Mensen met lagere inkomens doen al een tijdje niet meer mee in Nederland. Als er een groep systematisch wordt opgeofferd aan het altaar van allerhande goedbedoelde maatregelen om "het land leefbaar te houden" dan is die het wel. Voor de royale verdieners allemaal geen probleem: elektrisch rijden, rekeningrijden, warmtepomp, isoleren. Modaal en onder mag straks blij zijn uberhaupt nog een vrij besteedbaar inkomen te hebben na te hebben voldaan aan al deze ondoordachte maatregelen. Ondoordacht, omdat men maar niet wil morrelen aan de grootste verkloter van alles in deze samenleving, de onrealistische en onhoudbare ideologie van eeuwige economische groei,quote:Op zaterdag 2 juli 2022 09:30 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat kan jij wel een kulargument vinden, maar mensen met een laag inkomen die werken in de haven, op een industrieterrein, in de bouw, in de zorg, en nog vele anderen die werken op een lastige locatie of op onregelmatige tijden, hebben doorgaans geen goed (OV-)alternatief voor de auto. En ook niet de financiële middelen om in de huidige woningmarkt dichterbij het werk te gaan wonen, een elektrische auto aan te schaffen en zonnepanelen op het dak te leggen om die op te laden. Die groep betaalt straks dus jarenlang dubbel aan accijnzen en kilometerheffing, en dat gaat gewoon om miljoenen mensen.
Zonder groei zijn de klimaatproblemen nog net zo groot als nu maar dat wist je vermoedelijk al.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mensen met lagere inkomens doen al een tijdje niet meer mee in Nederland. Als er een groep systematisch wordt opgeofferd aan het altaar van allerhande goedbedoelde maatregelen om "het land leefbaar te houden" dan is die het wel. Voor de royale verdieners allemaal geen probleem: elektrisch rijden, rekeningrijden, warmtepomp, isoleren. Modaal en onder mag straks blij zijn uberhaupt nog een vrij besteedbaar inkomen te hebben na te hebben voldaan aan al deze ondoordachte maatregelen. Ondoordacht, omdat men maar niet wil morrelen aan de grootste verkloter van alles in deze samenleving, de onrealistische en onhoudbare ideologie van eeuwige economische groei,
Ik heb het dan ook niet enkel over klimaatproblemen.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zonder groei zijn de klimaatproblemen nog net zo groot als nu maar dat wist je vermoedelijk al.
quote:Op zaterdag 2 juli 2022 11:52 schreef RamboDirk het volgende:
Ik betaal nu 0,048 cent belasting per kilometer. Ben benieuwd, zal wel meer wordendie berekening snap ik niet... je zit er een factor 100 naast, waar komt die vandaan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
Alle zaken in jouw post dir je noemt gaan over klimaat maatregelen. Warmtepomp, elektrisch rijden, isoleren en rekeningrijden. Allemaal direkt of indirekt gerelateerd aan klimaat en niet aan economische groei.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook niet enkel over klimaatproblemen.
Het zijn voorbeelden over hoe men mee moet in die goede bedoelingen zonder dat nagedacht wordt wat dat betekent voor mensen met lagere inkomens. En nee, 500 euro extra gaat dat allemaal niet compenseren.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Alle zaken in jouw post dir je noemt gaan over klimaat maatregelen. Warmtepomp, elektrisch rijden, isoleren en rekeningrijden. Allemaal direkt of indirekt gerelateerd aan klimaat en niet aan economische groei.
Bij D66 kunnen mensen de kolere krijgen, inhoudsloze partij zonder ruggengraat die het klimaat gekaapt heeft omdat ze hun eigen inhoud overboord gekieperd hebben.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook niet enkel over klimaatproblemen.
Veel goedkoper om ook voor elektrische auto´s een wegenbelasting in te voeren, is deze rompslomp niet nodig.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 23:40 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Wat is het alternatief? Er vallen op termijn enorme belastinginkomsten weg, dus die moeten linksom of rechtsom toch ergens vandaan komen. We kunnen ook andere belastingen verhogen, maar dan weet je zeker dat je moet betalen. Hier heb je zelf in ieder geval nog invloed op.
Bijkomend voordeel is dat een groot aantal mensen die echt veel km's rijden dat voornamelijk zakelijk zullen doen. Prima dus om werkgevers daar de rekening voor te laten betalen.
Wegenbelasting vangt de accijns niet op.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Veel goedkoper om ook voor elektrische auto´s een wegenbelasting in te voeren, is deze rompslomp niet nodig.
Vanaf 2024 betalen EV auto's wegenbelastingquote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Veel goedkoper om ook voor elektrische auto´s een wegenbelasting in te voeren, is deze rompslomp niet nodig.
Je kan toch berekenen met hoeveel die omhoog zou moeten bij het wegvallen van de accijns?quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wegenbelasting vangt de accijns niet op.
Minder geld weggooien aan dingen die niet rendabel zijn of geen nut hebben.quote:
Ja, dat kan.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je kan toch berekenen met hoeveel die omhoog zou moeten bij het wegvallen van de accijns?
Daar heb je wel een valide punt mee inderdaad.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, dat kan.
Als je 3.500 per jaar rijdt met een benzineauto die 1 op 15 loopt dan betaal je (3.500 / 15) x 0,8 = ¤187 accijns per jaar.
Als je 12.000km per jaar rijdt met een benzineauto die 1 op 15 loopt dan betaal je (12.000 / 15) x 0,8 = ¤640 accijns per jaar.
Als je 50.000km per jaar rijdt met een benzineauto die 1 op 15 loopt dan betaal je (50.000 / 15) x 0,8 = ¤2.667 accijns per jaar.
Je begrijpt wie er genaaid worden als je de wegenbelasting gebruikt om accijns inkomsten te compenseren: degenen die het minst rijden.
Wie worden er gematst? Degenen die het meest rijden.
Lijkt me niet helemaal hoe het bedoeld is.
In de praktijk zal het om zo'n ((120.000.000.000 / 15) x 0,65) / 8.900.000 = ¤584 per jaar gaan wat je extra aan wegenbelasting zou moeten betalen dan, ongeacht of je rijdt of niet.
Uiteindelijk gaat er dan meer gereden worden. Dat vergt extra investeringen in het wegennet en daar is extra belastinggeld voor nodig.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daar heb je wel een valide punt mee inderdaad.
Tjah, in dat kader snap ik het wel. Of toe gaan naar minder budget als overheid..
Je weet het toch nooit onder aan de streep. Al die mensen die de weg op moeten verdienen misschien wel heel veel centjes voor de bv Nederland.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat er dan meer gereden worden. Dat vergt extra investeringen in het wegennet en daar is extra belastinggeld voor nodig.
Uiteindelijk is het niet zo'n gek idee om mensen te motiveren om minder kilometers te maken.
Als ik dan lees dat 1 user hier jaarlijks 70.000km per jaar rijdt (alleen al 300km dagelijks woon- werkverkeer) omdat z'n vrouw niet wil verhuizen (ivm werk) dan moet je je afvragen of dat niet wat minder kan.
Omdat een rijkere doorgaans meer keuze heeft om iets aan zijn probleem te doen. Die kan een elektrische auto kopen, zonnepanelen op het dak leggen, dichterbij het werk gaan wonen en afhankelijk van de aard van het werk ook vaker zijn forenzenverkeer reduceren. Een simpele havenarbeider heeft daarvoor de gelegenheid niet.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 11:59 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Nu betaalt iedereen hetzelfde aan accijns bij de pomp en aan wegenbelasting, ongeacht het inkomen, maar krijgen de rijkeren lease-auto's van de zaak en hoeven ze minder wegenbelasting te betalen als ze een duurdere elektrische auto rijden. Dus hoe gaat de voorgestelde nieuwe aanpak in jouw ogen denivellerend werken ten opzichte van het huidige systeem dat overduidelijk in het voordeel is van de vermogenden?
Een groot deel van die belastingen vloeien gewoon naar de algemene middelen hè. Het is niet dat dat hele bedrag noodzakelijk is om het wegennet in stand te houden.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, dat kan.
Als je 3.500 per jaar rijdt met een benzineauto die 1 op 15 loopt dan betaal je (3.500 / 15) x 0,8 = ¤187 accijns per jaar.
Als je 12.000km per jaar rijdt met een benzineauto die 1 op 15 loopt dan betaal je (12.000 / 15) x 0,8 = ¤640 accijns per jaar.
Als je 50.000km per jaar rijdt met een benzineauto die 1 op 15 loopt dan betaal je (50.000 / 15) x 0,8 = ¤2.667 accijns per jaar.
Je begrijpt wie er genaaid worden als je de wegenbelasting gebruikt om accijns inkomsten te compenseren: degenen die het minst rijden.
Wie worden er gematst? Degenen die het meest rijden.
Lijkt me niet helemaal hoe het bedoeld is.
In de praktijk zal het om zo'n ((120.000.000.000 / 15) x 0,65) / 8.900.000 = ¤584 per jaar gaan wat je extra aan wegenbelasting zou moeten betalen dan, ongeacht of je rijdt of niet.
En als het een vlak bedrag is, stimuleert dat niet echt om minder te gaan rijden dus zal die 120.000.000.000 wat hoger uitkomen, files toenemen, etc.
Dat zou kunnen, blijkbaar is er dan behoefte aan meer vervoerskilometers, dan moet de overheid dat faciliteren. Wellicht kan er minder geld naar het OV, beetje het nieuws volgend krijg ik de indruk dat daar minder vraag naar is.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat er dan meer gereden worden. Dat vergt extra investeringen in het wegennet en daar is extra belastinggeld voor nodig.
Uiteindelijk is het niet zo'n gek idee om mensen te motiveren om minder kilometers te maken.
Als ik dan lees dat 1 user hier jaarlijks 70.000km per jaar rijdt (alleen al 300km dagelijks woon- werkverkeer) omdat z'n vrouw niet wil verhuizen (ivm werk) dan moet je je afvragen of dat niet wat minder kan.
Ja, maar in de huidige opzet zit dat verschil in aanpassingsvermogen ook al. Dus waarom is dit dan extra denivellerend?quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:47 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Omdat een rijkere doorgaans meer keuze heeft om iets aan zijn probleem te doen. Die kan een elektrische auto kopen, zonnepanelen op het dak leggen, dichterbij het werk gaan wonen en afhankelijk van de aard van het werk ook vaker zijn forenzenverkeer reduceren. Een simpele havenarbeider heeft daarvoor de gelegenheid niet.
Je kiest er toch zelf voor om in 1 of ander afgelegen dorp te gaan wonen.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:45 schreef quo_ het volgende:
Als plattelander voel ik me behoorlijk genept. Mijn enkele reis naar mijn werk kost een half uur per auto en ik sta uiteraard nooit in de file file. Voor de lol even in de ov planner gekeken. Zelfde reisje kost tot 2,5 uur waarvan een half uur met de benenwagen.
In 2030 heb ik de schaapjes wel op het droge en hoef niet meer naar mijn werk dus per saldo gaat het mij alleen maar geld opleveren. Maar het geeft wel heel duidelijk de kloof aan tussen volledig randstad georienteerde politici en de rest van onze samenleving.
Hoe gaat het je precies geld opleveren dan?quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:45 schreef quo_ het volgende:
Als plattelander voel ik me behoorlijk genept. Mijn enkele reis naar mijn werk kost een half uur per auto en ik sta uiteraard nooit in de file file. Voor de lol even in de ov planner gekeken. Zelfde reisje kost tot 2,5 uur waarvan een half uur met de benenwagen.
In 2030 heb ik de schaapjes wel op het droge en hoef niet meer naar mijn werk dus per saldo gaat het mij alleen maar geld opleveren. Maar het geeft wel heel duidelijk de kloof aan tussen volledig randstad georienteerde politici en de rest van onze samenleving.
_!quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:49 schreef Rode_Wijn het volgende:
Je kiest er toch zelf voor om in 1 of ander afgelegen dorp te gaan wonen.
Daar wordt ook niet mysterieus over gedaan door de hoge heren in den haagquote:Op zaterdag 2 juli 2022 13:58 schreef Akkerdjie het volgende:
Dit lijkt me in den beginne vooral een manier om het verlies aan accijns op benzine op te vangen, net als het afschaffen van de salderingsregeling op zonnepanelen. Dat het tegelijkertijd ook nog een politieke agenda bedient is mooi meegenomen.
Dank voor deze arrogante reactie. Een betere ondersteuning bij het punt wat ik wilde maken had ik me niet kunnen wensen.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:49 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Je kiest er toch zelf voor om in 1 of ander afgelegen dorp te gaan wonen.
Achteraf gaan wonen en zeiken over bereikbaarheid is immer een onterechte klachtquote:
Alsof buiten de randstad nooit files staan. De A1 A28 of heel Brabant kunnen ook flink vast staan.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:45 schreef quo_ het volgende:
Als plattelander voel ik me behoorlijk genept. Mijn enkele reis naar mijn werk kost een half uur per auto en ik sta uiteraard nooit in de file file. Voor de lol even in de ov planner gekeken. Zelfde reisje kost tot 2,5 uur waarvan een half uur met de benenwagen.
In 2030 heb ik de schaapjes wel op het droge en hoef niet meer naar mijn werk dus per saldo gaat het mij alleen maar geld opleveren. Maar het geeft wel heel duidelijk de kloof aan tussen volledig randstad georienteerde politici en de rest van onze samenleving.
Ook zeiken dan dat er geen supermarkt is of slager. En maar 1 kroeg die te hoge prijzen rekent. En natuurlijk dat het altijd naar mest ruikt.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:52 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dank voor deze arrogante reactie. Een betere ondersteuning bij het punt wat ik wilde maken had ik me niet kunnen wensen.
Dus jij gaat al ergens van uit begrijp ik?quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:54 schreef Rode_Wijn het volgende:
Achteraf gaan wonen en zeiken over bereikbaarheid is immer een onterechte klacht
Wat is nou precies je probleem? Je moet een half uur naar je werk rijden. Oke, en nu?quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:52 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dank voor deze arrogante reactie. Een betere ondersteuning bij het punt wat ik wilde maken had ik me niet kunnen wensen.
Als de woon-werk kilometers vervallen hou ik op jaarbasis misschien maar een kwart van mijn huidige kilometers over.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:50 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Hoe gaat het je precies geld opleveren dan?
Waar ga ik vanuit dan volgens jou?quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus jij gaat al ergens van uit begrijp ik?
Ja, als je minder rijdt heb je minder rijkosten. Dus?quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:56 schreef quo_ het volgende:
[..]
Als de woon-werk kilometers vervallen hou ik op jaarbasis misschien maar een kwart van mijn huidige kilometers over.
Dan moet het wel heel raar lopen wil het rekening rijden niet goedkoper uit vallen.
Dat men ergens gaat wonen nadat de spelregels veranderd zijn. Als je in bv de omgeving van Lelystad gaat wonen en ze gaan 10 jaar later Lelystad airport als hub voor Schiphol gebruiken gaat je argument nl. niet op.quote:
De bereikbaarheid in een dorp is gewoon ruk. Dat is al sinds de jaren 90 zo. Dat je vervolgens gaat zeiken daarover omdat auto rijden duurder wordt heb ik geen begrip voor. Je hebt jezelf van die auto afhankelijk gemaakt. Echt zo'n rubber tegel opmerking: ja ik wil tussen de weilanden wonen maar wel met de bereikbaarheid van amsterdam cs.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 18:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat men ergens gaat wonen nadat de spelregels veranderd zijn. Als je in bv de omgeving van Lelystad gaat wonen en ze gaan 10 jaar later Lelystad airport als h
Ergo, het gaat nog meer geld kosten om uberhaupt op je werk te verschijnen... Nog even en je kunt maar beter steun gaan trekken.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:56 schreef EinarBoe het volgende:
Wat is nou precies je probleem? Je moet een half uur naar je werk rijden. Oke, en nu?
Hoezo gaat het 'nog meer geld kosten' om op je werk te verschijnen? Welke berekening zit daar achter? Een half uur rijden is overigens niet zo duur en je hebt ook nog eens de reiskostenvergoeding per kilometer die vrij veel van de kosten opvangt.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 18:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ergo, het gaat nog meer geld kosten om uberhaupt op je werk te verschijnen... Nog even en je kunt maar beter steun gaan trekken.
Dus eigenlijk geef je gewoon toe dat de spelregels eenzijdig aangepast worden?quote:Op zaterdag 2 juli 2022 18:07 schreef Rode_Wijn het volgende:
De bereikbaarheid in een dorp is gewoon ruk. Dat is al sinds de jaren 90 zo. Dat je vervolgens gaat zeiken daarover omdat auto rijden duurder wordt heb ik geen begrip voor. Je hebt jezelf van die auto afhankelijk gemaakt. Echt zo'n rubber tegel opmerking: ja ik wil tussen de weilanden wonen maar wel met de bereikbaarheid van amsterdam cs.
Als je goedkoper uit wil zijn moet je maar in hartje Amsterdam gaan wonen lees ik ook nog !quote:Op zaterdag 2 juli 2022 18:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus eigenlijk geef je gewoon toe dat de spelregels eenzijdig aangepast worden?
Een half uur is ongeveer 40 km enkele reis. Bij 80 km per dag gaat het 2.5 keer zo duur worden volgens de rekenvoorbeelden... Ik verzin het niet he.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 18:10 schreef EinarBoe het volgende:
Hoezo gaat het 'nog meer geld kosten' om op je werk te verschijnen? Welke berekening zit daar achter? Een half uur rijden is overigens niet zo duur en je hebt ook nog eens de reiskostenvergoeding per kilometer die vrij veel van de kosten opvangt.
Nee. Ik zeg dat je je afhankelijk maakt en dat is dom gedrag.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 18:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus eigenlijk geef je gewoon toe dat de spelregels eenzijdig aangepast worden?
Geenstijl, dus niet gelezen. Ik wil wel een echte berekening zien waarin alle factoren en onzekerheden worden meegenomen en niet een uit de duim gezogen zeikverhaal van een club vastgelopen schoolverlaters.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 18:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een half uur is ongeveer 40 km enkele reis. Bij 80 km per dag gaat het 2.5 keer zo duur worden volgens de rekenvoorbeelden... Ik verzin het niet he.
https://www.geenstijl.nl/5165736/lalalala-geld/
Heb jij een berekening dat het anders gaat worden dan?quote:Op zaterdag 2 juli 2022 18:14 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Geenstijl, dus niet gelezen. Ik wil wel een echte berekening zien waarin alle factoren en onzekerheden worden meegenomen en niet een uit de duim gezogen zeikverhaal van een club vastgelopen schoolverlaters.
Nee, maar ik sta dan ook niet vooraan om als beroepsklager te klagen dat alles hoe dan ook duurder gaat worden zonder verdere onderbouwing. Ik ben benieuwd waarom alles duurder zou gaan worden.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 18:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Heb jij een berekening dat het anders gaat worden dan?
En als je afhankelijk bent van het OV?quote:Op zaterdag 2 juli 2022 18:13 schreef Rode_Wijn het volgende:
Nee. Ik zeg dat je je afhankelijk maakt en dat is dom gedrag.
Maar jij hebt helemaal niks begrijp ik?quote:Op zaterdag 2 juli 2022 18:17 schreef EinarBoe het volgende:
Nee, maar ik sta dan ook niet vooraan om als beroepsklager te klagen dat alles hoe dan ook duurder gaat worden zonder verdere onderbouwing. Ik ben benieuwd waarom alles duurder zou gaan worden.
quote:Op zaterdag 2 juli 2022 18:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar jij hebt helemaal niks begrijp ik?
Dat zegt verder niks over de prijs van de eerder genoemde afstand van 80km per dag. Ik heb al eens eerder gepost dat rekeningrijden boven de 8km enkele reis met een benzine Polo al duurder is dan de MRB... 6.7 Ct/km was het basistarief bij de vorige plannen en dat was dan budget-/ kostenneutraal (lees: het moet hetzelfde opleveren dan nu). En dan reken ik in dit geval alleen nog maar met de MRB, de brandstofaccijnzen/ belastingen komen daar feitelijk nog een keer bovenop.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 18:45 schreef EinarBoe het volgende:
De nieuwe taks moet evenveel opbrengen als de huidige wegenbelasting, zo bevestigen ingewijden over de rekeningrijden-plannen die minister Mark Harbers (Infrastructuur) en staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) morgen met hun collega's bespreken. Alleen voor mensen die veel rijden komt het er dan op neer dat zij meer moeten gaan betalen dan nu. Mensen die weinig kilometers maken, zijn relatief goedkoop uit
Uit de OP. Ik zie niets schokkends.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |