abonnement Unibet Coolblue
pi_205188057
https://www.ad.nl/auto/au(...)reden-zijn~aaa7dcdf/

Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, waar of op welk tijdstip ze die ook rijden. Ook in het buitenland gereden kilometers tellen dan mee. Dat is het plan dat dit kabinet voor ogen heeft

Morgen bespreekt de ministerraad dit op hoofdlijnen, zo bevestigen meerdere bronnen na berichtgeving in De Telegraaf. Dit betekent dat gebruikers van elektrische én fossiele auto’s beiden gaan meebetalen aan het weggebruik. Nu zijn bezitters van elektrische auto’s relatief goedkoop uit, omdat die niet meebetalen aan de accijns die wordt geheven op benzine en diesel.

Aan de uitvoering zitten nog wél de nodige haken en ogen. Zo is het bijvoorbeeld de vraag hoe de gereden kilometers worden bijgehouden en wie dat gaat doen.

Kilometerstand
Het ligt volgens bronnen het meest voor de hand om daarvoor de kilometerstand van auto's aan te houden. Hiervoor zou je de stand van de kilometerteller tijdens de Algemene Periodieke Keuring (APK) kunnen gebruiken. Probleem is alleen wel dat nieuwe auto's pas na vier jaar een APK hoeven en daarna om het jaar. Om te voorkomen dat automobilisten ineens een grote som geld af moeten rekenen, zou je dan eerder de kilometerstand moeten laten vastleggen.

Er wordt ook nagedacht over manieren om die kilometerstand te staven, bijvoorbeeld door een kastje in de auto of met een smartphone. Lastige daarvan is dat daarmee de privacy van automobilisten eerder in het geding komt, dan als er enkel naar de kilometerstand gekeken zou worden.

Géén spitstarief
Er komt volgens bronnen géén onderscheid tussen spitsuren en minder drukke tijden of snelwegen en andere wegen. Van eerdere plannen met rekeningrijden of kilometerheffing in de spits is niets terecht gekomen. Rond 2000 trachtte toenmalig minister Tineke Netelenbos, die daarvoor schetsend ‘Tineke Tolpoort’ werd genoemd, al een vorm van rekeningrijden in te voeren.

Ook de invoering van een kilometerheffing, waarbij het tarief per gereden kilometer zou afhangen van het tijdstip (spits/nacht) en de locatie waarop gereden werd, mislukte. Kilometerheffing was eerder voorzien voor 2012, maar strandde onder het eerste kabinet Rutte. Verkeerskenners waren juist erg over te spreken dat het gebruik van drukke wegen op drukke momenten ontmoedigd zou worden, maar dat systeem haalde het evenmin.

Evenveel
De nieuwe taks moet evenveel opbrengen als de huidige wegenbelasting, zo bevestigen ingewijden over de rekeningrijden-plannen die minister Mark Harbers (Infrastructuur) en staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) morgen met hun collega's bespreken. Alleen voor mensen die veel rijden komt het er dan op neer dat zij meer moeten gaan betalen dan nu. Mensen die weinig kilometers maken, zijn relatief goedkoop uit. Door de kilometerteller aan te houden worden ook in het buitenland gemaakte kilometers meegeteld. Daardoor wordt een autovakantie naar bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje of Italië relatief duur. Ook voor de wintersport naar landen als Oostenrijk en Zwitserland zijn autorijders dan meer kwijt. Mensen die door het jaar heen minder kilometers maken, maar wel verre vakantiereizen maken, kunnen uiteindelijk ook goedkoper uit zijn dan onder de huidige wegenbelasting.

In het coalitieakkoord stond ook al dat dit kabinet in 2030 een systeem van Betalen naar Gebruik wil invoeren voor alle automobiliteit. De coalitie van VVD, D66, CDA en ChristenUnie heeft afgesproken dit systeem pas in 2030 in te voeren, maar dat wél al voor te bereiden. Gedurende deze kabinetsperiode moet de wetgeving daarvoor worden vastgesteld. De heffing is niet tijd- en plaatsgebonden en vervangt de dan nog bestaande tol-tracés, zoals de Westerscheldetunnel en de Kiltunnel.



Lekker dan, je betaald al tol in Frankrijk, zo’n 90euro enkele reis naar zuid Frankrijk, je gebruikt het NL wegen net niet en toch moet je er voor gaan betalen _O-

Hoe zit het met de duitse toeristen die hier dan rijden, betalen die dan niets?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 30 juni 2022 @ 10:46:01 #2
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_205188084
Over privacy inperkende maatregelen gesproken, Jezus Christus wat een achterlijk idee.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_205188086
Er bestaat al lang rekeningrijden, dmv de accijnzen op benzine. En daar word je ook beloond als je een zuinige auto hebt, en met een EV helemaal.
  User die overal opduikt 2022 donderdag 30 juni 2022 @ 10:49:44 #4
186611 Haags
pi_205188112
Gaaf land.
Zonder wrijving geen glans
pi_205188117
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:46 schreef Farenji het volgende:
Er bestaat al lang rekeningrijden, dmv de accijnzen op benzine. En daar word je ook beloond als je een zuinige auto hebt, en met een EV helemaal.
als we allemaal in een kermisauto gaan rijden zijn er te weinig inkomsten van die accijnzen, dus er moet wel wat gebeuren in dat opzicht.
pi_205188118
We betalen al per kilometer.

Moet het nu dubbelop?

En in 2040 driedubbelop?

[ Bericht 55% gewijzigd door #ANONIEM op 30-06-2022 10:51:27 ]
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 30 juni 2022 @ 10:51:19 #7
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_205188123
Toen ik dat hoorde over kilometers in het buitenland schoot er een schaterlach uit.

Compleet onrealistisch en onredelijk voorstel.. Dus ik ben benieuwd wat voor gedrocht de rest gaat zijn.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_205188139
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:50 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
als we allemaal in een kermisauto gaan rijden zijn er te weinig inkomsten van die accijnzen, dus er moet wel wat gebeuren in dat opzicht.
Er zal uiteindelijk wel meer accijns op stroom geheven worden, en natuurlijk wordt de salderingsregeling voor zonnepanelen ook al afgebouwd.
pi_205188184
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:50 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
We betalen al per kilometer.

Moet het nu dubbelop?

En in 2040 driedubbelop?
Tuurlijk, de fijnstofuitstoot van de banden moet ook worden gecompenseerd.

En natuurlijk ook van de fietsbanden. En van schoenzolen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_205188187
quote:
Het ligt volgens bronnen het meest voor de hand om daarvoor de kilometerstand van auto's aan te houden. Hiervoor zou je de stand van de kilometerteller tijdens de Algemene Periodieke Keuring (APK) kunnen gebruiken. Probleem is alleen wel dat nieuwe auto's pas na vier jaar een APK hoeven en daarna om het jaar. Om te voorkomen dat automobilisten ineens een grote som geld af moeten rekenen, zou je dan eerder de kilometerstand moeten laten vastleggen.
Ik ben hier wel voorstander van, m'n kilometerteller is al jaren kapot.
  donderdag 30 juni 2022 @ 10:59:35 #11
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_205188189
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:50 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
als we allemaal in een kermisauto gaan rijden zijn er te weinig inkomsten van die accijnzen, dus er moet wel wat gebeuren in dat opzicht.
Dit is exact de reden.
pi_205188195
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:51 schreef Straatcommando. het volgende:
Toen ik dat hoorde over kilometers in het buitenland schoot er een schaterlach uit.

Compleet onrealistisch en onredelijk voorstel.. Dus ik ben benieuwd wat voor gedrocht de rest gaat zijn.
Lijkt me eerlijk gezegd het meest realistische dat ze kunnen bedenken. Simpelweg de kilometerstand op moment A en op moment B, en het verschil betaal je. Gaat bij elektriciteit en gas niet anders.

Beter dan gedoe met registrerende kastjes, uitgebreide kentekenregistraties of dat soort ICT-oplossingen waarvan je nu al weet dat het een flop gaat worden.
  donderdag 30 juni 2022 @ 11:02:51 #13
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_205188204
Acht jaar is nog ver weg, wie weet wat er in de tussentijd nog allemaal gebeurt.
pi_205188210
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:51 schreef Straatcommando. het volgende:
Toen ik dat hoorde over kilometers in het buitenland schoot er een schaterlach uit.

Compleet onrealistisch en onredelijk voorstel.. Dus ik ben benieuwd wat voor gedrocht de rest gaat zijn.
Ja die kilometers in het buitenland kan ik echt niet begrijpen. Je betaald wegenbelasting voor de Nederlandse wegen, niet voor de buitenlandse. Zijn dit hoog gestudeerde mensen die dit verzinnen?
Sta trouwens nergens meer van te kijken met deze regering.
pi_205188227
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:03 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Ja die kilometers in het buitenland kan ik echt niet begrijpen. Je betaald wegenbelasting voor de Nederlandse wegen, niet voor de buitenlandse. Zijn dit hoog gestudeerde mensen die dit verzinnen?
Sta trouwens nergens meer van te kijken met deze regering.
Het AD legt het wat krom uit.

Er liggen 4 opties op tafel:
- een GPS bakje
- registratie alleen op bepaalde (snel)wegen met camera's
- een app op je telefoon
- kilometerstand

Optie 1 met GPS registratie lijkt de meeste kans te maken, dat systeem bestond in 2010 al.
Enige zijn dan de privacy bezwaren, je zal dus alleen het totaal aantal kilometers moeten registreren en geen locaties.

Dat "kilometers in het buitenland" verhaal heb je alleen als je het op basis van kilometerstand gaat doen.
pi_205188228
En motoren dan? Taxies? Treinen bussen?
Ik zwaai naar dieren.
pi_205188266
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:06 schreef Geerd het volgende:
En motoren dan? Taxies? Treinen bussen?
Vrachtverkeer komt wss eerder aan de beurt als pilot.
En overig verkeer zal de dans ook niet ontspringen.
  donderdag 30 juni 2022 @ 11:10:05 #18
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_205188268
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het AD legt het wat krom uit.

Er liggen 4 opties op tafel:
- een GPS bakje
- registratie alleen op bepaalde (snel)wegen met camera's
- een app op je telefoon
- kilometerstand

Optie 1 met GPS registratie lijkt de meeste kans te maken, dat systeem bestond in 2010 al.
Enige zijn dan de privacy bezwaren, je zal dus alleen het totaal aantal kilometers moeten registreren en geen locaties.

Dat "kilometers in het buitenland" verhaal heb je alleen als je het op basis van kilometerstand gaat doen.
Maar die GPS registratie, heeft buiten dat je alleen in Nederland betaald, toch weinig verschil met een kilometer teller?
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_205188297
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:10 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Maar die GPS registratie, heeft buiten dat je alleen in Nederland betaald, toch weinig verschil met een kilometer teller?
Dat je alleen in Nederland betaalt lijkt me sowieso een voorwaarde.
Een andere bijkomstigheid is dat men dat in de toekomst ook kan uitbreiden naar een spitsheffing, dus tarief op basis van locatie en tijd. Of dat er komt is niet zeker maar met GPS-registratie hou je die optie open richting de toekomst.

Daarnaast maakt het je onafhankelijk van apps (niet iedereen heeft een telefoon), verschillen in / fraude met kilometertellers en krijg je geen sluipverkeer over landweggetjes en door kleine dorpen (zoals bij camera's het geval zou kunnen zijn).
  donderdag 30 juni 2022 @ 11:14:21 #20
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205188317
Het is al de zoveelste keer dat ze het erover hebben en het is nog 8 jaar weg. We zien wel hoe die plannen eruit zien.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  donderdag 30 juni 2022 @ 11:15:45 #21
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_205188332
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:14 schreef monkyyy het volgende:
Het is al de zoveelste keer dat ze het erover hebben en het is nog 8 jaar weg. We zien wel hoe die plannen eruit zien.
Rutte heeft niet eens een herinnering meer aan vorige week, laat staan dat hij over 8 jaar nog van dit plannetje weet.
pi_205188336
Tot iedereen massaal dan maar gaat thuiswerken want dan voorkom je het maken van kilometers waar je voor moet betalen. Wat je zal moeten betalen voor het rekeningrijden is vast meer dan wat je extra kwijt bent aan wat extra stoken, koffie en de 4-laagse rollen wc-papier.
Weg inkomsten en dan kunnen we naar de volgende belasting op iets om toch weer de poen binnen te halen.
pi_205188342
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:14 schreef monkyyy het volgende:
Het is al de zoveelste keer dat ze het erover hebben en het is nog 8 jaar weg. We zien wel hoe die plannen eruit zien.
Met als verschil dat de inkomsten van brandstofaccijnzen nu ook echt gaan wegvallen.
Vanaf 2025 kan je als zakelijk rijder alleen nog maar een EV leasen.
Vanaf 2030 kan je alleen nog een EV als nieuwe auto kopen.

De motivatie is er nu wat meer, zeg maar ;)
  donderdag 30 juni 2022 @ 11:17:24 #24
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205188353
:')

Wat een totale achterlijkheid dit.

Alles wat er in politiek den haag op het moment wordt bedacht is nadelig voor iedereen in de samenleving.

Ga. Weg.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_205188359
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:16 schreef xFriendx het volgende:
Tot iedereen massaal dan maar gaat thuiswerken want dan voorkom je het maken van kilometers waar je voor moet betalen. Wat je zal moeten betalen voor het rekeningrijden is vast meer dan wat je extra kwijt bent aan wat extra stoken, koffie en de 4-laagse rollen wc-papier.
Weg inkomsten en dan kunnen we naar de volgende belasting op iets om toch weer de poen binnen te halen.
Files kosten de "BV Nederland" ook ieder jaar miljarden, dus ik denk niet dat de overheid daar veel op zou verliezen.
En een bouwvakker of verpleegkundige die thuiswerkt dat wordt sowieso wat ingewikkeld.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')