abonnement Unibet Coolblue
  Beste debater 2022 zaterdag 2 juli 2022 @ 12:02:48 #201
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205209236
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 09:30 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dat kan jij wel een kulargument vinden, maar mensen met een laag inkomen die werken in de haven, op een industrieterrein, in de bouw, in de zorg, en nog vele anderen die werken op een lastige locatie of op onregelmatige tijden, hebben doorgaans geen goed (OV-)alternatief voor de auto. En ook niet de financiële middelen om in de huidige woningmarkt dichterbij het werk te gaan wonen, een elektrische auto aan te schaffen en zonnepanelen op het dak te leggen om die op te laden. Die groep betaalt straks dus jarenlang dubbel aan accijnzen en kilometerheffing, en dat gaat gewoon om miljoenen mensen.
Mensen met lagere inkomens doen al een tijdje niet meer mee in Nederland. Als er een groep systematisch wordt opgeofferd aan het altaar van allerhande goedbedoelde maatregelen om "het land leefbaar te houden" dan is die het wel. Voor de royale verdieners allemaal geen probleem: elektrisch rijden, rekeningrijden, warmtepomp, isoleren. Modaal en onder mag straks blij zijn uberhaupt nog een vrij besteedbaar inkomen te hebben na te hebben voldaan aan al deze ondoordachte maatregelen. Ondoordacht, omdat men maar niet wil morrelen aan de grootste verkloter van alles in deze samenleving, de onrealistische en onhoudbare ideologie van eeuwige economische groei,
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator zaterdag 2 juli 2022 @ 12:07:26 #202
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205209298
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:02 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Mensen met lagere inkomens doen al een tijdje niet meer mee in Nederland. Als er een groep systematisch wordt opgeofferd aan het altaar van allerhande goedbedoelde maatregelen om "het land leefbaar te houden" dan is die het wel. Voor de royale verdieners allemaal geen probleem: elektrisch rijden, rekeningrijden, warmtepomp, isoleren. Modaal en onder mag straks blij zijn uberhaupt nog een vrij besteedbaar inkomen te hebben na te hebben voldaan aan al deze ondoordachte maatregelen. Ondoordacht, omdat men maar niet wil morrelen aan de grootste verkloter van alles in deze samenleving, de onrealistische en onhoudbare ideologie van eeuwige economische groei,
Zonder groei zijn de klimaatproblemen nog net zo groot als nu maar dat wist je vermoedelijk al.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste debater 2022 zaterdag 2 juli 2022 @ 12:08:40 #203
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205209311
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Zonder groei zijn de klimaatproblemen nog net zo groot als nu maar dat wist je vermoedelijk al.
Ik heb het dan ook niet enkel over klimaatproblemen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_205209336
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 11:52 schreef RamboDirk het volgende:
Ik betaal nu 0,048 cent belasting per kilometer. Ben benieuwd, zal wel meer worden :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
die berekening snap ik niet... je zit er een factor 100 naast, waar komt die vandaan?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator zaterdag 2 juli 2022 @ 12:12:20 #205
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205209339
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik heb het dan ook niet enkel over klimaatproblemen.
Alle zaken in jouw post dir je noemt gaan over klimaat maatregelen. Warmtepomp, elektrisch rijden, isoleren en rekeningrijden. Allemaal direkt of indirekt gerelateerd aan klimaat en niet aan economische groei.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste debater 2022 zaterdag 2 juli 2022 @ 12:13:58 #206
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205209351
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:12 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Alle zaken in jouw post dir je noemt gaan over klimaat maatregelen. Warmtepomp, elektrisch rijden, isoleren en rekeningrijden. Allemaal direkt of indirekt gerelateerd aan klimaat en niet aan economische groei.
Het zijn voorbeelden over hoe men mee moet in die goede bedoelingen zonder dat nagedacht wordt wat dat betekent voor mensen met lagere inkomens. En nee, 500 euro extra gaat dat allemaal niet compenseren.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_205209361
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik heb het dan ook niet enkel over klimaatproblemen.
Bij D66 kunnen mensen de kolere krijgen, inhoudsloze partij zonder ruggengraat die het klimaat gekaapt heeft omdat ze hun eigen inhoud overboord gekieperd hebben.
Het is koud, het is guur....
pi_205209362
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 23:40 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Wat is het alternatief? Er vallen op termijn enorme belastinginkomsten weg, dus die moeten linksom of rechtsom toch ergens vandaan komen. We kunnen ook andere belastingen verhogen, maar dan weet je zeker dat je moet betalen. Hier heb je zelf in ieder geval nog invloed op.

Bijkomend voordeel is dat een groot aantal mensen die echt veel km's rijden dat voornamelijk zakelijk zullen doen. Prima dus om werkgevers daar de rekening voor te laten betalen.
Veel goedkoper om ook voor elektrische auto´s een wegenbelasting in te voeren, is deze rompslomp niet nodig.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205209409
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Veel goedkoper om ook voor elektrische auto´s een wegenbelasting in te voeren, is deze rompslomp niet nodig.
Wegenbelasting vangt de accijns niet op.
  Moderator zaterdag 2 juli 2022 @ 12:24:02 #210
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205209418
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Veel goedkoper om ook voor elektrische auto´s een wegenbelasting in te voeren, is deze rompslomp niet nodig.
Vanaf 2024 betalen EV auto's wegenbelasting
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205209422
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wegenbelasting vangt de accijns niet op.
Je kan toch berekenen met hoeveel die omhoog zou moeten bij het wegvallen van de accijns?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 12:24:22 #212
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205209423
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 23:40 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Wat is het alternatief?
Minder geld weggooien aan dingen die niet rendabel zijn of geen nut hebben.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_205209480
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:24 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je kan toch berekenen met hoeveel die omhoog zou moeten bij het wegvallen van de accijns?
Ja, dat kan.

Als je 3.500 per jaar rijdt met een benzineauto die 1 op 15 loopt dan betaal je (3.500 / 15) x 0,8 = ¤187 accijns per jaar.
Als je 12.000km per jaar rijdt met een benzineauto die 1 op 15 loopt dan betaal je (12.000 / 15) x 0,8 = ¤640 accijns per jaar.
Als je 50.000km per jaar rijdt met een benzineauto die 1 op 15 loopt dan betaal je (50.000 / 15) x 0,8 = ¤2.667 accijns per jaar.

Je begrijpt wie er genaaid worden als je de wegenbelasting gebruikt om accijns inkomsten te compenseren: degenen die het minst rijden.
Wie worden er gematst? Degenen die het meest rijden.

Lijkt me niet helemaal hoe het bedoeld is.

In de praktijk zal het om zo'n ((120.000.000.000 / 15) x 0,65) / 8.900.000 = ¤584 per jaar gaan wat je extra aan wegenbelasting zou moeten betalen dan, ongeacht of je rijdt of niet.

En als het een vlak bedrag is, stimuleert dat niet echt om minder te gaan rijden dus zal die 120.000.000.000 wat hoger uitkomen, files toenemen, etc.
pi_205209513
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, dat kan.

Als je 3.500 per jaar rijdt met een benzineauto die 1 op 15 loopt dan betaal je (3.500 / 15) x 0,8 = ¤187 accijns per jaar.
Als je 12.000km per jaar rijdt met een benzineauto die 1 op 15 loopt dan betaal je (12.000 / 15) x 0,8 = ¤640 accijns per jaar.
Als je 50.000km per jaar rijdt met een benzineauto die 1 op 15 loopt dan betaal je (50.000 / 15) x 0,8 = ¤2.667 accijns per jaar.

Je begrijpt wie er genaaid worden als je de wegenbelasting gebruikt om accijns inkomsten te compenseren: degenen die het minst rijden.
Wie worden er gematst? Degenen die het meest rijden.

Lijkt me niet helemaal hoe het bedoeld is.

In de praktijk zal het om zo'n ((120.000.000.000 / 15) x 0,65) / 8.900.000 = ¤584 per jaar gaan wat je extra aan wegenbelasting zou moeten betalen dan, ongeacht of je rijdt of niet.
Daar heb je wel een valide punt mee inderdaad.

Tjah, in dat kader snap ik het wel. Of toe gaan naar minder budget als overheid..
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205209554
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:35 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Daar heb je wel een valide punt mee inderdaad.

Tjah, in dat kader snap ik het wel. Of toe gaan naar minder budget als overheid..
Uiteindelijk gaat er dan meer gereden worden. Dat vergt extra investeringen in het wegennet en daar is extra belastinggeld voor nodig.

Uiteindelijk is het niet zo'n gek idee om mensen te motiveren om minder kilometers te maken.

Als ik dan lees dat 1 user hier jaarlijks 70.000km per jaar rijdt (alleen al 300km dagelijks woon- werkverkeer) omdat z'n vrouw niet wil verhuizen (ivm werk) dan moet je je afvragen of dat niet wat minder kan.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 12:45:48 #216
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_205209613
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteindelijk gaat er dan meer gereden worden. Dat vergt extra investeringen in het wegennet en daar is extra belastinggeld voor nodig.

Uiteindelijk is het niet zo'n gek idee om mensen te motiveren om minder kilometers te maken.

Als ik dan lees dat 1 user hier jaarlijks 70.000km per jaar rijdt (alleen al 300km dagelijks woon- werkverkeer) omdat z'n vrouw niet wil verhuizen (ivm werk) dan moet je je afvragen of dat niet wat minder kan.
Je weet het toch nooit onder aan de streep. Al die mensen die de weg op moeten verdienen misschien wel heel veel centjes voor de bv Nederland.
pi_205209634
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 11:59 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Nu betaalt iedereen hetzelfde aan accijns bij de pomp en aan wegenbelasting, ongeacht het inkomen, maar krijgen de rijkeren lease-auto's van de zaak en hoeven ze minder wegenbelasting te betalen als ze een duurdere elektrische auto rijden. Dus hoe gaat de voorgestelde nieuwe aanpak in jouw ogen denivellerend werken ten opzichte van het huidige systeem dat overduidelijk in het voordeel is van de vermogenden?
Omdat een rijkere doorgaans meer keuze heeft om iets aan zijn probleem te doen. Die kan een elektrische auto kopen, zonnepanelen op het dak leggen, dichterbij het werk gaan wonen en afhankelijk van de aard van het werk ook vaker zijn forenzenverkeer reduceren. Een simpele havenarbeider heeft daarvoor de gelegenheid niet.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_205209678
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, dat kan.

Als je 3.500 per jaar rijdt met een benzineauto die 1 op 15 loopt dan betaal je (3.500 / 15) x 0,8 = ¤187 accijns per jaar.
Als je 12.000km per jaar rijdt met een benzineauto die 1 op 15 loopt dan betaal je (12.000 / 15) x 0,8 = ¤640 accijns per jaar.
Als je 50.000km per jaar rijdt met een benzineauto die 1 op 15 loopt dan betaal je (50.000 / 15) x 0,8 = ¤2.667 accijns per jaar.

Je begrijpt wie er genaaid worden als je de wegenbelasting gebruikt om accijns inkomsten te compenseren: degenen die het minst rijden.
Wie worden er gematst? Degenen die het meest rijden.

Lijkt me niet helemaal hoe het bedoeld is.

In de praktijk zal het om zo'n ((120.000.000.000 / 15) x 0,65) / 8.900.000 = ¤584 per jaar gaan wat je extra aan wegenbelasting zou moeten betalen dan, ongeacht of je rijdt of niet.

En als het een vlak bedrag is, stimuleert dat niet echt om minder te gaan rijden dus zal die 120.000.000.000 wat hoger uitkomen, files toenemen, etc.
Een groot deel van die belastingen vloeien gewoon naar de algemene middelen hè. Het is niet dat dat hele bedrag noodzakelijk is om het wegennet in stand te houden.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_205210328
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteindelijk gaat er dan meer gereden worden. Dat vergt extra investeringen in het wegennet en daar is extra belastinggeld voor nodig.

Uiteindelijk is het niet zo'n gek idee om mensen te motiveren om minder kilometers te maken.

Als ik dan lees dat 1 user hier jaarlijks 70.000km per jaar rijdt (alleen al 300km dagelijks woon- werkverkeer) omdat z'n vrouw niet wil verhuizen (ivm werk) dan moet je je afvragen of dat niet wat minder kan.
Dat zou kunnen, blijkbaar is er dan behoefte aan meer vervoerskilometers, dan moet de overheid dat faciliteren. Wellicht kan er minder geld naar het OV, beetje het nieuws volgend krijg ik de indruk dat daar minder vraag naar is.

Its all about choices and priorities.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 13:46:58 #220
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205210362
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:47 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Omdat een rijkere doorgaans meer keuze heeft om iets aan zijn probleem te doen. Die kan een elektrische auto kopen, zonnepanelen op het dak leggen, dichterbij het werk gaan wonen en afhankelijk van de aard van het werk ook vaker zijn forenzenverkeer reduceren. Een simpele havenarbeider heeft daarvoor de gelegenheid niet.
Ja, maar in de huidige opzet zit dat verschil in aanpassingsvermogen ook al. Dus waarom is dit dan extra denivellerend?
pi_205210500
Dit lijkt me in den beginne vooral een manier om het verlies aan accijns op benzine op te vangen, net als het afschaffen van de salderingsregeling op zonnepanelen. Dat het tegelijkertijd ook nog een politieke agenda bedient is mooi meegenomen.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_205213453
Als plattelander voel ik me behoorlijk genept. Mijn enkele reis naar mijn werk kost een half uur per auto en ik sta uiteraard nooit in de file file. Voor de lol even in de ov planner gekeken. Zelfde reisje kost tot 2,5 uur waarvan een half uur met de benenwagen.

In 2030 heb ik de schaapjes wel op het droge en hoef niet meer naar mijn werk dus per saldo gaat het mij alleen maar geld opleveren. Maar het geeft wel heel duidelijk de kloof aan tussen volledig randstad georienteerde politici en de rest van onze samenleving.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  zaterdag 2 juli 2022 @ 17:49:00 #223
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205213494
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 17:45 schreef quo_ het volgende:
Als plattelander voel ik me behoorlijk genept. Mijn enkele reis naar mijn werk kost een half uur per auto en ik sta uiteraard nooit in de file file. Voor de lol even in de ov planner gekeken. Zelfde reisje kost tot 2,5 uur waarvan een half uur met de benenwagen.

In 2030 heb ik de schaapjes wel op het droge en hoef niet meer naar mijn werk dus per saldo gaat het mij alleen maar geld opleveren. Maar het geeft wel heel duidelijk de kloof aan tussen volledig randstad georienteerde politici en de rest van onze samenleving.
Je kiest er toch zelf voor om in 1 of ander afgelegen dorp te gaan wonen.

Net zoals die mensen die in de achtertuin van Schiphol gaan wonen om vervolgens te janken over geluidsoverlast
  zaterdag 2 juli 2022 @ 17:50:01 #224
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205213505
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 17:45 schreef quo_ het volgende:
Als plattelander voel ik me behoorlijk genept. Mijn enkele reis naar mijn werk kost een half uur per auto en ik sta uiteraard nooit in de file file. Voor de lol even in de ov planner gekeken. Zelfde reisje kost tot 2,5 uur waarvan een half uur met de benenwagen.

In 2030 heb ik de schaapjes wel op het droge en hoef niet meer naar mijn werk dus per saldo gaat het mij alleen maar geld opleveren. Maar het geeft wel heel duidelijk de kloof aan tussen volledig randstad georienteerde politici en de rest van onze samenleving.
Hoe gaat het je precies geld opleveren dan?
  zaterdag 2 juli 2022 @ 17:51:39 #225
13456 AchJa
Shut up!!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')