quote:Lilianne Ploumen stapt op als fractieleider van de Partij van de Arbeid. Ook vertrekt ze uit de Tweede Kamer, zo meldt ze op Twitter. Ze laat weten per direct te stoppen, in de verklaring. Ze zegt 'dat het leiderschap van de partij niet goed bij mij past en ik daarmee niet de ideale leider van onze partij ben'.
Ploumen schrijft in de verklaring dat ze 'trots' is op wat ze voor elkaar heeft gekregen. Ook laat ze weten dat het bondgenootschap met GroenLinks 'zich verder zal verdiepen en verbreden'. Ook al vertrekt Ploumen uit de Kamer, ze zal wel een 'betrokken partijlid' blijven.
En de vraag of de GL kwestie nu het breekpunt gaat worden. Daarmee doel ik op aansluiten of niet, er zijn twee aanzienlijke kampen momenteel binnen de PvdA, begreep ik, en die beiden een prominente leider hebben.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:21 schreef trein2000 het volgende:
Respect hoor. Goed dat ze zelf ook inziet dat dit zo niet werkt. Maar wie nu? Eerst een tussenpaus neem ik aan? Kuiken of Arib?
Correct. Grofweg de oude garde tegen de jongere generatie.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En de vraag of de GL kwestie nu het breekpunt gaat worden. Daarmee doel ik op aansluiten of niet, er zijn twee aanzienlijke kampen momenteel binnen de PvdA, begreep ik, en die beiden een prominente leider hebben.
Maar wie staat waar? Want het voelt soms alsof juist de prominente oudere PvdA'ers voor samenwerking zijn.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Correct. Grofweg de oude garde tegen de jongere generatie.
Ze kunnen het proberen om een neutrale persoon als tussenpaus neer te zetten maar vroeg of laat gaat deze kwestie toch het beeld bepalen, ik weet niet of het slimmer is om te wachten tot je bij een verkiezing staat om daar mee aan de slag te gaan maar goed.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Correct. Grofweg de oude garde tegen de jongere generatie.
Net verkozen voorzitter Sent is volgens mij tegen een fusie.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En de vraag of de GL kwestie nu het breekpunt gaat worden. Daarmee doel ik op aansluiten of niet, er zijn twee aanzienlijke kampen momenteel binnen de PvdA, begreep ik, en die beiden een prominente leider hebben.
Arib heeft een spraakgebrek, en ook geen uitstraling, dat wordt helemaal niks.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:21 schreef trein2000 het volgende:
Respect hoor. Goed dat ze zelf ook inziet dat dit zo niet werkt. Maar wie nu? Eerst een tussenpaus neem ik aan? Arib?
Maar waarom dan gelijk ook als kamerlid vertrekken. de verkiezingen zijn nog maar net een jaar geledenquote:Op dinsdag 12 april 2022 11:21 schreef trein2000 het volgende:
Respect hoor. Goed dat ze zelf ook inziet dat dit zo niet werkt. Maar wie nu? Eerst een tussenpaus neem ik aan? Kuiken of Arib?
Edit: laat maarquote:Op dinsdag 12 april 2022 11:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dus wie neemt over als Kamerlid? De volgende op de PvdA lijst?
Ploumen had datzelfde probleemquote:Op dinsdag 12 april 2022 11:30 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Arib heeft een spraakgebrek, en ook geen uitstraling, dat wordt helemaal niks.
Hoezo dat dan? van Dijk was Kamerlid en is vertrokken, dat geeft hem toch geen recht op de volgende vrije zetel?quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan zou Gijs van Dijk weer terugkomen, dat zou ik wel toejuichen.
Dan zit men de opvolger niet in de weg. Snap het wel, anders krijg je alleen maar vermoeiende vragen en ontstaat er misschien spanning in de fractie.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:32 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Maar waarom dan gelijk ook als kamerlid vertrekken. de verkiezingen zijn nog maar net een jaar geleden
Excuus, ik keek verkeerd idd. Was ook even dat gedoe vergeten, vond hem altijd wel een goed kamerlid maar met het huidige onderzoek kan hij niet terug.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hoezo dat dan? van Dijk was Kamerlid en is vertrokken, dat geeft hem toch geen recht op de volgende vrije zetel?
Mischien omdat daar het PvdA electoraat zit? 74% van de Nederlanders woont in een stad, he?quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:34 schreef BasEnAad het volgende:
Ik snap echt totaal niet waarom PvdA al zijn kiezerspotentieel wil weggooien om samen te gaan met GroenLinks en zich enkel nog te kunnen richten de elitaire stadse doelgroep.
Je hebt steden en steden he? Het kiezerspotentieel van de PvdA zit nu van Partij voor de Dieren tot PVV, dat heeft geen enkele andere partij. Samengaan met GroenLinks beperkt dat gewoon enorm.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mischien omdat daar het PvdA electoraat zit? 74% van de Nederlanders woont in een stad, he?
Klopt. Dat zal buiten Limburg ook niet hebben bijgedragen aan haar populariteit.quote:
Dat mag je vinden maar een aanzienlijke groep binnen de partij ziet dat anders. Ik zeg alleen dat je richten op de stedelijke kiezers bepaald geen vreemde keus is.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:38 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Je hebt steden en steden he? Het kiezerspotentieel van de PvdA zit nu van Partij voor de Dieren tot PVV, dat heeft geen enkele andere partij. Samengaan met GroenLinks beperkt dat gewoon enorm.
Strikt genomen wel. Hij zal al eerste worden benaderd.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hoezo dat dan? van Dijk was Kamerlid en is vertrokken, dat geeft hem toch geen recht op de volgende vrije zetel?
Volgorde is nu dus Van Dijk (die zal bedanken, neem ik aan), Mohandis (die net de politiek vaarwel heeft gezegd) en dan de volgende oudgediende: Van der Hul. Vond ik altijd vrij kleurloos, maar zal de partij ook niet schaden.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Strikt genomen wel. Hij zal al eerste worden benaderd.
Als er een D66 fractielid weg zou gaan benaderen ze ook weer Sigrid Kaag als eerste.
Dit moet toch gewoon Dijsselbloem worden? Een verstandige vent die niet chronisch verontwaardigd reageert op alles en zelfs nog wel oog heeft voor problemen als immigratie en integratie die dit land al 20 jaar verdelen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:43 schreef Hexagon het volgende:
Had ik niet aan zien komen want ik had het idee dat de PvdA langzaam wel weer op de goede weg was. Maar als ze niet op haar plek zit moet ze niet blijven zitten.
Ik denk dat Attje Kuiken het op korte termijn zal overpakken. Die heeft toch de beste kaarten. En dan zal Moorman later wel lijsttrekker worden.
Ik denk dat ze dan juist garanderen dat GL altijd groter gaat zijn dan hen. Zoveel mensen die een hekel hebben aan immigranten en die potentieel PvdA willen stemmen zijn er niet. En met zijn radicale anti-islam standpunten die niet kunnen en die de PvdA ook nooit zal willen overnemen zal Wilders altijd een deel van die potentiële kiezers blijven trekken.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:48 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Volgens mij is echt de enige manier om weer groter te worden de Deense koers varen.
Dijsselbloem daar kleeft wel een beetje het verleden van Rutte II aan. En verder ook meer een saaie Melkert-achtige technocraat.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:50 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dit moet toch gewoon Dijsselbloem worden? Een verstandige vent die niet chronisch verontwaardigd reageert op alles en zelfs nog wel oog heeft voor problemen als immigratie en integratie die dit land al 20 jaar verdelen.
Kuiken vind ik een zeikwijf en Timmermans is een bal zonder inhoud.
Ja, dat is wel jammer. Een ex-minister in de kamer is gewoon goed. Was mooi geweest als ze gewokn verder kon met haar onderwerpen en een ander de fractie had laten leiden.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:51 schreef capricia het volgende:
Jammer dat ze niet als backbencher wil blijven en dat al haar ervaring zo verdwijnt.
Vind het verloop erg hoog in de politiek. Ze zal haar redenen zo wel hebben.
Het backbencher systeem werkt niet in Nederland, de partijen zijn niet groot genoeg meer om ruimte te hebben voor backbenchers, denk ik.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:51 schreef capricia het volgende:
Jammer dat ze niet als backbencher wil blijven en dat al haar ervaring zo verdwijnt.
Vind het verloop erg hoog in de politiek. Ze zal haar redenen zo wel hebben.
Ik denk dat daarvoor de progressieve club dus weer te klein is. Ik ken wat PVDA-stemmers en juist hetgeen wat hen toch nog op PVDA laat stemmen is dat arbeidersgeluid, niet dat progressieve geklets van Klaver waarbij het alleen maar over inclusiviteit gaat.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat ze dan juist garanderen dat GL altijd groter gaat zijn dan hen. Zoveel mensen die een hekel hebben aan immigranten en die potentieel PvdA willen stemmen zijn er niet. En met zijn radicale anti-islam standpunten die niet kunnen en die de PvdA ook nooit zal willen overnemen zal Wilders altijd een deel van die potentiële kiezers blijven trekken.
Ik denk dat een fusie met GL de grootste kans is om de grootste te kunnen worden. Al kan het ook gewoon met het huidige beleid en een goede ljjsttrekker, Samson won ook bijna. Timmermans zie ik zo premier worden.
Geef mij een hele ministersploeg met technocraten. Graag zelfs.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dijsselbloem daar kleeft wel een beetje het verleden van Rutte II aan. En verder ook meer een saaie Melkert-achtige technocraat.
Niets mis met technocraten. Maar wie zou jij willen dan?quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dijsselbloem daar kleeft wel een beetje het verleden van Rutte II aan. En verder ook meer een saaie Melkert-achtige technocraat.
Als gewoon kamerlid ben je toch een redelijke backbencher? Als je niet wil kom je zelden in het nieuws en je kunt wel je kennis en ervaring inzetten in de fractie en in het geval Ploumen ook voor vrouwenrechten en nog wat internationale dingen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het backbencher systeem werkt niet in Nederland, de partijen zijn niet groot genoeg meer om ruimte te hebben voor backbenchers, denk ik.
Ik weet het niet. Het is idd niet onze cultuur. Maar al die ervaring weg, is gewoon heel jammer.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het backbencher systeem werkt niet in Nederland, de partijen zijn niet groot genoeg meer om ruimte te hebben voor backbenchers, denk ik.
Dat gaan we nu zien met Dijkgraaf en Kuipers, tot nog toe beide erg onzichtbaar (wat niet per se slecht is).quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Geef mij een hele ministersploeg met technocraten. Graag zelfs.
Ze zal achter de schermen nog wel het nodige werk gaan doen neem ik aan.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Het is idd niet onze cultuur. Maar al die ervaring weg, is gewoon heel jammer.
Maar dat is heel wat anders dan kijken naar Denemarken, daar zit de arbeiderspartij qua immigratie gewoon ongeveer op de koers Wilders.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Je hoeft niet meteen een hekel aan immigranten te hebben om PVDA te stemmen. Maar een wat genuanceerder geluid zoals Bos of Dijsselbloem lieten horen (met aandacht voor immigratie en integratie en ook aandacht voor de zorgen van laagopgeleide Nederlanders) zou echt voor veel meer stemmen zorgen. Ben ik van overtuigd.
Ik neem aan dat ze binnen een paar maanden een topfunctie heeft ergens. Die hoeft niet eens te solliciteren, men komt haar wel vragen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:58 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ze zal achter de schermen nog wel het nodige werk gaan doen neem ik aan.
Alleen heb je bij ons al de SP en PVV die een beetje in dat vaarwater zitten.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat is heel wat anders dan kijken naar Denemarken, daar zit de arbeiderspartij qua immigratie gewoon ongeveer op de koers Wilders.
Ja maar dan zonder debiel geschreeuw maar gewoon met rustige en kalme onderbouwingen waardoor er prima mee samen te werken is. In Nederland slagen we er al sinds Fortuyn in om alleen maar schreeuwers op dat vlak voort te brengen die er lol in hebben extreme uitspraken te doen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat is heel wat anders dan kijken naar Denemarken, daar zit de arbeiderspartij qua immigratie gewoon ongeveer op de koers Wilders.
Met name de PVV. Je gaat Wilders nooit kunnen verslaan op 'zijn' onderwerp, hij roept namelijk zulke radicale dingen dat daarin mee gaan je de kans op regeren volkomen ontneemt. En ik denk dat een groot deel van die Wildersaanhangers misschien wel lager opgeleid is en een lager inkomen heeft, maar economisch wel gewoon rechts is. Wellicht tegen hun eigen portemonnee in. Nederland is van nature erg rechts, voor lage belastingen e.d.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:00 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Alleen heb je bij ons al de SP en PVV die een beetje in dat vaarwater zitten.
Nee, want vrijwel alle Kamerleden hebben, bij normale partijen, vakgebieden toegewezen gekregen, meestal meerdere, backbenchers zoals je die in het VK hebt zijn meer de mensen die jij als frontbencher kan raadplegen voor advies en dergelijke, daar is in Nederland helemaal geen ruimte voor omdat partijen te klein zijn.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als gewoon kamerlid ben je toch een redelijke backbencher? Als je niet wil kom je zelden in het nieuws en je kunt wel je kennis en ervaring inzetten in de fractie en in het geval Ploumen ook voor vrouwenrechten en nog wat internationale dingen.
Zoals men in Zwitserland zegt "Boring politics is good politics"quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:57 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat gaan we nu zien met Dijkgraaf en Kuipers, tot nog toe beide erg onzichtbaar (wat niet per se slecht is).
Tenzij ze alleen maar uit hun neus zitten te eten.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zoals men in Zwitserland zegt "Boring politics is good politics"
Dat eerste is uiteraard mogelijkquote:Op dinsdag 12 april 2022 12:05 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Tenzij ze alleen maar uit hun neus zitten te eten.
Maar ik ga er vanuit dat ze vanuit hun luwte hard aan het werk zijn.
Het klinkt wat oneerbiedig maar het grootste deel van de PVV-kiezers heeft geen idee waar hij/zij over praat als het over economisch beleid praat en kunnen de implicaties hiervan totaal niet overzien.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Met name de PVV. Je gaat Wilders nooit kunnen verslaan op 'zijn' onderwerp, hij roept namelijk zulke radicale dingen dat daarin mee gaan je de kans op regeren volkomen ontneemt. En ik denk dat een groot deel van die Wildersaanhangers misschien wel lager opgeleid is en een lager inkomen heeft, maar economisch wel gewoon rechts is. Wellicht tegen hun eigen portemonnee in. Nederland is van nature erg rechts, voor lage belastingen e.d.
De lijn van de Deense arbeiderspartij kiezen is volgens mij gedoemd te verliezen.
Ja, niet helemaal die rol van backbencher. Maar je kunt hier prima behoorlijk in de luwte werken. Hoe vaak zien we De Hoop, Kathmann en Thijssen? Dat had Ploumen ook weer kunnen doen, datbdeed ze in principe ook tijdens Rutte III.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, want vrijwel alle Kamerleden hebben, bij normale partijen, vakgebieden toegewezen gekregen, meestal meerdere, backbenchers zoals je die in het VK hebt zijn meer de mensen die jij als frontbencher kan raadplegen voor advies en dergelijke, daar is in Nederland helemaal geen ruimte voor omdat partijen te klein zijn.
Moet je ook wel in meenemen dat de grootste partij hier iets over de 30 zetels heeft en in het VK 365. Da's toch wel een hele andere situatie.
Welke arbeiders? De enige die er nog zijn zitten bij Wilders of bij DENK.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:06 schreef MoreDakka het volgende:
Mooi. Nu kappen met dat geflirt met GroenLinks en een echte arbeiderspartij worden. Er ligt een enorm gat in het midden nu koopkracht het belangrijkste thema is. Je kunt ook de jongeren en arbeiders meekrijgen door huizenbouw als speerpunt op te pakken.
Roep eens in een vol stadion dat alle arbeiders naar beneden moeten komen. Sta je na 10 minuten nog steeds alleen op het veld.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:06 schreef MoreDakka het volgende:
Mooi. Nu kappen met dat geflirt met GroenLinks en een echte arbeiderspartij worden. Er ligt een enorm gat in het midden nu koopkracht het belangrijkste thema is. Je kunt ook de jongeren en arbeiders meekrijgen door huizenbouw als speerpunt op te pakken.
En die doen ook niets. Ze liggen voor het oprapen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Welke arbeiders? De enige die er nog zijn zitten bij Wilders of bij DENK.
Ja, maar daar kan je ook tegenover zetten dat de PvdA ook niets doet. De laatste 15 jaar heeft de PvdA alleen maar aan de zijlijn gestaan. Het probleem is hoe je die mensen wegkrijgt bij de partijen waar ze nu op stemmen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:09 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En die doen ook niets. Ze liggen voor het oprapen.
Het kiezerspotentieel van de PVDA ligt inderdaad voor een groot deel bij SP, PVV en Denk. Maar voor het oprapen liggen die mensen niet. Juist die groep is gevoelig voor goedkope en harde taal en dat is een type taalgebruik dat De PVDA zich niet kan veroorloven.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:09 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En die doen ook niets. Ze liggen voor het oprapen.
Door te doen wat ik zeg: focus op de issues. Ik zou als centrum-rechtse stemmer een stem op de PvdA absoluut overwegen als ze zich echt gaan inzetten op zaken waar de lage tot middeninkomens en mensen van 25-35 nú last van hebben.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, maar daar kan je ook tegenover zetten dat de PvdA ook niets doet. De laatste 15 jaar heeft de PvdA alleen maar aan de zijlijn gestaan. Het probleem is hoe je die mensen wegkrijgt bij de partijen waar ze nu op stemmen.
Bijna elke partij heeft huizen als speerpunt om mee te scoren. Ze moeten juist iets pakken wat van hun is.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:06 schreef MoreDakka het volgende:
Alleen zal het weinig stemmen opleveren denk ikquote:Op dinsdag 12 april 2022 11:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Geef mij een hele ministersploeg met technocraten. Graag zelfs.
Ik denk dus die Marjolijn Moormanquote:Op dinsdag 12 april 2022 11:56 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Niets mis met technocraten. Maar wie zou jij willen dan?
Ik dacht dat ze dat al deden. Maar ik weet niet "echt inzetten" voor jou betekent.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:14 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Door te doen wat ik zeg: focus op de issues. Ik zou als centrum-rechtse stemmer een stem op de PvdA absoluut overwegen als ze zich echt gaan inzetten op zaken waar de lage tot middeninkomens en mensen van 25-35 nú last van hebben.
Er is een heel grote groep in Nederland vooral gevoelig voor het juiste poppetje. Dat is de grote groep waar de kans ligt. Mensen die stemmen op een persoon: Balkenende, Samson, Rutte. Je zag dat ook toen Roemer door het ijs zakte: inhoudelijk geen verandering, wel een hoop stemmen weg. Je ziet dat in peilingen: Verdonk en Omtzigt scoren goed zonder ook maar een programma.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:12 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Het kiezerspotentieel van de PVDA ligt inderdaad voor een groot deel bij SP, PVV en Denk. Maar voor het oprapen liggen die mensen niet. Juist die groep is gevoelig voor goedkope en harde taal en dat is een type taalgebruik dat De PVDA zich niet kan veroorloven.
Het is de vraag of een genuanceerd verhaal met een wat strenger immigratiebeleid de gemiddelde 'arbeider' kan overtuigen.
Dat ben ik wel met je eens.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:14 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Door te doen wat ik zeg: focus op de issues. Ik zou als centrum-rechtse stemmer een stem op de PvdA absoluut overwegen als ze zich echt gaan inzetten op zaken waar de lage tot middeninkomens en mensen van 25-35 nú last van hebben.
Ja, ik weet het, mijn partij haalt nooit de kiesdrempel op deze manierquote:Op dinsdag 12 april 2022 12:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Alleen zal het weinig stemmen opleveren denk ik
Dat dacht je volledig verkeerd, ze waren vooral bezig met GroenLinks nadoen. Precies het tegenovergestelde van mijn voorstel.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:15 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze dat al deden. Maar ik weet niet "echt inzetten" voor jou betekent.
Hierover hebben wij vaak een verschil van mening. De laatste 20 jaar vind ik dat je vooral goed ziet dat de scheiding van Nederlandse kiezers vooral tussen D66 en het CDA zit. Alles rechts van die lijn gaat niet snel op links stemmen en alles links van die lijn gaat niet snel op rechts stemmen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is een heel grote groep in Nederland vooral gevoelig voor het juiste poppetje. Dat is de grote groep waar de kans ligt. Mensen die stemmen op een persoon: Balkenende, Samson, Rutte. Ik denk dat als ze Timmermans, Aboutaleb of Dijsselbloem neerzetten er inhoudelijk helemaal niks hoeft te veranderen en ze toch een enorme kans hebben om zelfs een hoop mensen die nu Rutte stemmen over te nemen en de grootste te worden.
Is dat zo of is dat jouw perceptie want als ik naar het partijprogramma kijk zie ik toch wel zat materiaal wat aansluit op wat jij stelde.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat dacht je volledig verkeerd, ze waren vooral bezig met GroenLinks nadoen. Precies het tegenovergestelde van mijn voorstel.
Onjuist. Elke partij zegt er iets over maar concrete plannen of ideeën ontbreekt het aan. De Kamer zelf heeft er op dit moment ook totaal geen interesse in.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:14 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Bijna elke partij heeft huizen als speerpunt om mee te scoren. Ze moeten juist iets pakken wat van hun is.
Er is juist in alle onderzoeken geen overloop tussen PvdA/SP en de PVV. En ik ken zelf voorbeelden van mensen die zowel Balkenende, Samson als Rutte hebben gestemd. Het poppetje is tegenwoordig belangrijker dan de inhoud.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
De enige potentiele grote overloop zit tussen arbeiderslinks (SP en PVDA) en arbeidersrechts. (PVV) Verder zie ik daar weinig ruimte voor verschuiving.
Als jij goede historische tegenvoorbeelden hebt waarbij mensen op basis van het poppetje deze links-rechts lijn toch vrij massaal overschreden dan hoor ik het graag van je.
Zal best, maar dan heb je niet opgelet want lange tijd was de mogelijkheid dat GL en PvdA gingen fuseren niet ondenkbaar.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Is dat zo of is dat jouw perceptie want als ik naar het partijprogramma kijk zie ik toch wel zat materiaal wat aansluit op wat jij stelde.
Dat is volgens mij nog steeds niet ondenkbaar. Integendeel zelfs.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Zal best, maar dan heb je niet opgelet want lange tijd was de mogelijkheid dat GL en PvdA gingen fuseren niet ondenkbaar.
Bron? Dat klopt in ieder geval totaal niet met het voorbeeld van Roemer dat je gaf. Al die SP-stemmers gingen naar de PVDA.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is juist in alle onderzoeken geen overloop tussen PvdA/SP en de PVV. En ik ken zelf voorbeelden van mensen die zowel Balkenende, Samson als Rutte hebben gestemd. Het poppetje is tegenwoordig belangrijker dan de inhoud.
Volgens mij volg je het niet. Elke partij wil meer dan er eigenlijk kan op het gebied van de huizenmarkt en daardoor willen de redelijke partijen allemaal ongeveer hetzelfde: hetgene wat maximaal haalbaar is.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:19 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Onjuist. Elke partij zegt er iets over maar concrete plannen of ideeën ontbreekt het aan. De Kamer zelf heeft er op dit moment ook totaal geen interesse in.
En dus zal mijn stem (en die van vele anderen) niet naar de PvdA gaan en blijven ze irrelevant.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is volgens mij nog steeds niet ondenkbaar. Integendeel zelfs.
Wel tussen SP en PvdA, niet tussen SP/PvdA en PVV. PVV kiezers overwegen de linkse partijen niet.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:21 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Bron? Dat klopt in ieder geval totaal niet met het voorbeeld van Roemer dat je gaf. Al die SP-stemmers gingen naar de PVDA.
Leuk gewauwel weer. Wanneer begint het bouwen? Zullen ze tijd hebben om dat te beslissen tussen alle debatten over whatsappjes door?quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij volg je het niet. Elke partij wil meer dan er eigenlijk kan op het gebied van de huizenmarkt en daardoor willen de redelijke partijen allemaal ongeveer hetzelfde: hetgene wat maximaal haalbaar is.
Er worden al 4 jaar 70.000 woningen per jaar gebouwd, meer hadden we geen bouwvakkers en materialen voor. Ze willen naar 100.000, de vraag is of dat wel kan.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Leuk gewauwel weer. Wanneer begint het bouwen? Zullen ze tijd hebben om dat te beslissen tussen alle debatten over whatsappjes door?
quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wel tussen SP en PvdA, niet tussen SP/PvdA en PVV.
Dan nog zou ik graag willen dat je het poppetjesverhaal wat meer aantoonde. Dat jij denkt dat VVD-stemmers naar PVDA kunnen overlopen en andersom. Je noemde 2012 als voorbeeld maar dat was nou juist een voorbeeld waarbij de VVD het volledige centrumrechtse potentieel leegplukte ten koste van het CDA en de PVDA het volledig centrumlinkse potentieel leegplukte ten koste van D66.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wel tussen SP en PvdA, niet tussen SP/PvdA en PVV.
Deze twee dingen spreken elkaar tegen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze willen naar 100.000, de vraag is of dat wel kan.
Het bouwen is volop aan de gang.
In de regio bij mij zie je overal bouwprojecten. Ik weet niet hoe het er in het Noorden van het land voorstaat maar hier stampen ze het ene na het andere gebouw en wijk(je) uit de grond.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er worden al 4 jaar 70.000 woningen per jaar gebouwd, meer hadden we geen bouwvakkers en materialen voor. Ze willen naar 100.000, de vraag is of dat wel kan.
Het bouwen is volop aan de gang.
Er wordt als een gek gebouwd overal inderdaad.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
In de regio bij mij zie je overal bouwprojecten. Ik weet niet hoe het er in het Noorden van het land voorstaat maar hier stampen ze het ene na het andere gebouw en wijk(je) uit de grond.
Dit is slechts een voorbeeld:quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:24 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
[..]
Dan nog zou ik graag willen dat je het poppetjesverhaal wat meer aantoonde. Dat jij denkt dat VVD-stemmers naar PVDA kunnen overlopen en andersom. Je noemde 2012 als voorbeeld maar dat was nou juist een voorbeeld waarbij de VVD het volledige centrumrechtse potentieel leegplukte ten koste van het CDA en de PVDA het volledig centrumlinkse potentieel leegplukte ten koste van D66.
Hier bouwen ze ook enorm en praktisch alleen maar hoogbouw. En dat in een gemeente die tot voor kort krimpgemeente was.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
In de regio bij mij zie je overal bouwprojecten. Ik weet niet hoe het er in het Noorden van het land voorstaat maar hier stampen ze het ene na het andere gebouw en wijk(je) uit de grond.
Nee, 70.000 woningen is ook volop bouwen. Dat naar 100.000 brengen is zeer ambitieus. Maar als je dan op 80.000 blijft hangen ben je nog steeds 'volop aan het bouwen'.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:25 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Deze twee dingen spreken elkaar tegen.
Vrij anekdotisch bewijs als er 2 mensen op straat worden geïnterviewd. En bij de uiteindelijke verkiezingen van 2021 is toch juist weer aangetoond dat de scheiding heel scherp bij links en rechts ligt? Misschien zullen er een paar D66-kiezers naar de VVD zijn gegaan maar procentueel gaat dat echt om kleine aantallen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is slechts een voorbeeld:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)trekt-nieuwe-kiezers
Met het juiste poppetje (en ik denk dat dat Timmermans is, al ben ik geen fan van hem) pakt de PvdA volgens mij zo 30 zetels. Timmermans is enorm populair, zie ook de Europese Verkiezingen.
Nee, zo scherp hebben die dat juist niet aangetoond. De Samson-PvdA stemmers, stemmen niet meer links. Links heeft namelijk minder zetels dan PvdA onder Samson had. Een deel daarvan stemde misschien Kaag, maar D66 is natuurlijk al niet links.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:30 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Vrij anekdotisch bewijs als er 2 mensen op straat worden geïnterviewd. En bij de uiteindelijke verkiezingen van 2021 is toch juist weer aangetoond dat de scheiding heel scherp bij links en rechts ligt? Misschien zullen er een paar D66-kiezers naar de VVD zijn gegaan maar procentueel gaat dat echt om kleine aantallen.
Kaag niet links? Misschien economisch niet maar is toch een zeer progressieve partij? Het verschil conservatief/progressief telt tegenwoordig toch veel zwaarder dan economisch.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, zo scherp hebben die dat juist niet aangetoond. De Samson-PvdA stemmers, stemmen niet meer links. Links heeft namelijk minder zetels dan PvdA onder Samson had. Een deel daarvan stemde misschien Kaag, maar D66 is natuurlijk al niet links.
De Kaagstemmers zijn trouwens ook prima op te rapen voor de PvdA, de glans is van Kaag toch al behoorlijk af en die mensen stemden eerder op Kaag dan op D66.
D66 is niet links. Progressief heeft niks te maken met links.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Kaag niet links? Misschien economisch niet maar is toch een zeer progressieve partij? Het verschil conservatief/progressief telt tegenwoordig toch veel zwaarder dan economisch.
Onjuist. Er is een wooncrisis, dus er is veel meer nodig dan dat. Die 70.000 is hetzelfde niveau als ongeveer 5 jaar geleden, er is een reden dat men die ambitie voor 100k heeft. Dat is dan ook precies wat ik zeg, men zegt wel 'we willen 100k' maar niemand zegt hoe. Ja, Hugo is weer bezig met een of ander rapport dat in 2023 moet komen ofzo maar daar kunnen we niet op wachten.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, 70.000 woningen is ook volop bouwen. Dat naar 100.000 brengen is zeer ambitieus. Maar als je dan op 80.000 blijft hangen ben je nog steeds 'volop aan het bouwen'.
Ik denk dat 99 procent van dit topic dat met je oneens is. Volgens wiki:quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
D66 is niet links. Progressief heeft niks te maken met links.
quote:Liberale partijen kunnen zich zowel links als rechts in het politieke spectrum bevinden. Het progressief-liberalisme (ook bekend als links-liberalisme en sociaal-liberalisme) staat links van het midden terwijl het conservatief-liberalisme rechts van het midden staat. In Nederland is D66 een progressief-liberale partij. Ook de VVD bevat progressief-liberalen, maar omdat het merendeel van de partij uit conservatief-liberalen bestaat wordt de VVD als rechtse partij beschouwd.
Nee, je kunt prima links-conservatief zijn (CU, heel deel van SP) en ook rechts-progressief (D66). Links en rechts is gewoon een andere schaal dan progressief-conservatief. Die kun je niet zo maar op elkaar leggen, dat iedere progressieve partij ook links is.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:36 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik denk dat 99 procent van dit topic dat met je oneens is. Volgens wiki:
[..]
Oneens. Vrijwel elke politieke analist weegt beide factoren mee. Soms bijten die elkaar inderdaad (CU is wel een aardig voorbeeld) maar in het geval van D66 zal bijna iedere analist spreken van een linkse partij.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, je kunt prima links-conservatief zijn (CU, heel deel van SP) en ook rechts-progressief (D66). Links en rechts is gewoon een andere schaal dan progressief-conservatief. Die kun je niet zo maar op elkaar leggen, dat iedere progressieve partij ook links is.
In zulke plaatjes (deze link komt van de Van Mierlostichting van D66 zelf) staat D66 bijna altijd rechts:quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Oneens. Vrijwel elke politieke analist weegt beide factoren mee. Soms bijten die elkaar inderdaad (CU is wel een aardig voorbeeld) maar in het geval van D66 zal bijna iedere analist spreken van een linkse partij.
Zelfs op economisch gebied is D66 in recente jaren vrij links te noemen:quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
In zulke plaatjes (deze link komt van de Van Mierlostichting van D66 zelf) staat D66 bijna altijd rechts:
[ afbeelding ]
Op die manier wordt er ook gewogen: 2 schalen. D66 is gewoon rechts-progressief, meer progressief dan rechts.
quote:Waar moeten we D66 in het politieke landschap plaatsen? Ik zou zeggen dat D66 in economisch opzicht met name opvalt door haar hervormingsgezinde positie en in cultureel opzicht door haar uitgesproken linkse karakter. Op het economisch vlak staat de partij nét links van het midden, maar heeft zij laten zien gemakkelijk te kunnen samenwerken met partijen links en rechts van het midden. Of D66 een middenpartij is of uitgesproken links is, is afhankelijk van de definitie van links en rechts die je hanteert. In cultureel opzicht is de partij in elk geval linkser dan in een sociaal-economisch opzicht.
Ik lees dat ze zich vooral niet goed genoeg vindt als partijleider (ideeontwikkeling, opinie-vormend zijn, e.d.), de volgende partijleider hoeft natuurlijk niet uit de huidige fractie te komen. Of ze dan niet beter had kunnen blijven zitten en zich niet verkiesbaar had kunnen stellen als partijleider weet ik niet, ik heb geen idee hoe snel de PvdA een nieuwe partijleider wil hebben. Over 11 maanden zijn er natuurlijk provinciale verkiezingen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:55 schreef Jojoke het volgende:
Ploumen vindt zichzelf niet goed genoeg, maar wie gaat het binnen haar fractie beter doen?
Ja. Wel. En als er over een jaar weer een vacature is belt de kiesraad als eerste weer met Ploumen. Al kun je je wel afmelden.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok, bedankt voor de uitleg, ik dacht dat als je zelf opstapt je de plaats opgeeft maar dat is dus niet zoquote:Op dinsdag 12 april 2022 13:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja. Wel. En als er over een jaar weer een vacature is belt de kiesraad als eerste weer met Ploumen. Al kun je je wel afmelden.
Je ziet dit ook in de praktijk wel eens gebeuren. Vaak zijn dat dan afgetreden kabinetsleden die terug de Kamer in gaan. Harbers en Teeven zijn twee voorbeelden die zo bij me op komen.
Aboutaleb, Timmermans, Moorman en ik denk toch ook Arib (vooral vanwege haar torenhoge populairiteit en bekendheid) zullen gewoon een prima resultaat neerzetten.quote:Op dinsdag 12 april 2022 13:17 schreef Enchanter het volgende:
Ik zie alleen Aboutaleb als een geschikte opvolger , ook eentje die aardig wat stemmen kan pakken voor de PVDA.
Ik vond die Ploumen sowieso niks , ze heeft de uitstraling van een gemiddelde overblijfjuf
Sommige figuren verwarren "links" ook nog wel eens met "komt enkel op voor mijn eigen korte termijn belangen"quote:Op dinsdag 12 april 2022 13:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:
@:Hanca Op Twitter wordt de discussie of D66 links is ook volop gevoerd.
[ twitter ]
Het is ook niet superrelevant maar ik denk wel dat het realistisch is om te stellen dat de kans groter is dat de PVDA wat zetels bij D66 zal weghalen dan bij de VVD. Als het dus weer een wat normalere koers gaat varen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 13:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Sommige figuren verwarren "links" ook nog wel eens met "komt enkel op voor mijn eigen korte termijn belangen"
Zijn er mensen die Timmermans serieus nemen ?quote:Op dinsdag 12 april 2022 13:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Aboutaleb, Timmermans, Moorman en ik denk toch ook Arib (vooral vanwege haar torenhoge populairiteit en bekendheid) zullen gewoon een prima resultaat neerzetten.
Verder moet de PvdA gewoon intern een knoop doorhakken anders kun je als politiek leider ook niet zo veel.
Ik zou zo maar op hem kunnen stemmen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 13:01 schreef H0D3NPYL het volgende:
Misschien een leuke functie voor Maarten van Rossem?
Ach hou toch op. Schrijnend hoe opportunistisch die kerel wauwelt.quote:Op dinsdag 12 april 2022 14:23 schreef DarkwingDuck het volgende:
Is Plasterk nog beschikbaar? Die heeft regelmatig goede kritiek gehad op zijn PvdA.
Dat is jouw mening. Ik vind hem meer goede ideeën over een arbeiderspartij hebben dan welke andere PvdA’er dan ook.quote:Op dinsdag 12 april 2022 14:27 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Ach hou toch op. Schrijnend hoe opportunistisch die kerel wauwelt.
Deze man heeft met zn bestuurlijke vernieuwing gezorgd voor gigantische problemen en tekorten in de jeugdzorg. Ik durf wel te stellen dat er jongeren zelfmoord hebben gepleegd omdat ze niet tijdig hulp hebben gekregen. En dat allemaal omdat Plasterk die taken heeft toebedeeld aan de gemeentes die daar totaal niet geschikt voor zijn. Deze man moet zich diep gaan schamen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 14:23 schreef DarkwingDuck het volgende:
Is Plasterk nog beschikbaar? Die heeft regelmatig goede kritiek gehad op zijn PvdA.
De SP heeft al een video op de plank liggenquote:Op dinsdag 12 april 2022 12:49 schreef loveli het volgende:
Timmermans daalt echt niet af naar het plebs om zich weer aan de Nederlandse politiek te verlagen.
Als het aan Timmermans ligt maken ze nog een paar van die filmpjesquote:Op dinsdag 12 april 2022 14:42 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
De SP heeft al een video op de plank liggen![]()
de PvdA staat stil vinden ze bij de PvdA.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:43 schreef Hexagon het volgende:
Had ik niet aan zien komen want ik had het idee dat de PvdA langzaam wel weer op de goede weg was. Maar als ze niet op haar plek zit moet ze niet blijven zitten.
Ik denk dat Attje Kuiken het op korte termijn zal overpakken. Die heeft toch de beste kaarten. En dan zal Moorman later wel lijsttrekker worden.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ar-waarvoor-a4108760quote:Het deed Lilianne Ploumen helemaal niets. In De Telegraaf, op 17 maart, had oud-partijvoorzitter Hans Spekman de PvdA „dood water” genoemd. En hij vond haar als partijleider niet zo „ideologisch gedreven” als Lodewijk Asscher. Ploumen zei daarna in NRC over Spekman: „Zoek het lekker uit.” Dan vond hij haar maar níet aardig. Het raakte haar „totaal niet”.
In het café van The Colour Kitchen in Utrecht, op maandagmiddag, zie ik aan Hans Spekman dat híj het ook niet gelooft. Hij noemt haar reactie „stekelig” en voor de zekerheid zegt hij meteen maar dat hij over Ploumen liever niets meer zegt. Spekman was partijvoorzitter vanaf 2012. Hij stapte op na het enorme verlies van de PvdA in 2017, de partij ging in de Tweede Kamer van 38 zetels naar negen.
Het zijn er nog steeds negen, en bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart ging het nauwelijks beter dan in 2018. „En toen hadden wij lokaal de slechtste score uit onze geschiedenis.” Hij lacht, het klinkt niet vrolijk. „Dood water. En qua ideeën is het alsof alle energie opgaat aan konkelfoezen over een fusie met GroenLinks in plaats van opstaan vanuit de grondbeginselen van de sociaal-democratie.
De volgende fractievoorzitter binnen een week, het nieuwe kamerlid binnen een paar weken (hangt er van af of de eerste gelijk ja zegt, iedereen heeft even bedenktijd), de volgende partijleider moet een congres en wellicht een interne verkiezing overheen gaan.quote:Op dinsdag 12 april 2022 14:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Hoelang duurt het doorgaans voor zo'n opvolger bekend wordt?
Aboutaleb zal misschien nog wel wat goed geïntegreerde allochtonen trekken.quote:Op dinsdag 12 april 2022 16:24 schreef Pedroso het volgende:
Als persoon zou Aboutaleb het best passen als stemmentrekker al weet ik niet of hij nou zo'n goed debater is.
Niet dat dat het belangrijkste is, goed overkomen en wat voorgekouwde teksten op kunnen wouwelen is voor het gros van de Nederlanders belangrijker om op iemand te stemmen dan parate kennis en goed debateren.
Timmerfrans zit veel te goed in Brussel, de landelijke politiek is inmiddels ver van zijn niveau (volgens hem zelf dan).
Helemaal mee eens. Ik zou daar echter al helemaal niet weten wie. Bij de PVDA kan ik nog wel wat kandidaten bedenken.quote:Op dinsdag 12 april 2022 16:26 schreef Pedroso het volgende:
Overigens zou Wopke Hoekstra ook eens over zo'n besluit moeten gaan nadenken.
Hij heeft veel goede punten maar voor partijleider is hij veel te wollig en te formeel.
Een goede , charismatische lijsttrekker is het halve werk.
Ondanks het imago van ouderenpartij is er volgens mij best veel aanwas van jongere kandidaten bij het CDA, veel lokale jonge wethouders bijvoorbeeld. Ze moeten die omslag met meer jongere kandidaten in de Kamer ook wel gaan maken om te overleven.quote:Op dinsdag 12 april 2022 16:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Ik zou daar echter al helemaal niet weten wie. Bij de PVDA kan ik nog wel wat kandidaten bedenken.
Ze moeten ook helemaal niet bezig zijn met wat andere partijen doen en welke kiezer die nu trekken. Dan ben je alleen maa reactief bezig en dat leidt doorgaans nergens toe.quote:Op dinsdag 12 april 2022 16:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Dat zowel @:Mondkapje @:Hanca als ik allemaal totaal iets anders vinden van de nieuwe partijkoers is wat mij betreft wel een teken dat de PVDA niet snel meer groot gaat worden.
De arbeiders kiezen SP of PVV en de PVDA gaat niet in dat soort populistische retoriek vervallen. Misschien dat ze een paar extra zetels oplevert maar niet veel.
De boeren gaan echt niet zomaar naar de PVDA want de PVDA heeft historisch gezien heel weinig met de boeren te maken en stemmen lekker BBB.
En de progessieve wokies stemmen lekker GL, D66, PVDD of zelfs Bij1.
In al deze groepen heeft PVDA in feite nauwelijks meer een stem. Dan wordt het lastig want het CDA is ook al uitgekleed en het aantal VVD-ers dat de stap naar links zal maken is ook miniem.
Dat klopt maar die dingen willen D66, GL en in misschien iets mindere mate CDA ook wel. Allemaal vrij sociale partijen. De vraag blijft dan wel hoe je jezelf wilt contrasteren met die partijen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 16:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze moeten ook helemaal niet bezig zijn met wat andere partijen doen en welke kiezer die nu trekken. Dan ben je alleen maa reactief bezig en dat leidt doorgaans nergens toe.
Ze moeten vooral eens nadenken waartoe de PvdA eigenlijk op aarde is en waarin ze zich onderscheiden van andere partijen.
En om mijn idee daarvan te geven. PvdA'ers willen het liefst en samenleving waar iedereen een eerlijke kans heeft mee te doen en kwaliteit van bestaan te hebben, ook de mensen voor wie dat allemaal niet zo vanzelfspreken is. En een andere belangrijke waarde van de PvdA is dat ze graag mensen willen verbinden en dus niet verdelen. Dus daarbij horen ook oplossingen die verbindend zijn.
Maar Wopke Hoekstra kan daar rustig mee wachten tot iets meer dan een half jaar voor de verkiezingen of het moment dat het kabinet gevallen is. Voorlopig blijft hij vice-premier, dus woordvoerder voor het CDA blijft hij toch wel.quote:Op dinsdag 12 april 2022 16:26 schreef Pedroso het volgende:
Overigens zou Wopke Hoekstra ook eens over zo'n besluit moeten gaan nadenken.
Hij heeft veel goede punten maar voor partijleider is hij veel te wollig en te formeel.
Een goede , charismatische lijsttrekker is het halve werk.
Inderdaad, je moet je koers niet aanpassen op de kiezers. Een hoop kiezers willen misschien een streng migratiestandpunt, maar als dat niet bij de partij en haar leden past, moet je daar helemaal niet aan beginnen. Bij jezelf blijven, dat is toch nog altijd het beste.quote:Op dinsdag 12 april 2022 16:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze moeten ook helemaal niet bezig zijn met wat andere partijen doen en welke kiezer die nu trekken. Dan ben je alleen maa reactief bezig en dat leidt doorgaans nergens toe.
Ze moeten vooral eens nadenken waartoe de PvdA eigenlijk op aarde is en waarin ze zich onderscheiden van andere partijen.
En om mijn idee daarvan te geven. PvdA'ers willen het liefst en samenleving waar iedereen een eerlijke kans heeft mee te doen en kwaliteit van bestaan te hebben, ook de mensen voor wie dat allemaal niet zo vanzelfspreken is. En een andere belangrijke waarde van de PvdA is dat ze graag mensen willen verbinden en dus niet verdelen. Dus daarbij horen ook oplossingen die verbindend zijn.
Mee eens, maar dat hebben mensen al gevonden in de PVV.quote:Op dinsdag 12 april 2022 18:36 schreef Cupfighter het volgende:
PvdA moet weer de oude koers gaan varen en niet teveel de gelijke koers met GL gaan varen, er ligt een behoorlijk gat op links die leeg is, het gat voor de gewone arbeider waar de SP te links en te absurd voor is en die niets heeft met klimaat en allochtonen geknuffel, een soort milde SP waar rechts misschien wel mee door de deur kan
PvdA knuffelt niet met 'allochtonen'. En sommige mensen hebben misschien niks met klimaat, maar iedereen die zich er in verdiept wel. En dus de politici wel. En die moeten gewoon bij zichzelf blijven. En sowieso: misschien heb jij niks met klimaat, klimaat heeft wel wat met jou.quote:Op dinsdag 12 april 2022 18:36 schreef Cupfighter het volgende:
PvdA moet weer de oude koers gaan varen en niet teveel de gelijke koers met GL gaan varen, er ligt een behoorlijk gat op links die leeg is, het gat voor de gewone arbeider waar de SP te links en te absurd voor is en die niets heeft met klimaat en allochtonen geknuffel, een soort milde SP waar rechts misschien wel mee door de deur kan
Toch zijn er duidelijke verschillen. De PvdA hecht traditioneel heel erg aan een grote rol van de overheid en de collectieve sector. Terwijl een CDA meer van het maatschappelijk middenveld en de traditionele verbanden is en waar D66 meer een individualistisch uitgangspunt heeft. Ook als het gaat om verdeling van welvaart. CDA en D66 willen een staat die vooral zorgt dat de zwakkeren en laagstbetaalden een goed bestaansminimum hebben, maar voor wie meer wil dan dat wijzen ze al snel naar de eigen verantwoordelijkheid. Terwijl de PvdA daar toch verder in wil gaan. Ook zie je dat D66 vaak meer een technocratische insteek heeft terwijl de PvdA wat meer van ideologie is.quote:Op dinsdag 12 april 2022 16:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat klopt maar die dingen willen D66, GL en in misschien iets mindere mate CDA ook wel. Allemaal vrij sociale partijen. De vraag blijft dan wel hoe je jezelf wilt contrasteren met die partijen.
Historisch gezien heeft de PVDA op dat vlak vaak de aanval ingezet op het CDA maar dat is nauwelijks een serieuze tegenpartij meer. Daarom is de strijd met woke (een beetje het 'nieuw links' geluid) zo gek nog niet alleen gaat dat dan weer ten koste van de andere linkse partijen.
De term "progressief" is subjectief en dus betekenisloos.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, je kunt prima links-conservatief zijn (CU, heel deel van SP) en ook rechts-progressief (D66). Links en rechts is gewoon een andere schaal dan progressief-conservatief. Die kun je niet zo maar op elkaar leggen, dat iedere progressieve partij ook links is.
Dijsselbloem dus.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:00 schreef -XOR- het volgende:
Ik snap ook niet waar dat woke imago van de PvdA vandaan komt, Wilders wilde nota bene Samsom en Spekman veroordeeld zien voor anti-Marokkaans racisme.
Helaas is er binnen de kamerfractie niet echt een geschikte fractieleider/aanvoerder. Arib heeft een zekere charme en intelligentie, Piri is sterk op internationale dossiers maar beiden missen de aantrekkingskracht op grote groepen. Hopelijk wordt het niet kordate tante Kuiken met haar regelzuchtfetisj.
Dijsselbloem is een neoliberale technocraat en Aboetaleb heeft licht-autoritaire trekken, beter vullen ze kieslijst over vier jaar met een jonge club om langzaam te bouwen aan een opleving van de partij ipv tegen de klippen op mee te willen doen om het premierschap (![]()
) van de lijsttrekker en concentreert men zich de komende tijd op de taak van medewetgever en controleur zonder teveel publiciteitsgeilheid.
Zeker, dat zou bij de volgende verkiezing een zeer geschikte kandidate zijn.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:02 schreef Mondkapje het volgende:
Ik ken haar standpunten niet afgezien van onderwijs, maar Marjolein Moorman doet het in Amsterdam heel goed, komt sterk over, toont daadkracht.
Dat is een goede ja! Dat ik daar niet aan gedacht heb.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:02 schreef Mondkapje het volgende:
Ik ken haar standpunten niet afgezien van onderwijs, maar Marjolein Moorman doet het in Amsterdam heel goed, komt sterk over, toont daadkracht.
Maar die kun je nu niet uit Amsterdam halen dus dat is niet echt een optie, dan zul je moeten wachten tot de volgende 2e Kamer verkiezingen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:02 schreef Mondkapje het volgende:
Bovendien kan een partij natuurlijk ook invloed hebben op wat mensen vinden. Als de PvdA er in zou slagen om meer vertrouwen te kweken tussen verschillende groepen, dan zal mogelijk ook de behoefte aan anti-buitenlander-retoriek afnemen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 17:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad, je moet je koers niet aanpassen op de kiezers. Een hoop kiezers willen misschien een streng migratiestandpunt, maar als dat niet bij de partij en haar leden past, moet je daar helemaal niet aan beginnen. Bij jezelf blijven, dat is toch nog altijd het beste.
Ik denk dat dat ook prima kan als je nu een type als Kuiken of Nijboer de boel even laat leiden.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar die kun je nu niet uit Amsterdam halen dus dat is niet echt een optie, dan zul je moeten wachten tot de volgende 2e Kamer verkiezingen.
Ja, ze zullen er een uit de huidige 2e Kamer ploeg moeten neerzetten voorlopig.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat dat ook prima kan als je nu een type als Kuiken of Nijboer de boel even laat leiden.
De vraag is wat ze richting de provinciale staten willen, debatten met Kuiken/Arib/Nijboer, of met de nieuwe PvdA leider?quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat dat ook prima kan als je nu een type als Kuiken of Nijboer de boel even laat leiden.
Nijboer nog minder en Arib is ook niet echt een leider. Wel geliefd, dat helpt ook wel wat.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:35 schreef Mondkapje het volgende:
Persoonlijk vind ik Kuiken geen leider.
Juist praten met mensen is haar sterke punt. Naast iemand staan, in plaats van er tegenover.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:41 schreef michaelmoore het volgende:
Ze kan roch een leuk clubje opzoeken om mee te gaan sjoelen
Dat ze niets met mensen heeft om mee te praten dat was wel duidelijk
ze kan helemaal niet pratenquote:Op dinsdag 12 april 2022 19:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Juist praten met mensen is haar sterke punt. Naast iemand staan, in plaats van er tegenover.
Zitten geen van allen in de 2e Kamer en willen daar, op een na, mischien, ook helemaal niet zitten maar als Moorman nu Amsterdam in de steek laat dan breekt de pleuris daar los, natuurlijk, want men heeft vooral op haar gestemd.quote:Op dinsdag 12 april 2022 20:11 schreef PotjeSambal het volgende:
Job Cohen
Wouter Bos![]()
Frans Timmermans![]()
![]()
Marjolein Moorman![]()
![]()
Opties zat
Asscher kan het overnemen in Amsterdam. Maar het gaat niet alleen om de voorman of vrouw, PvdA moet ook met beleidsplannen komen. Op het gebied van vluchtelingen, stikstof, én onderwijs. VVD en D66 hebben alleen principes maar stappen nemen ho maar.quote:Op dinsdag 12 april 2022 20:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zitten geen van allen in de 2e Kamer en willen daar, op een na, mischien, ook helemaal niet zitten maar als Moorman nu Amsterdam in de steek laat dan breekt de pleuris daar los, natuurlijk, want men heeft vooral op haar gestemd.
Dat denk ik ook.quote:Op dinsdag 12 april 2022 18:47 schreef Hanca het volgende:
Ik denk trouwens dat als je klimaatstandpunten laat vallen, 80% van de kiezers de partij sowieso geen optie meer vindt.
Joopquote:Op dinsdag 12 april 2022 19:41 schreef michaelmoore het volgende:
Ze kan roch een leuk clubje opzoeken om mee te gaan sjoelen
Dat ze niets met mensen heeft om mee te praten dat was wel duidelijk
Den Uijl had zijn bril hoofdschuddend in de hand genomen bij het aanzien van zoveel idioterie
Vanaf de volgende verkiezingenquote:Op dinsdag 12 april 2022 20:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zitten geen van allen in de 2e Kamer en willen daar, op een na, mischien, ook helemaal niet zitten maar als Moorman nu Amsterdam in de steek laat dan breekt de pleuris daar los, natuurlijk, want men heeft vooral op haar gestemd.
Ja, dat lijkt mij een van de weinige opties momenteel. Arib kan ook en dan creeer je mischien minder problemen met opvolging want Kuiken zal mischien best ambities hebben? Weet ik niet goed.quote:Op dinsdag 12 april 2022 21:37 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Vanaf de volgende verkiezingen
Voor nu zou ik het ook niet weten. Kuiken?
Geen trui? I am disappoint.quote:Op dinsdag 12 april 2022 22:35 schreef PotjeSambal het volgende:
Hans Spekman ongeschoren in tshirt in Jinek
Iemand uit de fractie. Volgens mij heb je dan vier opties.quote:Op dinsdag 12 april 2022 21:37 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Vanaf de volgende verkiezingen
Voor nu zou ik het ook niet weten. Kuiken?
Piri ken ik verder eigenlijk niet, is dat lijsttrekkers materiaal in de toekomst of gewoon een goed Kamerlid?quote:Op dinsdag 12 april 2022 23:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Iemand uit de fractie. Volgens mij heb je dan vier opties.
- Kuiken, heeft het al eerder gedaan na het vertrek van Samson. Ervaren Kamerlid, goede debater. Gewoon degelijk keuze.
- Arib. Ook heel ervaren, maar een stuk mindere debater. Wel heel bekend en geliefd. Gelet op haar leeftijd een echte tussenpaus, kan een voordeel zijn.
- Henk Nijboer. Financiële man van de fractie. Op de inhoud sterk, maar de presentatie laat nogal te wensen over. Net Fleur Agema, altijd opgewondenheid.
- Kati Piri, vind ik zelf de beste politicus in de PvdA fractie. Maar is wel vooral groot geworden in Brussel. Lijkt me minder geschikt als tussenpaus.
Gelet op de leeftijd kan het wel. Maar ze is wel vooral buitenlandspecialist. Dan moet ze wel een stap maken naar generalist.quote:Op dinsdag 12 april 2022 23:42 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Piri ken ik verder eigenlijk niet, is dat lijsttrekkers materiaal in de toekomst of gewoon een goed Kamerlid?
https://www.rtlnieuws.nl/(...)schoot-gewoon-tekortquote:Collega's waren verdrietig, zegt vicefractievoorzitter Henk Nijboer, samen met Kati Piri één van de weinigen die iets eerder wisten dat Ploumen niet meer verder wilde.
quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:28 schreef Gijscoman het volgende:
[..]
Maar wie staat waar? Want het voelt soms alsof juist de prominente oudere PvdA'ers voor samenwerking zijn.
Dat laatste kan ik niet uit dit onderzoek halen.quote:Uit onderzoek van I&O Research uit 2019 bleek dat Timmermans en Aboutaleb onder linkse kiezers hoog scoorden als premierskandidaat. Zelfs onder VVD-stemmers scoorde Timmermans goed.
En de partijvoorzitter wil een lijsttrekkersverkiezing, als dat maar goed gaatquote:Op woensdag 13 april 2022 07:07 schreef Hanca het volgende:
In de Volkskrant gaat het inderdaad over een tussenpaus:
https://www.volkskrant.nl(...)r-den-haag~bf4b3f96/
En ze verwijzen in dit artikel naar een onderzoek uit 2019, ik denk dit onderzoek:
https://www.ioresearch.nl(...)-als-ideale-premier/
Daar stond Timmermans als nummer 3 bij de meest ideale premier, na Rutte en de inmiddels verdwenen Dijkhoff.
Dit zegt de Volkskrant:
[..]
Dat laatste kan ik niet uit dit onderzoek halen.
Er is sinds 2019 wel wat veranderd: I&O peilde PvdA toen op 15 zetels
https://www.ioresearch.nl(...)als-arbeiderspartij/
Misschien kunnen ze even bij het CDA informeren hoe ze het het beste aan kunnen pakken.quote:Op woensdag 13 april 2022 07:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En de partijvoorzitter wil een lijsttrekkersverkiezing, als dat maar goed gaat
Nee hoor. Die dikke, vette , megalomane uitvreter gaat voor het maximale. Idd, als het om zijn eigen gewicht gaat maar ook als baas van Europa...quote:Op woensdag 13 april 2022 07:37 schreef Hexagon het volgende:
Als het kabinet de rit uitzit is Timmermans als volgende lijsttrekker ook niet onmogelijk. Zijn termijn in de EC is dan afgelopen en ik denk dat ze dan wel een andere zullen kiezen voor die post.
Alleen gaat hij daar zelf niet over maar het kabinet.quote:Op woensdag 13 april 2022 08:05 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nee hoor. Die dikke, vette , megalomane uitvreter gaat voor het maximale. Idd, als het om zijn eigen gewicht gaat maar ook als baas van Europa...
Die volgevreten egocentrische kabouter boeit dat niet. Zijn wil is wet..quote:Op woensdag 13 april 2022 08:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Alleen gaat hij daar zelf niet over maar het kabinet.
Bedankt ome Harry, pak nog een borrel.quote:Op woensdag 13 april 2022 08:13 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Die volgevreten egocentrische kabouter boeit dat niet. Zijn wil is wet..
Nou ja als hij weer spitzenkandidat wordt van de linkse partij en een goed resultaat haalt is het wel heel lastig om hem te passeren.quote:Op woensdag 13 april 2022 08:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Alleen gaat hij daar zelf niet over maar het kabinet.
Een lijsttrekkersverkiezing kan ook vrij onschuldig, D66 hield ook een lijsttrekkersverkiezing voor de afgelopen verkiezingen. Kaag haalde meer dan 95% van de stemmen. Dat de partijleider moet worden verkozen door de leden staat volgens mij gewoon in de statuten van de PvdA.quote:Op woensdag 13 april 2022 07:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En de partijvoorzitter wil een lijsttrekkersverkiezing, als dat maar goed gaat
Timmermans wordt niet nog eens spitzenkandidat: https://www.nporadio1.nl/(...)zenkandidat-optredenquote:Op woensdag 13 april 2022 08:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nou ja als hij weer spitzenkandidat wordt van de linkse partij en een goed resultaat haalt is het wel heel lastig om hem te passeren.
Er bestaat zoiets als een enkelvoudige voordracht.quote:Op woensdag 13 april 2022 08:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een lijsttrekkersverkiezing kan ook vrij onschuldig, D66 hield ook een lijsttrekkersverkiezing voor de afgelopen verkiezingen. Kaag haalde meer dan 95% van de stemmen. Dat de partijleider moet worden verkozen door de leden staat volgens mij gewoon in de statuten van de PvdA.
Als het bestuur een kandidaat voor draagt en de leden kans geeft om tegenkandidaat te worden, kan dat prima gaan. Ik zie ook zo'n scenario voor me. Alleen Moorman lijkt me van de genoemde topkandidaten namelijk iemand die het ook wel tegen een andere topkandidaat op wil nemen, maar voor haar komt dit denk ik te vroeg. Die moet echt de PvdA in Amsterdam eerst kleur gaan geven. Timmermans, Dijsselbloem en Aboutaleb willen denk ik allemaal de garantie dat er geen grote naam tegenover hen komt te staan.quote:Op woensdag 13 april 2022 09:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Er bestaat zoiets als een enkelvoudige voordracht.
Maar het kan inderdaad goed gaan, zelden. Maar toch.
Zoals bij het CDA?quote:Op woensdag 13 april 2022 10:45 schreef Janneke141 het volgende:
Het is meestal niet de bedoeling van dergelijke verkiezingen dat het een ongewenste uitkomst oplevert.
In het algemeen. Bij D66 hadden ze ook al lang bedacht dat het Kaag moest worden, dus die waren al lang blij dat er geen tegenkandidaat met enige kans was.quote:
Als Hoekstra kandidaat was geweest, had Omtzigt zich geen kandidaat gesteld. Hoekstra was ook voor Omtzigt de gewenste lijsttrekker.quote:Op woensdag 13 april 2022 10:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je even je BNW-mutsje opzet dan zou je denken dat de partij bang was dat Hoekstra zou verliezen van Omtzigt.
Het is vooral niet de bedoeling dat topkandidaten elkaar beschadigen, zodat iedereen beschadigd uit zo'n verkiezing komt. Zie Asscher-Samson. Samson is toen zo aangevallen door Asscher dat Asscher daar zelf beschadigd van raakte en eigenlijk is hij daar nooit overheen gekomen.quote:Op woensdag 13 april 2022 10:45 schreef Janneke141 het volgende:
Het is meestal niet de bedoeling van dergelijke verkiezingen dat het een ongewenste uitkomst oplevert.
Het hoeft niet altijd mis te gaan trouwens. Je kunt moeilijk beweren dat Rutte last heeft gehad van de strijd met Verdonk.quote:Op woensdag 13 april 2022 11:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is vooral niet de bedoeling dat topkandidaten elkaar beschadigen, zodat iedereen beschadigd uit zo'n verkiezing komt. Zie Asscher-Samson. Samson is toen zo aangevallen door Asscher dat Asscher daar zelf beschadigd van raakte en eigenlijk is hij daar nooit overheen gekomen.
Nou...dat was kantje boord voor Rutte en zorgde voor veel onrust in de VVD anders, het is dat Verdonk zo dom was om de VVD aanleiding te geven om haar eruit te trappen want anders had Rutte daar nog heel lang last van gehad. En dat eruit trappen was ook al een hele gok van Rutte.quote:Op woensdag 13 april 2022 12:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het hoeft niet altijd mis te gaan trouwens. Je kunt moeilijk beweren dat Rutte last heeft gehad van de strijd met Verdonk.
Op dat moment, ja. Maar voor de jaren erna kun je toch moeilijk beweren dat zijn carrière eronder geleden heeftquote:Op woensdag 13 april 2022 12:42 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou...dat was kantje boord voor Rutte en zorgde voor veel onrust in de VVD anders, het is dat Verdonk zo dom was om de VVD aanleiding te geven om haar eruit te trappen want anders had Rutte daar nog heel lang last van gehad. En dat eruit trappen was ook al een hele gok van Rutte.
Dat klopt maar in 2006 zag dat er toch wat minder rooskleurig uitquote:Op woensdag 13 april 2022 12:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op dat moment, ja. Maar voor de jaren erna kun je toch moeilijk beweren dat zijn carrière eronder geleden heeft
Een beetje een dubbele strategie. Aan de ene kant zou je zeggen dat een gezamenlijk PVDA/GL wel meer dan 20 zetels moet kunnen halen.quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:09 schreef Wienerschnitzels het volgende:
PvdA-kopstukken pleiten voor verdere samenwerking met GroenLinks
Dit kan wel eens groot worden, juiste moment ook wel met geen verkiezingen in de korte toekomst. Niet dat ik denk dat het ze veel gaat brengen, maar ik zie het wel gebeuren als de mogelijke lijsttrekkers zich nu erachter gaan scharen.
Erg spijtig indien dit doorzet. Dan zijn de kansen op een brede linkse volkspartij verkeken en wordt het een hobbyclubje voor de rijke en gegoede burgerij.quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:09 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Dit kan wel eens groot worden, juiste moment ook wel met geen verkiezingen in de korte toekomst. Niet dat ik denk dat het ze veel gaat brengen, maar ik zie het wel gebeuren als de mogelijke lijsttrekkers zich nu erachter gaan scharen.
PvdA en GL richt zich tegenwoordig op dezelfde achterban. De links-rijke klimaat-religieuzen. Met een fusie gaan ze echt geen nieuwe kiezers trekken. De oorspronkelijke arbeiders achterban van de PvdA-ers (vergrijzende groep 80+) zijn uitstervend en de huidige generatie arbeiders stemmen massaal PVV.quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:09 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Het probleem is volgens mij dat ze bij de eerste de beste slechte verkiezingsuitslag zich weer zullen willen splitsen.quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Een beetje een dubbele strategie. Aan de ene kant zou je zeggen dat een gezamenlijk PVDA/GL wel meer dan 20 zetels moet kunnen halen.
Aan de andere kant is de PVDA nu al redelijk verdeeld en zijn de GL jongens en meiden altijd nog wat extremer in hun opvattingen. Wordt weer moeilijk regeren met de VVD is de verwachting.
Ze richten zich op dezelfde mensen, maar het huidige electoriaat is toch echt wel verschillend, bij de PVDA zitten toch nog steeds een hoop verstokte (50+) PVDA-ers, die PVDA stemmen omdat ze hun hele leven al PVDA stemmen, GL zijn huidige electoriaat is wel al die linkse semi-rijke kliek.quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:45 schreef zoost het volgende:
[..]
PvdA en GL richt zich tegenwoordig op dezelfde achterban. De links-rijke klimaat-religieuzen. Met een fusie gaan ze echt geen nieuwe kiezers trekken. De oorspronkelijke arbeiders achterban van de PvdA-ers (vergrijzende groep 80+) zijn uitstervend en de huidige generatie arbeiders stemmen massaal PVV.
Het brengt dus helemaal niets, behalve dan het uitbreiden van de machtsbasis van GL. PvdA ideologie (bestaat die nog?) verdampt.
De PvdA als seniorenafdeling van GL. Dat is schijnbaar wat Timmermans en anderen voor ogen hebben. Een sterfhuisconstructie voor de sociaal democratie.quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:45 schreef zoost het volgende:
[..]
PvdA en GL richt zich tegenwoordig op dezelfde achterban. De links-rijke klimaat-religieuzen. Met een fusie gaan ze echt geen nieuwe kiezers trekken. De oorspronkelijke arbeiders achterban van de PvdA-ers (vergrijzende groep 80+) zijn uitstervend en de huidige generatie arbeiders stemmen massaal PVV.
Het brengt dus helemaal niets, behalve dan het uitbreiden van de machtsbasis van GL. PvdA ideologie (bestaat die nog?) verdampt.
Er was ooit interesse voor de Deense invulling van de sociaal democratie, die interesse is helemaal weg, en helemaal als er een fusie met GL gaat plaatsvinden. Je hebt gelijk, denk ik, dit is een sterfhuisconstructie voor de sociaal democratie.quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:48 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
De PvdA als seniorenafdeling van GL. Dat is schijnbaar wat Timmermans voor ogen hebben. Een sterfhuisconstructie voor de sociaal democratie.
Misschien moeten we gewoon eens accepteren dat de sociaal-democratie geen verhaal meer heeft. Ooit waren deze partijen zeer relevant voor de maatschappij die we nu kennen. Dankzij de PvdA (Drees) hebben we sociale wetten als WW, AOW, Bijstand, WIA, etc.quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:53 schreef zoost het volgende:
[..]
Er was ooit interesse voor de Deense invulling van de sociaal democratie, die interesse is helemaal weg, en helemaal als er een fusie met GL gaat plaatsvinden. Je hebt gelijk, denk ik, dit is een sterfhuisconstructie voor de sociaal democratie.
Neo-liberale partijen als VVD en D66 hebben de afgelopen jaren nou niet bepaald de positie van de Nederlanders arbeider versterkt denk je wel?quote:Op vrijdag 15 april 2022 11:05 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Echter ook de liberale partijen als D66 en VVD omarmen deze sociale vangnetten, ook al wordt hier vaak gedaan alsof de VVD er stiekem vanaf wilt. Stel dat dat zo zou zijn, dan nog gaat de VVD nooit 76 zetels halen.
Ik snap niet dat Mark "daar heb ik geen actieve herinnering aan" Rutte niet nog meer weerzin oproept dan bv een christelijke partij.quote:Op vrijdag 15 april 2022 11:05 schreef Shreyas het volgende:
Wat links maar niet begrijpt is dat de VVD nu juist machtiger is dan ooit doordat ze versplinterd blijven. Er is een grote groep mensen (waaronder ik) die gematigd, niet religeus (geen CDA, SGP), niet populistisch (geen PVV, FvD) rechts wilt stemmen en dan is de VVD de enige optie.
Lees "een linkse partij is alleen goed als die enkel voor mijn eigen korte temijn belangen opkomt"quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:45 schreef zoost het volgende:
[..]
Mijn opa draait zich om in zijn graf.quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:09 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Maar dat is dus het probleem bij de PVDA, de achterban is uitstervende.quote:Op vrijdag 15 april 2022 11:16 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Mijn opa draait zich om in zijn graf.
Wel op de PvdA als ze zich daar van zouden distantiëren. GL staat voor alles wat er mis is aan de linkerkant.quote:Op vrijdag 15 april 2022 11:20 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, PvdA en Groenlinks vinden ongeveer precies hetzelfde dus een fusie kan prima
Degenen die onderbuik plattitudes gaan roeptoeteren over klimaatreligieuzen, woke en andere onzin zouden toch al nooit op een van die partijen stemmen.
Denk meer het het feit dat ze nergens herkenbaar meer in zijn. Totaal geen eigen identiteit.quote:Op vrijdag 15 april 2022 11:20 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar dat is dus het probleem bij de PVDA, de achterban is uitstervende.
En wat is het dan? Een PVV 2.0?quote:Op vrijdag 15 april 2022 11:23 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wel op de PvdA als ze zich daar van zouden distantiëren. GL staat voor alles wat er mis is aan de linkerkant.
Nou het moet zich afzetten tegen Groenlinks standpunten. Dingen als een duurzame economie en een samenleving zonder kansenongelijkheid.quote:
RIP PvdA, zonde.quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:09 schreef Wienerschnitzels het volgende:
GL en PvdA stemmen exact hetzelfde. PvdA leden en stemmers denken over klimaat ook exact hetzelfde als GL. PvdA vertegenwoordigers denken exact hetzelfde over klimaat als GL. Sterker: de overgrote meerderheid (80% volgens veel onderzoeken, maar in alle onderzoeken in elk geval ruim boven de 60%) van de Nederlanders denken zo over klimaat, dat er meer moet gebeuren dan de regering nu doet.quote:Op vrijdag 15 april 2022 11:23 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wel op de PvdA als ze zich daar van zouden distantiëren. GL staat voor alles wat er mis is aan de linkerkant.
Een zwaktebod, betekent dat men niet weet hoe men de oude PvdA weer vorm moet geven. Partij van de yuppen (GL) is toch echt iets anders dan de partij van de arbeiders. Waarom is het zo moeilijk om te kijken waarvoor een partij is opgericht? Groenlinks was eigenlijk opgericht voor het milieu, maar dat is allang hun hoofdthema niet meer. PvdA, hoe moeilijk kan het zijn, voor de arbeiders, lijnrecht t.o. de VVD. Dan moeten Moorman en Timmerfrans maar naar GL overstappen als ze dat beter bevalt.quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Een beetje een dubbele strategie. Aan de ene kant zou je zeggen dat een gezamenlijk PVDA/GL wel meer dan 20 zetels moet kunnen halen.
Aan de andere kant is de PVDA nu al redelijk verdeeld en zijn de GL jongens en meiden altijd nog wat extremer in hun opvattingen. Wordt weer moeilijk regeren met de VVD is de verwachting.
Leuk gewauwel weer zoals gewoonlijk. Dat klimaatverandering een probleem is weet iedereen. Daadwerkelijke concrete oplossingen zijn een heel ander verhaal.quote:Op vrijdag 15 april 2022 12:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
GL en PvdA stemmen exact hetzelfde. PvdA leden en stemmers denken over klimaat ook exact hetzelfde als GL. PvdA vertegenwoordigers denken exact hetzelfde over klimaat als GL. Sterker: de overgrote meerderheid (80% volgens veel onderzoeken, maar in alle onderzoeken in elk geval ruim boven de 60%) van de Nederlanders denken zo over klimaat, dat er meer moet gebeuren dan de regering nu doet.
Je distantiëren van wat je achterban, de leden, de vertegenwoordigers en de doorsnee Nederlander denkt klinkt enorm dom, eerlijk gezegd.
Nee hoor, men kan best dezelfde standpunten daar over hebben. Het gaat over oplossingen en beleid.quote:Op vrijdag 15 april 2022 11:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou het moet zich afzetten tegen Groenlinks standpunten. Dingen als een duurzame economie en een samenleving zonder kansenongelijkheid.
Nogmaals: https://www.rtlnieuws.nl/(...)ipcc-enquete-kabinetquote:Op vrijdag 15 april 2022 12:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Leuk gewauwel weer zoals gewoonlijk. Dat klimaatverandering een probleem is weet iedereen. Daadwerkelijke concrete oplossingen zijn een heel ander verhaal.
Dat de partij hetzelfde er over denkt als GL is juist precies het probleem, dat moet veranderen.
Probeer eens de post te lezen waar je op reageert.quote:Op vrijdag 15 april 2022 12:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nogmaals: https://www.rtlnieuws.nl/(...)ipcc-enquete-kabinet
Meerderheid wil meer maatregelen dan het kabinet neemt. Dus dat is juist eerder een standpunt dat stemmen trekt dan het afstoot.
Ik lees de post waarop ik reageer. Jij wil alleen niet beseffen dat de meerderheid van Nederland over klimaat hetzelfde denkt als GL, PvdA en D66. Ook qua oplossingen.quote:Op vrijdag 15 april 2022 12:39 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Probeer eens de post te lezen waar je op reageert.
Beide statements zijn onwaar. Nextquote:Op vrijdag 15 april 2022 12:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik lees de post waarop ik reageer. Jij wil alleen niet beseffen dat de meerderheid van Nederland over klimaat hetzelfde denkt als GL, PvdA en D66. Ook qua oplossingen.
Zoals gezegd, jij wil dat ontkennen. Maar het is dus wel waar. Zie hier:quote:Op vrijdag 15 april 2022 12:42 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Beide statements zijn onwaar. Next
PVV vertegenwoordigt de 'arbeiders' helemaal niet.quote:Op vrijdag 15 april 2022 12:42 schreef Mondkapje het volgende:
We hebben genoeg partijen die voor het klimaat opkomen, we hebben te weinig die de arbeiders vertegenwoordigen. PVV is echt te schamel.
Gezien de resultaten tot dusverre op klimaatgebied is dat evident onjuist. De PVV is een racisten partij, geen arbeiders partij.quote:Op vrijdag 15 april 2022 12:42 schreef Mondkapje het volgende:
We hebben genoeg partijen die voor het klimaat opkomen, we hebben te weinig die de arbeiders vertegenwoordigen. PVV is echt te schamel.
quote:Op vrijdag 15 april 2022 12:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zoals gezegd, jij wil dat ontkennen. Maar het is dus wel waar. Zie hier:
https://www.tudelft.nl/tbm/pwe/case-studies/klimaatraadpleging
En hier: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)in-2020?onepage=true
Dat werkt natuurlijk totaal niet want ook een partij voor de rijken zal vragen moeten kunnen beantwoorden over alle andere vraagstukken. Dit kan je niet serieus menen.quote:Op vrijdag 15 april 2022 12:50 schreef Mondkapje het volgende:
Ik vind dat partijen meer moeten luisteren naar het gezegde: 'schoenmaker, blijf bij je leest', je kunt niet je als partij op 10 thema's richten, dan is het van alles net niets. Verdeel de taken, Groenlinks Milieu, PvdA arbeiders, VVD de rijken, etc.
Wat nu gebeurt is dat in alle partijen yuppen zitten waardoor nu net de arbeider niet gezien wordt.
Historie heeft anders uitgewezen dat focus op één speerpunt zeer effectief kan zijn als campagne.quote:Op vrijdag 15 april 2022 13:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat werkt natuurlijk totaal niet want ook een partij voor de rijken zal vragen moeten kunnen beantwoorden over alle andere vraagstukken. Dit kan je niet serieus menen.
Ja, maar zodra je iets van verantwoordelijkheid wil moet je op alles een zinnig antwoord hebben.quote:Op vrijdag 15 april 2022 17:14 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Historie heeft anders uitgewezen dat focus op één speerpunt zeer effectief kan zijn als campagne.
Dat klopt maar zodra het om de knikkers gaat zul je ook op andere vlakken antwoorden moeten hebben of je bent helemaal niet relevant. Zie de PVV voor dat verhaal.quote:Op vrijdag 15 april 2022 17:14 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Historie heeft anders uitgewezen dat focus op één speerpunt zeer effectief kan zijn als campagne.
Is er wel een partij die voor de arbeiders op komt,? want de PVV is dat niet, want dat is een schijnvertoning, en mocht het wel zo zijn, de PVV zal nooit mee regerenquote:Op vrijdag 15 april 2022 12:42 schreef Mondkapje het volgende:
De SP en de PVV zijn de twee die bij mij opkomen. CDA zou dat vanuit de christen democratische gedachte ook kunnen zijn maar het huidige CDA in Den Haag zeer zeker niet. Wellicht BBB ook, maar die partij is denk ik te jong om dat te bepalen.quote:Op vrijdag 15 april 2022 18:58 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Is er wel een partij die voor de arbeiders op komt,? want de PVV is dat niet, want dat is een schijnvertoning, en mocht het wel zo zijn, de PVV zal nooit mee regeren
De PVV is dat in mijn optie niet, de SP is inderdaad een mogelijkheid die komen inderdaad voor de werkende man op maar zijn wel wat vaak voor sommige mensen wat extreem in hun standpunten.quote:Op vrijdag 15 april 2022 19:05 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
De SP en de PVV zijn de twee die bij mij opkomen. CDA zou dat vanuit de christen democratische gedachte ook kunnen zijn maar het huidige CDA in Den Haag zeer zeker niet. Wellicht BBB ook, maar die partij is denk ik te jong om dat te bepalen.
Als je gewoon moties en dergelijk ziet, komen SP, PvdA en GL gewoon voor de 'arbeider', lees: de werkende met een lager inkomen (arbeiders zijn er bijna niet meer, hooguit gastarbeiders), op.quote:Op vrijdag 15 april 2022 18:58 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Is er wel een partij die voor de arbeiders op komt,? want de PVV is dat niet, want dat is een schijnvertoning, en mocht het wel zo zijn, de PVV zal nooit mee regeren
Maar je ziet dat bijvoorbeeld de inkomsten bij het verhuren van huizen onbelast is terwijl het loon van de schoonmaker in drieën wordt gedeeld. Géén partij die zich daar specifiek op richt, de rijker worden steeds maar rijker in dit land, de VVD wordt weinig weerstand geboden op dat gebied. Dat komt omdat in alle partijen de yuppen overtegenwoordigd zijn. Klaver rijdt in een superdeluxe auto, Moorman komt uit Wassenaar, een type als Wim Kok heb je momenteel gewoon niet. Dan kom je uit bij personen als Spekman die ik meer met de SP associeer. Asscher is meer een D66-type.quote:Op vrijdag 15 april 2022 19:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je gewoon moties en dergelijk ziet, komen SP, PvdA en GL gewoon voor de 'arbeider', lees: de werkende met een lager inkomen (arbeiders zijn er bijna niet meer, hooguit gastarbeiders), op.
Dat is gewoon onwaar. De meeste verhuurders zijn ondernemers of hebben ze de schijn van ondernemerschap en dan valt het in Box 1 (de meesten richten dan een BV op, zodat het in box 2 komt en er vennootschapsbelasting over wordt betaald). Pas als je echt maar 1 of misschien 2 huizen verhuurt als vakantiehuis of studentenkamers oid, dan betaal je geen belasting over de verhuur maar valt het huis in box 3 en betaal je daar belasting.quote:Op zaterdag 16 april 2022 08:35 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Maar je ziet dat bijvoorbeeld dat de inkomsten bij het verhuren van huizen onbelast is...
De Belastingdienst deed in box 3 een schatting, wat voor verhuurders heel laag uitviel. De rechter heeft de Belastingdienst op de vingers getikt, ze mogen geen schatting maken en de verhuurders krijgen nu dat beetje dat ze moesten betalen ook nog terug. Dat heb ik begrepen. Bij Lubach werd gezegd dat het niet uitmaakt of je 8 of 100 huizen verhuurt, je hoeft nada te betalen.quote:Op zaterdag 16 april 2022 08:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is gewoon onwaar. De meeste verhuurders zijn ondernemers of hebben ze de schijn van ondernemerschap en dan valt het in Box 1 (de meesten richten dan een BV op, zodat het in box 2 komt en er vennootschapsbelasting over wordt betaald). Pas als je echt maar 1 of misschien 2 huizen verhuurt als vakantiehuis of studentenkamers oid, dan betaal je geen belasting over de verhuur maar valt het huis in box 3 en betaal je daar belasting.
Als je een kamer in je huis verhuurt, moet je al belasting betalen als je daar meer dan 5000 euro voor krijgt.
Dat de belasting in box 3 te laag is, is een ander verhaal. Er wordt over verhuur wel gewoon belasting betaald.
Bij dat laatste zat Lubach er dan dus helemaal naast (zoals wel vaker). Iemand met 100 huizen is 100% ondernemer voor de belastingdienst, die huurinkomsten zitten gewoon in box 1.quote:Op zaterdag 16 april 2022 08:56 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
De Belastingdienst deed in box 3 een schatting, wat voor verhuurders heel laag uitviel. De rechter heeft de Belastingdienst op de vingers getikt, ze mogen geen schatting maken en de verhuurders krijgen nu dat beetje dat ze moesten betalen ook nog terug. Dat heb ik begrepen. Bij Lubach werd gezegd dat het niet uitmaakt of je 8 of 100 huizen verhuurt, je hoeft nada te betalen.
Dat komt omdat men niet kijkt naar wat de PvdA daadwerkelijk aan moties e.d. in brengt. Dat men teveel kijkt naar compromissen die soms gesloten moeten worden. Maar de PvdA heeft daarin geen keus: als het iets aan invloed wil hebben en wil regelen voor de achterban, moeten ze samenwerken met de VVD. Die partij kun je namelijk niet omheen.quote:Op zaterdag 16 april 2022 09:24 schreef Mondkapje het volgende:
Je hoort vind ik in reacties op NU.nl e.d. dat men de oude PvdA, die er voor de arbeiders was, als gezonde tegenhanger tegen de VVD, wordt gemist.
Je hebt mensen die meer hebben met arbeid en minder met het milieu, zoals boeren. Die voelen zich niet thuis bij GL. Dan heb je veelverdieners die weinig hebben met lage inkomensgroepen maar wel met het milieu, die hebben weinig met de PvdA. Daarom alleen al is het goed om die twee partijen apart te houden. Dat wil niet zeggen dat je als PvdA tegen het milieu bent maar dat je in je programma de nadruk legt op dat ene, ook in de pers.quote:Op zaterdag 16 april 2022 09:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat komt omdat men niet kijkt naar wat de PvdA daadwerkelijk aan moties e.d. in brengt. Dat men teveel kijkt naar compromissen die soms gesloten moeten worden. Maar de PvdA heeft daarin geen keus: als het iets aan invloed wil hebben en wil regelen voor de achterban, moeten ze samenwerken met de VVD. Die partij kun je namelijk niet omheen.
Of in het geval van nu.nl (wat een afvoerput is dat), dat men vindt dat iemand die voor 'arbeiders' op komt, anti-immigratie en anti-klimaatmaatregelen en het liefst ook anti-EU moet zijn.
Maar als de vertegenwoordigers en de leden wel klimaat misschien wel het belangrijkste onderwerp vinden, ga je dat niet negeren. Vertegenwoordigers moeten vooral ook dicht bij zichzelf blijven en niet standpunten aannemen omdat ze zo goed zouden zijn voor de peilingen.quote:Op zaterdag 16 april 2022 09:36 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Je hebt mensen die meer hebben met arbeid en minder met het milieu, zoals boeren. Die voelen zich niet thuis bij GL. Dan heb je veelverdieners die weinig hebben met lage inkomensgroepen maar wel met het milieu, die hebben weinig met de PvdA. Daarom alleen al is het goed om die twee partijen apart te houden. Dat wil niet zeggen dat je als PvdA tegen het milieu bent maar dat je in je programma de nadruk legt op dat ene, ook in de pers.
Wat je wilt is een gezonde discussie die hout snijdt. Veelverdieners zijn voor het milieu maar gaan ondertussen voortdurend op reis. De Pvda zou GL hierop kunnen aanspreken. Boeren zijn voor het milieu maar ondertussen gedragen ze zich er niet naar. Daar kan GL de PvdA op aanspreken. Zo krijg je duidelijke standpunten tegenover elkaar.quote:Op zaterdag 16 april 2022 09:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar als de vertegenwoordigers en de leden wel klimaat misschien wel het belangrijkste onderwerp vinden, ga je dat niet negeren. Vertegenwoordigers moeten vooral ook dicht bij zichzelf blijven en niet standpunten aannemen omdat ze zo goed zouden zijn voor de peilingen.
Dit is natuurlijk onzin. Want zelfs al zou PvdA in campagnes het alleen nog over koopkracht hebben, de PvdA woordvoerder klimaat gaat het nog steeds (bijna?) altijd met de GL woordvoerder klimaat eens zijn (zoals de GL woordvoerder koopkracht/armoedebeleid het trouwens altijd eens is met de PvdA woordvoerder). De discussies in de kamer veranderen dus niks als de PvdA van campagnestrategie zou veranderen.quote:Op zaterdag 16 april 2022 09:51 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Het voordeel is ook dat je weer echte discussies krijgt in de TK ipv het spijkers op laag water zoeken en vliegen afvangen wat nu gebeurt.
Dat is niet nodig.quote:Op zaterdag 16 april 2022 10:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk onzin. Want zelfs al zou PvdA in campagnes het alleen nog over koopkracht hebben, de PvdA woordvoerder klimaat gaat het nog steeds (bijna?) altijd met de GL woordvoerder klimaat eens zijn
Jawel, want dat is de mening van die woordvoerder, van de rest van de fractie en van de leden. Dat moet hij of zij dus verwoorden. Dat is het hele idee van een vertegenwoordigende democratie.quote:
Het punt is, wederom, dat de PvdA niet noodzakelijk exact dezelfde plannen voor klimaat (of welk ander onderwerp dan ook) hoeft te hebben. Sterker, als men zich wil gaan richten op de traditionele achterban dan zal dat verschil er moeten komen. Er is een echt gat in het electoraat waar alleen de SP zich op richt, maar die zijn te extreem om te kunnen regeren.quote:Op zaterdag 16 april 2022 18:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jawel, want dat is de mening van die woordvoerder, van de rest van de fractie en van de leden. Dat moet hij of zij dus verwoorden. Dat is het hele idee van een vertegenwoordigende democratie.
Ik vind de SP een stuk minder extreem dan GroenLinks.quote:Op zaterdag 16 april 2022 18:06 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het punt is, wederom, dat de PvdA niet noodzakelijk exact dezelfde plannen voor klimaat (of welk ander onderwerp dan ook) hoeft te hebben. Sterker, als men zich wil gaan richten op de traditionele achterban dan zal dat verschil er moeten komen. Er is een echt gat in het electoraat waar alleen de SP zich op richt, maar die zijn te extreem om te kunnen regeren.
Dan zou er een andere partij moeten komen. Leden (en vertegenwoordigers) bepalen die koers en die kiezen voor de huidige koers. Je kunt niet omdat jij dat graag wil roepen dat de PvdA leden en vertegenwoordigers hun eigen standpunten moeten verlaten.quote:Op zaterdag 16 april 2022 18:06 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het punt is, wederom, dat de PvdA niet noodzakelijk exact dezelfde plannen voor klimaat (of welk ander onderwerp dan ook) hoeft te hebben. Sterker, als men zich wil gaan richten op de traditionele achterban dan zal dat verschil er moeten komen. Er is een echt gat in het electoraat waar alleen de SP zich op richt, maar die zijn te extreem om te kunnen regeren.
quote:Op zaterdag 16 april 2022 18:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan zou er een andere partij moeten komen. Leden (en vertegenwoordigers) bepalen die koers en die kiezen voor de huidige koers. Je kunt niet omdat jij dat graag wil roepen dat de PvdA leden en vertegenwoordigers hun eigen standpunten moeten verlaten.
Kortom: de leden bepalen dat de standpunten op eigenlijk elk onderwerp praktisch gelijk zijn aan GL.
Misschien kun je proberen iets inhoudelijks te zeggen.quote:De samenwerking kwam Ploumen wel op kritiek te staan van partijleden. Binnen de PvdA is verdeeldheid over het al dan niet verder en heviger samenwerken met GroenLinks.
Mss zijn die leden wel gewoon lid van de verkeerde partij.quote:Op zaterdag 16 april 2022 18:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan zou er een andere partij moeten komen. Leden (en vertegenwoordigers) bepalen die koers en die kiezen voor de huidige koers. Je kunt niet omdat jij dat graag wil roepen dat de PvdA leden en vertegenwoordigers hun eigen standpunten moeten verlaten.
Kortom: de leden bepalen dat de standpunten op eigenlijk elk onderwerp praktisch gelijk zijn aan GL.
Die samenwerking is wat anders dan de standpunten, het partijprogramma wordt zeer breed gedragen binnen PvdA en daar staan de standpunten die zo op GL lijken gewoon in.quote:Op zaterdag 16 april 2022 20:11 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
[..]
Misschien kun je proberen iets inhoudelijks te zeggen.
Ik stem niet op één persoon, ik stem op een partij. VVD en D66 staan het dichtste bij mijn denkbeelden, alleen D66 onderkent het immigratieprobleem niet voldoende, is te veel bezig met milieu&klimaat en zijn niet voor hogere minimumstraffen. Dus dan is de keuze snel gemaakt.quote:Op vrijdag 15 april 2022 11:13 schreef loveli het volgende:
[..]
Ik snap niet dat Mark "daar heb ik geen actieve herinnering aan" Rutte niet nog meer weerzin oproept dan bv een christelijke partij.
De tijd dat je als arbeider bij de dag kon leven en de overheid je rommel opruimde als het even tegenzat is echt voorbij. De werkende bevolking is niet meer met afstand de grootste groep binnen de bevolking (door vergrijzing), de tientallen miljarden die we konden verdienen aan aardgas (waarmee een fors deel van de verzorgingsstaat is betaald) behoren tot het verleden. Door mondialisering en EU afspraken komen er veel immigranten binnen uit minder rijke landen die hier ook moeten wonen, eten, leven, etc.quote:Op vrijdag 15 april 2022 11:07 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Neo-liberale partijen als VVD en D66 hebben de afgelopen jaren nou niet bepaald de positie van de Nederlanders arbeider versterkt denk je wel?
Omdat die zich perfect thuisvoelen bij de PvdA.quote:Op zondag 17 april 2022 08:02 schreef Mondkapje het volgende:
En die PvdA-politici die bij de PvdA gingen vanuit een soort van nostalgie, maar eigenlijk zich beter thuis voelen bij GL, waarom stappen die niet over naar GL?
Dan schort er iets aan de PvdA als ze nu identiek zijn aan GL, want hun achterban is anders dus richt je daar dan ook op. Je zit niet voor jezelf in de politiek, maar voor je achterban. Je kunt het heel gezellig hebben met elkaar in Den Haag, gezellig op het terras met een wijntje en het overal over eens zijn, je hebt toch een ander publiek te vertegenwoordigen. Huurders en eigenaren in één gebouw kunnen samen voor het milieu zijn, de huurders kijken toch anders naar de wereld dan de eigenaren.quote:Op zondag 17 april 2022 08:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat die zich perfect thuisvoelen bij de PvdA.
Dat de achterban zo verschillend zou zijn betwijfel ik ook. Misschien deels in achtergrond, al zie je in Amsterdam bijvoorbeeld dat ze daar de ene keer op GL en de volgende keer op PvdA stemmen. Maar misschien is (een deel van) de achtergrond van de achterban anders, de standpunten zijn in elk geval praktisch hetzelfde. Minder inkomensongelijkheid, brede schouders die meer lasten moeten dragen, verregaande klimaatmaatregelen, afschaffen eigen risico. Allemaal gedeelde standpunten, niet alleen door leden, maar ook door de achterban.
Wat wil de achterban dan anders? De achterban heeft gewoon dezelfde wensen.quote:Op zondag 17 april 2022 08:28 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Dan schort er iets aan de PvdA als ze nu identiek zijn aan GL, want hun achterban is anders dus richt je daar dan ook op. Je zit niet voor jezelf in de politiek, maar voor je achterban. Je kunt het heel gezellig hebben met elkaar in Den Haag, gezellig op het terras met een wijntje en het overal over eens zijn, je hebt toch een ander publiek te vertegenwoordigen. Huurders en eigenaren in één gebouw kunnen samen voor het milieu zijn, de huurders kijken toch anders naar de wereld dan de eigenaren.
Daar moet je als partij zien achter te komen.quote:Op zondag 17 april 2022 08:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat wil de achterban dan anders? De achterban heeft gewoon dezelfde wensen.
De partij schrijft met de leden het partijprogramma en komt dan op exact hetzelfde. Jij doet alsof er enorme verschillen zijn, maar feit ismdat die verschillen gewoon verdwenen zijn. Er leven geen verschillende wensen bij de achterbannen van beide partijen.quote:Op zondag 17 april 2022 08:34 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Daar moet je als partij zien achter te komen.
Onzin, die conclusie is helemaal niet getrokken. Alleen door mensen die niet wekelijks debatten kijken, misschien. Die missen namelijk gewoon wat er gebeurt.quote:Op zondag 17 april 2022 08:37 schreef Mondkapje het volgende:
We zijn hier al tot de conclusie gekomen dat de arbeider momenteel niet goed vertegenwoordigd wordt in de Nederlandse politiek, dus werk aan de winkel zou ik zeggen.
Misschien ben jij iets te zelfgenoegzaam, een eigenschap van veel Groenlinksers.quote:Op zondag 17 april 2022 08:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onzin, die conclusie is helemaal niet getrokken. Alleen door mensen die niet wekelijks debatten kijken, misschien. Die missen namelijk gewoon wat er gebeurt.
Ik ben helemaal geen GroenLinkser (welke partij ik wel stem is toch zeer duidelijk uit mijn onderschrift te halen).quote:Op zondag 17 april 2022 08:39 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Misschien ben jij iets te zelfgenoegzaam, een eigenschap van veel Groenlinksers.
En waarin verschilt GL met D66? Moet alles dan maar samengaan? D66 verschilt weer weinig van VVD dus...quote:Op zondag 17 april 2022 08:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben helemaal geen GroenLinkser (welke partij ik wel stem is toch zeer duidelijk uit mijn onderschrift te halen).
Ik heb alleen nog geen enkel voorbeeld gehoord van een standpunt waarop de PvdA nou zo zou moeten afwijken van GroenLinks. Gewoon 0 voorbeelden. En maar blijven roepen dat het 'anders' moet, maar wat er dan anders moet komt er niet uit. Inhoudelijk is het helemaal niet, die roepers dat er zoveel verschil tussen PvdA en GL zit.
Niet helemaal, we zijn tot de conclusie gekomen dat de arbeider nu anders vertegenwoordigd wordt dan vroeger in de Nederlandse politiek. Het kan ook zijn dat de arbeider nu meer behoefte heeft aan deze andere vertegenwoordiging en dat een partij als de PvdA vandaag de dag geen verhaal meer heeft dat nog aansprekend is voor deze arbeider.quote:Op zondag 17 april 2022 08:37 schreef Mondkapje het volgende:
We zijn hier al tot de conclusie gekomen dat de arbeider momenteel niet goed vertegenwoordigd wordt in de Nederlandse politiek, dus werk aan de winkel zou ik zeggen.
Asscher zat sowieso sinds hij Samson een dolk in de rug stak in een lastige positie, verder bleek zijn oppositievoeren totaal ongeloofwaardig omdat Rutte steeds antwoordde: 'maar een deel daarvan hebben we toch al in gang gezet in het kabinet waarin jij mijn vice-premier was, we hebben toch zo fijn samen gewerkt?' Dat maakte zijn positie vrij onmogelijk.quote:Op zondag 17 april 2022 11:19 schreef Smegma. het volgende:
Ik moet bij het terugtreden van Ploumen ook direct aan Asscher denken. Wat weet de PvdA en individuele PvdA'ers zichzelf doorgaans te geselen. Toeslagenaffaire: Asscher treed terug, de rest blijft zitten en zit nu zelfs grotendeels in Rutte-4. Geen al te gelukkig fractievoorzitterschap: Ploumen treed terug, maar er zijn wel meer fractievoorzitters die niet lekker uit de verf komen.
quote:Op zaterdag 16 april 2022 20:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die samenwerking is wat anders dan de standpunten, ok met opmerkingen dat PvdA niet voor de arbeider op komt, dan zie je dus nooit een debat.
Marcouch is ook een optiequote:Op dinsdag 12 april 2022 11:27 schreef Hanca het volgende:
Respect voor haar keus. Ook respect dat ze instapte toen Asscher plots weg ging, ze leek me toen de beste persoon voor die rol. Iemand met profiel en bekendheid. Voor de lange termijn was ze nooit de beste optie.
Ik zou nu voor Kuiken gaan als tussenpaus en dan op de lange termijn kiezen tussen Aboutaleb, Dijsselbloem, Timmermans of Moorman.
Misschien is hij nu gegroeid, hij was ooit geen beste leider: https://www.parool.nl/nie(...)-marcouch~bb2d4204b/quote:Op zondag 17 april 2022 14:01 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Marcouch is ook een optie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pim_Fortuynprijs
Ik was best bereid geweest om op de PvdA te stemmen na Rutte II, ik vond namelijk dat men in het landsbelang een hele berg werk verzet had waarbij zowel de VVD als de PvdA concessies had gedaan maar dat de PvdA totaal niet bereid bleek te gaan staan voor het gevoerde beleid en daar was ik gewoon (buiten de Samson affaire) enorm teleurgesteld over.quote:Op zondag 17 april 2022 13:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Asscher zat sowieso sinds hij Samson een dolk in de rug stak in een lastige positie, verder bleek zijn oppositievoeren totaal ongeloofwaardig omdat Rutte steeds antwoordde: 'maar een deel daarvan hebben we toch al in gang gezet in het kabinet waarin jij mijn vice-premier was, we hebben toch zo fijn samen gewerkt?' Dat maakte zijn positie vrij onmogelijk.
Asscher was de rondwandelende herinnering aan wat er fout is gegaan bij de PvdA in de laatste jaren: Rutte II en hoe dat verkocht werd en de mislukte lijsttrekkersverkiezing.
Inderdaad, Rutte II was op zich ook een prima kabinet, ook vanuit PvdA oogpunt. Maar om één of andere reden besloten ze gelijk om er hard afstand van te nemen. Ik heb dat nooit begrepen, ze hebben zelf de kiezers aangepraat dat Rutte II niks was voor de PvdA-achterban.quote:Op zondag 17 april 2022 14:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik was best bereid geweest om op de PvdA te stemmen na Rutte II, ik vond namelijk dat men in het landsbelang een hele berg werk verzet had waarbij zowel de VVD als de PvdA concessies had gedaan maar dat de PvdA totaal niet bereid bleek te gaan staan voor het gevoerde beleid en daar was ik gewoon (buiten de Samson affaire) enorm teleurgesteld over.
Een partij die zijn eigen keuzes en beleid niet kan of wil verdedigen, tja, waarom zou ik dan nog op ze gaan stemmen?
Men reageerde op de peilingen, raakte in paniek, stak Samson een mes in de rug en Asscher deed net alsof hij geen 4 jaar minister was geweest, eindresultaat was een electorale ramp voor de PvdA.quote:Op zondag 17 april 2022 14:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad, Rutte II was op zich ook een prima kabinet, ook vanuit PvdA oogpunt. Maar om één of andere reden besloten ze gelijk om er hard afstand van te nemen. Ik heb dat nooit begrepen, ze hebben zelf de kiezers aangepraat dat Rutte II niks was voor de PvdA-achterban.
En Greenpeace Samsom was eigenlijk Groen Links, maar kon sneller omhoog kruipen bij de PvdA. Zonder politieke spelletjes komt niemand boven.quote:Op zondag 17 april 2022 13:34 schreef Hanca het volgende:
Asscher zat sowieso sinds hij Samson een dolk in de rug stak in een lastige positie,
Samson was helemaal niet Groenlinks, dat was een PvdA' er in hart en nieren.quote:Op zondag 17 april 2022 14:55 schreef loveli het volgende:
[..]
En Greenpeace Samson was eigenlijk Groen Links, maar kon sneller omhoog kruipen bij de PvdA. Zonder politieke spelletjes komt niemand boven.
Timmermans had ook zo'n streek, hij kreeg een portefeuille die hij niet wilde en voerde geen steek uit, tot hij op BuZa mocht.
https://www.nu.nl/politie(...)rans-timmermans.html
Kortom, dagelijkse politiek.
Ik ken een van z'n studiegenoten. Met de PvdA kon hij op plekken komen waar het met GL niet zou lukken, die keuze was strategisch en niet hart en nieren.quote:Op zondag 17 april 2022 14:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Samson was helemaal niet Groenlinks, dat was een PvdA' er in hart en nieren.
Hij is trouwens ook helemaal niet Samsonquote:Op zondag 17 april 2022 14:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Samson was helemaal niet Groenlinks, dat was een PvdA' er in hart en nieren.
Samsom, my bad.quote:Op zondag 17 april 2022 15:03 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Hij is trouwens ook helemaal niet Samson
Het ene sluit het ander niet uit. De Jonge koos ook voor het CDA ipv CU omdat het CDA meer kans op invloed gaf, maar dat maakt hem nog wel een echte CDA'er. Samsom heeft zich echt wel bewezen als een echte PvdA'er (als ik nu een ideale lijsttrekker zou kunnen kiezen voor de PvdA, werd hij het gewoon weer...).quote:Op zondag 17 april 2022 14:58 schreef loveli het volgende:
[..]
Ik ken een van z'n studiegenoten. Met de PvdA kon hij op plekken komen waar het met GL niet zou lukken, die keuze was strategisch en niet hart en nieren.
Ik begrijp het ook niet...er is nooit zo hard gehard genivelleerd als tijdens Rutte II. Dat zou de PvdA achterban toch moeten aanspreken.quote:Op zondag 17 april 2022 14:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad, Rutte II was op zich ook een prima kabinet, ook vanuit PvdA oogpunt. Maar om één of andere reden besloten ze gelijk om er hard afstand van te nemen. Ik heb dat nooit begrepen, ze hebben zelf de kiezers aangepraat dat Rutte II niks was voor de PvdA-achterban.
GL, PvdA, SP, D66, CU, BIJ1, PvdD, Denk... kies maar uit, doen ze allemaal. Zelfs VVD en CDA pleiten eigenlijk voor al deze punten.quote:Op maandag 18 april 2022 08:07 schreef Mondkapje het volgende:
Wie pleit er voor hogere lonen aan de onderkant, kleinere klassen, meer sociale huur, meer inspraak voor verzorgenden en verpleegkundigen, minder managers etc?
Niet letterlijk door drieën, maar GL pleit dus wel voor veel lagere huren en veel meer belasting op vermogen (waar huizen onder vallen) en de belasting op de aanschaf van een tweede huis fors verhogen. Hier: GL wil marktwerking in de huursector zelfs afschaffen: https://groenlinks.nl/nie(...)rsector-afschaffen-0quote:Op maandag 18 april 2022 08:07 schreef Mondkapje het volgende:
Wie zegt er genoeg is genoeg, degenen die huizen verhuren, dáár moeten de inkomsten van in drieën gedeeld worden ipv van het loon van de schoonmaker?
Dat gaat GL niet doen, want daarmee raken ze hun achterban.
Je hebt nog geen antwoord gegeven waarin GL verschilt met D66. Waarom kan D66 wel apart bestaan en PvdA niet? Waarom moet Ploumen aan het handje van Klaver lopen?quote:Op maandag 18 april 2022 08:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet letterlijk door drieën, maar GL pleit dus wel voor veel lagere huren en veel meer belasting op vermogen (waar huizen onder vallen) en de belasting op de aanschaf van een tweede huis fors verhogen. Hier: GL wil marktwerking in de huursector zelfs afschaffen: https://groenlinks.nl/nie(...)rsector-afschaffen-0
Dan gaat het voor veel huizen nog wel harder dan door 3.
Jij hebt een heel raar beeld bij GL, alsof ze op de VVD lijken of nog rechtser zijn. Nee, GL is gewoon minstens net zo links als PvdA ooit geweest is.
D66 is een partij veel meer voor de net wat rijkeren en voor ondernemers, D66 is economisch hooguit midden en meestal gewoon rechts. GL is echt gewoon een puur linkse partij. Die partijen hebben overlap op klimaat, maar echt niet overal op.quote:Op maandag 18 april 2022 08:57 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Je hebt nog geen antwoord gegeven waarin GL verschilt met D66. Waarom kan D66 wel apart bestaan en PvdA niet? Waarom moet Ploumen aan het handje van Klaver lopen?
Als de PvdA een sterke voorman of -vrouw krijgt, hoeft de PvdA niet aan het handje van GL te lopen maar kan het een eigen beleid volgen. Natuurlijk zijn er overlappingen, maar de achterban is verschillend genoeg.
PvdA is voor de net wat minder rijken.quote:Op maandag 18 april 2022 09:06 schreef Hanca het volgende:
D66 is een partij veel meer voor de net wat rijkeren
Waren PvdA en GL 1 partij, zaten ze zonder twijfel nu in het kabinet.
PvdA en GL zijn beide sociaaldemocratische partijen die teveel in dezelfde (niet enorm grote) kiezersvijver vissen. Ik ben lang tegen een fusie geweest maar het heeft geen enkele zin om in twee kraampjes naast elkaar dezelfde mensen van dezelfde standpunten te overtuigen.quote:Op maandag 18 april 2022 11:01 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
PvdA is voor de net wat minder rijken.
Klaver heeft al twee keer laten zien dat hij geen compromissen kan sluiten. Met een strijdbare PvdA met goede voorman/-vrouw, heb je veel meer kans dat PvdA in het kabinet plaatsneemt.
Jawel want ze hebben een andere achterban. En dan ben je van Klaver af. En er zijn echt wel inhoudelijke verschillen als je bij de achterban gaat kijken.quote:Op maandag 18 april 2022 13:13 schreef -XOR- het volgende:
[..]
PvdA en GL zijn beide sociaaldemocratische partijen die teveel in dezelfde (niet enorm grote) kiezersvijver vissen. Ik ben lang tegen een fusie geweest maar het heeft geen enkele zin om in twee kraampjes naast elkaar dezelfde mensen van dezelfde standpunten te overtuigen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |