat feitelijk het autorijden al enorm duur maakt, de nieuwe waarheid is nog net ff erger...
[..]
:X :X
Het is dan ook wel gigantisch naief om te denken dat het met rekening rijden goedkoper gaat worden, zelfs als je weinig km rijdt in zijn algemeenheid, niets persoonlijk naar jou.

Voor mij zou rekeningrijden theoretisch ook goedkoper zijn (weinig km, meerdere auto's/motoren) en ik zou zelfs een dikke diesel kunnen rijden (hoger koppel), maar ik geloof er niks van dat BPM en MRB compleet gaan verdwijnen of dat ik netto minder kwijt zou zijn. De overheid is alleen maar uit op geld en grijpt voornamelijk de klimaatsmoes aan om dat zo veel mogelijk binnen te harken, waarbij vervoer bij uitstek de cashcow is.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_208433282
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:55 schreef daNpy het volgende:

[..]
Het is dan ook wel gigantisch naief om te denken dat het met rekening rijden goedkoper gaat worden, zelfs als je weinig km rijdt in zijn algemeenheid, niets persoonlijk naar jou.

Voor mij zou rekeningrijden theoretisch ook goedkoper zijn (weinig km, meerdere auto's/motoren) en ik zou zelfs een dikke diesel kunnen rijden (hoger koppel), maar ik geloof er niks van dat BPM en MRB compleet gaan verdwijnen of dat ik netto minder kwijt zou zijn. De overheid is alleen maar uit op geld en grijpt voornamelijk de klimaatsmoes aan om dat zo veel mogelijk binnen te harken, waarbij vervoer bij uitstek de cashcow is.
Niet alleen vervoer. Ook voedsel.
  zaterdag 18 maart 2023 @ 11:02:32 #269
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208433328
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Niet alleen vervoer. Ook voedsel.
Inderdaad. Een belastingverhogen is binnen één tel gebeurd. Maar BTW verlaging op groenten en fruit "nee dat kan niet in het systeem". Wie gelooft dat eigenlijk? :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 18 maart 2023 @ 11:46:19 #270
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_208433718
Ik zie een opkomende markt voor autoverhuurbedrijven vlak over de grens. Nederlandse auto parkeren, spullen overladen en met een Belgische/Duitse auto naar Zuid-Frankrijk of de wintersport.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_208433770
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 11:46 schreef MichaelScott het volgende:
Ik zie een opkomende markt voor autoverhuurbedrijven vlak over de grens. Nederlandse auto parkeren, spullen overladen en met een Belgische/Duitse auto naar Zuid-Frankrijk of de wintersport.
Ik denk niet dat autoverhuurbedrijven een stuk of 100.000 extra auto's aanschaffen die maar 2 tot 4x per jaar voor een vakantiegolf nodig zijn.

En huren kost ook geld, zal niet goedkoper zijn dan wat je per kilometer betaalt.

Ik denk vooral dat er rechtszaken gaan komen tegen de overheid en dat er uiteindelijk een ander systeem bedacht moet gaan worden.
pi_208434197
Km teller is zo betrouwbaar als een kWh teller van de action. En allemaal ook te manipuleren met een paar trucks.
.
pi_208434245
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 12:26 schreef Fer het volgende:
Km teller is zo betrouwbaar als een kWh teller van de action. En allemaal ook te manipuleren met een paar trucs.
In ieder geval de grootste bandenmaat monteren die je kan vinden ;)
  zaterdag 18 maart 2023 @ 12:32:01 #274
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208434259
Hoe gaan we dit eigenlijk betalen? Ik neem aan niet achteraf per jaar?
We have always been at war with Eastasia.
pi_208434291
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 12:32 schreef -XOR- het volgende:
Hoe gaan we dit eigenlijk betalen? Ik neem aan niet achteraf per jaar?
Dat is wel het idee in het huidige plan, aangezien je maar 1x in het jaar de stand laat uitlezen.

Rij je 50.000km in een jaar, dan kan je dus 50.000 x kilometertarief aftikken.
Met ¤0,05 per km zit je dan op een rekening van ¤2.500 die op de deurmat valt.
Met ¤0,067 zelfs op ¤3.350

Misschien dat daar wel een regeling voor komt zodat het via automatische incasso in x maanden betaald kan worden, zodat het alsnog maandelijks is.
  zaterdag 18 maart 2023 @ 12:36:04 #276
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208434319
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 12:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is wel het idee in het huidige plan, aangezien je maar 1x in het jaar een meting doet.

Rij je 50.000km in een jaar, dan kan je dus 50.000 x kilometertarief aftikken.
Met ¤0,05 per km zit je dan op een rekening van ¤2.500 die op de deurmat valt.

Misschien dat daar wel een regeling voor komt zodat het via automatische incasso in x maanden betaald kan worden, zodat het alsnog maandelijks is.
Ik voorzie alweer gezellige toeslagenaffaire-achtige taferelen.
We have always been at war with Eastasia.
pi_208434339
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 12:36 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik voorzie alweer gezellige toeslagenaffaire-achtige taferelen.
Je zal idd geld moeten reserveren, anders komt zoiets wel hard aan.

Aan de andere kant zal iemand die 50.000km per jaar rijdt dat vooral zakelijk doen of een hele goede reden voor hebben, anders moet je je misschien afvragen of het niet wat minder kan.
pi_208434450
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 12:36 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik voorzie alweer gezellige toeslagenaffaire-achtige taferelen.
Mocht er bijvoorbeeld technisch gedoe met zo'n systeem komen waardoor eea niet goed wordt geregistreerd, dan kun je natuurlijk op je klompen al voelen aankomen wie er beschuldigd gaat worden van fraude. ;)

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 12:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is wel het idee in het huidige plan, aangezien je maar 1x in het jaar de stand laat uitlezen.

En als de apk het ijkmoment is zitten daar ook nog wel enige haken en ogen aan. Niet elke auto moet elke jaar gekeurd worden. En wat als je de keuring eens een keertje twee maanden eerder of later laat uitvoeren? Je km teller mag nu nog gewoon kapot zijn voor de apk, dat zul je dus ook moeten aanpassen. Etc.
  zaterdag 18 maart 2023 @ 13:55:29 #279
3542 Gia
User under construction
pi_208435097
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 12:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je zal idd geld moeten reserveren, anders komt zoiets wel hard aan.

Aan de andere kant zal iemand die 50.000km per jaar rijdt dat vooral zakelijk doen of een hele goede reden voor hebben, anders moet je je misschien afvragen of het niet wat minder kan.
Zo werkt het toch ook met gas, water en licht! Je betaalt maandelijks een geschat verbruik en achteraf moet je bijbetalen of krijg je terug. Is prima te doen. Nu nog iets verzinnen waarmee de kilometerteller niet te manipuleren is. Moet met de huidige ingebouwde computers makkelijk te controleren zijn, lijkt me.

Voor mij part komt er ook een overgangsperiode voor auto's zonder computer, dat je dan nog gewoon de wegenbelasting houdt, i.p.v. kilometerheffing.
pi_208435177
Het mooie aan kilometerheffing was dat je per plaats en tijd kon differentiëren. Daarmee zou je een hoop files in een klap kunnen zien verdwijnen, doordat je dan betaalt voor schaars asfalt. Welke argumenten zijn er voor een algemene kilometerheffing wat je indirect ook al hebt in de vorm van het betalen voor brandstof/energie?!
pi_208435199
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 13:55 schreef Gia het volgende:

[..]
Zo werkt het toch ook met gas, water en licht! Je betaalt maandelijks een geschat verbruik en achteraf moet je bijbetalen of krijg je terug. Is prima te doen. Nu nog iets verzinnen waarmee de kilometerteller niet te manipuleren is. Moet met de huidige ingebouwde computers makkelijk te controleren zijn, lijkt me.

Voor mij part komt er ook een overgangsperiode voor auto's zonder computer, dat je dan nog gewoon de wegenbelasting houdt, i.p.v. kilometerheffing.
Het is technisch wel uitvoerbaar maar ik zie wel bezwaren.

Stel dat je 75% van je kilometers in Duitsland of Frankrijk aflegt (en daar misschien straks ook tol / heffing betaalt) dat je in Nederland die kilometers (nog een keer) mag afrekenen.

En je zit ook met oudere auto's, die nog makkelijk te manipuleren zijn en waar je de teller soms zelfs kan afkoppelen (desnoods met een simpele verborgen schakelaar of nog ouder, een mechaniek).
  zaterdag 18 maart 2023 @ 14:11:00 #282
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208435206
Daar gaan de garages, moeten ze nog meer gaan verzinnen om op de rekening te schrijven

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 18-03-2023 14:21:52 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_208435214
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 14:07 schreef SnertMetChoco het volgende:
Het mooie aan kilometerheffing was dat je per plaats en tijd kon differentiëren. Daarmee zou je een hoop files in een klap kunnen zien verdwijnen, doordat je dan betaalt voor schaars asfalt. Welke argumenten zijn er voor een algemene kilometerheffing wat je indirect ook al hebt in de vorm van het betalen voor brandstof/energie?!
Bij brandstof kan je makkelijk accijnzen heffen.

Op stroom is dat moeilijker, ik kan nu rond dit uur letterlijk met m'n zonnepanelen laden zonder 1kWh af te rekenen.

Je kan stroom wel duurder maken met een accijs maar dan zou je die accijns ook betalen als je een kip aan het braden bent, TV kijkt of een wasje draait.
  zaterdag 18 maart 2023 @ 14:23:59 #284
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208435299
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 14:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bij brandstof kan je makkelijk accijnzen heffen.

Op stroom is dat moeilijker, ik kan nu rond dit uur letterlijk met m'n zonnepanelen laden zonder 1kWh af te rekenen.

Dat zal de reden zijn dat nu vast vooruitlopen op 2030 als er alleen nog nieuw electrisch gekocht kan worden

KM heffing is onontkoombaar dus
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_208435321
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 14:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat zal de reden zijn dat nu vast vooruitlopen op 2030 als er alleen nog nieuw electrisch gekocht kan worden

KM heffing is onontkoombaar dus
Dat is inderdaad waar dit topic over gaat.

Er komen meer EV's, minder brandstofauto's dus minder accijnsinkomsten.

Dat wil men opvangen met een kilometerheffing.
  zaterdag 18 maart 2023 @ 14:31:52 #286
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208435364
https://www.rijksoverheid(...)-analyse-ibo-klimaat



Belasting op elektriciteit gaan wel flink omlaag in dit pakket.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 20 maart 2023 @ 11:16:05 #287
3542 Gia
User under construction
pi_208463455
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 14:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is technisch wel uitvoerbaar maar ik zie wel bezwaren.

Stel dat je 75% van je kilometers in Duitsland of Frankrijk aflegt (en daar misschien straks ook tol / heffing betaalt) dat je in Nederland die kilometers (nog een keer) mag afrekenen.
Dat is nu toch ook. Je betaalt nog steeds de volle mep wegenbelasting, ook al rijd je de meeste kilometers op tolwegen in het buitenland.
quote:
En je zit ook met oudere auto's, die nog makkelijk te manipuleren zijn en waar je de teller soms zelfs kan afkoppelen (desnoods met een simpele verborgen schakelaar of nog ouder, een mechaniek).
Die blijven wegenbelasting betalen.
pi_208463535
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:16 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat is nu toch ook. Je betaalt nog steeds de volle mep wegenbelasting, ook al rijd je de meeste kilometers op tolwegen in het buitenland.
Dat is nogal wiedes, motorrijtuigenbelasting is een vast bedrag.

De kilometerheffing is een bedrag per kilometer en ik vind het niet terecht dat je in Nederland kilometers moet afrekenen die je in het buitenland rijdt.

Je zou bij wijze van spreken met je terreinwagen naar Zuid-Afrika en terug kunnen rijden en dan voor 26.000km moeten aftikken waarvan je maar 400km in Nederland hebt afgelegd.

Daar komen rechtszaken over, hoe dan ook.

Aan de andere kant lijkt het me dan weer niet zo'n groot probleem om tijdens zo'n reis de kilometerteller te saboteren, aangezien in Afrika toch niemand komt controleren of hij is aangesloten.
  maandag 20 maart 2023 @ 11:27:19 #289
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_208463551
quote:
82s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 21:38 schreef AchJa het volgende:
Kick!

Baseerde ik me de vorig keer nog op het basistarief van 6.7ct/km van jaren geleden wat feitelijk het autorijden al enorm duur maakt, de nieuwe waarheid is nog net ff erger...
[..]
:X :X
holy shit. Grappig dat mijn auto erbij staat als voorbeeld (Kia picanto). Wordt gewoon bijna 4 keer (!) zo duur bij 15k per jaar (geloof het gemiddelde in NL).
Volslagen gestoord, dit gaat de economie echt flink de das omdoen want ondanks alle autohaat van clubjes als D66 zijn ze wel de motor (haha) van de economie. Inflatie kom er maar in want die schiet in 2030 naar torenhoge waardes.

Ook bizar dat een diesel in verhouding veel minder hard stijgt en een kleine zuinige auto echt keihard de lul is :X

[ Bericht 8% gewijzigd door Metro2005 op 20-03-2023 11:32:34 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 20 maart 2023 @ 11:28:57 #290
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208463568
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daar komen rechtszaken over, hoe dan ook.

Om heel veel redenen, waaronder die, zie ik het eigenlijk ook nog niet zo snel gebeuren.
pi_208463572
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:27 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
holy shit. Grappig dat mijn auto erbij staat als voorbeeld (Kia picanto). Wordt gewoon bijna 4 keer (!) zo duur bij 15k per jaar (geloof het gemiddelde in NL).
Volslagen gestoord, dit gaat de economie echt flink de das omdoen want ondanks alle autohaat van clubjes als D66 zijn ze wel de motor (haha) van de economie. Inflatie kom er maar in want die schiet in 2030 naar torenhoge waardes.
Er staat wel een dikke disclaimer onder het artikel terwijl het min of meer gebracht wordt alsof het een done deal is.

quote:
Let wel: dit zijn allemaal nog voorstellen en niets is zeker. Maar als de overheid de klimaatdoelen wil halen, zal er zeker iets moeten gebeuren. Dus helemaal gerust zijn wij er niet op.
  maandag 20 maart 2023 @ 11:37:18 #292
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_208463633
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er staat wel een dikke disclaimer onder het artikel terwijl het min of meer gebracht wordt alsof het een done deal is.
[..]

Zolang D66 en GL in de tweede kamer zitten komt dit er gewoon door hoor. En ook met dit soort achterlijke bedragen.
Als dit echt ingevoerd wordt ga ik maar gewoon stoppen met werken, is gewoon niet meer te betalen zo.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_208463727
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:37 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Zolang D66 en GL in de tweede kamer zitten komt dit er gewoon door hoor. En ook met dit soort achterlijke bedragen.
Als dit echt ingevoerd wordt ga ik maar gewoon stoppen met werken, is gewoon niet meer te betalen zo.
GL is een oppositiepartij die letterlijk nog niet 1x in een kabinet heeft gezeten.
Je kan een hoop roepen maar niet dat dit soort beleid van GL komt ;)
  maandag 20 maart 2023 @ 13:15:18 #294
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_208464979
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
GL is een oppositiepartij die letterlijk nog niet 1x in een kabinet heeft gezeten.
Je kan een hoop roepen maar niet dat dit soort beleid van GL komt ;)
Het hele beleid is wel ingegeven door GL en D66 natuurlijk. Weinig VVD aan momenteel.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_208465192
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 13:15 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Het hele beleid is wel ingegeven door GL en D66 natuurlijk. Weinig VVD aan momenteel.
Toch knap dan, een partij die niet regeert wel alle "eer" geven ;)

Rekeningrijden komt er omdat de overheid nu jaarlijks 8 miljard Euro aan brandstofaccijnzen binnenhaalt.
Dat gaat teruglopen door de wereldwijde opkomst van de EV en dat wil men opvangen met een kilometerheffing.

Dat is zo VVD als het maar kan.
pi_208465200
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 13:15 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Het hele beleid is wel ingegeven door GL en D66 natuurlijk. Weinig VVD aan momenteel.
VVD is alleen verantwoordelijk wanneer het jou uitkomt?

Alle coalitiepartijen zijn verantwoordelijk voor het beleid wat ze uitdragen. CU heeft ook voor de asielcrisis gezorgd, en het CDA voor het krimpen van de veestapel. Dit hebben ze allemaal uitonderhandeld, en daarom moeten ze ook op hun blaren zitten als de bevolking hier niet mee eens is. De grootse partij buiten schot laten omdat het niet uitkomt is niet eerlijk. Ze hebben hier mee ingestemd (en er iets anders voor teruggekregen, of slecht onderhandelt)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 20 maart 2023 @ 13:39:29 #297
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_208465251
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_208465282
Is er uberhaubt een land waarin kastjes in autos zitten om daarmee de gereden km's af te rekenen?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_208465497
quote:
82s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 21:38 schreef AchJa het volgende:
Kick!

Baseerde ik me de vorig keer nog op het basistarief van 6.7ct/km van jaren geleden wat feitelijk het autorijden al enorm duur maakt, de nieuwe waarheid is nog net ff erger...
[..]
:X :X
Grachtengordel fantasieën uit het pre-BBB tijdperk in dat stuk .

Als je wereld bestaat uit het bakfietsen in Amsterdam en 3 keer per jaar een vliegvakantie vanaf Schiphol heb je geen auto nodig. De vervelende werkelijkheid is dat er miljoenen mensen in de provincie wonen waar geen of 2 keer per dag OV langs komt rijden. Verplaatsing per auto is daar de enige optie ofwel bittere noodzaak.

Ik hoop werkelijk dat de verkiezingen van vorige week een reality check blijken te zijn voor de linkse politiek en de VVD die dit beleid uitvoert.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_208465835
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 13:57 schreef quo_ het volgende:

[..]
Grachtengordel fantasieën uit het pre-BBB tijdperk in dat stuk .

Als je wereld bestaat uit het bakfietsen in Amsterdam en 3 keer per jaar een vliegvakantie vanaf Schiphol heb je geen auto nodig. De vervelende werkelijkheid is dat er miljoenen mensen in de provincie wonen waar geen of 2 keer per dag OV langs komt rijden. Verplaatsing per auto is daar de enige optie ofwel bittere noodzaak.

Ik hoop werkelijk dat de verkiezingen van vorige week een reality check blijken te zijn voor de linkse politiek en de VVD die dit beleid uitvoert.
Al zou je BBB de grootste partij maken, er zijn een aantal ontwikkelingen gaande wereldwijd die niet stoppen:
- opkomst van de EV
- afgesproken klimaatdoelen
- er zit geen accijns op stroom en dat is ook niet haalbaar want dan wordt alles in je huishouden duurder

Een kilometerheffing is dus het logische antwoord op de 8 miljard Euro accijnsinkomsten die de komende 25 jaar geheel gaan wegvallen.

Ik ben het met je eens dat zo'n tarief eerlijk zou moeten zijn met een omslagpunt rond de ~13.000km.

Maar het komt er en niet alleen in Nederland.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')