Poelslakken! Ik kocht ze online in combinatie met zoetwatermosselen. Dat werkte goed.quote:Op zondag 20 maart 2022 08:21 schreef halfway het volgende:
Veel last van draadalg in de vijver waterkwaliteit is goed ik blijf maar aan het uitdraaien, iemand nog tips?
Ik heb begrepen dat draadalg goed groeit als er weinig concurrentie is van andere waterplanten die voeding uit het water opnemen. Maar hier merk ik juist dat ik draadalg best goed weg houd door de vijver regelmatig flink leeg te halen (d.w.z. door waterplanten te verwijderen). En ik heb de indruk dat ik minder last heb van draagalg sins ik waterpest en krabbescheren heb. Misschien eens wat andere zuurstofplanten introduceren?quote:Op zondag 20 maart 2022 08:21 schreef halfway het volgende:
Veel last van draadalg in de vijver waterkwaliteit is goed ik blijf maar aan het uitdraaien, iemand nog tips?
Doe ik!quote:Op zondag 20 maart 2022 06:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Misschien heb je gelijk. Maar mij lijkt het geen phacelia. Laat het uitgroeien, dan zien we het vanzelf.
Mooie OP.quote:Edit - Oeps topic dicht. Ik moet echt éérst andere dingen doen. Als het iemand te lang duurt, ga je gang!
Anders maak ik straks een nieuwe OP.
Leuke plant! Combineert ook goed met een roodbladige heester:quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:18 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Is een kornoelje een idee? Er is een met van die mooie oranje takken. Volgens mij heet-ie midwinter fire (of zoiets).
quote:Op maandag 21 maart 2022 15:17 schreef Claudia_x het volgende:
Weten jullie nog dat het vorig jaar een ongewoon jaar was vanwege de vele klaprozen? Ik meen ook dit jaar veel jong blad te hebben gezien, wat veelbelovend zou zijn. Hopelijk heb ik het goed gezien.
Zijn er bij jullie al klaprozen opgekomen?
Ik ga die dit jaar wat in toom houden door een deel weg te halen, want de klaprozen hebben vorig jaar zoveel licht van de toortsen weggenomen dat die klein bleven.quote:Op maandag 21 maart 2022 15:58 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik heb nogal lomp met het zaad gestrooid, dus ik verwacht een paar nogal dichte stroken.
En dan nog wat Japans bloedgras erbij.quote:Op maandag 21 maart 2022 15:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Leuke plant! Combineert ook goed met een roodbladige heester:
[ afbeelding ]
Ik heb zelf m'n brem gecombineerd met een krentenboompje en dat vind ik ook een geslaagde combinatie: de krentenboom snoei ik in boomvorm en de brem houd ik lager zodat die meer als scherm fungeert.
Dan lijkt het net een plaats delict.quote:Op maandag 21 maart 2022 16:09 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
En dan nog wat Japans bloedgras erbij.
O, dat is inderdaad ook een goed idee.quote:Op maandag 21 maart 2022 15:13 schreef Claudia_x het volgende:
@:miss_sly, ik had ineens nog een idee voor een struik op je kale stukje: een brem (cytisus pracox 'Allgold'). Bloeit rond mei en is wintergroen. De brem is bovendien een inheemse plant.
Een bloeiende brem is een spectaculair gezicht:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind 'em ook uitgebloeid fraai vanwege het ongewone blad. Dit was die van mij in de winter:
[ afbeelding ]
Ik heb er nog een, een variant met rode bloemen. Die gaat binnenkort voor het eerst bloeien. Ik zag er vorig jaar een in de buurt staan en moest en zou toen deze variant hebben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 8% gewijzigd door yinu op 21-03-2022 19:28:43 ]
quote:Op maandag 21 maart 2022 19:21 schreef yinu het volgende:
Hier bloeit dus al veel! Overal narcissen, blauwe druifjes, en wat blauwe anemoontjes. En de forsythia's!
[ afbeelding ]
En dit. Geen idee wat het is, volgens mij een of andere prunus, het zat in een pot die ik van iemand kreeg als een zielig stokje. Vorig jaar is het een beetje gegroeid en kreeg het bladeren. Dit jaar ineens dit! (moeilijk een scherpe foto te maken met die zon)
[ afbeelding ]Je laatste opmerking.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Heeft je vlier nog geen blad?I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Ja, het is dat kleine plukje groen links achter de forsythia's, rechts van het fietsmandje. Het is een stekje dat ik jaren geleden van iemand heb gekregen en dat eigenlijk altijd heel zielig is gebleven. Hij krijgt wel blad, maar ook altijd heel veel luis en nooit bloemen. Ik kijk het nu nog één lente aan, en anders gaat hij eruit en neem ik zo'n leuke peterselievlier.quote:Op maandag 21 maart 2022 20:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je laatste opmerking.![]()
Heeft je vlier nog geen blad?
Je bent net te laat, want de laatste jacaranda van m'n buurman is doodgedaan. Hij nam ze mee uit Spanje, waar hij een huisje heeft. Moet het specifiek een jacaranda zijn? Ik heb nu een mimosa en daar is makkelijker aan te komen. @Sorbootje, had jij er niet ook een in de tuin van je vorige woning?quote:Op donderdag 24 maart 2022 13:13 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb even een vraag voor mijn moeder: ze is op zoek naar een frangipane en een jacaranda. Ze moeten dan in pot en komen in een heel beschutte tuin op het zuiden. In de winter kunnen ze naar binnen. Ze hoeven (mogen) dus niet te groot zijn.
De vraag is waar je die kan kopen. Aangezien ze vlakbij Eindhoven woont, vroeg ik me af of er iemand is hier die een tip heeft voor een kweker die deze twee verkoopt in Eindhoven of omgeving.
Bakker had ik inderdaad ook gevonden. Ze wil het eigenlijk liever niet online bestellen, maar ophalen, dus vandaar ook dat ik bij voorkeur iets zoek in de buurt van Eindhoven. Als dat nou echt niet gaat, zal ik met haar eens naar Bakker kijken.quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je bent net te laat, want de laatste jacaranda van m'n buurman is doodgedaan. Hij nam ze mee uit Spanje, waar hij een huisje heeft. Moet het specifiek een jacaranda zijn? Ik heb nu een mimosa en daar is makkelijker aan te komen. @:sorbootje, had jij er niet ook een in de tuin van je vorige woning?
De frangipani is online wel te krijgen, bijvoorbeeld bij bakker.com.
Hij had er een paar die hij binnen liet overwinteren en dat ging goed. Eén heeft hij een winter buiten laten staan, op het zuiden maar wel onbeschut. Die ging meteen dood. De andere heeft afgelopen winter bij mij in de kas gestaan. Hoewel het er niet of nauwelijks onder nul graden is geweest, is de jacaranda toch doodgegaan. Misschien stond-ie ondanks flink ophogen te nat. Het is een mooie maar heel kwetsbare plant.quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bakker had ik inderdaad ook gevonden. Ze wil het eigenlijk liever niet online bestellen, maar ophalen, dus vandaar ook dat ik bij voorkeur iets zoek in de buurt van Eindhoven. Als dat nou echt niet gaat, zal ik met haar eens naar Bakker kijken.
Dat zijn laatste jacaranda net is doodgegaan is op zichzelf niet echt een reclame
Heel kwetsbaar inderdaad, maar kan wel tot -5 aan, heb ik gelezen.quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hij had er een paar die hij binnen liet overwinteren en dat ging goed. Eén heeft hij een winter buiten laten staan, op het zuiden maar wel onbeschut. Die ging meteen dood. De andere heeft afgelopen winter bij mij in de kas gestaan. Hoewel het er niet of nauwelijks onder nul graden is geweest, is de jacaranda toch doodgegaan. Misschien stond-ie ondanks flink ophogen te nat. Het is een mooie maar heel kwetsbare plant.
Helaas, het is nog erg vroeg. Ik heb nog vrijwel geen heermoes gespot - dat komt wel.quote:Op donderdag 24 maart 2022 17:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb dit jaar nog helemaal geen heermoes gezien. Betekent dat dat ik een succesvolle strijd heb geleverd, of is het er nog te vroeg voor?
Kijk anders even naar de wortels. Een paardenbloem heeft een penwortel.quote:Op donderdag 24 maart 2022 21:25 schreef miss_sly het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb het idee dat de bladeren van de paardenbloem veel strakker en puntiger zijn, en dat mijn blaadjes veel ronder zijn. Maar ik hou het even in de gaten.
*Vind ik niet leuk*quote:
Of even op foto's van vorig jaar terugkijken wat er op die plek zoal groeide.quote:Op donderdag 24 maart 2022 23:09 schreef yinu het volgende:
Het kan nogal variëren, geloof ik...
[ afbeelding ]
Inderdaad even naar de wortel kijken, of kijken of er van dat witte melksap uitkomt. Of wachten op de bloemen
Ik heb de eerste haagwinde in de kas aangetroffen.quote:
Ik twijfel tussen Jacobskruiskruid en Stinkende Gouwe .....quote:Op donderdag 24 maart 2022 17:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb dit jaar nog helemaal geen heermoes gezien. Betekent dat dat ik een succesvolle strijd heb geleverd, of is het er nog te vroeg voor?
Ik kom wel zowel voor als achter heel veel can dit tegen:
[ afbeelding ]
Kan iemand dit determineren? Ik vind het blad op zichzelf wel sierwaarde hebben, maar geen idee of het een woekerend iets wordt dat ik moet verwijderen voor het te laat is.
Mijn determinatie-app zegt Stinkende gouwe, maar ik heb veel plaatjes op het internet gezien die niet echt lijken.quote:Op donderdag 24 maart 2022 23:28 schreef maily het volgende:
[..]
Ik twijfel tussen Jacobskruiskruid en Stinkende Gouwe .....
Ook altijd een feest.quote:Op donderdag 24 maart 2022 23:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb de eerste haagwinde in de kas aangetroffen.
Karton?quote:Op vrijdag 25 maart 2022 06:07 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ook altijd een feest.
Die zie ik hier zelden meer in de moestuin, terwijl ie best wat voorkwam. Er is dus hoop
Bij mij heeft klaproos ander blad, veel smaller. Maar Stinkende gouwe zit in de papaverfamilie, dus het zou best iets uit die hoek kunnen zijn. Ik zou het laten staan en kijken wat het gaat doen. Ik vermoed dat je er gauw achter zult komen (rond mei).quote:Op vrijdag 25 maart 2022 08:47 schreef miss_sly het volgende:
Het lijkt me geen Stinkende Gouwe of Jacobskruid. En als ik naar het blad kijk, ook geen Paardenbloem.
[ afbeelding ]
Vers uit de tuin. Ik dacht even ook aan klaproos, want ik herinnerde me dat op de plekken waar ik dit vind vorig jaar veel klaprozen stonden, maar dat vind ik ook niet echt lijken.
Dat was ik inderdaad van plan. Niet alles, want het staat ook op plekker waar het weg moet, maar ik laat wel een en ander staan.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 09:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Bij mij heeft klaproos ander blad, veel smaller. Maar Stinkende gouwe zit in de papaverfamilie, dus het zou best iets uit die hoek kunnen zijn. Ik zou het laten staan en kijken wat het gaat doen. Ik vermoed dat je er gauw achter zult komen (rond mei).
Is dat van de clematis al zeker? Hier zijn er waarvan de uitlopers dood zijn, maar dan piept er toch ineens wat uit de grondquote:Op vrijdag 25 maart 2022 09:49 schreef Claudia_x het volgende:
Bij mij ziet de bamboe er nu ook niet fraai uit, maar ik denk dat dat nog goedkomt. En een vorig jaar aangeplante clematis is doodgegaan. Vooral jonge planten zijn kwetsbaar.
Ik ben vrij zeker, maar ik laat 'em staan omdat ik ook de ervaring heb dat er ineens nog iets uit de grond kan komen.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 09:51 schreef Puala het volgende:
[..]
Is dat van de clematis al zeker? Hier zijn er waarvan de uitlopers dood zijn, maar dan piept er toch ineens wat uit de grond
Beide heb ik nu gepland in het plan voor de border die ik ga aanplanten. Goed te lezen dat de schijnaugurk het goed heeft doorstaan.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 09:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben vrij zeker, maar ik laat 'em staan omdat ik ook de ervaring heb dat er ineens nog iets uit de grond kan komen.
Jammer, want het was de wintergroene armandii apple blossom waar ik zo naar uitkeek. Ik weet niet of ik 'em ga vervangen, want ik kan kwetsbare planten niet in m'n tuin gebruiken. De schijnaugurk heeft het stormachtige weer wel uitstekend doorstaan.
quote:Op vrijdag 25 maart 2022 11:21 schreef Tuindier het volgende:
Hier zijn de tulpen mooi opgekomen in de bakken op het terras. Ik word nog blijer van het felle rood dan ik dacht, dus felgekleurde bloemen komen zeker in het plan voor de rest van de tuin.
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja, met karton. Dat was al het plan, dus nu maar even gedaan. Ik ga wel nog even goed lezen op de eerder genoemde link of het kwaad kan op zo'n oppervlak.
quote:
quote:Op vrijdag 25 maart 2022 11:21 schreef Tuindier het volgende:
Hier zijn de tulpen mooi opgekomen in de bakken op het terras. Ik word nog blijer van het felle rood dan ik dacht, dus felgekleurde bloemen komen zeker in het plan voor de rest van de tuin.
[ afbeelding ]
Ze staan tegen een vrij warme muur, ik denk dat dat heel veel heeft geholpen.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 12:33 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik heb net knoppen in de vroegste. Maar de narcissen hebben wel (een paar) bloemen.
Ik heb in de kas op verschillende plekken verschillende methoden toegepast:quote:Op vrijdag 25 maart 2022 12:32 schreef Vanyel het volgende:
[..]![]()
Noeste arbeid. Gewoon weg blijven halen tot het weg bleef.
Ik zag vandaag de eerste tulp buiten bloeien bij mij. Ik zal er straks even een foto van maken. Het zijn koraalrode, laagblijvende tulpen. Ik houd erg van de kleur.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 12:48 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Ze staan tegen een vrij warme muur, ik denk dat dat heel veel heeft geholpen.
quote:Op vrijdag 25 maart 2022 12:19 schreef Tuindier het volgende:
En crosspost:
Hier staat de kas! We hebben de afgelopen weken in heel rustig tempo er aan gewerkt, maar nu is ie compleet.
Wauw, mooi hoor! Een stuk luxer dan mijn oude ding.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja, met karton. Dat was al het plan, dus nu maar even gedaan. Ik ga wel nog even goed lezen op de eerder genoemde link of het kwaad kan op zo'n oppervlak.
En wat loopt je glansmispel mooi uit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bomensnoeiers zoeken. Die van ons moet betalen voor afvoeren van snippers. Dus toen ik zei dat ik best een lading kon gebruiken zat ik een dag later tegen 12m3 verse houtsnippers te kijken in de tuinquote:Op vrijdag 25 maart 2022 13:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb in de kas op verschillende plekken verschillende methoden toegepast:
- boomschors
- houtsnippers
- karton
- met de hand weghalen
De eerste drie hebben goed gewerkt, niet perfect maar wel naar tevredenheid. Op de plekken waar ik met de hand weghaal, komt het onkruid toch telkens weer terug.
Als ik de garden professors goed begrijp, dan vinden ze dat je alleen verse houtsnippers moet gebruiken en geen schors. Hoe kom jij daaraan?
Hoe heb jij die gevonden?quote:Op vrijdag 25 maart 2022 14:23 schreef bleiblei het volgende:
Bomensnoeiers zoeken. Die van ons moet betalen voor afvoeren van snippers. Dus toen ik zei dat ik best een lading kon gebruiken zat ik een dag later tegen 12m3 verse houtsnippers te kijken in de tuin.
Eh, woonde toen bij ons in de straat, kennen we van het schoolplein en onderhoudt ook de kastanje in de tuin. Dus dat was geluk. Maar jullie hebben toch een boom om laten halen in de tuin? Zou de kerel die dat gedaan heeft geen snippers kunnen leveren tegen een mooie prijs?quote:
Die van mij wil niet aanslaan... Hij ziet er zo sneu uit. Ik weet niet wat het is, of de plek te winderig is of dat er iets in de bodem zit (schimmels?). Er zijn meer planten die het op die plek moeilijk hebben.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 14:34 schreef Tuindier het volgende:
@:Claudia_x Die glansmispel was een experiment: we wisten niet of deze kon blijven door het plaatsen van de kas, dus hebben hem vorig jaar zéér grondig teruggesnoeid . Als ‘ie het niet zou kunnen hebben was het niet het einde van de wereld. Hij heeft er nog nooit zo mooi bij gestaan, dus dat gaan we nu ook proberen met de andere glansmispels in de tuin.
Dat hebben we twee keer zelf gedaan.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 14:27 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Eh, woonde toen bij ons in de straat, kennen we van het schoolplein en onderhoudt ook de kastanje in de tuin. Dus dat was geluk. Maar jullie hebben toch een boom om laten halen in de tuin? Zou de kerel die dat gedaan heeft geen snippers kunnen leveren tegen een mooie prijs?
Ik heb veel moestuin, daar gebruik ik compost. Voor het beetje niet moes waar het niet gras, tegel of niet-gecultiveerd is vooralsnog gesnipperde haag, snoeiafval en blad (wat ik tot een jaar geleden schaamteloos uit de hele wijk schooide) en dergelijke.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 13:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb in de kas op verschillende plekken verschillende methoden toegepast:
- boomschors
- houtsnippers
- karton
- met de hand weghalen
De eerste drie hebben goed gewerkt, niet perfect maar wel naar tevredenheid. Op de plekken waar ik met de hand weghaal, komt het onkruid toch telkens weer terug.
Als ik de garden professors goed begrijp, dan vinden ze dat je alleen verse houtsnippers moet gebruiken en geen schors. Hoe kom jij daaraan?
Je ranonkel is briljant! Die is me eerder niet opgevallen.quote:Op zaterdag 26 maart 2022 15:37 schreef sigme het volgende:
Er gaat steeds meer bloeien![]()
[ afbeelding ]
Ik hoorde een bezige bij en zag toen pas dat de honingbes bloeit. Subtiel, in tegenstelling tot die bessen van 'm.
[ afbeelding ]
Ranonkel vind ik een van de vrolijkste voorjaarsbloeiende struiken. Helaas zit de mijne tamelijk verstopt in ander struikgewas
[ afbeelding ]
En dit is de Winterjan. Bijnabijnabijna. Over een weekje een bloemenzee denk ik.
Dat is een mooie buit van de kweker! Opvallend dat de kornoelje al meteen fraai is vanwege de rode takken.quote:Op zondag 27 maart 2022 09:59 schreef miss_sly het volgende:
Ik was gisterochtend al vroeg bij de kweker. Ik had besloten niet te bestellen, maar even rond te neuzen.
Hij had witte kornoelje, verschillende kleuren brem en een zwarte peterselievlier staan.
Daarnaast had ie saxifraga staan, wat al een tijd op mijn verlanglijstje staat. Verder kocht ik twee kleuren longkruid, stekelnootjes, kattenstaart en gebroken hartjes.
Behalve de peterselievlier staan al die planten nu in deze border
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De hortensia is een verplaatsing. Ik had deze tijdelijk geparkeerd bij de voordeur, maar daar had ie eigenlijk helemaal geen goede plek.
De peterselievlier staat hier
[ afbeelding ]
De sprietjes ervoor zijn vogelmelkbollen die goed uitgekomen zijn.
De geranium in de border naast het huis komt ook op
[ afbeelding ]
De kersenboom heeft veel knoppen
[ afbeelding ]
En onder de kersenboom komen blauwe druifjes op en staan lieve witte bloemen (ik denk zaaigoed van vorig jaar)
[ afbeelding ]
En tegenover al dat moois steken de bamboe en hedera schril af
[ afbeelding ]
quote:Bij verzamelgebouw De Teruggave is zaterdag de eerste Tuinplantenkringloop van Breda geopend. Hier kunnen mensen binnenkort gratis planten ophalen voor in de tuin, of juist doneren aan een ander. Met de winkel hoopt de gemeente de verstening van de binnenstad tegen te gaan.
Een groot tuincentrum kun je De Teruggave zaterdag nog niet noemen, maar de wil om te vergroenen is zeker aanwezig. Zo heeft Ad van Hees uit Princenhage maar liefst 150 zaailingen gedoneerd aan de Tuinplantenkringloop. ,,Ik ben gek op planten en wil die ook terugzien in de stad”, verklaart hij. Hoewel Van Hees Breda al best groen vindt, kan het volgens hem namelijk altijd beter.
Wethouder Tim van ‘t Hof is het hiermee eens en noemt het project een voorbeeld van een goed functionerende circulaire economie. ,,Een plantje dat normaal in de container verdwijnt krijgt nu een tweede leven. Hoe circulair is dat! Tegel eruit en plantje erin!” Zelf krijgt ‘t Hof ook een zaailing cadeau, al weet de Tuinplantenkringloop zelf niet helemaal wat voor plant het is. Mocht het een lastige struik blijken, dan kan de wethouder daarmee gewoon terug naar de winkel. Bij de kringloop geven ze namelijk ook advies over alle bloemen en struiken.
Tuinplanten verplaatsen bij verbouwing
,,Zo houden we de kringloopwinkel ook laagdrempelig voor mensen zonder veel ervaring in de tuin”, meent Marion Smans van community Breda Stad in een park. Ze hoopt dat het project snel wordt uitgerold in alle delen van de stad. Volgens haar wordt veel natuur namelijk weggegooid uit onwetendheid en niet onverschilligheid. ,,Mensen staan bijvoorbeeld bij een verbouwing vaak niet stil bij het feit dat je tuinplanten kunt verplaatsen.”
Angeline Grosfeld is van dat laatste niet zo zeker. Ze is als tuinvrouw betrokken bij de Tuinplantenkringloop en woont zelf in de meest versteende wijk van Breda: Fellenoord. Volgens haar hebben de bewoners hier gewoon minder affiniteit met groen en momenteel ook niet de financiële middelen. ,,Tegelijkertijd zijn mensen wel blij als het groen eenmaal is aangelegd, hopelijk helpt deze kringloop om dat gevoel aan te wakkeren.”
Mijn voorkeur. Knoepers (Kruisbes). Naar smaak blauw of groen. En rode bes/De aalbes.quote:Op zondag 27 maart 2022 14:19 schreef Tuindier het volgende:
Vandaag de hortensias grondig gesnoeid, dat was al een paar jaar niet echt gebeurd. Toen ik de achteruin weer in liep vloog er een groene specht weg.
In afwachting van de aanleg van de rest van de tuin wil ik fruit in potten zetten rondom mijn moestuinplaatsje. Wat zou daarvoor geschikt zijn?
Vooropgesteld: ik heb er niet echt verstand van.quote:Op zaterdag 2 april 2022 19:37 schreef Tuinleven het volgende:
Vraagje;
Verstandig of overdreven om mijn 3 a 4 jaar oude pruimenboompje af te dekken? Weersverwachting voor vannacht is -3. Zit al deels in de bloesem.
De leeftijd van de boom maakt niet echt uit, wel het formaat. Bij mijn hoogstampruimebomen is er geen sprake van dat afdekken een optie zou zijnquote:Op zaterdag 2 april 2022 19:37 schreef Tuinleven het volgende:
Vraagje;
Verstandig of overdreven om mijn 3 a 4 jaar oude pruimenboompje af te dekken? Weersverwachting voor vannacht is -3. Zit al deels in de bloesem.
Bedankt voor je advies. Het boompje is qua grote prima af te dekken en staat nog niet echt luwte in onze nieuwbouwtuin. Qua vocht heb ik geen idee eigenlijk.quote:Op zaterdag 2 april 2022 19:44 schreef sigme het volgende:
[..]
De leeftijd van de boom maakt niet echt uit, wel het formaat. Bij mijn hoogstampruimebomen is er geen sprake van dat afdekken een optie zou zijn![]()
Bij mijn kleine laagstam perzikboompje heb ik het wel gedaan. Nou kan die ook nóg minder goed tegen vorst dan meer inheems fruit, dus als ik enige kans op een pers wil maken is afdekken nodig.
Als je pruimeboom wat luw staat, of net wat vocht over de bloempjes vangt, heb je best kans dat 'ie geen schade oploopt. Maar als je 'm makkelijk kan inpakken zou ik 'm inpakken.
Daar heb ik geen idee over.quote:Op zaterdag 2 april 2022 20:33 schreef Tuinleven het volgende:
Gewoon een dun kleedje of is plastic beter?
Fruittelers sproeien volgens mij altijd bij vorst strenger dan -1 als er iets in bloesem staat. Maargoed die hebben daar hele sproeierinstallaties voor.quote:Op zaterdag 2 april 2022 19:42 schreef loveli het volgende:
[..]
Vooropgesteld: ik heb er niet echt verstand van.
Heb je fruittelers in de regio en doen die iets tegen de nachtvorst? Even de lokale pers googelen en als de telers actie ondernemen, dan afdekken.
Kleedje it is dan.quote:Op zaterdag 2 april 2022 20:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Daar heb ik geen idee over.
Wat ik lees is dat plastic niet erg geschikt is omdat de plant geen lucht krijgt, maar ik denk dat dat voor een korte periode (en niet heel dicht inpakken) wel mee zal vallen. En het isoleert natuurlijk wel meer dan een dun kleedje. Aan de andere kant, van dat spul dat er speciaal voor is lijkt stukken meer op een dun kleedje dan op plastic. Kortom: ik weet het niet
Kersen kunnen niet beregend worden, wist ik niet.quote:Fruittelers in het hele land hebben voorbereidingen getroffen om de komende nachten, waarin her en der vorst wordt verwacht, goed door te komen. Volgens brancheorganisatie NFO is meetapparatuur in de boomgaarden uitvoerig getest en staan de telers klaar om in te grijpen.
Koude temperaturen kunnen zeer schadelijk zijn voor de vruchtvorming bij appel-, peren- en kersenbomen en daarmee mogelijk funest voor de opbrengsten. Telers kunnen waar nodig ingrijpen door bijvoorbeeld beregening van de boomgaard. Indien nodig worden vuurpotten ontstoken. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de kersenbomen die niet tegen beregening kunnen. Verder worden windmolens ingezet om warme lucht door de bomenrijen te blazen, bijvoorbeeld op boomgaarden waar niet voldoende water beschikbaar is.
Volgens Siep Koning, directeur van de NFO is het de laatste jaren in januari en februari redelijk warm, waardoor de bomen eerder uitlopen. Daarbij is er meest tot in mei kans op nachtvorst. „De periode waarin de bomen gevoelig zijn voor nachtvorst duurt langer”, aldus Koning. De komende dagen verwacht hij evenwel niet heel veel problemen, al kan dat pas achteraf worden bekeken. „De peren staan in bloei. De bloesem is daarmee in een gevoelig stadium. In die teelt gaat volop beregend worden. Dat zegt wel iets.”
Afgelopen jaar zorgde nachtvorst voor aanzienlijke schade. De oogst van bijvoorbeeld peren viel door het koude voorjaar in Europa krap een vijfde lager uit.
Dat ziet er zeker leuk uit. Wij hebben onze kerstboom van kerst 2017 nadien ook in de tuin gezet en afgelopen september zelfs mee verhuist naar onze nieuwe woning/tuin. De boom ziet er eigenlijk niet meer heel mooi uit, maar we willen hem toch graag in leven houden.quote:Op zondag 3 april 2022 08:26 schreef sigme het volgende:
Deze winter kocht ik weer eens een mini-kerstboompje met kluit.
Die staat nu natuurlijk buiten in de volle grond.
[ afbeelding ]
Kerstiger dan ooit
Komt wel weer goed neem ik aan?quote:Op maandag 4 april 2022 07:34 schreef Tuindier het volgende:
De bloemen van de magnolia in ieder geval niet, die zijn nu allemaal bruin. De rest zag er niet abnormaal uit.
Tuurlijk. Dit is een bekend fenomeen bij Magnolia's.quote:
Oh, de vorige bij ons is na tien jaar (en maximaal 10 cm groei) vorig jaar dan toch definitief gesneefd. Daarom mocht ik weer eens een kerstboompje binnenquote:Op maandag 4 april 2022 13:04 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Tuurlijk. Dit is een bekend fenomeen bij Magnolia's.
Super mooi als ze bloeien, maar als je pech hebt gaat er een keer flinke nachtvorst overheen en is het plezier van de prachtige bloeiende boom voorbij. De boom zelf kan daar prima mee om gaan verder.
Overigens moet je uitkijken met kerstbomen in de tuin zetten. Die bij ons in de tuin is ondertussen bijna 30m hoog![]()
Dan hebben ze geluk gehad in dat kakdorpquote:Op maandag 4 april 2022 19:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh, de vorige bij ons is na tien jaar (en maximaal 10 cm groei) vorig jaar dan toch definitief gesneefd. Daarom mocht ik weer eens een kerstboompje binnen.
Onze magnolia lijkt wel enige vorstschade te hebben op z'n bloem, maar het ziet er niet per se uit alsof het niks meer wordt dit jaar. En in het nabijgelegen kak-dorp vól grote oude indrukwekkende magnolia's zie ik helemaal geen schade. Ze moeten ook daar nog uit de knop komen.
Heb je misschien klaprozen gezaaid?quote:Op donderdag 24 maart 2022 17:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik kom wel zowel voor als achter heel veel can dit tegen:
[ afbeelding ]
Kan iemand dit determineren? Ik vind het blad op zichzelf wel sierwaarde hebben, maar geen idee of het een woekerend iets wordt dat ik moet verwijderen voor het te laat is.
Hier in de buurt locatieonderzoek gedaan. op 1 na alle lichte magnolia's zijn kaal groen of bruin. De enige die de dans is ontsprongen, staat op een plek die heel weinig zon pakt en ook vorig jaar veel later in bloei ging. Er is ook een paarse magnolia, die moet nog echt open gaan en is zo te zien niet gehavend door de nachtvorst.quote:Op maandag 4 april 2022 19:50 schreef bleiblei het volgende:
Dan hebben ze geluk gehad in dat kakdorp. De magnolia van de buren kleurt momenteel roze bruin.
Nice!quote:Op vrijdag 8 april 2022 14:23 schreef Claudia_x het volgende:
Eindelijk bloeit m'n krentenboom (links staat een brem):
[ afbeelding ]
Hoe zie je of je fruitboom vorstschade heeft opgelopen? Ik heb de indruk dat de bloesem van m'n perenboom er goed uitziet:
[ afbeelding ]
De anemonen zijn nog steeds leuk. Dat zijn bloemetjes die in geen tuin mogen ontbreken.
[ afbeelding ]
In de buurt van de anemonen trof ik dit tulpje aan, niet door mij geplant en niet eerder door mij gespot. Op de achtergrond bloeit judaspenning alweer.
[ afbeelding ]
Ja, ik zag op de foto's pas de beestjes!quote:Op vrijdag 8 april 2022 14:31 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Nice!![]()
Anamoon leuk voor de hommers en bijen
quote:Op vrijdag 8 april 2022 14:36 schreef AnneX het volgende:
De jaarlijkse druifjes parade.
En verdorie - ook jaarlijks - hier bloeit de maagdenpalm wèl en in de voortuin niet.![]()
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Mooi, die Daslook-bloemetjes! De rest ook trouwens.quote:Op vrijdag 8 april 2022 17:46 schreef AnneX het volgende:
Vooruit dan: ook de voortuin bloeit / gaat bloeien het een en ander.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Met druifjes uit Bluesdale. Ondanks rooien van VGM vorig jaar, dit jaar ook wat kleur.
Wat ik leuk vind, is dat papaver er veel belovend uitziet.
De witte Pim tulpen komen wel door. De andere Daytona tulpen werden tot zojuist overwoekerd door een struikje. Inmiddels gefatsoeneerd. Even afwachten of het nog wat wordt.
Hier ookquote:Op vrijdag 8 april 2022 17:49 schreef Dagoduck het volgende:
En de knoppen in de sering(en) groeien met de dag. Dat gaat weer een mooi seringenfeestje worden dit jaar.
Bronquote:Bij heermoes zit de bloeiaar (het sporendoosje) nooit aan de groene plant, maar – zoals ik hierboven aangaf – aan een bladgroenloze bloeistengel (zie foto verderop) die in het begin van de lente te vinden zijn.
Yep!quote:Op zondag 10 april 2022 15:36 schreef AnneX het volgende:
Hoe wonderschoon is de ontloken prunus![]()
En zie ik akelei doorkomen hier en daar rondom prunus?
Heb je die vorig jaar gezaaid?
Dank je! Ik wilde me er nog in verdiepen, maar kwam daar vanmiddag niet toe. Die ga ik zo even weghalen!quote:Op zondag 10 april 2022 15:45 schreef Vanyel het volgende:
@:miss_sly volgens mij is dat een sporenmaker. Die wil je uittrekken voor ze poef doen en je hele tuin bedwarrelen.
[..]
Bron
Wat voor bloemen zoal?quote:Op maandag 11 april 2022 09:49 schreef miss_sly het volgende:
Ik was van plan om de tuintjes van AH dit jaar niet te doen, maar het zijn bloementuintjesEr staan er dus alweer een stuk of 8 in de vensterbank.
Ze hebben het onderverdeel in kleuren, en dan is het als volgt verdeeld:quote:Op maandag 11 april 2022 12:02 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Wat voor bloemen zoal?
Ik vind de groente altijd te saai, maar bloemen (uit zaad) heb ik nog niet zoveel.
Zoiets had ik ook bedacht inderdaadquote:Op maandag 11 april 2022 13:59 schreef Vanyel het volgende:
Hmmm, toch maar doen dan en alles lukraak in de voortuin mikken.
Tnx.
Muurbloem!quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ook heb ik nog een perkje waar deels wat siergrassoorten en bodembedekkers in staan, die gaan eruit en er komen wat langbloeiende planten voor terug.
Het is bij mij in ieder geval verreweg de langst bloeiende plant, met op nummer twee bepaalde geraniumsoorten.quote:Op dinsdag 12 april 2022 15:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Staat er al
Mss haal ik er nog wat van bij maar ga ook even naar wat andere opties kijken
Ja, klopt, het bloeit erg langquote:Op dinsdag 12 april 2022 15:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is bij mij in ieder geval verreweg de langst bloeiende plant, met op nummer twee bepaalde geraniumsoorten.
Hier staat 'ie in het wild, aan de randen van het terrein. Wat wil je erover weten?quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:11 schreef Puala het volgende:
Iemand hier ervaring met het wilgenroosje in de tuin?
Hij woekert hier de hele tuin doorquote:Op dinsdag 12 april 2022 19:56 schreef sigme het volgende:
[..]
Hier staat 'ie in het wild, aan de randen van het terrein. Wat wil je erover weten?
Hier woekert het netjes alleen langs de rand, waar het altijd staat, zonder uitbreiding ons terrein op. Geen tips, sorry.quote:Op dinsdag 12 april 2022 21:13 schreef Puala het volgende:
[..]
Hij woekert hier de hele tuin door
Iemand ervaring met t weg halen oid? Of dat t niet woekert bij je?
Same here.quote:Op dinsdag 12 april 2022 21:15 schreef sigme het volgende:
[..]
Hier woekert het netjes alleen langs de rand, waar het altijd staat, zonder uitbreiding ons terrein op. Geen tips, sorry.
Heb het in de tuin gehad, maar haalde de scheuten die andere planten in de weg zaten weg. Vond hem verder niet zo erg. Denk dat ie inmiddels helemaal weg is, maar dat zie ik later dit jaar wel.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:11 schreef Puala het volgende:
Iemand hier ervaring met het wilgenroosje in de tuin?
OMG die saxifraga met zijn (haar?) dramatisch gebogen knopjes...quote:Op woensdag 13 april 2022 17:50 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kom er even niet aan toe om het gazon te maaien en dus hebben de pinksterbloemen vrij baan.
[ afbeelding ]
Kaukasisch vergeet-mij-nietje:
[ afbeelding ]
Schildersverdriet staat op het punt om te gaan bloeien:
[ afbeelding ]
Judaspenning:
[ afbeelding ]
En de narcissen hebben plaatsgemaakt voor de tulpen:
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 14 april 2022 13:40 schreef athlonkmf het volgende:
na de hoosbuien van de afgelopen weken toch maar een regenopvangsysteem gemaakt.
zelf een regenpijpconnector geprint. en aangesloten op een nieuw aangevraagde gft-bak (een regenton kost 50+euro, denk ik van.. neuh. de aanpassingen doen niks aan de werking van een gft-bak, dus evt. gewoon terug te geven en het werkt. maar aangezien we niet van plan zijn om te verhuizen en er in de achterpad een hoop "zwerf gft bakken" zijn...)
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
bedoeling is simpelweg een gieter in de bak doen om te vullen, maar het is ook mogelijk om een slang op de bodem aan te sluiten om water te leiden naar de irrigatiesysteem. overloop gaat simpelweg naar gieter/hegje op achtergrond. in totaal toch 150 liter water.
Slim bedacht, en als die kliko toch uit het zicht staat...wat maakt het uit, jij hebt regenwater!quote:Op donderdag 14 april 2022 13:40 schreef athlonkmf het volgende:
na de hoosbuien van de afgelopen weken toch maar een regenopvangsysteem gemaakt.
zelf een regenpijpconnector geprint. en aangesloten op een nieuw aangevraagde gft-bak (een regenton kost 50+euro, denk ik van.. neuh. de aanpassingen doen niks aan de werking van een gft-bak, dus evt. gewoon terug te geven en het werkt. maar aangezien we niet van plan zijn om te verhuizen en er in de achterpad een hoop "zwerf gft bakken" zijn...)
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
bedoeling is simpelweg een gieter in de bak doen om te vullen, maar het is ook mogelijk om een slang op de bodem aan te sluiten om water te leiden naar de irrigatiesysteem. overloop gaat simpelweg naar gieter/hegje op achtergrond. in totaal toch 150 liter water.
dat kan later alsnog als dat nodig blijkt komend regenseizoen. de 3d printed regenafwatering doet niet zo snel qua doorstroming had ik getest. als er keihard gaat plenzen, dan gaat het overtollige gewoon de pijp in.quote:Op donderdag 14 april 2022 14:25 schreef RedFever007 het volgende:
[..]Nice! maare vraagje: die tuinslang is 13mm (of 15?) en als je bak leeg is, heeft dat genoeg capaciteit om het water van de vulautomaat naar de bak te laten lopen of loopt de vulautomaat dan over? If so, dan zou je nog een slang met grotere diameter kunnen aankoppelen
ik heb de grijze slang maar vervangen door een groene. valt minder op had ik gemerkt.quote:edit 2: En die slang op de vulautomaat is grijs/geel maar wordt later ineens groen, zit er nog een koppelstuk tussen?
als de ton te snel vol raakt en de overstort niet werkt en ik kan het water niet gebruiken, zet ik het kraantje gewoon open met een slang erin en het regenwater zal in de borders stromen (hoop ik).quote:Edit 3: hoe is de overloop vanuit de bak geregeld? want zoals ik het nu zie zal het grootste deel de tuin instromen en niet in de HWA? Als het droog is geweest niet een ramp maar 's winters lijkt mij het beter of een afgesloten overloop te hebben op de HWA. Al kun je dit ook gewoon via de tuinslang regelen natuurlijk![]()
Hoe dan ook kan dit soort projecten altijd waarderen
quote:Op donderdag 14 april 2022 17:24 schreef yinu het volgende:
Slimme oplossing met de GFT-bak. Wij hebben hier 1 ton van ongeveer 300 L en dat blijkt in droge zomers toch wat weinig te zijn (we geven de binnenplantjes er water mee, en bij grote droogte ook de tuinplantjes), en we hebben dak genoeg, dus we nemen er binnenkort nog 1 of 2 bij.
Hier is er veel in bloei! Het zoemt van de hommels en de bijtjes... Even in spoiler ivm veel foto's.Wat mooi allemaal!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb eind vorig jaar elfenbloem geplant en die moet duidelijk nog aanslaan. Ik was 'em kwijt, maar vandaag zag ik volgens mij toch een paar blaadjes boven de grond uit komen.
Oh, en de prunus bloeit!I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
quote:Op donderdag 14 april 2022 22:10 schreef bleiblei het volgende:
Ben wel mijn trouwring kwijt. Dus die ligt of ergens onder de grond in de tuin of heb ik toch ergens weggelegd op een goeie plek en kom ik em komende dagen ineens tegen op een enorm logische plek (zou niet de eerste keer zijn dat dat gebeurd)
![]()
.
Mja, epimedium is niet de makkelijkste. We hebben het hier ook staan, maar het is niet veel momenteel. In onze vorige tuin wisselde het per jaar hoe goed ze het deden.quote:Op donderdag 14 april 2022 22:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat mooi allemaal!
Ik heb eind vorig jaar elfenbloem geplant en die moet duidelijk nog aanslaan. Ik was 'em kwijt, maar vandaag zag ik volgens mij toch een paar blaadjes boven de grond uit komen.
Oh, en de prunus bloeit!
Hij staat hier nu 3 jaar, de eerste 2 jaar was het een beetje mottig met een enkel bloempje, maar nu is hij prachtig. Ik ben benieuwd hoe het volgend jaar gaat dan!quote:Op donderdag 14 april 2022 22:26 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Mja, epimedium is niet de makkelijkste. We hebben het hier ook staan, maar het is niet veel momenteel. In onze vorige tuin wisselde het per jaar hoe goed ze het deden.
oh zonode zeg, daar staan echt een paar prachtige namen/planten tussen. Maar jij vind vast weer iets anders mooisquote:Op donderdag 14 april 2022 22:38 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ga sowieso een aantal planten wegdoen of verplaatsen. Photinia, camellia, een aantal rhododendrons en bamboe willen maar niet gedijen, waarschijnlijk vanwege de wind. In het dorp staat een photinia die nu geweldig aan het uitlopen is. Jammer dat het bij mij niet lukt. De tweede magnolia die ik in m'n tuin heb gezet, is zelfs doodgegaan. Ik zal op zoek moeten naar windbestendige heesters.
quote:Op vrijdag 15 april 2022 14:44 schreef AnneX het volgende:
Monty Don in Lang verhaal over rabarber en plastic in de tuin en ritme van de seizoenen en een herschreven/vernieuwd boek.Monty DonSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Heerlijke relax-tv
Toscaanse jasmijn is heel tof, blijft mooi dicht en donkergroen en de bloemen zijn dan nog extra. Hij houdt van zon, dus erg geschiktquote:Op vrijdag 15 april 2022 23:15 schreef bleiblei het volgende:
@:dagoduck; leuk, dat randje plantjes! Die ga ik onthouden!![]()
Trouwring is trouwens weer terecht. Kwam uit een keukenkast gerold toen @:SQ een paar onderzetters voor pannen moest hebben.
Ik zoek trouwens om ontzettend lelijke palen te verbergen van de buren, iets wat 1.5-2m hoog groeit en vrij smal blijft. (Palen staan tussen een erg oude beukenhaag). Hebben jullie ideeën? Misschien toscaanse jasmijn ofzo? Dat stukje pakt behoorlijk veel zon, dus dat scheelt wel iets.
Ik vind het vooral van de photinia jammer, want dat verse, jonge blad is zo fraai. En de struik doet me aan vakanties in Frankrijk denken.quote:Op vrijdag 15 april 2022 08:56 schreef Puala het volgende:
[..]
oh zonode zeg, daar staan echt een paar prachtige namen/planten tussen. Maar jij vind vast weer iets anders moois
Wat een mooi stuk, vooral deze passage:quote:Op vrijdag 15 april 2022 14:44 schreef AnneX het volgende:
Vecht niet tegen de natuur. Heb geen haast. Geniet van de kleine dingen. En tegelijk: wees dapper, wees ambitieus. Probéér iets en kijk wat er gebeurt. Als het misgaat, is dat niet het einde van de wereld, je leert er iets van.”
Ik vind het briljant!quote:Op vrijdag 15 april 2022 16:15 schreef Dagoduck het volgende:
Mijn randje plantjes komt in bloeiJaar geleden geplant om de stenige terras-gevel-overgang wat te doorbreken. Wel per ongeluk de zaadjes voor planten van 15cm hoog geplant voor de deuren ipv. die voor 5cm hoog. Maar dat moet net aan lukken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Moet het groenblijvend zijn? Toscaanse jasmijn is dan een goede optie maar vraagt geduld. Ik ben fan van pronkerwt/lathyrus: groeit als een gek, heeft weinig ruimte nodig, bloeit overdadig en zorgt langere tijd voor gevulde vazen in huis. Het enige nadeel is dat-ie in de winter volledig verdwijnt.quote:Op vrijdag 15 april 2022 23:15 schreef bleiblei het volgende:
Ik zoek trouwens om ontzettend lelijke palen te verbergen van de buren, iets wat 1.5-2m hoog groeit en vrij smal blijft. (Palen staan tussen een erg oude beukenhaag). Hebben jullie ideeën? Misschien toscaanse jasmijn ofzo? Dat stukje pakt behoorlijk veel zon, dus dat scheelt wel iets.
Die groeide 'vroeger' tussen die rand, maar heb ik met veel moeite uitgeroeid omdat mijn moeder geen gele bloemen wilde.quote:Op zaterdag 16 april 2022 09:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het briljant!
Klaverzuring vind ik misschien wel het leukste voegenplantje. Plaatje van het internet:
[ afbeelding ]
Dat is misschien nog wel een mooie plant voor tegen de gevel van het huis. Aan zijn naam te horen houdt die plant van warmte?quote:Op zaterdag 16 april 2022 08:40 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Toscaanse jasmijn is heel tof, blijft mooi dicht en donkergroen en de bloemen zijn dan nog extra. Hij houdt van zon, dus erg geschikt
Ja, doen, ik wil ‘m bij het nieuwe huis ook weer. Het was destijds de eerste plant die ik voor mijn eerste tuin aanschafte (of eigenlijk kreeg van mijn oom en tante toen we naar het naastgelegen tuincentrum gingen)quote:Op zaterdag 16 april 2022 11:19 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dat is misschien nog wel een mooie plant voor tegen de gevel van het huis. Aan zijn naam te horen houdt die plant van warmte?
Hoe lang heb je moeten wachten voor de plant iets voorstelde? Bij m'n vorige huis was de Toscaanse jasmijn na 4 jaar nog niks terwijl de passiebloem al snel weelderig groeide en bloeide.quote:Op zaterdag 16 april 2022 11:27 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ja, doen, ik wil ‘m bij het nieuwe huis ook weer. Het was destijds de eerste plant die ik voor mijn eerste tuin aanschafte (of eigenlijk kreeg van mijn oom en tante toen we naar het naastgelegen tuincentrum gingen)
Hij sloeg meteen aan, binnen een jaar had hij het lelijke hoekje van de schutting bedekt. Nu was dat wel een stadstuintje in Utrecht, dus redelijk beschut, maar kennelijk had ik geluk met mijn exemplaarquote:Op zaterdag 16 april 2022 12:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe lang heb je moeten wachten voor de plant iets voorstelde? Bij m'n vorige huis was de Toscaanse jasmijn na 4 jaar nog niks terwijl de passiebloem al snel weelderig groeide en bloeide.
Ik heb de Toscaanse jasmijn gestekt en in m'n nieuwe tuin geplant, maar daarvoor is de plant te delicaat. Ik heb 'em in de kas gezet en hoop dat hij daar gaat gedijen.
Ik ben zeer bekend met bruidssluierquote:Op zaterdag 16 april 2022 15:23 schreef Doedezemaar het volgende:
Geen bruidssluier neerzetten hoor, je gaat spijt krijgen van je ongeduld.
Ik heb een 10x10 cm raster tegen de schutting. Behalve bij de hedera, die redt zich wel.quote:Op zondag 17 april 2022 12:04 schreef miss_sly het volgende:
Wat doen jullie met klimplanten tegen een schutting? Nog extra materiaal geven om zich aan op te trekken?
Dat heb ik bij de jasmijnen ook gedaan, maar die zijn amper nog bij de onderste lijnen.quote:Op zondag 17 april 2022 13:00 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik heb een 10x10 cm raster tegen de schutting. Behalve bij de hedera, die redt zich wel.
Ah. Goeie. Ja als ik draad schrijf bedoel ik van die gegalvaniseerde kabels. Niet echt van dat gewone tuinijzerdraad.quote:Op maandag 18 april 2022 10:17 schreef bleiblei het volgende:
Draad is met clematis wel tricky is mijn ervaring. Die zijn erg gevoelig voor sneetjes en daarop volgende infecties. Dus je kan het beste dan wat dikker draad of zelfs touw gebruiken. Dit is minder aan de orde bij de Clematis Montana's, maar bij alle andere wel problematisch. Mijn ervaring is overigens dat Clematissen nooit problemen hebben met 10x10 rasters. Maar dan moet je ze af en toe helpen door ze weer terug in het rek te geleiden. Zonder raster of draad tegen een schutting aan laten groeien is kansloos.
Verder hebben planten die zich vastzetten aan de ondergrond geen geleiding nodig (klim hortensia, klimop, wilde wingerd etc.). Klimplanten die wikkelen wel natuurlijk.
De beste plek hier is eigenlijk in het bossige stuk van de tuin, maar daar wil ik geen composthoop omdat m'n eetkamerraam erop uitkijkt. Naast deze composthoop staan aan de ene kant wat fruitbomen die net zijn aangeplant en aan de andere kant plant ik een haag. Het is dan een relatief windluw stuk en er komt hopelijk wat minder brandende zon. Tegen regen valt niet veel te doen, anders dan afdekken tijdens erg regenachtige periodes. En @sigme had nog als tip om er een dikke laag grasmaaisel bovenop te leggen.quote:Op dinsdag 19 april 2022 19:53 schreef bleiblei het volgende:
Een compostbak kan je het beste plaatsen op een plek waar ie niet te veel zon, wind en regen pakt...
https://weethetsnel.nl/in(...)plek-en-opbouw?_ac=1
Kan je em nog verplaatsen?
Dat ziet er weer netjes uit! Ik vind zelf het afsteken van graskanten altijd erg bevredigend.quote:Op dinsdag 19 april 2022 20:05 schreef AnneX het volgende:
Vanmiddag kwam de tuinhulp voor een Voorjaarsactie: verticuteren van een postzegel,
strakke randjes ben ik een fan van en onkruid in grint en tegels minder.
Er is gemest en gesproeid.
Mn.X heeft de hedera gesnoeid, fors gesnoeid.![]()
Voor een indruk - hopelijk in de juiste volgorde -
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Gezaaid spul van oktober jl. is (nog?) niet opgekomen. Geen sprietje te zien.
Om buurkatten te weerhouden om te graven, had ik daar stokjes schuin in de grond gestoken.
Het heeft ze niet weerhouden, vrees ik.
Affijn, het buiten eetseizoen kan beginnen.
Een tip die ik iedereen zou willen geven is om bij ochtend- of avondzon foto's te maken. Dan ziet alles er (nog) mooier uit!quote:Op dinsdag 19 april 2022 22:27 schreef Blues het volgende:
Wau ClauEn dan die zon erop. Wat een heerlijkheid toch bij je!
Kijk eens naar de cultivars van de kardinaalsmuts, zou ik zeggen.quote:Op donderdag 21 april 2022 21:58 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben op zoek naar een heester met een interessante vorm voor een winderige plek in de halfschaduw. Geen bossige bende dus, maar meer de subtiliteit van een japanse esdoorn. Heb je nog een tip, @:sigme? Of iemand anders misschien?
De euonymus alatus lijkt op wat ik zoek:quote:Op donderdag 21 april 2022 22:11 schreef sigme het volgende:
[..]
Kijk eens naar de cultivars van de kardinaalsmuts, zou ik zeggen.
https://www.tuinadvies.nl(...)s-fortunei/cultivars
https://www.stad-en-groen(...)18kardinaalsmuts.pdf
Judaspenning boksquote:Op donderdag 21 april 2022 21:50 schreef sigme het volgende:
Hier vanochtend even een rondje gelopen met de mobiel in de aanslag. Er komt van alles aan.
De bessen staan vol in bloei, maar grote struiken bloeiende bessen zijn best subtiel. Verschillende soorten bloeien in alle subtiliteit toch echt heel verschillend.
Een serietje:
[ afbeelding ]
Aalbes
[ afbeelding ]
Kruisbes
[ afbeelding ]
Blauwe bes
[ afbeelding ]
Honingbes
Minder subtiel zijn de tulpen. M'n horrortulp van vorig jaar is terug, met een zusje.
[ afbeelding ]
Zusje
[ afbeelding ]
Hoofdhorrortulp
[ afbeelding ]
Ik steek er geen vinger in!
Gelukkig zijn er ook lieflijke bloeiertjes.
[ afbeelding ]
Maarts viooltje
[ afbeelding ]
Hondstong (denk ik)
[ afbeelding ]
De bloedrode brem
[ afbeelding ]
Judaspenning
Welk tuincentrum is dat?quote:Op vrijdag 22 april 2022 13:18 schreef bleiblei het volgende:
Ik koop planten bij een kwekerij in de buurt. Of als ze het daar niet hebben, bij een tuincentrump die planten & bomen inkoopt bij allerlei regionale kwekerijen. Die hebben ook een vrij grote webshop trouwens. Dus dik kans dat je daar ooit besteld hebt.
https://www.tuinplantenwinkel.nl/quote:Op vrijdag 22 april 2022 13:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Welk tuincentrum is dat?
En weet je van die kwekerij ook dat die planten bijv. zonder kunstmest opkweekt of maakt dat je niet uit?
Ik wou van de week bijv. blauwe regen kopen. Ik heb begrepen dat je het beste een blauwe regen kunt kopen op het moment dat-ie bloeit zodat je zeker weet dat je geen exemplaar hebt dat nooit zal bloeien. En werkelijk het enige wat ik kon bedenken was om naar de Intratuin te gaan. Dat staat me tegen omdat je er steevast opgefokte planten ziet, de plofkippen van het plantenrijk, die niet per se zullen gedijen in je tuin. Om nog maar te zwijgen over de staat van de heesters die ze verkopen... Er zit nog een ander tuincentrum in de buurt, een soort knullige variant van de Intratuin. Da's helemaal doffe ellende.quote:Op vrijdag 22 april 2022 13:17 schreef Vanyel het volgende:
De laatste keer dat ik iets kocht waren het de vijgen van de kweker in de buurt, waarvan de wortels zo zielig waren.
Voor online weiger ik altijd iets te kopen bij zaken waar ze zeggen dat je een kluit (of erger, juten zak, draad etc) niet mag beroeren, door de garden professors. Gevolg is dat ik nog nooit iets gekocht hebWordt lastig als ik dit najaar voor fruitbomen ga.
Buurman regelde een tijd geleden een kale-wortel-beukenhaagje. Die heb ik allemaal nog staan soppen en bijknippen. Als er 4 in de 10 meter haag waren die niet te diep hadden gestaan, is het veel.
Dus ik koop zaad voor de moestuin en was heel blij met de seringstekken van mijn ouders
Ah, daar heb ik al vaker besteld en daar ben ik best tevreden over. De planten barsten niet uit hun potjes en komen niet kurkdroog aan.quote:Op vrijdag 22 april 2022 13:27 schreef bleiblei het volgende:
[..]
https://www.tuinplantenwinkel.nl/
En eerlijk gezegd, weet ik niet of ze kunstmest gebruiken. In de heesters sowieso wel, maar de p9 potjes geen idee. Al lijkt mij van wel. Maar ik bedenk mij ineens dat ik ook niet weet of ze met gif spuiten. Dus dat ga ik volgende keer eens vragen als ik er ben.
Mja, die link is dus van dat tuincentrumpje. Maar die hebben dus echt alleen planten. En geen decoratieve vlinders, bbq's en vijverdecoratiequote:Op vrijdag 22 april 2022 13:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ah, daar heb ik al vaker besteld en daar ben ik best tevreden over. De planten barsten niet uit hun potjes en komen niet kurkdroog aan.
Jammer dat de kwekerij veel te ver weg zit.
Goeie, daar ga ik eens achteraan.quote:Op vrijdag 22 april 2022 13:37 schreef bleiblei het volgende:
Maar net als bij mijn vorige tips, probeer te achterhalen waar de hoveniers uit de regio hun planten inkopen. Dat zijn de adressen waar je moet zijn. Want hoveniers geven doorgaans 1 jaar garantie op hun planten, dus die willen niet te veel betalen maar hun klanten ook niet afschepen met zooi.
Ja en nee. Mijn (karige want slechts 1 soort boom) ervaring met kale wortel was dus dat die wortel steeds wel kaal was, maar de plant ondertussen al die tijd ook tot 10, 15 cm boven de wortelaanzet in de grond had gestaan. En dat vind ik gewoon stomquote:Op vrijdag 22 april 2022 15:27 schreef sigme het volgende:
@:Vanyel : fruitbomen koop je doorgaans (en het beste) met kale wortel. Dus dat zou geen probleem moeten zijn dan toch?
Hangt er vanaf wat voor grasmaaier. Zit en benzinemaaier zou door een brommer monteur gedaan kunnen worden.quote:Op vrijdag 22 april 2022 17:51 schreef Claudia_x het volgende:
Waar zou je een grasmaaier kunnen laten repareren?
Waar je ze ook kunt kopen?quote:Op vrijdag 22 april 2022 17:51 schreef Claudia_x het volgende:
Bij een lokale winkel die tuinmachines verkoopt. Weet de buurman er niet eentje?quote:Op vrijdag 22 april 2022 17:51 schreef Claudia_x het volgende:
Eens per jaar hebben ze bij ons zo'n fruit- en groentemarkt in de buurt voor fruitplanten. Maar in woon dan ook in de fruitregio van Nederland waar van oudsherveel geteelt werd en nu nogquote:Op vrijdag 22 april 2022 13:17 schreef Vanyel het volgende:
De laatste keer dat ik iets kocht waren het de vijgen van de kweker in de buurt, waarvan de wortels zo zielig waren.
Voor online weiger ik altijd iets te kopen bij zaken waar ze zeggen dat je een kluit (of erger, juten zak, draad etc) niet mag beroeren, door de garden professors. Gevolg is dat ik nog nooit iets gekocht hebWordt lastig als ik dit najaar voor fruitbomen ga.
Klimop natuurlijk.quote:Op vrijdag 22 april 2022 20:27 schreef Puala het volgende:
En volgende week gaan we nieuwe plantjes shoppenIemand nog tips voor planten die over een verhoogde borderrand groeien in de schaduw?
Wat leuk! Is er een manier om dat soort initiatieven in de gaten te houden? Ik vind stalletjes aan de weg ook een sympathiek concept, maar je moet er maar net van weten.quote:Op zaterdag 23 april 2022 07:31 schreef June. het volgende:
[..]
Eens per jaar hebben ze bij ons zo'n fruit- en groentemarkt in de buurt voor fruitplanten. Maar in woon dan ook in de fruitregio van Nederland waar van oudsherveel geteelt werd en nu nogIn de buurt woont een echtpaar die hobbymatig 1.200 m² aan vruchten in de tuin heeft staan. Op die markt verkopen ze stekjes en planten die ze wegdoen voor andere "experimenten".
Ja, dat ook natuurlijk. Ik woon in de buurt van veel fruittelers, dus dan zal dat ook wel gangbaarder zijn.quote:Op zaterdag 23 april 2022 07:49 schreef Vanyel het volgende:
En ze moeten maar in je buurt staan. Ik heb hier nog nooit iets anders gezien dan fruit en eieren.
Gewoon speenkruid kwam ik gisteren in het bos tegen.quote:Op vrijdag 22 april 2022 20:27 schreef Puala het volgende:
Vandaag Oma geholpen met haar tuintje, dat lukt op haar leeftijd niet meer zo goed. Ze heeft afscheid genomen van planten die ze niet mooi vond of te veel onderhoud vroegen. Inmiddels staan die hier te shinen in de tuin en hebben ze een plons water gehad. Hopelijk slaan ze aan![]()
En volgende week gaan we nieuwe plantjes shoppenIemand nog tips voor planten die over een verhoogde borderrand groeien in de schaduw?
Die bovenste is Liriope Muscari. En zo te zien (door de vele bloemen) een Moneymakerquote:Op zaterdag 23 april 2022 09:55 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Ik ben vergeten wat dit is, maar het is fraai.
[ afbeelding ]
En de helleborus bloeit en bloeit en bloeit maar door![]()
[ afbeelding ]
De rododendron heeft ook weer plannen.
[ afbeelding ]
Ik heb een stuk van de vaste korenbloem uitgestoken, gescheurd, en her en der weer geplant. Hier vijf op een rijtje.
Paarse dovenetel popt hier ook overal op. Gele zogen wij vroeger nog wel eens op, zou dat ook met paarse kunnen? Ze zien er niet zo uitquote:Op zaterdag 23 april 2022 08:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Gewoon speenkruid kwam ik gisteren in het bos tegen.
[ afbeelding ]
Ik zie hier ook veel paarse dovenetel op schaduwplekken
[ afbeelding ]
Zelf heb ik gele dovenetel, gekocht bij een plaatselijk stalletje vorig jaar en leuk aangeslagen dit jaar
[ afbeelding ]
Ik had er nooit van gehoord, maar volgens deze link zijn de bloemen van alle dovenetels eetbaar. En kun je er thee van zetten en zijn de (jonge) blaadjes eetbaar. Dus behalve mooi, ook nog nuttig.quote:Op zaterdag 23 april 2022 10:43 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Paarse dovenetel popt hier ook overal op. Gele zogen wij vroeger nog wel eens op, zou dat ook met paarse kunnen? Ze zien er niet zo uit
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Al één rood bloempje van Geum. Guttegut.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ga ik de bruine varens terug knippen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Varens, die een 20 m verderop opkomen op de oorspronkelijke plek.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 7% gewijzigd door AnneX op 23-04-2022 14:57:07 ]![]()
Gezien de plaats, móet dit gras Allium worden.
Deze papaver wil wel:
Ertussenin zie je de scherpe “zwaardvormige” puntbladeren van Lucifer, Crocosmia, tevoorschijn komen. Die hebben nog 40 cm te gaan.
Ook de tuinhulp gevraagd om samen wat te ruimen in de voortuin.
Na al die (tien?) jaren is de franseboomschors op de paden hier en daar goed vergaan en ontstaan pollen gras.
Gelukkig kan ik mij weer verheugen op de akelei, hoog en laag, oud en nieuw.![]()
Ook bloeiende rozemarijnquote:Op zaterdag 23 april 2022 14:36 schreef AnneX het volgende:
Buurvrouw heeft bloeiende rozemarijn staan:
En bloeiende boerenkool
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
quote:Op zaterdag 23 april 2022 09:55 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Ik ben vergeten wat dit is, maar het is fraai.
[ afbeelding ]
En de helleborus bloeit en bloeit en bloeit maar door![]()
[ afbeelding ]
De rododendron heeft ook weer plannen.
[ afbeelding ]
Ik heb een stuk van de vaste korenbloem uitgestoken, gescheurd, en her en der weer geplant. Hier vijf op een rijtje.Volgens mij is dat een Camassia, oftewel een Prairielelie.quote:Op zaterdag 23 april 2022 10:22 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Die bovenste is Liriope Muscari. En zo te zien (door de vele bloemen) een Moneymaker.
(Denk ik)
![]()
Jep, je hebt gelijk. Liriope muscari bloeit later. Dit was mijn camassia een halve week geleden:quote:Op zaterdag 23 april 2022 16:04 schreef Twieki het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij is dat een Camassia, oftewel een Prairielelie.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Jaa, leuk voor je😉quote:Op zaterdag 23 april 2022 15:44 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ook bloeiende rozemarijn
[ afbeelding ]
En bloeiende boerenkool
[ afbeelding ]
Wrijf het er maar in.![]()
Is het inmiddels al minder aan het worden? Vis me hier ook een ongelukquote:Op zondag 20 maart 2022 10:10 schreef halfway het volgende:
Het probleem is dat de planten nog niet actief zijn, er zitten er ruim voldoende in maar die beginnen net te groeien.
De draadalg begon in Januari al.![]()
Ik heb een klein vijvertje wat meestal in de schaduw ligt. Vorig jaar vol met draadalg. Uiteindelijk heb ik krabbescheer en slakken gekocht en het lijkt er op dat er nu veel minder draadalg in zit.quote:Op zondag 24 april 2022 13:18 schreef WatMoetJeDanInvullen het volgende:
[..]
Is het inmiddels al minder aan het worden? Vis me hier ook een ongeluk![]()
Is wel minder geworden.quote:Op zondag 24 april 2022 13:18 schreef WatMoetJeDanInvullen het volgende:
[..]
Is het inmiddels al minder aan het worden? Vis me hier ook een ongelukJe hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste![]()
oke, hoop dat mijn planten het snel van me over nemenquote:Op zondag 24 april 2022 13:38 schreef Irrem het volgende:
[..]
Ik heb een klein vijvertje wat meestal in de schaduw ligt. Vorig jaar vol met draadalg. Uiteindelijk heb ik krabbescheer en slakken gekocht en het lijkt er op dat er nu veel minder draadalg in zit.Heb er een hoop zuurstofplanten in zitten, de waterpest zie ik tenminste nog. Het glanzend fonteinkruid lijkt verdwenen, maar misschien dat dit terug moet groeien. Vijver heeft ook veel schaduw.
Misschien dat slakken ook wel een idee zijn.![]()
Bij de grotere tuincentra weten ze totaal niet waar ik het over heb.Slakken?quote:Op zondag 24 april 2022 17:48 schreef WatMoetJeDanInvullen het volgende:
[..]
oke, hoop dat mijn planten het snel van me over nemenHeb er een hoop zuurstofplanten in zitten, de waterpest zie ik tenminste nog. Het glanzend fonteinkruid lijkt verdwenen, maar misschien dat dit terug moet groeien. Vijver heeft ook veel schaduw.
Misschien dat slakken ook wel een idee zijn.Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste![]()
Ik begin altijd met Google (https://www.google.com/search?q=slakken+tegen+draadalg) en skip ketens sowieso. Want als ze ergens sowieso niet verder komen dan de basiskennis die ook op de verpakking staat, is het bij een grote (vul maar in). Of je het over tuincentra, elektronicazaken of bouwmarkten hebt, altijd zelfde uitdaging.quote:Op zondag 24 april 2022 18:45 schreef halfway het volgende:
[..]
Bij de grotere tuincentra weten ze totaal niet waar ik het over heb.Slakken?
[ Bericht 2% gewijzigd door bleiblei op 24-04-2022 18:54:12 ]![]()
Ga naar een vijverspeciaalzaak.quote:Op zondag 24 april 2022 18:45 schreef halfway het volgende:
[..]
Bij de grotere tuincentra weten ze totaal niet waar ik het over heb.Slakken?![]()
Volgens mij gaat het dan om dit: https://vijvermeester.nl/poelslakken.htmlquote:Op zondag 24 april 2022 18:45 schreef halfway het volgende:
[..]
Bij de grotere tuincentra weten ze totaal niet waar ik het over heb.Slakken?![]()
Iemand tips voor een goede tuinslang? En dan bedoel ik niet zo'n krimpgeval.Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste![]()
Klopt, daar heb ik ze besteld.quote:Op zondag 24 april 2022 19:21 schreef WatMoetJeDanInvullen het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het dan om dit: https://vijvermeester.nl/poelslakken.html![]()
Wij hebben dit jaar ook fruitbomen van De Batterijen gekocht (op aanraden van Sigme en Lucky ook trouwens) die worden inderdaad met kale wortel geleverd EN ik kreeg bij levering de tip ze echt niet dieper dan net aan de wortels in de grond te planten.quote:Op vrijdag 22 april 2022 16:36 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ja en nee. Mijn (karige want slechts 1 soort boom) ervaring met kale wortel was dus dat die wortel steeds wel kaal was, maar de plant ondertussen al die tijd ook tot 10, 15 cm boven de wortelaanzet in de grond had gestaan. En dat vind ik gewoon stomDus als ik iemand vind die dat niet doet, en niet adviseert om hetzelfde te doen, koop ik liever daar.
Daar werd ik wel blij van![]()
![]()
Of zoek iemand met een aquarium, poelslakken zijn meestal een plaag. Ze komen mee met aquariumplanten en vermenigvuldigen soms explosief.quote:Op zondag 24 april 2022 19:21 schreef WatMoetJeDanInvullen het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het dan om dit: https://vijvermeester.nl/poelslakken.html![]()
Oehquote:Op maandag 25 april 2022 11:04 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Wij hebben dit jaar ook fruitbomen van De Batterijen gekocht (op aanraden van Sigme en Lucky ook trouwens) die worden inderdaad met kale wortel geleverd EN ik kreeg bij levering de tip ze echt niet dieper dan net aan de wortels in de grond te planten.
Daar werd ik wel blij van
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Had vorig jaar wat water uit de vijver inclusief wat plantjes in een glazen fles gestopt, daar zit nu ook draadalg in, maar ook slakkenquote:Op maandag 25 april 2022 11:55 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Of zoek iemand met een aquarium, poelslakken zijn meestal een plaag. Ze komen mee met aquariumplanten en vermenigvuldigen soms explosief.Dus eens kijken of ze een beetje willen groeien, dan kunnen ze verhuizen naar de vijver
![]()
Beetje visvoer erbij.quote:Op maandag 25 april 2022 13:14 schreef WatMoetJeDanInvullen het volgende:
[..]
Had vorig jaar wat water uit de vijver inclusief wat plantjes in een glazen fles gestopt, daar zit nu ook draadalg in, maar ook slakkenDus eens kijken of ze een beetje willen groeien, dan kunnen ze verhuizen naar de vijver
![]()
Wauw, mooi hoor!quote:Op zondag 24 april 2022 17:11 schreef Blues het volgende:
Nog even de Sering in de hh. (zoals jullie mss nog wel weten nam ik die mee met mijn verhuizing vanuit Utreg naar Bdaal in 2004. Toen een piepklein plantje in een pot.
Ruikt ook zo zalig
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Ik heb slakken én draadalg.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Wij hebben nagenoeg geen naaktslakken meer sinds ik 2 jaar geleden aaltjes heb gesproeid. Fijn weer hele hosta's
Shine bright like a diamond.![]()
Mocht iemand een compacte, sterke struik zoeken: Pieris Japonica 'Little Heath' doet het hier geweldig in barre omstandigheden.
Ik kijk uit naar de eerste bloei van de bulgaarse ui godenlook:
En naar de eerste bloei van m'n rode brem:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Wat heb je toch veel verschillende struikjes en planten in de tuin, Claudia!
Pfft. Er ging van alles mis met foto’s.
Nieuwe poging.
Vanmorgen zijn de paadjes ontdaan van onkruid, graspollen, hedera uitlopers.
Dat ruimt op.
De geum was ook flink overwoekerd. Nog steeds 1 rood bloempje. En twee knoppen.
De andere pollen doen weinig.
Zou het kunnen dat er voeding in de grond moet? En wat dan?
Uiteindelijk blijkt de varen - natuurlijk - uitlopers te hebben.
Vorige week:
En na opruimen van oa. zevenblad
En al dat grassige allium? bleken graspollen:
Vorige week
En nu:
En de eerste akelei in bloei:
[ Bericht 66% gewijzigd door AnneX op 25-04-2022 21:50:56 ]![]()
Verder moest ik ver terug: de boomschors is er in 2013 ingegaan en nu toch wel flink verpulverd.
Ging ik eens goochelen op prijzen en leveranciers. Poeh.
Nou ja, als het weer zó lang blijft liggen, is het een goede investering.
Oh ja, de eerste akeleiplant bloeit:
[ Bericht 39% gewijzigd door AnneX op 25-04-2022 22:08:08 ]![]()
275 exclusief de wilde planten die ik niet heb aangeplant.quote:Op maandag 25 april 2022 21:40 schreef AnneX het volgende:
Wat heb je toch veel verschillende struikjes en planten in de tuin, Claudia!En je tuin is weer wat sneller dan de mijne! Prachtig, de kleur van je akelei.quote:Pfft. Er ging van alles mis met foto’s.
Nieuwe poging.
Vanmorgen zijn de paadjes ontdaan van onkruid, graspollen, hedera uitlopers.
Dat ruimt op.
[ link | afbeelding ]
De geum was ook flink overwoekerd. Nog steeds 1 rood bloempje. En twee knoppen.
De andere pollen doen weinig.
Zou het kunnen dat er voeding in de grond moet? En wat dan?
Uiteindelijk blijkt de varen - natuurlijk - uitlopers te hebben.
Vorige week:
[ link | afbeelding ]
En na opruimen van oa. zevenblad
[ link | afbeelding ]
En al dat grassige allium? bleken graspollen:
Vorige week
[ link | afbeelding ]
En nu:
[ link | afbeelding ]
En de eerste akelei in bloei:
[ link | afbeelding ]
Hoe oud is je geum? Misschien moet je die eens splitsen voor verjonging?I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Je schiet al aardig op met de paden én terras in je tuin, zag ik.
Hoe is het met de scheenbeen blessure? Kun je al meer?
De pollen geum splitsen!
Voor die info ga ik even verder op zoek.
Haha, de akelei tweemaal gepost.😂
Edit: Onderhoud
Strooi ieder jaar wat organische mest rond de planten en heef een laag mulch om de grond vochtig te houden.
Hou de plant het eerste jaar goed vochtig zodat hij goed wortel schiet.
Snij uitgebloeide stengels af in het najaar.
Om de planten in conditie te houden kan je best om de twee jaar de planten splitsen en herplanten. Dit scheuren zorgt ook voor een mooi bloeiende plant en vormbehoud van de plant.
[ Bericht 46% gewijzigd door AnneX op 25-04-2022 22:37:06 ]![]()
Het gaat nog weken of misschien wel maanden duren voor die blessure weg is.quote:Op maandag 25 april 2022 22:31 schreef AnneX het volgende:
Je schiet al aardig op met de paden én terras in je tuin, zag ik.
Hoe is het met de scheenbeen blessure? Kun je al meer?Maar ik mag wel alles doen!
Ik vind dit een duidelijk stuk: het wie, wat en hoe van scheuren en delen. Het lijkt meer werk dan het is.quote:De pollen geum splitsen!
Voor die info ga ik even verder op zoek.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Ah, mooi! Ik heb sinds een paar maanden een Pieris Japonica in een grote pot aan de straat, waar het heel bar is. Wind, luchtvervuiling en volle zon. De meneer op de plantjesmarkt raadde me deze aan. Het is een Cupido, en hij ziet er ondanks een maand regen, een maand geen regen en 2 of 3 stormen nog steeds goed uit en hij bloeit dapper. Maar ik maak me wel een beetje zorgen over de zomer.quote:Op maandag 25 april 2022 18:27 schreef Claudia_x het volgende:
Mocht iemand een compacte, sterke struik zoeken: Pieris Japonica 'Little Heath' doet het hier geweldig in barre omstandigheden.
[ afbeelding ]Zo prachtig, de akelei!quote:Op maandag 25 april 2022 21:54 schreef AnneX het volgende:
Oh ja, de eerste akeleiplant bloeit:
[ link | afbeelding ]Vervelend van je blessure... en dank voor de link!quote:Op maandag 25 april 2022 22:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het gaat nog weken of misschien wel maanden duren voor die blessure weg is.Maar ik mag wel alles doen!
[..]
Ik vind dit een duidelijk stuk: het wie, wat en hoe van scheuren en delen. Het lijkt meer werk dan het is.![]()
Ik heb al een tijdje de amelanchier lamarckii op mijn verlanglijstje staan, maar ik vind deze best wel duur. Vanmorgen naar een klein lokaal tuincentrum geweest en daar hadden ze een model staan van een 150 hoog, 3 stammen voor 20 euro![]()
![]()
![]()
Dus die staat nu te shinen in mijn tuin![]()
![]()
Woekeraars: rode wederik & aardpeer. Ik probeer ze elk jaar weer wat terug in hun hok te duwen en we houden een redelijk evenwicht.
De bonte hosta, en nog een paar gele tulpen die altijd bloeien als de paardenbloemen ook net uitbundig beginnen, dus ze worden zelden opgemerkt.
Een of ander klokje dat uit een bollenpakket kwam met zonder veel nadere aanduiding.
De wilde wingerd maakt zich op voor een nieuw seizoen.
Maagdenpalm in de zon.
En de kwetsbare kasplantjes die in de winter in de muurkas staan zijn naar buiten, de muurkas is nu gevuld met warme-aanbidders.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt![]()
Ben net even in de tuin bezig geweest en zag een plant helemaal vol met bruin/zwarte beestjes. Vast een soort bladluis. Nu heb ik 'm uit paniek helemaal gesnoeid tot drie cm boven de grond. Alle takken met bladluis zitten in de kliko...
M'n appelboompjes hebben ook weer veel groene bladluis.
Hoe ga ik dit tegen? Ik kan wel een fles pokon anti insect gaan kopen en sproeien maar dat is een tijdelijke oplossing. Ik heb lavendel in de tuin maar dat helpt niet genoeg blijkbaar. Lieveheersbeestjes komen nauwelijks, heb er twee gezien helaas.The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list![]()
Lieveheersbeestlarfjes kopen. Werkt als een trein.quote:Op woensdag 27 april 2022 16:07 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ben net even in de tuin bezig geweest en zag een plant helemaal vol met bruin/zwarte beestjes. Vast een soort bladluis. Nu heb ik 'm uit paniek helemaal gesnoeid tot drie cm boven de grond. Alle takken met bladluis zitten in de kliko...
M'n appelboompjes hebben ook weer veel groene bladluis.
Hoe ga ik dit tegen? Ik kan wel een fles pokon anti insect gaan kopen en sproeien maar dat is een tijdelijke oplossing. Ik heb lavendel in de tuin maar dat helpt niet genoeg blijkbaar. Lieveheersbeestjes komen nauwelijks, heb er twee gezien helaas.![]()
Dit dus?quote:Op woensdag 27 april 2022 17:02 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Lieveheersbeestlarfjes kopen. Werkt als een trein.
https://www.praxis.nl/tui(...)uis-5m%C2%B2/5643622The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Denk het wel. Zelf koop ik ze altijd hier:quote:Op woensdag 27 april 2022 17:21 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Dit dus?
https://www.praxis.nl/tui(...)uis-5m%C2%B2/5643622
https://www.roodmetzwarte(...)-tegen-bladluis.html![]()
Merci.quote:Op woensdag 27 april 2022 17:35 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Denk het wel. Zelf koop ik ze altijd hier:
https://www.roodmetzwarte(...)-tegen-bladluis.htmlThe hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Ik heb vanmorgen een buddleia flower power gescoord 🥰
Ik had niet verwacht dat Ranzijn die zou hebben...
De petunia's waren in de aanbieding dus daar ook 2 van meegenomen.![]()
Over de vraag 'waar koop je plantjes': ik was zojuist bij de plantjesmarkt in de Hortus Botanicus in Haren. Reuze leuk, stuk of tien kramen van lokale (thuis)kwekerijen, wat groente en kruiden, veel sier, allemaal zeer betaalbaar. En dan met de kweker erbij, dus met advies.
Ik kocht wat voor een schaduwstuk dat ook heel droog is:
• Elvenbloem
• Wolfsmelk
• Disporopsis pernyi (lijkt op Salomonszegel, geen Nederlandse naam voor)
Voor in de zon:
• Gipskruid
• Zomeraster
• Herfstaster
• Iets waarvan ik de naam niet goed onthouden heb (kropjesbloem? zoiets maar dat net niet)
Voor de klim:
• Latyrus
Een krat vol plantjes, 16 stuks, nog geen ¤35
Via de folder van een van de kwekerijen ontdek ik dat het een ding is, de 'plantjesmarkt'. Binnenkort is er een hier in het buurdorp bij een kweker waar ik best vaak kom. Wat mij betreft een aanrader, dus zoek eens in de eigen regio of ze daar ook aan plantjesmarkten doen.ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt![]()
Oh, dat is leuk zeg! Ik ga het inderdaad hier in de buurt ook opzoeken.quote:Op zondag 1 mei 2022 18:06 schreef sigme het volgende:
Over de vraag 'waar koop je plantjes': ik was zojuist bij de plantjesmarkt in de Hortus Botanicus in Haren. Reuze leuk, stuk of tien kramen van lokale (thuis)kwekerijen, wat groente en kruiden, veel sier, allemaal zeer betaalbaar. En dan met de kweker erbij, dus met advies.
Ik kocht wat voor een schaduwstuk dat ook heel droog is:
• Elvenbloem
• Wolfsmelk
• Disporopsis pernyi (lijkt op Salomonszegel, geen Nederlandse naam voor)
Voor in de zon:
• Gipskruid
• Zomeraster
• Herfstaster
• Iets waarvan ik de naam niet goed onthouden heb (kropjesbloem? zoiets maar dat net niet)
Voor de klim:
• Latyrus
Een krat vol plantjes, 16 stuks, nog geen ¤35
[ afbeelding ]
Via de folder van een van de kwekerijen ontdek ik dat het een ding is, de 'plantjesmarkt'. Binnenkort is er een hier in het buurdorp bij een kweker waar ik best vaak kom. Wat mij betreft een aanrader, dus zoek eens in de eigen regio of ze daar ook aan plantjesmarkten doen.![]()
Ik ga ook op zoek naar een plantjesmarkt in de buurt!
Ik kom even laten zien hoe leuk deze doorgang aan het worden is. Zo was het toen ik aan het snoeien begon:
Nu:
Er kruipt allerlei klein spul door de borders nu er weer licht komt:
Brunnera:
Veldsla (niet alleen lekker maar ook decoratief):
En héél veel vogelmelk:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: