abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204433298
Slim. _O-
  donderdag 14 april 2022 @ 14:25:47 #152
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_204433418
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 13:40 schreef athlonkmf het volgende:
na de hoosbuien van de afgelopen weken toch maar een regenopvangsysteem gemaakt.

zelf een regenpijpconnector geprint. en aangesloten op een nieuw aangevraagde gft-bak (een regenton kost 50+euro, denk ik van.. neuh. de aanpassingen doen niks aan de werking van een gft-bak, dus evt. gewoon terug te geven en het werkt. maar aangezien we niet van plan zijn om te verhuizen en er in de achterpad een hoop "zwerf gft bakken" zijn...)
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

bedoeling is simpelweg een gieter in de bak doen om te vullen, maar het is ook mogelijk om een slang op de bodem aan te sluiten om water te leiden naar de irrigatiesysteem. overloop gaat simpelweg naar gieter/hegje op achtergrond. in totaal toch 150 liter water.
_O_ Nice! maare vraagje: die tuinslang is 13mm (of 15?) en als je bak leeg is, heeft dat genoeg capaciteit om het water van de vulautomaat naar de bak te laten lopen of loopt de vulautomaat dan over? If so, dan zou je nog een slang met grotere diameter kunnen aankoppelen ^O^

edit 2: En die slang op de vulautomaat is grijs/geel maar wordt later ineens groen, zit er nog een koppelstuk tussen?

Edit 3: hoe is de overloop vanuit de bak geregeld? want zoals ik het nu zie zal het grootste deel de tuin instromen en niet in de HWA? Als het droog is geweest niet een ramp maar 's winters lijkt mij het beter of een afgesloten overloop te hebben op de HWA. Al kun je dit ook gewoon via de tuinslang regelen natuurlijk ;)

Hoe dan ook kan dit soort projecten altijd waarderen *O*
pi_204433877
Gisteren de helft van de binnengekomen witte klaver zaad uitgestrooid over het gras en 's avonds goed wat water gegeven.

De meeste mensen proberen van hun klaver af te komen en ik zaai het in :+
pi_204434317
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 13:40 schreef athlonkmf het volgende:
na de hoosbuien van de afgelopen weken toch maar een regenopvangsysteem gemaakt.

zelf een regenpijpconnector geprint. en aangesloten op een nieuw aangevraagde gft-bak (een regenton kost 50+euro, denk ik van.. neuh. de aanpassingen doen niks aan de werking van een gft-bak, dus evt. gewoon terug te geven en het werkt. maar aangezien we niet van plan zijn om te verhuizen en er in de achterpad een hoop "zwerf gft bakken" zijn...)
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

bedoeling is simpelweg een gieter in de bak doen om te vullen, maar het is ook mogelijk om een slang op de bodem aan te sluiten om water te leiden naar de irrigatiesysteem. overloop gaat simpelweg naar gieter/hegje op achtergrond. in totaal toch 150 liter water.
Slim bedacht, en als die kliko toch uit het zicht staat...wat maakt het uit, jij hebt regenwater!

Wij hebben een paar weken terug een oud eikenhouten wijnvat (220 liter inhoud) gekocht, ter vervanging van de lelijke plastic regenton. Kostte toch ongeveer 200 euro.
Maar hij is wel fraai om te zien!
pi_204434723
Slimme oplossing met de GFT-bak. Wij hebben hier 1 ton van ongeveer 300 L en dat blijkt in droge zomers toch wat weinig te zijn (we geven de binnenplantjes er water mee, en bij grote droogte ook de tuinplantjes), en we hebben dak genoeg, dus we nemen er binnenkort nog 1 of 2 bij.

Hier is er veel in bloei! Het zoemt van de hommels en de bijtjes... Even in spoiler ivm veel foto's.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_204438771
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 14:25 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
_O_ Nice! maare vraagje: die tuinslang is 13mm (of 15?) en als je bak leeg is, heeft dat genoeg capaciteit om het water van de vulautomaat naar de bak te laten lopen of loopt de vulautomaat dan over? If so, dan zou je nog een slang met grotere diameter kunnen aankoppelen ^O^

dat kan later alsnog als dat nodig blijkt komend regenseizoen. de 3d printed regenafwatering doet niet zo snel qua doorstroming had ik getest. als er keihard gaat plenzen, dan gaat het overtollige gewoon de pijp in.
zo'n standaard tuinslang gaat toch wel met 10l/minuut. maar zo hard plenst het ook wel weer niet. (al verwerkt mijn afvoer het regenwater van mij en mijn buren....

quote:
edit 2: En die slang op de vulautomaat is grijs/geel maar wordt later ineens groen, zit er nog een koppelstuk tussen?
ik heb de grijze slang maar vervangen door een groene. valt minder op had ik gemerkt.

quote:
Edit 3: hoe is de overloop vanuit de bak geregeld? want zoals ik het nu zie zal het grootste deel de tuin instromen en niet in de HWA? Als het droog is geweest niet een ramp maar 's winters lijkt mij het beter of een afgesloten overloop te hebben op de HWA. Al kun je dit ook gewoon via de tuinslang regelen natuurlijk ;)

Hoe dan ook kan dit soort projecten altijd waarderen *O*

als de ton te snel vol raakt en de overstort niet werkt en ik kan het water niet gebruiken, zet ik het kraantje gewoon open met een slang erin en het regenwater zal in de borders stromen (hoop ik).
anders zakt het langs de klinkers maar de grondwater in, of loopt het over de straat het riool in.

eventueel kan ik nog de water pomp eraan sluiten welke dan het water de borders in pompt.

ik denk dat dit wel afdoende is over het algemeen.
  donderdag 14 april 2022 @ 22:10:32 #157
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204438959
Ik ben vandaag weer naar de kwekerij geweest O+ . Moet wel zeggen dat planten plaatsen in borders waar houtsnippers in liggen niet ideaal is :') . Hopelijk heb ik ze op de goeie hoogte erin gezet met voldoende zand rond de kluit.

Ben wel mijn trouwring kwijt :X . Dus die ligt of ergens onder de grond in de tuin of heb ik toch ergens weggelegd op een goeie plek en kom ik em komende dagen ineens tegen op een enorm logische plek (zou niet de eerste keer zijn dat dat gebeurd) :') ;( .
pi_204439260
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 17:24 schreef yinu het volgende:
Slimme oplossing met de GFT-bak. Wij hebben hier 1 ton van ongeveer 300 L en dat blijkt in droge zomers toch wat weinig te zijn (we geven de binnenplantjes er water mee, en bij grote droogte ook de tuinplantjes), en we hebben dak genoeg, dus we nemen er binnenkort nog 1 of 2 bij.

Hier is er veel in bloei! Het zoemt van de hommels en de bijtjes... Even in spoiler ivm veel foto's.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat mooi allemaal! O+

Ik heb eind vorig jaar elfenbloem geplant en die moet duidelijk nog aanslaan. Ik was 'em kwijt, maar vandaag zag ik volgens mij toch een paar blaadjes boven de grond uit komen.

Oh, en de prunus bloeit!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204439284
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2022 22:10 schreef bleiblei het volgende:

Ben wel mijn trouwring kwijt :X . Dus die ligt of ergens onder de grond in de tuin of heb ik toch ergens weggelegd op een goeie plek en kom ik em komende dagen ineens tegen op een enorm logische plek (zou niet de eerste keer zijn dat dat gebeurd) :') ;( .
:o :o :o
  donderdag 14 april 2022 @ 22:26:21 #160
36431 bleiblei
pi_204439298
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 22:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat mooi allemaal! O+

Ik heb eind vorig jaar elfenbloem geplant en die moet duidelijk nog aanslaan. Ik was 'em kwijt, maar vandaag zag ik volgens mij toch een paar blaadjes boven de grond uit komen.

Oh, en de prunus bloeit!
Mja, epimedium is niet de makkelijkste. We hebben het hier ook staan, maar het is niet veel momenteel. In onze vorige tuin wisselde het per jaar hoe goed ze het deden.
pi_204439550
Ik ga sowieso een aantal planten wegdoen of verplaatsen. Photinia, camellia, een aantal rhododendrons en bamboe willen maar niet gedijen, waarschijnlijk vanwege de wind. In het dorp staat een photinia die nu geweldig aan het uitlopen is. Jammer dat het bij mij niet lukt. De tweede magnolia die ik in m'n tuin heb gezet, is zelfs doodgegaan. Ik zal op zoek moeten naar windbestendige heesters.
pi_204440458
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 22:26 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Mja, epimedium is niet de makkelijkste. We hebben het hier ook staan, maar het is niet veel momenteel. In onze vorige tuin wisselde het per jaar hoe goed ze het deden.
Hij staat hier nu 3 jaar, de eerste 2 jaar was het een beetje mottig met een enkel bloempje, maar nu is hij prachtig. Ik ben benieuwd hoe het volgend jaar gaat dan!
pi_204441778
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 22:38 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ga sowieso een aantal planten wegdoen of verplaatsen. Photinia, camellia, een aantal rhododendrons en bamboe willen maar niet gedijen, waarschijnlijk vanwege de wind. In het dorp staat een photinia die nu geweldig aan het uitlopen is. Jammer dat het bij mij niet lukt. De tweede magnolia die ik in m'n tuin heb gezet, is zelfs doodgegaan. Ik zal op zoek moeten naar windbestendige heesters.
oh zonode zeg, daar staan echt een paar prachtige namen/planten tussen. Maar jij vind vast weer iets anders moois ;)
pi_204445099
Monty Don in Lang verhaal over rabarber en plastic in de tuin en ritme van de seizoenen en een herschreven/vernieuwd boek.

SPOILER
pi_204445197

M'n eerste magnolia-bloemetje O+

Eenmaal vol in blad vind ik rode bomen meestal niet eens opvallend, maar bij het eerste ontluiken is het wel feestelijk, van die frêle paarse blaadjes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204445217
Ow, nu pas kom ik toe aan de laatste nrc bijlage en die gaat over tuinen en vogels én het hele jaar door bloemen met een maandkalender en bloemetjes. 🍀
  Spellchecker vrijdag 15 april 2022 @ 15:05:24 #167
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_204445238
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 14:44 schreef AnneX het volgende:
Monty Don in Lang verhaal over rabarber en plastic in de tuin en ritme van de seizoenen en een herschreven/vernieuwd boek.

SPOILER
Monty Don O+ ^O^

Heerlijke relax-tv
  vrijdag 15 april 2022 @ 16:11:46 #168
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_204445838
Monty O+ Ik mis hond Nigel nog steeds wel een beetje.
Spoilers!
  vrijdag 15 april 2022 @ 16:15:23 #169
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204445871
Mijn randje plantjes komt in bloei _O_ Jaar geleden geplant om de stenige terras-gevel-overgang wat te doorbreken. Wel per ongeluk de zaadjes voor planten van 15cm hoog geplant voor de deuren ipv. die voor 5cm hoog. Maar dat moet net aan lukken.

En de klimhortensia is alweer helemaal groen. Ligusterhaag is nog herstellende van rigoureuze snoeibeurt bij de buren.

Muurtje aan de andere kant heb ik projectje groene muur. Laat de hedera dat muurtje maar overnemen. Even in de gaten houden en bijsturen dit jaar.

In bovenstaand foto in bak aan de muur ook nog wat van mijn liguster-stekjes te zien van vorig jaar. Geen idee wat ik ermee moet eigenlijk, maar heb er nog meer, zie hieronder. Daarbij ook nog twee stekjes van de sneeuwbes en eentje van een Amerikaanse vlier geloof ik. Plus nog twee boompjes in pot.

Verdere verzameling boompje in pot.

Campanula (links, gemengd met plant die erop lijkt waar ik naam altijd vergeet) heeft er nog nooit zo goed bijgestaan.

Wat minder gevlekte (paarse) dovenetel dan voorgaande jaren. Wil dit jaar andere planten de kans geven die vorig jaar helemaal overwoekerd waren, plus dat dat kale stuk mijn De Wilde Tuin-experimentje is. De witte dovenetel die ik vorig jaar ergens uit een berm heb meegenomen slaat goed aan ^O^

Vinca major.

Deze skimmia is 15+ jaar oud. Al jaren geel blad en gedoe, maar nu heeft ie er helemaal geen zin meer in. De vage vorm van die skimmia komt trouwens nog door een flinke tinus die er tot de winter van 2012 stond :D De varens eronder hebben er duidelijk meer zin in.

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_204446283
Monty O+ Ik volg ‘m zelfs op instagram en heb een paar boeken en kijk al honderd jaar Gardener’s world. Mijn man is fan van hond Nell
  vrijdag 15 april 2022 @ 22:09:13 #171
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_204449258
Monty's outfits ook. Nog nooit in een winkel aangetroffen helaas.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  vrijdag 15 april 2022 @ 23:15:06 #172
36431 bleiblei
pi_204449873
@Dagoduck; leuk, dat randje plantjes! Die ga ik onthouden! O+
Trouwring is trouwens weer terecht. Kwam uit een keukenkast gerold toen @SQ een paar onderzetters voor pannen moest hebben :') .

Ik zoek trouwens om ontzettend lelijke palen te verbergen van de buren, iets wat 1.5-2m hoog groeit en vrij smal blijft. (Palen staan tussen een erg oude beukenhaag). Hebben jullie ideeën? Misschien toscaanse jasmijn ofzo? Dat stukje pakt behoorlijk veel zon, dus dat scheelt wel iets.
pi_204451245
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 23:15 schreef bleiblei het volgende:
@:dagoduck; leuk, dat randje plantjes! Die ga ik onthouden! O+
Trouwring is trouwens weer terecht. Kwam uit een keukenkast gerold toen @:SQ een paar onderzetters voor pannen moest hebben :') .

Ik zoek trouwens om ontzettend lelijke palen te verbergen van de buren, iets wat 1.5-2m hoog groeit en vrij smal blijft. (Palen staan tussen een erg oude beukenhaag). Hebben jullie ideeën? Misschien toscaanse jasmijn ofzo? Dat stukje pakt behoorlijk veel zon, dus dat scheelt wel iets.
Toscaanse jasmijn is heel tof, blijft mooi dicht en donkergroen en de bloemen zijn dan nog extra. Hij houdt van zon, dus erg geschikt
pi_204451612
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 08:56 schreef Puala het volgende:

[..]
oh zonode zeg, daar staan echt een paar prachtige namen/planten tussen. Maar jij vind vast weer iets anders moois ;)
Ik vind het vooral van de photinia jammer, want dat verse, jonge blad is zo fraai. En de struik doet me aan vakanties in Frankrijk denken. O+ Van de camellia vind ik het ook jammer, maar de rozen doen het prima en die verzachten het leed. Voor de photinia heb ik nog geen mooie vervanger kunnen vinden.

Er zijn gelukkig genoeg struiken die het wél goed doen in onze winderige tuin: weigelia, sneeuwbal, hortensia, liguster, krentenboom, boerenjasmijn, vlierbes, vlinderstruik, meidoorn, hibiscus, hazelaar, blaasspirea (met rood blad!), kamperfoelie, japanse hulst, rotsheide, ribes sanguineum, brem, diverse soorten rozen.
pi_204451631
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 14:44 schreef AnneX het volgende:
Vecht niet tegen de natuur. Heb geen haast. Geniet van de kleine dingen. En tegelijk: wees dapper, wees ambitieus. Probéér iets en kijk wat er gebeurt. Als het misgaat, is dat niet het einde van de wereld, je leert er iets van.”
Wat een mooi stuk, vooral deze passage:

Vecht niet tegen de natuur. Heb geen haast. Geniet van de kleine dingen. En tegelijk: wees dapper, wees ambitieus. Probéér iets en kijk wat er gebeurt. Als het misgaat, is dat niet het einde van de wereld, je leert er iets van.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')