Komt wel weer goed neem ik aan?quote:Op maandag 4 april 2022 07:34 schreef Tuindier het volgende:
De bloemen van de magnolia in ieder geval niet, die zijn nu allemaal bruin. De rest zag er niet abnormaal uit.
Tuurlijk. Dit is een bekend fenomeen bij Magnolia's.quote:
Oh, de vorige bij ons is na tien jaar (en maximaal 10 cm groei) vorig jaar dan toch definitief gesneefd. Daarom mocht ik weer eens een kerstboompje binnenquote:Op maandag 4 april 2022 13:04 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Tuurlijk. Dit is een bekend fenomeen bij Magnolia's.
Super mooi als ze bloeien, maar als je pech hebt gaat er een keer flinke nachtvorst overheen en is het plezier van de prachtige bloeiende boom voorbij. De boom zelf kan daar prima mee om gaan verder.
Overigens moet je uitkijken met kerstbomen in de tuin zetten. Die bij ons in de tuin is ondertussen bijna 30m hoog![]()
Dan hebben ze geluk gehad in dat kakdorpquote:Op maandag 4 april 2022 19:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh, de vorige bij ons is na tien jaar (en maximaal 10 cm groei) vorig jaar dan toch definitief gesneefd. Daarom mocht ik weer eens een kerstboompje binnen.
Onze magnolia lijkt wel enige vorstschade te hebben op z'n bloem, maar het ziet er niet per se uit alsof het niks meer wordt dit jaar. En in het nabijgelegen kak-dorp vól grote oude indrukwekkende magnolia's zie ik helemaal geen schade. Ze moeten ook daar nog uit de knop komen.
Heb je misschien klaprozen gezaaid?quote:Op donderdag 24 maart 2022 17:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb dit jaar nog helemaal geen heermoes gezien. Betekent dat dat ik een succesvolle strijd heb geleverd, of is het er nog te vroeg voor?
Ik kom wel zowel voor als achter heel veel can dit tegen:
[ afbeelding ]
Kan iemand dit determineren? Ik vind het blad op zichzelf wel sierwaarde hebben, maar geen idee of het een woekerend iets wordt dat ik moet verwijderen voor het te laat is.
Hier in de buurt locatieonderzoek gedaan. op 1 na alle lichte magnolia's zijn kaal groen of bruin. De enige die de dans is ontsprongen, staat op een plek die heel weinig zon pakt en ook vorig jaar veel later in bloei ging. Er is ook een paarse magnolia, die moet nog echt open gaan en is zo te zien niet gehavend door de nachtvorst.quote:Op maandag 4 april 2022 19:50 schreef bleiblei het volgende:
Dan hebben ze geluk gehad in dat kakdorp. De magnolia van de buren kleurt momenteel roze bruin.
Nice!quote:Op vrijdag 8 april 2022 14:23 schreef Claudia_x het volgende:
Eindelijk bloeit m'n krentenboom (links staat een brem):
[ afbeelding ]
Hoe zie je of je fruitboom vorstschade heeft opgelopen? Ik heb de indruk dat de bloesem van m'n perenboom er goed uitziet:
[ afbeelding ]
De anemonen zijn nog steeds leuk. Dat zijn bloemetjes die in geen tuin mogen ontbreken.
[ afbeelding ]
In de buurt van de anemonen trof ik dit tulpje aan, niet door mij geplant en niet eerder door mij gespot. Op de achtergrond bloeit judaspenning alweer.
[ afbeelding ]
Ja, ik zag op de foto's pas de beestjes!quote:Op vrijdag 8 april 2022 14:31 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Nice!![]()
Anamoon leuk voor de hommers en bijen
quote:Op vrijdag 8 april 2022 14:36 schreef AnneX het volgende:
De jaarlijkse druifjes parade.
En verdorie - ook jaarlijks - hier bloeit de maagdenpalm wèl en in de voortuin niet.![]()
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Mooi, die Daslook-bloemetjes! De rest ook trouwens.quote:Op vrijdag 8 april 2022 17:46 schreef AnneX het volgende:
Vooruit dan: ook de voortuin bloeit / gaat bloeien het een en ander.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Met druifjes uit Bluesdale. Ondanks rooien van VGM vorig jaar, dit jaar ook wat kleur.
Wat ik leuk vind, is dat papaver er veel belovend uitziet.
De witte Pim tulpen komen wel door. De andere Daytona tulpen werden tot zojuist overwoekerd door een struikje. Inmiddels gefatsoeneerd. Even afwachten of het nog wat wordt.
Hier ookquote:Op vrijdag 8 april 2022 17:49 schreef Dagoduck het volgende:
En de knoppen in de sering(en) groeien met de dag. Dat gaat weer een mooi seringenfeestje worden dit jaar.
Bronquote:Bij heermoes zit de bloeiaar (het sporendoosje) nooit aan de groene plant, maar – zoals ik hierboven aangaf – aan een bladgroenloze bloeistengel (zie foto verderop) die in het begin van de lente te vinden zijn.
Yep!quote:Op zondag 10 april 2022 15:36 schreef AnneX het volgende:
Hoe wonderschoon is de ontloken prunus![]()
En zie ik akelei doorkomen hier en daar rondom prunus?
Heb je die vorig jaar gezaaid?
Dank je! Ik wilde me er nog in verdiepen, maar kwam daar vanmiddag niet toe. Die ga ik zo even weghalen!quote:Op zondag 10 april 2022 15:45 schreef Vanyel het volgende:
@:miss_sly volgens mij is dat een sporenmaker. Die wil je uittrekken voor ze poef doen en je hele tuin bedwarrelen.
[..]
Bron
Wat voor bloemen zoal?quote:Op maandag 11 april 2022 09:49 schreef miss_sly het volgende:
Ik was van plan om de tuintjes van AH dit jaar niet te doen, maar het zijn bloementuintjesEr staan er dus alweer een stuk of 8 in de vensterbank.
Ze hebben het onderverdeel in kleuren, en dan is het als volgt verdeeld:quote:Op maandag 11 april 2022 12:02 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Wat voor bloemen zoal?
Ik vind de groente altijd te saai, maar bloemen (uit zaad) heb ik nog niet zoveel.
Zoiets had ik ook bedacht inderdaadquote:Op maandag 11 april 2022 13:59 schreef Vanyel het volgende:
Hmmm, toch maar doen dan en alles lukraak in de voortuin mikken.
Tnx.
Muurbloem!quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ook heb ik nog een perkje waar deels wat siergrassoorten en bodembedekkers in staan, die gaan eruit en er komen wat langbloeiende planten voor terug.
Het is bij mij in ieder geval verreweg de langst bloeiende plant, met op nummer twee bepaalde geraniumsoorten.quote:Op dinsdag 12 april 2022 15:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Staat er al
Mss haal ik er nog wat van bij maar ga ook even naar wat andere opties kijken
Ja, klopt, het bloeit erg langquote:Op dinsdag 12 april 2022 15:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is bij mij in ieder geval verreweg de langst bloeiende plant, met op nummer twee bepaalde geraniumsoorten.
Hier staat 'ie in het wild, aan de randen van het terrein. Wat wil je erover weten?quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:11 schreef Puala het volgende:
Iemand hier ervaring met het wilgenroosje in de tuin?
Hij woekert hier de hele tuin doorquote:Op dinsdag 12 april 2022 19:56 schreef sigme het volgende:
[..]
Hier staat 'ie in het wild, aan de randen van het terrein. Wat wil je erover weten?
Hier woekert het netjes alleen langs de rand, waar het altijd staat, zonder uitbreiding ons terrein op. Geen tips, sorry.quote:Op dinsdag 12 april 2022 21:13 schreef Puala het volgende:
[..]
Hij woekert hier de hele tuin door
Iemand ervaring met t weg halen oid? Of dat t niet woekert bij je?
Same here.quote:Op dinsdag 12 april 2022 21:15 schreef sigme het volgende:
[..]
Hier woekert het netjes alleen langs de rand, waar het altijd staat, zonder uitbreiding ons terrein op. Geen tips, sorry.
Heb het in de tuin gehad, maar haalde de scheuten die andere planten in de weg zaten weg. Vond hem verder niet zo erg. Denk dat ie inmiddels helemaal weg is, maar dat zie ik later dit jaar wel.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:11 schreef Puala het volgende:
Iemand hier ervaring met het wilgenroosje in de tuin?
OMG die saxifraga met zijn (haar?) dramatisch gebogen knopjes...quote:Op woensdag 13 april 2022 17:50 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kom er even niet aan toe om het gazon te maaien en dus hebben de pinksterbloemen vrij baan.
[ afbeelding ]
Kaukasisch vergeet-mij-nietje:
[ afbeelding ]
Schildersverdriet staat op het punt om te gaan bloeien:
[ afbeelding ]
Judaspenning:
[ afbeelding ]
En de narcissen hebben plaatsgemaakt voor de tulpen:
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 14 april 2022 13:40 schreef athlonkmf het volgende:
na de hoosbuien van de afgelopen weken toch maar een regenopvangsysteem gemaakt.
zelf een regenpijpconnector geprint. en aangesloten op een nieuw aangevraagde gft-bak (een regenton kost 50+euro, denk ik van.. neuh. de aanpassingen doen niks aan de werking van een gft-bak, dus evt. gewoon terug te geven en het werkt. maar aangezien we niet van plan zijn om te verhuizen en er in de achterpad een hoop "zwerf gft bakken" zijn...)
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
bedoeling is simpelweg een gieter in de bak doen om te vullen, maar het is ook mogelijk om een slang op de bodem aan te sluiten om water te leiden naar de irrigatiesysteem. overloop gaat simpelweg naar gieter/hegje op achtergrond. in totaal toch 150 liter water.
Slim bedacht, en als die kliko toch uit het zicht staat...wat maakt het uit, jij hebt regenwater!quote:Op donderdag 14 april 2022 13:40 schreef athlonkmf het volgende:
na de hoosbuien van de afgelopen weken toch maar een regenopvangsysteem gemaakt.
zelf een regenpijpconnector geprint. en aangesloten op een nieuw aangevraagde gft-bak (een regenton kost 50+euro, denk ik van.. neuh. de aanpassingen doen niks aan de werking van een gft-bak, dus evt. gewoon terug te geven en het werkt. maar aangezien we niet van plan zijn om te verhuizen en er in de achterpad een hoop "zwerf gft bakken" zijn...)
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
bedoeling is simpelweg een gieter in de bak doen om te vullen, maar het is ook mogelijk om een slang op de bodem aan te sluiten om water te leiden naar de irrigatiesysteem. overloop gaat simpelweg naar gieter/hegje op achtergrond. in totaal toch 150 liter water.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dat kan later alsnog als dat nodig blijkt komend regenseizoen. de 3d printed regenafwatering doet niet zo snel qua doorstroming had ik getest. als er keihard gaat plenzen, dan gaat het overtollige gewoon de pijp in.quote:Op donderdag 14 april 2022 14:25 schreef RedFever007 het volgende:
[..]Nice! maare vraagje: die tuinslang is 13mm (of 15?) en als je bak leeg is, heeft dat genoeg capaciteit om het water van de vulautomaat naar de bak te laten lopen of loopt de vulautomaat dan over? If so, dan zou je nog een slang met grotere diameter kunnen aankoppelen
ik heb de grijze slang maar vervangen door een groene. valt minder op had ik gemerkt.quote:edit 2: En die slang op de vulautomaat is grijs/geel maar wordt later ineens groen, zit er nog een koppelstuk tussen?
als de ton te snel vol raakt en de overstort niet werkt en ik kan het water niet gebruiken, zet ik het kraantje gewoon open met een slang erin en het regenwater zal in de borders stromen (hoop ik).quote:Edit 3: hoe is de overloop vanuit de bak geregeld? want zoals ik het nu zie zal het grootste deel de tuin instromen en niet in de HWA? Als het droog is geweest niet een ramp maar 's winters lijkt mij het beter of een afgesloten overloop te hebben op de HWA. Al kun je dit ook gewoon via de tuinslang regelen natuurlijk![]()
Hoe dan ook kan dit soort projecten altijd waarderen
quote:Op donderdag 14 april 2022 17:24 schreef yinu het volgende:
Slimme oplossing met de GFT-bak. Wij hebben hier 1 ton van ongeveer 300 L en dat blijkt in droge zomers toch wat weinig te zijn (we geven de binnenplantjes er water mee, en bij grote droogte ook de tuinplantjes), en we hebben dak genoeg, dus we nemen er binnenkort nog 1 of 2 bij.
Hier is er veel in bloei! Het zoemt van de hommels en de bijtjes... Even in spoiler ivm veel foto's.Wat mooi allemaal!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb eind vorig jaar elfenbloem geplant en die moet duidelijk nog aanslaan. Ik was 'em kwijt, maar vandaag zag ik volgens mij toch een paar blaadjes boven de grond uit komen.
Oh, en de prunus bloeit!I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
quote:Op donderdag 14 april 2022 22:10 schreef bleiblei het volgende:
Ben wel mijn trouwring kwijt. Dus die ligt of ergens onder de grond in de tuin of heb ik toch ergens weggelegd op een goeie plek en kom ik em komende dagen ineens tegen op een enorm logische plek (zou niet de eerste keer zijn dat dat gebeurd)
![]()
.
Mja, epimedium is niet de makkelijkste. We hebben het hier ook staan, maar het is niet veel momenteel. In onze vorige tuin wisselde het per jaar hoe goed ze het deden.quote:Op donderdag 14 april 2022 22:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat mooi allemaal!
Ik heb eind vorig jaar elfenbloem geplant en die moet duidelijk nog aanslaan. Ik was 'em kwijt, maar vandaag zag ik volgens mij toch een paar blaadjes boven de grond uit komen.
Oh, en de prunus bloeit!
Hij staat hier nu 3 jaar, de eerste 2 jaar was het een beetje mottig met een enkel bloempje, maar nu is hij prachtig. Ik ben benieuwd hoe het volgend jaar gaat dan!quote:Op donderdag 14 april 2022 22:26 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Mja, epimedium is niet de makkelijkste. We hebben het hier ook staan, maar het is niet veel momenteel. In onze vorige tuin wisselde het per jaar hoe goed ze het deden.
oh zonode zeg, daar staan echt een paar prachtige namen/planten tussen. Maar jij vind vast weer iets anders mooisquote:Op donderdag 14 april 2022 22:38 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ga sowieso een aantal planten wegdoen of verplaatsen. Photinia, camellia, een aantal rhododendrons en bamboe willen maar niet gedijen, waarschijnlijk vanwege de wind. In het dorp staat een photinia die nu geweldig aan het uitlopen is. Jammer dat het bij mij niet lukt. De tweede magnolia die ik in m'n tuin heb gezet, is zelfs doodgegaan. Ik zal op zoek moeten naar windbestendige heesters.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 15 april 2022 14:44 schreef AnneX het volgende:
Monty Don in Lang verhaal over rabarber en plastic in de tuin en ritme van de seizoenen en een herschreven/vernieuwd boek.Monty DonSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Heerlijke relax-tv
Toscaanse jasmijn is heel tof, blijft mooi dicht en donkergroen en de bloemen zijn dan nog extra. Hij houdt van zon, dus erg geschiktquote:Op vrijdag 15 april 2022 23:15 schreef bleiblei het volgende:
@:dagoduck; leuk, dat randje plantjes! Die ga ik onthouden!![]()
Trouwring is trouwens weer terecht. Kwam uit een keukenkast gerold toen @:SQ een paar onderzetters voor pannen moest hebben.
Ik zoek trouwens om ontzettend lelijke palen te verbergen van de buren, iets wat 1.5-2m hoog groeit en vrij smal blijft. (Palen staan tussen een erg oude beukenhaag). Hebben jullie ideeën? Misschien toscaanse jasmijn ofzo? Dat stukje pakt behoorlijk veel zon, dus dat scheelt wel iets.
Ik vind het vooral van de photinia jammer, want dat verse, jonge blad is zo fraai. En de struik doet me aan vakanties in Frankrijk denken.quote:Op vrijdag 15 april 2022 08:56 schreef Puala het volgende:
[..]
oh zonode zeg, daar staan echt een paar prachtige namen/planten tussen. Maar jij vind vast weer iets anders moois
Wat een mooi stuk, vooral deze passage:quote:Op vrijdag 15 april 2022 14:44 schreef AnneX het volgende:
Vecht niet tegen de natuur. Heb geen haast. Geniet van de kleine dingen. En tegelijk: wees dapper, wees ambitieus. Probéér iets en kijk wat er gebeurt. Als het misgaat, is dat niet het einde van de wereld, je leert er iets van.”
Ik vind het briljant!quote:Op vrijdag 15 april 2022 16:15 schreef Dagoduck het volgende:
Mijn randje plantjes komt in bloeiJaar geleden geplant om de stenige terras-gevel-overgang wat te doorbreken. Wel per ongeluk de zaadjes voor planten van 15cm hoog geplant voor de deuren ipv. die voor 5cm hoog. Maar dat moet net aan lukken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Moet het groenblijvend zijn? Toscaanse jasmijn is dan een goede optie maar vraagt geduld. Ik ben fan van pronkerwt/lathyrus: groeit als een gek, heeft weinig ruimte nodig, bloeit overdadig en zorgt langere tijd voor gevulde vazen in huis. Het enige nadeel is dat-ie in de winter volledig verdwijnt.quote:Op vrijdag 15 april 2022 23:15 schreef bleiblei het volgende:
Ik zoek trouwens om ontzettend lelijke palen te verbergen van de buren, iets wat 1.5-2m hoog groeit en vrij smal blijft. (Palen staan tussen een erg oude beukenhaag). Hebben jullie ideeën? Misschien toscaanse jasmijn ofzo? Dat stukje pakt behoorlijk veel zon, dus dat scheelt wel iets.
Die groeide 'vroeger' tussen die rand, maar heb ik met veel moeite uitgeroeid omdat mijn moeder geen gele bloemen wilde.quote:Op zaterdag 16 april 2022 09:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het briljant!
Klaverzuring vind ik misschien wel het leukste voegenplantje. Plaatje van het internet:
[ afbeelding ]
Dat is misschien nog wel een mooie plant voor tegen de gevel van het huis. Aan zijn naam te horen houdt die plant van warmte?quote:Op zaterdag 16 april 2022 08:40 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Toscaanse jasmijn is heel tof, blijft mooi dicht en donkergroen en de bloemen zijn dan nog extra. Hij houdt van zon, dus erg geschikt
Ja, doen, ik wil ‘m bij het nieuwe huis ook weer. Het was destijds de eerste plant die ik voor mijn eerste tuin aanschafte (of eigenlijk kreeg van mijn oom en tante toen we naar het naastgelegen tuincentrum gingen)quote:Op zaterdag 16 april 2022 11:19 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dat is misschien nog wel een mooie plant voor tegen de gevel van het huis. Aan zijn naam te horen houdt die plant van warmte?
Hoe lang heb je moeten wachten voor de plant iets voorstelde? Bij m'n vorige huis was de Toscaanse jasmijn na 4 jaar nog niks terwijl de passiebloem al snel weelderig groeide en bloeide.quote:Op zaterdag 16 april 2022 11:27 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ja, doen, ik wil ‘m bij het nieuwe huis ook weer. Het was destijds de eerste plant die ik voor mijn eerste tuin aanschafte (of eigenlijk kreeg van mijn oom en tante toen we naar het naastgelegen tuincentrum gingen)
Hij sloeg meteen aan, binnen een jaar had hij het lelijke hoekje van de schutting bedekt. Nu was dat wel een stadstuintje in Utrecht, dus redelijk beschut, maar kennelijk had ik geluk met mijn exemplaarquote:Op zaterdag 16 april 2022 12:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe lang heb je moeten wachten voor de plant iets voorstelde? Bij m'n vorige huis was de Toscaanse jasmijn na 4 jaar nog niks terwijl de passiebloem al snel weelderig groeide en bloeide.
Ik heb de Toscaanse jasmijn gestekt en in m'n nieuwe tuin geplant, maar daarvoor is de plant te delicaat. Ik heb 'em in de kas gezet en hoop dat hij daar gaat gedijen.
Ik ben zeer bekend met bruidssluierquote:Op zaterdag 16 april 2022 15:23 schreef Doedezemaar het volgende:
Geen bruidssluier neerzetten hoor, je gaat spijt krijgen van je ongeduld.
Ik heb een 10x10 cm raster tegen de schutting. Behalve bij de hedera, die redt zich wel.quote:Op zondag 17 april 2022 12:04 schreef miss_sly het volgende:
Wat doen jullie met klimplanten tegen een schutting? Nog extra materiaal geven om zich aan op te trekken?
Dat heb ik bij de jasmijnen ook gedaan, maar die zijn amper nog bij de onderste lijnen.quote:Op zondag 17 april 2022 13:00 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik heb een 10x10 cm raster tegen de schutting. Behalve bij de hedera, die redt zich wel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |