Ach, gewoon naar het station gaan en dan komt er vanzelf wel een treinquote:Op zondag 3 april 2022 12:05 schreef Eightyone het volgende:
Eventjes aan wennen.
Nostalgie voor generatie X, reizen zonder NS-app e.d..
En ze gaan op zijn vroegst weer rijden om 17:00....quote:
Ik vermoed dat het probleem dieper zit en de interne planning er ook uitligt.quote:Op zondag 3 april 2022 12:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dan wordt het net zoals vroeger, gewoon op het station kijken
Lijkt er idd op dat er veel meer uitlicht dan alleen de NS reisplanner. Wel knap dat ze nu al weten dat het tot 17:00 gaat duren.. Zijn ze de hele boel aan het rebooten ofzo..quote:Op zondag 3 april 2022 12:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het probleem dieper zit en de interne planning er ook uitligt.
Dat verbaast me ook, ik weet dat NS veel geld in zijn IT systemen investeert en naar mijn weten hebben ze het redelijk goed voor elkaar.quote:Op zondag 3 april 2022 12:23 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Lijkt er idd op dat er veel meer uitlicht dan alleen de NS reisplanner. Wel knap dat ze nu al weten dat het tot 17:00 gaat duren.. Zijn ze de hele boel aan het rebooten ofzo..
Om 17 uur begint de volgende dienst voor de verkeersleiding denk ik.quote:Op zondag 3 april 2022 12:23 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Lijkt er idd op dat er veel meer uitlicht dan alleen de NS reisplanner. Wel knap dat ze nu al weten dat het tot 17:00 gaat duren.. Zijn ze de hele boel aan het rebooten ofzo..
En dan tot vanavond wachten, als er weer treinen rijden?quote:Op zondag 3 april 2022 12:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dan wordt het net zoals vroeger, gewoon op het station kijken
Zoals om de haverklap in Duitsland ja. Beetje stevige sneeuwbui of storm en de verbindingen tussen grote steden liggen weer dagenlang stil..quote:Op zondag 3 april 2022 12:23 schreef Haags het volgende:
Vast weer een verdwaalde sneeuwvlok die de boosdoener was.
Kan het me niet voorstellen eigenlijk…quote:Op zondag 3 april 2022 12:25 schreef gebrokenglas het volgende:
Hopelijk staan alle treinen wel ergens bij een station en kunnen de reizigers eruit.
Hier had je geen glazen bol voor nodig.quote:Op zondag 3 april 2022 11:58 schreef HeatWave het volgende:
Sja, de NS zelf ook altijd, dus wat maakt het uit?.
Het was idd weinig verrassendquote:
Ze moeten nog wat meer centraliseren. Dan komt het vast ooit een keer goed.quote:Op zondag 3 april 2022 12:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het probleem dieper zit en de interne planning er ook uitligt.
Allichtquote:Op zondag 3 april 2022 12:29 schreef Frozen-assassin het volgende:
Het is zondag en dus toch al rustig.
Percentages vergelijken is geen goed idee. Absolute aantallen is beter.quote:Op zondag 3 april 2022 12:30 schreef Socios het volgende:
[..]
Allicht
https://www.treinreiziger(...)izigers-dan-in-2019/
Ik wil niet verder Jynxen maar ik had gisteren een simpele release van max 30 minuten die uiteindelijk richting de 5 uur ging door wat stommigheden en Azure DevOps die de gates liet failen (door een storing) bij het deployen..quote:Op zondag 3 april 2022 12:26 schreef raptorix het volgende:
Overigens verbaast het me hoe ze dit voor elkaar hebben weten te krijgen, nu wil ik niet Jynxen omdat ik vanavond een enorme grote en risicovolle release van een website ga doen
Dat is meer dan 35 jaar terug, en ook toen gebruikte men al behoorlijk moderne middelen, niet voor niets ligt langs het hele spoornetwerk een eigen verbindingsvezel daarnaast is het huidige spoornetwerk veel uitgebreider en ingewikkelder, feitelijk kun je het Nederlandse spoor ook meer vergelijken met een metro systeem.quote:Op zondag 3 april 2022 12:31 schreef Farenji het volgende:
Wil niet als een boomer klinken maar vroeger reden de treinen ook gewoon zonder digitaal planningssysteem. Toen keken de mensen op de papieren planningen in de gele zuilen of op het blauwe bord, en hadden de machinisten gewoon een papieren rooster bij zich, en als er dan iets mis ging improviseerden ze wel wat om een oplossing te vinden. Tegenwoordig wordt dus het treinverkeer van het hele land stilgelegd als er een storing in het systeem is. Als zo'n systeem zo ontzettend essentieel voor je dienstverlening is, zorg dan op zijn minst voor een backup plan.
Zou het niet veel meer zo zijn dat er een onderliggende storing is, die zowel de informatievoorziening als ook andere zaken raakt?quote:Op zondag 3 april 2022 12:31 schreef Farenji het volgende:
Wil niet als een boomer klinken maar vroeger reden de treinen ook gewoon zonder digitaal planningssysteem. Toen keken de mensen op de papieren planningen in de gele zuilen of op het blauwe bord, en hadden de machinisten gewoon een papieren rooster bij zich, en als er dan iets mis ging improviseerden ze wel wat om een oplossing te vinden. Tegenwoordig wordt dus het treinverkeer van het hele land stilgelegd als er een storing in het systeem is. Als zo'n systeem zo ontzettend essentieel voor je dienstverlening is, zorg dan op zijn minst voor een backup plan.
Machinisten belden tijdens een oponthoud op een station met de seinpost een station verder om na te gaan of ‘de baan’ vrij was om weer verder te rijden.quote:Op zondag 3 april 2022 12:31 schreef Farenji het volgende:
Wil niet als een boomer klinken maar vroeger reden de treinen ook gewoon zonder digitaal planningssysteem. Toen keken de mensen op de papieren planningen in de gele zuilen of op het blauwe bord, en hadden de machinisten gewoon een papieren rooster bij zich, en als er dan iets mis ging improviseerden ze wel wat om een oplossing te vinden. Tegenwoordig wordt dus het treinverkeer van het hele land stilgelegd als er een storing in het systeem is. Als zo'n systeem zo ontzettend essentieel voor je dienstverlening is, zorg dan op zijn minst voor een backup plan.
vroeger waren er veel minder verbindingen, veel minder treinen veel minder mensen.quote:Op zondag 3 april 2022 12:31 schreef Farenji het volgende:
Wil niet als een boomer klinken maar vroeger reden de treinen ook gewoon zonder digitaal planningssysteem. Toen keken de mensen op de papieren planningen in de gele zuilen of op het blauwe bord, en hadden de machinisten gewoon een papieren rooster bij zich, en als er dan iets mis ging improviseerden ze wel wat om een oplossing te vinden. Tegenwoordig wordt dus het treinverkeer van het hele land stilgelegd als er een storing in het systeem is. Als zo'n systeem zo ontzettend essentieel voor je dienstverlening is, zorg dan op zijn minst voor een backup plan.
Een landelijke storing telt niet mee voor de punctualiteitscijfers en is dus voor de NS geen probleem.quote:Op zondag 3 april 2022 12:31 schreef Farenji het volgende:
Wil niet als een boomer klinken maar vroeger reden de treinen ook gewoon zonder digitaal planningssysteem. Toen keken de mensen op de papieren planningen in de gele zuilen of op het blauwe bord, en hadden de machinisten gewoon een papieren rooster bij zich, en als er dan iets mis ging improviseerden ze wel wat om een oplossing te vinden. Tegenwoordig wordt dus het treinverkeer van het hele land stilgelegd als er een storing in het systeem is. Als zo'n systeem zo ontzettend essentieel voor je dienstverlening is, zorg dan op zijn minst voor een backup plan.
Duits spoornetwerk vind ik raar in elkaar zitten, wat me ook opviel is dat op sommige moderne stations niet eens een invalide voorziening is, en die route staten snapte ik al helemaal niks van, bij ons staan alle bestemmingen keurig vermeld, maar in Duitsland missen de kleinere stations, al met al heeft de NS het best goed voor elkaar en hun app is ook 1 van de best ontwikkelde apps in Nederland.quote:Op zondag 3 april 2022 12:27 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Zoals om de haverklap in Duitsland ja. Beetje stevige sneeuwbui of storm en de verbindingen tussen grote steden liggen weer dagenlang stil..
In een tijd met veel minder treinen en meer personeel.quote:Op zondag 3 april 2022 12:31 schreef Farenji het volgende:
Wil niet als een boomer klinken maar vroeger reden de treinen ook gewoon zonder digitaal planningssysteem. Toen keken de mensen op de papieren planningen in de gele zuilen of op het blauwe bord, en hadden de machinisten gewoon een papieren rooster bij zich, en als er dan iets mis ging improviseerden ze wel wat om een oplossing te vinden. Tegenwoordig wordt dus het treinverkeer van het hele land stilgelegd als er een storing in het systeem is. Als zo'n systeem zo ontzettend essentieel voor je dienstverlening is, zorg dan op zijn minst voor een backup plan.
Jup ken hetquote:Op zondag 3 april 2022 12:32 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ik wil niet verder Jynxen maar ik had gisteren een simpele release van max 30 minuten die uiteindelijk richting de 5 uur ging door wat stommigheden en Azure DevOps die de gates liet failen (door een storing) bij het deployen..
Maar in mijn ervaring gaan risicovolle releases vaak beter dan de simpele..
Regelmatig met de trein naar wintersportwedstrijden geweest in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en dan kom je er toch weer achter dat het in Nederland inderdaad uitstekend geregeld is allemaal. Vooral in Duitsland heb je om de haverklap problemen.quote:Op zondag 3 april 2022 12:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Duits spoornetwerk vind ik raar in elkaar zitten, wat me ook opviel is dat op sommige moderne stations niet eens een invalide voorziening is, en die route staten snapte ik al helemaal niks van, bij ons staan alle bestemmingen keurig vermeld, maar in Duitsland missen de kleinere stations, al met al heeft de NS het best goed voor elkaar en hun app is ook 1 van de best ontwikkelde apps in Nederland.
Daarom had ik al speculeren mag in de OP gezet. Ik zelf zat een beetje richting Rusland te denken. Vind dit wel een heel heavy grote storing iig.quote:Op zondag 3 april 2022 12:40 schreef raptorix het volgende:
Overigens zou het me ook niet verbazen als dit een gevalletje ransomware is.
Dat is een veilige gok tegenwoordig jaquote:Op zondag 3 april 2022 12:40 schreef raptorix het volgende:
Overigens zou het me ook niet verbazen als dit een gevalletje ransomware is.
Een overstap van een kwartier ofzo gaat voor mijn gevoel ook bovengemiddeld vaak fout in Duitsland.quote:Op zondag 3 april 2022 12:41 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Regelmatig met de trein naar wintersportwedstrijden geweest in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en dan kom je er toch weer achter dat het in Nederland inderdaad uitstekend geregeld is allemaal. Vooral in Duitsland heb je om de haverklap problemen.
Dat is ongeveer wat ik wilde zeggen; deze storing is uiteindelijk het gevolg van grotere complexiteit in combinatie met bezuinigingen, te veel centralisatie, en veel te grote afhankelijkheid van 1 systeem dat blijkbaar een single point of failure heeft. Een bedrijf met de impact en het belang als de ns (we hebben het hier over uiterst essentiele infra!) zou altijd een backup moeten hebben in de vorm van een redundant uitgevoerd systeem of iig een simpel fallback-plan moeten hebben zodat de dienstverlening (desnoods in afgeslankte vorm) kan doorgaan. Je kan natuurlijk niet plannen voor echte rampen zoals als een kernaanval of landelijke electriciteit-uitval, maar een "storing in het systeem" mag toch niet de hele landelijke dienstverlening urenlang plat kunnen leggen?quote:Op zondag 3 april 2022 12:38 schreef Cherni het volgende:
[..]
In een tijd met veel minder treinen en meer personeel.
Bijsturing alleen al is zo uitgedund dat je nog maar 6 regio's hebt. Had je eerst bijvoorbeeld nog een bijsturing in Eindhoven is die opgeheven en zit in Utrecht. Als er ook maar iets fout gaat moeten gemiddeld 6 bijstuurders in Utrecht alles proberen bij te sturen qua materieel en personeel. Dat gaat via een stille bijsturing(programma) Als dat bijvoorbeekd vastloopt heb je een probleem.
quote:Geen NS-treinen: ga niet op reis
Laatst gewijzigd: 03 april 2022, 12.44 uur
Door een technische storing kampt NS op dit moment met grote problemen en zullen de NS-treinen tenminste tot 17 uur niet rijden. Wij adviseren je dringend om niet op reis te gaan, of als je onderweg bent, naar andere reisopties te zoeken. De actuele reisinformatie is ook verstoord: de reisadviezen in de reisplanner tonen geen vertragingen of uitgevallen treinen. Op de stations kunnen we zelfs geen enkele informatie geven. We werken hard aan herstel, maar helaas is nu nog niet te zeggen hoe lang deze situatie zal duren. Op de trajecten van de regionale vervoerders rijden de treinen wel, hoewel ook daarbij geen actuele reisinformatie gegeven kan worden. Verstoringen in het treinverkeer op dit moment: Alle treinen van NS met een geplande vertrektijd vóór 17 uur, zullen niet rijden.
Ik denk niet dat Rusland hier iets mee te maken heeft. Het is meer een domino effect van een storing in een systeem lijkt mij.quote:Op zondag 3 april 2022 12:41 schreef Tengano het volgende:
[..]
Daarom had ik al speculeren mag in de OP gezet. Ik zelf zat een beetje richting Rusland te denken. Vind dit wel een heel heavy grote storing iig.
Anyway, ik had me net helemaal aangekleed om te vertrekken, maar dat kan ik nu dus wel vergeten
Ben ik alweer zo oudquote:Op zondag 3 april 2022 12:05 schreef Eightyone het volgende:
Eventjes aan wennen.
Nostalgie voor generatie X en oude millennials, reizen zonder NS-app e.d..
quote:Het treinverkeer in Nederland lag grotendeels plat door een telefoonstoring op de verkeersleidingsposten. Er was geen communicatie met de verkeersleiding op verschillende stations, aldus NS op Twitter. Vanwege de veiligheid was er daarom voor gekozen het treinverkeer stil te leggen
Ik was laatst bij een gepensioneelde buschauffeur. Die had een hobby met allerlei oude trein spulletjes. Die had complete ladensystemen met allemaal vervoersbewijzen erin, waaronder ook die kartonnen kaartjes die je vroeger kreeg. Daar prikte ze dan zo'n gaatje in als de conducteur langs kwam. Die ken je dan wss nog wel.quote:
Maar er rijden toch geen treinen?quote:Op zondag 3 april 2022 12:54 schreef raptorix het volgende:
Net getest, de treintijden API werkt wel gewoon, dus als iemand nog reisinformatie nodig heeft
Erg nuttig ja als de treinen toch niet rijden.quote:Op zondag 3 april 2022 12:54 schreef raptorix het volgende:
Net getest, de treintijden API werkt wel gewoon, dus als iemand nog reisinformatie nodig heeft
Er is zelfs nog een periode geweest dat je ook "perron" kaartjes had, kortom je had ook een kaartje nodig als je iemand kwam afhalenquote:Op zondag 3 april 2022 12:54 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik was laatst bij een gepensioneelde buschauffeur. Die had een hobby met allerlei oude trein spulletjes. Die had complete ladensystemen met allemaal vervoersbewijzen erin, waaronder ook die kartonnen kaartjes die je vroeger kreeg. Daar prikte ze dan zo'n gaatje in als de conducteur langs kwam. Die ken je dan wss nog wel.
Enfin, dit type mensen heeft tegenwoordig al die kaartjes van hun verzameling, qua prijs, vertrek, bestemming en lokatie van dat vervoersbewijs, prijs aangeschaft, datum van aanschaffing in een grote database staan. Zou mij niet eens verbazen als ze er dan ook nog even een fotootje bij doen. Zoiets had je dan een jaar of 30 geleden dan weer niet.
Ja ik wil graag weten welke treinen er vandaag allemaal niet rijden, kun je dat even voor me opzoeken?quote:Op zondag 3 april 2022 12:54 schreef raptorix het volgende:
Net getest, de treintijden API werkt wel gewoon, dus als iemand nog reisinformatie nodig heeft
Daarom stond er ook smiley achterquote:
Ik wil graag weten hoe laat de trein van Goor naar Goes had geredenquote:Op zondag 3 april 2022 12:56 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja ik wil graag weten welke treinen er vandaag allemaal niet rijden, kun je dat even voor me opzoeken?
Ja, ik wou dus juist eens een keer van mijn zolderkamer af. Zit ik nou weer te Fok!enquote:Op zondag 3 april 2022 13:00 schreef Farenji het volgende:
Wel fijn dat wij fokkers gewoon allemaal veilig op onze zolderkamer zitten. Je zal maar buiten ergens in de middle of nowhere gestrand zijn!
Dat heb je nu ook nog, alleen zijn "ze" gratis. Moet je wel binnen 60 minuten hebben opgehaald of uitgezwaaid.quote:Op zondag 3 april 2022 12:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er is zelfs nog een periode geweest dat je ook "perron" kaartjes had, kortom je had ook een kaartje nodig als je iemand kwam afhalen
Vreemd. Je kan toch gewoon met je OV chip kaart het perron op. En daarna check je gewoon weer uit. Zijn geen kosten aan verbonden daar want je hebt dan niet gereisd.quote:Op zondag 3 april 2022 13:01 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat heb je nu ook nog, alleen zijn "ze" gratis. Moet je wel binnen 60 minuten hebben opgehaald of uitgezwaaid.
Dat is dus het (equivalent van het) kaartje.quote:Op zondag 3 april 2022 13:02 schreef Tengano het volgende:
Vreemd. Je kan toch gewoon met je OV chip kaart het perron op.
Na 20 (of 60, bij de NS) wel.quote:En daarna check je gewoon weer uit. Zijn geen kosten aan verbonden daar want je hebt dan niet gereisd.
Ik ben persoonlijk wel blij dat dit niet vorige week gebeurd is. Dan had ik vastgezeten in fucking Vlissingen, of all places. Ook nog eens met een fiets, die natuurlijk niet in een bus past. Dan hadden jullie me waarschijnlijk vanuit je zolderkamers kunnen horen vloeken.quote:Op zondag 3 april 2022 13:00 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, ik wou dus juist eens een keer van mijn zolderkamer af
https://jsfiddle.net/#&togetherjs=fcO0fLcOOSquote:Op zondag 3 april 2022 12:58 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik wil graag weten hoe laat de trein van Goor naar Goes had gereden
Als het werkt en dat is gelukkig wel vaak het geval is het prima. Het salaris klopt altijd en op tijd.quote:Op zondag 3 april 2022 12:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat verbaast me ook, ik weet dat NS veel geld in zijn IT systemen investeert en naar mijn weten hebben ze het redelijk goed voor elkaar.
Is die API gewoon openbaar uit te vragen?quote:Op zondag 3 april 2022 12:54 schreef raptorix het volgende:
Net getest, de treintijden API werkt wel gewoon, dus als iemand nog reisinformatie nodig heeft
Ook die klopt op het moment niet.quote:Op zondag 3 april 2022 12:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dan wordt het net zoals vroeger, gewoon op het station kijken
Ik kan me de doos van Jack herinneren, is die inmiddels vervangen?quote:Op zondag 3 april 2022 12:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat verbaast me ook, ik weet dat NS veel geld in zijn IT systemen investeert en naar mijn weten hebben ze het redelijk goed voor elkaar.
Oei, dan heeft Motiv een probleemquote:Op zondag 3 april 2022 12:40 schreef raptorix het volgende:
Overigens zou het me ook niet verbazen als dit een gevalletje ransomware is.
Of op je hart. Iedere dag kan het er mee stoppen.quote:Op zondag 3 april 2022 15:45 schreef PzKpfw het volgende:
Je kunt in dit land gewoonweg niet vertrouwen op het OV.
Ik kan uitstekend vertrouwen op mijn hart. Wellicht dat dat in jouw geval niet zo is?quote:Op zondag 3 april 2022 15:47 schreef Tengano het volgende:
[..]
Of op je hart. Iedere dag kan het er mee stoppen.
Om dit voor te zijn kun je jezelf beter opknopen.
Geloof mij nou maar dat het er op een dag mee uitscheidtquote:Op zondag 3 april 2022 15:49 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ik kan uitstekend vertrouwen op mijn hart. Wellicht dat dat in jouw geval niet zo is?
Weekenddag, dat scheelt nog iets.quote:Op zondag 3 april 2022 16:04 schreef maan_man het volgende:
Ik ben bang dat veel mensen opzoek mogen naar een hotel.
In elke geval reisinfo, bijsturing materieel en bijsturing personeel.quote:Op zondag 3 april 2022 12:59 schreef Cherni het volgende:Ik heb een vrije dag dus weet uiteraard niet om welke storing het exact gaat.
Bij de bussen komen ze ook in de problemen door de storing:quote:Op zondag 3 april 2022 16:26 schreef Solotovski het volgende:
Vanaf Zwolle met de bus dan maar
1 uur en 50 min incl 1 keer overstappen
Haltes overslaan maakt niet uit als k van begin tot eindpunt in de bus moetquote:Op zondag 3 april 2022 16:38 schreef maan_man het volgende:
[..]
Bij de bussen komen ze ook in de problemen door de storing:
[ twitter ]
Gaat het een beetje?quote:Op zondag 3 april 2022 16:41 schreef TweedeKlum het volgende:
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Vanaf Delft naar Oudenbosch met tram, metro, bus en trein. Drie uurtjes maarquote:Op zondag 3 april 2022 16:26 schreef Solotovski het volgende:
Vanaf Zwolle met de bus dan maar
1 uur en 50 min incl 1 keer overstappen
mafkeesquote:Op zondag 3 april 2022 12:54 schreef raptorix het volgende:
Net getest, de treintijden API werkt wel gewoon, dus als iemand nog reisinformatie nodig heeft
Dat dacht ik ook wel. Tja zonder bijsturing houd het wel op. Zelfs bij een ziekmelding of agressie etc. loopt het dan al spaak. Zeker nu alles via programmatuur loopt en gecentraliseerd is.quote:Op zondag 3 april 2022 16:31 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
In elke geval reisinfo, bijsturing materieel en bijsturing personeel.
Op zich kun je dan nog wel veilig rijden, maar zodra er maar iets gebeurt (zoals die bovenleidingbreuk vandaag bij Hoofddorp, maar ook een fikse vertraging of een defecte trein is al genoeg) ben je al snel totaal het zicht kwijt op je mat en je personeel en wordt het een complete chaos.
Overigens moest mijn vrouw vandaag van Venlo naar Groningen, die heeft maar ergens een slaapplaats geregeld.
Meer dan in veel andere landen, eigenlijk.quote:Op zondag 3 april 2022 15:45 schreef PzKpfw het volgende:
Je kunt in dit land gewoonweg niet vertrouwen op het OV.
Klopt, men heeft afscheid genomen van de nutsfunctie lang geleden en sindsdien draait het niet meer om reizigers maar om centjes. Service is ruk.quote:Op zondag 3 april 2022 15:45 schreef PzKpfw het volgende:
Je kunt in dit land gewoonweg niet vertrouwen op het OV.
10 jaar VVD heeft het OV wel uitgehold inderdaad.quote:Op zondag 3 april 2022 17:46 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Klopt, men heeft afscheid genomen van de nutsfunctie lang geleden en sindsdien draait het niet meer om reizigers maar om centjes. Service is ruk.
Voor het grote spoornet is er nog nooit een aanbesteding geweest dus die klap gaat nog wel komen. Ik maak het al 20 jaar mee in het streekvervoer, afbraak in het kwadraat en de politiek maar gillen over milieu en klimaat.quote:Op zondag 3 april 2022 17:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
10 jaar VVD heeft het OV wel uitgehold inderdaad.
10 jaar vvd heeft alles uitgehold. Zorg, onderwijs, huizenmarkt, brandweer, politie, openbaar vervoer. Je zou de hele vvd eigenlijk voor de trein willen gooien, maar ja, die rijdt niet.quote:Op zondag 3 april 2022 17:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
10 jaar VVD heeft het OV wel uitgehold inderdaad.
Hadden we maar andere partijen aan de macht gehad, dan was alles goed geweest.quote:Op zondag 3 april 2022 18:03 schreef Farenji het volgende:
[..]
10 jaar vvd heeft alles uitgehold. Zorg, onderwijs, huizenmarkt, brandweer, politie, openbaar vervoer. Je zou de hele vvd eigenlijk voor de trein willen gooien, maar ja, die rijdt niet.
Alsof de vvd daar wel wat aan doet.quote:Op zondag 3 april 2022 18:01 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Voor het grote spoornet is er nog nooit een aanbesteding geweest dus die klap gaat nog wel komen. Ik maak het al 20 jaar mee in het streekvervoer, afbraak in het kwadraat en de politiek maar gillen over milieu en klimaat.
@Scjvbquote:Op zondag 3 april 2022 18:04 schreef tim020hoorn het volgende:
Ja de vvd is weer schuldig aan deze storing
Denk eerder informatie over vervangend vervoer, dat is altijd chaos.quote:Op zondag 3 april 2022 18:03 schreef heywoodu het volgende:
Op Twitter ook allemaal mensen die klagen over de summiere informatievoorziening
Wat willen ze weten dan, exact welke server er plat ligt ofzo? Meer dan 'er is een IT-storing en er wordt aan gewerkt' is voor het algemene publiek toch niet van belang joh
Normaal gaat dat redelijk goed als er op één lijn problemen zijn, maar dat is nu gewoon niet te doen.quote:Op zondag 3 april 2022 18:11 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Denk eerder informatie over vervangend vervoer, dat is altijd chaos.
Jij hebt de jaarverslagen van Prorail gelezen van de afgelopen 20 jaar?quote:Op zondag 3 april 2022 18:01 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Voor het grote spoornet is er nog nooit een aanbesteding geweest dus die klap gaat nog wel komen. Ik maak het al 20 jaar mee in het streekvervoer, afbraak in het kwadraat en de politiek maar gillen over milieu en klimaat.
Jij hebt een onbeperkte voorraad bussen in hot standby?quote:Op zondag 3 april 2022 18:11 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Denk eerder informatie over vervangend vervoer, dat is altijd chaos.
Nee natuurlijk is dat geen doen met de slechte organisatie. Vroeger wees je gewoon regio's aan als er grote problemen zijn en werd het vrij snel opgelost. Nu mag het niks kosten en wordt het dus centraal aangestuurd, puinzooi dus.quote:Op zondag 3 april 2022 18:12 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Normaal gaat dat redelijk goed als er op één lijn problemen zijn, maar dat is nu gewoon niet te doen.
Zeg ik dat? Ik vermoed dat ze geen idee hebben hoeveel bussen er nu rijden, anders kun je snel inschatten hoe lang het gaat duren om een bepaalde groep te vervoeren over een bepaalde afstand, zeker in de deze digitale tijd.quote:Op zondag 3 april 2022 18:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jij hebt een onbeperkte voorraad bussen in hot standby?
En ik heb het vermoeden dat jij op een zolderkamertje zit te betweten en geen idee hebt waar je het over hebt. Heb je de jaarverslagen van Prorail van de afgelopen 20 jaar gelezen? Nee, natuurlijk niet. maar toch weet je alles over de investeringen die ze niet hebben gedaanquote:Op zondag 3 april 2022 18:16 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Zeg ik dat? Ik vermoed dat ze geen idee hebben hoeveel bussen er nu rijden, dan kun je snel inschatten hoe lang het gaat duren om een bepaalde groep te vervoeren over een bepaalde afstand, zeker in de deze digitale tijd.
Maar het interesseert ze gewoon geen fok.
Ik werk mijn halve leven al in het OV.quote:Op zondag 3 april 2022 18:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En ik heb het vermoeden dat jij op een zolderkamertje zit te betweten en geen idee hebt waar je het over hebt. Heb je de jaarverslagen van Prorail van de afgelopen 20 jaar gelezen? Nee, natuurlijk niet. maar toch weet je alles over de investeringen die ze niet hebben gedaan
Fijn voor je, maar dat is geen antwoord op de vraag.quote:Op zondag 3 april 2022 18:24 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ik werk mijn halve leven al in het OV.![]()
![]()
Jawel toch? Sterker nog, die is onlangs nog geweest en gewonnen door de NS.quote:Op zondag 3 april 2022 18:01 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Voor het grote spoornet is er nog nooit een aanbesteding geweest dus die klap gaat nog wel komen. Ik maak het al 20 jaar mee in het streekvervoer, afbraak in het kwadraat en de politiek maar gillen over milieu en klimaat.
Gevolgschade wordt door NS niet vergoed, maar wellicht dat een reisverzekering wel iets wil vergoeden.quote:Op zondag 3 april 2022 18:37 schreef Iceage het volgende:
Je zult maar met de trein van bv Groningen naar Schiphol moeten (of al in de trein zitten) om je vlucht te halen dan ben je mooi de sigaar want ik denk niet dat de vluchten wachten op vertraagde passagiers.
Hoe zou het zitten met schadevergoeding daarvoor ?
Take care.
Je zal maar je halve leven in het OV werken en nog steeds geen idee hebben dat het een wat lastig is ff snel bussen te regelen om de passagiers van de NS daarmee te gaan vervoeren.quote:Op zondag 3 april 2022 18:37 schreef Iceage het volgende:
Je zult maar met de trein van bv Groningen naar Schiphol moeten (of al in de trein zitten) om je vlucht te halen dan ben je mooi de sigaar want ik denk niet dat de vluchten wachten op vertraagde passagiers.
Hoe zou het zitten met schadevergoeding daarvoor ?
Take care.
En chauffeurs die op hun vrije dag willen opdraven.quote:Op zondag 3 april 2022 18:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jij hebt een onbeperkte voorraad bussen in hot standby?
Op één traject wil prima. Maar heel Nederland?quote:Op zondag 3 april 2022 18:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Je zal maar je halve leven in het OV werken en nog steeds geen idee hebben dat het een wat lastig is ff snel bussen te regelen om de passagiers van de NS daarmee te gaan vervoeren.
Als iemand zoiets stelt, dan ben ik toch altijd nieuwsgierig. Jij wel?quote:Op zondag 3 april 2022 18:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En ik heb het vermoeden dat jij op een zolderkamertje zit te betweten en geen idee hebt waar je het over hebt. Heb je de jaarverslagen van Prorail van de afgelopen 20 jaar gelezen? Nee, natuurlijk niet. maar toch weet je alles over de investeringen die ze niet hebben gedaan
Zelfs op werkdagen is het lastig genoeg chauffeurs te vinden.quote:Op zondag 3 april 2022 18:49 schreef Cherni het volgende:
[..]
En chauffeurs die op hun vrije dag willen opdraven.
Dat gaat niet lukken in deze omvang. Bij werkzaamheden is dit allemaal ruim van te voren gepland. En bij calamiteiten op een deel van een traject zoals bij aanrijdingen of bovenleidingbreuk etc lukt ook nog wel.quote:Op zondag 3 april 2022 18:54 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Op één traject wil prima. Maar heel Nederland?![]()
Wat is dit voor kip en ei spelletje?quote:"Normaal gebruiken we dit systeem om na een storing een nieuwe planning te maken, dat kan nu niet. Er wordt nu aan gewerkt om het op te lossen", zegt de woordvoerder.
Jawel want het personeel en materieel is niet aanwezig daar waar het zou moeten zijn. Dit is niet zo eenvoudig als dat het lijkt. Ook al is de zaak opgestart blijf je nog veel problemen behouden.quote:Op zondag 3 april 2022 19:12 schreef MadMaster het volgende:
Vanmorgen om 11.53 uur nog net in rotterdam met de trein aangekomen, in de namiddag noodgedwongen met de auto daar weer opgehaald.
[..]
Wat is dit voor kip en ei spelletje?
Als je geen storing hebt, hoef je ook niks te herplannen...
Zou je zeggen, maar er blijken heel veel paarse krokodillen op de rails te liggen.quote:Op zondag 3 april 2022 19:14 schreef Houtenbeen het volgende:
De oplossing is toch gewoon eenvoudig, gewoon een trein laten pendelen tussen twee steden.
Leeuwarden - den haag heb je al tig wissels om een trein op het juiste perron te krijgen bij grote stations, zoals Amsterdam en Zwolle.quote:Op zondag 3 april 2022 19:14 schreef Houtenbeen het volgende:
De oplossing is toch gewoon eenvoudig, gewoon een trein laten pendelen tussen twee steden.
Computer says no...quote:Op zondag 3 april 2022 19:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zou je zeggen, maar er blijken heel veel paarse krokodillen op de rails te liggen.
Zou het ze wel lukken om morgen volgens de dienstregeling te rijden?quote:Op zondag 3 april 2022 19:07 schreef Zipportal het volgende:
Vandaag geen treinen meer: problemen bij NS te groot
https://www.rtlnieuws.nl/(...)emen-bij-ns-te-groot
Dit is gespeeld.
Geen verrassing zag ik eerder op de dag al aankomen. Leer mij de NS kennen.quote:Op zondag 3 april 2022 16:04 schreef maan_man het volgende:
Ik ben bang dat veel mensen opzoek mogen naar een hotel.
Dat lijkt wel de doelstelling:quote:Op zondag 3 april 2022 19:19 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Zou het ze wel lukken om morgen volgens de dienstregeling te rijden?
Dit houdt overigens in dat ze nu druk zijn met het verplaatsen van leeg materieel, en dat mensen die ergens gestrand zijn op een station het zelf mogen uitzoeken terwijl er lege treinen voorbij komen rijden. De klantvriendelijkheid kent weer eens geen grenzen.quote:Door een grote technische storing bij de NS rijden er vanavond en vannacht geen treinen meer. De storing is inmiddels opgelost maar vanwege de nasleep is het niet mogelijk dat de treinen weer gaan rijden.
"Hoewel de oorzaak van de storing inmiddels verholpen is, is de impact groot. Om betrouwbaar te kunnen opstarten, moeten systemen geüpdatet worden en treinen op de juiste plaats worden gebracht", schrijft de NS is een persbericht. De vervoerder biedt zijn excuus aan voor alle ongemak. De verwachting is dat morgen de treinen weer rijden.
Je hoeft toch ook geen trein van Leeuwarden naar Den Haag te laten rijden. Gewoon van Leeuwarden naar Meppel, tussen Meppel en Zwolle, tussen Zwolle en Amersfoort.quote:Op zondag 3 april 2022 19:18 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Leeuwarden - den haag heb je al tig wissels om een trein op het juiste perron te krijgen bij grote stations, zoals Amsterdam en Zwolle.
Good Luck with that.
In de ochtend mogelijk nog wel naweeën. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Als ze in de nacht nog het materieel grotendeels op de plaats krijgen dan kan het meevallen. Zekerheid kan ik ook niet geven maar de ervaring met dit soort storingen is dat ze meestal nog een tijdje doorwerken.quote:Op zondag 3 april 2022 19:19 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Zou het ze wel lukken om morgen volgens de dienstregeling te rijden?
quote:Op zondag 3 april 2022 19:23 schreef Janneke141 het volgende:
Dit houdt overigens in dat ze nu druk zijn met het verplaatsen van leeg materieel, en dat mensen die ergens gestrand zijn op een station het zelf mogen uitzoeken terwijl er lege treinen voorbij komen rijden. De klantvriendelijkheid kent weer eens geen grenzen.
Ik wilde een tweet van ns posten maar die was zo godsgruwelijk klantonvriendelijk dat ook de ns dat zelf door had en ze hem maar hebben verwijderd.quote:Op zondag 3 april 2022 19:28 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik heb ook wel een paar voorbeeldjes van absurde klantonvriendelijkheid van de NS
Ik vind het heel vervelend dat er veelal een totaal gebrek aan toezicht en handhaving is door conducteurs is in de trein. Deze laatste maken vaak geen ronde door de trein en de tokkies weten dat. Ook in de 1e klas vaak allerlei figuren die naar mijn inschatting met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid daar geen kaartje voor gekocht hebben. Als er al een controle is, dan worden deze personen er gewoon uitgestuurd zonder boete is mijn ervaring.quote:Op zondag 3 april 2022 19:28 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik heb ook wel een paar voorbeeldjes van absurde klantonvriendelijkheid van de NS
En hoe komt het dat het personeel en materieel niet daar zijn waar ze zouden zijn?quote:Op zondag 3 april 2022 19:14 schreef Cherni het volgende:
[..]
Jawel want het personeel en materieel is niet aanwezig daar waar het zou moeten zijn. Dit is niet zo eenvoudig als dat het lijkt. Ook al is de zaak opgestart blijf je nog veel problemen behouden.
Ik heb precies dezelfde ervaring hoorquote:Op zondag 3 april 2022 19:35 schreef rutger05 het volgende:
Ik vind het heel vervelend dat er veelal een totaal gebrek aan toezicht en handhaving is door conducteurs is in de trein. Deze laatste maken vaak geen ronde door de trein en de tokkies weten dat. Ook in de 1e klas vaak allerlei figuren die naar mijn inschatting met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid daar geen kaartje voor gekocht hebben. Als er al een controle is, dan worden deze personen er gewoon uitgestuurd zonder boete is mijn ervaring.
Geen geld bij. Niet ID bewijs. Ik niet begrijpen. Ik niet begrijpen.quote:Op zondag 3 april 2022 19:38 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik heb precies dezelfde ervaring hoorWeet je wie wel een boete krijgt? Die duidelijke studente die haar ov kaart niet kan vinden omdat haar portemonnee misschien gestolen/verloren is en daardoor al in tranen is. Die opa die niet zo goed begreep hoe je moest inchecken. Maar ben je duidelijk tokkie/aso of spreek je geen Nederlands? Niet meer doen hoor.
Je zou toch zeggen wat rijdt dat rijdt en stap maar in…quote:Op zondag 3 april 2022 19:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat lijkt wel de doelstelling:
[..]
Dit houdt overigens in dat ze nu druk zijn met het verplaatsen van leeg materieel, en dat mensen die ergens gestrand zijn op een station het zelf mogen uitzoeken terwijl er lege treinen voorbij komen rijden. De klantvriendelijkheid kent weer eens geen grenzen.
Ja, het is diep triest. En ik verzin mijn voorbeelden overigens niet, die heb ik vlak bij me echt zo gezien.quote:Op zondag 3 april 2022 19:40 schreef Tengano het volgende:
Geen geld bij. Niet ID bewijs. Ik niet begrijpen. Ik niet begrijpen.
Je kan het per station omroepen: op Spoor 3 komt een trein binnen die naar Zwolle rijdt en op elk tussengelegen station zal stoppen. Maar dat zal wel weer gedoe zijn.quote:Op zondag 3 april 2022 19:41 schreef trein2000 het volgende:
Je zou toch zeggen wat rijdt dat rijdt en stap maar in…
Dat klopt. Al de hele dag niet.quote:Op zondag 3 april 2022 19:42 schreef kanovinnie het volgende:
Klopt het dat er helemaal geen extra bussen zijn?
PFff echt slecht.quote:
quote:Op zondag 3 april 2022 19:41 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je zou toch zeggen wat rijdt dat rijdt en stap maar in…
Ik heb ooit een keer ingegrepen toen zo’n intelligent figuur van de spoorwegen een niet Nederlands sprekende toerist wou beboeten omdat hij in de verkeerde trein was gestapt en dus bij een andere vervoerder was ingecheckt.quote:Op zondag 3 april 2022 19:42 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja, het is diep triest. En ik verzin mijn voorbeelden overigens niet, die heb ik vlak bij me echt zo gezien.
Maar de conducteur wil ook geen oponthoud, anders moet je op het volgende stationnetje op de spoorwegpolitie wachten. Dus 'laat maar'. (en wil ook geen mes tussen haar ribben, dus die aso komt er ook mee weg)
Want dat is het probleem op het moment?quote:Op zondag 3 april 2022 19:44 schreef Harvest89 het volgende:
Wat een heisa zeg. Er zijn nog gewoon bordjes met de tijden zoals vroeger.
quote:Op zondag 3 april 2022 19:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb ooit een keer ingegrepen toen zo’n intelligent figuur van de spoorwegen een niet Nederlands sprekende toerist wou beboeten omdat hij in de verkeerde trein was gestapt en dus bij een andere vervoerder was ingecheckt.
Hoe wist ik dat? Nou ze hadden grote koffers bij, spraken geen NL en vijf minuten later zou op hetzelfde spoor de trein naar Schiphol vertrekken.
Draagt niet bij aan het reiscomfort inderdaad. Op de Arriva vind ik het altijd irritant dat als je in de eerste klas zit en er komt zo'n klutje van die controleurs binnen, dat ze dan met zijn vieren in de eerste klas gaan zitten en voluit allerlei verhalen gaan ophangen. De een heeft het nog sterker meegemaakt dan de andere. Dat type personeel is echt samengeteld uit een totaal ander soort mensen.quote:Op zondag 3 april 2022 19:42 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja, het is diep triest. En ik verzin mijn voorbeelden overigens niet, die heb ik vlak bij me echt zo gezien.
Maar de conducteur wil ook geen oponthoud, anders moet je op het volgende stationnetje op de spoorwegpolitie wachten. Dus 'laat maar'. (en wil ook geen mes tussen haar ribben, dus die aso komt er ook mee weg)
Als ik in Eindhoven gestrand ben om welke reden dan ook en zou in Hertogenbosch moeten zijn om daar een trein te rijden naar Nijmegen mis je dus een machinist. Dan moet bijsturing ingrijpen. Maar als het systeem niet werkt kan dat dus niet. Ondertussen ontstaat er een domino effect. Dat gaat dus ook voor materieel op. Ze zijn blind en weten niet meer waar iedereen zit.quote:Op zondag 3 april 2022 19:37 schreef MadMaster het volgende:
[..]
En hoe komt het dat het personeel en materieel niet daar zijn waar ze zouden zijn?
Situatie, oorzaak, gevolg, vervolg…
Het probleem is helder, maar als je dat in het geval van een calamiteit niet buiten de gebruikelijke systemen kan oplossen dan mist je bedrijf dus flexibiliteit.quote:Op zondag 3 april 2022 19:49 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als ik in Eindhoven gestrand ben om welke reden dan ook en zou in Hertogenbosch moeten zijn om daar een trein te rijden naar Nijmegen mis je dus een machinist. Dan moet bijsturing ingrijpen. Maar als het systeem niet werkt kan dat dus niet. Ondertussen ontstaat er een domino effect. Dat gaat dus ook voor materieel op. Ze zijn blind en weten niet meer waar iedereen zit.
Ik probeer het zo makkelijk mogelijk uit te leggen.
Als je het over station Nijmegen hebt; die ingang is door de weeks weer wel open. Dan staat er een beveiliger met een hapgrage Mechelaar om zwartrijders aan te bijten.quote:Op zondag 3 april 2022 19:50 schreef Janneke141 het volgende:
Ach ja. Een jaar of anderhalf geleden is hier in de stad de achteringang van het station afgesloten omdat er af en toe mensen over het poortje klommen, waardoor iedereen die van deze kant van de stad komt ineens honderden meters om moet lopen om bij het perron te komen.
Nadat er vanuit de gemeente na een jaar toch eindelijk wat vragen kwamen of die ingang niet weer eens open mocht, liet een woordvoerder van de NS in de Gelderlander weten dat ze 'de proef met de sluiting geëvalueerd hadden en zeer tevreden waren over het resultaat'. Om je een idee te geven van het parallelle universum waarin dit bedrijf opereert.
Sinds een paar weken, ja. Maar ik reis meestal 's avonds en in het weekend, dus daar koop ik niet zo veel voor.quote:Op zondag 3 april 2022 19:53 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als je het over station Nijgen hebt; die ingang is door de weeks weer wel open. Dan staat er een beveiliger met een hapgrage Mechelaar om zwartrijders aan te bijten.
Dat begrijp ik geheel, ook zonder je antwoord, maar dat was mijn vraag niet.quote:Op zondag 3 april 2022 19:49 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als ik in Eindhoven gestrand ben om welke reden dan ook en zou in Hertogenbosch moeten zijn om daar een trein te rijden naar Nijmegen mis je dus een machinist. Dan moet bijsturing ingrijpen. Maar als het systeem niet werkt kan dat dus niet. Ondertussen ontstaat er een domino effect. Dat gaat dus ook voor materieel op. Ze zijn blind en weten niet meer waar iedereen zit.
Ik probeer het zo makkelijk mogelijk uit te leggen.
Hey, dat hebben ze op mijn station ook gedaanquote:Op zondag 3 april 2022 19:50 schreef Janneke141 het volgende:
Ach ja. Een jaar of anderhalf geleden is hier in de stad de achteringang van het station afgesloten omdat er af en toe mensen over het poortje klommen, waardoor iedereen die van deze kant van de stad komt ineens honderden meters om moet lopen om bij het perron te komen.
Nadat er vanuit de gemeente na een jaar toch eindelijk wat vragen kwamen of die ingang niet weer eens open mocht, liet een woordvoerder van de NS in de Gelderlander weten dat ze 'de proef met de sluiting geëvalueerd hadden en zeer tevreden waren over het resultaat'. Om je een idee te geven van het parallelle universum waarin dit bedrijf opereert.
Het is geen 1800 meer, je kan toch bellen met elkaar?quote:Op zondag 3 april 2022 19:49 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als ik in Eindhoven gestrand ben om welke reden dan ook en zou in Hertogenbosch moeten zijn om daar een trein te rijden naar Nijmegen mis je dus een machinist. Dan moet bijsturing ingrijpen. Maar als het systeem niet werkt kan dat dus niet. Ondertussen ontstaat er een domino effect. Dat gaat dus ook voor materieel op. Ze zijn blind en weten niet meer waar iedereen zit.
Ik probeer het zo makkelijk mogelijk uit te leggen.
Wat is "bijsturing"?quote:Op zondag 3 april 2022 19:49 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als ik in Eindhoven gestrand ben om welke reden dan ook en zou in Hertogenbosch moeten zijn om daar een trein te rijden naar Nijmegen mis je dus een machinist. Dan moet bijsturing ingrijpen. Maar als het systeem niet werkt kan dat dus niet. Ondertussen ontstaat er een domino effect. Dat gaat dus ook voor materieel op. Ze zijn blind en weten niet meer waar iedereen zit.
Ik probeer het zo makkelijk mogelijk uit te leggen.
De directeur heeft net getekend bij de KLM.quote:Op zondag 3 april 2022 20:02 schreef marcb1974 het volgende:
Is de volledige NS directie al ontslagen?
Daarom moet thuiswerken altijd de norm blijven.quote:Op zondag 3 april 2022 19:16 schreef Farenji het volgende:
Nou, ik hou alvast maar rekening met morgen thuiswerken.
Dat ja, meestal erg chagrijnig kijkend. Voel me daardoor voor het eerst onveilig op een station.quote:Op zondag 3 april 2022 19:53 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als je het over station Nijmegen hebt; die ingang is door de weeks weer wel open. Dan staat er een beveiliger met een hapgrage Mechelaar om zwartrijders aan te bijten.
Incompetent is een voorwaarde geworden bij de klm?quote:Op zondag 3 april 2022 20:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De directeur heeft net getekend bij de KLM.
Mag er rond 5h30 achter komenquote:Op zondag 3 april 2022 20:06 schreef mcmlxiv het volgende:
Heel benieuwd hoe het er morgenochtend uitziet.
Anders alvast de meest oprechte excuses van de NS en of je de door hen veroorzaakte problemen even zelf wil oplossen dan…quote:
Oooh, als proefkonijn! Sterkte.quote:
Dan gaat mijn wekker,quote:
Kijk eens.quote:Op zondag 3 april 2022 20:06 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20220403_10481195
[ afbeelding ]
Deze eindbaas heeft de snor en daadkracht van een conducteur uit 1890
Van wie?quote:Op zondag 3 april 2022 20:06 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Daarom moet thuiswerken altijd de norm blijven.
Die fout heb ik ook gemaakt, niet in en uitchecken bij verwisselen van vervoerder.. OV dinges was net gelanceerd en ik wist niet beter dat het hetzelfde werkte als in Londen/VK.quote:Op zondag 3 april 2022 19:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb ooit een keer ingegrepen toen zo’n intelligent figuur van de spoorwegen een niet Nederlands sprekende toerist wou beboeten omdat hij in de verkeerde trein was gestapt en dus bij een andere vervoerder was ingecheckt.
Hoe wist ik dat? Nou ze hadden grote koffers bij, spraken geen NL en vijf minuten later zou op hetzelfde spoor de trein naar Schiphol vertrekken.
Deze gast is voor de foto ingehuurd, dat kan niet andersquote:Op zondag 3 april 2022 20:06 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20220403_10481195
[ afbeelding ]
Deze eindbaas heeft de snor en daadkracht van een conducteur uit 1890
Nee hoor, dit is een echte. Toen ik nog dagelijks naar mijn werk treinde heb ik hem regelmatig gezien.quote:Op zondag 3 april 2022 20:38 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Deze gast is voor de foto ingehuurd, dat kan niet anders
Dat dat in- en uitchecken nog steeds nodig is bij het wisselen van vervoerder is sowieso erg treurig. Je zou toch denken dat de systemen ondertussen moeten kunnen terugredeneren welke vervoerders iemand gebruikt heeft die op Rotterdam Centraal incheckt en in Sliedrecht weer uitcheckt.quote:Op zondag 3 april 2022 20:33 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Die fout heb ik ook gemaakt, niet in en uitchecken bij verwisselen van vervoerder.. OV dinges was net gelanceerd en ik wist niet beter dat het hetzelfde werkte als in Londen/VK.
In en uitchecken wordt daar gewoon afgedwongen.. Dus ik was de sjaak bij controle. Gelukkig had de conductrice wel begrip voor mijn verhaal. We zaten in de trein op weg naar Thunderdome dus heb de omroep totaal niet gehoord. En ik had wel de paal van Ariva en NS gezien maar doordat we snel moesten overstappen daar verder niet bij stil gestaan.
Dus ik snap best dat mensen die niet altijd doorhebben.. en zeker bij toeristen.
In ieder geval tussen verschillende treinvervoerders. Trein, bus en metro is weer wat lastiger.quote:Op zondag 3 april 2022 20:47 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat dat in- en uitchecken nog steeds nodig is bij het wisselen van vervoerder is sowieso erg treurig. Je zou toch denken dat de systemen ondertussen moeten kunnen terugredeneren welke vervoerders iemand gebruikt heeft die op Rotterdam Centraal incheckt en in Sliedrecht weer uitcheckt.
Bizar idd.. dit was toevallig van Sliedrecht Baanhoek West met overstap op Geldermalsen Lol.quote:Op zondag 3 april 2022 20:47 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat dat in- en uitchecken nog steeds nodig is bij het wisselen van vervoerder is sowieso erg treurig. Je zou toch denken dat de systemen ondertussen moeten kunnen terugredeneren welke vervoerders iemand gebruikt heeft die op Rotterdam Centraal incheckt en in Sliedrecht weer uitcheckt.
Als ie geld zou vragen omdat ie terug wil naar Marokko had ie waarschijnlijk meer succes.quote:Op zondag 3 april 2022 19:59 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Hey, dat hebben ze op mijn station ook gedaanOn-geëvalueerd denk ik
Maar gewoon gesloten, zodat ze er geen poortje hoefden te plaatsen en je heel ver om mag lopen.
Station Assen is overigens splinternieuw, super mooi en ik neem aan knalduur geweest. Maar het geld was op voor de poortjes, dus die zijn er niet(waardoor al meer dan 10 jaar dezelfde man mensen elke avond laat om geld bedelt voor een reis naar Amersfoort naar zijn zieke broer)
Stel dat het een cyberaanval was, zouden ze het dan stil kunnen houden? Hoeveel mensen zouden het dan sowieso weten? 10, 20, 30, ..., 100? Hoop mensen hebben daar vandaag aan gesleuteld, richting de directie zal ook iets worden gecommuniceerd en misschien wil het ministerie ook nog een verklaring. Als er maar genoeg mensen zijn die het weten, dan kan je het niet stil houden.quote:Op zondag 3 april 2022 21:05 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Zouden ze het überhaupt naar buiten brengen als het een Russische cyberaanval is geweest?
Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn in Nederland die helemaal niemand kennen met een auto die ze in zo'n noodsituatie kunnen bellen. Dan betaal je diegene toch een paar tientjes voor de benzine ipv het hotel?quote:Op zondag 3 april 2022 19:35 schreef Tengano het volgende:
Maar dit is wel ff andere koek. Als je dan aan de andere kant van het land zit ben je idd verplicht een hotel te zoeken en moet je proberen de volgende dag terug te reizen.
Vandaag heeft mijn echtgenote eventjes 020 - 010 v.v. mogen rijden om mij op te halen.quote:Op zondag 3 april 2022 21:02 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Kijk dat ze dan geen extra bussen kunnen of willen een inzetten prima, maar laat ze dan in iedergeval netjes taxi vervoer vergoeden.
Als ik in deze situatie in bv Rotterdam had gezeten, een 130 Kilometer van waar ik woon, of een andere stad, dan had ik vanmiddag al een hotel genomen, en er een citytrip van gemaakt, lekker gaan eten in een goed restaurant, flesje wijn, overnachten in hotel en morgen vrij genomen.quote:Op zondag 3 april 2022 21:21 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn in Nederland die helemaal niemand kennen met een auto die ze in zo'n noodsituatie kunnen bellen. Dan betaal je diegene toch een paar tientjes voor de benzine ipv het hotel?
Mensen die terug willen komen van een weekendje weg in Drenthe ofzo? Een student uit Maastricht die terug wil naar zijn studiestad en strandt in Zaltbommel? Mensen op weg naar het buitenland (al reed er wel wat aan internationale treinen). En uiteraard mensen met echt een kleine kennissenkring.quote:Op zondag 3 april 2022 21:21 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn in Nederland die helemaal niemand kennen met een auto die ze in zo'n noodsituatie kunnen bellen. Dan betaal je diegene toch een paar tientjes voor de benzine ipv het hotel?
In geval van NS schat ik op zijn minst dat het er tientallen zijn, ik heb zelf veel voor grote IT organisaties (als de NS) gewerkt, en zoiets hou je eigenlijk niet stil, zelf meegemaakt bij 1 van de grote banken dat het Red Team een hack van 10 miljoen had gedaan en binnen een paar uur wist de hele IT afdeling van honderden mensen dat.quote:Op zondag 3 april 2022 21:21 schreef maan_man het volgende:
[..]
Stel dat het een cyberaanval was, zouden ze het dan stil kunnen houden? Hoeveel mensen zouden het dan sowieso weten? 10, 20, 30, ..., 100? Hoop mensen hebben daar vandaag aan gesleuteld, richting de directie zal ook iets worden gecommuniceerd en misschien wil het ministerie ook nog een verklaring. Als er maar genoeg mensen zijn die het weten, dan kan je het niet stil houden.
https://www.c19redteam.nl/quote:Op zondag 3 april 2022 21:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
In geval van NS schat ik op zijn minst dat het er tientallen zijn, ik heb zelf veel voor grote IT organisaties (als de NS) gewerkt, en zoiets hou je eigenlijk niet stil, zelf meegemaakt bij 1 van de grote banken dat het Red Team een hack van 10 miljoen had gedaan en binnen een paar uur wist de hele IT afdeling van honderden mensen dat.
Bijsturing is een afdeling van circa 2 tot 4 personen per regio die het personeel en materieel tbv treindienst regelen. Zij bepalen wat ik moet doen, welke treinen ik moet rijden met welk materieel en op welk tijdstip. Nu heb je natuurlijk wel de planning die de diensten voor maanden vastlegd met de werklijnen die een roosterraar gebruikt om de roosters te maken. Maar in de nacht door welke omstandigheden dan ook kan bijsturing die diensten aanpassen. Dat kan zijn door werkzaamheden, ziekmeldingen, defecten etc.quote:
Een red team is een team dat de aanval simuleert, blue team doet de verdediging, binnen grotere organisaties zijn er meestal meerdere teams die dit continue doenquote:
Bij een calamiteiten krijg je bijsturing niet eens te pakken. Je word via een computersysteem bijgestuurd. Dat gebeurt automatisch.quote:Op zondag 3 april 2022 20:00 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Het is geen 1800 meer, je kan toch bellen met elkaar?
Amateuristisch zeg.quote:Op zondag 3 april 2022 21:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Bij een calamiteiten krijg je bijsturing niets eens te pakken. Je word via een computersysteem bijgestuurd. Dat gebeurt automatisch.
Zelfs bij een aanrijding die ik zelf aan de hand heb gehad word ik nog bijgestuurd door de computer terwijl ik al thuis zit. En dan weiger je maar steeds je diegstkaartje.
Tja 4 man op bijsturing laten uiteraard alles via een programma lopen. En dat werkt prima zolang je zoals vandaag geen calamiteit hebt dat het systeem eruit knalt.quote:
Waarom zouden ze een miezerig landje als Nederland kiezen? Of de beveiliging van de NS moet misschien zo waardeloos zijn dat het alleen hier lukte.quote:Op zondag 3 april 2022 22:00 schreef PzKpfw het volgende:
Zouden hier Russische hackers achter zitten?
Het zou mij niets verbazen als hier Gremlins achter zitten.quote:Op zondag 3 april 2022 22:00 schreef PzKpfw het volgende:
Zouden hier Russische hackers achter zitten?
Muizen misschien.quote:Op zondag 3 april 2022 22:09 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Het zou mij niets verbazen als hier Gremlins achter zitten.
[ afbeelding ]
Zou je misschien niet zo zeggen, maar hij is wel gewoon homo en een hele gezellige sociale vent; heel zelfverzekerd en altijd in voor een praatje. Doet ook altijd mee aan het Dickensfestijn in Deventer.quote:Op zondag 3 april 2022 20:06 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20220403_10481195
[ afbeelding ]
Deze eindbaas heeft de snor en daadkracht van een conducteur uit 1890
Maar die hebben dan ook veel betere beveiliging.quote:
Lopen ze wel meer boetes mis.quote:Op zondag 3 april 2022 20:47 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat dat in- en uitchecken nog steeds nodig is bij het wisselen van vervoerder is sowieso erg treurig. Je zou toch denken dat de systemen ondertussen moeten kunnen terugredeneren welke vervoerders iemand gebruikt heeft die op Rotterdam Centraal incheckt en in Sliedrecht weer uitcheckt.
Je richt er toch op een bepaalde manier wat schade mee aan.quote:Op zondag 3 april 2022 22:05 schreef CR7 het volgende:
[..]
Waarom zouden ze een miezerig landje als Nederland kiezen? Of de beveiliging van de NS moet misschien zo waardeloos zijn dat het alleen hier lukte.
Ze worden het simpelweg niet eens over de verdeelsleutel van de kosten, dat was vroeger al zo'n gezeik met de strippenkaart. Ze moeten het begroten in de offerte van de concessie waar ze een gooi naar doen en doen dat te optimistisch dus elke cent minder van de verdeelsleutel is een kleine ramp.quote:Op zondag 3 april 2022 20:47 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat dat in- en uitchecken nog steeds nodig is bij het wisselen van vervoerder is sowieso erg treurig. Je zou toch denken dat de systemen ondertussen moeten kunnen terugredeneren welke vervoerders iemand gebruikt heeft die op Rotterdam Centraal incheckt en in Sliedrecht weer uitcheckt.
Je moet wel oppassen voor overstekende tanks.quote:Op zondag 3 april 2022 22:15 schreef Tengano het volgende:
[..]
Maar die hebben dan ook veel betere beveiliging. Zelfs de persoonlijke streaming dienst van Zelensky krijgen ze niet verrrot
Wel heel dom om het dan op een zondag te doen nietwaarquote:Op zondag 3 april 2022 22:19 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Je richt er toch op een bepaalde manier wat schade mee aan.
Dat maakt het gewoon nog erger he.quote:Op zondag 3 april 2022 22:35 schreef GereDathan het volgende:
Al die dommige speculaties over een aanval![]()
Boel werkt alweer, maar aangezien het systeem gereset is moet het materieel nu naar de juiste positie gezet worden (fysiek en/of in het systeem) om weer fatsoenlijk te kunnen opstarten. We hebben het niet over een modelspoorbaan met 2 locs en een wisseltje.
Was het maar zo eenvoudig.quote:Op zondag 3 april 2022 22:46 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dat maakt het gewoon nog erger he.
In de tussentijd kan je met dat materiaal ook gestrande reizigers helpen, ze rijden toch.
Ik zou niets liever willen. In het verleden deed ik dat wel met toestemming. Die toestemming kreeg je zo nu en dan wel van bijsturingquote:Op zondag 3 april 2022 22:46 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dat maakt het gewoon nog erger he.
In de tussentijd kan je met dat materiaal ook gestrande reizigers helpen, ze rijden toch.
Wat was het dan wel? Alleen "storing" is veel te vaag natuurlijk. Dan gaan mensen vanzelf speculeren.quote:Op zondag 3 april 2022 22:35 schreef GereDathan het volgende:
Al die dommige speculaties over een aanval![]()
Dit is ook zeker geen verwijt aan het personeel. Puur aan de directie en top management.quote:Op zondag 3 april 2022 23:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik zou niets liever willen. In het verleden deed ik dat wel met toestemming. Die toestemming kreeg je zo nu en dan wel van bijsturing
Helaas dat is niet meer. Dan nam je ook contact op met de treindienstleider om te vragen dat je langs de perrons moet komen. Maar in een grijs gebied werken in deze tijd is niet slim. Gaat er iets mis ga je goed nat. Nee zo simpel is het helaas niet meer. Het is allemaal strakker en zakelijker geworden op dat gebied.
Leeg materieel zit geen conducteur op en zijn apart ingelegd met een apart treinnummer beginnend met een 7 of 8. Vaak komen die niet langs perrons en op plaats van bestemming eindigen die vaak op een rangeerterrein.
Neem eens iets lekkers mee voor dat beest. Een hondenkoekje of een stukje biefstuk. In je hand in je jaszak, met een houding dat je elk moment deze viervoeter zal trakteren. Je weet dat hij het ruikt en de hondenbegeleider weet van nietsquote:Op zondag 3 april 2022 19:53 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als je het over station Nijmegen hebt; die ingang is door de weeks weer wel open. Dan staat er een beveiliger met een hapgrage Mechelaar om zwartrijders aan te bijten.
Van wie?quote:
Ik heb wel eens met zo'n hondentrainer gesproken die zo'n mechelaar als politiehont africhtte.quote:Op zondag 3 april 2022 23:45 schreef Knip het volgende:
Neem eens iets lekkers mee voor dat beest. Een hondenkoekje of een stukje biefstuk. In je hand in je jaszak, met een houding dat je elk moment deze viervoeter zal trakteren. Je weet dat hij het ruikt en de hondenbegeleider weet van niets
Ik vind dit altijd zo'n onzinargument. Het boeit de mensen die graag vervoerd willen worden geen ene reet of de trein naar pak 'em beet Schiphol oorspronkelijk naar Groningen had moeten rijden en nu niet om 20:03 vertrekt maar om 20.13. Voor het personeel dat dan niet op de juiste plaats aankomt en dan niet thuiskomt regelen ze maar een taxi. Dóé iets in ieder geval.quote:Op zondag 3 april 2022 19:14 schreef Cherni het volgende:
[..]
Jawel want het personeel en materieel is niet aanwezig daar waar het zou moeten zijn. Dit is niet zo eenvoudig als dat het lijkt. Ook al is de zaak opgestart blijf je nog veel problemen behouden.
Dit bijvoorbeeld. Het is een noodsituatie, het boeit reizigers geen ene reet of de treinen nu op de juiste perrons binnenkomen.quote:Op zondag 3 april 2022 19:18 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Leeuwarden - den haag heb je al tig wissels om een trein op het juiste perron te krijgen bij grote stations, zoals Amsterdam en Zwolle.
Good Luck with that.
Ze hebben ettelijke miljoenen belastinggeld gekregen om op alle stations poortjes te plaatsen. Dat is allemaal aan de strijkstok blijven hangen.quote:Op zondag 3 april 2022 19:59 schreef Isabeau het volgende:
Station Assen is overigens splinternieuw, super mooi en ik neem aan knalduur geweest. Maar het geld was op voor de poortjes, dus die zijn er niet
Nee natuurlijk niet. Je kan 'Geld terug bij vertraging' doen, maar voor de rest mag je van alle vervoersbedrijven altijd in de stront zakken en zijn ze nergens verantwoordelijk voor.quote:Op zondag 3 april 2022 21:27 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Vandaag heeft mijn echtgenote eventjes 020 - 010 v.v. mogen rijden om mij op te halen.
140 Kilometer met de huidige benzineprijzen, kan dat ook gedeclareerd worden?
Werkdag voorbij, lekker naar huis, met de auto.quote:Op maandag 4 april 2022 07:17 schreef Basp1 het volgende:
Ik mag toch hopen dat hierover kamervragen gesteld gaan worden en de prestatiecontracten voor de directie een regel gaat komen dat bij complete uitval door eigen falen dit jaar geen bonus uitgekeerd wordt.
Dat ze zeggen rond 20.00 ja het is opgelost maar we gaan niet meer rijden wat een falend bedrijf. Had dan rond 20.00 de boel zo goed als het kon opgestart en nog wat mensen vervoerd.
Wat is dat dan voor een waanzin. Een zwartrijder (daar staat zo’n beetje de laagste boete op die je kunt krijgen in Nederland) gaan bijten met een hond… Knettergek.quote:Op zondag 3 april 2022 19:53 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als je het over station Nijmegen hebt; die ingang is door de weeks weer wel open. Dan staat er een beveiliger met een hapgrage Mechelaar om zwartrijders aan te bijten.
Waren dingen inderdaad maar zo makkelijk in het echt als op papierquote:Op maandag 4 april 2022 07:17 schreef Basp1 het volgende:
Ik mag toch hopen dat hierover kamervragen gesteld gaan worden en de prestatiecontracten voor de directie een regel gaat komen dat bij complete uitval door eigen falen dit jaar geen bonus uitgekeerd wordt.
Dat ze zeggen rond 20.00 ja het is opgelost maar we gaan niet meer rijden wat een falend bedrijf. Had dan rond 20.00 de boel zo goed als het kon opgestart en nog wat mensen vervoerd.
Ja, zit as we speak helaas in de trein.quote:Op maandag 4 april 2022 08:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En rijden de treinen weer? En vanaf wanneer?
Het was geen veiligheidsstoring he? Als je een trein en een machinist had (en bij voorkeur ook een conducteur) kon je gewoon rijden. Natuurlijk kun je dan een nooddienstregeling op tuigen. Dat niet doen is echt onwil hoor.quote:Op maandag 4 april 2022 08:46 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Waren dingen inderdaad maar zo makkelijk in het echt als op papier
Dit ja. Een pendeldienst tussen de grote stations opzetten is het minste wat ze hadden kunnen doen.quote:Op maandag 4 april 2022 08:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het was geen veiligheidsstoring he? Als je een trein en een machinist had (en bij voorkeur ook een conducteur) kon je gewoon rijden. Natuurlijk kun je dan een nooddienstregeling op tuigen. Dat niet doen is echt onwil hoor.
Men spiegelt het publiek dit als iets heel moeilijks complex voor en velen trappen nog steeds in deze verzonnen smoezen.quote:Op maandag 4 april 2022 08:46 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Waren dingen inderdaad maar zo makkelijk in het echt als op papier
Gewoon, een storing. Waarom zouden ze daarover tot in detail iets moeten gaan vertellen aan jou en mij?quote:Op zondag 3 april 2022 23:13 schreef Farenji het volgende:
[..]
Wat was het dan wel? Alleen "storing" is veel te vaag natuurlijk. Dan gaan mensen vanzelf speculeren.
Ah hier is iemand met inside informatie.quote:Op maandag 4 april 2022 09:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Men spiegelt het publiek dit als iets heel moeilijks complex voor en velen trappen nog steeds in deze verzonnen smoezen.
Omdat het treinverkeer in het hele land een dag plat heeft gelegen misschien?quote:Op maandag 4 april 2022 09:08 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Gewoon, een storing. Waarom zouden ze daarover tot in detail iets moeten gaan vertellen aan jou en mij?
Vanochtend is alles zoals verwacht weer opgestart en rijdt nagenoeg alles weer normaal.
Open je ogen! #hetkloptnietquote:Op maandag 4 april 2022 09:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Men spiegelt het publiek dit als iets heel moeilijks complex voor en velen trappen nog steeds in deze verzonnen smoezen.
Omdat het een publiek bedrijf is dat een openbare dienst een dag lang platgelegd heeft met nogal wat overlast als gevolg? Lijkt me vrij normaal dat je dan met een fatsoenlijke verklaring komt…quote:Op maandag 4 april 2022 09:08 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Gewoon, een storing. Waarom zouden ze daarover tot in detail iets moeten gaan vertellen aan jou en mij?
Vanochtend is alles zoals verwacht weer opgestart en rijdt nagenoeg alles weer normaal.
Zelfs al is het een hele domme fout, dan zouden ze alsnog mijn sympathie krijgen als ze hier open en eerlijk over communiceren.quote:Op maandag 4 april 2022 09:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat het een publiek bedrijf is dat een openbare dienst een dag lang platgelegd heeft met nogal wat overlast als gevolg? Lijkt me vrij normaal dat je dan met een fatsoenlijke verklaring komt…
Sympathie? Sinds wanneer moet je sympathie hebben voor iets dat vanzelfsprekend zou moeten zijn?quote:Op maandag 4 april 2022 09:16 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zelfs al is het een hele domme fout, dan zouden ze alsnog mijn sympathie krijgen als ze hier open en eerlijk over communiceren.
Ik heb beroepsmatig regelmatig te maken met storingen, als degene die ze oplost, maar mijn opdrachtgevers zijn dan in de regel wel benieuwd naar wat achtergrond, zeker als die storing vele uren duurt en de complete dienstverlening plat legt. Dan kom ik niet weg met "gewoon, een storing".quote:Op maandag 4 april 2022 09:08 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Gewoon, een storing. Waarom zouden ze daarover tot in detail iets moeten gaan vertellen aan jou en mij?
Vanochtend is alles zoals verwacht weer opgestart en rijdt nagenoeg alles weer normaal.
Er waren geen blaadjes of sneeuw op de rails. Zelfs een nooddienstregeling in laten gaan toen er weer wat kon rijden was voor deze partij genaamd ns al te moeilijk. Diep triest voor wat reizigers mogen betalen en bij deze storing weer als stront behandeld zijn.quote:Op maandag 4 april 2022 09:09 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ah hier is iemand met inside informatie.
Is dit het enige wat de NS verzint of is dat excuus dat sneeuw en bladeren voor moeilijkheden zorgt ook een pure verzinsel?
Sympathie omdat ze eerlijk zijn.quote:Op maandag 4 april 2022 09:18 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Sympathie? Sinds wanneer moet je sympathie hebben voor iets dat vanzelfsprekend zou moeten zijn?
We glijden echt af. Voor bedrijven zijn we geldbronnen, niks meer.
Ah, ja. Dan is het wel logisch. In plaats van te focussen op het oplossen van de storing en te kijken of er andere dingen geregeld kunnen worden zoals bussen kunnen de mensen van de NS beter aan de slag gaan om te zorgen dat de gebruikers van FOK! een gedetailleerd verslag krijgen over van wat er exact mis gaat op dat moment.quote:Op maandag 4 april 2022 09:11 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Omdat het treinverkeer in het hele land een dag plat heeft gelegen misschien?
euh... wat hadden ze anders kunnen zeggen?quote:
Beweer je nu dat als jij aan een storing werkt dat je dan dan vervolgens in een persbericht gaat uitdoen naar heel NL (en misschien wel de wereld)?quote:Op maandag 4 april 2022 09:18 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik heb beroepsmatig regelmatig te maken met storingen, als degene die ze oplost, maar mijn opdrachtgevers zijn dan in de regel wel benieuwd naar wat achtergrond, zeker als die storing vele uren duurt en de complete dienstverlening plat legt. Dan kom ik niet weg met "gewoon, een storing".
Helemaal mee eens hoor nu de NS de afgelopen 20 jaar om de dag storingen heeft van deze omvang. Dat kan niet meer doorgaan zo.quote:Op maandag 4 april 2022 09:18 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Sympathie? Sinds wanneer moet je sympathie hebben voor iets dat vanzelfsprekend zou moeten zijn?
We glijden echt af. Voor bedrijven zijn we geldbronnen, niks meer.
Zijn wij de opdrachtgever dan?quote:Op maandag 4 april 2022 09:18 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik heb beroepsmatig regelmatig te maken met storingen, als degene die ze oplost, maar mijn opdrachtgevers zijn dan in de regel wel benieuwd naar wat achtergrond, zeker als die storing vele uren duurt en de complete dienstverlening plat legt. Dan kom ik niet weg met "gewoon, een storing".
Ja, zo zou je het kunnen zien. De NS is met jou een contract aangegaan om jou van A naar B te brengen.quote:
Onderstaand was de verklaring. IT problemen.quote:Op maandag 4 april 2022 09:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat het een publiek bedrijf is dat een openbare dienst een dag lang platgelegd heeft met nogal wat overlast als gevolg? Lijkt me vrij normaal dat je dan met een fatsoenlijke verklaring komt…
Welke details wil je nog meer horen. Ik heb de ballen verstand van IT problemen. Dus om mij in detail te gaan uitleggen hoe die problemen zijn ontstaan en hoe je ze oplost zie ik als nutteloze informatie.quote:Op maandag 4 april 2022 09:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat het een publiek bedrijf is dat een openbare dienst een dag lang platgelegd heeft met nogal wat overlast als gevolg? Lijkt me vrij normaal dat je dan met een fatsoenlijke verklaring komt…
Ik wil niets weten. Maar anderen wel… Lijkt me dat je daar als publiek bedrijf oom een verantwoordelijkheid in hebt.quote:Op maandag 4 april 2022 10:28 schreef Cherni het volgende:
[..]
Welke details wil je nog meer horen. Ik heb de ballen verstand van IT problemen. Dus om mij in detail te gaan uitleggen hoe die problemen zijn ontstaan en hoe je ze oplost zie ik als nutteloze informatie.
Intern zullen IT specialisten uiteraard hier leering uit trekken en de zaak gaan verbeteren. Voor die groep is natuurlijk de info mbt IT wel belangrijk en nuttig.
quote:NS kan uiteraard uitleggen hoe een bijsturing werkt. Ik heb hier een poging gewaagd maar daar zullen ook veel mensen niet op zitten te wachten.
Een backup systeem zal men wel overwegen maar dat moet rendabel zijn. maw wat zijn de kosten mbt een backuop systeem tov een dag geen treinen.
En met de hand bijsturen kun je vergeten nu alles gecentraliseerd is. Je hebt daar doodeenvoudig niet meer het personeel voor en bovendien zijn de oudere bijstuurders die nog handmatig konden bijsturen inmiddeis weg.
Ik heb altijd al gezegd een systeem moet een hulpmiddel blijven. In de engineering zag ik dat ook al gebeuren. Systemen worden niet gebruikt als hulpmiddel maar als een noodzakelijk iets. Valt een systeem uit ligt het werk in de engineering ook stil. Niemand die nog achter een tekentafel kan werken en handmatig kan werken.
mamagers gelul, een dag geen treinen alleen maar positief voor de betrouwbaarheids statistiek.quote:Op maandag 4 april 2022 10:28 schreef Cherni het volgende:
Een backup systeem zal men wel overwegen maar dat moet rendabel zijn. maw wat zijn de kosten mbt een backuop systeem tov een dag geen treinen.
.
Kijk centralisatie dat ik al eerder aangaf in deze draad. Ik ben daar fel tegen en veel collega's met mij.quote:Op maandag 4 april 2022 10:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik wil niets weten. Maar anderen wel… Lijkt me dat je daar als publiek bedrijf oom een verantwoordelijkheid in hebt.
[..]
[ twitter ]
De vakbond is het met je eens.
Is toch een normale gang van zaken. Als er ergens brand is uitgebroken zeggen ze ook dat dat door een wasdroger of een defecte koelkast is gebeurd oid.quote:Op maandag 4 april 2022 09:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat het een publiek bedrijf is dat een openbare dienst een dag lang platgelegd heeft met nogal wat overlast als gevolg? Lijkt me vrij normaal dat je dan met een fatsoenlijke verklaring komt…
Precies. Je bent de klant. Zonder klanten, geen werk.quote:Op maandag 4 april 2022 09:55 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja, zo zou je het kunnen zien. De NS is met jou een contract aangegaan om jou van A naar B te brengen.
Technisch gezien is de vervoerder met de overheid een contract aangegaan met een vervoersverplichting, en aan dat contract hebben ze niet voldaan. Dus kan de NS, met als enige aandeelhouder de staat, een boete gaan betalen aan de staat.quote:Op maandag 4 april 2022 09:55 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja, zo zou je het kunnen zien. De NS is met jou een contract aangegaan om jou van A naar B te brengen.
In welke regel code het systeem strandde is inderdaad niet zo boeiend. Hoe het kan dat een dergelijke storing leidt tot het uitvallen van al het treinverkeer van de hele dag, terwijl het technisch gezien wel degelijk mogelijk was om treinen te rijden, dat lijkt me wel een punt van evaluatie.quote:Op maandag 4 april 2022 10:28 schreef Cherni het volgende:
[..]
Welke details wil je nog meer horen. Ik heb de ballen verstand van IT problemen. Dus om mij in detail te gaan uitleggen hoe die problemen zijn ontstaan en hoe je ze oplost zie ik als nutteloze informatie.
Als we bijsturing niet centraliseren maar weer lokaal inrichten zou je kunnen pendelen en zou ik telefonisch contact kunnen krijgen met bijsturing. Maar het hogere management wil alles centraliseren. Het is een kwestie van tijd dat ook de dienstindeling word gecentraliseerd en niet meer per standplaats. Ik hoop dat niet meer mee te maken.quote:Op maandag 4 april 2022 10:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Technisch gezien is de vervoerder met de overheid een contract aangegaan met een vervoersverplichting, en aan dat contract hebben ze niet voldaan. Dus kan de NS, met als enige aandeelhouder de staat, een boete gaan betalen aan de staat.
[..]
In welke regel code het systeem strandde is inderdaad niet zo boeiend. Hoe het kan dat een dergelijke storing leidt tot het uitvallen van al het treinverkeer van de hele dag, terwijl het technisch gezien wel degelijk mogelijk was om treinen te rijden, dat lijkt me wel een punt van evaluatie.
Je hebt er als reiziger natuurlijk niets aan. Ik wil ook niets goed praten. En ik bescherm mijn werkgever ook niet in deze kwestie. Die centralisatie is gewoonweg waardeloos. Net als de fyra destijds zijn dat in mijn ogen slechte zaken.quote:Op maandag 4 april 2022 11:19 schreef mascara-klodder het volgende:
@:cherni, bedankt weer voor je uitgebreide bijdragen
Voor het gevoel maakt het heel veel uit. Mijn ervaring is dat ook (zeker) klanten het heel fijn vinden als ze gezien worden als volwaardig en daarbij hoort eerlijke en open communicatie. Hoef je echt niet alle details te geven maar iets meer dan alleen "storing" zou tof zijn.quote:Op maandag 4 april 2022 09:42 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Beweer je nu dat als jij aan een storing werkt dat je dan dan vervolgens in een persbericht gaat uitdoen naar heel NL (en misschien wel de wereld)?
Ik begrijp niet zo goed waarom men denkt dat de communicatie naar NL ("er is een storing en er rijden geen treinen") hetzelfde is als de interne communicatie vanuit de techneuten van de NS richting het (hogere) management.
Er was een storing met de planning van de treinen, dat is ook verteld. Wat zouden ze nog meer moeten vertellen? Dat switch 3 onploft is of dat werkstation 6 niet wil herstarten? Wat zou het uitmaken voor de klant? Niks, want ze weten toch niet hoe het technisch in elkaar zit.quote:Op maandag 4 april 2022 11:37 schreef Farenji het volgende:
[..]
Voor het gevoel maakt het heel veel uit. Mijn ervaring is dat ook (zeker) klanten het heel fijn vinden als ze gezien worden als volwaardig en daarbij hoort eerlijke en open communicatie. Hoef je echt niet alle details te geven maar iets meer dan alleen "storing" zou tof zijn.
Typisch voorbeeld van 'het systeem is belangrijker dan de mens'. Helaas zien we dat zowel bij overheidsdiensten als commerciële bedrijven steeds meer. Het is vast goedkoper, maar het netto resultaat is in bijna alle gevallen negatief. Per saldo jaag je de kwaliteit uit je bedrijf, want de mensen die wat kunnen worden overbodig óf gaan zelf weg omdat de uitdaging uit het werk verdwijnt.quote:Op maandag 4 april 2022 11:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als we bijsturing niet centraliseren maar weer lokaal inrichten zou je kunnen pendelen en zou ik telefonisch contact kunnen krijgen met bijsturing. Maar het hogere management wil alles centraliseren. Het is een kwestie van tijd dat ook de dienstindeling word gecentraliseerd en niet meer per standplaats. Ik hoop dat niet meer mee te maken.
Btw in het verleden vaak genoeg gependeld bij calamiteiten. Maar toen had je nog een bijsturing in Eindhoven en op meerdere plaatsen.
De ellende is dat ik geen telefonisch contact krijg met bijsturing bij calamiteiten. Bij calamiteiten in deze omvang kunnen uiteraard die paar bijstuurders alle telefoontjes niet aan. Probeer dan als personeel maar eens een taxi te regelen of om rijwegen aan te vragen of om met een voorstel te komen om te pendelen. Rijwegen die moeten worden aangevraagd etc. is al een probleem in deze tijd. Zelfs een extra rangeerbeweging moet speciaal aangevraagd worden bij prorail.
Overigens gaan op veel plaatsen de perronmedewerkers weg. Ook weer een besparing.
Maar is de andere kant van het verhaal niet dat de ns planning erg complex geworden is omdat een rondje rond de kerk door de bonden en medewerkers als onacceptabel gezien wordt?quote:Op maandag 4 april 2022 11:47 schreef Cherni het volgende:
Hier nog iets over centralisatie.
https://www.fnv.nl/nieuws(...)bod-ns-centralisatie
Dat zegt genoeg hoe het rijdend personeel en bijsturing daar over denkt.
Goed omschreven. Mijn functie word ook uitgehold. En daar baal ik stevig van. Het zijn de krenten in de pap om juist tijdens een calamiteit toch nog mensen van A naar B te krijgen en creatief te zijn. Dat geeft wel een kick. Dat mis ik wel.quote:Op maandag 4 april 2022 11:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Typisch voorbeeld van 'het systeem is belangrijker dan de mens'. Helaas zien we dat zowel bij overheidsdiensten als commerciële bedrijven steeds meer. Het is vast goedkoper, maar het netto resultaat is in bijna alle gevallen negatief. Per saldo jaag je de kwaliteit uit je bedrijf, want de mensen die wat kunnen worden overbodig óf gaan zelf weg omdat de uitdaging uit het werk verdwijnt.
De Nederlander wil nu eenmaal voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Zelfs als het om hun eigen financiële situatie gaat bij aankoop van een huis gaan ze zitten zaniken op de kosten van een adviseur bijvoorbeeld. Koop je een huis van 4 ton of meer en ga je zitten beknibbelen op 1500 euroquote:Op maandag 4 april 2022 11:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Typisch voorbeeld van 'het systeem is belangrijker dan de mens'. Helaas zien we dat zowel bij overheidsdiensten als commerciële bedrijven steeds meer. Het is vast goedkoper, maar het netto resultaat is in bijna alle gevallen negatief. Per saldo jaag je de kwaliteit uit je bedrijf, want de mensen die wat kunnen worden overbodig óf gaan zelf weg omdat de uitdaging uit het werk verdwijnt.
We hebben zo ongeveer al een rondje om de kerk. Een slag Tilburg Uni-Weert is zowat mijn kerntaak geworden.quote:Op maandag 4 april 2022 11:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar is de andere kant van het verhaal niet dat de ns planning erg complex geworden is omdat een rondje rond de kerk door de bonden en medewerkers als onacceptabel gezien wordt?
hoe wil jij landelijk op elk traject met deze hoeveelheid gestrande mensen bussen laten rijden?quote:Op maandag 4 april 2022 12:22 schreef Faraday01 het volgende:
Dat er een storing is kan gebeuren en dat het lang duurt is erg vervelend en vraagt onderzoek.
Maar begrijp ik nu goed dat er mensen gisteren niet meer thuis zijn gekomen waarvan de NS heeft gezegd zoek het maar uit?
Vroeger had de NS een contract met vervoerders voor busvervoer bij storingen. Dat was te duur en hebben ze opgezegd waarna het incidenteel geregeld werd. Dat is nog wel iets heel anders dan zeggen we doen helemaal niets en bekijk het maar
Hoe wil de overheid op deze manier dat mensen uit de auto en de trein in gaan
Hij heeft vandaag ook dienstquote:Op zondag 3 april 2022 20:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee hoor, dit is een echte. Toen ik nog dagelijks naar mijn werk treinde heb ik hem regelmatig gezien.
Er is nogal een verschil tussen overal een bus kunnen laten rijden en helemaal nergens iets doen. Als je een pendeldienst tussen de grote IC stations op zet kun je mensen in ieder geval een beetje in de buurt van huis krijgen zodat ze makkelijker het laatste stukje zelf kunnen regelen. Als jij in Amsterdam staat en in Maastricht woont is het niet even iemand vragen je op te halen, dat kost minimaal een halve dag+ op en neer.quote:Op maandag 4 april 2022 12:46 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
hoe wil jij landelijk op elk traject met deze hoeveelheid gestrande mensen bussen laten rijden?
waar ga je die chauffeurs en bussen halen? Welke trajecten hebben de voorkeur? En wat voor contracten moet je wel niet regelen om op zo een grote schaal dat te gaan regelen?quote:Op maandag 4 april 2022 12:55 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Er is nogal een verschil tussen overal een bus kunnen laten rijden en helemaal nergens iets doen. Als je een pendeldienst tussen de grote IC stations op zet kun je mensen in ieder geval een beetje in de buurt van huis krijgen zodat ze makkelijker het laatste stukje zelf kunnen regelen. Als jij in Amsterdam staat en in Maastricht woont is het niet even iemand vragen je op te halen, dat kost minimaal een halve dag+ op en neer.
Zoals hier al eerder aangegeven heeft het ook met keuzes te maken dat er niet meer gependeld kan worden met de treinen. Van eerdere grote storingen waar ik helaas zelf stond te wachten weet ik dat ze eerst zeggen zoek het maar uit en dan uiteindelijk wel proberen iedereen thuis te krijgen of een slaapplek te regelen. Nu is dat als ik het goed begrepen heb dus niet gebeurt.
Je kunt niet alles oplossen maar dat is wel iets anders dan helemaal niets doen. Probeer waar mogelijk wat bussen te laten rijden zodat zo veel mogelijk mensen onderweg zijn naar een plek dichter bij huis.quote:Op maandag 4 april 2022 12:57 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
waar ga je die chauffeurs en bussen halen? Welke trajecten hebben de voorkeur? En wat voor contracten moet je wel niet regelen om op zo een grote schaal dat te gaan regelen?
Denk dat je het een beetje onderschat
Ik ben een keer met een taxi thuis gebracht, vanaf Rotterdam naar Zaandam, maar dat was in de jaren 80quote:Op maandag 4 april 2022 13:05 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Je kunt niet alles oplossen maar dat is wel iets anders dan helemaal niets doen. Probeer waar mogelijk wat bussen te laten rijden zodat zo veel mogelijk mensen onderweg zijn naar een plek dichter bij huis.
Stel je staat op een klein station zonder voorzieningen en zonder hotels in de buurt waar je niemand kent omdat uit een ander deel van Nederland komt. WIl je die mensen dan in de open lucht in deze kou en met regen daar laten overnachten? Dat kun je toch niet maken
Het probleem is dat als je dat gaat doen Nederlanders nog steeds vrolijk naar het station komen, en dan uiteraard klagen dat er te weinig bussen zijn. Daarnaast zet men doorgaans alleen bussen in bij geplanned onderhoud of op trajecten waar relatief veel overlast is bij een verstoring.quote:Op maandag 4 april 2022 12:55 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Er is nogal een verschil tussen overal een bus kunnen laten rijden en helemaal nergens iets doen. Als je een pendeldienst tussen de grote IC stations op zet kun je mensen in ieder geval een beetje in de buurt van huis krijgen zodat ze makkelijker het laatste stukje zelf kunnen regelen. Als jij in Amsterdam staat en in Maastricht woont is het niet even iemand vragen je op te halen, dat kost minimaal een halve dag+ op en neer.
Zoals hier al eerder aangegeven heeft het ook met keuzes te maken dat er niet meer gependeld kan worden met de treinen. Van eerdere grote storingen waar ik helaas zelf stond te wachten weet ik dat ze eerst zeggen zoek het maar uit en dan uiteindelijk wel proberen iedereen thuis te krijgen of een slaapplek te regelen. Nu is dat als ik het goed begrepen heb dus niet gebeurt.
De meeste Nederlanders gaan toch niet via de NS2 reizen bij een grote storing, busvervoer is sowieso geen pretje. Dit gaat ook vooral om mensen aan het einde van de dag thuis te krijgen. En tsja ik kan me nog herinneren dat jaaaaren geleden de NS dus wel een calamiteitencontract had met grote touroperators waardoor ze veel gemakkelijk bij storingen aan bussen konden komen. Was alleen te duur dus zijn ze mee gestopt.quote:Op maandag 4 april 2022 13:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem is dat als je dat gaat doen Nederlanders nog steeds vrolijk naar het station komen, en dan uiteraard klagen dat er te weinig bussen zijn. Daarnaast zet men doorgaans alleen bussen in bij geplanned onderhoud of op trajecten waar relatief veel overlast is bij een verstoring.
Dat lijkt me ook onbetaalbaar, want je moet een enorme vracht aan chauffeurs op standby hebben staan, dat is nogal een kostbare grap als je die 18 uur per dag laat klaar staan voor de 2 keer dat ze per jaar dan echt aan de slag moeten.quote:Op maandag 4 april 2022 13:19 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De meeste Nederlanders gaan toch niet via de NS2 reizen bij een grote storing, busvervoer is sowieso geen pretje. Dit gaat ook vooral om mensen aan het einde van de dag thuis te krijgen. En tsja ik kan me nog herinneren dat jaaaaren geleden de NS dus wel een calamiteitencontract had met grote touroperators waardoor ze veel gemakkelijk bij storingen aan bussen konden komen. Was alleen te duur dus zijn ze mee gestopt.
Er zijn wereldwijd daar helemaal niet genoeg chauffeurs voor om dat te regelenquote:Op maandag 4 april 2022 12:22 schreef Faraday01 het volgende:
Dat er een storing is kan gebeuren en dat het lang duurt is erg vervelend en vraagt onderzoek.
Maar begrijp ik nu goed dat er mensen gisteren niet meer thuis zijn gekomen waarvan de NS heeft gezegd zoek het maar uit?
Vroeger had de NS een contract met vervoerders voor busvervoer bij storingen. Dat was te duur en hebben ze opgezegd waarna het incidenteel geregeld werd. Dat is nog wel iets heel anders dan zeggen we doen helemaal niets en bekijk het maar
Hoe wil de overheid op deze manier dat mensen uit de auto en de trein in gaan
Dit. Laat dan in ieder geval NS personeel naar de stations komen en zorg tenminste voor koffie, broodjes en een warme plek. Geef de mensen waar je het van moet hebben in ieder geval het idee dat je het ook rot voor ze vindt. Wat er nu gebeurt is dat de NS de handen in de lucht gooit en zoek het maar uit reiziger.quote:Op maandag 4 april 2022 13:05 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Je kunt niet alles oplossen maar dat is wel iets anders dan helemaal niets doen. Probeer waar mogelijk wat bussen te laten rijden zodat zo veel mogelijk mensen onderweg zijn naar een plek dichter bij huis.
Stel je staat op een klein station zonder voorzieningen en zonder hotels in de buurt waar je niemand kent omdat uit een ander deel van Nederland komt. WIl je die mensen dan in de open lucht in deze kou en met regen daar laten overnachten? Dat kun je toch niet maken
Dus moet je maar helemaal niets doen?quote:Op maandag 4 april 2022 13:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Er zijn wereldwijd daar helemaal niet genoeg chauffeurs voor om dat te regelen
Het was natuurlijk wel een situatie waarbij er veel minder mensen op de stations staan dan laten we zeggen in de avondspits, het was nog vroeg, en een zondag.quote:Op maandag 4 april 2022 13:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dus moet je maar helemaal niets doen?
Dat is niet een geheel juist beeld wanneer er een stormloop is op de bussen die nog wel rijden.quote:Op maandag 4 april 2022 13:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het was natuurlijk wel een situatie waarbij er veel minder mensen op de stations staan dan laten we zeggen in de avondspits, het was nog vroeg, en een zondag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |