Ach, gewoon naar het station gaan en dan komt er vanzelf wel een treinquote:Op zondag 3 april 2022 12:05 schreef Eightyone het volgende:
Eventjes aan wennen.
Nostalgie voor generatie X, reizen zonder NS-app e.d..
Ik vermoed dat het probleem dieper zit en de interne planning er ook uitligt.quote:Op zondag 3 april 2022 12:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dan wordt het net zoals vroeger, gewoon op het station kijken
Lijkt er idd op dat er veel meer uitlicht dan alleen de NS reisplanner. Wel knap dat ze nu al weten dat het tot 17:00 gaat duren.. Zijn ze de hele boel aan het rebooten ofzo..quote:Op zondag 3 april 2022 12:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het probleem dieper zit en de interne planning er ook uitligt.
Dat verbaast me ook, ik weet dat NS veel geld in zijn IT systemen investeert en naar mijn weten hebben ze het redelijk goed voor elkaar.quote:Op zondag 3 april 2022 12:23 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Lijkt er idd op dat er veel meer uitlicht dan alleen de NS reisplanner. Wel knap dat ze nu al weten dat het tot 17:00 gaat duren.. Zijn ze de hele boel aan het rebooten ofzo..
Om 17 uur begint de volgende dienst voor de verkeersleiding denk ik.quote:Op zondag 3 april 2022 12:23 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Lijkt er idd op dat er veel meer uitlicht dan alleen de NS reisplanner. Wel knap dat ze nu al weten dat het tot 17:00 gaat duren.. Zijn ze de hele boel aan het rebooten ofzo..
En dan tot vanavond wachten, als er weer treinen rijden?quote:Op zondag 3 april 2022 12:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dan wordt het net zoals vroeger, gewoon op het station kijken
Zoals om de haverklap in Duitsland ja. Beetje stevige sneeuwbui of storm en de verbindingen tussen grote steden liggen weer dagenlang stil..quote:Op zondag 3 april 2022 12:23 schreef Haags het volgende:
Vast weer een verdwaalde sneeuwvlok die de boosdoener was.
Kan het me niet voorstellen eigenlijk…quote:Op zondag 3 april 2022 12:25 schreef gebrokenglas het volgende:
Hopelijk staan alle treinen wel ergens bij een station en kunnen de reizigers eruit.
Hier had je geen glazen bol voor nodig.quote:Op zondag 3 april 2022 11:58 schreef HeatWave het volgende:
Sja, de NS zelf ook altijd, dus wat maakt het uit?.
Het was idd weinig verrassendquote:
Ze moeten nog wat meer centraliseren. Dan komt het vast ooit een keer goed.quote:Op zondag 3 april 2022 12:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het probleem dieper zit en de interne planning er ook uitligt.
Allichtquote:Op zondag 3 april 2022 12:29 schreef Frozen-assassin het volgende:
Het is zondag en dus toch al rustig.
Percentages vergelijken is geen goed idee. Absolute aantallen is beter.quote:Op zondag 3 april 2022 12:30 schreef Socios het volgende:
[..]
Allicht
https://www.treinreiziger(...)izigers-dan-in-2019/
Ik wil niet verder Jynxen maar ik had gisteren een simpele release van max 30 minuten die uiteindelijk richting de 5 uur ging door wat stommigheden en Azure DevOps die de gates liet failen (door een storing) bij het deployen..quote:Op zondag 3 april 2022 12:26 schreef raptorix het volgende:
Overigens verbaast het me hoe ze dit voor elkaar hebben weten te krijgen, nu wil ik niet Jynxen omdat ik vanavond een enorme grote en risicovolle release van een website ga doen
Dat is meer dan 35 jaar terug, en ook toen gebruikte men al behoorlijk moderne middelen, niet voor niets ligt langs het hele spoornetwerk een eigen verbindingsvezel daarnaast is het huidige spoornetwerk veel uitgebreider en ingewikkelder, feitelijk kun je het Nederlandse spoor ook meer vergelijken met een metro systeem.quote:Op zondag 3 april 2022 12:31 schreef Farenji het volgende:
Wil niet als een boomer klinken maar vroeger reden de treinen ook gewoon zonder digitaal planningssysteem. Toen keken de mensen op de papieren planningen in de gele zuilen of op het blauwe bord, en hadden de machinisten gewoon een papieren rooster bij zich, en als er dan iets mis ging improviseerden ze wel wat om een oplossing te vinden. Tegenwoordig wordt dus het treinverkeer van het hele land stilgelegd als er een storing in het systeem is. Als zo'n systeem zo ontzettend essentieel voor je dienstverlening is, zorg dan op zijn minst voor een backup plan.
Zou het niet veel meer zo zijn dat er een onderliggende storing is, die zowel de informatievoorziening als ook andere zaken raakt?quote:Op zondag 3 april 2022 12:31 schreef Farenji het volgende:
Wil niet als een boomer klinken maar vroeger reden de treinen ook gewoon zonder digitaal planningssysteem. Toen keken de mensen op de papieren planningen in de gele zuilen of op het blauwe bord, en hadden de machinisten gewoon een papieren rooster bij zich, en als er dan iets mis ging improviseerden ze wel wat om een oplossing te vinden. Tegenwoordig wordt dus het treinverkeer van het hele land stilgelegd als er een storing in het systeem is. Als zo'n systeem zo ontzettend essentieel voor je dienstverlening is, zorg dan op zijn minst voor een backup plan.
Machinisten belden tijdens een oponthoud op een station met de seinpost een station verder om na te gaan of ‘de baan’ vrij was om weer verder te rijden.quote:Op zondag 3 april 2022 12:31 schreef Farenji het volgende:
Wil niet als een boomer klinken maar vroeger reden de treinen ook gewoon zonder digitaal planningssysteem. Toen keken de mensen op de papieren planningen in de gele zuilen of op het blauwe bord, en hadden de machinisten gewoon een papieren rooster bij zich, en als er dan iets mis ging improviseerden ze wel wat om een oplossing te vinden. Tegenwoordig wordt dus het treinverkeer van het hele land stilgelegd als er een storing in het systeem is. Als zo'n systeem zo ontzettend essentieel voor je dienstverlening is, zorg dan op zijn minst voor een backup plan.
vroeger waren er veel minder verbindingen, veel minder treinen veel minder mensen.quote:Op zondag 3 april 2022 12:31 schreef Farenji het volgende:
Wil niet als een boomer klinken maar vroeger reden de treinen ook gewoon zonder digitaal planningssysteem. Toen keken de mensen op de papieren planningen in de gele zuilen of op het blauwe bord, en hadden de machinisten gewoon een papieren rooster bij zich, en als er dan iets mis ging improviseerden ze wel wat om een oplossing te vinden. Tegenwoordig wordt dus het treinverkeer van het hele land stilgelegd als er een storing in het systeem is. Als zo'n systeem zo ontzettend essentieel voor je dienstverlening is, zorg dan op zijn minst voor een backup plan.
Een landelijke storing telt niet mee voor de punctualiteitscijfers en is dus voor de NS geen probleem.quote:Op zondag 3 april 2022 12:31 schreef Farenji het volgende:
Wil niet als een boomer klinken maar vroeger reden de treinen ook gewoon zonder digitaal planningssysteem. Toen keken de mensen op de papieren planningen in de gele zuilen of op het blauwe bord, en hadden de machinisten gewoon een papieren rooster bij zich, en als er dan iets mis ging improviseerden ze wel wat om een oplossing te vinden. Tegenwoordig wordt dus het treinverkeer van het hele land stilgelegd als er een storing in het systeem is. Als zo'n systeem zo ontzettend essentieel voor je dienstverlening is, zorg dan op zijn minst voor een backup plan.
Duits spoornetwerk vind ik raar in elkaar zitten, wat me ook opviel is dat op sommige moderne stations niet eens een invalide voorziening is, en die route staten snapte ik al helemaal niks van, bij ons staan alle bestemmingen keurig vermeld, maar in Duitsland missen de kleinere stations, al met al heeft de NS het best goed voor elkaar en hun app is ook 1 van de best ontwikkelde apps in Nederland.quote:Op zondag 3 april 2022 12:27 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Zoals om de haverklap in Duitsland ja. Beetje stevige sneeuwbui of storm en de verbindingen tussen grote steden liggen weer dagenlang stil..
In een tijd met veel minder treinen en meer personeel.quote:Op zondag 3 april 2022 12:31 schreef Farenji het volgende:
Wil niet als een boomer klinken maar vroeger reden de treinen ook gewoon zonder digitaal planningssysteem. Toen keken de mensen op de papieren planningen in de gele zuilen of op het blauwe bord, en hadden de machinisten gewoon een papieren rooster bij zich, en als er dan iets mis ging improviseerden ze wel wat om een oplossing te vinden. Tegenwoordig wordt dus het treinverkeer van het hele land stilgelegd als er een storing in het systeem is. Als zo'n systeem zo ontzettend essentieel voor je dienstverlening is, zorg dan op zijn minst voor een backup plan.
Jup ken hetquote:Op zondag 3 april 2022 12:32 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ik wil niet verder Jynxen maar ik had gisteren een simpele release van max 30 minuten die uiteindelijk richting de 5 uur ging door wat stommigheden en Azure DevOps die de gates liet failen (door een storing) bij het deployen..
Maar in mijn ervaring gaan risicovolle releases vaak beter dan de simpele..
Regelmatig met de trein naar wintersportwedstrijden geweest in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en dan kom je er toch weer achter dat het in Nederland inderdaad uitstekend geregeld is allemaal. Vooral in Duitsland heb je om de haverklap problemen.quote:Op zondag 3 april 2022 12:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Duits spoornetwerk vind ik raar in elkaar zitten, wat me ook opviel is dat op sommige moderne stations niet eens een invalide voorziening is, en die route staten snapte ik al helemaal niks van, bij ons staan alle bestemmingen keurig vermeld, maar in Duitsland missen de kleinere stations, al met al heeft de NS het best goed voor elkaar en hun app is ook 1 van de best ontwikkelde apps in Nederland.
Daarom had ik al speculeren mag in de OP gezet. Ik zelf zat een beetje richting Rusland te denken. Vind dit wel een heel heavy grote storing iig.quote:Op zondag 3 april 2022 12:40 schreef raptorix het volgende:
Overigens zou het me ook niet verbazen als dit een gevalletje ransomware is.
Dat is een veilige gok tegenwoordig jaquote:Op zondag 3 april 2022 12:40 schreef raptorix het volgende:
Overigens zou het me ook niet verbazen als dit een gevalletje ransomware is.
Een overstap van een kwartier ofzo gaat voor mijn gevoel ook bovengemiddeld vaak fout in Duitsland.quote:Op zondag 3 april 2022 12:41 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Regelmatig met de trein naar wintersportwedstrijden geweest in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en dan kom je er toch weer achter dat het in Nederland inderdaad uitstekend geregeld is allemaal. Vooral in Duitsland heb je om de haverklap problemen.
Dat is ongeveer wat ik wilde zeggen; deze storing is uiteindelijk het gevolg van grotere complexiteit in combinatie met bezuinigingen, te veel centralisatie, en veel te grote afhankelijkheid van 1 systeem dat blijkbaar een single point of failure heeft. Een bedrijf met de impact en het belang als de ns (we hebben het hier over uiterst essentiele infra!) zou altijd een backup moeten hebben in de vorm van een redundant uitgevoerd systeem of iig een simpel fallback-plan moeten hebben zodat de dienstverlening (desnoods in afgeslankte vorm) kan doorgaan. Je kan natuurlijk niet plannen voor echte rampen zoals als een kernaanval of landelijke electriciteit-uitval, maar een "storing in het systeem" mag toch niet de hele landelijke dienstverlening urenlang plat kunnen leggen?quote:Op zondag 3 april 2022 12:38 schreef Cherni het volgende:
[..]
In een tijd met veel minder treinen en meer personeel.
Bijsturing alleen al is zo uitgedund dat je nog maar 6 regio's hebt. Had je eerst bijvoorbeeld nog een bijsturing in Eindhoven is die opgeheven en zit in Utrecht. Als er ook maar iets fout gaat moeten gemiddeld 6 bijstuurders in Utrecht alles proberen bij te sturen qua materieel en personeel. Dat gaat via een stille bijsturing(programma) Als dat bijvoorbeekd vastloopt heb je een probleem.
quote:Geen NS-treinen: ga niet op reis
Laatst gewijzigd: 03 april 2022, 12.44 uur
Door een technische storing kampt NS op dit moment met grote problemen en zullen de NS-treinen tenminste tot 17 uur niet rijden. Wij adviseren je dringend om niet op reis te gaan, of als je onderweg bent, naar andere reisopties te zoeken. De actuele reisinformatie is ook verstoord: de reisadviezen in de reisplanner tonen geen vertragingen of uitgevallen treinen. Op de stations kunnen we zelfs geen enkele informatie geven. We werken hard aan herstel, maar helaas is nu nog niet te zeggen hoe lang deze situatie zal duren. Op de trajecten van de regionale vervoerders rijden de treinen wel, hoewel ook daarbij geen actuele reisinformatie gegeven kan worden. Verstoringen in het treinverkeer op dit moment: Alle treinen van NS met een geplande vertrektijd vóór 17 uur, zullen niet rijden.
Ik denk niet dat Rusland hier iets mee te maken heeft. Het is meer een domino effect van een storing in een systeem lijkt mij.quote:Op zondag 3 april 2022 12:41 schreef Tengano het volgende:
[..]
Daarom had ik al speculeren mag in de OP gezet. Ik zelf zat een beetje richting Rusland te denken. Vind dit wel een heel heavy grote storing iig.
Anyway, ik had me net helemaal aangekleed om te vertrekken, maar dat kan ik nu dus wel vergeten
Ben ik alweer zo oudquote:Op zondag 3 april 2022 12:05 schreef Eightyone het volgende:
Eventjes aan wennen.
Nostalgie voor generatie X en oude millennials, reizen zonder NS-app e.d..
quote:Het treinverkeer in Nederland lag grotendeels plat door een telefoonstoring op de verkeersleidingsposten. Er was geen communicatie met de verkeersleiding op verschillende stations, aldus NS op Twitter. Vanwege de veiligheid was er daarom voor gekozen het treinverkeer stil te leggen
Ik was laatst bij een gepensioneelde buschauffeur. Die had een hobby met allerlei oude trein spulletjes. Die had complete ladensystemen met allemaal vervoersbewijzen erin, waaronder ook die kartonnen kaartjes die je vroeger kreeg. Daar prikte ze dan zo'n gaatje in als de conducteur langs kwam. Die ken je dan wss nog wel.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |