abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204327584
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 12:38 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Komt wel weer goed neem ik aan?
Volgend jaar een nieuwe kans. De boom zal het wel overleven ja.
  maandag 4 april 2022 @ 13:04:15 #102
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204327670
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 12:38 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Komt wel weer goed neem ik aan?
Tuurlijk. Dit is een bekend fenomeen bij Magnolia's.
Super mooi als ze bloeien, maar als je pech hebt gaat er een keer flinke nachtvorst overheen en is het plezier van de prachtige bloeiende boom voorbij. De boom zelf kan daar prima mee om gaan verder.

Overigens moet je uitkijken met kerstbomen in de tuin zetten. Die bij ons in de tuin is ondertussen bijna 30m hoog :+ ;)
pi_204331954
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 13:04 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Tuurlijk. Dit is een bekend fenomeen bij Magnolia's.
Super mooi als ze bloeien, maar als je pech hebt gaat er een keer flinke nachtvorst overheen en is het plezier van de prachtige bloeiende boom voorbij. De boom zelf kan daar prima mee om gaan verder.

Overigens moet je uitkijken met kerstbomen in de tuin zetten. Die bij ons in de tuin is ondertussen bijna 30m hoog :+ ;)
Oh, de vorige bij ons is na tien jaar (en maximaal 10 cm groei) vorig jaar dan toch definitief gesneefd. Daarom mocht ik weer eens een kerstboompje binnen :+.

Onze magnolia lijkt wel enige vorstschade te hebben op z'n bloem, maar het ziet er niet per se uit alsof het niks meer wordt dit jaar. En in het nabijgelegen kak-dorp vól grote oude indrukwekkende magnolia's zie ik helemaal geen schade. Ze moeten ook daar nog uit de knop komen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 4 april 2022 @ 19:50:15 #104
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204332067
quote:
7s.gif Op maandag 4 april 2022 19:42 schreef sigme het volgende:

[..]
Oh, de vorige bij ons is na tien jaar (en maximaal 10 cm groei) vorig jaar dan toch definitief gesneefd. Daarom mocht ik weer eens een kerstboompje binnen :+.

Onze magnolia lijkt wel enige vorstschade te hebben op z'n bloem, maar het ziet er niet per se uit alsof het niks meer wordt dit jaar. En in het nabijgelegen kak-dorp vól grote oude indrukwekkende magnolia's zie ik helemaal geen schade. Ze moeten ook daar nog uit de knop komen.
Dan hebben ze geluk gehad in dat kakdorp :P . De magnolia van de buren kleurt momenteel roze bruin.

Hier "bezingt" Romke vam de Aa de O+ magnolia O+ en hij benoemt het zelfde euvel:
https://www.romkevandekaa.nl/artikelen/nieuws-uit-magnolialand/

Wat betreft de kerstboom... zo een vaart zal het niet lopen. Het ding van 30m hoog is een Douglasen staat daar al een jaar of 80 ;)
  maandag 4 april 2022 @ 20:14:36 #105
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204332491
Het heeft hier niet gevroren.

Wel even de tuin bemest gister.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_204333283
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 17:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb dit jaar nog helemaal geen heermoes gezien. Betekent dat dat ik een succesvolle strijd heb geleverd, of is het er nog te vroeg voor? :+

Ik kom wel zowel voor als achter heel veel can dit tegen:

[ afbeelding ]

Kan iemand dit determineren? Ik vind het blad op zichzelf wel sierwaarde hebben, maar geen idee of het een woekerend iets wordt dat ik moet verwijderen voor het te laat is.
Heb je misschien klaprozen gezaaid?
pi_204333345
O sorry, dat had je zelf ook al bedacht. Ik heb wat berichten gemist.
  Vis een optie? dinsdag 5 april 2022 @ 13:34:02 #108
70532 loveli
N
pi_204338319
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2022 19:50 schreef bleiblei het volgende:
Dan hebben ze geluk gehad in dat kakdorp :P . De magnolia van de buren kleurt momenteel roze bruin.
Hier in de buurt locatieonderzoek gedaan. op 1 na alle lichte magnolia's zijn kaal groen of bruin. De enige die de dans is ontsprongen, staat op een plek die heel weinig zon pakt en ook vorig jaar veel later in bloei ging. Er is ook een paarse magnolia, die moet nog echt open gaan en is zo te zien niet gehavend door de nachtvorst.

Ik gok dat in sigme's klimaat de magnolia's iets later bloeien dan in het warmere westen.

Vorig jaar was ik bang dat het winterweer en de nachtvorst alle knoppen zou hebben aangetast, maar toen deed hij het geweldig.
crap in = crap out
pi_204372105
Eindelijk bloeit m'n krentenboom (links staat een brem):

Hoe zie je of je fruitboom vorstschade heeft opgelopen? Ik heb de indruk dat de bloesem van m'n perenboom er goed uitziet:

De anemonen zijn nog steeds leuk. Dat zijn bloemetjes die in geen tuin mogen ontbreken.

In de buurt van de anemonen trof ik dit tulpje aan, niet door mij geplant en niet eerder door mij gespot. Op de achtergrond bloeit judaspenning alweer.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 8 april 2022 @ 14:29:51 #110
5428 crew  miss_sly
pi_204372143
Ik ga morgen en zondag eens een rondje tuin doen, maar er zijn wel echt wat planten die behoorlijk geleden hebben onder de stormachtige en koude afgelopen maand. Gisteren stormde het hier ook wel weer behoorlijk, de wind floot echt rond het huis, en ik ben een beetje bang dat dat hier of daar toch wel een flinke klap was voor de plantjes. Ik hoop dat we nu echt even een langere tijd krijgen met een beetje rustig weer, zodat ze een beetje op kunnen knappen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 8 april 2022 @ 14:31:58 #111
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_204372155
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 14:23 schreef Claudia_x het volgende:
Eindelijk bloeit m'n krentenboom (links staat een brem):

[ afbeelding ]

Hoe zie je of je fruitboom vorstschade heeft opgelopen? Ik heb de indruk dat de bloesem van m'n perenboom er goed uitziet:

[ afbeelding ]

De anemonen zijn nog steeds leuk. Dat zijn bloemetjes die in geen tuin mogen ontbreken.

[ afbeelding ]

In de buurt van de anemonen trof ik dit tulpje aan, niet door mij geplant en niet eerder door mij gespot. Op de achtergrond bloeit judaspenning alweer.

[ afbeelding ]
Nice! O+

Anamoon leuk voor de hommers en bijen *O*
pi_204372198
De jaarlijkse druifjes parade.
En verdorie - ook jaarlijks - hier bloeit de maagdenpalm wèl en in de voortuin niet. -O-

pi_204372251
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 14:31 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Nice! O+

Anamoon leuk voor de hommers en bijen *O*
Ja, ik zag op de foto's pas de beestjes!
pi_204372253
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 14:36 schreef AnneX het volgende:
De jaarlijkse druifjes parade.
En verdorie - ook jaarlijks - hier bloeit de maagdenpalm wèl en in de voortuin niet. -O-
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
*O*
pi_204374017
Vooruit dan: ook de voortuin bloeit / gaat bloeien het een en ander.

Met druifjes uit Bluesdale. Ondanks rooien van VGM vorig jaar, dit jaar ook wat kleur.
Wat ik leuk vind, is dat papaver er veel belovend uitziet.
De witte Pim tulpen komen wel door. De andere Daytona tulpen werden tot zojuist overwoekerd door een struikje. Inmiddels gefatsoeneerd. Even afwachten of het nog wat wordt.
  vrijdag 8 april 2022 @ 17:48:18 #116
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204374026
Bij mij staan alle druifjes op een kluit, daar waar nog plek over was. En ieder jaar krijgen mijn ouders weer een paar potjes cadeau _O- (of kleine narcissen). Misschien wel leuk om ze wat over de tuin te verspreiden.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 8 april 2022 @ 17:49:39 #117
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204374042
En de knoppen in de sering(en) groeien met de dag. Dat gaat weer een mooi seringenfeestje worden dit jaar.
pi_204374186
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 17:46 schreef AnneX het volgende:
Vooruit dan: ook de voortuin bloeit / gaat bloeien het een en ander.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Met druifjes uit Bluesdale. Ondanks rooien van VGM vorig jaar, dit jaar ook wat kleur.
Wat ik leuk vind, is dat papaver er veel belovend uitziet.
De witte Pim tulpen komen wel door. De andere Daytona tulpen werden tot zojuist overwoekerd door een struikje. Inmiddels gefatsoeneerd. Even afwachten of het nog wat wordt.
Mooi, die Daslook-bloemetjes! De rest ook trouwens.
Hier alleen nog maar blaadjes Daslook en de Vergeet-Me-Nietjes zijn hier spoorloos tot nu toe
pi_204374221
De juist uitkomende bloemetjes van mijn Chocoladerank/Stauntonia Hexaphylla zijn allemaal zwart geworden/afgestorven door de vorst van afgelopen weekend. Balen!

Volgende week hogere temperaturen, dus wellicht goed zaaiweer voor Klimmende Winde, Saffloer, Zonnebloemen en misschien al wat Cosmea.
Suzanne-met-de mooie-ogen, Tijm en Havikskruid staan nu nog binnen, maar wil ik ook uitplanten als het effe kan.
  Moderator zondag 10 april 2022 @ 13:08:53 #120
5428 crew  miss_sly
pi_204392904
We hebben een heel stuk minder heermoes, maar we hebben het nog wel. En ook nog gemuteerd in alien-heermoes :P

Verder hebben we ook blauwe druifjes, in combinatie met anemoontjes onder de kersenboom en de appelboom. De bollen onder de appelboom heb ik later geplant, omdat de appelboom eerst moest worden geplaatst, dus daar is het wat minder uitbundig dan onder de kersenboom:

De narcissen zien er telkens na storm, sneeuw en heftige regenbuien mistroostig uit, maar komen daar telkens weer aardig bovenop:

Wolfsmelk begint te groeien:

De vlindertulp komt ook op:

En de sering staat hier ook prachtig in de knop:

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204393936
@miss_sly groeit d vlindertulp direct uit de grond? Zo ziet het eruit.

Nog vergeten om de Witte druifjes te laten zien. B-)
En één tulpje doet het al.De broertjes en zusjes komen ook. En bloeiende maagdenpalm onder de heg.
Het bamboestokje is om de plaats te markeren van de rode papaver vorig jaar.

pi_204393962
quote:
6s.gif Op vrijdag 8 april 2022 17:49 schreef Dagoduck het volgende:
En de knoppen in de sering(en) groeien met de dag. Dat gaat weer een mooi seringenfeestje worden dit jaar.
Hier ook *O*
pi_204393980
De prunus in de postzegel voor heeft weer mooie blommen.
pi_204394198
Hoe wonderschoon is de ontloken prunus O+

En zie ik akelei doorkomen hier en daar rondom prunus?
Heb je die vorig jaar gezaaid?
pi_204394303
@miss_sly volgens mij is dat een sporenmaker. Die wil je uittrekken voor ze poef doen en je hele tuin bedwarrelen.

quote:
Bij heermoes zit de bloeiaar (het sporendoosje) nooit aan de groene plant, maar – zoals ik hierboven aangaf – aan een bladgroenloze bloeistengel (zie foto verderop) die in het begin van de lente te vinden zijn.
Bron
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')