abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_202347961


Het is al bijna december en dus de hoogste tijd voor het traditionele kersttopic ~:)

Deel hier je plannen, vraag om tips en krijg inspiratie :Y)
Spoilers!
pi_202348024
@Whiskers2009, hier is het topic hoor!

Wij zullen traditiegetrouw weer een dag of 5 kerst vieren. Er is een globaal plan:
- Fonduen bij schoonmoeder
- Samen gourmetten
- Mexicaanse kaasfondue
- Afhalen bij een restaurant
- Shortribs met harissa van de bbq van Ottolenghi
Spoilers!
  vrijdag 26 november 2021 @ 12:07:31 #3
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202348127
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 november 2021 12:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
@:whiskers2009, hier is het topic hoor!

Wij zullen traditiegetrouw weer een dag of 5 kerst vieren. Er is een globaal plan:
- Fonduen bij schoonmoeder
- Samen gourmetten
- Mexicaanse kaasfondue
- Afhalen bij een restaurant
- Shortribs met harissa van de bbq van Ottolenghi
Super, dank je wel! ^O^

Wij hebben nu het volgende bedacht al moet e.e.a.nog bevestigd worden (en kan alles na de persco vanavond of later in dec weer anders zijn):
Kerstavond: samen met vriend bij mij
1e kerstdag: met vriend naar zus van vriend
2e kerstdag: met mijn moeder en haar vriend bij mijn vriend
"3e kerstdag": met de kinderen van mijn vriend bij mijn vriend.

Menu's moeten nog bedacht worden, dus ik hoop hier inspiratie op te doen :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Whiskers2009 op 26-11-2021 18:43:23 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_202348694
Paar dagen geleden begonnen met recepten verzamelen.

Zoals elk jaar kook ik kerstavond in ieder geval voor 4 personen.
Verder denk ik 1 dag gourmetten en 1 dag haal ik een box bij een restaurant in het dorp.
pi_202348879
Nou, ik moet/ga eerste kerstdag gourmetten. :') ;(

Tweede kerstdag zijn we thuis met 1 of 2 vrienden. Ik denk dat het thema "kaas" wordt dus ik ben wel geintreseerd in de Mexicaanse kaasfondue die @Lucky_Strike noemt.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_202348897
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 november 2021 12:55 schreef Lonaa het volgende:
Nou, ik moet/ga eerste kerstdag gourmetten. :') ;(

Tweede kerstdag zijn we thuis met 1 of 2 vrienden. Ik denk dat het thema "kaas" wordt dus ik ben wel geintreseerd in de Mexicaanse kaasfondue die @:Lucky_Strike noemt.
Er is nog geen echt plan. Een soort van queso fundido maar dan meer fonduig dan dippig. Ofzo. Weet ik veel.
Spoilers!
pi_202348938
fonduig. ^O^
Sterkheidsbaas van alles.
pi_202349556
Een dag met familie, dat zal met een man of tien/twaalf wel ophouden. Mijn.beide zusters koken dan en ik zorg meestal voor wat drank. Maar dan moet de regering het er ook nog mee eens zijn. Afgelopen jaar kerst gevierd in juli en dat beviel eigenlijk ook wel goed.

De andere dag waarschijnlijk met een vriendin gaan eten. Waarschijnlijk ga ik dan wel koken.
  zondag 28 november 2021 @ 12:15:11 #9
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_202376335
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 november 2021 12:55 schreef Lonaa het volgende:
Nou, ik moet/ga eerste kerstdag gourmetten. :') ;(
Nog enige mogelijkheid om er een wat meer culinaire twist aan te geven?
quote:
Tweede kerstdag zijn we thuis met 1 of 2 vrienden. Ik denk dat het thema "kaas" wordt dus ik ben wel geintreseerd in de Mexicaanse kaasfondue die @:Lucky_Strike noemt.
Wil van de week wel even in mijn Mexicaanse kookboek kijken, daar staat een kaasfondue in.


Hier ligt nog niks vast qua Kerst, zie wel hoe het loopt.
Al wel wat dingen op mijn shortlist staan.
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_202377086
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 12:15 schreef AgnesGru het volgende:

[..]
Nog enige mogelijkheid om er een wat meer culinaire twist aan te geven?
[..]
Wil van de week wel even in mijn Mexicaanse kookboek kijken, daar staat een kaasfondue in.

Hier ligt nog niks vast qua Kerst, zie wel hoe het loopt.
Al wel wat dingen op mijn shortlist staan.
Ja, nee, de gourmet is bij m'n zusje en het is al een heel ding dat ze het uberhaupt organiseert, gezien het kookwonder dat ze is. :D

Maar is oke, ik maak dat wel goed op Tweede Kerstdag en tussen kerst en O&N. :7

Ben wel benieuwd naar je Mexicaanse kaasfondue-recept!
Sterkheidsbaas van alles.
  donderdag 2 december 2021 @ 18:04:23 #11
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_202437424
quote:
2s.gif Op zondag 28 november 2021 13:15 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Ja, nee, de gourmet is bij m'n zusje en het is al een heel ding dat ze het uberhaupt organiseert, gezien het kookwonder dat ze is. :D
:D

En iets van lekkere sausjes of smeersels meenemen, of wordt dat niet zo gewaardeerd?
quote:
Maar is oke, ik maak dat wel goed op Tweede Kerstdag en tussen kerst en O&N. :7
*O*

quote:
Ben wel benieuwd naar je Mexicaanse kaasfondue-recept!
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_202438310
Zou eten. :9
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 6 december 2021 @ 17:44:05 #13
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202499966
Inmiddels is er inspiratie voor een eenvoudig en "ouderwets" doch smakelijk kerstdiner voor 1 vd kerstdagen (de andere zijn we elders uitgenodigd):

Krab-garnalencocktail
Gestoofd konijn met bijgerechten
Hemelse modder

Nu nog iets bedenken voor kerstavond en "3e kerstdag" :)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 6 december 2021 @ 19:11:59 #14
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202501132
Hebben jullie al uitgewerkte plannen? @Lucky_Strike @Loona @Sarabi @AgnesGru @qajariaq

Ben ook benieuwd naar de kerstmenu-plannen van @minilot aangezien zij echt legendarische recepten geeft gepost in deze reeks _O_
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 6 december 2021 @ 19:15:12 #15
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202501175
En wellicht zijn vegetarische/veganistische recepten ook wel supertof als inspiratie @Tele6 @Candaasje @Yinny

Of recepten voor toffe kerstbaksels @Goitske
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 6 december 2021 @ 19:16:37 #16
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202501203
En wellicht heeft @Jan_Onderwater nog wat klassiekers
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_202501842
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2021 19:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
Hebben jullie al uitgewerkte plannen? @:Lucky_Strike @:Loona @:Sarabi @:AgnesGru @:qajariaq

Ben ook benieuwd naar de kerstmenu-plannen van @:minilot aangezien zij echt legendarische recepten geeft gepost in deze reeks _O_
Dat is het dus juist....beide kerstdagen eet ik elders. Eerste kerstdag gourmetten bij mijn zus, tweede kerstdag bij schoonzus. Misschien dat ik nagerecht verzorg, maar nog niet zeker...dan zou ik voor een grand dessert gaan: Brownies/caramel/zeezout
Pannacotta met cranberrys
Gemberkoekmannetje
Puntje citroencheesecake
Mini apple crumble
  maandag 6 december 2021 @ 19:52:24 #18
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202501888
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2021 19:49 schreef Yinny het volgende:

[..]
Dat is het dus juist....beide kerstdagen eet ik elders. Eerste kerstdag gourmetten bij mijn zus, tweede kerstdag bij schoonzus. Misschien dat ik nagerecht verzorg, maar nog niet zeker...dan zou ik voor een grand dessert gaan: Brownies/caramel/zeezout
Pannacotta met cranberrys
Gemberkoekmannetje
Puntje citroencheesecake
Mini apple crumble
Ook wel eens lekker! Maar over kerstmenu's nadenken is dan inderdaad niet aan de orde :D

En je grand dessert klinkt heerlijk (afgezien vd cranberries, die lust ik niet :@ ) ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_202504514
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2021 19:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
En wellicht zijn vegetarische/veganistische recepten ook wel supertof als inspiratie @:Tele6 @:Candaasje @:yinny

Of recepten voor toffe kerstbaksels @:Goitske
Ja daar moet ik nog even over nadenken. Sowieso over dat hele kerstmenu aangezien het hier thuis is
pi_202504756
Deze heb ik vorig jaar gemaakt als toetje
https://www.instagram.com/p/CJOmloLs3cy/?utm_medium=copy_link
pi_202504781
En dit nieuwjaarsbrief is ook super lekker en van oliebollenmix gemaakt echt een aanrader
https://www.instagram.com(...)utm_medium=copy_link
pi_202504795
Deze is makkelijk en ideaal bij de koffie
https://www.instagram.com/p/B6YxZJOHi-A/?utm_medium=copy_link
  dinsdag 7 december 2021 @ 00:19:18 #24
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202505767
Thanks! @Goitske ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_202507481
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2021 19:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
Hebben jullie al uitgewerkte plannen? @:Lucky_Strike @:Loona @:Sarabi @:AgnesGru @:qajariaq

Ben ook benieuwd naar de kerstmenu-plannen van @:minilot aangezien zij echt legendarische recepten geeft gepost in deze reeks _O_
Nee, ik weet het nog steeds niet :o
Menu voor kerstavond komt wel goed.
Alleen gast het 1e kerstdag een brunch worden en nog geen idee of ik zelf wat maak of op zoek ga naar een box. Maar we hebben niet zo veel keuze hier.
pi_202508356
Ik kom me hier ook maar eens melden! Ik kook dit jaar weer, dus ben begonnen met wat bedenken.
Kerstavond: schoonfamilie - idee is een tranditioneel kerstdiner maar dan met een Italiaans tintje
1e kerstdag: gourmetten met gezin
2e kerstdag: iig een hele uitgebreide lunch, daarna nog even bedenken ...

Idee voor kerstavond - zo veel mogelijk vega maar voor de vleesliefhebbers nog wat erbij:
Amuses / borrel: bruschetta, hartige tartines, borrelhapjes, vleesplankje
Voorgerecht: Caprese taartje
Soep: tomatensoep met zelfgebakken hartige tomatenkaasbrood (van Levine)
Hoofdgerecht: Osobuco (stoofvlees), aardappeltjes uit de oven met tijm, Risotto, groenteschotel uit de oven, gemarineerde wortels (evt nog 1x extra groente)
Nagerecht: kaasplankje, citroen tiramisu & traditionele familie pudding

Heeft iemand toevallig nog een heel goed recept voor simpele tomatensoep? En een goed en simpel groenterecept dat goed bij het menu past?
  dinsdag 7 december 2021 @ 12:00:35 #27
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_202508856
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2021 19:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
Hebben jullie al uitgewerkte plannen? @:Lucky_Strike @:Loona @:Sarabi @:AgnesGru @:qajariaq

Ben ook benieuwd naar de kerstmenu-plannen van @:minilot aangezien zij echt legendarische recepten geeft gepost in deze reeks _O_
Zoals het er nu uitziet:

Kerstavond komt mijn moeder, dan gaan we ons richten op de Franse keuken.

Hoofdgerecht wordt waarschijnlijk iets van gepocheerde kabeljauw met kokkels of konijnenboutjes verwacht ik, in ieder geval niet een of ander zwaar gerecht.

Eerste Kerstdag: brunch met mijn moeder en denk dat we iets van hapjes doen, al voel ik ook wat voor een kaasfondue.

Tweede Kerstdag naar schoonouders, daar moet alles nog verdeeld worden.
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_202509588
Gaat hier een saaie kerst worden, normaal gaan we altijd uit eten. Nu is het twee dagen (schoon)familie, eerste dag mijn ouders en waar we normaal uit eten gaan kan dat nu dus niet met de familie vanwege een deel sluitingstijden en een deel dat de helft zich niet wil laten vaccineren. Dus dan halen we chinees gezien ook nog eens een deel bijna niets lust.

Tweede kerstdag schoonfamilie, zelfde verhaal maar dan maken die zelf wat.

Al met al niet veel dus. Ik wil wel zelf nog wat hapjes maken voor de eerste kerstdag, denk aan gravad lax, iemand nog een idee voor iets met vlees? Heb vorig jaar vitello tonato gemaakt al.
  dinsdag 7 december 2021 @ 14:48:10 #29
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202510969
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 12:53 schreef anndb het volgende:
Gaat hier een saaie kerst worden, normaal gaan we altijd uit eten. Nu is het twee dagen (schoon)familie, eerste dag mijn ouders en waar we normaal uit eten gaan kan dat nu dus niet met de familie vanwege een deel sluitingstijden en een deel dat de helft zich niet wil laten vaccineren. Dus dan halen we chinees gezien ook nog eens een deel bijna niets lust.

Tweede kerstdag schoonfamilie, zelfde verhaal maar dan maken die zelf wat.

Al met al niet veel dus. Ik wil wel zelf nog wat hapjes maken voor de eerste kerstdag, denk aan gravad lax, iemand nog een idee voor iets met vlees? Heb vorig jaar vitello tonato gemaakt al.
Carpaccio?
Maar vitello tonnato is echt heerlijk vind ik. Zou het niet erg vinden om dat elk jaar met kerst te eten :P
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 7 december 2021 @ 14:49:57 #30
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202510989
En ontzettend leuk om over jullie plannen en menu's te lezen ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_202516509
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 november 2021 12:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
@:whiskers2009, hier is het topic hoor!

Wij zullen traditiegetrouw weer een dag of 5 kerst vieren. Er is een globaal plan:
- Fonduen bij schoonmoeder
- Samen gourmetten
- Mexicaanse kaasfondue
- Afhalen bij een restaurant
- Shortribs met harissa van de bbq van Ottolenghi
Ik heb inmiddels iets concretere plannen voor 2 dagen. Iets. Het hangt af van welke groenten ik volgende week in een groentepakket krijg.

- Harissa shortribs met aardappels en 2 van 6 groentegerechten van Ottolenghi die ik heb geselecteerd.
- Porchetta met pommes duchesse en 2 van die 6 groentegerechten.

- Vooraf een keer pompoensoep en een keer lenterollen of pannenkoekjes met geconfijte eend.

We willen ook een taart bakken maar we weten nog niet wat. Ik overweeg iets zonder chocolade, voor de verandering. Mijn man keek vrij verschrikt bij dat idee.

Voor tussendoor maak ik makreelsalade en kruidenboter. Ik heb nog hummus en pesto in de vriezer. Verder kaasjes enzo.

To be continued.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 07-12-2021 20:56:13 ]
Spoilers!
pi_202528761
Dit topic ^O^ .

Ik ga sowieso een borrelavond en een vijf+ gangendiner koken met Kerst (twee verschillende dagen).

En dan met Oudjaar wil ik een iets bescheidener driegangendiner koken. Misschien zelfs oliebollen maken.

Hoop hier inspiratie op te doen :9.
pi_202531069
https://www.laurasbakery.(...)dman-koekjes-recept/

Aangezien wij de corona op visite in huis hebben en dus thuis onderwijs hebben en ik totaal geen puf had voor de spullen bij elkaar zoeken voor het knip en plak werk heb ik aangegeven dat wij een alternatieve opdracht maken gingerbread kerst koekjes.



pi_202531277
Wij vieren gewoon net als elk jaar met het gezin thuis op een van de kerstdagen. We hebben verder geen verdere familie waar we kerst mee vieren en gaan niet elke dag uitgebreid kokkerellen (we willen ook gewoon luieren en films kijken enzo) dus we kijken nog even wat we de andere dagen doen; geen diner, niet teveel moeite, maar wel iets feestelijks. En er rekening mee houdend dat we op beide kerstdagen ook een uitgebreid kerstontbijt houden. Wat betreft het ontbijt en de andere kerstdagen; wordt vervolgd :P

Voor het jaarlijkse diner hebben we elk jaar een bepaald land of bepaalde keuken waar we het diner op baseren. We hebben al Russisch, Zweeds, Engels, Schots, Iers, Nederlands, Italiaans, Joods, Indonesisch (rijsttafel) en Amerikaans gehad. Dit jaar wordt het Indiaas.

Als voorgerechtje maak ik zelf samosa’s en Indiase aardappelkoekjes met dipsausjes.

Als hoofdgerecht stal ik een aantal gerechtjes uit op tafel en kan iedereen ervan pakken:
- Grote kom rijst
- Zelfgemaakte chapati’s en naans
- Vegetarische curry (moet nog kiezen welke)
- Dahl
- Palak paneer
- Mango/cranberry chutney
- Raita
- Geraspte kokos en koriander om erover te strooien

Als toetje wil ik een trifle maken met laagjes kaju katli (een soort fudge op basis van cashewnoten), kardemom-custard, kokosijs, gekaramelliseerde mango en pistachenootjes
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
pi_202535949
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 21:10 schreef Aoibhin het volgende:
Wij vieren gewoon net als elk jaar met het gezin thuis op een van de kerstdagen. We hebben verder geen verdere familie waar we kerst mee vieren en gaan niet elke dag uitgebreid kokkerellen (we willen ook gewoon luieren en films kijken enzo) dus we kijken nog even wat we de andere dagen doen; geen diner, niet teveel moeite, maar wel iets feestelijks. En er rekening mee houdend dat we op beide kerstdagen ook een uitgebreid kerstontbijt houden. Wat betreft het ontbijt en de andere kerstdagen; wordt vervolgd :P

Voor het jaarlijkse diner hebben we elk jaar een bepaald land of bepaalde keuken waar we het diner op baseren. We hebben al Russisch, Zweeds, Engels, Schots, Iers, Nederlands, Italiaans, Joods, Indonesisch (rijsttafel) en Amerikaans gehad. Dit jaar wordt het Indiaas.

Als voorgerechtje maak ik zelf samosa’s en Indiase aardappelkoekjes met dipsausjes.

Als hoofdgerecht stal ik een aantal gerechtjes uit op tafel en kan iedereen ervan pakken:
- Grote kom rijst
- Zelfgemaakte chapati’s en naans
- Vegetarische curry (moet nog kiezen welke)
- Dahl
- Palak paneer
- Mango/cranberry chutney
- Raita
- Geraspte kokos en koriander om erover te strooien

Als toetje wil ik een trifle maken met laagjes kaju katli (een soort fudge op basis van cashewnoten), kardemom-custard, kokosijs, gekaramelliseerde mango en pistachenootjes
Wat leuk, zo'n landenthema O+ Klinkt lekker ook allemaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 09-12-2021 16:09:04 ]
Spoilers!
pi_202536314
Oeh, ja, kerstavond zijn we gewoon thuis en met O&N ook, dus dan kan ik wel wat uitgebreider koken. Het is alleen zo ondankbaar voor ons drietjes alleen, vooral de kleuter...ik ga er nog even op broeden ...
pi_202536331
Kerstvreten, elk jaar hetzelfde gedoe, vrouwtjes die denken dat ze kunnen koken en hun troep aan andere opzadelen, waar de rest van de familie met kiespijn roepen, lekkerrrr hoooorrr :')
pi_202538173
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2021 11:12 schreef Yinny het volgende:
Oeh, ja, kerstavond zijn we gewoon thuis en met O&N ook, dus dan kan ik wel wat uitgebreider koken. Het is alleen zo ondankbaar voor ons drietjes alleen, vooral de kleuter...ik ga er nog even op broeden ...
Hapjes avond doen. Grote schaal met van alles van stukjes appel tot wrapsjes, partysnacks, stukjes wordt, komkommer, stokbrood in stukjes met smeersels worden de kinderen hier heel blij van. Saté stokjes doen het hier ook goed netzo als kleine gehaktballetjes etc. Gaat niet om luxe gaat om dat iedereen er blij van wordt
pi_202540747
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 10:37 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Wat leuk, zo'n landenthema O+ Klinkt lekker ook allemaal.
Thanks O+ Dat is er ooit zo ingeslopen toen we een keer een Russisch kerstdiner deden die we gewoon ergens uit een blaadje hadden gehaald, en een jaar later had ik twee Zweedse klasgenootjes die me wat Zweeds eten hadden geleerd, en toen leek het ons leuk een Zweeds menu te doen; sindsdien vinden we het elk jaar leuk om een land of een bepaalde keuken als uitgangspunt te nemen :P

Helpt ook wel tegen de keuzestress die ik anders zou hebben van wat we nou eigenlijk moeten eten :D Zoveel lekkere recepten
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
pi_202544259
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2021 13:42 schreef Goitske het volgende:

[..]
Hapjes avond doen. Grote schaal met van alles van stukjes appel tot wrapsjes, partysnacks, stukjes wordt, komkommer, stokbrood in stukjes met smeersels worden de kinderen hier heel blij van. Saté stokjes doen het hier ook goed netzo als kleine gehaktballetjes etc. Gaat niet om luxe gaat om dat iedereen er blij van wordt
Ja, maar voelt toch anders dan een uitgebreide 3gangendiner😉
Uitgebreide hapjes is wel een idee voor oudejaarsavond, ook omdat ik zelf oliebollen en appelflappen ga maken...
Kerstavond misschien een speciale thuis-uit-eten box
pi_202549370
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2021 20:33 schreef Yinny het volgende:

[..]
Ja, maar voelt toch anders dan een uitgebreide 3gangendiner😉
Uitgebreide hapjes is wel een idee voor oudejaarsavond, ook omdat ik zelf oliebollen en appelflappen ga maken...
Kerstavond misschien een speciale thuis-uit-eten box
nou als wij met z'n vieren zijn gaat mij het niet om het gevoel. Het gaat om dat de kinderen blij zijn dus dan zoiets of gourmetten vinden ze fantastisch ze zijn nu 7 en 9 dus kunnen het nu zelf
  vrijdag 10 december 2021 @ 08:44:38 #42
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_202549514
Ik ga deze weer maken, vorig jaar gedaan en moet te doen zijn om nu voor de hele familie op tafel te zetten:



TOMATENTARTAAR | gekonfijte tomaat | geroosterde knoflook | basilicum | burrata | balsamico
SHORT RIB | gesmoorde short rib | gekarameliseerde ui | mais | zoetzuur | pinda
ANANAS | sous vide ananas | rozemarijn | passievrucht | banaan | limoen | kokos | pistache

Tweede kerstdag wordt het een van deze twee, dan hoef ik alleen het hoofdgerecht te doen:

1) Schelvis met pompoencréme, gedroogde pompoen, spekjes, gesmoorde prei en uiensaus met sherry
2) Sous vide prei met ajo blanco, romescosaus en tempura bloemkool
pi_202550117
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 08:44 schreef vinnypassy het volgende:
Ik ga deze weer maken, vorig jaar gedaan en moet te doen zijn om nu voor de hele familie op tafel te zetten:

[ afbeelding ]

TOMATENTARTAAR | gekonfijte tomaat | geroosterde knoflook | basilicum | burrata | balsamico
SHORT RIB | gesmoorde short rib | gekarameliseerde ui | mais | zoetzuur | pinda
ANANAS | sous vide ananas | rozemarijn | passievrucht | banaan | limoen | kokos | pistache

Tweede kerstdag wordt het een van deze twee, dan hoef ik alleen het hoofdgerecht te doen:

1) Schelvis met pompoencréme, gedroogde pompoen, spekjes, gesmoorde prei en uiensaus met sherry
2) Sous vide prei met ajo blanco, romescosaus en tempura bloemkool
Wauw, gewoon wauw _O_
  vrijdag 10 december 2021 @ 09:57:52 #44
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_202550215
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 08:44 schreef vinnypassy het volgende:
Ik ga deze weer maken, vorig jaar gedaan en moet te doen zijn om nu voor de hele familie op tafel te zetten:

[ afbeelding ]

TOMATENTARTAAR | gekonfijte tomaat | geroosterde knoflook | basilicum | burrata | balsamico
SHORT RIB | gesmoorde short rib | gekarameliseerde ui | mais | zoetzuur | pinda
ANANAS | sous vide ananas | rozemarijn | passievrucht | banaan | limoen | kokos | pistache

Tweede kerstdag wordt het een van deze twee, dan hoef ik alleen het hoofdgerecht te doen:

1) Schelvis met pompoencréme, gedroogde pompoen, spekjes, gesmoorde prei en uiensaus met sherry
2) Sous vide prei met ajo blanco, romescosaus en tempura bloemkool
Heb je toevallig het recept voor de tomatentartaar en de ananas? Lijkt me wel tof mijn sousvide daar een keer voor te gebruiken :)

En wat een menu zeg _O_
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
  vrijdag 10 december 2021 @ 10:27:22 #45
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_202550536
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2021 09:57 schreef AgnesGru het volgende:

[..]
Heb je toevallig het recept voor de tomatentartaar en de ananas? Lijkt me wel tof mijn sousvide daar een keer voor te gebruiken :)

En wat een menu zeg _O_
Natuurlijk, bij deze.

Tomatentartaar:
• 2kg tomaat, paar takken tijm, bol knoflook, 15gr suiker, 15gr zeezout (volgens mij wel genoeg voor 8 porties)
• Snijd tomaten kruislings in op het kontje, kook 20 seconden, laat schrikken in ijswater en pel.
• Snijd in parten en verwijder zaadjes. Rooster met bol knoflook en tijm 2 uur lang op 70 graden.
• Voeg na een uur zout en suiker toe.
• Snijd tomaat in blokjes en zet apart.

Ananas:
Linkje

Ik vond de karamel alleen wel iets te hard worden, dus ik ga misschien iets meer glucose gebruiken. In plaats van glucose kun je trouwens ook honing gebruiken, alleen dan wel wat minder.
pi_202552961
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 08:44 schreef vinnypassy het volgende:
Ik ga deze weer maken, vorig jaar gedaan en moet te doen zijn om nu voor de hele familie op tafel te zetten:

[ afbeelding ]

TOMATENTARTAAR | gekonfijte tomaat | geroosterde knoflook | basilicum | burrata | balsamico
SHORT RIB | gesmoorde short rib | gekarameliseerde ui | mais | zoetzuur | pinda
ANANAS | sous vide ananas | rozemarijn | passievrucht | banaan | limoen | kokos | pistache

Tweede kerstdag wordt het een van deze twee, dan hoef ik alleen het hoofdgerecht te doen:

1) Schelvis met pompoencréme, gedroogde pompoen, spekjes, gesmoorde prei en uiensaus met sherry
2) Sous vide prei met ajo blanco, romescosaus en tempura bloemkool
WAUW, dat ziet er echt mooi uit zeg _O_
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
pi_202569088
Lekker cliché, gourmetten :') Wat een droevigheid is dat dan ook altijd.. om over inspiratie maar niet te spreken.

2 avonden worden gevuld met luxe eten bij diverse plaatselijke restaurants vandaan. Normaal ook altijd etentjes buiten de deur, dus nu ook de horeca maar steunen.
  zaterdag 11 december 2021 @ 19:09:47 #48
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202570806
Ik ga voor bet eerst gourmetten ("3e kerstdag"). Heeft iemand nog tips and tricks? Zoals hoeveel vlees per persoon en wat voor "bijgerechten" etc?

Ik denk nu zelf aan stokbrood + (kruiden)boter, vlees/vis, sauzen, groente zoals ui en paprika. Champignons lijken me ook lekker. Nog een salade ofzo erbij?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_202571337
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 19:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik ga voor bet eerst gourmetten ("3e kerstdag"). Heeft iemand nog tips and tricks? Zoals hoeveel vlees per persoon en wat voor "bijgerechten" etc?

Ik denk nu zelf aan stokbrood + (kruiden)boter, vlees/vis, sauzen, groente zoals ui en paprika. Champignons lijken me ook lekker. Nog een salade ofzo erbij?
Ongeveer 125-200 gram vlees per persoon afhankelijk van hoe grote eters het zijn

Maissalade heb ik er vaak bij en huzaren
https://ohmyfoodness.nl/romige-mais-met-bacon/
pi_202571361
Wij hebben besloten ook te gourmetten, familie weet het nog niet maar wij beslissen

Schoonzusjes hebben corona gehad, wij nu ik geloof het wel
  zaterdag 11 december 2021 @ 20:29:42 #51
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202571736
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 19:57 schreef Goitske het volgende:

[..]
Ongeveer 125-200 gram vlees per persoon afhankelijk van hoe grote eters het zijn

Maissalade heb ik er vaak bij en huzaren
https://ohmyfoodness.nl/romige-mais-met-bacon/
Dank je! ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_202572531
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 20:29 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dank je! ^O^
Misschien wel leuk om te doen kruidenboter kransjes spuiten. Dus kruidenboter maken en dan kransjes spuiten evt in de vriezer leggen kun je er nog een lintje om heen knopen. leuk op een schoteltje op verschillende plaatsen op tafel leggen evt voor ieder eentje om het corona proof te houden

Dit idee dus
https://www.24kitchen.nl/(...)e-met-kerstboomtoast
  zaterdag 11 december 2021 @ 21:27:39 #53
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_202572804
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 19:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik ga voor bet eerst gourmetten ("3e kerstdag"). Heeft iemand nog tips and tricks? Zoals hoeveel vlees per persoon en wat voor "bijgerechten" etc?

Ik denk nu zelf aan stokbrood + (kruiden)boter, vlees/vis, sauzen, groente zoals ui en paprika. Champignons lijken me ook lekker. Nog een salade ofzo erbij?
Qua groenten inderdaad iets van champignons, paprika en ui erbij is ook lekker. Voor in de pannetjes geklutst ei en/of pannenkoeken beslag (uit een fles).

Daarnaast nog iets van aardappelkroketjes.

Verder is dragonboter erg lekker bij (rund/kippen) vlees. Of stokbrood. Ansjovisboter kan ook :9
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
  zaterdag 11 december 2021 @ 21:33:20 #54
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202572899
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 21:12 schreef Goitske het volgende:

[..]
Misschien wel leuk om te doen kruidenboter kransjes spuiten. Dus kruidenboter maken en dan kransjes spuiten evt in de vriezer leggen kun je er nog een lintje om heen knopen. leuk op een schoteltje op verschillende plaatsen op tafel leggen evt voor ieder eentje om het corona proof te houden

Dit idee dus
https://www.24kitchen.nl/(...)e-met-kerstboomtoast
Zeker een leuk idee! ^O^
Vrees alleen dat er dit jaar niet in gaat zitten -O-

We wonen niet samen en we crossen de 1e dagen het halve land door en daarna blijven mijn moeder en haar vriend slapen en vlak daarna komen de kinderen van mijn vriend alweer. En ergens moeten we ook het kerstmenu voor 2e kerstdag nog zien te maken. En de voorbereidingen voor het gourmetten doen.

Maar ik hou het in gedachten :)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 11 december 2021 @ 21:35:13 #55
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202572923
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 21:27 schreef AgnesGru het volgende:

[..]
Qua groenten inderdaad iets van champignons, paprika en ui erbij is ook lekker. Voor in de pannetjes geklutst ei en/of pannenkoeken beslag (uit een fles).

Daarnaast nog iets van aardappelkroketjes.

Verder is dragonboter erg lekker bij (rund/kippen) vlees. Of stokbrood. Ansjovisboter kan ook :9
Dank voor je tips!: ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_202620247
Als toetje wil ik deze misschien maken, de Bastogne parfait die ze bij het zusje serveren

https://m.facebook.com/tz(...)type=3&locale2=nl_NL
pi_202620437
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 19:59 schreef Goitske het volgende:
Als toetje wil ik deze misschien maken, de Bastogne parfait die ze bij het zusje serveren

https://m.facebook.com/tz(...)type=3&locale2=nl_NL
Bohh :9~ Dat klinkt echt heel lekker
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
  dinsdag 14 december 2021 @ 20:17:32 #58
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_202620830
Heeft iemand voor mij de link van het vorige deel, van vorig jaar dus? Ik weet niet hoe ik daar via telefoon kan komen namelijk. Niet op dezelfde manier als via pc die ik niet meer heb
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_202621257
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 20:17 schreef madeliefff het volgende:
Heeft iemand voor mij de link van het vorige deel, van vorig jaar dus? Ik weet niet hoe ik daar via telefoon kan komen namelijk. Niet op dezelfde manier als via pc die ik niet meer heb
Alstu!

CUL / Kerstdiner 2020! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
  dinsdag 14 december 2021 @ 20:42:49 #60
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_202621405
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 19:59 schreef Goitske het volgende:
Als toetje wil ik deze misschien maken, de Bastogne parfait die ze bij het zusje serveren

https://m.facebook.com/tz(...)type=3&locale2=nl_NL
Nice! Ik sla 'm op!

Wij doen op kerstavond shared dining met z'n viertjes.
Op eerste kerstdag lunchen we elders, en daarna nog een diner thuis. Dat kan dus maar weinig tijd kosten.
Ik kan dus nog wel wat inspiratie gebruiken ;).

Voor kerstavond wil ik sowieso graag:
Bisque d'homard
Truffelravioli
Vitello tonnato
Roseval aardappeltjes
En toe hebben we ijstaart :9.

[ Bericht 0% gewijzigd door Burdie op 14-12-2021 20:48:47 ]
KuikenGuppy
pi_202623036
Weet iemand een leuk recept voor geconfijte eend? Ik zoek iets voor op een toastje of in een blaadje romaine.
Spoilers!
  dinsdag 14 december 2021 @ 23:29:52 #62
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_202624353
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_202626924
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 20:05 schreef Aoibhin het volgende:

[..]
Bohh :9~ Dat klinkt echt heel lekker
Die is zooooo lekker
pi_202628537
Voor ons zal het dit jaar als volgt worden:

Voorgerecht:
Zalm cocktail
Kip cocktail

Hoofdgerecht:
Sous vide Picanha
Kip in franse uien saus
Wellington gemaakt van varkenshaas

Nagerecht:
Viennetta
Crème brûlée
Tiramisu met chocolademelk ipv koffie

en natuurlijk ook sides met groente, stokbrood en sausjes
pi_202628558
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 19:59 schreef Goitske het volgende:
Als toetje wil ik deze misschien maken, de Bastogne parfait die ze bij het zusje serveren

https://m.facebook.com/tz(...)type=3&locale2=nl_NL
Oeh, zou je die zo kunnen posten, ik heb geen FB maar dit klinkt zeer interessant :9~
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 15 december 2021 @ 13:02:37 #66
414785 sirdanilot
pi_202629539
Vorig jaar heb ik konijn gemaakt, ik vond het wel lekker maar ik wil nou wel iets met minder botjes.

Zal ik gans doen? Kalkoen eet ik niet :r

Andere optie is leg of lamb of b.v. zo een christmas ham kan ik hiero krijgen. Lam is wel meer voor pasen dan voor kerst maar goed boeiend.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_202630383
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 11:48 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]
Oeh, zou je die zo kunnen posten, ik heb geen FB maar dit klinkt zeer interessant :9~
Een van de meest gevraagde recepten is die van onze bastogneparfait, en dat snappen wij wel! 🤤 Voor iedereen die het recept van onze klassieker nog niet op onze website heeft gevonden, delen we het recept nu ook via Facebook! 🤩

🛍️ INGREDIËNTEN (8 pers.)
Bastogneparfait
• 40 gram eierdooiers (gepasteuriseerd)
• 45 gram hele eieren (gepasteuriseerd)
• 100 gram suiker
• 2,5 dl slagroom (ongezoet)
• 5 bastognekoeken

Karamelsaus
• 100 gram suiker
• 2 dl koksroom

👩‍🍳 BEREIDINGSWIJZE
Bastogneparfait
Klop de slagroom op totdat deze de dikte van yoghurt heeft. Doe de eidooiers, de hele eieren en de suiker in een hittebestendige kom en verwarm au-bain-marie tot een temperatuur van 37 graden Celsius. Klop het geheel vervolgens koud in een keukenmachine tot een luchtige massa en schep deze door de slagroom. Verkruimel vier van de bastognekoeken en spatel door het mengsel. Verdeel de parfait tot slot over een muffinvorm of bakblik en zet enkele uren in de diepvries.

Karamelsaus
Doe suiker in een pannetje en verwarm totdat deze gekarameliseerd is. Haal de pan van het vuur en voeg de koksroom toe. laat de karamel goed oplossen in de room door regelmatig te roeren. De karamelsaus is klaar zodra er een gladde massa ontstaat. Laat deze goed afkoelen alvorens je hem gebruikt.

🍽️ OPMAAK VAN HET BORD
Spuit een toefje slagroom op het schaaltje. Haal de parfait uit het vormpje en leg deze ernaast. Verkruimel het bastognekoekje over de slagroom en parfait. Zig-zag tot slot de karamelsaus over de parfait.

Dat wordt genieten in Zusje-stijl! Delen jullie het resultaat met ons? 👩‍🍳
pi_202630571
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:54 schreef Goitske het volgende:

[..]
Een van de meest gevraagde recepten is die van onze bastogneparfait, en dat snappen wij wel! 🤤 Voor iedereen die het recept van onze klassieker nog niet op onze website heeft gevonden, delen we het recept nu ook via Facebook! 🤩

🛍️ INGREDIËNTEN (8 pers.)
Bastogneparfait
• 40 gram eierdooiers (gepasteuriseerd)
• 45 gram hele eieren (gepasteuriseerd)
• 100 gram suiker
• 2,5 dl slagroom (ongezoet)
• 5 bastognekoeken

Karamelsaus
• 100 gram suiker
• 2 dl koksroom

👩‍🍳 BEREIDINGSWIJZE
Bastogneparfait
Klop de slagroom op totdat deze de dikte van yoghurt heeft. Doe de eidooiers, de hele eieren en de suiker in een hittebestendige kom en verwarm au-bain-marie tot een temperatuur van 37 graden Celsius. Klop het geheel vervolgens koud in een keukenmachine tot een luchtige massa en schep deze door de slagroom. Verkruimel vier van de bastognekoeken en spatel door het mengsel. Verdeel de parfait tot slot over een muffinvorm of bakblik en zet enkele uren in de diepvries.

Karamelsaus
Doe suiker in een pannetje en verwarm totdat deze gekarameliseerd is. Haal de pan van het vuur en voeg de koksroom toe. laat de karamel goed oplossen in de room door regelmatig te roeren. De karamelsaus is klaar zodra er een gladde massa ontstaat. Laat deze goed afkoelen alvorens je hem gebruikt.

🍽️ OPMAAK VAN HET BORD
Spuit een toefje slagroom op het schaaltje. Haal de parfait uit het vormpje en leg deze ernaast. Verkruimel het bastognekoekje over de slagroom en parfait. Zig-zag tot slot de karamelsaus over de parfait.

Dat wordt genieten in Zusje-stijl! Delen jullie het resultaat met ons? 👩‍🍳
oww dankje, ik weet welk desert ik voor kerstavond ga maken :D
pi_202630631
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:04 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]
oww dankje, ik weet welk desert ik voor kerstavond ga maken :D
Ik ga hem ook voor kerst maken. Voordeel kan het gewoon een dag van te voren doen en in de vriezer doen.
Heb corona (mag morgen uit quarantaine) dus besloten het zo makkelijk mogelijk dit jaar te doen. Gourmetten en dit als toetje en bedenk nog wat wat ik bij de koffie kan doen maar verder geen gekke dingen en lang in de keuken staan. De energie kan ik wel even beter gebruiken
pi_202630670
Ja dat geloof ik, lekker rustig aan doen met de kerst.
Hoop dat je verder nergens meer last van hebt.
  woensdag 15 december 2021 @ 16:29:24 #71
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_202632698
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 22:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
Weet iemand een leuk recept voor geconfijte eend? Ik zoek iets voor op een toastje of in een blaadje romaine.
Aziatische stijl in zo'n rijstvelletje een optie?
Lijkt me altijd erg lekker :9
Verder niet teveel mee doen sowieso, want gekonfijte eend O+
pi_202632780
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 16:29 schreef gcjoel het volgende:

[..]
Aziatische stijl in zo'n rijstvelletje een optie?
Lijkt me altijd erg lekker :9
Verder niet teveel mee doen sowieso, want gekonfijte eend O+
Die lenterolletjes zijn plan 1 met het blik :D Ik zoek nog een plan 2 voor bij de borrelplank.
Spoilers!
  woensdag 15 december 2021 @ 16:43:22 #73
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_202632855
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 16:36 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Die lenterolletjes zijn plan 1 met het blik :D Ik zoek nog een plan 2 voor bij de borrelplank.
Lekker :9

Op een toastje met heel langzaam gefruite uien?
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_202634369
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 16:43 schreef AgnesGru het volgende:

[..]
Lekker :9

Op een toastje met heel langzaam gefruite uien?
Zoiets ja. Of misschien met wat creme fraiche en cranberries ofzo. Ik verzin nog even door.
Spoilers!
pi_202690711
1e kerstdag staat hier in het teken van ossenhaas.

Ik heb een hele; die hoeft alleen maar even schoon, en dan met grof gemalen peperkorrels in de sous vide.
Vervolgens rondom aangebraden, in dikke plakken kort aangebakken op de snijvlakken, en dan in wijlen mijn schoonvaders "saus"; ingekookte ossenstaartsoep van Honig.
Ook ter nagedachtenis van zijn recente overlijden.

Komt op tafel met rosti, spruitjes, stoofpeertjes en de obligate in spek gerolde boontjes :P

2e kerstdag samen met schoonmoeder

Die wilde eigenlijk helemaal geen kerst (zie paar regels hierboven) maar vond goormetten wel leuk als mijn uk dan "de kok" is. Dus heb ik bij meatlovers allerlei lekkere stukjes vlees besteld (Steak Pieces ,Iberico Spies Spanje , Iberico Medaillons Spanje ,Ossenhaas Spies, en een Australische ribeye, Gourmet Angus Burgers) en regel ik nog wat kabeljauw en garnalen voor erbij, een rauw eitje (of twee) samen met een champignonnetje, een stukje paprika e.d.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_202690860
Ik vind mijn vraag veel te 'open' om in dit topic te gooien, maar alle hulp is welkom!
CUL / [Kerst] Hoe moet ik met mijn fricandeau (vark)?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_202714096
Kerstavond vier ik altijd bij m'n zus (dus 2 pp). Ik ga dit keer alles maken want ze werkt in de zorg en is helemaal kapot. Ik wil haar ook niet teveel troep bezorgen dus wilde het heel simpel houden, alleen ben zat van soep/quiche met brood en dips en kleine hapjes.

Weten jullie nog iets anders "groots" dat ik evt naast brood/dips/kleine hapjes kan meenemen en alleen opgewarmd hoeft te worden?
pi_202715250
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 03:35 schreef Cosima het volgende:
Kerstavond vier ik altijd bij m'n zus (dus 2 pp). Ik ga dit keer alles maken want ze werkt in de zorg en is helemaal kapot. Ik wil haar ook niet teveel troep bezorgen dus wilde het heel simpel houden, alleen ben zat van soep/quiche met brood en dips en kleine hapjes.

Weten jullie nog iets anders "groots" dat ik evt naast brood/dips/kleine hapjes kan meenemen en alleen opgewarmd hoeft te worden?
Je zou zelf een huzarensalade kunnen maken?
Spoilers!
pi_202718658
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 03:35 schreef Cosima het volgende:
Kerstavond vier ik altijd bij m'n zus (dus 2 pp). Ik ga dit keer alles maken want ze werkt in de zorg en is helemaal kapot. Ik wil haar ook niet teveel troep bezorgen dus wilde het heel simpel houden, alleen ben zat van soep/quiche met brood en dips en kleine hapjes.

Weten jullie nog iets anders "groots" dat ik evt naast brood/dips/kleine hapjes kan meenemen en alleen opgewarmd hoeft te worden?
Lasagne? Met gerookte zalm en spinazie
Broodschotel? https://sallysbakingaddiction.com/spinach-bacon-breakfast-strata/
Een stoofschotel?
pi_202720928
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 03:35 schreef Cosima het volgende:
Kerstavond vier ik altijd bij m'n zus (dus 2 pp). Ik ga dit keer alles maken want ze werkt in de zorg en is helemaal kapot. Ik wil haar ook niet teveel troep bezorgen dus wilde het heel simpel houden, alleen ben zat van soep/quiche met brood en dips en kleine hapjes.

Weten jullie nog iets anders "groots" dat ik evt naast brood/dips/kleine hapjes kan meenemen en alleen opgewarmd hoeft te worden?
Boeuf Bourguignon, goulash, hachee of andere stoofschotel. Kan met brood, kan met puree, met frietjes...en smaakt een dag na het bereiden nog lekkerder.
Succes!
pi_202720952
Ik ga ook maar voor 2 personen kokkerellen 1ste Kerstdag. Ga voor het eerst ossobuco maken.
Recepten zat te vinden op internet, maar misschien heeft iemand hier het Ultieme Recept &/of bijgerecht..?
pi_202721119
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 16:48 schreef Kanaroe het volgende:
Ik ga ook maar voor 2 personen kokkerellen 1ste Kerstdag. Ga voor het eerst ossobuco maken.
Recepten zat te vinden op internet, maar misschien heeft iemand hier het Ultieme Recept &/of bijgerecht..?
Het recept van Dagelijkse Kost heb ik al meerdere keren gemaakt https://dagelijksekost.een.be/gerechten/ossobuco
pi_202721139
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2021 16:58 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Het recept van Dagelijkse Kost heb ik al meerdere keren gemaakt https://dagelijksekost.een.be/gerechten/ossobuco
Bedankt!
pi_202721163
Echt de gremolata er ook bij maken, dat maakt het echt af
pi_202721390
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2021 17:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Echt de gremolata er ook bij maken, dat maakt het echt af
Jep, dat had ik al door!
pi_202721421
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 20:45 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik heb inmiddels iets concretere plannen voor 2 dagen. Iets. Het hangt af van welke groenten ik volgende week in een groentepakket krijg.

- Harissa shortribs met aardappels en 2 van 6 groentegerechten van Ottolenghi die ik heb geselecteerd.
- Porchetta met pommes duchesse en 2 van die 6 groentegerechten.

- Vooraf een keer pompoensoep en een keer lenterollen of pannenkoekjes met geconfijte eend.

We willen ook een taart bakken maar we weten nog niet wat. Ik overweeg iets zonder chocolade, voor de verandering. Mijn man keek vrij verschrikt bij dat idee.

Voor tussendoor maak ik makreelsalade en kruidenboter. Ik heb nog hummus en pesto in de vriezer. Verder kaasjes enzo.

To be continued.
Nog concreter:

Zondag:
Vooraf: lenterolletjes met gekonfijte eend
Hoofd:
- Porchetta (bbq)
- Hasselback bieten en aardappelen met Griekse yoghurt en citroenboter (bbq)
- Salade van haricots verts met hazelnoten

Maandag:
Vooraf: pompoensoep met pompoenpitten met maple syrup
Hoofd:
- Shortribs met harissa en zwarte knoflook (bbq)
- Polenta met in soja ingelegde eidooier
- Radijssalade met chipotle-pinda's
- Wortels met chamoy

Alles behalve de porchetta is van Ottolenghi. Ik had geen zin om verder te zoeken. Dat is ook eigenlijk nutteloos want er bestaat weinig lekkerders dan een Ottolenghi-recept.

Ik heb geen zin om uitgebreid te bakken. Ik heb lekkere bonbons besteld en maak brownies.
Spoilers!
  maandag 20 december 2021 @ 18:02:33 #87
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_202722006
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 17:17 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Nog concreter:

Zondag:
Vooraf: lenterolletjes met gekonfijte eend
Hoofd:
- Porchetta (bbq)
- Hasselback bieten en aardappelen met Griekse yoghurt en citroenboter (bbq)
- Salade van haricots verts met hazelnoten

Maandag:
Vooraf: pompoensoep met pompoenpitten met maple syrup
Hoofd:
- Shortribs met harissa en zwarte knoflook (bbq)
- Polenta met in soja ingelegde eidooier
- Radijssalade met chipotle-pinda's
- Wortels met chamoy

Alles behalve de porchetta is van Ottolenghi. Ik had geen zin om verder te zoeken. Dat is ook eigenlijk nutteloos want er bestaat weinig lekkerders dan een Ottolenghi-recept.

Ik heb geen zin om uitgebreid te bakken. Ik heb lekkere bonbons besteld en maak brownies.
Heerlijk O+

Staat het lenterolletje met gekonfijte eend ook in een van zijn boeken?
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_202722256
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 18:02 schreef AgnesGru het volgende:

[..]
Heerlijk O+

Staat het lenterolletje met gekonfijte eend ook in een van zijn boeken?
Oh ja, die is ook niet van hem.
Spoilers!
  maandag 20 december 2021 @ 20:19:46 #89
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_202724325
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2021 18:23 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Oh ja, die is ook niet van hem.
Heb je er toevallig het recept?
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_202726203
Ik maak dit jaar voor mijn schoonouders

- Tomatentartaar
- vegan wellington met paarse spruitjes, rode kool en aardappelsterren
- sticky toffee pudding

Compromis tussen mijn zin om uitgebreid (plantaardig) te kopen en hun niet-zo-avontuurlijke manier van eten. Ben benieuwd wat ze er van vinden.
pi_202726419
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:19 schreef AgnesGru het volgende:

[..]
Heb je er toevallig het recept?
Nee, ik heb nog niet echt een plan eigenlijk. Ik heb witte kool, ijsbergsla, paprika, komkommer, lenteui, sesamzaad, munt en koriander. Ik weet nog niet wat ik er in doe. Er gaat iets van een hoisinsausje bij. Ik zie wel :)
Spoilers!
pi_202730182
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 16:46 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Boeuf Bourguignon, goulash, hachee of andere stoofschotel. Kan met brood, kan met puree, met frietjes...en smaakt een dag na het bereiden nog lekkerder.
Succes!
jaa een stoofschotel is een goed idee, thanks! Jij ook @Yinny

Nu nog even bekijken welke
pi_202732465
Mijn kerstgezelschap (familie) is netjes in tweeën gedeeld zodat we met niet al te veel mensen aan tafel zitten. Mijn bijdrage is zelf gebrouwen cranberrybier, daar ga ik nu wel van overhouden denk ik want lekker doorzakken zit er met deze ploeg ook niet in.

Vanavond maar eens een proefflesje van dat bier open trekken om te zien of er schuim op komt. Het is wel mooi kerstroze. Rood is niet helemaal gelukt, dan moet ik met bietensap of zo gaan experimenteren.
pi_202736854
Ik denk dat het 1 dag Fesenjan wordt, naar dit recept https://www.bbc.co.uk/food/recipes/chicken_walnut_and_84591 met ook de rijst op die manier bereid voor een extra feestelijk tintje.
Voor de tweede dag neig ik naar kaasfondue
pi_202740295




Alvast wat voorwerk gedaan voor kerst. Doordat we corona hebben gehad en ik nogal last van vermoeidheid heb moet ik alles in etappes doen.
Dus vandaag schuimkransjes gemaakt en deeg voor kerstkransjes. Morgen staat de Bastogne parfait op de planning en de kerstkransjes af maken.
pi_202741954
Als toetje na de kaasfondue wil ik in elk geval lemon posset maken, eens kijken of er nog iets naast komt, anders houden we het daarop met een glaasje limoncello
pi_202750755
Kerstkransjes uit het feestdagen bakboek van Laura's Bakery maar ook online te vinden op haar site. Ik zag dat Rutger Bakt een vergelijkbaar recept heeft

https://www.laurasbakery.nl/roomboter-kerstkransjes/

pi_202751211
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2021 11:57 schreef Goitske het volgende:
Kerstkransjes uit het feestdagen bakboek van Laura's Bakery maar ook online te vinden op haar site. Ik zag dat Rutger Bakt een vergelijkbaar recept heeft

https://www.laurasbakery.nl/roomboter-kerstkransjes/

[ afbeelding ]
Wow. Aan schuim(kransjes) durf ik me nog wel te wagen, maar dit is echt next level
  woensdag 22 december 2021 @ 12:50:09 #99
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_202751320
Ik kreeg een tijdje geleden in een restaurant een carpaccio voorgeschoteld die wat rijker belegd was met veldsla, een zachte kaassoort (en vermoedelijk truffelmayo), deze carpaccio was wat “zoeter” dan normaal en die wil ik eigenlijk met kerst serveren.

Iemand toevallig een recept voor bovenstaande en snapt wat ik bedoel? :D
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_202751638
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2021 12:40 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Wow. Aan schuim(kransjes) durf ik me nog wel te wagen, maar dit is echt next level
Nee joh dit is echt makkelijk gewoon recept volgen. Deeg minstens een uur in de koeling. Ronde steker met schubjes en achterkant van een spuit mondje voor middelste gaatje. Insmeren met ei, amandelschaadsel er over en hop de oven in
pi_202751648
Waarom denken jullie dat de gehele kerstfamilie op jullie eten zit te wachten :(
pi_202755200

Kerstdiner.
pi_202755322
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2021 12:50 schreef Scorpie het volgende:
Ik kreeg een tijdje geleden in een restaurant een carpaccio voorgeschoteld die wat rijker belegd was met veldsla, een zachte kaassoort (en vermoedelijk truffelmayo), deze carpaccio was wat “zoeter” dan normaal en die wil ik eigenlijk met kerst serveren.

Iemand toevallig een recept voor bovenstaande en snapt wat ik bedoel? :D
Ik heb geen idee. Was het vlees zoeter of wat bedoel je? was het ander vlees zoals Bresaola?
pi_202755893
Ik heb de Bastogne parfait in de vriezer staan. Hopelijk vrijdag dermate bevroren dat ik het kan stapelen want komen nog boodschappen. Niet veel diepvries dat scheelt
pi_202756027
Wij gaan op kerstavond gourmetten met het gezin. Eigenlijk vega, maar man wil graag ook iets van vlees.

Eerste kerstdag wordt wel vega, met mijn ouders en schoonzus.

Vooraf: wat kleine hapjes
Soep: tomaten-paprika
Hoofd: vega wellington. Bijgerechten: gestoofde wortels, stoofpeertjes, gebakken aardappeltjes en rösti
Toe: neemt schoonzus mee

Ik zoek nog een bijgerecht met groente. Geen spruitjes of broccoli. Iemand een suggestie?
pi_202757836
De Bastogne parfait staat in de vriezer gevolg eiwitten over dus nog wat schuimkransjes gemaakt
  woensdag 22 december 2021 @ 20:22:00 #107
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202758786
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2021 19:45 schreef Goitske het volgende:
De Bastogne parfait staat in de vriezer gevolg eiwitten over dus nog wat schuimkransjes gemaakt[ afbeelding ]
Wat kun je toch fantastisch bakken ^O^ O+
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_202760216
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 17:51 schreef Bleie het volgende:
Wij gaan op kerstavond gourmetten met het gezin. Eigenlijk vega, maar man wil graag ook iets van vlees.

Eerste kerstdag wordt wel vega, met mijn ouders en schoonzus.

Vooraf: wat kleine hapjes
Soep: tomaten-paprika
Hoofd: vega wellington. Bijgerechten: gestoofde wortels, stoofpeertjes, gebakken aardappeltjes en rösti
Toe: neemt schoonzus mee

Ik zoek nog een bijgerecht met groente. Geen spruitjes of broccoli. Iemand een suggestie?
Knapperige rodekool salade met appel en nootjes of pompoenpitjes ...lekker fris en makkelijk eerder te bereiden.
pi_202760750
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 17:51 schreef Bleie het volgende:
Wij gaan op kerstavond gourmetten met het gezin. Eigenlijk vega, maar man wil graag ook iets van vlees.

Eerste kerstdag wordt wel vega, met mijn ouders en schoonzus.

Vooraf: wat kleine hapjes
Soep: tomaten-paprika
Hoofd: vega wellington. Bijgerechten: gestoofde wortels, stoofpeertjes, gebakken aardappeltjes en rösti
Toe: neemt schoonzus mee

Ik zoek nog een bijgerecht met groente. Geen spruitjes of broccoli. Iemand een suggestie?
Waldorf salade?
https://www.culy.nl/recepten/klassieke-waldorfsalade/
Spinaziesalade?
https://www.foody.nl/rece(...)-manchego-12269.html
Sperziebonen met walnoten?
https://www.okokorecepten(...)parmezaanse-kaas-amp
  woensdag 22 december 2021 @ 22:32:40 #110
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_202762060
Ook dit jaar weer geen uitgebreid kerstdiner voor de familie. Waar ik vorig jaar nog heel veel zin had om voor ons samen uitgebreid te koken, hebben we het dit jaar zo druk gehad dat we kerstavond eten gaan halen. Man had zin in grieks, dus lekker makkelijk.
1e kerstdag komen mijn moeder en zus. Mijn zus vond het leuk om bedelaarskip van Danny Jansen te maken. Dus heb ik daarbij aziatische hapjes uitgezocht.
- zoete aardappelkoekjes
- Pangsit
- Atjar
- Loempiatjes
- Indoneschische pasteitjes
- Lemper
- Bapao
- Char Siu
- Mais pannekoekjes
- Sambal Goreng boontjes
- Sambal Badjak
En ik ga me wagen aan spekkoek.

Op tweede kerstdag komt m'n schoonmoeder lunchen voordat ze naar m'n zwager en schoonzus gaat. Verder dan een appelkerstkrans wordt het bakken niet, gewoon lekker beleg en vers brood.

En dan 's avonds eten wij de restjes van eerste kerstdag aangevuld met
- Dimsum met eend
- Rendang
- Sate lilit
- Sate
Alhoewel die sate ook best al eens op 1e kerstdag op tafel kan komen, ligt eraan hoe we opschieten.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  woensdag 22 december 2021 @ 22:44:08 #111
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_202762362
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2021 17:39 schreef Goitske het volgende:
Ik heb de Bastogne parfait in de vriezer staan. Hopelijk vrijdag dermate bevroren dat ik het kan stapelen want komen nog boodschappen. Niet veel diepvries dat scheelt
Ik ook! Haha, die van Rutger met karamelsaus. Ik heb het in muffinvormpjes gemaakt. Het vriest snel hoor, sws is het de volgende ochtend goed hard
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_202765955
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:54 schreef Goitske het volgende:

[..]
Een van de meest gevraagde recepten is die van onze bastogneparfait, en dat snappen wij wel! 🤤 Voor iedereen die het recept van onze klassieker nog niet op onze website heeft gevonden, delen we het recept nu ook via Facebook! 🤩

🛍️ INGREDIËNTEN (8 pers.)
Bastogneparfait
• 40 gram eierdooiers (gepasteuriseerd)
• 45 gram hele eieren (gepasteuriseerd)
• 100 gram suiker
• 2,5 dl slagroom (ongezoet)
• 5 bastognekoeken

Karamelsaus
• 100 gram suiker
• 2 dl koksroom

👩‍🍳 BEREIDINGSWIJZE
Bastogneparfait
Klop de slagroom op totdat deze de dikte van yoghurt heeft. Doe de eidooiers, de hele eieren en de suiker in een hittebestendige kom en verwarm au-bain-marie tot een temperatuur van 37 graden Celsius. Klop het geheel vervolgens koud in een keukenmachine tot een luchtige massa en schep deze door de slagroom. Verkruimel vier van de bastognekoeken en spatel door het mengsel. Verdeel de parfait tot slot over een muffinvorm of bakblik en zet enkele uren in de diepvries.

Karamelsaus
Doe suiker in een pannetje en verwarm totdat deze gekarameliseerd is. Haal de pan van het vuur en voeg de koksroom toe. laat de karamel goed oplossen in de room door regelmatig te roeren. De karamelsaus is klaar zodra er een gladde massa ontstaat. Laat deze goed afkoelen alvorens je hem gebruikt.

🍽️ OPMAAK VAN HET BORD
Spuit een toefje slagroom op het schaaltje. Haal de parfait uit het vormpje en leg deze ernaast. Verkruimel het bastognekoekje over de slagroom en parfait. Zig-zag tot slot de karamelsaus over de parfait.

Dat wordt genieten in Zusje-stijl! Delen jullie het resultaat met ons? 👩‍🍳
Waar kopen jullie gepasteuriseerde eieren? :)
weet je wat dom is? je haar moeten verven om rijst te snuiven.
  donderdag 23 december 2021 @ 16:37:59 #113
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_202772229
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2021 16:51 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik heb geen idee. Was het vlees zoeter of wat bedoel je? was het ander vlees zoals Bresaola?
Nee denk dat het de combinatie gebruikte kaas, truffel mayo en veldsla is geweest. Ik dacht misschien weet iemand een recept met deze ingrediënten.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  donderdag 23 december 2021 @ 17:10:15 #114
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202772760
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 09:04 schreef vliegendebaksteen het volgende:

[..]
Waar kopen jullie gepasteuriseerde eieren? :)
Kun je zelf doen (zoek via Google of een andere zoekmachine) of kopen bij de supermarkt: https://www.jumbo.com/pro(...)rd-4-x-45g-149624CUP
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  donderdag 23 december 2021 @ 17:11:28 #115
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202772793
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 16:37 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Nee denk dat het de combinatie gebruikte kaas, truffel mayo en veldsla is geweest. Ik dacht misschien weet iemand een recept met deze ingrediënten.
Je weet niet welke kaas er gebruikt is?

Want verder is het uiteraard niet zo moeilijk te verkrijgen allemaal.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  donderdag 23 december 2021 @ 17:28:08 #116
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_202773078
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2021 17:11 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Je weet niet welke kaas er gebruikt is?

Want verder is het uiteraard niet zo moeilijk te verkrijgen allemaal.
Nee ben er niet zeker van, leek op een jonge kaas iig
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_202773163
Kerstavond morgen wordt het een borrelplankje met in elk geval fuet, chorizo, vijgenbrood, plakjes gerookte eendenborst, baskische harde kaas, taleggio, kernhem, zoete pepertjes gevuld met roomkaas, breekbrood, knoflookolijven, restje hartige taart met feta en rode biet, macademia’s, mini gevulde biftekirolletjes en wat ik verder nog in de kasten tegenkom
  donderdag 23 december 2021 @ 17:51:28 #118
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202773383
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 17:28 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Nee ben er niet zeker van, leek op een jonge kaas iig
Ik kan je helaas niet verder helpen, ik ken het alleen met parmezaanse kaasflakes.

Ik zou gewoon het restaurant bellen en het vragen :)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_202773975
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 09:04 schreef vliegendebaksteen het volgende:

[..]
Waar kopen jullie gepasteuriseerde eieren? :)
Gewoon zelf doen ff googlen
pi_202774598
De oven heeft het begeven, dus geen schuim met de kerst. Gelukkig had ik geen gerechten gepland waar de oven voor nodig is, het breekbrood afbakken lukt vast ook in de Airfryer
pi_202775262
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2021 18:36 schreef Goitske het volgende:

[..]
Gewoon zelf doen ff googlen
Gedaan maar ik vind alleen eiwit, geen hele eieren. Ik lees op andere fora dat je het kan kopen bij de groothandel, maar dan heb je meteen 10 liter.

Zelf pasteuriseren kan ook maar zo te lezen luisterd dat heel nauw.

Dus sorry dat ik het maar zo even vraag, ik kan het zelf niet vinden.

[ Bericht 8% gewijzigd door vliegendebaksteen op 23-12-2021 20:02:52 ]
weet je wat dom is? je haar moeten verven om rijst te snuiven.
pi_202776910
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2021 19:55 schreef vliegendebaksteen het volgende:

[..]
Gedaan maar ik vind alleen eiwit, geen hele eieren. Ik lees op andere fora dat je het kan kopen bij de groothandel, maar dan heb je meteen 10 liter.

Zelf pasteuriseren kan ook maar zo te lezen luisterd dat heel nauw.

Dus sorry dat ik het maar zo even vraag, ik kan het zelf niet vinden.
Dit recept is zonder gepasteuriseerde eieren!
https://rutgerbakt.nl/alle-recepten/bastogne-parfait/
pi_202777388
Ik heb hulp nodig. Ik ben verantwoordelijk voor een toetje op eerste kerstdag. Het oorspronkelijke idee was: espressobrownie (klein uitsteken, mislukt), een zelfgemaakte witte chocolade mousse, wat vers fruit en een macaron koek dingetje van mijn geliefde ah. Maar, ik heb zojuist de brownie gemaakt (heerlijk) en de witte chocolademousse, maar deze vind ik echt te zoet.

Ik wil de brownie snijden in een driehoekje en dan met een spuitzak wat witte chocolade er wat slingers op spuiten (kerstboom). Dan eventueel een frambozenmousse bij maken en een macaron en misschien wat fruit saus bij doen. Ik weet alleen niet of dit een goede combi is. Wat denken jullie? (Ik maak sowieso kleine porties)

En dan twijfel ik nog over een cocktail. Eventueel een espresso martini, maar dat gaat denk ik niet samen met fruit aspect van het toetje. Als ik de frambozenmousse weglaat en dan een koffiepannacotta doe met de kleine brownie en de macaron, dan kan ik de espresso martini doen. Ijs is trouwens geen optie, want we moeten 45 min reizen).

Iemand tips :'(
-
pi_202777700
Ik zou de pannacotta doen, lijkt me veel lekkerder dan de framboos. Maar weer koffie is misschien wel wat dubbelop. Speculoos panna cotta? Past ook goed bij de chocolade en koffie.
pi_202777848
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 21:35 schreef Myraela het volgende:
Ik zou de pannacotta doen, lijkt me veel lekkerder dan de framboos. Maar weer koffie is misschien wel wat dubbelop. Speculoos panna cotta? Past ook goed bij de chocolade en koffie.
Ik heb de pannacotta met koffie vorig jaar gemaakt en die was erg mild van smaak. Maar speculaas lijkt me ook heerlijk :@ en dat smaakt ook wel goed met koffie. Ben ik blij dat ik even gepost heb. Gelijk weer inspiratie. O+ O+ Bedankt
-
pi_202778621
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2021 21:05 schreef Yinny het volgende:

[..]
Dit recept is zonder gepasteuriseerde eieren!
https://rutgerbakt.nl/alle-recepten/bastogne-parfait/
Dankjewel!!! :)
weet je wat dom is? je haar moeten verven om rijst te snuiven.
pi_202782417
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 22:13 schreef vliegendebaksteen het volgende:

[..]
Dankjewel!!! :)
Die van het zusje kun je ook met gewone eieren maken

Alleen gepasteuriseerd dan ben je veiliger qua bacteriën dat is de enige reden. Je kunt met gewone eieren ook het recept volgen
pi_202787327
Redvelvet mini tulbandjes





En doosje wat naar de buren is gebracht
  vrijdag 24 december 2021 @ 17:54:17 #129
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202788340
Crosspost:
quote:
Vandaag doe ik het makkelijk:

carpaccio vooraf

Kip met paddestoel en roomsaus uit de oven + aardappelgratin torentje (Aviko) uit de oven + sperzieboontjes als hoofdgerecht

Chocolademousse toe.

Máár: de kip moet 35 minuten in de oven bij 180 graden. En de aardappelgratintorentjes 25 minuten bij 220 graden -O-

Hoe fiks ik dat? Ik heb maar 1 oven...
HELP!
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_202789218
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 17:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
Crosspost:
[..]

Ik zou het tegelijk met de kip er in doen. Je temperatuur is lager maar als je het langer er in doet moet het goed gaan

Evt als de kip er uit gaat en je gratin is nog niet knapperig even de gril er op voor een paar min
  vrijdag 24 december 2021 @ 19:08:02 #131
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202789263
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 19:05 schreef Goitske het volgende:

[..]
Ik zou het tegelijk met de kip er in doen. Je temperatuur is lager maar als je het langer er in doet moet het goed gaan

Evt als de kip er uit gaat en je gratin is nog niet knapperig even de gril er op voor een paar min
Thanks! :*
Edit: het is goed gelukt! ^O^

[ Bericht 8% gewijzigd door Whiskers2009 op 24-12-2021 21:15:33 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_202796583
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 19:08 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Thanks! :*
Edit: het is goed gelukt! ^O^
Fijn! Soms is gewoon lager en langer de oplossing
pi_202798508
Prachtig @Goitske !
Hier staat het ijs te draaien. Tijd om tomaten te gaan ontvellen. Ik vind het wel lekker dar mijn diner dit jaar een stuk minder uitgebreid is.
pi_202798535
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 11:01 schreef Tuindier het volgende:
Prachtig @:Goitske !
Hier staat het ijs te draaien. Tijd om tomaten te gaan ontvellen. Ik vind het wel lekker dar mijn diner dit jaar een stuk minder uitgebreid is.
Ik moet alleen nog even de karamel saus maken voor de Bastogne parfait maar twijfel hoe ver van te voren dit goed blijft
pi_202800873
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2021 11:03 schreef Goitske het volgende:

[..]
Ik moet alleen nog even de karamel saus maken voor de Bastogne parfait maar twijfel hoe ver van te voren dit goed blijft
Dat vraag ik me ook af. Ik wil deze sticky toffee pudding maken, maar denk dat die vers toch het lekkerste is. Ik zal dus wel vast de dadels in de melk koken, maar daarna gewoon alles klaarzetten zodat het de oven in kan als we aan het hoofdgerecht gegaan.
pi_202801132
Verder is het ijs mislukt. Ik had al mijn twijfels over kokosolie, maar die stolt inderdaad veel sneller dan de rest, dus daardoor zitten er nu blokken kokosolie in het ijs. Heb de ijsmaakbak weer in de vriezer gegooid, afhankelijk van hoe snel die bevriest doe ik nog een tweede poging. En als het niet werkt hebben we alleen slagroom bij de toffeeepudding.
pi_202801251
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2021 12:58 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Dat vraag ik me ook af. Ik wil deze sticky toffee pudding maken, maar denk dat die vers toch het lekkerste is. Ik zal dus wel vast de dadels in de melk koken, maar daarna gewoon alles klaarzetten zodat het de oven in kan als we aan het hoofdgerecht gegaan.
Ik ga ook vlak voor het eten de karamel saus maken want het moet wel afkoelen
pi_202806581


Bastogne parfait
pi_202806594
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2021 18:43 schreef Goitske het volgende:
[ afbeelding ]

Bastogne parfait
:9~

En wat mooi kerstig opgemaakt!
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
pi_202806642


Chapati's, mini-samosa's en aardappelcurry-burgertjes
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
  zaterdag 25 december 2021 @ 19:19:13 #141
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_202806962
Mijn dessert voor dit jaar: bastogneparfait



[ Bericht 22% gewijzigd door madeliefff op 25-12-2021 19:32:54 ]
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_202807079
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2021 19:19 schreef madeliefff het volgende:
Mijn dessert voor dit jaar: bastogneparfait

[ afbeelding ]
Ziet er ook zo heerlijk en mooi opgemaakt uit! O+
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
  zaterdag 25 december 2021 @ 19:33:27 #143
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_202807156
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 19:28 schreef Aoibhin het volgende:

[..]
Ziet er ook zo heerlijk en mooi opgemaakt uit! O+
Thx :)
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_202807501
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2021 19:19 schreef madeliefff het volgende:
Mijn dessert voor dit jaar: bastogneparfait

[ afbeelding ]

Heel mooi!
pi_202807521
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 18:44 schreef Aoibhin het volgende:

[..]
:9~

En wat mooi kerstig opgemaakt!
Liefst had ik per persoon een bordje opgemaakt maar iets met kinderen enzo die het liefst er gewoon in duiken
Hoorde meerdere keren mag ik nog wat van de ster!
pi_202809894
Ik kreeg deze nog extra van mijn schoonzusjes
pi_202822661
En vandaag wederom Bastogne parfait
  zondag 2 januari 2022 @ 18:36:34 #148
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_202997020
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 november 2021 12:57 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Er is nog geen echt plan. Een soort van queso fundido maar dan meer fonduig dan dippig. Ofzo. Weet ik veel.
Dit was een succes :Y


Ik heb een fondue gemaakt van wijn, maizena, cheddar, belegen kaas en verse Turkse kaas. Die laatste maakte het veel te zout dus dat doe ik niet meer.
Er gingen ook chipotlevlokken, gegrilde paprika en gebakken chorizo door.

Op tafel: 2 soorten brood, tortillachips, gebakken chorizo, paprika, lenteui, romaine, koriander, jalapeno, radijs, komkommer, tomaat.
Spoilers!
  zondag 2 januari 2022 @ 18:44:17 #149
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_202997120
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:19 schreef AgnesGru het volgende:

[..]
Heb je er toevallig het recept?
Dit ging over lenterollen met gekonfijte eend.

Uiteindelijk hebben we van alles op tafel gezet en daar wat geëxperimenteerd met wat lekker was: geplukte eend, koriander, munt, bieslook, lenteui, komkommer, witte kool, wortel, ijsbergsla.

Sausjes: Kewpie sesamsaus, chilisaus met wat vissaus, oestersaus met wat chilisaus. De kewpie en oestersaus waren het lekkerst. Overal ging ook een drupje sesamolie over.

Het was lekker en leuk om te doen. Maar eigenlijk complimenteerde het de eend niet heel erg. Ik ga zeker vaker lenterollen maken maar dan zonder eend. Die eend eten we wel in een ander gerecht :9~
Spoilers!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')