abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 5 juni 2021 @ 14:46:49 #1
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199755522
De rechter buigt zich over de vraag of de daders van de treinkaping bij De Punt in 1977 opzettelijk door Nederlandse militairen werden gedood.

http://www.nu.nl/binnenla(...)-mariniers-punt.html

Deel #1: NWS / Treinkaping in Nederland, kapers opzettelijk gedood?
Deel #2: NWS / Treinkaping in Nederland, kapers opzettelijk gedood? #2
Deel #3: NWS / Treinkaping in Nederland, kapers opzettelijk gedood? #3
Deel #4: NWS / Treinkaping in Nederland, kapers opzettelijk gedood? #4
Deel #5: NWS / Treinkaping in Nederland, kapers opzettelijk gedood? #5
Deel #6: NWS / Treinkaping in Nederland, kapers opzettelijk gedood? #6
Deel #7: NWS / Treinkaping in Nederland, kapers opzettelijk gedood? #7
Deel #8: NWS / Treinkaping in Nederland, kapers opzettelijk gedood? #8

quote:
Nabestaanden van omgekomen Molukse treinkapers hebben uitgeschreven teksten in handen gekregen van geluidsopnames die zijn gemaakt van de bestorming van de gekaapte trein bij De Punt in 1977.

Een aantal mariniers droeg bij de bestorming opname-apparatuur bij zich, bedoeld voor opleidingsdoeleinden. Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) heeft die geluidsopnamen beluisterd en de tekst uitgeschreven. Niet alles was volgens het NFI verstaanbaar.

In het proces dat de nabestaanden van de Molukse kapers Max Papilaja en Hansina Uktolseja tegen de Nederlandse staat hebben aangespannen besliste de rechtbank dat de inhoud van de banden moet worden vrijgegeven.

Interpretatie

De vraag is of de geluidsopnamen nieuw licht werpen op de bevrijdingsactie op 11 juni 1977. Advocaten van nabestaanden van de omgekomen kapers en van de betrokken mariniers verbinden er verschillende conclusies aan.

Volgens advocaat Liesbeth Zegveld, die de nabestaanden van twee omgekomen kapers vertegenwoordigt, blijkt uit de geluidsopnamen van mariniers "dat de stelling dat er sprake is geweest van executies dicht bij de waarheid zit".

Maar de advocaat van de mariniers, Geert-Jan Knoops, zegt dat uit de geluidsopnamen niet kan worden opgemaakt dat de mariniers de Molukkers moedwillig hebben doodgeschoten.

Niet verstaanbaar

Deskundigen van het Nederlands Forensisch Instituut hebben de banden afgeluisterd en uitgewerkt. Deze transcripties zijn niet volledig. Veel gespreksfragmenten zijn niet verstaanbaar. Ook is niet altijd duidelijk wie wat heeft gezegd.

Volgens Knoops bieden de opnamen mede daarom geen compleet beeld van wat zich tijdens de bestorming heeft afgespeeld in de gekaapte trein bij De Punt. In de transcripties van de gespreksfragmenten mist veel informatie, zegt hij.

Volgens de raadsman moet rekening worden gehouden met de omstandigheden waaronder de mariniers handelden. "Het was een van de eerste anti-terreuroperaties in Nederland. En belangrijker nog: het was een militaire operatie, geen politiemissie. De mariniers hadden als doel de gegijzelden te bevrijden en, indien dat niet anders kon, de terroristen uit te schakelen."

Hij zegt verder dat de mariniers apparatuur droegen zodat er geluidsopnamen konden worden gemaakt voor educatieve doeleinden. Daarnaast noemt Knoops het veelzeggend dat op de bandopnamen niet is terug te horen dat drie kapers zich hebben overgeven.

De advocaat ziet dat als bewijs dat de geluidsopnamen niet compleet zijn. "Er worden ten onrechte vergaande conclusies uit getrokken."

Toch versterken de opnamen het vermoeden dat Papilaja en Uktolseja van dichtbij door mariniers zijn doodgeschoten, terwijl zij al zwaargewond en uitgeschakeld waren, stelt Zegveld. Op de opnamen is onder meer te horen dat iemand zegt: "Geven ze hem een genadeschot, hoor."

In een ander fragment is een knal hoorbaar. Dan vraagt iemand: "Deze is dood?" Een ander antwoordt dan: "Ja, nu wel", gevolgd door gelach van verschillende mariniers. Iemand zegt dan: "Rustig aan, he." Dan volgen er opnieuw knallen. Iemand roept: "Stop."

Ook de aanvalsleider bemoeit zich er dan mee. "Jongens", zegt hij, kennelijk om de leden van zijn groep tot de orde te roepen.

'Helemaal blauw. Ha, ha'

Later zegt een onbekende marinier: "Helemaal blauw. Ha, ha. [k heb ze] alletwee kapotgeschoten." Kort daarna is een onbekende marinier te horen die volgens de transcriptie zegt: "[...] achter [...] die leefde nog. Die heb ik helemaal [kapot][...]." De tekst die tussen vierkante haakjes staat is niet zeker, [...] betekent dat de spreker onverstaanbaar was.

Uit de transcripties wordt duidelijk dat de mariniers als militairen handelden en niet als politiemensen, zoals anti-terrorisme-eenheden tegenwoordig. Zo hebben ze het over "het zuiveren van de trein" en "het maken van krijgsgevangenen".

Op de rails

De Molukse kapers die het overleven worden na afloop van de bevrijdingsactie op de rails gelegd. "Laten liggen zo, oké, blijf d'r bij staan. Als 't-ie één verkeerde [..], schiet je 'm kapot", zegt één van de mariniers. De aanvalsleider bevestigt dat: "Als ze godverdomme te veel trillen, schiet je ze kapot die lui."

Zegveld vindt de nu vrijgegeven transcripties schokkend. "Het plaatst je terug in de trein in 1977." De transcripties benadrukken volgens haar dat er een tijdlijnreconstructie moet komen op basis van alle videobeelden, foto's en geluidsopnamen. Ze heeft de rechtbank hier om gevraagd, de staat is tegen.

http://nos.nl/artikel/217(...)0-jaar-openbaar.html
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_199755557
Ja misschien een keer tijd om de TT aan te passen? :')
pi_199755574
Op mobiel zie je alleen "treinkaping in Nederland" :')
  Moderator zaterdag 5 juni 2021 @ 14:49:42 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199755575
wat stel je voor?
pi_199755590
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 08:46 schreef Twentsche_Ros het volgende: [..] Welk verhaal is nog niet verteld dan?
Luisteren is iets anders dan een verhaal vertellen.
West-Melanesia
pi_199755610
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 14:45 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nederland is zelfs nog zo fideel geweest om ze in te lijven bij de KL, dat hadden we ook niet kunnen doen en ze compleet aan hun lot over kunnen laten op een door Soekarno aangewezen plaats.
Jaja. inlanders misbruiken, dumpen en aan hun lot overlaten is een heel oude Nederlandse koloniale traditie.
En dat goedpraten met: het is nobel of fideel
Maar in dit geval wilde men de soldaten wat menselijker behandelen en hun rechten op de plaatskeuze van ontslag respecteren. Wat Nederland ook juridisch verplicht was.
Overigens ging in die periode Nederland wel meer schofterig koloniale dingen doen, zoals KNIL-soldaten geen salaris betalen voor 42-45 en roepen: ga maar bij Soekarno halen
pi_199755628
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 10:32 schreef AchJa het volgende: [..] Uiteindelijk naar Nederland... Ze hadden ook daar kunnen blijven net zoals die 46.000 andere inheemsen. [..] Lees hetzelfde topic als hierboven.
Je blijft steeds volhouden dat de aarde plat is.
Als ik tegen jou zeg geef me al je geld of pleeg zelfmoord. Wat kies je dan?
West-Melanesia
  zaterdag 5 juni 2021 @ 15:11:57 #8
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199755938
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 14:52 schreef Bluesdude het volgende:

Jaja. inlanders misbruiken, dumpen en aan hun lot overlaten is een heel oude Nederlandse koloniale traditie.
En dat goedpraten met: het is nobel of fideel
Oh, nu hebben we de KNIL militairen ook al misbruikt?

quote:
Maar in dit geval wilde men de soldaten wat menselijker behandelen en hun rechten op de plaatskeuze van ontslag respecteren. Wat Nederland ook juridisch verplicht was.
Wat ook prima gelukt is voor de overige 46.000 inheemse KNIL militairen...

quote:
Overigens ging in die periode Nederland wel meer schofterig koloniale dingen doen, zoals KNIL-soldaten geen salaris betalen voor 42-45 en roepen: ga maar bij Soekarno halen
Dan kom je een beetje in het krijgsgevangenverhaal en de vergoeding waar je dan recht op hebt. Ik weet niet wat voor regelgeving in het toenmalige AMAR stond...
  zaterdag 5 juni 2021 @ 15:12:45 #9
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199756334
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 15:12 schreef AchJa het volgende:

[..]

Geef me die goud!
Ik zou het niet eens over me lippen krijgen, toen ik in dienst was als soldaat aan mijn collega kameraden aanbieden wapens in te leveren en ongewapend op te laten zouten richting vijandelijk territorium.

Dat een keuze noemen zou al helemaal niet eens in me opkomen.

Wat zijn dat voor praktijken? Welk leger zat jij eigenlijk? Of heb je nooit in het leger gezeten?
West-Melanesia
pi_199756475
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 14:50 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Luisteren is iets anders dan een verhaal vertellen.
OK, ik luister... of ik ga lezen.
Draai er dan toch niet met je cryptische bespiegelingen.

Welk verhaal moet ik lezen?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_199756547
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 15:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

OK, ik luister... of ik ga lezen.
Draai er dan toch niet met je cryptische bespiegelingen.

Welk verhaal moet ik lezen?
Ik draai nergens om heen. Je leest niet goed wat ik schrijf, ken je wel gan lope janken over cryptische bespiegelingen maar misschien moet je zelf eerst in de spiegel kijken.

Je leest nog steeds niet goed, ik heb nooit gezegd dat jij moet luisteren.

Gaat het? Zware dagen gehad?
West-Melanesia
pi_199756576
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 15:42 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik draai nergens om heen. Je leest niet goed wat ik schrijf, ken je wel gan lope janken over cryptische bespiegelingen maar misschien moet je zelf eerst in de spiegel kijken.
Ik heb net in de spiegel gekeken. Ik heb "het verhaal" nog steeds nergens kunnen vinden.
Ik zou het op prijs stellen dat je "het verhaal" nog even "copy paste" hieronder plaatst.
Want ik ken het verhaal nog steeds niet.
Dus nogmaals: Wat is het verhaal wat ik moet kennen?
  Moderator zaterdag 5 juni 2021 @ 15:46:15 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199756592
welk verhaal zoek je?
pi_199756599
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 15:44 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ik heb net in de spiegel gekeken. Ik heb "het verhaal" nog steeds nergens kunnen vinden.
Ik zou het op prijs stellen dat je "het verhaal" nog even "copy paste" hieronder plaatst.
Ik ga het Molukse verhaal niet aan je uitleggen. Wat denk je wel niet, ga je mij nou in de maling nemen?
West-Melanesia
pi_199756655
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 15:44 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Joh je bent aan het trollen
pi_199756665
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 15:46 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik ga het Molukse verhaal niet aan je uitleggen. Wat denk je wel niet, ga je mij nou in de maling nemen?
Wat is het Molukse verhaal?
Volgens mij zijn er veel Molukse verhalen.
Er zijn ook Roelofarendsveense verhalen. Maar volgens mij is er niet zoiets als "Het Roelofarendsveense verhaal".

Dus nogmaals: Je hebt heel wat bijdragen op Fok geplaatst.
Kun je de bewuste bijdrage die behoort tot "Het Molukse Verhaal" hieronder copy-pasten.
Dan weten we allemaal waar we het over hebben.
pi_199756671
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 15:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Joh je bent aan het trollen
Nee hoor, wellicht weet jij wat het "Molukse verhaal" is?
Graag hieronder copy-paste. Kleine moeite toch?

Maar goed... Om de bal weer bij mezelf te leggen:

Nederland was eeuwenlang de "bezetter"/"kolonisator" van Nederlands Indië.

In 1945 dreigde Nederland deze kolonie kwijt te raken. Net zoals de Engelsen ook de VS en even later India kwijt raakten.

Nederland wou deze kolonie deslalniettemin graag houden, ondanks dat Engeland inmiddels India kwijt was, dus stuurt Nederland militairen om het gezag weer in Nederlandse handen te krijgen.

Molukkers kozen in meerderheid voor de Nederlanders en vochten dus ook mee met Nederland.

Dan komt bij mij de vraag:
"Heeft Nederland toen al een eigen Molukse staat beloofd?"
en zo ja:
"Met als voorwaarde dat we deze strijd tegen Indonesië winnen",
of was deze belofte zonder die voorwaarde. Wat heel raar zou zijn want hoe weet je nou of je deze strijd wint.

Enfin:
Nederland verloor deze oorlog (of was het toch een "politionele actie"?) en de Molukkers zaten natuurlijk in een moeilijk parket. Als je blijft wordt het wellicht "bijltjesdag" omdat de Indonesiërs natuurlijk wraak willen nemen op de voormalige bezetter en hun handlangers.

Dus gingen de Molukkers naar Nederland.
Mijn vraag:
Was dit het advies van Nederland, of dringend verzoek, of bevel.
Of vonden de Molukkers het verder ook wel een veilig idee om uit Indonesië weg te vluchten.

Dat is het verhaal zoals ik het begrijp.

Al met al hebben de Molukkers het niet gemakkelijk gehad, maar ja, wie wel?
Uiteindelijk zijn alle groepen in Nederland uit het verleden vermengd met elkaar en kun je niet eeuwig een groep schuld of krediet geven.

Je kunt nu ook niet meer schuld en krediet geven aan de nabestaanden van de "Hoeken" en "Kabeljauwen".
Dat waren in de 14e en 15e eeuw duidelijk gescheiden groepen, maar daar is ook niks meer van over. Nabestaanden trouwden met de "anderen" en dan lost het zich vanzelf op.

Al met al:
Gij zult geen mensen gijzelen.
Noch op een school, noch in een trein.

Verhalen over .... ja maar onze voorouders.... kunnen geen verzachtende omstandigheden geven.

Zo dat was het.
Klopt mijn verhaal?
Of zie ik wat over het hoofd?

[ Bericht 66% gewijzigd door Twentsche_Ros op 05-06-2021 16:14:38 ]
  Moderator zaterdag 5 juni 2021 @ 16:06:16 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199756788
wat wil je nou weten dan?

dit is net alsof je twee kreupelen tegen elkaar ziet kickboksen :')
pi_199757067
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 15:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Wat is het Molukse verhaal?
Volgens mij zijn er veel Molukse verhalen.
Er zijn ook Roelofarendsveense verhalen. Maar volgens mij is er niet zoiets als "Het Roelofarendsveense verhaal".
Niet dat ik weet, het Molukse verhaal is er wel.

quote:
Dus nogmaals: Je hebt heel wat bijdragen op Fok geplaatst.
Kun je de bewuste bijdrage die behoort tot "Het Molukse Verhaal" hieronder copy-pasten.
Dan weten we allemaal waar we het over hebben.
Maar er is nooit geluisterd, dus maakt het niet uit welk gedeelte van het verhaal. Als jij vind dat er wel geluisterd is, benoem jij dan maar wanneer Nederland geluisterd heeft naar de Molukkers.
West-Melanesia
  Moderator zaterdag 5 juni 2021 @ 16:41:20 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199757133
Nederland hoeft ook niet te luisteren naar Molukkers
pi_199757272
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 15:53 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

In 1945 dreigde Nederland deze kolonie kwijt te raken. Net zoals de Engelsen ook de VS en even later India kwijt raakten.

Nederland wou deze kolonie deslalniettemin graag houden, ondanks dat Engeland inmiddels India kwijt was, dus stuurt Nederland militairen om het gezag weer in Nederlandse handen te krijgen.

Molukkers kozen in meerderheid voor de Nederlanders en vochten dus ook mee met Nederland.

en zo ja:
of was deze belofte zonder die voorwaarde. Wat heel raar zou zijn want hoe weet je nou of je deze strijd wint.

Enfin:
Nederland verloor deze oorlog (of was het toch een "politionele actie"?) en de Molukkers zaten natuurlijk in een moeilijk parket. Als je blijft wordt het wellicht "bijltjesdag" omdat de Indonesiërs natuurlijk wraak willen nemen op de voormalige bezetter en hun handlangers.

Mijn vraag:
Of vonden de Molukkers het verder ook wel een veilig idee om uit Indonesië weg te vluchten.

Uiteindelijk zijn alle groepen in Nederland uit het verleden vermengd met elkaar en kun je niet eeuwig een groep schuld of krediet geven.

Je kunt nu ook niet meer schuld en krediet geven aan de nabestaanden van de "Hoeken" en "Kabeljauwen".
Dat waren in de 14e en 15e eeuw duidelijk gescheiden groepen, maar daar is ook niks meer van over. Nabestaanden trouwden met de "anderen" en dan lost het zich vanzelf op.

Al met al:

Verhalen over .... ja maar onze voorouders.... kunnen geen verzachtende omstandigheden geven.

Zo dat was het.
Klopt mijn verhaal?
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 15:53 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

en zo ja:

Enfin:

Mijn vraag:

Al met al:

Zo dat was het.
Klopt mijn verhaal?
Maar je moet geen Hoeken met Kabeljauwen en Molukkers vergelijken. Vergelijk liever Nederlanders met Portugezen die tenminste wel een luisterend oor en nog veel meer dan dat hadden voor de Timorezen.

(De dag na de invasie verbrak Portugal de diplomatieke banden met Indonesië en steunde het VN-resoluties waarin de invasie werd veroordeeld. Aan het eind van de jaren zeventig en het begin van de jaren tachtig leek de Portugese regering echter terughoudend om de kwestie door te drukken; De Amerikaanse Indonesië-specialist Benedict Anderson suggereert dat dit het gevolg was van de toenmalige onzekerheid over de toepassing ervan bij de Europese Gemeenschap. De kritiek van Portugal nam vanaf het midden van de jaren tachtig scherp toe en onder druk van het publiek werd het land een van de meest prominente campagnevoerders in internationale fora voor zelfbeschikking in Oost-Timorezen. Gedurende de jaren negentig nam Portugal deel aan door de VN bemiddelde bemiddelingen met Indonesië.)
West-Melanesia
  Moderator zaterdag 5 juni 2021 @ 16:58:30 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199757288
Portugal is geen gidsland hier hoor _O-
pi_199757297
quote:
83s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 16:41 schreef sp3c het volgende:
Nederland hoeft ook niet te luisteren naar Molukkers
Klopt, zeker met samuel uit django unchained als referee
West-Melanesia
pi_199757306
Wat
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 16:58 schreef sp3c het volgende:
Portugal is geen gidsland hier hoor _O-
Wat is een gidsland
West-Melanesia
  Moderator zaterdag 5 juni 2021 @ 16:59:54 #26
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199757308
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 16:59 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Klopt, zeker met samuel uit django unchained als referee
Niet gezien
  Moderator zaterdag 5 juni 2021 @ 17:01:16 #27
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199757320
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 16:59 schreef Oceanier het volgende:
Wat
[..]

Wat is een gidsland
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gidsland
pi_199757342
quote:
Lol heeft Nederland dat zelf verzonnen? Waarom is die pagina niet beschikbaar in andere talen?
West-Melanesia
  Moderator zaterdag 5 juni 2021 @ 17:15:26 #29
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199757467
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 17:02 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Lol heeft Nederland dat zelf verzonnen? Waarom is die pagina niet beschikbaar in andere talen?
Nederland heeft Nederlands idd zelf verzonnen
pi_199757529
Hahahahahha. Portugal is een gidsland.
West-Melanesia
  zaterdag 5 juni 2021 @ 17:34:24 #31
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_199757655
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 17:15 schreef sp3c het volgende:

[..]

Nederland heeft Nederlands idd zelf verzonnen
Je snapt niet hoe wikipedia werkt?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator zaterdag 5 juni 2021 @ 17:42:13 #32
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199757717
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 17:34 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Je snapt niet hoe wikipedia werkt?
Nope
pi_199757749
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 15:28 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik zou het niet eens over me lippen krijgen, toen ik in dienst was als soldaat aan mijn collega kameraden aanbieden wapens in te leveren en ongewapend op te laten zouten richting vijandelijk territorium.

Dat een keuze noemen zou al helemaal niet eens in me opkomen.

Wat zijn dat voor praktijken? Welk leger zat jij eigenlijk? Of heb je nooit in het leger gezeten?
@AchJa heeft nog meegemaakt dat de Nederlandsche soldaat bewapend was met een musket en sabel.
  zaterdag 5 juni 2021 @ 17:54:26 #34
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199757864
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 17:46 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

@:Achja heeft nog meegemaakt dat de Nederlandsche soldaat bewapend was met een musket en sabel.
Gelukkig was ik eruit voor ie kwam.
West-Melanesia
  Moderator zaterdag 5 juni 2021 @ 18:13:52 #36
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199758017
Jaja
pi_199758183
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 16:57 schreef Oceanier het volgende:

[..]

[..]

Maar je moet geen Hoeken met Kabeljauwen en Molukkers vergelijken. Vergelijk liever Nederlanders met Portugezen die tenminste wel een luisterend oor en nog veel meer dan dat hadden voor de Timorezen.

(De dag na de invasie verbrak Portugal de diplomatieke banden met Indonesië en steunde het VN-resoluties waarin de invasie werd veroordeeld. Aan het eind van de jaren zeventig en het begin van de jaren tachtig leek de Portugese regering echter terughoudend om de kwestie door te drukken; De Amerikaanse Indonesië-specialist Benedict Anderson suggereert dat dit het gevolg was van de toenmalige onzekerheid over de toepassing ervan bij de Europese Gemeenschap. De kritiek van Portugal nam vanaf het midden van de jaren tachtig scherp toe en onder druk van het publiek werd het land een van de meest prominente campagnevoerders in internationale fora voor zelfbeschikking in Oost-Timorezen. Gedurende de jaren negentig nam Portugal deel aan door de VN bemiddelde bemiddelingen met Indonesië.)
Oost Timor was een apart land van Indonesië.
De Molukken behoorden gewoon bij Indonesië.
Omdat de Molukken samen met de rest van Nederlands Indië gewoon één land vormde.
Dus er kan geen sprake zijn van een invasie naar de Molukken.
Dus de vergelijking Portugal - Nederland gaat volgens niet op.

Maar goed: lang en breed gediscussieerd. Historisch onrecht is ieder volk / staat wel aangedaan.
En de indeling in volkeren/staten maar ook etniciteiten/religies zijn zo subjectief en arbitrair als wat omdat ze gevormd worden in de hoofden van de mensen. Niet via genetische/biologische weg.

Het Oost-Duitse volk is ook ooit ontstaan. Niet via biologisch/etnisch/genetische weg. Maar gewoon agv oorlogen tussen mensen onderling.
Molukkers zullen meer en meer gaan trouwen met niet-Molukkers. Alles volkeren of etnische indelingen zullen na verloop van tijd verdwijnen. Vandaar mijn vergelijking met Hoeken en Kabeljauwen.
  zaterdag 5 juni 2021 @ 18:33:13 #38
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199758634
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 18:28 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Was een ingepikt en bezet land. Net als Nieuw Guinea.
En sommigen te Aceh en in de Molukken vinden dit ook over hun land: bezet door het Javaanse kolonialisme, diep verweven in het Indonesisch nationalisme.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 05-06-2021 19:19:38 ]
pi_199758828
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 19:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Was een ingepikt en bezet land. Net als Nieuw Guinea.
En te Aceh en sommigen in de Molukken vind men dit ook over hun land: bezet door het Javaanse kolonialisme, diep verweven in het Indonesisch nationalisme.
Ja, en Twente is ingepikt door de Hollanders en "ze" maakten er samen "Nederland" van.
Uiteindelijk is ieder volk een willekeurige indeling op grond van .... ja, wat eigenlijk?

Feit is dat er voor het bestaan van Indonesië zoiets bestond als "Nederlands Indië".
En voor Sukarno was dat het gebied wat hij graag vanaf 17-08-1945 als Indonesië ziet.
En uiteindelijk is dat ook zo door de VN erkend.

Dat er binnen zo'n groot land hier en daar stukken grond zijn waarvan de bewoners vinden dat ze niet bij die anderen horen, is natuurlijk niet zo'n verrassing.

Maar administriatief/juridisch gezien is Oost-Timor natuurlijk wat anders dan de Molukken of Aceh.
pi_199759383
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 18:28 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

De Molukken behoorden gewoon bij Indonesië.
Nee hoor. Republiek Indonesië had alleen de macht in Java, Madura en een gedeelte van Sumatra. Daar hoorden de Molukken niet bij

quote:
Omdat de Molukken samen met de rest van Nederlands Indië gewoon één land vormde.
Dus er kan geen sprake zijn van een invasie naar de Molukken.
De invasie van Ambon is gewoon een feit en wordt uitgebreid beschreven in de geschiedenisboeken. Dat er ooit een Nederlands Indie bestond heeft niet zoveel met de invasie van Ambon te maken.

quote:
Dus de vergelijking Portugal - Nederland gaat volgens niet op.
Zeker wel, op een paar verschillen na kan die gewoon heel makkelijk gemaakt worden.

quote:
Maar goed: lang en breed gediscussieerd. Historisch onrecht is ieder volk / staat wel aangedaan.
Wel aangedaan? Ben je ook het type die denkt dat er geen onrecht meer in de wereld is nadat Nederland bevrijd is van de Duitsers en de rest maar niet meer moet zeuren?

quote:
En de indeling in volkeren/staten maar ook etniciteiten/religies zijn zo subjectief en arbitrair als wat omdat ze gevormd worden in de hoofden van de mensen. Niet via genetische/biologische weg.
Toch zijn ze gevormd. We hebben in de wereld verschillende volkeren, etniciteiten en religies.

quote:
Het Oost-Duitse volk is ook ooit ontstaan. Niet via biologisch/etnisch/genetische weg. Maar gewoon agv oorlogen tussen mensen onderling.
En hoe is dit van toepassing op Molukkers?

quote:
Molukkers zullen meer en meer gaan trouwen met niet-Molukkers. Alles volkeren of etnische indelingen zullen na verloop van tijd verdwijnen. Vandaar mijn vergelijking met Hoeken en Kabeljauwen.
Ik ben niet bekend met de Hoeken en Kabeljauwen. Maar wat is precies je punt met je conclusie dat alle volkeren binnenkort verdwijnen? Wat heeft dit dan met de Molukkers te maken?
West-Melanesia
pi_199759608
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 19:23 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ja, en Twente is ingepikt door de Hollanders en "ze" maakten er samen "Nederland" van.
Uiteindelijk is ieder volk een willekeurige indeling op grond van .... ja, wat eigenlijk?
Dat Twente zich erbij neerlegt is niet relevant t.o.v. andere volkeren in de wereld die blijven strijden tegen onrecht.

quote:
Feit is dat er voor het bestaan van Indonesië zoiets bestond als "Nederlands Indië".
En voor Sukarno was dat het gebied wat hij graag vanaf 17-08-1945 als Indonesië ziet.
En uiteindelijk is dat ook zo door de VN erkend.
Feit is dat Sukarno helemaal geen macht had over Ned-Indie in 1945.

quote:
Dat er binnen zo'n groot land hier en daar stukken grond zijn waarvan de bewoners vinden dat ze niet bij die anderen horen, is natuurlijk niet zo'n verrassing.
Nou dan, wat heeft het kleine Twente dan ermee te maken.

quote:
Maar administriatief/juridisch gezien is Oost-Timor natuurlijk wat anders dan de Molukken of Aceh.
Je wilt precies bij de officiële feiten blijven, dan moet je ook compleet bij de officiële feiten blijven. Juridisch/administratief gezien werd de Republiek der Zuid-Molukken conform de reglementen van de RTC akkoorden getekend door de leiders van de Verenigde Staten van Indonesië rechtmatig uitgeroepen. Als je het via de officieel weg wilt volgen moet je niet roepen dat de invasie van Ambon geen invasie was.
West-Melanesia
pi_201156055
Definitief streep onder slepende rechtszaak treinkaping De Punt

Amsterdam - De rechtszaak rond de treinkaping bij De Punt wordt definitief afgesloten. De nabestaanden van twee Molukse terroristen die in 1977 in de intercity Assen-Groningen werden doodgeschoten, gaan niet meer in cassatie, laat advocate Liesbeth Zegveld weten. Daarmee komt een einde aan een emotionele en slepende reeks procedures rond de grootste militaire operatie op Nederlandse bodem sinds de Tweede Wereldoorlog.

De nabestaanden van twee doodgeschoten gijzelnemers wilden wel in cassatie, maar Zegveld ziet geen aanknopingspunten meer voor een gang naar de Hoge Raad. Voor de rechtbank en het gerechtshof werd de eis tot schadevergoeding eerder al afgewezen.

De procedure is aangespannen door nabestaanden van leider Max Papilaja en de enige vrouwelijke kaper, Hansina Uktolseja. Ze vinden dat er te veel geweld is gebruikt door de mariniers die de treinkaping beëindigden en dat hun dood voorkomen had kunnen worden. Volgens Zegveld schoten de mariniers op de gijzelnemers terwijl ze overduidelijk geen bedreiging meer vormden. Papilaja lag onder een deken en Uktolseja was ongewapend en gehuld in een nachthemd.

Donkere trein

Dat ze op dat moment geen bedreiging vormden, is wijsheid achteraf, zo oordeelden het hof eerder. De mariniers stormden een donkere trein vol bewapende terroristen binnen en moesten in een fractie van een seconde beslissingen nemen over leven of dood. Ze waren ervan overtuigd dat er tijdens de nadering op hen was geschoten. Daarom was het volgens de Staat niet vreemd dat de mariniers schoten op gijzelnemers die zich niet duidelijk overgaven.

De zaak maakte veel emoties los, bij nabestaanden in de Molukse gemeenschap maar ook bij de mariniers. Die spraken er schande van dat de leden van de toenmalige Bijzondere Bijstandseenheid (BBE) werden weggezet als moordenaars in overheidsdienst. Met een lange lijst van aangiften wilden ze Zegveld aanklagen voor laster en smaad, maar daarvan kwam het niet, ook niet nadat de mariniers een artikel 12-procedure waren begonnen om vervolging af te dwingen.

Samenzweringstheorieën

De kwestie is ook omgeven met samenzweringstheorieën. Zegveld sprak met regelmaat haar vermoeden uit dat Den Haag in 1977 een geheime order had verstrekt aan de mariniers om de gijzelnemers allemaal te executeren. Geruchten over zo’n heimelijk executiebevel circuleren al langer, maar er is nooit enig bewijs voor gevonden.

Op 23 mei 1977 kaapten negen gewapende Molukkers een trein bij het dorp De Punt in Drenthe. Tegelijkertijd werd een basisschool gegijzeld in Bovensmilde. Onderhandelingen met de Molukkers brachten geen oplossing en bijna drie weken later maakten scherpschutters en mariniers een einde aan de treinkaping. Hierbij kwamen zes kapers om het leven. Twee gegijzelden stierven door een spervuur van kogels door de langeafstandsschutters die daarmee de kapers wilden uitschakelen.

Drie kapers overleefden de actie en kregen destijds zes tot negen jaar celstraf opgelegd. Mariniers beëindigden de schoolgijzeling zonder dat er slachtoffers vielen.

Over de zaak van de nabestaanden komt eind september een documentaire op televisie.

Telegraaf

@Oceanier
pi_201156061
quote:
Met een lange lijst van aangiften wilden ze Zegveld aanklagen voor laster en smaad, maar daarvan kwam het niet, ook niet nadat de mariniers een artikel 12-procedure waren begonnen om vervolging af te dwingen.
Jammer dat dit niet gelukt is... -O-
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:09:21 #45
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_201156254
quote:
13s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 17:53 schreef AchJa het volgende:

[..]
Jammer dat dit niet gelukt is... -O-
Ja, en ook jammer dat die terroristen geen levenslang hebben gekregen, die Hofstadgroep idem dito en alle Syrië gangers.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_201156266
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 17:52 schreef AchJa het volgende:

Amsterdam - De rechtszaak rond de treinkaping bij De Punt wordt definitief afgesloten. De nabestaanden van twee Molukse terroristen die in 1977 in de intercity Assen-Groningen werden doodgeschoten, gaan niet meer in cassatie, laat advocate Liesbeth Zegveld weten. Daarmee komt een einde aan een emotionele en slepende reeks procedures rond de grootste militaire operatie op Nederlandse bodem sinds de Tweede Wereldoorlog.

De nabestaanden van twee doodgeschoten gijzelnemers wilden wel in cassatie, maar Zegveld ziet geen aanknopingspunten meer voor een gang naar de Hoge Raad. Voor de rechtbank en het gerechtshof werd de eis tot schadevergoeding eerder al afgewezen.

De procedure is aangespannen door nabestaanden van leider Max Papilaja en de enige vrouwelijke kaper, Hansina Uktolseja. Ze vinden dat er te veel geweld is gebruikt door de mariniers die de treinkaping beëindigden en dat hun dood voorkomen had kunnen worden. Volgens Zegveld schoten de mariniers op de gijzelnemers terwijl ze overduidelijk geen bedreiging meer vormden. Papilaja lag onder een deken en Uktolseja was ongewapend en gehuld in een nachthemd.

Donkere trein

Dat ze op dat moment geen bedreiging vormden, is wijsheid achteraf, zo oordeelden het hof eerder. De mariniers stormden een donkere trein vol bewapende terroristen binnen en moesten in een fractie van een seconde beslissingen nemen over leven of dood. Ze waren ervan overtuigd dat er tijdens de nadering op hen was geschoten. Daarom was het volgens de Staat niet vreemd dat de mariniers schoten op gijzelnemers die zich niet duidelijk overgaven.

De zaak maakte veel emoties los, bij nabestaanden in de Molukse gemeenschap maar ook bij de mariniers. Die spraken er schande van dat de leden van de toenmalige Bijzondere Bijstandseenheid (BBE) werden weggezet als moordenaars in overheidsdienst. Met een lange lijst van aangiften wilden ze Zegveld aanklagen voor laster en smaad, maar daarvan kwam het niet, ook niet nadat de mariniers een artikel 12-procedure waren begonnen om vervolging af te dwingen.

Samenzweringstheorieën

De kwestie is ook omgeven met samenzweringstheorieën. Zegveld sprak met regelmaat haar vermoeden uit dat Den Haag in 1977 een geheime order had verstrekt aan de mariniers om de gijzelnemers allemaal te executeren. Geruchten over zo’n heimelijk executiebevel circuleren al langer, maar er is nooit enig bewijs voor gevonden.

Op 23 mei 1977 kaapten negen gewapende Molukkers een trein bij het dorp De Punt in Drenthe. Tegelijkertijd werd een basisschool gegijzeld in Bovensmilde. Onderhandelingen met de Molukkers brachten geen oplossing en bijna drie weken later maakten scherpschutters en mariniers een einde aan de treinkaping. Hierbij kwamen zes kapers om het leven. Twee gegijzelden stierven door een spervuur van kogels door de langeafstandsschutters die daarmee de kapers wilden uitschakelen.

Drie kapers overleefden de actie en kregen destijds zes tot negen jaar celstraf opgelegd. Mariniers beëindigden de schoolgijzeling zonder dat er slachtoffers vielen.

Over de zaak van de nabestaanden komt eind september een documentaire op televisie.

Telegraaf

@:Oceanier
Jammer dat het niet gelukt is. Maar beter dat het afgelopen is.
West-Melanesia
pi_201156301
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 18:09 schreef nixxx het volgende:

[..]
Ja, en ook jammer dat die terroristen geen levenslang hebben gekregen, die Hofstadgroep idem dito en alle Syrië gangers.
Ik denk dat ze begrip hebben voor de jongeren. Het zijn tenslotte zonen van loyale broeders.
West-Melanesia
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:27:36 #48
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_201156553
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 17:52 schreef AchJa het volgende:

Donkere trein

Samenzweringstheorieën

Telegraaf

@:Oceanier
Terecht.
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:29:03 #49
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_201156579
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 18:09 schreef nixxx het volgende:

[..]
Een kogel was genoeg.
pi_201157391
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 18:29 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Een kogel was genoeg.
Blijkbaar niet.
West-Melanesia
pi_201157887
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 19:26 schreef Oceanier het volgende:

[..]
Blijkbaar niet.
Meer dan 10.000 toch ?
pi_201157921
Zegveld is ook al geen advocaat meer voor KUBK van Pondaag.
Er is nog een derde onvoltooid koloniaal schrijnende kwestie: het jatten van KNIL-salarissen en de schuld dumpen bij Indonesië
Nu heeft Zegveld geen belangenconflict meer om deze zaak op te pakken, maar ja... geen poen voor dat te betalen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bluesdude op 31-08-2021 20:17:16 ]
pi_201158104
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 20:03 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Meer dan 10.000 toch ?
Ja zoiets
West-Melanesia
  Moderator dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:26:00 #54
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201158226
netjes
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:01:14 #55
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_201158825
Klaar ! en dat werd hoog tijd hoor.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_201158862
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 20:06 schreef Bluesdude het volgende:
Er is nog een derde onvoltooid koloniaal schrijnende kwestie: het jatten van KNIL-salarissen en de schuld dumpen bij Indonesië
Ohja ook dat nog. Geluk voor Nederland dat het maar bij 2 treinkapingen is gebleven.
West-Melanesia
  Moderator woensdag 1 september 2021 @ 11:15:49 #57
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201164687
Och

Het is niet alsof ze zo heel succesvol verliepen dat je denkt 'zaterdag weer?'

Volgens mij was de rek er aan beide kanten wel een beetje uit
pi_201164886
Nederland heeft geluk dat het idealistisch geweld bij de Molukse gemeenschap wegviel en de frustratie zich alleen nog maar uitte in gewapende overvallen, bankroven en gewapende aanvallen op politiebureaus met hele andere doeleinden.
West-Melanesia
  woensdag 1 september 2021 @ 11:39:05 #59
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_201164921
Wa
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 11:35 schreef Oceanier het volgende:
Nederland heeft geluk dat het idealistisch geweld bij de Molukse gemeenschap wegviel en de frustratie zich alleen nog maar uitte in gewapende overvallen, bankroven en gewapende aanvallen op politiebureaus met hele andere doeleinden.
wat een geluk toch weer…
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
pi_201164985
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 11:39 schreef nixxx het volgende:
Wa
[..]
wat een geluk toch weer…
En dan bemoeiden hun vaders zich er nog niet mee, de Molukse elite soldaten van koningin Wilhelmina. Ken je nagaan wat een geluk ook koningin Juliana heeft gehad.
West-Melanesia
  Moderator woensdag 1 september 2021 @ 12:04:12 #61
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201165163
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 11:35 schreef Oceanier het volgende:
Nederland heeft geluk dat het idealistisch geweld bij de Molukse gemeenschap wegviel
was ook weinig voor nodig
pi_201165277
quote:
83s.gif Op woensdag 1 september 2021 12:04 schreef sp3c het volgende:

[..]
was ook weinig voor nodig
Vanuit de Molukse gemeenschap weinig. Respect voor ouderen is al genoeg.

Vanuit Nederland veel, de grootste militaire operatie op binnenlandse bodem sinds de tweede wereldoorlog, en tienduizenden reuzenkogels voor maar een paar ontevreden tieners/jongeren.
West-Melanesia
  Moderator woensdag 1 september 2021 @ 12:20:48 #63
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201165353
terroristen

daarnaast hadden we toen nog genoeg 'reuzenkogels' ... en de vliegers hadden een goede dag :Y
pi_201165505
Tieners en de grootste militaire operatie sinds WW2 op eigen bodem. Daarna onderduiken.
West-Melanesia
  Moderator woensdag 1 september 2021 @ 12:35:45 #65
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201165525
ja mooie actie :Y
pi_201165570
Een monument van de kapers bij de punt? Of in Hoorn?
West-Melanesia
  Moderator woensdag 1 september 2021 @ 12:43:15 #67
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201165611
boeit me geen reet

als jij een standbeeld voor die gasten wil dan moet je dat vooral regelen, zou wel een foto van voor de kaping nemen want zeker in het geval van de dame is erna niet zo heel charmant
pi_201165732
Hoeft niet. Ze worden elk jaar al herdacht in Assen.
West-Melanesia
  Moderator woensdag 1 september 2021 @ 12:53:25 #69
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201165737
vreemde vraag dan
pi_201165752
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 12:14 schreef Oceanier het volgende:
paar ontevreden tieners/jongeren.
:')

Het waren terroristen waarbij de gebruikte middelen passend waren.
  woensdag 1 september 2021 @ 12:57:22 #71
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_201165780
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 12:14 schreef Oceanier het volgende:
en tienduizenden reuzenkogels voor maar een paar ontevreden tieners/jongeren.
Ja, waren belhamels, hè.
&lt;signature here&gt;.
  Moderator woensdag 1 september 2021 @ 12:58:14 #72
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201165796
schorriemorrie!
  woensdag 1 september 2021 @ 13:01:12 #73
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_201165842
quote:
83s.gif Op woensdag 1 september 2021 12:58 schreef sp3c het volgende:
schorriemorrie!
En die Duitsers waren ook geen schatjes hoor!
pi_201165892
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 12:54 schreef NightDancert het volgende:

[..]
:')

Het waren terroristen waarbij de gebruikte middelen passend waren.
Dat verschilt per persoon en welke definitie je van terrorist hanteert, dat heel breed is. Voor velen in die tijd waren terroristen mensen die bomaanslagen en zelfmoordaanslagen als terrorist beschouwden, personen met als doel zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken.
West-Melanesia
  woensdag 1 september 2021 @ 13:06:48 #75
431030 BlackEyedAngel
Allergic to morons and idiots.
pi_201165925
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 12:52 schreef Oceanier het volgende:
Hoeft niet. Ze worden elk jaar al herdacht in Assen.
Die terroristsen worden herdacht?? :D
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
  woensdag 1 september 2021 @ 13:07:43 #76
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_201165939
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 13:04 schreef Oceanier het volgende:

[..]
Dat verschilt per persoon en welke definitie je van terrorist hanteert, dat heel breed is. Voor velen in die tijd waren terroristen mensen die bomaanslagen en zelfmoordaanslagen als terrorist beschouwden, personen met als doel zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken.
Zoek even op wat terrorisme betekent.

Met name de zinsnede over met geweld politieke verandering willen bewerkstelligen.
&lt;signature here&gt;.
  woensdag 1 september 2021 @ 17:19:28 #77
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_201168886
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 13:04 schreef Oceanier het volgende:

[..]
Tuig dat het nodig vindt om onschuldige mensen te liquideren voor hun politieke agenda verdient al het lood dat hun lijf op kan nemen. En dat hebben ze terecht gekregen, het waren gewoon terroristen.
pi_201169316
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 17:19 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Tuig dat het nodig vindt om onschuldige mensen te liquideren voor hun politieke agenda verdient al het lood dat hun lijf op kan nemen. En dat hebben ze terecht gekregen, het waren gewoon terroristen.
Jongeren, die terecht boos waren
West-Melanesia
  woensdag 1 september 2021 @ 18:07:40 #79
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_201169384
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 18:01 schreef Oceanier het volgende:

[..]
Jongeren, die terecht boos waren
Ze waren zeker terecht boos, daar zullen niet veel mensen over twijfelen.
Ik ben ook wel eens boos. Ik ga echter geen mensen die er niets mee te maken hebben liquideren. Dat maakt ze in mijn ogen terroristen die volgepompt mogen worden met lood. En elke molukker die die liquidatie van dat onschuldige persoon goed praat, zo’n beetje allemaal, net zo fout.

Maar wij gaan dat nooit eens worden vrees ik.
pi_201169498
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 18:07 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Ze waren zeker terecht boos, daar zullen niet veel mensen over twijfelen.
Ik ben ook wel eens boos. Ik ga echter geen mensen die er niets mee te maken hebben liquideren. Dat maakt ze in mijn ogen terroristen die volgepompt mogen worden met lood. En elke molukker die die liquidatie van dat onschuldige persoon goed praat, zo’n beetje allemaal, net zo fout.

Maar wij gaan dat nooit eens worden vrees ik.
Ze hebben ook niemand geliquideerd
West-Melanesia
  woensdag 1 september 2021 @ 18:30:39 #81
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_201169667
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 18:18 schreef Oceanier het volgende:

[..]
Dat was alleen maar omdat Marcus Rudie Lumalessil mis schoot en een gegijzelde verwondde. Anders had hij een hele coupe uitgemoord. (Volgens zijn eigen zeggen) Bij Wijster is een machinist als een dolle hond afgeknald.

En vrijwel de hele molukse gemeenschap praat het allemaal nog steeds goed.
pi_201170280
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 18:30 schreef Sodeknetters het volgende:
Dat zegt veel.
West-Melanesia
pi_201170597
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 19:29 schreef AchJa het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Leuk he
West-Melanesia
  woensdag 1 september 2021 @ 19:36:45 #86
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_201170697
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 19:30 schreef Oceanier het volgende:

[..]
Leuk he
Dat die laffe terroristen zijn omgelegd?

Zeer leuk idd.
&lt;signature here&gt;.
  woensdag 1 september 2021 @ 19:39:21 #87
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_201170741
Zou de luchtmacht misschien wel een fly-over willen doen bij die herdenking in Assen? Met een paartje F-16’s bijv?
pi_201170748
quote:
14s.gif Op woensdag 1 september 2021 19:36 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dat die laffe terroristen zijn omgelegd?

Zeer leuk idd.
De hele situatie is een trieste gebeurtenis. Wie dat leuk vind is niet helemaal koekoek in z’n bovenkamer.
West-Melanesia
pi_201170854
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 19:39 schreef Oceanier het volgende:

[..]
De hele situatie is een trieste gebeurtenis. Wie dat leuk vind is niet helemaal koekoek in z’n bovenkamer.
Nee maar gaan rouwen om een stel terroristen ga ik zeker niet doen, opgeruimd staat netjes
pi_201170886
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 19:46 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Nee maar gaan rouwen om een stel terroristen ga ik zeker niet doen, opgeruimd staat netjes
Niemand verplicht je dat te doen dus waar je dat vandaan haalt...
West-Melanesia
pi_201170943
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 18:18 schreef Oceanier het volgende:
De kaping bij Wijster laat je natuurlijk weer achterwege he?

quote:
Bij aanvang van de kaping werd machinist Hans Braam, die de stoptrein bestaande uit de twee tweebaks Hondekoppen 328 en 378 bestuurde, doodgeschoten. Toen bleek dat de Nederlandse overheid de eisen niet snel wilde inwilligen wilden de kapers passagier Rob de Groot vermoorden, maar die wist uit de trein te springen. De kapers schoten op hem, waarna hij deed alsof hij dood was. Na 5 tot 10 minuten rende hij weg en was vrij. Vervolgens werd een andere passagier, de dienstplichtige soldaat Leo Bulter, doodgeschoten. In de eerste dagen zijn alle gegijzelden in het achterste treinstel ontsnapt. Ook de conducteur wist te ontsnappen.

Op 4 december werd ook Bert Bierling gedood. Er waren toen nog dertig gegijzelden over, allen in het voorste treinstel. De gewelddadigste kaper was Eli Hahury, die in twee gevallen de trekker overhaalde. De lichamen van de doodgeschoten gegijzelden werden uit de trein gegooid en bleven daar enkele dagen liggen voordat toestemming werd gegeven om ze weg te halen.
pi_201170957
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 19:52 schreef AchJa het volgende:

[..]
De kaping bij Wijster laat je natuurlijk weer achterwege he?
[..]

Het ging niet over Wijster
West-Melanesia
pi_201171070
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 19:39 schreef Oceanier het volgende:

[..]
In en in triest. Deze jongeren waren de wanhoop nabij door de verwerpelijke Nederlandse houding. Die houding duurt overigens tot op de dag van vandaag.
  Moderator woensdag 1 september 2021 @ 20:05:01 #94
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201171148
ja vreemd dat deze terreuracties ons niet dichter bij elkaar hebben gebracht met zijn allen
pi_201171276
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 19:59 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
In en in triest. Deze jongeren waren de wanhoop nabij door de verwerpelijke Nederlandse houding. Die houding duurt overigens tot op de dag van vandaag.
Klopt, het was slechts een kwestie van tijd voordat er iemand doordraaide. Terwijl het makkelijk voorkomen had kunnen worden. Want hun vaders waren de meest trouwe en beste soldaten van Nederland. Alleen al een luisterend oor in de afgelopen 70 jaar en er zouden nu anno 2021 duizenden Molukse soldaten in het Nederlands leger zitten. Die loyaliteit veranderde helaas in pure haat, wat gewoon diep triest is juist omdat het zo makkelijk voorkomen had kunnen worden.
West-Melanesia
  Moderator woensdag 1 september 2021 @ 20:12:59 #97
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201171296
cool story
pi_201171297
quote:
10s.gif Op woensdag 1 september 2021 20:07 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nee, dat komt jou weer slecht uit natuurlijk... _O-
Nee het ging niet over Wijster. Bij Wijster zijn personen geliquideerd door Molukkers, en dan had ik nooit gezegd dat er niemand geliquideerd was. Probeer het nog een keer.
West-Melanesia
pi_201171357
quote:
83s.gif Op woensdag 1 september 2021 20:12 schreef sp3c het volgende:
cool story
Dank je wel voor je begrip.
West-Melanesia
  Moderator woensdag 1 september 2021 @ 20:17:25 #100
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201171390
nee ik heb hier echt 0 begrip voor maar het was wel een leuk verzonnen verhaal
pi_201171516
quote:
83s.gif Op woensdag 1 september 2021 20:17 schreef sp3c het volgende:
nee ik heb hier echt 0 begrip voor maar het was wel een leuk verzonnen verhaal
Duh het was ook sarcastisch bedoeld, omdat je de enige trollende mod bent die niet goed z’n functie vervult.
West-Melanesia
  Moderator woensdag 1 september 2021 @ 20:23:30 #102
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201171537
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 20:22 schreef Oceanier het volgende:

[..]
Duh het was ook sarcastisch bedoeld, omdat je de enige trollende mod bent die niet goed z’n functie vervult.
niet altijd gelijk op de man als iemand het niet met je eens is

nergens voor nodig
pi_201171549
quote:
83s.gif Op woensdag 1 september 2021 20:23 schreef sp3c het volgende:

[..]
niet altijd gelijk op de man als iemand het niet met je eens is

nergens voor nodig
Moet je niet trollen grapjas
West-Melanesia
  Moderator woensdag 1 september 2021 @ 20:25:04 #104
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201171574
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 20:23 schreef Oceanier het volgende:

[..]
Moet je niet trollen grapjas
geloof niet dat ik iets trollerigs gezegd heb hier hoor, niet meer dan jou iig

ik ga echter niet constant op de man zonder reden
pi_201171645
quote:
83s.gif Op woensdag 1 september 2021 20:25 schreef sp3c het volgende:

[..]
geloof niet dat ik iets trollerigs gezegd heb hier hoor, niet meer dan jou iig

ik ga echter niet constant op de man zonder reden
Maar je bent de enige mod over wie continu geklaagd wordt, en de klachten komen allemaal met elkaar overeen. Ik zie altijd je naam in feedback. Dan doe je toch iets niet goed.
West-Melanesia
pi_201171933
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 20:13 schreef Oceanier het volgende:
Nee het ging niet over Wijster. Bij Wijster zijn personen geliquideerd door Molukkers, en dan had ik nooit gezegd dat er niemand geliquideerd was. Probeer het nog een keer.
pi_201172099
quote:
14s.gif Op woensdag 1 september 2021 20:43 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hehe eindelijk snap je het. Duurt altijd zo lang bij jou...
West-Melanesia
  Moderator woensdag 1 september 2021 @ 20:58:30 #108
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201172307
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 20:28 schreef Oceanier het volgende:

[..]
Maar je bent de enige mod over wie continu geklaagd wordt, en de klachten komen allemaal met elkaar overeen. Ik zie altijd je naam in feedback. Dan doe je toch iets niet goed.
ik weet niet waarom dit relevant is maar ik krijg gek genoeg maar heel weinig klachten, dan moet je die topics echt beter lezen hoor

ik ben wel meer actief geweest dan de rest om uiteenlopende redenen maar die ga ik je niet uitleggen want dat gaat je ook eigenlijk geen reet aan lijkt me
pi_201172325
quote:
83s.gif Op woensdag 1 september 2021 20:58 schreef sp3c het volgende:

[..]
ik weet niet waarom dit relevant is maar ik krijg gek genoeg maar heel weinig klachten, dan moet je die topics echt beter lezen hoor

ik ben wel meer actief geweest dan de rest om uiteenlopende redenen maar die ga ik je niet uitleggen want dat gaat je ook eigenlijk geen reet aan lijkt me
Goed zo
West-Melanesia
  Moderator woensdag 1 september 2021 @ 20:59:36 #110
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201172335
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 20:59 schreef Oceanier het volgende:

[..]
Goed zo
nee lees ze maar terug, je hoeft het van mij niet aan te nemen
pi_201172485
quote:
83s.gif Op woensdag 1 september 2021 20:59 schreef sp3c het volgende:

[..]
nee lees ze maar terug, je hoeft het van mij niet aan te nemen
Ik kijk Noorwegen - Nederland als je het niet erg vindt
West-Melanesia
  Moderator woensdag 1 september 2021 @ 21:05:17 #112
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201172517
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 21:04 schreef Oceanier het volgende:

[..]
Ik kijk Noorwegen - Nederland als je het niet erg vindt
ik ook maar ik vind er geen reet aan
  Moderator woensdag 1 september 2021 @ 21:06:00 #113
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201172571
maar goed, dan kunnen we dit eigenaardige gesprekje ook weer afsluiten ^O^
  donderdag 2 september 2021 @ 07:14:25 #114
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_201177252
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 19:13 schreef Oceanier het volgende:

[..]
Dat zegt veel.
Over de molukkers inderdaad.
  donderdag 2 september 2021 @ 07:25:33 #115
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_201177297
quote:
14s.gif Op woensdag 1 september 2021 20:43 schreef AchJa het volgende:

[..]

De mislukte poging tot liquidatie van een hele coupe door Lumalessil negeert hij voor het gemak maar even inderdaad.
pi_201177321
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 18:30 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]

Vrijwel de hele Nederlandse gemeenschap praat nog steeds goed hoe ze na WOII zijn omgegaan met Indo's, Molukkers en Papoea's.
pi_201177381
quote:
0s.gif Op donderdag 2 september 2021 07:31 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Vrijwel de hele Nederlandse gemeenschap praat nog steeds goed hoe ze na WOII zijn omgegaan met Indo's, Molukkers en Papoea's.
Er valt Nederland dan ook bijzonder weinig te verwijten.
pi_201177400
quote:
1s.gif Op donderdag 2 september 2021 07:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
Lol.
  Moderator donderdag 2 september 2021 @ 07:50:50 #119
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201177425
Krijg sowieso niet de indruk dat vrijwel de hele gemeenschap iets goed probeert te praten wat Indië betreft

Eerder het tegenovergestelde
  donderdag 2 september 2021 @ 08:14:21 #121
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_201177556
quote:

[..]
Zelf heb ik daar geen goed woord voor over.
  Moderator donderdag 2 september 2021 @ 09:23:41 #122
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201178235
Nee bijna niemand, die hele stelling is onzin

Toch is er best wat nuance mogelijk
  donderdag 2 september 2021 @ 09:58:28 #123
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_201178639
quote:

[..]
Driekwart van de Nederlandse gemeenschap staat je waarschijnlijk glazig aan te kijken als je erover begint.
  Moderator donderdag 2 september 2021 @ 10:50:15 #124
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201179321
nou volgens mij weet iedereen je wel te vertellen dat de Molukkers enorm genaaid zouden zijn

'hoe dan?' is wat lastiger te beantwoorden
pi_201182401
quote:
1s.gif Op donderdag 2 september 2021 07:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
Weinig, dus wel iets. Wat wel?
West-Melanesia
  Moderator donderdag 2 september 2021 @ 18:32:11 #127
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201185124
en dat met die pensioenen is niet helemaal mooi
pi_201185206
quote:
83s.gif Op donderdag 2 september 2021 18:32 schreef sp3c het volgende:
en dat met die pensioenen is niet helemaal mooi
welke pensioenen?
pi_201191912
quote:
1s.gif Op donderdag 2 september 2021 17:39 schreef AchJa het volgende:
Operatie Kraai
Naja, heel eerlijk NL heeft het eerdere verdrag behoorlijk geschonden. Hadden we daar aan vastgehouden dan hadden we langer delen van Indie gehad.

Waar het echt fout is gegaan is iedereen maar aan de Javanen geven.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator vrijdag 3 september 2021 @ 10:34:22 #130
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201192250
Lingadjati?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')