Die bovenste is Liriope Muscari. En zo te zien (door de vele bloemen) een Moneymakerquote:Op zaterdag 23 april 2022 09:55 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Ik ben vergeten wat dit is, maar het is fraai.
[ afbeelding ]
En de helleborus bloeit en bloeit en bloeit maar door![]()
[ afbeelding ]
De rododendron heeft ook weer plannen.
[ afbeelding ]
Ik heb een stuk van de vaste korenbloem uitgestoken, gescheurd, en her en der weer geplant. Hier vijf op een rijtje.
Paarse dovenetel popt hier ook overal op. Gele zogen wij vroeger nog wel eens op, zou dat ook met paarse kunnen? Ze zien er niet zo uitquote:Op zaterdag 23 april 2022 08:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Gewoon speenkruid kwam ik gisteren in het bos tegen.
[ afbeelding ]
Ik zie hier ook veel paarse dovenetel op schaduwplekken
[ afbeelding ]
Zelf heb ik gele dovenetel, gekocht bij een plaatselijk stalletje vorig jaar en leuk aangeslagen dit jaar
[ afbeelding ]
Ik had er nooit van gehoord, maar volgens deze link zijn de bloemen van alle dovenetels eetbaar. En kun je er thee van zetten en zijn de (jonge) blaadjes eetbaar. Dus behalve mooi, ook nog nuttig.quote:Op zaterdag 23 april 2022 10:43 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Paarse dovenetel popt hier ook overal op. Gele zogen wij vroeger nog wel eens op, zou dat ook met paarse kunnen? Ze zien er niet zo uit
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Al één rood bloempje van Geum. Guttegut.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ga ik de bruine varens terug knippen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Varens, die een 20 m verderop opkomen op de oorspronkelijke plek.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 7% gewijzigd door AnneX op 23-04-2022 14:57:07 ]![]()
Gezien de plaats, móet dit gras Allium worden.
Deze papaver wil wel:
Ertussenin zie je de scherpe “zwaardvormige” puntbladeren van Lucifer, Crocosmia, tevoorschijn komen. Die hebben nog 40 cm te gaan.
Ook de tuinhulp gevraagd om samen wat te ruimen in de voortuin.
Na al die (tien?) jaren is de franseboomschors op de paden hier en daar goed vergaan en ontstaan pollen gras.
Gelukkig kan ik mij weer verheugen op de akelei, hoog en laag, oud en nieuw.![]()
Ook bloeiende rozemarijnquote:Op zaterdag 23 april 2022 14:36 schreef AnneX het volgende:
Buurvrouw heeft bloeiende rozemarijn staan:
En bloeiende boerenkool
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
quote:Op zaterdag 23 april 2022 09:55 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Ik ben vergeten wat dit is, maar het is fraai.
[ afbeelding ]
En de helleborus bloeit en bloeit en bloeit maar door![]()
[ afbeelding ]
De rododendron heeft ook weer plannen.
[ afbeelding ]
Ik heb een stuk van de vaste korenbloem uitgestoken, gescheurd, en her en der weer geplant. Hier vijf op een rijtje.Volgens mij is dat een Camassia, oftewel een Prairielelie.quote:Op zaterdag 23 april 2022 10:22 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Die bovenste is Liriope Muscari. En zo te zien (door de vele bloemen) een Moneymaker.
(Denk ik)
![]()
Jep, je hebt gelijk. Liriope muscari bloeit later. Dit was mijn camassia een halve week geleden:quote:Op zaterdag 23 april 2022 16:04 schreef Twieki het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij is dat een Camassia, oftewel een Prairielelie.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Jaa, leuk voor je😉quote:Op zaterdag 23 april 2022 15:44 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ook bloeiende rozemarijn
[ afbeelding ]
En bloeiende boerenkool
[ afbeelding ]
Wrijf het er maar in.![]()
Is het inmiddels al minder aan het worden? Vis me hier ook een ongelukquote:Op zondag 20 maart 2022 10:10 schreef halfway het volgende:
Het probleem is dat de planten nog niet actief zijn, er zitten er ruim voldoende in maar die beginnen net te groeien.
De draadalg begon in Januari al.![]()
Ik heb een klein vijvertje wat meestal in de schaduw ligt. Vorig jaar vol met draadalg. Uiteindelijk heb ik krabbescheer en slakken gekocht en het lijkt er op dat er nu veel minder draadalg in zit.quote:Op zondag 24 april 2022 13:18 schreef WatMoetJeDanInvullen het volgende:
[..]
Is het inmiddels al minder aan het worden? Vis me hier ook een ongeluk![]()
Is wel minder geworden.quote:Op zondag 24 april 2022 13:18 schreef WatMoetJeDanInvullen het volgende:
[..]
Is het inmiddels al minder aan het worden? Vis me hier ook een ongelukJe hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste![]()
oke, hoop dat mijn planten het snel van me over nemenquote:Op zondag 24 april 2022 13:38 schreef Irrem het volgende:
[..]
Ik heb een klein vijvertje wat meestal in de schaduw ligt. Vorig jaar vol met draadalg. Uiteindelijk heb ik krabbescheer en slakken gekocht en het lijkt er op dat er nu veel minder draadalg in zit.Heb er een hoop zuurstofplanten in zitten, de waterpest zie ik tenminste nog. Het glanzend fonteinkruid lijkt verdwenen, maar misschien dat dit terug moet groeien. Vijver heeft ook veel schaduw.
Misschien dat slakken ook wel een idee zijn.![]()
Bij de grotere tuincentra weten ze totaal niet waar ik het over heb.Slakken?quote:Op zondag 24 april 2022 17:48 schreef WatMoetJeDanInvullen het volgende:
[..]
oke, hoop dat mijn planten het snel van me over nemenHeb er een hoop zuurstofplanten in zitten, de waterpest zie ik tenminste nog. Het glanzend fonteinkruid lijkt verdwenen, maar misschien dat dit terug moet groeien. Vijver heeft ook veel schaduw.
Misschien dat slakken ook wel een idee zijn.Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste![]()
Ik begin altijd met Google (https://www.google.com/search?q=slakken+tegen+draadalg) en skip ketens sowieso. Want als ze ergens sowieso niet verder komen dan de basiskennis die ook op de verpakking staat, is het bij een grote (vul maar in). Of je het over tuincentra, elektronicazaken of bouwmarkten hebt, altijd zelfde uitdaging.quote:Op zondag 24 april 2022 18:45 schreef halfway het volgende:
[..]
Bij de grotere tuincentra weten ze totaal niet waar ik het over heb.Slakken?
[ Bericht 2% gewijzigd door bleiblei op 24-04-2022 18:54:12 ]![]()
Ga naar een vijverspeciaalzaak.quote:Op zondag 24 april 2022 18:45 schreef halfway het volgende:
[..]
Bij de grotere tuincentra weten ze totaal niet waar ik het over heb.Slakken?![]()
Volgens mij gaat het dan om dit: https://vijvermeester.nl/poelslakken.htmlquote:Op zondag 24 april 2022 18:45 schreef halfway het volgende:
[..]
Bij de grotere tuincentra weten ze totaal niet waar ik het over heb.Slakken?![]()
Iemand tips voor een goede tuinslang? En dan bedoel ik niet zo'n krimpgeval.Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste![]()
Klopt, daar heb ik ze besteld.quote:Op zondag 24 april 2022 19:21 schreef WatMoetJeDanInvullen het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het dan om dit: https://vijvermeester.nl/poelslakken.html![]()
Wij hebben dit jaar ook fruitbomen van De Batterijen gekocht (op aanraden van Sigme en Lucky ook trouwens) die worden inderdaad met kale wortel geleverd EN ik kreeg bij levering de tip ze echt niet dieper dan net aan de wortels in de grond te planten.quote:Op vrijdag 22 april 2022 16:36 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ja en nee. Mijn (karige want slechts 1 soort boom) ervaring met kale wortel was dus dat die wortel steeds wel kaal was, maar de plant ondertussen al die tijd ook tot 10, 15 cm boven de wortelaanzet in de grond had gestaan. En dat vind ik gewoon stomDus als ik iemand vind die dat niet doet, en niet adviseert om hetzelfde te doen, koop ik liever daar.
Daar werd ik wel blij van![]()
![]()
Of zoek iemand met een aquarium, poelslakken zijn meestal een plaag. Ze komen mee met aquariumplanten en vermenigvuldigen soms explosief.quote:Op zondag 24 april 2022 19:21 schreef WatMoetJeDanInvullen het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het dan om dit: https://vijvermeester.nl/poelslakken.html![]()
Oehquote:Op maandag 25 april 2022 11:04 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Wij hebben dit jaar ook fruitbomen van De Batterijen gekocht (op aanraden van Sigme en Lucky ook trouwens) die worden inderdaad met kale wortel geleverd EN ik kreeg bij levering de tip ze echt niet dieper dan net aan de wortels in de grond te planten.
Daar werd ik wel blij van
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Had vorig jaar wat water uit de vijver inclusief wat plantjes in een glazen fles gestopt, daar zit nu ook draadalg in, maar ook slakkenquote:Op maandag 25 april 2022 11:55 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Of zoek iemand met een aquarium, poelslakken zijn meestal een plaag. Ze komen mee met aquariumplanten en vermenigvuldigen soms explosief.Dus eens kijken of ze een beetje willen groeien, dan kunnen ze verhuizen naar de vijver
![]()
Beetje visvoer erbij.quote:Op maandag 25 april 2022 13:14 schreef WatMoetJeDanInvullen het volgende:
[..]
Had vorig jaar wat water uit de vijver inclusief wat plantjes in een glazen fles gestopt, daar zit nu ook draadalg in, maar ook slakkenDus eens kijken of ze een beetje willen groeien, dan kunnen ze verhuizen naar de vijver
![]()
Wauw, mooi hoor!quote:Op zondag 24 april 2022 17:11 schreef Blues het volgende:
Nog even de Sering in de hh. (zoals jullie mss nog wel weten nam ik die mee met mijn verhuizing vanuit Utreg naar Bdaal in 2004. Toen een piepklein plantje in een pot.
Ruikt ook zo zalig
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Ik heb slakken én draadalg.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Wij hebben nagenoeg geen naaktslakken meer sinds ik 2 jaar geleden aaltjes heb gesproeid. Fijn weer hele hosta's
Shine bright like a diamond.![]()
Mocht iemand een compacte, sterke struik zoeken: Pieris Japonica 'Little Heath' doet het hier geweldig in barre omstandigheden.
Ik kijk uit naar de eerste bloei van de bulgaarse ui godenlook:
En naar de eerste bloei van m'n rode brem:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Wat heb je toch veel verschillende struikjes en planten in de tuin, Claudia!
Pfft. Er ging van alles mis met foto’s.
Nieuwe poging.
Vanmorgen zijn de paadjes ontdaan van onkruid, graspollen, hedera uitlopers.
Dat ruimt op.
De geum was ook flink overwoekerd. Nog steeds 1 rood bloempje. En twee knoppen.
De andere pollen doen weinig.
Zou het kunnen dat er voeding in de grond moet? En wat dan?
Uiteindelijk blijkt de varen - natuurlijk - uitlopers te hebben.
Vorige week:
En na opruimen van oa. zevenblad
En al dat grassige allium? bleken graspollen:
Vorige week
En nu:
En de eerste akelei in bloei:
[ Bericht 66% gewijzigd door AnneX op 25-04-2022 21:50:56 ]![]()
Verder moest ik ver terug: de boomschors is er in 2013 ingegaan en nu toch wel flink verpulverd.
Ging ik eens goochelen op prijzen en leveranciers. Poeh.
Nou ja, als het weer zó lang blijft liggen, is het een goede investering.
Oh ja, de eerste akeleiplant bloeit:
[ Bericht 39% gewijzigd door AnneX op 25-04-2022 22:08:08 ]![]()
275 exclusief de wilde planten die ik niet heb aangeplant.quote:Op maandag 25 april 2022 21:40 schreef AnneX het volgende:
Wat heb je toch veel verschillende struikjes en planten in de tuin, Claudia!En je tuin is weer wat sneller dan de mijne! Prachtig, de kleur van je akelei.quote:Pfft. Er ging van alles mis met foto’s.
Nieuwe poging.
Vanmorgen zijn de paadjes ontdaan van onkruid, graspollen, hedera uitlopers.
Dat ruimt op.
[ link | afbeelding ]
De geum was ook flink overwoekerd. Nog steeds 1 rood bloempje. En twee knoppen.
De andere pollen doen weinig.
Zou het kunnen dat er voeding in de grond moet? En wat dan?
Uiteindelijk blijkt de varen - natuurlijk - uitlopers te hebben.
Vorige week:
[ link | afbeelding ]
En na opruimen van oa. zevenblad
[ link | afbeelding ]
En al dat grassige allium? bleken graspollen:
Vorige week
[ link | afbeelding ]
En nu:
[ link | afbeelding ]
En de eerste akelei in bloei:
[ link | afbeelding ]
Hoe oud is je geum? Misschien moet je die eens splitsen voor verjonging?I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Je schiet al aardig op met de paden én terras in je tuin, zag ik.
Hoe is het met de scheenbeen blessure? Kun je al meer?
De pollen geum splitsen!
Voor die info ga ik even verder op zoek.
Haha, de akelei tweemaal gepost.😂
Edit: Onderhoud
Strooi ieder jaar wat organische mest rond de planten en heef een laag mulch om de grond vochtig te houden.
Hou de plant het eerste jaar goed vochtig zodat hij goed wortel schiet.
Snij uitgebloeide stengels af in het najaar.
Om de planten in conditie te houden kan je best om de twee jaar de planten splitsen en herplanten. Dit scheuren zorgt ook voor een mooi bloeiende plant en vormbehoud van de plant.
[ Bericht 46% gewijzigd door AnneX op 25-04-2022 22:37:06 ]![]()
Het gaat nog weken of misschien wel maanden duren voor die blessure weg is.quote:Op maandag 25 april 2022 22:31 schreef AnneX het volgende:
Je schiet al aardig op met de paden én terras in je tuin, zag ik.
Hoe is het met de scheenbeen blessure? Kun je al meer?Maar ik mag wel alles doen!
Ik vind dit een duidelijk stuk: het wie, wat en hoe van scheuren en delen. Het lijkt meer werk dan het is.quote:De pollen geum splitsen!
Voor die info ga ik even verder op zoek.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Ah, mooi! Ik heb sinds een paar maanden een Pieris Japonica in een grote pot aan de straat, waar het heel bar is. Wind, luchtvervuiling en volle zon. De meneer op de plantjesmarkt raadde me deze aan. Het is een Cupido, en hij ziet er ondanks een maand regen, een maand geen regen en 2 of 3 stormen nog steeds goed uit en hij bloeit dapper. Maar ik maak me wel een beetje zorgen over de zomer.quote:Op maandag 25 april 2022 18:27 schreef Claudia_x het volgende:
Mocht iemand een compacte, sterke struik zoeken: Pieris Japonica 'Little Heath' doet het hier geweldig in barre omstandigheden.
[ afbeelding ]Zo prachtig, de akelei!quote:Op maandag 25 april 2022 21:54 schreef AnneX het volgende:
Oh ja, de eerste akeleiplant bloeit:
[ link | afbeelding ]Vervelend van je blessure... en dank voor de link!quote:Op maandag 25 april 2022 22:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het gaat nog weken of misschien wel maanden duren voor die blessure weg is.Maar ik mag wel alles doen!
[..]
Ik vind dit een duidelijk stuk: het wie, wat en hoe van scheuren en delen. Het lijkt meer werk dan het is.![]()
Ik heb al een tijdje de amelanchier lamarckii op mijn verlanglijstje staan, maar ik vind deze best wel duur. Vanmorgen naar een klein lokaal tuincentrum geweest en daar hadden ze een model staan van een 150 hoog, 3 stammen voor 20 euro![]()
![]()
![]()
Dus die staat nu te shinen in mijn tuin![]()
![]()
Woekeraars: rode wederik & aardpeer. Ik probeer ze elk jaar weer wat terug in hun hok te duwen en we houden een redelijk evenwicht.
De bonte hosta, en nog een paar gele tulpen die altijd bloeien als de paardenbloemen ook net uitbundig beginnen, dus ze worden zelden opgemerkt.
Een of ander klokje dat uit een bollenpakket kwam met zonder veel nadere aanduiding.
De wilde wingerd maakt zich op voor een nieuw seizoen.
Maagdenpalm in de zon.
En de kwetsbare kasplantjes die in de winter in de muurkas staan zijn naar buiten, de muurkas is nu gevuld met warme-aanbidders.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt![]()
Ben net even in de tuin bezig geweest en zag een plant helemaal vol met bruin/zwarte beestjes. Vast een soort bladluis. Nu heb ik 'm uit paniek helemaal gesnoeid tot drie cm boven de grond. Alle takken met bladluis zitten in de kliko...
M'n appelboompjes hebben ook weer veel groene bladluis.
Hoe ga ik dit tegen? Ik kan wel een fles pokon anti insect gaan kopen en sproeien maar dat is een tijdelijke oplossing. Ik heb lavendel in de tuin maar dat helpt niet genoeg blijkbaar. Lieveheersbeestjes komen nauwelijks, heb er twee gezien helaas.The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list![]()
Lieveheersbeestlarfjes kopen. Werkt als een trein.quote:Op woensdag 27 april 2022 16:07 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ben net even in de tuin bezig geweest en zag een plant helemaal vol met bruin/zwarte beestjes. Vast een soort bladluis. Nu heb ik 'm uit paniek helemaal gesnoeid tot drie cm boven de grond. Alle takken met bladluis zitten in de kliko...
M'n appelboompjes hebben ook weer veel groene bladluis.
Hoe ga ik dit tegen? Ik kan wel een fles pokon anti insect gaan kopen en sproeien maar dat is een tijdelijke oplossing. Ik heb lavendel in de tuin maar dat helpt niet genoeg blijkbaar. Lieveheersbeestjes komen nauwelijks, heb er twee gezien helaas.![]()
Dit dus?quote:Op woensdag 27 april 2022 17:02 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Lieveheersbeestlarfjes kopen. Werkt als een trein.
https://www.praxis.nl/tui(...)uis-5m%C2%B2/5643622The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list![]()
Denk het wel. Zelf koop ik ze altijd hier:quote:Op woensdag 27 april 2022 17:21 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Dit dus?
https://www.praxis.nl/tui(...)uis-5m%C2%B2/5643622
https://www.roodmetzwarte(...)-tegen-bladluis.html
Forum Opties Forumhop: Hop naar: