abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 20 januari 2022 @ 20:35:32 #1
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_203291090
In nieuwe auto’s is vanaf 1 juli ISA verplicht: een ingrijpend waarschuwingssysteem voor te snel rijden. Dat wordt gecombineerd met een black box die informatie over de rit opslaat en rijfouten van de bestuurder aan de politie kan doorgeven.

De Europese Unie heeft destijds geen persconferentie gegeven en zelfs een officieel persbericht bleef uit, maar op 12 november 2019 werd EU-Verordening 2019/2144 aangenomen. Die voorziet in een wettelijk verplichte intelligente snelheidsassistent (ISA) voor nieuwe auto’s. Deze rijhulp kan naar schatting tot 25.000 dodelijke verkeersslachtoffers en zo’n 140.000 ernstig gewonden per jaar voorkomen.

Bron: https://www.ad.nl/auto/sn(...)-verplicht~a4eaff91/

Ja, het is een AD premium :r artikel. Maar open een private browser sessie en je kan 'm wel lezen. :)

Deze "hulp" kan je per rit :') uitzetten. Maar Big Brother kijkt dus mee.
Aangezien verzekeringsmaatschappijen hier ook happig op zijn, zou het mij niks verbazen als die later ook bij die data kan komen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 20 januari 2022 @ 20:36:25 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_203291109
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 20:35 schreef Netsplitter het volgende:
Maar Big Brother kijkt dus mee.
Helemaal niet. Pas wanneer je bij een ongeluk betrokken raakt gaan ze dat ding eens uitlezen.
Huilen dan.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 20 januari 2022 @ 20:40:16 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_203291199
quote:
7s.gif Op donderdag 20 januari 2022 20:36 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Helemaal niet. Pas wanneer je bij een ongeluk betrokken raakt gaan ze dat ding eens uitlezen.
Helaas.

Big Brother

Overigens is Big Brother allang in de auto gearriveerd. Hoewel veel automobilisten het niet beseffen, kijkt de overheid tegenwoordig mee in hun auto. Nieuwe auto’s zijn namelijk sinds enige tijd voorzien van een installatie die verbruiksgegevens opslaat, om die vervolgens naar de Europese Unie te sturen. Dat kan niet alleen door de data in de garage uit te lezen, maar gebeurt via de online verbinding van de auto ook rechtstreeks.

Met dit systeem wil de EU onder meer nieuwe gevallen van sjoemelsoftware opsporen. De technologie heet ‘On Board Fuel Consumption Monitoring’ en slaat gegevens op als brandstofverbruik, afgelegde afstand en rijsnelheid. Alle nieuwe auto’s hebben vanaf 1 februari dit systeem verplicht aan boord. Het Duitse opinieblad Focus waarschuwde er onlangs al voor dat dit weleens een eerste aanzet zou kunnen vormen voor een nieuwe vorm van mobiliteitsbelasting, waarbij automobilisten straks per uitgestoten gram CO2 belasting gaan betalen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_203291233
Alsof je met je smartphone al niet je locatie weggeeft. :')
  donderdag 20 januari 2022 @ 20:42:42 #5
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203291252
Ik heb een deja vu. In 2016 verscheen er ook zo'n soort bericht.

En door.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 20 januari 2022 @ 20:43:52 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_203291277
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 20:40 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Helaas.

Big Brother

Overigens is Big Brother allang in de auto gearriveerd. Hoewel veel automobilisten het niet beseffen, kijkt de overheid tegenwoordig mee in hun auto. Nieuwe auto’s zijn namelijk sinds enige tijd voorzien van een installatie die verbruiksgegevens opslaat, om die vervolgens naar de Europese Unie te sturen. Dat kan niet alleen door de data in de garage uit te lezen, maar gebeurt via de online verbinding van de auto ook rechtstreeks.

Met dit systeem wil de EU onder meer nieuwe gevallen van sjoemelsoftware opsporen. De technologie heet ‘On Board Fuel Consumption Monitoring’ en slaat gegevens op als brandstofverbruik, afgelegde afstand en rijsnelheid. Alle nieuwe auto’s hebben vanaf 1 februari dit systeem verplicht aan boord. Het Duitse opinieblad Focus waarschuwde er onlangs al voor dat dit weleens een eerste aanzet zou kunnen vormen voor een nieuwe vorm van mobiliteitsbelasting, waarbij automobilisten straks per uitgestoten gram CO2 belasting gaan betalen.
Maar dat is weer iets anders, en die data zou (als het goed is...) niet naar individuen te herleiden moeten zijn.
Huilen dan.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 20 januari 2022 @ 20:45:34 #7
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_203291315
quote:
7s.gif Op donderdag 20 januari 2022 20:43 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Maar dat is weer iets anders, en die data zou (als het goed is...) niet naar individuen te herleiden moeten zijn.
Dat zeg je heel goed. Als het goed is. Featurecreep is een dingetje....
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_203291379
You'll drive too fast and you'll pay including administration fee.
pi_203292081
quote:
7s.gif Op donderdag 20 januari 2022 20:36 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Helemaal niet. Pas wanneer je bij een ongeluk betrokken raakt gaan ze dat ding eens uitlezen.
Lijkt mij prima als je de oorzaak en het gedrag van de betrokken bestuurder wilt achterhalen bij een ongeval.
  donderdag 20 januari 2022 @ 21:40:14 #10
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203292499
quote:
14s.gif Op donderdag 20 januari 2022 21:20 schreef rutger05 het volgende:

Lijkt mij prima als je de oorzaak en het gedrag van de betrokken bestuurder wilt achterhalen bij een ongeval.
Alsof snelheid dan de enige variabele is. Iemand die 'keurig' 100 rijdt, maar met zijn telefoon zit te kutten, is veel gevaarlijker dan iemand die 120 rijdt en 100% met zijn aandacht bij het verkeer is. Maar de overheid is meer geinteresseerd in iemand makkelijk en goedkoop kunnen pakken, dan daadwerkelijk de veiligheid op de weg te verbeteren.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_203293672
Handig toch? Na de rit de info automatisch uploaden, dan kan kan het worden gematched met de dan geldende snelheidslimiet, vergeleken worden met de timing van stoplichten en posities van andere voertuigen op de weg en krijg je vanzelf alle boetes voor elk rit thuisgestuurd. :Y)
  donderdag 20 januari 2022 @ 22:44:54 #12
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_203293737
Paar tientjes aftikken bij Hobby Bob en die sloopt dat er wel voor je uit. Kan 'ie ook meteen het optionele Apple/Android Carplay activeren op je mooie touchscreentje
Tics van je petten.
pi_203294175
Straks implanteren ze zo'n black box in je pik om te kijken welke "black boxen" je allemaal hebt uitgewoond.
pi_203294780
Ze slaan je ritgegevens op. Let maar op en rij maar niet teveel rond in de hoerenbuurt!
Cindy De Vuyst
  vrijdag 21 januari 2022 @ 01:02:22 #15
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_203294834
Meeste Nederlanders rijden toch tweedehands.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  vrijdag 21 januari 2022 @ 09:32:53 #16
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203296412
quote:
10s.gif Op donderdag 20 januari 2022 22:44 schreef nattermann het volgende:
Paar tientjes aftikken bij Hobby Bob en die sloopt dat er wel voor je uit. Kan 'ie ook meteen het optionele Apple/Android Carplay activeren op je mooie touchscreentje
Dit. Niemand kan je verplichten een dagboek bij te houden om daarmee mee te werken aan je eigen veroordeling. Doe mij de chiploze auto van weleer, want dat is pas echt autorijden _O_
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 21 januari 2022 @ 09:35:51 #17
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_203296457
Recycled het AD niet gewoon dat bericht van een paar maanden geleden?

(inPrivate kan ik het artikel trouwens nog steeds niet lezen)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 21 januari 2022 @ 09:45:18 #18
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_203296580
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 09:35 schreef Gunner het volgende:
Recycled het AD niet gewoon dat bericht van een paar maanden geleden?

(inPrivate kan ik het artikel trouwens nog steeds niet lezen)
De EU-Verordening 2019/2144 al op12 november 2019 aangenomen. Maar gaat pas in per 1 juli dit jaar in. En vanaf 6 juli moeten nieuwe auto's hiermee uitgerust zijn.

Mogelijk kan je deze wel lezen:
https://www.bndestem.nl/a(...)-verplicht~a4eaff91/
Anders private tab openen of iets in die geest.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_203296632
Investeren in auto's zonder chip.. die dingen zijn straks meer waard dan een gloednieuwe Tesla ;)
  vrijdag 21 januari 2022 @ 09:49:52 #20
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_203296635
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 09:45 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
De EU-Verordening 2019/2144 al op12 november 2019 aangenomen. Maar gaat pas in per 1 juli dit jaar in. En vanaf 6 juli moeten nieuwe auto's hiermee uitgerust zijn.

Mogelijk kan je deze wel lezen:
https://www.bndestem.nl/a(...)-verplicht~a4eaff91/
Anders private tab openen of iets in die geest.
Die is leesbaar inderdaad. Het is dus makkelijk te omzeilen en via OBD vast wel door een handige harry uit te zetten. wel vaker bij VAG-wagens dat soort dingen laten aan/uitzetten.
pi_203296660
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 09:49 schreef Gunner het volgende:

[..]
Die is leesbaar inderdaad. Het is dus makkelijk te omzeilen en via OBD vast wel door een handige harry uit te zetten. wel vaker bij VAG-wagens dat soort dingen laten aan/uitzetten.
Gaan ze vast wel iets op verzinnen, extra check / regel bij de APK keuring.
Verplicht op eigen kosten laten herstellen, anders mega-boete en geen nieuwe APK.
Zo rollen we in Nederland.. het nieuwe China..!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 21 januari 2022 @ 09:53:10 #22
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_203296681
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 09:51 schreef hangtime het volgende:

[..]
Gaan ze vast wel iets op verzinnen, extra check / regel bij de APK keuring.
Verplicht op eigen kosten laten herstellen, anders mega-boete en geen nieuwe APK.
Zo rollen we in Nederland.. het nieuwe China..!
Dat van de APK zou mij niks verbazen inderdaad.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_203296719
Lijkt me prima
pi_203296753
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 09:51 schreef hangtime het volgende:

[..]
Gaan ze vast wel iets op verzinnen, extra check / regel bij de APK keuring.
Verplicht op eigen kosten laten herstellen, anders mega-boete en geen nieuwe APK.
Zo rollen we in Nederland.. het nieuwe China..!
Dan laat je dat vóór de APK toch even terug regelen? Of wellicht dat dat zelfs automagisch kan. Het blijft een kat en muis spelletje ;) De IT'er bij de garage of fabriek is niet beter dan de IT'er die dergelijke software kan ontwikkelen.

Maar als je de begrenzer per rit kunt uitschakelen, wat is het probleem dan? Dat is toch naar voorbeeld DE op de autobahn? Rijdt je harder dan de adviessnelheid dan wordt er gekeken of je schuld hebt aan een ongeval doordat je harder rijdt dan geadviseerd?
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_203297049
Moet ik straks ook mijn QR scannen om de auto te starten? Teveel verkeersboetes in een jaar en je auto start niet meer?

Natuurlijk is de QR straks gekoppeld aan je CO2 budget, dus als je maandelijks toegestane kilometers op zijn, gaat je auto niet meer open en mag je met de fiets of het OV.
  vrijdag 21 januari 2022 @ 10:20:17 #26
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203297074
quote:
Deze rijhulp kan naar schatting tot 25.000 dodelijke verkeersslachtoffers en zo’n 140.000 ernstig gewonden per jaar voorkomen.
Waarom moeten andere landen regelgeving in gaan voeren omdat ze in knakenlanden als Roemenie niet kunnen rijden? Nederland staat in Europa nb. op nummer 3 vwb de minste verkeersdoden.

https://www.ad.nl/auto/di(...)eel-europa~afceebe2/
pi_203297358
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 09:51 schreef hangtime het volgende:

[..]
Gaan ze vast wel iets op verzinnen, extra check / regel bij de APK keuring.
Verplicht op eigen kosten laten herstellen, anders mega-boete en geen nieuwe APK.
Zo rollen we in Nederland.. het nieuwe China..!
Dat is dan toch ook weer makkelijk te omzeilen?
De garage zet het aan, doet de APK en zet het dan weer uit.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_203297405
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 09:58 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Dan laat je dat vóór de APK toch even terug regelen? Of wellicht dat dat zelfs automagisch kan. Het blijft een kat en muis spelletje ;) De IT'er bij de garage of fabriek is niet beter dan de IT'er die dergelijke software kan ontwikkelen.

Maar als je de begrenzer per rit kunt uitschakelen, wat is het probleem dan? Dat is toch naar voorbeeld DE op de autobahn? Rijdt je harder dan de adviessnelheid dan wordt er gekeken of je schuld hebt aan een ongeval doordat je harder rijdt dan geadviseerd?
Daarvoor fixed de overheid ook wel weer wat.
Logbestanden missen in relatie tot je KM-teller bijvoorbeeld, strafbaar en dus boete.

Of je verzekering knikkert je eruit als ze erachter komen dat je hem uitzet en verplichten je het in het contract..

Wie wil dat risico nog lopen dan? Helemaal als de politie dat mag gaan controleren met random controles..?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 21 januari 2022 @ 10:59:49 #29
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_203297731
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:37 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Dat is dan toch ook weer makkelijk te omzeilen?
De garage zet het aan, doet de APK en zet het dan weer uit.
En dan krijgen ze een inspectie.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 21 januari 2022 @ 11:10:34 #30
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_203297876
Geïnspireerd door Big Brother? Black Mirror? Beiden?

Ik ga er niet eens woorden aan vuil maken, privacy is dood en we zullen het voelen ook.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_203298033
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:59 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
En dan krijgen ze een inspectie.
Dan wachten ze tot duidelijk is of er wel of geen steekproef komt.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 21 januari 2022 @ 11:36:21 #32
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_203298263
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 11:21 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Dan wachten ze tot duidelijk is of er wel of geen steekproef komt.
Gelukkig weet je dat ook van te voren.
https://apk-handboek.rdw.(...)rocedures/steekproef
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_203298431
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 11:36 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Gelukkig weet je dat ook van te voren.
https://apk-handboek.rdw.(...)rocedures/steekproef
Dat hoeft ook niet.

Voordat je de APK doet wordt het verplichte kastje ingeschakeld.
Tijdens de APK, het wachten of er een steekproef komt en de eventuele steekproef blijft het kastje ingeschakeld.
Pas als duidelijk is dat er geen steekproef gaat komen of als de steekproef klaar is schakel je het kastje weer in.
Tijdens de APK en de eventuele steekproef is er dus een ingeschakeld kastje en zal de auto door de keuring komen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 21 januari 2022 @ 11:56:20 #34
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_203298540
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 11:48 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Dat hoeft ook niet.

Voordat je de APK doet wordt het verplichte kastje ingeschakeld.
Tijdens de APK, het wachten of er een steekproef komt en de eventuele steekproef blijft het kastje ingeschakeld.
Pas als duidelijk is dat er geen steekproef gaat komen of als de steekproef klaar is schakel je het kastje weer in.
Tijdens de APK en de eventuele steekproef is er dus een ingeschakeld kastje en zal de auto door de keuring komen.
Dan lezen ze het kastje uit. He, er staat een andere firmware op, er is mee gerommeld. APK afkeur.

Er zullen echt wel manieren komen om dat kastje "te saboteren". Alleen wat gebeurd er als je gepakt wordt.
In het minst ergste geval moet je zorgen dat alles weer normaal functioneert en laten controleren.
Als je een ongeluk krijgt en ze komen er achter dat je gerommeld hebt met dat kastje, kan de verzekering mogelijk zeggen dat je niet verzekerd was op dat moment. En dat je voor alle schade zelf op draait.

Als je 'm per rit uitzet en je krijgt een ongeluk mag je met een beetje pech gaan uitleggen waarom dat kastje uit stond. En als dat verhaal niet goed genoeg is, kan de verzekering ook zeggen: doei.

Daar gaan we heen met dit kastje...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_203298785
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:40 schreef hangtime het volgende:

[..]
Daarvoor fixed de overheid ook wel weer wat.
Logbestanden missen in relatie tot je KM-teller bijvoorbeeld, strafbaar en dus boete.

Of je verzekering knikkert je eruit als ze erachter komen dat je hem uitzet en verplichten je het in het contract..

Wie wil dat risico nog lopen dan? Helemaal als de politie dat mag gaan controleren met random controles..?
Ja, en dan fixed een of andere nerd daar weer wat voor. Risico loop je wel, maar sommige mensen vinden dat prima.

Met de brommert was het ook een sport om met een begrenzer de controle te omzeilen. Niet zo fancy als ze tegenwoordig kunnen, maar daar is vast wel wat voor te verzinnen
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_203300173
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 11:56 schreef Netsplitter het volgende:
Als je 'm per rit uitzet en je krijgt een ongeluk mag je met een beetje pech gaan uitleggen waarom dat kastje uit stond. En als dat verhaal niet goed genoeg is, kan de verzekering ook zeggen: doei.

Daar gaan we heen met dit kastje...
Echt een non-issue wat mij betreft. Het systeem moet verplicht in de auto aanwezig zijn, maar is via het menu van de auto iedere rit gewoon uit te zetten, dus je uitleg is dan gewoon "omdat het een irritant systeem is en ik ervoor kan kiezen om het uit te zetten". Zelfde als met een start/stop systeem.

Je doet net of dit kastje het begin is van een enorme verandering op het gebied van data verzameling. Ik denk dat je onderschat wat er nu al aan data gedeeld wordt tussen auto en fabrikant. Daar is dit kastje niet voor nodig.

Ik ben er overigens geen voorstander van, omdat ik dank dat het een heel irritant systeem gaat zijn. Het zal wel werken o.b.v. camera's en verkeersbord herkenning. Dat werkt in de eerste plaats al niet altijd even goed, waardoor zo'n systeem in bepaalde gevallen ten onrechte in werking treedt. Of een bord staat net gedraaid, zodat de camera het niet kan lezen.

Daarnaast zit je dus met verplichte technologie op de auto vanwege dit systeem, dus de auto's worden weer duurder, het schadeherstel wordt weer duurder en met een beetje pech krijg je ook nog te maken met kosten voor reparaties van het systeem. Dat soort zaken vind ik een stuk vervelender.
  vrijdag 21 januari 2022 @ 18:13:26 #37
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203303768
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:56 schreef Accordtje het volgende:

Echt een non-issue wat mij betreft. Het systeem moet verplicht in de auto aanwezig zijn, maar is via het menu van de auto iedere rit gewoon uit te zetten, dus je uitleg is dan gewoon "omdat het een irritant systeem is en ik ervoor kan kiezen om het uit te zetten". Zelfde als met een start/stop systeem.
Waar kan ik lezen dat dat zo is?

quote:
Je doet net of dit kastje het begin is van een enorme verandering op het gebied van data verzameling. Ik denk dat je onderschat wat er nu al aan data gedeeld wordt tussen auto en fabrikant. Daar is dit kastje niet voor nodig.
Wat voor data er gedeeld wordt tussen de fabrikant en de gebruiker is wat anders en ook niet verplicht dus als je dat eruit sloopt interesseert dat niemand wat. En dat vind ik van een compleet andere orde dan alles verplicht te moeten delen met de overheid. Daarnaast deelt mijn auto helemaal niks en dat wil ik graag zo houden.
  vrijdag 21 januari 2022 @ 18:16:53 #38
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203303815
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 11:56 schreef Netsplitter het volgende:
Dan lezen ze het kastje uit. He, er staat een andere firmware op, er is mee gerommeld. APK afkeur.

Er zullen echt wel manieren komen om dat kastje "te saboteren". Alleen wat gebeurd er als je gepakt wordt.
In het minst ergste geval moet je zorgen dat alles weer normaal functioneert en laten controleren.
Als je een ongeluk krijgt en ze komen er achter dat je gerommeld hebt met dat kastje, kan de verzekering mogelijk zeggen dat je niet verzekerd was op dat moment. En dat je voor alle schade zelf op draait.

Als je 'm per rit uitzet en je krijgt een ongeluk mag je met een beetje pech gaan uitleggen waarom dat kastje uit stond. En als dat verhaal niet goed genoeg is, kan de verzekering ook zeggen: doei.

Daar gaan we heen met dit kastje...
Als je nagaat dat idiote zaken als de bandenspanningsmeters al een APK afkeurpunt zijn... Nmm echt te belachelijk voor woorden.
pi_203303845
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 20:40 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Helaas.

Big Brother

Overigens is Big Brother allang in de auto gearriveerd. Hoewel veel automobilisten het niet beseffen, kijkt de overheid tegenwoordig mee in hun auto. Nieuwe auto’s zijn namelijk sinds enige tijd voorzien van een installatie die verbruiksgegevens opslaat, om die vervolgens naar de Europese Unie te sturen. Dat kan niet alleen door de data in de garage uit te lezen, maar gebeurt via de online verbinding van de auto ook rechtstreeks.

Met dit systeem wil de EU onder meer nieuwe gevallen van sjoemelsoftware opsporen. De technologie heet ‘On Board Fuel Consumption Monitoring’ en slaat gegevens op als brandstofverbruik, afgelegde afstand en rijsnelheid. Alle nieuwe auto’s hebben vanaf 1 februari dit systeem verplicht aan boord. Het Duitse opinieblad Focus waarschuwde er onlangs al voor dat dit weleens een eerste aanzet zou kunnen vormen voor een nieuwe vorm van mobiliteitsbelasting, waarbij automobilisten straks per uitgestoten gram CO2 belasting gaan betalen.
Ongekend die naiviteit van Isdatzo.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 21 januari 2022 @ 18:19:44 #40
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203303867
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 20:40 schreef Netsplitter het volgende:
Overigens is Big Brother allang in de auto gearriveerd. Hoewel veel automobilisten het niet beseffen, kijkt de overheid tegenwoordig mee in hun auto. Nieuwe auto’s zijn namelijk sinds enige tijd voorzien van een installatie die verbruiksgegevens opslaat, om die vervolgens naar de Europese Unie te sturen. Dat kan niet alleen door de data in de garage uit te lezen, maar gebeurt via de online verbinding van de auto ook rechtstreeks.
Welke verbinding precies? Is dat tegenwoordig gratis ofzo?
pi_203303877
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 20:41 schreef laforest het volgende:
Alsof je met je smartphone al niet je locatie weggeeft. :')
Volgens mij mag de overheid die niet traceren zonder gerechtelijk bevel.
Of loop ik nou achter?
pi_203303949
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 09:58 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Dan laat je dat vóór de APK toch even terug regelen? Of wellicht dat dat zelfs automagisch kan. Het blijft een kat en muis spelletje ;) De IT'er bij de garage of fabriek is niet beter dan de IT'er die dergelijke software kan ontwikkelen.

Maar als je de begrenzer per rit kunt uitschakelen, wat is het probleem dan? Dat is toch naar voorbeeld DE op de autobahn? Rijdt je harder dan de adviessnelheid dan wordt er gekeken of je schuld hebt aan een ongeval doordat je harder rijdt dan geadviseerd?
Die begrenzer kun je dan ook op afstand wel op 10km/h zetten als malafide staat. Voor als je je 4e booster shot nog niet genomen hebt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 21 januari 2022 @ 18:29:25 #43
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203303989
Lijkt mij prima toch. Sowieso begrijp ik mensen niet die auto's kopen die bijvoorbeeld 200km/h kunnen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_203304001
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:26 schreef ludovico het volgende:

[..]
Die begrenzer kun je dan ook op afstand wel op 10km/h zetten als malafide staat. Voor als je je 4e booster shot nog niet genomen hebt.
Als de wagen autonoom is rijdt tie je eerst naar de prikstraat voordat je naar een andere bestemming mag.
pi_203304027
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:56 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Echt een non-issue wat mij betreft. Het systeem moet verplicht in de auto aanwezig zijn, maar is via het menu van de auto iedere rit gewoon uit te zetten, dus je uitleg is dan gewoon "omdat het een irritant systeem is en ik ervoor kan kiezen om het uit te zetten". Zelfde als met een start/stop systeem.

Je doet net of dit kastje het begin is van een enorme verandering op het gebied van data verzameling. Ik denk dat je onderschat wat er nu al aan data gedeeld wordt tussen auto en fabrikant. Daar is dit kastje niet voor nodig.

Ik ben er overigens geen voorstander van, omdat ik dank dat het een heel irritant systeem gaat zijn. Het zal wel werken o.b.v. camera's en verkeersbord herkenning. Dat werkt in de eerste plaats al niet altijd even goed, waardoor zo'n systeem in bepaalde gevallen ten onrechte in werking treedt. Of een bord staat net gedraaid, zodat de camera het niet kan lezen.

Daarnaast zit je dus met verplichte technologie op de auto vanwege dit systeem, dus de auto's worden weer duurder, het schadeherstel wordt weer duurder en met een beetje pech krijg je ook nog te maken met kosten voor reparaties van het systeem. Dat soort zaken vind ik een stuk vervelender.
Dit systeem werkt eerder kosten verlagend, maar ik moet er niet aan denken dat onze D66-staat zoveel controle zou kunnen uitoefenen als mogelijk zou zijn met deze systemen.

Eigenlijk is die GPS functie in een auto al een gedrocht, en telefoons, ook niet te vertrouwen.

Allemaal leuk en aardig als je er zelf voor kiest hoor (maar ook dan gewoon niet) maar de optie zou moeten bestaan om gewoon niet zonder half spionagesoftware door het leven te gaan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203304041
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:20 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Volgens mij mag de overheid die niet traceren zonder gerechtelijk bevel.
Of loop ik nou achter?
:')

Hoe denk je dat verkeer op Google maps werkt? Je geeft tracking toestemming.
pi_203304044
quote:
84s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:29 schreef Starhopper het volgende:
Lijkt mij prima toch. Sowieso begrijp ik mensen niet die auto's kopen die bijvoorbeeld 200km/h kunnen.
Omdat je met meer vermogen sneller optrekt / inhalen soepeler gaat op de snelweg.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203304061
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:20 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Volgens mij mag de overheid die niet traceren zonder gerechtelijk bevel.
Of loop ik nou achter?
Zeg, wat is jouw grens qua wat je de staat vertrouwt? Leuk die wetten maar je ziet afgelopen 2 jaar al hoe subjectief dat wordt geïnterpreteerd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 21 januari 2022 @ 18:38:02 #49
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203304108
Doen ze ook GPS inbouwen? Dat is wel handig om boeven te vangen en bij asocialen die doorrijden na een ongeluk.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 21 januari 2022 @ 18:41:48 #50
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203304176
quote:
84s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:38 schreef Starhopper het volgende:
Doen ze ook GPS inbouwen? Dat is wel handig om boeven te vangen en bij asocialen die doorrijden na een ongeluk.
Zit er toch al lang in? Ik heb gewoon een routeplanner erin zitten.

Ik vind het eigenlijk een slechte zaak hoe makkelijk dit allemaal wordt.... Je staat zou maar eens zoals Australie gaan doen ofzo.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 21 januari 2022 @ 18:42:26 #52
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203304177
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:41 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat was in de jaren '70 een unicum...
Ja daarom :T
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 21 januari 2022 @ 18:43:54 #53
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203304195
Hoepel op uit mijn privé.
  vrijdag 21 januari 2022 @ 18:44:56 #54
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_203304206
In Amerika zijn ze hier ook al mee bezig. Dat zegt me dat dit nog wel eens heel snel realiteit zou kunnen worden.

Eng. Vraag me af of het er makkelijk uit te slopen is.
Man of Steal.
pi_203304229
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:33 schreef laforest het volgende:

[..]
:')

Hoe denk je dat verkeer op Google maps werkt? Je geeft tracking toestemming.
Ja google wel maar ik gebruik geen producten van google en facebook ;)
Het ging mij om de overheid.
  vrijdag 21 januari 2022 @ 18:47:01 #56
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_203304237
Belasting zal trouwens wel minimaal verdubbelen. Ze gaan flink boetegeld mislopen zo.
Man of Steal.
pi_203304257
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:13 schreef AchJa het volgende:
Waar kan ik lezen dat dat zo is?
Dat het uit te zetten is? Dat was een voorwaarde om het toe te passen in de auto's.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:13 schreef AchJa het volgende:
Wat voor data er gedeeld wordt tussen de fabrikant en de gebruiker is wat anders en ook niet verplicht dus als je dat eruit sloopt interesseert dat niemand wat. En dat vind ik van een compleet andere orde dan alles verplicht te moeten delen met de overheid.
Sinds 2018 is het ecall systeem verplicht in nieuwe auto's. In die auto's (en ook al in oudere auto's) zit een SIM kaart en daarmee is de auto feilloos uit te peilen. Dus als je je drukt maakt om privacy of het delen van data met de overheid dan ben je al wat aan de late kant.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:13 schreef AchJa het volgende:
Daarnaast deelt mijn auto helemaal niks en dat wil ik graag zo houden.
Dan heb jij toch nergens last van. Dan blijf je in die auto rijden en deel je niks.
  vrijdag 21 januari 2022 @ 18:49:14 #58
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_203304269
quote:
84s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:29 schreef Starhopper het volgende:
Lijkt mij prima toch. Sowieso begrijp ik mensen niet die auto's kopen die bijvoorbeeld 200km/h kunnen.
Nou dan blijven er maar weinig mensen over die jij wel begrijpt :P een simpele Passat 1.4 haalt al 203 km/h

Bedoel je niet dat je mensen niet begrijpt die een auto kopen omdat deze +200 km/h kan?
pi_203304271
Lekker dan, gisteren nieuw wagen besteld, levertijd 13 maanden…
pi_203304272
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:34 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zeg, wat is jouw grens qua wat je de staat vertrouwt? Leuk die wetten maar je ziet afgelopen 2 jaar al hoe subjectief dat wordt geïnterpreteerd.
Haha true, even een wet aanpassen en klaar.
Onder het mom van terrorisme of kinderporno wordt alles geaccepteerd.
pi_203304301
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:49 schreef ootjekatootje het volgende:
Lekker dan, gisteren nieuw wagen besteld, levertijd 13 maanden…
Die krijgt dit systeem nog niet. Geldt voor auto's die een typegoedkeuring krijgen na de aangegeven ingangsdatum.
pi_203304314
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:44 schreef SuperNeger het volgende:
Eng. Vraag me af of het er makkelijk uit te slopen is.
Dat hoeft niet, want je kan het gewoon uitzetten
pi_203304329
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:17 schreef Sapstengel het volgende:
Moet ik straks ook mijn QR scannen om de auto te starten? Teveel verkeersboetes in een jaar en je auto start niet meer?

Natuurlijk is de QR straks gekoppeld aan je CO2 budget, dus als je maandelijks toegestane kilometers op zijn, gaat je auto niet meer open en mag je met de fiets of het OV.
Er zit al een unieke code in je autosleutel. Die is te herleiden naar het VIN van je auto. En dat is weer te herleiden naar de voertuigregistratie. en dat is weer te herleiden naar jouw.

Die code gaat via OBD data naar de hoofdcomputer van je auto om de startblokkering uit te zetten.

En die sleutelcode kan dus afgevangen worden door een systeem dat meeluistert. Bijvoorbeeld je radio, die natuurlijk ook al een internetaansluiting heeft. Of het kan natuurlijk ook gewoon door je hoofdcomputer opgestuurd worden, niet nodig om een extra apparaat te hebben.

Ik denk: ik zeg het maar even...
  vrijdag 21 januari 2022 @ 18:54:36 #64
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_203304338
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:52 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat hoeft niet, want je kan het gewoon uitzetten
Ja dat ken ik. Mijn lane assist kun je ook uitzetten. Wel iedere rit opnieuw door 6 menu's heen scrollen :r
pi_203304341
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:51 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Die krijgt dit systeem nog niet. Geldt voor auto's die een typegoedkeuring krijgen na de aangegeven ingangsdatum.
_O_
pi_203304478
Uitstekend!
Die hardrijdende aso's van de weg!
  vrijdag 21 januari 2022 @ 19:05:31 #67
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_203304500
quote:
7s.gif Op donderdag 20 januari 2022 20:36 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Helemaal niet. Pas wanneer je bij een ongeluk betrokken raakt gaan ze dat ding eens uitlezen.
Yep, pas wanneer je van het padje gaat, krijg je te maken met controle en neuzelarij..... het is daarmee juist wel Big Brother die verordonneerd dat iedereen volgens haar regels en wetten moet leven.

En nee, dit soort dingen afwijzen heeft niets te maken met iemands mogelijke intenties maar vooral van de goegemeente die via allerlei achterdeurtjes haar controle wil kunnen hebben.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_203304505
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:32 schreef ludovico het volgende:
Dit systeem werkt eerder kosten verlagend, maar ik moet er niet aan denken dat onze D66-staat zoveel controle zou kunnen uitoefenen als mogelijk zou zijn met deze systemen.

Eigenlijk is die GPS functie in een auto al een gedrocht, en telefoons, ook niet te vertrouwen.

Allemaal leuk en aardig als je er zelf voor kiest hoor (maar ook dan gewoon niet) maar de optie zou moeten bestaan om gewoon niet zonder half spionagesoftware door het leven te gaan.
Ik zie niet in hoe dit systeem kostenverlagend zou werken, tenzij je normaal gesproken in het verkeer een totale debiel bent natuurlijk en bekeuringen onder je vaste lasten vallen.

En wat voor invloed gaat de overheid hiermee hebben volgens jou? De overheden hebben het al niet eens voor mekaar gekregen om het permanent (dus zonder mogelijkheid om het uit te zetten) in de auto's te krijgen.
pi_203304537
quote:
84s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:29 schreef Starhopper het volgende:
Lijkt mij prima toch. Sowieso begrijp ik mensen niet die auto's kopen die bijvoorbeeld 200km/h kunnen.
Ik wil het graag omdraaien. Wat ik niet begrijp is dat we geen wegen maken waar mensen veilig 200km/u kunnen.

Waarom moet de overheid bepalen hoe lang ik over een lange rit mag doen?

Met mijn auto doe ik er 2 uur 15 minuten over om naar Brussel te rijden. Na 1 uur 30 minuten begin ik verveeld en afgeleid te raken. En dan rij ik dus net de ring van Antwerpen op terwijl mijn gemoedstoestand juist op zijn gevaarlijkst is.

Met mijn motor zou ik het theoretisch binnen een uur kunnen doen. En ik verzeker je dat mijn aandacht dan geen enkel moment verslapt.

Waarom zijn er geen wegen waar ik veilig 270km/u op kan rijden (ja, mijn motor is niet de nieuwste meer, die haalt geen 300km/u)?

Goed, dat kan historisch zijn: ze liggen er nou eenmaal, en het is nu nog te duur om nieuwe wegen neer te leggen.

Maar alla, de vraag wordt dan: waarom is er niemand aan het onderzoeken hoe we veiligere wegen kunnen maken waarop we veilig veel sneller kunnen rijden?

Het antwoord daarop is: niemand die daar aan denkt, want we zijn allemaal geconditioneerd te denken dat snelheid dodelijk is.

Maar snelheid is niet dodelijk. Een ongeluk is dodelijk. En je kan prima hard rijden zonder een ongeluk te krijgen. Ik ga er dan wel van uit dat iedereen net zo goed een voertuig kan beheersen als ik. Maar ik heb geen speciale talenten met betrekking tot het besturen van voertuigen op hoge snelheid, Ik heb het mezelf geleerd, op het circuit im een veilige omgeving. Dus iedereen kan het leren als er een veilige omgeving gemaakt wordt.

Het probleem is simpelweg dat niemand de wegen veilig wil maken om hard op te kunnen rijden. In Duitsland wel. En daar gaat het ook goed.

We zitten dus al sinds de jaren '00 ofzo met ons hoofd tegen een dekseltje aan te springen. Het dekseltje is al lang weg. Maar wij springen nog steeds niet hoger omdat we denken dat we ons hoofd zullen stoten.

Edit:

Mijn verhaaltje hier moet je zien als een leuk verhaal met een sterke kern van waarheid. Niet als een feit of mening. :)
pi_203304636
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 19:06 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Ik zie niet in hoe dit systeem kostenverlagend zou werken, tenzij je normaal gesproken in het verkeer een totale debiel bent natuurlijk en bekeuringen onder je vaste lasten vallen.

En wat voor invloed gaat de overheid hiermee hebben volgens jou? De overheden hebben het al niet eens voor mekaar gekregen om het permanent (dus zonder mogelijkheid om het uit te zetten) in de auto's te krijgen.
Mwoah, grote blikschade zal allicht in de bebouwde kom zijn in 30kmh zones.... Met te forse snelheid.
Dus die hou je dan tegen.
En de echte kosten zijn de overstekende kinderen in die gebieden...... Ja er komen nu, ook met dat automatische remmen, echt wel systemen op de markt voor auto's die de kosten van autorijden verlagen. Simpelweg omdat de mens ook maar een mens is.

Ligt eraan welke termijn, maar de staat krijgt meer en meer controle en het zint me niet dat je nauwelijks het land uit kan vluchten.

We moeten er maar vanuit gaan dat de staat nooit crimineel gaat worden, maar we zien in Oostenrijk al wat ze vinden van lichamelijke integriteit... Dat is gewoon een grondrecht dat ondergeschikt staat aan wat anders.... Voor effect 0.0.

Fundamenteel verschillen wij denk ik gewoon in het zien van problemen van een overheid met enorm veel controle/macht.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203304669
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 19:08 schreef RetepV het volgende:

[..]
Ik wil het graag omdraaien. Wat ik niet begrijp is dat we geen wegen maken waar mensen veilig 200km/u kunnen.

Waarom moet de overheid bepalen hoe lang ik over een lange rit mag doen?

Met mijn auto doe ik er 2 uur 15 minuten over om naar Brussel te rijden. Na 1 uur 30 minuten begin ik verveeld en afgeleid te raken. En dan rij ik dus net de ring van Antwerpen op terwijl mijn gemoedstoestand juist op zijn gevaarlijkst is.

Met mijn motor zou ik het theoretisch binnen een uur kunnen doen. En ik verzeker je dat mijn aandacht dan geen enkel moment verslapt.

Waarom zijn er geen wegen waar ik veilig 270km/u op kan rijden (ja, mijn motor is niet de nieuwste meer, die haalt geen 300km/u)?

Goed, dat kan historisch zijn: ze liggen er nou eenmaal, en het is nu nog te duur om nieuwe wegen neer te leggen.

Maar alla, de vraag wordt dan: waarom is er niemand aan het onderzoeken hoe we veiligere wegen kunnen maken waarop we veilig veel sneller kunnen rijden?

Het antwoord daarop is: niemand die daar aan denkt, want we zijn allemaal geconditioneerd te denken dat snelheid dodelijk is.

Maar snelheid is niet dodelijk. Een ongeluk is dodelijk. En je kan prima hard rijden zonder een ongeluk te krijgen. Ik ga er dan wel van uit dat iedereen net zo goed een voertuig kan beheersen als ik. Maar ik heb geen speciale talenten met betrekking tot het besturen van voertuigen op hoge snelheid, Ik heb het mezelf geleerd, op het circuit im een veilige omgeving. Dus iedereen kan het leren als er een veilige omgeving gemaakt wordt.

Het probleem is simpelweg dat niemand de wegen veilig wil maken om hard op te kunnen rijden. In Duitsland wel. En daar gaat het ook goed.

We zitten dus al sinds de jaren '00 ofzo met ons hoofd tegen een dekseltje aan te springen. Het dekseltje is al lang weg. Maar wij springen nog steeds niet hoger omdat we denken dat we ons hoofd zullen stoten.

Edit:

Mijn verhaaltje hier moet je zien als een leuk verhaal met een sterke kern van waarheid. Niet als een feit of mening. :)
Je moet max 90 rijden op de snelweg want dan is je auto zuiniger. Gr gr, big brother D66 staat die zegt dat je op CO2 rantsoen moet omdat je anders negatieve social creditscore krijgt en een hogere hypotheekrente moet betalen.

Gr Gr Rob Jetten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203305039
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 19:14 schreef ludovico het volgende:
Mwoah, grote blikschade zal allicht in de bebouwde kom zijn in 30kmh zones.... Met te forse snelheid.
Dus die hou je dan tegen.
En de echte kosten zijn de overstekende kinderen in die gebieden...... Ja er komen nu, ook met dat automatische remmen, echt wel systemen op de markt voor auto's die de kosten van autorijden verlagen. Simpelweg omdat de mens ook maar een mens is.
Ja op die manier. Ik denk daar met dit systeem juist anders over, omdat dit gewoon heel irritant gaat zijn en mensen het continue uit gaan zetten. En dat vergeet je voordat je wegrijdt, dus zodra je onderweg de eerste keer hinder ondervindt ga je tijdens het rijden zitten klooien om het uit te zetten (als je daarvoor een menu door moet). Ik zie qua veiligheid veel meer in auto's verplicht voorzien van systemen die automatisch remmen op het moment dat er een impact dreigt. Dat soort systemen dragen veel meer bij.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 19:14 schreef ludovico het volgende:
Ligt eraan welke termijn, maar de staat krijgt meer en meer controle en het zint me niet dat je nauwelijks het land uit kan vluchten.

We moeten er maar vanuit gaan dat de staat nooit crimineel gaat worden, maar we zien in Oostenrijk al wat ze vinden van lichamelijke integriteit... Dat is gewoon een grondrecht dat ondergeschikt staat aan wat anders.... Voor effect 0.0.

Fundamenteel verschillen wij denk ik gewoon in het zien van problemen van een overheid met enorm veel controle/macht.
Nou, we verschillen wel in die zin dat ik in het één meer kwaad zie dan het ander. Dat mijn auto data deelt en dat daar in theorie iets mee gedaan zou kunnen worden vind ik niet spannend. Het verplicht stellen van vaccineren zoals in Oostenrijk bijvoorbeeld vind ik een ander verhaal. Je vingerafdruk in een database van de overheid vind ik ook wat anders. Zeker wetende hoe "capabel" onze overheid is met data.

Maar het toepassen van dit systeem t.o.v. de data die auto's nu al vastleggen vind ik inderdaad niet zo'n issue.
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 21 januari 2022 @ 19:41:22 #73
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203305109
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 19:08 schreef RetepV het volgende:

[..]
Ik wil het graag omdraaien. Wat ik niet begrijp is dat we geen wegen maken waar mensen veilig 200km/u kunnen.

Waarom moet de overheid bepalen hoe lang ik over een lange rit mag doen?

Met mijn auto doe ik er 2 uur 15 minuten over om naar Brussel te rijden. Na 1 uur 30 minuten begin ik verveeld en afgeleid te raken. En dan rij ik dus net de ring van Antwerpen op terwijl mijn gemoedstoestand juist op zijn gevaarlijkst is.

Met mijn motor zou ik het theoretisch binnen een uur kunnen doen. En ik verzeker je dat mijn aandacht dan geen enkel moment verslapt.

Waarom zijn er geen wegen waar ik veilig 270km/u op kan rijden (ja, mijn motor is niet de nieuwste meer, die haalt geen 300km/u)?

Goed, dat kan historisch zijn: ze liggen er nou eenmaal, en het is nu nog te duur om nieuwe wegen neer te leggen.

Maar alla, de vraag wordt dan: waarom is er niemand aan het onderzoeken hoe we veiligere wegen kunnen maken waarop we veilig veel sneller kunnen rijden?

Het antwoord daarop is: niemand die daar aan denkt, want we zijn allemaal geconditioneerd te denken dat snelheid dodelijk is.

Maar snelheid is niet dodelijk. Een ongeluk is dodelijk. En je kan prima hard rijden zonder een ongeluk te krijgen. Ik ga er dan wel van uit dat iedereen net zo goed een voertuig kan beheersen als ik. Maar ik heb geen speciale talenten met betrekking tot het besturen van voertuigen op hoge snelheid, Ik heb het mezelf geleerd, op het circuit im een veilige omgeving. Dus iedereen kan het leren als er een veilige omgeving gemaakt wordt.

Het probleem is simpelweg dat niemand de wegen veilig wil maken om hard op te kunnen rijden. In Duitsland wel. En daar gaat het ook goed.

We zitten dus al sinds de jaren '00 ofzo met ons hoofd tegen een dekseltje aan te springen. Het dekseltje is al lang weg. Maar wij springen nog steeds niet hoger omdat we denken dat we ons hoofd zullen stoten.

Edit:

Mijn verhaaltje hier moet je zien als een leuk verhaal met een sterke kern van waarheid. Niet als een feit of mening. :)
Tis ook belachelijk dat je een rijbewijs moet hebben en een gordel moet dragen. Se PaKKeN oNsE VrEiHeiT aF ;(
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 21 januari 2022 @ 20:04:14 #74
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203305592
Als ik zie hoe vaak mensen wel heel erg bewust te hard rijden en nagenoeg altijd geen enkele moeite lijken te doen om rekening te houden met anderen, denk ik dat dit alleen maar goed is
  vrijdag 21 januari 2022 @ 20:05:28 #76
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 21 januari 2022 @ 20:08:23 #77
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203305670
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:48 schreef Accordtje het volgende:

Dat het uit te zetten is? Dat was een voorwaarde om het toe te passen in de auto's.
Bron?

quote:
Sinds 2018 is het ecall systeem verplicht in nieuwe auto's. In die auto's (en ook al in oudere auto's) zit een SIM kaart en daarmee is de auto feilloos uit te peilen. Dus als je je drukt maakt om privacy of het delen van data met de overheid dan ben je al wat aan de late kant.
E-call doet verder niks. Stuurt alleen maar een signaal met positie na een crash of na handmatige activatie. Verder niks... Dus totaal onvergelijkbaar.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 21 januari 2022 @ 20:33:49 #78
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_203306108
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 20:08 schreef AchJa het volgende:

[..]
Bron?
[..]

Staat in het artikel.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Knapste mannelijke user 2022 vrijdag 21 januari 2022 @ 20:37:49 #79
206731 Mortaxx
Doomer
pi_203306165
TS wil met 120 km/h door een woonwijk racen en kinderen doodrijden. Wat een domme sukkel
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
  vrijdag 21 januari 2022 @ 21:40:24 #80
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203307296
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 20:33 schreef Netsplitter het volgende:
Staat in het artikel.
Had het zo snel niet gezien ondanks dat TS het ook meldde, moest ff op zoek naar een andere site ivm premium.

Dus heeft het totaal geen meerwaarde...
  vrijdag 21 januari 2022 @ 21:42:27 #81
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203307338
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 20:37 schreef Mortaxx het volgende:
TS wil met 120 km/h door een woonwijk racen en kinderen doodrijden. Wat een domme sukkel
Dus als je hier tegen bent rij je kinderen in woonwijken met 120km/h dood of zo?
  vrijdag 21 januari 2022 @ 22:06:58 #82
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_203307839
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 20:37 schreef Mortaxx het volgende:
TS wil met 120 km/h door een woonwijk racen en kinderen doodrijden. Wat een domme sukkel
Potentiële toekomstige wegmisbruikers doodrijden, misschien bevorder je daarmee de verkeersveiligheid wel.
  vrijdag 21 januari 2022 @ 22:17:01 #83
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203308031
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 20:37 schreef Mortaxx het volgende:
TS wil met 120 km/h door een woonwijk racen en kinderen doodrijden. Wat een domme sukkel
Nee, TS wil overvallers aanrijden omdat die ook wel eens zonder te kijken willen oversteken. Ga je in zo'n geval de automobilist de hemel in prijzen omdat de aangereden persoon een ongewenst iemand is? Of ben je consequent en ga je zo'n automobilist ook uitmaken voor domme sukkel?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_203308722
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 11:56 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Dan lezen ze het kastje uit. He, er staat een andere firmware op, er is mee gerommeld. APK afkeur.

Er zullen echt wel manieren komen om dat kastje "te saboteren". Alleen wat gebeurd er als je gepakt wordt.
In het minst ergste geval moet je zorgen dat alles weer normaal functioneert en laten controleren.
Als je een ongeluk krijgt en ze komen er achter dat je gerommeld hebt met dat kastje, kan de verzekering mogelijk zeggen dat je niet verzekerd was op dat moment. En dat je voor alle schade zelf op draait.

Als je 'm per rit uitzet en je krijgt een ongeluk mag je met een beetje pech gaan uitleggen waarom dat kastje uit stond. En als dat verhaal niet goed genoeg is, kan de verzekering ook zeggen: doei.

Daar gaan we heen met dit kastje...
Ik heb ooit een een artikel gelezen over zelfrijdende auto's wat daar over ging cars wars heette dat. Een van de stellingen was dan wat als een repressief regime je auto hackt en vervolgens met jou erin op een groep betogers inrijdt.
Dat verhaal begon ook met een student die de firmware had herschreven werd aangehouden voor controle en dan snel de auto weer in de oude settings moest krijgen voordat de agent bij hem was.

Het staat niet meer online maar Cory Docterow schrijft meer van dat soort verhalen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_203308820
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:17 schreef Sapstengel het volgende:
Moet ik straks ook mijn QR scannen om de auto te starten? Teveel verkeersboetes in een jaar en je auto start niet meer?

Natuurlijk is de QR straks gekoppeld aan je CO2 budget, dus als je maandelijks toegestane kilometers op zijn, gaat je auto niet meer open en mag je met de fiets of het OV.
Vrijheid: dàààààg!
Daarom geen qr code.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_203308924
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 18:52 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat hoeft niet, want je kan het gewoon uitzetten
Per rit.

En het zal wel diep verstopt zitten in de menu structuur.
Hoort standaard na iedere start uit te staan als je het uitzet, niet na iedere rit.
En wat bepaalt de max snelheid? Een leessysteem in de auto wat nog lang niet goed werkt?

Graf eu. Je hebt er helemaal niks aan.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_203309371
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 20:08 schreef AchJa het volgende:
E-call doet verder niks. Stuurt alleen maar een signaal met positie na een crash of na handmatige activatie. Verder niks... Dus totaal onvergelijkbaar.
E-call stuurt de tijd, de exacte locatie van de impact, twee eerdere locaties (voor bepalen rijrichting), het VIN-nummer, het type voertuig en type brandstof. Zelfs het aantal inzittenden wordt doorgegeven. Dus zelfs een in basis inactief E-call systeem verzameld al continue data dat bij een impact direct verzonden wordt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 21:40 schreef AchJa het volgende:
Had het zo snel niet gezien ondanks dat TS het ook meldde, moest ff op zoek naar een andere site ivm premium.

Dus heeft het totaal geen meerwaarde...
Aangezien je het kan uitzetten heeft het inderdaad geen meerwaarde. Het enige wat het waarschijnlijk oplevert is irritatie.
  vrijdag 21 januari 2022 @ 23:26:39 #88
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_203309456
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 22:40 schreef Schuifpui het volgende:
Handig toch? Na de rit de info automatisch uploaden, dan kan kan het worden gematched met de dan geldende snelheidslimiet, vergeleken worden met de timing van stoplichten en posities van andere voertuigen op de weg en krijg je vanzelf alle boetes voor elk rit thuisgestuurd. :Y)
Ik weet het niet. Ik vind dit soort dingen eng. Er kan zich altijd een situatie voordoen dat even je snelheid verhogen je leven of die van een ander kan redden. Denk daarbij aan een noodzakelijke manoeuvre. Ik houd er zelf een redelijk holistische rijstijl op na. Af en toe hoppen in snelheid is, of in ieder geval de mogelijkheid daartoe, echt een must.

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_203309516
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 22:59 schreef Red_85 het volgende:
Per rit.

En het zal wel diep verstopt zitten in de menu structuur.
Hoort standaard na iedere start uit te staan als je het uitzet, niet na iedere rit.
En wat bepaalt de max snelheid? Een leessysteem in de auto wat nog lang niet goed werkt?

Graf eu. Je hebt er helemaal niks aan.
Dat zal per fabrikant wel verschillen, net als het instellen van een rij-modus. Ik kan dat in het menu van de auto doen, maar ook via een knop.

Bepalen van de maximumsnelheid zal via combinatie van GPS en camera's met verkeersbord herkenning zijn. Dat is inderdaad lang niet altijd feilloos, dus dat zal ook de nodige irritatie opwekken.
pi_203309743
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 22:48 schreef vipergts het volgende:
Ik heb ooit een een artikel gelezen over zelfrijdende auto's wat daar over ging cars wars heette dat. Een van de stellingen was dan wat als een repressief regime je auto hackt en vervolgens met jou erin op een groep betogers inrijdt.
Dat verhaal begon ook met een student die de firmware had herschreven werd aangehouden voor controle en dan snel de auto weer in de oude settings moest krijgen voordat de agent bij hem was.

Het staat niet meer online maar Cory Docterow schrijft meer van dat soort verhalen.
Of wat dacht je van aanslagen op een regeringsleider of Koninklijke familie om maar een voorbeeld te noemen. Als auto's echt volledig autonoom gaan rijden dan moeten ze dus ook met elkaar kunnen communiceren. Die communicatie is uiteraard beveiligd, maar ik heb ooit de heel eenvoudige stelling gelezen: als je het kan beveiligen dan kan je het ook hacken. Dan hack je die specifieke auto en stuur je 'm van een klif af bijvoorbeeld.

Ik lees altijd allerlei issues qua autonoom rijden en hoe ze dat denken te ondervangen. Maar volgens mij is het grootste issue de beveiliging van de communicatie tussen auto's.
pi_203311321
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 23:40 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Of wat dacht je van aanslagen op een regeringsleider of Koninklijke familie om maar een voorbeeld te noemen. Als auto's echt volledig autonoom gaan rijden dan moeten ze dus ook met elkaar kunnen communiceren. Die communicatie is uiteraard beveiligd, maar ik heb ooit de heel eenvoudige stelling gelezen: als je het kan beveiligen dan kan je het ook hacken. Dan hack je die specifieke auto en stuur je 'm van een klif af bijvoorbeeld.

Ik lees altijd allerlei issues qua autonoom rijden en hoe ze dat denken te ondervangen. Maar volgens mij is het grootste issue de beveiliging van de communicatie tussen auto's.
Het was echt heel leuk om te lezen. In dat verhaal waren geen goede kanten het liep altijd fout af.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_203311817
Snelheid, remkracht, stuurhoek, hellingshoek en of je je riem om had. En dat van de laatste secondes voor de crash, waarbij geen VIN wordt geregistreerd.

Niet heel spannend toch?

De snelheidswaarschuwing heb ik nu zelf aangezet met Waze. +10km te hard krijg ik een plingel.
.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')