Ik vind Toscaanse jasmijn erg mooi, maar het is inderdaad een delicaat plantje. Ik had het in mijn vorige, zeer beschutte tuin op het zuiden tegen beide schuttingen. Aan de ene kant deed ie het heel mooi, aan de andere kant bleef het maar een beetje een iel dingetje. Er zat amper 5 meter tussen.
Nu heb ik er ook een aantal en die zijn wel aangeslagen, maar ze groeien echt heel erg traag. Dus ik wacht daar maar geduldig af tot het wat wordt.
Tegen de andere lange schutting heb ik een grootbladige en een kleinbladige hedera, waarbij de eerste het niet lijkt te doen. Toch teveel wind gevangen, denk ik. Ik denk erover om daar een bruidssluier bij te planten. Die woekert tenminste lekker en dan is die schutting zo begroeid. Ik heb er vanmiddag verderop een clematis
apple blossom en een witte akebia bij gezet. Ook heb ik net een sleedoorn en een rode bessenstruik geplant. Bij de witte en blauwe maagdenpalm, die het dit jaar eindelijk een beetje naar hun zin lijken te hebben, heb ik een paar paarse maagdenpalmen geplaatst. Een paar echte koekoeksbloemen op de rand van de wadi en een vingerhoedskruid zomaar ergens omdat ik die mooi vind

Langzaam maar zeker krijgt de tuin steeds een beetje meer vorm. Ik heb twee doosjes bloemzaad gekocht met een mengsel voor geurende bloemen en voor bloemen waar vlinders opaf komen. Het is nu te winderig, ik hoop dat het morgen wat lekkerder is, zodat ik het kan zaaien.
En als er morgen inderdaad wat minder wind staat, zal ik ook weer lavameel en bentoniet strooien op de plaatsen met veel heermoes. Want ja hoor, dat steekt echt op verschillende plaatsen weer behoorlijk de kop op. Ik heb de kweker nog om advies gevraagd en dat was: lavameel, zoveel mogelijk eruit trekken met wortel en al en vooral ook accepteren dat het er nu eenmaal staat.
Intussen heeft de kersenboom toch best wat bloesems op ontluiken staan:
![HhS9CYz.jpg]()
Is de Tulipa Elias Martin open

![DkGQVJG.jpg]()
Vind ik de tulipa clusiana ook erg mooi:
![5tMasVw.jpg]()
De paarse maagdenpalm:
![bKZOa3a.jpg]()
De kruipphlox doet het plaatselijk erg goed:
![fd3g2Ta.jpg]()
En de saxifraga:
![0RZnEON.jpg]()
Heel veel knopachtige dingen in de brem, geen idee of dat allemaal bloemen gaan worden:
![VCvv5gj.jpg]()
Eenvoudige plant, maar ik vind hem erg mooi, de gele dovenetel
![GqPVqYA.jpg]()
De appel- en de pruimenboom in de voortuin krijgen in ieder geval blad!
![GiMAjlL.jpg]()