Poelslakken! Ik kocht ze online in combinatie met zoetwatermosselen. Dat werkte goed.quote:Op zondag 20 maart 2022 08:21 schreef halfway het volgende:
Veel last van draadalg in de vijver waterkwaliteit is goed ik blijf maar aan het uitdraaien, iemand nog tips?
Ik heb begrepen dat draadalg goed groeit als er weinig concurrentie is van andere waterplanten die voeding uit het water opnemen. Maar hier merk ik juist dat ik draadalg best goed weg houd door de vijver regelmatig flink leeg te halen (d.w.z. door waterplanten te verwijderen). En ik heb de indruk dat ik minder last heb van draagalg sins ik waterpest en krabbescheren heb. Misschien eens wat andere zuurstofplanten introduceren?quote:Op zondag 20 maart 2022 08:21 schreef halfway het volgende:
Veel last van draadalg in de vijver waterkwaliteit is goed ik blijf maar aan het uitdraaien, iemand nog tips?
Doe ik!quote:Op zondag 20 maart 2022 06:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Misschien heb je gelijk. Maar mij lijkt het geen phacelia. Laat het uitgroeien, dan zien we het vanzelf.
Mooie OP.quote:Edit - Oeps topic dicht. Ik moet echt éérst andere dingen doen. Als het iemand te lang duurt, ga je gang!
Anders maak ik straks een nieuwe OP.
Leuke plant! Combineert ook goed met een roodbladige heester:quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:18 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Is een kornoelje een idee? Er is een met van die mooie oranje takken. Volgens mij heet-ie midwinter fire (of zoiets).
quote:Op maandag 21 maart 2022 15:17 schreef Claudia_x het volgende:
Weten jullie nog dat het vorig jaar een ongewoon jaar was vanwege de vele klaprozen? Ik meen ook dit jaar veel jong blad te hebben gezien, wat veelbelovend zou zijn. Hopelijk heb ik het goed gezien.
Zijn er bij jullie al klaprozen opgekomen?
Ik ga die dit jaar wat in toom houden door een deel weg te halen, want de klaprozen hebben vorig jaar zoveel licht van de toortsen weggenomen dat die klein bleven.quote:Op maandag 21 maart 2022 15:58 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik heb nogal lomp met het zaad gestrooid, dus ik verwacht een paar nogal dichte stroken.
En dan nog wat Japans bloedgras erbij.quote:Op maandag 21 maart 2022 15:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Leuke plant! Combineert ook goed met een roodbladige heester:
[ afbeelding ]
Ik heb zelf m'n brem gecombineerd met een krentenboompje en dat vind ik ook een geslaagde combinatie: de krentenboom snoei ik in boomvorm en de brem houd ik lager zodat die meer als scherm fungeert.
Dan lijkt het net een plaats delict.quote:Op maandag 21 maart 2022 16:09 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
En dan nog wat Japans bloedgras erbij.
O, dat is inderdaad ook een goed idee.quote:Op maandag 21 maart 2022 15:13 schreef Claudia_x het volgende:
@:miss_sly, ik had ineens nog een idee voor een struik op je kale stukje: een brem (cytisus pracox 'Allgold'). Bloeit rond mei en is wintergroen. De brem is bovendien een inheemse plant.
Een bloeiende brem is een spectaculair gezicht:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind 'em ook uitgebloeid fraai vanwege het ongewone blad. Dit was die van mij in de winter:
[ afbeelding ]
Ik heb er nog een, een variant met rode bloemen. Die gaat binnenkort voor het eerst bloeien. Ik zag er vorig jaar een in de buurt staan en moest en zou toen deze variant hebben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 8% gewijzigd door yinu op 21-03-2022 19:28:43 ]
quote:Op maandag 21 maart 2022 19:21 schreef yinu het volgende:
Hier bloeit dus al veel! Overal narcissen, blauwe druifjes, en wat blauwe anemoontjes. En de forsythia's!
[ afbeelding ]
En dit. Geen idee wat het is, volgens mij een of andere prunus, het zat in een pot die ik van iemand kreeg als een zielig stokje. Vorig jaar is het een beetje gegroeid en kreeg het bladeren. Dit jaar ineens dit! (moeilijk een scherpe foto te maken met die zon)
[ afbeelding ]Je laatste opmerking.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Heeft je vlier nog geen blad?I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Ja, het is dat kleine plukje groen links achter de forsythia's, rechts van het fietsmandje. Het is een stekje dat ik jaren geleden van iemand heb gekregen en dat eigenlijk altijd heel zielig is gebleven. Hij krijgt wel blad, maar ook altijd heel veel luis en nooit bloemen. Ik kijk het nu nog één lente aan, en anders gaat hij eruit en neem ik zo'n leuke peterselievlier.quote:Op maandag 21 maart 2022 20:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je laatste opmerking.![]()
Heeft je vlier nog geen blad?
Je bent net te laat, want de laatste jacaranda van m'n buurman is doodgedaan. Hij nam ze mee uit Spanje, waar hij een huisje heeft. Moet het specifiek een jacaranda zijn? Ik heb nu een mimosa en daar is makkelijker aan te komen. @Sorbootje, had jij er niet ook een in de tuin van je vorige woning?quote:Op donderdag 24 maart 2022 13:13 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb even een vraag voor mijn moeder: ze is op zoek naar een frangipane en een jacaranda. Ze moeten dan in pot en komen in een heel beschutte tuin op het zuiden. In de winter kunnen ze naar binnen. Ze hoeven (mogen) dus niet te groot zijn.
De vraag is waar je die kan kopen. Aangezien ze vlakbij Eindhoven woont, vroeg ik me af of er iemand is hier die een tip heeft voor een kweker die deze twee verkoopt in Eindhoven of omgeving.
Bakker had ik inderdaad ook gevonden. Ze wil het eigenlijk liever niet online bestellen, maar ophalen, dus vandaar ook dat ik bij voorkeur iets zoek in de buurt van Eindhoven. Als dat nou echt niet gaat, zal ik met haar eens naar Bakker kijken.quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je bent net te laat, want de laatste jacaranda van m'n buurman is doodgedaan. Hij nam ze mee uit Spanje, waar hij een huisje heeft. Moet het specifiek een jacaranda zijn? Ik heb nu een mimosa en daar is makkelijker aan te komen. @:sorbootje, had jij er niet ook een in de tuin van je vorige woning?
De frangipani is online wel te krijgen, bijvoorbeeld bij bakker.com.
Hij had er een paar die hij binnen liet overwinteren en dat ging goed. Eén heeft hij een winter buiten laten staan, op het zuiden maar wel onbeschut. Die ging meteen dood. De andere heeft afgelopen winter bij mij in de kas gestaan. Hoewel het er niet of nauwelijks onder nul graden is geweest, is de jacaranda toch doodgegaan. Misschien stond-ie ondanks flink ophogen te nat. Het is een mooie maar heel kwetsbare plant.quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bakker had ik inderdaad ook gevonden. Ze wil het eigenlijk liever niet online bestellen, maar ophalen, dus vandaar ook dat ik bij voorkeur iets zoek in de buurt van Eindhoven. Als dat nou echt niet gaat, zal ik met haar eens naar Bakker kijken.
Dat zijn laatste jacaranda net is doodgegaan is op zichzelf niet echt een reclame
Heel kwetsbaar inderdaad, maar kan wel tot -5 aan, heb ik gelezen.quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hij had er een paar die hij binnen liet overwinteren en dat ging goed. Eén heeft hij een winter buiten laten staan, op het zuiden maar wel onbeschut. Die ging meteen dood. De andere heeft afgelopen winter bij mij in de kas gestaan. Hoewel het er niet of nauwelijks onder nul graden is geweest, is de jacaranda toch doodgegaan. Misschien stond-ie ondanks flink ophogen te nat. Het is een mooie maar heel kwetsbare plant.
Helaas, het is nog erg vroeg. Ik heb nog vrijwel geen heermoes gespot - dat komt wel.quote:Op donderdag 24 maart 2022 17:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb dit jaar nog helemaal geen heermoes gezien. Betekent dat dat ik een succesvolle strijd heb geleverd, of is het er nog te vroeg voor?
Kijk anders even naar de wortels. Een paardenbloem heeft een penwortel.quote:Op donderdag 24 maart 2022 21:25 schreef miss_sly het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb het idee dat de bladeren van de paardenbloem veel strakker en puntiger zijn, en dat mijn blaadjes veel ronder zijn. Maar ik hou het even in de gaten.
*Vind ik niet leuk*quote:
Of even op foto's van vorig jaar terugkijken wat er op die plek zoal groeide.quote:Op donderdag 24 maart 2022 23:09 schreef yinu het volgende:
Het kan nogal variëren, geloof ik...
[ afbeelding ]
Inderdaad even naar de wortel kijken, of kijken of er van dat witte melksap uitkomt. Of wachten op de bloemen
Ik heb de eerste haagwinde in de kas aangetroffen.quote:
Ik twijfel tussen Jacobskruiskruid en Stinkende Gouwe .....quote:Op donderdag 24 maart 2022 17:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb dit jaar nog helemaal geen heermoes gezien. Betekent dat dat ik een succesvolle strijd heb geleverd, of is het er nog te vroeg voor?
Ik kom wel zowel voor als achter heel veel can dit tegen:
[ afbeelding ]
Kan iemand dit determineren? Ik vind het blad op zichzelf wel sierwaarde hebben, maar geen idee of het een woekerend iets wordt dat ik moet verwijderen voor het te laat is.
Mijn determinatie-app zegt Stinkende gouwe, maar ik heb veel plaatjes op het internet gezien die niet echt lijken.quote:Op donderdag 24 maart 2022 23:28 schreef maily het volgende:
[..]
Ik twijfel tussen Jacobskruiskruid en Stinkende Gouwe .....
Ook altijd een feest.quote:Op donderdag 24 maart 2022 23:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb de eerste haagwinde in de kas aangetroffen.
Karton?quote:Op vrijdag 25 maart 2022 06:07 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ook altijd een feest.
Die zie ik hier zelden meer in de moestuin, terwijl ie best wat voorkwam. Er is dus hoop
Bij mij heeft klaproos ander blad, veel smaller. Maar Stinkende gouwe zit in de papaverfamilie, dus het zou best iets uit die hoek kunnen zijn. Ik zou het laten staan en kijken wat het gaat doen. Ik vermoed dat je er gauw achter zult komen (rond mei).quote:Op vrijdag 25 maart 2022 08:47 schreef miss_sly het volgende:
Het lijkt me geen Stinkende Gouwe of Jacobskruid. En als ik naar het blad kijk, ook geen Paardenbloem.
[ afbeelding ]
Vers uit de tuin. Ik dacht even ook aan klaproos, want ik herinnerde me dat op de plekken waar ik dit vind vorig jaar veel klaprozen stonden, maar dat vind ik ook niet echt lijken.
Dat was ik inderdaad van plan. Niet alles, want het staat ook op plekker waar het weg moet, maar ik laat wel een en ander staan.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 09:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Bij mij heeft klaproos ander blad, veel smaller. Maar Stinkende gouwe zit in de papaverfamilie, dus het zou best iets uit die hoek kunnen zijn. Ik zou het laten staan en kijken wat het gaat doen. Ik vermoed dat je er gauw achter zult komen (rond mei).
Is dat van de clematis al zeker? Hier zijn er waarvan de uitlopers dood zijn, maar dan piept er toch ineens wat uit de grondquote:Op vrijdag 25 maart 2022 09:49 schreef Claudia_x het volgende:
Bij mij ziet de bamboe er nu ook niet fraai uit, maar ik denk dat dat nog goedkomt. En een vorig jaar aangeplante clematis is doodgegaan. Vooral jonge planten zijn kwetsbaar.
Ik ben vrij zeker, maar ik laat 'em staan omdat ik ook de ervaring heb dat er ineens nog iets uit de grond kan komen.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 09:51 schreef Puala het volgende:
[..]
Is dat van de clematis al zeker? Hier zijn er waarvan de uitlopers dood zijn, maar dan piept er toch ineens wat uit de grond
Beide heb ik nu gepland in het plan voor de border die ik ga aanplanten. Goed te lezen dat de schijnaugurk het goed heeft doorstaan.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 09:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben vrij zeker, maar ik laat 'em staan omdat ik ook de ervaring heb dat er ineens nog iets uit de grond kan komen.
Jammer, want het was de wintergroene armandii apple blossom waar ik zo naar uitkeek. Ik weet niet of ik 'em ga vervangen, want ik kan kwetsbare planten niet in m'n tuin gebruiken. De schijnaugurk heeft het stormachtige weer wel uitstekend doorstaan.
quote:Op vrijdag 25 maart 2022 11:21 schreef Tuindier het volgende:
Hier zijn de tulpen mooi opgekomen in de bakken op het terras. Ik word nog blijer van het felle rood dan ik dacht, dus felgekleurde bloemen komen zeker in het plan voor de rest van de tuin.
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja, met karton. Dat was al het plan, dus nu maar even gedaan. Ik ga wel nog even goed lezen op de eerder genoemde link of het kwaad kan op zo'n oppervlak.
quote:
quote:Op vrijdag 25 maart 2022 11:21 schreef Tuindier het volgende:
Hier zijn de tulpen mooi opgekomen in de bakken op het terras. Ik word nog blijer van het felle rood dan ik dacht, dus felgekleurde bloemen komen zeker in het plan voor de rest van de tuin.
[ afbeelding ]
Ze staan tegen een vrij warme muur, ik denk dat dat heel veel heeft geholpen.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 12:33 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik heb net knoppen in de vroegste. Maar de narcissen hebben wel (een paar) bloemen.
Ik heb in de kas op verschillende plekken verschillende methoden toegepast:quote:Op vrijdag 25 maart 2022 12:32 schreef Vanyel het volgende:
[..]![]()
Noeste arbeid. Gewoon weg blijven halen tot het weg bleef.
Ik zag vandaag de eerste tulp buiten bloeien bij mij. Ik zal er straks even een foto van maken. Het zijn koraalrode, laagblijvende tulpen. Ik houd erg van de kleur.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 12:48 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Ze staan tegen een vrij warme muur, ik denk dat dat heel veel heeft geholpen.
quote:Op vrijdag 25 maart 2022 12:19 schreef Tuindier het volgende:
En crosspost:
Hier staat de kas! We hebben de afgelopen weken in heel rustig tempo er aan gewerkt, maar nu is ie compleet.
Wauw, mooi hoor! Een stuk luxer dan mijn oude ding.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja, met karton. Dat was al het plan, dus nu maar even gedaan. Ik ga wel nog even goed lezen op de eerder genoemde link of het kwaad kan op zo'n oppervlak.
En wat loopt je glansmispel mooi uit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bomensnoeiers zoeken. Die van ons moet betalen voor afvoeren van snippers. Dus toen ik zei dat ik best een lading kon gebruiken zat ik een dag later tegen 12m3 verse houtsnippers te kijken in de tuinquote:Op vrijdag 25 maart 2022 13:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb in de kas op verschillende plekken verschillende methoden toegepast:
- boomschors
- houtsnippers
- karton
- met de hand weghalen
De eerste drie hebben goed gewerkt, niet perfect maar wel naar tevredenheid. Op de plekken waar ik met de hand weghaal, komt het onkruid toch telkens weer terug.
Als ik de garden professors goed begrijp, dan vinden ze dat je alleen verse houtsnippers moet gebruiken en geen schors. Hoe kom jij daaraan?
Hoe heb jij die gevonden?quote:Op vrijdag 25 maart 2022 14:23 schreef bleiblei het volgende:
Bomensnoeiers zoeken. Die van ons moet betalen voor afvoeren van snippers. Dus toen ik zei dat ik best een lading kon gebruiken zat ik een dag later tegen 12m3 verse houtsnippers te kijken in de tuin.
Eh, woonde toen bij ons in de straat, kennen we van het schoolplein en onderhoudt ook de kastanje in de tuin. Dus dat was geluk. Maar jullie hebben toch een boom om laten halen in de tuin? Zou de kerel die dat gedaan heeft geen snippers kunnen leveren tegen een mooie prijs?quote:
Die van mij wil niet aanslaan... Hij ziet er zo sneu uit. Ik weet niet wat het is, of de plek te winderig is of dat er iets in de bodem zit (schimmels?). Er zijn meer planten die het op die plek moeilijk hebben.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 14:34 schreef Tuindier het volgende:
@:Claudia_x Die glansmispel was een experiment: we wisten niet of deze kon blijven door het plaatsen van de kas, dus hebben hem vorig jaar zéér grondig teruggesnoeid . Als ‘ie het niet zou kunnen hebben was het niet het einde van de wereld. Hij heeft er nog nooit zo mooi bij gestaan, dus dat gaan we nu ook proberen met de andere glansmispels in de tuin.
Dat hebben we twee keer zelf gedaan.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 14:27 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Eh, woonde toen bij ons in de straat, kennen we van het schoolplein en onderhoudt ook de kastanje in de tuin. Dus dat was geluk. Maar jullie hebben toch een boom om laten halen in de tuin? Zou de kerel die dat gedaan heeft geen snippers kunnen leveren tegen een mooie prijs?
Ik heb veel moestuin, daar gebruik ik compost. Voor het beetje niet moes waar het niet gras, tegel of niet-gecultiveerd is vooralsnog gesnipperde haag, snoeiafval en blad (wat ik tot een jaar geleden schaamteloos uit de hele wijk schooide) en dergelijke.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 13:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb in de kas op verschillende plekken verschillende methoden toegepast:
- boomschors
- houtsnippers
- karton
- met de hand weghalen
De eerste drie hebben goed gewerkt, niet perfect maar wel naar tevredenheid. Op de plekken waar ik met de hand weghaal, komt het onkruid toch telkens weer terug.
Als ik de garden professors goed begrijp, dan vinden ze dat je alleen verse houtsnippers moet gebruiken en geen schors. Hoe kom jij daaraan?
Je ranonkel is briljant! Die is me eerder niet opgevallen.quote:Op zaterdag 26 maart 2022 15:37 schreef sigme het volgende:
Er gaat steeds meer bloeien![]()
[ afbeelding ]
Ik hoorde een bezige bij en zag toen pas dat de honingbes bloeit. Subtiel, in tegenstelling tot die bessen van 'm.
[ afbeelding ]
Ranonkel vind ik een van de vrolijkste voorjaarsbloeiende struiken. Helaas zit de mijne tamelijk verstopt in ander struikgewas
[ afbeelding ]
En dit is de Winterjan. Bijnabijnabijna. Over een weekje een bloemenzee denk ik.
Dat is een mooie buit van de kweker! Opvallend dat de kornoelje al meteen fraai is vanwege de rode takken.quote:Op zondag 27 maart 2022 09:59 schreef miss_sly het volgende:
Ik was gisterochtend al vroeg bij de kweker. Ik had besloten niet te bestellen, maar even rond te neuzen.
Hij had witte kornoelje, verschillende kleuren brem en een zwarte peterselievlier staan.
Daarnaast had ie saxifraga staan, wat al een tijd op mijn verlanglijstje staat. Verder kocht ik twee kleuren longkruid, stekelnootjes, kattenstaart en gebroken hartjes.
Behalve de peterselievlier staan al die planten nu in deze border
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De hortensia is een verplaatsing. Ik had deze tijdelijk geparkeerd bij de voordeur, maar daar had ie eigenlijk helemaal geen goede plek.
De peterselievlier staat hier
[ afbeelding ]
De sprietjes ervoor zijn vogelmelkbollen die goed uitgekomen zijn.
De geranium in de border naast het huis komt ook op
[ afbeelding ]
De kersenboom heeft veel knoppen
[ afbeelding ]
En onder de kersenboom komen blauwe druifjes op en staan lieve witte bloemen (ik denk zaaigoed van vorig jaar)
[ afbeelding ]
En tegenover al dat moois steken de bamboe en hedera schril af
[ afbeelding ]
quote:Bij verzamelgebouw De Teruggave is zaterdag de eerste Tuinplantenkringloop van Breda geopend. Hier kunnen mensen binnenkort gratis planten ophalen voor in de tuin, of juist doneren aan een ander. Met de winkel hoopt de gemeente de verstening van de binnenstad tegen te gaan.
Een groot tuincentrum kun je De Teruggave zaterdag nog niet noemen, maar de wil om te vergroenen is zeker aanwezig. Zo heeft Ad van Hees uit Princenhage maar liefst 150 zaailingen gedoneerd aan de Tuinplantenkringloop. ,,Ik ben gek op planten en wil die ook terugzien in de stad”, verklaart hij. Hoewel Van Hees Breda al best groen vindt, kan het volgens hem namelijk altijd beter.
Wethouder Tim van ‘t Hof is het hiermee eens en noemt het project een voorbeeld van een goed functionerende circulaire economie. ,,Een plantje dat normaal in de container verdwijnt krijgt nu een tweede leven. Hoe circulair is dat! Tegel eruit en plantje erin!” Zelf krijgt ‘t Hof ook een zaailing cadeau, al weet de Tuinplantenkringloop zelf niet helemaal wat voor plant het is. Mocht het een lastige struik blijken, dan kan de wethouder daarmee gewoon terug naar de winkel. Bij de kringloop geven ze namelijk ook advies over alle bloemen en struiken.
Tuinplanten verplaatsen bij verbouwing
,,Zo houden we de kringloopwinkel ook laagdrempelig voor mensen zonder veel ervaring in de tuin”, meent Marion Smans van community Breda Stad in een park. Ze hoopt dat het project snel wordt uitgerold in alle delen van de stad. Volgens haar wordt veel natuur namelijk weggegooid uit onwetendheid en niet onverschilligheid. ,,Mensen staan bijvoorbeeld bij een verbouwing vaak niet stil bij het feit dat je tuinplanten kunt verplaatsen.”
Angeline Grosfeld is van dat laatste niet zo zeker. Ze is als tuinvrouw betrokken bij de Tuinplantenkringloop en woont zelf in de meest versteende wijk van Breda: Fellenoord. Volgens haar hebben de bewoners hier gewoon minder affiniteit met groen en momenteel ook niet de financiële middelen. ,,Tegelijkertijd zijn mensen wel blij als het groen eenmaal is aangelegd, hopelijk helpt deze kringloop om dat gevoel aan te wakkeren.”
Mijn voorkeur. Knoepers (Kruisbes). Naar smaak blauw of groen. En rode bes/De aalbes.quote:Op zondag 27 maart 2022 14:19 schreef Tuindier het volgende:
Vandaag de hortensias grondig gesnoeid, dat was al een paar jaar niet echt gebeurd. Toen ik de achteruin weer in liep vloog er een groene specht weg.
In afwachting van de aanleg van de rest van de tuin wil ik fruit in potten zetten rondom mijn moestuinplaatsje. Wat zou daarvoor geschikt zijn?
Vooropgesteld: ik heb er niet echt verstand van.quote:Op zaterdag 2 april 2022 19:37 schreef Tuinleven het volgende:
Vraagje;
Verstandig of overdreven om mijn 3 a 4 jaar oude pruimenboompje af te dekken? Weersverwachting voor vannacht is -3. Zit al deels in de bloesem.
De leeftijd van de boom maakt niet echt uit, wel het formaat. Bij mijn hoogstampruimebomen is er geen sprake van dat afdekken een optie zou zijnquote:Op zaterdag 2 april 2022 19:37 schreef Tuinleven het volgende:
Vraagje;
Verstandig of overdreven om mijn 3 a 4 jaar oude pruimenboompje af te dekken? Weersverwachting voor vannacht is -3. Zit al deels in de bloesem.
Bedankt voor je advies. Het boompje is qua grote prima af te dekken en staat nog niet echt luwte in onze nieuwbouwtuin. Qua vocht heb ik geen idee eigenlijk.quote:Op zaterdag 2 april 2022 19:44 schreef sigme het volgende:
[..]
De leeftijd van de boom maakt niet echt uit, wel het formaat. Bij mijn hoogstampruimebomen is er geen sprake van dat afdekken een optie zou zijn![]()
Bij mijn kleine laagstam perzikboompje heb ik het wel gedaan. Nou kan die ook nóg minder goed tegen vorst dan meer inheems fruit, dus als ik enige kans op een pers wil maken is afdekken nodig.
Als je pruimeboom wat luw staat, of net wat vocht over de bloempjes vangt, heb je best kans dat 'ie geen schade oploopt. Maar als je 'm makkelijk kan inpakken zou ik 'm inpakken.
Daar heb ik geen idee over.quote:Op zaterdag 2 april 2022 20:33 schreef Tuinleven het volgende:
Gewoon een dun kleedje of is plastic beter?
Fruittelers sproeien volgens mij altijd bij vorst strenger dan -1 als er iets in bloesem staat. Maargoed die hebben daar hele sproeierinstallaties voor.quote:Op zaterdag 2 april 2022 19:42 schreef loveli het volgende:
[..]
Vooropgesteld: ik heb er niet echt verstand van.
Heb je fruittelers in de regio en doen die iets tegen de nachtvorst? Even de lokale pers googelen en als de telers actie ondernemen, dan afdekken.
Kleedje it is dan.quote:Op zaterdag 2 april 2022 20:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Daar heb ik geen idee over.
Wat ik lees is dat plastic niet erg geschikt is omdat de plant geen lucht krijgt, maar ik denk dat dat voor een korte periode (en niet heel dicht inpakken) wel mee zal vallen. En het isoleert natuurlijk wel meer dan een dun kleedje. Aan de andere kant, van dat spul dat er speciaal voor is lijkt stukken meer op een dun kleedje dan op plastic. Kortom: ik weet het niet
Kersen kunnen niet beregend worden, wist ik niet.quote:Fruittelers in het hele land hebben voorbereidingen getroffen om de komende nachten, waarin her en der vorst wordt verwacht, goed door te komen. Volgens brancheorganisatie NFO is meetapparatuur in de boomgaarden uitvoerig getest en staan de telers klaar om in te grijpen.
Koude temperaturen kunnen zeer schadelijk zijn voor de vruchtvorming bij appel-, peren- en kersenbomen en daarmee mogelijk funest voor de opbrengsten. Telers kunnen waar nodig ingrijpen door bijvoorbeeld beregening van de boomgaard. Indien nodig worden vuurpotten ontstoken. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de kersenbomen die niet tegen beregening kunnen. Verder worden windmolens ingezet om warme lucht door de bomenrijen te blazen, bijvoorbeeld op boomgaarden waar niet voldoende water beschikbaar is.
Volgens Siep Koning, directeur van de NFO is het de laatste jaren in januari en februari redelijk warm, waardoor de bomen eerder uitlopen. Daarbij is er meest tot in mei kans op nachtvorst. „De periode waarin de bomen gevoelig zijn voor nachtvorst duurt langer”, aldus Koning. De komende dagen verwacht hij evenwel niet heel veel problemen, al kan dat pas achteraf worden bekeken. „De peren staan in bloei. De bloesem is daarmee in een gevoelig stadium. In die teelt gaat volop beregend worden. Dat zegt wel iets.”
Afgelopen jaar zorgde nachtvorst voor aanzienlijke schade. De oogst van bijvoorbeeld peren viel door het koude voorjaar in Europa krap een vijfde lager uit.
Dat ziet er zeker leuk uit. Wij hebben onze kerstboom van kerst 2017 nadien ook in de tuin gezet en afgelopen september zelfs mee verhuist naar onze nieuwe woning/tuin. De boom ziet er eigenlijk niet meer heel mooi uit, maar we willen hem toch graag in leven houden.quote:Op zondag 3 april 2022 08:26 schreef sigme het volgende:
Deze winter kocht ik weer eens een mini-kerstboompje met kluit.
Die staat nu natuurlijk buiten in de volle grond.
[ afbeelding ]
Kerstiger dan ooit
Komt wel weer goed neem ik aan?quote:Op maandag 4 april 2022 07:34 schreef Tuindier het volgende:
De bloemen van de magnolia in ieder geval niet, die zijn nu allemaal bruin. De rest zag er niet abnormaal uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |