abonnement Unibet Coolblue
pi_201546594
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 22:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Er is nu vrij weinig van te zeggen, maar ik ben wel benieuwd in hoeverre de kiezer de partijleiders die gefaald hebben om een kabinet te formeren, daarop zouden afrekenen.
Helemaal niet?
Als de toeslagen affaire niet genoeg is zou dit het wel zijn dan?

Verder ben ik van mening dat er een (morele) verplichting ligt bij de partijen om eruit te komen.

Als je het land wilt besturen kun je niet met hangende pootjes terug naar de kiezer omdat je te kinderachtig bent om eruit te komen.
pi_201546604
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 22:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, maar wachten tot er wat gaat gebeuren is ook geen optie, dat doen ze al een paar maanden. Er moet iets gebeuren als ze er nu niet uit komen en dan zijn verkiezingen wel het meest logische.
Wanneer is volgens jou de grens bereikt dan dat wachten geen optie meer is? In zekere zin is wachten toch juist de oplossing. Het gaat vanzelf rommelen in de partijen/samenleving als er niks verandert. Ik denk dat de precedent om meteen als het formeren niet lukt verkiezingen uit te schrijven er ook niet een is die je wil. Ze hebben ook nog ruim een maand voordat het record van de vorige formatie verbroken wordt.
pi_201546647
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 22:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Wanneer is volgens jou de grens bereikt dan dat wachten geen optie meer is? In zekere zin is wachten toch juist de oplossing. Het gaat vanzelf rommelen in de partijen/samenleving als er niks verandert. Ik denk dat de precedent om meteen als het formeren niet lukt verkiezingen uit te schrijven er ook niet een is die je wil. Ze hebben ook nog ruim een maand voordat het record van de vorige formatie verbroken wordt.
Als Remkes het op geeft, want ik ken voor deze baan geen betere Nederlander dan Remkes. Als die er niet uit komt, zie ik niet in wie dat wel gaat doen.

En dat record hebben ze natuurlijk al lang binnen, er ligt echt niet binnen een maand een regeerakkoord, een voltallige een ministersploeg en dat die groep dan ook nog beëdigd is. Alleen formaliteiten nemen al meer dan een week in beslag.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201546678
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 22:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als Remkes het op geeft, want ik ken voor deze baan geen betere Nederlander dan Remkes. Als die er niet uit komt, zie ik niet in wie dat wel gaat doen.

En dat record hebben ze natuurlijk al lang binnen, er ligt echt niet binnen een maand een regeerakkoord, een voltallige een ministersploeg en dat die groep dan ook nog beëdigd is. Alleen formaliteiten nemen al meer dan een week in beslag.
Als ze er niet uitkomen, lijkt de enige serieuze optie een extraparlementair kabinet te zijn.
Nieuwe verkiezingen schiet je niks mee op, omdat je dan zeer hoogstwaarschijnlijk weer met dezelfde poppetjes en partijen uitkomt.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_201546691
Ik ben wel benieuwd naar de creatieve oplossingen. Misschien kunnen ze een coalitie met VVD-D66-CDA-CU afwisselen met VVD-D66-PvdA-GL. :+ Gewoon elk jaar wisselen.
pi_201546715
quote:
1s.gif Op maandag 27 september 2021 22:35 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Als ze er niet uitkomen, lijkt de enige serieuze optie een extraparlementair kabinet te zijn.
Nieuwe verkiezingen schiet je niks mee op, omdat je dan zeer hoogstwaarschijnlijk weer met dezelfde poppetjes en partijen uitkomt.
Extraparlementair is een leuk modewoord, maar is in feite gewoon een kabinet met een brede meerderheid in de betreffende kamer. Als die brede meerderheid van het politieke midden er nu niet uit komt, waarom dan wel als je er een ander woordje aan hangt?

Het regeerakkoord van zo'n extraparlementair kabinet wordt nog steeds gedragen door de partijen die er aan mee doen. En dus hebben ze inspraak. En dus moeten deze 6 er in elk geval nog steeds samen uit komen (en ik kan me voorstellen dat partijen als Volt, SGP, JA21, SP dan ook wordt gevraagd mee te doen).

Een extraparlementair kabinet is geen a-politiek kabinet. Het is zo politiek als wat en dus moeten dezelfde politici nog steeds er met elkaar uit komen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 27 september 2021 @ 22:58:15 #211
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201546917
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 22:36 schreef Jojoke het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar de creatieve oplossingen. Misschien kunnen ze een coalitie met VVD-D66-CDA-CU afwisselen met VVD-D66-PvdA-GL. :+ Gewoon elk jaar wisselen.
Dan wordt het echt Bibi Rutte.
pi_201546998
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 22:05 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dan kun je toch niks anders doen dan verkiezingen uitschrijven? Of wou jij PVV of SP nog een kans geven of die er wel uit komen?
Het VVD-D66-PvdA-SP kabinet is nog niet onderzocht. B-)
pi_201547086
quote:
3s.gif Op maandag 27 september 2021 23:03 schreef TomWaits het volgende:

[..]
Het VVD-D66-PvdA-SP kabinet is nog niet onderzocht. B-)
Jawel, Marijnissen heeft aangegeven niet met Rutte te willen praten.

Dus kom je op D66, SP, PvdA, GL, PvdD, CU en dan steun van PVV of CDA oid? Klavers beroemde 'sociale meerderheid', waar hij het in de APB over had.


Nee, het lijkt me gewoon een feit dat als ze er onder Remkes niet uit komen, dat ze er nooit uit komen. Ook niet in besprekingen voor een extraparlementair kabinet. En ook dat kabinet zal toch moeten overleggen met de kamer zonder steeds weer meer miljarden mee te nemen. Dus nieuwe verkiezingen zijn verschrikkelijk, maar dan wel het enige wat misschien kan helpen. Bedenk daarbij ook dat peilingen buiten verkiezingstijd erg weinig over een verkiezingsuitslag zeggen, de verandering kan dus wel eens groter zijn dan we denken. Ook VVD kan gewoon zijn eerste plek verliezen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201547362
Ik begrijp van de politiek duiders dat morgen de kamerfracties worden bijgepraat. De politiek duiders zetten nu hun geld in op de zespartijenvariant. Dus een meerderheidskabinet met VVD, D66, CDA, PvdA, GL en CU. Mochten ze gelijk hebben (eerst zien, dan geloven), dan is "een zo progressief mogelijk kabinet" aardig gelukt c_/
  dinsdag 28 september 2021 @ 00:02:32 #215
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_201547400
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 23:55 schreef Jojoke het volgende:
Ik begrijp van de politiek duiders dat morgen de kamerfracties worden bijgepraat. De politiek duiders zetten nu hun geld in op de zespartijenvariant. Dus een meerderheidskabinet met VVD, D66, CDA, PvdA, GL en CU. Mochten ze gelijk hebben (eerst zien, dan geloven), dan is "een zo progressief mogelijk kabinet" aardig gelukt c_/
Waarbij de kleine partijen kwetsbaar zijn.
pi_201547471
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 00:02 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Waarbij de kleine partijen kwetsbaar zijn.
Als iedereen in het kabinet zit, dan wordt het wel lastig om je te onderscheiden. Er zal moeten worden gekeken hoe ze het aantrekkelijk houden voor de kleine partijen.
pi_201547561
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 00:02 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Waarbij de kleine partijen kwetsbaar zijn.
Mua lijkt me voor VVD en CDA ook zeer riskant hoor. Toch flink kans dat veel van hun kiezers niks moeten hebben van zulke samenwerking met 'de vijand'. Veel mensen zullen toch niet VVD hebben gestemd en blij zijn dat er vervolgens een regering is met GL, PvdA en CU. Klimaat aanpakken op een manier die voor die partijen redelijk is zal de rechtse kiezer niet waarderen. Mochten onderhandelingen over zon kabinet ergens stranden kan ik me best voorstellen dat ze bang zijn dat hun kiezers uitwijken richting Ja21/Volt/PVV omdat die zich dan kunnen profileren als rechtse partij die niet zulke concessies zou doen.
pi_201548024
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 23:55 schreef Jojoke het volgende:
Ik begrijp van de politiek duiders dat morgen de kamerfracties worden bijgepraat. De politiek duiders zetten nu hun geld in op de zespartijenvariant. Dus een meerderheidskabinet met VVD, D66, CDA, PvdA, GL en CU. Mochten ze gelijk hebben (eerst zien, dan geloven), dan is "een zo progressief mogelijk kabinet" aardig gelukt c_/
Ik ben benieuwd. Hoe langer ik over een zespartijencoalitie na denk, hoe enthousiaster ik eigenlijk wordt. Een kabinet met brede steun in eerste en tweede kamer, dat ook niet gelijk bang hoeft te zijn die meerderheid in de eerste kamer te verliezen. Dat zou nog wel eens heel goed uit kunnen pakken. Bijvoorbeeld voor de hervorming van het belastingstelsel en natuurlijk verdergaande klimaatplannen. Die wil je niet met een kleine meerderheid besluiten, eigenlijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201548051
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 23:55 schreef Jojoke het volgende:
Ik begrijp van de politiek duiders dat morgen de kamerfracties worden bijgepraat. De politiek duiders zetten nu hun geld in op de zespartijenvariant. Dus een meerderheidskabinet met VVD, D66, CDA, PvdA, GL en CU. Mochten ze gelijk hebben (eerst zien, dan geloven), dan is "een zo progressief mogelijk kabinet" aardig gelukt c_/
Dan zal over 3,5 jaar het midden compleet leeggevreten worden door de flanken. We gaan het zien.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 28 september 2021 @ 07:43:04 #220
408813 crew  trein2000
pi_201548102
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 07:37 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Dan zal over 3,5 jaar het midden compleet leeggevreten worden door de flanken. We gaan het zien.
Dat is wel het enorme risico dat ze nemen inderdaad. Ben er niet zo voor eigenlijk.

Maar gezien de omstandigheden is het misschien wel de minst slechte optie. Zo voortkabbelen kan ook niet.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 28 september 2021 @ 07:50:14 #221
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201548141
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 07:43 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat is wel het enorme risico dat ze nemen inderdaad. Ben er niet zo voor eigenlijk.

Maar gezien de omstandigheden is het misschien wel de minst slechte optie. Zo voortkabbelen kan ook niet.
Ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen. Veel mensen zitten nu bij een middenachtige partij omdat ze ook een koers willen in die lijn. En je kunt je toch profileren met je ministers, dat werkt ook goed.
pi_201548152
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 22:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
.. maar ik ben wel benieuwd in hoeverre de kiezer de partijleiders die gefaald hebben om een kabinet te formeren, daarop zouden afrekenen.
Rutte hoeft zich dus geen zorgen te maken. Al zijn politieke vijanden wel.
I was a stranger in the city
Out of town were the people I knew
pi_201548187
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 07:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd. Hoe langer ik over een zespartijencoalitie na denk, hoe enthousiaster ik eigenlijk wordt.
Ik niet want het zijn er veel te veel voor een meerderheid. Al die kleine kutpartijtjes gaan dan opportunistisch te werk. Met name die afschuwelijke linkse dwergpartijen waarvan de achterban eist dat er vanwege 'principiële' redenen afspraken moeten worden geschonden.
I was a stranger in the city
Out of town were the people I knew
pi_201548193
Tijd om schoon ship te maken. Teveel gebeurt sinds afgelopen maart. Nieuwe verkiezingen dus! :)
pi_201548196
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 07:37 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Dan zal over 3,5 jaar het midden compleet leeggevreten worden door de flanken. We gaan het zien.
De meesten stemmen een middenpartij omdat ze graag een partij stemmen die verantwoordelijkheid wil nemen en compromissen wil sluiten om het land regeerbaar te houden.

Ik zie bijvoorbeeld de VVDers om die reden echt niet uitwijken naar PVV oid. En de GLers zullen ook echt niet gelijk uitwijken naar PvdD.

Ik zie het echt niet zo snel zo ver komen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201548203
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 07:55 schreef Aurelius het volgende:
Tijd om schoon ship te maken. Teveel gebeurt sinds afgelopen maart. Nieuwe verkiezingen dus! :)
Maar wel met andere poppetjes. Rutte moet natuurlijk blijven want alleen de kiezers kunnen hem wegsturen en dat doen ze niet.
I was a stranger in the city
Out of town were the people I knew
pi_201548211
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 07:51 schreef A_Foggy_Day het volgende:

[..]
Rutte hoeft zich dus geen zorgen te maken. Al zijn politieke vijanden wel.
Iedere partij die meedoet met zo'n vlees noch vis coalitie zou zich zorgen moeten maken over de volgende verkiezingen.
pi_201548229
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 07:57 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Iedere partij die meedoet met zo'n vlees noch vis coalitie zou zich zorgen moeten maken over de volgende verkiezingen.
Jij noemt het vlees noch vis, het kan juist ook vlees en vis worden. Grote besluiten die door het hele midden gedragen worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201548274
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 07:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij noemt het vlees noch vis, het kan juist ook vlees en vis worden. Grote besluiten die door het hele midden gedragen worden.
Vlees en vis is evengoed afkeuringswaardig als je het spreekwoord verstaat.

We krijgen hiermee als het doorgaat waarschijnlijk een gedrocht wat onder de streep door niemand gedragen wordt.

Het midden is erg effectief om zichzelf de nek om te draaien. Daar hebben ze geen flanken voor nodig.
pi_201548453
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 08:04 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Vlees en vis is evengoed afkeuringswaardig als je het spreekwoord verstaat.

We krijgen hiermee als het doorgaat waarschijnlijk een gedrocht wat onder de streep door niemand gedragen wordt.

Het midden is erg effectief om zichzelf de nek om te draaien. Daar hebben ze geen flanken voor nodig.
Ik snap niet zo goed waarom jij vantevoren al weet dat het een gedrocht gaat worden. Geef het een kans. Het is beter dan de puinhoop die het nu is en ook beter dan nieuwe verkiezingen.

Het verschil met een extraparlementair kabinet is trouwens ook nihil, dat zou ook met name op deze 6 partijen moeten steunen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201548491
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 08:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik snap niet zo goed waarom jij vantevoren al weet dat het een gedrocht gaat worden. Geef het een kans. Het is beter dan de puinhoop die het nu is en ook beter dan nieuwe verkiezingen.

Het verschil met een extraparlementair kabinet is trouwens ook nihil, dat zou ook met name op deze 6 partijen moeten steunen.
Als je heel veel kleurtjes mengt eindigt het altijd in poepbruin. Maar we gaan het zien. Nieuwe verkiezingen zou ik toejuichen. Wat beter is is relatief.
pi_201548564
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 08:04 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

We krijgen hiermee als het doorgaat waarschijnlijk een gedrocht wat onder de streep door niemand gedragen wordt.

Volgens mij kan een 6 partijen kabinet rekenen op een redelijk aanzienlijke zetel meerderheid. Dus hoezo zou dit door "niemand gedragen" worden ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_201548579
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 08:42 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Volgens mij kan een 6 partijen kabinet rekenen op een redelijk aanzienlijke zetel meerderheid. Dus hoezo zou dit door "niemand gedragen" worden ?
Je stemt op een partij met een partijprogramma. Met 6 partijen moeten er zoveel concessies gedaan worden dat er van dat partijprogramma niets meer zichtbaar blijft. Dat gaat op voor alle 6 de deelnemers. Je loopt het grote risico dat geen van de stemmers hun stem erin herkennen. Dan maakt het niet uit of je samen 76, 100 of 120 zetels hebt.
pi_201548630
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 08:45 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Je stemt op een partij met een partijprogramma. Met 6 partijen moeten er zoveel concessies gedaan worden dat er van dat partijprogramma niets meer zichtbaar blijft. Dat gaat op voor alle 6 de deelnemers. Je loopt het grote risico dat geen van de stemmers hun stem erin herkennen. Dan maakt het niet uit of je samen 76, 100 of 120 zetels hebt.
Tja, dat probleem wordt enkel maar groter en groter. Zeker als partijen als VVD en PvdA en GroenLinks een kabinet gaan smeden, dan bestaat de kans dat grote beslissingen niet genomen worden bij gebrek aan instemming (zie het paarse kabinet probleem).

Of bijvoorbeeld de combinatie ChristenUnie en D66, die liggen zover uit elkaar dat het niet te verwachten is dat er beslissingen worden genomen in de medisch ethische hoek.

Nieuwe verkiezingen gaan hier overigens niet helpen, die geven een min of meer gelijke uitslag, zodat je het probleem enkel verlegd.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_201548728
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 08:51 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Of bijvoorbeeld de combinatie ChristenUnie en D66, die liggen zover uit elkaar dat het niet te verwachten is dat er beslissingen worden genomen in de medisch ethische hoek.

"We doen niks met die verschrikkelijke en door de artsen afgekeurde voltooid leven wet" is natuurlijk ook gewoon een beslissing. We moeten niet doen alsof alleen veranderingen beslissingen zijn. Iets niet veranderen kan ook een beslissing zijn.


En verder gaat het komende kabinet sowieso veel grote besluiten nemen. De woningmarkt, stikstof en klimaat kunnen niet vooruit worden geschoven. Daar komen gewoon grote besluiten. En de uitgestelde omgevingswet komt er ook sowieso.

En dat de toeslagen weg moeten vindt ook bijna iedereen, dus dan komt er waarschijnlijk ook een nieuw belastingstelsel. En dan zien we ook nog de aangenomen motie om het leenstelsel weer af te schaffen, ik zie eigenlijk niet in hoe een komend kabinet dat kan negeren.

Dan heb je al een enorm gevuld regeerakkoord. Die grote besluiten komen er echt wel (zoals ook het vorige kabinet met pensioenakkoord, klimaatakkoord e.d.).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201548751
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 09:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
"We doen niks met die verschrikkelijke en door de artsen afgekeurde voltooid leven wet" is natuurlijk ook gewoon een beslissing. We moeten niet doen alsof alleen veranderingen beslissingen zijn. Iets niet veranderen kan ook een beslissing zijn.

En verder gaat het komende kabinet sowieso veel grote besluiten nemen. De woningmarkt, stikstof en klimaat kunnen niet vooruit worden geschoven. Daar komen gewoon grote besluiten. En de uitgestelde omgevingswet komt er ook sowieso.

En dat de toeslagen weg moeten vindt ook bijna iedereen, dus dan komt er waarschijnlijk ook een nieuw belastingstelsel. En dan zien we ook nog de aangenomen motie om het leenstelsel weer af te schaffen, ik zie eigenlijk niet in hoe een komend kabinet dat kan negeren.

Dan heb je al een enorm gevuld regeerakkoord. Die grote besluiten komen er echt wel (zoals ook het vorige kabinet met pensioenakkoord, klimaatakkoord e.d.).
Ik ben met je eens dat er grote uitdagingen liggen voor enig kabinet dan ook. Maar hopelijk komen er ook daadwerlijke goede besluiten. Het is afwachten. Maar het zal wel niet voor niets zo lang duren, de formatie besprekingen :).
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_201548823
Een 6 partijen kabinet zie ik wel zitten, komt er een sociaal tegenwicht tegen de VVD/CDA/D66 kliek
pi_201548840
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 09:19 schreef Cupfighter het volgende:
Een 6 partijen kabinet zie ik wel zitten, komt er een sociaal tegenwicht tegen de VVD/CDA/D66 kliek
Is de VVD er precies om die reden niet juist huiverig voor?
Persoonlijk zou ik het ze ook wel willen zien proberen :) Lijkt me de beste balans op het moment.
pi_201548851
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 09:19 schreef Cupfighter het volgende:
Een 6 partijen kabinet zie ik wel zitten, komt er een sociaal tegenwicht tegen de VVD/CDA/D66 kliek
Zo lang het electoraat overwegend rechts stemt, moet links gewoon zijn bek houden.
I was a stranger in the city
Out of town were the people I knew
pi_201548858
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 09:22 schreef A_Foggy_Day het volgende:

[..]
Zo lang het electoraat overwegend rechts stemt, moet links gewoon zijn bek houden.
Zo lang die zogenaamde rechtse mensen bewust op partijen stemmen waarvan ze weten dat ze niet mee mogen regeren, stemmen die rechtse mensen voor een linksere regering.

Iedere PVV stemmer wist dat zijn of haar stem de kans groter maakte op GL in de regering.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201548860
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 09:22 schreef A_Foggy_Day het volgende:

[..]
Zo lang het electoraat overwegend rechts stemt, moet links gewoon zijn bek houden.
Zo werkt het niet helemaal, geloof ik..
pi_201548886
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 09:22 schreef A_Foggy_Day het volgende:

[..]
Zo lang het electoraat overwegend rechts stemt, moet links gewoon zijn bek houden.
Elke politicus heeft het recht om zijn achterban zo luidruchtig mogelijk te vertegenwoordigen.
pi_201548989
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 09:22 schreef A_Foggy_Day het volgende:

[..]
Zo lang het electoraat overwegend rechts stemt, moet links gewoon zijn bek houden.
Hahahahah. _O-

Nee.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator dinsdag 28 september 2021 @ 09:43:03 #244
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_201548999
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 09:22 schreef A_Foggy_Day het volgende:

[..]
Zo lang het electoraat overwegend rechts stemt, moet links gewoon zijn bek houden.
Een democraat in hart en nieren, ik zie het al.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_201549125
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 07:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd. Hoe langer ik over een zespartijencoalitie na denk, hoe enthousiaster ik eigenlijk wordt. Een kabinet met brede steun in eerste en tweede kamer, dat ook niet gelijk bang hoeft te zijn die meerderheid in de eerste kamer te verliezen. Dat zou nog wel eens heel goed uit kunnen pakken. Bijvoorbeeld voor de hervorming van het belastingstelsel en natuurlijk verdergaande klimaatplannen. Die wil je niet met een kleine meerderheid besluiten, eigenlijk.
Zes partijen is misschien niet ideaal voor de partijen zelf, maar het beleid zal die van een middenpartij zijn en dat lijkt mij prima voor het land. Iets linker en socialer dan het beleid van het huidig kabinet. Ik denk dat rechts wat puntjes kan scoren, zoals grote investeringen in politie en defensie.
pi_201549150
Met zes partijen kom je uit op iets van 95 zetels toch? Dat lijkt me wel heel veel hoor.
  dinsdag 28 september 2021 @ 10:03:59 #247
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_201549157
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 09:22 schreef A_Foggy_Day het volgende:

[..]
Zo lang het electoraat overwegend rechts stemt, moet links gewoon zijn bek houden.
Zolang je aan de rechterkant complete wappies zoals Tsjerry hebt zitten valt dat wel mee.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_201549189
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 23:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jawel, Marijnissen heeft aangegeven niet met Rutte te willen praten.

Dus kom je op D66, SP, PvdA, GL, PvdD, CU en dan steun van PVV of CDA oid? Klavers beroemde 'sociale meerderheid', waar hij het in de APB over had.


Nee, het lijkt me gewoon een feit dat als ze er onder Remkes niet uit komen, dat ze er nooit uit komen. Ook niet in besprekingen voor een extraparlementair kabinet. En ook dat kabinet zal toch moeten overleggen met de kamer zonder steeds weer meer miljarden mee te nemen. Dus nieuwe verkiezingen zijn verschrikkelijk, maar dan wel het enige wat misschien kan helpen. Bedenk daarbij ook dat peilingen buiten verkiezingstijd erg weinig over een verkiezingsuitslag zeggen, de verandering kan dus wel eens groter zijn dan we denken. Ook VVD kan gewoon zijn eerste plek verliezen.
Segers wilt toch ook niet met de VVD zolang Rutte er zit? Wat is daarmee gebeurt?

Overigens heeft de SP hun hele jongerentak eruit gegooid omdat ze tegen samenwerking met Rutte waren en dit kenbaar maakten per motie op de ledenraad. Als Rutte belt weet Marijnissen niet hoe snel ze ja moet zeggen
pi_201549198
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 10:02 schreef Raw85 het volgende:
Met zes partijen kom je uit op iets van 95 zetels toch? Dat lijkt me wel heel veel hoor.
Hoezo zou dat veel zijn? Als je drie partijen van 30 zetels ieder samen liet regeren kwam je daar ook op. Of 1 van 50 en 1 van 45.

Ik vind juist zo'n brede steun zeer wenselijk, eigenlijk. Niet allemaal grote dingen er door jagen met een 76/74 meerderheid, maar gewoon met een stevige meerderheid en dus groot mandaat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201549206
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 10:07 schreef Derrazi het volgende:

[..]

Overigens heeft de SP hun hele jongerentak eruit gegooid omdat ze tegen samenwerking met Rutte waren en dit kenbaar maakten per motie op de ledenraad. Als Rutte belt weet Marijnissen niet hoe snel ze ja moet zeggen
Onzin. Die breuk tussen de SP en de Rood is omdat laatstgenoemde vond dat de SP een meer communistische koers moest gaan varen.
  dinsdag 28 september 2021 @ 10:10:19 #251
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201549219
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 10:07 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Segers wilt toch ook niet met de VVD zolang Rutte er zit? Wat is daarmee gebeurt?

Overigens heeft de SP hun hele jongerentak eruit gegooid omdat ze tegen samenwerking met Rutte waren en dit kenbaar maakten per motie op de ledenraad. Als Rutte belt weet Marijnissen niet hoe snel ze ja moet zeggen
https://www.volkskrant.nl(...)-niet-uit~b7e0f187d/

teruggekrabbeld.
We have always been at war with Eastasia.
pi_201549229
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 10:07 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Segers wilt toch ook niet met de VVD zolang Rutte er zit? Wat is daarmee gebeurt?
Segers is daarop teruggekomen, mede door de leden. Maar vooral omdat hij het belangrijk vindt dat het land geregeerd wordt, 'het mag niet aan ons liggen'.

Zie hier: https://www.christenunie.(...)-mag-het-niet-liggen

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 10:07 schreef Derrazi het volgende:

[..]

Overigens heeft de SP hun hele jongerentak eruit gegooid omdat ze tegen samenwerking met Rutte waren en dit kenbaar maakten per motie op de ledenraad. Als Rutte belt weet Marijnissen niet hoe snel ze ja moet zeggen
Dat had niks met Rutte te maken, maar dat een stel communisten de macht hadden gegrepen in de jongerenafdeling.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201549243
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 10:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoezo zou dat veel zijn? Als je drie partijen van 30 zetels ieder samen liet regeren kwam je daar ook op. Of 1 van 50 en 1 van 45.

Ik vind juist zo'n brede steun zeer wenselijk, eigenlijk. Niet allemaal grote dingen er door jagen met een 76/74 meerderheid, maar gewoon met een stevige meerderheid en dus groot mandaat.
Maar met zes partijen waarvan er (even snel gerekend) vier niet per se nodig zijn om een meerderheid te blijven zorgt dat wel sneller voor instabiliteit dan wanneer je bijv. met twee partijen regeert. Dat is ook de reden waarom de VVD (en CDA vgm) ook liever niet met meer partijen regeren dan strikt noodzakelijk. De ervaring leert ook dat een hele nipte meerderheid zorgt voor de meest stabiele samenwerkingen.
pi_201549276
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 10:13 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Maar met zes partijen waarvan er (even snel gerekend) vier niet per se nodig zijn om een meerderheid te blijven zorgt dat wel sneller voor instabiliteit dan wanneer je bijv. met twee partijen regeert. Dat is ook de reden waarom de VVD (en CDA vgm) ook liever niet met meer partijen regeren dan strikt noodzakelijk. De ervaring leert ook dat een hele nipte meerderheid zorgt voor de meest stabiele samenwerkingen.
Ik denk dat die angst dat fracties hun eigen regering laten vallen omdat ze niet nodig zijn voor een meerderheid eerlijk gezegd overdreven wordt.

Bij Paars II was D66 trouwens helemaal niet nodig en dat heeft ook niet voor problemen gezorgd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 28 september 2021 @ 10:21:20 #255
465903 Hamlapjes
Niet voor op de BBQ
pi_201549294
Als we met de zes partijen zouden gaan formeren, krijg je natuurlijk een soort van regering van nationale eenheid (binnen de grenzen van het politieke midden in dit geval dan). Gezien de uitdagingen waar we voor staan de komende tijd, hoeft dat helemaal geen slecht plan te zijn en kan dat zelfs vrij goed te verkopen zijn aan de achterbannen met de juiste toonzetting, denk ik :Y
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')