abonnement Unibet Coolblue
pi_203008894


Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.



Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier



[ Bericht 2% gewijzigd door Groepfunder op 03-01-2022 14:17:24 ]
pi_203008962
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 14:06 schreef Groepfunder het volgende:
Ik vermoed dat 1 aandeel Toyota Motors in Duitsland gelijk staat aan 10 aandelen Toyota Motors in de Verenigde Staten. Bij aandelen in Royal Dutch Shell speelt er ook zoiets. Het fijne weet ik er niet van. Maar misschien een van de auto-experts in dit draadje wel?
Thanks voor je reactie. Ik zal mijn vraag hieronder in deze thread nog een keer posten om te kijken waar anderen eventueel mee komen.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203008965
Even de vraag van een onbekende lokale notabele herhalen, want misschien weet een van de auto-kenners antwoord.

quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 13:45 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik heb een beginnersvraag. Hoe moet ik het zien dat een aandeel Toyota Motor Corp (willekeurig voorbeeld) ¤ 16,498 noteert aan de Borse Frankfurt en $185 aan de NSY? Als ik op de website van Toyota kijk dan geven ze aan listings te hebben op de beurzen van Tokyo, Nagoya, New York en London. Dus wat koop je nou eigenlijk als je een aandeel Toyota koopt op de beurs van Frankfurt? Voor een totaal andere prijs dan aan de NSY? Om de verwarring compleet te maken heeft de listing op de NSY bij de DeGiro een “Categorie - A” stempel en de Borse Fankfurt listing een “Categorie - C”.

Waarschijnlijk zie ik iets gigantisch over het hoofd maar ik weet niet wat op dit moment.
  maandag 3 januari 2022 @ 14:13:51 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203008985
De Toyota-notering in de VS is een ADR, een zogenaamd American Depositary Receipt. Is een verhandelbaar certificaat, dat gewoon de waarde van het aandeel in de oorspronkelijke markt volgt. Meestal is dat gewoon 1 op 1, maar hier is er een factor 10 verschil met bijvoorbeeld Frankfurt.

Beetje uitleg:
https://www.investopedia.com/terms/a/adr.asp

[ Bericht 5% gewijzigd door BasEnAad op 03-01-2022 14:22:08 ]
pi_203009041
Ik heb De Aandeelhouder ook maar 'ns in de OP gezet.
pi_203010698
Wanneer valt Evergrande omver? Wil wat spanning zien :')
Cindy De Vuyst
  maandag 3 januari 2022 @ 16:31:50 #7
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203010746
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 12:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als het goed is ben ik aan het eind van de dag terug van 13 naar 10 aandelen.
De 3 slechtst presterende aandelen gaan eruit en dat geld stop ik voorlopig eerst terug in m'n 3 ETF's.

Dus ook het "plukje" Tellurian gaat er (met 23,5% verlies) uit.
(Het verlies zal mss iets lager worden, de futures staan best positief).

Dat soort besluiten moet je niet met teveel emotie nemen denk ik, het verlies kan kleiner worden maar ook groter.
Besi en Adobe ruim ik ook op.
Ik hoop dat je TELL morgen pas verkoopt? :P
pi_203010768
Mijn rendement vandaag is beter dan mijn rendement het afgelopen beursjaar. Zegt vooral dat ik het afgelopen jaar, in mijn eerste 6 maanden, niet te beste keuzes heb gemaakt. Verder zegt het nog niks, maar hopelijk is het een voorbode.
pi_203010920
quote:
10s.gif Op maandag 3 januari 2022 16:31 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ik hoop dat je TELL morgen pas verkoopt? :P
Oh, ben ik weer eens te vroeg? :D

Tell is er al uit.
Geen probleem, ben het van crypto wel gewend: pak je winst / verlies en kijk niet meer terug O-)

Adobe heb ik nog eens onder de loep gehouden, eigenlijk een prima bedrijf met genoeg groeikansen dus hou het nog minimaal 6 maanden aan, zie na Q2 wel hoe het er voor staat.

Dus voorlopig 11 aandelen in m'n portfolio ipv 10.
pi_203011177
Shell naar de 25!!
pi_203011947
Air France - KLM goede start gemaakt dit jaar *O*
Ben benieuwd of de AEX de 1000 punten haalt dit jaar.
Arrr!
pi_203012013
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 18:27 schreef longasleep het volgende:
Air France - KLM goede start gemaakt dit jaar *O*
Ben benieuwd of de AEX de 1000 punten haalt dit jaar.
_O- de gekte kan alleen maar gekker hè.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 3 januari 2022 @ 18:31:18 #13
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203012030
1000? Op naar de 10.000! *O*
pi_203012036
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 18:30 schreef ludovico het volgende:

[..]
_O- de gekte kan alleen maar gekker hè.
Met hoge inflatie kan alles
Arrr!
pi_203012170
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 18:31 schreef longasleep het volgende:

[..]
Met hoge inflatie kan alles
True maar dan moet het nog ff doorbelast worden door de werknemers anders is het ook niet structureel, en de centrale bank moet de rente ook weer niet omhoog durven pushen.... En en en en.

Denk dat het allemaal wel mee zal gaan vallen eigenlijk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203012392
Portfolio 2,47% omhoog vandaag (afkloppen O-) )
pi_203012932
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 18:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Portfolio 2,47% omhoog vandaag (afkloppen O-) )
Netjes, hier 3,14%. Voorzie morgen weer een tik de andere kant op.
pi_203013238
1,58%.

Maar heb niet zoveel geld als de verse prins.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203013288
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:42 schreef ludovico het volgende:
1,58%.

Maar heb niet zoveel geld als de verse prins.
Eh, percentage is een percentage...

Dat hangt niet af van de grootte van je portfolio ):O
pi_203013312
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Eh, percentage is een percentage...

Dat hangt niet af van de grootte van je portfolio ):O
Joah maar het draait om absolute rijkdom.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203013322
quote:
80s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:44 schreef ludovico het volgende:

[..]
Joah maar het draait om absolute rijkdom.
"Het gaat niet om de grootte, het gaat om wat je er mee doet".
  maandag 3 januari 2022 @ 19:46:26 #22
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203013355
Het gaat mij om een stabiel groeiend dividendinkomen, lekker boeiend die dagkoersen.
pi_203013380
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:46 schreef BasEnAad het volgende:
Het gaat mij om een stabiel groeiend dividendinkomen, lekker boeiend die dagkoersen.
Mijn beleggingen zijn wat krenterig met het dividend ;(
  maandag 3 januari 2022 @ 19:48:37 #24
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203013396
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mijn beleggingen zijn wat krenterig met het dividend ;(
Ieder zijn eigen strategie :P
pi_203013426
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
"Het gaat niet om de grootte, het gaat om wat je er mee doet".
Meer is beter!
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203013580
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:46 schreef BasEnAad het volgende:
Het gaat mij om een stabiel groeiend dividendinkomen, lekker boeiend die dagkoersen.
Idem. En met +0,76% vandaag, moet ik dat nog maar 'ns extra benadrukken. :)
pi_203014145
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:46 schreef BasEnAad het volgende:
Het gaat mij om een stabiel groeiend dividendinkomen, lekker boeiend die dagkoersen.
Mij ook. Was initieel ook mijn plan, maar heb mij in het eerste halfjaar toch laten verleiden om te vaak van die strategie af te wijken. Waardoor wij veel hebben geleerd, maar bitter weinig verdiend.

Vandaag niet voor niks PostNL en Walgreens gekocht om weer terug te bewegen naar het oorspronkelijke plan. Ik wilde eens een call optie kopen proberen, stond diep in het rood. Vandaag redelijk hersteld, waardoor cijfers vertekend zijn. Was de eerste en de laatste keer dat ik een put heb gekocht. Daarnaast kwam ik vorige week een in mijn ogen een kansje tegen en die is +15% vandaag, maar is maar een kleine positie. Daarnaast gelijk een call geschreven op PostNL. Dat wil ik in tegenstelling tot kopen misschien vaker doen.

Maar die uitzonderlijke omstandigheden: een uitschieter, een geschreven call en een gekochte call die herstelde hebben dit veroorzaakt. Op lange termijn ga ik ook steeds meer naar dividend.
pi_203014232
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 20:19 schreef maan_man het volgende:

[..]
Mij ook. Was initieel ook mijn plan, maar heb mij in het eerste halfjaar toch laten verleiden om te vaak van die strategie af te wijken. Waardoor wij veel hebben geleerd, maar bitter weinig verdiend.

Vandaag niet voor niks PostNL en Walgreens gekocht om weer terug te bewegen naar het oorspronkelijke plan. Ik wilde eens een call optie kopen proberen, stond diep in het rood. Vandaag redelijk hersteld, waardoor cijfers vertekend zijn. Was de eerste en de laatste keer dat ik een put heb gekocht. Daarnaast kwam ik vorige week een in mijn ogen een kansje tegen en die is +15% vandaag, maar is maar een kleine positie. Daarnaast gelijk een call geschreven op PostNL. Dat wil ik in tegenstelling tot kopen misschien vaker doen.

Maar die uitzonderlijke omstandigheden: een uitschieter, een geschreven call en een gekochte call die herstelde hebben dit veroorzaakt. Op lange termijn ga ik ook steeds meer naar dividend.
Meeste mensen verliezen gewoon dik geld joh met opties.

Ik had wat Adyen opties, heb mijn winst er maar uit getrokken, het overige deel hou ik nog aan als hedge vermogen, maar verwacht eigenlijk niet dat we naar beneden gaan klappen de komende 2-3 maanden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203014274
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 17:15 schreef Beursaap het volgende:
Shell naar de 25!!
Dat denk ik ook
Cindy De Vuyst
pi_203014384
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 20:23 schreef ludovico het volgende:

[..]
Meeste mensen verliezen gewoon dik geld joh met opties.

Ik had wat Adyen opties, heb mijn winst er maar uit getrokken, het overige deel hou ik nog aan als hedge vermogen, maar verwacht eigenlijk niet dat we naar beneden gaan klappen de komende 2-3 maanden.
Ja, ik had sowieso dik in het geld gekocht. Dus ik hoef hem nooit helemaal af te schrijven. Met het inkoopprogramma verwachte ik nog wel een plusje bij Shell en zie het nog wel goed komen.

Hierdoor ben ik wel achter de mogelijkheid van opties schrijven gekomen en dat wil ik wel vaker doen. Wil de aandelen eigenlijk voor lange tijd houden, maar als ze binnen 3 maanden in het geld staan en ik moet leveren, dan heb ik wel een heel mooi rendement in 3 maanden, zo niet heb ik een klein extraatje.
pi_203014700
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 20:28 schreef maan_man het volgende:

[..]
Ja, ik had sowieso dik in het geld gekocht. Dus ik hoef hem nooit helemaal af te schrijven. Met het inkoopprogramma verwachte ik nog wel een plusje bij Shell en zie het nog wel goed komen.

Hierdoor ben ik wel achter de mogelijkheid van opties schrijven gekomen en dat wil ik wel vaker doen. Wil de aandelen eigenlijk voor lange tijd houden, maar als ze binnen 3 maanden in het geld staan en ik moet leveren, dan heb ik wel een heel mooi rendement in 3 maanden, zo niet heb ik een klein extraatje.
Kvind puts schrijven nog wel interessant. Maar dan wel bij lage koersen, en langlopend, out of money, als een soort van goedkope leverage.

Met marge kan ook natuurlijk... Ach.

Heb wel een paar lesjes geleerd laatste paar jaar, maar hou me er nog slecht aan, vooral op je handen kunnen zitten maakt je een goede belegger.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203015102
quote:
10s.gif Op maandag 3 januari 2022 16:31 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ik hoop dat je TELL morgen pas verkoopt? :P
Mis ik iets qua nieuws?😊
  maandag 3 januari 2022 @ 21:35:38 #33
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203016875
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 20:50 schreef floris_b het volgende:

[..]
Mis ik iets qua nieuws?😊
Nou, ze staan 8% in de plus. ~O>
pi_203017377
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 20:50 schreef floris_b het volgende:

[..]
Mis ik iets qua nieuws?😊
De komende maanden gaan heel, heel interessant worden. Die 3 SPA’s waren leuk, bracht de koers tot over de $5,-, maar is sindsdien hevig ge-short.

Zodra de financiering rond is, is het cirkeltje rond. Ze mikken op FID eind van Q1 begin Q2
pi_203021086
Rabobank is wel hopeloos de laatste weken, het ligt er om de haverklap uit.
Probeer een betaling te doen...

quote:
Access Denied
You don't have permission to access "http://bankieren.rabobank.nl/omgevingskeuze/qsl_selectprofile.do" on this server.
Reference #xxxxxxxxxx.xxxxxxxxxx.xxxxxxxxxx
pi_203021250
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 23:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Rabobank is wel hopeloos de laatste weken, het ligt er om de haverklap uit.
Probeer een betaling te doen...
[..]

Misschien is je saldo negatief.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203021337
quote:
80s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 00:02 schreef ludovico het volgende:

[..]
Misschien is je saldo negatief.
Hoop het niet :D

quote:
Op dit moment zijn verschillende diensten van de Rabobank niet beschikbaar. Onze excuses voor het ongemak.
Wij werken eraan om dit probleem zo spoedig mogelijk op te lossen.

Reference id: xxxxxxxxxxxxxxxxxx
pi_203022082
Jury finds Theranos founder Elizabeth Holmes guilty on multiple charges in criminal fraud trial

https://www.cnbc.com/2022(...)urce=androidappshare


pi_203024595
Wat een sappig jaartje al! Met Shell kan ik snel gaan rentenieren heheehehe.
pi_203025196
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mijn beleggingen zijn wat krenterig met het dividend ;(
Koop Shell dan kun je elk kwartaal ervan op vakantie!
pi_203025525
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 18:08 schreef BasEnAad het volgende:
Onbemind PostNL is 'magisch koopje' van 2022
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Beetje late reactie, maar dat klinkt als dat hij naar K/W verhouding kijkt en ROI en ROA.
Of zie ik dat nu te simpel?
pi_203026260
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 10:51 schreef Beursaap het volgende:

[..]
Koop Shell dan kun je elk kwartaal ervan op vakantie!
Dan liever NN of ASR ofzo, wil liever niet meer terug in fossiele brandstoffen (al ontkom ik daar met m'n ETF's niet helemaal aan natuurlijk).
pi_203026317
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 11:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan liever NN of ASR ofzo, wil liever niet meer terug in fossiele brandstoffen (al ontkom ik daar met m'n ETF's niet helemaal aan natuurlijk).
Zo lang ze geen kinderen ter prostitutie aanbieden, is mijn morale kompas heel laag en ga ik waar ik verwacht rendement te maken. Roken, wapens, olie,... Ik vind het prima.
pi_203026363
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 11:50 schreef maan_man het volgende:

[..]
Zo lang ze geen kinderen ter prostitutie aanbieden, is mijn morale kompas heel laag en ga ik waar ik verwacht rendement te maken. Roken, wapens, olie,... Ik vind het prima.
Ik wil vooral niet meer terug in fossiele brandstoffen omdat ik het als een doodlopende weg zie.
Daardoor sta ik er niet comfortabel in en dan kan je het beter niet doen, denk ik.

Dat betekent niet dat er geen winst mee te maken is op korte termijn (verhoogd dividend is al eens genoemd), op lange termijn gaat CO2-uitstoot echter steeds zwaarder belast worden, zullen bedrijven in die sector een transitie moeten doormaken en er is geen zekerheid dat dat succesvol lukt.

Ik kan het mis hebben maar ook in dat geval is er met andere aandelen ook prima winst te maken, zoals Tesla ;)
pi_203026486
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 11:06 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Beetje late reactie, maar dat klinkt als dat hij naar K/W verhouding kijkt en ROI en ROA.
Of zie ik dat nu te simpel?
KW en ROI.

En misschien dat die die twee nog een gewicht geeft oid en ranked, maar daar zien we niks van.

Ik deel de analyse volledig dat die aandeel bij de goedkoop gewaardeerde aandelen hoort op de NL beurs.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 4 januari 2022 @ 12:17:23 #46
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_203026880
Klopt het dat VanEck de enige semiconductor ETF heeft die in Europa verhandeld kan worden?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_203026959
Ik kan de Tesla hype eigenlijk niet helemaal duiden. Vrijwel alle autofabrikanten zetten in op elektrisch. Wat is dadelijk nog het USP van Tesla? De beroerde bouwkwaliteit van de interieurs? Volgens mij wordt dat aandeel tot grote hoogte opgestuwd door woke millennials die op hun zolderkamer tot de conclusie gekomen zijn dat elektrische auto's de toekomst zijn en Tesla de enige partij is die dit ziet.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203027273
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 12:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Klopt het dat VanEck de enige semiconductor ETF heeft die in Europa verhandeld kan worden?
Volgens mij wel.
Aan de andere kant zitten alle grote bedrijven daar ook wel ongeveer in, dus meer heb je wss niet nodig.
pi_203027628
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 12:22 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik kan de Tesla hype eigenlijk niet helemaal duiden. Vrijwel alle autofabrikanten zetten in op elektrisch. Wat is dadelijk nog het USP van Tesla? De beroerde bouwkwaliteit van de interieurs? Volgens mij wordt dat aandeel tot grote hoogte opgestuwd door woke millennials die op hun zolderkamer tot de conclusie gekomen zijn dat elektrische auto's de toekomst zijn en Tesla de enige partij is die dit ziet.
Ik ben van 1976 dus niet echt millenial maar wel enigszins "fanboy" dus ik zal proberen mijn interpretatie van de hype te delen:

Tesla is markleider, bouwt auto's met de hoogste efficiëntie qua verbruik en de productie verdubbelt iedere 1 tot 1,5 jaar.

Ook de marges zijn zeer hoog (~30%), ze hebben een korte bouwtijd per auto (~10 uren) en een zeer kleine schuld.

Maar Tesla is meer dan alleen auto's.

Tesla is volop bezig in de energy storage, een sector die minstens zo groot kan worden als de autodivisie.
Ze bouwen Megapacks die energie bufferen en stroom automatisch (!) kunnen verhandelen met hun Autobidder software.
Tesla zet hiermee vol in op "virtual power plants" die in fracties van seconden bij of af kunnen schakelen.
Naast megapacks kunnen ook hun Powerwalls en auto's (via Vehicle-2-Grid) hier onderdeel van worden, eventueel zou het ook in licentie gegeven kunnen worden aan andere bedrijven.

Dan hebben we nog de Tesla Semi. Dat schiet op het eerste gezicht nog niet zo op maar er rijden al aardig wat prototypes rond met vracht en die worden rond de fabriek best vaak gesignaleerd en gefilmd.
Elektrische vrachtwagens zijn uiteraard efficiënter dan diesels en als ze de range van >800km kunnen waarmaken én in "treintjes" kunnen rijden met maar 1 chauffeur (vooral USA, lange rechte wegen) dan geloof ik wel dat dat een flink succes kan worden.

Full Self Driving is een wat onzekere factor, je ziet duidelijk dat de beta steeds beter wordt maar feilloos is het nog lang niet.
Tesla ontwikkelt momenteel "Dojo", een AI platform dat efficiënter werkt en meer schaalbaar is dan dan de opties die Nvidia bijvoorbeeld te bieden heeft. Daarmee zou FSD in een stroomversnelling moeten komen omdat ze veel meer kunnen simuleren. Daarnaast willen de Dojo als reken- en AI-platform aan kunnen bieden.
Met FSD zou TaaS wel zeer interessant worden voor het merk.

Tesla robots, ik vind het nog wat vaag, dat zie ik voorlopig nog niet verschijnen.

Tesla Solar Roof is tot op heden vrij teleurstellend, aan de andere kant worden er wel continu nieuwe versies van uitgebracht en lijkt het momenteel vooral "kijken wat het beste werkt".

Dus ja, is Tesla wel een autofabrikant?

/fanboymode

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-01-2022 13:03:11 ]
pi_203027677
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 11:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik wil vooral niet meer terug in fossiele brandstoffen omdat ik het als een doodlopende weg zie.
Daardoor sta ik er niet comfortabel in en dan kan je het beter niet doen, denk ik.

Dat betekent niet dat er geen winst mee te maken is op korte termijn (verhoogd dividend is al eens genoemd), op lange termijn gaat CO2-uitstoot echter steeds zwaarder belast worden, zullen bedrijven in die sector een transitie moeten doormaken en er is geen zekerheid dat dat succesvol lukt.

Ik kan het mis hebben maar ook in dat geval is er met andere aandelen ook prima winst te maken, zoals Tesla ;)
Kan ik mij voorstellen. Al zie ik het niet zo'n vaart lopen en ik denk niet dat wij de termijnen halen die politici voor ogen hebben.

Het stoomnet zit tegen overbelasting aan, Duitsland en België zetten nog altijd in op aardgas, voor de scheep- en luchtvaart zijn nog geen goede alternatieven en wat doen ontwikkelingslanden. Ik zal Shell of andere oliereuzen niet zaligmakend verklaren, maar heb ik er meer vertrouwen in dat zij de transitie langzaam maken dan dat ik nu het goede groene aandeel kies.
pi_203027803
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 12:22 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik kan de Tesla hype eigenlijk niet helemaal duiden. Vrijwel alle autofabrikanten zetten in op elektrisch. Wat is dadelijk nog het USP van Tesla? De beroerde bouwkwaliteit van de interieurs? Volgens mij wordt dat aandeel tot grote hoogte opgestuwd door woke millennials die op hun zolderkamer tot de conclusie gekomen zijn dat elektrische auto's de toekomst zijn en Tesla de enige partij is die dit ziet.
Ik zag laatst iemand die beweerde dat Tesla over 10 jaar de helft van alle nieuwe auto's wereldwijd moet verkopen tegen een prijs van $ 60.000,- om de waardering vandaag te rechtvaardigen. Nu moet je die waardering misschien ook met een korreltje zout nemen, maar zij zijn gierend duur en verliezen hun unieke voordelen snel. Iedere autobouwer heeft nu een elektrisch model.
pi_203027935
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 12:59 schreef maan_man het volgende:

[..]
Ik zag laatst iemand die beweerde dat Tesla over 10 jaar de helft van alle nieuwe auto's wereldwijd moet verkopen tegen een prijs van $ 60.000,- om de waardering vandaag te rechtvaardigen. Nu moet je die waardering misschien ook met een korreltje zout nemen, maar zij zijn gierend duur en verliezen hun unieke voordelen snel. Iedere autobouwer heeft nu een elektrisch model.
De ontwikkeling naar een autonome auto heeft in potentie een veel grotere economische impact dan de overgang naar elektrisch. De markt verwacht blijkbaar dat Tesla hierin voorop loopt, ondanks dat de technische uitdagingen van autonoom rijden de laatste tijd steeds groter blijken te zijn. Tesla heeft tov veel andere ontwikkelaars het voordeel dat ze mega veel testdata binnen halen. Dat is essentieel voor de technische ontwikkeling.
gr gr
pi_203028049
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:07 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
De ontwikkeling naar een autonome auto heeft in potentie een veel grotere economische impact dan de overgang naar elektrisch. De markt verwacht blijkbaar dat Tesla hierin voorop loopt, ondanks dat de technische uitdagingen van autonoom rijden de laatste tijd steeds groter blijken te zijn. Tesla heeft tov veel andere ontwikkelaars het voordeel dat ze mega veel testdata binnen halen. Dat is essentieel voor de technische ontwikkeling.
Klopt, Tesla installeert al enkele jaren alle geleverde auto's met 8 camera's en daarnaast is ieder model sindsdien te voorzien van of upgraden met de meest recente FSD hardware.

En dat terwijl de concurrentie nu vaak nog steeds niet verder komt dan één camera voor het achteruitrijden en 1 voor "lane assist".

Het is niet gezegd dat of wanneer Tesla het voor elkaar gaat krijgen maar als er één merk is dat al jaren de beschikking heeft over het grootste geschikte wagenpark dan is het Tesla.

En met die miljarden kilometers kan je honderden miljarden kilometers simuleren en de AI trainen.

Er is wel concurrentie, zoals van Waymo, maar die kunnen voorlopig niets anders dan in "geofenced" locaties rondrijden. Tesla zet er vol op in om overal te kunnen rijden waar je maar iets hebt dat op een weg lijkt.

Daarnaast kost de extra benodigde apparatuur (o.a. Lidar) op zo'n Waymo voertuig ongeveer $150.000 waardoor het wel heel erg moet opschalen voor het commercieel interessant wordt.

Maar goed, het blijft een onzekere factor en het kan (ondanks alle inzet) falen.
pi_203028119
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik ben van 1976 dus niet echt millenial maar wel enigszins "fanboy" dus ik zal proberen mijn interpretatie van de hype te delen:

Tesla is markleider, bouwt auto's met de hoogste efficiëntie qua verbruik en de productie verdubbelt iedere 1 tot 1,5 jaar.

Ook de marges zijn zeer hoog (~30%), ze hebben een korte bouwtijd per auto (~10 uren) en een zeer kleine schuld.

Maar Tesla is meer dan alleen auto's.

Tesla is volop bezig in de energy storage, een sector die minstens zo groot kan worden als de autodivisie.
Ze bouwen Megapacks die energie bufferen en stroom automatisch (!) kunnen verhandelen met hun Autobidder software.
Tesla zet hiermee vol in op "virtual power plants" die in fracties van seconden bij of af kunnen schakelen.
Naast megapacks kunnen ook hun Powerwalls en auto's (via Vehicle-2-Grid) hier onderdeel van worden, eventueel zou het ook in licentie gegeven kunnen worden aan andere bedrijven.

Dan hebben we nog de Tesla Semi. Dat schiet op het eerste gezicht nog niet zo op maar er rijden al aardig wat prototypes rond met vracht en die worden rond de fabriek best vaak gesignaleerd en gefilmd.
Elektrische vrachtwagens zijn uiteraard efficiënter dan diesels en als ze de range van >800km kunnen waarmaken én in "treintjes" kunnen rijden met maar 1 chauffeur (vooral USA, lange rechte wegen) dan geloof ik wel dat dat een flink succes kan worden.

Full Self Driving is een wat onzekere factor, je ziet duidelijk dat de beta steeds beter wordt maar feilloos is het nog lang niet.
Tesla ontwikkelt momenteel "Dojo", een AI platform dat efficiënter werkt en meer schaalbaar is dan dan de opties die Nvidia bijvoorbeeld te bieden heeft. Daarmee zou FSD in een stroomversnelling moeten komen omdat ze veel meer kunnen simuleren. Daarnaast willen de Dojo als reken- en AI-platform aan kunnen bieden.

Tesla robots, ik vind het nog wat vaag, dat zie ik voorlopig nog niet verschijnen.

Tesla Solar Roof is tot op heden vrij teleurstellend, aan de andere kant worden er wel continu nieuwe versies van uitgebracht en lijkt het momenteel vooral "kijken wat het beste werkt".

Dus ja, is Tesla wel een autofabrikant?

/fanboymode
Ik dacht laatst ergens gelezen te hebben dat Tesla nu al marktaandeel verliest in Europa nu meer merken met elektrische modellen komen? De auto's van deze fabrikanten hoef je dan ook niet in een winderige haven af te halen op een desolate parking.

Zelfrijdende auto's geloof ik helemaal niet in. Gaan mensen echt hun leven in handen leggen van wat camera's en sensoren zodat ze achterover leunend de krant kunnen lezen? Gaat de samenleving het accepteren wanneer er om de haverklap kinderen doodgereden worden omdat er een sensortje stuk is of de AI weer iets over het hoofd ziet? Misschien wel, maar ik denk het niet. In bepaalde settings zullen zelfrijdende auto's misschien best toegevoegde waarde hebben (havens, vliegvelden) maar ik geloof niet dat het gemeengoed gaat worden.

Uiteindelijk moet iedereen natuurlijk zelf maar bepalen waar hij zijn geld instopt. Als je er veel rendement mee kunt behalen (op korte termijn) waarom niet. Persoonlijk heb ik er geen goed gevoel bij. Als de heer Musk weer iets geks tweet dan heb je zomaar kans dat de koers een duikvlucht neemt. Voor mijn gevoel leg je je lot volledig in handen van meneer Elon. Dat is bij andere bedrijven niet zo.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
  dinsdag 4 januari 2022 @ 13:18:41 #55
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_203028128
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt, Tesla installeert al enkele jaren alle geleverde auto's met 8 camera's en daarnaast is ieder model sindsdien te voorzien van of upgraden met de meest recente FSD hardware.

En dat terwijl de concurrentie nu vaak nog steeds niet verder komt dan één camera voor het achteruitrijden en 1 voor "lane assist".

Het is niet gezegd dat of wanneer Tesla het voor elkaar gaat krijgen maar als er één merk is dat al jaren de beschikking heeft over het grootste geschikte wagenpark dan is het Tesla.

En met die miljarden kilometers kan je honderden miljarden kilometers simuleren en de AI trainen.

Er is wel concurrentie, zoals van Waymo, maar die kunnen voorlopig niets anders dan in "geofenced" locaties rondrijden. Tesla zet er vol op in om overal te kunnen rijden waar je maar iets hebt dat op een weg lijkt.

Daarnaast kost de extra benodigde apparatuur (o.a. Lidar) op zo'n Waymo voertuig ongeveer $150.000 waardoor het wel heel erg moet opschalen voor het commercieel interessant wordt.

Maar goed, het blijft een onzekere factor en het kan (ondanks alle inzet) falen.
Ze kunnen misschien concurrentie verwachten van Chinese bedrijven. Volgens mij is Baidu ookal vrij ver met zelf-rijdende auto's. Die doen ookal veel rijden in echte steden enzo.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_203028290
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 12:59 schreef maan_man het volgende:

[..]
Ik zag laatst iemand die beweerde dat Tesla over 10 jaar de helft van alle nieuwe auto's wereldwijd moet verkopen tegen een prijs van $ 60.000,- om de waardering vandaag te rechtvaardigen. Nu moet je die waardering misschien ook met een korreltje zout nemen, maar zij zijn gierend duur en verliezen hun unieke voordelen snel. Iedere autobouwer heeft nu een elektrisch model.
Veel mensen lijken te denken dat de overige autofabrikanten achterlijk zijn en simpelweg op hun handen blijven zitten zodra elektrische auto's de norm worden en Tesla er dus automatisch met een gigantisch marktaandeel vandoor gaat.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203028311
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:18 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]
Ik dacht laatst ergens gelezen te hebben dat Tesla nu al marktaandeel verliest in Europa nu meer merken met elektrische modellen komen? De auto's van deze fabrikanten hoef je dan ook niet in een winderige haven af te halen op een desolate parking.
Op het moment dat een concurrent z'n eerste elektrische auto produceert, verliest Tesla uiteraard marktaandeel.
Dat is onvermijdelijk. Dat overkwam Coca Cola ook toen er andere merken op de markt kwamen.

Hoe belangrijk is marktaandeel voor je groei? Volgens mij niet heel erg.

Tesla doet niets anders dan maximaal uitbreiden en groeien en kan de vraag nog steeds niet aan.

Of er concurrentie is of niet: Tesla kan niet meer produceren en alles wordt keurig verkocht, ondanks dat ze de prijzen van alle modellen fors verhoogd hebben.

2016 -> 75.900
2017 -> 103.100 +35,8%
2018 -> 244.900 +237,5%
2019 -> 367.200 +149,9%
2020 -> 499.000 +35,9%
2021 -> 936.172 +187,6%

En er gaan dit jaar 2 gigafactories open die samen ruim meer productiecapaciteit hebben dan wat Tesla tot nu toe in totaal heeft...

quote:
Zelfrijdende auto's geloof ik helemaal niet in. Gaan mensen echt hun leven in handen leggen van wat camera's en sensoren zodat ze achterover leunend de krant kunnen lezen? Gaat de samenleving het accepteren wanneer er om de haverklap kinderen doodgereden worden omdat er een sensortje stuk is of de AI weer iets over het hoofd ziet? Misschien wel, maar ik denk het niet. In bepaalde settings zullen zelfrijdende auto's misschien best toegevoegde waarde hebben (havens, vliegvelden) maar ik geloof niet dat het gemeengoed gaat worden.
Er worden om de haverklap mensen doodgereden zonder autonome auto's.

Ieder jaar zo'n 1.350.000 doden... als autonoom rijden daar maar 10% vanaf kan krijgen is het winst.

quote:
Uiteindelijk moet iedereen natuurlijk zelf maar bepalen waar hij zijn geld instopt. Als je er veel rendement mee kunt behalen (op korte termijn) waarom niet. Persoonlijk heb ik er geen goed gevoel bij. Als de heer Musk weer iets geks tweet dan heb je zomaar kans dat de koers een duikvlucht neemt. Voor mijn gevoel leg je je lot volledig in handen van meneer Elon. Dat is bij andere bedrijven niet zo.
Het is wel een bijzondere snuiter.
pi_203028429
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoe belangrijk is marktaandeel voor je groei? Volgens mij niet heel erg.
Letterlijk het percentage marktaandeel kan je 1:1 correleren met hoeveel je kan groeien.
Bij Tesla is het qua marktaandeel allemaal wat tricky komende jaren. Dan moet de complete markt zelf harder groeien... Wie weet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203028443
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Op het moment dat een concurrent z'n eerste elektrische auto produceert, verliest Tesla uiteraard marktaandeel.
Dat is onvermijdelijk.

Hoe belangrijk is marktaandeel? Volgens mij niet.

Tesla doet niets anders dan maximaal uitbreiden en groeien en kan de vraag nog steeds niet aan.

Of er concurrentie is of niet: Tesla kan niet meer produceren en alles wordt keurig verkocht, ondanks dat ze de prijzen van alle modellen fors verhoogd hebben.

2016 -> 75.900
2017 -> 103.100 +35,8%
2018 -> 244.900 +237,5%
2019 -> 367.200 +149,9%
2020 -> 499.000 +35,9%
2021 -> 936.172 +187,6%

En er gaan dit jaar 2 gigafactories open die samen ruim meer productiecapaciteit hebben dan wat Tesla tot nu toe in totaal heeft...
[..]
Er worden om de haverklap mensen doodgereden zonder autonome auto's.

Ieder jaar zo'n 1.350.000 doden... als autonoom rijden daar maar 10% vanaf kan krijgen is het winst.
[..]
Het is wel een bijzondere snuiter.
Ik denk juist niet dat autonoom rijden voor minder verkeersdoden kan zorgen. Dan zou je ervan uitgaan dat AI, wat camera's en sensoren betere inschattingen kunnen maken (binnen de bebouwde kom) dan dat een mens dat kan. Daar geloof ik helemaal niks van. De AI in de meest geavanceerde computerspellen zijn bijvoorbeeld nog steeds extreem dom. YouTube staat ook vol met gekke crashes van autopilot systemen. Er zal nog een hoop moeten gebeuren imo voordat we achterover leunend de krant kunnen lezen en de AI de rest doet.

Maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Ook prima.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203028462
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er worden om de haverklap mensen doodgereden zonder autonome auto's.

Ieder jaar zo'n 1.350.000 doden... als autonoom rijden daar maar 10% vanaf kan krijgen is het winst.

Zal allemaal wel best werken op de snelweg... En wie weet legaliseren we dat wle binnen 10 jaar, kan je slapen terwijl je naar je vakantiebestemming gaat, wel flex, lekker snachts op vakantie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203028482
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:38 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]
Ik denk juist niet dat autonoom rijden voor minder verkeersdoden kan zorgen. Dan zou je ervan uitgaan dat AI, wat camera's en sensoren betere inschattingen kunnen maken (binnen de bebouwde kom) dan dat een mens dat kan. Daar geloof ik helemaal niks van. De AI in de meest geavanceerde computerspellen zijn bijvoorbeeld nog steeds extreem dom. YouTube staat ook vol met gekke crashes van autopilot systemen. Er zal nog een hoop moeten gebeuren imo voordat we achterover leunend de krant kunnen lezen en de AI de rest doet.

Maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Ook prima.
Denk dat je gelijk hebt, tot bepaalde hoogte, en jij ziet ook dat de complexiteit in de straten hoger is dan op de snelweg.

Maar ook die hulpsystemen, abrupt remmen etc, het kan wel levens redden hoor.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203028579
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:38 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]
Ik denk juist niet dat autonoom rijden voor minder verkeersdoden kan zorgen. Dan zou je ervan uitgaan dat AI, wat camera's en sensoren betere inschattingen kunnen maken (binnen de bebouwde kom) dan dat een mens dat kan. Daar geloof ik helemaal niks van. De AI in de meest geavanceerde computerspellen zijn bijvoorbeeld nog steeds extreem dom.
De AI in spellen is natuurlijk niet honderden miljarden kilometers gesimuleerd met "real life data" data.
En in F1 2021 heb ik het idee dat ze de AI hebben afgestemd op het rijgedrag van Mazepin, Grosjean en Maldonado.

quote:
YouTube staat ook vol met gekke crashes van autopilot systemen. Er zal nog een hoop moeten gebeuren imo voordat we achterover leunend de krant kunnen lezen en de AI de rest doet.

Autopilot is geen FSD.
Autopilot is een veredelde adaptieve cruise control.

Uiteindelijk moeten die softwarestacks in de toekomst wel allemaal samengaan maar FSD is echt alleen voor bètatesters beschikbaar.

Tot oktober 2001 waren er zo'n 2000 bètatesters maar momenteel kan iedereen die FSD heeft aangeschaft heeft én een hoge rijscore haalt zich opgeven om bètatester te worden. Dit wordt nu langzaam uitgerold.

[quote]
Maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Ook prima.
Misschien ook wel niet. Ik geef het een 75% kans van slagen.
pi_203028719
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik ben van 1976 dus niet echt millenial maar wel enigszins "fanboy" dus ik zal proberen mijn interpretatie van de hype te delen:

Tesla is markleider, bouwt auto's met de hoogste efficiëntie qua verbruik en de productie verdubbelt iedere 1 tot 1,5 jaar.

Ook de marges zijn zeer hoog (~30%), ze hebben een korte bouwtijd per auto (~10 uren) en een zeer kleine schuld.

Maar Tesla is meer dan alleen auto's.

Tesla is volop bezig in de energy storage, een sector die minstens zo groot kan worden als de autodivisie.
Ze bouwen Megapacks die energie bufferen en stroom automatisch (!) kunnen verhandelen met hun Autobidder software.
Tesla zet hiermee vol in op "virtual power plants" die in fracties van seconden bij of af kunnen schakelen.
Naast megapacks kunnen ook hun Powerwalls en auto's (via Vehicle-2-Grid) hier onderdeel van worden, eventueel zou het ook in licentie gegeven kunnen worden aan andere bedrijven.

Dan hebben we nog de Tesla Semi. Dat schiet op het eerste gezicht nog niet zo op maar er rijden al aardig wat prototypes rond met vracht en die worden rond de fabriek best vaak gesignaleerd en gefilmd.
Elektrische vrachtwagens zijn uiteraard efficiënter dan diesels en als ze de range van >800km kunnen waarmaken én in "treintjes" kunnen rijden met maar 1 chauffeur (vooral USA, lange rechte wegen) dan geloof ik wel dat dat een flink succes kan worden.

Full Self Driving is een wat onzekere factor, je ziet duidelijk dat de beta steeds beter wordt maar feilloos is het nog lang niet.
Tesla ontwikkelt momenteel "Dojo", een AI platform dat efficiënter werkt en meer schaalbaar is dan dan de opties die Nvidia bijvoorbeeld te bieden heeft. Daarmee zou FSD in een stroomversnelling moeten komen omdat ze veel meer kunnen simuleren. Daarnaast willen de Dojo als reken- en AI-platform aan kunnen bieden.
Met FSD zou TaaS wel zeer interessant worden voor het merk.

Tesla robots, ik vind het nog wat vaag, dat zie ik voorlopig nog niet verschijnen.

Tesla Solar Roof is tot op heden vrij teleurstellend, aan de andere kant worden er wel continu nieuwe versies van uitgebracht en lijkt het momenteel vooral "kijken wat het beste werkt".

Dus ja, is Tesla wel een autofabrikant?

/fanboymode
Ik ben van 1985 en ik zou helemaal fanboy moeten zijn, maar ben het maar deels.

USPs van Tesla als autofabrikant:
-Zuinige en snelle auto’s produceren. Dat lukt de directe concurrenten nog niet zo goed. Vooral de Kia EV6 / Ioniq5 valt me erg tegen qua efficiëntie, ik had verwacht dat Tesla daar veel last van zou krijgen.
-dedicated laadnetwerk. Maar die gaan ze openstellen.
- ze hebben geen kosten aan marketing en reclames, Elon doet dat zelf met wat tweets.
- kobaltarme (of vrije) accu’s.

Wat niet goed is aan Tesla:
-bouwkwaliteit, al wordt dat snel beter.
-Aftersales
- FSD is slecht. Volvo en Mercedes doen dit al beter.
- de te lange looptijden van modellen. Model S oogt gedateerd (al is die dat technisch niet). Model Y is niet onderscheidend genoeg om er 65.000 euro op stuk te gooien. Door de model 3 hebben mensen in hun hoofd dat tesla model 3 redelijk goedkoop is (geleasd kon worden) maar de model Y is flink aan de prijs voor een ‘opgehoogde’ model 3. Dat wordt in NL geen verkooptopper, tenzij de prijs 10-15k lager wordt door het in Berlijn te bouwen.

Kortom als autobouwer doet Tesla het best aardig, maar kunnen ze voorsprong vasthouden? Ik heb mijn twijfels.

En als energie opslag: dat lijkt nu mooi, maar op die markt zijn heel andere partijen actief.
De accu techniek van tesla is eigenlijk te duur voor energieopslag. De eisen aan een stationaire accu zijn anders dan die van een auto-accu. Lithium accu’s zijn daarvoor eigenlijk te duur. Gewicht maakt niet zoveel uit, vooral $/kWh is belangrijk.

En als ik het op mezelf betrek: dit jaar mag ik een nieuwe leaseauto uitzoeken, maar eigenlijk is het net niks.
Tesla Y vind ik te duur (forse bijtelling boven de 35k); model 3 vind ik een rijdende zetpil; uit de VAG groep vind ik de performance tegenvallen. Van Kia en Hyundai is het verbruik te hoog.
Kortom het is allemaal net niks. En zeker met huidige 16% bijtelling over 35k zijn de elektrischen nu netto net zo duur als een fossiele. Dus ik ben er nog niet uit.
Ik hoop eigenlijk dat er nog een leuke auto in de pool zit die ik 1-2 jaar kan rijden en hoop ik dat er in de tussentijd dan betere alternatieven zijn.
pi_203028836
Ford Mustang Mach-E niks voor je?
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203028917
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:53 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Ik ben van 1985 en ik zou helemaal fanboy moeten zijn, maar ben het maar deels.

-dedicated laadnetwerk. Maar die gaan ze openstellen.
Goed punt, totaal overheen gezien bij het opsommen.
En natuurlijk goedkoper voor Tesla bezitters dan voor "bezoekers" met andere merken.

quote:
- ze hebben geen kosten aan marketing en reclames, Elon doet dat zelf met wat tweets.
Klopt, zelfs hier en nu krijgt Tesla gratis aandacht.

quote:
- kobaltarme (of vrije) accu’s.
Ja, sowieso zijn de LFP (LiFePO4) accu's in de standard range Tesla's al helemaal kobaltvrij.
Deze zelfde cellen gaan ook in de Megapacks.

quote:
Wat niet goed is aan Tesla:
-bouwkwaliteit, al wordt dat snel beter.
-Aftersales
- FSD is slecht. Volvo en Mercedes doen dit al beter.
De FSD van Tesla is vele malen verder ontwikkeld maar nog in bèta.
Je zou de Autopilot kunnen bedoelen?

quote:
- de te lange looptijden van modellen. Model S oogt gedateerd (al is die dat technisch niet). Model Y is niet onderscheidend genoeg om er 65.000 euro op stuk te gooien. Door de model 3 hebben mensen in hun hoofd dat tesla model 3 redelijk goedkoop is (geleasd kon worden) maar de model Y is flink aan de prijs voor een ‘opgehoogde’ model 3. Dat wordt in NL geen verkooptopper, tenzij de prijs 10-15k lager wordt door het in Berlijn te bouwen.
Nederland is maar een hele kleine markt (~0,4% van hun omzet in 2021).
Wereldwijd doet de Model Y het heel goed, ook daar geldt: de vraag is groter dan dat ze kunnen leveren.

quote:
Kortom als autobouwer doet Tesla het best aardig, maar kunnen ze voorsprong vasthouden? Ik heb mijn twijfels.

En als energie opslag: dat lijkt nu mooi, maar op die markt zijn heel andere partijen actief.
De accu techniek van tesla is eigenlijk te duur voor energieopslag. De eisen aan een stationaire accu zijn anders dan die van een auto-accu. Lithium accu’s zijn daarvoor eigenlijk te duur. Gewicht maakt niet zoveel uit, vooral $/kWh is belangrijk.
Daarom werkt Tesla nu met CATL aan de productie van LFP accu's voor dit doel.
Die zijn iets zwaarder (lagere dichtheid) maar gaan vele duizenden cycles mee en minder kans op "thermal runaway".

quote:
En als ik het op mezelf betrek: dit jaar mag ik een nieuwe leaseauto uitzoeken, maar eigenlijk is het net niks.
Tesla Y vind ik te duur (forse bijtelling boven de 35k); model 3 vind ik een rijdende zetpil; uit de VAG groep vind ik de performance tegenvallen. Van Kia en Hyundai is het verbruik te hoog.
Kortom het is allemaal net niks. En zeker met huidige 16% bijtelling over 35k zijn de elektrischen nu netto net zo duur als een fossiele. Dus ik ben er nog niet uit.
Ik hoop eigenlijk dat er nog een leuke auto in de pool zit die ik 1-2 jaar kan rijden en hoop ik dat er in de tussentijd dan betere alternatieven zijn.
Snap ik.
pi_203028987
Als het iets teveel Tesla is voor dit topic, dan kunnen we de discussie misschien naar het EV topic verhuizen?
Voor mezelf maakt het niet veel uit maar kan me voorstellen dat niet iedereen er op zit te wachten?

POLL
pi_203029267
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 14:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als het iets teveel Tesla is voor dit topic, dan kunnen we de discussie misschien naar het EV topic verhuizen?
Voor mezelf maakt het niet veel uit maar kan me voorstellen dat niet iedereen er op zit te wachten?

[poll=3387]
Wordt inderdaad een Tesla-special hier. :P

Dan zal ik 'ontopic' nog een financiële denkwijze toevoegen. Autonoom vervoer wordt hier afgedaan als een luxe dat je als forens of vakantieganger een krantje kan lezen. Echter is de potentiële economische impact voor ondernemingen veel groter dan voor de gewone consument. Een transporteur hoeft bijvoorbeeld geen chauffeurs meer te huren als zij autonome vrachtwagens gebruikt. Ik heb geen idee, maar ik schat dat de personeelskosten voor een transporteur nu zeker tientallen procenten van haar totale kosten zijn. Autonoom vervoer is in potentie dus een enorme kostenbesparing voor een dergelijke onderneming in de transportbranche. Bovendien is de transportbranche ook zeker geen klein onderdeel van de totale economie.
gr gr
pi_203029277
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 14:24 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Wordt inderdaad een Tesla-special hier. :P

Dan zal ik 'ontopic' nog een financiële denkwijze toevoegen. Autonoom vervoer wordt hier afgedaan als een luxe dat je als forens of vakantieganger een krantje kan lezen. Echter is de potentiële economische impact voor ondernemingen veel groter dan voor de gewone consument. Een transporteur hoeft bijvoorbeeld geen chauffeurs meer te huren als zij autonome vrachtwagens gebruikt. Ik heb geen idee, maar ik schat dat de personeelskosten voor een transporteur nu zeker tientallen procenten van het totaal zijn. Autonoom vervoer is in potentie dus een enorme kostenbesparing voor een dergelijke onderneming in de transportbranche. Bovendien is de transportbranche ook zeker geen klein onderdeel van de totale economie.
Klopt, TaaS heeft grote potentie.
pi_203029438
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:53 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Ik ben van 1985 en ik zou helemaal fanboy moeten zijn, maar ben het maar deels.

USPs van Tesla als autofabrikant:
-Zuinige en snelle auto’s produceren. Dat lukt de directe concurrenten nog niet zo goed. Vooral de Kia EV6 / Ioniq5 valt me erg tegen qua efficiëntie, ik had verwacht dat Tesla daar veel last van zou krijgen.
-dedicated laadnetwerk. Maar die gaan ze openstellen.
- ze hebben geen kosten aan marketing en reclames, Elon doet dat zelf met wat tweets.
- kobaltarme (of vrije) accu’s.

Wat niet goed is aan Tesla:
-bouwkwaliteit, al wordt dat snel beter.
-Aftersales
- FSD is slecht. Volvo en Mercedes doen dit al beter.
- de te lange looptijden van modellen. Model S oogt gedateerd (al is die dat technisch niet). Model Y is niet onderscheidend genoeg om er 65.000 euro op stuk te gooien. Door de model 3 hebben mensen in hun hoofd dat tesla model 3 redelijk goedkoop is (geleasd kon worden) maar de model Y is flink aan de prijs voor een ‘opgehoogde’ model 3. Dat wordt in NL geen verkooptopper, tenzij de prijs 10-15k lager wordt door het in Berlijn te bouwen.

Kortom als autobouwer doet Tesla het best aardig, maar kunnen ze voorsprong vasthouden? Ik heb mijn twijfels.

En als energie opslag: dat lijkt nu mooi, maar op die markt zijn heel andere partijen actief.
De accu techniek van tesla is eigenlijk te duur voor energieopslag. De eisen aan een stationaire accu zijn anders dan die van een auto-accu. Lithium accu’s zijn daarvoor eigenlijk te duur. Gewicht maakt niet zoveel uit, vooral $/kWh is belangrijk.

En als ik het op mezelf betrek: dit jaar mag ik een nieuwe leaseauto uitzoeken, maar eigenlijk is het net niks.
Tesla Y vind ik te duur (forse bijtelling boven de 35k); model 3 vind ik een rijdende zetpil; uit de VAG groep vind ik de performance tegenvallen. Van Kia en Hyundai is het verbruik te hoog.
Kortom het is allemaal net niks. En zeker met huidige 16% bijtelling over 35k zijn de elektrischen nu netto net zo duur als een fossiele. Dus ik ben er nog niet uit.
Ik hoop eigenlijk dat er nog een leuke auto in de pool zit die ik 1-2 jaar kan rijden en hoop ik dat er in de tussentijd dan betere alternatieven zijn.
Uiterlijk van een auto... Joah, beetje belangrijk, maar de productietechniek van Tesla heeft nogal aanvangstkosten... Die moeten een hogere afzet hebben dan andere producenten vanwege de productietechniek van de carosserie.

Heeft onze vriend weleens een filmpje van laten zien met die "giga press"
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203029458
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 14:24 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Wordt inderdaad een Tesla-special hier. :P

Dan zal ik 'ontopic' nog een financiële denkwijze toevoegen. Autonoom vervoer wordt hier afgedaan als een luxe dat je als forens of vakantieganger een krantje kan lezen. Echter is de potentiële economische impact voor ondernemingen veel groter dan voor de gewone consument. Een transporteur hoeft bijvoorbeeld geen chauffeurs meer te huren als zij autonome vrachtwagens gebruikt. Ik heb geen idee, maar ik schat dat de personeelskosten voor een transporteur nu zeker tientallen procenten van haar totale kosten zijn. Autonoom vervoer is in potentie dus een enorme kostenbesparing voor een dergelijke onderneming in de transportbranche. Bovendien is de transportbranche ook zeker geen klein onderdeel van de totale economie.
Dat gebeurt ook, waar geen mensen lopen in de Rotterdamse haven op hele lage snelheden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203031006
Overweight energy & financials :7

btw tesla hartstikke leuk, totdat je onderdelen moet vervangen als de garantie is afgelopen. Kan je een 2de hypotheek nemen daarvoor :D

[ Bericht 48% gewijzigd door SOG op 04-01-2022 16:08:31 ]
pi_203031798
Ik zit echt met Just Eat en Baba in mijn maag. Die zijn nog uit de eerste maanden van beleggingscarrière. Toen ging mijn onderzoek niet veel verder dan het bekijken van koersdoelen en het zien van dollartekens. Zij zijn nu een klein gedeelte van beleggingsportefeuille en beïnvloedden mijn rendement niet heel erg.

Ik denk steeds laat maar staan, de bodem moet toch een keer in zicht zijn. Kijk ik net in mijn app Just Eat weer 7,5% in de min. Ik had zij nu waarschijnlijk niet meer gekocht, maar nu ik ze heb, kijk ik wel waar het schip strand. Al lijkt het wel op het in hoog tempo verbranden van geld.
pi_203031850
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 16:43 schreef maan_man het volgende:
Ik zit echt met Just Eat en Baba in mijn maag. Die zijn nog uit de eerste maanden van beleggingscarrière. Toen ging mijn onderzoek niet veel verder dan het bekijken van koersdoelen en het zien van dollartekens. Zij zijn nu een klein gedeelte van beleggingsportefeuille en beïnvloedden mijn rendement niet heel erg.

Ik denk steeds laat maar staan, de bodem moet toch een keer in zicht zijn. Kijk ik net in mijn app Just Eat weer 7,5% in de min. Ik had zij nu waarschijnlijk niet meer gekocht, maar nu ik ze heb, kijk ik wel waar het schip strand. Al lijkt het wel op het in hoog tempo verbranden van geld.
Verlies nemen is ook iets dat er soms bijhoort.

Hoe zijn de vooruitzichten voor die bedrijven? Ik ken ze beiden niet (eerste alleen van naam).
pi_203032492
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 16:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Verlies nemen is ook iets dat er soms bijhoort.

Hoe zijn de vooruitzichten voor die bedrijven? Ik ken ze beiden niet (eerste alleen van naam).
Baba staat gewoon te laag door het antichina sentiment als dat een beetje keert, kan het nog wel goed komen. Just Eat, zoals veel van die groeibedrijven veel kosten en geen winst nog. Overnamen in Amerika kan mogelijk een miskleun zijn, maar die overnamen is ook nog eens met aandelen betaald en ik denk dat die aandelen nu op grote schaal worden gedumpt. Maar hun aandelen in Ifood en de rendabele landen is zoveel waard dat alleen op basis daarvan de beurswaarden niet onrealistisch is. Zij kunnen beter vandaag de boel liquideren en de aandeelhouders uitbetalen.
pi_203033546
Stevige klappen op de Nasdaq, m'n winst van gisteren is alweer voor 75% weg.
pi_203034000


Wat is een aderlating en wat moet ik zeker behouden? Shell is mijn vlaggenschip nu! Helaas Aegon verkocht laatst voor 4,02, dom dom dom!
pi_203034010
Berkshire Hathaway staat nu 2,5% in de plus terwijl Apple 1,05% in de min staat.
Aangezien Apple een groot deel van de portefeuille van Berkshire Hathaway uitmaakt vraag ik mij af wat er dan de oorzaak van is dat Berkshire zo stijgt.
Bank of America staat 4,5% en Coca-Cola 1,8% en American Express 2,86%.
Maar dan nog, is dat toch niet voldoende om Apple te compenseren?
Wat mis ik hier?
pi_203034130
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 18:33 schreef WammesWaggel het volgende:
Berkshire Hathaway staat nu 2,5% in de plus terwijl Apple 1,05% in de min staat.
Aangezien Apple een groot deel van de portefeuille van Berkshire Hathaway uitmaakt vraag ik mij af wat er dan de oorzaak van is dat Berkshire zo stijgt.
Bank of America staat 4,5% en Coca-Cola 1,8% en American Express 2,86%.
Maar dan nog, is dat toch niet voldoende om Apple te compenseren?
Wat mis ik hier?
Bank of New York Mellon is ook 4.5% up, dus mss vooral financiële sector die wat in de lift zit?
pi_203034204
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 18:33 schreef WammesWaggel het volgende:
Berkshire Hathaway staat nu 2,5% in de plus terwijl Apple 1,05% in de min staat.
Aangezien Apple een groot deel van de portefeuille van Berkshire Hathaway uitmaakt vraag ik mij af wat er dan de oorzaak van is dat Berkshire zo stijgt.
Bank of America staat 4,5% en Coca-Cola 1,8% en American Express 2,86%.
Maar dan nog, is dat toch niet voldoende om Apple te compenseren?
Wat mis ik hier?
Mogelijk sentiment op basis van onderstaande artikel?

https://www.cnbc.com/2022(...)-best-bets-ever.html
pi_203034266
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 18:45 schreef floris_b het volgende:

[..]
Mogelijk sentiment op basis van onderstaande artikel?

https://www.cnbc.com/2022(...)-best-bets-ever.html
Kan ook natuurlijk.

En het record van 1 miljoen positieve tests op een dag is weer niet zo gunstig voor tech vermoed ik :P
Dat ging de laatste keer met de ontdekking van Omikron ook al niet zo fijn.
pi_203034661
Heb nog wat geld van een rekening naar de Rabo gestuurd, ga m'n portfolio nog met zo'n 8% vergroten deze week.

Wat zal ik doen? Het heel eigenwijs houden bij m'n bestaande "tech" aandelen of een mix van NN / ASR / ABN-AMRO / AHOLD DELHAIZE.

edit: Coca Cola lijkt me ook wel een stabiele factor

Begin toch naar het toevoegen van die aandelen te neigen.

Dat betekent wel dat ik m'n "maximaal 10 aandelen plan" moet laten varen :P

edit 2: ik slaap er een nachtje over

[ Bericht 22% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-01-2022 19:34:18 ]
pi_203038323
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 19:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb nog wat geld van een rekening naar de Rabo gestuurd, ga m'n portfolio nog met zo'n 8% vergroten deze week.

Wat zal ik doen? Het heel eigenwijs houden bij m'n bestaande "tech" aandelen of een mix van NN / ASR / ABN-AMRO / AHOLD DELHAIZE.

edit: Coca Cola lijkt me ook wel een stabiele factor

Begin toch naar het toevoegen van die aandelen te neigen.

Dat betekent wel dat ik m'n "maximaal 10 aandelen plan" moet laten varen :P

edit 2: ik slaap er een nachtje over
Ik zou voor de losse aandelen gaan, maar ABN heeft wel een aardig lekker dividend yield! Misschien dat ik daar ook nog wat van ga halen :9
pi_203038600
Air France-KLM calls gaan lekker goed begin van het jaar.
Heb nog steeds het vermoeden dat dit nog maar het begin is. *O*



[ Bericht 21% gewijzigd door longasleep op 04-01-2022 22:22:41 ]
Arrr!
pi_203038937
Er zijn genoeg financiële nieuwssites te vinden maar bij de meeste moet je een abonnement afsluiten. Hebben jullie een abonnement oid?

Zelf heb ik op dit moment alleen het FD.
pi_203038978
quote:
Wat is een aderlating en wat moet ik zeker behouden? Shell is mijn vlaggenschip nu! Helaas Aegon verkocht laatst voor 4,02, dom dom dom!

Ik kijk vooral naar bedrijven die een hoge schuldenlast hebben en recent investeringen hebben gedaan.
Gezien de hoge inflatie situatie kan dat voordelige situaties opleveren.
In mijn ogen van je lijst vind ik dit je mooiste aandelen.

Zeker houden
Air France-KLM
ASML
BAM
Brunel
Fugro
Shell
Arrr!
pi_203039440
Galapagos en philips wegdoen? Ligt er iets op de horizon voor galapagos? En philips is ook maar afwachten wat die kosten gaan zijn van die brakke apparaten.
Lekkere winst trouwens :*
pi_203039460
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 22:40 schreef floris_b het volgende:
Er zijn genoeg financiële nieuwssites te vinden maar bij de meeste moet je een abonnement afsluiten. Hebben jullie een abonnement oid?

Zelf heb ik op dit moment alleen het FD.
FD en WSJ. Laatste kost maar iets van 8 euro per maand.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203039467
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 23:21 schreef SOG het volgende:
Galapagos en philips wegdoen? Ligt er iets op de horizon voor galapagos? En philips is ook maar afwachten wat die kosten gaan zijn van die brakke apparaten.
Lekkere winst trouwens :*
GLPG is gratis gokken inmiddels toch? Tientje onder de cash ofzo? Amerikaanse claims zou ik me ook niet zo snel aan wagen. Zie Bayer. En dan zo'n stel polderende Hollanders op zo'n dossier.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  dinsdag 4 januari 2022 @ 23:35:18 #89
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203039582
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 18:33 schreef Beursaap het volgende:
[ link | afbeelding ]

Wat is een aderlating en wat moet ik zeker behouden? Shell is mijn vlaggenschip nu! Helaas Aegon verkocht laatst voor 4,02, dom dom dom!
Heb je BAM toch niet verkocht? :D
pi_203039968
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 23:23 schreef nostra het volgende:

[..]
GLPG is gratis gokken inmiddels toch? Tientje onder de cash ofzo? Amerikaanse claims zou ik me ook niet zo snel aan wagen. Zie Bayer. En dan zo'n stel polderende Hollanders op zo'n dossier.
Denk kaspositie 74-75 euro per aandeel. Lees dat ze vorig jaar ongeveer 530m verloren. Maar goed. Tegenover de kaspositie staan toch ook verplichtingen?

Op de giro staat iig 2.7b total liabilities. Cash zou 4.8b-4.9b zijn.

Bezittingen min schulden 39 euro per aandeel. Dus lijkt me 9 euro per aandeel gokken dat ze ooit nog iets gaan verkopen.


@Beursaap je betaalt sws over 1100 euro negatieve rente dus die zou ik sws erafhalen :p

[ Bericht 9% gewijzigd door SOG op 05-01-2022 00:24:07 ]
pi_203045323
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2022 00:11 schreef SOG het volgende:

[..]
Denk kaspositie 74-75 euro per aandeel. Lees dat ze vorig jaar ongeveer 530m verloren. Maar goed. Tegenover de kaspositie staan toch ook verplichtingen?
Ik volg Galapagos niet in detail, maar voor zover ik weet zijn die schulden voor het overgrote deel de vooruitontvangen licentie-inkomsten van Gilead, die ergens in de komende jaren ten gunste van de P&L gebracht kunnen worden (geen idee met welke milestones?). Is dus geen cash outflow, anders dan de cash die gemoeid is met een eventuele toekomstige prestatie om die revenue te kunnen posten.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203045697
Benieuwd of Elon Musk dit kwartaal een nieuw model aankondigt.
Er gaan geruchten dat er een kleine, "betaalbare" EV aan zit te komen, ergens in het Yaris / Polo / Swift B-segment.
Vermoedelijk met een 50kWh accu en 325km range.
De ontwerpfase en het sluiten van contracten voor toeleveranciers zou in 2021 al zijn afgerond.

#rumors

Deze week zou er nieuws moeten komen over de Gigafactory in Texas.
pi_203046184
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 13:08 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik volg Galapagos niet in detail, maar voor zover ik weet zijn die schulden voor het overgrote deel de vooruitontvangen licentie-inkomsten van Gilead, die ergens in de komende jaren ten gunste van de P&L gebracht kunnen worden (geen idee met welke milestones?). Is dus geen cash outflow, anders dan de cash die gemoeid is met een eventuele toekomstige prestatie om die revenue te kunnen posten.
Oke. Ja ik lees het idd. Dan is het wel een stuk aantrekkelijker idd :{

Miss moet ik er maar een pluk van kopen dan ipv geld op de bank laten aftakelen.
pi_203046633
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2022 13:56 schreef SOG het volgende:

[..]
Oke. Ja ik lees het idd. Dan is het wel een stuk aantrekkelijker idd :{

Miss moet ik er maar een pluk van kopen dan ipv geld op de bank laten aftakelen.
Ik weet niet, waarom zou je geld in zo'n risico gooien als er zoveel mooie (en redelijk "veilige") aandelen en ETF's zijn?
pi_203046839
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 23:35 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Heb je BAM toch niet verkocht? :D
Maandje terug voor 3,- verkocht, vorige week bijgekocht voor 2,72 hehehe.
  woensdag 5 januari 2022 @ 14:57:56 #96
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_203047156
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 10:17 schreef Beursaap het volgende:
Wat een sappig jaartje al! Met Shell kan ik snel gaan rentenieren heheehehe.
Met...629 stuks?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_203047479
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 14:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet niet, waarom zou je geld in zo'n risico gooien als er zoveel mooie (en redelijk "veilige") aandelen en ETF's zijn?
Biotech is gewoon een leuke gamble. :)
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203047933
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 14:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet niet, waarom zou je geld in zo'n risico gooien als er zoveel mooie (en redelijk "veilige") aandelen en ETF's zijn?
Omdat ze handelen onder de kaspositie en daar voorlopig geen verandering in komt... maar ze hebben niet lang geleden 41.xx gestaan dus wellicht dalen ze nog wel... ik kijk wel als ze lager staan. Is wel goedkoop gokken iig. Redelijk bizar dat het verschil tussen de marktprijs en de kaspositie per aandeel zo groot is. Maar goed: verlies draaien en inflatie + opportunity costs. Maar dan nog..

Edit: ben t wel met je eens trouwens over dat er betere opties zijn... mocht er een dipje zijn dan koop ik weer bij... vorig dipje veel te weinig bijgekocht :X
pi_203049337


[ Bericht 100% gewijzigd door maan_man op 05-01-2022 16:49:57 ]
pi_203050298
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2022 15:34 schreef SOG het volgende:

[..]
Omdat ze handelen onder de kaspositie en daar voorlopig geen verandering in komt... maar ze hebben niet lang geleden 41.xx gestaan dus wellicht dalen ze nog wel... ik kijk wel als ze lager staan. Is wel goedkoop gokken iig. Redelijk bizar dat het verschil tussen de marktprijs en de kaspositie per aandeel zo groot is. Maar goed: verlies draaien en inflatie + opportunity costs. Maar dan nog..

Edit: ben t wel met je eens trouwens over dat er betere opties zijn... mocht er een dipje zijn dan koop ik weer bij... vorig dipje veel te weinig bijgekocht :X
Mss valt het risico ook wel mee, ik kan het heel moeilijk inschatten en dan ga ik liever voor wat meer zekerheid.
  woensdag 5 januari 2022 @ 17:53:17 #101
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203050434
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 17:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mss valt het risico ook wel mee, ik kan het heel moeilijk inschatten en dan ga ik liever voor wat meer zekerheid.
Voor een klein stukje van je porto is het geen probleem, kan ook zo weer 3 keer over de kop gaan komend jaar. Al zie ik voor dit jaar eerder meer vraag naar waardeaandelen en wat minder naar de speculatieve.
pi_203051624
quote:
10s.gif Op woensdag 5 januari 2022 14:57 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
Met...629 stuks?
Shell knalt door de 50,- dit jaar als Poetins pijp er niet komt!
pi_203053711
Hopelijk is vandaag niet een voorbode voor de rest van het jaar :+
pi_203053769
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 20:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hopelijk is vandaag niet een voorbode voor de rest van het jaar :+
Tot nu toe nog geen rode dag gehad. Hopelijk een voorbode. ;-)
pi_203054393
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 19:02 schreef Beursaap het volgende:

[..]
Shell knalt door de 50,- dit jaar als Poetins pijp er niet komt!
Hey hey hey!!!!
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 5 januari 2022 @ 21:37:15 #106
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_203054502
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:46 schreef BasEnAad het volgende:
Het gaat mij om een stabiel groeiend dividendinkomen, lekker boeiend die dagkoersen.
^O^
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  woensdag 5 januari 2022 @ 21:52:25 #107
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_203054782
Wat hebben jullie eigenlijk zo’n beetje in jullie portefeuille? Of zijn daar andere topics voor?

Ik in elk geval het volgende:

Aegon
Amsterdam commodities
Ahold Delhaize
ASR
Aperam
Eurocommercial Properties
Forfarmers
ING
NN Group
PostNL
Shell
Unilever
Rabobank Certificaten

En dan nog wat crowdfunding en klein beetje crypto.

Maar dus wel echt gericht op dividend en helaas nul tech…
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_203056220
Aegon
ASR
BAM
Carnival Corp
Heijmans
Johnson & Johnson
Just eat
Ahold
KPN
McDonalds
PostNL
Randstad
Shell
Tellurian
Wartsila

+ 2 ETF's

[ Bericht 0% gewijzigd door Anton91 op 05-01-2022 23:11:08 ]
pi_203056239
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 23:06 schreef Anton91 het volgende:
Aegon
ASR
BAM
Carnival Corp
Heijmans
Johnson & Johnson
Just eat
Ahold
KPN
McDonalds
PostNL
Randstad
Shell
Telluriam
Wartsila

+ 2 ETF's
Plenty of diversificatie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203056251
Postnl wereldhave adyen put optie aex put optie, Gazprom, Intel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203056459
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 21:52 schreef AQuila360 het volgende:
Wat hebben jullie eigenlijk zo’n beetje in jullie portefeuille? Of zijn daar andere topics voor?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203056481
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 21:52 schreef AQuila360 het volgende:
Wat hebben jullie eigenlijk zo’n beetje in jullie portefeuille? Of zijn daar andere topics voor?

Ik in elk geval het volgende:

Aegon
Amsterdam commodities
Ahold Delhaize
ASR
Aperam
Eurocommercial Properties
Forfarmers
ING
NN Group
PostNL
Shell
Unilever
Rabobank Certificaten

En dan nog wat crowdfunding en klein beetje crypto.

Maar dus wel echt gericht op dividend en helaas nul tech…
Waar koop jij dit dan ?
Ik zwaai naar dieren.
  woensdag 5 januari 2022 @ 23:37:19 #113
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203056549
Apple, ASMI, ASML, Shell, TELL, Unilever.

Verder nog wel indexbeleggen bij Meesman, maar dat tel ik niet mee.
  donderdag 6 januari 2022 @ 00:11:07 #114
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203056784
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 21:52 schreef AQuila360 het volgende:

Maar dus wel echt gericht op dividend en helaas nul tech…
2022 Wordt niet het jaar van tech.
  donderdag 6 januari 2022 @ 07:35:13 #115
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_203057774
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 00:11 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
2022 Wordt niet het jaar van tech.
Daar heb je wel een punt ja.. maar ook meer helaas dat ik ze nooit heb gehad :P
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  donderdag 6 januari 2022 @ 07:36:59 #116
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_203057779
quote:
7s.gif Op woensdag 5 januari 2022 23:28 schreef nostra het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nice! Ook Amsterdam Commodities.. dat is toch wel 1 van mn favorieten. En verder zie ik er nog wel een paar staan die ik ook nog wel wil :P
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  donderdag 6 januari 2022 @ 07:37:55 #117
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_203057781
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 23:31 schreef Geerd het volgende:

[..]
Waar koop jij dit dan ?
Zat bij Binck en nu Saxo… nog even kijken wat ik daar mee doe want dat bevalt me niet super al is het wel beter aan het worden maar wel duur opzich.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_203058639
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 21:52 schreef AQuila360 het volgende:
Wat hebben jullie eigenlijk zo'n beetje in jullie portefeuille?
Misschien is het aardig om niet alleen aan te geven in welke aandelen/ETFs je positie hebt, maar ook wat de omvang van die positie is t.o.v. het belegd vermogen.

SPOILER: Portefeuile
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 6 januari 2022 @ 09:36:10 #119
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203058734
Mooi koopmoment voor ASML incoming…
pi_203058802
Inkakken is
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_203058999
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 21:52 schreef AQuila360 het volgende:
Wat hebben jullie eigenlijk zo’n beetje in jullie portefeuille? Of zijn daar andere topics voor?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203059064
GM heeft 26 EV's geleverd in Q4.
pi_203059190
Serieuze klappen vandaag
Cindy De Vuyst
pi_203059737
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 10:07 schreef einzeinz het volgende:
Serieuze klappen vandaag
Ja, maar even niet te vaak inloggen :P
pi_203060047
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, maar even niet te vaak inloggen :P
Waarom niet, dit vind ik net leuk!
Bepaalde dingen die hoog gewaardeerd stonden zakken nu in waarde. Mag gerust nog 20% af van mij!
Cindy De Vuyst
pi_203060077
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 11:03 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Waarom niet, dit vind ik net leuk!
Bepaalde dingen die hoog gewaardeerd stonden zakken nu in waarde. Mag gerust nog 20% af van mij!
Weet niet, over een paar weken staan we weer op records denk ik :+
pi_203060294
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Weet niet, over een paar weken staan we weer op records denk ik :+
Daar twijfel ik niet aan. Het is nu vooral schrik rond Omikron maar intussen is gebleken dat ze zeer mild is. Die angst vloeit zo weer weg.
Cindy De Vuyst
pi_203060365
Na bovenstaande berichten te hebben gelezen dacht ik dat de AEX toch minstens -5% zou doen, of -10%. Maar nee, het betreft nog slechts één beursdag met tot nu toe een schamele daling van 1,75%. Waarbij IMCO kennelijk het hardst daalt, maar nog niet meer dan 6 procent. Echt, dit gaat toch nergens over?
pi_203060391
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 11:22 schreef Groepfunder het volgende:
Na bovenstaande berichten te hebben gelezen dacht ik dat de AEX toch minstens -5% zou doen, of -10%. Maar nee, het betreft nog slechts één beursdag met tot nu toe een schamele daling van 1,75%. Waarbij IMCO kennelijk het hardst daalt, maar nog niet meer dan 6 procent. Echt, dit gaat toch nergens over?
Nee, gaat nergens over.
Je zou bijna hopen dat Evergrande omver valt in China. Dat we eens een echte verkoopgolf krijgen!
Cindy De Vuyst
pi_203060413
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 11:18 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Daar twijfel ik niet aan. Het is nu vooral schrik rond Omikron maar intussen is gebleken dat ze zeer mild is. Die angst vloeit zo weer weg.
Nee gaat om het nieuws van de FED in de USA.
pi_203060469
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 11:25 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Nee gaat om het nieuws van de FED in de USA.
Precies.

Dit: (bron: DeGiro)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203064202
Heb BrandNewDay opdracht gegeven om m'n portfolio te verkopen en naar m'n rekening te storten.

Vorig jaar april (toen ik ben ingestapt) had ik er nog minder verstand van dan nu ( :+ ) en leek het me wel een goed idee en op zich rendeert het ook netjes.

Alleen investeert BND op hun beurt weer in Vanguard en Northern fondsen en snoept daar een stuk rendement voor op, dan stop ik het liever in een S&P500 ETF.

Ook ASN stap ik uit, die hebben wat andere investeringen zo te zien maar daar geldt hetzelfde voor qua kosten.

Daarnaast is het vrij traag, zou ik ASN maandag (tijdens de stijging) een verkoopopdracht geven, dan wordt het dinsdag (tijdens de crash) verkocht. Bij BrandNewDay gaat het wss nog trager.

Afijn, 75% van wat er vrijkomt gaat straks in S&P500 en 25% gaat in aandelen die ik al heb en die nu laag staan (als ze nog laag staan tegen de tijd dat het geld op m'n rekening staat :+)
  donderdag 6 januari 2022 @ 16:02:36 #133
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_203064491
Gaan we weer oO/
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_203064708
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 15:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb BrandNewDay opdracht gegeven om m'n portfolio te verkopen en naar m'n rekening te storten.

Vorig jaar april (toen ik ben ingestapt) had ik er nog minder verstand van dan nu ( :+ ) en leek het me wel een goed idee en op zich rendeert het ook netjes.

Alleen investeert BND op hun beurt weer in Vanguard en Northern fondsen en snoept daar een stuk rendement voor op, dan stop ik het liever in een S&P500 ETF.

Ook ASN stap ik uit, die hebben wat andere investeringen zo te zien maar daar geldt hetzelfde voor qua kosten.

Daarnaast is het vrij traag, zou ik ASN maandag (tijdens de stijging) een verkoopopdracht geven, dan wordt het dinsdag (tijdens de crash) verkocht. Bij BrandNewDay gaat het wss nog trager.

Afijn, 75% van wat er vrijkomt gaat straks in S&P500 en 25% gaat in aandelen die ik al heb en die nu laag staan (als ze nog laag staan tegen de tijd dat het geld op m'n rekening staat :+)
quote:
1s.gif Op donderdag 15 april 2021 02:21 schreef SOG het volgende:

[..]
Dus bnd koopt die etf voor je? Kan je net zo goed bij degiro kopen dan is het gratis...

Zou alleen maar etf's kopen en spreiden.
:R
pi_203064794
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2022 16:15 schreef SOG het volgende:

[..]
[..]
:R
:@

Ik was een noob.
Nog steeds maar wel met wat opgedane kennis (door schade en schande :+ )
pi_203064833
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 16:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
:@

Ik was een noob.
Nog steeds maar wel met wat opgedane kennis (door schade en schande :+ )
Always catch a falling knive.
Speculeren > Beleggen.
Short is moord.
Hefboom beleggen word je 2x sneller rijk van.
Margin beleggen is bueno.
Van opties word je ook rijk.

^O^

De waarde van beleggingen kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Ik neem geen verantwoordelijkheid voor mensen die mijn posts serieus nemen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203064886
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 11:22 schreef Groepfunder het volgende:
Na bovenstaande berichten te hebben gelezen dacht ik dat de AEX toch minstens -5% zou doen, of -10%. Maar nee, het betreft nog slechts één beursdag met tot nu toe een schamele daling van 1,75%. Waarbij IMCO kennelijk het hardst daalt, maar nog niet meer dan 6 procent. Echt, dit gaat toch nergens over?
Kom maar door met die -10% _O-
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203064918
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 11:03 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Waarom niet, dit vind ik net leuk!
Bepaalde dingen die hoog gewaardeerd stonden zakken nu in waarde. Mag gerust nog 20% af van mij!
Eigk hoort die AEX gewoon lekker thuis op 500 puntjes ofzo op dit moment, laat maar zakken joh. :D

Maarja voorspel maar een beurscrisis... Slecht nieuws is goed nieuws en goed nieuws is ook goed nieuws.
Het enige wat je zeker weten niet moet hebben is schuldpapier.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203065327
Wat vinden jullie van Cisco?
Ze kunnen een goede rol spelen bij 5G en de uitrol van nieuwe datacentra. Qua fundamentals zie ook niks geks en het dividend wordt elk jaar verhoogd.
pi_203065586
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 15:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb BrandNewDay opdracht gegeven om m'n portfolio te verkopen en naar m'n rekening te storten.

Vorig jaar april (toen ik ben ingestapt) had ik er nog minder verstand van dan nu ( :+ ) en leek het me wel een goed idee en op zich rendeert het ook netjes.

Alleen investeert BND op hun beurt weer in Vanguard en Northern fondsen en snoept daar een stuk rendement voor op, dan stop ik het liever in een S&P500 ETF.

Ook ASN stap ik uit, die hebben wat andere investeringen zo te zien maar daar geldt hetzelfde voor qua kosten.

Daarnaast is het vrij traag, zou ik ASN maandag (tijdens de stijging) een verkoopopdracht geven, dan wordt het dinsdag (tijdens de crash) verkocht. Bij BrandNewDay gaat het wss nog trager.

Afijn, 75% van wat er vrijkomt gaat straks in S&P500 en 25% gaat in aandelen die ik al heb en die nu laag staan (als ze nog laag staan tegen de tijd dat het geld op m'n rekening staat :+)
Het staat je natuurlijk vrij om te doen en te laten waar je zin in hebt, maar ik meen mij te herinneren dat je een paar dagen geleden je BND portfolio nog als belangrijke risicospreidingstool zag omdat je voor de rest voornamelijk in tech aandelen zit? Je wilde ook terug naar minder dan tien verschillende aandelen maar dat plan was gisteren ook overboord gezet geloof ik. Misschien ben je er teveel mee bezig? Je strategieën lijken niet lang stand te houden.

Maar goed nogmaals, je moet het natuurlijk allemaal zelf weten. Ik heb de wijsheid ook zeker niet in pacht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lokale_Notabele op 06-01-2022 17:27:20 ]
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203065829
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 17:00 schreef floris_b het volgende:
Wat vinden jullie van Cisco?
Ze kunnen een goede rol spelen bij 5G en de uitrol van nieuwe datacentra. Qua fundamentals zie ook niks geks en het dividend wordt elk jaar verhoogd.
Zelfde verhaal een beetje als Intel, Oracle etc. De new kids on the block zijn sexier.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  donderdag 6 januari 2022 @ 17:52:35 #142
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_203065924
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 16:29 schreef ludovico het volgende:

[..]
Eigk hoort die AEX gewoon lekker thuis op 500 puntjes ofzo op dit moment, laat maar zakken joh. :D

Maarja voorspel maar een beurscrisis... Slecht nieuws is goed nieuws en goed nieuws is ook goed nieuws.
Het enige wat je zeker weten niet moet hebben is schuldpapier.
Hoezo? De bedrijven hebben toch gewoon goeie omzetten en winsten? Een paar van die tech aandelen zijn duur maar de rest valt mee toch?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_203065929
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 17:19 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]
Het staat je natuurlijk vrij om te doen en te laten waar je zin in hebt, maar ik meen mij te herinneren dat je een paar dagen geleden je BND portfolio nog als belangrijke risicospreidingstool zag omdat je voor de rest voornamelijk in tech aandelen zit? Je wilde ook terug naar minder dan tien verschillende aandelen maar dat plan was gisteren ook overboord gezet geloof ik. Misschien ben je er teveel mee bezig? Je strategieën lijken niet lang stand te houden.

Maar goed nogmaals, je moet het natuurlijk allemaal zelf weten. Ik heb de wijsheid ook zeker niet in pacht.
Hetgeen je de eerste 5 van je beleggingscarriere leert = "ik handel teveeeeeeel veel te veel, kap daar nou mee"
Dusseh, tjah, dat kwartje moet bij mij ook nog een soort van vallen als ik kijk naar wat ik allemaal voor grappen uithaal op de beurs.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203066153
Portefeuille +500 vandaag.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203066466
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 17:19 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]
Het staat je natuurlijk vrij om te doen en te laten waar je zin in hebt, maar ik meen mij te herinneren dat je een paar dagen geleden je BND portfolio nog als belangrijke risicospreidingstool zag omdat je voor de rest voornamelijk in tech aandelen zit?
Klopt. Maar BND belegt blijkbaar vooral in S&P500 (met hogere kosten) en dat kan ik dan net zo goed in een ETF steken en nog wat NN en ASR bijkopen.

quote:
Je wilde ook terug naar minder dan tien verschillende aandelen maar dat plan was gisteren ook overboord gezet geloof ik. Misschien ben je er teveel mee bezig? Je strategieën lijken niet lang stand te houden.

Maar goed nogmaals, je moet het natuurlijk allemaal zelf weten. Ik heb de wijsheid ook zeker niet in pacht.
Ik ook niet ;(

Laten we het er maar op houden dat ik nog zoekende en lerende ben...

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-01-2022 18:38:13 ]
pi_203066475
:lijstje: :lijstje: :lijstje: :lijstje:
quote:
Uitlenen van effecten
Zodra u klant wordt bij DEGIRO verschaft u het recht om uw aandelen uit te lenen. Dit wordt gedaan om het short gaan te faciliteren; ‘Debet Effecten’. De risico's van het uitlenen van effecten worden als volgt beheerd:

- Ten eerste geldt dat DEGIRO (en niet de inlenende partij) steeds de 'tegenpartij' is van SPV en dus met haar eigen vermogen instaat voor het tijdig terug leveren van de uitgeleende effecten.

- Daarnaast geldt dat DEGIRO van de inlenende partij zekerheid eist. Wanneer de inlenende partij klant is van DEGIRO, dan biedt de inlenende partij zekerheid met het pandrecht dat DEGIRO heeft op diens Giraal Tegoed en loopt de geleende positie mee in de doorlopende risico monitoring door DEGIRO. In andere gevallen dient de inlenende partij zekerheid te stellen door geld of effecten naar SPV over te maken die SPV in geval van falen van de inlenende partij mag gebruiken om de uitgeleende effecten op de markt terug te kopen.

- Schade voor de klant wiens effecten zijn uitgeleend ontstaat dus pas op het moment dat zowel de inlenende partij als DEGIRO niet langer in staat zijn hun verplichtingen te voldoen (lees: failliet) en de waarde van de zekerheid is gedaald dan wel de waarde van de uitgeleende effecten is gestegen. De hoogte van de schade is daarbij beperkt tot het verschil in waarde tussen de uitgeleende effecten en de door de inlener verschafte zekerheid.
:lijstje: :lijstje: :lijstje: :lijstje:

- Wat staat hier in 'gewone' taal?
- Doen alle brokers dit?
- Waarom doen zij (doet DEGIRO) dit?
- Wat en hoe groot is het risico nou voor de klant van DEGIRO?
pi_203066532
quote:
5s.gif Op donderdag 6 januari 2022 18:31 schreef Socios het volgende:
:lijstje: :lijstje: :lijstje: :lijstje:
[..]
:lijstje: :lijstje: :lijstje: :lijstje:

- Wat staat hier in 'gewone' taal?
- Doen alle brokers dit?
- Waarom doen zij (doet DEGIRO) dit?
- Wat en hoe groot is het risico nou voor de klant van DEGIRO?
Het risico zou niet zo hoog zijn maar ik heb toch maar gekozen voor een "custody account", dan worden je aandelen niet uitgeleend.
Nadeel is wel dat je iets meer kosten hebt.
pi_203066598
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 18:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het risico zou niet zo hoog zijn maar ik heb toch maar gekozen voor een "custody account", dan worden je aandelen niet uitgeleend.
Nadeel is wel dat je iets meer kosten hebt.
Is het niet (meer) zo dat als je de aandelen op doorlopend te koop zet, dat het uitlenen dan niet geldt?
pi_203066662
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 18:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het risico zou niet zo hoog zijn maar ik heb toch maar gekozen voor een "custody account", dan worden je aandelen niet uitgeleend.
Nadeel is wel dat je iets meer kosten hebt.
Thanks, ik lees even verder. :lijstje:
  donderdag 6 januari 2022 @ 18:43:16 #150
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_203066667
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 18:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt. Maar BND belegt blijkbaar vooral in S&P500 (met hogere kosten) en dat kan ik dan net zo goed in een ETF steken en nog wat NN en ASR bijkopen.
[..]
Ik ook niet ;(

Laten we het er maar op houden dat ik nog zoekende en lerende ben...
Gewoon eerst even goed bedenken wat je wil is al het halve werk! Ik ben een saaie dividend belegger die gewoon iedere keer het dividend of de rente binnen harkt en de koers van een aandeel maakt me niet zo veel uit. Weer andere vinden dat te langzaam gaan of te weinig actie hebben en die gaan meer handelen.

Dus eerst kijken wat je wil.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_203066746
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 18:43 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Gewoon eerst even goed bedenken wat je wil is al het halve werk! Ik ben een saaie dividend belegger die gewoon iedere keer het dividend of de rente binnen harkt en de koers van een aandeel maakt me niet zo veel uit. Weer andere vinden dat te langzaam gaan of te weinig actie hebben en die gaan meer handelen.

Dus eerst kijken wat je wil.
Uiteindelijk valt het handelen mee, ik heb uiteindelijk alleen Tell en Besi eruit gegooid sinds augustus (geloof ik?).

Afgelopen dagen heb ik vooral bijgekocht, portfolio met 8% uitgebreid richting NN, ASR, Ahold en ABN-AMRO.

Daarnaast nu m'n BND en ASN accounts aan het opruimen en dat hoofdzakelijk omzetten in S&P500 en nog wat aandelen bijkopen.

Het "10 aandelen plan" heb ik eerst maar laten varen, heb de opmerkingen van hier dat het nogal "tech georiënteerd" was meegenomen.

Wel heel tevreden met het rendement van vorig jaar, als we dit jaar maar de helft halen hoor je me ook niet klagen :)

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-01-2022 18:58:05 ]
pi_203066814
Aandelen op m'n onderzoeklijstje om eventueel nog uit te breiden in het "niet tech" segment:

- Randstad
- Unilever
- Pepsi Co
- Costco
- Allianz SE

Welke 2 of 3 van deze 5 zouden jullie in je portfolio houden?
Of misschien nog andere kandidaten buiten de tech?

Ik neig zelf naar Allianz, Pepsi Co en Unilever.
pi_203066957
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 18:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Aandelen op m'n onderzoeklijstje om eventueel nog uit te breiden in het "niet tech" segment:

- Randstad
- Unilever
- Pepsi Co
- Costco
- Allianz SE

Welke 2 of 3 van deze 5 zouden jullie in je portfolio houden?
Of misschien nog andere kandidaten buiten de tech?

Ik neig zelf naar Allianz, Pepsi Co en Unilever.
Coca Cola, Allianz en Unilever.
Arrr!
pi_203067003
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 19:06 schreef longasleep het volgende:

[..]
Coca Cola, Allianz en Unilever.
Sorry er is geen coca cola, er is alleen pepsi cola. Wil je pepsi cola?
pi_203067031
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2022 19:08 schreef SOG het volgende:

[..]
Sorry er is geen coca cola, er is alleen pepsi cola. Wil je pepsi cola?
Pepsi heeft Cheetos, dat was voor mij de doorslag om die in het lijstje te zetten ipv Coca Cola :@
pi_203067117
quote:
7s.gif Op donderdag 6 januari 2022 17:43 schreef nostra het volgende:

[..]
Zelfde verhaal een beetje als Intel, Oracle etc. De new kids on the block zijn sexier.
True dat dit soort bedrijven niet meer hot zijn. De performance van Cisco is achtergebleven t.o.v. Intel en Oracle. Een duidelijke reden heb ik niet kunnen vinden behalve het terugdringen van de schulden.
pi_203067176
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 18:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Aandelen op m'n onderzoeklijstje om eventueel nog uit te breiden in het "niet tech" segment:

- Randstad
- Unilever
- Pepsi Co
- Costco
- Allianz SE

Welke 2 of 3 van deze 5 zouden jullie in je portfolio houden?
Of misschien nog andere kandidaten buiten de tech?

Ik neig zelf naar Allianz, Pepsi Co en Unilever.
Costco draait erg goed dus dat is een plus.
Charlie Munger is er niet zo weg meer van maar het is mij niet bekend wat daar de reden voor is.
Toch zou ik Costco aanhouden.
pi_203067372
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 19:22 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Costco draait erg goed dus dat is een plus.
Charlie Munger is er niet zo weg meer van maar het is mij niet bekend wat daar de reden voor is.
Toch zou ik Costco aanhouden.
Charlie heeft ook een gruwelijke hekel aan bitcoin en daar heb ik het ook goed mee gedaan :+

Overigens wel veel over hem en Warren gelezen en geluisterd, samen bijna 200 jaar aan levenswijsheid.
pi_203067664
quote:
5s.gif Op donderdag 6 januari 2022 18:31 schreef Socios het volgende:
:lijstje: :lijstje: :lijstje: :lijstje:
[..]
:lijstje: :lijstje: :lijstje: :lijstje:

- Wat staat hier in 'gewone' taal?
- Doen alle brokers dit?
- Waarom doen zij (doet DEGIRO) dit?
- Wat en hoe groot is het risico nou voor de klant van DEGIRO?
In gewone taal..

Iemand zonder aandeel leent jouw aandeel en verpatst dat.

Later moet die het terugkopen en het bezit aan jou teruggeven.

Om te garanderen dat iemand kan terugkopen zal degiro iemands posities liquideren als het risico te groot wordt. Cq de koers teveel is gestegen.

Daarnaast. Stel, degiro krijgt zijn geld niet terug, dan betaald degiro de kosten.

Degiro kan dat pas niet terugbetalen als ze zelf failliet zijn.

In dat geval krijg je je aandeel minus het deel dat niet terugbetaald is geworden terug.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203067845
Sluiting viel me nog mee: -1,19% terwijl ik gedurende de dag nog op -3,67% heb gestaan.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_203068834
Nog even wachten hoe Amerika sluit, maar nu -0,46%. Maar ja, dagkoersen...
pi_203069688
Wat opvallend is is dat de dollar zo sterk is. 1.13 weer. Vorig jaar 1.19.

Terwijl ze daar aan de stimmy checks hebben gezeten... Al jarennnn een handelstekort hebben van hier tot Tokio.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203069941
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 16:23 schreef ludovico het volgende:
Van opties word je ook rijk.
Is dat zo? Heb ooit eens gelezen dat dat uiteindelijk wel mee valt en eigenlijk zelfs geen verschil maakt in vergelijking met de aankoop van gewone aandelen.
Cindy De Vuyst
pi_203069984
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 17:00 schreef floris_b het volgende:
Wat vinden jullie van Cisco?
Ze kunnen een goede rol spelen bij 5G en de uitrol van nieuwe datacentra. Qua fundamentals zie ook niks geks en het dividend wordt elk jaar verhoogd.
Stabiel bedrijf maar ze staan duur genoteerd naar mijn mening. Ik zou pas een aankopen onder $45
Cindy De Vuyst
pi_203070020
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 18:43 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Gewoon eerst even goed bedenken wat je wil is al het halve werk! Ik ben een saaie dividend belegger die gewoon iedere keer het dividend of de rente binnen harkt en de koers van een aandeel maakt me niet zo veel uit. Weer andere vinden dat te langzaam gaan of te weinig actie hebben en die gaan meer handelen.

Dus eerst kijken wat je wil.
Kun je evengoed in een ETF (dividend aristocraten) stappen. Nog minder omzien naar.
Cindy De Vuyst
pi_203070126
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 21:47 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Is dat zo? Heb ooit eens gelezen dat dat uiteindelijk wel mee valt en eigenlijk zelfs geen verschil maakt in vergelijking met de aankoop van gewone aandelen.
Een optie wordt zo geprijsd dat de maker van de optie een vergoeding krijgt voor het creëeren van de optie. Achter de schermen, om het risico wat te verlagen, worden allerhande instrumenten gekocht, zodat die risico's worden gehedged. Verdienen op transactiekosten is lekker genoeg, overigens geldt er volgens mij ook het een en ander juridisch glass steagal act oid, dat een bank geen risico mag nemen. Maar misschien roep ik maar wat nu....

Anyhow, netto ben je gewoon met leverage en hoge transactiekosten (zie de spread van opties) aan het beleggen in aandelen.

Op lange termijn kost dat altijd geld tenzij je echt weet wanneer je dit middel inzet. Maar dat zijn er niet zoveel, de gemiddelde fondsbeheerder presteert minder dan de markt geloof ik.. Dusseh, meer geluk dan wijsheid.

Opties gebruikt men meer dus gewoon om met beperkt risico te speculeren, heeft 3x niks met beleggen te maken voor de meeste.

Ik heb overigens ook wat put opties. Die van adyen waren pure speculatie ivm hoge koersen en evt een Corona kerst / rente stijging.. Nou dat pakte prima uit.

En heb wat opties op de aex om risico de hedgen. Omdat ik voor mijn gevoel nogal wat marktrisico heb.

Maar op de lange termijn lijkt het mij logischer dat men gemiddeld gewoon geld verliest met opties.

Wat ik evt wel zou doen is als de koersen laag staan middels een geschreven put optie wat goedkoop leverage creëren. Maar voor mij voelt dat met deze koersen helemaal onverantwoord.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 6 januari 2022 @ 22:12:56 #167
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203070412
Het wordt tijd voor een Fok ETF ofzo.
pi_203070536
quote:
10s.gif Op donderdag 6 januari 2022 22:12 schreef Zwansen het volgende:
Het wordt tijd voor een Fok ETF ofzo.
En iedereen mag 2 aandelen kiezen :D

Zal ik maar aftrappen?

- Tesla
- Nvidia

Wie volgt?
pi_203070719
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 22:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En iedereen mag 2 aandelen kiezen :D

Zal ik maar aftrappen?

- Tesla
- Nvidia

Wie volgt?
Gazprom
Pnl
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203070729
Tesla zal ik zelf wel shorten naast de etf.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 6 januari 2022 @ 22:32:20 #171
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203070753
Johnson & Johnson
Viatris
pi_203071104
Als iedereen nu 2 aandelen opgeeft, dan maak ik een virtueel portfolio aan en gaan we kijken of we daarmee de S&P 500 kunnen verslaan dit jaar :D
pi_203071260
ProQR
Intel
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203071526
Alphabet
Pinterest (heb ik zelf nog niet maar YOLO!)
pi_203071698
Oatly (wil zelf deze maand instappen)
PayPal
  vrijdag 7 januari 2022 @ 08:13:42 #176
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203072980
Apple
ASML
  vrijdag 7 januari 2022 @ 08:14:36 #177
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_203072986
TELL
EH
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  vrijdag 7 januari 2022 @ 09:09:53 #178
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_203073537
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 21:51 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Kun je evengoed in een ETF (dividend aristocraten) stappen. Nog minder omzien naar.
Als je er geen omzien naar wilt hebben wel ja, maar dat is voor mij juist wel deel van de lol. Dus ook daar moet je idd eerst kijken wat je wil.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  vrijdag 7 januari 2022 @ 09:11:00 #179
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_203073554
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 22:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En iedereen mag 2 aandelen kiezen :D

Zal ik maar aftrappen?

- Tesla
- Nvidia

Wie volgt?
Royal Dutch Shell
Aegon
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_203073595
Onto innovation
Boston Omaha corp
pi_203074015
Siemens ag
Schneider electric
pi_203074302
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 08:14 schreef Tyr80 het volgende:
TELL
EH
EH = Ehang Holdings? ;)
pi_203074394
De aandelen die tot nu toe genoemd zijn zitten in de FOK! ETF (¤10.000 per aandeel).
Heb een portfolio aangemaakt bij Morningstar (en heb een screenshot met de beginstanden, mocht er iets misgaan bij Morningstar dan kan het altijd nog in Excel).

Je kan nog tot en met vrijdagavond 23:59.59 je 2 aandelen opgeven, daarna gaat het "op slot".
Ik zal proberen op (on)regelmatige basis een update van de voortgang te geven!

Omstreeks 1 januari 2023 volgt de uitslag!
pi_203074512
JDE Peet's
Prosus
pi_203074668
quote:
7s.gif Op woensdag 5 januari 2022 23:28 schreef nostra het volgende:
GREEN BRICK PARTNERS INC. - COM...
INDUSTRIVARDEN A
INWIT
LAVA THERAPEUTICS NV
Hoe vind je zulke aandelen, waar je weinig over hoort ? Volg je een specifieke blogger of analist?
  vrijdag 7 januari 2022 @ 10:28:19 #186
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203074815
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 10:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
De aandelen die tot nu toe genoemd zijn zitten in de FOK! ETF (¤10.000 per aandeel).
Heb een portfolio aangemaakt bij Morningstar (en heb een screenshot met de beginstanden, mocht er iets misgaan bij Morningstar dan kan het altijd nog in Excel).

Je kan nog tot en met vrijdagavond 23:59.59 je 2 aandelen opgeven, daarna gaat het "op slot".
Ik zal proberen op (on)regelmatige basis een update van de voortgang te geven!

Omstreeks 1 januari 2023 volgt de uitslag!
:D

Lekker. Met fictief geld overigens? :P
pi_203074854
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 10:28 schreef Zwansen het volgende:

[..]
:D

Lekker. Met fictief geld overigens? :P
Nee, natuurlijk niet. Ik heb zoveel vertrouwen in jullie dat ik m'n volledige portfolio omgegooid heb in deze aandelen :+
pi_203075160
ASN heeft blijkbaar een daglimiet voor het boeken naar je tegenrekening :')
Nog nergens meegemaakt.
pi_203076105
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 10:18 schreef jaco het volgende:

[..]
Hoe vind je zulke aandelen, waar je weinig over hoort ? Volg je een specifieke blogger of analist?
Green Brick heb ik van CNBC, ik volg daar de podcasts en die Einhorn kwam daar voor een interview langs. Industrivärden heb ik als bonusdividend gekregen van Handelsbanken, dus kende ik eigenlijk zelf ook niet. Inwit kwam ik aan via Lucerne Capital (net als eerder Intertrust); één van de weinige Nederlandse hedgefunds - zij hebben (helaas wel sporadisch) goede diepte-analyses van participaties die ze nemen op de nieuwssectie van hun site (en ook op hun Linkedin). En Lava heb ik uit het FD, is ook maar een minimaal belang, pure gok en op de één of andere manier voelt Nederlandse biotech voor mij wat prettiger (wat minder geldbeluste luchtfietserij).
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203076249
@TheFreshPrince

D'Ieteren NV
Paladin Energy
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  vrijdag 7 januari 2022 @ 12:32:52 #191
332613 Captain_koek
Internetpiraat
pi_203076813
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 11:59 schreef Hojdhopper het volgende:
@:TheFreshPrince

D'Ieteren NV
Paladin Energy
D’ieteren verwacht ik eigenlijk niet veel groei meer. Mooi ritje gemaakt dr laatste 3-4 jaar!

In de FOK etf moet BABA natuurlijk ook
Aigh aigh Captain!
pi_203076961
quote:
15s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 12:32 schreef Captain_koek het volgende:

[..]
D’ieteren verwacht ik eigenlijk niet veel groei meer. Mooi ritje gemaakt dr laatste 3-4 jaar!

In de FOK etf moet BABA natuurlijk ook
Ik ben er niet om te oordelen, ik voeg ze gewoon toe :P

Als je naast BABA nog een aandeel hebt dan zet ik jouw bijdrage er ook in.
pi_203077189
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 22:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als iedereen nu 2 aandelen opgeeft, dan maak ik een virtueel portfolio aan en gaan we kijken of we daarmee de S&P 500 kunnen verslaan dit jaar :D
@tuinkabouter5000
pi_203077780
Met welke broker handelt men?
pi_203077935
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 13:34 schreef namliam het volgende:
Met welke broker handelt men?
Ik zit zelf bij deGiro.
pi_203077951
Ik had ook Baba in mijn gedachte, maar die is genoemd. Dan noem ik:
Peabody Energy Corp
Dow

Veel is al voorbij gekomen en het ontbeerd mij aan inspiratie.
pi_203078159
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 22:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En iedereen mag 2 aandelen kiezen :D

Zal ik maar aftrappen?

- Tesla
- Nvidia

Wie volgt?
BP
Accsys
pi_203078373


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 60% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-01-2022 14:41:20 ]
pi_203079956
quote:
15s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 12:32 schreef Captain_koek het volgende:

[..]
D’ieteren verwacht ik eigenlijk niet veel groei meer. Mooi ritje gemaakt dr laatste 3-4 jaar!

In de FOK etf moet BABA natuurlijk ook
Nah weet niet, zeker een mooi laatste periode gehad en denk niet dat het hierbij blijft.

D'Ieteren heeft, voor zover ik gelezen en gehoord heb in podcasts, een groot aandeel in autoruiten met sensors erin. En het aantal auto's met zulke ruiten gaat alleen maar toenemen.
Eén analyst voorspelde richting de 300 te gaan. Dat lijkt me ook wat overdreven maar de 200 tikken ze nog wel aan denk.

Edit: ik bedoel het aandeel op de Brusselse beurs, niet die in FRA.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_203080527
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 19:49 schreef ludovico het volgende:
In gewone taal..

Iemand zonder aandeel leent jouw aandeel en verpatst dat.

Later moet die het terugkopen en het bezit aan jou teruggeven.

Om te garanderen dat iemand kan terugkopen zal degiro iemands posities liquideren als het risico te groot wordt. Cq de koers teveel is gestegen.

Daarnaast. Stel, degiro krijgt zijn geld niet terug, dan betaald degiro de kosten.

Degiro kan dat pas niet terugbetalen als ze zelf failliet zijn.

In dat geval krijg je je aandeel minus het deel dat niet terugbetaald is geworden terug.
Bedankt. Helder! 090301_102433_vingerverf.png
pi_203081612
Deze twee kunnen ook best potentie hebben:

Heijmans
CCL (Carnival corporation, maar dat valt en staat met hoe omicron uitpakt)
pi_203081675
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 17:53 schreef Anton91 het volgende:
Deze twee kunnen ook best potentie hebben:

Heijmans
CCL (Carnival corporation, maar dat valt en staat met hoe omicron uitpakt)
Is dat je inzending voor de FOK! ETF?
pi_203083924
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 22:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als iedereen nu 2 aandelen opgeeft, dan maak ik een virtueel portfolio aan en gaan we kijken of we daarmee de S&P 500 kunnen verslaan dit jaar :D
Beetje vervelend aankoopmoment maar,

Viacom CBS en Vale
pi_203083976
We hebben al een aardige diversificatie in het FOK! ETF -> 2,94% per aandeel op dit moment :D
pi_203084281
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 17:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Is dat je inzending voor de FOK! ETF?
Ja dat is mijn inzending 8-)
  vrijdag 7 januari 2022 @ 20:48:08 #206
332613 Captain_koek
Internetpiraat
pi_203084537
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 12:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik ben er niet om te oordelen, ik voeg ze gewoon toe :P

Als je naast BABA nog een aandeel hebt dan zet ik jouw bijdrage er ook in.
NEL voor de lange termijn!
Aigh aigh Captain!
pi_203084843
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 20:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
We hebben al een aardige diversificatie in het FOK! ETF -> 2,94% per aandeel op dit moment :D
Maak je volgend jaar ook bekend welke Fokker de nieuwe beursgoeroe is met de meest renderende keuzes?
pi_203085010
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 21:05 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Maak je volgend jaar ook bekend welke Fokker de nieuwe beursgoeroe is met de meest renderende keuzes?
Dat geeft een bias naar risicovol gedrag.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203085019
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 21:05 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Maak je volgend jaar ook bekend welke Fokker de nieuwe beursgoeroe is met de meest renderende keuzes?
Ik heb niet bijgehouden wie welk aandeel heeft gekozen, dit is FOK! vs S&P500

Maar op zich kunnen we tzt wel dit topic terughalen :D
pi_203085063
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 21:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb niet bijgehouden wie welk aandeel heeft gekozen, dit is FOK! vs S&P500

Maar op zich kunnen we tzt wel dit topic terughalen :D
Kans is ruim 50% dat we winnen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203085094
quote:
15s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 20:48 schreef Captain_koek het volgende:

[..]
NEL voor de lange termijn!
NEL geeft blijkbaar 3 resultaten in de portfolioselectie, welke is het?

National Enterprises Ltd?
Of Nanthealth Ltd?
Of Nel ASA?
  vrijdag 7 januari 2022 @ 21:47:18 #212
332613 Captain_koek
Internetpiraat
pi_203085532
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 21:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
NEL geeft blijkbaar 3 resultaten in de portfolioselectie, welke is het?

National Enterprises Ltd?
Of Nanthealth Ltd?
Of Nel ASA?
Nel ASA, waterstof play!
Aigh aigh Captain!
  vrijdag 7 januari 2022 @ 21:48:54 #213
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203085555
Als iemand dan nog even Dell kiest hebben we TELL, NEL en Dell.
pi_203085884
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 12:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
@:tuinkabouter5000
Nulletje te weinig

Maar TELL en EH.

Als dubbel niet mag, dan wil ik toevoegen:

$NEXT
$BIDU
pi_203086094
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 22:04 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Nulletje te weinig

Maar TELL en EH.

Als dubbel niet mag, dan wil ik toevoegen:

$NEXT
$BIDU
"Next" geeft wel heel veel resultaten, iets meer details? :P
pi_203086688
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 22:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
"Next" geeft wel heel veel resultaten, iets meer details? :P
Ik gok Nextdecade Corp
pi_203086904
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 22:50 schreef DIJK het volgende:

[..]
Ik gok Nextdecade Corp
Vul ik die eerst in.

Zal morgen de complete lijst nog publiceren, als ik dan een "oopsie" gemaakt heb dan is dat nog recht te zetten.
  vrijdag 7 januari 2022 @ 23:04:52 #218
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203086949
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 23:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vul ik die eerst in.

Zal morgen de complete lijst nog publiceren, als ik dan een "oopsie" gemaakt heb dan is dat nog recht te zetten.
Worden dividenden binnen de ETF geherinvesteerd? :P
pi_203087171
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 23:04 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Worden dividenden binnen de ETF geherinvesteerd? :P
Ehm.

Nee :D
pi_203087181
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 22:50 schreef DIJK het volgende:

[..]
Ik gok Nextdecade Corp
Klopt helemaal
pi_203087195
Next gaat alleen nog wel een teringeind zakken eerst denk ik
  vrijdag 7 januari 2022 @ 23:20:10 #222
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203087287
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 23:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ehm.

Nee :D
Haha :D Je moet het ook niet te ingewikkeld maken.
  vrijdag 7 januari 2022 @ 23:23:33 #223
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_203087355
Tell weer netjes op 3$ ^O^
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_203087829
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 10:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
De aandelen die tot nu toe genoemd zijn zitten in de FOK! ETF (¤10.000 per aandeel).
Heb een portfolio aangemaakt bij Morningstar (en heb een screenshot met de beginstanden, mocht er iets misgaan bij Morningstar dan kan het altijd nog in Excel).

Je kan nog tot en met vrijdagavond 23:59.59 je 2 aandelen opgeven, daarna gaat het "op slot".
Ik zal proberen op (on)regelmatige basis een update van de voortgang te geven!

Omstreeks 1 januari 2023 volgt de uitslag!
GGPI
TBLT
pi_203089747
Hier is de PDF met 40 aandelen, dus 2,5% per aandeel, mooi uitgemikt :D

Mocht ik een fout gemaakt hebben (goede kans), meld het dan voor zondagavond 23:59 en dan pas ik het nog aan!

https://we.tl/t-mQGLynhlu2
  zaterdag 8 januari 2022 @ 09:49:48 #226
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203090369
Ben te laat ;(

Anders was het BABA + NTDOY (Nintendo) geweest.
Please Move The Deer Crossing Sign
  zaterdag 8 januari 2022 @ 09:58:11 #227
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203090471
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 09:49 schreef JimmyJames het volgende:
Ben te laat ;(

Anders was het BABA + NTDOY (Nintendo) geweest.
Start een tegenhanger. Kijken wie volgend jaar wie het hoogste rendement heeft. :P
pi_203091303
Uw random portie Tesla nieuws:

Het lijkt er op dat Tesla voor het eind van deze maand een stuk of 15 Tesla Semi's aan PepsiCo gaat leveren zodat beide partijen daar meer praktijkervaring mee kunnen opdoen.

Massaproductie van de Semi zou pas in 2023 starten.

Er zijn al laders gefotografeerd bij de Frito-Lay’s facility in Modesto, California (1,5MW per stuk, ofwel 1500kW).
Bij personenwagens is 350kW zo'n beetje het maximum dat ik heb gezien dus dat is wel fors.

Nu zal je mss denken "waar halen ze die gigantisch hoge stroomcapaciteit vandaan?"

Nou... Tesla maakt ook Megapacks...
De Megapacks plaatsen ze bij zo'n distributiecentrum of fabriek en die laden ze bij met een lagere, constante laadstroom die het stroomnet aan kan. Eventueel kan dat aangevuld worden met zonnepanelen (op het dak van een fabriek / distributiecentrum) of windmolens.

Als er dan een Semi parkeert om te laden/lossen, dan wordt deze "vol gas" opgeladen uit zo'n Megapack.
Ik verwacht dat dit al de LiFePO4 (LFP van CATL) Megapacks zijn, deze accu's hebben een wat lagere energiedichtheid dan Li-Ion maar een veel langere levensduur (na >2.500 volledige cycles nog 80% capaciteit resterend) en veel minder kans op "thermal runaway".

Laadpalen klaar om te installeren:


Megapacks bij Frito-Lay’s facility:


[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2022 11:19:03 ]
pi_203099387
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 11:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Uw random portie Tesla nieuws:

Het lijkt er op dat Tesla voor het eind van deze maand een stuk of 15 Tesla Semi's aan PepsiCo gaat leveren zodat beide partijen daar meer praktijkervaring mee kunnen opdoen.

Massaproductie van de Semi zou pas in 2023 starten.

Er zijn al laders gefotografeerd bij de Frito-Lay’s facility in Modesto, California (1,5MW per stuk, ofwel 1500kW).
Bij personenwagens is 350kW zo'n beetje het maximum dat ik heb gezien dus dat is wel fors.

Nu zal je mss denken "waar halen ze die gigantisch hoge stroomcapaciteit vandaan?"

Nou... Tesla maakt ook Megapacks...
De Megapacks plaatsen ze bij zo'n distributiecentrum of fabriek en die laden ze bij met een lagere, constante laadstroom die het stroomnet aan kan. Eventueel kan dat aangevuld worden met zonnepanelen (op het dak van een fabriek / distributiecentrum) of windmolens.

Als er dan een Semi parkeert om te laden/lossen, dan wordt deze "vol gas" opgeladen uit zo'n Megapack.
Ik verwacht dat dit al de LiFePO4 (LFP van CATL) Megapacks zijn, deze accu's hebben een wat lagere energiedichtheid dan Li-Ion maar een veel langere levensduur (na >2.500 volledige cycles nog 80% capaciteit resterend) en veel minder kans op "thermal runaway".

Laadpalen klaar om te installeren:
[ afbeelding ]

Megapacks bij Frito-Lay’s facility:
[ afbeelding ]
Gewicht slepen man, met vrachtwagens.

Tis bij personenauto's al nauwelijks rendabel die accu's.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203100209
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 20:50 schreef ludovico het volgende:

[..]
Gewicht slepen man, met vrachtwagens.

Tis bij personenauto's al nauwelijks rendabel die accu's.
Niet om de hele discussie weer aan te slingeren maar het is juist heel rendabel.

Als je een zuinige benzine auto neemt die 1 op 20 verbruikt, dan zit je op 8,9kWh / 20 = 445Wh.
Daarnaast kost het raffineren van 1 liter benzine ongeveer 1,2kWh /20 = 0,060Wh.
Opgeteld kost een kilometer rijden in een zuinige benzine auto zo'n 505Wh aan energie.

Neem je dan een gemiddelde EV dan zit je op 5 kilometer per kWh ofwel zo'n 200Wh aan energie.

Bij vrachtwagens zie je een vergelijkbare rekensom:
Gemiddeld 3 kilometer op 1 liter diesel, 9,7kWh energie in een liter ofwel 3,23kWh per kilometer.

Een Tesla Semi doet ongeveer 1,25kWh per kilometer.

Je maakt dus een flinke slag voorwaarts qua energieverbruik en CO2-uitstoot.
pi_203101306
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 21:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niet om de hele discussie weer aan te slingeren maar het is juist heel rendabel.

Als je een zuinige benzine auto neemt die 1 op 20 verbruikt, dan zit je op 8,9kWh / 20 = 445Wh.
Daarnaast kost het raffineren van 1 liter benzine ongeveer 1,2kWh /20 = 0,060Wh.
Opgeteld kost een kilometer rijden in een zuinige benzine auto zo'n 505Wh aan energie.

Neem je dan een gemiddelde EV dan zit je op 5 kilometer per kWh ofwel zo'n 200Wh aan energie.

Bij vrachtwagens zie je een vergelijkbare rekensom:
Gemiddeld 3 kilometer op 1 liter diesel, 9,7kWh energie in een liter ofwel 3,23kWh per kilometer.

Een Tesla Semi doet ongeveer 1,25kWh per kilometer.

Je maakt dus een flinke slag voorwaarts qua energieverbruik en CO2-uitstoot.
K, jij zegt het.. Dat gewicht van die accu mag je lekker meeslingeren.

Dus dat verbruik komt optimistisch op me over.

Bij een auto sleep je 500kg extra mee voor je 300km actieradius.

Dat is bij een 1/3 rijder een factor 6 meer. Zit je op 3 ton extra gewicht.

Das een hoop, denk ik, en gezien de lange afstanden en de koppel etc die een truck nodig heeft.... Veeeel lastiger dan personen auto's.

Maar dat zien we dan ook terug in het aanbod van elektrische vrachtwagens. Ik denk dat je voorbeeld net een tandje te rooskleurig is. Verder een hele nette uiteenzetting.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203101356
Ik zie dan meer in hybride vrachtwagens die op het elektriciteitsnetwerk aansluiten met zo een geleider aan de bovenkant. Maar dat vraagt nogal wat investeringen.

Of een maglev idee dat de vrachtwagen op de snelweg vooruit geduwd wordt ofzo =p ik zeg ook maar wat.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203101710
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:12 schreef ludovico het volgende:

[..]
K, jij zegt het.. Dat gewicht van die accu mag je lekker meeslingeren.

Dus dat verbruik komt optimistisch op me over.
Ik zeg het niet zelf, ik kijk gewoon naar het praktijkverbruik van diverse EV's en dan is 5km op 1kWh gemiddeld over het jaar genomen heel realistisch. Hoeveel gewicht je meeneemt is dan niet zo relevant, dat is het verbruik incl. dat gewicht.

quote:
Bij een auto sleep je 500kg extra mee voor je 300km actieradius.

Dat is bij een 1/3 rijder een factor 6 meer. Zit je op 3 ton extra gewicht.
Tesla Semi accu voor de long range (800km) zit op zo'n 4500 kilo waarschijnlijk.
Aan de andere kant is de aandrijfmotor lichter, versnellingsbak eenvoudiger en lichter, geen uitlaat, etc.
Daarnaast heeft een vrachtwagen ook een dieseltank en die vervalt ook.

Voorlopig gaat men er vanuit dat een Tesla Semi 35-ton mag trekken en dat is voor 98% van alle ritten meer dan voldoende.

quote:
Das een hoop, denk ik, en gezien de lange afstanden en de koppel etc die een truck nodig heeft.... Veeeel lastiger dan personen auto's.
Wat betreft de afstanden: de rijtijdenwet zorgt er sowieso voor dat je altijd genoeg tijd hebt om te laden.

Het koppel van een Tesla Semi is dermate hoog dat hij vol beladen iedere sprint wint van een diesel.

Zonder belading ongeveer 5 seconden naar de 100 volgens opgave.
Vol beladen ongeveer 18 tot 20 seconden van 0 naar 100.
Daar doet een vol geladen diesel ongeveer 45 tot 60 seconden over.


quote:
Maar dat zien we dan ook terug in het aanbod van elektrische vrachtwagens. Ik denk dat je voorbeeld net een tandje te rooskleurig is. Verder een hele nette uiteenzetting.
Als de Semi in 2023 uitkomt, zal je daar nu uiteraard nog geen aanbod van zien.
Tesla kan voorlopig nog wel even vooruit met hun pre-orders.

En ze zijn niet het enige merk dat met EV-trucks bezig is.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2022 22:47:16 ]
pi_203102138
En, geleiders boven de snelweg dan? Hybrides? Niet beter?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203102180
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:46 schreef ludovico het volgende:
En, geleiders boven de snelweg dan? Hybrides? Niet beter?
Nee.
Geleiders geven sowieso gedonder in de winter en je moet er een stevig stroomnet voor hebben.
Zou op sommige locaties werken maar niet in Texas bijvoorbeeld (waar de nieuwe Tesla fabriek staat).

Hybride vrachtwagens bestaan. Maar voor de range hoef je het niet te doen.

800km bereik is 8 tot 12 uren rijden, afhankelijk van je werkgebied en dan heb je allang verplichte pauzes gehad.
pi_203102253
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee.
Scheelt 4ton aan gewicht.. Opladen vn de trucks.. Etc etc.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203102290
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:51 schreef ludovico het volgende:

[..]
Scheelt 4ton aan gewicht.. Opladen vn de trucks.. Etc etc.
Hybride bestaat, EV bestaat inmiddels ook, de markt lost het vanzelf op.
Hybride is wel extra techniek toevoegen aan een brandstofmotor, of het betrouwbaarder wordt is de vraag.

Ik zet m'n geld letterlijk in op de EV.
pi_203102321
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hybride bestaat, EV bestaat inmiddels ook, de markt lost het vanzelf op.
Ik zet m'n geld letterlijk in op de EV.
Mja niet met die wegen..
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203102329
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Mja niet met die wegen..
Wat is er met welke wegen?
pi_203102351
Is er geen hybride vrachtwagen, deels elektrisch en deels waterstof? Elektrisch voor in stad en waterstof voor in het buitengebied. Of vice versa afhankelijk wat goedkoper qua infrastructuur.
pi_203102498
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:56 schreef floris_b het volgende:
Is er geen hybride vrachtwagen, deels elektrisch en deels waterstof? Elektrisch voor in stad en waterstof voor in het buitengebied. Of vice versa afhankelijk wat goedkoper qua infrastructuur.
Waterstof is qua rendement ongeveer net zo beroerd als diesel of benzine.
Het kost ongeveer 2,5 tot 3x meer energie onder de streep als rijden in een EV en dat maakt het te duur per kilometer en er is geen CO2 winst (waterstof wordt nu voor 95% uit aardgas gemaakt middels stoomreforming).

Je kan natuurlijk windmolens neerzetten en daar waterstof mee produceren middels elektrolyse maar dan heb je 2,5 tot 3x meer molens nodig om een km te rijden dan wanneer je elektrisch rijdt.

Scania is de ontwikkeling inmiddels gestopt omdat het te kostbaar zou zijn.
pi_203102504
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat is er met welke wegen?
Dat lost de markt niet op. Als het stroomnet met bovengeleiders boven de snelweg zou moeten hangen om vrachtwagens bij te laden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203102541
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat lost de markt niet op. Als het stroomnet met bovengeleiders boven de snelweg zou moeten hangen om vrachtwagens bij te laden.
Oh dat, nee, maar ik doelde op EV's vs hybride.
En EV's met accu dus, geen bovenleiding.

Als dat stukgetrokken wordt heb je een file van 1000km :P
Of een beetje ijs en de hele vluchtstrook staat vol met stilgevallen vrachtwagens.

Daarnaast hebben de vonken van het contact tussen pantograaf en bovenleiding al wat treinen in de fik gezet, dat wil je niet op je autolak als je er achter of naast rijdt :P

Edit: daarnaast, hoe reken je het stroomverbruik af, hoe meet je het zorgvuldig, kan je switchen van aanbieder, etc.

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2022 23:20:16 ]
pi_203102948
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 8 januari 2022 @ 23:48:32 #245
206731 Mortaxx
Doomer
pi_203103244
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
Is er al een alternatief voor aandelen? Dat geld zal toch ergens heen moeten
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_203103300
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:48 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Is er al een alternatief voor aandelen? Dat geld zal toch ergens heen moeten
Dat is ook wel weer een goed punt, ik zou ook niet weten waar ik anders nog wat rendement moet maken.
Op m'n spaarrekening kost het alleen maar geld (inflatie + negatieve rente).
pi_203103621
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203104779
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
Met een (iets) oplopende rente (dit jaar wordt +1%) in de USA verwacht) zou er aan de andere kant van de Oceaan wel eens een alternatief kunnen ontstaan. Het grootste deel van de stijging die we in het afgelopen jaar in de indices hebben gezien komt voor rekening van maar een paar aandelen. Als die aandelen (Meta, Alphabet, Microsoft, Apple en Tesla) de andere kant op gaan bewegen ... De vraag is, gebeurd dat deze week al? En daar zie ik nog geen (directe) aanleiding toe. Maar ik speel niet zo kort op de bal dat ik mij erg met die vraag bezighoud.
pi_203104939
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
Dat is wel een erg algemene vraag: de aandelen. Iedereen is nu gefocust op de indexen. Die zouden best een knauw kunnen krijgen. Wie weet. In de Nasdaq wegen de de techreuzen zo zwaar mee. Zakken die, dan zak de Nasdaq. Blijven in Nederland ASML, Unilever en Shell een beetje liggen, dan komt het met de AEX wel goed.

Dit wil voor de rest niet zo veel zeggen over jouw aandelen. Afgelopen jaar had je er bekaaid vanaf kunnen komen. Ik stond maar op een heel klein plusje na mijn eerste 6 maanden. Voornamelijk door Just Eat en Baba. De eerste week van dit jaar was een van mij betere weken. Amper rood gezien. Die indexen zijn wel een graadmeter, maar zeggen ook weer niet alles over de aandelen en jouw aandelen.

Ben vooral benieuwd naar de ETF-mensen. Heb jij geen verstand van beleggen, neem dan een ETF, dan volg je de markt. Als die na twee weken 6% min zien staan en zij trekken het geld eruit, dan gaat het volgens mij wel om miljarden. Daar kunnen vooral zij die het zwaarst meewegen in de index een extra tik van krijgen.
  zondag 9 januari 2022 @ 12:26:58 #250
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203107900
Heb net trouwens een account geopend bij IB. Die transactiekosten vergeleken met een doorsnee broker in Nederland. Het is bijna gratis handelen :')

[ Bericht 0% gewijzigd door JimmyJames op 09-01-2022 15:03:54 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203108284
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 12:26 schreef JimmyJames het volgende:
Heb net trouwens een account geopend bij IB. Die transactiekosten vergeleken met een doorsneer broker in Nederland. Het is bijna gratis handelen :')
De directe fees zeggen niet zoveel. Brokers hebben talloze mogelijkheden en truuks om die heel laag te houden en intussen aardig te verdienen aan indirecte fees, zoals bijv. een verhoogde spread. Dat is niet zichtbaar maar dat ga je wel voelen naarmate je meer transacties doet. Ik meen dat IB daarnaast wil dat je maandelijks een minimum aan transactiefees genereert. Kom je daar niet aan dan betaal je een "inactiviteits-fee". Linksom of rechtsom verdienen ze aan je. Is het niet vanwege de transactiefee dan is het wel vanwege andere constructies.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_203108539
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2022 12:55 schreef recursief het volgende:

[..]
De directe fees zeggen niet zoveel. Brokers hebben talloze mogelijkheden en truuks om die heel laag te houden en intussen aardig te verdienen aan indirecte fees, zoals bijv. een verhoogde spread. Dat is niet zichtbaar maar dat ga je wel voelen naarmate je meer transacties doet. Ik meen dat IB daarnaast wil dat je maandelijks een minimum aan transactiefees genereert. Kom je daar niet aan dan betaal je een "inactiviteits-fee". Linksom of rechtsom verdienen ze aan je. Is het niet vanwege de transactiefee dan is het wel vanwege andere constructies.
mee eens
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  zondag 9 januari 2022 @ 15:03:38 #253
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203110072
Inactivity fee is afgeschaft bij IB. Maar met de spreads zou je wel gelijk kunnen hebben.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203110429
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 09:49 schreef JimmyJames het volgende:
Ben te laat ;(

Anders was het BABA + NTDOY (Nintendo) geweest.
Verwacht je (de aankondiging van) een nieuwe console?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  zondag 9 januari 2022 @ 15:25:09 #255
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203110475
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2022 15:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Verwacht je (de aankondiging van) een nieuwe console?
Niet dit jaar. Maar met Nintendo weet je het nooit.

Is ook niet nodig voor de investering. Het is alleen maar voordelig als de Switch nog een paar jaartjes duurt met een installed parc van nu al >100 miljoen. Ik verwacht dat de aanvoerproblemen met de next gen consoles (behalve XSS) nog wel een tijdje aanhouden.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203110983
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 15:03 schreef JimmyJames het volgende:
Inactivity fee is afgeschaft bij IB.
Oh dat zou eens tijd worden. Dat heb ik altijd een achterlijke fee gevonden.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_203111629
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waterstof is qua rendement ongeveer net zo beroerd als diesel of benzine.
Het kost ongeveer 2,5 tot 3x meer energie onder de streep als rijden in een EV en dat maakt het te duur per kilometer en er is geen CO2 winst (waterstof wordt nu voor 95% uit aardgas gemaakt middels stoomreforming).

Je kan natuurlijk windmolens neerzetten en daar waterstof mee produceren middels elektrolyse maar dan heb je 2,5 tot 3x meer molens nodig om een km te rijden dan wanneer je elektrisch rijdt.

Scania is de ontwikkeling inmiddels gestopt omdat het te kostbaar zou zijn.
Cummins is er nog wel mee bezig. Maar volgens mij staat het nog wel in de kinderschoenen
pi_203112532
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 16:33 schreef floris_b het volgende:

[..]
Cummins is er nog wel mee bezig. Maar volgens mij staat het nog wel in de kinderschoenen
Als het gaat om bijzondere toepassingen dan is er vast wel een markt voor.
Qua rendement en kosten staat het altijd op een achterstand ;)
  zondag 9 januari 2022 @ 17:43:37 #259
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203112790
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 15:58 schreef recursief het volgende:

[..]
Oh dat zou eens tijd worden. Dat heb ik altijd een achterlijke fee gevonden.
Ik vind het vooral slecht omdat het je gedrag kan beinvloeden. Je moet wel handelen om de inacitivity fee te ontlopen.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203113654
quote:
Supermarkten verdenken de leveranciers van grote A-merken ervan dat zij hun prijzen meer willen verhogen dan de inflatie rechtvaardigt. De producenten zouden de prijsstijgingen misbruiken om hun winstmarges op te krikken.

Door de hoge inflatie gaat het onderhandelingsspel tussen supermarkten en leveranciers er steviger aan toe dan in eerdere jaren. In Nederland was de inflatie in december 6,4%, het hoogst in bijna veertig jaar.

Maar supermarkten zien dat producenten daar nog een schepje bovenop doen, zodat ze meer verdienen. 'In enkele gesprekken merken we dit jaar dat grotere A-merkleveranciers extra prijsverhogingen willen doorvoeren', laat een woordvoerder van Albert Heijn weten. Een rondgang langs andere supermarktketens bevestigt dat beeld, al zijn deze huiverig namen te noemen.

'Een aantal grote fabrikanten, A-merken met name, probeert voor zichzelf een klein plusje te creëren. Je snapt dat we daarvoor niet staan te applaudisseren', zegt Vomar-directeur Aart van Haren.

Ook Jumbo-cfo Ton van Veen erkent dat de gesprekken met sommige leveranciers stroef verlopen. 'Die overdrijven het argument van grondstofprijsstijgingen wat, of misbruiken het om hun marges te verhogen. Dit is niet het moment daarvoor. Dan krijg je een acceleratie van inflatie.'

Prijzen met 10% omhoog
De onderhandelingen tussen supermarktketens en hun leveranciers gaan er altijd stevig aan toe. Winkeliers willen de prijzen zo laag mogelijk houden voor hun klanten, leveranciers proberen hun marges gezond te houden. De onderhandelingspositie per producent verschilt sterk: A-merkmultinationals zoals Coca-Cola en Heinz staan sterker dan veel kleinere, lokale bedrijven.

Dit jaar zijn de onderhandelingen feller dan voorgaande jaren, omdat de inflatie hoog is. Rabobank-econoom Sebastiaan Schreijen schat dat de verkoopprijzen van supermarktleveranciers gemiddeld 9% tot 10% omhoog moeten om de kostenstijgingen te dekken. 'Dat is ongekend.'

'Hogere prijzen écht begrijpen'
Het is onvermijdelijk dat klanten een deel van die prijsstijging terug zien op hun kassabon. 'Pieken in de prijzen van energie of grondstoffen hebben we vaker gezien', zegt Schreijen. 'Maar die gaan meestal niet hand in hand. Nu wel, en op alle terreinen: van transportkosten tot verpakkingsmateriaal en personeel.'

Supermarkten eisen dat hun leveranciers gedetailleerd uitleggen waar zij de kostenstijgingen op baseren. 'We willen écht begrijpen waarom het zo is', zegt Michiel Muller, directeur van onlinesupermarkt Picnic. 'Soms is het product zelf niet duurder geworden, maar het transport. De vraag daarna is hoe we die pijn verdelen. En je moet ook afspreken hoe snel de prijs weer omlaag gaat als de situatie verandert.'

Nutella uit het buitenland
Supermarktketens zeggen dat de gesprekken met het overgrote deel van hun leveranciers goed verlopen, en dat zij er onderling uit komen. Maar soms lukt dat niet. Zo heeft de Belgische supermarktketen Colruyt eind vorig jaar de kleine potjes Nutella uit zijn schappen gehaald, omdat de producent de prijzen daarvan meer wilde verhogen dan de discounter bereid was te accepteren.

Ook Vomar is het oneens met de prijsverhoging die de maker van hazelnootpasta heeft voorgesteld, zegt Van Haren. 'Wij kopen al geruime tijd Nutella elders in Europa, in plaats van bij de Nederlandse leverancier. Daar is het goedkoper.'

Muller van Picnic ziet eveneens dat sommige producten in het buitenland een lagere inkoopprijs hebben. 'Maar in andere landen hebben veel boodschappen net een ander etiket, of een andere verpakking. Dat maakt het lastig producten over de grens te brengen.'

Angst voor de concurrent
Botsingen over prijsverhogingen horen bij het onderhandelingsspel, zegt Rabobank-econoom Schreijen. 'Producenten weten wie ze tegenover zich hebben. Zij weten ook dat retailers alles lezen en overal connecties hebben.'

Verder concurreren levensmiddelenproducenten ook onderling, waardoor ze de prijzen niet straffeloos bovenmatig kunnen verhogen. Supermarkten weten dat de marges van veel leveranciers te laag zijn om de kostenstijging volledig zelf op te vangen, zegt Schreijen. 'Maar ze duwen zo veel mogelijk terug.'

De supermarktbazen zeggen dat zij scherp onderhandelen zodat de prijzen voor hun klanten behapbaar blijven. Ook speelt de felle concurrentie tussen supermarkten een rol: niemand wil de eerste zijn die de prijzen fors verhoogt, uit angst dat klanten naar een andere keten lopen.

'We proberen terughoudend te zijn met prijsverhogingen', zegt Jumbo-cfo Van Veen. 'Maar het is een illusie dat we die eeuwig kunnen uitstellen. Ik had in 2020 een nettowinstmarge van ongeveer 2%. Dan kan ik geen kostprijsstijging van 5% absorberen. Dan houdt het gauw op. Natuurlijk gaan de prijzen omhoog. Dat is niet uit luxe, maar uit noodzaak.'

https://fd.nl/bedrijfslev(...)nflatie-sia2camTTc3b
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203116551
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 17:43 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Ik vind het vooral slecht omdat het je gedrag kan beinvloeden. Je moet wel handelen om de inacitivity fee te ontlopen.
Daarom, het stimuleert irrationeel gedrag en dat is discutabel. Vooral ook omdat brokers vooral aan transactievolume verdienen.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_203119010
#TELL
pi_203119014
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2022 12:55 schreef recursief het volgende:

[..]
De directe fees zeggen niet zoveel. Brokers hebben talloze mogelijkheden en truuks om die heel laag te houden en intussen aardig te verdienen aan indirecte fees, zoals bijv. een verhoogde spread. Dat is niet zichtbaar maar dat ga je wel voelen naarmate je meer transacties doet. Ik meen dat IB daarnaast wil dat je maandelijks een minimum aan transactiefees genereert. Kom je daar niet aan dan betaal je een "inactiviteits-fee". Linksom of rechtsom verdienen ze aan je. Is het niet vanwege de transactiefee dan is het wel vanwege andere constructies.
De verhoogde spread ontstaat als een broker z'n orderflow verkoopt. IBKR doet dat in het geval van IBKR-LITE, een broker service zonder commissies. IBKR-LITE kun je in Nederland echter niet afnemen. Je hebt dus automatisch IBKR-PRO waar de orderflow niet wordt verkocht, maar je wel commissies betaalt.
pi_203119119
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 17:43 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Ik vind het vooral slecht omdat het je gedrag kan beinvloeden. Je moet wel handelen om de inacitivity fee te ontlopen.
Ik denk dat je een stap achteruit moet doen en dit anders benaderen. De inactivity fee was 10 euro per maand en ik heb die vele malen betaald. Op jaarbasis ging ik uit van 120 euro per maand, maar de trades waren bij IBKR zoveel malen goedkoper dat het ondanks die 120 euro uiteindelijk veel goedkoper was dan een gemiddelde Nederlandse broker. De Nederlandse brokers hadden ook flauwekul zoals 'bewaarkosten', dividend kosten en de wisselkoers bij valuta transacties was veel ongunstiger.

Als je dat plaatje helder voor ogen hebt of in een spreadsheet, dan neem je zonder emotie die inactivity fee en handel je alleen als je portfolio daar om vraagt.
pi_203121039
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 06:55 schreef jaco het volgende:

[..]
De verhoogde spread ontstaat als een broker z'n orderflow verkoopt. IBKR doet dat in het geval van IBKR-LITE, een broker service zonder commissies. IBKR-LITE kun je in Nederland echter niet afnemen. Je hebt dus automatisch IBKR-PRO waar de orderflow niet wordt verkocht, maar je wel commissies betaalt.
Okay duidelijk. Mij gaat het erom dat je je niet moet blindstaren op lage (directe) transactiefees. De kosten worden linksom of rechtsom ergens van betaald.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_203124072
Het is echt ongelooflijk hoe vaak de Rabobank eruit ligt de laatste maanden.
Nu weer... en als de tarieven er nu naar waren...
pi_203124666
De futures wijzen weer behoorlijk naar beneden.
Op zich niet gek, heb een paar kooporders staan nog.
  maandag 10 januari 2022 @ 15:21:11 #268
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203125738
ASML op 18% van z’n ATH. Bijkopen of liever een andere chip-gerelateerd aandeel?

Ik ben ook wel geneigd om Nvidia of Intel te doen (dank voor de inspiratie hier). Ook die staan op zo’n -20% t.o.v. ATH. Kijken wat straks de beurzen in de VS doen.
pi_203125855
Wel wat spijtig dat ik eind December een ATH bereikte en het in het nieuwe jaar begint met dalen, zo graag draag ik geen belasting af ;(
pi_203126461
quote:
7s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:21 schreef Zwansen het volgende:
ASML op 18% van z’n ATH. Bijkopen of liever een andere chip-gerelateerd aandeel?

Ik ben ook wel geneigd om Nvidia of Intel te doen (dank voor de inspiratie hier). Ook die staan op zo’n -20% t.o.v. ATH. Kijken wat straks de beurzen in de VS doen.
Altijd lastig, ook Nvidia heeft wel een aardige duikeling gemaakt maar het betekent niet dat we al uit geduikeld zijn.
pi_203126467
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:27 schreef WammesWaggel het volgende:
Wel wat spijtig dat ik eind December een ATH bereikte en het in het nieuwe jaar begint met dalen, zo graag draag ik geen belasting af ;(
Timing is niet zo geweldig idd ;(
pi_203126479
quote:
7s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:21 schreef Zwansen het volgende:
ASML op 18% van z’n ATH. Bijkopen of liever een andere chip-gerelateerd aandeel?

Ik ben ook wel geneigd om Nvidia of Intel te doen (dank voor de inspiratie hier). Ook die staan op zo’n -20% t.o.v. ATH. Kijken wat straks de beurzen in de VS doen.
Nvidia is een tof bedrijf, Intel is meer een value stock die niet zo sexy is op het moment.

Maar een value stock zal niet zoveel dalen.
En een heel goede growth stock kan wel een hit krijgen maar long term zit je wss ook wel gebakken.

Dusseh, wat jij allemaal zelf wilt, jouw risico, jouw geld :p
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203126640
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 13:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is echt ongelooflijk hoe vaak de Rabobank eruit ligt de laatste maanden.
Nu weer... en als de tarieven er nu naar waren...
pi_203126741
BrandNewDay word ik ook niet echt wijzer / blijer van.

Donderdag opdracht gegeven om m'n portfolio te verkopen en het geld terug te storten maar de status staat al enkele dagen op:

quote:
Er worden één of meerdere opdrachten voor u verwerkt. U kunt daarom nu geen wijzigingen invoeren. Na afronding van de ingevoerde opdracht(en), kunt u weer wijzigingen doorgeven. De getoonde waarde kan tijdelijk afwijken door het uitvoeren van de opdracht(en).
Ik heb het vermoeden dat er dus nog niets verkocht is en dat ze wss verkopen als de markt op z'n laagst staat :')

Nog een reden om de boel in eigen handen te houden.

De gevolgen hoeven niet heel groot te zijn, het zit bij BrandNewDay vooral in de S&P 500 en als de Rabobank er niet uit ligt op het moment dat ik het krijg bijgestort, dan kan ik het vlot weer omzetten in een S&P 500 ETF voor ongeveer dezelfde bedragen.
pi_203126813
Zie Adyen gaan dan :wtf:
pi_203126880
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 16:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
BrandNewDay word ik ook niet echt wijzer / blijer van.

Donderdag opdracht gegeven om m'n portfolio te verkopen en het geld terug te storten maar de status staat al enkele dagen op:
[..]
Ik heb het vermoeden dat er dus nog niets verkocht is en dat ze wss verkopen als de markt op z'n laagst staat :')

Nog een reden om de boel in eigen handen te houden.

De gevolgen hoeven niet heel groot te zijn, het zit bij BrandNewDay vooral in de S&P 500 en als de Rabobank er niet uit ligt op het moment dat ik het krijg bijgestort, dan kan ik het vlot weer omzetten in een S&P 500 ETF voor ongeveer dezelfde bedragen.
Oke, boomer.
pi_203126922
quote:
12s.gif Op maandag 10 januari 2022 16:43 schreef SOG het volgende:

[..]
Oke, boomer.
:D

Moeilijk voor te stellen dat ik "pas" 45 ben :P
pi_203126940
TFP stuurt nog acceptgirokaarten.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203127027
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 16:38 schreef Tjoent het volgende:
Zie Adyen gaan dan :wtf:
Keb mijn Put opties eruit gegooid op 140 vandaag.

Maar wat je volgens mij nu ziet is gewoon absurde interest voeten waarmee gerekend wordt door de lage rentes, en dat ze die nu wat omhoog aan het zetten zijn n.a.v. berichten dat de rente omhoog zal gaan.

Daardoor worden extreme growth stock overgewaardeerd w.o. dus Adyen als vlaggenschip. Die correctie kan nog veel forser als de rente nog wat meer stijgt, maar het zal.

Maareh met alle respect, zelfs al lever je puik werk met 30% winst en omzetgroei ieder jaar... Dan rectificeert dat misschien een K/W van 80 maar zeker geen 200.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 10 januari 2022 @ 17:10:21 #280
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203127173
quote:
7s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:21 schreef Zwansen het volgende:
ASML op 18% van z’n ATH. Bijkopen of liever een andere chip-gerelateerd aandeel?

Ik ben ook wel geneigd om Nvidia of Intel te doen (dank voor de inspiratie hier). Ook die staan op zo’n -20% t.o.v. ATH. Kijken wat straks de beurzen in de VS doen.
Ik zou er niet gek van opkijken als een aantal van die groeiaandelen met k/ws in de buurt van 100, de helft van hun waarde zouden verliezen in de komende weken/maanden.

Hopelijk gaat dan ook Google mee (iets van x30 FCF nu) dan koop ik er een paar.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203127180
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 23:58 schreef Bucketlist het volgende:
Oatly (wil zelf deze maand instappen)
PayPal
Oatly vandaag dik 9% lager. Kan helaas niet direct achterhalen waar de daling vandaan komt, dus stap nog niet in.
pi_203127191
Leuk dagje zo, alle growth volledig door het putje, lekker. Paar falling knifes op het oog, maar blijf nog maar even toeschouwer. :Y
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203128123
Ik dacht dat m'n aandelen Tesla uit m'n portfolio verdwenen waren.
Maar blijkbaar had ik de weergave op 10 aandelen per pagina gezet.

:@
pi_203130420
Het trekt weer aardig bij, sta zelfs alweer (minimaal) in de plus met een paar aankopen van vanmiddag.
pi_203131922
Toch maar wat BBBY opgepakt. Moet van die turnaround scheiss afblijven eigenlijk, maar het blijft Mark Tritton. Belooft ~$15/share ebitda over 2,5 jaar - we zullen zien.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203132197
Ik ben in saaie aandelen / moats gestapt.
Mooi evenwicht tegenover de tech stocks (hoop ik).

Daarnaast nog wat S&P 500 ETF.

Kraft Heinz is m’n enige gokje, hopelijk heeft Warren daar de grootste klap al van gehad.
pi_203132226
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik ben in saaie aandelen / moats gestapt.
Mooi evenwicht tegenover de tech stocks (hoop ik).

Daarnaast nog wat S&P 500 ETF.
KO of Pepsi? :P
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203132257
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:06 schreef nostra het volgende:

[..]
KO of Pepsi? :P
Inmiddels beiden, naast Mondelez, P&G, J&J, JPM, Nestle, Allianz, UnitedHealth, Bank of America, McDonald, etc.

Heb 3 dagen aandelen zitten “uitpluizen”, dit kwam er uit :P

Sony staat ook nog op m’n lijst maar order is er niet door. Als die de EV markt betreden kan het hard gaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-01-2022 22:16:55 ]
  maandag 10 januari 2022 @ 22:18:16 #289
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203132429
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:06 schreef nostra het volgende:

[..]
KO of Pepsi? :P
Straks staat Tesla op pagina 3 of 4 van je app hoor. _O-
pi_203132445
Heinz is toch ook gewoon een saai aandeel met prima dividend. Zijn door 3i met overnames over de kling gejaagd dus een wat zwakke balans en afschrijvingen op de goodwill. Maar op deze waardering zijn ze weer saai en stabiel.
pi_203132468
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:18 schreef DIJK het volgende:
Heinz is toch ook gewoon een saai aandeel met prima dividend. Zijn door 3i met overnames over de kling gejaagd dus een wat zwakke balans en afschrijvingen op de goodwill. Maar op deze waardering zijn ze weer saai en stabiel.
Daar “gok” ik ook op. De zwaarste klap is wss al geweest. Wel mooie producten iig.
pi_203132482
quote:
7s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:18 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Straks staat Tesla op pagina 3 of 4 van je app hoor. _O-
Heb gelukkig 2 portfolio’s :P

Nu ff een jaar van de knoppen af zien te blijven :P
pi_203132604
Portfolio op +0,01% :D

Niet gek na zo’n dag…
pi_203132700
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Portfolio op +0,01% :D

Niet gek na zo’n dag…
Wel mooie aandelen gekocht maar niet wat overweight in consumer goods?
pi_203132767
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:32 schreef DIJK het volgende:

[..]
Wel mooie aandelen gekocht maar niet wat overweight in consumer goods?
Blijft lastig, ik wil ook niet in fossiele brandstoffen en vond biotech wat vaag/onzeker.

Heb eerder nog ASR, Ahold en NN gekocht.

Veruit grootste deel blijft S&P 500 ETF.

We gaan het zien, kan altijd nog bijsturen.
pi_203132827
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:18 schreef DIJK het volgende:
Heinz is toch ook gewoon een saai aandeel met prima dividend. Zijn door 3i met overnames over de kling gejaagd dus een wat zwakke balans en afschrijvingen op de goodwill. Maar op deze waardering zijn ze weer saai en stabiel.
Maybe!
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203132962
Ik koop alleen groene Heinz ketchup, beter voor de koersen.
pi_203133139
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Portfolio op +0,01% :D

Niet gek na zo’n dag…
Zelf zit ik op -0,38% maar mijn ETF fondsen staan in Europa dus die hebben niet kunnen profiteren van het, geringe, herstel van de Amerikaanse beurzen gezien het feit dat de Europese beurzen toen al gesloten waren.
Morgen weer een dag.
pi_203133198
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 23:05 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Zelf zit ik op -0,38% maar mijn ETF fondsen staan in Europa dus die hebben niet kunnen profiteren van het, geringe, herstel van de Amerikaanse beurzen gezien het feit dat de Europese beurzen toen al gesloten waren.
Morgen weer een dag.
Nee, maar dat lost zich wel op :)
pi_203134377
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Portfolio op +0,01% :D
HIer op +0,.06%.
Rendement YTD: +1,06%
Als we nog 50 weken zo doorgaan, dan heb ik een prima beleggingsjaar. :P
pi_203134633
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 07:49 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
HIer op +0,.06%.
Rendement YTD: +1,06%
Als we nog 50 weken zo doorgaan, dan heb ik een prima beleggingsjaar. :P
Hier +2,89% YTD, maar ik juich pas als het jaar voorbij is. 11 dagen zeggen nog niet veel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')