abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204411631
Exit Ploumen:

twitter
pi_204411668
Verstandige keuze. Nu weer Job Cohen terug.

quote:
Lilianne Ploumen stapt op als fractieleider van de Partij van de Arbeid. Ook vertrekt ze uit de Tweede Kamer, zo meldt ze op Twitter. Ze laat weten per direct te stoppen, in de verklaring. Ze zegt 'dat het leiderschap van de partij niet goed bij mij past en ik daarmee niet de ideale leider van onze partij ben'.

Ploumen schrijft in de verklaring dat ze 'trots' is op wat ze voor elkaar heeft gekregen. Ook laat ze weten dat het bondgenootschap met GroenLinks 'zich verder zal verdiepen en verbreden'. Ook al vertrekt Ploumen uit de Kamer, ze zal wel een 'betrokken partijlid' blijven.
pi_204411698
Ik denk dat ze dat goed gezien heeft.
Prima vrouw, bevlogen in haar werk, geen fractievoorzitter/lijsttrekker wmb.
pi_204411706
Respect hoor. Goed dat ze zelf ook inziet dat dit zo niet werkt. Maar wie nu? Eerst een tussenpaus neem ik aan? Kuiken of Arib?
zie email 27 oktober
pi_204411744
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:21 schreef trein2000 het volgende:
Respect hoor. Goed dat ze zelf ook inziet dat dit zo niet werkt. Maar wie nu? Eerst een tussenpaus neem ik aan? Kuiken of Arib?
En de vraag of de GL kwestie nu het breekpunt gaat worden. Daarmee doel ik op aansluiten of niet, er zijn twee aanzienlijke kampen momenteel binnen de PvdA, begreep ik, en die beiden een prominente leider hebben.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2022 11:25:09 ]
pi_204411792
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:24 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En de vraag of de GL kwestie nu het breekpunt gaat worden. Daarmee doel ik op aansluiten of niet, er zijn twee aanzienlijke kampen momenteel binnen de PvdA, begreep ik, en die beiden een prominente leider hebben.
Correct. Grofweg de oude garde tegen de jongere generatie.
zie email 27 oktober
pi_204411804
Respect voor haar keus. Ook respect dat ze instapte toen Asscher plots weg ging, ze leek me toen de beste persoon voor die rol. Iemand met profiel en bekendheid. Voor de lange termijn was ze nooit de beste optie.

Ik zou nu voor Kuiken gaan als tussenpaus en dan op de lange termijn kiezen tussen Aboutaleb, Dijsselbloem, Timmermans of Moorman.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hanca op 12-04-2022 11:32:49 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 12 april 2022 @ 11:28:07 #8
403973 crew  Gijscoman
Hou hoog de naam van N.E.C.
pi_204411813
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:27 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Maar wie staat waar? Want het voelt soms alsof juist de prominente oudere PvdA'ers voor samenwerking zijn.
  dinsdag 12 april 2022 @ 11:28:42 #9
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204411820
Niet veel op aan te merken op deze vrouw. Ze heeft haar best gedaan en zal al lang gezien hebben wat de rest ook ziet: Dat ze de uitstraling heeft van een koffiejuffrouw bij het plaatselijk bejaardentehuis.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_204411823
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:27 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ze kunnen het proberen om een neutrale persoon als tussenpaus neer te zetten maar vroeg of laat gaat deze kwestie toch het beeld bepalen, ik weet niet of het slimmer is om te wachten tot je bij een verkiezing staat om daar mee aan de slag te gaan maar goed.

Dus wie neemt over als Kamerlid? De volgende op de PvdA lijst?
pi_204411846
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:24 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Net verkozen voorzitter Sent is volgens mij tegen een fusie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 12 april 2022 @ 11:30:29 #12
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204411852
quote:
Respect hoor. Goed dat ze zelf ook inziet dat dit zo niet werkt. Maar wie nu? Eerst een tussenpaus neem ik aan? Arib?
Arib heeft een spraakgebrek, en ook geen uitstraling, dat wordt helemaal niks.
pi_204411869
Schijnt dat achter de schermen er al langer druk op Ploumen werd uitgevoerd om het verhaal van de PvdA meer te vertellen i.p.v alleen maar op een paar progressieve thema´s zoals vrouwenrechten, abortus en klimaat te zitten. Ploumen heeft dus ingezien, dat ze niet helemaal het sociaal-economische geluid van de PvdA kan laten horen. Moedige stap om dan je biezen te pakken.

De PvdA heeft ook geen zin in een fusie met GL en Ploumen die continu met Jesse zat te knuffelen maakte dat idee van een onafhankelijke en trotse partij niet echt waar.

Ben benieuwd wie Ploumen gaat opvolgen:

1) De nummer 3 op de lijst: Khadija Arib, ervaren kamerlid (sinds 1998) en bekend bij het publiek in haar rol als voorzitter van de tweede kamer (2015-2021). Maakt een goede kans, vooral omdat geen enkele motie of politieke lijn in de fractie niet met Arib afgesproken is. Ze is een soort nestor van de fractie en daarmee ook van de partij. Stemmentrekker en geliefd (ook aan de rechterzijde, ze is ongeveer de enige marrokaan met wie Wilders geen probleem heeft)

2) Henk Nijboer: doet de zware portefeuilles in de fractie en is in de media steeds presenter. Heeft ondere andere financiele zaken maar ook de gaswinning in Groningen onder zijn hoede. Niet bijster sympathiek, maar zeker een kanshebber.

3) Attje Kuiken: voorzitter van de commissie buitenlandse zaken en ook al wat jaren actief in Den Haag. Misschien niet heel bekend maar wel een kanshebber. Denk wel, dat ze haar temperament niet helemaal mee heeft want Kuiken is chronisch verontwaardigd. Beetje hetzelfde wat Jesse Klaver, Lilian Marijnissen en Fleur Agema ook hebben.

Andere kamerleden zie ik het op dit moment niet doen. De vraag is of de PvdA ervoor kiest om een parlamentarier te kiezen als politiek leider (wat wel slim is, voor de debatten met kabinet) of dat ze ervoor kiezen een extraparlamentaire politiek leider te kiezen.

Misschien wil Timmermans wel weer komen (hoewel hij dat in 2021 ook al niet wou na Asschers vertrek) of Asscher komt zelf weer terug als politiek leider. Aboutaleb heb je nog, die misschien wel wil als burgemeester van Rotterdam in zijn derde termijn kan hij het partijleiderschap er prima bij doen. Lastige situatie voor de PvdA.

Denk dat ze het beste varen met leider en fractievoorzitter Arib. En willen ze iemand als leider die niet in de kamer zit kunnen ze van Nijboer het beste fractieleider maken, zodat hij daar ervaring op kan doen voor de toekomst.
pi_204411884
quote:
Maar waarom dan gelijk ook als kamerlid vertrekken. de verkiezingen zijn nog maar net een jaar geleden
pi_204411885
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:29 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dus wie neemt over als Kamerlid? De volgende op de PvdA lijst?
Edit: laat maar
  dinsdag 12 april 2022 @ 11:33:51 #16
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_204411907
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:30 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Arib heeft een spraakgebrek, en ook geen uitstraling, dat wordt helemaal niks.
Ploumen had datzelfde probleem :+
Where law ends, tyrrany begins.
pi_204411909
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan zou Gijs van Dijk weer terugkomen, dat zou ik wel toejuichen.
Hoezo dat dan? van Dijk was Kamerlid en is vertrokken, dat geeft hem toch geen recht op de volgende vrije zetel?
  dinsdag 12 april 2022 @ 11:34:07 #18
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_204411913
Ik snap echt totaal niet waarom PvdA al zijn kiezerspotentieel wil weggooien door samen te gaan met GroenLinks en enkel nog de elitaire stadse doelgroep overblijft.
pi_204411922
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:32 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Maar waarom dan gelijk ook als kamerlid vertrekken. de verkiezingen zijn nog maar net een jaar geleden
Dan zit men de opvolger niet in de weg. Snap het wel, anders krijg je alleen maar vermoeiende vragen en ontstaat er misschien spanning in de fractie.
pi_204411928
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hoezo dat dan? van Dijk was Kamerlid en is vertrokken, dat geeft hem toch geen recht op de volgende vrije zetel?
Excuus, ik keek verkeerd idd. Was ook even dat gedoe vergeten, vond hem altijd wel een goed kamerlid maar met het huidige onderzoek kan hij niet terug.

Al weet ik niet of ze hem weer moeten vragen, hij zal het niet worden.
pi_204411944
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:34 schreef BasEnAad het volgende:
Ik snap echt totaal niet waarom PvdA al zijn kiezerspotentieel wil weggooien om samen te gaan met GroenLinks en zich enkel nog te kunnen richten de elitaire stadse doelgroep.
Mischien omdat daar het PvdA electoraat zit? 74% van de Nederlanders woont in een stad, he?
pi_204411966
Er staat wel een andere oudgediende als volgende op de lijst, Mohandis. 5 jaar weggeweest, maar zou hij nu weer terugkomen?

Edit: die heeft de politiek vaarwel gezegd om meer bij zijn gezin te kunnen zijn: https://www.ad.nl/gouda/m(...)t-politiek~a300e6ad/
  dinsdag 12 april 2022 @ 11:38:38 #23
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_204411997
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:35 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Mischien omdat daar het PvdA electoraat zit? 74% van de Nederlanders woont in een stad, he?
Je hebt steden en steden he? Het kiezerspotentieel van de PvdA zit nu van Partij voor de Dieren tot PVV, dat heeft geen enkele andere partij. Samengaan met GroenLinks beperkt dat gewoon enorm.
  dinsdag 12 april 2022 @ 11:38:52 #24
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204411999
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:33 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ploumen had datzelfde probleem :+
Klopt. Dat zal buiten Limburg ook niet hebben bijgedragen aan haar populariteit.
pi_204412013
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:38 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Je hebt steden en steden he? Het kiezerspotentieel van de PvdA zit nu van Partij voor de Dieren tot PVV, dat heeft geen enkele andere partij. Samengaan met GroenLinks beperkt dat gewoon enorm.
Dat mag je vinden maar een aanzienlijke groep binnen de partij ziet dat anders. Ik zeg alleen dat je richten op de stedelijke kiezers bepaald geen vreemde keus is.
Ik denk dat we sowieso veel te veel partijen en partijtjes hebben momenteel.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2022 11:40:38 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')