abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204506391
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2022 13:17 schreef Vanyel het volgende:
De laatste keer dat ik iets kocht waren het de vijgen van de kweker in de buurt, waarvan de wortels zo zielig waren.
Voor online weiger ik altijd iets te kopen bij zaken waar ze zeggen dat je een kluit (of erger, juten zak, draad etc) niet mag beroeren, door de garden professors. Gevolg is dat ik nog nooit iets gekocht heb 8)7 Wordt lastig als ik dit najaar voor fruitbomen ga.

Buurman regelde een tijd geleden een kale-wortel-beukenhaagje. Die heb ik allemaal nog staan soppen en bijknippen. Als er 4 in de 10 meter haag waren die niet te diep hadden gestaan, is het veel.

Dus ik koop zaad voor de moestuin en was heel blij met de seringstekken van mijn ouders :D
Ik wou van de week bijv. blauwe regen kopen. Ik heb begrepen dat je het beste een blauwe regen kunt kopen op het moment dat-ie bloeit zodat je zeker weet dat je geen exemplaar hebt dat nooit zal bloeien. En werkelijk het enige wat ik kon bedenken was om naar de Intratuin te gaan. Dat staat me tegen omdat je er steevast opgefokte planten ziet, de plofkippen van het plantenrijk, die niet per se zullen gedijen in je tuin. Om nog maar te zwijgen over de staat van de heesters die ze verkopen... Er zit nog een ander tuincentrum in de buurt, een soort knullige variant van de Intratuin. Da's helemaal doffe ellende.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204506401
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 13:27 schreef bleiblei het volgende:

[..]
https://www.tuinplantenwinkel.nl/
En eerlijk gezegd, weet ik niet of ze kunstmest gebruiken. In de heesters sowieso wel, maar de p9 potjes geen idee. Al lijkt mij van wel. Maar ik bedenk mij ineens dat ik ook niet weet of ze met gif spuiten. Dus dat ga ik volgende keer eens vragen als ik er ben.
Ah, daar heb ik al vaker besteld en daar ben ik best tevreden over. De planten barsten niet uit hun potjes en komen niet kurkdroog aan.

Jammer dat de kwekerij veel te ver weg zit.
pi_204506417
Intratuinplanten zou ik idd ook niet snel doen. Maar ik verwacht niet dat je dicht bij mijn kweker woont.

Ik kocht ook eens blauwe bessen planten bij Vreeken. Na 2 jaar niks aan groei laten zien bleken die zielige stokjes ook 10 cm oid te diep te staan. Alledrie overleden. Terwijl verder praktisch alles hier het prima doet.

De vijg in de kas heeft zelfs al een zooi vruchten hangen O+
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 22 april 2022 @ 13:37:23 #229
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204506464
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 13:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ah, daar heb ik al vaker besteld en daar ben ik best tevreden over. De planten barsten niet uit hun potjes en komen niet kurkdroog aan.

Jammer dat de kwekerij veel te ver weg zit.
Mja, die link is dus van dat tuincentrumpje. Maar die hebben dus echt alleen planten. En geen decoratieve vlinders, bbq's en vijverdecoratie :P . Dat geeft wel een aardige indicatie van hun prioriteiten.

Maar net als bij mijn vorige tips, probeer te achterhalen waar de hoveniers uit de regio hun planten inkopen. Dat zijn de adressen waar je moet zijn. Want hoveniers geven doorgaans 1 jaar garantie op hun planten, dus die willen niet te veel betalen maar hun klanten ook niet afschepen met zooi.
pi_204506483
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 13:37 schreef bleiblei het volgende:

Maar net als bij mijn vorige tips, probeer te achterhalen waar de hoveniers uit de regio hun planten inkopen. Dat zijn de adressen waar je moet zijn. Want hoveniers geven doorgaans 1 jaar garantie op hun planten, dus die willen niet te veel betalen maar hun klanten ook niet afschepen met zooi.
Goeie, daar ga ik eens achteraan.
pi_204507269
@Vanyel : fruitbomen koop je doorgaans (en het beste) met kale wortel. Dus dat zou geen probleem moeten zijn dan toch?

Ik koop bijvoorkeur en veruit het meeste bij stalletjes langs de weg. Goedkoop en uit de volle grond en lokaal, wat veruit de beste kans op goed aanslaan geeft. Bovendien is het per definitie spul waarvan de moederplank het goed deed, want het is overschot uit een fraaie tuin in plaats van gekweekt voor verkoop.

Specifieke planten/struiken, vooral fruit, probeer ik altijd bij lokale kwekerijen te kopen. Er liggen een aantal goeie, maar niet hele grote, in de buurt. Maar voor het grote begin van de boomgaard ben ik naar de Batterijen afgereisd, dat had ik er wel voor over.

Via internet doe ik ook wel eens en vind ik vaak prima. Meestal bij een kwekerij die dan na de bestelling me even belt en na overleg komen we dan soms tot aanpassing. Z’n inpakker bijvoorbeeld heeft stem in het kapittel, die weigert sommige plantjes op transport te zetten :D.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204507329
Fruitplanten/struiken/boompjes koop ik nog wel eens online bij Fruittuin.com
pi_204507763
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 april 2022 15:27 schreef sigme het volgende:
@:Vanyel : fruitbomen koop je doorgaans (en het beste) met kale wortel. Dus dat zou geen probleem moeten zijn dan toch?
Ja en nee. Mijn (karige want slechts 1 soort boom) ervaring met kale wortel was dus dat die wortel steeds wel kaal was, maar de plant ondertussen al die tijd ook tot 10, 15 cm boven de wortelaanzet in de grond had gestaan. En dat vind ik gewoon stom }:| Dus als ik iemand vind die dat niet doet, en niet adviseert om hetzelfde te doen, koop ik liever daar.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_204508604
Waar zou je een grasmaaier kunnen laten repareren?
  vrijdag 22 april 2022 @ 19:01:42 #235
63722 z80
I fink you freaky
pi_204509656
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 april 2022 17:51 schreef Claudia_x het volgende:
Hangt er vanaf wat voor grasmaaier. Zit en benzinemaaier zou door een brommer monteur gedaan kunnen worden.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  vrijdag 22 april 2022 @ 20:13:25 #236
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_204510484
quote:
Waar je ze ook kunt kopen? :')
:P
pi_204510630
quote:
Bij een lokale winkel die tuinmachines verkoopt. Weet de buurman er niet eentje? ;)
pi_204510645
Vandaag Oma geholpen met haar tuintje, dat lukt op haar leeftijd niet meer zo goed. Ze heeft afscheid genomen van planten die ze niet mooi vond of te veel onderhoud vroegen. Inmiddels staan die hier te shinen in de tuin en hebben ze een plons water gehad. Hopelijk slaan ze aan :)

En volgende week gaan we nieuwe plantjes shoppen *O* Iemand nog tips voor planten die over een verhoogde borderrand groeien in de schaduw?
  zaterdag 23 april 2022 @ 07:31:37 #239
208890 June.
Seriously?
pi_204513487
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2022 13:17 schreef Vanyel het volgende:
De laatste keer dat ik iets kocht waren het de vijgen van de kweker in de buurt, waarvan de wortels zo zielig waren.
Voor online weiger ik altijd iets te kopen bij zaken waar ze zeggen dat je een kluit (of erger, juten zak, draad etc) niet mag beroeren, door de garden professors. Gevolg is dat ik nog nooit iets gekocht heb 8)7 Wordt lastig als ik dit najaar voor fruitbomen ga.
Eens per jaar hebben ze bij ons zo'n fruit- en groentemarkt in de buurt voor fruitplanten. Maar in woon dan ook in de fruitregio van Nederland waar van oudsherveel geteelt werd en nu nog ;) In de buurt woont een echtpaar die hobbymatig 1.200 m² aan vruchten in de tuin heeft staan. Op die markt verkopen ze stekjes en planten die ze wegdoen voor andere "experimenten".
Shine bright like a diamond.
pi_204513489
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 20:27 schreef Puala het volgende:

En volgende week gaan we nieuwe plantjes shoppen *O* Iemand nog tips voor planten die over een verhoogde borderrand groeien in de schaduw?
Klimop natuurlijk. :+ En ik denk meteen aan vinca minor. Zelf vind ik boswederik een lieflijk plantje. Het wandelt over de bodem en zal denk ik ook wel over de borderrand groeien.

pi_204513497
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 07:31 schreef June. het volgende:

[..]
Eens per jaar hebben ze bij ons zo'n fruit- en groentemarkt in de buurt voor fruitplanten. Maar in woon dan ook in de fruitregio van Nederland waar van oudsherveel geteelt werd en nu nog ;) In de buurt woont een echtpaar die hobbymatig 1.200 m² aan vruchten in de tuin heeft staan. Op die markt verkopen ze stekjes en planten die ze wegdoen voor andere "experimenten".
Wat leuk! Is er een manier om dat soort initiatieven in de gaten te houden? Ik vind stalletjes aan de weg ook een sympathiek concept, maar je moet er maar net van weten.
pi_204513541
En ze moeten maar in je buurt staan. Ik heb hier nog nooit iets anders gezien dan fruit en eieren.
  zaterdag 23 april 2022 @ 08:44:15 #243
208890 June.
Seriously?
pi_204513728
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 07:49 schreef Vanyel het volgende:
En ze moeten maar in je buurt staan. Ik heb hier nog nooit iets anders gezien dan fruit en eieren.
Ja, dat ook natuurlijk. Ik woon in de buurt van veel fruittelers, dus dan zal dat ook wel gangbaarder zijn.
Shine bright like a diamond.
  Moderator zaterdag 23 april 2022 @ 08:48:22 #244
5428 crew  miss_sly
pi_204513759
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 20:27 schreef Puala het volgende:
Vandaag Oma geholpen met haar tuintje, dat lukt op haar leeftijd niet meer zo goed. Ze heeft afscheid genomen van planten die ze niet mooi vond of te veel onderhoud vroegen. Inmiddels staan die hier te shinen in de tuin en hebben ze een plons water gehad. Hopelijk slaan ze aan :)

Gewoon speenkruid kwam ik gisteren in het bos tegen.

Ik zie hier ook veel paarse dovenetel op schaduwplekken

Zelf heb ik gele dovenetel, gekocht bij een plaatselijk stalletje vorig jaar en leuk aangeslagen dit jaar

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204514245

Ik ben vergeten wat dit is, maar het is fraai.

En de helleborus bloeit en bloeit en bloeit maar door O+

De rododendron heeft ook weer plannen.

Ik heb een stuk van de vaste korenbloem uitgestoken, gescheurd, en her en der weer geplant. Hier vijf op een rijtje.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 23 april 2022 @ 10:22:27 #246
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204514442
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 april 2022 09:55 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Ik ben vergeten wat dit is, maar het is fraai.

[ afbeelding ]
En de helleborus bloeit en bloeit en bloeit maar door O+

[ afbeelding ]
De rododendron heeft ook weer plannen.

[ afbeelding ]
Ik heb een stuk van de vaste korenbloem uitgestoken, gescheurd, en her en der weer geplant. Hier vijf op een rijtje.
Die bovenste is Liriope Muscari. En zo te zien (door de vele bloemen) een Moneymaker :) .

(Denk ik :P )
pi_204514561
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 08:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Gewoon speenkruid kwam ik gisteren in het bos tegen.

[ afbeelding ]

Ik zie hier ook veel paarse dovenetel op schaduwplekken

[ afbeelding ]

Zelf heb ik gele dovenetel, gekocht bij een plaatselijk stalletje vorig jaar en leuk aangeslagen dit jaar

[ afbeelding ]
Paarse dovenetel popt hier ook overal op. Gele zogen wij vroeger nog wel eens op, zou dat ook met paarse kunnen? Ze zien er niet zo uit
  Moderator zaterdag 23 april 2022 @ 11:40:47 #248
5428 crew  miss_sly
pi_204514911
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:43 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Paarse dovenetel popt hier ook overal op. Gele zogen wij vroeger nog wel eens op, zou dat ook met paarse kunnen? Ze zien er niet zo uit
Ik had er nooit van gehoord, maar volgens deze link zijn de bloemen van alle dovenetels eetbaar. En kun je er thee van zetten en zijn de (jonge) blaadjes eetbaar. Dus behalve mooi, ook nog nuttig.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204515021
Wie laat poot,

heeft lang iets te kijken en verwachten.
pi_204515025
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Vanyel op 23-04-2022 11:58:27 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')