abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204147373
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven
De Hessenhof, biologische kwekerij
De tuinen van Appeltern
Diana's mooie moestuin
MijnTuin.org, een sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
Tuinmanieren, YouTubekanaal

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wildeplantzaden en bloemenweidemengsels
De Wilde, rozenkwekerij
Directplant, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van fokkers O+

@yinu heeft een fraaie winterbloeier

@miss_sly maagenpalmpjes die er dit jaar zin in lijken te hebben

@Claudia_x ziet haar koortje terug

@Blues broodboombessen

@Sorbootje is verhuisd en maakt hier een bostuin

@sigme met nieskruid

@loveli is een wilde tuin aan het temmen, met erin zelfs wilde dieren

@douche-eendje met een beloftevolle magnolia

@Dagoduck heeft een design-plantenbak (en een minibieb!)

Dat de lente van 2022 maar een mooie mag worden!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204147430
Veel last van draadalg in de vijver waterkwaliteit is goed ik blijf maar aan het uitdraaien, iemand nog tips?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_204147460
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2022 08:21 schreef halfway het volgende:
Veel last van draadalg in de vijver waterkwaliteit is goed ik blijf maar aan het uitdraaien, iemand nog tips?
Poelslakken! Ik kocht ze online in combinatie met zoetwatermosselen. Dat werkte goed.
pi_204148386
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2022 08:21 schreef halfway het volgende:
Ik heb begrepen dat draadalg goed groeit als er weinig concurrentie is van andere waterplanten die voeding uit het water opnemen. Maar hier merk ik juist dat ik draadalg best goed weg houd door de vijver regelmatig flink leeg te halen (d.w.z. door waterplanten te verwijderen). En ik heb de indruk dat ik minder last heb van draagalg sins ik waterpest en krabbescheren heb. Misschien eens wat andere zuurstofplanten introduceren?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204148436
Het probleem is dat de planten nog niet actief zijn, er zitten er ruim voldoende in maar die beginnen net te groeien.
De draadalg begon in Januari al.
pi_204149780
Leuk OP *G* Die kleuren :D

Straks na wat boodschappen ga ik me uitleven op de bloemenweidevoorpostzegel >:)
pi_204152412
Ben dus lekker bezig geweest met onze bloemenweidevoorpostzegel. Alle zakjes zaadjes en de losse zaadjes van vorig jaar die ik nog had, door elkaar én door aarde gemengd en uitgestrooid op de vochtige goed geharkte, van zand ontdane grond.
Ik heb de kleine wildplantjes gewoon laten staan. Mij stoort t niet en het is goed voor de vliegende beestjes.

Voor

Na

Laat de blommen maar kommen >:O

De bruidsbloem en de prunus die daar ook staan als vaste planten, worden ook lekker groen O+
pi_204161818
Hulde voor de OP!

Ik heb hier vorig weekend enorm gesnoeid en er staat ook alweer veel in blad en bloei, maar ik heb eigenlijk geen foto's gemaakt. Wel lekker hoor, lente!
pi_204169188
@miss_sly, ik had ineens nog een idee voor een struik op je kale stukje: een brem (cytisus pracox 'Allgold'). Bloeit rond mei, is wintergroen en kan goed tegen wind. De brem is bovendien een inheemse plant.

Een bloeiende brem is een spectaculair gezicht:

Ik vind 'em ook uitgebloeid fraai vanwege het ongewone blad. Dit was die van mij in de winter:

Ik heb er nog een, een variant met rode bloemen. Die gaat binnenkort voor het eerst bloeien. Ik zag er vorig jaar een in de buurt staan en moest en zou toen deze variant hebben.
pi_204169233
Weten jullie nog dat het vorig jaar een ongewoon jaar was vanwege de vele klaprozen? Ik meen ook dit jaar veel jong blad te hebben gezien, wat veelbelovend zou zijn. Hopelijk heb ik het goed gezien.

Zijn er bij jullie al klaprozen opgekomen?
pi_204169286
quote:
14s.gif Op zondag 20 maart 2022 06:42 schreef sigme het volgende:

[..]
Misschien heb je gelijk :Y. Maar mij lijkt het geen phacelia. Laat het uitgroeien, dan zien we het vanzelf.
Doe ik!

quote:
Edit - Oeps topic dicht. Ik moet echt éérst andere dingen doen. Als het iemand te lang duurt, ga je gang!
Anders maak ik straks een nieuwe OP.
Mooie OP. ^O^
pi_204169343
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 20:18 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Is een kornoelje een idee? Er is een met van die mooie oranje takken. Volgens mij heet-ie midwinter fire (of zoiets :D).
Leuke plant! Combineert ook goed met een roodbladige heester:

Ik heb zelf m'n brem gecombineerd met een krentenboompje en dat vind ik ook een geslaagde combinatie: de krentenboom snoei ik in boomvorm en de brem houd ik lager zodat die meer als scherm fungeert.
pi_204169629
quote:
5s.gif Op maandag 21 maart 2022 15:17 schreef Claudia_x het volgende:
Weten jullie nog dat het vorig jaar een ongewoon jaar was vanwege de vele klaprozen? Ik meen ook dit jaar veel jong blad te hebben gezien, wat veelbelovend zou zijn. Hopelijk heb ik het goed gezien.

Zijn er bij jullie al klaprozen opgekomen?
:Y
Ik heb nogal lomp met het zaad gestrooid, dus ik verwacht een paar nogal dichte stroken.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_204169651
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2022 15:58 schreef Vanyel het volgende:

[..]
:Y
Ik heb nogal lomp met het zaad gestrooid, dus ik verwacht een paar nogal dichte stroken.
Ik ga die dit jaar wat in toom houden door een deel weg te halen, want de klaprozen hebben vorig jaar zoveel licht van de toortsen weggenomen dat die klein bleven.

Toch grappig hoe elk jaar weer anders kan zijn.
  maandag 21 maart 2022 @ 16:09:41 #15
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204169748
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 15:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Leuke plant! Combineert ook goed met een roodbladige heester:

[ afbeelding ]

Ik heb zelf m'n brem gecombineerd met een krentenboompje en dat vind ik ook een geslaagde combinatie: de krentenboom snoei ik in boomvorm en de brem houd ik lager zodat die meer als scherm fungeert.
En dan nog wat Japans bloedgras erbij.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_204169804
quote:
6s.gif Op maandag 21 maart 2022 16:09 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
En dan nog wat Japans bloedgras erbij.
Dan lijkt het net een plaats delict. :+
  Moderator maandag 21 maart 2022 @ 16:15:26 #17
5428 crew  miss_sly
pi_204169823
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 15:13 schreef Claudia_x het volgende:
@:miss_sly, ik had ineens nog een idee voor een struik op je kale stukje: een brem (cytisus pracox 'Allgold'). Bloeit rond mei en is wintergroen. De brem is bovendien een inheemse plant.

Een bloeiende brem is een spectaculair gezicht:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik vind 'em ook uitgebloeid fraai vanwege het ongewone blad. Dit was die van mij in de winter:
[ afbeelding ]

Ik heb er nog een, een variant met rode bloemen. Die gaat binnenkort voor het eerst bloeien. Ik zag er vorig jaar een in de buurt staan en moest en zou toen deze variant hebben.
O, dat is inderdaad ook een goed idee.

Ik was toevallig net bezig om wat bij elkaar te zoeken voor mijn border. Hij loopt nog een beetje door richting het bosplantsoen, dus er kan best wat in.

Ik denk dat ik een combinatie ga doen van een witte kornoelje en een brem als grote struiken.

Als bodembedekker o.a. Zweedse kornoelje:

Ik ga kijken of ik Engels gras - armeria kan krijgen:

Daar wil ik dan ook nog graag iets bij wat met een beetje hoge bloemen bloeit, maar dat heb ik nog niet naar tevredenheid kunnen vinden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204170293
Onze bloemenweide begint ook in vorm te schieten. De eerste bollen komen uit (iets te laat in het najaar geplant, denk ik).

pi_204170349
@miss_sly, als het een droge standplaats is, dan vind ik zelf het stekelnootje heel aardig als lage plant. Het rood van de kornoelje komt erin terug. Plaatje van het internet:

Misschien ook nog een siergras toevoegen? Het is fraai om iets te hebben wat met de wind meebeweegt en het licht vangt.

Ik heb zelf vooral hoog bloeiende planten die graag nat staan: koninginnekruid, heemst, kattenstaart. Planten die droger staan zijn verbena bonariensis (heb je al), rudbeckia, echinacea en knolspirea.

Knolspirea (er is ook een variant die graag nat staat, leuk voor je wadi):

Rudbeckia:

Echinacea:

Als de bodem enigszins vochthoudend is, dan is de telekia een mogelijkheid, een imposante bloeier die uitgebloeid ook nog fraai is. Dit was die van mij vorig jaar:

En thalictrum, al zou ik die niet in de volle wind zetten:

Hoe hoog is hoog genoeg? Vingerhoedskruid wordt bijv. best hoog:

Met veel van die hoge bloeiers heb je wel het risico dat je ze op den duur moet gaan stutten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 21-03-2022 16:59:07 ]
pi_204170439
Vergeet ik de grote kaardebol gewoon. Ik heb er een paar honderd voor je, @miss_sly . :Y)

pi_204171930
Hier bloeit dus al veel! Overal narcissen, blauwe druifjes, en wat blauwe anemoontjes. En de forsythia's!

En dit. Geen idee wat het is, volgens mij een of andere prunus, het zat in een pot die ik van iemand kreeg als een zielig stokje. Vorig jaar is het een beetje gegroeid en kreeg het bladeren. Dit jaar ineens dit! (moeilijk een scherpe foto te maken met die zon O+ )

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 8% gewijzigd door yinu op 21-03-2022 19:28:43 ]
pi_204172836
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 19:21 schreef yinu het volgende:
Hier bloeit dus al veel! Overal narcissen, blauwe druifjes, en wat blauwe anemoontjes. En de forsythia's!

[ afbeelding ]

En dit. Geen idee wat het is, volgens mij een of andere prunus, het zat in een pot die ik van iemand kreeg als een zielig stokje. Vorig jaar is het een beetje gegroeid en kreeg het bladeren. Dit jaar ineens dit! (moeilijk een scherpe foto te maken met die zon O+ )

[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je laatste opmerking. _O-

Heeft je vlier nog geen blad?
pi_204173682
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 20:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je laatste opmerking. _O-

Heeft je vlier nog geen blad?
Ja, het is dat kleine plukje groen links achter de forsythia's, rechts van het fietsmandje. Het is een stekje dat ik jaren geleden van iemand heb gekregen en dat eigenlijk altijd heel zielig is gebleven. Hij krijgt wel blad, maar ook altijd heel veel luis en nooit bloemen. Ik kijk het nu nog één lente aan, en anders gaat hij eruit en neem ik zo'n leuke peterselievlier.
  Moderator donderdag 24 maart 2022 @ 13:13:44 #24
5428 crew  miss_sly
pi_204203274
Ik heb even een vraag voor mijn moeder: ze is op zoek naar een frangipane en een jacaranda. Ze moeten dan in pot en komen in een heel beschutte tuin op het zuiden. In de winter kunnen ze naar binnen. Ze hoeven (mogen) dus niet te groot zijn.

De vraag is waar je die kan kopen. Aangezien ze vlakbij Eindhoven woont, vroeg ik me af of er iemand is hier die een tip heeft voor een kweker die deze twee verkoopt in Eindhoven of omgeving.
pi_204204497
quote:
7s.gif Op donderdag 24 maart 2022 13:13 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb even een vraag voor mijn moeder: ze is op zoek naar een frangipane en een jacaranda. Ze moeten dan in pot en komen in een heel beschutte tuin op het zuiden. In de winter kunnen ze naar binnen. Ze hoeven (mogen) dus niet te groot zijn.

De vraag is waar je die kan kopen. Aangezien ze vlakbij Eindhoven woont, vroeg ik me af of er iemand is hier die een tip heeft voor een kweker die deze twee verkoopt in Eindhoven of omgeving.
Je bent net te laat, want de laatste jacaranda van m'n buurman is doodgedaan. Hij nam ze mee uit Spanje, waar hij een huisje heeft. Moet het specifiek een jacaranda zijn? Ik heb nu een mimosa en daar is makkelijker aan te komen. @Sorbootje, had jij er niet ook een in de tuin van je vorige woning?

De frangipani is online wel te krijgen, bijvoorbeeld bij bakker.com.
  Moderator donderdag 24 maart 2022 @ 15:20:43 #26
5428 crew  miss_sly
pi_204204538
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 15:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je bent net te laat, want de laatste jacaranda van m'n buurman is doodgedaan. Hij nam ze mee uit Spanje, waar hij een huisje heeft. Moet het specifiek een jacaranda zijn? Ik heb nu een mimosa en daar is makkelijker aan te komen. @:sorbootje, had jij er niet ook een in de tuin van je vorige woning?

De frangipani is online wel te krijgen, bijvoorbeeld bij bakker.com.
Bakker had ik inderdaad ook gevonden. Ze wil het eigenlijk liever niet online bestellen, maar ophalen, dus vandaar ook dat ik bij voorkeur iets zoek in de buurt van Eindhoven. Als dat nou echt niet gaat, zal ik met haar eens naar Bakker kijken.

Dat zijn laatste jacaranda net is doodgegaan is op zichzelf niet echt een reclame :+
pi_204204573
quote:
7s.gif Op donderdag 24 maart 2022 15:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Bakker had ik inderdaad ook gevonden. Ze wil het eigenlijk liever niet online bestellen, maar ophalen, dus vandaar ook dat ik bij voorkeur iets zoek in de buurt van Eindhoven. Als dat nou echt niet gaat, zal ik met haar eens naar Bakker kijken.

Dat zijn laatste jacaranda net is doodgegaan is op zichzelf niet echt een reclame :+
Hij had er een paar die hij binnen liet overwinteren en dat ging goed. Eén heeft hij een winter buiten laten staan, op het zuiden maar wel onbeschut. Die ging meteen dood. De andere heeft afgelopen winter bij mij in de kas gestaan. Hoewel het er niet of nauwelijks onder nul graden is geweest, is de jacaranda toch doodgegaan. Misschien stond-ie ondanks flink ophogen te nat. Het is een mooie maar heel kwetsbare plant.
  Moderator donderdag 24 maart 2022 @ 15:27:56 #28
5428 crew  miss_sly
pi_204204594
Ik ben zelf met een beplantingsplan bezig geweest voor het stukje border.

Het plan is als volgt:
- twee klimplanten tegen de schutting, een clematis apple blossom en een akebia quinata
- een witte kornoelje
- een gele brem

Voor de vaste planten heb ik wat opties uitgekozen, ik vraag dan aan de kweker wat hij op korte termijn kan leveren.
Stekelnootje en zweedse kornoelje als bodembedekker en longkruid als lage bloeier. Hiervan bloeit van alles van maart tot juli ongeveer.
Dan heemst, kattenstaart, telekia en akelei als verschillende bloeiers die bloeien van mei tot en met september.

Het varieert in hoogtes van 20 tot 200 cm, dus dat varieert behoorlijk.

Eventueel nog aanvullen met wat voorjaarsbollen.

Vanwege de afstand tussen de witte kornoelje en de brem zit ik te denken aan een goudiep in zuilvorm ertussen voor een beetje hoogte.

pi_204204649
Ik kwam deze voorjaarsbol even tippen, een chinodoxa of sneeuwroem. Eind vorig jaar geplant en een groot succes. Het is een kleine maar opvallende bloeier.

En m'n gele hoekje ligt er mooi bij: narcissen, speenkruid en een van de twee forsythia's.

Moderator donderdag 24 maart 2022 @ 15:36:05 #30
5428 crew  miss_sly
pi_204204678
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 15:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hij had er een paar die hij binnen liet overwinteren en dat ging goed. Eén heeft hij een winter buiten laten staan, op het zuiden maar wel onbeschut. Die ging meteen dood. De andere heeft afgelopen winter bij mij in de kas gestaan. Hoewel het er niet of nauwelijks onder nul graden is geweest, is de jacaranda toch doodgegaan. Misschien stond-ie ondanks flink ophogen te nat. Het is een mooie maar heel kwetsbare plant.
Heel kwetsbaar inderdaad, maar kan wel tot -5 aan, heb ik gelezen.
Frangipani mag niet kouder dan 10 graden, dus die moet al vroeg naar binnen.

Frangipani kan op zichzelf sowieso als kamerplant. Daar overweeg ik hem zelf nog voor, want hij bloeit echt prachtig O+
  Moderator donderdag 24 maart 2022 @ 17:31:31 #31
5428 crew  miss_sly
pi_204205735
Ik heb dit jaar nog helemaal geen heermoes gezien. Betekent dat dat ik een succesvolle strijd heb geleverd, of is het er nog te vroeg voor? :+

Ik kom wel zowel voor als achter heel veel can dit tegen:

Kan iemand dit determineren? Ik vind het blad op zichzelf wel sierwaarde hebben, maar geen idee of het een woekerend iets wordt dat ik moet verwijderen voor het te laat is.
pi_204208577
Dit ziet eruit als klassieke paardenbloemen. Als je ze in bloei laat komen zijn de hommels en bijen heel blij.

Hier een (vond ik) leuk fragmentje uit Vroege Vogels over het determineren van verschillende soorten paardenbloemen.

Misschien is je bodem minder arm geworden en is daarom de heermoes minder aanwezig? Voorzover ik weet groeit paardenbloem ook op arme grond maar minder 'arm' dan heermoes. Paardenbloem kan met minder calcium maar heeft meer fosfor (??) nodig? Ofzoiets.

Ik heb ook veel paardenbloemen. Ik haal rondom de planten die ik zelf geplant heb wel wat weg, maar verder laat ik ze even staan. Ze zijn meestal makkelijk te verwijderen als je ze niet meer wilt en ik vind die vrolijke gele bolletjes in deze tijd heel fijn. Hier zijn veel 'nette tuiniers' heel erg tegen, geloof ik, maar ik vind het prachtig, die planten die lekker hun eigen plan trekken.
  Moderator donderdag 24 maart 2022 @ 21:25:02 #33
5428 crew  miss_sly
pi_204209237

Ik heb het idee dat de bladeren van de paardenbloem veel strakker en puntiger zijn, en dat mijn blaadjes veel ronder zijn. Maar ik hou het even in de gaten.

Ik hoop dat heermoes wegblijft, want dan betekent dat inderdaad dat ik er toch al een beetje in geslaagd ben de grond minder arm te maken. Toch fijn als dat inderdaad zo blijkt te zijn.
  Vis een optie? donderdag 24 maart 2022 @ 21:36:38 #34
70532 loveli
N
pi_204209447
Geen idee hoe het heet, volgens mij herken ik de plant en is het iets met blauwe bloemen.

Of het staat hier naast iets met blauwe bloemen en ben ik aan het klok/klepelen.
crap in = crap out
pi_204209847
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 17:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb dit jaar nog helemaal geen heermoes gezien. Betekent dat dat ik een succesvolle strijd heb geleverd, of is het er nog te vroeg voor? :+
Helaas, het is nog erg vroeg. Ik heb nog vrijwel geen heermoes gespot - dat komt wel.
pi_204209857
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 21:25 schreef miss_sly het volgende:
[ afbeelding ]

Ik heb het idee dat de bladeren van de paardenbloem veel strakker en puntiger zijn, en dat mijn blaadjes veel ronder zijn. Maar ik hou het even in de gaten.
Kijk anders even naar de wortels. Een paardenbloem heeft een penwortel.

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 24-03-2022 22:26:29 ]
pi_204210092
Ik zag vandaag mijn eerste heermoes.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_204210187
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2022 22:19 schreef Vanyel het volgende:
Ik zag vandaag mijn eerste heermoes.
*Vind ik niet leuk*
pi_204210360
Het was in de kas, helpt dat?
pi_204210815
Het kan nogal variëren, geloof ik...

Inderdaad even naar de wortel kijken, of kijken of er van dat witte melksap uitkomt. Of wachten op de bloemen ;)
pi_204210817
dubbel
pi_204210904
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 23:09 schreef yinu het volgende:
Het kan nogal variëren, geloof ik...

[ afbeelding ]

Inderdaad even naar de wortel kijken, of kijken of er van dat witte melksap uitkomt. Of wachten op de bloemen ;)
Of even op foto's van vorig jaar terugkijken wat er op die plek zoal groeide.
pi_204210941
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2022 22:35 schreef Vanyel het volgende:
Het was in de kas, helpt dat?
Ik heb de eerste haagwinde in de kas aangetroffen.
  Spellchecker donderdag 24 maart 2022 @ 23:28:34 #44
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_204210998
quote:

[ afbeelding ]

Kan iemand dit determineren? Ik vind het blad op zichzelf wel sierwaarde hebben, maar geen idee of het een woekerend iets wordt dat ik moet verwijderen voor het te laat is.
Ik twijfel tussen Jacobskruiskruid en Stinkende Gouwe .....
pi_204211074
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 23:28 schreef maily het volgende:

[..]
Ik twijfel tussen Jacobskruiskruid en Stinkende Gouwe .....
Mijn determinatie-app zegt Stinkende gouwe, maar ik heb veel plaatjes op het internet gezien die niet echt lijken.
pi_204211200
Als het Stinkende Gouwe is, is het melksap oranjegeel. Zou ook kunnen. Jacobskruiskruid heeft dacht ik meer geveerd blad, maar die herken ik pas als 'ie omhoogschiet.
pi_204211326
Blijkbaar kun je hier gewenste stekken laten uitsteken!?
Een dagje op excursie naar de N.O.-polder https://www.destekkentuin.nl/

Verder zie ik de voortuin - ondanks flink rooien vorig jaar - weer heel veel pollen VGM.
De mooie witte tulpen staan al zeker 15 cm. hoog met groen blad.
De dubbele narcissen staan te bloeien. En vele verwilderde blauwe druifjes uit Bluesdale.
In het weekend allemaal eens beter bekijken.

Oh, en de eerste paardebloem. Misschien moet ik het maar mooi gaan vinden.
pi_204211784
quote:
9s.gif Op donderdag 24 maart 2022 23:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb de eerste haagwinde in de kas aangetroffen.
Ook altijd een feest.
Die zie ik hier zelden meer in de moestuin, terwijl ie best wat voorkwam. Er is dus hoop :Y
  Moderator vrijdag 25 maart 2022 @ 08:47:18 #49
5428 crew  miss_sly
pi_204212623
Het lijkt me geen Stinkende Gouwe of Jacobskruid. En als ik naar het blad kijk, ook geen Paardenbloem.

Vers uit de tuin. Ik dacht even ook aan klaproos, want ik herinnerde me dat op de plekken waar ik dit vind vorig jaar veel klaprozen stonden, maar dat vind ik ook niet echt lijken.
pi_204212784
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 06:07 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ook altijd een feest.
Die zie ik hier zelden meer in de moestuin, terwijl ie best wat voorkwam. Er is dus hoop :Y
Karton? O-)
pi_204212828
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 08:47 schreef miss_sly het volgende:
Het lijkt me geen Stinkende Gouwe of Jacobskruid. En als ik naar het blad kijk, ook geen Paardenbloem.

[ afbeelding ]

Vers uit de tuin. Ik dacht even ook aan klaproos, want ik herinnerde me dat op de plekken waar ik dit vind vorig jaar veel klaprozen stonden, maar dat vind ik ook niet echt lijken.
Bij mij heeft klaproos ander blad, veel smaller. Maar Stinkende gouwe zit in de papaverfamilie, dus het zou best iets uit die hoek kunnen zijn. Ik zou het laten staan en kijken wat het gaat doen. Ik vermoed dat je er gauw achter zult komen (rond mei).
  Moderator vrijdag 25 maart 2022 @ 09:38:27 #52
5428 crew  miss_sly
pi_204213021
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 09:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Bij mij heeft klaproos ander blad, veel smaller. Maar Stinkende gouwe zit in de papaverfamilie, dus het zou best iets uit die hoek kunnen zijn. Ik zou het laten staan en kijken wat het gaat doen. Ik vermoed dat je er gauw achter zult komen (rond mei).
Dat was ik inderdaad van plan. Niet alles, want het staat ook op plekker waar het weg moet, maar ik laat wel een en ander staan.
  Moderator vrijdag 25 maart 2022 @ 09:40:30 #53
5428 crew  miss_sly
pi_204213046
Overigens heb ik een paar planten die echt enorm geleden hebben van de elkaar opvolgende stormen: twee van de drie nieuwe bambo planten en de hedera. Ze staan allemaal aan dezelfde kant bij/tegen de schutting. Ik dacht dat een hedera wel sterk genoeg zou zijn om daar toch behoorlijk te kunnen groeien, maar hij ziet er maar armetierig uit en veel groei zit er niet in. De bamboe is bruin ipv groen. De rest van de tuin lijkt er redelijk doorheen gekomen te zijn, gelukkig.
pi_204213162
Bij mij ziet de bamboe er nu ook niet fraai uit, maar ik denk dat dat nog goedkomt. En een vorig jaar aangeplante clematis is doodgegaan. Vooral jonge planten zijn kwetsbaar.
pi_204213184
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 09:49 schreef Claudia_x het volgende:
Bij mij ziet de bamboe er nu ook niet fraai uit, maar ik denk dat dat nog goedkomt. En een vorig jaar aangeplante clematis is doodgegaan. Vooral jonge planten zijn kwetsbaar.
Is dat van de clematis al zeker? Hier zijn er waarvan de uitlopers dood zijn, maar dan piept er toch ineens wat uit de grond :)
pi_204213210
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 09:51 schreef Puala het volgende:

[..]
Is dat van de clematis al zeker? Hier zijn er waarvan de uitlopers dood zijn, maar dan piept er toch ineens wat uit de grond :)
Ik ben vrij zeker, maar ik laat 'em staan omdat ik ook de ervaring heb dat er ineens nog iets uit de grond kan komen.

Jammer, want het was de wintergroene armandii apple blossom waar ik zo naar uitkeek. Ik weet niet of ik 'em ga vervangen, want ik kan kwetsbare planten niet in m'n tuin gebruiken. De schijnaugurk heeft het stormachtige weer wel uitstekend doorstaan.
pi_204214055
Hier zijn de tulpen mooi opgekomen in de bakken op het terras. Ik word nog blijer van het felle rood dan ik dacht, dus felgekleurde bloemen komen zeker in het plan voor de rest van de tuin.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tuindier op 25-03-2022 11:27:33 ]
  Moderator vrijdag 25 maart 2022 @ 11:45:28 #58
5428 crew  miss_sly
pi_204214329
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 09:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik ben vrij zeker, maar ik laat 'em staan omdat ik ook de ervaring heb dat er ineens nog iets uit de grond kan komen.

Jammer, want het was de wintergroene armandii apple blossom waar ik zo naar uitkeek. Ik weet niet of ik 'em ga vervangen, want ik kan kwetsbare planten niet in m'n tuin gebruiken. De schijnaugurk heeft het stormachtige weer wel uitstekend doorstaan.
Beide heb ik nu gepland in het plan voor de border die ik ga aanplanten. Goed te lezen dat de schijnaugurk het goed heeft doorstaan.

Overigens zijn er nu plannen voor de nieuwbouwwijk bij ons schuin tegenover, en ik denk dat dat ook gaat betekenen dat wij een heel stuk minder wind gaan vangen. Wel pas over 3 jaar ofzo, dus voorlopig heb ik nog sterke planten nodig :P
pi_204214642
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 11:21 schreef Tuindier het volgende:
Hier zijn de tulpen mooi opgekomen in de bakken op het terras. Ik word nog blijer van het felle rood dan ik dacht, dus felgekleurde bloemen komen zeker in het plan voor de rest van de tuin.

[ afbeelding ]
*;
pi_204214788
En crosspost:

Hier staat de kas! We hebben de afgelopen weken in heel rustig tempo er aan gewerkt, maar nu is ie compleet O+ .
SPOILER
Ja, met karton. Dat was al het plan, dus nu maar even gedaan. Ik ga wel nog even goed lezen op de eerder genoemde link of het kwaad kan op zo'n oppervlak.
pi_204214894
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 09:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Karton? O-)
:D :N
Noeste arbeid. Gewoon weg blijven halen tot het weg bleef.
pi_204214909
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 11:21 schreef Tuindier het volgende:

[ afbeelding ]
:o
Ik heb net knoppen in de vroegste. Maar de narcissen hebben wel (een paar) bloemen.
pi_204215066
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 12:33 schreef Vanyel het volgende:

[..]
:o
Ik heb net knoppen in de vroegste. Maar de narcissen hebben wel (een paar) bloemen.
Ze staan tegen een vrij warme muur, ik denk dat dat heel veel heeft geholpen.
pi_204215234
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 12:32 schreef Vanyel het volgende:

[..]
:D :N
Noeste arbeid. Gewoon weg blijven halen tot het weg bleef.
Ik heb in de kas op verschillende plekken verschillende methoden toegepast:
- boomschors
- houtsnippers
- karton
- met de hand weghalen

De eerste drie hebben goed gewerkt, niet perfect maar wel naar tevredenheid. Op de plekken waar ik met de hand weghaal, komt het onkruid toch telkens weer terug.

Als ik de garden professors goed begrijp, dan vinden ze dat je alleen verse houtsnippers moet gebruiken en geen schors. Hoe kom jij daaraan?
pi_204215264
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 12:48 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ze staan tegen een vrij warme muur, ik denk dat dat heel veel heeft geholpen.
Ik zag vandaag de eerste tulp buiten bloeien bij mij. Ik zal er straks even een foto van maken. Het zijn koraalrode, laagblijvende tulpen. Ik houd erg van de kleur.
pi_204215636
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 12:19 schreef Tuindier het volgende:
En crosspost:

Hier staat de kas! We hebben de afgelopen weken in heel rustig tempo er aan gewerkt, maar nu is ie compleet O+ .
SPOILER
Ja, met karton. Dat was al het plan, dus nu maar even gedaan. Ik ga wel nog even goed lezen op de eerder genoemde link of het kwaad kan op zo'n oppervlak.
Wauw, mooi hoor! Een stuk luxer dan mijn oude ding.

En wat loopt je glansmispel mooi uit. O+
pi_204215968
@miss_sly Nee ik denk nu ook geen paardenbloem meer. Maar inderdaad, gewoon kijken wat het wordt! Ik ben benieuwd.

@Claudia_x Clematissen hebben bij mij ook nog wel eens de neiging om zich dood voor te doen en dan opeens toch weer een wonderbare wederopstanding te beleven. Ik ben er nu 1 'kwijt' die ik vorig jaar had verplaatst. Maar ik heb nog stille hoop dat hij toch nog ergens opduikt.

Hier is echt alles opeens in bloei trouwens! Ik keek even naar foto's van vorig jaar, met die koude lente, en toen begon de forsythia pas op 30 maart echt in bloei te komen. Dit jaar waren de eerste bloemen er op 13 maart en op 17 maart de foto die ik laatst postte. En ook de bloeiers uit de schaduwborder waren toen wel echt 10-14 dagen later. Interessant om zo te zien!

Veel bloeiers hier, even in spoiler.
SPOILER
  vrijdag 25 maart 2022 @ 14:23:26 #68
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204215998
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 13:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
- boomschors
- houtsnippers
- karton
- met de hand weghalen

De eerste drie hebben goed gewerkt, niet perfect maar wel naar tevredenheid. Op de plekken waar ik met de hand weghaal, komt het onkruid toch telkens weer terug.

Als ik de garden professors goed begrijp, dan vinden ze dat je alleen verse houtsnippers moet gebruiken en geen schors. Hoe kom jij daaraan?
Bomensnoeiers zoeken. Die van ons moet betalen voor afvoeren van snippers. Dus toen ik zei dat ik best een lading kon gebruiken zat ik een dag later tegen 12m3 verse houtsnippers te kijken in de tuin :X .
pi_204216009
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 14:23 schreef bleiblei het volgende:

Bomensnoeiers zoeken. Die van ons moet betalen voor afvoeren van snippers. Dus toen ik zei dat ik best een lading kon gebruiken zat ik een dag later tegen 12m3 verse houtsnippers te kijken in de tuin :X .
Hoe heb jij die gevonden?
  vrijdag 25 maart 2022 @ 14:27:48 #70
36431 bleiblei
pi_204216034
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 14:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe heb jij die gevonden?
Eh, woonde toen bij ons in de straat, kennen we van het schoolplein en onderhoudt ook de kastanje in de tuin. Dus dat was geluk. Maar jullie hebben toch een boom om laten halen in de tuin? Zou de kerel die dat gedaan heeft geen snippers kunnen leveren tegen een mooie prijs?
pi_204216086
@Claudia_x Die glansmispel was een experiment: we wisten niet of deze kon blijven door het plaatsen van de kas, dus hebben hem vorig jaar zéér grondig teruggesnoeid . Als ‘ie het niet zou kunnen hebben was het niet het einde van de wereld. Hij heeft er nog nooit zo mooi bij gestaan, dus dat gaan we nu ook proberen met de andere glansmispels in de tuin.
pi_204216277
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 14:34 schreef Tuindier het volgende:
@:Claudia_x Die glansmispel was een experiment: we wisten niet of deze kon blijven door het plaatsen van de kas, dus hebben hem vorig jaar zéér grondig teruggesnoeid . Als ‘ie het niet zou kunnen hebben was het niet het einde van de wereld. Hij heeft er nog nooit zo mooi bij gestaan, dus dat gaan we nu ook proberen met de andere glansmispels in de tuin.
Die van mij wil niet aanslaan... Hij ziet er zo sneu uit. Ik weet niet wat het is, of de plek te winderig is of dat er iets in de bodem zit (schimmels?). Er zijn meer planten die het op die plek moeilijk hebben.

Ik ben dus erg jaloers op je glansmispel!
pi_204216289
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 14:27 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Eh, woonde toen bij ons in de straat, kennen we van het schoolplein en onderhoudt ook de kastanje in de tuin. Dus dat was geluk. Maar jullie hebben toch een boom om laten halen in de tuin? Zou de kerel die dat gedaan heeft geen snippers kunnen leveren tegen een mooie prijs?
Dat hebben we twee keer zelf gedaan. :@

Ik krijg nu takken van de buren die ik in m'n hakselaar gooi. Dat is bij lange na niet genoeg om te mulchen waar ik maar wil, helaas. Ik zal eens rondvragen in de buurt in ieder geval. Onze buren laten wel regelmatig een en ander snoeien.
pi_204216954
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 13:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
- boomschors
- houtsnippers
- karton
- met de hand weghalen

Ik heb veel moestuin, daar gebruik ik compost. Voor het beetje niet moes waar het niet gras, tegel of niet-gecultiveerd is vooralsnog gesnipperde haag, snoeiafval en blad (wat ik tot een jaar geleden schaamteloos uit de hele wijk schooide) en dergelijke.
Komend jaar wordt t lastiger, we zijn ook iets aan het doen met de voortuin nu.
pi_204227737
Hier nu in ieder geval verse houtsnippers voor de kas. Geen 15 cm, want zoveel had ik niet, maar het ziet er wel al leuk uit.

pi_204227970
Er gaat steeds meer bloeien *O*

Ik hoorde een bezige bij en zag toen pas dat de honingbes bloeit. Subtiel, in tegenstelling tot die bessen van 'm.

Ranonkel vind ik een van de vrolijkste voorjaarsbloeiende struiken. Helaas zit de mijne tamelijk verstopt in ander struikgewas :+

En dit is de Winterjan. Bijnabijnabijna. Over een weekje een bloemenzee denk ik.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zondag 27 maart 2022 @ 09:59:47 #77
5428 crew  miss_sly
pi_204237973
Ik was gisterochtend al vroeg bij de kweker. Ik had besloten niet te bestellen, maar even rond te neuzen.
Hij had witte kornoelje, verschillende kleuren brem en een zwarte peterselievlier staan.
Daarnaast had ie saxifraga staan, wat al een tijd op mijn verlanglijstje staat. Verder kocht ik twee kleuren longkruid, stekelnootjes, kattenstaart en gebroken hartjes.

Behalve de peterselievlier staan al die planten nu in deze border O+

De hortensia is een verplaatsing. Ik had deze tijdelijk geparkeerd bij de voordeur, maar daar had ie eigenlijk helemaal geen goede plek.

De peterselievlier staat hier

De sprietjes ervoor zijn vogelmelkbollen die goed uitgekomen zijn.

De geranium in de border naast het huis komt ook op

De kersenboom heeft veel knoppen

En onder de kersenboom komen blauwe druifjes op en staan lieve witte bloemen (ik denk zaaigoed van vorig jaar)

En tegenover al dat moois steken de bamboe en hedera schril af
pi_204238078
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 15:37 schreef sigme het volgende:
Er gaat steeds meer bloeien *O*

[ afbeelding ]
Ik hoorde een bezige bij en zag toen pas dat de honingbes bloeit. Subtiel, in tegenstelling tot die bessen van 'm.

[ afbeelding ]
Ranonkel vind ik een van de vrolijkste voorjaarsbloeiende struiken. Helaas zit de mijne tamelijk verstopt in ander struikgewas :+

[ afbeelding ]
En dit is de Winterjan. Bijnabijnabijna. Over een weekje een bloemenzee denk ik.
Je ranonkel is briljant! Die is me eerder niet opgevallen.
pi_204238127
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 09:59 schreef miss_sly het volgende:
Ik was gisterochtend al vroeg bij de kweker. Ik had besloten niet te bestellen, maar even rond te neuzen.
Hij had witte kornoelje, verschillende kleuren brem en een zwarte peterselievlier staan.
Daarnaast had ie saxifraga staan, wat al een tijd op mijn verlanglijstje staat. Verder kocht ik twee kleuren longkruid, stekelnootjes, kattenstaart en gebroken hartjes.

Behalve de peterselievlier staan al die planten nu in deze border O+
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De hortensia is een verplaatsing. Ik had deze tijdelijk geparkeerd bij de voordeur, maar daar had ie eigenlijk helemaal geen goede plek.

De peterselievlier staat hier
[ afbeelding ]

De sprietjes ervoor zijn vogelmelkbollen die goed uitgekomen zijn.

De geranium in de border naast het huis komt ook op
[ afbeelding ]

De kersenboom heeft veel knoppen
[ afbeelding ]

En onder de kersenboom komen blauwe druifjes op en staan lieve witte bloemen (ik denk zaaigoed van vorig jaar)
[ afbeelding ]

En tegenover al dat moois steken de bamboe en hedera schril af
[ afbeelding ]
Dat is een mooie buit van de kweker! Opvallend dat de kornoelje al meteen fraai is vanwege de rode takken.

Je klimop heeft precies dezelfde schade als mijn passiebloem. Zie je al nieuwe bladknoppen? Dat is op de foto moeilijk te beoordelen.
pi_204238147
Van de week zijn mijn tulpjes opgekomen:

En ik was er nog niet aan toegekomen om kievitsbloem te laten zien, die ik eind vorig jaar heb geplant. Wat een sierlijk plantje!

Spellchecker zondag 27 maart 2022 @ 10:44:48 #81
197773 crew  maily
pi_204238367
Tuinplantenkringloop geopend in Breda; plantje dat normaal in de container verdwijnt krijgt tweede leven
quote:
Bij verzamelgebouw De Teruggave is zaterdag de eerste Tuinplantenkringloop van Breda geopend. Hier kunnen mensen binnenkort gratis planten ophalen voor in de tuin, of juist doneren aan een ander. Met de winkel hoopt de gemeente de verstening van de binnenstad tegen te gaan.
Een groot tuincentrum kun je De Teruggave zaterdag nog niet noemen, maar de wil om te vergroenen is zeker aanwezig. Zo heeft Ad van Hees uit Princenhage maar liefst 150 zaailingen gedoneerd aan de Tuinplantenkringloop. ,,Ik ben gek op planten en wil die ook terugzien in de stad”, verklaart hij. Hoewel Van Hees Breda al best groen vindt, kan het volgens hem namelijk altijd beter.

Wethouder Tim van ‘t Hof is het hiermee eens en noemt het project een voorbeeld van een goed functionerende circulaire economie. ,,Een plantje dat normaal in de container verdwijnt krijgt nu een tweede leven. Hoe circulair is dat! Tegel eruit en plantje erin!” Zelf krijgt ‘t Hof ook een zaailing cadeau, al weet de Tuinplantenkringloop zelf niet helemaal wat voor plant het is. Mocht het een lastige struik blijken, dan kan de wethouder daarmee gewoon terug naar de winkel. Bij de kringloop geven ze namelijk ook advies over alle bloemen en struiken.

Tuinplanten verplaatsen bij verbouwing
,,Zo houden we de kringloopwinkel ook laagdrempelig voor mensen zonder veel ervaring in de tuin”, meent Marion Smans van community Breda Stad in een park. Ze hoopt dat het project snel wordt uitgerold in alle delen van de stad. Volgens haar wordt veel natuur namelijk weggegooid uit onwetendheid en niet onverschilligheid. ,,Mensen staan bijvoorbeeld bij een verbouwing vaak niet stil bij het feit dat je tuinplanten kunt verplaatsen.”

Angeline Grosfeld is van dat laatste niet zo zeker. Ze is als tuinvrouw betrokken bij de Tuinplantenkringloop en woont zelf in de meest versteende wijk van Breda: Fellenoord. Volgens haar hebben de bewoners hier gewoon minder affiniteit met groen en momenteel ook niet de financiële middelen. ,,Tegelijkertijd zijn mensen wel blij als het groen eenmaal is aangelegd, hopelijk helpt deze kringloop om dat gevoel aan te wakkeren.”
pi_204239829
Vandaag de hortensias grondig gesnoeid, dat was al een paar jaar niet echt gebeurd. Toen ik de achteruin weer in liep vloog er een groene specht weg O+.

In afwachting van de aanleg van de rest van de tuin wil ik fruit in potten zetten rondom mijn moestuinplaatsje. Wat zou daarvoor geschikt zijn?
  zondag 27 maart 2022 @ 18:47:18 #83
63722 z80
I fink you freaky
pi_204242508
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 14:19 schreef Tuindier het volgende:
Vandaag de hortensias grondig gesnoeid, dat was al een paar jaar niet echt gebeurd. Toen ik de achteruin weer in liep vloog er een groene specht weg O+.

In afwachting van de aanleg van de rest van de tuin wil ik fruit in potten zetten rondom mijn moestuinplaatsje. Wat zou daarvoor geschikt zijn?
Mijn voorkeur. Knoepers (Kruisbes). Naar smaak blauw of groen. En rode bes/De aalbes.
Zwarte bes kan ook, niet mijn smaak. Maar het is wel een struik die lekker ruikt.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  Moderator zondag 27 maart 2022 @ 19:05:35 #84
5428 crew  miss_sly
pi_204242872
De zaadjes can de stokroos die ik vorig jaar can @Burdie heb gehad, steken hun kopjes op *O*

Dit is de grootste nu, maar er staan nog 4-5 andere kleintjes tegen de schutting.

pi_204306027
Bloesem van de perenboom:

De muurbloem bloeit al (en zal de hele lente en zomer door bloeien):

Deze tulpen vrolijken de tuin op als het grauw is:

En ik heb een kleine kwekerij in de buurt gevonden, waar ik colakruid en onsterfelijkheidskruid heb gekocht. Colakruid ruikt naar cola. :D
pi_204308587
Vraagje;

Verstandig of overdreven om mijn 3 a 4 jaar oude pruimenboompje af te dekken? Weersverwachting voor vannacht is -3. Zit al deels in de bloesem.
  Vis een optie? zaterdag 2 april 2022 @ 19:42:38 #87
70532 loveli
N
pi_204308640
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2022 19:37 schreef Tuinleven het volgende:
Vraagje;

Verstandig of overdreven om mijn 3 a 4 jaar oude pruimenboompje af te dekken? Weersverwachting voor vannacht is -3. Zit al deels in de bloesem.
Vooropgesteld: ik heb er niet echt verstand van.

Heb je fruittelers in de regio en doen die iets tegen de nachtvorst? Even de lokale pers googelen en als de telers actie ondernemen, dan afdekken.
crap in = crap out
pi_204308663
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2022 19:37 schreef Tuinleven het volgende:
Vraagje;

De leeftijd van de boom maakt niet echt uit, wel het formaat. Bij mijn hoogstampruimebomen is er geen sprake van dat afdekken een optie zou zijn :+
Bij mijn kleine laagstam perzikboompje heb ik het wel gedaan. Nou kan die ook nóg minder goed tegen vorst dan meer inheems fruit, dus als ik enige kans op een pers wil maken is afdekken nodig.
Als je pruimeboom wat luw staat, of net wat vocht over de bloempjes vangt, heb je best kans dat 'ie geen schade oploopt. Maar als je 'm makkelijk kan inpakken zou ik 'm inpakken.
pi_204308679
Vorig jaar heb ik een klein magnolia'tje geplant.
Die is nu nog steeds klein, maar al wel van plan om een magnool te maken *O* *O*
  Vis een optie? zaterdag 2 april 2022 @ 19:55:36 #90
70532 loveli
N
pi_204308799
Tof, hier is hij alweer bijna uitgebloeid en leeggewaaid, vorig jaar duurde het langer.
crap in = crap out
pi_204309362
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 april 2022 19:44 schreef sigme het volgende:

[..]
De leeftijd van de boom maakt niet echt uit, wel het formaat. Bij mijn hoogstampruimebomen is er geen sprake van dat afdekken een optie zou zijn :+
Bij mijn kleine laagstam perzikboompje heb ik het wel gedaan. Nou kan die ook nóg minder goed tegen vorst dan meer inheems fruit, dus als ik enige kans op een pers wil maken is afdekken nodig.
Als je pruimeboom wat luw staat, of net wat vocht over de bloempjes vangt, heb je best kans dat 'ie geen schade oploopt. Maar als je 'm makkelijk kan inpakken zou ik 'm inpakken.
Bedankt voor je advies. Het boompje is qua grote prima af te dekken en staat nog niet echt luwte in onze nieuwbouwtuin. Qua vocht heb ik geen idee eigenlijk.

Ik zie dat er speciale afdekdoeken voor zijn, maar deze heb ik dus nu niet.

Gewoon een dun kleedje of is plastic beter?
pi_204309480
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2022 20:33 schreef Tuinleven het volgende:
Gewoon een dun kleedje of is plastic beter?
Daar heb ik geen idee over.

Wat ik lees is dat plastic niet erg geschikt is omdat de plant geen lucht krijgt, maar ik denk dat dat voor een korte periode (en niet heel dicht inpakken) wel mee zal vallen. En het isoleert natuurlijk wel meer dan een dun kleedje. Aan de andere kant, van dat spul dat er speciaal voor is lijkt stukken meer op een dun kleedje dan op plastic. Kortom: ik weet het niet :)
pi_204309565
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2022 19:42 schreef loveli het volgende:

[..]
Vooropgesteld: ik heb er niet echt verstand van.

Heb je fruittelers in de regio en doen die iets tegen de nachtvorst? Even de lokale pers googelen en als de telers actie ondernemen, dan afdekken.
Fruittelers sproeien volgens mij altijd bij vorst strenger dan -1 als er iets in bloesem staat. Maargoed die hebben daar hele sproeierinstallaties voor.
pi_204309571
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 april 2022 20:40 schreef sigme het volgende:

[..]
Daar heb ik geen idee over.

Wat ik lees is dat plastic niet erg geschikt is omdat de plant geen lucht krijgt, maar ik denk dat dat voor een korte periode (en niet heel dicht inpakken) wel mee zal vallen. En het isoleert natuurlijk wel meer dan een dun kleedje. Aan de andere kant, van dat spul dat er speciaal voor is lijkt stukken meer op een dun kleedje dan op plastic. Kortom: ik weet het niet :)
Kleedje it is dan.
  Vis een optie? zaterdag 2 april 2022 @ 20:49:21 #95
70532 loveli
N
pi_204309649
Vorig jaar werd volop gevreesd voor de oogst, dat weet ik wel. Moest in april met m'n pa naar de SEH tijdens een bijzonder winterse bui.
Recent artikel van 30 maart.
https://www.rd.nl/artikel(...)bereid-op-nachtvorst
Geen paywall, maar copy/paste omdat de link na middernacht in een pompoen verandert.
quote:
Fruittelers in het hele land hebben voorbereidingen getroffen om de komende nachten, waarin her en der vorst wordt verwacht, goed door te komen. Volgens brancheorganisatie NFO is meetapparatuur in de boomgaarden uitvoerig getest en staan de telers klaar om in te grijpen.

Koude temperaturen kunnen zeer schadelijk zijn voor de vruchtvorming bij appel-, peren- en kersenbomen en daarmee mogelijk funest voor de opbrengsten. Telers kunnen waar nodig ingrijpen door bijvoorbeeld beregening van de boomgaard. Indien nodig worden vuurpotten ontstoken. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de kersenbomen die niet tegen beregening kunnen. Verder worden windmolens ingezet om warme lucht door de bomenrijen te blazen, bijvoorbeeld op boomgaarden waar niet voldoende water beschikbaar is.

Volgens Siep Koning, directeur van de NFO is het de laatste jaren in januari en februari redelijk warm, waardoor de bomen eerder uitlopen. Daarbij is er meest tot in mei kans op nachtvorst. „De periode waarin de bomen gevoelig zijn voor nachtvorst duurt langer”, aldus Koning. De komende dagen verwacht hij evenwel niet heel veel problemen, al kan dat pas achteraf worden bekeken. „De peren staan in bloei. De bloesem is daarmee in een gevoelig stadium. In die teelt gaat volop beregend worden. Dat zegt wel iets.”

Afgelopen jaar zorgde nachtvorst voor aanzienlijke schade. De oogst van bijvoorbeeld peren viel door het koude voorjaar in Europa krap een vijfde lager uit.
Kersen kunnen niet beregend worden, wist ik niet.
crap in = crap out
pi_204314997
Deze winter kocht ik weer eens een mini-kerstboompje met kluit.
Die staat nu natuurlijk buiten in de volle grond.

Kerstiger dan ooit :D
pi_204322898
quote:
7s.gif Op zondag 3 april 2022 08:26 schreef sigme het volgende:
Deze winter kocht ik weer eens een mini-kerstboompje met kluit.
Die staat nu natuurlijk buiten in de volle grond.

[ afbeelding ]
Kerstiger dan ooit :D
Dat ziet er zeker leuk uit. Wij hebben onze kerstboom van kerst 2017 nadien ook in de tuin gezet en afgelopen september zelfs mee verhuist naar onze nieuwe woning/tuin. De boom ziet er eigenlijk niet meer heel mooi uit, maar we willen hem toch graag in leven houden.
pi_204324511
Hebben jullie planten het overleeft?
Cindy De Vuyst
pi_204325184
De bloemen van de magnolia in ieder geval niet, die zijn nu allemaal bruin. De rest zag er niet abnormaal uit.
pi_204327400
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 07:34 schreef Tuindier het volgende:
De bloemen van de magnolia in ieder geval niet, die zijn nu allemaal bruin. De rest zag er niet abnormaal uit.
Komt wel weer goed neem ik aan?
Cindy De Vuyst
pi_204327584
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 12:38 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Volgend jaar een nieuwe kans. De boom zal het wel overleven ja.
  maandag 4 april 2022 @ 13:04:15 #102
36431 bleiblei
pi_204327670
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 12:38 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Tuurlijk. Dit is een bekend fenomeen bij Magnolia's.
Super mooi als ze bloeien, maar als je pech hebt gaat er een keer flinke nachtvorst overheen en is het plezier van de prachtige bloeiende boom voorbij. De boom zelf kan daar prima mee om gaan verder.

Overigens moet je uitkijken met kerstbomen in de tuin zetten. Die bij ons in de tuin is ondertussen bijna 30m hoog :+ ;)
pi_204331954
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 13:04 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Tuurlijk. Dit is een bekend fenomeen bij Magnolia's.
Super mooi als ze bloeien, maar als je pech hebt gaat er een keer flinke nachtvorst overheen en is het plezier van de prachtige bloeiende boom voorbij. De boom zelf kan daar prima mee om gaan verder.

Overigens moet je uitkijken met kerstbomen in de tuin zetten. Die bij ons in de tuin is ondertussen bijna 30m hoog :+ ;)
Oh, de vorige bij ons is na tien jaar (en maximaal 10 cm groei) vorig jaar dan toch definitief gesneefd. Daarom mocht ik weer eens een kerstboompje binnen :+.

Onze magnolia lijkt wel enige vorstschade te hebben op z'n bloem, maar het ziet er niet per se uit alsof het niks meer wordt dit jaar. En in het nabijgelegen kak-dorp vól grote oude indrukwekkende magnolia's zie ik helemaal geen schade. Ze moeten ook daar nog uit de knop komen.
  maandag 4 april 2022 @ 19:50:15 #104
36431 bleiblei
pi_204332067
quote:
7s.gif Op maandag 4 april 2022 19:42 schreef sigme het volgende:

[..]
Oh, de vorige bij ons is na tien jaar (en maximaal 10 cm groei) vorig jaar dan toch definitief gesneefd. Daarom mocht ik weer eens een kerstboompje binnen :+.

Onze magnolia lijkt wel enige vorstschade te hebben op z'n bloem, maar het ziet er niet per se uit alsof het niks meer wordt dit jaar. En in het nabijgelegen kak-dorp vól grote oude indrukwekkende magnolia's zie ik helemaal geen schade. Ze moeten ook daar nog uit de knop komen.
Dan hebben ze geluk gehad in dat kakdorp :P . De magnolia van de buren kleurt momenteel roze bruin.

Hier "bezingt" Romke vam de Aa de O+ magnolia O+ en hij benoemt het zelfde euvel:
https://www.romkevandekaa.nl/artikelen/nieuws-uit-magnolialand/

Wat betreft de kerstboom... zo een vaart zal het niet lopen. Het ding van 30m hoog is een Douglasen staat daar al een jaar of 80 ;)
  maandag 4 april 2022 @ 20:14:36 #105
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204332491
Het heeft hier niet gevroren.

Wel even de tuin bemest gister.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_204333283
quote:

[ afbeelding ]

Heb je misschien klaprozen gezaaid?
pi_204333345
O sorry, dat had je zelf ook al bedacht. Ik heb wat berichten gemist.
  Vis een optie? dinsdag 5 april 2022 @ 13:34:02 #108
70532 loveli
N
pi_204338319
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2022 19:50 schreef bleiblei het volgende:
Dan hebben ze geluk gehad in dat kakdorp :P . De magnolia van de buren kleurt momenteel roze bruin.
Hier in de buurt locatieonderzoek gedaan. op 1 na alle lichte magnolia's zijn kaal groen of bruin. De enige die de dans is ontsprongen, staat op een plek die heel weinig zon pakt en ook vorig jaar veel later in bloei ging. Er is ook een paarse magnolia, die moet nog echt open gaan en is zo te zien niet gehavend door de nachtvorst.

Ik gok dat in sigme's klimaat de magnolia's iets later bloeien dan in het warmere westen.

Vorig jaar was ik bang dat het winterweer en de nachtvorst alle knoppen zou hebben aangetast, maar toen deed hij het geweldig.
crap in = crap out
pi_204372105
Eindelijk bloeit m'n krentenboom (links staat een brem):

Hoe zie je of je fruitboom vorstschade heeft opgelopen? Ik heb de indruk dat de bloesem van m'n perenboom er goed uitziet:

De anemonen zijn nog steeds leuk. Dat zijn bloemetjes die in geen tuin mogen ontbreken.

In de buurt van de anemonen trof ik dit tulpje aan, niet door mij geplant en niet eerder door mij gespot. Op de achtergrond bloeit judaspenning alweer.

Moderator vrijdag 8 april 2022 @ 14:29:51 #110
5428 crew  miss_sly
pi_204372143
Ik ga morgen en zondag eens een rondje tuin doen, maar er zijn wel echt wat planten die behoorlijk geleden hebben onder de stormachtige en koude afgelopen maand. Gisteren stormde het hier ook wel weer behoorlijk, de wind floot echt rond het huis, en ik ben een beetje bang dat dat hier of daar toch wel een flinke klap was voor de plantjes. Ik hoop dat we nu echt even een langere tijd krijgen met een beetje rustig weer, zodat ze een beetje op kunnen knappen.
  vrijdag 8 april 2022 @ 14:31:58 #111
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_204372155
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 14:23 schreef Claudia_x het volgende:
Eindelijk bloeit m'n krentenboom (links staat een brem):

[ afbeelding ]

Hoe zie je of je fruitboom vorstschade heeft opgelopen? Ik heb de indruk dat de bloesem van m'n perenboom er goed uitziet:

[ afbeelding ]

De anemonen zijn nog steeds leuk. Dat zijn bloemetjes die in geen tuin mogen ontbreken.

[ afbeelding ]

In de buurt van de anemonen trof ik dit tulpje aan, niet door mij geplant en niet eerder door mij gespot. Op de achtergrond bloeit judaspenning alweer.

[ afbeelding ]
Nice! O+

Anamoon leuk voor de hommers en bijen *O*
pi_204372198
De jaarlijkse druifjes parade.
En verdorie - ook jaarlijks - hier bloeit de maagdenpalm wèl en in de voortuin niet. -O-

pi_204372251
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 14:31 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Nice! O+

Anamoon leuk voor de hommers en bijen *O*
Ja, ik zag op de foto's pas de beestjes!
pi_204372253
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 14:36 schreef AnneX het volgende:
De jaarlijkse druifjes parade.
En verdorie - ook jaarlijks - hier bloeit de maagdenpalm wèl en in de voortuin niet. -O-
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
*O*
pi_204374017
Vooruit dan: ook de voortuin bloeit / gaat bloeien het een en ander.

Met druifjes uit Bluesdale. Ondanks rooien van VGM vorig jaar, dit jaar ook wat kleur.
Wat ik leuk vind, is dat papaver er veel belovend uitziet.
De witte Pim tulpen komen wel door. De andere Daytona tulpen werden tot zojuist overwoekerd door een struikje. Inmiddels gefatsoeneerd. Even afwachten of het nog wat wordt.
  vrijdag 8 april 2022 @ 17:48:18 #116
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204374026
Bij mij staan alle druifjes op een kluit, daar waar nog plek over was. En ieder jaar krijgen mijn ouders weer een paar potjes cadeau _O- (of kleine narcissen). Misschien wel leuk om ze wat over de tuin te verspreiden.
  vrijdag 8 april 2022 @ 17:49:39 #117
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204374042
En de knoppen in de sering(en) groeien met de dag. Dat gaat weer een mooi seringenfeestje worden dit jaar.
pi_204374186
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 17:46 schreef AnneX het volgende:
Vooruit dan: ook de voortuin bloeit / gaat bloeien het een en ander.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Met druifjes uit Bluesdale. Ondanks rooien van VGM vorig jaar, dit jaar ook wat kleur.
Wat ik leuk vind, is dat papaver er veel belovend uitziet.
De witte Pim tulpen komen wel door. De andere Daytona tulpen werden tot zojuist overwoekerd door een struikje. Inmiddels gefatsoeneerd. Even afwachten of het nog wat wordt.
Mooi, die Daslook-bloemetjes! De rest ook trouwens.
Hier alleen nog maar blaadjes Daslook en de Vergeet-Me-Nietjes zijn hier spoorloos tot nu toe
pi_204374221
De juist uitkomende bloemetjes van mijn Chocoladerank/Stauntonia Hexaphylla zijn allemaal zwart geworden/afgestorven door de vorst van afgelopen weekend. Balen!

Volgende week hogere temperaturen, dus wellicht goed zaaiweer voor Klimmende Winde, Saffloer, Zonnebloemen en misschien al wat Cosmea.
Suzanne-met-de mooie-ogen, Tijm en Havikskruid staan nu nog binnen, maar wil ik ook uitplanten als het effe kan.
  Moderator zondag 10 april 2022 @ 13:08:53 #120
5428 crew  miss_sly
pi_204392904
We hebben een heel stuk minder heermoes, maar we hebben het nog wel. En ook nog gemuteerd in alien-heermoes :P

Verder hebben we ook blauwe druifjes, in combinatie met anemoontjes onder de kersenboom en de appelboom. De bollen onder de appelboom heb ik later geplant, omdat de appelboom eerst moest worden geplaatst, dus daar is het wat minder uitbundig dan onder de kersenboom:

De narcissen zien er telkens na storm, sneeuw en heftige regenbuien mistroostig uit, maar komen daar telkens weer aardig bovenop:

Wolfsmelk begint te groeien:

De vlindertulp komt ook op:

En de sering staat hier ook prachtig in de knop:

pi_204393936
@miss_sly groeit d vlindertulp direct uit de grond? Zo ziet het eruit.

Nog vergeten om de Witte druifjes te laten zien. B-)
En één tulpje doet het al.De broertjes en zusjes komen ook. En bloeiende maagdenpalm onder de heg.
Het bamboestokje is om de plaats te markeren van de rode papaver vorig jaar.

pi_204393962
quote:
6s.gif Op vrijdag 8 april 2022 17:49 schreef Dagoduck het volgende:
En de knoppen in de sering(en) groeien met de dag. Dat gaat weer een mooi seringenfeestje worden dit jaar.
Hier ook *O*
pi_204393980
De prunus in de postzegel voor heeft weer mooie blommen.
pi_204394198
Hoe wonderschoon is de ontloken prunus O+

En zie ik akelei doorkomen hier en daar rondom prunus?
Heb je die vorig jaar gezaaid?
pi_204394303
@miss_sly volgens mij is dat een sporenmaker. Die wil je uittrekken voor ze poef doen en je hele tuin bedwarrelen.

quote:
Bij heermoes zit de bloeiaar (het sporendoosje) nooit aan de groene plant, maar – zoals ik hierboven aangaf – aan een bladgroenloze bloeistengel (zie foto verderop) die in het begin van de lente te vinden zijn.
Bron
pi_204394525
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2022 15:36 schreef AnneX het volgende:
Hoe wonderschoon is de ontloken prunus O+

En zie ik akelei doorkomen hier en daar rondom prunus?
Heb je die vorig jaar gezaaid?
Yep!
De postzegel ligt vol met ontluikende zaad O+
  Moderator zondag 10 april 2022 @ 20:00:36 #127
5428 crew  miss_sly
pi_204397510
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2022 15:45 schreef Vanyel het volgende:
@:miss_sly volgens mij is dat een sporenmaker. Die wil je uittrekken voor ze poef doen en je hele tuin bedwarrelen.
[..]
Bron
Dank je! Ik wilde me er nog in verdiepen, maar kwam daar vanmiddag niet toe. Die ga ik zo even weghalen!
  Moderator maandag 11 april 2022 @ 09:49:12 #128
5428 crew  miss_sly
pi_204401618
Wat is die prunus toch mooi @Blues O+

@AnneX ik vergiste me. De vlindertulp staat een halve meter verderop, bij de salvia. Dit is de Tulipa Elias martin en staat tussen de wolfsmelk. Hij komt niet rechtstreeks uit de grond, maar wordt ook niet heel hoog, een cm of 25 in totaal.

De vlindertulp is ook heel klein, maar slanker en daarvan is alleen nog maar het loof boven de grond gekomen, maar die bloeit ook pas in mei.
  Moderator maandag 11 april 2022 @ 09:49:57 #129
5428 crew  miss_sly
pi_204401619
Ik was van plan om de tuintjes van AH dit jaar niet te doen, maar het zijn bloementuintjes O+ Er staan er dus alweer een stuk of 8 in de vensterbank.
pi_204402050
Tulp Elias is O+
pi_204402717
quote:
7s.gif Op maandag 11 april 2022 09:49 schreef miss_sly het volgende:
Ik was van plan om de tuintjes van AH dit jaar niet te doen, maar het zijn bloementuintjes O+ Er staan er dus alweer een stuk of 8 in de vensterbank.
Wat voor bloemen zoal?
Ik vind de groente altijd te saai, maar bloemen (uit zaad) heb ik nog niet zoveel.
  Moderator maandag 11 april 2022 @ 12:09:06 #132
5428 crew  miss_sly
pi_204402805
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2022 12:02 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Wat voor bloemen zoal?
Ik vind de groente altijd te saai, maar bloemen (uit zaad) heb ik nog niet zoveel.
Ze hebben het onderverdeel in kleuren, en dan is het als volgt verdeeld:
blauwe bloemenmix met juffertje-in-t-groen, korenbloem en bijenbrood
roze bloemenmix met wilde marjolein, muskus-kaasjeskruid en klokjesbloem
gele bloemenmix met zonnehoed, dille en meisjesogen
rode bloemenmix met grote klaproos, inkarnaatklaver en duizendschoon
witte bloemenmix meet wild kattenkruid, groot akkerscherm en reseda
zonnige bloemenmix met zonnebloem geel, geel-rood en rood-oranje
paarse bloemenmix met lange ereprijs, veldsalie en dropplant
regenboogmix met zomeraster, goudstrobloem en leeuwenbek

Rood en paars heb ik nog niets van, de rest heb ik minstens 1 potje van.
pi_204403951
Hmmm, toch maar doen dan en alles lukraak in de voortuin mikken.
Tnx.
  Moderator maandag 11 april 2022 @ 14:22:56 #134
5428 crew  miss_sly
pi_204404138
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2022 13:59 schreef Vanyel het volgende:
Hmmm, toch maar doen dan en alles lukraak in de voortuin mikken.
Tnx.
Zoiets had ik ook bedacht inderdaad :D

Ik kweek een en ander op, zet het straks lekker uit waar ik nog wel wat bloeiends kan gebruiken en dan zien we wel hoe het uitpakt.
pi_204412794
Toen ik hier 4,5 jaar geleden kwam wonen stond er veel witte klaver, boter- en paardebloem tussen het gras, het was daardoor een komen en gaan van bijen en andere insecten.

Helaas heb ik iets teveel m'n best gedaan (bemesten, kalk, etc) en is de klaver nu geheel weg.
Dit jaar ga ik niet mesten en heb ik alvast een zakje "witte klaver zaad" gehaald om het op de zonnigste plekken weer tussen het gras terug te zaaien.

Ook heb ik nog een perkje waar deels wat siergrassoorten en bodembedekkers in staan, die gaan eruit en er komen wat langbloeiende planten voor terug.

Achter in de tuin tevens wat "wilde bloemen" ingezaaid, een paar nieuwe struikmargrieten gepoot, etc.
Vlinderstruiken staan er al een stuk of 3 verspreid rond de woning en daarnaast wat verschillende heideplanten.

Hopelijk wordt het zo weer echt een tuin voor bijen, vlinders en hommels.
pi_204413577
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ook heb ik nog een perkje waar deels wat siergrassoorten en bodembedekkers in staan, die gaan eruit en er komen wat langbloeiende planten voor terug.
Muurbloem!
pi_204413642
Het duurde even maar.....

de Winterjan is een bloemenzee O+

Krenteboompje ook in bloei

En de deprimerende en/of gedeprimeerde narcissen die er elk jaar opnieuw een te zwaar hoofd in hebben.
pi_204413782
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 14:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Muurbloem!
Staat er al :P
Mss haal ik er nog wat van bij maar ga ook even naar wat andere opties kijken ;)
pi_204413803
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 15:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Staat er al :P
Mss haal ik er nog wat van bij maar ga ook even naar wat andere opties kijken ;)
Het is bij mij in ieder geval verreweg de langst bloeiende plant, met op nummer twee bepaalde geraniumsoorten.
pi_204413837
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 15:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het is bij mij in ieder geval verreweg de langst bloeiende plant, met op nummer twee bepaalde geraniumsoorten.
Ja, klopt, het bloeit erg lang :)
pi_204415705
Iemand hier ervaring met het wilgenroosje in de tuin?
pi_204416458
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:11 schreef Puala het volgende:
Hier staat 'ie in het wild, aan de randen van het terrein. Wat wil je erover weten?
pi_204416572
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 14:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Muurbloem!
De "oogst" van vanmiddag ;)

Morgen even voetjes in het water en dan planten.

pi_204417638
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:56 schreef sigme het volgende:

[..]
Hier staat 'ie in het wild, aan de randen van het terrein. Wat wil je erover weten?
Hij woekert hier de hele tuin door ;(
Iemand ervaring met t weg halen oid? Of dat t niet woekert bij je?
pi_204417690
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 21:13 schreef Puala het volgende:

[..]
Hij woekert hier de hele tuin door ;(
Iemand ervaring met t weg halen oid? Of dat t niet woekert bij je?
Hier woekert het netjes alleen langs de rand, waar het altijd staat, zonder uitbreiding ons terrein op. Geen tips, sorry.
pi_204418642
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 april 2022 21:15 schreef sigme het volgende:

[..]
Hier woekert het netjes alleen langs de rand, waar het altijd staat, zonder uitbreiding ons terrein op. Geen tips, sorry.
Same here.
  woensdag 13 april 2022 @ 00:30:38 #147
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204420309
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:11 schreef Puala het volgende:
Heb het in de tuin gehad, maar haalde de scheuten die andere planten in de weg zaten weg. Vond hem verder niet zo erg. Denk dat ie inmiddels helemaal weg is, maar dat zie ik later dit jaar wel.

Goede plant voor de bijen. Wel wat taaie wortels, maar je trekt ze er zo uit. Als je er vanaf wil gewoon alles eruit trekken voordat ie zaadjes aanmaakt. Hooguit het jaar erop nog een keer herhalen en dan is ie wel weg.
pi_204425987
Ik kom er even niet aan toe om het gazon te maaien en dus hebben de pinksterbloemen vrij baan. O+

Kaukasisch vergeet-mij-nietje:

Schildersverdriet staat op het punt om te gaan bloeien:

Judaspenning:

En de narcissen hebben plaatsgemaakt voor de tulpen:

pi_204429590
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 17:50 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kom er even niet aan toe om het gazon te maaien en dus hebben de pinksterbloemen vrij baan. O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Schildersverdriet staat op het punt om te gaan bloeien:

[ afbeelding ]

Judaspenning:

[ afbeelding ]

En de narcissen hebben plaatsgemaakt voor de tulpen:

[ afbeelding ]
OMG die saxifraga met zijn (haar?) dramatisch gebogen knopjes... O+
pi_204433028
na de hoosbuien van de afgelopen weken toch maar een regenopvangsysteem gemaakt.

zelf een regenpijpconnector geprint. en aangesloten op een nieuw aangevraagde gft-bak (een regenton kost 50+euro, denk ik van.. neuh. de aanpassingen doen niks aan de werking van een gft-bak, dus evt. gewoon terug te geven en het werkt. maar aangezien we niet van plan zijn om te verhuizen en er in de achterpad een hoop "zwerf gft bakken" zijn...)

bedoeling is simpelweg een gieter in de bak doen om te vullen, maar het is ook mogelijk om een slang op de bodem aan te sluiten om water te leiden naar de irrigatiesysteem. overloop gaat simpelweg naar gieter/hegje op achtergrond. in totaal toch 150 liter water.
pi_204433298
Slim. _O-
  donderdag 14 april 2022 @ 14:25:47 #152
142400 RedFever007
pi_204433418
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 13:40 schreef athlonkmf het volgende:
na de hoosbuien van de afgelopen weken toch maar een regenopvangsysteem gemaakt.

zelf een regenpijpconnector geprint. en aangesloten op een nieuw aangevraagde gft-bak (een regenton kost 50+euro, denk ik van.. neuh. de aanpassingen doen niks aan de werking van een gft-bak, dus evt. gewoon terug te geven en het werkt. maar aangezien we niet van plan zijn om te verhuizen en er in de achterpad een hoop "zwerf gft bakken" zijn...)
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

bedoeling is simpelweg een gieter in de bak doen om te vullen, maar het is ook mogelijk om een slang op de bodem aan te sluiten om water te leiden naar de irrigatiesysteem. overloop gaat simpelweg naar gieter/hegje op achtergrond. in totaal toch 150 liter water.
_O_ Nice! maare vraagje: die tuinslang is 13mm (of 15?) en als je bak leeg is, heeft dat genoeg capaciteit om het water van de vulautomaat naar de bak te laten lopen of loopt de vulautomaat dan over? If so, dan zou je nog een slang met grotere diameter kunnen aankoppelen ^O^

edit 2: En die slang op de vulautomaat is grijs/geel maar wordt later ineens groen, zit er nog een koppelstuk tussen?

Edit 3: hoe is de overloop vanuit de bak geregeld? want zoals ik het nu zie zal het grootste deel de tuin instromen en niet in de HWA? Als het droog is geweest niet een ramp maar 's winters lijkt mij het beter of een afgesloten overloop te hebben op de HWA. Al kun je dit ook gewoon via de tuinslang regelen natuurlijk ;)

Hoe dan ook kan dit soort projecten altijd waarderen *O*
pi_204433877
Gisteren de helft van de binnengekomen witte klaver zaad uitgestrooid over het gras en 's avonds goed wat water gegeven.

De meeste mensen proberen van hun klaver af te komen en ik zaai het in :+
pi_204434317
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 13:40 schreef athlonkmf het volgende:

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Slim bedacht, en als die kliko toch uit het zicht staat...wat maakt het uit, jij hebt regenwater!

Wij hebben een paar weken terug een oud eikenhouten wijnvat (220 liter inhoud) gekocht, ter vervanging van de lelijke plastic regenton. Kostte toch ongeveer 200 euro.
Maar hij is wel fraai om te zien!
pi_204434723
Slimme oplossing met de GFT-bak. Wij hebben hier 1 ton van ongeveer 300 L en dat blijkt in droge zomers toch wat weinig te zijn (we geven de binnenplantjes er water mee, en bij grote droogte ook de tuinplantjes), en we hebben dak genoeg, dus we nemen er binnenkort nog 1 of 2 bij.

Hier is er veel in bloei! Het zoemt van de hommels en de bijtjes... Even in spoiler ivm veel foto's.

SPOILER
pi_204438771
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 14:25 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
_O_ Nice! maare vraagje: die tuinslang is 13mm (of 15?) en als je bak leeg is, heeft dat genoeg capaciteit om het water van de vulautomaat naar de bak te laten lopen of loopt de vulautomaat dan over? If so, dan zou je nog een slang met grotere diameter kunnen aankoppelen ^O^

dat kan later alsnog als dat nodig blijkt komend regenseizoen. de 3d printed regenafwatering doet niet zo snel qua doorstroming had ik getest. als er keihard gaat plenzen, dan gaat het overtollige gewoon de pijp in.
zo'n standaard tuinslang gaat toch wel met 10l/minuut. maar zo hard plenst het ook wel weer niet. (al verwerkt mijn afvoer het regenwater van mij en mijn buren....

quote:
edit 2: En die slang op de vulautomaat is grijs/geel maar wordt later ineens groen, zit er nog een koppelstuk tussen?
ik heb de grijze slang maar vervangen door een groene. valt minder op had ik gemerkt.

quote:
Edit 3: hoe is de overloop vanuit de bak geregeld? want zoals ik het nu zie zal het grootste deel de tuin instromen en niet in de HWA? Als het droog is geweest niet een ramp maar 's winters lijkt mij het beter of een afgesloten overloop te hebben op de HWA. Al kun je dit ook gewoon via de tuinslang regelen natuurlijk ;)

Hoe dan ook kan dit soort projecten altijd waarderen *O*

als de ton te snel vol raakt en de overstort niet werkt en ik kan het water niet gebruiken, zet ik het kraantje gewoon open met een slang erin en het regenwater zal in de borders stromen (hoop ik).
anders zakt het langs de klinkers maar de grondwater in, of loopt het over de straat het riool in.

eventueel kan ik nog de water pomp eraan sluiten welke dan het water de borders in pompt.

ik denk dat dit wel afdoende is over het algemeen.
  donderdag 14 april 2022 @ 22:10:32 #157
36431 bleiblei
pi_204438959
Ik ben vandaag weer naar de kwekerij geweest O+ . Moet wel zeggen dat planten plaatsen in borders waar houtsnippers in liggen niet ideaal is :') . Hopelijk heb ik ze op de goeie hoogte erin gezet met voldoende zand rond de kluit.

Ben wel mijn trouwring kwijt :X . Dus die ligt of ergens onder de grond in de tuin of heb ik toch ergens weggelegd op een goeie plek en kom ik em komende dagen ineens tegen op een enorm logische plek (zou niet de eerste keer zijn dat dat gebeurd) :') ;( .
pi_204439260
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 17:24 schreef yinu het volgende:
Slimme oplossing met de GFT-bak. Wij hebben hier 1 ton van ongeveer 300 L en dat blijkt in droge zomers toch wat weinig te zijn (we geven de binnenplantjes er water mee, en bij grote droogte ook de tuinplantjes), en we hebben dak genoeg, dus we nemen er binnenkort nog 1 of 2 bij.

Hier is er veel in bloei! Het zoemt van de hommels en de bijtjes... Even in spoiler ivm veel foto's.

SPOILER
Wat mooi allemaal! O+

Ik heb eind vorig jaar elfenbloem geplant en die moet duidelijk nog aanslaan. Ik was 'em kwijt, maar vandaag zag ik volgens mij toch een paar blaadjes boven de grond uit komen.

Oh, en de prunus bloeit!
pi_204439284
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2022 22:10 schreef bleiblei het volgende:

Ben wel mijn trouwring kwijt :X . Dus die ligt of ergens onder de grond in de tuin of heb ik toch ergens weggelegd op een goeie plek en kom ik em komende dagen ineens tegen op een enorm logische plek (zou niet de eerste keer zijn dat dat gebeurd) :') ;( .
:o :o :o
  donderdag 14 april 2022 @ 22:26:21 #160
36431 bleiblei
pi_204439298
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 22:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat mooi allemaal! O+

Ik heb eind vorig jaar elfenbloem geplant en die moet duidelijk nog aanslaan. Ik was 'em kwijt, maar vandaag zag ik volgens mij toch een paar blaadjes boven de grond uit komen.

Oh, en de prunus bloeit!
Mja, epimedium is niet de makkelijkste. We hebben het hier ook staan, maar het is niet veel momenteel. In onze vorige tuin wisselde het per jaar hoe goed ze het deden.
pi_204439550
Ik ga sowieso een aantal planten wegdoen of verplaatsen. Photinia, camellia, een aantal rhododendrons en bamboe willen maar niet gedijen, waarschijnlijk vanwege de wind. In het dorp staat een photinia die nu geweldig aan het uitlopen is. Jammer dat het bij mij niet lukt. De tweede magnolia die ik in m'n tuin heb gezet, is zelfs doodgegaan. Ik zal op zoek moeten naar windbestendige heesters.
pi_204440458
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 22:26 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Mja, epimedium is niet de makkelijkste. We hebben het hier ook staan, maar het is niet veel momenteel. In onze vorige tuin wisselde het per jaar hoe goed ze het deden.
Hij staat hier nu 3 jaar, de eerste 2 jaar was het een beetje mottig met een enkel bloempje, maar nu is hij prachtig. Ik ben benieuwd hoe het volgend jaar gaat dan!
pi_204441778
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 22:38 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ga sowieso een aantal planten wegdoen of verplaatsen. Photinia, camellia, een aantal rhododendrons en bamboe willen maar niet gedijen, waarschijnlijk vanwege de wind. In het dorp staat een photinia die nu geweldig aan het uitlopen is. Jammer dat het bij mij niet lukt. De tweede magnolia die ik in m'n tuin heb gezet, is zelfs doodgegaan. Ik zal op zoek moeten naar windbestendige heesters.
oh zonode zeg, daar staan echt een paar prachtige namen/planten tussen. Maar jij vind vast weer iets anders moois ;)
pi_204445099
Monty Don in Lang verhaal over rabarber en plastic in de tuin en ritme van de seizoenen en een herschreven/vernieuwd boek.

SPOILER
pi_204445197

M'n eerste magnolia-bloemetje O+

Eenmaal vol in blad vind ik rode bomen meestal niet eens opvallend, maar bij het eerste ontluiken is het wel feestelijk, van die frêle paarse blaadjes.
pi_204445217
Ow, nu pas kom ik toe aan de laatste nrc bijlage en die gaat over tuinen en vogels én het hele jaar door bloemen met een maandkalender en bloemetjes. 🍀
  Spellchecker vrijdag 15 april 2022 @ 15:05:24 #167
197773 crew  maily
pi_204445238
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 14:44 schreef AnneX het volgende:
Monty Don in Lang verhaal over rabarber en plastic in de tuin en ritme van de seizoenen en een herschreven/vernieuwd boek.

SPOILER
Monty Don O+ ^O^

Heerlijke relax-tv
  vrijdag 15 april 2022 @ 16:11:46 #168
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_204445838
Monty O+ Ik mis hond Nigel nog steeds wel een beetje.
Spoilers!
  vrijdag 15 april 2022 @ 16:15:23 #169
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204445871
Mijn randje plantjes komt in bloei _O_ Jaar geleden geplant om de stenige terras-gevel-overgang wat te doorbreken. Wel per ongeluk de zaadjes voor planten van 15cm hoog geplant voor de deuren ipv. die voor 5cm hoog. Maar dat moet net aan lukken.

En de klimhortensia is alweer helemaal groen. Ligusterhaag is nog herstellende van rigoureuze snoeibeurt bij de buren.

Muurtje aan de andere kant heb ik projectje groene muur. Laat de hedera dat muurtje maar overnemen. Even in de gaten houden en bijsturen dit jaar.

In bovenstaand foto in bak aan de muur ook nog wat van mijn liguster-stekjes te zien van vorig jaar. Geen idee wat ik ermee moet eigenlijk, maar heb er nog meer, zie hieronder. Daarbij ook nog twee stekjes van de sneeuwbes en eentje van een Amerikaanse vlier geloof ik. Plus nog twee boompjes in pot.

Verdere verzameling boompje in pot.

Campanula (links, gemengd met plant die erop lijkt waar ik naam altijd vergeet) heeft er nog nooit zo goed bijgestaan.

Wat minder gevlekte (paarse) dovenetel dan voorgaande jaren. Wil dit jaar andere planten de kans geven die vorig jaar helemaal overwoekerd waren, plus dat dat kale stuk mijn De Wilde Tuin-experimentje is. De witte dovenetel die ik vorig jaar ergens uit een berm heb meegenomen slaat goed aan ^O^

Vinca major.

Deze skimmia is 15+ jaar oud. Al jaren geel blad en gedoe, maar nu heeft ie er helemaal geen zin meer in. De vage vorm van die skimmia komt trouwens nog door een flinke tinus die er tot de winter van 2012 stond :D De varens eronder hebben er duidelijk meer zin in.

pi_204446283
Monty O+ Ik volg ‘m zelfs op instagram en heb een paar boeken en kijk al honderd jaar Gardener’s world. Mijn man is fan van hond Nell
  vrijdag 15 april 2022 @ 22:09:13 #171
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_204449258
Monty's outfits ook. Nog nooit in een winkel aangetroffen helaas.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  vrijdag 15 april 2022 @ 23:15:06 #172
36431 bleiblei
pi_204449873
@Dagoduck; leuk, dat randje plantjes! Die ga ik onthouden! O+
Trouwring is trouwens weer terecht. Kwam uit een keukenkast gerold toen @SQ een paar onderzetters voor pannen moest hebben :') .

Ik zoek trouwens om ontzettend lelijke palen te verbergen van de buren, iets wat 1.5-2m hoog groeit en vrij smal blijft. (Palen staan tussen een erg oude beukenhaag). Hebben jullie ideeën? Misschien toscaanse jasmijn ofzo? Dat stukje pakt behoorlijk veel zon, dus dat scheelt wel iets.
pi_204451245
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 23:15 schreef bleiblei het volgende:
@:dagoduck; leuk, dat randje plantjes! Die ga ik onthouden! O+
Trouwring is trouwens weer terecht. Kwam uit een keukenkast gerold toen @:SQ een paar onderzetters voor pannen moest hebben :') .

Ik zoek trouwens om ontzettend lelijke palen te verbergen van de buren, iets wat 1.5-2m hoog groeit en vrij smal blijft. (Palen staan tussen een erg oude beukenhaag). Hebben jullie ideeën? Misschien toscaanse jasmijn ofzo? Dat stukje pakt behoorlijk veel zon, dus dat scheelt wel iets.
Toscaanse jasmijn is heel tof, blijft mooi dicht en donkergroen en de bloemen zijn dan nog extra. Hij houdt van zon, dus erg geschikt
pi_204451612
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 08:56 schreef Puala het volgende:

[..]
oh zonode zeg, daar staan echt een paar prachtige namen/planten tussen. Maar jij vind vast weer iets anders moois ;)
Ik vind het vooral van de photinia jammer, want dat verse, jonge blad is zo fraai. En de struik doet me aan vakanties in Frankrijk denken. O+ Van de camellia vind ik het ook jammer, maar de rozen doen het prima en die verzachten het leed. Voor de photinia heb ik nog geen mooie vervanger kunnen vinden.

Er zijn gelukkig genoeg struiken die het wél goed doen in onze winderige tuin: weigelia, sneeuwbal, hortensia, liguster, krentenboom, boerenjasmijn, vlierbes, vlinderstruik, meidoorn, hibiscus, hazelaar, blaasspirea (met rood blad!), kamperfoelie, japanse hulst, rotsheide, ribes sanguineum, brem, diverse soorten rozen.
pi_204451631
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 14:44 schreef AnneX het volgende:
Vecht niet tegen de natuur. Heb geen haast. Geniet van de kleine dingen. En tegelijk: wees dapper, wees ambitieus. Probéér iets en kijk wat er gebeurt. Als het misgaat, is dat niet het einde van de wereld, je leert er iets van.”
Wat een mooi stuk, vooral deze passage:

Vecht niet tegen de natuur. Heb geen haast. Geniet van de kleine dingen. En tegelijk: wees dapper, wees ambitieus. Probéér iets en kijk wat er gebeurt. Als het misgaat, is dat niet het einde van de wereld, je leert er iets van.”
pi_204451671
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 april 2022 16:15 schreef Dagoduck het volgende:
Mijn randje plantjes komt in bloei _O_ Jaar geleden geplant om de stenige terras-gevel-overgang wat te doorbreken. Wel per ongeluk de zaadjes voor planten van 15cm hoog geplant voor de deuren ipv. die voor 5cm hoog. Maar dat moet net aan lukken.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind het briljant!

Klaverzuring vind ik misschien wel het leukste voegenplantje. Plaatje van het internet:

pi_204451707
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 23:15 schreef bleiblei het volgende:
Moet het groenblijvend zijn? Toscaanse jasmijn is dan een goede optie maar vraagt geduld. Ik ben fan van pronkerwt/lathyrus: groeit als een gek, heeft weinig ruimte nodig, bloeit overdadig en zorgt langere tijd voor gevulde vazen in huis. Het enige nadeel is dat-ie in de winter volledig verdwijnt.

Ik heb volgens mij een vaste variant variant van lathyrus, want hij komt elk jaar terug. Eind vorig jaar heb ik 'em vermeerderd (dat ging heel makkelijk) en in het voorjaar op diverse plekken in de tuin gezet.

Je zou ook een combinatie van Toscaanse jasmijn en lathyrus kunnen plaatsen zodat lathyrus gauw resultaat biedt en jasmijn meer voor de lange termijn is.
  zaterdag 16 april 2022 @ 11:13:27 #178
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204452321
quote:
17s.gif Op zaterdag 16 april 2022 09:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vind het briljant!

Klaverzuring vind ik misschien wel het leukste voegenplantje. Plaatje van het internet:

[ afbeelding ]
Die groeide 'vroeger' tussen die rand, maar heb ik met veel moeite uitgeroeid omdat mijn moeder geen gele bloemen wilde.

Zelf wel fan van :Y

Het randje dat ik heb gezaaid heeft ook gele bloemen, maar dat was een gok, stond niet op de foto van het zakje ;)
  zaterdag 16 april 2022 @ 11:19:14 #179
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204452345
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2022 08:40 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Toscaanse jasmijn is heel tof, blijft mooi dicht en donkergroen en de bloemen zijn dan nog extra. Hij houdt van zon, dus erg geschikt
Dat is misschien nog wel een mooie plant voor tegen de gevel van het huis. Aan zijn naam te horen houdt die plant van warmte?
pi_204452393
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 april 2022 11:19 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Dat is misschien nog wel een mooie plant voor tegen de gevel van het huis. Aan zijn naam te horen houdt die plant van warmte?
Ja, doen, ik wil ‘m bij het nieuwe huis ook weer. Het was destijds de eerste plant die ik voor mijn eerste tuin aanschafte (of eigenlijk kreeg van mijn oom en tante toen we naar het naastgelegen tuincentrum gingen)
pi_204452626
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2022 11:27 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ja, doen, ik wil ‘m bij het nieuwe huis ook weer. Het was destijds de eerste plant die ik voor mijn eerste tuin aanschafte (of eigenlijk kreeg van mijn oom en tante toen we naar het naastgelegen tuincentrum gingen)
Hoe lang heb je moeten wachten voor de plant iets voorstelde? Bij m'n vorige huis was de Toscaanse jasmijn na 4 jaar nog niks terwijl de passiebloem al snel weelderig groeide en bloeide.

Ik heb de Toscaanse jasmijn gestekt en in m'n nieuwe tuin geplant, maar daarvoor is de plant te delicaat. Ik heb 'em in de kas gezet en hoop dat hij daar gaat gedijen.
  Moderator zaterdag 16 april 2022 @ 15:12:15 #182
5428 crew  miss_sly
pi_204453909
Ik vind Toscaanse jasmijn erg mooi, maar het is inderdaad een delicaat plantje. Ik had het in mijn vorige, zeer beschutte tuin op het zuiden tegen beide schuttingen. Aan de ene kant deed ie het heel mooi, aan de andere kant bleef het maar een beetje een iel dingetje. Er zat amper 5 meter tussen.

Nu heb ik er ook een aantal en die zijn wel aangeslagen, maar ze groeien echt heel erg traag. Dus ik wacht daar maar geduldig af tot het wat wordt.

Tegen de andere lange schutting heb ik een grootbladige en een kleinbladige hedera, waarbij de eerste het niet lijkt te doen. Toch teveel wind gevangen, denk ik. Ik denk erover om daar een bruidssluier bij te planten. Die woekert tenminste lekker en dan is die schutting zo begroeid. Ik heb er vanmiddag verderop een clematis apple blossom en een witte akebia bij gezet. Ook heb ik net een sleedoorn en een rode bessenstruik geplant. Bij de witte en blauwe maagdenpalm, die het dit jaar eindelijk een beetje naar hun zin lijken te hebben, heb ik een paar paarse maagdenpalmen geplaatst. Een paar echte koekoeksbloemen op de rand van de wadi en een vingerhoedskruid zomaar ergens omdat ik die mooi vind O+

Langzaam maar zeker krijgt de tuin steeds een beetje meer vorm. Ik heb twee doosjes bloemzaad gekocht met een mengsel voor geurende bloemen en voor bloemen waar vlinders opaf komen. Het is nu te winderig, ik hoop dat het morgen wat lekkerder is, zodat ik het kan zaaien.

En als er morgen inderdaad wat minder wind staat, zal ik ook weer lavameel en bentoniet strooien op de plaatsen met veel heermoes. Want ja hoor, dat steekt echt op verschillende plaatsen weer behoorlijk de kop op. Ik heb de kweker nog om advies gevraagd en dat was: lavameel, zoveel mogelijk eruit trekken met wortel en al en vooral ook accepteren dat het er nu eenmaal staat.

Intussen heeft de kersenboom toch best wat bloesems op ontluiken staan:

Is de Tulipa Elias Martin open O+

Vind ik de tulipa clusiana ook erg mooi:

De paarse maagdenpalm:

De kruipphlox doet het plaatselijk erg goed:

En de saxifraga:

Heel veel knopachtige dingen in de brem, geen idee of dat allemaal bloemen gaan worden:

Eenvoudige plant, maar ik vind hem erg mooi, de gele dovenetel

De appel- en de pruimenboom in de voortuin krijgen in ieder geval blad!

pi_204454002
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 12:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe lang heb je moeten wachten voor de plant iets voorstelde? Bij m'n vorige huis was de Toscaanse jasmijn na 4 jaar nog niks terwijl de passiebloem al snel weelderig groeide en bloeide.

Ik heb de Toscaanse jasmijn gestekt en in m'n nieuwe tuin geplant, maar daarvoor is de plant te delicaat. Ik heb 'em in de kas gezet en hoop dat hij daar gaat gedijen.
Hij sloeg meteen aan, binnen een jaar had hij het lelijke hoekje van de schutting bedekt. Nu was dat wel een stadstuintje in Utrecht, dus redelijk beschut, maar kennelijk had ik geluk met mijn exemplaar
pi_204454026
Geen bruidssluier neerzetten hoor, je gaat spijt krijgen van je ongeduld.
  Moderator zaterdag 16 april 2022 @ 15:26:06 #185
5428 crew  miss_sly
pi_204454053
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2022 15:23 schreef Doedezemaar het volgende:
Geen bruidssluier neerzetten hoor, je gaat spijt krijgen van je ongeduld.
Ik ben zeer bekend met bruidssluier :Y Ik vind hem mooi en als je geregeld rücksichlos snoeit, is ie prima te houden.
Ik hoop dat ie het tegen het stuk schutting waar het eigenlijk altijd waait een beetje wil doen. Er is niets daar dat lekker gaat.
  Moderator zaterdag 16 april 2022 @ 15:35:19 #186
5428 crew  miss_sly
pi_204454129
Ik had de kweker ook nog even gevraagd naar mijn bamboe. Of er nog iets was wat ik kon doen, of dat het gewoon einde verhaal was. Hij raadde me mestkorrels aan en verder geduld. Kennelijk is dit nog het moment dat bamboe bruin is en er niet uitziet. Het duurt nog wel even voor dat weer mooi wordt. Dus ik ga er mest bij gooien en het nog even afwachten.
pi_204462278
Ik heb hier een Toscaanse jasmijn in mijn ommuurde stadstuin. Hij staat op het oosten, en krijgt in de winter nauwelijks zon, en staat in een soort van windtunnel waar al 2 passiflora's roemloos ten onder zijn gegaan, maar binnen 1 jaar had hij de bovenkant van de muur bereikt (2 m) en sindsdien wordt hij alsmaar voller.

Your mileage may vary?

Of inderdaad, zoals Monty Don zegt... niet vechten tegen de natuur maar ook niet bang zijn om het experiment aan te gaan. Sommigen hier in het topic leren dat Toscaanse jasmijn bij hen niet werkt. In dat geval zou ik het ook niet verder proberen. Maar bij mij werkt dus helaas de passiflora niet (en de blauwe regen :{ ) , terwijl er hier in de buurt prachtige oude exemplaren staan die zelfs vrucht dragen. Misschien is het de bodem? In ieder geval ga ik dat gevecht niet nog eens aan en als ik nog een passiflora plant doe ik het in een ander stuk van de tuin. En ondertussen geniet ik van mijn prachtige Toscaanse jasmijn!

Oh en ik heb 2,5 jaar geleden een stekje aan een vriendin gegeven van mijn Toscaanse jasmijn. Die heeft hem bij haar voordeur geplant en inmiddels komt hij tot bovenaan de deur *O*
  zondag 17 april 2022 @ 11:57:48 #188
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_204462356
Wij hebben ook toscaanse jasmijn. Er zijn er vorig jaar 4 neergezet door de hovenier, 2 hebben (helaas) het toen niet overleefd. De andere 2 doen het goed, maar degene die de meeste zon pakt ziet er toch wel het beste uit. Zie ook onderstaande foto :s)

Onze tuin begint ook overal lekker in bloei te staan. Vooral blauwkussen en hemelsblauw stelen momenteel de show :P. De blauwe regen begint ook goed uit te lopen en die begeleiden we nu met zorg over de pergola heen.

@Claudia_x , bedankt nog voor je hulp met de steenthijm- identificeren laatst! De dode takken heb ik ergens halverwege maart gesnoeid en het loopt nu weer uit. Hij ruikt ook echt heel fijn O+.
pi_204462379
Verder heb ik gisteren een nieuw, hoger, klimrekje gemaakt voor mijn winterbloeiende clematis in combinatie met een enorm woekerende kamperfoelie.

Ik heb kamperfoelie op 4 plaatsen staan, ik vind het op zichzelf altijd een tamelijk lelijke plant en ze zijn erg gevoelig voor luis en meeldauw volgens de experts, maar de bloemen zijn heerlijk en maken de zomer de zomer wat mij betreft. Dus ik meng ze graag met andere klimmers. Nou is het gekke dat ik er 2 op de zonnige muur heb staan. Die krijgen steevast luis en meeldauw. En 2 op ongunstige plekken. Eentje krijgt echt alleen in mei, juni en juli een beetje zon op het allermiddenste midden van de dag, en vangt veel wind. De andere staat wel beschut maar krijgt ook alleen als de zon hoger staat direct zonlicht. Nu begint het ongeveer. Deze twee groeien dus als kool, hebben nooit luis en bloeien prachtig. :?

Ze bloeien allemaal, en ze krijgen allemaal bessen, meeldauw of niet, dus ik laat ze maar kwijnen, die kwijners. Maar ik snap er niets van.

Verder heb ik gisteren een enorme bladluisverwijderingsactie gehouden met behulp van de harde waterstraal. Ik heb hier heel veel mieren die enorm ijverig zijn en grote plantages aanleggen. Gelukkig heb ik ook veel lieveheersbeestjes maar in deze tijd neemt de luis alle rozen en kamperfoelies helemaal over. Eigenlijk voornamelijk voor de kamperfoelies en voor mijn krentenboompje verwijder ik af en toe wat. De rozen hebben er blijkbaar weinig last van want die doen het toch wel goed. Maar het krentenboompje staat onder een roos met veel luis en kreeg daar in eerdere jaren erge meeldauw van. Het aangetaste blad heb ik telkens verwijderd en dit jaar zie ik nog geen enkel teken, maar het zou fijn zijn voor het kleine prille boompje als het nu eens een keer een jaar niet zoveel te verduren krijgt.
  Moderator zondag 17 april 2022 @ 12:04:00 #190
5428 crew  miss_sly
pi_204462409
Wat doen jullie met klimplanten tegen een schutting? Nog extra materiaal geven om zich aan op te trekken?
  zondag 17 april 2022 @ 13:00:08 #191
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204463037
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 12:04 schreef miss_sly het volgende:
Wat doen jullie met klimplanten tegen een schutting? Nog extra materiaal geven om zich aan op te trekken?
Ik heb een 10x10 cm raster tegen de schutting. Behalve bij de hedera, die redt zich wel.
  Moderator zondag 17 april 2022 @ 18:40:31 #192
5428 crew  miss_sly
pi_204467366
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 13:00 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ik heb een 10x10 cm raster tegen de schutting. Behalve bij de hedera, die redt zich wel.
Dat heb ik bij de jasmijnen ook gedaan, maar die zijn amper nog bij de onderste lijnen.

Ik denk erover om achter de clematis en de akebia wat van dat kippengaas te monteren. Het gaat er toch om dat de plant een beetje houvast heeft en het zou snel genoeg weggewerkt moeten zijn, lijkt me.
pi_204472406
Ik heb ook ofwel draad ofwel van die klimrekjes. Geen schutting maar een muur, maar als je kijkt hoe jasmijn en clematis klimmen, met van die krulsprieten, dan lijkt een schutting me ook al best een uitdaging voor ze.
  maandag 18 april 2022 @ 10:17:16 #194
36431 bleiblei
pi_204472659
Draad is met clematis wel tricky is mijn ervaring. Die zijn erg gevoelig voor sneetjes en daarop volgende infecties. Dus je kan het beste dan wat dikker draad of zelfs touw gebruiken. Dit is minder aan de orde bij de Clematis Montana's, maar bij alle andere wel problematisch. Mijn ervaring is overigens dat Clematissen nooit problemen hebben met 10x10 rasters. Maar dan moet je ze af en toe helpen door ze weer terug in het rek te geleiden. Zonder raster of draad tegen een schutting aan laten groeien is kansloos.

Verder hebben planten die zich vastzetten aan de ondergrond geen geleiding nodig (klim hortensia, klimop, wilde wingerd etc.). Klimplanten die wikkelen wel natuurlijk.
  Moderator maandag 18 april 2022 @ 10:26:18 #195
5428 crew  miss_sly
pi_204472763
Ik heb bij de jasmijnen dus die rekken hangen, maar op de jasmijnen hebben moeite ze te bereiken, lijkt het. Nu voor de akebia en de clematis wilde ik dus iets anders proberen. Kippengaas lijkt me niet handig voor de clematis als die zo gevoelig zijn voor sneetjes, want dat gaas is ook erg dun en scherp.

Ik heb wel touw. Misschien kan ik daar wat lijnen mee trekken op de schutting.

Ik heb gisteren ook mijn bloemenperceeltje ingezaaid met een bloemenmengsel. Veel heermoes en onkruid weggehaald en alles even geinspecteerd. Vrijwel alles wat ik in het najaar heb gezet, is goed aangeslagen en begint nu uit te lopen. Ben benieuwd hoe dat er over een paar weken uitziet.
pi_204472985
Mijn clematis groeit tegen netten die je normaal over je fruit doet om vogels weg te houden. Werkt perfect.
pi_204473579
Een teruggekeerde plant uit het zaad van vorig jaar in de postzegeltuin bloeit dit jaar :o :D O+
Zo even fotootje maken *G*

Judaspenning. Mooie 'paasblom' :D

[ Bericht 12% gewijzigd door Blues op 18-04-2022 13:01:43 ]
  maandag 18 april 2022 @ 18:04:17 #198
142400 RedFever007
pi_204476041
:D :B *O*
pi_204476117
Mijn tuin staat vol met witte judaspenning. Ooit vroeg een bevriend tuinder me uit te kijken naar zaden van de witte judaspenning, die hij voor een klant zocht. Afijn, ik zocht en vond, en kweekte op. Ten langen leste waren de plantjes niet meer nodig...en nu staan ze hier.
Ik vind de paarse veel mooier :')
pi_204477352
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 10:17 schreef bleiblei het volgende:
Draad is met clematis wel tricky is mijn ervaring. Die zijn erg gevoelig voor sneetjes en daarop volgende infecties. Dus je kan het beste dan wat dikker draad of zelfs touw gebruiken. Dit is minder aan de orde bij de Clematis Montana's, maar bij alle andere wel problematisch. Mijn ervaring is overigens dat Clematissen nooit problemen hebben met 10x10 rasters. Maar dan moet je ze af en toe helpen door ze weer terug in het rek te geleiden. Zonder raster of draad tegen een schutting aan laten groeien is kansloos.

Verder hebben planten die zich vastzetten aan de ondergrond geen geleiding nodig (klim hortensia, klimop, wilde wingerd etc.). Klimplanten die wikkelen wel natuurlijk.
Ah. Goeie. Ja als ik draad schrijf bedoel ik van die gegalvaniseerde kabels. Niet echt van dat gewone tuinijzerdraad.

Zoals dit.

Of dit soort draad.

Niet echt iets waar de clematissen zich aan kunnen snijden dus.
pi_204477539
Voor:

Na:

Detail

Viooltjes onder de magnolia

Ik heb ook een en ander gezaaid in dat bed, een paar Oost-Indische kersjes, wat siergras, Roomse kamille.
En ik zag ook weer vanalles opkomen of wat oprichten, nieskruid, prikneus, aardig wat luzerneklaver, schildersverdriet (die nog niet zo ver is als die van @Claudia_x) en wat dingen waarvan ik de naam vergeten ben.
pi_204477689
Ik heb compostbakken gemaakt! Als m’n internetverbinding het weer doet, plaats ik wat foto’s.
pi_204483168
Er zijn wat pinkerbloemen in een border verschenen en die mogen blijven: wat zien ze er gezellig uit!

Het geel op de bovenste foto is van een muurbloem. Daartussen staat camassia op het punt om te gaan bloeien.

En dit zijn de compostbakken geworden (met tijdelijke afdekking):

Ik ben hier nog druk bezig met de aanleg van een pad en het het herinrichten van de border.
  dinsdag 19 april 2022 @ 19:53:59 #205
36431 bleiblei
pi_204484807
Een compostbak kan je het beste plaatsen op een plek waar ie niet te veel zon, wind en regen pakt...

https://weethetsnel.nl/in(...)plek-en-opbouw?_ac=1

Kan je em nog verplaatsen :X ?
pi_204484982
Vanmiddag kwam de tuinhulp voor een Voorjaarsactie: verticuteren van een postzegel,
strakke randjes ben ik een fan van en onkruid in grint en tegels minder.
Er is gemest en gesproeid.
Mn.X heeft de hedera gesnoeid, fors gesnoeid. -O-
Voor een indruk - hopelijk in de juiste volgorde -

Gezaaid spul van oktober jl. is (nog?) niet opgekomen. Geen sprietje te zien.
Om buurkatten te weerhouden om te graven, had ik daar stokjes schuin in de grond gestoken.
Het heeft ze niet weerhouden, vrees ik.

Affijn, het buiten eetseizoen kan beginnen.
pi_204485465
Het ziet er weer strakker uit idd *G*
Ik maai nu wat minder vaak en de stand van de maaier hoger gezet ivm veel mos voorgaande jaren.
Binnenkort ook weer wat kruiperij tussen de tegeltjes vandaan halen, maar ik vind het een aanslag op mijn lijf :r dus doe het niet zo vaak.
Ooit kwam een vriend met een hogedrukspuit, maar dat vind ik echt vreselijk! De halve tuin was 1 grote klerebende _O- o|O
pi_204485597
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 19:53 schreef bleiblei het volgende:
Een compostbak kan je het beste plaatsen op een plek waar ie niet te veel zon, wind en regen pakt...

https://weethetsnel.nl/in(...)plek-en-opbouw?_ac=1

Kan je em nog verplaatsen :X ?
De beste plek hier is eigenlijk in het bossige stuk van de tuin, maar daar wil ik geen composthoop omdat m'n eetkamerraam erop uitkijkt. Naast deze composthoop staan aan de ene kant wat fruitbomen die net zijn aangeplant en aan de andere kant plant ik een haag. Het is dan een relatief windluw stuk en er komt hopelijk wat minder brandende zon. Tegen regen valt niet veel te doen, anders dan afdekken tijdens erg regenachtige periodes. En @sigme had nog als tip om er een dikke laag grasmaaisel bovenop te leggen.
pi_204485620
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 april 2022 20:05 schreef AnneX het volgende:
Vanmiddag kwam de tuinhulp voor een Voorjaarsactie: verticuteren van een postzegel,
strakke randjes ben ik een fan van en onkruid in grint en tegels minder.
Er is gemest en gesproeid.
Mn.X heeft de hedera gesnoeid, fors gesnoeid. -O-
Voor een indruk - hopelijk in de juiste volgorde -
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Gezaaid spul van oktober jl. is (nog?) niet opgekomen. Geen sprietje te zien.
Om buurkatten te weerhouden om te graven, had ik daar stokjes schuin in de grond gestoken.
Het heeft ze niet weerhouden, vrees ik.

Affijn, het buiten eetseizoen kan beginnen.
Dat ziet er weer netjes uit! Ik vind zelf het afsteken van graskanten altijd erg bevredigend.
pi_204486327
Ik heb verschrikkelijk veel foto's gemaakt. Er is ook zoveel te zien! Het is verleidelijk met de bloeiers te beginnen, maar ik word ook erg blij van de borders die geleidelijk wat beter gevuld raken door diverse bodembedekkers. Lievevrouwebedstro steelt wel de show:

Ik dacht dat dit nieuw onkruid was, maar volgens mij is voorjaarszonnehoed aan het woekeren geslagen. Daar heb ik er vorig jaar één of twee van neergezet.

Ook mooi blad, namelijk dat van opkomende pioenrozen:

Wat bloeiers. Wildemanskruid:

Kruipend zenegroen:

Twee soorten muurbloem:

Camassia, zo mooi met het geel van muurbloem erachter:

Echte koekoelsbloem:

Waterdrieblad:

Zomerklokjes:

De dotterbloemen zijn spectaculair dit jaar:

Sleutelbloemen:

Roodbladige wolfsmelk:

Waarom laat ik hangrozemarijn nog zien? Die bloeit het hele jaar door!

Verstopt vond ik dit kleine, felblauwe bloempje. Ik weet niet wat het is en kan me niet herinneren dat ik het heb geplant. Alhoewel, misschien is het steenzaad.

Ook klein maar fijn: schildzaad.

Geum en polemonium bloeien:

Nog steeds het krentenboompje:

En appelbloesem:

In m'n rommelborder: judaspenning, anemonen, een krentenboompje. En fluitekruid, schildersverdriet en akelei staan op het punt te gaan bloeien:

Een aantal planten heb ik eind vorig jaar geplant en kon ik niet meer vinden, maar nu heb ik ze dan toch gespot. Elfenbloem is bijvoorbeeld keurig opgekomen:

Tiarella cordifolia:

Zilverkaars:

Koningsvaren staat er al langer en ben ik toch elk jaar weer even kwijt:

Alleen schout-bij-nacht heb ik nog niet gevonden, besef ik nu ik de balans opmaak. Morgen maar even naar op zoek gaan, want ik ben vergeten waar ik 'em precies heb gezet. En ik was bang dat m'n oranje havikskruid was verdwenen, maar daar heb ik er inmiddels véél van gesignaleerd:

Tot slot de prunus. *;

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 19-04-2022 22:41:47 ]
pi_204486965
Wau Clau _O_ En dan die zon erop. Wat een heerlijkheid toch bij je!
pi_204487178
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 22:27 schreef Blues het volgende:
Wau Clau _O_ En dan die zon erop. Wat een heerlijkheid toch bij je!
Een tip die ik iedereen zou willen geven is om bij ochtend- of avondzon foto's te maken. Dan ziet alles er (nog) mooier uit!

De judaspenning uit je postzegel is er trouwens een voor in de boeken. Wat een perfecte variant! Zo mooi zijn die van mij niet. En hoe ligt je achtertuin er nu bij?
pi_204488046
Dat ziet er best goed uit. Kaal stuk bij de schutting die helemaal gerepareerd moest worden na de storm -O-
Herstel voor een klein Cameliaatje die plat lag daardoor. Witte klimroos afgescheurd en deaud, net als een breuk bij de ehhhh naam kwijt.. paarse bloemen/augustus/op stam. (korsakov light :D )

Op nu een hele kale plek heb ik de duintuin-zaadjes gestrooid. Daar ben ik erg benieuwd naar. De Sering is bijna helemaal open en na 2x betere snoei gaat ie de hoogte in ipv dweilen over het gras.

Kale plekken behandeld bij gras.
Zal morgen of weekend even wat foto's maken.
Tinus doet het ook goed O+
pi_204502670
Hier vanochtend even een rondje gelopen met de mobiel in de aanslag. Er komt van alles aan.
De bessen staan vol in bloei, maar grote struiken bloeiende bessen zijn best subtiel. Verschillende soorten bloeien in alle subtiliteit toch echt heel verschillend.
Een serietje:

Aalbes

Kruisbes

Blauwe bes

Honingbes

Minder subtiel zijn de tulpen. M'n horrortulp van vorig jaar is terug, met een zusje.

Zusje

Hoofdhorrortulp

Ik steek er geen vinger in!

Gelukkig zijn er ook lieflijke bloeiertjes.

Maarts viooltje

Hondstong (denk ik)

De bloedrode brem

Judaspenning
pi_204502715
Ik ben op zoek naar een heester met een interessante vorm voor een winderige plek in de halfschaduw. Geen bossige bende dus, maar meer de subtiliteit van een japanse esdoorn. Heb je nog een tip, @sigme? Of iemand anders misschien?
pi_204502725
Jaa, de horrortulpen zijn er weer! :D En je brem bloeit gewoon eerder dan de twee van mij, @sigme .
pi_204502790
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 21:58 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben op zoek naar een heester met een interessante vorm voor een winderige plek in de halfschaduw. Geen bossige bende dus, maar meer de subtiliteit van een japanse esdoorn. Heb je nog een tip, @:sigme? Of iemand anders misschien?
Kijk eens naar de cultivars van de kardinaalsmuts, zou ik zeggen.
https://www.tuinadvies.nl(...)s-fortunei/cultivars
https://www.stad-en-groen(...)18kardinaalsmuts.pdf
pi_204502930
quote:
7s.gif Op donderdag 21 april 2022 22:11 schreef sigme het volgende:

[..]
Kijk eens naar de cultivars van de kardinaalsmuts, zou ik zeggen.
https://www.tuinadvies.nl(...)s-fortunei/cultivars
https://www.stad-en-groen(...)18kardinaalsmuts.pdf
De euonymus alatus lijkt op wat ik zoek:

Alleen heb ik die al. Maar ik ga eens verder kijken, want ik heb een andere plant waarvan ik vermoed dat het een soort kardinaalsmuts is en die heeft haast een bonsai-achtige vorm die ik erg mooi vind. Zoiets zoek ik, maar dan in een meer opgaande vorm.

Pff, dit is voor het eerst dat ik een heel specifiek beeld heb van het soort plant dat ik op een bepaalde plek wil zonder dat er een duidelijke kandidaat is.
pi_204503061
Deze gespot, nog een sambucus-cultivar:

Die lijkt alleen (nog) nergens verkrijgbaar.
pi_204503261
quote:
7s.gif Op donderdag 21 april 2022 21:50 schreef sigme het volgende:
Hier vanochtend even een rondje gelopen met de mobiel in de aanslag. Er komt van alles aan.
De bessen staan vol in bloei, maar grote struiken bloeiende bessen zijn best subtiel. Verschillende soorten bloeien in alle subtiliteit toch echt heel verschillend.
Een serietje:

[ afbeelding ]
Aalbes

[ afbeelding ]
Kruisbes

[ afbeelding ]
Blauwe bes

[ afbeelding ]
Honingbes

Minder subtiel zijn de tulpen. M'n horrortulp van vorig jaar is terug, met een zusje.
[ afbeelding ]
Zusje

[ afbeelding ]
Hoofdhorrortulp
[ afbeelding ]
Ik steek er geen vinger in!

Gelukkig zijn er ook lieflijke bloeiertjes.
[ afbeelding ]
Maarts viooltje

[ afbeelding ]
Hondstong (denk ik)

[ afbeelding ]
De bloedrode brem

[ afbeelding ]
Judaspenning
Judaspenning boks *G*

Fijne plaatjes O+
pi_204506245
Iets heel anders: hoe komen jullie aan planten voor jullie tuin? Kopen jullie die in een van de bekende tuincentra of elders? Ga je dan met een specifiek idee op pad of neem je mee wat je tegenkomt?

Ik ben zelf best tevreden over online planten kopen, maar ik vind het jammer dat ik planten niet kan bekijken, dat ik geen echte impulsaankopen kan doen en dat het assortiment verantwoord gekweekte planten zo klein is.
pi_204506310
De laatste keer dat ik iets kocht waren het de vijgen van de kweker in de buurt, waarvan de wortels zo zielig waren.
Voor online weiger ik altijd iets te kopen bij zaken waar ze zeggen dat je een kluit (of erger, juten zak, draad etc) niet mag beroeren, door de garden professors. Gevolg is dat ik nog nooit iets gekocht heb 8)7 Wordt lastig als ik dit najaar voor fruitbomen ga.

Buurman regelde een tijd geleden een kale-wortel-beukenhaagje. Die heb ik allemaal nog staan soppen en bijknippen. Als er 4 in de 10 meter haag waren die niet te diep hadden gestaan, is het veel.

Dus ik koop zaad voor de moestuin en was heel blij met de seringstekken van mijn ouders :D
  vrijdag 22 april 2022 @ 13:18:19 #223
36431 bleiblei
pi_204506314
Ik koop planten bij een kwekerij in de buurt. Of als ze het daar niet hebben, bij een tuincentrump die planten & bomen inkoopt bij allerlei regionale kwekerijen. Die hebben ook een vrij grote webshop trouwens. Dus dik kans dat je daar ooit besteld hebt :P .
pi_204506340
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 13:18 schreef bleiblei het volgende:
Ik koop planten bij een kwekerij in de buurt. Of als ze het daar niet hebben, bij een tuincentrump die planten & bomen inkoopt bij allerlei regionale kwekerijen. Die hebben ook een vrij grote webshop trouwens. Dus dik kans dat je daar ooit besteld hebt :P .
Welk tuincentrum is dat?

En weet je van die kwekerij ook dat die planten bijv. zonder kunstmest opkweekt of maakt dat je niet uit?
  vrijdag 22 april 2022 @ 13:27:33 #225
36431 bleiblei
pi_204506381
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 13:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Welk tuincentrum is dat?

En weet je van die kwekerij ook dat die planten bijv. zonder kunstmest opkweekt of maakt dat je niet uit?
https://www.tuinplantenwinkel.nl/
En eerlijk gezegd, weet ik niet of ze kunstmest gebruiken. In de heesters sowieso wel, maar de p9 potjes geen idee. Al lijkt mij van wel. Maar ik bedenk mij ineens dat ik ook niet weet of ze met gif spuiten. Dus dat ga ik volgende keer eens vragen als ik er ben.
pi_204506391
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2022 13:17 schreef Vanyel het volgende:
De laatste keer dat ik iets kocht waren het de vijgen van de kweker in de buurt, waarvan de wortels zo zielig waren.
Voor online weiger ik altijd iets te kopen bij zaken waar ze zeggen dat je een kluit (of erger, juten zak, draad etc) niet mag beroeren, door de garden professors. Gevolg is dat ik nog nooit iets gekocht heb 8)7 Wordt lastig als ik dit najaar voor fruitbomen ga.

Buurman regelde een tijd geleden een kale-wortel-beukenhaagje. Die heb ik allemaal nog staan soppen en bijknippen. Als er 4 in de 10 meter haag waren die niet te diep hadden gestaan, is het veel.

Dus ik koop zaad voor de moestuin en was heel blij met de seringstekken van mijn ouders :D
Ik wou van de week bijv. blauwe regen kopen. Ik heb begrepen dat je het beste een blauwe regen kunt kopen op het moment dat-ie bloeit zodat je zeker weet dat je geen exemplaar hebt dat nooit zal bloeien. En werkelijk het enige wat ik kon bedenken was om naar de Intratuin te gaan. Dat staat me tegen omdat je er steevast opgefokte planten ziet, de plofkippen van het plantenrijk, die niet per se zullen gedijen in je tuin. Om nog maar te zwijgen over de staat van de heesters die ze verkopen... Er zit nog een ander tuincentrum in de buurt, een soort knullige variant van de Intratuin. Da's helemaal doffe ellende.
pi_204506401
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 13:27 schreef bleiblei het volgende:

[..]
https://www.tuinplantenwinkel.nl/
En eerlijk gezegd, weet ik niet of ze kunstmest gebruiken. In de heesters sowieso wel, maar de p9 potjes geen idee. Al lijkt mij van wel. Maar ik bedenk mij ineens dat ik ook niet weet of ze met gif spuiten. Dus dat ga ik volgende keer eens vragen als ik er ben.
Ah, daar heb ik al vaker besteld en daar ben ik best tevreden over. De planten barsten niet uit hun potjes en komen niet kurkdroog aan.

Jammer dat de kwekerij veel te ver weg zit.
pi_204506417
Intratuinplanten zou ik idd ook niet snel doen. Maar ik verwacht niet dat je dicht bij mijn kweker woont.

Ik kocht ook eens blauwe bessen planten bij Vreeken. Na 2 jaar niks aan groei laten zien bleken die zielige stokjes ook 10 cm oid te diep te staan. Alledrie overleden. Terwijl verder praktisch alles hier het prima doet.

De vijg in de kas heeft zelfs al een zooi vruchten hangen O+
  vrijdag 22 april 2022 @ 13:37:23 #229
36431 bleiblei
pi_204506464
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 13:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ah, daar heb ik al vaker besteld en daar ben ik best tevreden over. De planten barsten niet uit hun potjes en komen niet kurkdroog aan.

Jammer dat de kwekerij veel te ver weg zit.
Mja, die link is dus van dat tuincentrumpje. Maar die hebben dus echt alleen planten. En geen decoratieve vlinders, bbq's en vijverdecoratie :P . Dat geeft wel een aardige indicatie van hun prioriteiten.

Maar net als bij mijn vorige tips, probeer te achterhalen waar de hoveniers uit de regio hun planten inkopen. Dat zijn de adressen waar je moet zijn. Want hoveniers geven doorgaans 1 jaar garantie op hun planten, dus die willen niet te veel betalen maar hun klanten ook niet afschepen met zooi.
pi_204506483
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 13:37 schreef bleiblei het volgende:

Maar net als bij mijn vorige tips, probeer te achterhalen waar de hoveniers uit de regio hun planten inkopen. Dat zijn de adressen waar je moet zijn. Want hoveniers geven doorgaans 1 jaar garantie op hun planten, dus die willen niet te veel betalen maar hun klanten ook niet afschepen met zooi.
Goeie, daar ga ik eens achteraan.
pi_204507269
@Vanyel : fruitbomen koop je doorgaans (en het beste) met kale wortel. Dus dat zou geen probleem moeten zijn dan toch?

Ik koop bijvoorkeur en veruit het meeste bij stalletjes langs de weg. Goedkoop en uit de volle grond en lokaal, wat veruit de beste kans op goed aanslaan geeft. Bovendien is het per definitie spul waarvan de moederplank het goed deed, want het is overschot uit een fraaie tuin in plaats van gekweekt voor verkoop.

Specifieke planten/struiken, vooral fruit, probeer ik altijd bij lokale kwekerijen te kopen. Er liggen een aantal goeie, maar niet hele grote, in de buurt. Maar voor het grote begin van de boomgaard ben ik naar de Batterijen afgereisd, dat had ik er wel voor over.

Via internet doe ik ook wel eens en vind ik vaak prima. Meestal bij een kwekerij die dan na de bestelling me even belt en na overleg komen we dan soms tot aanpassing. Z’n inpakker bijvoorbeeld heeft stem in het kapittel, die weigert sommige plantjes op transport te zetten :D.
pi_204507329
Fruitplanten/struiken/boompjes koop ik nog wel eens online bij Fruittuin.com
pi_204507763
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 april 2022 15:27 schreef sigme het volgende:
@:Vanyel : fruitbomen koop je doorgaans (en het beste) met kale wortel. Dus dat zou geen probleem moeten zijn dan toch?
Ja en nee. Mijn (karige want slechts 1 soort boom) ervaring met kale wortel was dus dat die wortel steeds wel kaal was, maar de plant ondertussen al die tijd ook tot 10, 15 cm boven de wortelaanzet in de grond had gestaan. En dat vind ik gewoon stom }:| Dus als ik iemand vind die dat niet doet, en niet adviseert om hetzelfde te doen, koop ik liever daar.
pi_204508604
Waar zou je een grasmaaier kunnen laten repareren?
  vrijdag 22 april 2022 @ 19:01:42 #235
63722 z80
I fink you freaky
pi_204509656
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 april 2022 17:51 schreef Claudia_x het volgende:
Hangt er vanaf wat voor grasmaaier. Zit en benzinemaaier zou door een brommer monteur gedaan kunnen worden.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  vrijdag 22 april 2022 @ 20:13:25 #236
142400 RedFever007
pi_204510484
quote:
Waar je ze ook kunt kopen? :')
:P
pi_204510630
quote:
Bij een lokale winkel die tuinmachines verkoopt. Weet de buurman er niet eentje? ;)
pi_204510645
Vandaag Oma geholpen met haar tuintje, dat lukt op haar leeftijd niet meer zo goed. Ze heeft afscheid genomen van planten die ze niet mooi vond of te veel onderhoud vroegen. Inmiddels staan die hier te shinen in de tuin en hebben ze een plons water gehad. Hopelijk slaan ze aan :)

En volgende week gaan we nieuwe plantjes shoppen *O* Iemand nog tips voor planten die over een verhoogde borderrand groeien in de schaduw?
  zaterdag 23 april 2022 @ 07:31:37 #239
208890 June.
Seriously?
pi_204513487
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2022 13:17 schreef Vanyel het volgende:
Eens per jaar hebben ze bij ons zo'n fruit- en groentemarkt in de buurt voor fruitplanten. Maar in woon dan ook in de fruitregio van Nederland waar van oudsherveel geteelt werd en nu nog ;) In de buurt woont een echtpaar die hobbymatig 1.200 m² aan vruchten in de tuin heeft staan. Op die markt verkopen ze stekjes en planten die ze wegdoen voor andere "experimenten".
Shine bright like a diamond.
pi_204513489
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 20:27 schreef Puala het volgende:

En volgende week gaan we nieuwe plantjes shoppen *O* Iemand nog tips voor planten die over een verhoogde borderrand groeien in de schaduw?
Klimop natuurlijk. :+ En ik denk meteen aan vinca minor. Zelf vind ik boswederik een lieflijk plantje. Het wandelt over de bodem en zal denk ik ook wel over de borderrand groeien.

pi_204513497
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 07:31 schreef June. het volgende:

[..]
Eens per jaar hebben ze bij ons zo'n fruit- en groentemarkt in de buurt voor fruitplanten. Maar in woon dan ook in de fruitregio van Nederland waar van oudsherveel geteelt werd en nu nog ;) In de buurt woont een echtpaar die hobbymatig 1.200 m² aan vruchten in de tuin heeft staan. Op die markt verkopen ze stekjes en planten die ze wegdoen voor andere "experimenten".
Wat leuk! Is er een manier om dat soort initiatieven in de gaten te houden? Ik vind stalletjes aan de weg ook een sympathiek concept, maar je moet er maar net van weten.
pi_204513541
En ze moeten maar in je buurt staan. Ik heb hier nog nooit iets anders gezien dan fruit en eieren.
  zaterdag 23 april 2022 @ 08:44:15 #243
208890 June.
Seriously?
pi_204513728
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 07:49 schreef Vanyel het volgende:
En ze moeten maar in je buurt staan. Ik heb hier nog nooit iets anders gezien dan fruit en eieren.
Ja, dat ook natuurlijk. Ik woon in de buurt van veel fruittelers, dus dan zal dat ook wel gangbaarder zijn.
  Moderator zaterdag 23 april 2022 @ 08:48:22 #244
5428 crew  miss_sly
pi_204513759
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 20:27 schreef Puala het volgende:
Vandaag Oma geholpen met haar tuintje, dat lukt op haar leeftijd niet meer zo goed. Ze heeft afscheid genomen van planten die ze niet mooi vond of te veel onderhoud vroegen. Inmiddels staan die hier te shinen in de tuin en hebben ze een plons water gehad. Hopelijk slaan ze aan :)

Gewoon speenkruid kwam ik gisteren in het bos tegen.

Ik zie hier ook veel paarse dovenetel op schaduwplekken

Zelf heb ik gele dovenetel, gekocht bij een plaatselijk stalletje vorig jaar en leuk aangeslagen dit jaar

pi_204514245

Ik ben vergeten wat dit is, maar het is fraai.

En de helleborus bloeit en bloeit en bloeit maar door O+

De rododendron heeft ook weer plannen.

Ik heb een stuk van de vaste korenbloem uitgestoken, gescheurd, en her en der weer geplant. Hier vijf op een rijtje.
  zaterdag 23 april 2022 @ 10:22:27 #246
36431 bleiblei
pi_204514442
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 april 2022 09:55 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik heb een stuk van de vaste korenbloem uitgestoken, gescheurd, en her en der weer geplant. Hier vijf op een rijtje.
Die bovenste is Liriope Muscari. En zo te zien (door de vele bloemen) een Moneymaker :) .

(Denk ik :P )
pi_204514561
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 08:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Gewoon speenkruid kwam ik gisteren in het bos tegen.

[ afbeelding ]

Ik zie hier ook veel paarse dovenetel op schaduwplekken

[ afbeelding ]

Zelf heb ik gele dovenetel, gekocht bij een plaatselijk stalletje vorig jaar en leuk aangeslagen dit jaar

[ afbeelding ]
Paarse dovenetel popt hier ook overal op. Gele zogen wij vroeger nog wel eens op, zou dat ook met paarse kunnen? Ze zien er niet zo uit
  Moderator zaterdag 23 april 2022 @ 11:40:47 #248
5428 crew  miss_sly
pi_204514911
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:43 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Paarse dovenetel popt hier ook overal op. Gele zogen wij vroeger nog wel eens op, zou dat ook met paarse kunnen? Ze zien er niet zo uit
Ik had er nooit van gehoord, maar volgens deze link zijn de bloemen van alle dovenetels eetbaar. En kun je er thee van zetten en zijn de (jonge) blaadjes eetbaar. Dus behalve mooi, ook nog nuttig.
pi_204515021
Wie laat poot,

heeft lang iets te kijken en verwachten.
pi_204515025
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Vanyel op 23-04-2022 11:58:27 ]
pi_204516154
De sering na de vormsnoei van 2 jr geleden, ipv dat ie een meter naar voren kwam over het gras heen gaat ie nu de lucht in *O*

Naast de boom lekkere volle campanula die weer voor een paarse kleed gaat zorgen.

Met als bonus de buuvkat die ff over de schutting kwam kijken :o :D
(Ja in het huisje zit een nestje koolmezen, poes }:| )
pi_204516243
Buurvrouw heeft bloeiende rozemarijn staan:

En ik niet 😢 wel heel veel VGM
pi_204516252
-O-
pi_204516327
Nou, beetje klooien met upgrade van de foto app.
Zó groot, dat ik ze in een spoiler plaats.
Bijna uitgebloeide witte tulpen. De prachtige Daytona tulpen met roze streep deed niks dit jaar.
SPOILER
Al één rood bloempje van Geum. Guttegut.
SPOILER
Ga ik de bruine varens terug knippen?
SPOILER
Varens, die een 20 m verderop opkomen op de oorspronkelijke plek.
SPOILER

[ Bericht 7% gewijzigd door AnneX op 23-04-2022 14:57:07 ]
pi_204516474
Gezien de plaats, móet dit gras Allium worden.

Deze papaver wil wel:

Ertussenin zie je de scherpe “zwaardvormige” puntbladeren van Lucifer, Crocosmia, tevoorschijn komen. Die hebben nog 40 cm te gaan.

Ook de tuinhulp gevraagd om samen wat te ruimen in de voortuin.
Na al die (tien?) jaren is de franseboomschors op de paden hier en daar goed vergaan en ontstaan pollen gras.
Gelukkig kan ik mij weer verheugen op de akelei, hoog en laag, oud en nieuw.
pi_204516667
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 14:36 schreef AnneX het volgende:
Buurvrouw heeft bloeiende rozemarijn staan:
Ook bloeiende rozemarijn

En bloeiende boerenkool
  zaterdag 23 april 2022 @ 16:04:08 #257
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_204516798
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 april 2022 09:55 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:22 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Die bovenste is Liriope Muscari. En zo te zien (door de vele bloemen) een Moneymaker :) .

(Denk ik :P )
Volgens mij is dat een Camassia, oftewel een Prairielelie.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_204519526
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 april 2022 16:04 schreef Twieki het volgende:

[..]
[..]
Volgens mij is dat een Camassia, oftewel een Prairielelie.
Jep, je hebt gelijk. Liriope muscari bloeit later. Dit was mijn camassia een halve week geleden:

zaterdag 23 april 2022 @ 20:31:46 #259
36431 bleiblei
pi_204520031
Ah, die kende ik niet. Leuk plantje wel!
pi_204526078
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 15:44 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ook bloeiende rozemarijn
[ afbeelding ]
En bloeiende boerenkool
[ afbeelding ]
Jaa, leuk voor je😉
Wrijf het er maar in.
  zondag 24 april 2022 @ 13:18:50 #261
499030 WatMoetJeDanInvullen
Niet naar jezelf te herleiden.
pi_204526101
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2022 10:10 schreef halfway het volgende:
Het probleem is dat de planten nog niet actief zijn, er zitten er ruim voldoende in maar die beginnen net te groeien.
De draadalg begon in Januari al.
Is het inmiddels al minder aan het worden? Vis me hier ook een ongeluk
pi_204526215
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 13:18 schreef WatMoetJeDanInvullen het volgende:

[..]
Ik heb een klein vijvertje wat meestal in de schaduw ligt. Vorig jaar vol met draadalg. Uiteindelijk heb ik krabbescheer en slakken gekocht en het lijkt er op dat er nu veel minder draadalg in zit.
pi_204526645
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 13:18 schreef WatMoetJeDanInvullen het volgende:

[..]
Is wel minder geworden.
pi_204529205
Nog even de Sering in de hh. (zoals jullie mss nog wel weten nam ik die mee met mijn verhuizing vanuit Utreg naar Bdaal in 2004. Toen een piepklein plantje in een pot. O+

Ruikt ook zo zalig *G*

zondag 24 april 2022 @ 17:48:58 #265
pi_204529505
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 13:38 schreef Irrem het volgende:

[..]
Ik heb een klein vijvertje wat meestal in de schaduw ligt. Vorig jaar vol met draadalg. Uiteindelijk heb ik krabbescheer en slakken gekocht en het lijkt er op dat er nu veel minder draadalg in zit.
oke, hoop dat mijn planten het snel van me over nemen :) Heb er een hoop zuurstofplanten in zitten, de waterpest zie ik tenminste nog. Het glanzend fonteinkruid lijkt verdwenen, maar misschien dat dit terug moet groeien. Vijver heeft ook veel schaduw.

Misschien dat slakken ook wel een idee zijn.
pi_204530026
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 17:48 schreef WatMoetJeDanInvullen het volgende:

[..]
oke, hoop dat mijn planten het snel van me over nemen :) Heb er een hoop zuurstofplanten in zitten, de waterpest zie ik tenminste nog. Het glanzend fonteinkruid lijkt verdwenen, maar misschien dat dit terug moet groeien. Vijver heeft ook veel schaduw.

Misschien dat slakken ook wel een idee zijn.
Bij de grotere tuincentra weten ze totaal niet waar ik het over heb.Slakken?
  zondag 24 april 2022 @ 18:48:30 #267
36431 bleiblei
pi_204530067
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2022 18:45 schreef halfway het volgende:

[..]
Ik begin altijd met Google (https://www.google.com/search?q=slakken+tegen+draadalg) en skip ketens sowieso. Want als ze ergens sowieso niet verder komen dan de basiskennis die ook op de verpakking staat, is het bij een grote (vul maar in). Of je het over tuincentra, elektronicazaken of bouwmarkten hebt, altijd zelfde uitdaging.

[ Bericht 2% gewijzigd door bleiblei op 24-04-2022 18:54:12 ]
  Spellchecker zondag 24 april 2022 @ 18:51:46 #268
197773 crew  maily
pi_204530107
quote:

[..]
Ga naar een vijverspeciaalzaak.
  zondag 24 april 2022 @ 19:21:03 #269
pi_204530419
quote:

[..]
Volgens mij gaat het dan om dit: https://vijvermeester.nl/poelslakken.html
pi_204530891
Iemand tips voor een goede tuinslang? En dan bedoel ik niet zo'n krimpgeval.
pi_204534177
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 19:21 schreef WatMoetJeDanInvullen het volgende:

[..]
Klopt, daar heb ik ze besteld.
  maandag 25 april 2022 @ 11:04:44 #272
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_204535375
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2022 16:36 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ja en nee. Mijn (karige want slechts 1 soort boom) ervaring met kale wortel was dus dat die wortel steeds wel kaal was, maar de plant ondertussen al die tijd ook tot 10, 15 cm boven de wortelaanzet in de grond had gestaan. En dat vind ik gewoon stom }:| Dus als ik iemand vind die dat niet doet, en niet adviseert om hetzelfde te doen, koop ik liever daar.
Wij hebben dit jaar ook fruitbomen van De Batterijen gekocht (op aanraden van Sigme en Lucky ook trouwens) die worden inderdaad met kale wortel geleverd EN ik kreeg bij levering de tip ze echt niet dieper dan net aan de wortels in de grond te planten.
Daar werd ik wel blij van :D
pi_204535750
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 19:21 schreef WatMoetJeDanInvullen het volgende:

[..]
Of zoek iemand met een aquarium, poelslakken zijn meestal een plaag. Ze komen mee met aquariumplanten en vermenigvuldigen soms explosief.
pi_204535938
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 11:04 schreef gcjoel het volgende:

[..]
Wij hebben dit jaar ook fruitbomen van De Batterijen gekocht (op aanraden van Sigme en Lucky ook trouwens) die worden inderdaad met kale wortel geleverd EN ik kreeg bij levering de tip ze echt niet dieper dan net aan de wortels in de grond te planten.
Daar werd ik wel blij van :D
Oeh O+
  maandag 25 april 2022 @ 13:14:00 #275
pi_204536432
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 11:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Of zoek iemand met een aquarium, poelslakken zijn meestal een plaag. Ze komen mee met aquariumplanten en vermenigvuldigen soms explosief.
Had vorig jaar wat water uit de vijver inclusief wat plantjes in een glazen fles gestopt, daar zit nu ook draadalg in, maar ook slakken :) Dus eens kijken of ze een beetje willen groeien, dan kunnen ze verhuizen naar de vijver
pi_204537172
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 13:14 schreef WatMoetJeDanInvullen het volgende:

[..]
Had vorig jaar wat water uit de vijver inclusief wat plantjes in een glazen fles gestopt, daar zit nu ook draadalg in, maar ook slakken :) Dus eens kijken of ze een beetje willen groeien, dan kunnen ze verhuizen naar de vijver
Beetje visvoer erbij.
pi_204538846
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 17:11 schreef Blues het volgende:
Nog even de Sering in de hh. (zoals jullie mss nog wel weten nam ik die mee met mijn verhuizing vanuit Utreg naar Bdaal in 2004. Toen een piepklein plantje in een pot. O+

Ruikt ook zo zalig *G*
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Wauw, mooi hoor!
pi_204538858
Ik heb slakken én draadalg.
  maandag 25 april 2022 @ 18:15:50 #279
208890 June.
Seriously?
pi_204538897
Wij hebben nagenoeg geen naaktslakken meer sinds ik 2 jaar geleden aaltjes heb gesproeid. Fijn weer hele hosta's O+
pi_204538974
Mocht iemand een compacte, sterke struik zoeken: Pieris Japonica 'Little Heath' doet het hier geweldig in barre omstandigheden.

Ik kijk uit naar de eerste bloei van de bulgaarse ui godenlook:

En naar de eerste bloei van m'n rode brem:

pi_204540815
Wat heb je toch veel verschillende struikjes en planten in de tuin, Claudia!

Pfft. Er ging van alles mis met foto’s.
Nieuwe poging.
Vanmorgen zijn de paadjes ontdaan van onkruid, graspollen, hedera uitlopers.
Dat ruimt op.

De geum was ook flink overwoekerd. Nog steeds 1 rood bloempje. En twee knoppen.
De andere pollen doen weinig.
Zou het kunnen dat er voeding in de grond moet? En wat dan?

Uiteindelijk blijkt de varen - natuurlijk - uitlopers te hebben.
Vorige week:

En na opruimen van oa. zevenblad

En al dat grassige allium? bleken graspollen:
Vorige week

En nu:

En de eerste akelei in bloei:

[ Bericht 66% gewijzigd door AnneX op 25-04-2022 21:50:56 ]
pi_204540906
Verder moest ik ver terug: de boomschors is er in 2013 ingegaan en nu toch wel flink verpulverd.
Ging ik eens goochelen op prijzen en leveranciers. Poeh.
Nou ja, als het weer zó lang blijft liggen, is het een goede investering.

Oh ja, de eerste akeleiplant bloeit:

[ Bericht 39% gewijzigd door AnneX op 25-04-2022 22:08:08 ]
pi_204541050
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2022 21:40 schreef AnneX het volgende:
Wat heb je toch veel verschillende struikjes en planten in de tuin, Claudia!
275 exclusief de wilde planten die ik niet heb aangeplant. :o

quote:
Pfft. Er ging van alles mis met foto’s.
Nieuwe poging.
Vanmorgen zijn de paadjes ontdaan van onkruid, graspollen, hedera uitlopers.
Dat ruimt op.
[ link | afbeelding ]

De geum was ook flink overwoekerd. Nog steeds 1 rood bloempje. En twee knoppen.
De andere pollen doen weinig.
Zou het kunnen dat er voeding in de grond moet? En wat dan?

Uiteindelijk blijkt de varen - natuurlijk - uitlopers te hebben.
Vorige week:
[ link | afbeelding ]
En na opruimen van oa. zevenblad
[ link | afbeelding ]
En al dat grassige allium? bleken graspollen:
Vorige week
[ link | afbeelding ]
En nu:
[ link | afbeelding ]
En de eerste akelei in bloei:
[ link | afbeelding ]
En je tuin is weer wat sneller dan de mijne! Prachtig, de kleur van je akelei.

Hoe oud is je geum? Misschien moet je die eens splitsen voor verjonging?
pi_204541186
Je schiet al aardig op met de paden én terras in je tuin, zag ik.
Hoe is het met de scheenbeen blessure? Kun je al meer?

De pollen geum splitsen!
Voor die info ga ik even verder op zoek.
Haha, de akelei tweemaal gepost.😂
Edit: Onderhoud
Strooi ieder jaar wat organische mest rond de planten en heef een laag mulch om de grond vochtig te houden.
Hou de plant het eerste jaar goed vochtig zodat hij goed wortel schiet.
Snij uitgebloeide stengels af in het najaar.
Om de planten in conditie te houden kan je best om de twee jaar de planten splitsen en herplanten. Dit scheuren zorgt ook voor een mooi bloeiende plant en vormbehoud van de plant.

[ Bericht 46% gewijzigd door AnneX op 25-04-2022 22:37:06 ]
pi_204541256
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2022 22:31 schreef AnneX het volgende:
Je schiet al aardig op met de paden én terras in je tuin, zag ik.
Hoe is het met de scheenbeen blessure? Kun je al meer?
Het gaat nog weken of misschien wel maanden duren voor die blessure weg is. :{ Maar ik mag wel alles doen!

quote:
De pollen geum splitsen!
Voor die info ga ik even verder op zoek.
Ik vind dit een duidelijk stuk: het wie, wat en hoe van scheuren en delen. Het lijkt meer werk dan het is.
pi_204541272
Dank voor de link. Morgen even lezen.
pi_204541344
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 18:27 schreef Claudia_x het volgende:
Mocht iemand een compacte, sterke struik zoeken: Pieris Japonica 'Little Heath' doet het hier geweldig in barre omstandigheden.

[ afbeelding ]

Ah, mooi! Ik heb sinds een paar maanden een Pieris Japonica in een grote pot aan de straat, waar het heel bar is. Wind, luchtvervuiling en volle zon. De meneer op de plantjesmarkt raadde me deze aan. Het is een Cupido, en hij ziet er ondanks een maand regen, een maand geen regen en 2 of 3 stormen nog steeds goed uit en hij bloeit dapper. Maar ik maak me wel een beetje zorgen over de zomer.

quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2022 21:54 schreef AnneX het volgende:

Oh ja, de eerste akeleiplant bloeit:
[ link | afbeelding ]
Zo prachtig, de akelei!

quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 22:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het gaat nog weken of misschien wel maanden duren voor die blessure weg is. :{ Maar ik mag wel alles doen!
[..]
Ik vind dit een duidelijk stuk: het wie, wat en hoe van scheuren en delen. Het lijkt meer werk dan het is.
Vervelend van je blessure... en dank voor de link!
  dinsdag 26 april 2022 @ 09:34:46 #288
pi_204542723
quote:
15s.gif Op maandag 25 april 2022 18:10 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb slakken én draadalg.
Misschien zijn de slakken op dieet?
pi_204545891
Ik heb al een tijdje de amelanchier lamarckii op mijn verlanglijstje staan, maar ik vind deze best wel duur. Vanmorgen naar een klein lokaal tuincentrum geweest en daar hadden ze een model staan van een 150 hoog, 3 stammen voor 20 euro _O_ _O_ *O*

Dus die staat nu te shinen in mijn tuin :7
pi_204547671
Woekeraars: rode wederik & aardpeer. Ik probeer ze elk jaar weer wat terug in hun hok te duwen en we houden een redelijk evenwicht.

De bonte hosta, en nog een paar gele tulpen die altijd bloeien als de paardenbloemen ook net uitbundig beginnen, dus ze worden zelden opgemerkt.

Een of ander klokje dat uit een bollenpakket kwam met zonder veel nadere aanduiding.

De wilde wingerd maakt zich op voor een nieuw seizoen.

Maagdenpalm in de zon.

En de kwetsbare kasplantjes die in de winter in de muurkas staan zijn naar buiten, de muurkas is nu gevuld met warme-aanbidders.
  woensdag 27 april 2022 @ 16:07:42 #291
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_204555648
Ben net even in de tuin bezig geweest en zag een plant helemaal vol met bruin/zwarte beestjes. Vast een soort bladluis. Nu heb ik 'm uit paniek helemaal gesnoeid tot drie cm boven de grond. Alle takken met bladluis zitten in de kliko...

M'n appelboompjes hebben ook weer veel groene bladluis.

Hoe ga ik dit tegen? Ik kan wel een fles pokon anti insect gaan kopen en sproeien maar dat is een tijdelijke oplossing. Ik heb lavendel in de tuin maar dat helpt niet genoeg blijkbaar. Lieveheersbeestjes komen nauwelijks, heb er twee gezien helaas.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  woensdag 27 april 2022 @ 17:02:25 #292
36431 bleiblei
pi_204556141
quote:
19s.gif Op woensdag 27 april 2022 16:07 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ben net even in de tuin bezig geweest en zag een plant helemaal vol met bruin/zwarte beestjes. Vast een soort bladluis. Nu heb ik 'm uit paniek helemaal gesnoeid tot drie cm boven de grond. Alle takken met bladluis zitten in de kliko...

M'n appelboompjes hebben ook weer veel groene bladluis.

Hoe ga ik dit tegen? Ik kan wel een fles pokon anti insect gaan kopen en sproeien maar dat is een tijdelijke oplossing. Ik heb lavendel in de tuin maar dat helpt niet genoeg blijkbaar. Lieveheersbeestjes komen nauwelijks, heb er twee gezien helaas.
Lieveheersbeestlarfjes kopen. Werkt als een trein.
  woensdag 27 april 2022 @ 17:21:10 #293
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_204556284
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 17:02 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Lieveheersbeestlarfjes kopen. Werkt als een trein.
Dit dus?

https://www.praxis.nl/tui(...)uis-5m%C2%B2/5643622
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
  woensdag 27 april 2022 @ 17:35:28 #294
36431 bleiblei
  woensdag 27 april 2022 @ 17:43:19 #295
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_204556509
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 17:35 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Denk het wel. Zelf koop ik ze altijd hier:

https://www.roodmetzwarte(...)-tegen-bladluis.html
Merci.
pi_204577120
Ik heb vanmorgen een buddleia flower power gescoord 🥰
Ik had niet verwacht dat Ranzijn die zou hebben...
De petunia's waren in de aanbieding dus daar ook 2 van meegenomen.
pi_204598671
Ondertussen in de postzegel.. Judas wordt huge *O*
  zondag 1 mei 2022 @ 18:06:13 #298
43653 sigme
Veraan
pi_204600248
Over de vraag 'waar koop je plantjes': ik was zojuist bij de plantjesmarkt in de Hortus Botanicus in Haren. Reuze leuk, stuk of tien kramen van lokale (thuis)kwekerijen, wat groente en kruiden, veel sier, allemaal zeer betaalbaar. En dan met de kweker erbij, dus met advies.
Ik kocht wat voor een schaduwstuk dat ook heel droog is:
• Elvenbloem
• Wolfsmelk
• Disporopsis pernyi (lijkt op Salomonszegel, geen Nederlandse naam voor)

Voor in de zon:
• Gipskruid
• Zomeraster
• Herfstaster
• Iets waarvan ik de naam niet goed onthouden heb (kropjesbloem? zoiets maar dat net niet)

Voor de klim:
• Latyrus

Een krat vol plantjes, 16 stuks, nog geen ¤35

Via de folder van een van de kwekerijen ontdek ik dat het een ding is, de 'plantjesmarkt'. Binnenkort is er een hier in het buurdorp bij een kweker waar ik best vaak kom. Wat mij betreft een aanrader, dus zoek eens in de eigen regio of ze daar ook aan plantjesmarkten doen.
pi_204602974
quote:
7s.gif Op zondag 1 mei 2022 18:06 schreef sigme het volgende:
Over de vraag 'waar koop je plantjes': ik was zojuist bij de plantjesmarkt in de Hortus Botanicus in Haren. Reuze leuk, stuk of tien kramen van lokale (thuis)kwekerijen, wat groente en kruiden, veel sier, allemaal zeer betaalbaar. En dan met de kweker erbij, dus met advies.
Ik kocht wat voor een schaduwstuk dat ook heel droog is:
• Elvenbloem
• Wolfsmelk
• Disporopsis pernyi (lijkt op Salomonszegel, geen Nederlandse naam voor)

Voor in de zon:
• Gipskruid
• Zomeraster
• Herfstaster
• Iets waarvan ik de naam niet goed onthouden heb (kropjesbloem? zoiets maar dat net niet)

Voor de klim:
• Latyrus

Een krat vol plantjes, 16 stuks, nog geen ¤35
[ afbeelding ]

Via de folder van een van de kwekerijen ontdek ik dat het een ding is, de 'plantjesmarkt'. Binnenkort is er een hier in het buurdorp bij een kweker waar ik best vaak kom. Wat mij betreft een aanrader, dus zoek eens in de eigen regio of ze daar ook aan plantjesmarkten doen.
Oh, dat is leuk zeg! Ik ga het inderdaad hier in de buurt ook opzoeken.
pi_204608805
Ik ga ook op zoek naar een plantjesmarkt in de buurt!

Ik kom even laten zien hoe leuk deze doorgang aan het worden is. Zo was het toen ik aan het snoeien begon:

Nu:

Er kruipt allerlei klein spul door de borders nu er weer licht komt:

Brunnera:

Veldsla (niet alleen lekker maar ook decoratief):

En héél veel vogelmelk:

pi_204608809
Ik open een nieuw topic!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')