als we allemaal in een kermisauto gaan rijden zijn er te weinig inkomsten van die accijnzen, dus er moet wel wat gebeuren in dat opzicht.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:46 schreef Farenji het volgende:
Er bestaat al lang rekeningrijden, dmv de accijnzen op benzine. En daar word je ook beloond als je een zuinige auto hebt, en met een EV helemaal.
Er zal uiteindelijk wel meer accijns op stroom geheven worden, en natuurlijk wordt de salderingsregeling voor zonnepanelen ook al afgebouwd.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:50 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
als we allemaal in een kermisauto gaan rijden zijn er te weinig inkomsten van die accijnzen, dus er moet wel wat gebeuren in dat opzicht.
Tuurlijk, de fijnstofuitstoot van de banden moet ook worden gecompenseerd.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:50 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
We betalen al per kilometer.
Moet het nu dubbelop?
En in 2040 driedubbelop?
Ik ben hier wel voorstander van, m'n kilometerteller is al jaren kapot.quote:Het ligt volgens bronnen het meest voor de hand om daarvoor de kilometerstand van auto's aan te houden. Hiervoor zou je de stand van de kilometerteller tijdens de Algemene Periodieke Keuring (APK) kunnen gebruiken. Probleem is alleen wel dat nieuwe auto's pas na vier jaar een APK hoeven en daarna om het jaar. Om te voorkomen dat automobilisten ineens een grote som geld af moeten rekenen, zou je dan eerder de kilometerstand moeten laten vastleggen.
Dit is exact de reden.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:50 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
als we allemaal in een kermisauto gaan rijden zijn er te weinig inkomsten van die accijnzen, dus er moet wel wat gebeuren in dat opzicht.
Lijkt me eerlijk gezegd het meest realistische dat ze kunnen bedenken. Simpelweg de kilometerstand op moment A en op moment B, en het verschil betaal je. Gaat bij elektriciteit en gas niet anders.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:51 schreef Straatcommando. het volgende:
Toen ik dat hoorde over kilometers in het buitenland schoot er een schaterlach uit.
Compleet onrealistisch en onredelijk voorstel.. Dus ik ben benieuwd wat voor gedrocht de rest gaat zijn.
Ja die kilometers in het buitenland kan ik echt niet begrijpen. Je betaald wegenbelasting voor de Nederlandse wegen, niet voor de buitenlandse. Zijn dit hoog gestudeerde mensen die dit verzinnen?quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:51 schreef Straatcommando. het volgende:
Toen ik dat hoorde over kilometers in het buitenland schoot er een schaterlach uit.
Compleet onrealistisch en onredelijk voorstel.. Dus ik ben benieuwd wat voor gedrocht de rest gaat zijn.
Het AD legt het wat krom uit.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:03 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ja die kilometers in het buitenland kan ik echt niet begrijpen. Je betaald wegenbelasting voor de Nederlandse wegen, niet voor de buitenlandse. Zijn dit hoog gestudeerde mensen die dit verzinnen?
Sta trouwens nergens meer van te kijken met deze regering.
Vrachtverkeer komt wss eerder aan de beurt als pilot.quote:
Maar die GPS registratie, heeft buiten dat je alleen in Nederland betaald, toch weinig verschil met een kilometer teller?quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het AD legt het wat krom uit.
Er liggen 4 opties op tafel:
- een GPS bakje
- registratie alleen op bepaalde (snel)wegen met camera's
- een app op je telefoon
- kilometerstand
Optie 1 met GPS registratie lijkt de meeste kans te maken, dat systeem bestond in 2010 al.
Enige zijn dan de privacy bezwaren, je zal dus alleen het totaal aantal kilometers moeten registreren en geen locaties.
Dat "kilometers in het buitenland" verhaal heb je alleen als je het op basis van kilometerstand gaat doen.
Dat je alleen in Nederland betaalt lijkt me sowieso een voorwaarde.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:10 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Maar die GPS registratie, heeft buiten dat je alleen in Nederland betaald, toch weinig verschil met een kilometer teller?
Rutte heeft niet eens een herinnering meer aan vorige week, laat staan dat hij over 8 jaar nog van dit plannetje weet.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:14 schreef monkyyy het volgende:
Het is al de zoveelste keer dat ze het erover hebben en het is nog 8 jaar weg. We zien wel hoe die plannen eruit zien.
Met als verschil dat de inkomsten van brandstofaccijnzen nu ook echt gaan wegvallen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:14 schreef monkyyy het volgende:
Het is al de zoveelste keer dat ze het erover hebben en het is nog 8 jaar weg. We zien wel hoe die plannen eruit zien.
Files kosten de "BV Nederland" ook ieder jaar miljarden, dus ik denk niet dat de overheid daar veel op zou verliezen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:16 schreef xFriendx het volgende:
Tot iedereen massaal dan maar gaat thuiswerken want dan voorkom je het maken van kilometers waar je voor moet betalen. Wat je zal moeten betalen voor het rekeningrijden is vast meer dan wat je extra kwijt bent aan wat extra stoken, koffie en de 4-laagse rollen wc-papier.
Weg inkomsten en dan kunnen we naar de volgende belasting op iets om toch weer de poen binnen te halen.
Lijkt me dat je met een GPS kastje net zo goed kan frauderen. Doos van Faraday eromheen en je kan gratis rondrijden.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat je alleen in Nederland betaalt lijkt me sowieso een voorwaarde.
Een andere bijkomstigheid is dat men dat in de toekomst ook kan uitbreiden naar een spitsheffing, dus tarief op basis van locatie en tijd.
Daarnaast maakt het je onafhankelijk van apps (niet iedereen heeft een telefoon), verschillen in / fraude met kilometertellers en krijg je geen sluipverkeer over landweggetjes en door kleine dorpen (zoals bij camera's het geval zou kunnen zijn).
Ja eens, uiteraard enkel voor wie kan thuiswerken. Voor de stratenmaker en verpleegkundige is er inderdaad geen alternatief.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Files kosten de "BV Nederland" ook ieder jaar miljarden, dus ik denk niet dat de overheid daar veel op zou verliezen.
En een bouwvakker of verpleegkundige die thuiswerkt dat wordt sowieso wat ingewikkeld.
Hoe wil je dan de wegen gaan financieren als iedereen straks elektrisch rijdt? Uit algemene middelen lijkt me ook niet helemaal fair.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:17 schreef Red_85 het volgende:
Wat een totale achterlijkheid dit.
Alles wat er in politiek den haag op het moment wordt bedacht is nadelig voor iedereen in de samenleving.
Ga. Weg.
Vreemde constatering, doen we dan nu niet dan?quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:19 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Hoe wil je dan de wegen gaan financieren als iedereen straks elektrisch rijdt? Uit algemene middelen lijkt me ook niet helemaal fair.
Dat is natuurlijk onzin. Voetgangers, fietsers en scooters betalen ook geen wegenbelasting.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:19 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Hoe wil je dan de wegen gaan financieren als iedereen straks elektrisch rijdt? Uit algemene middelen lijkt me ook niet helemaal fair.
Dat gaan ze oplossen door bij ANPR camera's te meten of je bakje een ID-signaal afgeeft.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:18 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Lijkt me dat je met een GPS kastje net zo goed kan frauderen. Doos van Faraday eromheen en je kan gratis rondrijden.
Je kan een bakje met behulp van GPS-locaties laten registreren hoeveel kilometers er gereden worden en dat doorgeven, zonder die locaties door te geven.quote:Maar bovenal lijkt zo'n kastje me dood eng qua privacy. Je zal toch moeten registreren hoeveel kilometer er is gereden op welk moment, als je überhaupt al kan uitschakelen dat dat ding je locaties registreert.
Het lijkt mij wel eerlijk als de gebruikers van de wegen ook meer bijdragen. Als de accijnzen wegvallen ontstaat er een gat dat op de een of andere manier gevuld moet gaan worden.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vreemde constatering, doen we dan nu niet dan?
Rekeningrijden voor alleen EV's, lijkt me wel zo eerlijk.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met als verschil dat de inkomsten van brandstofaccijnzen nu ook echt gaan wegvallen.
Vanaf 2025 kan je als zakelijk rijder alleen nog maar een EV leasen.
Vanaf 2030 kan je alleen nog een EV als nieuwe auto kopen.
De motivatie is er nu wat meer, zeg maar
Lekker handig, dan kan de belastingdienst gelijk controleren of je met je bedrijfswagen geen privé kilometers maakt.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat gaan ze oplossen door bij ANPR camera's te meten of je bakje een ID-signaal afgeeft.
Zo niet, dan wordt je kenteken geregistreerd en volgt de boete automatisch.
Dat kunnen ze nu ook al als ze dat willen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:22 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Lekker handig, dan kan de belastingdienst gelijk controleren of je met je bedrijfswagen geen privé kilometers maakt.
Dat kunnen ze niet, want de belastingdienst heeft geen toegang tot de ANPR data. Hebben ze geprobeerd, toen zijn ze door de AP teruggefloten.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat kunnen ze nu ook al als ze dat willen.
ANPR naast je rittenstaat leggen.
Ik zeg "als ze (de overheid) dat willen".quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:24 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dat kunnen ze niet, want de belastingdienst heeft geen toegang tot de ANPR data. Hebben ze geprobeerd, toen zijn ze door de AP teruggefloten.
Nee, die optie van kilometerstanden registreren lijkt me de minst kansrijke.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:26 schreef RamboDirk het volgende:
kilometer tellerstand noteren. Klinkt wel als heel erg innovatief en echt iets voor in 2040! Gedurfd.
![]()
Gaat flink mee gefraudeerd worden. Overigens is betalen per gebruikte kilometer wel het meest eerlijke, je kunt dan flink besparen. Alleen voelt een vast bedrag minder pijnlijk ofzo.
Accijnzen verdwijnen is juist goed. Dat hele gelul met btw over accijnzen is echt genaai van de overheid.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:21 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Het lijkt mij wel eerlijk als de gebruikers van de wegen ook meer bijdragen. Als de accijnzen wegvallen ontstaat er een gat dat op de een of andere manier gevuld moet gaan worden.
Tja, dat is net zo'n discussie als waarom we nog geen Europees-brede wegenverkeerswet hebben.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Overigens begrijp ik niet dat dit niet op EU-niveau wordt uitgerold. Dan zou je 1 systeem hebben en ook de discussie niet hebben over de "kilometers in het buitenland".
Dat willen de lidstaten niet.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Overigens begrijp ik niet dat dit niet op EU-niveau wordt uitgerold. Dan zou je 1 systeem hebben en ook de discussie niet hebben over de "kilometers in het buitenland".
Gebeurt nu ook al, vaak staan ze in de weekenden te controleren bij pretparken, voetbalstadions, met eigen flitsauto'squote:Op donderdag 30 juni 2022 11:22 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Lekker handig, dan kan de belastingdienst gelijk controleren of je met je bedrijfswagen geen privé kilometers maakt.
Er zal wss wel een differentiatie komen per type auto, gewicht en CO2-uitstoot kunnen daar variabelen in zijn.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:36 schreef appeleibanaan het volgende:
Gaan ze dan ook de CO2 uitstoot per kilometer meenemen in de berekening van de kosten?
Tegen die tijd zijn we ook alweer 2 kabinetten verder.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik zie het niet gebeuren. Onze zwaar incompetente overheid is niet in staat dit systeem op te tuigen binnen de gestelde termijn.
Dit wordt weer miljarden over de balk smijten naar louche automatiseringsclubs als cap gemini.
Naieve gedachte inderdaad. De gemiddelde burger gaat gewoon meer betalen, want de overheid wil meer meer meer.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:57 schreef DjVero het volgende:
Zolang het per saldo niet meer gaat kosten dan wat je zonder rekeningrijden kwijt bent, vind ik het geen slecht idee. De gebruiker (vervuiler) betaalt. Maar Den Haag kennende
Welke crisis hebben we in 2030?quote:Op donderdag 30 juni 2022 12:07 schreef Stoorzendert het volgende:
Dan ga ik toch gewoon achteruit rijden. Verdien ik er nog wat aan
In tijden van crisis voor vele mensen de bevolking nog wat harder proberen uit te knijpen. Wat voor vuige sadist ben je dan![]()
Er lopen nogal wat onhaalbare deadlines af dacht ik. Maargoe, die kunnen natuurlijk ook gewoon verschoven worden. De timing van dit soort berichten is wat onhandig vind ikquote:Op donderdag 30 juni 2022 12:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Welke crisis hebben we in 2030?
Dat proberen ze juist te voorkomen door puur en alleen naar de kilometerstanden te kijken.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:46 schreef Nattekat het volgende:
Over privacy inperkende maatregelen gesproken, Jezus Christus wat een achterlijk idee.
Hoe willen ze aan je kilometerstand komen dan?quote:Op donderdag 30 juni 2022 12:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat proberen ze juist te voorkomen door puur en alleen naar de kilometerstanden te kijken.
Mara dat heeft wel erg onzalige en oneerlijke uitwerkingen. Hier gaat een rechter niet mee akkoord.
Logischer zou het ERP systeem met prepaidkaarten uit Singapore zijn.
Rekeningrijden is juist goed voor de portemonnee van iedereen die weinig kilometers maakt. Minder zorgkosten enz.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:17 schreef Red_85 het volgende:
Wat een totale achterlijkheid dit.
Alles wat er in politiek den haag op het moment wordt bedacht is nadelig voor iedereen in de samenleving.
Ga. Weg.
Het vaasje is al 100 keer gebroken inmiddels...quote:
Gezien het feit dat ze al in de jaren 80 bezig ermee waren dan ik eerder dat 2050 een betere datum is...quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik zie het niet gebeuren. Onze zwaar incompetente overheid is niet in staat dit systeem op te tuigen binnen de gestelde termijn.
Dit wordt weer miljarden over de balk smijten naar louche automatiseringsclubs als cap gemini.
Kakelende Kaag1 en kakelende Kaag2...quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:48 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Tegen die tijd zijn we ook alweer 2 kabinetten verder.
Agenda 2030 crisis!quote:Op donderdag 30 juni 2022 12:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Welke crisis hebben we in 2030?
Ik kan wel wat raden:quote:Op donderdag 30 juni 2022 12:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hoe willen ze aan je kilometerstand komen dan?
En wanneer dat kastje een storing heeft of het GSM netwerk plat ligt, gelijk boete?quote:Op donderdag 30 juni 2022 12:31 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik kan wel wat raden:
"Teleservices"
Moderne auto's communiceren nu al voortdurend met de dealer, dan ook met de overheid.
Voor de oude wagens krijg je een kastje.
Ik wil niet weten wat tegen die tijd de tarieven zijn voor een brandstofauto.![]()
Daar zorgt de overheid wel voor dat er een kleine minderheid is waar ze naar kunnen verwijzen die weinig km's maakt. 'Er zijn ook mensen voor wie dit goedkoper is'.quote:Op donderdag 30 juni 2022 12:28 schreef torentje het volgende:
[..]
Rekeningrijden is juist goed voor de portemonnee van iedereen die weinig kilometers maakt. Minder zorgkosten enz.
De zorg is eigenlijk vrij simpel: iedereen draagt zijn steentje bij aan het betaalbaar houden van de zorg voor iedereen die het keihard nodig heeft. Of je moet echt een groot fan zijn van het Amerikaanse systeem, maar dan ben je ook wel een egoïstische idioot, gigantisch naïef, een belanghebbende of een combinatie van de drie.quote:Op donderdag 30 juni 2022 12:44 schreef Verbodsbord het volgende:
Ik snap oprecht niet waarom 'betalen voor gebruik' een ding moet zijn voor autogebruik. Waarom wel voor de wegen, maar niet voor bijvoorbeeld de zorg?
In feite is het zowel bij zorg als autogebruik redelijk gelijkend geregeld.quote:Op donderdag 30 juni 2022 12:44 schreef Verbodsbord het volgende:
Ik snap oprecht niet waarom 'betalen voor gebruik' een ding moet zijn voor autogebruik. Waarom wel voor de wegen, maar niet voor bijvoorbeeld de zorg?
In ieder geval dezelfde als vandaagquote:Op donderdag 30 juni 2022 12:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Welke crisis hebben we in 2030?
Doe het dan voor alles, zoals hoeveel lucht je inademt...quote:Op donderdag 30 juni 2022 12:44 schreef Verbodsbord het volgende:
Ik snap oprecht niet waarom 'betalen voor gebruik' een ding moet zijn voor autogebruik. Waarom wel voor de wegen, maar niet voor bijvoorbeeld de zorg?
Afgunst, niks meer niks minder. Men is altijd van mening dat een ander onevenredig veel gebruik maakt van iets.quote:Op donderdag 30 juni 2022 12:44 schreef Verbodsbord het volgende:
Ik snap oprecht niet waarom 'betalen voor gebruik' een ding moet zijn voor autogebruik. Waarom wel voor de wegen, maar niet voor bijvoorbeeld de zorg?
Dan is het mee tellen van buitenlandse kilometers dus oneerlijk, omdat je dan gebruik maakt van de voorzieningen in een ander land.quote:Op donderdag 30 juni 2022 12:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
In het geval van de zorg heb je dan een "eigen risico" als je er vaker dan gemiddeld gebruik van maakt en op de weg heb je dan rekeningrijden waar je meer betaalt als je er vaker dan gemiddeld gebruik van maakt.
Ja, meetellen van buitenlandse kilometers zou oneerlijk zijn.quote:Op donderdag 30 juni 2022 13:02 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dan is het mee tellen van buitenlandse kilometers dus oneerlijk, omdat je dan gebruik maakt van de voorzieningen in een ander land.
Net zoals je voor buitenlandse zorg een reisverzekering moet afsluiten omdat dat niet uit de NL-pot komt.
quote:Home
[...]
Registratie
Voor de betrokken ministers Marnix Van Rij (Financiën) en Mark Harbers (Infrastructuur) is het vooral een uitdaging om met een overtuigende manier te komen waarop de gereden kilometers worden geregistreerd. Daarvoor zouden verschillende ideeën op tafel liggen. Zo zou het bijvoorbeeld met een kastje in de auto of via de telefoon kunnen, maar ook met cameraregistratie.
In beide gevallen zal privacy een gevoelig punt zijn. Daarom wordt ook gekeken naar afrekening op basis van kilometerstand, die dan bij de apk doorgegeven wordt via de RDW. Het probleem daarmee is dat je dan dus ook betaalt voor kilometers die je bijvoorbeeld bij een autovakantie in het buitenland hebt gemaakt. Een financiële zorg voor de overheid is verder dat met het schrappen van mrb er ook provinciale opcenten verdwijnen. Op de één of andere manier moet dat gat dan mogelijk weer gevuld worden.
We hebben juist veel overlast van lieden die per jaar veel kilometers maken. Daar mag gerust een fors prijskaartje aan worden gehangen, want meer als autorijden doen die niet.quote:Op donderdag 30 juni 2022 12:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daar zorgt de overheid wel voor dat er een kleine minderheid is waar ze naar kunnen verwijzen die weinig km's maakt. 'Er zijn ook mensen voor wie dit goedkoper is'.
Over het gemiddelde genomen gaat iedereen er keihard op achteruit.
Goh, weer even lekker je onderbuikje kunnen legen met die post?quote:Op donderdag 30 juni 2022 13:07 schreef torentje het volgende:
[..]
We hebben juist veel overlast van lieden die per jaar veel kilometers maken. Daar mag gerust een fors prijskaartje aan worden gehangen, want meer als autorijden doen die niet.
Ja, lijkt me logisch dat als je de weg veel gebruikt dat je ook meer betaalt.quote:Op donderdag 30 juni 2022 13:07 schreef torentje het volgende:
[..]
We hebben juist veel overlast van lieden die per jaar veel kilometers maken. Daar mag gerust een fors prijskaartje aan worden gehangen, want meer als autorijden doen die niet.
Want op de oplaadkosten van een EV kun je geen accijnzen heffen?quote:Op donderdag 30 juni 2022 13:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, lijkt me logisch dat als je de weg veel gebruikt dat je ook meer betaalt.
En via accijnzen kan steeds moeilijker omdat brandstofmotoren uit gefaseerd worden.
Het is de standaardtruc om mensen tegen elkaar uit te spelen, die steeds weer werkt. Je laat mensen eerst tegen elkaar roepen dat de ‘vervuiler’ betaalt, en vervolgens verhoog je geleidelijk de tarieven steeds verder en speel je de kaart dat mensen die minder willen betalen maar minder moeten gaan rijden, terwijl dat voor forenzen buiten de grote steden zelden een reëel alternatief is.quote:Op donderdag 30 juni 2022 12:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daar zorgt de overheid wel voor dat er een kleine minderheid is waar ze naar kunnen verwijzen die weinig km's maakt. 'Er zijn ook mensen voor wie dit goedkoper is'.
Over het gemiddelde genomen gaat iedereen er keihard op achteruit.
Nee, sowieso niet sluitend.quote:Op donderdag 30 juni 2022 13:14 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Want op de oplaadkosten van een EV kun je geen accijnzen heffen?
De insteek is volgens mij dat de vaste belastingen (MRB, BPM) worden vervangen door kosten per kilometer. De brandstofaccijnzen zullen niet vervallen vermoed ik, maar die inkomsten gaan natuurlijk steeds meer teruglopen naarmate het aandeel EV's toeneemt.quote:Op donderdag 30 juni 2022 12:04 schreef daNpy het volgende:
Naieve gedachte inderdaad. De gemiddelde burger gaat gewoon meer betalen, want de overheid wil meer meer meer.
Ik lees ook niks over MRB, accijznen of BPM, gaat dat er dan af? Of blijft dat gewoon? Want je betaald nu al fors per gereden kilometer, je betaald fors ook als je niet rijdt en je betaald fors bij de aanschaf. Ik zie het nut niet (ja behalve: meer meer meer).
Laten we dat vaste bedrag gewoon driemaandelijks afschrijven en afhankelijk maken van het ledig gewicht van de auto. Uitvinding van de eeuw.quote:Op donderdag 30 juni 2022 13:15 schreef Confetti het volgende:
De VVD zal zich met hand en tand verzetten om de grootverbruikers te ontzien.
Dus komt er een vast bedrag en hoe meer je rijdt, hoe goedkoper. Schrijf maar op.
Ik zie ze er wel voor aan om met een soort basistarief te komen die niet eens zo heel veel lager ligt dan de huidige wegenbelasting, met daar bovenop dan een variabele kilometerheffing. Ik heb auto's waarmee ik in de afgelopen jaren een paar honderd kilometer heb gereden, dan zou ik van een paar tientjes per maand naar bijna niets gaan als je puur naar de afgelegde afstand zou kijken. Ik geloof niet dat onze overheid zo zou werken.quote:Op donderdag 30 juni 2022 13:15 schreef Confetti het volgende:
De VVD zal zich met hand en tand verzetten om de grootverbruikers te ontzien.
Dus komt er een vast bedrag en hoe meer je rijdt, hoe goedkoper. Schrijf maar op.
Een beetje hetzelfde dus als eh....nou ja, wat we nu hebben zeg maarquote:Op donderdag 30 juni 2022 13:15 schreef Confetti het volgende:
De VVD zal zich met hand en tand verzetten om de grootverbruikers te ontzien.
Dus komt er een vast bedrag en hoe meer je rijdt, hoe goedkoper. Schrijf maar op.
Waarom reageer jij evenals jouw vrienden toch zo nijdig als iemand de waarheid zegt over de luie automobilisten?quote:Op donderdag 30 juni 2022 13:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Goh, weer even lekker je onderbuikje kunnen legen met die post?
Die nare automobilisten ook, echt heel erg!!!
Red_85 is in vrijwel ieder topic nijdig, tenzij het over BBQ gaat.quote:Op donderdag 30 juni 2022 13:24 schreef torentje het volgende:
[..]
Waarom reageer jij evenals jouw vrienden toch zo nijdig als iemand de waarheid zegt over de luie automobilisten?
Waarom niet? Het doel is niet ervoor te zorgen dat iedereen meer gaat betalen, dus individuele gevallen kunnen er best flink op vooruit gaan. Als jij je auto weinig gebruikt dan zal je ook weinig kosten hebben.quote:Op donderdag 30 juni 2022 13:21 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik zie ze er wel voor aan om met een soort basistarief te komen die niet eens zo heel veel lager ligt dan de huidige wegenbelasting, met daar bovenop dan een variabele kilometerheffing. Ik heb auto's waarmee ik in de afgelopen jaren een paar honderd kilometer heb gereden, dan zou ik van een paar tientjes per maand naar bijna niets gaan als je puur naar de afgelegde afstand zou kijken. Ik geloof niet dat onze overheid zo zou werken.
Dus mensen die minder dan 8 km van hun werk wonen gaan er op vooruit. Ga ze dat maar vertellen op de Maasvlaktequote:Op donderdag 30 juni 2022 13:18 schreef AchJa het volgende:
Ik lees dat het evenveel moet gaan opbrengen dan de huidige inkomsten... Maak je borst maar nat dan... De vorige keren werd 6.7ct/km als basistarief genoemd (budgetneutraal)... Nou dan zit je met een benzine Polo op 8km enkele reis wwv... Daarboven wordt rekeningrijden duurder dan de MRB...
Is gewoon een act. Niemand kan zo zuur zijn.quote:Op donderdag 30 juni 2022 13:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Red_85 is in vrijwel ieder topic nijdig, tenzij het over BBQ gaat.
Tja als iedereen tegen die tijd electrisch rijdt moeten ze natuurlijk iets anders verzinnen om geld uit de zak te kloppen, vraag me af waar die wegenbelasting dan goed voor is?quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat je alleen in Nederland betaalt lijkt me sowieso een voorwaarde.
Een andere bijkomstigheid is dat men dat in de toekomst ook kan uitbreiden naar een spitsheffing, dus tarief op basis van locatie en tijd. Of dat er komt is niet zeker maar met GPS-registratie hou je die optie open richting de toekomst.
Daarnaast maakt het je onafhankelijk van apps (niet iedereen heeft een telefoon), verschillen in / fraude met kilometertellers en krijg je geen sluipverkeer over landweggetjes en door kleine dorpen (zoals bij camera's het geval zou kunnen zijn).
Ik post hem nog een keerquote:Op donderdag 30 juni 2022 13:35 schreef ipa84 het volgende:
Rekeningrijden in het buitenland? Dat wordt leuk, lekker dubbel belasting betalen in landen waar je gebruikt maakt van tolwegen of landen waar je een vignet moet kopen zoals veel oost Europese landen. Dat alleen maar omdat je auto op Nederlands kenteken staat.
quote:Home
[...]
Registratie
Voor de betrokken ministers Marnix Van Rij (Financiën) en Mark Harbers (Infrastructuur) is het vooral een uitdaging om met een overtuigende manier te komen waarop de gereden kilometers worden geregistreerd. Daarvoor zouden verschillende ideeën op tafel liggen. Zo zou het bijvoorbeeld met een kastje in de auto of via de telefoon kunnen, maar ook met cameraregistratie.
In beide gevallen zal privacy een gevoelig punt zijn. Daarom wordt ook gekeken naar afrekening op basis van kilometerstand, die dan bij de apk doorgegeven wordt via de RDW. Het probleem daarmee is dat je dan dus ook betaalt voor kilometers die je bijvoorbeeld bij een autovakantie in het buitenland hebt gemaakt. Een financiële zorg voor de overheid is verder dat met het schrappen van mrb er ook provinciale opcenten verdwijnen. Op de één of andere manier moet dat gat dan mogelijk weer gevuld worden.
Tja, dat is dus de keuze of in het buitenland ook moeten betalen, of de overheid die je via digitale middelen overal kan tracken als je met de auto rijdt.quote:Op donderdag 30 juni 2022 13:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik post hem nog een keer
Ja, meetellen van buitenlandse kilometers zou oneerlijk zijn.
Maar hou er ook rekening mee dat er 4 scenario's op tafel liggen en dat het AD artikel alleen "kilometerstanden" daar heeft uit gepikt en z'n artikel op baseert. In andere nieuwsbronnen zie je (1 of meerdere) alternatieven wel staan, zoals bijvoorbeeld hier:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/rekeningrijden-in-2030-kabinet-werkt-plannen-uit/
[..]
Ze kunnen toch gewoon iets maken met een kastje (zonder je plaats aan te geven) de kilometers optelt die je in Nederland rijdt en zodra je de grens over rijdt dat die uitgeschakeld wordt? Er staat tegenwoordig bij elke grens overgang (en niet alleen snelwegen) een camera die een foto van je maakt. Dat systeem moet dan toch ook een signaal kunnen geven aan dat kastje dat die stopt met tellen en als je de grens weer over rijdt weer aangaat. Want zoveel geven ze al niet meer om je privacy als je de grens over rijdt hoor.quote:Op donderdag 30 juni 2022 13:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik post hem nog een keer
Ja, meetellen van buitenlandse kilometers zou oneerlijk zijn.
Maar hou er ook rekening mee dat er 4 scenario's op tafel liggen en dat het AD artikel alleen "kilometerstanden" daar heeft uit gepikt en z'n artikel op baseert. In andere nieuwsbronnen zie je (1 of meerdere) alternatieven wel staan, zoals bijvoorbeeld hier:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/rekeningrijden-in-2030-kabinet-werkt-plannen-uit/
[..]
quote:Op donderdag 30 juni 2022 13:47 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ze kunnen toch gewoon iets maken met een kastje (zonder je plaats aan te geven) de kilometers optelt die je in Nederland rijdt en zodra je de grens over rijdt dat die uitgeschakeld wordt? Er staat tegenwoordig bij elke grens overgang (en niet alleen snelwegen) een camera die een foto van je maakt. Dat systeem moet dan toch ook een signaal kunnen geven aan dat kastje dat die stopt met tellen en als je de grens weer over rijdt weer aangaat. Want zoveel geven ze al niet meer om je privacy als je de grens over rijdt hoor.
quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
[..]
Je kan een bakje met behulp van GPS-locaties laten registreren hoeveel kilometers er gereden worden en dat doorgeven, zonder die locaties door te geven.
Dat kon het systeem dat in 2010 bestond al (toen rekeningrijden ook tijdelijk op het menu stond maar de VVD dat blokkeerde).
Oei, groot probleem.quote:Een financiële zorg voor de overheid is verder dat met het schrappen van mrb er ook provinciale opcenten verdwijnen. Op de één of andere manier moet dat gat dan mogelijk weer gevuld worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |