abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204325184
De bloemen van de magnolia in ieder geval niet, die zijn nu allemaal bruin. De rest zag er niet abnormaal uit.
pi_204327400
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 07:34 schreef Tuindier het volgende:
De bloemen van de magnolia in ieder geval niet, die zijn nu allemaal bruin. De rest zag er niet abnormaal uit.
Komt wel weer goed neem ik aan?
Cindy De Vuyst
pi_204327584
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 12:38 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Volgend jaar een nieuwe kans. De boom zal het wel overleven ja.
  maandag 4 april 2022 @ 13:04:15 #102
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204327670
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 12:38 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Tuurlijk. Dit is een bekend fenomeen bij Magnolia's.
Super mooi als ze bloeien, maar als je pech hebt gaat er een keer flinke nachtvorst overheen en is het plezier van de prachtige bloeiende boom voorbij. De boom zelf kan daar prima mee om gaan verder.

Overigens moet je uitkijken met kerstbomen in de tuin zetten. Die bij ons in de tuin is ondertussen bijna 30m hoog :+ ;)
pi_204331954
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 13:04 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Tuurlijk. Dit is een bekend fenomeen bij Magnolia's.
Super mooi als ze bloeien, maar als je pech hebt gaat er een keer flinke nachtvorst overheen en is het plezier van de prachtige bloeiende boom voorbij. De boom zelf kan daar prima mee om gaan verder.

Overigens moet je uitkijken met kerstbomen in de tuin zetten. Die bij ons in de tuin is ondertussen bijna 30m hoog :+ ;)
Oh, de vorige bij ons is na tien jaar (en maximaal 10 cm groei) vorig jaar dan toch definitief gesneefd. Daarom mocht ik weer eens een kerstboompje binnen :+.

Onze magnolia lijkt wel enige vorstschade te hebben op z'n bloem, maar het ziet er niet per se uit alsof het niks meer wordt dit jaar. En in het nabijgelegen kak-dorp vól grote oude indrukwekkende magnolia's zie ik helemaal geen schade. Ze moeten ook daar nog uit de knop komen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 4 april 2022 @ 19:50:15 #104
36431 bleiblei
pi_204332067
quote:
7s.gif Op maandag 4 april 2022 19:42 schreef sigme het volgende:

[..]
Oh, de vorige bij ons is na tien jaar (en maximaal 10 cm groei) vorig jaar dan toch definitief gesneefd. Daarom mocht ik weer eens een kerstboompje binnen :+.

Onze magnolia lijkt wel enige vorstschade te hebben op z'n bloem, maar het ziet er niet per se uit alsof het niks meer wordt dit jaar. En in het nabijgelegen kak-dorp vól grote oude indrukwekkende magnolia's zie ik helemaal geen schade. Ze moeten ook daar nog uit de knop komen.
Dan hebben ze geluk gehad in dat kakdorp :P . De magnolia van de buren kleurt momenteel roze bruin.

Hier "bezingt" Romke vam de Aa de O+ magnolia O+ en hij benoemt het zelfde euvel:
https://www.romkevandekaa.nl/artikelen/nieuws-uit-magnolialand/

Wat betreft de kerstboom... zo een vaart zal het niet lopen. Het ding van 30m hoog is een Douglasen staat daar al een jaar of 80 ;)
  maandag 4 april 2022 @ 20:14:36 #105
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204332491
Het heeft hier niet gevroren.

Wel even de tuin bemest gister.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_204333283
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 17:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb dit jaar nog helemaal geen heermoes gezien. Betekent dat dat ik een succesvolle strijd heb geleverd, of is het er nog te vroeg voor? :+

Ik kom wel zowel voor als achter heel veel can dit tegen:

[ afbeelding ]

Kan iemand dit determineren? Ik vind het blad op zichzelf wel sierwaarde hebben, maar geen idee of het een woekerend iets wordt dat ik moet verwijderen voor het te laat is.
Heb je misschien klaprozen gezaaid?
pi_204333345
O sorry, dat had je zelf ook al bedacht. Ik heb wat berichten gemist.
  Vis een optie? dinsdag 5 april 2022 @ 13:34:02 #108
70532 loveli
N
pi_204338319
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2022 19:50 schreef bleiblei het volgende:
Dan hebben ze geluk gehad in dat kakdorp :P . De magnolia van de buren kleurt momenteel roze bruin.
Hier in de buurt locatieonderzoek gedaan. op 1 na alle lichte magnolia's zijn kaal groen of bruin. De enige die de dans is ontsprongen, staat op een plek die heel weinig zon pakt en ook vorig jaar veel later in bloei ging. Er is ook een paarse magnolia, die moet nog echt open gaan en is zo te zien niet gehavend door de nachtvorst.

Ik gok dat in sigme's klimaat de magnolia's iets later bloeien dan in het warmere westen.

Vorig jaar was ik bang dat het winterweer en de nachtvorst alle knoppen zou hebben aangetast, maar toen deed hij het geweldig.
crap in = crap out
pi_204372105
Eindelijk bloeit m'n krentenboom (links staat een brem):

Hoe zie je of je fruitboom vorstschade heeft opgelopen? Ik heb de indruk dat de bloesem van m'n perenboom er goed uitziet:

De anemonen zijn nog steeds leuk. Dat zijn bloemetjes die in geen tuin mogen ontbreken.

In de buurt van de anemonen trof ik dit tulpje aan, niet door mij geplant en niet eerder door mij gespot. Op de achtergrond bloeit judaspenning alweer.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 8 april 2022 @ 14:29:51 #110
5428 crew  miss_sly
pi_204372143
Ik ga morgen en zondag eens een rondje tuin doen, maar er zijn wel echt wat planten die behoorlijk geleden hebben onder de stormachtige en koude afgelopen maand. Gisteren stormde het hier ook wel weer behoorlijk, de wind floot echt rond het huis, en ik ben een beetje bang dat dat hier of daar toch wel een flinke klap was voor de plantjes. Ik hoop dat we nu echt even een langere tijd krijgen met een beetje rustig weer, zodat ze een beetje op kunnen knappen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 8 april 2022 @ 14:31:58 #111
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_204372155
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 14:23 schreef Claudia_x het volgende:
Eindelijk bloeit m'n krentenboom (links staat een brem):

[ afbeelding ]

Hoe zie je of je fruitboom vorstschade heeft opgelopen? Ik heb de indruk dat de bloesem van m'n perenboom er goed uitziet:

[ afbeelding ]

De anemonen zijn nog steeds leuk. Dat zijn bloemetjes die in geen tuin mogen ontbreken.

[ afbeelding ]

In de buurt van de anemonen trof ik dit tulpje aan, niet door mij geplant en niet eerder door mij gespot. Op de achtergrond bloeit judaspenning alweer.

[ afbeelding ]
Nice! O+

Anamoon leuk voor de hommers en bijen *O*
pi_204372198
De jaarlijkse druifjes parade.
En verdorie - ook jaarlijks - hier bloeit de maagdenpalm wèl en in de voortuin niet. -O-

pi_204372251
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 14:31 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Nice! O+

Anamoon leuk voor de hommers en bijen *O*
Ja, ik zag op de foto's pas de beestjes!
pi_204372253
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 14:36 schreef AnneX het volgende:
De jaarlijkse druifjes parade.
En verdorie - ook jaarlijks - hier bloeit de maagdenpalm wèl en in de voortuin niet. -O-
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
*O*
pi_204374017
Vooruit dan: ook de voortuin bloeit / gaat bloeien het een en ander.

Met druifjes uit Bluesdale. Ondanks rooien van VGM vorig jaar, dit jaar ook wat kleur.
Wat ik leuk vind, is dat papaver er veel belovend uitziet.
De witte Pim tulpen komen wel door. De andere Daytona tulpen werden tot zojuist overwoekerd door een struikje. Inmiddels gefatsoeneerd. Even afwachten of het nog wat wordt.
  vrijdag 8 april 2022 @ 17:48:18 #116
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204374026
Bij mij staan alle druifjes op een kluit, daar waar nog plek over was. En ieder jaar krijgen mijn ouders weer een paar potjes cadeau _O- (of kleine narcissen). Misschien wel leuk om ze wat over de tuin te verspreiden.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 8 april 2022 @ 17:49:39 #117
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204374042
En de knoppen in de sering(en) groeien met de dag. Dat gaat weer een mooi seringenfeestje worden dit jaar.
pi_204374186
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 17:46 schreef AnneX het volgende:
Vooruit dan: ook de voortuin bloeit / gaat bloeien het een en ander.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Met druifjes uit Bluesdale. Ondanks rooien van VGM vorig jaar, dit jaar ook wat kleur.
Wat ik leuk vind, is dat papaver er veel belovend uitziet.
De witte Pim tulpen komen wel door. De andere Daytona tulpen werden tot zojuist overwoekerd door een struikje. Inmiddels gefatsoeneerd. Even afwachten of het nog wat wordt.
Mooi, die Daslook-bloemetjes! De rest ook trouwens.
Hier alleen nog maar blaadjes Daslook en de Vergeet-Me-Nietjes zijn hier spoorloos tot nu toe
pi_204374221
De juist uitkomende bloemetjes van mijn Chocoladerank/Stauntonia Hexaphylla zijn allemaal zwart geworden/afgestorven door de vorst van afgelopen weekend. Balen!

Volgende week hogere temperaturen, dus wellicht goed zaaiweer voor Klimmende Winde, Saffloer, Zonnebloemen en misschien al wat Cosmea.
Suzanne-met-de mooie-ogen, Tijm en Havikskruid staan nu nog binnen, maar wil ik ook uitplanten als het effe kan.
  Moderator zondag 10 april 2022 @ 13:08:53 #120
5428 crew  miss_sly
pi_204392904
We hebben een heel stuk minder heermoes, maar we hebben het nog wel. En ook nog gemuteerd in alien-heermoes :P

Verder hebben we ook blauwe druifjes, in combinatie met anemoontjes onder de kersenboom en de appelboom. De bollen onder de appelboom heb ik later geplant, omdat de appelboom eerst moest worden geplaatst, dus daar is het wat minder uitbundig dan onder de kersenboom:

De narcissen zien er telkens na storm, sneeuw en heftige regenbuien mistroostig uit, maar komen daar telkens weer aardig bovenop:

Wolfsmelk begint te groeien:

De vlindertulp komt ook op:

En de sering staat hier ook prachtig in de knop:

pi_204393936
@miss_sly groeit d vlindertulp direct uit de grond? Zo ziet het eruit.

Nog vergeten om de Witte druifjes te laten zien. B-)
En één tulpje doet het al.De broertjes en zusjes komen ook. En bloeiende maagdenpalm onder de heg.
Het bamboestokje is om de plaats te markeren van de rode papaver vorig jaar.

pi_204393962
quote:
6s.gif Op vrijdag 8 april 2022 17:49 schreef Dagoduck het volgende:
En de knoppen in de sering(en) groeien met de dag. Dat gaat weer een mooi seringenfeestje worden dit jaar.
Hier ook *O*
pi_204393980
De prunus in de postzegel voor heeft weer mooie blommen.
pi_204394198
Hoe wonderschoon is de ontloken prunus O+

En zie ik akelei doorkomen hier en daar rondom prunus?
Heb je die vorig jaar gezaaid?
pi_204394303
@miss_sly volgens mij is dat een sporenmaker. Die wil je uittrekken voor ze poef doen en je hele tuin bedwarrelen.

quote:
Bij heermoes zit de bloeiaar (het sporendoosje) nooit aan de groene plant, maar – zoals ik hierboven aangaf – aan een bladgroenloze bloeistengel (zie foto verderop) die in het begin van de lente te vinden zijn.
Bron
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_204394525
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2022 15:36 schreef AnneX het volgende:
Hoe wonderschoon is de ontloken prunus O+

En zie ik akelei doorkomen hier en daar rondom prunus?
Heb je die vorig jaar gezaaid?
Yep!
De postzegel ligt vol met ontluikende zaad O+
  Moderator zondag 10 april 2022 @ 20:00:36 #127
5428 crew  miss_sly
pi_204397510
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2022 15:45 schreef Vanyel het volgende:
@:miss_sly volgens mij is dat een sporenmaker. Die wil je uittrekken voor ze poef doen en je hele tuin bedwarrelen.
[..]
Bron
Dank je! Ik wilde me er nog in verdiepen, maar kwam daar vanmiddag niet toe. Die ga ik zo even weghalen!
  Moderator maandag 11 april 2022 @ 09:49:12 #128
5428 crew  miss_sly
pi_204401618
Wat is die prunus toch mooi @Blues O+

@AnneX ik vergiste me. De vlindertulp staat een halve meter verderop, bij de salvia. Dit is de Tulipa Elias martin en staat tussen de wolfsmelk. Hij komt niet rechtstreeks uit de grond, maar wordt ook niet heel hoog, een cm of 25 in totaal.

De vlindertulp is ook heel klein, maar slanker en daarvan is alleen nog maar het loof boven de grond gekomen, maar die bloeit ook pas in mei.
  Moderator maandag 11 april 2022 @ 09:49:57 #129
5428 crew  miss_sly
pi_204401619
Ik was van plan om de tuintjes van AH dit jaar niet te doen, maar het zijn bloementuintjes O+ Er staan er dus alweer een stuk of 8 in de vensterbank.
pi_204402050
Tulp Elias is O+
pi_204402717
quote:
7s.gif Op maandag 11 april 2022 09:49 schreef miss_sly het volgende:
Ik was van plan om de tuintjes van AH dit jaar niet te doen, maar het zijn bloementuintjes O+ Er staan er dus alweer een stuk of 8 in de vensterbank.
Wat voor bloemen zoal?
Ik vind de groente altijd te saai, maar bloemen (uit zaad) heb ik nog niet zoveel.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator maandag 11 april 2022 @ 12:09:06 #132
5428 crew  miss_sly
pi_204402805
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2022 12:02 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Wat voor bloemen zoal?
Ik vind de groente altijd te saai, maar bloemen (uit zaad) heb ik nog niet zoveel.
Ze hebben het onderverdeel in kleuren, en dan is het als volgt verdeeld:
blauwe bloemenmix met juffertje-in-t-groen, korenbloem en bijenbrood
roze bloemenmix met wilde marjolein, muskus-kaasjeskruid en klokjesbloem
gele bloemenmix met zonnehoed, dille en meisjesogen
rode bloemenmix met grote klaproos, inkarnaatklaver en duizendschoon
witte bloemenmix meet wild kattenkruid, groot akkerscherm en reseda
zonnige bloemenmix met zonnebloem geel, geel-rood en rood-oranje
paarse bloemenmix met lange ereprijs, veldsalie en dropplant
regenboogmix met zomeraster, goudstrobloem en leeuwenbek

Rood en paars heb ik nog niets van, de rest heb ik minstens 1 potje van.
pi_204403951
Hmmm, toch maar doen dan en alles lukraak in de voortuin mikken.
Tnx.
  Moderator maandag 11 april 2022 @ 14:22:56 #134
5428 crew  miss_sly
pi_204404138
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2022 13:59 schreef Vanyel het volgende:
Hmmm, toch maar doen dan en alles lukraak in de voortuin mikken.
Tnx.
Zoiets had ik ook bedacht inderdaad :D

Ik kweek een en ander op, zet het straks lekker uit waar ik nog wel wat bloeiends kan gebruiken en dan zien we wel hoe het uitpakt.
pi_204412794
Toen ik hier 4,5 jaar geleden kwam wonen stond er veel witte klaver, boter- en paardebloem tussen het gras, het was daardoor een komen en gaan van bijen en andere insecten.

Helaas heb ik iets teveel m'n best gedaan (bemesten, kalk, etc) en is de klaver nu geheel weg.
Dit jaar ga ik niet mesten en heb ik alvast een zakje "witte klaver zaad" gehaald om het op de zonnigste plekken weer tussen het gras terug te zaaien.

Ook heb ik nog een perkje waar deels wat siergrassoorten en bodembedekkers in staan, die gaan eruit en er komen wat langbloeiende planten voor terug.

Achter in de tuin tevens wat "wilde bloemen" ingezaaid, een paar nieuwe struikmargrieten gepoot, etc.
Vlinderstruiken staan er al een stuk of 3 verspreid rond de woning en daarnaast wat verschillende heideplanten.

Hopelijk wordt het zo weer echt een tuin voor bijen, vlinders en hommels.
pi_204413577
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ook heb ik nog een perkje waar deels wat siergrassoorten en bodembedekkers in staan, die gaan eruit en er komen wat langbloeiende planten voor terug.
Muurbloem!
pi_204413642
Het duurde even maar.....

de Winterjan is een bloemenzee O+

Krenteboompje ook in bloei

En de deprimerende en/of gedeprimeerde narcissen die er elk jaar opnieuw een te zwaar hoofd in hebben.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204413782
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 14:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Muurbloem!
Staat er al :P
Mss haal ik er nog wat van bij maar ga ook even naar wat andere opties kijken ;)
pi_204413803
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 15:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Staat er al :P
Mss haal ik er nog wat van bij maar ga ook even naar wat andere opties kijken ;)
Het is bij mij in ieder geval verreweg de langst bloeiende plant, met op nummer twee bepaalde geraniumsoorten.
pi_204413837
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 15:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het is bij mij in ieder geval verreweg de langst bloeiende plant, met op nummer twee bepaalde geraniumsoorten.
Ja, klopt, het bloeit erg lang :)
pi_204415705
Iemand hier ervaring met het wilgenroosje in de tuin?
pi_204416458
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:11 schreef Puala het volgende:
Hier staat 'ie in het wild, aan de randen van het terrein. Wat wil je erover weten?
pi_204416572
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 14:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Muurbloem!
De "oogst" van vanmiddag ;)

Morgen even voetjes in het water en dan planten.

pi_204417638
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:56 schreef sigme het volgende:

[..]
Hier staat 'ie in het wild, aan de randen van het terrein. Wat wil je erover weten?
Hij woekert hier de hele tuin door ;(
Iemand ervaring met t weg halen oid? Of dat t niet woekert bij je?
pi_204417690
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 21:13 schreef Puala het volgende:

[..]
Hij woekert hier de hele tuin door ;(
Iemand ervaring met t weg halen oid? Of dat t niet woekert bij je?
Hier woekert het netjes alleen langs de rand, waar het altijd staat, zonder uitbreiding ons terrein op. Geen tips, sorry.
pi_204418642
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 april 2022 21:15 schreef sigme het volgende:

[..]
Hier woekert het netjes alleen langs de rand, waar het altijd staat, zonder uitbreiding ons terrein op. Geen tips, sorry.
Same here.
  woensdag 13 april 2022 @ 00:30:38 #147
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204420309
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:11 schreef Puala het volgende:
Heb het in de tuin gehad, maar haalde de scheuten die andere planten in de weg zaten weg. Vond hem verder niet zo erg. Denk dat ie inmiddels helemaal weg is, maar dat zie ik later dit jaar wel.

Goede plant voor de bijen. Wel wat taaie wortels, maar je trekt ze er zo uit. Als je er vanaf wil gewoon alles eruit trekken voordat ie zaadjes aanmaakt. Hooguit het jaar erop nog een keer herhalen en dan is ie wel weg.
pi_204425987
Ik kom er even niet aan toe om het gazon te maaien en dus hebben de pinksterbloemen vrij baan. O+

Kaukasisch vergeet-mij-nietje:

Schildersverdriet staat op het punt om te gaan bloeien:

Judaspenning:

En de narcissen hebben plaatsgemaakt voor de tulpen:

pi_204429590
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 17:50 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kom er even niet aan toe om het gazon te maaien en dus hebben de pinksterbloemen vrij baan. O+

[ afbeelding ]

Kaukasisch vergeet-mij-nietje:

[ afbeelding ]

Schildersverdriet staat op het punt om te gaan bloeien:

[ afbeelding ]

Judaspenning:

[ afbeelding ]

En de narcissen hebben plaatsgemaakt voor de tulpen:

[ afbeelding ]
OMG die saxifraga met zijn (haar?) dramatisch gebogen knopjes... O+
pi_204433028
na de hoosbuien van de afgelopen weken toch maar een regenopvangsysteem gemaakt.

zelf een regenpijpconnector geprint. en aangesloten op een nieuw aangevraagde gft-bak (een regenton kost 50+euro, denk ik van.. neuh. de aanpassingen doen niks aan de werking van een gft-bak, dus evt. gewoon terug te geven en het werkt. maar aangezien we niet van plan zijn om te verhuizen en er in de achterpad een hoop "zwerf gft bakken" zijn...)

bedoeling is simpelweg een gieter in de bak doen om te vullen, maar het is ook mogelijk om een slang op de bodem aan te sluiten om water te leiden naar de irrigatiesysteem. overloop gaat simpelweg naar gieter/hegje op achtergrond. in totaal toch 150 liter water.
pi_204433298
Slim. _O-
  donderdag 14 april 2022 @ 14:25:47 #152
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_204433418
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 13:40 schreef athlonkmf het volgende:
na de hoosbuien van de afgelopen weken toch maar een regenopvangsysteem gemaakt.

zelf een regenpijpconnector geprint. en aangesloten op een nieuw aangevraagde gft-bak (een regenton kost 50+euro, denk ik van.. neuh. de aanpassingen doen niks aan de werking van een gft-bak, dus evt. gewoon terug te geven en het werkt. maar aangezien we niet van plan zijn om te verhuizen en er in de achterpad een hoop "zwerf gft bakken" zijn...)
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

bedoeling is simpelweg een gieter in de bak doen om te vullen, maar het is ook mogelijk om een slang op de bodem aan te sluiten om water te leiden naar de irrigatiesysteem. overloop gaat simpelweg naar gieter/hegje op achtergrond. in totaal toch 150 liter water.
_O_ Nice! maare vraagje: die tuinslang is 13mm (of 15?) en als je bak leeg is, heeft dat genoeg capaciteit om het water van de vulautomaat naar de bak te laten lopen of loopt de vulautomaat dan over? If so, dan zou je nog een slang met grotere diameter kunnen aankoppelen ^O^

edit 2: En die slang op de vulautomaat is grijs/geel maar wordt later ineens groen, zit er nog een koppelstuk tussen?

Edit 3: hoe is de overloop vanuit de bak geregeld? want zoals ik het nu zie zal het grootste deel de tuin instromen en niet in de HWA? Als het droog is geweest niet een ramp maar 's winters lijkt mij het beter of een afgesloten overloop te hebben op de HWA. Al kun je dit ook gewoon via de tuinslang regelen natuurlijk ;)

Hoe dan ook kan dit soort projecten altijd waarderen *O*
pi_204433877
Gisteren de helft van de binnengekomen witte klaver zaad uitgestrooid over het gras en 's avonds goed wat water gegeven.

De meeste mensen proberen van hun klaver af te komen en ik zaai het in :+
pi_204434317
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 13:40 schreef athlonkmf het volgende:

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Slim bedacht, en als die kliko toch uit het zicht staat...wat maakt het uit, jij hebt regenwater!

Wij hebben een paar weken terug een oud eikenhouten wijnvat (220 liter inhoud) gekocht, ter vervanging van de lelijke plastic regenton. Kostte toch ongeveer 200 euro.
Maar hij is wel fraai om te zien!
pi_204434723
Slimme oplossing met de GFT-bak. Wij hebben hier 1 ton van ongeveer 300 L en dat blijkt in droge zomers toch wat weinig te zijn (we geven de binnenplantjes er water mee, en bij grote droogte ook de tuinplantjes), en we hebben dak genoeg, dus we nemen er binnenkort nog 1 of 2 bij.

Hier is er veel in bloei! Het zoemt van de hommels en de bijtjes... Even in spoiler ivm veel foto's.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_204438771
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 14:25 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
_O_ Nice! maare vraagje: die tuinslang is 13mm (of 15?) en als je bak leeg is, heeft dat genoeg capaciteit om het water van de vulautomaat naar de bak te laten lopen of loopt de vulautomaat dan over? If so, dan zou je nog een slang met grotere diameter kunnen aankoppelen ^O^

dat kan later alsnog als dat nodig blijkt komend regenseizoen. de 3d printed regenafwatering doet niet zo snel qua doorstroming had ik getest. als er keihard gaat plenzen, dan gaat het overtollige gewoon de pijp in.
zo'n standaard tuinslang gaat toch wel met 10l/minuut. maar zo hard plenst het ook wel weer niet. (al verwerkt mijn afvoer het regenwater van mij en mijn buren....

quote:
edit 2: En die slang op de vulautomaat is grijs/geel maar wordt later ineens groen, zit er nog een koppelstuk tussen?
ik heb de grijze slang maar vervangen door een groene. valt minder op had ik gemerkt.

quote:
Edit 3: hoe is de overloop vanuit de bak geregeld? want zoals ik het nu zie zal het grootste deel de tuin instromen en niet in de HWA? Als het droog is geweest niet een ramp maar 's winters lijkt mij het beter of een afgesloten overloop te hebben op de HWA. Al kun je dit ook gewoon via de tuinslang regelen natuurlijk ;)

Hoe dan ook kan dit soort projecten altijd waarderen *O*

als de ton te snel vol raakt en de overstort niet werkt en ik kan het water niet gebruiken, zet ik het kraantje gewoon open met een slang erin en het regenwater zal in de borders stromen (hoop ik).
anders zakt het langs de klinkers maar de grondwater in, of loopt het over de straat het riool in.

eventueel kan ik nog de water pomp eraan sluiten welke dan het water de borders in pompt.

ik denk dat dit wel afdoende is over het algemeen.
  donderdag 14 april 2022 @ 22:10:32 #157
36431 bleiblei
pi_204438959
Ik ben vandaag weer naar de kwekerij geweest O+ . Moet wel zeggen dat planten plaatsen in borders waar houtsnippers in liggen niet ideaal is :') . Hopelijk heb ik ze op de goeie hoogte erin gezet met voldoende zand rond de kluit.

Ben wel mijn trouwring kwijt :X . Dus die ligt of ergens onder de grond in de tuin of heb ik toch ergens weggelegd op een goeie plek en kom ik em komende dagen ineens tegen op een enorm logische plek (zou niet de eerste keer zijn dat dat gebeurd) :') ;( .
pi_204439260
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 17:24 schreef yinu het volgende:
Slimme oplossing met de GFT-bak. Wij hebben hier 1 ton van ongeveer 300 L en dat blijkt in droge zomers toch wat weinig te zijn (we geven de binnenplantjes er water mee, en bij grote droogte ook de tuinplantjes), en we hebben dak genoeg, dus we nemen er binnenkort nog 1 of 2 bij.

Hier is er veel in bloei! Het zoemt van de hommels en de bijtjes... Even in spoiler ivm veel foto's.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat mooi allemaal! O+

Ik heb eind vorig jaar elfenbloem geplant en die moet duidelijk nog aanslaan. Ik was 'em kwijt, maar vandaag zag ik volgens mij toch een paar blaadjes boven de grond uit komen.

Oh, en de prunus bloeit!
pi_204439284
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2022 22:10 schreef bleiblei het volgende:

Ben wel mijn trouwring kwijt :X . Dus die ligt of ergens onder de grond in de tuin of heb ik toch ergens weggelegd op een goeie plek en kom ik em komende dagen ineens tegen op een enorm logische plek (zou niet de eerste keer zijn dat dat gebeurd) :') ;( .
:o :o :o
  donderdag 14 april 2022 @ 22:26:21 #160
36431 bleiblei
pi_204439298
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 22:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat mooi allemaal! O+

Ik heb eind vorig jaar elfenbloem geplant en die moet duidelijk nog aanslaan. Ik was 'em kwijt, maar vandaag zag ik volgens mij toch een paar blaadjes boven de grond uit komen.

Oh, en de prunus bloeit!
Mja, epimedium is niet de makkelijkste. We hebben het hier ook staan, maar het is niet veel momenteel. In onze vorige tuin wisselde het per jaar hoe goed ze het deden.
pi_204439550
Ik ga sowieso een aantal planten wegdoen of verplaatsen. Photinia, camellia, een aantal rhododendrons en bamboe willen maar niet gedijen, waarschijnlijk vanwege de wind. In het dorp staat een photinia die nu geweldig aan het uitlopen is. Jammer dat het bij mij niet lukt. De tweede magnolia die ik in m'n tuin heb gezet, is zelfs doodgegaan. Ik zal op zoek moeten naar windbestendige heesters.
pi_204440458
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 22:26 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Mja, epimedium is niet de makkelijkste. We hebben het hier ook staan, maar het is niet veel momenteel. In onze vorige tuin wisselde het per jaar hoe goed ze het deden.
Hij staat hier nu 3 jaar, de eerste 2 jaar was het een beetje mottig met een enkel bloempje, maar nu is hij prachtig. Ik ben benieuwd hoe het volgend jaar gaat dan!
pi_204441778
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 22:38 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ga sowieso een aantal planten wegdoen of verplaatsen. Photinia, camellia, een aantal rhododendrons en bamboe willen maar niet gedijen, waarschijnlijk vanwege de wind. In het dorp staat een photinia die nu geweldig aan het uitlopen is. Jammer dat het bij mij niet lukt. De tweede magnolia die ik in m'n tuin heb gezet, is zelfs doodgegaan. Ik zal op zoek moeten naar windbestendige heesters.
oh zonode zeg, daar staan echt een paar prachtige namen/planten tussen. Maar jij vind vast weer iets anders moois ;)
pi_204445099
Monty Don in Lang verhaal over rabarber en plastic in de tuin en ritme van de seizoenen en een herschreven/vernieuwd boek.

SPOILER
pi_204445197

M'n eerste magnolia-bloemetje O+

Eenmaal vol in blad vind ik rode bomen meestal niet eens opvallend, maar bij het eerste ontluiken is het wel feestelijk, van die frêle paarse blaadjes.
pi_204445217
Ow, nu pas kom ik toe aan de laatste nrc bijlage en die gaat over tuinen en vogels én het hele jaar door bloemen met een maandkalender en bloemetjes. 🍀
  Spellchecker vrijdag 15 april 2022 @ 15:05:24 #167
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_204445238
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 14:44 schreef AnneX het volgende:
Monty Don in Lang verhaal over rabarber en plastic in de tuin en ritme van de seizoenen en een herschreven/vernieuwd boek.

SPOILER
Monty Don O+ ^O^

Heerlijke relax-tv
  vrijdag 15 april 2022 @ 16:11:46 #168
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_204445838
Monty O+ Ik mis hond Nigel nog steeds wel een beetje.
Spoilers!
  vrijdag 15 april 2022 @ 16:15:23 #169
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204445871
Mijn randje plantjes komt in bloei _O_ Jaar geleden geplant om de stenige terras-gevel-overgang wat te doorbreken. Wel per ongeluk de zaadjes voor planten van 15cm hoog geplant voor de deuren ipv. die voor 5cm hoog. Maar dat moet net aan lukken.

En de klimhortensia is alweer helemaal groen. Ligusterhaag is nog herstellende van rigoureuze snoeibeurt bij de buren.

Muurtje aan de andere kant heb ik projectje groene muur. Laat de hedera dat muurtje maar overnemen. Even in de gaten houden en bijsturen dit jaar.

In bovenstaand foto in bak aan de muur ook nog wat van mijn liguster-stekjes te zien van vorig jaar. Geen idee wat ik ermee moet eigenlijk, maar heb er nog meer, zie hieronder. Daarbij ook nog twee stekjes van de sneeuwbes en eentje van een Amerikaanse vlier geloof ik. Plus nog twee boompjes in pot.

Verdere verzameling boompje in pot.

Campanula (links, gemengd met plant die erop lijkt waar ik naam altijd vergeet) heeft er nog nooit zo goed bijgestaan.

Wat minder gevlekte (paarse) dovenetel dan voorgaande jaren. Wil dit jaar andere planten de kans geven die vorig jaar helemaal overwoekerd waren, plus dat dat kale stuk mijn De Wilde Tuin-experimentje is. De witte dovenetel die ik vorig jaar ergens uit een berm heb meegenomen slaat goed aan ^O^

Vinca major.

Deze skimmia is 15+ jaar oud. Al jaren geel blad en gedoe, maar nu heeft ie er helemaal geen zin meer in. De vage vorm van die skimmia komt trouwens nog door een flinke tinus die er tot de winter van 2012 stond :D De varens eronder hebben er duidelijk meer zin in.

pi_204446283
Monty O+ Ik volg ‘m zelfs op instagram en heb een paar boeken en kijk al honderd jaar Gardener’s world. Mijn man is fan van hond Nell
  vrijdag 15 april 2022 @ 22:09:13 #171
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_204449258
Monty's outfits ook. Nog nooit in een winkel aangetroffen helaas.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  vrijdag 15 april 2022 @ 23:15:06 #172
36431 bleiblei
pi_204449873
@Dagoduck; leuk, dat randje plantjes! Die ga ik onthouden! O+
Trouwring is trouwens weer terecht. Kwam uit een keukenkast gerold toen @SQ een paar onderzetters voor pannen moest hebben :') .

Ik zoek trouwens om ontzettend lelijke palen te verbergen van de buren, iets wat 1.5-2m hoog groeit en vrij smal blijft. (Palen staan tussen een erg oude beukenhaag). Hebben jullie ideeën? Misschien toscaanse jasmijn ofzo? Dat stukje pakt behoorlijk veel zon, dus dat scheelt wel iets.
pi_204451245
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 23:15 schreef bleiblei het volgende:
@:dagoduck; leuk, dat randje plantjes! Die ga ik onthouden! O+
Trouwring is trouwens weer terecht. Kwam uit een keukenkast gerold toen @:SQ een paar onderzetters voor pannen moest hebben :') .

Ik zoek trouwens om ontzettend lelijke palen te verbergen van de buren, iets wat 1.5-2m hoog groeit en vrij smal blijft. (Palen staan tussen een erg oude beukenhaag). Hebben jullie ideeën? Misschien toscaanse jasmijn ofzo? Dat stukje pakt behoorlijk veel zon, dus dat scheelt wel iets.
Toscaanse jasmijn is heel tof, blijft mooi dicht en donkergroen en de bloemen zijn dan nog extra. Hij houdt van zon, dus erg geschikt
pi_204451612
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 08:56 schreef Puala het volgende:

[..]
oh zonode zeg, daar staan echt een paar prachtige namen/planten tussen. Maar jij vind vast weer iets anders moois ;)
Ik vind het vooral van de photinia jammer, want dat verse, jonge blad is zo fraai. En de struik doet me aan vakanties in Frankrijk denken. O+ Van de camellia vind ik het ook jammer, maar de rozen doen het prima en die verzachten het leed. Voor de photinia heb ik nog geen mooie vervanger kunnen vinden.

Er zijn gelukkig genoeg struiken die het wél goed doen in onze winderige tuin: weigelia, sneeuwbal, hortensia, liguster, krentenboom, boerenjasmijn, vlierbes, vlinderstruik, meidoorn, hibiscus, hazelaar, blaasspirea (met rood blad!), kamperfoelie, japanse hulst, rotsheide, ribes sanguineum, brem, diverse soorten rozen.
pi_204451631
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 14:44 schreef AnneX het volgende:
Vecht niet tegen de natuur. Heb geen haast. Geniet van de kleine dingen. En tegelijk: wees dapper, wees ambitieus. Probéér iets en kijk wat er gebeurt. Als het misgaat, is dat niet het einde van de wereld, je leert er iets van.”
Wat een mooi stuk, vooral deze passage:

Vecht niet tegen de natuur. Heb geen haast. Geniet van de kleine dingen. En tegelijk: wees dapper, wees ambitieus. Probéér iets en kijk wat er gebeurt. Als het misgaat, is dat niet het einde van de wereld, je leert er iets van.”
pi_204451671
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 april 2022 16:15 schreef Dagoduck het volgende:
Mijn randje plantjes komt in bloei _O_ Jaar geleden geplant om de stenige terras-gevel-overgang wat te doorbreken. Wel per ongeluk de zaadjes voor planten van 15cm hoog geplant voor de deuren ipv. die voor 5cm hoog. Maar dat moet net aan lukken.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind het briljant!

Klaverzuring vind ik misschien wel het leukste voegenplantje. Plaatje van het internet:

pi_204451707
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 23:15 schreef bleiblei het volgende:
Moet het groenblijvend zijn? Toscaanse jasmijn is dan een goede optie maar vraagt geduld. Ik ben fan van pronkerwt/lathyrus: groeit als een gek, heeft weinig ruimte nodig, bloeit overdadig en zorgt langere tijd voor gevulde vazen in huis. Het enige nadeel is dat-ie in de winter volledig verdwijnt.

Ik heb volgens mij een vaste variant variant van lathyrus, want hij komt elk jaar terug. Eind vorig jaar heb ik 'em vermeerderd (dat ging heel makkelijk) en in het voorjaar op diverse plekken in de tuin gezet.

Je zou ook een combinatie van Toscaanse jasmijn en lathyrus kunnen plaatsen zodat lathyrus gauw resultaat biedt en jasmijn meer voor de lange termijn is.
  zaterdag 16 april 2022 @ 11:13:27 #178
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204452321
quote:
17s.gif Op zaterdag 16 april 2022 09:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vind het briljant!

Klaverzuring vind ik misschien wel het leukste voegenplantje. Plaatje van het internet:

[ afbeelding ]
Die groeide 'vroeger' tussen die rand, maar heb ik met veel moeite uitgeroeid omdat mijn moeder geen gele bloemen wilde.

Zelf wel fan van :Y

Het randje dat ik heb gezaaid heeft ook gele bloemen, maar dat was een gok, stond niet op de foto van het zakje ;)
  zaterdag 16 april 2022 @ 11:19:14 #179
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204452345
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2022 08:40 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Toscaanse jasmijn is heel tof, blijft mooi dicht en donkergroen en de bloemen zijn dan nog extra. Hij houdt van zon, dus erg geschikt
Dat is misschien nog wel een mooie plant voor tegen de gevel van het huis. Aan zijn naam te horen houdt die plant van warmte?
pi_204452393
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 april 2022 11:19 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Dat is misschien nog wel een mooie plant voor tegen de gevel van het huis. Aan zijn naam te horen houdt die plant van warmte?
Ja, doen, ik wil ‘m bij het nieuwe huis ook weer. Het was destijds de eerste plant die ik voor mijn eerste tuin aanschafte (of eigenlijk kreeg van mijn oom en tante toen we naar het naastgelegen tuincentrum gingen)
pi_204452626
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2022 11:27 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ja, doen, ik wil ‘m bij het nieuwe huis ook weer. Het was destijds de eerste plant die ik voor mijn eerste tuin aanschafte (of eigenlijk kreeg van mijn oom en tante toen we naar het naastgelegen tuincentrum gingen)
Hoe lang heb je moeten wachten voor de plant iets voorstelde? Bij m'n vorige huis was de Toscaanse jasmijn na 4 jaar nog niks terwijl de passiebloem al snel weelderig groeide en bloeide.

Ik heb de Toscaanse jasmijn gestekt en in m'n nieuwe tuin geplant, maar daarvoor is de plant te delicaat. Ik heb 'em in de kas gezet en hoop dat hij daar gaat gedijen.
  Moderator zaterdag 16 april 2022 @ 15:12:15 #182
5428 crew  miss_sly
pi_204453909
Ik vind Toscaanse jasmijn erg mooi, maar het is inderdaad een delicaat plantje. Ik had het in mijn vorige, zeer beschutte tuin op het zuiden tegen beide schuttingen. Aan de ene kant deed ie het heel mooi, aan de andere kant bleef het maar een beetje een iel dingetje. Er zat amper 5 meter tussen.

Nu heb ik er ook een aantal en die zijn wel aangeslagen, maar ze groeien echt heel erg traag. Dus ik wacht daar maar geduldig af tot het wat wordt.

Tegen de andere lange schutting heb ik een grootbladige en een kleinbladige hedera, waarbij de eerste het niet lijkt te doen. Toch teveel wind gevangen, denk ik. Ik denk erover om daar een bruidssluier bij te planten. Die woekert tenminste lekker en dan is die schutting zo begroeid. Ik heb er vanmiddag verderop een clematis apple blossom en een witte akebia bij gezet. Ook heb ik net een sleedoorn en een rode bessenstruik geplant. Bij de witte en blauwe maagdenpalm, die het dit jaar eindelijk een beetje naar hun zin lijken te hebben, heb ik een paar paarse maagdenpalmen geplaatst. Een paar echte koekoeksbloemen op de rand van de wadi en een vingerhoedskruid zomaar ergens omdat ik die mooi vind O+

Langzaam maar zeker krijgt de tuin steeds een beetje meer vorm. Ik heb twee doosjes bloemzaad gekocht met een mengsel voor geurende bloemen en voor bloemen waar vlinders opaf komen. Het is nu te winderig, ik hoop dat het morgen wat lekkerder is, zodat ik het kan zaaien.

En als er morgen inderdaad wat minder wind staat, zal ik ook weer lavameel en bentoniet strooien op de plaatsen met veel heermoes. Want ja hoor, dat steekt echt op verschillende plaatsen weer behoorlijk de kop op. Ik heb de kweker nog om advies gevraagd en dat was: lavameel, zoveel mogelijk eruit trekken met wortel en al en vooral ook accepteren dat het er nu eenmaal staat.

Intussen heeft de kersenboom toch best wat bloesems op ontluiken staan:

Is de Tulipa Elias Martin open O+

Vind ik de tulipa clusiana ook erg mooi:

De paarse maagdenpalm:

De kruipphlox doet het plaatselijk erg goed:

En de saxifraga:

Heel veel knopachtige dingen in de brem, geen idee of dat allemaal bloemen gaan worden:

Eenvoudige plant, maar ik vind hem erg mooi, de gele dovenetel

De appel- en de pruimenboom in de voortuin krijgen in ieder geval blad!

pi_204454002
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 12:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe lang heb je moeten wachten voor de plant iets voorstelde? Bij m'n vorige huis was de Toscaanse jasmijn na 4 jaar nog niks terwijl de passiebloem al snel weelderig groeide en bloeide.

Ik heb de Toscaanse jasmijn gestekt en in m'n nieuwe tuin geplant, maar daarvoor is de plant te delicaat. Ik heb 'em in de kas gezet en hoop dat hij daar gaat gedijen.
Hij sloeg meteen aan, binnen een jaar had hij het lelijke hoekje van de schutting bedekt. Nu was dat wel een stadstuintje in Utrecht, dus redelijk beschut, maar kennelijk had ik geluk met mijn exemplaar
pi_204454026
Geen bruidssluier neerzetten hoor, je gaat spijt krijgen van je ongeduld.
  Moderator zaterdag 16 april 2022 @ 15:26:06 #185
5428 crew  miss_sly
pi_204454053
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2022 15:23 schreef Doedezemaar het volgende:
Geen bruidssluier neerzetten hoor, je gaat spijt krijgen van je ongeduld.
Ik ben zeer bekend met bruidssluier :Y Ik vind hem mooi en als je geregeld rücksichlos snoeit, is ie prima te houden.
Ik hoop dat ie het tegen het stuk schutting waar het eigenlijk altijd waait een beetje wil doen. Er is niets daar dat lekker gaat.
  Moderator zaterdag 16 april 2022 @ 15:35:19 #186
5428 crew  miss_sly
pi_204454129
Ik had de kweker ook nog even gevraagd naar mijn bamboe. Of er nog iets was wat ik kon doen, of dat het gewoon einde verhaal was. Hij raadde me mestkorrels aan en verder geduld. Kennelijk is dit nog het moment dat bamboe bruin is en er niet uitziet. Het duurt nog wel even voor dat weer mooi wordt. Dus ik ga er mest bij gooien en het nog even afwachten.
pi_204462278
Ik heb hier een Toscaanse jasmijn in mijn ommuurde stadstuin. Hij staat op het oosten, en krijgt in de winter nauwelijks zon, en staat in een soort van windtunnel waar al 2 passiflora's roemloos ten onder zijn gegaan, maar binnen 1 jaar had hij de bovenkant van de muur bereikt (2 m) en sindsdien wordt hij alsmaar voller.

Your mileage may vary?

Of inderdaad, zoals Monty Don zegt... niet vechten tegen de natuur maar ook niet bang zijn om het experiment aan te gaan. Sommigen hier in het topic leren dat Toscaanse jasmijn bij hen niet werkt. In dat geval zou ik het ook niet verder proberen. Maar bij mij werkt dus helaas de passiflora niet (en de blauwe regen :{ ) , terwijl er hier in de buurt prachtige oude exemplaren staan die zelfs vrucht dragen. Misschien is het de bodem? In ieder geval ga ik dat gevecht niet nog eens aan en als ik nog een passiflora plant doe ik het in een ander stuk van de tuin. En ondertussen geniet ik van mijn prachtige Toscaanse jasmijn!

Oh en ik heb 2,5 jaar geleden een stekje aan een vriendin gegeven van mijn Toscaanse jasmijn. Die heeft hem bij haar voordeur geplant en inmiddels komt hij tot bovenaan de deur *O*
  zondag 17 april 2022 @ 11:57:48 #188
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_204462356
Wij hebben ook toscaanse jasmijn. Er zijn er vorig jaar 4 neergezet door de hovenier, 2 hebben (helaas) het toen niet overleefd. De andere 2 doen het goed, maar degene die de meeste zon pakt ziet er toch wel het beste uit. Zie ook onderstaande foto :s)

Onze tuin begint ook overal lekker in bloei te staan. Vooral blauwkussen en hemelsblauw stelen momenteel de show :P. De blauwe regen begint ook goed uit te lopen en die begeleiden we nu met zorg over de pergola heen.

@Claudia_x , bedankt nog voor je hulp met de steenthijm- identificeren laatst! De dode takken heb ik ergens halverwege maart gesnoeid en het loopt nu weer uit. Hij ruikt ook echt heel fijn O+.
pi_204462379
Verder heb ik gisteren een nieuw, hoger, klimrekje gemaakt voor mijn winterbloeiende clematis in combinatie met een enorm woekerende kamperfoelie.

Ik heb kamperfoelie op 4 plaatsen staan, ik vind het op zichzelf altijd een tamelijk lelijke plant en ze zijn erg gevoelig voor luis en meeldauw volgens de experts, maar de bloemen zijn heerlijk en maken de zomer de zomer wat mij betreft. Dus ik meng ze graag met andere klimmers. Nou is het gekke dat ik er 2 op de zonnige muur heb staan. Die krijgen steevast luis en meeldauw. En 2 op ongunstige plekken. Eentje krijgt echt alleen in mei, juni en juli een beetje zon op het allermiddenste midden van de dag, en vangt veel wind. De andere staat wel beschut maar krijgt ook alleen als de zon hoger staat direct zonlicht. Nu begint het ongeveer. Deze twee groeien dus als kool, hebben nooit luis en bloeien prachtig. :?

Ze bloeien allemaal, en ze krijgen allemaal bessen, meeldauw of niet, dus ik laat ze maar kwijnen, die kwijners. Maar ik snap er niets van.

Verder heb ik gisteren een enorme bladluisverwijderingsactie gehouden met behulp van de harde waterstraal. Ik heb hier heel veel mieren die enorm ijverig zijn en grote plantages aanleggen. Gelukkig heb ik ook veel lieveheersbeestjes maar in deze tijd neemt de luis alle rozen en kamperfoelies helemaal over. Eigenlijk voornamelijk voor de kamperfoelies en voor mijn krentenboompje verwijder ik af en toe wat. De rozen hebben er blijkbaar weinig last van want die doen het toch wel goed. Maar het krentenboompje staat onder een roos met veel luis en kreeg daar in eerdere jaren erge meeldauw van. Het aangetaste blad heb ik telkens verwijderd en dit jaar zie ik nog geen enkel teken, maar het zou fijn zijn voor het kleine prille boompje als het nu eens een keer een jaar niet zoveel te verduren krijgt.
  Moderator zondag 17 april 2022 @ 12:04:00 #190
5428 crew  miss_sly
pi_204462409
Wat doen jullie met klimplanten tegen een schutting? Nog extra materiaal geven om zich aan op te trekken?
  zondag 17 april 2022 @ 13:00:08 #191
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204463037
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 12:04 schreef miss_sly het volgende:
Wat doen jullie met klimplanten tegen een schutting? Nog extra materiaal geven om zich aan op te trekken?
Ik heb een 10x10 cm raster tegen de schutting. Behalve bij de hedera, die redt zich wel.
  Moderator zondag 17 april 2022 @ 18:40:31 #192
5428 crew  miss_sly
pi_204467366
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 13:00 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ik heb een 10x10 cm raster tegen de schutting. Behalve bij de hedera, die redt zich wel.
Dat heb ik bij de jasmijnen ook gedaan, maar die zijn amper nog bij de onderste lijnen.

Ik denk erover om achter de clematis en de akebia wat van dat kippengaas te monteren. Het gaat er toch om dat de plant een beetje houvast heeft en het zou snel genoeg weggewerkt moeten zijn, lijkt me.
pi_204472406
Ik heb ook ofwel draad ofwel van die klimrekjes. Geen schutting maar een muur, maar als je kijkt hoe jasmijn en clematis klimmen, met van die krulsprieten, dan lijkt een schutting me ook al best een uitdaging voor ze.
  maandag 18 april 2022 @ 10:17:16 #194
36431 bleiblei
pi_204472659
Draad is met clematis wel tricky is mijn ervaring. Die zijn erg gevoelig voor sneetjes en daarop volgende infecties. Dus je kan het beste dan wat dikker draad of zelfs touw gebruiken. Dit is minder aan de orde bij de Clematis Montana's, maar bij alle andere wel problematisch. Mijn ervaring is overigens dat Clematissen nooit problemen hebben met 10x10 rasters. Maar dan moet je ze af en toe helpen door ze weer terug in het rek te geleiden. Zonder raster of draad tegen een schutting aan laten groeien is kansloos.

Verder hebben planten die zich vastzetten aan de ondergrond geen geleiding nodig (klim hortensia, klimop, wilde wingerd etc.). Klimplanten die wikkelen wel natuurlijk.
  Moderator maandag 18 april 2022 @ 10:26:18 #195
5428 crew  miss_sly
pi_204472763
Ik heb bij de jasmijnen dus die rekken hangen, maar op de jasmijnen hebben moeite ze te bereiken, lijkt het. Nu voor de akebia en de clematis wilde ik dus iets anders proberen. Kippengaas lijkt me niet handig voor de clematis als die zo gevoelig zijn voor sneetjes, want dat gaas is ook erg dun en scherp.

Ik heb wel touw. Misschien kan ik daar wat lijnen mee trekken op de schutting.

Ik heb gisteren ook mijn bloemenperceeltje ingezaaid met een bloemenmengsel. Veel heermoes en onkruid weggehaald en alles even geinspecteerd. Vrijwel alles wat ik in het najaar heb gezet, is goed aangeslagen en begint nu uit te lopen. Ben benieuwd hoe dat er over een paar weken uitziet.
pi_204472985
Mijn clematis groeit tegen netten die je normaal over je fruit doet om vogels weg te houden. Werkt perfect.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')