SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
Helemaal niet. Pas wanneer je bij een ongeluk betrokken raakt gaan ze dat ding eens uitlezen.quote:
Helaas.quote:Op donderdag 20 januari 2022 20:36 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Helemaal niet. Pas wanneer je bij een ongeluk betrokken raakt gaan ze dat ding eens uitlezen.
Maar dat is weer iets anders, en die data zou (als het goed is...) niet naar individuen te herleiden moeten zijn.quote:Op donderdag 20 januari 2022 20:40 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Helaas.
Big Brother
Overigens is Big Brother allang in de auto gearriveerd. Hoewel veel automobilisten het niet beseffen, kijkt de overheid tegenwoordig mee in hun auto. Nieuwe auto’s zijn namelijk sinds enige tijd voorzien van een installatie die verbruiksgegevens opslaat, om die vervolgens naar de Europese Unie te sturen. Dat kan niet alleen door de data in de garage uit te lezen, maar gebeurt via de online verbinding van de auto ook rechtstreeks.
Met dit systeem wil de EU onder meer nieuwe gevallen van sjoemelsoftware opsporen. De technologie heet ‘On Board Fuel Consumption Monitoring’ en slaat gegevens op als brandstofverbruik, afgelegde afstand en rijsnelheid. Alle nieuwe auto’s hebben vanaf 1 februari dit systeem verplicht aan boord. Het Duitse opinieblad Focus waarschuwde er onlangs al voor dat dit weleens een eerste aanzet zou kunnen vormen voor een nieuwe vorm van mobiliteitsbelasting, waarbij automobilisten straks per uitgestoten gram CO2 belasting gaan betalen.
Dat zeg je heel goed. Als het goed is. Featurecreep is een dingetje....quote:Op donderdag 20 januari 2022 20:43 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar dat is weer iets anders, en die data zou (als het goed is...) niet naar individuen te herleiden moeten zijn.
Lijkt mij prima als je de oorzaak en het gedrag van de betrokken bestuurder wilt achterhalen bij een ongeval.quote:Op donderdag 20 januari 2022 20:36 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Helemaal niet. Pas wanneer je bij een ongeluk betrokken raakt gaan ze dat ding eens uitlezen.
Alsof snelheid dan de enige variabele is. Iemand die 'keurig' 100 rijdt, maar met zijn telefoon zit te kutten, is veel gevaarlijker dan iemand die 120 rijdt en 100% met zijn aandacht bij het verkeer is. Maar de overheid is meer geinteresseerd in iemand makkelijk en goedkoop kunnen pakken, dan daadwerkelijk de veiligheid op de weg te verbeteren.quote:Op donderdag 20 januari 2022 21:20 schreef rutger05 het volgende:
Lijkt mij prima als je de oorzaak en het gedrag van de betrokken bestuurder wilt achterhalen bij een ongeval.
Dit. Niemand kan je verplichten een dagboek bij te houden om daarmee mee te werken aan je eigen veroordeling. Doe mij de chiploze auto van weleer, want dat is pas echt autorijdenquote:Op donderdag 20 januari 2022 22:44 schreef nattermann het volgende:
Paar tientjes aftikken bij Hobby Bob en die sloopt dat er wel voor je uit. Kan 'ie ook meteen het optionele Apple/Android Carplay activeren op je mooie touchscreentje
De EU-Verordening 2019/2144 al op12 november 2019 aangenomen. Maar gaat pas in per 1 juli dit jaar in. En vanaf 6 juli moeten nieuwe auto's hiermee uitgerust zijn.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 09:35 schreef Gunner het volgende:
Recycled het AD niet gewoon dat bericht van een paar maanden geleden?
(inPrivate kan ik het artikel trouwens nog steeds niet lezen)
Die is leesbaar inderdaad. Het is dus makkelijk te omzeilen en via OBD vast wel door een handige harry uit te zetten. wel vaker bij VAG-wagens dat soort dingen laten aan/uitzetten.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 09:45 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
De EU-Verordening 2019/2144 al op12 november 2019 aangenomen. Maar gaat pas in per 1 juli dit jaar in. En vanaf 6 juli moeten nieuwe auto's hiermee uitgerust zijn.
Mogelijk kan je deze wel lezen:
https://www.bndestem.nl/a(...)-verplicht~a4eaff91/
Anders private tab openen of iets in die geest.
Gaan ze vast wel iets op verzinnen, extra check / regel bij de APK keuring.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 09:49 schreef Gunner het volgende:
[..]
Die is leesbaar inderdaad. Het is dus makkelijk te omzeilen en via OBD vast wel door een handige harry uit te zetten. wel vaker bij VAG-wagens dat soort dingen laten aan/uitzetten.
Dat van de APK zou mij niks verbazen inderdaad.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 09:51 schreef hangtime het volgende:
[..]
Gaan ze vast wel iets op verzinnen, extra check / regel bij de APK keuring.
Verplicht op eigen kosten laten herstellen, anders mega-boete en geen nieuwe APK.
Zo rollen we in Nederland.. het nieuwe China..!
Dan laat je dat vóór de APK toch even terug regelen? Of wellicht dat dat zelfs automagisch kan. Het blijft een kat en muis spelletje De IT'er bij de garage of fabriek is niet beter dan de IT'er die dergelijke software kan ontwikkelen.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 09:51 schreef hangtime het volgende:
[..]
Gaan ze vast wel iets op verzinnen, extra check / regel bij de APK keuring.
Verplicht op eigen kosten laten herstellen, anders mega-boete en geen nieuwe APK.
Zo rollen we in Nederland.. het nieuwe China..!
Waarom moeten andere landen regelgeving in gaan voeren omdat ze in knakenlanden als Roemenie niet kunnen rijden? Nederland staat in Europa nb. op nummer 3 vwb de minste verkeersdoden.quote:Deze rijhulp kan naar schatting tot 25.000 dodelijke verkeersslachtoffers en zo’n 140.000 ernstig gewonden per jaar voorkomen.
Dat is dan toch ook weer makkelijk te omzeilen?quote:Op vrijdag 21 januari 2022 09:51 schreef hangtime het volgende:
[..]
Gaan ze vast wel iets op verzinnen, extra check / regel bij de APK keuring.
Verplicht op eigen kosten laten herstellen, anders mega-boete en geen nieuwe APK.
Zo rollen we in Nederland.. het nieuwe China..!
Daarvoor fixed de overheid ook wel weer wat.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 09:58 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dan laat je dat vóór de APK toch even terug regelen? Of wellicht dat dat zelfs automagisch kan. Het blijft een kat en muis spelletje De IT'er bij de garage of fabriek is niet beter dan de IT'er die dergelijke software kan ontwikkelen.
Maar als je de begrenzer per rit kunt uitschakelen, wat is het probleem dan? Dat is toch naar voorbeeld DE op de autobahn? Rijdt je harder dan de adviessnelheid dan wordt er gekeken of je schuld hebt aan een ongeval doordat je harder rijdt dan geadviseerd?
En dan krijgen ze een inspectie.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 10:37 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Dat is dan toch ook weer makkelijk te omzeilen?
De garage zet het aan, doet de APK en zet het dan weer uit.
Dan wachten ze tot duidelijk is of er wel of geen steekproef komt.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 10:59 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
En dan krijgen ze een inspectie.
Gelukkig weet je dat ook van te voren.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 11:21 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Dan wachten ze tot duidelijk is of er wel of geen steekproef komt.
Dat hoeft ook niet.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 11:36 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Gelukkig weet je dat ook van te voren.
https://apk-handboek.rdw.(...)rocedures/steekproef
Dan lezen ze het kastje uit. He, er staat een andere firmware op, er is mee gerommeld. APK afkeur.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 11:48 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet.
Voordat je de APK doet wordt het verplichte kastje ingeschakeld.
Tijdens de APK, het wachten of er een steekproef komt en de eventuele steekproef blijft het kastje ingeschakeld.
Pas als duidelijk is dat er geen steekproef gaat komen of als de steekproef klaar is schakel je het kastje weer in.
Tijdens de APK en de eventuele steekproef is er dus een ingeschakeld kastje en zal de auto door de keuring komen.
Ja, en dan fixed een of andere nerd daar weer wat voor. Risico loop je wel, maar sommige mensen vinden dat prima.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 10:40 schreef hangtime het volgende:
[..]
Daarvoor fixed de overheid ook wel weer wat.
Logbestanden missen in relatie tot je KM-teller bijvoorbeeld, strafbaar en dus boete.
Of je verzekering knikkert je eruit als ze erachter komen dat je hem uitzet en verplichten je het in het contract..
Wie wil dat risico nog lopen dan? Helemaal als de politie dat mag gaan controleren met random controles..?
Echt een non-issue wat mij betreft. Het systeem moet verplicht in de auto aanwezig zijn, maar is via het menu van de auto iedere rit gewoon uit te zetten, dus je uitleg is dan gewoon "omdat het een irritant systeem is en ik ervoor kan kiezen om het uit te zetten". Zelfde als met een start/stop systeem.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 11:56 schreef Netsplitter het volgende:
Als je 'm per rit uitzet en je krijgt een ongeluk mag je met een beetje pech gaan uitleggen waarom dat kastje uit stond. En als dat verhaal niet goed genoeg is, kan de verzekering ook zeggen: doei.
Daar gaan we heen met dit kastje...
Waar kan ik lezen dat dat zo is?quote:Op vrijdag 21 januari 2022 13:56 schreef Accordtje het volgende:
Echt een non-issue wat mij betreft. Het systeem moet verplicht in de auto aanwezig zijn, maar is via het menu van de auto iedere rit gewoon uit te zetten, dus je uitleg is dan gewoon "omdat het een irritant systeem is en ik ervoor kan kiezen om het uit te zetten". Zelfde als met een start/stop systeem.
Wat voor data er gedeeld wordt tussen de fabrikant en de gebruiker is wat anders en ook niet verplicht dus als je dat eruit sloopt interesseert dat niemand wat. En dat vind ik van een compleet andere orde dan alles verplicht te moeten delen met de overheid. Daarnaast deelt mijn auto helemaal niks en dat wil ik graag zo houden.quote:Je doet net of dit kastje het begin is van een enorme verandering op het gebied van data verzameling. Ik denk dat je onderschat wat er nu al aan data gedeeld wordt tussen auto en fabrikant. Daar is dit kastje niet voor nodig.
Als je nagaat dat idiote zaken als de bandenspanningsmeters al een APK afkeurpunt zijn... Nmm echt te belachelijk voor woorden.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 11:56 schreef Netsplitter het volgende:
Dan lezen ze het kastje uit. He, er staat een andere firmware op, er is mee gerommeld. APK afkeur.
Er zullen echt wel manieren komen om dat kastje "te saboteren". Alleen wat gebeurd er als je gepakt wordt.
In het minst ergste geval moet je zorgen dat alles weer normaal functioneert en laten controleren.
Als je een ongeluk krijgt en ze komen er achter dat je gerommeld hebt met dat kastje, kan de verzekering mogelijk zeggen dat je niet verzekerd was op dat moment. En dat je voor alle schade zelf op draait.
Als je 'm per rit uitzet en je krijgt een ongeluk mag je met een beetje pech gaan uitleggen waarom dat kastje uit stond. En als dat verhaal niet goed genoeg is, kan de verzekering ook zeggen: doei.
Daar gaan we heen met dit kastje...
Ongekend die naiviteit van Isdatzo.quote:Op donderdag 20 januari 2022 20:40 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Helaas.
Big Brother
Overigens is Big Brother allang in de auto gearriveerd. Hoewel veel automobilisten het niet beseffen, kijkt de overheid tegenwoordig mee in hun auto. Nieuwe auto’s zijn namelijk sinds enige tijd voorzien van een installatie die verbruiksgegevens opslaat, om die vervolgens naar de Europese Unie te sturen. Dat kan niet alleen door de data in de garage uit te lezen, maar gebeurt via de online verbinding van de auto ook rechtstreeks.
Met dit systeem wil de EU onder meer nieuwe gevallen van sjoemelsoftware opsporen. De technologie heet ‘On Board Fuel Consumption Monitoring’ en slaat gegevens op als brandstofverbruik, afgelegde afstand en rijsnelheid. Alle nieuwe auto’s hebben vanaf 1 februari dit systeem verplicht aan boord. Het Duitse opinieblad Focus waarschuwde er onlangs al voor dat dit weleens een eerste aanzet zou kunnen vormen voor een nieuwe vorm van mobiliteitsbelasting, waarbij automobilisten straks per uitgestoten gram CO2 belasting gaan betalen.
Welke verbinding precies? Is dat tegenwoordig gratis ofzo?quote:Op donderdag 20 januari 2022 20:40 schreef Netsplitter het volgende:
Overigens is Big Brother allang in de auto gearriveerd. Hoewel veel automobilisten het niet beseffen, kijkt de overheid tegenwoordig mee in hun auto. Nieuwe auto’s zijn namelijk sinds enige tijd voorzien van een installatie die verbruiksgegevens opslaat, om die vervolgens naar de Europese Unie te sturen. Dat kan niet alleen door de data in de garage uit te lezen, maar gebeurt via de online verbinding van de auto ook rechtstreeks.
Volgens mij mag de overheid die niet traceren zonder gerechtelijk bevel.quote:Op donderdag 20 januari 2022 20:41 schreef laforest het volgende:
Alsof je met je smartphone al niet je locatie weggeeft.
Die begrenzer kun je dan ook op afstand wel op 10km/h zetten als malafide staat. Voor als je je 4e booster shot nog niet genomen hebt.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 09:58 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dan laat je dat vóór de APK toch even terug regelen? Of wellicht dat dat zelfs automagisch kan. Het blijft een kat en muis spelletje De IT'er bij de garage of fabriek is niet beter dan de IT'er die dergelijke software kan ontwikkelen.
Maar als je de begrenzer per rit kunt uitschakelen, wat is het probleem dan? Dat is toch naar voorbeeld DE op de autobahn? Rijdt je harder dan de adviessnelheid dan wordt er gekeken of je schuld hebt aan een ongeval doordat je harder rijdt dan geadviseerd?
Als de wagen autonoom is rijdt tie je eerst naar de prikstraat voordat je naar een andere bestemming mag.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Die begrenzer kun je dan ook op afstand wel op 10km/h zetten als malafide staat. Voor als je je 4e booster shot nog niet genomen hebt.
Dit systeem werkt eerder kosten verlagend, maar ik moet er niet aan denken dat onze D66-staat zoveel controle zou kunnen uitoefenen als mogelijk zou zijn met deze systemen.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 13:56 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Echt een non-issue wat mij betreft. Het systeem moet verplicht in de auto aanwezig zijn, maar is via het menu van de auto iedere rit gewoon uit te zetten, dus je uitleg is dan gewoon "omdat het een irritant systeem is en ik ervoor kan kiezen om het uit te zetten". Zelfde als met een start/stop systeem.
Je doet net of dit kastje het begin is van een enorme verandering op het gebied van data verzameling. Ik denk dat je onderschat wat er nu al aan data gedeeld wordt tussen auto en fabrikant. Daar is dit kastje niet voor nodig.
Ik ben er overigens geen voorstander van, omdat ik dank dat het een heel irritant systeem gaat zijn. Het zal wel werken o.b.v. camera's en verkeersbord herkenning. Dat werkt in de eerste plaats al niet altijd even goed, waardoor zo'n systeem in bepaalde gevallen ten onrechte in werking treedt. Of een bord staat net gedraaid, zodat de camera het niet kan lezen.
Daarnaast zit je dus met verplichte technologie op de auto vanwege dit systeem, dus de auto's worden weer duurder, het schadeherstel wordt weer duurder en met een beetje pech krijg je ook nog te maken met kosten voor reparaties van het systeem. Dat soort zaken vind ik een stuk vervelender.
quote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Volgens mij mag de overheid die niet traceren zonder gerechtelijk bevel.
Of loop ik nou achter?
Omdat je met meer vermogen sneller optrekt / inhalen soepeler gaat op de snelweg.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:29 schreef Starhopper het volgende:
Lijkt mij prima toch. Sowieso begrijp ik mensen niet die auto's kopen die bijvoorbeeld 200km/h kunnen.
Zeg, wat is jouw grens qua wat je de staat vertrouwt? Leuk die wetten maar je ziet afgelopen 2 jaar al hoe subjectief dat wordt geïnterpreteerd.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Volgens mij mag de overheid die niet traceren zonder gerechtelijk bevel.
Of loop ik nou achter?
Dat was in de jaren '70 een unicum...quote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:29 schreef Starhopper het volgende:
Lijkt mij prima toch. Sowieso begrijp ik mensen niet die auto's kopen die bijvoorbeeld 200km/h kunnen.
Zit er toch al lang in? Ik heb gewoon een routeplanner erin zitten.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:38 schreef Starhopper het volgende:
Doen ze ook GPS inbouwen? Dat is wel handig om boeven te vangen en bij asocialen die doorrijden na een ongeluk.
Ja daaromquote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat was in de jaren '70 een unicum...
Ja google wel maar ik gebruik geen producten van google en facebookquote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:33 schreef laforest het volgende:
[..]
Hoe denk je dat verkeer op Google maps werkt? Je geeft tracking toestemming.
Dat het uit te zetten is? Dat was een voorwaarde om het toe te passen in de auto's.quote:
Sinds 2018 is het ecall systeem verplicht in nieuwe auto's. In die auto's (en ook al in oudere auto's) zit een SIM kaart en daarmee is de auto feilloos uit te peilen. Dus als je je drukt maakt om privacy of het delen van data met de overheid dan ben je al wat aan de late kant.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:13 schreef AchJa het volgende:
Wat voor data er gedeeld wordt tussen de fabrikant en de gebruiker is wat anders en ook niet verplicht dus als je dat eruit sloopt interesseert dat niemand wat. En dat vind ik van een compleet andere orde dan alles verplicht te moeten delen met de overheid.
Dan heb jij toch nergens last van. Dan blijf je in die auto rijden en deel je niks.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:13 schreef AchJa het volgende:
Daarnaast deelt mijn auto helemaal niks en dat wil ik graag zo houden.
Nou dan blijven er maar weinig mensen over die jij wel begrijpt een simpele Passat 1.4 haalt al 203 km/hquote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:29 schreef Starhopper het volgende:
Lijkt mij prima toch. Sowieso begrijp ik mensen niet die auto's kopen die bijvoorbeeld 200km/h kunnen.
Haha true, even een wet aanpassen en klaar.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zeg, wat is jouw grens qua wat je de staat vertrouwt? Leuk die wetten maar je ziet afgelopen 2 jaar al hoe subjectief dat wordt geïnterpreteerd.
Die krijgt dit systeem nog niet. Geldt voor auto's die een typegoedkeuring krijgen na de aangegeven ingangsdatum.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:49 schreef ootjekatootje het volgende:
Lekker dan, gisteren nieuw wagen besteld, levertijd 13 maanden…
Dat hoeft niet, want je kan het gewoon uitzettenquote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:44 schreef SuperNeger het volgende:
Eng. Vraag me af of het er makkelijk uit te slopen is.
Er zit al een unieke code in je autosleutel. Die is te herleiden naar het VIN van je auto. En dat is weer te herleiden naar de voertuigregistratie. en dat is weer te herleiden naar jouw.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 10:17 schreef Sapstengel het volgende:
Moet ik straks ook mijn QR scannen om de auto te starten? Teveel verkeersboetes in een jaar en je auto start niet meer?
Natuurlijk is de QR straks gekoppeld aan je CO2 budget, dus als je maandelijks toegestane kilometers op zijn, gaat je auto niet meer open en mag je met de fiets of het OV.
Ja dat ken ik. Mijn lane assist kun je ook uitzetten. Wel iedere rit opnieuw door 6 menu's heen scrollenquote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:52 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat hoeft niet, want je kan het gewoon uitzetten
quote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:51 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Die krijgt dit systeem nog niet. Geldt voor auto's die een typegoedkeuring krijgen na de aangegeven ingangsdatum.
Yep, pas wanneer je van het padje gaat, krijg je te maken met controle en neuzelarij..... het is daarmee juist wel Big Brother die verordonneerd dat iedereen volgens haar regels en wetten moet leven.quote:Op donderdag 20 januari 2022 20:36 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Helemaal niet. Pas wanneer je bij een ongeluk betrokken raakt gaan ze dat ding eens uitlezen.
Ik zie niet in hoe dit systeem kostenverlagend zou werken, tenzij je normaal gesproken in het verkeer een totale debiel bent natuurlijk en bekeuringen onder je vaste lasten vallen.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:32 schreef ludovico het volgende:
Dit systeem werkt eerder kosten verlagend, maar ik moet er niet aan denken dat onze D66-staat zoveel controle zou kunnen uitoefenen als mogelijk zou zijn met deze systemen.
Eigenlijk is die GPS functie in een auto al een gedrocht, en telefoons, ook niet te vertrouwen.
Allemaal leuk en aardig als je er zelf voor kiest hoor (maar ook dan gewoon niet) maar de optie zou moeten bestaan om gewoon niet zonder half spionagesoftware door het leven te gaan.
Ik wil het graag omdraaien. Wat ik niet begrijp is dat we geen wegen maken waar mensen veilig 200km/u kunnen.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:29 schreef Starhopper het volgende:
Lijkt mij prima toch. Sowieso begrijp ik mensen niet die auto's kopen die bijvoorbeeld 200km/h kunnen.
Mwoah, grote blikschade zal allicht in de bebouwde kom zijn in 30kmh zones.... Met te forse snelheid.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 19:06 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik zie niet in hoe dit systeem kostenverlagend zou werken, tenzij je normaal gesproken in het verkeer een totale debiel bent natuurlijk en bekeuringen onder je vaste lasten vallen.
En wat voor invloed gaat de overheid hiermee hebben volgens jou? De overheden hebben het al niet eens voor mekaar gekregen om het permanent (dus zonder mogelijkheid om het uit te zetten) in de auto's te krijgen.
Je moet max 90 rijden op de snelweg want dan is je auto zuiniger. Gr gr, big brother D66 staat die zegt dat je op CO2 rantsoen moet omdat je anders negatieve social creditscore krijgt en een hogere hypotheekrente moet betalen.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 19:08 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik wil het graag omdraaien. Wat ik niet begrijp is dat we geen wegen maken waar mensen veilig 200km/u kunnen.
Waarom moet de overheid bepalen hoe lang ik over een lange rit mag doen?
Met mijn auto doe ik er 2 uur 15 minuten over om naar Brussel te rijden. Na 1 uur 30 minuten begin ik verveeld en afgeleid te raken. En dan rij ik dus net de ring van Antwerpen op terwijl mijn gemoedstoestand juist op zijn gevaarlijkst is.
Met mijn motor zou ik het theoretisch binnen een uur kunnen doen. En ik verzeker je dat mijn aandacht dan geen enkel moment verslapt.
Waarom zijn er geen wegen waar ik veilig 270km/u op kan rijden (ja, mijn motor is niet de nieuwste meer, die haalt geen 300km/u)?
Goed, dat kan historisch zijn: ze liggen er nou eenmaal, en het is nu nog te duur om nieuwe wegen neer te leggen.
Maar alla, de vraag wordt dan: waarom is er niemand aan het onderzoeken hoe we veiligere wegen kunnen maken waarop we veilig veel sneller kunnen rijden?
Het antwoord daarop is: niemand die daar aan denkt, want we zijn allemaal geconditioneerd te denken dat snelheid dodelijk is.
Maar snelheid is niet dodelijk. Een ongeluk is dodelijk. En je kan prima hard rijden zonder een ongeluk te krijgen. Ik ga er dan wel van uit dat iedereen net zo goed een voertuig kan beheersen als ik. Maar ik heb geen speciale talenten met betrekking tot het besturen van voertuigen op hoge snelheid, Ik heb het mezelf geleerd, op het circuit im een veilige omgeving. Dus iedereen kan het leren als er een veilige omgeving gemaakt wordt.
Het probleem is simpelweg dat niemand de wegen veilig wil maken om hard op te kunnen rijden. In Duitsland wel. En daar gaat het ook goed.
We zitten dus al sinds de jaren '00 ofzo met ons hoofd tegen een dekseltje aan te springen. Het dekseltje is al lang weg. Maar wij springen nog steeds niet hoger omdat we denken dat we ons hoofd zullen stoten.
Edit:
Mijn verhaaltje hier moet je zien als een leuk verhaal met een sterke kern van waarheid. Niet als een feit of mening.
Ja op die manier. Ik denk daar met dit systeem juist anders over, omdat dit gewoon heel irritant gaat zijn en mensen het continue uit gaan zetten. En dat vergeet je voordat je wegrijdt, dus zodra je onderweg de eerste keer hinder ondervindt ga je tijdens het rijden zitten klooien om het uit te zetten (als je daarvoor een menu door moet). Ik zie qua veiligheid veel meer in auto's verplicht voorzien van systemen die automatisch remmen op het moment dat er een impact dreigt. Dat soort systemen dragen veel meer bij.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 19:14 schreef ludovico het volgende:
Mwoah, grote blikschade zal allicht in de bebouwde kom zijn in 30kmh zones.... Met te forse snelheid.
Dus die hou je dan tegen.
En de echte kosten zijn de overstekende kinderen in die gebieden...... Ja er komen nu, ook met dat automatische remmen, echt wel systemen op de markt voor auto's die de kosten van autorijden verlagen. Simpelweg omdat de mens ook maar een mens is.
Nou, we verschillen wel in die zin dat ik in het één meer kwaad zie dan het ander. Dat mijn auto data deelt en dat daar in theorie iets mee gedaan zou kunnen worden vind ik niet spannend. Het verplicht stellen van vaccineren zoals in Oostenrijk bijvoorbeeld vind ik een ander verhaal. Je vingerafdruk in een database van de overheid vind ik ook wat anders. Zeker wetende hoe "capabel" onze overheid is met data.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 19:14 schreef ludovico het volgende:
Ligt eraan welke termijn, maar de staat krijgt meer en meer controle en het zint me niet dat je nauwelijks het land uit kan vluchten.
We moeten er maar vanuit gaan dat de staat nooit crimineel gaat worden, maar we zien in Oostenrijk al wat ze vinden van lichamelijke integriteit... Dat is gewoon een grondrecht dat ondergeschikt staat aan wat anders.... Voor effect 0.0.
Fundamenteel verschillen wij denk ik gewoon in het zien van problemen van een overheid met enorm veel controle/macht.
Tis ook belachelijk dat je een rijbewijs moet hebben en een gordel moet dragen. Se PaKKeN oNsE VrEiHeiT aFquote:Op vrijdag 21 januari 2022 19:08 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik wil het graag omdraaien. Wat ik niet begrijp is dat we geen wegen maken waar mensen veilig 200km/u kunnen.
Waarom moet de overheid bepalen hoe lang ik over een lange rit mag doen?
Met mijn auto doe ik er 2 uur 15 minuten over om naar Brussel te rijden. Na 1 uur 30 minuten begin ik verveeld en afgeleid te raken. En dan rij ik dus net de ring van Antwerpen op terwijl mijn gemoedstoestand juist op zijn gevaarlijkst is.
Met mijn motor zou ik het theoretisch binnen een uur kunnen doen. En ik verzeker je dat mijn aandacht dan geen enkel moment verslapt.
Waarom zijn er geen wegen waar ik veilig 270km/u op kan rijden (ja, mijn motor is niet de nieuwste meer, die haalt geen 300km/u)?
Goed, dat kan historisch zijn: ze liggen er nou eenmaal, en het is nu nog te duur om nieuwe wegen neer te leggen.
Maar alla, de vraag wordt dan: waarom is er niemand aan het onderzoeken hoe we veiligere wegen kunnen maken waarop we veilig veel sneller kunnen rijden?
Het antwoord daarop is: niemand die daar aan denkt, want we zijn allemaal geconditioneerd te denken dat snelheid dodelijk is.
Maar snelheid is niet dodelijk. Een ongeluk is dodelijk. En je kan prima hard rijden zonder een ongeluk te krijgen. Ik ga er dan wel van uit dat iedereen net zo goed een voertuig kan beheersen als ik. Maar ik heb geen speciale talenten met betrekking tot het besturen van voertuigen op hoge snelheid, Ik heb het mezelf geleerd, op het circuit im een veilige omgeving. Dus iedereen kan het leren als er een veilige omgeving gemaakt wordt.
Het probleem is simpelweg dat niemand de wegen veilig wil maken om hard op te kunnen rijden. In Duitsland wel. En daar gaat het ook goed.
We zitten dus al sinds de jaren '00 ofzo met ons hoofd tegen een dekseltje aan te springen. Het dekseltje is al lang weg. Maar wij springen nog steeds niet hoger omdat we denken dat we ons hoofd zullen stoten.
Edit:
Mijn verhaaltje hier moet je zien als een leuk verhaal met een sterke kern van waarheid. Niet als een feit of mening.
Voortschrijdende techniek... Of wil jij ook nog steeds met een 8086 werken omdat je alleen maar tekst loopt te verwerken?quote:
Ik heb even gemist dat dat verplicht is?quote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:33 schreef laforest het volgende:
Hoe denk je dat verkeer op Google maps werkt? Je geeft tracking toestemming.
Bron?quote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:48 schreef Accordtje het volgende:
Dat het uit te zetten is? Dat was een voorwaarde om het toe te passen in de auto's.
E-call doet verder niks. Stuurt alleen maar een signaal met positie na een crash of na handmatige activatie. Verder niks... Dus totaal onvergelijkbaar.quote:Sinds 2018 is het ecall systeem verplicht in nieuwe auto's. In die auto's (en ook al in oudere auto's) zit een SIM kaart en daarmee is de auto feilloos uit te peilen. Dus als je je drukt maakt om privacy of het delen van data met de overheid dan ben je al wat aan de late kant.
Staat in het artikel.quote:
Had het zo snel niet gezien ondanks dat TS het ook meldde, moest ff op zoek naar een andere site ivm premium.quote:
Dus als je hier tegen bent rij je kinderen in woonwijken met 120km/h dood of zo?quote:Op vrijdag 21 januari 2022 20:37 schreef Mortaxx het volgende:
TS wil met 120 km/h door een woonwijk racen en kinderen doodrijden. Wat een domme sukkel
Potentiële toekomstige wegmisbruikers doodrijden, misschien bevorder je daarmee de verkeersveiligheid wel.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 20:37 schreef Mortaxx het volgende:
TS wil met 120 km/h door een woonwijk racen en kinderen doodrijden. Wat een domme sukkel
Nee, TS wil overvallers aanrijden omdat die ook wel eens zonder te kijken willen oversteken. Ga je in zo'n geval de automobilist de hemel in prijzen omdat de aangereden persoon een ongewenst iemand is? Of ben je consequent en ga je zo'n automobilist ook uitmaken voor domme sukkel?quote:Op vrijdag 21 januari 2022 20:37 schreef Mortaxx het volgende:
TS wil met 120 km/h door een woonwijk racen en kinderen doodrijden. Wat een domme sukkel
Ik heb ooit een een artikel gelezen over zelfrijdende auto's wat daar over ging cars wars heette dat. Een van de stellingen was dan wat als een repressief regime je auto hackt en vervolgens met jou erin op een groep betogers inrijdt.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 11:56 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dan lezen ze het kastje uit. He, er staat een andere firmware op, er is mee gerommeld. APK afkeur.
Er zullen echt wel manieren komen om dat kastje "te saboteren". Alleen wat gebeurd er als je gepakt wordt.
In het minst ergste geval moet je zorgen dat alles weer normaal functioneert en laten controleren.
Als je een ongeluk krijgt en ze komen er achter dat je gerommeld hebt met dat kastje, kan de verzekering mogelijk zeggen dat je niet verzekerd was op dat moment. En dat je voor alle schade zelf op draait.
Als je 'm per rit uitzet en je krijgt een ongeluk mag je met een beetje pech gaan uitleggen waarom dat kastje uit stond. En als dat verhaal niet goed genoeg is, kan de verzekering ook zeggen: doei.
Daar gaan we heen met dit kastje...
Vrijheid: dàààààg!quote:Op vrijdag 21 januari 2022 10:17 schreef Sapstengel het volgende:
Moet ik straks ook mijn QR scannen om de auto te starten? Teveel verkeersboetes in een jaar en je auto start niet meer?
Natuurlijk is de QR straks gekoppeld aan je CO2 budget, dus als je maandelijks toegestane kilometers op zijn, gaat je auto niet meer open en mag je met de fiets of het OV.
Per rit.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 18:52 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat hoeft niet, want je kan het gewoon uitzetten
E-call stuurt de tijd, de exacte locatie van de impact, twee eerdere locaties (voor bepalen rijrichting), het VIN-nummer, het type voertuig en type brandstof. Zelfs het aantal inzittenden wordt doorgegeven. Dus zelfs een in basis inactief E-call systeem verzameld al continue data dat bij een impact direct verzonden wordt.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 20:08 schreef AchJa het volgende:
E-call doet verder niks. Stuurt alleen maar een signaal met positie na een crash of na handmatige activatie. Verder niks... Dus totaal onvergelijkbaar.
Aangezien je het kan uitzetten heeft het inderdaad geen meerwaarde. Het enige wat het waarschijnlijk oplevert is irritatie.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 21:40 schreef AchJa het volgende:
Had het zo snel niet gezien ondanks dat TS het ook meldde, moest ff op zoek naar een andere site ivm premium.
Dus heeft het totaal geen meerwaarde...
Ik weet het niet. Ik vind dit soort dingen eng. Er kan zich altijd een situatie voordoen dat even je snelheid verhogen je leven of die van een ander kan redden. Denk daarbij aan een noodzakelijke manoeuvre. Ik houd er zelf een redelijk holistische rijstijl op na. Af en toe hoppen in snelheid is, of in ieder geval de mogelijkheid daartoe, echt een must.quote:Op donderdag 20 januari 2022 22:40 schreef Schuifpui het volgende:
Handig toch? Na de rit de info automatisch uploaden, dan kan kan het worden gematched met de dan geldende snelheidslimiet, vergeleken worden met de timing van stoplichten en posities van andere voertuigen op de weg en krijg je vanzelf alle boetes voor elk rit thuisgestuurd.
Dat zal per fabrikant wel verschillen, net als het instellen van een rij-modus. Ik kan dat in het menu van de auto doen, maar ook via een knop.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 22:59 schreef Red_85 het volgende:
Per rit.
En het zal wel diep verstopt zitten in de menu structuur.
Hoort standaard na iedere start uit te staan als je het uitzet, niet na iedere rit.
En wat bepaalt de max snelheid? Een leessysteem in de auto wat nog lang niet goed werkt?
Graf eu. Je hebt er helemaal niks aan.
Of wat dacht je van aanslagen op een regeringsleider of Koninklijke familie om maar een voorbeeld te noemen. Als auto's echt volledig autonoom gaan rijden dan moeten ze dus ook met elkaar kunnen communiceren. Die communicatie is uiteraard beveiligd, maar ik heb ooit de heel eenvoudige stelling gelezen: als je het kan beveiligen dan kan je het ook hacken. Dan hack je die specifieke auto en stuur je 'm van een klif af bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 22:48 schreef vipergts het volgende:
Ik heb ooit een een artikel gelezen over zelfrijdende auto's wat daar over ging cars wars heette dat. Een van de stellingen was dan wat als een repressief regime je auto hackt en vervolgens met jou erin op een groep betogers inrijdt.
Dat verhaal begon ook met een student die de firmware had herschreven werd aangehouden voor controle en dan snel de auto weer in de oude settings moest krijgen voordat de agent bij hem was.
Het staat niet meer online maar Cory Docterow schrijft meer van dat soort verhalen.
Het was echt heel leuk om te lezen. In dat verhaal waren geen goede kanten het liep altijd fout af.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 23:40 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Of wat dacht je van aanslagen op een regeringsleider of Koninklijke familie om maar een voorbeeld te noemen. Als auto's echt volledig autonoom gaan rijden dan moeten ze dus ook met elkaar kunnen communiceren. Die communicatie is uiteraard beveiligd, maar ik heb ooit de heel eenvoudige stelling gelezen: als je het kan beveiligen dan kan je het ook hacken. Dan hack je die specifieke auto en stuur je 'm van een klif af bijvoorbeeld.
Ik lees altijd allerlei issues qua autonoom rijden en hoe ze dat denken te ondervangen. Maar volgens mij is het grootste issue de beveiliging van de communicatie tussen auto's.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |