Thanks voor je reactie. Ik zal mijn vraag hieronder in deze thread nog een keer posten om te kijken waar anderen eventueel mee komen.quote:Op maandag 3 januari 2022 14:06 schreef Groepfunder het volgende:
Ik vermoed dat 1 aandeel Toyota Motors in Duitsland gelijk staat aan 10 aandelen Toyota Motors in de Verenigde Staten. Bij aandelen in Royal Dutch Shell speelt er ook zoiets. Het fijne weet ik er niet van. Maar misschien een van de auto-experts in dit draadje wel?
quote:Op maandag 3 januari 2022 13:45 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik heb een beginnersvraag. Hoe moet ik het zien dat een aandeel Toyota Motor Corp (willekeurig voorbeeld) ¤ 16,498 noteert aan de Borse Frankfurt en $185 aan de NSY? Als ik op de website van Toyota kijk dan geven ze aan listings te hebben op de beurzen van Tokyo, Nagoya, New York en London. Dus wat koop je nou eigenlijk als je een aandeel Toyota koopt op de beurs van Frankfurt? Voor een totaal andere prijs dan aan de NSY? Om de verwarring compleet te maken heeft de listing op de NSY bij de DeGiro een “Categorie - A” stempel en de Borse Fankfurt listing een “Categorie - C”.
Waarschijnlijk zie ik iets gigantisch over het hoofd maar ik weet niet wat op dit moment.
Ik hoop dat je TELL morgen pas verkoopt?quote:Op maandag 3 januari 2022 12:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als het goed is ben ik aan het eind van de dag terug van 13 naar 10 aandelen.
De 3 slechtst presterende aandelen gaan eruit en dat geld stop ik voorlopig eerst terug in m'n 3 ETF's.
Dus ook het "plukje" Tellurian gaat er (met 23,5% verlies) uit.
(Het verlies zal mss iets lager worden, de futures staan best positief).
Dat soort besluiten moet je niet met teveel emotie nemen denk ik, het verlies kan kleiner worden maar ook groter.
Besi en Adobe ruim ik ook op.
Oh, ben ik weer eens te vroeg?quote:Op maandag 3 januari 2022 16:31 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik hoop dat je TELL morgen pas verkoopt?
de gekte kan alleen maar gekker hè.quote:Op maandag 3 januari 2022 18:27 schreef longasleep het volgende:
Air France - KLM goede start gemaakt dit jaar
Ben benieuwd of de AEX de 1000 punten haalt dit jaar.
Met hoge inflatie kan allesquote:Op maandag 3 januari 2022 18:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
de gekte kan alleen maar gekker hè.
True maar dan moet het nog ff doorbelast worden door de werknemers anders is het ook niet structureel, en de centrale bank moet de rente ook weer niet omhoog durven pushen.... En en en en.quote:
Netjes, hier 3,14%. Voorzie morgen weer een tik de andere kant op.quote:Op maandag 3 januari 2022 18:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Portfolio 2,47% omhoog vandaag (afkloppen )
Eh, percentage is een percentage...quote:Op maandag 3 januari 2022 19:42 schreef ludovico het volgende:
1,58%.
Maar heb niet zoveel geld als de verse prins.
Joah maar het draait om absolute rijkdom.quote:Op maandag 3 januari 2022 19:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Eh, percentage is een percentage...
Dat hangt niet af van de grootte van je portfolio
"Het gaat niet om de grootte, het gaat om wat je er mee doet".quote:Op maandag 3 januari 2022 19:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Joah maar het draait om absolute rijkdom.
Mijn beleggingen zijn wat krenterig met het dividendquote:Op maandag 3 januari 2022 19:46 schreef BasEnAad het volgende:
Het gaat mij om een stabiel groeiend dividendinkomen, lekker boeiend die dagkoersen.
Ieder zijn eigen strategiequote:Op maandag 3 januari 2022 19:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Mijn beleggingen zijn wat krenterig met het dividend
Meer is beter!quote:Op maandag 3 januari 2022 19:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
"Het gaat niet om de grootte, het gaat om wat je er mee doet".
Idem. En met +0,76% vandaag, moet ik dat nog maar 'ns extra benadrukken.quote:Op maandag 3 januari 2022 19:46 schreef BasEnAad het volgende:
Het gaat mij om een stabiel groeiend dividendinkomen, lekker boeiend die dagkoersen.
Mij ook. Was initieel ook mijn plan, maar heb mij in het eerste halfjaar toch laten verleiden om te vaak van die strategie af te wijken. Waardoor wij veel hebben geleerd, maar bitter weinig verdiend.quote:Op maandag 3 januari 2022 19:46 schreef BasEnAad het volgende:
Het gaat mij om een stabiel groeiend dividendinkomen, lekker boeiend die dagkoersen.
Meeste mensen verliezen gewoon dik geld joh met opties.quote:Op maandag 3 januari 2022 20:19 schreef maan_man het volgende:
[..]
Mij ook. Was initieel ook mijn plan, maar heb mij in het eerste halfjaar toch laten verleiden om te vaak van die strategie af te wijken. Waardoor wij veel hebben geleerd, maar bitter weinig verdiend.
Vandaag niet voor niks PostNL en Walgreens gekocht om weer terug te bewegen naar het oorspronkelijke plan. Ik wilde eens een call optie kopen proberen, stond diep in het rood. Vandaag redelijk hersteld, waardoor cijfers vertekend zijn. Was de eerste en de laatste keer dat ik een put heb gekocht. Daarnaast kwam ik vorige week een in mijn ogen een kansje tegen en die is +15% vandaag, maar is maar een kleine positie. Daarnaast gelijk een call geschreven op PostNL. Dat wil ik in tegenstelling tot kopen misschien vaker doen.
Maar die uitzonderlijke omstandigheden: een uitschieter, een geschreven call en een gekochte call die herstelde hebben dit veroorzaakt. Op lange termijn ga ik ook steeds meer naar dividend.
Ja, ik had sowieso dik in het geld gekocht. Dus ik hoef hem nooit helemaal af te schrijven. Met het inkoopprogramma verwachte ik nog wel een plusje bij Shell en zie het nog wel goed komen.quote:Op maandag 3 januari 2022 20:23 schreef ludovico het volgende:
[..]
Meeste mensen verliezen gewoon dik geld joh met opties.
Ik had wat Adyen opties, heb mijn winst er maar uit getrokken, het overige deel hou ik nog aan als hedge vermogen, maar verwacht eigenlijk niet dat we naar beneden gaan klappen de komende 2-3 maanden.
Kvind puts schrijven nog wel interessant. Maar dan wel bij lage koersen, en langlopend, out of money, als een soort van goedkope leverage.quote:Op maandag 3 januari 2022 20:28 schreef maan_man het volgende:
[..]
Ja, ik had sowieso dik in het geld gekocht. Dus ik hoef hem nooit helemaal af te schrijven. Met het inkoopprogramma verwachte ik nog wel een plusje bij Shell en zie het nog wel goed komen.
Hierdoor ben ik wel achter de mogelijkheid van opties schrijven gekomen en dat wil ik wel vaker doen. Wil de aandelen eigenlijk voor lange tijd houden, maar als ze binnen 3 maanden in het geld staan en ik moet leveren, dan heb ik wel een heel mooi rendement in 3 maanden, zo niet heb ik een klein extraatje.
Mis ik iets qua nieuws?😊quote:Op maandag 3 januari 2022 16:31 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik hoop dat je TELL morgen pas verkoopt?
De komende maanden gaan heel, heel interessant worden. Die 3 SPA’s waren leuk, bracht de koers tot over de $5,-, maar is sindsdien hevig ge-short.quote:
quote:Access Denied
You don't have permission to access "http://bankieren.rabobank.nl/omgevingskeuze/qsl_selectprofile.do" on this server.
Reference #xxxxxxxxxx.xxxxxxxxxx.xxxxxxxxxx
Misschien is je saldo negatief.quote:Op maandag 3 januari 2022 23:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Rabobank is wel hopeloos de laatste weken, het ligt er om de haverklap uit.
Probeer een betaling te doen...
[..]
Hoop het nietquote:
quote:Op dit moment zijn verschillende diensten van de Rabobank niet beschikbaar. Onze excuses voor het ongemak.
Wij werken eraan om dit probleem zo spoedig mogelijk op te lossen.
Reference id: xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Koop Shell dan kun je elk kwartaal ervan op vakantie!quote:Op maandag 3 januari 2022 19:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Mijn beleggingen zijn wat krenterig met het dividend
quote:Op woensdag 29 december 2021 18:08 schreef BasEnAad het volgende:
Onbemind PostNL is 'magisch koopje' van 2022Beetje late reactie, maar dat klinkt als dat hij naar K/W verhouding kijkt en ROI en ROA.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Of zie ik dat nu te simpel?
Dan liever NN of ASR ofzo, wil liever niet meer terug in fossiele brandstoffen (al ontkom ik daar met m'n ETF's niet helemaal aan natuurlijk).quote:Op dinsdag 4 januari 2022 10:51 schreef Beursaap het volgende:
[..]
Koop Shell dan kun je elk kwartaal ervan op vakantie!
Zo lang ze geen kinderen ter prostitutie aanbieden, is mijn morale kompas heel laag en ga ik waar ik verwacht rendement te maken. Roken, wapens, olie,... Ik vind het prima.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 11:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan liever NN of ASR ofzo, wil liever niet meer terug in fossiele brandstoffen (al ontkom ik daar met m'n ETF's niet helemaal aan natuurlijk).
Ik wil vooral niet meer terug in fossiele brandstoffen omdat ik het als een doodlopende weg zie.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 11:50 schreef maan_man het volgende:
[..]
Zo lang ze geen kinderen ter prostitutie aanbieden, is mijn morale kompas heel laag en ga ik waar ik verwacht rendement te maken. Roken, wapens, olie,... Ik vind het prima.
KW en ROI.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 11:06 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Beetje late reactie, maar dat klinkt als dat hij naar K/W verhouding kijkt en ROI en ROA.
Of zie ik dat nu te simpel?
Volgens mij wel.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 12:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Klopt het dat VanEck de enige semiconductor ETF heeft die in Europa verhandeld kan worden?
Ik ben van 1976 dus niet echt millenial maar wel enigszins "fanboy" dus ik zal proberen mijn interpretatie van de hype te delen:quote:Op dinsdag 4 januari 2022 12:22 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik kan de Tesla hype eigenlijk niet helemaal duiden. Vrijwel alle autofabrikanten zetten in op elektrisch. Wat is dadelijk nog het USP van Tesla? De beroerde bouwkwaliteit van de interieurs? Volgens mij wordt dat aandeel tot grote hoogte opgestuwd door woke millennials die op hun zolderkamer tot de conclusie gekomen zijn dat elektrische auto's de toekomst zijn en Tesla de enige partij is die dit ziet.
Kan ik mij voorstellen. Al zie ik het niet zo'n vaart lopen en ik denk niet dat wij de termijnen halen die politici voor ogen hebben.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 11:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik wil vooral niet meer terug in fossiele brandstoffen omdat ik het als een doodlopende weg zie.
Daardoor sta ik er niet comfortabel in en dan kan je het beter niet doen, denk ik.
Dat betekent niet dat er geen winst mee te maken is op korte termijn (verhoogd dividend is al eens genoemd), op lange termijn gaat CO2-uitstoot echter steeds zwaarder belast worden, zullen bedrijven in die sector een transitie moeten doormaken en er is geen zekerheid dat dat succesvol lukt.
Ik kan het mis hebben maar ook in dat geval is er met andere aandelen ook prima winst te maken, zoals Tesla
Ik zag laatst iemand die beweerde dat Tesla over 10 jaar de helft van alle nieuwe auto's wereldwijd moet verkopen tegen een prijs van $ 60.000,- om de waardering vandaag te rechtvaardigen. Nu moet je die waardering misschien ook met een korreltje zout nemen, maar zij zijn gierend duur en verliezen hun unieke voordelen snel. Iedere autobouwer heeft nu een elektrisch model.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 12:22 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik kan de Tesla hype eigenlijk niet helemaal duiden. Vrijwel alle autofabrikanten zetten in op elektrisch. Wat is dadelijk nog het USP van Tesla? De beroerde bouwkwaliteit van de interieurs? Volgens mij wordt dat aandeel tot grote hoogte opgestuwd door woke millennials die op hun zolderkamer tot de conclusie gekomen zijn dat elektrische auto's de toekomst zijn en Tesla de enige partij is die dit ziet.
De ontwikkeling naar een autonome auto heeft in potentie een veel grotere economische impact dan de overgang naar elektrisch. De markt verwacht blijkbaar dat Tesla hierin voorop loopt, ondanks dat de technische uitdagingen van autonoom rijden de laatste tijd steeds groter blijken te zijn. Tesla heeft tov veel andere ontwikkelaars het voordeel dat ze mega veel testdata binnen halen. Dat is essentieel voor de technische ontwikkeling.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 12:59 schreef maan_man het volgende:
[..]
Ik zag laatst iemand die beweerde dat Tesla over 10 jaar de helft van alle nieuwe auto's wereldwijd moet verkopen tegen een prijs van $ 60.000,- om de waardering vandaag te rechtvaardigen. Nu moet je die waardering misschien ook met een korreltje zout nemen, maar zij zijn gierend duur en verliezen hun unieke voordelen snel. Iedere autobouwer heeft nu een elektrisch model.
Klopt, Tesla installeert al enkele jaren alle geleverde auto's met 8 camera's en daarnaast is ieder model sindsdien te voorzien van of upgraden met de meest recente FSD hardware.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:07 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
De ontwikkeling naar een autonome auto heeft in potentie een veel grotere economische impact dan de overgang naar elektrisch. De markt verwacht blijkbaar dat Tesla hierin voorop loopt, ondanks dat de technische uitdagingen van autonoom rijden de laatste tijd steeds groter blijken te zijn. Tesla heeft tov veel andere ontwikkelaars het voordeel dat ze mega veel testdata binnen halen. Dat is essentieel voor de technische ontwikkeling.
Ik dacht laatst ergens gelezen te hebben dat Tesla nu al marktaandeel verliest in Europa nu meer merken met elektrische modellen komen? De auto's van deze fabrikanten hoef je dan ook niet in een winderige haven af te halen op een desolate parking.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ben van 1976 dus niet echt millenial maar wel enigszins "fanboy" dus ik zal proberen mijn interpretatie van de hype te delen:
Tesla is markleider, bouwt auto's met de hoogste efficiëntie qua verbruik en de productie verdubbelt iedere 1 tot 1,5 jaar.
Ook de marges zijn zeer hoog (~30%), ze hebben een korte bouwtijd per auto (~10 uren) en een zeer kleine schuld.
Maar Tesla is meer dan alleen auto's.
Tesla is volop bezig in de energy storage, een sector die minstens zo groot kan worden als de autodivisie.
Ze bouwen Megapacks die energie bufferen en stroom automatisch (!) kunnen verhandelen met hun Autobidder software.
Tesla zet hiermee vol in op "virtual power plants" die in fracties van seconden bij of af kunnen schakelen.
Naast megapacks kunnen ook hun Powerwalls en auto's (via Vehicle-2-Grid) hier onderdeel van worden, eventueel zou het ook in licentie gegeven kunnen worden aan andere bedrijven.
Dan hebben we nog de Tesla Semi. Dat schiet op het eerste gezicht nog niet zo op maar er rijden al aardig wat prototypes rond met vracht en die worden rond de fabriek best vaak gesignaleerd en gefilmd.
Elektrische vrachtwagens zijn uiteraard efficiënter dan diesels en als ze de range van >800km kunnen waarmaken én in "treintjes" kunnen rijden met maar 1 chauffeur (vooral USA, lange rechte wegen) dan geloof ik wel dat dat een flink succes kan worden.
Full Self Driving is een wat onzekere factor, je ziet duidelijk dat de beta steeds beter wordt maar feilloos is het nog lang niet.
Tesla ontwikkelt momenteel "Dojo", een AI platform dat efficiënter werkt en meer schaalbaar is dan dan de opties die Nvidia bijvoorbeeld te bieden heeft. Daarmee zou FSD in een stroomversnelling moeten komen omdat ze veel meer kunnen simuleren. Daarnaast willen de Dojo als reken- en AI-platform aan kunnen bieden.
Tesla robots, ik vind het nog wat vaag, dat zie ik voorlopig nog niet verschijnen.
Tesla Solar Roof is tot op heden vrij teleurstellend, aan de andere kant worden er wel continu nieuwe versies van uitgebracht en lijkt het momenteel vooral "kijken wat het beste werkt".
Dus ja, is Tesla wel een autofabrikant?
/fanboymode
Ze kunnen misschien concurrentie verwachten van Chinese bedrijven. Volgens mij is Baidu ookal vrij ver met zelf-rijdende auto's. Die doen ookal veel rijden in echte steden enzo.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, Tesla installeert al enkele jaren alle geleverde auto's met 8 camera's en daarnaast is ieder model sindsdien te voorzien van of upgraden met de meest recente FSD hardware.
En dat terwijl de concurrentie nu vaak nog steeds niet verder komt dan één camera voor het achteruitrijden en 1 voor "lane assist".
Het is niet gezegd dat of wanneer Tesla het voor elkaar gaat krijgen maar als er één merk is dat al jaren de beschikking heeft over het grootste geschikte wagenpark dan is het Tesla.
En met die miljarden kilometers kan je honderden miljarden kilometers simuleren en de AI trainen.
Er is wel concurrentie, zoals van Waymo, maar die kunnen voorlopig niets anders dan in "geofenced" locaties rondrijden. Tesla zet er vol op in om overal te kunnen rijden waar je maar iets hebt dat op een weg lijkt.
Daarnaast kost de extra benodigde apparatuur (o.a. Lidar) op zo'n Waymo voertuig ongeveer $150.000 waardoor het wel heel erg moet opschalen voor het commercieel interessant wordt.
Maar goed, het blijft een onzekere factor en het kan (ondanks alle inzet) falen.
Veel mensen lijken te denken dat de overige autofabrikanten achterlijk zijn en simpelweg op hun handen blijven zitten zodra elektrische auto's de norm worden en Tesla er dus automatisch met een gigantisch marktaandeel vandoor gaat.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 12:59 schreef maan_man het volgende:
[..]
Ik zag laatst iemand die beweerde dat Tesla over 10 jaar de helft van alle nieuwe auto's wereldwijd moet verkopen tegen een prijs van $ 60.000,- om de waardering vandaag te rechtvaardigen. Nu moet je die waardering misschien ook met een korreltje zout nemen, maar zij zijn gierend duur en verliezen hun unieke voordelen snel. Iedere autobouwer heeft nu een elektrisch model.
Op het moment dat een concurrent z'n eerste elektrische auto produceert, verliest Tesla uiteraard marktaandeel.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:18 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Ik dacht laatst ergens gelezen te hebben dat Tesla nu al marktaandeel verliest in Europa nu meer merken met elektrische modellen komen? De auto's van deze fabrikanten hoef je dan ook niet in een winderige haven af te halen op een desolate parking.
Er worden om de haverklap mensen doodgereden zonder autonome auto's.quote:Zelfrijdende auto's geloof ik helemaal niet in. Gaan mensen echt hun leven in handen leggen van wat camera's en sensoren zodat ze achterover leunend de krant kunnen lezen? Gaat de samenleving het accepteren wanneer er om de haverklap kinderen doodgereden worden omdat er een sensortje stuk is of de AI weer iets over het hoofd ziet? Misschien wel, maar ik denk het niet. In bepaalde settings zullen zelfrijdende auto's misschien best toegevoegde waarde hebben (havens, vliegvelden) maar ik geloof niet dat het gemeengoed gaat worden.
Het is wel een bijzondere snuiter.quote:Uiteindelijk moet iedereen natuurlijk zelf maar bepalen waar hij zijn geld instopt. Als je er veel rendement mee kunt behalen (op korte termijn) waarom niet. Persoonlijk heb ik er geen goed gevoel bij. Als de heer Musk weer iets geks tweet dan heb je zomaar kans dat de koers een duikvlucht neemt. Voor mijn gevoel leg je je lot volledig in handen van meneer Elon. Dat is bij andere bedrijven niet zo.
Letterlijk het percentage marktaandeel kan je 1:1 correleren met hoeveel je kan groeien.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoe belangrijk is marktaandeel voor je groei? Volgens mij niet heel erg.
Ik denk juist niet dat autonoom rijden voor minder verkeersdoden kan zorgen. Dan zou je ervan uitgaan dat AI, wat camera's en sensoren betere inschattingen kunnen maken (binnen de bebouwde kom) dan dat een mens dat kan. Daar geloof ik helemaal niks van. De AI in de meest geavanceerde computerspellen zijn bijvoorbeeld nog steeds extreem dom. YouTube staat ook vol met gekke crashes van autopilot systemen. Er zal nog een hoop moeten gebeuren imo voordat we achterover leunend de krant kunnen lezen en de AI de rest doet.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op het moment dat een concurrent z'n eerste elektrische auto produceert, verliest Tesla uiteraard marktaandeel.
Dat is onvermijdelijk.
Hoe belangrijk is marktaandeel? Volgens mij niet.
Tesla doet niets anders dan maximaal uitbreiden en groeien en kan de vraag nog steeds niet aan.
Of er concurrentie is of niet: Tesla kan niet meer produceren en alles wordt keurig verkocht, ondanks dat ze de prijzen van alle modellen fors verhoogd hebben.
2016 -> 75.900
2017 -> 103.100 +35,8%
2018 -> 244.900 +237,5%
2019 -> 367.200 +149,9%
2020 -> 499.000 +35,9%
2021 -> 936.172 +187,6%
En er gaan dit jaar 2 gigafactories open die samen ruim meer productiecapaciteit hebben dan wat Tesla tot nu toe in totaal heeft...
[..]
Er worden om de haverklap mensen doodgereden zonder autonome auto's.
Ieder jaar zo'n 1.350.000 doden... als autonoom rijden daar maar 10% vanaf kan krijgen is het winst.
[..]
Het is wel een bijzondere snuiter.
Zal allemaal wel best werken op de snelweg... En wie weet legaliseren we dat wle binnen 10 jaar, kan je slapen terwijl je naar je vakantiebestemming gaat, wel flex, lekker snachts op vakantie.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er worden om de haverklap mensen doodgereden zonder autonome auto's.
Ieder jaar zo'n 1.350.000 doden... als autonoom rijden daar maar 10% vanaf kan krijgen is het winst.
Denk dat je gelijk hebt, tot bepaalde hoogte, en jij ziet ook dat de complexiteit in de straten hoger is dan op de snelweg.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:38 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Ik denk juist niet dat autonoom rijden voor minder verkeersdoden kan zorgen. Dan zou je ervan uitgaan dat AI, wat camera's en sensoren betere inschattingen kunnen maken (binnen de bebouwde kom) dan dat een mens dat kan. Daar geloof ik helemaal niks van. De AI in de meest geavanceerde computerspellen zijn bijvoorbeeld nog steeds extreem dom. YouTube staat ook vol met gekke crashes van autopilot systemen. Er zal nog een hoop moeten gebeuren imo voordat we achterover leunend de krant kunnen lezen en de AI de rest doet.
Maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Ook prima.
De AI in spellen is natuurlijk niet honderden miljarden kilometers gesimuleerd met "real life data" data.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:38 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Ik denk juist niet dat autonoom rijden voor minder verkeersdoden kan zorgen. Dan zou je ervan uitgaan dat AI, wat camera's en sensoren betere inschattingen kunnen maken (binnen de bebouwde kom) dan dat een mens dat kan. Daar geloof ik helemaal niks van. De AI in de meest geavanceerde computerspellen zijn bijvoorbeeld nog steeds extreem dom.
Misschien ook wel niet. Ik geef het een 75% kans van slagen.quote:YouTube staat ook vol met gekke crashes van autopilot systemen. Er zal nog een hoop moeten gebeuren imo voordat we achterover leunend de krant kunnen lezen en de AI de rest doet.
Autopilot is geen FSD.
Autopilot is een veredelde adaptieve cruise control.
Uiteindelijk moeten die softwarestacks in de toekomst wel allemaal samengaan maar FSD is echt alleen voor bètatesters beschikbaar.
Tot oktober 2001 waren er zo'n 2000 bètatesters maar momenteel kan iedereen die FSD heeft aangeschaft heeft én een hoge rijscore haalt zich opgeven om bètatester te worden. Dit wordt nu langzaam uitgerold.
[quote]
Maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Ook prima.
Ik ben van 1985 en ik zou helemaal fanboy moeten zijn, maar ben het maar deels.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ben van 1976 dus niet echt millenial maar wel enigszins "fanboy" dus ik zal proberen mijn interpretatie van de hype te delen:
Tesla is markleider, bouwt auto's met de hoogste efficiëntie qua verbruik en de productie verdubbelt iedere 1 tot 1,5 jaar.
Ook de marges zijn zeer hoog (~30%), ze hebben een korte bouwtijd per auto (~10 uren) en een zeer kleine schuld.
Maar Tesla is meer dan alleen auto's.
Tesla is volop bezig in de energy storage, een sector die minstens zo groot kan worden als de autodivisie.
Ze bouwen Megapacks die energie bufferen en stroom automatisch (!) kunnen verhandelen met hun Autobidder software.
Tesla zet hiermee vol in op "virtual power plants" die in fracties van seconden bij of af kunnen schakelen.
Naast megapacks kunnen ook hun Powerwalls en auto's (via Vehicle-2-Grid) hier onderdeel van worden, eventueel zou het ook in licentie gegeven kunnen worden aan andere bedrijven.
Dan hebben we nog de Tesla Semi. Dat schiet op het eerste gezicht nog niet zo op maar er rijden al aardig wat prototypes rond met vracht en die worden rond de fabriek best vaak gesignaleerd en gefilmd.
Elektrische vrachtwagens zijn uiteraard efficiënter dan diesels en als ze de range van >800km kunnen waarmaken én in "treintjes" kunnen rijden met maar 1 chauffeur (vooral USA, lange rechte wegen) dan geloof ik wel dat dat een flink succes kan worden.
Full Self Driving is een wat onzekere factor, je ziet duidelijk dat de beta steeds beter wordt maar feilloos is het nog lang niet.
Tesla ontwikkelt momenteel "Dojo", een AI platform dat efficiënter werkt en meer schaalbaar is dan dan de opties die Nvidia bijvoorbeeld te bieden heeft. Daarmee zou FSD in een stroomversnelling moeten komen omdat ze veel meer kunnen simuleren. Daarnaast willen de Dojo als reken- en AI-platform aan kunnen bieden.
Met FSD zou TaaS wel zeer interessant worden voor het merk.
Tesla robots, ik vind het nog wat vaag, dat zie ik voorlopig nog niet verschijnen.
Tesla Solar Roof is tot op heden vrij teleurstellend, aan de andere kant worden er wel continu nieuwe versies van uitgebracht en lijkt het momenteel vooral "kijken wat het beste werkt".
Dus ja, is Tesla wel een autofabrikant?
/fanboymode
Goed punt, totaal overheen gezien bij het opsommen.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:53 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Ik ben van 1985 en ik zou helemaal fanboy moeten zijn, maar ben het maar deels.
-dedicated laadnetwerk. Maar die gaan ze openstellen.
Klopt, zelfs hier en nu krijgt Tesla gratis aandacht.quote:- ze hebben geen kosten aan marketing en reclames, Elon doet dat zelf met wat tweets.
Ja, sowieso zijn de LFP (LiFePO4) accu's in de standard range Tesla's al helemaal kobaltvrij.quote:- kobaltarme (of vrije) accu’s.
De FSD van Tesla is vele malen verder ontwikkeld maar nog in bèta.quote:Wat niet goed is aan Tesla:
-bouwkwaliteit, al wordt dat snel beter.
-Aftersales
- FSD is slecht. Volvo en Mercedes doen dit al beter.
Nederland is maar een hele kleine markt (~0,4% van hun omzet in 2021).quote:- de te lange looptijden van modellen. Model S oogt gedateerd (al is die dat technisch niet). Model Y is niet onderscheidend genoeg om er 65.000 euro op stuk te gooien. Door de model 3 hebben mensen in hun hoofd dat tesla model 3 redelijk goedkoop is (geleasd kon worden) maar de model Y is flink aan de prijs voor een ‘opgehoogde’ model 3. Dat wordt in NL geen verkooptopper, tenzij de prijs 10-15k lager wordt door het in Berlijn te bouwen.
Daarom werkt Tesla nu met CATL aan de productie van LFP accu's voor dit doel.quote:Kortom als autobouwer doet Tesla het best aardig, maar kunnen ze voorsprong vasthouden? Ik heb mijn twijfels.
En als energie opslag: dat lijkt nu mooi, maar op die markt zijn heel andere partijen actief.
De accu techniek van tesla is eigenlijk te duur voor energieopslag. De eisen aan een stationaire accu zijn anders dan die van een auto-accu. Lithium accu’s zijn daarvoor eigenlijk te duur. Gewicht maakt niet zoveel uit, vooral $/kWh is belangrijk.
Snap ik.quote:En als ik het op mezelf betrek: dit jaar mag ik een nieuwe leaseauto uitzoeken, maar eigenlijk is het net niks.
Tesla Y vind ik te duur (forse bijtelling boven de 35k); model 3 vind ik een rijdende zetpil; uit de VAG groep vind ik de performance tegenvallen. Van Kia en Hyundai is het verbruik te hoog.
Kortom het is allemaal net niks. En zeker met huidige 16% bijtelling over 35k zijn de elektrischen nu netto net zo duur als een fossiele. Dus ik ben er nog niet uit.
Ik hoop eigenlijk dat er nog een leuke auto in de pool zit die ik 1-2 jaar kan rijden en hoop ik dat er in de tussentijd dan betere alternatieven zijn.
Wordt inderdaad een Tesla-special hier.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 14:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als het iets teveel Tesla is voor dit topic, dan kunnen we de discussie misschien naar het EV topic verhuizen?
Voor mezelf maakt het niet veel uit maar kan me voorstellen dat niet iedereen er op zit te wachten?
[poll=3387]
Klopt, TaaS heeft grote potentie.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 14:24 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Wordt inderdaad een Tesla-special hier.
Dan zal ik 'ontopic' nog een financiële denkwijze toevoegen. Autonoom vervoer wordt hier afgedaan als een luxe dat je als forens of vakantieganger een krantje kan lezen. Echter is de potentiële economische impact voor ondernemingen veel groter dan voor de gewone consument. Een transporteur hoeft bijvoorbeeld geen chauffeurs meer te huren als zij autonome vrachtwagens gebruikt. Ik heb geen idee, maar ik schat dat de personeelskosten voor een transporteur nu zeker tientallen procenten van het totaal zijn. Autonoom vervoer is in potentie dus een enorme kostenbesparing voor een dergelijke onderneming in de transportbranche. Bovendien is de transportbranche ook zeker geen klein onderdeel van de totale economie.
Uiterlijk van een auto... Joah, beetje belangrijk, maar de productietechniek van Tesla heeft nogal aanvangstkosten... Die moeten een hogere afzet hebben dan andere producenten vanwege de productietechniek van de carosserie.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:53 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Ik ben van 1985 en ik zou helemaal fanboy moeten zijn, maar ben het maar deels.
USPs van Tesla als autofabrikant:
-Zuinige en snelle auto’s produceren. Dat lukt de directe concurrenten nog niet zo goed. Vooral de Kia EV6 / Ioniq5 valt me erg tegen qua efficiëntie, ik had verwacht dat Tesla daar veel last van zou krijgen.
-dedicated laadnetwerk. Maar die gaan ze openstellen.
- ze hebben geen kosten aan marketing en reclames, Elon doet dat zelf met wat tweets.
- kobaltarme (of vrije) accu’s.
Wat niet goed is aan Tesla:
-bouwkwaliteit, al wordt dat snel beter.
-Aftersales
- FSD is slecht. Volvo en Mercedes doen dit al beter.
- de te lange looptijden van modellen. Model S oogt gedateerd (al is die dat technisch niet). Model Y is niet onderscheidend genoeg om er 65.000 euro op stuk te gooien. Door de model 3 hebben mensen in hun hoofd dat tesla model 3 redelijk goedkoop is (geleasd kon worden) maar de model Y is flink aan de prijs voor een ‘opgehoogde’ model 3. Dat wordt in NL geen verkooptopper, tenzij de prijs 10-15k lager wordt door het in Berlijn te bouwen.
Kortom als autobouwer doet Tesla het best aardig, maar kunnen ze voorsprong vasthouden? Ik heb mijn twijfels.
En als energie opslag: dat lijkt nu mooi, maar op die markt zijn heel andere partijen actief.
De accu techniek van tesla is eigenlijk te duur voor energieopslag. De eisen aan een stationaire accu zijn anders dan die van een auto-accu. Lithium accu’s zijn daarvoor eigenlijk te duur. Gewicht maakt niet zoveel uit, vooral $/kWh is belangrijk.
En als ik het op mezelf betrek: dit jaar mag ik een nieuwe leaseauto uitzoeken, maar eigenlijk is het net niks.
Tesla Y vind ik te duur (forse bijtelling boven de 35k); model 3 vind ik een rijdende zetpil; uit de VAG groep vind ik de performance tegenvallen. Van Kia en Hyundai is het verbruik te hoog.
Kortom het is allemaal net niks. En zeker met huidige 16% bijtelling over 35k zijn de elektrischen nu netto net zo duur als een fossiele. Dus ik ben er nog niet uit.
Ik hoop eigenlijk dat er nog een leuke auto in de pool zit die ik 1-2 jaar kan rijden en hoop ik dat er in de tussentijd dan betere alternatieven zijn.
Dat gebeurt ook, waar geen mensen lopen in de Rotterdamse haven op hele lage snelheden.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 14:24 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Wordt inderdaad een Tesla-special hier.
Dan zal ik 'ontopic' nog een financiële denkwijze toevoegen. Autonoom vervoer wordt hier afgedaan als een luxe dat je als forens of vakantieganger een krantje kan lezen. Echter is de potentiële economische impact voor ondernemingen veel groter dan voor de gewone consument. Een transporteur hoeft bijvoorbeeld geen chauffeurs meer te huren als zij autonome vrachtwagens gebruikt. Ik heb geen idee, maar ik schat dat de personeelskosten voor een transporteur nu zeker tientallen procenten van haar totale kosten zijn. Autonoom vervoer is in potentie dus een enorme kostenbesparing voor een dergelijke onderneming in de transportbranche. Bovendien is de transportbranche ook zeker geen klein onderdeel van de totale economie.
Verlies nemen is ook iets dat er soms bijhoort.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:43 schreef maan_man het volgende:
Ik zit echt met Just Eat en Baba in mijn maag. Die zijn nog uit de eerste maanden van beleggingscarrière. Toen ging mijn onderzoek niet veel verder dan het bekijken van koersdoelen en het zien van dollartekens. Zij zijn nu een klein gedeelte van beleggingsportefeuille en beïnvloedden mijn rendement niet heel erg.
Ik denk steeds laat maar staan, de bodem moet toch een keer in zicht zijn. Kijk ik net in mijn app Just Eat weer 7,5% in de min. Ik had zij nu waarschijnlijk niet meer gekocht, maar nu ik ze heb, kijk ik wel waar het schip strand. Al lijkt het wel op het in hoog tempo verbranden van geld.
Baba staat gewoon te laag door het antichina sentiment als dat een beetje keert, kan het nog wel goed komen. Just Eat, zoals veel van die groeibedrijven veel kosten en geen winst nog. Overnamen in Amerika kan mogelijk een miskleun zijn, maar die overnamen is ook nog eens met aandelen betaald en ik denk dat die aandelen nu op grote schaal worden gedumpt. Maar hun aandelen in Ifood en de rendabele landen is zoveel waard dat alleen op basis daarvan de beurswaarden niet onrealistisch is. Zij kunnen beter vandaag de boel liquideren en de aandeelhouders uitbetalen.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Verlies nemen is ook iets dat er soms bijhoort.
Hoe zijn de vooruitzichten voor die bedrijven? Ik ken ze beiden niet (eerste alleen van naam).
Bank of New York Mellon is ook 4.5% up, dus mss vooral financiële sector die wat in de lift zit?quote:Op dinsdag 4 januari 2022 18:33 schreef WammesWaggel het volgende:
Berkshire Hathaway staat nu 2,5% in de plus terwijl Apple 1,05% in de min staat.
Aangezien Apple een groot deel van de portefeuille van Berkshire Hathaway uitmaakt vraag ik mij af wat er dan de oorzaak van is dat Berkshire zo stijgt.
Bank of America staat 4,5% en Coca-Cola 1,8% en American Express 2,86%.
Maar dan nog, is dat toch niet voldoende om Apple te compenseren?
Wat mis ik hier?
Mogelijk sentiment op basis van onderstaande artikel?quote:Op dinsdag 4 januari 2022 18:33 schreef WammesWaggel het volgende:
Berkshire Hathaway staat nu 2,5% in de plus terwijl Apple 1,05% in de min staat.
Aangezien Apple een groot deel van de portefeuille van Berkshire Hathaway uitmaakt vraag ik mij af wat er dan de oorzaak van is dat Berkshire zo stijgt.
Bank of America staat 4,5% en Coca-Cola 1,8% en American Express 2,86%.
Maar dan nog, is dat toch niet voldoende om Apple te compenseren?
Wat mis ik hier?
Kan ook natuurlijk.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 18:45 schreef floris_b het volgende:
[..]
Mogelijk sentiment op basis van onderstaande artikel?
https://www.cnbc.com/2022(...)-best-bets-ever.html
Ik zou voor de losse aandelen gaan, maar ABN heeft wel een aardig lekker dividend yield! Misschien dat ik daar ook nog wat van ga halenquote:Op dinsdag 4 januari 2022 19:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb nog wat geld van een rekening naar de Rabo gestuurd, ga m'n portfolio nog met zo'n 8% vergroten deze week.
Wat zal ik doen? Het heel eigenwijs houden bij m'n bestaande "tech" aandelen of een mix van NN / ASR / ABN-AMRO / AHOLD DELHAIZE.
edit: Coca Cola lijkt me ook wel een stabiele factor
Begin toch naar het toevoegen van die aandelen te neigen.
Dat betekent wel dat ik m'n "maximaal 10 aandelen plan" moet laten varen
edit 2: ik slaap er een nachtje over
Ik kijk vooral naar bedrijven die een hoge schuldenlast hebben en recent investeringen hebben gedaan.quote:Wat is een aderlating en wat moet ik zeker behouden? Shell is mijn vlaggenschip nu! Helaas Aegon verkocht laatst voor 4,02, dom dom dom!
FD en WSJ. Laatste kost maar iets van 8 euro per maand.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 22:40 schreef floris_b het volgende:
Er zijn genoeg financiële nieuwssites te vinden maar bij de meeste moet je een abonnement afsluiten. Hebben jullie een abonnement oid?
Zelf heb ik op dit moment alleen het FD.
GLPG is gratis gokken inmiddels toch? Tientje onder de cash ofzo? Amerikaanse claims zou ik me ook niet zo snel aan wagen. Zie Bayer. En dan zo'n stel polderende Hollanders op zo'n dossier.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 23:21 schreef SOG het volgende:
Galapagos en philips wegdoen? Ligt er iets op de horizon voor galapagos? En philips is ook maar afwachten wat die kosten gaan zijn van die brakke apparaten.
Lekkere winst trouwens
Heb je BAM toch niet verkocht?quote:Op dinsdag 4 januari 2022 18:33 schreef Beursaap het volgende:
[ link | afbeelding ]
Wat is een aderlating en wat moet ik zeker behouden? Shell is mijn vlaggenschip nu! Helaas Aegon verkocht laatst voor 4,02, dom dom dom!
Denk kaspositie 74-75 euro per aandeel. Lees dat ze vorig jaar ongeveer 530m verloren. Maar goed. Tegenover de kaspositie staan toch ook verplichtingen?quote:Op dinsdag 4 januari 2022 23:23 schreef nostra het volgende:
[..]
GLPG is gratis gokken inmiddels toch? Tientje onder de cash ofzo? Amerikaanse claims zou ik me ook niet zo snel aan wagen. Zie Bayer. En dan zo'n stel polderende Hollanders op zo'n dossier.
Ik volg Galapagos niet in detail, maar voor zover ik weet zijn die schulden voor het overgrote deel de vooruitontvangen licentie-inkomsten van Gilead, die ergens in de komende jaren ten gunste van de P&L gebracht kunnen worden (geen idee met welke milestones?). Is dus geen cash outflow, anders dan de cash die gemoeid is met een eventuele toekomstige prestatie om die revenue te kunnen posten.quote:Op woensdag 5 januari 2022 00:11 schreef SOG het volgende:
[..]
Denk kaspositie 74-75 euro per aandeel. Lees dat ze vorig jaar ongeveer 530m verloren. Maar goed. Tegenover de kaspositie staan toch ook verplichtingen?
Oke. Ja ik lees het idd. Dan is het wel een stuk aantrekkelijker iddquote:Op woensdag 5 januari 2022 13:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik volg Galapagos niet in detail, maar voor zover ik weet zijn die schulden voor het overgrote deel de vooruitontvangen licentie-inkomsten van Gilead, die ergens in de komende jaren ten gunste van de P&L gebracht kunnen worden (geen idee met welke milestones?). Is dus geen cash outflow, anders dan de cash die gemoeid is met een eventuele toekomstige prestatie om die revenue te kunnen posten.
Ik weet niet, waarom zou je geld in zo'n risico gooien als er zoveel mooie (en redelijk "veilige") aandelen en ETF's zijn?quote:Op woensdag 5 januari 2022 13:56 schreef SOG het volgende:
[..]
Oke. Ja ik lees het idd. Dan is het wel een stuk aantrekkelijker idd
Miss moet ik er maar een pluk van kopen dan ipv geld op de bank laten aftakelen.
Met...629 stuks?quote:Op dinsdag 4 januari 2022 10:17 schreef Beursaap het volgende:
Wat een sappig jaartje al! Met Shell kan ik snel gaan rentenieren heheehehe.
Biotech is gewoon een leuke gamble.quote:Op woensdag 5 januari 2022 14:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet, waarom zou je geld in zo'n risico gooien als er zoveel mooie (en redelijk "veilige") aandelen en ETF's zijn?
Omdat ze handelen onder de kaspositie en daar voorlopig geen verandering in komt... maar ze hebben niet lang geleden 41.xx gestaan dus wellicht dalen ze nog wel... ik kijk wel als ze lager staan. Is wel goedkoop gokken iig. Redelijk bizar dat het verschil tussen de marktprijs en de kaspositie per aandeel zo groot is. Maar goed: verlies draaien en inflatie + opportunity costs. Maar dan nog..quote:Op woensdag 5 januari 2022 14:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet, waarom zou je geld in zo'n risico gooien als er zoveel mooie (en redelijk "veilige") aandelen en ETF's zijn?
Mss valt het risico ook wel mee, ik kan het heel moeilijk inschatten en dan ga ik liever voor wat meer zekerheid.quote:Op woensdag 5 januari 2022 15:34 schreef SOG het volgende:
[..]
Omdat ze handelen onder de kaspositie en daar voorlopig geen verandering in komt... maar ze hebben niet lang geleden 41.xx gestaan dus wellicht dalen ze nog wel... ik kijk wel als ze lager staan. Is wel goedkoop gokken iig. Redelijk bizar dat het verschil tussen de marktprijs en de kaspositie per aandeel zo groot is. Maar goed: verlies draaien en inflatie + opportunity costs. Maar dan nog..
Edit: ben t wel met je eens trouwens over dat er betere opties zijn... mocht er een dipje zijn dan koop ik weer bij... vorig dipje veel te weinig bijgekocht
Voor een klein stukje van je porto is het geen probleem, kan ook zo weer 3 keer over de kop gaan komend jaar. Al zie ik voor dit jaar eerder meer vraag naar waardeaandelen en wat minder naar de speculatieve.quote:Op woensdag 5 januari 2022 17:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Mss valt het risico ook wel mee, ik kan het heel moeilijk inschatten en dan ga ik liever voor wat meer zekerheid.
Tot nu toe nog geen rode dag gehad. Hopelijk een voorbode. ;-)quote:Op woensdag 5 januari 2022 20:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hopelijk is vandaag niet een voorbode voor de rest van het jaar
Hey hey hey!!!!quote:Op woensdag 5 januari 2022 19:02 schreef Beursaap het volgende:
[..]
Shell knalt door de 50,- dit jaar als Poetins pijp er niet komt!
quote:Op maandag 3 januari 2022 19:46 schreef BasEnAad het volgende:
Het gaat mij om een stabiel groeiend dividendinkomen, lekker boeiend die dagkoersen.
Plenty of diversificatie.quote:Op woensdag 5 januari 2022 23:06 schreef Anton91 het volgende:
Aegon
ASR
BAM
Carnival Corp
Heijmans
Johnson & Johnson
Just eat
Ahold
KPN
McDonalds
PostNL
Randstad
Shell
Telluriam
Wartsila
+ 2 ETF's
quote:Op woensdag 5 januari 2022 21:52 schreef AQuila360 het volgende:
Wat hebben jullie eigenlijk zo’n beetje in jullie portefeuille? Of zijn daar andere topics voor?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
Waar koop jij dit dan ?quote:Op woensdag 5 januari 2022 21:52 schreef AQuila360 het volgende:
Wat hebben jullie eigenlijk zo’n beetje in jullie portefeuille? Of zijn daar andere topics voor?
Ik in elk geval het volgende:
Aegon
Amsterdam commodities
Ahold Delhaize
ASR
Aperam
Eurocommercial Properties
Forfarmers
ING
NN Group
PostNL
Shell
Unilever
Rabobank Certificaten
En dan nog wat crowdfunding en klein beetje crypto.
Maar dus wel echt gericht op dividend en helaas nul tech…
2022 Wordt niet het jaar van tech.quote:Op woensdag 5 januari 2022 21:52 schreef AQuila360 het volgende:
Maar dus wel echt gericht op dividend en helaas nul tech…
Daar heb je wel een punt ja.. maar ook meer helaas dat ik ze nooit heb gehadquote:Op donderdag 6 januari 2022 00:11 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
2022 Wordt niet het jaar van tech.
quote:Op woensdag 5 januari 2022 23:28 schreef nostra het volgende:
[..]Nice! Ook Amsterdam Commodities.. dat is toch wel 1 van mn favorieten. En verder zie ik er nog wel een paar staan die ik ook nog wel wilSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Zat bij Binck en nu Saxo… nog even kijken wat ik daar mee doe want dat bevalt me niet super al is het wel beter aan het worden maar wel duur opzich.quote:
Misschien is het aardig om niet alleen aan te geven in welke aandelen/ETFs je positie hebt, maar ook wat de omvang van die positie is t.o.v. het belegd vermogen.quote:Op woensdag 5 januari 2022 21:52 schreef AQuila360 het volgende:
Wat hebben jullie eigenlijk zo'n beetje in jullie portefeuille?
SPOILER: PortefeuileOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 5 januari 2022 21:52 schreef AQuila360 het volgende:
Wat hebben jullie eigenlijk zo’n beetje in jullie portefeuille? Of zijn daar andere topics voor?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom niet, dit vind ik net leuk!quote:Op donderdag 6 januari 2022 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, maar even niet te vaak inloggen
Weet niet, over een paar weken staan we weer op records denk ikquote:Op donderdag 6 januari 2022 11:03 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Waarom niet, dit vind ik net leuk!
Bepaalde dingen die hoog gewaardeerd stonden zakken nu in waarde. Mag gerust nog 20% af van mij!
Daar twijfel ik niet aan. Het is nu vooral schrik rond Omikron maar intussen is gebleken dat ze zeer mild is. Die angst vloeit zo weer weg.quote:Op donderdag 6 januari 2022 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Weet niet, over een paar weken staan we weer op records denk ik
Nee, gaat nergens over.quote:Op donderdag 6 januari 2022 11:22 schreef Groepfunder het volgende:
Na bovenstaande berichten te hebben gelezen dacht ik dat de AEX toch minstens -5% zou doen, of -10%. Maar nee, het betreft nog slechts één beursdag met tot nu toe een schamele daling van 1,75%. Waarbij IMCO kennelijk het hardst daalt, maar nog niet meer dan 6 procent. Echt, dit gaat toch nergens over?
Nee gaat om het nieuws van de FED in de USA.quote:Op donderdag 6 januari 2022 11:18 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Daar twijfel ik niet aan. Het is nu vooral schrik rond Omikron maar intussen is gebleken dat ze zeer mild is. Die angst vloeit zo weer weg.
Precies.quote:Op donderdag 6 januari 2022 11:25 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Nee gaat om het nieuws van de FED in de USA.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 6 januari 2022 15:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb BrandNewDay opdracht gegeven om m'n portfolio te verkopen en naar m'n rekening te storten.
Vorig jaar april (toen ik ben ingestapt) had ik er nog minder verstand van dan nu ( ) en leek het me wel een goed idee en op zich rendeert het ook netjes.
Alleen investeert BND op hun beurt weer in Vanguard en Northern fondsen en snoept daar een stuk rendement voor op, dan stop ik het liever in een S&P500 ETF.
Ook ASN stap ik uit, die hebben wat andere investeringen zo te zien maar daar geldt hetzelfde voor qua kosten.
Daarnaast is het vrij traag, zou ik ASN maandag (tijdens de stijging) een verkoopopdracht geven, dan wordt het dinsdag (tijdens de crash) verkocht. Bij BrandNewDay gaat het wss nog trager.
Afijn, 75% van wat er vrijkomt gaat straks in S&P500 en 25% gaat in aandelen die ik al heb en die nu laag staan (als ze nog laag staan tegen de tijd dat het geld op m'n rekening staat )
quote:Op donderdag 15 april 2021 02:21 schreef SOG het volgende:
[..]
Dus bnd koopt die etf voor je? Kan je net zo goed bij degiro kopen dan is het gratis...
Zou alleen maar etf's kopen en spreiden.
Always catch a falling knive.quote:Op donderdag 6 januari 2022 16:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik was een noob.
Nog steeds maar wel met wat opgedane kennis (door schade en schande )
Kom maar door met die -10%quote:Op donderdag 6 januari 2022 11:22 schreef Groepfunder het volgende:
Na bovenstaande berichten te hebben gelezen dacht ik dat de AEX toch minstens -5% zou doen, of -10%. Maar nee, het betreft nog slechts één beursdag met tot nu toe een schamele daling van 1,75%. Waarbij IMCO kennelijk het hardst daalt, maar nog niet meer dan 6 procent. Echt, dit gaat toch nergens over?
Eigk hoort die AEX gewoon lekker thuis op 500 puntjes ofzo op dit moment, laat maar zakken joh.quote:Op donderdag 6 januari 2022 11:03 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Waarom niet, dit vind ik net leuk!
Bepaalde dingen die hoog gewaardeerd stonden zakken nu in waarde. Mag gerust nog 20% af van mij!
Het staat je natuurlijk vrij om te doen en te laten waar je zin in hebt, maar ik meen mij te herinneren dat je een paar dagen geleden je BND portfolio nog als belangrijke risicospreidingstool zag omdat je voor de rest voornamelijk in tech aandelen zit? Je wilde ook terug naar minder dan tien verschillende aandelen maar dat plan was gisteren ook overboord gezet geloof ik. Misschien ben je er teveel mee bezig? Je strategieën lijken niet lang stand te houden.quote:Op donderdag 6 januari 2022 15:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb BrandNewDay opdracht gegeven om m'n portfolio te verkopen en naar m'n rekening te storten.
Vorig jaar april (toen ik ben ingestapt) had ik er nog minder verstand van dan nu ( ) en leek het me wel een goed idee en op zich rendeert het ook netjes.
Alleen investeert BND op hun beurt weer in Vanguard en Northern fondsen en snoept daar een stuk rendement voor op, dan stop ik het liever in een S&P500 ETF.
Ook ASN stap ik uit, die hebben wat andere investeringen zo te zien maar daar geldt hetzelfde voor qua kosten.
Daarnaast is het vrij traag, zou ik ASN maandag (tijdens de stijging) een verkoopopdracht geven, dan wordt het dinsdag (tijdens de crash) verkocht. Bij BrandNewDay gaat het wss nog trager.
Afijn, 75% van wat er vrijkomt gaat straks in S&P500 en 25% gaat in aandelen die ik al heb en die nu laag staan (als ze nog laag staan tegen de tijd dat het geld op m'n rekening staat )
Zelfde verhaal een beetje als Intel, Oracle etc. De new kids on the block zijn sexier.quote:Op donderdag 6 januari 2022 17:00 schreef floris_b het volgende:
Wat vinden jullie van Cisco?
Ze kunnen een goede rol spelen bij 5G en de uitrol van nieuwe datacentra. Qua fundamentals zie ook niks geks en het dividend wordt elk jaar verhoogd.
Hoezo? De bedrijven hebben toch gewoon goeie omzetten en winsten? Een paar van die tech aandelen zijn duur maar de rest valt mee toch?quote:Op donderdag 6 januari 2022 16:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Eigk hoort die AEX gewoon lekker thuis op 500 puntjes ofzo op dit moment, laat maar zakken joh.
Maarja voorspel maar een beurscrisis... Slecht nieuws is goed nieuws en goed nieuws is ook goed nieuws.
Het enige wat je zeker weten niet moet hebben is schuldpapier.
Hetgeen je de eerste 5 van je beleggingscarriere leert = "ik handel teveeeeeeel veel te veel, kap daar nou mee"quote:Op donderdag 6 januari 2022 17:19 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Het staat je natuurlijk vrij om te doen en te laten waar je zin in hebt, maar ik meen mij te herinneren dat je een paar dagen geleden je BND portfolio nog als belangrijke risicospreidingstool zag omdat je voor de rest voornamelijk in tech aandelen zit? Je wilde ook terug naar minder dan tien verschillende aandelen maar dat plan was gisteren ook overboord gezet geloof ik. Misschien ben je er teveel mee bezig? Je strategieën lijken niet lang stand te houden.
Maar goed nogmaals, je moet het natuurlijk allemaal zelf weten. Ik heb de wijsheid ook zeker niet in pacht.
Klopt. Maar BND belegt blijkbaar vooral in S&P500 (met hogere kosten) en dat kan ik dan net zo goed in een ETF steken en nog wat NN en ASR bijkopen.quote:Op donderdag 6 januari 2022 17:19 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Het staat je natuurlijk vrij om te doen en te laten waar je zin in hebt, maar ik meen mij te herinneren dat je een paar dagen geleden je BND portfolio nog als belangrijke risicospreidingstool zag omdat je voor de rest voornamelijk in tech aandelen zit?
Ik ook nietquote:Je wilde ook terug naar minder dan tien verschillende aandelen maar dat plan was gisteren ook overboord gezet geloof ik. Misschien ben je er teveel mee bezig? Je strategieën lijken niet lang stand te houden.
Maar goed nogmaals, je moet het natuurlijk allemaal zelf weten. Ik heb de wijsheid ook zeker niet in pacht.
quote:Uitlenen van effecten
Zodra u klant wordt bij DEGIRO verschaft u het recht om uw aandelen uit te lenen. Dit wordt gedaan om het short gaan te faciliteren; ‘Debet Effecten’. De risico's van het uitlenen van effecten worden als volgt beheerd:
- Ten eerste geldt dat DEGIRO (en niet de inlenende partij) steeds de 'tegenpartij' is van SPV en dus met haar eigen vermogen instaat voor het tijdig terug leveren van de uitgeleende effecten.
- Daarnaast geldt dat DEGIRO van de inlenende partij zekerheid eist. Wanneer de inlenende partij klant is van DEGIRO, dan biedt de inlenende partij zekerheid met het pandrecht dat DEGIRO heeft op diens Giraal Tegoed en loopt de geleende positie mee in de doorlopende risico monitoring door DEGIRO. In andere gevallen dient de inlenende partij zekerheid te stellen door geld of effecten naar SPV over te maken die SPV in geval van falen van de inlenende partij mag gebruiken om de uitgeleende effecten op de markt terug te kopen.
- Schade voor de klant wiens effecten zijn uitgeleend ontstaat dus pas op het moment dat zowel de inlenende partij als DEGIRO niet langer in staat zijn hun verplichtingen te voldoen (lees: failliet) en de waarde van de zekerheid is gedaald dan wel de waarde van de uitgeleende effecten is gestegen. De hoogte van de schade is daarbij beperkt tot het verschil in waarde tussen de uitgeleende effecten en de door de inlener verschafte zekerheid.
Het risico zou niet zo hoog zijn maar ik heb toch maar gekozen voor een "custody account", dan worden je aandelen niet uitgeleend.quote:Op donderdag 6 januari 2022 18:31 schreef Socios het volgende:
[..]
- Wat staat hier in 'gewone' taal?
- Doen alle brokers dit?
- Waarom doen zij (doet DEGIRO) dit?
- Wat en hoe groot is het risico nou voor de klant van DEGIRO?
Is het niet (meer) zo dat als je de aandelen op doorlopend te koop zet, dat het uitlenen dan niet geldt?quote:Op donderdag 6 januari 2022 18:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het risico zou niet zo hoog zijn maar ik heb toch maar gekozen voor een "custody account", dan worden je aandelen niet uitgeleend.
Nadeel is wel dat je iets meer kosten hebt.
Thanks, ik lees even verder.quote:Op donderdag 6 januari 2022 18:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het risico zou niet zo hoog zijn maar ik heb toch maar gekozen voor een "custody account", dan worden je aandelen niet uitgeleend.
Nadeel is wel dat je iets meer kosten hebt.
Gewoon eerst even goed bedenken wat je wil is al het halve werk! Ik ben een saaie dividend belegger die gewoon iedere keer het dividend of de rente binnen harkt en de koers van een aandeel maakt me niet zo veel uit. Weer andere vinden dat te langzaam gaan of te weinig actie hebben en die gaan meer handelen.quote:Op donderdag 6 januari 2022 18:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt. Maar BND belegt blijkbaar vooral in S&P500 (met hogere kosten) en dat kan ik dan net zo goed in een ETF steken en nog wat NN en ASR bijkopen.
[..]
Ik ook niet
Laten we het er maar op houden dat ik nog zoekende en lerende ben...
Uiteindelijk valt het handelen mee, ik heb uiteindelijk alleen Tell en Besi eruit gegooid sinds augustus (geloof ik?).quote:Op donderdag 6 januari 2022 18:43 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Gewoon eerst even goed bedenken wat je wil is al het halve werk! Ik ben een saaie dividend belegger die gewoon iedere keer het dividend of de rente binnen harkt en de koers van een aandeel maakt me niet zo veel uit. Weer andere vinden dat te langzaam gaan of te weinig actie hebben en die gaan meer handelen.
Dus eerst kijken wat je wil.
Coca Cola, Allianz en Unilever.quote:Op donderdag 6 januari 2022 18:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Aandelen op m'n onderzoeklijstje om eventueel nog uit te breiden in het "niet tech" segment:
- Randstad
- Unilever
- Pepsi Co
- Costco
- Allianz SE
Welke 2 of 3 van deze 5 zouden jullie in je portfolio houden?
Of misschien nog andere kandidaten buiten de tech?
Ik neig zelf naar Allianz, Pepsi Co en Unilever.
Sorry er is geen coca cola, er is alleen pepsi cola. Wil je pepsi cola?quote:Op donderdag 6 januari 2022 19:06 schreef longasleep het volgende:
[..]
Coca Cola, Allianz en Unilever.
Pepsi heeft Cheetos, dat was voor mij de doorslag om die in het lijstje te zetten ipv Coca Colaquote:Op donderdag 6 januari 2022 19:08 schreef SOG het volgende:
[..]
Sorry er is geen coca cola, er is alleen pepsi cola. Wil je pepsi cola?
True dat dit soort bedrijven niet meer hot zijn. De performance van Cisco is achtergebleven t.o.v. Intel en Oracle. Een duidelijke reden heb ik niet kunnen vinden behalve het terugdringen van de schulden.quote:Op donderdag 6 januari 2022 17:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Zelfde verhaal een beetje als Intel, Oracle etc. De new kids on the block zijn sexier.
Costco draait erg goed dus dat is een plus.quote:Op donderdag 6 januari 2022 18:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Aandelen op m'n onderzoeklijstje om eventueel nog uit te breiden in het "niet tech" segment:
- Randstad
- Unilever
- Pepsi Co
- Costco
- Allianz SE
Welke 2 of 3 van deze 5 zouden jullie in je portfolio houden?
Of misschien nog andere kandidaten buiten de tech?
Ik neig zelf naar Allianz, Pepsi Co en Unilever.
Charlie heeft ook een gruwelijke hekel aan bitcoin en daar heb ik het ook goed mee gedaanquote:Op donderdag 6 januari 2022 19:22 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Costco draait erg goed dus dat is een plus.
Charlie Munger is er niet zo weg meer van maar het is mij niet bekend wat daar de reden voor is.
Toch zou ik Costco aanhouden.
In gewone taal..quote:Op donderdag 6 januari 2022 18:31 schreef Socios het volgende:
[..]
- Wat staat hier in 'gewone' taal?
- Doen alle brokers dit?
- Waarom doen zij (doet DEGIRO) dit?
- Wat en hoe groot is het risico nou voor de klant van DEGIRO?
Is dat zo? Heb ooit eens gelezen dat dat uiteindelijk wel mee valt en eigenlijk zelfs geen verschil maakt in vergelijking met de aankoop van gewone aandelen.quote:
Stabiel bedrijf maar ze staan duur genoteerd naar mijn mening. Ik zou pas een aankopen onder $45quote:Op donderdag 6 januari 2022 17:00 schreef floris_b het volgende:
Wat vinden jullie van Cisco?
Ze kunnen een goede rol spelen bij 5G en de uitrol van nieuwe datacentra. Qua fundamentals zie ook niks geks en het dividend wordt elk jaar verhoogd.
Kun je evengoed in een ETF (dividend aristocraten) stappen. Nog minder omzien naar.quote:Op donderdag 6 januari 2022 18:43 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Gewoon eerst even goed bedenken wat je wil is al het halve werk! Ik ben een saaie dividend belegger die gewoon iedere keer het dividend of de rente binnen harkt en de koers van een aandeel maakt me niet zo veel uit. Weer andere vinden dat te langzaam gaan of te weinig actie hebben en die gaan meer handelen.
Dus eerst kijken wat je wil.
Een optie wordt zo geprijsd dat de maker van de optie een vergoeding krijgt voor het creëeren van de optie. Achter de schermen, om het risico wat te verlagen, worden allerhande instrumenten gekocht, zodat die risico's worden gehedged. Verdienen op transactiekosten is lekker genoeg, overigens geldt er volgens mij ook het een en ander juridisch glass steagal act oid, dat een bank geen risico mag nemen. Maar misschien roep ik maar wat nu....quote:Op donderdag 6 januari 2022 21:47 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Is dat zo? Heb ooit eens gelezen dat dat uiteindelijk wel mee valt en eigenlijk zelfs geen verschil maakt in vergelijking met de aankoop van gewone aandelen.
En iedereen mag 2 aandelen kiezenquote:Op donderdag 6 januari 2022 22:12 schreef Zwansen het volgende:
Het wordt tijd voor een Fok ETF ofzo.
Gazpromquote:Op donderdag 6 januari 2022 22:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En iedereen mag 2 aandelen kiezen
Zal ik maar aftrappen?
- Tesla
- Nvidia
Wie volgt?
Als je er geen omzien naar wilt hebben wel ja, maar dat is voor mij juist wel deel van de lol. Dus ook daar moet je idd eerst kijken wat je wil.quote:Op donderdag 6 januari 2022 21:51 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Kun je evengoed in een ETF (dividend aristocraten) stappen. Nog minder omzien naar.
Royal Dutch Shellquote:Op donderdag 6 januari 2022 22:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En iedereen mag 2 aandelen kiezen
Zal ik maar aftrappen?
- Tesla
- Nvidia
Wie volgt?
Hoe vind je zulke aandelen, waar je weinig over hoort ? Volg je een specifieke blogger of analist?quote:Op woensdag 5 januari 2022 23:28 schreef nostra het volgende:
GREEN BRICK PARTNERS INC. - COM...
INDUSTRIVARDEN A
INWIT
LAVA THERAPEUTICS NV
quote:Op vrijdag 7 januari 2022 10:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
De aandelen die tot nu toe genoemd zijn zitten in de FOK! ETF (¤10.000 per aandeel).
Heb een portfolio aangemaakt bij Morningstar (en heb een screenshot met de beginstanden, mocht er iets misgaan bij Morningstar dan kan het altijd nog in Excel).
Je kan nog tot en met vrijdagavond 23:59.59 je 2 aandelen opgeven, daarna gaat het "op slot".
Ik zal proberen op (on)regelmatige basis een update van de voortgang te geven!
Omstreeks 1 januari 2023 volgt de uitslag!
Nee, natuurlijk niet. Ik heb zoveel vertrouwen in jullie dat ik m'n volledige portfolio omgegooid heb in deze aandelenquote:Op vrijdag 7 januari 2022 10:28 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Lekker. Met fictief geld overigens?
Green Brick heb ik van CNBC, ik volg daar de podcasts en die Einhorn kwam daar voor een interview langs. Industrivärden heb ik als bonusdividend gekregen van Handelsbanken, dus kende ik eigenlijk zelf ook niet. Inwit kwam ik aan via Lucerne Capital (net als eerder Intertrust); één van de weinige Nederlandse hedgefunds - zij hebben (helaas wel sporadisch) goede diepte-analyses van participaties die ze nemen op de nieuwssectie van hun site (en ook op hun Linkedin). En Lava heb ik uit het FD, is ook maar een minimaal belang, pure gok en op de één of andere manier voelt Nederlandse biotech voor mij wat prettiger (wat minder geldbeluste luchtfietserij).quote:Op vrijdag 7 januari 2022 10:18 schreef jaco het volgende:
[..]
Hoe vind je zulke aandelen, waar je weinig over hoort ? Volg je een specifieke blogger of analist?
D’ieteren verwacht ik eigenlijk niet veel groei meer. Mooi ritje gemaakt dr laatste 3-4 jaar!quote:Op vrijdag 7 januari 2022 11:59 schreef Hojdhopper het volgende:
@:TheFreshPrince
D'Ieteren NV
Paladin Energy
Ik ben er niet om te oordelen, ik voeg ze gewoon toequote:Op vrijdag 7 januari 2022 12:32 schreef Captain_koek het volgende:
[..]
D’ieteren verwacht ik eigenlijk niet veel groei meer. Mooi ritje gemaakt dr laatste 3-4 jaar!
In de FOK etf moet BABA natuurlijk ook
@tuinkabouter5000quote:Op donderdag 6 januari 2022 22:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als iedereen nu 2 aandelen opgeeft, dan maak ik een virtueel portfolio aan en gaan we kijken of we daarmee de S&P 500 kunnen verslaan dit jaar
BPquote:Op donderdag 6 januari 2022 22:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En iedereen mag 2 aandelen kiezen
Zal ik maar aftrappen?
- Tesla
- Nvidia
Wie volgt?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 60% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-01-2022 14:41:20 ]
Nah weet niet, zeker een mooi laatste periode gehad en denk niet dat het hierbij blijft.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 12:32 schreef Captain_koek het volgende:
[..]
D’ieteren verwacht ik eigenlijk niet veel groei meer. Mooi ritje gemaakt dr laatste 3-4 jaar!
In de FOK etf moet BABA natuurlijk ook
Bedankt. Helder!quote:Op donderdag 6 januari 2022 19:49 schreef ludovico het volgende:
In gewone taal..
Iemand zonder aandeel leent jouw aandeel en verpatst dat.
Later moet die het terugkopen en het bezit aan jou teruggeven.
Om te garanderen dat iemand kan terugkopen zal degiro iemands posities liquideren als het risico te groot wordt. Cq de koers teveel is gestegen.
Daarnaast. Stel, degiro krijgt zijn geld niet terug, dan betaald degiro de kosten.
Degiro kan dat pas niet terugbetalen als ze zelf failliet zijn.
In dat geval krijg je je aandeel minus het deel dat niet terugbetaald is geworden terug.
Is dat je inzending voor de FOK! ETF?quote:Op vrijdag 7 januari 2022 17:53 schreef Anton91 het volgende:
Deze twee kunnen ook best potentie hebben:
Heijmans
CCL (Carnival corporation, maar dat valt en staat met hoe omicron uitpakt)
Beetje vervelend aankoopmoment maar,quote:Op donderdag 6 januari 2022 22:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als iedereen nu 2 aandelen opgeeft, dan maak ik een virtueel portfolio aan en gaan we kijken of we daarmee de S&P 500 kunnen verslaan dit jaar
Ja dat is mijn inzendingquote:Op vrijdag 7 januari 2022 17:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is dat je inzending voor de FOK! ETF?
NEL voor de lange termijn!quote:Op vrijdag 7 januari 2022 12:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ben er niet om te oordelen, ik voeg ze gewoon toe
Als je naast BABA nog een aandeel hebt dan zet ik jouw bijdrage er ook in.
Maak je volgend jaar ook bekend welke Fokker de nieuwe beursgoeroe is met de meest renderende keuzes?quote:Op vrijdag 7 januari 2022 20:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
We hebben al een aardige diversificatie in het FOK! ETF -> 2,94% per aandeel op dit moment
Dat geeft een bias naar risicovol gedrag.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 21:05 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Maak je volgend jaar ook bekend welke Fokker de nieuwe beursgoeroe is met de meest renderende keuzes?
Ik heb niet bijgehouden wie welk aandeel heeft gekozen, dit is FOK! vs S&P500quote:Op vrijdag 7 januari 2022 21:05 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Maak je volgend jaar ook bekend welke Fokker de nieuwe beursgoeroe is met de meest renderende keuzes?
Kans is ruim 50% dat we winnen.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 21:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb niet bijgehouden wie welk aandeel heeft gekozen, dit is FOK! vs S&P500
Maar op zich kunnen we tzt wel dit topic terughalen
NEL geeft blijkbaar 3 resultaten in de portfolioselectie, welke is het?quote:
Nel ASA, waterstof play!quote:Op vrijdag 7 januari 2022 21:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
NEL geeft blijkbaar 3 resultaten in de portfolioselectie, welke is het?
National Enterprises Ltd?
Of Nanthealth Ltd?
Of Nel ASA?
"Next" geeft wel heel veel resultaten, iets meer details?quote:Op vrijdag 7 januari 2022 22:04 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
[..]
Nulletje te weinig
Maar TELL en EH.
Als dubbel niet mag, dan wil ik toevoegen:
$NEXT
$BIDU
Ik gok Nextdecade Corpquote:Op vrijdag 7 januari 2022 22:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
"Next" geeft wel heel veel resultaten, iets meer details?
Vul ik die eerst in.quote:
Worden dividenden binnen de ETF geherinvesteerd?quote:Op vrijdag 7 januari 2022 23:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vul ik die eerst in.
Zal morgen de complete lijst nog publiceren, als ik dan een "oopsie" gemaakt heb dan is dat nog recht te zetten.
Ehm.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 23:04 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Worden dividenden binnen de ETF geherinvesteerd?
Haha Je moet het ook niet te ingewikkeld maken.quote:
GGPIquote:Op vrijdag 7 januari 2022 10:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
De aandelen die tot nu toe genoemd zijn zitten in de FOK! ETF (¤10.000 per aandeel).
Heb een portfolio aangemaakt bij Morningstar (en heb een screenshot met de beginstanden, mocht er iets misgaan bij Morningstar dan kan het altijd nog in Excel).
Je kan nog tot en met vrijdagavond 23:59.59 je 2 aandelen opgeven, daarna gaat het "op slot".
Ik zal proberen op (on)regelmatige basis een update van de voortgang te geven!
Omstreeks 1 januari 2023 volgt de uitslag!
Start een tegenhanger. Kijken wie volgend jaar wie het hoogste rendement heeft.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 09:49 schreef JimmyJames het volgende:
Ben te laat
Anders was het BABA + NTDOY (Nintendo) geweest.
Gewicht slepen man, met vrachtwagens.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 11:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Uw random portie Tesla nieuws:
Het lijkt er op dat Tesla voor het eind van deze maand een stuk of 15 Tesla Semi's aan PepsiCo gaat leveren zodat beide partijen daar meer praktijkervaring mee kunnen opdoen.
Massaproductie van de Semi zou pas in 2023 starten.
Er zijn al laders gefotografeerd bij de Frito-Lay’s facility in Modesto, California (1,5MW per stuk, ofwel 1500kW).
Bij personenwagens is 350kW zo'n beetje het maximum dat ik heb gezien dus dat is wel fors.
Nu zal je mss denken "waar halen ze die gigantisch hoge stroomcapaciteit vandaan?"
Nou... Tesla maakt ook Megapacks...
De Megapacks plaatsen ze bij zo'n distributiecentrum of fabriek en die laden ze bij met een lagere, constante laadstroom die het stroomnet aan kan. Eventueel kan dat aangevuld worden met zonnepanelen (op het dak van een fabriek / distributiecentrum) of windmolens.
Als er dan een Semi parkeert om te laden/lossen, dan wordt deze "vol gas" opgeladen uit zo'n Megapack.
Ik verwacht dat dit al de LiFePO4 (LFP van CATL) Megapacks zijn, deze accu's hebben een wat lagere energiedichtheid dan Li-Ion maar een veel langere levensduur (na >2.500 volledige cycles nog 80% capaciteit resterend) en veel minder kans op "thermal runaway".
Laadpalen klaar om te installeren:
[ afbeelding ]
Megapacks bij Frito-Lay’s facility:
[ afbeelding ]
Niet om de hele discussie weer aan te slingeren maar het is juist heel rendabel.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 20:50 schreef ludovico het volgende:
[..]
Gewicht slepen man, met vrachtwagens.
Tis bij personenauto's al nauwelijks rendabel die accu's.
K, jij zegt het.. Dat gewicht van die accu mag je lekker meeslingeren.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 21:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niet om de hele discussie weer aan te slingeren maar het is juist heel rendabel.
Als je een zuinige benzine auto neemt die 1 op 20 verbruikt, dan zit je op 8,9kWh / 20 = 445Wh.
Daarnaast kost het raffineren van 1 liter benzine ongeveer 1,2kWh /20 = 0,060Wh.
Opgeteld kost een kilometer rijden in een zuinige benzine auto zo'n 505Wh aan energie.
Neem je dan een gemiddelde EV dan zit je op 5 kilometer per kWh ofwel zo'n 200Wh aan energie.
Bij vrachtwagens zie je een vergelijkbare rekensom:
Gemiddeld 3 kilometer op 1 liter diesel, 9,7kWh energie in een liter ofwel 3,23kWh per kilometer.
Een Tesla Semi doet ongeveer 1,25kWh per kilometer.
Je maakt dus een flinke slag voorwaarts qua energieverbruik en CO2-uitstoot.
Ik zeg het niet zelf, ik kijk gewoon naar het praktijkverbruik van diverse EV's en dan is 5km op 1kWh gemiddeld over het jaar genomen heel realistisch. Hoeveel gewicht je meeneemt is dan niet zo relevant, dat is het verbruik incl. dat gewicht.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 22:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
K, jij zegt het.. Dat gewicht van die accu mag je lekker meeslingeren.
Dus dat verbruik komt optimistisch op me over.
Tesla Semi accu voor de long range (800km) zit op zo'n 4500 kilo waarschijnlijk.quote:Bij een auto sleep je 500kg extra mee voor je 300km actieradius.
Dat is bij een 1/3 rijder een factor 6 meer. Zit je op 3 ton extra gewicht.
Wat betreft de afstanden: de rijtijdenwet zorgt er sowieso voor dat je altijd genoeg tijd hebt om te laden.quote:Das een hoop, denk ik, en gezien de lange afstanden en de koppel etc die een truck nodig heeft.... Veeeel lastiger dan personen auto's.
Als de Semi in 2023 uitkomt, zal je daar nu uiteraard nog geen aanbod van zien.quote:Maar dat zien we dan ook terug in het aanbod van elektrische vrachtwagens. Ik denk dat je voorbeeld net een tandje te rooskleurig is. Verder een hele nette uiteenzetting.
Nee.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 22:46 schreef ludovico het volgende:
En, geleiders boven de snelweg dan? Hybrides? Niet beter?
Scheelt 4ton aan gewicht.. Opladen vn de trucks.. Etc etc.quote:
Hybride bestaat, EV bestaat inmiddels ook, de markt lost het vanzelf op.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 22:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Scheelt 4ton aan gewicht.. Opladen vn de trucks.. Etc etc.
Mja niet met die wegen..quote:Op zaterdag 8 januari 2022 22:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hybride bestaat, EV bestaat inmiddels ook, de markt lost het vanzelf op.
Ik zet m'n geld letterlijk in op de EV.
Waterstof is qua rendement ongeveer net zo beroerd als diesel of benzine.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 22:56 schreef floris_b het volgende:
Is er geen hybride vrachtwagen, deels elektrisch en deels waterstof? Elektrisch voor in stad en waterstof voor in het buitengebied. Of vice versa afhankelijk wat goedkoper qua infrastructuur.
Dat lost de markt niet op. Als het stroomnet met bovengeleiders boven de snelweg zou moeten hangen om vrachtwagens bij te laden.quote:
Oh dat, nee, maar ik doelde op EV's vs hybride.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 23:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat lost de markt niet op. Als het stroomnet met bovengeleiders boven de snelweg zou moeten hangen om vrachtwagens bij te laden.
Is er al een alternatief voor aandelen? Dat geld zal toch ergens heen moetenquote:Op zaterdag 8 januari 2022 23:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
Dat is ook wel weer een goed punt, ik zou ook niet weten waar ik anders nog wat rendement moet maken.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 23:48 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Is er al een alternatief voor aandelen? Dat geld zal toch ergens heen moeten
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met een (iets) oplopende rente (dit jaar wordt +1%) in de USA verwacht) zou er aan de andere kant van de Oceaan wel eens een alternatief kunnen ontstaan. Het grootste deel van de stijging die we in het afgelopen jaar in de indices hebben gezien komt voor rekening van maar een paar aandelen. Als die aandelen (Meta, Alphabet, Microsoft, Apple en Tesla) de andere kant op gaan bewegen ... De vraag is, gebeurd dat deze week al? En daar zie ik nog geen (directe) aanleiding toe. Maar ik speel niet zo kort op de bal dat ik mij erg met die vraag bezighoud.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 23:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
Dat is wel een erg algemene vraag: de aandelen. Iedereen is nu gefocust op de indexen. Die zouden best een knauw kunnen krijgen. Wie weet. In de Nasdaq wegen de de techreuzen zo zwaar mee. Zakken die, dan zak de Nasdaq. Blijven in Nederland ASML, Unilever en Shell een beetje liggen, dan komt het met de AEX wel goed.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 23:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
De directe fees zeggen niet zoveel. Brokers hebben talloze mogelijkheden en truuks om die heel laag te houden en intussen aardig te verdienen aan indirecte fees, zoals bijv. een verhoogde spread. Dat is niet zichtbaar maar dat ga je wel voelen naarmate je meer transacties doet. Ik meen dat IB daarnaast wil dat je maandelijks een minimum aan transactiefees genereert. Kom je daar niet aan dan betaal je een "inactiviteits-fee". Linksom of rechtsom verdienen ze aan je. Is het niet vanwege de transactiefee dan is het wel vanwege andere constructies.quote:Op zondag 9 januari 2022 12:26 schreef JimmyJames het volgende:
Heb net trouwens een account geopend bij IB. Die transactiekosten vergeleken met een doorsneer broker in Nederland. Het is bijna gratis handelen
mee eensquote:Op zondag 9 januari 2022 12:55 schreef recursief het volgende:
[..]
De directe fees zeggen niet zoveel. Brokers hebben talloze mogelijkheden en truuks om die heel laag te houden en intussen aardig te verdienen aan indirecte fees, zoals bijv. een verhoogde spread. Dat is niet zichtbaar maar dat ga je wel voelen naarmate je meer transacties doet. Ik meen dat IB daarnaast wil dat je maandelijks een minimum aan transactiefees genereert. Kom je daar niet aan dan betaal je een "inactiviteits-fee". Linksom of rechtsom verdienen ze aan je. Is het niet vanwege de transactiefee dan is het wel vanwege andere constructies.
Verwacht je (de aankondiging van) een nieuwe console?quote:Op zaterdag 8 januari 2022 09:49 schreef JimmyJames het volgende:
Ben te laat
Anders was het BABA + NTDOY (Nintendo) geweest.
Niet dit jaar. Maar met Nintendo weet je het nooit.quote:Op zondag 9 januari 2022 15:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Verwacht je (de aankondiging van) een nieuwe console?
Oh dat zou eens tijd worden. Dat heb ik altijd een achterlijke fee gevonden.quote:
Cummins is er nog wel mee bezig. Maar volgens mij staat het nog wel in de kinderschoenenquote:Op zaterdag 8 januari 2022 23:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waterstof is qua rendement ongeveer net zo beroerd als diesel of benzine.
Het kost ongeveer 2,5 tot 3x meer energie onder de streep als rijden in een EV en dat maakt het te duur per kilometer en er is geen CO2 winst (waterstof wordt nu voor 95% uit aardgas gemaakt middels stoomreforming).
Je kan natuurlijk windmolens neerzetten en daar waterstof mee produceren middels elektrolyse maar dan heb je 2,5 tot 3x meer molens nodig om een km te rijden dan wanneer je elektrisch rijdt.
Scania is de ontwikkeling inmiddels gestopt omdat het te kostbaar zou zijn.
Als het gaat om bijzondere toepassingen dan is er vast wel een markt voor.quote:Op zondag 9 januari 2022 16:33 schreef floris_b het volgende:
[..]
Cummins is er nog wel mee bezig. Maar volgens mij staat het nog wel in de kinderschoenen
Ik vind het vooral slecht omdat het je gedrag kan beinvloeden. Je moet wel handelen om de inacitivity fee te ontlopen.quote:Op zondag 9 januari 2022 15:58 schreef recursief het volgende:
[..]
Oh dat zou eens tijd worden. Dat heb ik altijd een achterlijke fee gevonden.
https://fd.nl/bedrijfslev(...)nflatie-sia2camTTc3bquote:Supermarkten verdenken de leveranciers van grote A-merken ervan dat zij hun prijzen meer willen verhogen dan de inflatie rechtvaardigt. De producenten zouden de prijsstijgingen misbruiken om hun winstmarges op te krikken.
Door de hoge inflatie gaat het onderhandelingsspel tussen supermarkten en leveranciers er steviger aan toe dan in eerdere jaren. In Nederland was de inflatie in december 6,4%, het hoogst in bijna veertig jaar.
Maar supermarkten zien dat producenten daar nog een schepje bovenop doen, zodat ze meer verdienen. 'In enkele gesprekken merken we dit jaar dat grotere A-merkleveranciers extra prijsverhogingen willen doorvoeren', laat een woordvoerder van Albert Heijn weten. Een rondgang langs andere supermarktketens bevestigt dat beeld, al zijn deze huiverig namen te noemen.
'Een aantal grote fabrikanten, A-merken met name, probeert voor zichzelf een klein plusje te creëren. Je snapt dat we daarvoor niet staan te applaudisseren', zegt Vomar-directeur Aart van Haren.
Ook Jumbo-cfo Ton van Veen erkent dat de gesprekken met sommige leveranciers stroef verlopen. 'Die overdrijven het argument van grondstofprijsstijgingen wat, of misbruiken het om hun marges te verhogen. Dit is niet het moment daarvoor. Dan krijg je een acceleratie van inflatie.'
Prijzen met 10% omhoog
De onderhandelingen tussen supermarktketens en hun leveranciers gaan er altijd stevig aan toe. Winkeliers willen de prijzen zo laag mogelijk houden voor hun klanten, leveranciers proberen hun marges gezond te houden. De onderhandelingspositie per producent verschilt sterk: A-merkmultinationals zoals Coca-Cola en Heinz staan sterker dan veel kleinere, lokale bedrijven.
Dit jaar zijn de onderhandelingen feller dan voorgaande jaren, omdat de inflatie hoog is. Rabobank-econoom Sebastiaan Schreijen schat dat de verkoopprijzen van supermarktleveranciers gemiddeld 9% tot 10% omhoog moeten om de kostenstijgingen te dekken. 'Dat is ongekend.'
'Hogere prijzen écht begrijpen'
Het is onvermijdelijk dat klanten een deel van die prijsstijging terug zien op hun kassabon. 'Pieken in de prijzen van energie of grondstoffen hebben we vaker gezien', zegt Schreijen. 'Maar die gaan meestal niet hand in hand. Nu wel, en op alle terreinen: van transportkosten tot verpakkingsmateriaal en personeel.'
Supermarkten eisen dat hun leveranciers gedetailleerd uitleggen waar zij de kostenstijgingen op baseren. 'We willen écht begrijpen waarom het zo is', zegt Michiel Muller, directeur van onlinesupermarkt Picnic. 'Soms is het product zelf niet duurder geworden, maar het transport. De vraag daarna is hoe we die pijn verdelen. En je moet ook afspreken hoe snel de prijs weer omlaag gaat als de situatie verandert.'
Nutella uit het buitenland
Supermarktketens zeggen dat de gesprekken met het overgrote deel van hun leveranciers goed verlopen, en dat zij er onderling uit komen. Maar soms lukt dat niet. Zo heeft de Belgische supermarktketen Colruyt eind vorig jaar de kleine potjes Nutella uit zijn schappen gehaald, omdat de producent de prijzen daarvan meer wilde verhogen dan de discounter bereid was te accepteren.
Ook Vomar is het oneens met de prijsverhoging die de maker van hazelnootpasta heeft voorgesteld, zegt Van Haren. 'Wij kopen al geruime tijd Nutella elders in Europa, in plaats van bij de Nederlandse leverancier. Daar is het goedkoper.'
Muller van Picnic ziet eveneens dat sommige producten in het buitenland een lagere inkoopprijs hebben. 'Maar in andere landen hebben veel boodschappen net een ander etiket, of een andere verpakking. Dat maakt het lastig producten over de grens te brengen.'
Angst voor de concurrent
Botsingen over prijsverhogingen horen bij het onderhandelingsspel, zegt Rabobank-econoom Schreijen. 'Producenten weten wie ze tegenover zich hebben. Zij weten ook dat retailers alles lezen en overal connecties hebben.'
Verder concurreren levensmiddelenproducenten ook onderling, waardoor ze de prijzen niet straffeloos bovenmatig kunnen verhogen. Supermarkten weten dat de marges van veel leveranciers te laag zijn om de kostenstijging volledig zelf op te vangen, zegt Schreijen. 'Maar ze duwen zo veel mogelijk terug.'
De supermarktbazen zeggen dat zij scherp onderhandelen zodat de prijzen voor hun klanten behapbaar blijven. Ook speelt de felle concurrentie tussen supermarkten een rol: niemand wil de eerste zijn die de prijzen fors verhoogt, uit angst dat klanten naar een andere keten lopen.
'We proberen terughoudend te zijn met prijsverhogingen', zegt Jumbo-cfo Van Veen. 'Maar het is een illusie dat we die eeuwig kunnen uitstellen. Ik had in 2020 een nettowinstmarge van ongeveer 2%. Dan kan ik geen kostprijsstijging van 5% absorberen. Dan houdt het gauw op. Natuurlijk gaan de prijzen omhoog. Dat is niet uit luxe, maar uit noodzaak.'
Daarom, het stimuleert irrationeel gedrag en dat is discutabel. Vooral ook omdat brokers vooral aan transactievolume verdienen.quote:Op zondag 9 januari 2022 17:43 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Ik vind het vooral slecht omdat het je gedrag kan beinvloeden. Je moet wel handelen om de inacitivity fee te ontlopen.
De verhoogde spread ontstaat als een broker z'n orderflow verkoopt. IBKR doet dat in het geval van IBKR-LITE, een broker service zonder commissies. IBKR-LITE kun je in Nederland echter niet afnemen. Je hebt dus automatisch IBKR-PRO waar de orderflow niet wordt verkocht, maar je wel commissies betaalt.quote:Op zondag 9 januari 2022 12:55 schreef recursief het volgende:
[..]
De directe fees zeggen niet zoveel. Brokers hebben talloze mogelijkheden en truuks om die heel laag te houden en intussen aardig te verdienen aan indirecte fees, zoals bijv. een verhoogde spread. Dat is niet zichtbaar maar dat ga je wel voelen naarmate je meer transacties doet. Ik meen dat IB daarnaast wil dat je maandelijks een minimum aan transactiefees genereert. Kom je daar niet aan dan betaal je een "inactiviteits-fee". Linksom of rechtsom verdienen ze aan je. Is het niet vanwege de transactiefee dan is het wel vanwege andere constructies.
Ik denk dat je een stap achteruit moet doen en dit anders benaderen. De inactivity fee was 10 euro per maand en ik heb die vele malen betaald. Op jaarbasis ging ik uit van 120 euro per maand, maar de trades waren bij IBKR zoveel malen goedkoper dat het ondanks die 120 euro uiteindelijk veel goedkoper was dan een gemiddelde Nederlandse broker. De Nederlandse brokers hadden ook flauwekul zoals 'bewaarkosten', dividend kosten en de wisselkoers bij valuta transacties was veel ongunstiger.quote:Op zondag 9 januari 2022 17:43 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Ik vind het vooral slecht omdat het je gedrag kan beinvloeden. Je moet wel handelen om de inacitivity fee te ontlopen.
Okay duidelijk. Mij gaat het erom dat je je niet moet blindstaren op lage (directe) transactiefees. De kosten worden linksom of rechtsom ergens van betaald.quote:Op maandag 10 januari 2022 06:55 schreef jaco het volgende:
[..]
De verhoogde spread ontstaat als een broker z'n orderflow verkoopt. IBKR doet dat in het geval van IBKR-LITE, een broker service zonder commissies. IBKR-LITE kun je in Nederland echter niet afnemen. Je hebt dus automatisch IBKR-PRO waar de orderflow niet wordt verkocht, maar je wel commissies betaalt.
Altijd lastig, ook Nvidia heeft wel een aardige duikeling gemaakt maar het betekent niet dat we al uit geduikeld zijn.quote:Op maandag 10 januari 2022 15:21 schreef Zwansen het volgende:
ASML op 18% van z’n ATH. Bijkopen of liever een andere chip-gerelateerd aandeel?
Ik ben ook wel geneigd om Nvidia of Intel te doen (dank voor de inspiratie hier). Ook die staan op zo’n -20% t.o.v. ATH. Kijken wat straks de beurzen in de VS doen.
Timing is niet zo geweldig iddquote:Op maandag 10 januari 2022 15:27 schreef WammesWaggel het volgende:
Wel wat spijtig dat ik eind December een ATH bereikte en het in het nieuwe jaar begint met dalen, zo graag draag ik geen belasting af
Nvidia is een tof bedrijf, Intel is meer een value stock die niet zo sexy is op het moment.quote:Op maandag 10 januari 2022 15:21 schreef Zwansen het volgende:
ASML op 18% van z’n ATH. Bijkopen of liever een andere chip-gerelateerd aandeel?
Ik ben ook wel geneigd om Nvidia of Intel te doen (dank voor de inspiratie hier). Ook die staan op zo’n -20% t.o.v. ATH. Kijken wat straks de beurzen in de VS doen.
quote:Op maandag 10 januari 2022 13:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is echt ongelooflijk hoe vaak de Rabobank eruit ligt de laatste maanden.
Nu weer... en als de tarieven er nu naar waren...
Ik heb het vermoeden dat er dus nog niets verkocht is en dat ze wss verkopen als de markt op z'n laagst staatquote:Er worden één of meerdere opdrachten voor u verwerkt. U kunt daarom nu geen wijzigingen invoeren. Na afronding van de ingevoerde opdracht(en), kunt u weer wijzigingen doorgeven. De getoonde waarde kan tijdelijk afwijken door het uitvoeren van de opdracht(en).
Oke, boomer.quote:Op maandag 10 januari 2022 16:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
BrandNewDay word ik ook niet echt wijzer / blijer van.
Donderdag opdracht gegeven om m'n portfolio te verkopen en het geld terug te storten maar de status staat al enkele dagen op:
[..]
Ik heb het vermoeden dat er dus nog niets verkocht is en dat ze wss verkopen als de markt op z'n laagst staat
Nog een reden om de boel in eigen handen te houden.
De gevolgen hoeven niet heel groot te zijn, het zit bij BrandNewDay vooral in de S&P 500 en als de Rabobank er niet uit ligt op het moment dat ik het krijg bijgestort, dan kan ik het vlot weer omzetten in een S&P 500 ETF voor ongeveer dezelfde bedragen.
Keb mijn Put opties eruit gegooid op 140 vandaag.quote:
Ik zou er niet gek van opkijken als een aantal van die groeiaandelen met k/ws in de buurt van 100, de helft van hun waarde zouden verliezen in de komende weken/maanden.quote:Op maandag 10 januari 2022 15:21 schreef Zwansen het volgende:
ASML op 18% van z’n ATH. Bijkopen of liever een andere chip-gerelateerd aandeel?
Ik ben ook wel geneigd om Nvidia of Intel te doen (dank voor de inspiratie hier). Ook die staan op zo’n -20% t.o.v. ATH. Kijken wat straks de beurzen in de VS doen.
Oatly vandaag dik 9% lager. Kan helaas niet direct achterhalen waar de daling vandaan komt, dus stap nog niet in.quote:Op donderdag 6 januari 2022 23:58 schreef Bucketlist het volgende:
Oatly (wil zelf deze maand instappen)
PayPal
KO of Pepsi?quote:Op maandag 10 januari 2022 22:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik ben in saaie aandelen / moats gestapt.
Mooi evenwicht tegenover de tech stocks (hoop ik).
Daarnaast nog wat S&P 500 ETF.
Inmiddels beiden, naast Mondelez, P&G, J&J, JPM, Nestle, Allianz, UnitedHealth, Bank of America, McDonald, etc.quote:
Straks staat Tesla op pagina 3 of 4 van je app hoor.quote:
Daar “gok” ik ook op. De zwaarste klap is wss al geweest. Wel mooie producten iig.quote:Op maandag 10 januari 2022 22:18 schreef DIJK het volgende:
Heinz is toch ook gewoon een saai aandeel met prima dividend. Zijn door 3i met overnames over de kling gejaagd dus een wat zwakke balans en afschrijvingen op de goodwill. Maar op deze waardering zijn ze weer saai en stabiel.
Heb gelukkig 2 portfolio’squote:Op maandag 10 januari 2022 22:18 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Straks staat Tesla op pagina 3 of 4 van je app hoor.
Wel mooie aandelen gekocht maar niet wat overweight in consumer goods?quote:Op maandag 10 januari 2022 22:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Portfolio op +0,01%
Niet gek na zo’n dag…
Blijft lastig, ik wil ook niet in fossiele brandstoffen en vond biotech wat vaag/onzeker.quote:Op maandag 10 januari 2022 22:32 schreef DIJK het volgende:
[..]
Wel mooie aandelen gekocht maar niet wat overweight in consumer goods?
Maybe!quote:Op maandag 10 januari 2022 22:18 schreef DIJK het volgende:
Heinz is toch ook gewoon een saai aandeel met prima dividend. Zijn door 3i met overnames over de kling gejaagd dus een wat zwakke balans en afschrijvingen op de goodwill. Maar op deze waardering zijn ze weer saai en stabiel.
Zelf zit ik op -0,38% maar mijn ETF fondsen staan in Europa dus die hebben niet kunnen profiteren van het, geringe, herstel van de Amerikaanse beurzen gezien het feit dat de Europese beurzen toen al gesloten waren.quote:Op maandag 10 januari 2022 22:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Portfolio op +0,01%
Niet gek na zo’n dag…
Nee, maar dat lost zich wel opquote:Op maandag 10 januari 2022 23:05 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Zelf zit ik op -0,38% maar mijn ETF fondsen staan in Europa dus die hebben niet kunnen profiteren van het, geringe, herstel van de Amerikaanse beurzen gezien het feit dat de Europese beurzen toen al gesloten waren.
Morgen weer een dag.
HIer op +0,.06%.quote:
Hier +2,89% YTD, maar ik juich pas als het jaar voorbij is. 11 dagen zeggen nog niet veel.quote:Op dinsdag 11 januari 2022 07:49 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
HIer op +0,.06%.
Rendement YTD: +1,06%
Als we nog 50 weken zo doorgaan, dan heb ik een prima beleggingsjaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |