abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204411631
Exit Ploumen:

twitter
pi_204411668
Verstandige keuze. Nu weer Job Cohen terug.

quote:
Lilianne Ploumen stapt op als fractieleider van de Partij van de Arbeid. Ook vertrekt ze uit de Tweede Kamer, zo meldt ze op Twitter. Ze laat weten per direct te stoppen, in de verklaring. Ze zegt 'dat het leiderschap van de partij niet goed bij mij past en ik daarmee niet de ideale leider van onze partij ben'.

Ploumen schrijft in de verklaring dat ze 'trots' is op wat ze voor elkaar heeft gekregen. Ook laat ze weten dat het bondgenootschap met GroenLinks 'zich verder zal verdiepen en verbreden'. Ook al vertrekt Ploumen uit de Kamer, ze zal wel een 'betrokken partijlid' blijven.
pi_204411698
Ik denk dat ze dat goed gezien heeft.
Prima vrouw, bevlogen in haar werk, geen fractievoorzitter/lijsttrekker wmb.
pi_204411706
Respect hoor. Goed dat ze zelf ook inziet dat dit zo niet werkt. Maar wie nu? Eerst een tussenpaus neem ik aan? Kuiken of Arib?
zie email 27 oktober
pi_204411744
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:21 schreef trein2000 het volgende:
Respect hoor. Goed dat ze zelf ook inziet dat dit zo niet werkt. Maar wie nu? Eerst een tussenpaus neem ik aan? Kuiken of Arib?
En de vraag of de GL kwestie nu het breekpunt gaat worden. Daarmee doel ik op aansluiten of niet, er zijn twee aanzienlijke kampen momenteel binnen de PvdA, begreep ik, en die beiden een prominente leider hebben.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2022 11:25:09 ]
pi_204411792
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:24 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En de vraag of de GL kwestie nu het breekpunt gaat worden. Daarmee doel ik op aansluiten of niet, er zijn twee aanzienlijke kampen momenteel binnen de PvdA, begreep ik, en die beiden een prominente leider hebben.
Correct. Grofweg de oude garde tegen de jongere generatie.
zie email 27 oktober
pi_204411804
Respect voor haar keus. Ook respect dat ze instapte toen Asscher plots weg ging, ze leek me toen de beste persoon voor die rol. Iemand met profiel en bekendheid. Voor de lange termijn was ze nooit de beste optie.

Ik zou nu voor Kuiken gaan als tussenpaus en dan op de lange termijn kiezen tussen Aboutaleb, Dijsselbloem, Timmermans of Moorman.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hanca op 12-04-2022 11:32:49 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 12 april 2022 @ 11:28:07 #8
403973 crew  Gijscoman
Hou hoog de naam van N.E.C.
pi_204411813
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:27 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Maar wie staat waar? Want het voelt soms alsof juist de prominente oudere PvdA'ers voor samenwerking zijn.
  dinsdag 12 april 2022 @ 11:28:42 #9
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204411820
Niet veel op aan te merken op deze vrouw. Ze heeft haar best gedaan en zal al lang gezien hebben wat de rest ook ziet: Dat ze de uitstraling heeft van een koffiejuffrouw bij het plaatselijk bejaardentehuis.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_204411823
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:27 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ze kunnen het proberen om een neutrale persoon als tussenpaus neer te zetten maar vroeg of laat gaat deze kwestie toch het beeld bepalen, ik weet niet of het slimmer is om te wachten tot je bij een verkiezing staat om daar mee aan de slag te gaan maar goed.

Dus wie neemt over als Kamerlid? De volgende op de PvdA lijst?
pi_204411846
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:24 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Net verkozen voorzitter Sent is volgens mij tegen een fusie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 12 april 2022 @ 11:30:29 #12
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204411852
quote:
Respect hoor. Goed dat ze zelf ook inziet dat dit zo niet werkt. Maar wie nu? Eerst een tussenpaus neem ik aan? Arib?
Arib heeft een spraakgebrek, en ook geen uitstraling, dat wordt helemaal niks.
pi_204411869
Schijnt dat achter de schermen er al langer druk op Ploumen werd uitgevoerd om het verhaal van de PvdA meer te vertellen i.p.v alleen maar op een paar progressieve thema´s zoals vrouwenrechten, abortus en klimaat te zitten. Ploumen heeft dus ingezien, dat ze niet helemaal het sociaal-economische geluid van de PvdA kan laten horen. Moedige stap om dan je biezen te pakken.

De PvdA heeft ook geen zin in een fusie met GL en Ploumen die continu met Jesse zat te knuffelen maakte dat idee van een onafhankelijke en trotse partij niet echt waar.

Ben benieuwd wie Ploumen gaat opvolgen:

1) De nummer 3 op de lijst: Khadija Arib, ervaren kamerlid (sinds 1998) en bekend bij het publiek in haar rol als voorzitter van de tweede kamer (2015-2021). Maakt een goede kans, vooral omdat geen enkele motie of politieke lijn in de fractie niet met Arib afgesproken is. Ze is een soort nestor van de fractie en daarmee ook van de partij. Stemmentrekker en geliefd (ook aan de rechterzijde, ze is ongeveer de enige marrokaan met wie Wilders geen probleem heeft)

2) Henk Nijboer: doet de zware portefeuilles in de fractie en is in de media steeds presenter. Heeft ondere andere financiele zaken maar ook de gaswinning in Groningen onder zijn hoede. Niet bijster sympathiek, maar zeker een kanshebber.

3) Attje Kuiken: voorzitter van de commissie buitenlandse zaken en ook al wat jaren actief in Den Haag. Misschien niet heel bekend maar wel een kanshebber. Denk wel, dat ze haar temperament niet helemaal mee heeft want Kuiken is chronisch verontwaardigd. Beetje hetzelfde wat Jesse Klaver, Lilian Marijnissen en Fleur Agema ook hebben.

Andere kamerleden zie ik het op dit moment niet doen. De vraag is of de PvdA ervoor kiest om een parlamentarier te kiezen als politiek leider (wat wel slim is, voor de debatten met kabinet) of dat ze ervoor kiezen een extraparlamentaire politiek leider te kiezen.

Misschien wil Timmermans wel weer komen (hoewel hij dat in 2021 ook al niet wou na Asschers vertrek) of Asscher komt zelf weer terug als politiek leider. Aboutaleb heb je nog, die misschien wel wil als burgemeester van Rotterdam in zijn derde termijn kan hij het partijleiderschap er prima bij doen. Lastige situatie voor de PvdA.

Denk dat ze het beste varen met leider en fractievoorzitter Arib. En willen ze iemand als leider die niet in de kamer zit kunnen ze van Nijboer het beste fractieleider maken, zodat hij daar ervaring op kan doen voor de toekomst.
pi_204411884
quote:
Maar waarom dan gelijk ook als kamerlid vertrekken. de verkiezingen zijn nog maar net een jaar geleden
pi_204411885
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:29 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dus wie neemt over als Kamerlid? De volgende op de PvdA lijst?
Edit: laat maar
  dinsdag 12 april 2022 @ 11:33:51 #16
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_204411907
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:30 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Arib heeft een spraakgebrek, en ook geen uitstraling, dat wordt helemaal niks.
Ploumen had datzelfde probleem :+
Where law ends, tyrrany begins.
pi_204411909
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan zou Gijs van Dijk weer terugkomen, dat zou ik wel toejuichen.
Hoezo dat dan? van Dijk was Kamerlid en is vertrokken, dat geeft hem toch geen recht op de volgende vrije zetel?
  dinsdag 12 april 2022 @ 11:34:07 #18
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_204411913
Ik snap echt totaal niet waarom PvdA al zijn kiezerspotentieel wil weggooien door samen te gaan met GroenLinks en enkel nog de elitaire stadse doelgroep overblijft.
pi_204411922
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:32 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Maar waarom dan gelijk ook als kamerlid vertrekken. de verkiezingen zijn nog maar net een jaar geleden
Dan zit men de opvolger niet in de weg. Snap het wel, anders krijg je alleen maar vermoeiende vragen en ontstaat er misschien spanning in de fractie.
pi_204411928
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hoezo dat dan? van Dijk was Kamerlid en is vertrokken, dat geeft hem toch geen recht op de volgende vrije zetel?
Excuus, ik keek verkeerd idd. Was ook even dat gedoe vergeten, vond hem altijd wel een goed kamerlid maar met het huidige onderzoek kan hij niet terug.

Al weet ik niet of ze hem weer moeten vragen, hij zal het niet worden.
pi_204411944
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:34 schreef BasEnAad het volgende:
Ik snap echt totaal niet waarom PvdA al zijn kiezerspotentieel wil weggooien om samen te gaan met GroenLinks en zich enkel nog te kunnen richten de elitaire stadse doelgroep.
Mischien omdat daar het PvdA electoraat zit? 74% van de Nederlanders woont in een stad, he?
pi_204411966
Er staat wel een andere oudgediende als volgende op de lijst, Mohandis. 5 jaar weggeweest, maar zou hij nu weer terugkomen?

Edit: die heeft de politiek vaarwel gezegd om meer bij zijn gezin te kunnen zijn: https://www.ad.nl/gouda/m(...)t-politiek~a300e6ad/
  dinsdag 12 april 2022 @ 11:38:38 #23
136343 BasEnAad
pi_204411997
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:35 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Mischien omdat daar het PvdA electoraat zit? 74% van de Nederlanders woont in een stad, he?
Je hebt steden en steden he? Het kiezerspotentieel van de PvdA zit nu van Partij voor de Dieren tot PVV, dat heeft geen enkele andere partij. Samengaan met GroenLinks beperkt dat gewoon enorm.
  dinsdag 12 april 2022 @ 11:38:52 #24
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204411999
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:33 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ploumen had datzelfde probleem :+
Klopt. Dat zal buiten Limburg ook niet hebben bijgedragen aan haar populariteit.
pi_204412013
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:38 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Je hebt steden en steden he? Het kiezerspotentieel van de PvdA zit nu van Partij voor de Dieren tot PVV, dat heeft geen enkele andere partij. Samengaan met GroenLinks beperkt dat gewoon enorm.
Dat mag je vinden maar een aanzienlijke groep binnen de partij ziet dat anders. Ik zeg alleen dat je richten op de stedelijke kiezers bepaald geen vreemde keus is.
Ik denk dat we sowieso veel te veel partijen en partijtjes hebben momenteel.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2022 11:40:38 ]
  dinsdag 12 april 2022 @ 11:43:26 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204412059
Had ik niet aan zien komen want ik had het idee dat de PvdA langzaam wel weer op de goede weg was. Maar als ze niet op haar plek zit moet ze niet blijven zitten.

Ik denk dat Attje Kuiken het op korte termijn zal overpakken. Die heeft toch de beste kaarten. En dan zal Moorman later wel lijsttrekker worden.
  dinsdag 12 april 2022 @ 11:44:34 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204412071
quote:

[..]
Strikt genomen wel. Hij zal al eerste worden benaderd.

Als er een D66 fractielid weg zou gaan benaderen ze ook weer Sigrid Kaag als eerste.
pi_204412105
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Strikt genomen wel. Hij zal al eerste worden benaderd.

Als er een D66 fractielid weg zou gaan benaderen ze ook weer Sigrid Kaag als eerste.
Volgorde is nu dus Van Dijk (die zal bedanken, neem ik aan), Mohandis (die net de politiek vaarwel heeft gezegd) en dan de volgende oudgediende: Van der Hul. Vond ik altijd vrij kleurloos, maar zal de partij ook niet schaden.

Daarna kiezen ze een nieuwe fractievoorzitter en dichter bij de volgende verkiezingen zal de PvdA wel een verkiezing gaan houden voor partijleider. Kandidaten genoeg, nunde vraag of ze allemaal willen en of ze het risico willen lopen op een Asscher/Samson, waarbij de eerste de tweede een mes in de rug steekt, maar daar zelf ook niet van hersteld is.
pi_204412127
De progessieve hoogopgeleide vijver is met Groenlinks en D66 ook vrij beperkt en vrijwel volledig gevuld met ongeveer 30-35 zetels aan electoraat. Komt nu ook nog die extreme club van Simons bij.

Volgens mij is echt de enige manier om weer groter te worden de Deense koers varen.
pi_204412150
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:43 schreef Hexagon het volgende:
Had ik niet aan zien komen want ik had het idee dat de PvdA langzaam wel weer op de goede weg was. Maar als ze niet op haar plek zit moet ze niet blijven zitten.

Ik denk dat Attje Kuiken het op korte termijn zal overpakken. Die heeft toch de beste kaarten. En dan zal Moorman later wel lijsttrekker worden.
Dit moet toch gewoon Dijsselbloem worden? Een verstandige vent die niet chronisch verontwaardigd reageert op alles en zelfs nog wel oog heeft voor problemen als immigratie en integratie die dit land al 20 jaar verdelen.

Kuiken vind ik een zeikwijf en Timmermans is een bal zonder inhoud.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2022 11:51:36 ]
  Moderator dinsdag 12 april 2022 @ 11:51:14 #31
236264 crew  capricia
pi_204412158
Jammer dat ze niet als backbencher wil blijven en dat al haar ervaring zo verdwijnt.
Vind het verloop erg hoog in de politiek. Ze zal haar redenen zo wel hebben.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_204412160
Vond haar de laatste tijd toch al meer een veredelde politiek assistent van Klaver, eigen smoelwerk moet echt weer terug bij de PVDA (of je moet de trekker overtrekken en gewoon fuseren met GL).
pi_204412175
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:48 schreef PietjePuk2000 het volgende:

Volgens mij is echt de enige manier om weer groter te worden de Deense koers varen.
Ik denk dat ze dan juist garanderen dat GL altijd groter gaat zijn dan hen. Zoveel mensen die een hekel hebben aan immigranten en die potentieel PvdA willen stemmen zijn er niet. En met zijn radicale anti-islam standpunten die niet kunnen en die de PvdA ook nooit zal willen overnemen zal Wilders altijd een deel van die potentiële kiezers blijven trekken.

Ik denk dat een fusie met GL de grootste kans is om de grootste te kunnen worden. Al kan het ook gewoon met het huidige beleid en een goede ljjsttrekker, Samson won ook bijna. Timmermans zie ik zo premier worden.
  dinsdag 12 april 2022 @ 11:54:15 #34
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204412191
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:50 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dit moet toch gewoon Dijsselbloem worden? Een verstandige vent die niet chronisch verontwaardigd reageert op alles en zelfs nog wel oog heeft voor problemen als immigratie en integratie die dit land al 20 jaar verdelen.

Kuiken vind ik een zeikwijf en Timmermans is een bal zonder inhoud.
Dijsselbloem daar kleeft wel een beetje het verleden van Rutte II aan. En verder ook meer een saaie Melkert-achtige technocraat.
pi_204412196
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:51 schreef capricia het volgende:
Jammer dat ze niet als backbencher wil blijven en dat al haar ervaring zo verdwijnt.
Ja, dat is wel jammer. Een ex-minister in de kamer is gewoon goed. Was mooi geweest als ze gewokn verder kon met haar onderwerpen en een ander de fractie had laten leiden.
pi_204412201
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:51 schreef capricia het volgende:
Het backbencher systeem werkt niet in Nederland, de partijen zijn niet groot genoeg meer om ruimte te hebben voor backbenchers, denk ik.
pi_204412202
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk dat ze dan juist garanderen dat GL altijd groter gaat zijn dan hen. Zoveel mensen die een hekel hebben aan immigranten en die potentieel PvdA willen stemmen zijn er niet. En met zijn radicale anti-islam standpunten die niet kunnen en die de PvdA ook nooit zal willen overnemen zal Wilders altijd een deel van die potentiële kiezers blijven trekken.

Ik denk dat een fusie met GL de grootste kans is om de grootste te kunnen worden. Al kan het ook gewoon met het huidige beleid en een goede ljjsttrekker, Samson won ook bijna. Timmermans zie ik zo premier worden.
Ik denk dat daarvoor de progressieve club dus weer te klein is. Ik ken wat PVDA-stemmers en juist hetgeen wat hen toch nog op PVDA laat stemmen is dat arbeidersgeluid, niet dat progressieve geklets van Klaver waarbij het alleen maar over inclusiviteit gaat.

Je hoeft niet meteen een hekel aan immigranten te hebben om PVDA te stemmen. Maar een wat genuanceerder geluid zoals Bos of Dijsselbloem lieten horen (met aandacht voor immigratie en integratie en ook aandacht voor de zorgen van laagopgeleide Nederlanders) zou echt voor veel meer stemmen zorgen. Ben ik van overtuigd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2022 11:55:57 ]
pi_204412209
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dijsselbloem daar kleeft wel een beetje het verleden van Rutte II aan. En verder ook meer een saaie Melkert-achtige technocraat.
Geef mij een hele ministersploeg met technocraten. Graag zelfs.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 12 april 2022 @ 11:56:12 #39
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_204412212
Ze moeten terug naar de basis. Weer een coherent verhaal hebben wat vanuit hun ideologie komt.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_204412218
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Niets mis met technocraten. Maar wie zou jij willen dan?
pi_204412222
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:55 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het backbencher systeem werkt niet in Nederland, de partijen zijn niet groot genoeg meer om ruimte te hebben voor backbenchers, denk ik.
Als gewoon kamerlid ben je toch een redelijke backbencher? Als je niet wil kom je zelden in het nieuws en je kunt wel je kennis en ervaring inzetten in de fractie en in het geval Ploumen ook voor vrouwenrechten en nog wat internationale dingen.
  Moderator dinsdag 12 april 2022 @ 11:57:17 #42
236264 crew  capricia
pi_204412228
quote:

[..]
Ik weet het niet. Het is idd niet onze cultuur. Maar al die ervaring weg, is gewoon heel jammer.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_204412231
quote:

[..]
Dat gaan we nu zien met Dijkgraaf en Kuipers, tot nog toe beide erg onzichtbaar (wat niet per se slecht is).
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 12 april 2022 @ 11:58:05 #44
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_204412241
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik weet het niet. Het is idd niet onze cultuur. Maar al die ervaring weg, is gewoon heel jammer.
Ze zal achter de schermen nog wel het nodige werk gaan doen neem ik aan.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_204412245
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]

Je hoeft niet meteen een hekel aan immigranten te hebben om PVDA te stemmen. Maar een wat genuanceerder geluid zoals Bos of Dijsselbloem lieten horen (met aandacht voor immigratie en integratie en ook aandacht voor de zorgen van laagopgeleide Nederlanders) zou echt voor veel meer stemmen zorgen. Ben ik van overtuigd.
Maar dat is heel wat anders dan kijken naar Denemarken, daar zit de arbeiderspartij qua immigratie gewoon ongeveer op de koers Wilders.
pi_204412257
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:58 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Ze zal achter de schermen nog wel het nodige werk gaan doen neem ik aan.
Ik neem aan dat ze binnen een paar maanden een topfunctie heeft ergens. Die hoeft niet eens te solliciteren, men komt haar wel vragen.
pi_204412272
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar dat is heel wat anders dan kijken naar Denemarken, daar zit de arbeiderspartij qua immigratie gewoon ongeveer op de koers Wilders.
Alleen heb je bij ons al de SP en PVV die een beetje in dat vaarwater zitten.
pi_204412278
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja maar dan zonder debiel geschreeuw maar gewoon met rustige en kalme onderbouwingen waardoor er prima mee samen te werken is. In Nederland slagen we er al sinds Fortuyn in om alleen maar schreeuwers op dat vlak voort te brengen die er lol in hebben extreme uitspraken te doen.

Artikel 1 schrappen, kopvoddentax en nog veel meer van dat soort one liners zijn de grootste reden waarom progressieve partijen al 20 jaar zo hard tegen Fortuyn/Wilders/Baudet/Jan Roos in gaan.

Je hoeft ook niet meteen naar niveau Denemarken, een strenger beleid zou al heel wat zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2022 12:02:31 ]
pi_204412310
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:00 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Alleen heb je bij ons al de SP en PVV die een beetje in dat vaarwater zitten.
Met name de PVV. Je gaat Wilders nooit kunnen verslaan op 'zijn' onderwerp, hij roept namelijk zulke radicale dingen dat daarin mee gaan je de kans op regeren volkomen ontneemt. En ik denk dat een groot deel van die Wildersaanhangers misschien wel lager opgeleid is en een lager inkomen heeft, maar economisch wel gewoon rechts is. Wellicht tegen hun eigen portemonnee in. Nederland is van nature erg rechts, voor lage belastingen e.d.

De lijn van de Deense arbeiderspartij kiezen is volgens mij gedoemd te verliezen.
pi_204412311
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als gewoon kamerlid ben je toch een redelijke backbencher? Als je niet wil kom je zelden in het nieuws en je kunt wel je kennis en ervaring inzetten in de fractie en in het geval Ploumen ook voor vrouwenrechten en nog wat internationale dingen.
Nee, want vrijwel alle Kamerleden hebben, bij normale partijen, vakgebieden toegewezen gekregen, meestal meerdere, backbenchers zoals je die in het VK hebt zijn meer de mensen die jij als frontbencher kan raadplegen voor advies en dergelijke, daar is in Nederland helemaal geen ruimte voor omdat partijen te klein zijn.

Moet je ook wel in meenemen dat de grootste partij hier iets over de 30 zetels heeft en in het VK 365. Da's toch wel een hele andere situatie.
pi_204412316
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:57 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Dat gaan we nu zien met Dijkgraaf en Kuipers, tot nog toe beide erg onzichtbaar (wat niet per se slecht is).
Zoals men in Zwitserland zegt "Boring politics is good politics" ;)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 12 april 2022 @ 12:05:34 #52
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_204412329
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:04 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Zoals men in Zwitserland zegt "Boring politics is good politics" ;)
Tenzij ze alleen maar uit hun neus zitten te eten. ;)
Maar ik ga er vanuit dat ze vanuit hun luwte hard aan het werk zijn.
pi_204412332
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:05 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Tenzij ze alleen maar uit hun neus zitten te eten. ;)
Maar ik ga er vanuit dat ze vanuit hun luwte hard aan het werk zijn.
Dat eerste is uiteraard mogelijk :D
pi_204412336
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Met name de PVV. Je gaat Wilders nooit kunnen verslaan op 'zijn' onderwerp, hij roept namelijk zulke radicale dingen dat daarin mee gaan je de kans op regeren volkomen ontneemt. En ik denk dat een groot deel van die Wildersaanhangers misschien wel lager opgeleid is en een lager inkomen heeft, maar economisch wel gewoon rechts is. Wellicht tegen hun eigen portemonnee in. Nederland is van nature erg rechts, voor lage belastingen e.d.

De lijn van de Deense arbeiderspartij kiezen is volgens mij gedoemd te verliezen.
Het klinkt wat oneerbiedig maar het grootste deel van de PVV-kiezers heeft geen idee waar hij/zij over praat als het over economisch beleid praat en kunnen de implicaties hiervan totaal niet overzien.

Zo economisch rechts is Wilders trouwens niet eens.
pi_204412339
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:03 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nee, want vrijwel alle Kamerleden hebben, bij normale partijen, vakgebieden toegewezen gekregen, meestal meerdere, backbenchers zoals je die in het VK hebt zijn meer de mensen die jij als frontbencher kan raadplegen voor advies en dergelijke, daar is in Nederland helemaal geen ruimte voor omdat partijen te klein zijn.

Moet je ook wel in meenemen dat de grootste partij hier iets over de 30 zetels heeft en in het VK 365. Da's toch wel een hele andere situatie.
Ja, niet helemaal die rol van backbencher. Maar je kunt hier prima behoorlijk in de luwte werken. Hoe vaak zien we De Hoop, Kathmann en Thijssen? Dat had Ploumen ook weer kunnen doen, datbdeed ze in principe ook tijdens Rutte III.
pi_204412342
Mooi. Nu kappen met dat geflirt met GroenLinks en een echte arbeiderspartij worden. Er ligt een enorm gat in het midden nu koopkracht het belangrijkste thema is. Je kunt ook de jongeren en arbeiders meekrijgen door huizenbouw als speerpunt op te pakken.
pi_204412351
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:06 schreef MoreDakka het volgende:
Mooi. Nu kappen met dat geflirt met GroenLinks en een echte arbeiderspartij worden. Er ligt een enorm gat in het midden nu koopkracht het belangrijkste thema is. Je kunt ook de jongeren en arbeiders meekrijgen door huizenbouw als speerpunt op te pakken.
Welke arbeiders? De enige die er nog zijn zitten bij Wilders of bij DENK. :P

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2022 12:07:31 ]
pi_204412362
quote:
Roep eens in een vol stadion dat alle arbeiders naar beneden moeten komen. Sta je na 10 minuten nog steeds alleen op het veld.
pi_204412380
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Welke arbeiders? De enige die er nog zijn zitten bij Wilders of bij DENK. :P
En die doen ook niets. Ze liggen voor het oprapen.
pi_204412396
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:09 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ja, maar daar kan je ook tegenover zetten dat de PvdA ook niets doet. De laatste 15 jaar heeft de PvdA alleen maar aan de zijlijn gestaan. Het probleem is hoe je die mensen wegkrijgt bij de partijen waar ze nu op stemmen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2022 12:12:20 ]
pi_204412403
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:09 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het kiezerspotentieel van de PVDA ligt inderdaad voor een groot deel bij SP, PVV en Denk. Maar voor het oprapen liggen die mensen niet. Juist die groep is gevoelig voor goedkope en harde taal en dat is een type taalgebruik dat De PVDA zich niet kan veroorloven.

Het is de vraag of een genuanceerd verhaal met een wat strenger immigratiebeleid de gemiddelde 'arbeider' kan overtuigen.
pi_204412421
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:12 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, maar daar kan je ook tegenover zetten dat de PvdA ook niets doet. De laatste 15 jaar heeft de PvdA alleen maar aan de zijlijn gestaan. Het probleem is hoe je die mensen wegkrijgt bij de partijen waar ze nu op stemmen.
Door te doen wat ik zeg: focus op de issues. Ik zou als centrum-rechtse stemmer een stem op de PvdA absoluut overwegen als ze zich echt gaan inzetten op zaken waar de lage tot middeninkomens en mensen van 25-35 nú last van hebben.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 12 april 2022 @ 12:14:28 #63
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_204412429
quote:
Bijna elke partij heeft huizen als speerpunt om mee te scoren. Ze moeten juist iets pakken wat van hun is.
  dinsdag 12 april 2022 @ 12:14:44 #64
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204412433
quote:

[..]
Alleen zal het weinig stemmen opleveren denk ik

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:56 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Niets mis met technocraten. Maar wie zou jij willen dan?
Ik denk dus die Marjolijn Moorman
pi_204412438
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:14 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Door te doen wat ik zeg: focus op de issues. Ik zou als centrum-rechtse stemmer een stem op de PvdA absoluut overwegen als ze zich echt gaan inzetten op zaken waar de lage tot middeninkomens en mensen van 25-35 nú last van hebben.
Ik dacht dat ze dat al deden. Maar ik weet niet "echt inzetten" voor jou betekent.
pi_204412441
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:12 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Het kiezerspotentieel van de PVDA ligt inderdaad voor een groot deel bij SP, PVV en Denk. Maar voor het oprapen liggen die mensen niet. Juist die groep is gevoelig voor goedkope en harde taal en dat is een type taalgebruik dat De PVDA zich niet kan veroorloven.

Het is de vraag of een genuanceerd verhaal met een wat strenger immigratiebeleid de gemiddelde 'arbeider' kan overtuigen.
Er is een heel grote groep in Nederland vooral gevoelig voor het juiste poppetje. Dat is de grote groep waar de kans ligt. Mensen die stemmen op een persoon: Balkenende, Samson, Rutte. Je zag dat ook toen Roemer door het ijs zakte: inhoudelijk geen verandering, wel een hoop stemmen weg. Je ziet dat in peilingen: Verdonk en Omtzigt scoren goed zonder ook maar een programma.

Ik denk dat als ze Timmermans, Aboutaleb of Dijsselbloem neerzetten er inhoudelijk helemaal niks hoeft te veranderen en ze toch een enorme kans hebben om zelfs een hoop mensen die nu Rutte stemmen over te nemen en de grootste te worden.
pi_204412442
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:14 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat ben ik wel met je eens.
pi_204412446
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:14 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Alleen zal het weinig stemmen opleveren denk ik
Ja, ik weet het, mijn partij haalt nooit de kiesdrempel op deze manier ;)

Ik dacht aan TU als partijnaam, Technocrats United
pi_204412451
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:15 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik dacht dat ze dat al deden. Maar ik weet niet "echt inzetten" voor jou betekent.
Dat dacht je volledig verkeerd, ze waren vooral bezig met GroenLinks nadoen. Precies het tegenovergestelde van mijn voorstel.
pi_204412458
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is een heel grote groep in Nederland vooral gevoelig voor het juiste poppetje. Dat is de grote groep waar de kans ligt. Mensen die stemmen op een persoon: Balkenende, Samson, Rutte. Ik denk dat als ze Timmermans, Aboutaleb of Dijsselbloem neerzetten er inhoudelijk helemaal niks hoeft te veranderen en ze toch een enorme kans hebben om zelfs een hoop mensen die nu Rutte stemmen over te nemen en de grootste te worden.
Hierover hebben wij vaak een verschil van mening. De laatste 20 jaar vind ik dat je vooral goed ziet dat de scheiding van Nederlandse kiezers vooral tussen D66 en het CDA zit. Alles rechts van die lijn gaat niet snel op links stemmen en alles links van die lijn gaat niet snel op rechts stemmen.

De enige potentiele grote overloop zit tussen arbeiderslinks (SP en PVDA) en arbeidersrechts. (PVV) Verder zie ik daar weinig ruimte voor verschuiving.

Als jij goede historische tegenvoorbeelden hebt waarbij mensen op basis van het poppetje deze links-rechts lijn toch vrij massaal overschreden dan hoor ik het graag van je. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2022 12:18:38 ]
pi_204412459
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:17 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat dacht je volledig verkeerd, ze waren vooral bezig met GroenLinks nadoen. Precies het tegenovergestelde van mijn voorstel.
Is dat zo of is dat jouw perceptie want als ik naar het partijprogramma kijk zie ik toch wel zat materiaal wat aansluit op wat jij stelde.
pi_204412465
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:14 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Bijna elke partij heeft huizen als speerpunt om mee te scoren. Ze moeten juist iets pakken wat van hun is.
Onjuist. Elke partij zegt er iets over maar concrete plannen of ideeën ontbreekt het aan. De Kamer zelf heeft er op dit moment ook totaal geen interesse in.

Een van de grote problemen is het gebrek aan regie, een uitgelezen kans voor de PvdA om een plan te maken waar de landelijke regering de regie volledig in handen neemt en de gemeenten buitenspel zet.
pi_204412469
@Hanca In het geval van Roemer zag ik vooral dat veel stemmers van arbeiderslinks naar de enige andere alternatieve arbeidslinkse partij gingen, namelijk de PVDA. Dus ideologie speelt dan nog steeds een grote rol.
pi_204412472
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
De enige potentiele grote overloop zit tussen arbeiderslinks (SP en PVDA) en arbeidersrechts. (PVV) Verder zie ik daar weinig ruimte voor verschuiving.

Als jij goede historische tegenvoorbeelden hebt waarbij mensen op basis van het poppetje deze links-rechts lijn toch vrij massaal overschreden dan hoor ik het graag van je. :)
Er is juist in alle onderzoeken geen overloop tussen PvdA/SP en de PVV. En ik ken zelf voorbeelden van mensen die zowel Balkenende, Samson als Rutte hebben gestemd. Het poppetje is tegenwoordig belangrijker dan de inhoud.
pi_204412475
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:18 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Is dat zo of is dat jouw perceptie want als ik naar het partijprogramma kijk zie ik toch wel zat materiaal wat aansluit op wat jij stelde.
Zal best, maar dan heb je niet opgelet want lange tijd was de mogelijkheid dat GL en PvdA gingen fuseren niet ondenkbaar.
pi_204412484
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:20 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Zal best, maar dan heb je niet opgelet want lange tijd was de mogelijkheid dat GL en PvdA gingen fuseren niet ondenkbaar.
Dat is volgens mij nog steeds niet ondenkbaar. Integendeel zelfs.
pi_204412486
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is juist in alle onderzoeken geen overloop tussen PvdA/SP en de PVV. En ik ken zelf voorbeelden van mensen die zowel Balkenende, Samson als Rutte hebben gestemd. Het poppetje is tegenwoordig belangrijker dan de inhoud.
Bron? Dat klopt in ieder geval totaal niet met het voorbeeld van Roemer dat je gaf. Al die SP-stemmers gingen naar de PVDA.
pi_204412494
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:19 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Onjuist. Elke partij zegt er iets over maar concrete plannen of ideeën ontbreekt het aan. De Kamer zelf heeft er op dit moment ook totaal geen interesse in.
Volgens mij volg je het niet. Elke partij wil meer dan er eigenlijk kan op het gebied van de huizenmarkt en daardoor willen de redelijke partijen allemaal ongeveer hetzelfde: hetgene wat maximaal haalbaar is.
pi_204412495
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat is volgens mij nog steeds niet ondenkbaar. Integendeel zelfs.
En dus zal mijn stem (en die van vele anderen) niet naar de PvdA gaan en blijven ze irrelevant. :)
pi_204412501
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:21 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Bron? Dat klopt in ieder geval totaal niet met het voorbeeld van Roemer dat je gaf. Al die SP-stemmers gingen naar de PVDA.
Wel tussen SP en PvdA, niet tussen SP/PvdA en PVV. PVV kiezers overwegen de linkse partijen niet.
pi_204412511
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens mij volg je het niet. Elke partij wil meer dan er eigenlijk kan op het gebied van de huizenmarkt en daardoor willen de redelijke partijen allemaal ongeveer hetzelfde: hetgene wat maximaal haalbaar is.
Leuk gewauwel weer. Wanneer begint het bouwen? Zullen ze tijd hebben om dat te beslissen tussen alle debatten over whatsappjes door?
pi_204412527
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:22 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Leuk gewauwel weer. Wanneer begint het bouwen? Zullen ze tijd hebben om dat te beslissen tussen alle debatten over whatsappjes door?
Er worden al 4 jaar 70.000 woningen per jaar gebouwd, meer hadden we geen bouwvakkers en materialen voor. Ze willen naar 100.000, de vraag is of dat wel kan.

Het bouwen is volop aan de gang.
pi_204412529
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wel tussen SP en PvdA, niet tussen SP/PvdA en PVV.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wel tussen SP en PvdA, niet tussen SP/PvdA en PVV.
Dan nog zou ik graag willen dat je het poppetjesverhaal wat meer aantoonde. Dat jij denkt dat VVD-stemmers naar PVDA kunnen overlopen en andersom. Je noemde 2012 als voorbeeld maar dat was nou juist een voorbeeld waarbij de VVD het volledige centrumrechtse potentieel leegplukte ten koste van het CDA en de PVDA het volledig centrumlinkse potentieel leegplukte ten koste van D66.
pi_204412538
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:24 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ze willen naar 100.000, de vraag is of dat wel kan.

Deze twee dingen spreken elkaar tegen.
pi_204412549
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er worden al 4 jaar 70.000 woningen per jaar gebouwd, meer hadden we geen bouwvakkers en materialen voor. Ze willen naar 100.000, de vraag is of dat wel kan.

In de regio bij mij zie je overal bouwprojecten. Ik weet niet hoe het er in het Noorden van het land voorstaat maar hier stampen ze het ene na het andere gebouw en wijk(je) uit de grond.
pi_204412560
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
In de regio bij mij zie je overal bouwprojecten. Ik weet niet hoe het er in het Noorden van het land voorstaat maar hier stampen ze het ene na het andere gebouw en wijk(je) uit de grond.
Er wordt als een gek gebouwd overal inderdaad.
pi_204412563
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:24 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
[..]
Dan nog zou ik graag willen dat je het poppetjesverhaal wat meer aantoonde. Dat jij denkt dat VVD-stemmers naar PVDA kunnen overlopen en andersom. Je noemde 2012 als voorbeeld maar dat was nou juist een voorbeeld waarbij de VVD het volledige centrumrechtse potentieel leegplukte ten koste van het CDA en de PVDA het volledig centrumlinkse potentieel leegplukte ten koste van D66.
Dit is slechts een voorbeeld:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)trekt-nieuwe-kiezers

Met het juiste poppetje (en ik denk dat dat Timmermans is, al ben ik geen fan van hem) pakt de PvdA volgens mij zo 30 zetels. Timmermans is enorm populair, zie ook de Europese Verkiezingen.
pi_204412572
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hier bouwen ze ook enorm en praktisch alleen maar hoogbouw. En dat in een gemeente die tot voor kort krimpgemeente was.
pi_204412588
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:25 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Deze twee dingen spreken elkaar tegen.
Nee, 70.000 woningen is ook volop bouwen. Dat naar 100.000 brengen is zeer ambitieus. Maar als je dan op 80.000 blijft hangen ben je nog steeds 'volop aan het bouwen'.
pi_204412600
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit is slechts een voorbeeld:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)trekt-nieuwe-kiezers

Met het juiste poppetje (en ik denk dat dat Timmermans is, al ben ik geen fan van hem) pakt de PvdA volgens mij zo 30 zetels. Timmermans is enorm populair, zie ook de Europese Verkiezingen.
Vrij anekdotisch bewijs als er 2 mensen op straat worden geïnterviewd. En bij de uiteindelijke verkiezingen van 2021 is toch juist weer aangetoond dat de scheiding heel scherp bij links en rechts ligt? Misschien zullen er een paar D66-kiezers naar de VVD zijn gegaan maar procentueel gaat dat echt om kleine aantallen.
pi_204412617
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:30 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Vrij anekdotisch bewijs als er 2 mensen op straat worden geïnterviewd. En bij de uiteindelijke verkiezingen van 2021 is toch juist weer aangetoond dat de scheiding heel scherp bij links en rechts ligt? Misschien zullen er een paar D66-kiezers naar de VVD zijn gegaan maar procentueel gaat dat echt om kleine aantallen.
Nee, zo scherp hebben die dat juist niet aangetoond. De Samson-PvdA stemmers, stemmen niet meer links. Links heeft namelijk minder zetels dan PvdA onder Samson had. Een deel daarvan stemde misschien Kaag, maar D66 is natuurlijk al niet links.

De Kaagstemmers zijn trouwens ook prima op te rapen voor de PvdA, de glans is van Kaag toch al behoorlijk af en die mensen stemden eerder op Kaag dan op D66.
pi_204412633
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, zo scherp hebben die dat juist niet aangetoond. De Samson-PvdA stemmers, stemmen niet meer links. Links heeft namelijk minder zetels dan PvdA onder Samson had. Een deel daarvan stemde misschien Kaag, maar D66 is natuurlijk al niet links.

De Kaagstemmers zijn trouwens ook prima op te rapen voor de PvdA, de glans is van Kaag toch al behoorlijk af en die mensen stemden eerder op Kaag dan op D66.
Kaag niet links? Misschien economisch niet maar is toch een zeer progressieve partij? Het verschil conservatief/progressief telt tegenwoordig toch veel zwaarder dan economisch.
pi_204412643
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Kaag niet links? Misschien economisch niet maar is toch een zeer progressieve partij? Het verschil conservatief/progressief telt tegenwoordig toch veel zwaarder dan economisch.
D66 is niet links. Progressief heeft niks te maken met links.
pi_204412658
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, 70.000 woningen is ook volop bouwen. Dat naar 100.000 brengen is zeer ambitieus. Maar als je dan op 80.000 blijft hangen ben je nog steeds 'volop aan het bouwen'.
Onjuist. Er is een wooncrisis, dus er is veel meer nodig dan dat. Die 70.000 is hetzelfde niveau als ongeveer 5 jaar geleden, er is een reden dat men die ambitie voor 100k heeft. Dat is dan ook precies wat ik zeg, men zegt wel 'we willen 100k' maar niemand zegt hoe. Ja, Hugo is weer bezig met een of ander rapport dat in 2023 moet komen ofzo maar daar kunnen we niet op wachten.

Zet er iemand neer die Hugo constant op het matje roept over dit onderwerp, in plaats van over irrelevante appjes van twee jaar oud.
pi_204412661
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
D66 is niet links. Progressief heeft niks te maken met links.
Ik denk dat 99 procent van dit topic dat met je oneens is. Volgens wiki:

quote:
Liberale partijen kunnen zich zowel links als rechts in het politieke spectrum bevinden. Het progressief-liberalisme (ook bekend als links-liberalisme en sociaal-liberalisme) staat links van het midden terwijl het conservatief-liberalisme rechts van het midden staat. In Nederland is D66 een progressief-liberale partij. Ook de VVD bevat progressief-liberalen, maar omdat het merendeel van de partij uit conservatief-liberalen bestaat wordt de VVD als rechtse partij beschouwd.
pi_204412681
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:36 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik denk dat 99 procent van dit topic dat met je oneens is. Volgens wiki:
[..]

Nee, je kunt prima links-conservatief zijn (CU, heel deel van SP) en ook rechts-progressief (D66). Links en rechts is gewoon een andere schaal dan progressief-conservatief. Die kun je niet zo maar op elkaar leggen, dat iedere progressieve partij ook links is.
pi_204412694
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, je kunt prima links-conservatief zijn (CU, heel deel van SP) en ook rechts-progressief (D66). Links en rechts is gewoon een andere schaal dan progressief-conservatief. Die kun je niet zo maar op elkaar leggen, dat iedere progressieve partij ook links is.
Oneens. Vrijwel elke politieke analist weegt beide factoren mee. Soms bijten die elkaar inderdaad (CU is wel een aardig voorbeeld) maar in het geval van D66 zal bijna iedere analist spreken van een linkse partij.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2022 12:40:48 ]
pi_204412733
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Oneens. Vrijwel elke politieke analist weegt beide factoren mee. Soms bijten die elkaar inderdaad (CU is wel een aardig voorbeeld) maar in het geval van D66 zal bijna iedere analist spreken van een linkse partij.
In zulke plaatjes (deze link komt van de Van Mierlostichting van D66 zelf) staat D66 bijna altijd rechts:

Op die manier wordt er ook gewogen: 2 schalen. D66 is gewoon rechts-progressief, meer progressief dan rechts.
pi_204412765
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
In zulke plaatjes (deze link komt van de Van Mierlostichting van D66 zelf) staat D66 bijna altijd rechts:

[ afbeelding ]

Op die manier wordt er ook gewogen: 2 schalen. D66 is gewoon rechts-progressief, meer progressief dan rechts.
Zelfs op economisch gebied is D66 in recente jaren vrij links te noemen:

https://www.montesquieu-instituut.nl/id/vjqsdp1qw7pp/is_d66_links

quote:
Waar moeten we D66 in het politieke landschap plaatsen? Ik zou zeggen dat D66 in economisch opzicht met name opvalt door haar hervormingsgezinde positie en in cultureel opzicht door haar uitgesproken linkse karakter. Op het economisch vlak staat de partij nét links van het midden, maar heeft zij laten zien gemakkelijk te kunnen samenwerken met partijen links en rechts van het midden. Of D66 een middenpartij is of uitgesproken links is, is afhankelijk van de definitie van links en rechts die je hanteert. In cultureel opzicht is de partij in elk geval linkser dan in een sociaal-economisch opzicht.

Vis een optie? dinsdag 12 april 2022 @ 12:49:26 #100
70532 loveli
N
pi_204412784
Timmermans daalt echt niet af naar het plebs om zich weer aan de Nederlandse politiek te verlagen.
crap in = crap out
pi_204412846
Ploumen vindt zichzelf niet goed genoeg, maar wie gaat het binnen haar fractie beter doen?
pi_204412889
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:55 schreef Jojoke het volgende:
Ploumen vindt zichzelf niet goed genoeg, maar wie gaat het binnen haar fractie beter doen?
Ik lees dat ze zich vooral niet goed genoeg vindt als partijleider (ideeontwikkeling, opinie-vormend zijn, e.d.), de volgende partijleider hoeft natuurlijk niet uit de huidige fractie te komen. Of ze dan niet beter had kunnen blijven zitten en zich niet verkiesbaar had kunnen stellen als partijleider weet ik niet, ik heb geen idee hoe snel de PvdA een nieuwe partijleider wil hebben. Over 11 maanden zijn er natuurlijk provinciale verkiezingen.
pi_204412904
Misschien een leuke functie voor Maarten van Rossem?
Moeten zij weten
pi_204413018
quote:

[..]
Ja. Wel. En als er over een jaar weer een vacature is belt de kiesraad als eerste weer met Ploumen. Al kun je je wel afmelden.

Je ziet dit ook in de praktijk wel eens gebeuren. Vaak zijn dat dan afgetreden kabinetsleden die terug de Kamer in gaan. Harbers en Teeven zijn twee voorbeelden die zo bij me op komen.

Maakt bijvoorbeeld het CDA de situatie ook zo tricky, Mona is in principe eerste opvolger.
zie email 27 oktober
pi_204413027
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 13:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ja. Wel. En als er over een jaar weer een vacature is belt de kiesraad als eerste weer met Ploumen. Al kun je je wel afmelden.

Je ziet dit ook in de praktijk wel eens gebeuren. Vaak zijn dat dan afgetreden kabinetsleden die terug de Kamer in gaan. Harbers en Teeven zijn twee voorbeelden die zo bij me op komen.
Ok, bedankt voor de uitleg, ik dacht dat als je zelf opstapt je de plaats opgeeft maar dat is dus niet zo :)
  dinsdag 12 april 2022 @ 13:17:16 #106
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_204413058
Ik zie alleen Aboutaleb als een geschikte opvolger , ook eentje die aardig wat stemmen kan pakken voor de PVDA.
Ik vond die Ploumen sowieso niks , ze heeft de uitstraling van een gemiddelde overblijfjuf
Ik ben inmiddels overleden
pi_204413164
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 13:17 schreef Enchanter het volgende:
Ik zie alleen Aboutaleb als een geschikte opvolger , ook eentje die aardig wat stemmen kan pakken voor de PVDA.
Ik vond die Ploumen sowieso niks , ze heeft de uitstraling van een gemiddelde overblijfjuf
Aboutaleb, Timmermans, Moorman en ik denk toch ook Arib (vooral vanwege haar torenhoge populairiteit en bekendheid) zullen gewoon een prima resultaat neerzetten.

Verder moet de PvdA gewoon intern een knoop doorhakken anders kun je als politiek leider ook niet zo veel.
zie email 27 oktober
pi_204413235
@Hanca Op Twitter wordt de discussie of D66 links is ook volop gevoerd.

twitter
pi_204413266
Doei.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  dinsdag 12 april 2022 @ 13:53:39 #110
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204413337
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 13:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:
@:Hanca Op Twitter wordt de discussie of D66 links is ook volop gevoerd.

[ twitter ]
Sommige figuren verwarren "links" ook nog wel eens met "komt enkel op voor mijn eigen korte termijn belangen"
pi_204413346
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 13:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Sommige figuren verwarren "links" ook nog wel eens met "komt enkel op voor mijn eigen korte termijn belangen"
Het is ook niet superrelevant maar ik denk wel dat het realistisch is om te stellen dat de kans groter is dat de PVDA wat zetels bij D66 zal weghalen dan bij de VVD. Als het dus weer een wat normalere koers gaat varen.
  dinsdag 12 april 2022 @ 14:11:03 #112
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_204413441
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 13:29 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Aboutaleb, Timmermans, Moorman en ik denk toch ook Arib (vooral vanwege haar torenhoge populairiteit en bekendheid) zullen gewoon een prima resultaat neerzetten.

Verder moet de PvdA gewoon intern een knoop doorhakken anders kun je als politiek leider ook niet zo veel.
Zijn er mensen die Timmermans serieus nemen ?
Moorman ken ik niet
Ik ben inmiddels overleden
  dinsdag 12 april 2022 @ 14:17:07 #113
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204413470
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 april 2022 13:01 schreef H0D3NPYL het volgende:
Misschien een leuke functie voor Maarten van Rossem?
Ik zou zo maar op hem kunnen stemmen.
Maar hij heeft zijn uiterlijk niet mee. Vooral zijn gebit.

Meeste mensen willen zo'n gladjanus in net pak met een stralende glimlach.
pi_204413508
Is Plasterk nog beschikbaar? Die heeft regelmatig goede kritiek gehad op zijn PvdA.
  Moderator dinsdag 12 april 2022 @ 14:27:14 #115
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_204413527
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 14:23 schreef DarkwingDuck het volgende:
Is Plasterk nog beschikbaar? Die heeft regelmatig goede kritiek gehad op zijn PvdA.
Ach hou toch op. Schrijnend hoe opportunistisch die kerel wauwelt.

Sws lijkt het me uitstekend als de PvdA iemand kiest waar jij een bloedhekel aan gaat hebben. Weten ze dat ze op het goede pad zijn.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_204413542
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 14:27 schreef ijs_beer het volgende:

[..]
Ach hou toch op. Schrijnend hoe opportunistisch die kerel wauwelt.
Dat is jouw mening. Ik vind hem meer goede ideeën over een arbeiderspartij hebben dan welke andere PvdA’er dan ook.
pi_204413549
Hoelang duurt het doorgaans voor zo'n opvolger bekend wordt?
pi_204413594
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 14:23 schreef DarkwingDuck het volgende:
Deze man heeft met zn bestuurlijke vernieuwing gezorgd voor gigantische problemen en tekorten in de jeugdzorg. Ik durf wel te stellen dat er jongeren zelfmoord hebben gepleegd omdat ze niet tijdig hulp hebben gekregen. En dat allemaal omdat Plasterk die taken heeft toebedeeld aan de gemeentes die daar totaal niet geschikt voor zijn. Deze man moet zich diep gaan schamen.
PWBF
pi_204413630
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:49 schreef loveli het volgende:
Timmermans daalt echt niet af naar het plebs om zich weer aan de Nederlandse politiek te verlagen.
De SP heeft al een video op de plank liggen :P
  dinsdag 12 april 2022 @ 14:46:11 #120
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204413651
quote:
6s.gif Op dinsdag 12 april 2022 14:42 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
De SP heeft al een video op de plank liggen :P
Als het aan Timmermans ligt maken ze nog een paar van die filmpjes
pi_204413680
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:43 schreef Hexagon het volgende:

de PvdA staat stil vinden ze bij de PvdA.
quote:
Het deed Lilianne Ploumen helemaal niets. In De Telegraaf, op 17 maart, had oud-partijvoorzitter Hans Spekman de PvdA „dood water” genoemd. En hij vond haar als partijleider niet zo „ideologisch gedreven” als Lodewijk Asscher. Ploumen zei daarna in NRC over Spekman: „Zoek het lekker uit.” Dan vond hij haar maar níet aardig. Het raakte haar „totaal niet”.

In het café van The Colour Kitchen in Utrecht, op maandagmiddag, zie ik aan Hans Spekman dat híj het ook niet gelooft. Hij noemt haar reactie „stekelig” en voor de zekerheid zegt hij meteen maar dat hij over Ploumen liever niets meer zegt. Spekman was partijvoorzitter vanaf 2012. Hij stapte op na het enorme verlies van de PvdA in 2017, de partij ging in de Tweede Kamer van 38 zetels naar negen.

Het zijn er nog steeds negen, en bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart ging het nauwelijks beter dan in 2018. „En toen hadden wij lokaal de slechtste score uit onze geschiedenis.” Hij lacht, het klinkt niet vrolijk. „Dood water. En qua ideeën is het alsof alle energie opgaat aan konkelfoezen over een fusie met GroenLinks in plaats van opstaan vanuit de grondbeginselen van de sociaal-democratie.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ar-waarvoor-a4108760
pi_204413969
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 14:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Hoelang duurt het doorgaans voor zo'n opvolger bekend wordt?
De volgende fractievoorzitter binnen een week, het nieuwe kamerlid binnen een paar weken (hangt er van af of de eerste gelijk ja zegt, iedereen heeft even bedenktijd), de volgende partijleider moet een congres en wellicht een interne verkiezing overheen gaan.
pi_204414165
PvdA zal weer een eigen stem moeten krijgen, niet meer precies hetzelfde willen als CDA, en ook niet precies hetzelfde als GroenLinks. Vooral het verbond met Klaver is niet verstandig, het is slimmer om zich te richten op de oude CDA-aanhang, met nieuwe perspectieven voor de boeren. Zonder het milieu te verpesten.
  dinsdag 12 april 2022 @ 16:11:26 #124
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204414312
De volgende partijleider kan beter wachten tot er weer verkiezingen in het vooruitzicht komen. Anders zijn ze te afhankelijk van de kleine vijver in Den Haag.
pi_204414416
Als persoon zou Aboutaleb het best passen als stemmentrekker al weet ik niet of hij nou zo'n goed debater is.
Niet dat dat het belangrijkste is, goed overkomen en wat voorgekouwde teksten op kunnen wouwelen is voor het gros van de Nederlanders belangrijker om op iemand te stemmen dan parate kennis en goed debateren.
Timmerfrans zit veel te goed in Brussel, de landelijke politiek is inmiddels ver van zijn niveau (volgens hem zelf dan).
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
pi_204414424
Dat zowel @Mondkapje @Hanca als ik allemaal totaal iets anders vinden van de nieuwe partijkoers is wat mij betreft wel een teken dat de PVDA niet snel meer groot gaat worden.

De arbeiders kiezen SP of PVV en de PVDA gaat niet in dat soort populistische retoriek vervallen. Misschien dat ze een paar extra zetels oplevert maar niet veel.

De boeren gaan echt niet zomaar naar de PVDA want de PVDA heeft historisch gezien heel weinig met de boeren te maken en stemmen lekker BBB.

En de progessieve wokies stemmen lekker GL, D66, PVDD of zelfs Bij1.

In al deze groepen heeft PVDA in feite nauwelijks meer een stem. Dan wordt het lastig want het CDA is ook al uitgekleed en het aantal VVD-ers dat de stap naar links zal maken is ook miniem.
pi_204414428
Overigens zou Wopke Hoekstra ook eens over zo'n besluit moeten gaan nadenken.
Hij heeft veel goede punten maar voor partijleider is hij veel te wollig en te formeel.
Een goede , charismatische lijsttrekker is het halve werk.
pi_204414441
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 16:24 schreef Pedroso het volgende:
Als persoon zou Aboutaleb het best passen als stemmentrekker al weet ik niet of hij nou zo'n goed debater is.
Niet dat dat het belangrijkste is, goed overkomen en wat voorgekouwde teksten op kunnen wouwelen is voor het gros van de Nederlanders belangrijker om op iemand te stemmen dan parate kennis en goed debateren.
Timmerfrans zit veel te goed in Brussel, de landelijke politiek is inmiddels ver van zijn niveau (volgens hem zelf dan).
Aboutaleb zal misschien nog wel wat goed geïntegreerde allochtonen trekken.
pi_204414454
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 16:26 schreef Pedroso het volgende:
Hij heeft veel goede punten maar voor partijleider is hij veel te wollig en te formeel.
Helemaal mee eens. Ik zou daar echter al helemaal niet weten wie. Bij de PVDA kan ik nog wel wat kandidaten bedenken.
pi_204414512
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 16:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Helemaal mee eens. Ik zou daar echter al helemaal niet weten wie. Bij de PVDA kan ik nog wel wat kandidaten bedenken.
Ondanks het imago van ouderenpartij is er volgens mij best veel aanwas van jongere kandidaten bij het CDA, veel lokale jonge wethouders bijvoorbeeld. Ze moeten die omslag met meer jongere kandidaten in de Kamer ook wel gaan maken om te overleven.
Voor dit moment vind ik Derk Boswijk wel een politiek talent die ook in de media wel goed ligt. Al is het wellicht wat vroeg om hem nu al naar voren te schuiven als partijleider.
  dinsdag 12 april 2022 @ 16:41:05 #131
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204414526
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 16:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Dat zowel @:Mondkapje @:Hanca als ik allemaal totaal iets anders vinden van de nieuwe partijkoers is wat mij betreft wel een teken dat de PVDA niet snel meer groot gaat worden.

De arbeiders kiezen SP of PVV en de PVDA gaat niet in dat soort populistische retoriek vervallen. Misschien dat ze een paar extra zetels oplevert maar niet veel.

De boeren gaan echt niet zomaar naar de PVDA want de PVDA heeft historisch gezien heel weinig met de boeren te maken en stemmen lekker BBB.

En de progessieve wokies stemmen lekker GL, D66, PVDD of zelfs Bij1.

In al deze groepen heeft PVDA in feite nauwelijks meer een stem. Dan wordt het lastig want het CDA is ook al uitgekleed en het aantal VVD-ers dat de stap naar links zal maken is ook miniem.
Ze moeten ook helemaal niet bezig zijn met wat andere partijen doen en welke kiezer die nu trekken. Dan ben je alleen maa reactief bezig en dat leidt doorgaans nergens toe.

Ze moeten vooral eens nadenken waartoe de PvdA eigenlijk op aarde is en waarin ze zich onderscheiden van andere partijen.

En om mijn idee daarvan te geven. PvdA'ers willen het liefst en samenleving waar iedereen een eerlijke kans heeft mee te doen en kwaliteit van bestaan te hebben, ook de mensen voor wie dat allemaal niet zo vanzelfspreken is. En een andere belangrijke waarde van de PvdA is dat ze graag mensen willen verbinden en dus niet verdelen. Dus daarbij horen ook oplossingen die verbindend zijn.
pi_204414554
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 16:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ze moeten ook helemaal niet bezig zijn met wat andere partijen doen en welke kiezer die nu trekken. Dan ben je alleen maa reactief bezig en dat leidt doorgaans nergens toe.

Ze moeten vooral eens nadenken waartoe de PvdA eigenlijk op aarde is en waarin ze zich onderscheiden van andere partijen.

En om mijn idee daarvan te geven. PvdA'ers willen het liefst en samenleving waar iedereen een eerlijke kans heeft mee te doen en kwaliteit van bestaan te hebben, ook de mensen voor wie dat allemaal niet zo vanzelfspreken is. En een andere belangrijke waarde van de PvdA is dat ze graag mensen willen verbinden en dus niet verdelen. Dus daarbij horen ook oplossingen die verbindend zijn.
Dat klopt maar die dingen willen D66, GL en in misschien iets mindere mate CDA ook wel. Allemaal vrij sociale partijen. De vraag blijft dan wel hoe je jezelf wilt contrasteren met die partijen.

Historisch gezien heeft de PVDA op dat vlak vaak de aanval ingezet op het CDA maar dat is nauwelijks een serieuze tegenpartij meer. Daarom is de strijd met woke (een beetje het 'nieuw links' geluid) zo gek nog niet alleen gaat dat dan weer ten koste van de andere linkse partijen.
pi_204414845
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 16:26 schreef Pedroso het volgende:
Maar Wopke Hoekstra kan daar rustig mee wachten tot iets meer dan een half jaar voor de verkiezingen of het moment dat het kabinet gevallen is. Voorlopig blijft hij vice-premier, dus woordvoerder voor het CDA blijft hij toch wel.
pi_204414856
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 16:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Inderdaad, je moet je koers niet aanpassen op de kiezers. Een hoop kiezers willen misschien een streng migratiestandpunt, maar als dat niet bij de partij en haar leden past, moet je daar helemaal niet aan beginnen. Bij jezelf blijven, dat is toch nog altijd het beste.
pi_204415276
PvdA moet weer de oude koers gaan varen en niet teveel de gelijke koers met GL gaan varen, er ligt een behoorlijk gat op links die leeg is, het gat voor de gewone arbeider waar de SP te links en te absurd voor is en die niets heeft met klimaat en allochtonen geknuffel, een soort milde SP waar rechts misschien wel mee door de deur kan
  dinsdag 12 april 2022 @ 18:40:57 #136
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204415304
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 18:36 schreef Cupfighter het volgende:
PvdA moet weer de oude koers gaan varen en niet teveel de gelijke koers met GL gaan varen, er ligt een behoorlijk gat op links die leeg is, het gat voor de gewone arbeider waar de SP te links en te absurd voor is en die niets heeft met klimaat en allochtonen geknuffel, een soort milde SP waar rechts misschien wel mee door de deur kan
Mee eens, maar dat hebben mensen al gevonden in de PVV.
pi_204415413
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 18:36 schreef Cupfighter het volgende:
PvdA knuffelt niet met 'allochtonen'. En sommige mensen hebben misschien niks met klimaat, maar iedereen die zich er in verdiept wel. En dus de politici wel. En die moeten gewoon bij zichzelf blijven. En sowieso: misschien heb jij niks met klimaat, klimaat heeft wel wat met jou.

Ik denk trouwens dat als je klimaatstandpunten laat vallen, 80% van de kiezers de partij sowieso geen optie meer vindt.
  dinsdag 12 april 2022 @ 18:57:17 #138
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204415538
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 16:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat klopt maar die dingen willen D66, GL en in misschien iets mindere mate CDA ook wel. Allemaal vrij sociale partijen. De vraag blijft dan wel hoe je jezelf wilt contrasteren met die partijen.

Historisch gezien heeft de PVDA op dat vlak vaak de aanval ingezet op het CDA maar dat is nauwelijks een serieuze tegenpartij meer. Daarom is de strijd met woke (een beetje het 'nieuw links' geluid) zo gek nog niet alleen gaat dat dan weer ten koste van de andere linkse partijen.
Toch zijn er duidelijke verschillen. De PvdA hecht traditioneel heel erg aan een grote rol van de overheid en de collectieve sector. Terwijl een CDA meer van het maatschappelijk middenveld en de traditionele verbanden is en waar D66 meer een individualistisch uitgangspunt heeft. Ook als het gaat om verdeling van welvaart. CDA en D66 willen een staat die vooral zorgt dat de zwakkeren en laagstbetaalden een goed bestaansminimum hebben, maar voor wie meer wil dan dat wijzen ze al snel naar de eigen verantwoordelijkheid. Terwijl de PvdA daar toch verder in wil gaan. Ook zie je dat D66 vaak meer een technocratische insteek heeft terwijl de PvdA wat meer van ideologie is.

En andersom is het uitgangspunt van de PvdA om mensen te verbinden. Dus daar onderscheiden ze zich weer van Groenlinks of Bij1 die juist behoorlijke scherpslijpers zijn en hun idealen op een onsympathieke wijze willen doordrammen.

De PvdA zou een dergelijk verhaal eens duidelijk op papier moeten krijgen. Wat is sociaal-democratisch zijn in 2022 en ook wat dat vooral niet is. En daarvan een leider toespraakjes laten houden. Als daar een duidelijk constistent verhaal uit komt kunnen ze bij nagenoeg alle partijen stemmers weghalen.
pi_204415551
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
De term "progressief" is subjectief en dus betekenisloos.

Voor D66 is het bijvoorbeeld "progressief" om te streven naar méér EU omdat zij dit zien als een vooruitgang.

Voor FVD is méér EU echter een achteruitgang oftewel regressief. Meer EU betekent een terugkeer naar het Derde Rijk of zo je wil naar Karel de Grote.

De term "conservatief" is duidelijker en zeker niet tegengesteld aan "progressief". Een conversatieve partij wil geen achteruitgang maar zeker ook geen onnodige zogenaamde vooruitgang. In plaats daarvan meer behouden van wat er nu is en veranderingen slechts geleidelijk laten ontstaan, op natuurlijke wijze en niet langs kunstmatige weg (zoals bij de EU).
  dinsdag 12 april 2022 @ 19:00:06 #140
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_204415567
Ik snap ook niet waar dat woke imago van de PvdA vandaan komt, Wilders wilde nota bene Samsom en Spekman veroordeeld zien voor anti-Marokkaans racisme.

Helaas is er binnen de kamerfractie niet echt een geschikte fractieleider/aanvoerder. Arib heeft een zekere charme en intelligentie, Piri is sterk op internationale dossiers maar beiden missen de aantrekkingskracht op grote groepen. Hopelijk wordt het niet kordate tante Kuiken met haar regelzuchtfetisj.

Dijsselbloem is een neoliberale technocraat en Aboetaleb heeft licht-autoritaire trekken, beter vullen ze kieslijst over vier jaar met een jonge club om langzaam te bouwen aan een opleving van de partij ipv tegen de klippen op mee te willen doen om het premierschap ( _O- _O-) van de lijsttrekker en concentreert men zich de komende tijd op de taak van medewetgever en controleur zonder teveel publiciteitsgeilheid.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_204415580
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:00 schreef -XOR- het volgende:
Ik snap ook niet waar dat woke imago van de PvdA vandaan komt, Wilders wilde nota bene Samsom en Spekman veroordeeld zien voor anti-Marokkaans racisme.

Helaas is er binnen de kamerfractie niet echt een geschikte fractieleider/aanvoerder. Arib heeft een zekere charme en intelligentie, Piri is sterk op internationale dossiers maar beiden missen de aantrekkingskracht op grote groepen. Hopelijk wordt het niet kordate tante Kuiken met haar regelzuchtfetisj.

Dijsselbloem is een neoliberale technocraat en Aboetaleb heeft licht-autoritaire trekken, beter vullen ze kieslijst over vier jaar met een jonge club om langzaam te bouwen aan een opleving van de partij ipv tegen de klippen op mee te willen doen om het premierschap ( _O- _O-) van de lijsttrekker en concentreert men zich de komende tijd op de taak van medewetgever en controleur zonder teveel publiciteitsgeilheid.
Dijsselbloem dus. :) Niets mis met een neoliberale technocraat.
pi_204415610
Ik ken haar standpunten niet afgezien van onderwijs, maar Marjolein Moorman doet het in Amsterdam heel goed, komt sterk over, toont daadkracht.
  dinsdag 12 april 2022 @ 19:04:03 #143
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_204415625
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:02 schreef Mondkapje het volgende:
Ik ken haar standpunten niet afgezien van onderwijs, maar Marjolein Moorman doet het in Amsterdam heel goed, komt sterk over, toont daadkracht.
Zeker, dat zou bij de volgende verkiezing een zeer geschikte kandidate zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_204415649
quote:
Dat is een goede ja! Dat ik daar niet aan gedacht heb.
pi_204415650
quote:
Maar die kun je nu niet uit Amsterdam halen dus dat is niet echt een optie, dan zul je moeten wachten tot de volgende 2e Kamer verkiezingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2022 19:06:35 ]
  dinsdag 12 april 2022 @ 19:07:19 #146
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204415658
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 17:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad, je moet je koers niet aanpassen op de kiezers. Een hoop kiezers willen misschien een streng migratiestandpunt, maar als dat niet bij de partij en haar leden past, moet je daar helemaal niet aan beginnen. Bij jezelf blijven, dat is toch nog altijd het beste.
Bovendien kan een partij natuurlijk ook invloed hebben op wat mensen vinden. Als de PvdA er in zou slagen om meer vertrouwen te kweken tussen verschillende groepen, dan zal mogelijk ook de behoefte aan anti-buitenlander-retoriek afnemen.

Daar moet dus een duidelijk verhaal komen dat die multiculturele samenleving echt niet weggaat maar wel een stuk beter kan. Op een manier die voor iedere groep prettig is.
  dinsdag 12 april 2022 @ 19:13:24 #147
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204415734
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:06 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maar die kun je nu niet uit Amsterdam halen dus dat is niet echt een optie, dan zul je moeten wachten tot de volgende 2e Kamer verkiezingen.
Ik denk dat dat ook prima kan als je nu een type als Kuiken of Nijboer de boel even laat leiden.
pi_204415738
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik denk dat dat ook prima kan als je nu een type als Kuiken of Nijboer de boel even laat leiden.
Ja, ze zullen er een uit de huidige 2e Kamer ploeg moeten neerzetten voorlopig.
pi_204415886
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De vraag is wat ze richting de provinciale staten willen, debatten met Kuiken/Arib/Nijboer, of met de nieuwe PvdA leider?
pi_204416005
Persoonlijk vind ik Kuiken geen leider.
  dinsdag 12 april 2022 @ 19:41:22 #151
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_204416129
Ze kan roch een leuk clubje opzoeken om mee te gaan sjoelen

Dat ze niets met mensen heeft om mee te praten dat was wel duidelijk

Den Uijl had zijn bril hoofdschuddend in de hand genomen bij het aanzien van zoveel idioterie

[ Bericht 30% gewijzigd door michaelmoore op 12-04-2022 19:51:05 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_204416446
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:35 schreef Mondkapje het volgende:
Persoonlijk vind ik Kuiken geen leider.
Nijboer nog minder en Arib is ook niet echt een leider. Wel geliefd, dat helpt ook wel wat.
pi_204416466
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:41 schreef michaelmoore het volgende:

Juist praten met mensen is haar sterke punt. Naast iemand staan, in plaats van er tegenover.
  dinsdag 12 april 2022 @ 20:07:14 #154
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_204416668
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Juist praten met mensen is haar sterke punt. Naast iemand staan, in plaats van er tegenover.
ze kan helemaal niet praten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_204416725
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ze kan helemaal niet praten
Limburger-haat :')_!
pi_204416735
Job Cohen _O_
Wouter Bos _O_ _O_
Frans Timmermans _O_ _O_ _O_
Marjolein Moorman _O_ _O_ _O_

Opties zat :P
pi_204417024
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:11 schreef PotjeSambal het volgende:
Job Cohen _O_
Wouter Bos _O_ _O_
Frans Timmermans _O_ _O_ _O_
Marjolein Moorman _O_ _O_ _O_

Opties zat :P
Zitten geen van allen in de 2e Kamer en willen daar, op een na, mischien, ook helemaal niet zitten maar als Moorman nu Amsterdam in de steek laat dan breekt de pleuris daar los, natuurlijk, want men heeft vooral op haar gestemd.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2022 20:33:11 ]
pi_204417146
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Zitten geen van allen in de 2e Kamer en willen daar, op een na, mischien, ook helemaal niet zitten maar als Moorman nu Amsterdam in de steek laat dan breekt de pleuris daar los, natuurlijk, want men heeft vooral op haar gestemd.
Asscher kan het overnemen in Amsterdam. Maar het gaat niet alleen om de voorman of vrouw, PvdA moet ook met beleidsplannen komen. Op het gebied van vluchtelingen, stikstof, én onderwijs. VVD en D66 hebben alleen principes maar stappen nemen ho maar.
Onderwijs is een landelijk probleem dus dat zou een plausibele reden kunnen zijn voor Moorman om de stap te maken naar Den Haag. Niet dat ze veel heeft kunnen bereiken tot nu toe in Amsterdam maar ze is wel gemotiveerd.

[ Bericht 5% gewijzigd door Mondkapje op 12-04-2022 20:45:57 ]
  dinsdag 12 april 2022 @ 20:55:57 #159
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204417376
Moorman kan nog 3 jaar blijven zitten waar ze zit maar als ze voor 2025 als lijsttrekker gaat kan dat prima.
pi_204417410
Ik denk dat ze Moorman klaar maken voor 2025. Lijkt me top.
pi_204417612
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 18:47 schreef Hanca het volgende:
Ik denk trouwens dat als je klimaatstandpunten laat vallen, 80% van de kiezers de partij sowieso geen optie meer vindt.
Dat denk ik ook.

Incelfrikandel
pi_204417964
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:41 schreef michaelmoore het volgende:

Den Uijl had zijn bril hoofdschuddend in de hand genomen bij het aanzien van zoveel idioterie

Joop _O_
pi_204418123
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Vanaf de volgende verkiezingen ;)

Voor nu zou ik het ook niet weten. Kuiken?
pi_204418164
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 21:37 schreef PotjeSambal het volgende:

[..]

Ja, dat lijkt mij een van de weinige opties momenteel. Arib kan ook en dan creeer je mischien minder problemen met opvolging want Kuiken zal mischien best ambities hebben? Weet ik niet goed.
pi_204419205
Hans Spekman ongeschoren in tshirt in Jinek _O_
pi_204419475
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 22:35 schreef PotjeSambal het volgende:
Hans Spekman ongeschoren in tshirt in Jinek _O_
Geen trui? I am disappoint.
pi_204419891
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 21:37 schreef PotjeSambal het volgende:

[..]

Iemand uit de fractie. Volgens mij heb je dan vier opties.
- Kuiken, heeft het al eerder gedaan na het vertrek van Samson. Ervaren Kamerlid, goede debater. Gewoon degelijk keuze.
- Arib. Ook heel ervaren, maar een stuk mindere debater. Wel heel bekend en geliefd. Gelet op haar leeftijd een echte tussenpaus, kan een voordeel zijn.
- Henk Nijboer. Financiële man van de fractie. Op de inhoud sterk, maar de presentatie laat nogal te wensen over. Net Fleur Agema, altijd opgewondenheid.
- Kati Piri, vind ik zelf de beste politicus in de PvdA fractie. Maar is wel vooral groot geworden in Brussel. Lijkt me minder geschikt als tussenpaus.
zie email 27 oktober
pi_204420115
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 23:22 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Iemand uit de fractie. Volgens mij heb je dan vier opties.
- Kuiken, heeft het al eerder gedaan na het vertrek van Samson. Ervaren Kamerlid, goede debater. Gewoon degelijk keuze.
- Arib. Ook heel ervaren, maar een stuk mindere debater. Wel heel bekend en geliefd. Gelet op haar leeftijd een echte tussenpaus, kan een voordeel zijn.
- Henk Nijboer. Financiële man van de fractie. Op de inhoud sterk, maar de presentatie laat nogal te wensen over. Net Fleur Agema, altijd opgewondenheid.
- Kati Piri, vind ik zelf de beste politicus in de PvdA fractie. Maar is wel vooral groot geworden in Brussel. Lijkt me minder geschikt als tussenpaus.
Piri ken ik verder eigenlijk niet, is dat lijsttrekkers materiaal in de toekomst of gewoon een goed Kamerlid?
pi_204420174
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 23:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Piri ken ik verder eigenlijk niet, is dat lijsttrekkers materiaal in de toekomst of gewoon een goed Kamerlid?
Gelet op de leeftijd kan het wel. Maar ze is wel vooral buitenlandspecialist. Dan moet ze wel een stap maken naar generalist.
Van wat er in de fractie zit lijkt het me wel degene met het meeste potentie, maar ik denk dat ze buiten de fractie betere mensen hebben.
zie email 27 oktober
pi_204420178
quote:
Collega's waren verdrietig, zegt vicefractievoorzitter Henk Nijboer, samen met Kati Piri één van de weinigen die iets eerder wisten dat Ploumen niet meer verder wilde.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)schoot-gewoon-tekort
Overigens meldt RTL dit. Geeft misschien een hint.
zie email 27 oktober
pi_204420461
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:28 schreef Gijscoman het volgende:

[..]
Maar wie staat waar? Want het voelt soms alsof juist de prominente oudere PvdA'ers voor samenwerking zijn.
twitter
zie email 27 oktober
pi_204420479
De beste optie voor de PvdA is een fusie met Denk.

Denk is immers een afsplitsing van de PvdA die het wél goed doet. Met kopstukken als Arib, Marcouch en Abutaleb is de PvdA al jaren een partij van en voor (islamitische) mensen met een migratieachtergrond. En het is heel goed dat zo'n partij er is. Azarkan is een van de beste leden van de tweede kamer.

Ja, dan hou je ook nog een zooi witte oude mannen over zoals Timmermans, Samsom, Asscher, Spekman, Cohen, etc.

Timmermans en Samsom zijn klimaatfreaks en horen bij GroenLinks.

Salonsocialisten als Asscher en Cohen horen bij D66.

Bozige types als Spekman horen bij de SP.
pi_204420592
Ik denk dat Piri de meeste potentie heeft, maar dan moeten ze wel op zoek zijn naar een nieuwe leider binnen de fractie. Als ze nu al weten dat bijvoorbeeld Moorman de lijsttrekker moet worden, dan kunnen ze beter een tussenpaus kiezen. Anders haal je Piri onnodig van belangrijke dossiers waar ze veel kennis over heeft.
pi_204420636
In de Volkskrant gaat het inderdaad over een tussenpaus:
https://www.volkskrant.nl(...)r-den-haag~bf4b3f96/

En ze verwijzen in dit artikel naar een onderzoek uit 2019, ik denk dit onderzoek:
https://www.ioresearch.nl(...)-als-ideale-premier/
PDF

Daar stond Timmermans als nummer 3 bij de meest ideale premier, na Rutte en de inmiddels verdwenen Dijkhoff.

Dit zegt de Volkskrant:
quote:
Uit onderzoek van I&O Research uit 2019 bleek dat Timmermans en Aboutaleb onder linkse kiezers hoog scoorden als premierskandidaat. Zelfs onder VVD-stemmers scoorde Timmermans goed.
Dat laatste kan ik niet uit dit onderzoek halen.

Er is sinds 2019 wel wat veranderd: I&O peilde PvdA toen op 15 zetels
https://www.ioresearch.nl(...)als-arbeiderspartij/
pi_204420768
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2022 07:07 schreef Hanca het volgende:
In de Volkskrant gaat het inderdaad over een tussenpaus:
https://www.volkskrant.nl(...)r-den-haag~bf4b3f96/

En ze verwijzen in dit artikel naar een onderzoek uit 2019, ik denk dit onderzoek:
https://www.ioresearch.nl(...)-als-ideale-premier/
PDF

Daar stond Timmermans als nummer 3 bij de meest ideale premier, na Rutte en de inmiddels verdwenen Dijkhoff.

Dit zegt de Volkskrant:
[..]
Dat laatste kan ik niet uit dit onderzoek halen.

Er is sinds 2019 wel wat veranderd: I&O peilde PvdA toen op 15 zetels
https://www.ioresearch.nl(...)als-arbeiderspartij/
En de partijvoorzitter wil een lijsttrekkersverkiezing, als dat maar goed gaat :D
zie email 27 oktober
  woensdag 13 april 2022 @ 07:37:22 #176
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204420770
Als het kabinet de rit uitzit is Timmermans als volgende lijsttrekker ook niet onmogelijk. Zijn termijn in de EC is dan afgelopen en ik denk dat ze dan wel een andere zullen kiezen voor die post.
  woensdag 13 april 2022 @ 07:39:12 #177
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204420783
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 07:37 schreef trein2000 het volgende:

[..]
En de partijvoorzitter wil een lijsttrekkersverkiezing, als dat maar goed gaat :D
Misschien kunnen ze even bij het CDA informeren hoe ze het het beste aan kunnen pakken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 13 april 2022 @ 07:48:53 #178
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204420821
Overigens zit ik niet te wachten op Aboutaleb als premier. Iets bevalt me gewoon niet aan die man.
pi_204420827
Ik ga voor Kim Putters, na Attje Kuiken als tussenpaus.
pi_204420847
Gewoon weer eens ouderwets voor koppie koppie gaan, Kim Putters is dan inderdaad een optie. Er moeten heel belangrijke besluiten genomen worden voor Nederland, daar is veel wijsheid voor nodig.
  woensdag 13 april 2022 @ 08:00:32 #181
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204420875
Kim Putters was ik helemaal vergeten. Dat zou denk ik wel een goede zijn ja.
pi_204420905
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 07:37 schreef Hexagon het volgende:
Als het kabinet de rit uitzit is Timmermans als volgende lijsttrekker ook niet onmogelijk. Zijn termijn in de EC is dan afgelopen en ik denk dat ze dan wel een andere zullen kiezen voor die post.
Nee hoor. Die dikke, vette , megalomane uitvreter gaat voor het maximale. Idd, als het om zijn eigen gewicht gaat maar ook als baas van Europa...
  woensdag 13 april 2022 @ 08:07:00 #183
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204420918
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 08:05 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Nee hoor. Die dikke, vette , megalomane uitvreter gaat voor het maximale. Idd, als het om zijn eigen gewicht gaat maar ook als baas van Europa...
Alleen gaat hij daar zelf niet over maar het kabinet.
pi_204420974
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 08:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Die volgevreten egocentrische kabouter boeit dat niet. Zijn wil is wet..
  woensdag 13 april 2022 @ 08:15:43 #185
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204420984
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 08:13 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Die volgevreten egocentrische kabouter boeit dat niet. Zijn wil is wet..
Bedankt ome Harry, pak nog een borrel.
pi_204421156
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 08:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou ja als hij weer spitzenkandidat wordt van de linkse partij en een goed resultaat haalt is het wel heel lastig om hem te passeren.
zie email 27 oktober
pi_204421219
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 07:37 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Een lijsttrekkersverkiezing kan ook vrij onschuldig, D66 hield ook een lijsttrekkersverkiezing voor de afgelopen verkiezingen. Kaag haalde meer dan 95% van de stemmen. Dat de partijleider moet worden verkozen door de leden staat volgens mij gewoon in de statuten van de PvdA.
pi_204421238
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 08:42 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nou ja als hij weer spitzenkandidat wordt van de linkse partij en een goed resultaat haalt is het wel heel lastig om hem te passeren.
Timmermans wordt niet nog eens spitzenkandidat: https://www.nporadio1.nl/(...)zenkandidat-optreden

Ik heb niet geluisterd, maar als je het zo leest klinkt hij best als iemand die weer de Nederlandse politiek in zou kunnen.
pi_204421348
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 08:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een lijsttrekkersverkiezing kan ook vrij onschuldig, D66 hield ook een lijsttrekkersverkiezing voor de afgelopen verkiezingen. Kaag haalde meer dan 95% van de stemmen. Dat de partijleider moet worden verkozen door de leden staat volgens mij gewoon in de statuten van de PvdA.
Er bestaat zoiets als een enkelvoudige voordracht.

Maar het kan inderdaad goed gaan, zelden. Maar toch.
zie email 27 oktober
pi_204421393
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 09:15 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Er bestaat zoiets als een enkelvoudige voordracht.

Maar het kan inderdaad goed gaan, zelden. Maar toch.
Als het bestuur een kandidaat voor draagt en de leden kans geeft om tegenkandidaat te worden, kan dat prima gaan. Ik zie ook zo'n scenario voor me. Alleen Moorman lijkt me van de genoemde topkandidaten namelijk iemand die het ook wel tegen een andere topkandidaat op wil nemen, maar voor haar komt dit denk ik te vroeg. Die moet echt de PvdA in Amsterdam eerst kleur gaan geven. Timmermans, Dijsselbloem en Aboutaleb willen denk ik allemaal de garantie dat er geen grote naam tegenover hen komt te staan.

Edit: afgelopen keer ging het ook zo: https://www.rtlnieuws.nl/(...)da-verkiezingen-2021
Asscher werd gekandideerd en tegenkandidaten konden zich melden. Die kwamen er uiteindelijk niet.
  woensdag 13 april 2022 @ 10:45:07 #191
346939 Janneke141
pi_204422045
Het is meestal niet de bedoeling van dergelijke verkiezingen dat het een ongewenste uitkomst oplevert.
  Vis een optie? woensdag 13 april 2022 @ 10:46:26 #192
70532 loveli
N
pi_204422049
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 10:45 schreef Janneke141 het volgende:
Het is meestal niet de bedoeling van dergelijke verkiezingen dat het een ongewenste uitkomst oplevert.
Zoals bij het CDA?
crap in = crap out
  woensdag 13 april 2022 @ 10:50:13 #193
346939 Janneke141
pi_204422082
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 10:46 schreef loveli het volgende:

[..]
Zoals bij het CDA?
In het algemeen. Bij D66 hadden ze ook al lang bedacht dat het Kaag moest worden, dus die waren al lang blij dat er geen tegenkandidaat met enige kans was.

Maar bij het CDA was het sowieso een apart verhaal. Die wilden in eerste instantie eigenlijk Hoekstra maar die wilde zelf niet (niet onverstandig trouwens). Toen de verkiezing ging tussen De Jonge en Omtzigt won de gewenste kandidaat van de partijtop - net aan. Zo net aan dat er twijfel rees over de verkiezing zelf, maar dat hebben ze uiteindelijk een beetje over zichzelf afgeroepen. En uiteindelijk wipt het CDA De Jonge en wordt het alsnog Hoekstra.

Als je even je BNW-mutsje opzet dan zou je denken dat de partij bang was dat Hoekstra zou verliezen van Omtzigt.
pi_204422534
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 10:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je even je BNW-mutsje opzet dan zou je denken dat de partij bang was dat Hoekstra zou verliezen van Omtzigt.
Als Hoekstra kandidaat was geweest, had Omtzigt zich geen kandidaat gesteld. Hoekstra was ook voor Omtzigt de gewenste lijsttrekker.
pi_204422545
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 10:45 schreef Janneke141 het volgende:
Het is vooral niet de bedoeling dat topkandidaten elkaar beschadigen, zodat iedereen beschadigd uit zo'n verkiezing komt. Zie Asscher-Samson. Samson is toen zo aangevallen door Asscher dat Asscher daar zelf beschadigd van raakte en eigenlijk is hij daar nooit overheen gekomen.
  woensdag 13 april 2022 @ 12:30:26 #196
346939 Janneke141
pi_204423065
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2022 11:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is vooral niet de bedoeling dat topkandidaten elkaar beschadigen, zodat iedereen beschadigd uit zo'n verkiezing komt. Zie Asscher-Samson. Samson is toen zo aangevallen door Asscher dat Asscher daar zelf beschadigd van raakte en eigenlijk is hij daar nooit overheen gekomen.
Het hoeft niet altijd mis te gaan trouwens. Je kunt moeilijk beweren dat Rutte last heeft gehad van de strijd met Verdonk.
pi_204423191
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 12:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het hoeft niet altijd mis te gaan trouwens. Je kunt moeilijk beweren dat Rutte last heeft gehad van de strijd met Verdonk.
Nou...dat was kantje boord voor Rutte en zorgde voor veel onrust in de VVD anders, het is dat Verdonk zo dom was om de VVD aanleiding te geven om haar eruit te trappen want anders had Rutte daar nog heel lang last van gehad. En dat eruit trappen was ook al een hele gok van Rutte.
  woensdag 13 april 2022 @ 12:52:00 #198
346939 Janneke141
pi_204423274
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 12:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nou...dat was kantje boord voor Rutte en zorgde voor veel onrust in de VVD anders, het is dat Verdonk zo dom was om de VVD aanleiding te geven om haar eruit te trappen want anders had Rutte daar nog heel lang last van gehad. En dat eruit trappen was ook al een hele gok van Rutte.
Op dat moment, ja. Maar voor de jaren erna kun je toch moeilijk beweren dat zijn carrière eronder geleden heeft :P
pi_204423279
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 12:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Op dat moment, ja. Maar voor de jaren erna kun je toch moeilijk beweren dat zijn carrière eronder geleden heeft :P
Dat klopt maar in 2006 zag dat er toch wat minder rooskleurig uit ;)
pi_204442388
PvdA-kopstukken pleiten voor verdere samenwerking met GroenLinks

Dit kan wel eens groot worden, juiste moment ook wel met geen verkiezingen in de korte toekomst. Niet dat ik denk dat het ze veel gaat brengen, maar ik zie het wel gebeuren als de mogelijke lijsttrekkers zich nu erachter gaan scharen.
pi_204442464
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 10:09 schreef Wienerschnitzels het volgende:

Dit kan wel eens groot worden, juiste moment ook wel met geen verkiezingen in de korte toekomst. Niet dat ik denk dat het ze veel gaat brengen, maar ik zie het wel gebeuren als de mogelijke lijsttrekkers zich nu erachter gaan scharen.
Een beetje een dubbele strategie. Aan de ene kant zou je zeggen dat een gezamenlijk PVDA/GL wel meer dan 20 zetels moet kunnen halen.

Aan de andere kant is de PVDA nu al redelijk verdeeld en zijn de GL jongens en meiden altijd nog wat extremer in hun opvattingen. Wordt weer moeilijk regeren met de VVD is de verwachting.
pi_204442571
In dat geval hoop ik op veel interne strijd en grote schade voor beide partijen.
pi_204442679
quote:

Erg spijtig indien dit doorzet. Dan zijn de kansen op een brede linkse volkspartij verkeken en wordt het een hobbyclubje voor de rijke en gegoede burgerij.
pi_204442718
quote:

PvdA en GL richt zich tegenwoordig op dezelfde achterban. De links-rijke klimaat-religieuzen. Met een fusie gaan ze echt geen nieuwe kiezers trekken. De oorspronkelijke arbeiders achterban van de PvdA-ers (vergrijzende groep 80+) zijn uitstervend en de huidige generatie arbeiders stemmen massaal PVV.

Het brengt dus helemaal niets, behalve dan het uitbreiden van de machtsbasis van GL. PvdA ideologie (bestaat die nog?) verdampt.
pi_204442725
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 10:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Een beetje een dubbele strategie. Aan de ene kant zou je zeggen dat een gezamenlijk PVDA/GL wel meer dan 20 zetels moet kunnen halen.

Aan de andere kant is de PVDA nu al redelijk verdeeld en zijn de GL jongens en meiden altijd nog wat extremer in hun opvattingen. Wordt weer moeilijk regeren met de VVD is de verwachting.
Het probleem is volgens mij dat ze bij de eerste de beste slechte verkiezingsuitslag zich weer zullen willen splitsen.
pi_204442742
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 10:45 schreef zoost het volgende:

[..]
PvdA en GL richt zich tegenwoordig op dezelfde achterban. De links-rijke klimaat-religieuzen. Met een fusie gaan ze echt geen nieuwe kiezers trekken. De oorspronkelijke arbeiders achterban van de PvdA-ers (vergrijzende groep 80+) zijn uitstervend en de huidige generatie arbeiders stemmen massaal PVV.

Het brengt dus helemaal niets, behalve dan het uitbreiden van de machtsbasis van GL. PvdA ideologie (bestaat die nog?) verdampt.
Ze richten zich op dezelfde mensen, maar het huidige electoriaat is toch echt wel verschillend, bij de PVDA zitten toch nog steeds een hoop verstokte (50+) PVDA-ers, die PVDA stemmen omdat ze hun hele leven al PVDA stemmen, GL zijn huidige electoriaat is wel al die linkse semi-rijke kliek.
pi_204442743
quote:

[..]

De PvdA als seniorenafdeling van GL. Dat is schijnbaar wat Timmermans en anderen voor ogen hebben. Een sterfhuisconstructie voor de sociaal democratie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2022 10:55:33 ]
pi_204442794
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 10:48 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
De PvdA als seniorenafdeling van GL. Dat is schijnbaar wat Timmermans voor ogen hebben. Een sterfhuisconstructie voor de sociaal democratie.
Er was ooit interesse voor de Deense invulling van de sociaal democratie, die interesse is helemaal weg, en helemaal als er een fusie met GL gaat plaatsvinden. Je hebt gelijk, denk ik, dit is een sterfhuisconstructie voor de sociaal democratie.
pi_204442869
pi_204442924
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 10:53 schreef zoost het volgende:

[..]
Er was ooit interesse voor de Deense invulling van de sociaal democratie, die interesse is helemaal weg, en helemaal als er een fusie met GL gaat plaatsvinden. Je hebt gelijk, denk ik, dit is een sterfhuisconstructie voor de sociaal democratie.
Misschien moeten we gewoon eens accepteren dat de sociaal-democratie geen verhaal meer heeft. Ooit waren deze partijen zeer relevant voor de maatschappij die we nu kennen. Dankzij de PvdA (Drees) hebben we sociale wetten als WW, AOW, Bijstand, WIA, etc.

Echter ook de liberale partijen als D66 en VVD omarmen deze sociale vangnetten, ook al wordt hier vaak gedaan alsof de VVD er stiekem vanaf wilt. Stel dat dat zo zou zijn, dan nog gaat de VVD nooit 76 zetels halen.

Wat links maar niet begrijpt is dat de VVD nu juist machtiger is dan ooit doordat ze versplinterd blijven. Er is een grote groep mensen (waaronder ik) die gematigd, niet religeus (geen CDA, SGP), niet populistisch (geen PVV, FvD) rechts wilt stemmen en dan is de VVD de enige optie.
Op links heb je met de SP, PvdA, GL, PvdD, 50+ keuze zat (lees: te veel keuze).
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_204442945
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 11:05 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Echter ook de liberale partijen als D66 en VVD omarmen deze sociale vangnetten, ook al wordt hier vaak gedaan alsof de VVD er stiekem vanaf wilt. Stel dat dat zo zou zijn, dan nog gaat de VVD nooit 76 zetels halen.
Neo-liberale partijen als VVD en D66 hebben de afgelopen jaren nou niet bepaald de positie van de Nederlanders arbeider versterkt denk je wel?
  Vis een optie? vrijdag 15 april 2022 @ 11:13:04 #212
70532 loveli
N
pi_204443028
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 11:05 schreef Shreyas het volgende:
Wat links maar niet begrijpt is dat de VVD nu juist machtiger is dan ooit doordat ze versplinterd blijven. Er is een grote groep mensen (waaronder ik) die gematigd, niet religeus (geen CDA, SGP), niet populistisch (geen PVV, FvD) rechts wilt stemmen en dan is de VVD de enige optie.
Ik snap niet dat Mark "daar heb ik geen actieve herinnering aan" Rutte niet nog meer weerzin oproept dan bv een christelijke partij.
crap in = crap out
  vrijdag 15 april 2022 @ 11:15:31 #213
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204443068
quote:

[..]

Lees "een linkse partij is alleen goed als die enkel voor mijn eigen korte temijn belangen opkomt" :')
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 15 april 2022 @ 11:16:07 #214
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_204443081
quote:

Mijn opa draait zich om in zijn graf.
pi_204443137
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 11:16 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Mijn opa draait zich om in zijn graf.
Maar dat is dus het probleem bij de PVDA, de achterban is uitstervende.
  vrijdag 15 april 2022 @ 11:20:56 #216
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204443139
Maargoed, PvdA en Groenlinks vinden ongeveer precies hetzelfde dus een fusie kan prima

Degenen die onderbuik plattitudes gaan roeptoeteren over klimaatreligieuzen, woke en andere onzin zouden toch al nooit op een van die partijen stemmen.
pi_204443167
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 11:20 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, PvdA en Groenlinks vinden ongeveer precies hetzelfde dus een fusie kan prima

Degenen die onderbuik plattitudes gaan roeptoeteren over klimaatreligieuzen, woke en andere onzin zouden toch al nooit op een van die partijen stemmen.
Wel op de PvdA als ze zich daar van zouden distantiëren. GL staat voor alles wat er mis is aan de linkerkant.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 15 april 2022 @ 11:24:04 #218
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_204443171
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 11:20 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Maar dat is dus het probleem bij de PVDA, de achterban is uitstervende.
Denk meer het het feit dat ze nergens herkenbaar meer in zijn. Totaal geen eigen identiteit.
Triest dat een ooit grote partij zo achteruit gegaan is. Op sterven na dood, en dat de enige manier naar voren is, is een samenwerking met een linkse partij....
  vrijdag 15 april 2022 @ 11:35:38 #219
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204443290
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 11:23 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wel op de PvdA als ze zich daar van zouden distantiëren. GL staat voor alles wat er mis is aan de linkerkant.
En wat is het dan? Een PVV 2.0?
pi_204443377
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 11:35 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En wat is het dan? Een PVV 2.0?
Nee, waarom?
  vrijdag 15 april 2022 @ 11:44:48 #221
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204443390
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 11:43 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nee, waarom?
Nou het moet zich afzetten tegen Groenlinks standpunten. Dingen als een duurzame economie en een samenleving zonder kansenongelijkheid.
  vrijdag 15 april 2022 @ 11:52:01 #222
136343 BasEnAad
pi_204443434
quote:

RIP PvdA, zonde.
pi_204443626
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 11:23 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
GL en PvdA stemmen exact hetzelfde. PvdA leden en stemmers denken over klimaat ook exact hetzelfde als GL. PvdA vertegenwoordigers denken exact hetzelfde over klimaat als GL. Sterker: de overgrote meerderheid (80% volgens veel onderzoeken, maar in alle onderzoeken in elk geval ruim boven de 60%) van de Nederlanders denken zo over klimaat, dat er meer moet gebeuren dan de regering nu doet.

Je distantiëren van wat je achterban, de leden, de vertegenwoordigers en de doorsnee Nederlander denkt klinkt enorm dom, eerlijk gezegd.
pi_204443710
ik dacht dat het eindelijk weer een beetje goed ging met de PVDA onder haar. ze was totaal ongeschikt maar dat vond ik wel charmant.
pi_204443805
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 10:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]

Een zwaktebod, betekent dat men niet weet hoe men de oude PvdA weer vorm moet geven. Partij van de yuppen (GL) is toch echt iets anders dan de partij van de arbeiders. Waarom is het zo moeilijk om te kijken waarvoor een partij is opgericht? Groenlinks was eigenlijk opgericht voor het milieu, maar dat is allang hun hoofdthema niet meer. PvdA, hoe moeilijk kan het zijn, voor de arbeiders, lijnrecht t.o. de VVD. Dan moeten Moorman en Timmerfrans maar naar GL overstappen als ze dat beter bevalt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Mondkapje op 15-04-2022 12:36:42 ]
pi_204443894
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 12:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
GL en PvdA stemmen exact hetzelfde. PvdA leden en stemmers denken over klimaat ook exact hetzelfde als GL. PvdA vertegenwoordigers denken exact hetzelfde over klimaat als GL. Sterker: de overgrote meerderheid (80% volgens veel onderzoeken, maar in alle onderzoeken in elk geval ruim boven de 60%) van de Nederlanders denken zo over klimaat, dat er meer moet gebeuren dan de regering nu doet.

Je distantiëren van wat je achterban, de leden, de vertegenwoordigers en de doorsnee Nederlander denkt klinkt enorm dom, eerlijk gezegd.
Leuk gewauwel weer zoals gewoonlijk. Dat klimaatverandering een probleem is weet iedereen. Daadwerkelijke concrete oplossingen zijn een heel ander verhaal.

Dat de partij hetzelfde er over denkt als GL is juist precies het probleem, dat moet veranderen.
pi_204443904
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 11:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou het moet zich afzetten tegen Groenlinks standpunten. Dingen als een duurzame economie en een samenleving zonder kansenongelijkheid.
Nee hoor, men kan best dezelfde standpunten daar over hebben. Het gaat over oplossingen en beleid.
pi_204443910
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 12:37 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Leuk gewauwel weer zoals gewoonlijk. Dat klimaatverandering een probleem is weet iedereen. Daadwerkelijke concrete oplossingen zijn een heel ander verhaal.

Dat de partij hetzelfde er over denkt als GL is juist precies het probleem, dat moet veranderen.
Nogmaals: https://www.rtlnieuws.nl/(...)ipcc-enquete-kabinet

Meerderheid wil meer maatregelen dan het kabinet neemt. Net als de PvdA. Dus dat is juist eerder een standpunt dat stemmen trekt dan het afstoot.
pi_204443918
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 12:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nogmaals: https://www.rtlnieuws.nl/(...)ipcc-enquete-kabinet

Meerderheid wil meer maatregelen dan het kabinet neemt. Dus dat is juist eerder een standpunt dat stemmen trekt dan het afstoot.
Probeer eens de post te lezen waar je op reageert.
pi_204443948
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 12:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Probeer eens de post te lezen waar je op reageert.
Ik lees de post waarop ik reageer. Jij wil alleen niet beseffen dat de meerderheid van Nederland over klimaat hetzelfde denkt als GL, PvdA en D66. Ook qua oplossingen.
pi_204443967
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 12:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik lees de post waarop ik reageer. Jij wil alleen niet beseffen dat de meerderheid van Nederland over klimaat hetzelfde denkt als GL, PvdA en D66. Ook qua oplossingen.
Beide statements zijn onwaar. Next :)
pi_204443974
We hebben genoeg partijen die voor het klimaat opkomen, we hebben te weinig die de arbeiders vertegenwoordigen. PVV is echt te schamel.
pi_204444004
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 12:42 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Beide statements zijn onwaar. Next :)
Zoals gezegd, jij wil dat ontkennen. Maar het is dus wel waar. Zie hier:
https://www.tudelft.nl/tbm/pwe/case-studies/klimaatraadpleging

En hier: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)in-2020?onepage=true
pi_204444020
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 12:42 schreef Mondkapje het volgende:
We hebben genoeg partijen die voor het klimaat opkomen, we hebben te weinig die de arbeiders vertegenwoordigen. PVV is echt te schamel.
PVV vertegenwoordigt de 'arbeiders' helemaal niet.
pi_204444043
quote:
Gezien de resultaten tot dusverre op klimaatgebied is dat evident onjuist. De PVV is een racisten partij, geen arbeiders partij.
pi_204444095
Ik vind dat partijen meer moeten luisteren naar het gezegde: 'schoenmaker, blijf bij je leest', je kunt niet je als partij op 10 thema's richten, dan is het van alles net niets. Verdeel de taken, Groenlinks Milieu, PvdA arbeiders, VVD de rijken, etc.
Wat nu gebeurt is dat in alle partijen yuppen zitten waardoor nu net de arbeider niet gezien wordt.
pi_204444219
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 12:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zoals gezegd, jij wil dat ontkennen. Maar het is dus wel waar. Zie hier:
https://www.tudelft.nl/tbm/pwe/case-studies/klimaatraadpleging

En hier: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)in-2020?onepage=true
_O-

Nogmaals, probeer eens wat beter te lezen. Als je het niet snapt, stel vragen. Daar worden we allemaal beter van :)
pi_204444539
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 12:50 schreef Mondkapje het volgende:
Ik vind dat partijen meer moeten luisteren naar het gezegde: 'schoenmaker, blijf bij je leest', je kunt niet je als partij op 10 thema's richten, dan is het van alles net niets. Verdeel de taken, Groenlinks Milieu, PvdA arbeiders, VVD de rijken, etc.
Wat nu gebeurt is dat in alle partijen yuppen zitten waardoor nu net de arbeider niet gezien wordt.
Dat werkt natuurlijk totaal niet want ook een partij voor de rijken zal vragen moeten kunnen beantwoorden over alle andere vraagstukken. Dit kan je niet serieus menen.
pi_204446415
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 13:44 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat werkt natuurlijk totaal niet want ook een partij voor de rijken zal vragen moeten kunnen beantwoorden over alle andere vraagstukken. Dit kan je niet serieus menen.
Historie heeft anders uitgewezen dat focus op één speerpunt zeer effectief kan zijn als campagne.
pi_204446547
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 17:14 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Historie heeft anders uitgewezen dat focus op één speerpunt zeer effectief kan zijn als campagne.
Ja, maar zodra je iets van verantwoordelijkheid wil moet je op alles een zinnig antwoord hebben.
pi_204446701
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 17:14 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat klopt maar zodra het om de knikkers gaat zul je ook op andere vlakken antwoorden moeten hebben of je bent helemaal niet relevant. Zie de PVV voor dat verhaal.
pi_204447199
quote:
Is er wel een partij die voor de arbeiders op komt,? want de PVV is dat niet, want dat is een schijnvertoning, en mocht het wel zo zijn, de PVV zal nooit mee regeren
pi_204447266
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 18:58 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Is er wel een partij die voor de arbeiders op komt,? want de PVV is dat niet, want dat is een schijnvertoning, en mocht het wel zo zijn, de PVV zal nooit mee regeren
De SP en de PVV zijn de twee die bij mij opkomen. CDA zou dat vanuit de christen democratische gedachte ook kunnen zijn maar het huidige CDA in Den Haag zeer zeker niet. Wellicht BBB ook, maar die partij is denk ik te jong om dat te bepalen.
pi_204447298
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 19:05 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
De SP en de PVV zijn de twee die bij mij opkomen. CDA zou dat vanuit de christen democratische gedachte ook kunnen zijn maar het huidige CDA in Den Haag zeer zeker niet. Wellicht BBB ook, maar die partij is denk ik te jong om dat te bepalen.
De PVV is dat in mijn optie niet, de SP is inderdaad een mogelijkheid die komen inderdaad voor de werkende man op maar zijn wel wat vaak voor sommige mensen wat extreem in hun standpunten.
Het CDA van nu is absoluut geen optie maar was dat vroeger wel en BBB is inderdaad nog wat te nieuw
pi_204447392
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 18:58 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Als je gewoon moties en dergelijk ziet, komen SP, PvdA en GL gewoon voor de 'arbeider', lees: de werkende met een lager inkomen (arbeiders zijn er bijna niet meer, hooguit gastarbeiders), op.
pi_204451224
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 19:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je gewoon moties en dergelijk ziet, komen SP, PvdA en GL gewoon voor de 'arbeider', lees: de werkende met een lager inkomen (arbeiders zijn er bijna niet meer, hooguit gastarbeiders), op.
Maar je ziet dat bijvoorbeeld de inkomsten bij het verhuren van huizen onbelast is terwijl het loon van de schoonmaker in drieën wordt gedeeld. Géén partij die zich daar specifiek op richt, de rijker worden steeds maar rijker in dit land, de VVD wordt weinig weerstand geboden op dat gebied. Dat komt omdat in alle partijen de yuppen overtegenwoordigd zijn. Klaver rijdt in een superdeluxe auto, Moorman komt uit Wassenaar, een type als Wim Kok heb je momenteel gewoon niet. Dan kom je uit bij personen als Spekman die ik meer met de SP associeer. Asscher is meer een D66-type.
Je krijgt Rutte echt niet weg door een haatcampagne, dat maakt hem alleen maar sterker omdat 'de mensen in het land' dat spel doorzien. Je zult moeten komen met een alternatief.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mondkapje op 16-04-2022 08:46:36 ]
pi_204451319
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 08:35 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Maar je ziet dat bijvoorbeeld dat de inkomsten bij het verhuren van huizen onbelast is...
Dat is gewoon onwaar. De meeste verhuurders zijn ondernemers of hebben ze de schijn van ondernemerschap en dan valt het in Box 1 (de meesten richten dan een BV op, zodat het in box 2 komt en er vennootschapsbelasting over wordt betaald). Pas als je echt maar 1 of misschien 2 huizen verhuurt als vakantiehuis of studentenkamers oid, dan betaal je geen belasting over de verhuur maar valt het huis in box 3 en betaal je daar belasting.

Als je een kamer in je huis verhuurt, moet je al belasting betalen als je daar meer dan 5000 euro voor krijgt.

Dat de belasting in box 3 te laag is, is een ander verhaal. Er wordt over verhuur wel gewoon belasting betaald.
pi_204451364
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2022 08:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is gewoon onwaar. De meeste verhuurders zijn ondernemers of hebben ze de schijn van ondernemerschap en dan valt het in Box 1 (de meesten richten dan een BV op, zodat het in box 2 komt en er vennootschapsbelasting over wordt betaald). Pas als je echt maar 1 of misschien 2 huizen verhuurt als vakantiehuis of studentenkamers oid, dan betaal je geen belasting over de verhuur maar valt het huis in box 3 en betaal je daar belasting.

Als je een kamer in je huis verhuurt, moet je al belasting betalen als je daar meer dan 5000 euro voor krijgt.

Dat de belasting in box 3 te laag is, is een ander verhaal. Er wordt over verhuur wel gewoon belasting betaald.
De Belastingdienst deed in box 3 een schatting, wat voor verhuurders heel laag uitviel. De rechter heeft de Belastingdienst op de vingers getikt, ze mogen geen schatting maken en de verhuurders krijgen nu dat beetje dat ze moesten betalen ook nog terug. Dat heb ik begrepen. Bij Lubach werd gezegd dat het niet uitmaakt of je 8 of 100 huizen verhuurt, je hoeft nada te betalen.
pi_204451391
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 08:56 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
De Belastingdienst deed in box 3 een schatting, wat voor verhuurders heel laag uitviel. De rechter heeft de Belastingdienst op de vingers getikt, ze mogen geen schatting maken en de verhuurders krijgen nu dat beetje dat ze moesten betalen ook nog terug. Dat heb ik begrepen. Bij Lubach werd gezegd dat het niet uitmaakt of je 8 of 100 huizen verhuurt, je hoeft nada te betalen.
Bij dat laatste zat Lubach er dan dus helemaal naast (zoals wel vaker). Iemand met 100 huizen is 100% ondernemer voor de belastingdienst, die huurinkomsten zitten gewoon in box 1.

De kans dat box 3 helemaal onbelast gaat worden (ook de box 3 inkomsten uit het verleden) is niet zo groot. Het kabinet heeft net gister een aantal opties voor box 3 kenbaar gemaakt: https://www.rijksoverheid(...)-rechtsherstel-box-3
Dit gaat iig in de toekomst slechter uitpakken voor verhuurders, de vraag is of dat nog met terugwerkende kracht kan.

Lubach zit dus weer eens vooral stemming te maken, een echt nieuwsprogramma is het natuurlijk ook niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanca op 16-04-2022 09:15:36 ]
pi_204451525
Je hoort vind ik in reacties op NU.nl e.d. dat men de oude PvdA, die er voor de arbeiders was, als gezonde tegenhanger tegen de VVD, wordt gemist. De rijken worden steeds rijker, en zolang dat goed gaat laat men in de politiek veel zaken op zijn beloop omdat het die rijken niet raakt. Problemen probeert men met smakken geld op te lossen, zoals het onderwijs.
pi_204451541
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 09:24 schreef Mondkapje het volgende:
Je hoort vind ik in reacties op NU.nl e.d. dat men de oude PvdA, die er voor de arbeiders was, als gezonde tegenhanger tegen de VVD, wordt gemist.
Dat komt omdat men niet kijkt naar wat de PvdA daadwerkelijk aan moties e.d. in brengt. Dat men teveel kijkt naar compromissen die soms gesloten moeten worden. Maar de PvdA heeft daarin geen keus: als het iets aan invloed wil hebben en wil regelen voor de achterban, moeten ze samenwerken met de VVD. Die partij kun je namelijk niet omheen.

Of in het geval van nu.nl (wat een afvoerput is dat), dat men vindt dat iemand die voor 'arbeiders' op komt, anti-immigratie en anti-klimaatmaatregelen en het liefst ook anti-EU moet zijn.
pi_204451596
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 09:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat komt omdat men niet kijkt naar wat de PvdA daadwerkelijk aan moties e.d. in brengt. Dat men teveel kijkt naar compromissen die soms gesloten moeten worden. Maar de PvdA heeft daarin geen keus: als het iets aan invloed wil hebben en wil regelen voor de achterban, moeten ze samenwerken met de VVD. Die partij kun je namelijk niet omheen.

Of in het geval van nu.nl (wat een afvoerput is dat), dat men vindt dat iemand die voor 'arbeiders' op komt, anti-immigratie en anti-klimaatmaatregelen en het liefst ook anti-EU moet zijn.
Je hebt mensen die meer hebben met arbeid en minder met het milieu, zoals boeren. Die voelen zich niet thuis bij GL. Dan heb je veelverdieners die weinig hebben met lage inkomensgroepen maar wel met het milieu, die hebben weinig met de PvdA. Daarom alleen al is het goed om die twee partijen apart te houden. Dat wil niet zeggen dat je als PvdA tegen het milieu bent maar dat je in je programma de nadruk legt op dat ene, ook in de pers.
pi_204451625
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 09:36 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Je hebt mensen die meer hebben met arbeid en minder met het milieu, zoals boeren. Die voelen zich niet thuis bij GL. Dan heb je veelverdieners die weinig hebben met lage inkomensgroepen maar wel met het milieu, die hebben weinig met de PvdA. Daarom alleen al is het goed om die twee partijen apart te houden. Dat wil niet zeggen dat je als PvdA tegen het milieu bent maar dat je in je programma de nadruk legt op dat ene, ook in de pers.
Maar als de vertegenwoordigers en de leden wel klimaat misschien wel het belangrijkste onderwerp vinden, ga je dat niet negeren. Vertegenwoordigers moeten vooral ook dicht bij zichzelf blijven en niet standpunten aannemen omdat ze zo goed zouden zijn voor de peilingen.
pi_204451688
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 09:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar als de vertegenwoordigers en de leden wel klimaat misschien wel het belangrijkste onderwerp vinden, ga je dat niet negeren. Vertegenwoordigers moeten vooral ook dicht bij zichzelf blijven en niet standpunten aannemen omdat ze zo goed zouden zijn voor de peilingen.
Wat je wilt is een gezonde discussie die hout snijdt. Veelverdieners zijn voor het milieu maar gaan ondertussen voortdurend op reis. De Pvda zou GL hierop kunnen aanspreken. Boeren zijn voor het milieu maar ondertussen gedragen ze zich er niet naar. Daar kan GL de PvdA op aanspreken. Zo krijg je duidelijke standpunten tegenover elkaar.
Je wilt ook dat partijen kennis hebben waarover ze spreken. Voor de PvdA is arbeid hun hardcore, zij weten het meest over de onderwijzer, de bouwvakker, de verpleger. GL probeert dat wel maar denkt ondertussen aan zijn tweede en derde huis, bij wijze van spreken, het is niet hun hardcore. Hun achterban is anders.

Het voordeel is ook dat je weer echte discussies krijgt in de TK ipv het spijkers op laag water zoeken en vliegen afvangen wat nu gebeurt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mondkapje op 16-04-2022 09:57:54 ]
pi_204452096
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 09:51 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Het voordeel is ook dat je weer echte discussies krijgt in de TK ipv het spijkers op laag water zoeken en vliegen afvangen wat nu gebeurt.
Dit is natuurlijk onzin. Want zelfs al zou PvdA in campagnes het alleen nog over koopkracht hebben, de PvdA woordvoerder klimaat gaat het nog steeds (bijna?) altijd met de GL woordvoerder klimaat eens zijn (zoals de GL woordvoerder koopkracht/armoedebeleid het trouwens altijd eens is met de PvdA woordvoerder). De discussies in de kamer veranderen dus niks als de PvdA van campagnestrategie zou veranderen.

Met de huidige formats in tv debatten rondom verkiezingen, waar je moet reageren op een stelling, kun je trouwens helemaal niks met die zogenaamd betere campagnestrategie. Of je moet net als Wilders de vraag negeren en altijd hetzelfde riedeltje afsteken.
pi_204454792
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 10:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit is natuurlijk onzin. Want zelfs al zou PvdA in campagnes het alleen nog over koopkracht hebben, de PvdA woordvoerder klimaat gaat het nog steeds (bijna?) altijd met de GL woordvoerder klimaat eens zijn
Dat is niet nodig.
pi_204455007
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 17:30 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is niet nodig.
Jawel, want dat is de mening van die woordvoerder, van de rest van de fractie en van de leden. Dat moet hij of zij dus verwoorden. Dat is het hele idee van een vertegenwoordigende democratie.
pi_204455040
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2022 18:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jawel, want dat is de mening van die woordvoerder, van de rest van de fractie en van de leden. Dat moet hij of zij dus verwoorden. Dat is het hele idee van een vertegenwoordigende democratie.
Het punt is, wederom, dat de PvdA niet noodzakelijk exact dezelfde plannen voor klimaat (of welk ander onderwerp dan ook) hoeft te hebben. Sterker, als men zich wil gaan richten op de traditionele achterban dan zal dat verschil er moeten komen. Er is een echt gat in het electoraat waar alleen de SP zich op richt, maar die zijn te extreem om te kunnen regeren.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2022 18:10:46 ]
pi_204455096
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 18:06 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het punt is, wederom, dat de PvdA niet noodzakelijk exact dezelfde plannen voor klimaat (of welk ander onderwerp dan ook) hoeft te hebben. Sterker, als men zich wil gaan richten op de traditionele achterban dan zal dat verschil er moeten komen. Er is een echt gat in het electoraat waar alleen de SP zich op richt, maar die zijn te extreem om te kunnen regeren.
Ik vind de SP een stuk minder extreem dan GroenLinks.
PvdA zou er dan ook goed aan te doen om als ze samenwerking zoeken dat eerder met de SP te doen dan met GroenLinks. Maar nog beter zou zijn om gewoon met een eigen verhaal te komen.
pi_204455143
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 18:06 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dan zou er een andere partij moeten komen. Leden (en vertegenwoordigers) bepalen die koers en die kiezen voor de huidige koers. Je kunt niet omdat jij dat graag wil roepen dat de PvdA leden en vertegenwoordigers hun eigen standpunten moeten verlaten.

Kortom: de leden bepalen dat de standpunten op eigenlijk elk onderwerp praktisch gelijk zijn aan GL.
pi_204456075
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2022 18:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan zou er een andere partij moeten komen. Leden (en vertegenwoordigers) bepalen die koers en die kiezen voor de huidige koers. Je kunt niet omdat jij dat graag wil roepen dat de PvdA leden en vertegenwoordigers hun eigen standpunten moeten verlaten.

Kortom: de leden bepalen dat de standpunten op eigenlijk elk onderwerp praktisch gelijk zijn aan GL.
quote:
De samenwerking kwam Ploumen wel op kritiek te staan van partijleden. Binnen de PvdA is verdeeldheid over het al dan niet verder en heviger samenwerken met GroenLinks.
Misschien kun je proberen iets inhoudelijks te zeggen.
pi_204456160
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2022 18:20 schreef Hanca het volgende:

[..]

Mss zijn die leden wel gewoon lid van de verkeerde partij.
pi_204456188
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 20:11 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
[..]
Misschien kun je proberen iets inhoudelijks te zeggen.
Die samenwerking is wat anders dan de standpunten, het partijprogramma wordt zeer breed gedragen binnen PvdA en daar staan de standpunten die zo op GL lijken gewoon in.

Ik heb het idee dat jij inhoudelijk vrij weinig volgt, eigenlijk. Ook met opmerkingen dat PvdA niet voor de arbeider op komt, dan zie je dus nooit een debat.
pi_204456543
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 11:13 schreef loveli het volgende:

[..]
Ik snap niet dat Mark "daar heb ik geen actieve herinnering aan" Rutte niet nog meer weerzin oproept dan bv een christelijke partij.
Ik stem niet op één persoon, ik stem op een partij. VVD en D66 staan het dichtste bij mijn denkbeelden, alleen D66 onderkent het immigratieprobleem niet voldoende, is te veel bezig met milieu&klimaat en zijn niet voor hogere minimumstraffen. Dus dan is de keuze snel gemaakt.
pi_204456678
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 11:07 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Neo-liberale partijen als VVD en D66 hebben de afgelopen jaren nou niet bepaald de positie van de Nederlanders arbeider versterkt denk je wel?
De tijd dat je als arbeider bij de dag kon leven en de overheid je rommel opruimde als het even tegenzat is echt voorbij. De werkende bevolking is niet meer met afstand de grootste groep binnen de bevolking (door vergrijzing), de tientallen miljarden die we konden verdienen aan aardgas (waarmee een fors deel van de verzorgingsstaat is betaald) behoren tot het verleden. Door mondialisering en EU afspraken komen er veel immigranten binnen uit minder rijke landen die hier ook moeten wonen, eten, leven, etc.
Dat betekent dus dat we nu uit een ander vaatje moeten tappen, oftewel, de arbeider meer aanspreken op zijn eigen verantwoordelijkheden en dus ja, ook meer van ze vragen, in financieel opzicht. Dat is de nieuwe realiteit.

En het linkse argument dat je de rijke mensen en grote bedrijven meer moet belasten is niet zinvol, die verhuizen dan gewoon net over de grens en dan ben je al die belastinggelden dus ook kwijt.

Het is niet voor niets dat PvdA en GroenLinks graag blaten langs de zijlijn maar eigenlijk geen verantwoordelijkheid willen nemen. Elke keer als regeringsdeelname op de loer ligt komen ze opnieuw met een breekpunt:

Of ze willen ineens alleen maar met elkaar regeren of anders niet (dan heb ik ook zoiets van: fuseer dan gewoon, maar dat ter zijde) dus dan is het eindresultaat dat de Nederlandse arbeider dus ook niets heeft aan de PvdA en GroenLinks.
pi_204460806
Achterban van GL is anders dan van PvdA, daarom alleen al moet je niet gaan fuseren. GL zou qua achterban beter bij D66 passen.
En die PvdA-politici die bij de PvdA gingen vanuit een soort van nostalgie, maar eigenlijk zich beter thuis voelen bij het hippe GL, waarom stappen die niet over naar GL?

[ Bericht 17% gewijzigd door Mondkapje op 17-04-2022 08:18:02 ]
pi_204460883
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 08:02 schreef Mondkapje het volgende:
En die PvdA-politici die bij de PvdA gingen vanuit een soort van nostalgie, maar eigenlijk zich beter thuis voelen bij GL, waarom stappen die niet over naar GL?
Omdat die zich perfect thuisvoelen bij de PvdA.

Dat de achterban zo verschillend zou zijn betwijfel ik ook. Misschien deels in achtergrond, al zie je in Amsterdam bijvoorbeeld dat ze daar de ene keer op GL en de volgende keer op PvdA stemmen. Maar misschien is (een deel van) de achtergrond van de achterban anders, de standpunten zijn in elk geval praktisch hetzelfde. Minder inkomensongelijkheid, brede schouders die meer lasten moeten dragen, verregaande klimaatmaatregelen, afschaffen eigen risico. Allemaal gedeelde standpunten, niet alleen door leden, maar ook door de achterban.
pi_204460905
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 08:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat die zich perfect thuisvoelen bij de PvdA.

Dat de achterban zo verschillend zou zijn betwijfel ik ook. Misschien deels in achtergrond, al zie je in Amsterdam bijvoorbeeld dat ze daar de ene keer op GL en de volgende keer op PvdA stemmen. Maar misschien is (een deel van) de achtergrond van de achterban anders, de standpunten zijn in elk geval praktisch hetzelfde. Minder inkomensongelijkheid, brede schouders die meer lasten moeten dragen, verregaande klimaatmaatregelen, afschaffen eigen risico. Allemaal gedeelde standpunten, niet alleen door leden, maar ook door de achterban.
Dan schort er iets aan de PvdA als ze nu identiek zijn aan GL, want hun achterban is anders dus richt je daar dan ook op. Je zit niet voor jezelf in de politiek, maar voor je achterban. Je kunt het heel gezellig hebben met elkaar in Den Haag, gezellig op het terras met een wijntje en het overal over eens zijn, je hebt toch een ander publiek te vertegenwoordigen. Huurders en eigenaren in één gebouw kunnen samen voor het milieu zijn, de huurders kijken toch anders naar de wereld dan de eigenaren.
pi_204460914
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 08:28 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Dan schort er iets aan de PvdA als ze nu identiek zijn aan GL, want hun achterban is anders dus richt je daar dan ook op. Je zit niet voor jezelf in de politiek, maar voor je achterban. Je kunt het heel gezellig hebben met elkaar in Den Haag, gezellig op het terras met een wijntje en het overal over eens zijn, je hebt toch een ander publiek te vertegenwoordigen. Huurders en eigenaren in één gebouw kunnen samen voor het milieu zijn, de huurders kijken toch anders naar de wereld dan de eigenaren.
Wat wil de achterban dan anders? De achterban heeft gewoon dezelfde wensen.

En ja, bij GL betekent voor een heel deel van de achterban het 'brede schouders dragen zware lasten'-principe dat ze zelf meer belasting gaan betalen, maar dat willen ze dan ook gewoon.
pi_204460924
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 08:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat wil de achterban dan anders? De achterban heeft gewoon dezelfde wensen.
Daar moet je als partij zien achter te komen.
pi_204460931
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 08:34 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Daar moet je als partij zien achter te komen.
De partij schrijft met de leden het partijprogramma en komt dan op exact hetzelfde. Jij doet alsof er enorme verschillen zijn, maar feit ismdat die verschillen gewoon verdwenen zijn. Er leven geen verschillende wensen bij de achterbannen van beide partijen.

Kan gebeuren, zo zijn GL, CDA en CU ook ontstaan, omdat diverse achterbannen naar elkaar toe waren gegroeid.
pi_204460936
We zijn hier al tot de conclusie gekomen dat de arbeider momenteel niet goed vertegenwoordigd wordt in de Nederlandse politiek, dus werk aan de winkel zou ik zeggen.
pi_204460943
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 08:37 schreef Mondkapje het volgende:
We zijn hier al tot de conclusie gekomen dat de arbeider momenteel niet goed vertegenwoordigd wordt in de Nederlandse politiek, dus werk aan de winkel zou ik zeggen.
Onzin, die conclusie is helemaal niet getrokken. Alleen door mensen die niet wekelijks debatten kijken, misschien. Die missen namelijk gewoon wat er gebeurt.
pi_204460950
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 08:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Onzin, die conclusie is helemaal niet getrokken. Alleen door mensen die niet wekelijks debatten kijken, misschien. Die missen namelijk gewoon wat er gebeurt.
Misschien ben jij iets te zelfgenoegzaam, een eigenschap van veel Groenlinksers.
pi_204460965
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 08:39 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Misschien ben jij iets te zelfgenoegzaam, een eigenschap van veel Groenlinksers.
Ik ben helemaal geen GroenLinkser (welke partij ik wel stem is toch zeer duidelijk uit mijn onderschrift te halen).

Ik heb alleen nog geen enkel voorbeeld gehoord van een standpunt waarop de PvdA nou zo zou moeten afwijken van GroenLinks. Gewoon 0 voorbeelden. En maar blijven roepen dat het 'anders' moet, maar wat er dan anders moet komt er niet uit. Inhoudelijk is het helemaal niet, die roepers dat er zoveel verschil tussen PvdA en GL zit.
pi_204460979
quote:
1s.gif Op zondag 17 april 2022 08:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben helemaal geen GroenLinkser (welke partij ik wel stem is toch zeer duidelijk uit mijn onderschrift te halen).

Ik heb alleen nog geen enkel voorbeeld gehoord van een standpunt waarop de PvdA nou zo zou moeten afwijken van GroenLinks. Gewoon 0 voorbeelden. En maar blijven roepen dat het 'anders' moet, maar wat er dan anders moet komt er niet uit. Inhoudelijk is het helemaal niet, die roepers dat er zoveel verschil tussen PvdA en GL zit.
En waarin verschilt GL met D66? Moet alles dan maar samengaan? D66 verschilt weer weinig van VVD dus...
  zondag 17 april 2022 @ 11:19:28 #277
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_204462064
Ik moet bij het terugtreden van Ploumen ook direct aan Asscher denken. Wat weet de PvdA en individuele PvdA'ers zichzelf doorgaans te geselen. Toeslagenaffaire: Asscher treed terug, de rest blijft zitten en zit nu zelfs grotendeels in Rutte-4. Geen al te gelukkig fractievoorzitterschap: Ploumen treed terug, maar er zijn wel meer fractievoorzitters die niet lekker uit de verf komen.
pi_204462684
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 08:37 schreef Mondkapje het volgende:
Niet helemaal, we zijn tot de conclusie gekomen dat de arbeider nu anders vertegenwoordigd wordt dan vroeger in de Nederlandse politiek. Het kan ook zijn dat de arbeider nu meer behoefte heeft aan deze andere vertegenwoordiging en dat een partij als de PvdA vandaag de dag geen verhaal meer heeft dat nog aansprekend is voor deze arbeider.
pi_204463414
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 11:19 schreef Smegma. het volgende:
Ik moet bij het terugtreden van Ploumen ook direct aan Asscher denken. Wat weet de PvdA en individuele PvdA'ers zichzelf doorgaans te geselen. Toeslagenaffaire: Asscher treed terug, de rest blijft zitten en zit nu zelfs grotendeels in Rutte-4. Geen al te gelukkig fractievoorzitterschap: Ploumen treed terug, maar er zijn wel meer fractievoorzitters die niet lekker uit de verf komen.
Asscher zat sowieso sinds hij Samson een dolk in de rug stak in een lastige positie, verder bleek zijn oppositievoeren totaal ongeloofwaardig omdat Rutte steeds antwoordde: 'maar een deel daarvan hebben we toch al in gang gezet in het kabinet waarin jij mijn vice-premier was, we hebben toch zo fijn samen gewerkt?' Dat maakte zijn positie vrij onmogelijk.

Asscher was de rondwandelende herinnering aan wat er fout is gegaan bij de PvdA in de laatste jaren: Rutte II en hoe dat verkocht werd en de mislukte lijsttrekkersverkiezing.
pi_204463489
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2022 20:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die samenwerking is wat anders dan de standpunten, ok met opmerkingen dat PvdA niet voor de arbeider op komt, dan zie je dus nooit een debat.
:')
pi_204463635
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 13:40 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
:')
Als je witte billen hebt moet je het als arbeider bij de PvdA iig niet zoeken.

zondag 17 april 2022 @ 14:01:09 #282
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_204463681
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:27 schreef Hanca het volgende:
Respect voor haar keus. Ook respect dat ze instapte toen Asscher plots weg ging, ze leek me toen de beste persoon voor die rol. Iemand met profiel en bekendheid. Voor de lange termijn was ze nooit de beste optie.

Ik zou nu voor Kuiken gaan als tussenpaus en dan op de lange termijn kiezen tussen Aboutaleb, Dijsselbloem, Timmermans of Moorman.
Marcouch is ook een optie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pim_Fortuynprijs
pi_204464038
quote:
Misschien is hij nu gegroeid, hij was ooit geen beste leider: https://www.parool.nl/nie(...)-marcouch~bb2d4204b/

Hij schijnt het nu wel goed te doen als burgemeester: https://www.gld.nl/nieuws(...)s-ideale-pvda-leider

Misschien is hij inderdaad wel een optie. Moorman vind ik bij nader inzien te vroeg, die moet eerste in Amsterdam naam maken. En dan is het de vraag of die andere 3 willen.
pi_204464049
quote:
1s.gif Op zondag 17 april 2022 13:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Asscher zat sowieso sinds hij Samson een dolk in de rug stak in een lastige positie, verder bleek zijn oppositievoeren totaal ongeloofwaardig omdat Rutte steeds antwoordde: 'maar een deel daarvan hebben we toch al in gang gezet in het kabinet waarin jij mijn vice-premier was, we hebben toch zo fijn samen gewerkt?' Dat maakte zijn positie vrij onmogelijk.

Asscher was de rondwandelende herinnering aan wat er fout is gegaan bij de PvdA in de laatste jaren: Rutte II en hoe dat verkocht werd en de mislukte lijsttrekkersverkiezing.
Ik was best bereid geweest om op de PvdA te stemmen na Rutte II, ik vond namelijk dat men in het landsbelang een hele berg werk verzet had waarbij zowel de VVD als de PvdA concessies had gedaan maar dat de PvdA totaal niet bereid bleek te gaan staan voor het gevoerde beleid en daar was ik gewoon (buiten de Samson affaire) enorm teleurgesteld over.

Een partij die zijn eigen keuzes en beleid niet kan of wil verdedigen, tja, waarom zou ik dan nog op ze gaan stemmen?
pi_204464118
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 14:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik was best bereid geweest om op de PvdA te stemmen na Rutte II, ik vond namelijk dat men in het landsbelang een hele berg werk verzet had waarbij zowel de VVD als de PvdA concessies had gedaan maar dat de PvdA totaal niet bereid bleek te gaan staan voor het gevoerde beleid en daar was ik gewoon (buiten de Samson affaire) enorm teleurgesteld over.

Een partij die zijn eigen keuzes en beleid niet kan of wil verdedigen, tja, waarom zou ik dan nog op ze gaan stemmen?
Inderdaad, Rutte II was op zich ook een prima kabinet, ook vanuit PvdA oogpunt. Maar om één of andere reden besloten ze gelijk om er hard afstand van te nemen. Ik heb dat nooit begrepen, ze hebben zelf de kiezers aangepraat dat Rutte II niks was voor de PvdA-achterban.
pi_204464157
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 14:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad, Rutte II was op zich ook een prima kabinet, ook vanuit PvdA oogpunt. Maar om één of andere reden besloten ze gelijk om er hard afstand van te nemen. Ik heb dat nooit begrepen, ze hebben zelf de kiezers aangepraat dat Rutte II niks was voor de PvdA-achterban.
Men reageerde op de peilingen, raakte in paniek, stak Samson een mes in de rug en Asscher deed net alsof hij geen 4 jaar minister was geweest, eindresultaat was een electorale ramp voor de PvdA.
  Vis een optie? zondag 17 april 2022 @ 14:55:46 #287
70532 loveli
N
pi_204464296
quote:
1s.gif Op zondag 17 april 2022 13:34 schreef Hanca het volgende:
Asscher zat sowieso sinds hij Samson een dolk in de rug stak in een lastige positie,
En Greenpeace Samsom was eigenlijk Groen Links, maar kon sneller omhoog kruipen bij de PvdA. Zonder politieke spelletjes komt niemand boven.

Timmermans had ook zo'n streek, hij kreeg een portefeuille die hij niet wilde en voerde geen steek uit, tot hij op BuZa mocht.
https://www.nu.nl/politie(...)rans-timmermans.html
Kortom, dagelijkse politiek.

[ Bericht 0% gewijzigd door loveli op 17-04-2022 16:49:36 ]
crap in = crap out
pi_204464306
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 14:55 schreef loveli het volgende:

[..]
En Greenpeace Samson was eigenlijk Groen Links, maar kon sneller omhoog kruipen bij de PvdA. Zonder politieke spelletjes komt niemand boven.

Timmermans had ook zo'n streek, hij kreeg een portefeuille die hij niet wilde en voerde geen steek uit, tot hij op BuZa mocht.
https://www.nu.nl/politie(...)rans-timmermans.html
Kortom, dagelijkse politiek.
Samson was helemaal niet Groenlinks, dat was een PvdA' er in hart en nieren.
  Vis een optie? zondag 17 april 2022 @ 14:58:31 #289
70532 loveli
N
pi_204464325
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 14:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik ken een van z'n studiegenoten. Met de PvdA kon hij op plekken komen waar het met GL niet zou lukken, die keuze was strategisch en niet hart en nieren.
crap in = crap out
  zondag 17 april 2022 @ 15:03:29 #290
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_204464379
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 14:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hij is trouwens ook helemaal niet Samson
pi_204464415
quote:
15s.gif Op zondag 17 april 2022 15:03 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
Hij is trouwens ook helemaal niet Samson
Samsom, my bad.
pi_204464647
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 14:58 schreef loveli het volgende:

[..]
Ik ken een van z'n studiegenoten. Met de PvdA kon hij op plekken komen waar het met GL niet zou lukken, die keuze was strategisch en niet hart en nieren.
Het ene sluit het ander niet uit. De Jonge koos ook voor het CDA ipv CU omdat het CDA meer kans op invloed gaf, maar dat maakt hem nog wel een echte CDA'er. Samsom heeft zich echt wel bewezen als een echte PvdA'er (als ik nu een ideale lijsttrekker zou kunnen kiezen voor de PvdA, werd hij het gewoon weer...).
  zondag 17 april 2022 @ 18:34:08 #293
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_204467277
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 14:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik begrijp het ook niet...er is nooit zo hard gehard genivelleerd als tijdens Rutte II. Dat zou de PvdA achterban toch moeten aanspreken.
pi_204472005
We krijgen overal te maken met personeelstekorten, vooral in de technische beroepen. Onderwijzers zijn niet te vinden. Wie pleit er voor hogere lonen aan de onderkant, kleinere klassen, meer sociale huur, meer inspraak voor verzorgenden en verpleegkundigen, minder managers etc? Waar is die strijdbare PvdA van voorheen die vooraan staat in het debat over deze onderwerpen? Wie zegt er genoeg is genoeg, degenen die huizen verhuren, dáár moeten de inkomsten van in drieën gedeeld worden ipv van het loon van de schoonmaker?
Dat gaat GL niet doen, want daarmee raken ze hun achterban.
Met Klaver is sowieso niet samen te werken, dus die komt nooit in een kabinet, want iedereen moet vinden wat hij vindt. Wanneer zat voor het laatst de PvdA in een kabinet?

[ Bericht 4% gewijzigd door Mondkapje op 18-04-2022 08:15:34 ]
pi_204472054
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 08:07 schreef Mondkapje het volgende:
Wie pleit er voor hogere lonen aan de onderkant, kleinere klassen, meer sociale huur, meer inspraak voor verzorgenden en verpleegkundigen, minder managers etc?
GL, PvdA, SP, D66, CU, BIJ1, PvdD, Denk... kies maar uit, doen ze allemaal. Zelfs VVD en CDA pleiten eigenlijk voor al deze punten.
pi_204472066
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 08:07 schreef Mondkapje het volgende:
Wie zegt er genoeg is genoeg, degenen die huizen verhuren, dáár moeten de inkomsten van in drieën gedeeld worden ipv van het loon van de schoonmaker?
Dat gaat GL niet doen, want daarmee raken ze hun achterban.

Niet letterlijk door drieën, maar GL pleit dus wel voor veel lagere huren en veel meer belasting op vermogen (waar huizen onder vallen) en de belasting op de aanschaf van een tweede huis fors verhogen. Hier: GL wil marktwerking in de huursector zelfs afschaffen: https://groenlinks.nl/nie(...)rsector-afschaffen-0
Dan gaat het voor veel huizen nog wel harder dan door 3.

Jij hebt een heel raar beeld bij GL, alsof ze op de VVD lijken of nog rechtser zijn. Nee, GL is gewoon minstens net zo links als PvdA ooit geweest is.
pi_204472180
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2022 08:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet letterlijk door drieën, maar GL pleit dus wel voor veel lagere huren en veel meer belasting op vermogen (waar huizen onder vallen) en de belasting op de aanschaf van een tweede huis fors verhogen. Hier: GL wil marktwerking in de huursector zelfs afschaffen: https://groenlinks.nl/nie(...)rsector-afschaffen-0
Dan gaat het voor veel huizen nog wel harder dan door 3.

Jij hebt een heel raar beeld bij GL, alsof ze op de VVD lijken of nog rechtser zijn. Nee, GL is gewoon minstens net zo links als PvdA ooit geweest is.
Je hebt nog geen antwoord gegeven waarin GL verschilt met D66. Waarom kan D66 wel apart bestaan en PvdA niet? Waarom moet Ploumen aan het handje van Klaver lopen?
Als de PvdA een sterke voorman of -vrouw krijgt, hoeft de PvdA niet aan het handje van GL te lopen maar kan het een eigen beleid volgen. Natuurlijk zijn er overlappingen, maar de achterban is verschillend genoeg.
pi_204472214
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 08:57 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Je hebt nog geen antwoord gegeven waarin GL verschilt met D66. Waarom kan D66 wel apart bestaan en PvdA niet? Waarom moet Ploumen aan het handje van Klaver lopen?
Als de PvdA een sterke voorman of -vrouw krijgt, hoeft de PvdA niet aan het handje van GL te lopen maar kan het een eigen beleid volgen. Natuurlijk zijn er overlappingen, maar de achterban is verschillend genoeg.
D66 is een partij veel meer voor de net wat rijkeren en voor ondernemers, D66 is economisch hooguit midden en meestal gewoon rechts. GL is echt gewoon een puur linkse partij. Die partijen hebben overlap op klimaat, maar echt niet overal op.

En natuurlijk kan de PvdA los blijven bestaan. Maar het blijft dan vreemd: ze zullen exact dezelfde standpunten als GL blijven houden. Niet alleen landelijk, ook in praktisch alle gemeentes zie je dat. En 2 partijen die exact hetzelfde zijn, dan ga je de stemmers dus altijd moeten delen en wordt de grootste worden of zelfs groot worden al een stuk moeilijker. Al denk ik dat de PvdA het met een goede lijsttrekker wel kan.

Waren PvdA en GL 1 partij, zaten ze zonder twijfel nu in het kabinet.
pi_204473026
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2022 09:06 schreef Hanca het volgende:
D66 is een partij veel meer voor de net wat rijkeren

Waren PvdA en GL 1 partij, zaten ze zonder twijfel nu in het kabinet.
PvdA is voor de net wat minder rijken.
Klaver heeft al twee keer laten zien dat hij geen compromissen kan sluiten. Met een strijdbare PvdA met goede voorman/-vrouw, heb je veel meer kans dat PvdA in het kabinet plaatsneemt.

[ Bericht 6% gewijzigd door Mondkapje op 18-04-2022 11:10:50 ]
  maandag 18 april 2022 @ 13:13:01 #300
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_204473911
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 11:01 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
PvdA is voor de net wat minder rijken.
Klaver heeft al twee keer laten zien dat hij geen compromissen kan sluiten. Met een strijdbare PvdA met goede voorman/-vrouw, heb je veel meer kans dat PvdA in het kabinet plaatsneemt.
PvdA en GL zijn beide sociaaldemocratische partijen die teveel in dezelfde (niet enorm grote) kiezersvijver vissen. Ik ben lang tegen een fusie geweest maar het heeft geen enkele zin om in twee kraampjes naast elkaar dezelfde mensen van dezelfde standpunten te overtuigen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_204474134
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 13:13 schreef -XOR- het volgende:

[..]
PvdA en GL zijn beide sociaaldemocratische partijen die teveel in dezelfde (niet enorm grote) kiezersvijver vissen. Ik ben lang tegen een fusie geweest maar het heeft geen enkele zin om in twee kraampjes naast elkaar dezelfde mensen van dezelfde standpunten te overtuigen.
Jawel want ze hebben een andere achterban. En dan ben je van Klaver af. En er zijn echt wel inhoudelijke verschillen als je bij de achterban gaat kijken.
Klaver is een soort van Wilders op links, er valt niet mee te regeren.

De PvdA is een bestuurspartij die regelmatig heeft geregeerd en compromissen heeft moeten sluiten. Groen Links is meer een actiepartij die afhaakt als er compromissen gesloten moeten worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Mondkapje op 18-04-2022 13:54:46 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')