abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203081612
Deze twee kunnen ook best potentie hebben:

Heijmans
CCL (Carnival corporation, maar dat valt en staat met hoe omicron uitpakt)
pi_203081675
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 17:53 schreef Anton91 het volgende:
Deze twee kunnen ook best potentie hebben:

Heijmans
CCL (Carnival corporation, maar dat valt en staat met hoe omicron uitpakt)
Is dat je inzending voor de FOK! ETF?
pi_203083924
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 22:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als iedereen nu 2 aandelen opgeeft, dan maak ik een virtueel portfolio aan en gaan we kijken of we daarmee de S&P 500 kunnen verslaan dit jaar :D
Beetje vervelend aankoopmoment maar,

Viacom CBS en Vale
pi_203083976
We hebben al een aardige diversificatie in het FOK! ETF -> 2,94% per aandeel op dit moment :D
pi_203084281
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 17:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Is dat je inzending voor de FOK! ETF?
Ja dat is mijn inzending 8-)
  vrijdag 7 januari 2022 @ 20:48:08 #206
332613 Captain_koek
Internetpiraat
pi_203084537
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 12:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik ben er niet om te oordelen, ik voeg ze gewoon toe :P

Als je naast BABA nog een aandeel hebt dan zet ik jouw bijdrage er ook in.
NEL voor de lange termijn!
Aigh aigh Captain!
pi_203084843
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 20:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
We hebben al een aardige diversificatie in het FOK! ETF -> 2,94% per aandeel op dit moment :D
Maak je volgend jaar ook bekend welke Fokker de nieuwe beursgoeroe is met de meest renderende keuzes?
pi_203085010
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 21:05 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Maak je volgend jaar ook bekend welke Fokker de nieuwe beursgoeroe is met de meest renderende keuzes?
Dat geeft een bias naar risicovol gedrag.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203085019
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 21:05 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Maak je volgend jaar ook bekend welke Fokker de nieuwe beursgoeroe is met de meest renderende keuzes?
Ik heb niet bijgehouden wie welk aandeel heeft gekozen, dit is FOK! vs S&P500

Maar op zich kunnen we tzt wel dit topic terughalen :D
pi_203085063
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 21:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb niet bijgehouden wie welk aandeel heeft gekozen, dit is FOK! vs S&P500

Maar op zich kunnen we tzt wel dit topic terughalen :D
Kans is ruim 50% dat we winnen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203085094
quote:
15s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 20:48 schreef Captain_koek het volgende:

[..]
NEL voor de lange termijn!
NEL geeft blijkbaar 3 resultaten in de portfolioselectie, welke is het?

National Enterprises Ltd?
Of Nanthealth Ltd?
Of Nel ASA?
  vrijdag 7 januari 2022 @ 21:47:18 #212
332613 Captain_koek
Internetpiraat
pi_203085532
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 21:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
NEL geeft blijkbaar 3 resultaten in de portfolioselectie, welke is het?

National Enterprises Ltd?
Of Nanthealth Ltd?
Of Nel ASA?
Nel ASA, waterstof play!
Aigh aigh Captain!
  vrijdag 7 januari 2022 @ 21:48:54 #213
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203085555
Als iemand dan nog even Dell kiest hebben we TELL, NEL en Dell.
pi_203085884
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 12:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
@:tuinkabouter5000
Nulletje te weinig

Maar TELL en EH.

Als dubbel niet mag, dan wil ik toevoegen:

$NEXT
$BIDU
pi_203086094
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 22:04 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Nulletje te weinig

Maar TELL en EH.

Als dubbel niet mag, dan wil ik toevoegen:

$NEXT
$BIDU
"Next" geeft wel heel veel resultaten, iets meer details? :P
pi_203086688
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 22:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
"Next" geeft wel heel veel resultaten, iets meer details? :P
Ik gok Nextdecade Corp
pi_203086904
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 22:50 schreef DIJK het volgende:

[..]
Ik gok Nextdecade Corp
Vul ik die eerst in.

Zal morgen de complete lijst nog publiceren, als ik dan een "oopsie" gemaakt heb dan is dat nog recht te zetten.
  vrijdag 7 januari 2022 @ 23:04:52 #218
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203086949
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 23:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vul ik die eerst in.

Zal morgen de complete lijst nog publiceren, als ik dan een "oopsie" gemaakt heb dan is dat nog recht te zetten.
Worden dividenden binnen de ETF geherinvesteerd? :P
pi_203087171
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 23:04 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Worden dividenden binnen de ETF geherinvesteerd? :P
Ehm.

Nee :D
pi_203087181
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 22:50 schreef DIJK het volgende:

[..]
Ik gok Nextdecade Corp
Klopt helemaal
pi_203087195
Next gaat alleen nog wel een teringeind zakken eerst denk ik
  vrijdag 7 januari 2022 @ 23:20:10 #222
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203087287
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 23:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ehm.

Nee :D
Haha :D Je moet het ook niet te ingewikkeld maken.
  vrijdag 7 januari 2022 @ 23:23:33 #223
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_203087355
Tell weer netjes op 3$ ^O^
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_203087829
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 10:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
De aandelen die tot nu toe genoemd zijn zitten in de FOK! ETF (¤10.000 per aandeel).
Heb een portfolio aangemaakt bij Morningstar (en heb een screenshot met de beginstanden, mocht er iets misgaan bij Morningstar dan kan het altijd nog in Excel).

Je kan nog tot en met vrijdagavond 23:59.59 je 2 aandelen opgeven, daarna gaat het "op slot".
Ik zal proberen op (on)regelmatige basis een update van de voortgang te geven!

Omstreeks 1 januari 2023 volgt de uitslag!
GGPI
TBLT
pi_203089747
Hier is de PDF met 40 aandelen, dus 2,5% per aandeel, mooi uitgemikt :D

Mocht ik een fout gemaakt hebben (goede kans), meld het dan voor zondagavond 23:59 en dan pas ik het nog aan!

https://we.tl/t-mQGLynhlu2
  zaterdag 8 januari 2022 @ 09:49:48 #226
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203090369
Ben te laat ;(

Anders was het BABA + NTDOY (Nintendo) geweest.
Please Move The Deer Crossing Sign
  zaterdag 8 januari 2022 @ 09:58:11 #227
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203090471
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 09:49 schreef JimmyJames het volgende:
Ben te laat ;(

Anders was het BABA + NTDOY (Nintendo) geweest.
Start een tegenhanger. Kijken wie volgend jaar wie het hoogste rendement heeft. :P
pi_203091303
Uw random portie Tesla nieuws:

Het lijkt er op dat Tesla voor het eind van deze maand een stuk of 15 Tesla Semi's aan PepsiCo gaat leveren zodat beide partijen daar meer praktijkervaring mee kunnen opdoen.

Massaproductie van de Semi zou pas in 2023 starten.

Er zijn al laders gefotografeerd bij de Frito-Lay’s facility in Modesto, California (1,5MW per stuk, ofwel 1500kW).
Bij personenwagens is 350kW zo'n beetje het maximum dat ik heb gezien dus dat is wel fors.

Nu zal je mss denken "waar halen ze die gigantisch hoge stroomcapaciteit vandaan?"

Nou... Tesla maakt ook Megapacks...
De Megapacks plaatsen ze bij zo'n distributiecentrum of fabriek en die laden ze bij met een lagere, constante laadstroom die het stroomnet aan kan. Eventueel kan dat aangevuld worden met zonnepanelen (op het dak van een fabriek / distributiecentrum) of windmolens.

Als er dan een Semi parkeert om te laden/lossen, dan wordt deze "vol gas" opgeladen uit zo'n Megapack.
Ik verwacht dat dit al de LiFePO4 (LFP van CATL) Megapacks zijn, deze accu's hebben een wat lagere energiedichtheid dan Li-Ion maar een veel langere levensduur (na >2.500 volledige cycles nog 80% capaciteit resterend) en veel minder kans op "thermal runaway".

Laadpalen klaar om te installeren:


Megapacks bij Frito-Lay’s facility:


[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2022 11:19:03 ]
pi_203099387
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 11:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Uw random portie Tesla nieuws:

Het lijkt er op dat Tesla voor het eind van deze maand een stuk of 15 Tesla Semi's aan PepsiCo gaat leveren zodat beide partijen daar meer praktijkervaring mee kunnen opdoen.

Massaproductie van de Semi zou pas in 2023 starten.

Er zijn al laders gefotografeerd bij de Frito-Lay’s facility in Modesto, California (1,5MW per stuk, ofwel 1500kW).
Bij personenwagens is 350kW zo'n beetje het maximum dat ik heb gezien dus dat is wel fors.

Nu zal je mss denken "waar halen ze die gigantisch hoge stroomcapaciteit vandaan?"

Nou... Tesla maakt ook Megapacks...
De Megapacks plaatsen ze bij zo'n distributiecentrum of fabriek en die laden ze bij met een lagere, constante laadstroom die het stroomnet aan kan. Eventueel kan dat aangevuld worden met zonnepanelen (op het dak van een fabriek / distributiecentrum) of windmolens.

Als er dan een Semi parkeert om te laden/lossen, dan wordt deze "vol gas" opgeladen uit zo'n Megapack.
Ik verwacht dat dit al de LiFePO4 (LFP van CATL) Megapacks zijn, deze accu's hebben een wat lagere energiedichtheid dan Li-Ion maar een veel langere levensduur (na >2.500 volledige cycles nog 80% capaciteit resterend) en veel minder kans op "thermal runaway".

Laadpalen klaar om te installeren:
[ afbeelding ]

Megapacks bij Frito-Lay’s facility:
[ afbeelding ]
Gewicht slepen man, met vrachtwagens.

Tis bij personenauto's al nauwelijks rendabel die accu's.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203100209
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 20:50 schreef ludovico het volgende:

[..]
Gewicht slepen man, met vrachtwagens.

Tis bij personenauto's al nauwelijks rendabel die accu's.
Niet om de hele discussie weer aan te slingeren maar het is juist heel rendabel.

Als je een zuinige benzine auto neemt die 1 op 20 verbruikt, dan zit je op 8,9kWh / 20 = 445Wh.
Daarnaast kost het raffineren van 1 liter benzine ongeveer 1,2kWh /20 = 0,060Wh.
Opgeteld kost een kilometer rijden in een zuinige benzine auto zo'n 505Wh aan energie.

Neem je dan een gemiddelde EV dan zit je op 5 kilometer per kWh ofwel zo'n 200Wh aan energie.

Bij vrachtwagens zie je een vergelijkbare rekensom:
Gemiddeld 3 kilometer op 1 liter diesel, 9,7kWh energie in een liter ofwel 3,23kWh per kilometer.

Een Tesla Semi doet ongeveer 1,25kWh per kilometer.

Je maakt dus een flinke slag voorwaarts qua energieverbruik en CO2-uitstoot.
pi_203101306
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 21:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niet om de hele discussie weer aan te slingeren maar het is juist heel rendabel.

Als je een zuinige benzine auto neemt die 1 op 20 verbruikt, dan zit je op 8,9kWh / 20 = 445Wh.
Daarnaast kost het raffineren van 1 liter benzine ongeveer 1,2kWh /20 = 0,060Wh.
Opgeteld kost een kilometer rijden in een zuinige benzine auto zo'n 505Wh aan energie.

Neem je dan een gemiddelde EV dan zit je op 5 kilometer per kWh ofwel zo'n 200Wh aan energie.

Bij vrachtwagens zie je een vergelijkbare rekensom:
Gemiddeld 3 kilometer op 1 liter diesel, 9,7kWh energie in een liter ofwel 3,23kWh per kilometer.

Een Tesla Semi doet ongeveer 1,25kWh per kilometer.

Je maakt dus een flinke slag voorwaarts qua energieverbruik en CO2-uitstoot.
K, jij zegt het.. Dat gewicht van die accu mag je lekker meeslingeren.

Dus dat verbruik komt optimistisch op me over.

Bij een auto sleep je 500kg extra mee voor je 300km actieradius.

Dat is bij een 1/3 rijder een factor 6 meer. Zit je op 3 ton extra gewicht.

Das een hoop, denk ik, en gezien de lange afstanden en de koppel etc die een truck nodig heeft.... Veeeel lastiger dan personen auto's.

Maar dat zien we dan ook terug in het aanbod van elektrische vrachtwagens. Ik denk dat je voorbeeld net een tandje te rooskleurig is. Verder een hele nette uiteenzetting.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203101356
Ik zie dan meer in hybride vrachtwagens die op het elektriciteitsnetwerk aansluiten met zo een geleider aan de bovenkant. Maar dat vraagt nogal wat investeringen.

Of een maglev idee dat de vrachtwagen op de snelweg vooruit geduwd wordt ofzo =p ik zeg ook maar wat.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203101710
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:12 schreef ludovico het volgende:

[..]
K, jij zegt het.. Dat gewicht van die accu mag je lekker meeslingeren.

Dus dat verbruik komt optimistisch op me over.
Ik zeg het niet zelf, ik kijk gewoon naar het praktijkverbruik van diverse EV's en dan is 5km op 1kWh gemiddeld over het jaar genomen heel realistisch. Hoeveel gewicht je meeneemt is dan niet zo relevant, dat is het verbruik incl. dat gewicht.

quote:
Bij een auto sleep je 500kg extra mee voor je 300km actieradius.

Dat is bij een 1/3 rijder een factor 6 meer. Zit je op 3 ton extra gewicht.
Tesla Semi accu voor de long range (800km) zit op zo'n 4500 kilo waarschijnlijk.
Aan de andere kant is de aandrijfmotor lichter, versnellingsbak eenvoudiger en lichter, geen uitlaat, etc.
Daarnaast heeft een vrachtwagen ook een dieseltank en die vervalt ook.

Voorlopig gaat men er vanuit dat een Tesla Semi 35-ton mag trekken en dat is voor 98% van alle ritten meer dan voldoende.

quote:
Das een hoop, denk ik, en gezien de lange afstanden en de koppel etc die een truck nodig heeft.... Veeeel lastiger dan personen auto's.
Wat betreft de afstanden: de rijtijdenwet zorgt er sowieso voor dat je altijd genoeg tijd hebt om te laden.

Het koppel van een Tesla Semi is dermate hoog dat hij vol beladen iedere sprint wint van een diesel.

Zonder belading ongeveer 5 seconden naar de 100 volgens opgave.
Vol beladen ongeveer 18 tot 20 seconden van 0 naar 100.
Daar doet een vol geladen diesel ongeveer 45 tot 60 seconden over.


quote:
Maar dat zien we dan ook terug in het aanbod van elektrische vrachtwagens. Ik denk dat je voorbeeld net een tandje te rooskleurig is. Verder een hele nette uiteenzetting.
Als de Semi in 2023 uitkomt, zal je daar nu uiteraard nog geen aanbod van zien.
Tesla kan voorlopig nog wel even vooruit met hun pre-orders.

En ze zijn niet het enige merk dat met EV-trucks bezig is.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2022 22:47:16 ]
pi_203102138
En, geleiders boven de snelweg dan? Hybrides? Niet beter?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203102180
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:46 schreef ludovico het volgende:
En, geleiders boven de snelweg dan? Hybrides? Niet beter?
Nee.
Geleiders geven sowieso gedonder in de winter en je moet er een stevig stroomnet voor hebben.
Zou op sommige locaties werken maar niet in Texas bijvoorbeeld (waar de nieuwe Tesla fabriek staat).

Hybride vrachtwagens bestaan. Maar voor de range hoef je het niet te doen.

800km bereik is 8 tot 12 uren rijden, afhankelijk van je werkgebied en dan heb je allang verplichte pauzes gehad.
pi_203102253
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee.
Scheelt 4ton aan gewicht.. Opladen vn de trucks.. Etc etc.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203102290
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:51 schreef ludovico het volgende:

[..]
Scheelt 4ton aan gewicht.. Opladen vn de trucks.. Etc etc.
Hybride bestaat, EV bestaat inmiddels ook, de markt lost het vanzelf op.
Hybride is wel extra techniek toevoegen aan een brandstofmotor, of het betrouwbaarder wordt is de vraag.

Ik zet m'n geld letterlijk in op de EV.
pi_203102321
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hybride bestaat, EV bestaat inmiddels ook, de markt lost het vanzelf op.
Ik zet m'n geld letterlijk in op de EV.
Mja niet met die wegen..
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203102329
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Mja niet met die wegen..
Wat is er met welke wegen?
pi_203102351
Is er geen hybride vrachtwagen, deels elektrisch en deels waterstof? Elektrisch voor in stad en waterstof voor in het buitengebied. Of vice versa afhankelijk wat goedkoper qua infrastructuur.
pi_203102498
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:56 schreef floris_b het volgende:
Is er geen hybride vrachtwagen, deels elektrisch en deels waterstof? Elektrisch voor in stad en waterstof voor in het buitengebied. Of vice versa afhankelijk wat goedkoper qua infrastructuur.
Waterstof is qua rendement ongeveer net zo beroerd als diesel of benzine.
Het kost ongeveer 2,5 tot 3x meer energie onder de streep als rijden in een EV en dat maakt het te duur per kilometer en er is geen CO2 winst (waterstof wordt nu voor 95% uit aardgas gemaakt middels stoomreforming).

Je kan natuurlijk windmolens neerzetten en daar waterstof mee produceren middels elektrolyse maar dan heb je 2,5 tot 3x meer molens nodig om een km te rijden dan wanneer je elektrisch rijdt.

Scania is de ontwikkeling inmiddels gestopt omdat het te kostbaar zou zijn.
pi_203102504
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat is er met welke wegen?
Dat lost de markt niet op. Als het stroomnet met bovengeleiders boven de snelweg zou moeten hangen om vrachtwagens bij te laden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203102541
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat lost de markt niet op. Als het stroomnet met bovengeleiders boven de snelweg zou moeten hangen om vrachtwagens bij te laden.
Oh dat, nee, maar ik doelde op EV's vs hybride.
En EV's met accu dus, geen bovenleiding.

Als dat stukgetrokken wordt heb je een file van 1000km :P
Of een beetje ijs en de hele vluchtstrook staat vol met stilgevallen vrachtwagens.

Daarnaast hebben de vonken van het contact tussen pantograaf en bovenleiding al wat treinen in de fik gezet, dat wil je niet op je autolak als je er achter of naast rijdt :P

Edit: daarnaast, hoe reken je het stroomverbruik af, hoe meet je het zorgvuldig, kan je switchen van aanbieder, etc.

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2022 23:20:16 ]
pi_203102948
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
pi_203103244
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
Is er al een alternatief voor aandelen? Dat geld zal toch ergens heen moeten
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_203103300
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:48 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Is er al een alternatief voor aandelen? Dat geld zal toch ergens heen moeten
Dat is ook wel weer een goed punt, ik zou ook niet weten waar ik anders nog wat rendement moet maken.
Op m'n spaarrekening kost het alleen maar geld (inflatie + negatieve rente).
pi_203103621
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203104779
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
Met een (iets) oplopende rente (dit jaar wordt +1%) in de USA verwacht) zou er aan de andere kant van de Oceaan wel eens een alternatief kunnen ontstaan. Het grootste deel van de stijging die we in het afgelopen jaar in de indices hebben gezien komt voor rekening van maar een paar aandelen. Als die aandelen (Meta, Alphabet, Microsoft, Apple en Tesla) de andere kant op gaan bewegen ... De vraag is, gebeurd dat deze week al? En daar zie ik nog geen (directe) aanleiding toe. Maar ik speel niet zo kort op de bal dat ik mij erg met die vraag bezighoud.
pi_203104939
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
Dat is wel een erg algemene vraag: de aandelen. Iedereen is nu gefocust op de indexen. Die zouden best een knauw kunnen krijgen. Wie weet. In de Nasdaq wegen de de techreuzen zo zwaar mee. Zakken die, dan zak de Nasdaq. Blijven in Nederland ASML, Unilever en Shell een beetje liggen, dan komt het met de AEX wel goed.

Dit wil voor de rest niet zo veel zeggen over jouw aandelen. Afgelopen jaar had je er bekaaid vanaf kunnen komen. Ik stond maar op een heel klein plusje na mijn eerste 6 maanden. Voornamelijk door Just Eat en Baba. De eerste week van dit jaar was een van mij betere weken. Amper rood gezien. Die indexen zijn wel een graadmeter, maar zeggen ook weer niet alles over de aandelen en jouw aandelen.

Ben vooral benieuwd naar de ETF-mensen. Heb jij geen verstand van beleggen, neem dan een ETF, dan volg je de markt. Als die na twee weken 6% min zien staan en zij trekken het geld eruit, dan gaat het volgens mij wel om miljarden. Daar kunnen vooral zij die het zwaarst meewegen in de index een extra tik van krijgen.
  zondag 9 januari 2022 @ 12:26:58 #250
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203107900
Heb net trouwens een account geopend bij IB. Die transactiekosten vergeleken met een doorsnee broker in Nederland. Het is bijna gratis handelen :')

[ Bericht 0% gewijzigd door JimmyJames op 09-01-2022 15:03:54 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203108284
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 12:26 schreef JimmyJames het volgende:
Heb net trouwens een account geopend bij IB. Die transactiekosten vergeleken met een doorsneer broker in Nederland. Het is bijna gratis handelen :')
De directe fees zeggen niet zoveel. Brokers hebben talloze mogelijkheden en truuks om die heel laag te houden en intussen aardig te verdienen aan indirecte fees, zoals bijv. een verhoogde spread. Dat is niet zichtbaar maar dat ga je wel voelen naarmate je meer transacties doet. Ik meen dat IB daarnaast wil dat je maandelijks een minimum aan transactiefees genereert. Kom je daar niet aan dan betaal je een "inactiviteits-fee". Linksom of rechtsom verdienen ze aan je. Is het niet vanwege de transactiefee dan is het wel vanwege andere constructies.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_203108539
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2022 12:55 schreef recursief het volgende:

[..]
De directe fees zeggen niet zoveel. Brokers hebben talloze mogelijkheden en truuks om die heel laag te houden en intussen aardig te verdienen aan indirecte fees, zoals bijv. een verhoogde spread. Dat is niet zichtbaar maar dat ga je wel voelen naarmate je meer transacties doet. Ik meen dat IB daarnaast wil dat je maandelijks een minimum aan transactiefees genereert. Kom je daar niet aan dan betaal je een "inactiviteits-fee". Linksom of rechtsom verdienen ze aan je. Is het niet vanwege de transactiefee dan is het wel vanwege andere constructies.
mee eens
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  zondag 9 januari 2022 @ 15:03:38 #253
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203110072
Inactivity fee is afgeschaft bij IB. Maar met de spreads zou je wel gelijk kunnen hebben.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203110429
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 09:49 schreef JimmyJames het volgende:
Ben te laat ;(

Anders was het BABA + NTDOY (Nintendo) geweest.
Verwacht je (de aankondiging van) een nieuwe console?
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  zondag 9 januari 2022 @ 15:25:09 #255
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203110475
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2022 15:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Verwacht je (de aankondiging van) een nieuwe console?
Niet dit jaar. Maar met Nintendo weet je het nooit.

Is ook niet nodig voor de investering. Het is alleen maar voordelig als de Switch nog een paar jaartjes duurt met een installed parc van nu al >100 miljoen. Ik verwacht dat de aanvoerproblemen met de next gen consoles (behalve XSS) nog wel een tijdje aanhouden.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203110983
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 15:03 schreef JimmyJames het volgende:
Inactivity fee is afgeschaft bij IB.
Oh dat zou eens tijd worden. Dat heb ik altijd een achterlijke fee gevonden.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_203111629
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waterstof is qua rendement ongeveer net zo beroerd als diesel of benzine.
Het kost ongeveer 2,5 tot 3x meer energie onder de streep als rijden in een EV en dat maakt het te duur per kilometer en er is geen CO2 winst (waterstof wordt nu voor 95% uit aardgas gemaakt middels stoomreforming).

Je kan natuurlijk windmolens neerzetten en daar waterstof mee produceren middels elektrolyse maar dan heb je 2,5 tot 3x meer molens nodig om een km te rijden dan wanneer je elektrisch rijdt.

Scania is de ontwikkeling inmiddels gestopt omdat het te kostbaar zou zijn.
Cummins is er nog wel mee bezig. Maar volgens mij staat het nog wel in de kinderschoenen
pi_203112532
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 16:33 schreef floris_b het volgende:

[..]
Cummins is er nog wel mee bezig. Maar volgens mij staat het nog wel in de kinderschoenen
Als het gaat om bijzondere toepassingen dan is er vast wel een markt voor.
Qua rendement en kosten staat het altijd op een achterstand ;)
  zondag 9 januari 2022 @ 17:43:37 #259
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203112790
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 15:58 schreef recursief het volgende:

[..]
Oh dat zou eens tijd worden. Dat heb ik altijd een achterlijke fee gevonden.
Ik vind het vooral slecht omdat het je gedrag kan beinvloeden. Je moet wel handelen om de inacitivity fee te ontlopen.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203113654
quote:
Supermarkten verdenken de leveranciers van grote A-merken ervan dat zij hun prijzen meer willen verhogen dan de inflatie rechtvaardigt. De producenten zouden de prijsstijgingen misbruiken om hun winstmarges op te krikken.

Door de hoge inflatie gaat het onderhandelingsspel tussen supermarkten en leveranciers er steviger aan toe dan in eerdere jaren. In Nederland was de inflatie in december 6,4%, het hoogst in bijna veertig jaar.

Maar supermarkten zien dat producenten daar nog een schepje bovenop doen, zodat ze meer verdienen. 'In enkele gesprekken merken we dit jaar dat grotere A-merkleveranciers extra prijsverhogingen willen doorvoeren', laat een woordvoerder van Albert Heijn weten. Een rondgang langs andere supermarktketens bevestigt dat beeld, al zijn deze huiverig namen te noemen.

'Een aantal grote fabrikanten, A-merken met name, probeert voor zichzelf een klein plusje te creëren. Je snapt dat we daarvoor niet staan te applaudisseren', zegt Vomar-directeur Aart van Haren.

Ook Jumbo-cfo Ton van Veen erkent dat de gesprekken met sommige leveranciers stroef verlopen. 'Die overdrijven het argument van grondstofprijsstijgingen wat, of misbruiken het om hun marges te verhogen. Dit is niet het moment daarvoor. Dan krijg je een acceleratie van inflatie.'

Prijzen met 10% omhoog
De onderhandelingen tussen supermarktketens en hun leveranciers gaan er altijd stevig aan toe. Winkeliers willen de prijzen zo laag mogelijk houden voor hun klanten, leveranciers proberen hun marges gezond te houden. De onderhandelingspositie per producent verschilt sterk: A-merkmultinationals zoals Coca-Cola en Heinz staan sterker dan veel kleinere, lokale bedrijven.

Dit jaar zijn de onderhandelingen feller dan voorgaande jaren, omdat de inflatie hoog is. Rabobank-econoom Sebastiaan Schreijen schat dat de verkoopprijzen van supermarktleveranciers gemiddeld 9% tot 10% omhoog moeten om de kostenstijgingen te dekken. 'Dat is ongekend.'

'Hogere prijzen écht begrijpen'
Het is onvermijdelijk dat klanten een deel van die prijsstijging terug zien op hun kassabon. 'Pieken in de prijzen van energie of grondstoffen hebben we vaker gezien', zegt Schreijen. 'Maar die gaan meestal niet hand in hand. Nu wel, en op alle terreinen: van transportkosten tot verpakkingsmateriaal en personeel.'

Supermarkten eisen dat hun leveranciers gedetailleerd uitleggen waar zij de kostenstijgingen op baseren. 'We willen écht begrijpen waarom het zo is', zegt Michiel Muller, directeur van onlinesupermarkt Picnic. 'Soms is het product zelf niet duurder geworden, maar het transport. De vraag daarna is hoe we die pijn verdelen. En je moet ook afspreken hoe snel de prijs weer omlaag gaat als de situatie verandert.'

Nutella uit het buitenland
Supermarktketens zeggen dat de gesprekken met het overgrote deel van hun leveranciers goed verlopen, en dat zij er onderling uit komen. Maar soms lukt dat niet. Zo heeft de Belgische supermarktketen Colruyt eind vorig jaar de kleine potjes Nutella uit zijn schappen gehaald, omdat de producent de prijzen daarvan meer wilde verhogen dan de discounter bereid was te accepteren.

Ook Vomar is het oneens met de prijsverhoging die de maker van hazelnootpasta heeft voorgesteld, zegt Van Haren. 'Wij kopen al geruime tijd Nutella elders in Europa, in plaats van bij de Nederlandse leverancier. Daar is het goedkoper.'

Muller van Picnic ziet eveneens dat sommige producten in het buitenland een lagere inkoopprijs hebben. 'Maar in andere landen hebben veel boodschappen net een ander etiket, of een andere verpakking. Dat maakt het lastig producten over de grens te brengen.'

Angst voor de concurrent
Botsingen over prijsverhogingen horen bij het onderhandelingsspel, zegt Rabobank-econoom Schreijen. 'Producenten weten wie ze tegenover zich hebben. Zij weten ook dat retailers alles lezen en overal connecties hebben.'

Verder concurreren levensmiddelenproducenten ook onderling, waardoor ze de prijzen niet straffeloos bovenmatig kunnen verhogen. Supermarkten weten dat de marges van veel leveranciers te laag zijn om de kostenstijging volledig zelf op te vangen, zegt Schreijen. 'Maar ze duwen zo veel mogelijk terug.'

De supermarktbazen zeggen dat zij scherp onderhandelen zodat de prijzen voor hun klanten behapbaar blijven. Ook speelt de felle concurrentie tussen supermarkten een rol: niemand wil de eerste zijn die de prijzen fors verhoogt, uit angst dat klanten naar een andere keten lopen.

'We proberen terughoudend te zijn met prijsverhogingen', zegt Jumbo-cfo Van Veen. 'Maar het is een illusie dat we die eeuwig kunnen uitstellen. Ik had in 2020 een nettowinstmarge van ongeveer 2%. Dan kan ik geen kostprijsstijging van 5% absorberen. Dan houdt het gauw op. Natuurlijk gaan de prijzen omhoog. Dat is niet uit luxe, maar uit noodzaak.'

https://fd.nl/bedrijfslev(...)nflatie-sia2camTTc3b
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_203116551
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 17:43 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Ik vind het vooral slecht omdat het je gedrag kan beinvloeden. Je moet wel handelen om de inacitivity fee te ontlopen.
Daarom, het stimuleert irrationeel gedrag en dat is discutabel. Vooral ook omdat brokers vooral aan transactievolume verdienen.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_203119010
#TELL
pi_203119014
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2022 12:55 schreef recursief het volgende:

[..]
De directe fees zeggen niet zoveel. Brokers hebben talloze mogelijkheden en truuks om die heel laag te houden en intussen aardig te verdienen aan indirecte fees, zoals bijv. een verhoogde spread. Dat is niet zichtbaar maar dat ga je wel voelen naarmate je meer transacties doet. Ik meen dat IB daarnaast wil dat je maandelijks een minimum aan transactiefees genereert. Kom je daar niet aan dan betaal je een "inactiviteits-fee". Linksom of rechtsom verdienen ze aan je. Is het niet vanwege de transactiefee dan is het wel vanwege andere constructies.
De verhoogde spread ontstaat als een broker z'n orderflow verkoopt. IBKR doet dat in het geval van IBKR-LITE, een broker service zonder commissies. IBKR-LITE kun je in Nederland echter niet afnemen. Je hebt dus automatisch IBKR-PRO waar de orderflow niet wordt verkocht, maar je wel commissies betaalt.
pi_203119119
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 17:43 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Ik vind het vooral slecht omdat het je gedrag kan beinvloeden. Je moet wel handelen om de inacitivity fee te ontlopen.
Ik denk dat je een stap achteruit moet doen en dit anders benaderen. De inactivity fee was 10 euro per maand en ik heb die vele malen betaald. Op jaarbasis ging ik uit van 120 euro per maand, maar de trades waren bij IBKR zoveel malen goedkoper dat het ondanks die 120 euro uiteindelijk veel goedkoper was dan een gemiddelde Nederlandse broker. De Nederlandse brokers hadden ook flauwekul zoals 'bewaarkosten', dividend kosten en de wisselkoers bij valuta transacties was veel ongunstiger.

Als je dat plaatje helder voor ogen hebt of in een spreadsheet, dan neem je zonder emotie die inactivity fee en handel je alleen als je portfolio daar om vraagt.
pi_203121039
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 06:55 schreef jaco het volgende:

[..]
De verhoogde spread ontstaat als een broker z'n orderflow verkoopt. IBKR doet dat in het geval van IBKR-LITE, een broker service zonder commissies. IBKR-LITE kun je in Nederland echter niet afnemen. Je hebt dus automatisch IBKR-PRO waar de orderflow niet wordt verkocht, maar je wel commissies betaalt.
Okay duidelijk. Mij gaat het erom dat je je niet moet blindstaren op lage (directe) transactiefees. De kosten worden linksom of rechtsom ergens van betaald.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_203124072
Het is echt ongelooflijk hoe vaak de Rabobank eruit ligt de laatste maanden.
Nu weer... en als de tarieven er nu naar waren...
pi_203124666
De futures wijzen weer behoorlijk naar beneden.
Op zich niet gek, heb een paar kooporders staan nog.
  maandag 10 januari 2022 @ 15:21:11 #268
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203125738
ASML op 18% van z’n ATH. Bijkopen of liever een andere chip-gerelateerd aandeel?

Ik ben ook wel geneigd om Nvidia of Intel te doen (dank voor de inspiratie hier). Ook die staan op zo’n -20% t.o.v. ATH. Kijken wat straks de beurzen in de VS doen.
pi_203125855
Wel wat spijtig dat ik eind December een ATH bereikte en het in het nieuwe jaar begint met dalen, zo graag draag ik geen belasting af ;(
pi_203126461
quote:
7s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:21 schreef Zwansen het volgende:
ASML op 18% van z’n ATH. Bijkopen of liever een andere chip-gerelateerd aandeel?

Ik ben ook wel geneigd om Nvidia of Intel te doen (dank voor de inspiratie hier). Ook die staan op zo’n -20% t.o.v. ATH. Kijken wat straks de beurzen in de VS doen.
Altijd lastig, ook Nvidia heeft wel een aardige duikeling gemaakt maar het betekent niet dat we al uit geduikeld zijn.
pi_203126467
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:27 schreef WammesWaggel het volgende:
Wel wat spijtig dat ik eind December een ATH bereikte en het in het nieuwe jaar begint met dalen, zo graag draag ik geen belasting af ;(
Timing is niet zo geweldig idd ;(
pi_203126479
quote:
7s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:21 schreef Zwansen het volgende:
ASML op 18% van z’n ATH. Bijkopen of liever een andere chip-gerelateerd aandeel?

Ik ben ook wel geneigd om Nvidia of Intel te doen (dank voor de inspiratie hier). Ook die staan op zo’n -20% t.o.v. ATH. Kijken wat straks de beurzen in de VS doen.
Nvidia is een tof bedrijf, Intel is meer een value stock die niet zo sexy is op het moment.

Maar een value stock zal niet zoveel dalen.
En een heel goede growth stock kan wel een hit krijgen maar long term zit je wss ook wel gebakken.

Dusseh, wat jij allemaal zelf wilt, jouw risico, jouw geld :p
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203126640
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 13:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is echt ongelooflijk hoe vaak de Rabobank eruit ligt de laatste maanden.
Nu weer... en als de tarieven er nu naar waren...
pi_203126741
BrandNewDay word ik ook niet echt wijzer / blijer van.

Donderdag opdracht gegeven om m'n portfolio te verkopen en het geld terug te storten maar de status staat al enkele dagen op:

quote:
Er worden één of meerdere opdrachten voor u verwerkt. U kunt daarom nu geen wijzigingen invoeren. Na afronding van de ingevoerde opdracht(en), kunt u weer wijzigingen doorgeven. De getoonde waarde kan tijdelijk afwijken door het uitvoeren van de opdracht(en).
Ik heb het vermoeden dat er dus nog niets verkocht is en dat ze wss verkopen als de markt op z'n laagst staat :')

Nog een reden om de boel in eigen handen te houden.

De gevolgen hoeven niet heel groot te zijn, het zit bij BrandNewDay vooral in de S&P 500 en als de Rabobank er niet uit ligt op het moment dat ik het krijg bijgestort, dan kan ik het vlot weer omzetten in een S&P 500 ETF voor ongeveer dezelfde bedragen.
pi_203126813
Zie Adyen gaan dan :wtf:
pi_203126880
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 16:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
BrandNewDay word ik ook niet echt wijzer / blijer van.

Donderdag opdracht gegeven om m'n portfolio te verkopen en het geld terug te storten maar de status staat al enkele dagen op:
[..]
Ik heb het vermoeden dat er dus nog niets verkocht is en dat ze wss verkopen als de markt op z'n laagst staat :')

Nog een reden om de boel in eigen handen te houden.

De gevolgen hoeven niet heel groot te zijn, het zit bij BrandNewDay vooral in de S&P 500 en als de Rabobank er niet uit ligt op het moment dat ik het krijg bijgestort, dan kan ik het vlot weer omzetten in een S&P 500 ETF voor ongeveer dezelfde bedragen.
Oke, boomer.
pi_203126922
quote:
12s.gif Op maandag 10 januari 2022 16:43 schreef SOG het volgende:

[..]
Oke, boomer.
:D

Moeilijk voor te stellen dat ik "pas" 45 ben :P
pi_203126940
TFP stuurt nog acceptgirokaarten.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_203127027
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 16:38 schreef Tjoent het volgende:
Zie Adyen gaan dan :wtf:
Keb mijn Put opties eruit gegooid op 140 vandaag.

Maar wat je volgens mij nu ziet is gewoon absurde interest voeten waarmee gerekend wordt door de lage rentes, en dat ze die nu wat omhoog aan het zetten zijn n.a.v. berichten dat de rente omhoog zal gaan.

Daardoor worden extreme growth stock overgewaardeerd w.o. dus Adyen als vlaggenschip. Die correctie kan nog veel forser als de rente nog wat meer stijgt, maar het zal.

Maareh met alle respect, zelfs al lever je puik werk met 30% winst en omzetgroei ieder jaar... Dan rectificeert dat misschien een K/W van 80 maar zeker geen 200.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 10 januari 2022 @ 17:10:21 #280
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203127173
quote:
7s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:21 schreef Zwansen het volgende:
ASML op 18% van z’n ATH. Bijkopen of liever een andere chip-gerelateerd aandeel?

Ik ben ook wel geneigd om Nvidia of Intel te doen (dank voor de inspiratie hier). Ook die staan op zo’n -20% t.o.v. ATH. Kijken wat straks de beurzen in de VS doen.
Ik zou er niet gek van opkijken als een aantal van die groeiaandelen met k/ws in de buurt van 100, de helft van hun waarde zouden verliezen in de komende weken/maanden.

Hopelijk gaat dan ook Google mee (iets van x30 FCF nu) dan koop ik er een paar.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203127180
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 23:58 schreef Bucketlist het volgende:
Oatly (wil zelf deze maand instappen)
PayPal
Oatly vandaag dik 9% lager. Kan helaas niet direct achterhalen waar de daling vandaan komt, dus stap nog niet in.
pi_203127191
Leuk dagje zo, alle growth volledig door het putje, lekker. Paar falling knifes op het oog, maar blijf nog maar even toeschouwer. :Y
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_203128123
Ik dacht dat m'n aandelen Tesla uit m'n portfolio verdwenen waren.
Maar blijkbaar had ik de weergave op 10 aandelen per pagina gezet.

:@
pi_203130420
Het trekt weer aardig bij, sta zelfs alweer (minimaal) in de plus met een paar aankopen van vanmiddag.
pi_203131922
Toch maar wat BBBY opgepakt. Moet van die turnaround scheiss afblijven eigenlijk, maar het blijft Mark Tritton. Belooft ~$15/share ebitda over 2,5 jaar - we zullen zien.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_203132197
Ik ben in saaie aandelen / moats gestapt.
Mooi evenwicht tegenover de tech stocks (hoop ik).

Daarnaast nog wat S&P 500 ETF.

Kraft Heinz is m’n enige gokje, hopelijk heeft Warren daar de grootste klap al van gehad.
pi_203132226
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik ben in saaie aandelen / moats gestapt.
Mooi evenwicht tegenover de tech stocks (hoop ik).

Daarnaast nog wat S&P 500 ETF.
KO of Pepsi? :P
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_203132257
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:06 schreef nostra het volgende:

[..]
KO of Pepsi? :P
Inmiddels beiden, naast Mondelez, P&G, J&J, JPM, Nestle, Allianz, UnitedHealth, Bank of America, McDonald, etc.

Heb 3 dagen aandelen zitten “uitpluizen”, dit kwam er uit :P

Sony staat ook nog op m’n lijst maar order is er niet door. Als die de EV markt betreden kan het hard gaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-01-2022 22:16:55 ]
  maandag 10 januari 2022 @ 22:18:16 #289
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203132429
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:06 schreef nostra het volgende:

[..]
KO of Pepsi? :P
Straks staat Tesla op pagina 3 of 4 van je app hoor. _O-
pi_203132445
Heinz is toch ook gewoon een saai aandeel met prima dividend. Zijn door 3i met overnames over de kling gejaagd dus een wat zwakke balans en afschrijvingen op de goodwill. Maar op deze waardering zijn ze weer saai en stabiel.
pi_203132468
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:18 schreef DIJK het volgende:
Heinz is toch ook gewoon een saai aandeel met prima dividend. Zijn door 3i met overnames over de kling gejaagd dus een wat zwakke balans en afschrijvingen op de goodwill. Maar op deze waardering zijn ze weer saai en stabiel.
Daar “gok” ik ook op. De zwaarste klap is wss al geweest. Wel mooie producten iig.
pi_203132482
quote:
7s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:18 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Straks staat Tesla op pagina 3 of 4 van je app hoor. _O-
Heb gelukkig 2 portfolio’s :P

Nu ff een jaar van de knoppen af zien te blijven :P
pi_203132604
Portfolio op +0,01% :D

Niet gek na zo’n dag…
pi_203132700
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Portfolio op +0,01% :D

Niet gek na zo’n dag…
Wel mooie aandelen gekocht maar niet wat overweight in consumer goods?
pi_203132767
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:32 schreef DIJK het volgende:

[..]
Wel mooie aandelen gekocht maar niet wat overweight in consumer goods?
Blijft lastig, ik wil ook niet in fossiele brandstoffen en vond biotech wat vaag/onzeker.

Heb eerder nog ASR, Ahold en NN gekocht.

Veruit grootste deel blijft S&P 500 ETF.

We gaan het zien, kan altijd nog bijsturen.
pi_203132827
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:18 schreef DIJK het volgende:
Heinz is toch ook gewoon een saai aandeel met prima dividend. Zijn door 3i met overnames over de kling gejaagd dus een wat zwakke balans en afschrijvingen op de goodwill. Maar op deze waardering zijn ze weer saai en stabiel.
Maybe!
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203132962
Ik koop alleen groene Heinz ketchup, beter voor de koersen.
pi_203133139
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Portfolio op +0,01% :D

Niet gek na zo’n dag…
Zelf zit ik op -0,38% maar mijn ETF fondsen staan in Europa dus die hebben niet kunnen profiteren van het, geringe, herstel van de Amerikaanse beurzen gezien het feit dat de Europese beurzen toen al gesloten waren.
Morgen weer een dag.
pi_203133198
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 23:05 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Zelf zit ik op -0,38% maar mijn ETF fondsen staan in Europa dus die hebben niet kunnen profiteren van het, geringe, herstel van de Amerikaanse beurzen gezien het feit dat de Europese beurzen toen al gesloten waren.
Morgen weer een dag.
Nee, maar dat lost zich wel op :)
pi_203134377
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 22:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Portfolio op +0,01% :D
HIer op +0,.06%.
Rendement YTD: +1,06%
Als we nog 50 weken zo doorgaan, dan heb ik een prima beleggingsjaar. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')