abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203081612
Deze twee kunnen ook best potentie hebben:

Heijmans
CCL (Carnival corporation, maar dat valt en staat met hoe omicron uitpakt)
pi_203081675
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 17:53 schreef Anton91 het volgende:
Deze twee kunnen ook best potentie hebben:

Heijmans
CCL (Carnival corporation, maar dat valt en staat met hoe omicron uitpakt)
Is dat je inzending voor de FOK! ETF?
pi_203083924
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 22:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als iedereen nu 2 aandelen opgeeft, dan maak ik een virtueel portfolio aan en gaan we kijken of we daarmee de S&P 500 kunnen verslaan dit jaar :D
Beetje vervelend aankoopmoment maar,

Viacom CBS en Vale
pi_203083976
We hebben al een aardige diversificatie in het FOK! ETF -> 2,94% per aandeel op dit moment :D
pi_203084281
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 17:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Is dat je inzending voor de FOK! ETF?
Ja dat is mijn inzending 8-)
  vrijdag 7 januari 2022 @ 20:48:08 #206
332613 Captain_koek
Internetpiraat
pi_203084537
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 12:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik ben er niet om te oordelen, ik voeg ze gewoon toe :P

Als je naast BABA nog een aandeel hebt dan zet ik jouw bijdrage er ook in.
NEL voor de lange termijn!
Aigh aigh Captain!
pi_203084843
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 20:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
We hebben al een aardige diversificatie in het FOK! ETF -> 2,94% per aandeel op dit moment :D
Maak je volgend jaar ook bekend welke Fokker de nieuwe beursgoeroe is met de meest renderende keuzes?
pi_203085010
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 21:05 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Maak je volgend jaar ook bekend welke Fokker de nieuwe beursgoeroe is met de meest renderende keuzes?
Dat geeft een bias naar risicovol gedrag.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203085019
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 21:05 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Maak je volgend jaar ook bekend welke Fokker de nieuwe beursgoeroe is met de meest renderende keuzes?
Ik heb niet bijgehouden wie welk aandeel heeft gekozen, dit is FOK! vs S&P500

Maar op zich kunnen we tzt wel dit topic terughalen :D
pi_203085063
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 21:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb niet bijgehouden wie welk aandeel heeft gekozen, dit is FOK! vs S&P500

Maar op zich kunnen we tzt wel dit topic terughalen :D
Kans is ruim 50% dat we winnen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203085094
quote:
15s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 20:48 schreef Captain_koek het volgende:

[..]
NEL voor de lange termijn!
NEL geeft blijkbaar 3 resultaten in de portfolioselectie, welke is het?

National Enterprises Ltd?
Of Nanthealth Ltd?
Of Nel ASA?
  vrijdag 7 januari 2022 @ 21:47:18 #212
332613 Captain_koek
Internetpiraat
pi_203085532
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 21:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
NEL geeft blijkbaar 3 resultaten in de portfolioselectie, welke is het?

National Enterprises Ltd?
Of Nanthealth Ltd?
Of Nel ASA?
Nel ASA, waterstof play!
Aigh aigh Captain!
  vrijdag 7 januari 2022 @ 21:48:54 #213
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203085555
Als iemand dan nog even Dell kiest hebben we TELL, NEL en Dell.
pi_203085884
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 12:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
@:tuinkabouter5000
Nulletje te weinig

Maar TELL en EH.

Als dubbel niet mag, dan wil ik toevoegen:

$NEXT
$BIDU
pi_203086094
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 22:04 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Nulletje te weinig

Maar TELL en EH.

Als dubbel niet mag, dan wil ik toevoegen:

$NEXT
$BIDU
"Next" geeft wel heel veel resultaten, iets meer details? :P
pi_203086688
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 22:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
"Next" geeft wel heel veel resultaten, iets meer details? :P
Ik gok Nextdecade Corp
pi_203086904
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 22:50 schreef DIJK het volgende:

[..]
Ik gok Nextdecade Corp
Vul ik die eerst in.

Zal morgen de complete lijst nog publiceren, als ik dan een "oopsie" gemaakt heb dan is dat nog recht te zetten.
  vrijdag 7 januari 2022 @ 23:04:52 #218
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203086949
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 23:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vul ik die eerst in.

Zal morgen de complete lijst nog publiceren, als ik dan een "oopsie" gemaakt heb dan is dat nog recht te zetten.
Worden dividenden binnen de ETF geherinvesteerd? :P
pi_203087171
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 23:04 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Worden dividenden binnen de ETF geherinvesteerd? :P
Ehm.

Nee :D
pi_203087181
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 22:50 schreef DIJK het volgende:

[..]
Ik gok Nextdecade Corp
Klopt helemaal
pi_203087195
Next gaat alleen nog wel een teringeind zakken eerst denk ik
  vrijdag 7 januari 2022 @ 23:20:10 #222
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203087287
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 23:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ehm.

Nee :D
Haha :D Je moet het ook niet te ingewikkeld maken.
  vrijdag 7 januari 2022 @ 23:23:33 #223
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_203087355
Tell weer netjes op 3$ ^O^
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_203087829
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 10:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
De aandelen die tot nu toe genoemd zijn zitten in de FOK! ETF (¤10.000 per aandeel).
Heb een portfolio aangemaakt bij Morningstar (en heb een screenshot met de beginstanden, mocht er iets misgaan bij Morningstar dan kan het altijd nog in Excel).

Je kan nog tot en met vrijdagavond 23:59.59 je 2 aandelen opgeven, daarna gaat het "op slot".
Ik zal proberen op (on)regelmatige basis een update van de voortgang te geven!

Omstreeks 1 januari 2023 volgt de uitslag!
GGPI
TBLT
pi_203089747
Hier is de PDF met 40 aandelen, dus 2,5% per aandeel, mooi uitgemikt :D

Mocht ik een fout gemaakt hebben (goede kans), meld het dan voor zondagavond 23:59 en dan pas ik het nog aan!

https://we.tl/t-mQGLynhlu2
  zaterdag 8 januari 2022 @ 09:49:48 #226
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203090369
Ben te laat ;(

Anders was het BABA + NTDOY (Nintendo) geweest.
Please Move The Deer Crossing Sign
  zaterdag 8 januari 2022 @ 09:58:11 #227
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203090471
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 09:49 schreef JimmyJames het volgende:
Ben te laat ;(

Anders was het BABA + NTDOY (Nintendo) geweest.
Start een tegenhanger. Kijken wie volgend jaar wie het hoogste rendement heeft. :P
pi_203091303
Uw random portie Tesla nieuws:

Het lijkt er op dat Tesla voor het eind van deze maand een stuk of 15 Tesla Semi's aan PepsiCo gaat leveren zodat beide partijen daar meer praktijkervaring mee kunnen opdoen.

Massaproductie van de Semi zou pas in 2023 starten.

Er zijn al laders gefotografeerd bij de Frito-Lay’s facility in Modesto, California (1,5MW per stuk, ofwel 1500kW).
Bij personenwagens is 350kW zo'n beetje het maximum dat ik heb gezien dus dat is wel fors.

Nu zal je mss denken "waar halen ze die gigantisch hoge stroomcapaciteit vandaan?"

Nou... Tesla maakt ook Megapacks...
De Megapacks plaatsen ze bij zo'n distributiecentrum of fabriek en die laden ze bij met een lagere, constante laadstroom die het stroomnet aan kan. Eventueel kan dat aangevuld worden met zonnepanelen (op het dak van een fabriek / distributiecentrum) of windmolens.

Als er dan een Semi parkeert om te laden/lossen, dan wordt deze "vol gas" opgeladen uit zo'n Megapack.
Ik verwacht dat dit al de LiFePO4 (LFP van CATL) Megapacks zijn, deze accu's hebben een wat lagere energiedichtheid dan Li-Ion maar een veel langere levensduur (na >2.500 volledige cycles nog 80% capaciteit resterend) en veel minder kans op "thermal runaway".

Laadpalen klaar om te installeren:


Megapacks bij Frito-Lay’s facility:


[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2022 11:19:03 ]
pi_203099387
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 11:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Uw random portie Tesla nieuws:

Het lijkt er op dat Tesla voor het eind van deze maand een stuk of 15 Tesla Semi's aan PepsiCo gaat leveren zodat beide partijen daar meer praktijkervaring mee kunnen opdoen.

Massaproductie van de Semi zou pas in 2023 starten.

Er zijn al laders gefotografeerd bij de Frito-Lay’s facility in Modesto, California (1,5MW per stuk, ofwel 1500kW).
Bij personenwagens is 350kW zo'n beetje het maximum dat ik heb gezien dus dat is wel fors.

Nu zal je mss denken "waar halen ze die gigantisch hoge stroomcapaciteit vandaan?"

Nou... Tesla maakt ook Megapacks...
De Megapacks plaatsen ze bij zo'n distributiecentrum of fabriek en die laden ze bij met een lagere, constante laadstroom die het stroomnet aan kan. Eventueel kan dat aangevuld worden met zonnepanelen (op het dak van een fabriek / distributiecentrum) of windmolens.

Als er dan een Semi parkeert om te laden/lossen, dan wordt deze "vol gas" opgeladen uit zo'n Megapack.
Ik verwacht dat dit al de LiFePO4 (LFP van CATL) Megapacks zijn, deze accu's hebben een wat lagere energiedichtheid dan Li-Ion maar een veel langere levensduur (na >2.500 volledige cycles nog 80% capaciteit resterend) en veel minder kans op "thermal runaway".

Laadpalen klaar om te installeren:
[ afbeelding ]

Megapacks bij Frito-Lay’s facility:
[ afbeelding ]
Gewicht slepen man, met vrachtwagens.

Tis bij personenauto's al nauwelijks rendabel die accu's.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203100209
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 20:50 schreef ludovico het volgende:

[..]
Gewicht slepen man, met vrachtwagens.

Tis bij personenauto's al nauwelijks rendabel die accu's.
Niet om de hele discussie weer aan te slingeren maar het is juist heel rendabel.

Als je een zuinige benzine auto neemt die 1 op 20 verbruikt, dan zit je op 8,9kWh / 20 = 445Wh.
Daarnaast kost het raffineren van 1 liter benzine ongeveer 1,2kWh /20 = 0,060Wh.
Opgeteld kost een kilometer rijden in een zuinige benzine auto zo'n 505Wh aan energie.

Neem je dan een gemiddelde EV dan zit je op 5 kilometer per kWh ofwel zo'n 200Wh aan energie.

Bij vrachtwagens zie je een vergelijkbare rekensom:
Gemiddeld 3 kilometer op 1 liter diesel, 9,7kWh energie in een liter ofwel 3,23kWh per kilometer.

Een Tesla Semi doet ongeveer 1,25kWh per kilometer.

Je maakt dus een flinke slag voorwaarts qua energieverbruik en CO2-uitstoot.
pi_203101306
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 21:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niet om de hele discussie weer aan te slingeren maar het is juist heel rendabel.

Als je een zuinige benzine auto neemt die 1 op 20 verbruikt, dan zit je op 8,9kWh / 20 = 445Wh.
Daarnaast kost het raffineren van 1 liter benzine ongeveer 1,2kWh /20 = 0,060Wh.
Opgeteld kost een kilometer rijden in een zuinige benzine auto zo'n 505Wh aan energie.

Neem je dan een gemiddelde EV dan zit je op 5 kilometer per kWh ofwel zo'n 200Wh aan energie.

Bij vrachtwagens zie je een vergelijkbare rekensom:
Gemiddeld 3 kilometer op 1 liter diesel, 9,7kWh energie in een liter ofwel 3,23kWh per kilometer.

Een Tesla Semi doet ongeveer 1,25kWh per kilometer.

Je maakt dus een flinke slag voorwaarts qua energieverbruik en CO2-uitstoot.
K, jij zegt het.. Dat gewicht van die accu mag je lekker meeslingeren.

Dus dat verbruik komt optimistisch op me over.

Bij een auto sleep je 500kg extra mee voor je 300km actieradius.

Dat is bij een 1/3 rijder een factor 6 meer. Zit je op 3 ton extra gewicht.

Das een hoop, denk ik, en gezien de lange afstanden en de koppel etc die een truck nodig heeft.... Veeeel lastiger dan personen auto's.

Maar dat zien we dan ook terug in het aanbod van elektrische vrachtwagens. Ik denk dat je voorbeeld net een tandje te rooskleurig is. Verder een hele nette uiteenzetting.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203101356
Ik zie dan meer in hybride vrachtwagens die op het elektriciteitsnetwerk aansluiten met zo een geleider aan de bovenkant. Maar dat vraagt nogal wat investeringen.

Of een maglev idee dat de vrachtwagen op de snelweg vooruit geduwd wordt ofzo =p ik zeg ook maar wat.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203101710
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:12 schreef ludovico het volgende:

[..]
K, jij zegt het.. Dat gewicht van die accu mag je lekker meeslingeren.

Dus dat verbruik komt optimistisch op me over.
Ik zeg het niet zelf, ik kijk gewoon naar het praktijkverbruik van diverse EV's en dan is 5km op 1kWh gemiddeld over het jaar genomen heel realistisch. Hoeveel gewicht je meeneemt is dan niet zo relevant, dat is het verbruik incl. dat gewicht.

quote:
Bij een auto sleep je 500kg extra mee voor je 300km actieradius.

Dat is bij een 1/3 rijder een factor 6 meer. Zit je op 3 ton extra gewicht.
Tesla Semi accu voor de long range (800km) zit op zo'n 4500 kilo waarschijnlijk.
Aan de andere kant is de aandrijfmotor lichter, versnellingsbak eenvoudiger en lichter, geen uitlaat, etc.
Daarnaast heeft een vrachtwagen ook een dieseltank en die vervalt ook.

Voorlopig gaat men er vanuit dat een Tesla Semi 35-ton mag trekken en dat is voor 98% van alle ritten meer dan voldoende.

quote:
Das een hoop, denk ik, en gezien de lange afstanden en de koppel etc die een truck nodig heeft.... Veeeel lastiger dan personen auto's.
Wat betreft de afstanden: de rijtijdenwet zorgt er sowieso voor dat je altijd genoeg tijd hebt om te laden.

Het koppel van een Tesla Semi is dermate hoog dat hij vol beladen iedere sprint wint van een diesel.

Zonder belading ongeveer 5 seconden naar de 100 volgens opgave.
Vol beladen ongeveer 18 tot 20 seconden van 0 naar 100.
Daar doet een vol geladen diesel ongeveer 45 tot 60 seconden over.


quote:
Maar dat zien we dan ook terug in het aanbod van elektrische vrachtwagens. Ik denk dat je voorbeeld net een tandje te rooskleurig is. Verder een hele nette uiteenzetting.
Als de Semi in 2023 uitkomt, zal je daar nu uiteraard nog geen aanbod van zien.
Tesla kan voorlopig nog wel even vooruit met hun pre-orders.

En ze zijn niet het enige merk dat met EV-trucks bezig is.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2022 22:47:16 ]
pi_203102138
En, geleiders boven de snelweg dan? Hybrides? Niet beter?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203102180
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:46 schreef ludovico het volgende:
En, geleiders boven de snelweg dan? Hybrides? Niet beter?
Nee.
Geleiders geven sowieso gedonder in de winter en je moet er een stevig stroomnet voor hebben.
Zou op sommige locaties werken maar niet in Texas bijvoorbeeld (waar de nieuwe Tesla fabriek staat).

Hybride vrachtwagens bestaan. Maar voor de range hoef je het niet te doen.

800km bereik is 8 tot 12 uren rijden, afhankelijk van je werkgebied en dan heb je allang verplichte pauzes gehad.
pi_203102253
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee.
Scheelt 4ton aan gewicht.. Opladen vn de trucks.. Etc etc.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203102290
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:51 schreef ludovico het volgende:

[..]
Scheelt 4ton aan gewicht.. Opladen vn de trucks.. Etc etc.
Hybride bestaat, EV bestaat inmiddels ook, de markt lost het vanzelf op.
Hybride is wel extra techniek toevoegen aan een brandstofmotor, of het betrouwbaarder wordt is de vraag.

Ik zet m'n geld letterlijk in op de EV.
pi_203102321
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hybride bestaat, EV bestaat inmiddels ook, de markt lost het vanzelf op.
Ik zet m'n geld letterlijk in op de EV.
Mja niet met die wegen..
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203102329
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Mja niet met die wegen..
Wat is er met welke wegen?
pi_203102351
Is er geen hybride vrachtwagen, deels elektrisch en deels waterstof? Elektrisch voor in stad en waterstof voor in het buitengebied. Of vice versa afhankelijk wat goedkoper qua infrastructuur.
pi_203102498
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:56 schreef floris_b het volgende:
Is er geen hybride vrachtwagen, deels elektrisch en deels waterstof? Elektrisch voor in stad en waterstof voor in het buitengebied. Of vice versa afhankelijk wat goedkoper qua infrastructuur.
Waterstof is qua rendement ongeveer net zo beroerd als diesel of benzine.
Het kost ongeveer 2,5 tot 3x meer energie onder de streep als rijden in een EV en dat maakt het te duur per kilometer en er is geen CO2 winst (waterstof wordt nu voor 95% uit aardgas gemaakt middels stoomreforming).

Je kan natuurlijk windmolens neerzetten en daar waterstof mee produceren middels elektrolyse maar dan heb je 2,5 tot 3x meer molens nodig om een km te rijden dan wanneer je elektrisch rijdt.

Scania is de ontwikkeling inmiddels gestopt omdat het te kostbaar zou zijn.
pi_203102504
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat is er met welke wegen?
Dat lost de markt niet op. Als het stroomnet met bovengeleiders boven de snelweg zou moeten hangen om vrachtwagens bij te laden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203102541
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat lost de markt niet op. Als het stroomnet met bovengeleiders boven de snelweg zou moeten hangen om vrachtwagens bij te laden.
Oh dat, nee, maar ik doelde op EV's vs hybride.
En EV's met accu dus, geen bovenleiding.

Als dat stukgetrokken wordt heb je een file van 1000km :P
Of een beetje ijs en de hele vluchtstrook staat vol met stilgevallen vrachtwagens.

Daarnaast hebben de vonken van het contact tussen pantograaf en bovenleiding al wat treinen in de fik gezet, dat wil je niet op je autolak als je er achter of naast rijdt :P

Edit: daarnaast, hoe reken je het stroomverbruik af, hoe meet je het zorgvuldig, kan je switchen van aanbieder, etc.

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2022 23:20:16 ]
pi_203102948
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
pi_203103244
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
Is er al een alternatief voor aandelen? Dat geld zal toch ergens heen moeten
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_203103300
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:48 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Is er al een alternatief voor aandelen? Dat geld zal toch ergens heen moeten
Dat is ook wel weer een goed punt, ik zou ook niet weten waar ik anders nog wat rendement moet maken.
Op m'n spaarrekening kost het alleen maar geld (inflatie + negatieve rente).
pi_203103621
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203104779
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
Met een (iets) oplopende rente (dit jaar wordt +1%) in de USA verwacht) zou er aan de andere kant van de Oceaan wel eens een alternatief kunnen ontstaan. Het grootste deel van de stijging die we in het afgelopen jaar in de indices hebben gezien komt voor rekening van maar een paar aandelen. Als die aandelen (Meta, Alphabet, Microsoft, Apple en Tesla) de andere kant op gaan bewegen ... De vraag is, gebeurd dat deze week al? En daar zie ik nog geen (directe) aanleiding toe. Maar ik speel niet zo kort op de bal dat ik mij erg met die vraag bezighoud.
pi_203104939
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
Dat is wel een erg algemene vraag: de aandelen. Iedereen is nu gefocust op de indexen. Die zouden best een knauw kunnen krijgen. Wie weet. In de Nasdaq wegen de de techreuzen zo zwaar mee. Zakken die, dan zak de Nasdaq. Blijven in Nederland ASML, Unilever en Shell een beetje liggen, dan komt het met de AEX wel goed.

Dit wil voor de rest niet zo veel zeggen over jouw aandelen. Afgelopen jaar had je er bekaaid vanaf kunnen komen. Ik stond maar op een heel klein plusje na mijn eerste 6 maanden. Voornamelijk door Just Eat en Baba. De eerste week van dit jaar was een van mij betere weken. Amper rood gezien. Die indexen zijn wel een graadmeter, maar zeggen ook weer niet alles over de aandelen en jouw aandelen.

Ben vooral benieuwd naar de ETF-mensen. Heb jij geen verstand van beleggen, neem dan een ETF, dan volg je de markt. Als die na twee weken 6% min zien staan en zij trekken het geld eruit, dan gaat het volgens mij wel om miljarden. Daar kunnen vooral zij die het zwaarst meewegen in de index een extra tik van krijgen.
  zondag 9 januari 2022 @ 12:26:58 #250
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203107900
Heb net trouwens een account geopend bij IB. Die transactiekosten vergeleken met een doorsnee broker in Nederland. Het is bijna gratis handelen :')

[ Bericht 0% gewijzigd door JimmyJames op 09-01-2022 15:03:54 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')