Nogmaals, als film (entertainment/ fictie) ansich zal het me verder jeuken hoe het verhaal is, liever zou ik dan Michael Bay als producer gezien hebben want dan zien we iig nog wat vette explosies...quote:Op vrijdag 4 juni 2021 22:47 schreef Bluesdude het volgende:
Ik ben al opgehouden met uitleggen dat je heel veel niet zag in de film.
Als je niet het publiek in de bioscoop wil hebben die kickt op geweldscenes, dan moet je die weglaten.
Teveel van die scenes is een reden voor mogelijke bezoekers weg te blijven.
Federatie Indische Nederlandersquote:‘Indonesisch leger op set De Oost’
DEN HAAG (16 mei 2021) – Het Indonesische leger was aanwezig op de set van de controversiële film De Oost. Ook moesten alle plannen en een vertaald script worden voorgelegd aan de Indonesische overheid om film- en werkvergunningen te regelen. Dat meldt het NRC.
Daarmee blijkt de Indonesische betrokkenheid veel verder te reiken dan aanvankelijk werd gedacht. Onder andere hoge Indonesische ambtenaren en een afvaardiging van het Indonesische leger namen polshoogte op de set. Bovendien moesten alle plannen en een vertaald script vooraf worden voorgelegd aan de Indonesische overheid, zonder welk de film- en werkvergunningen zouden worden geweigerd. Tegenover EenVandaag noemde de Nederlandse producent de ophef over de film eerder nog “voorbarig”. De film zou volgens hem zogenaamd “een multiperspectieve benadering op de koloniale geschiedenis” vormen. Dat standpunt is inmiddels onhoudbaar, nu zelfs zijn Indonesische coproducent de film “pro-Indonesisch” noemt. “Dat heeft zeker uitgemaakt bij de goedkeuring van alle aanvragen” aldus filmproducent Shanty Harmayn, van Salto Films Indonesia (SFI).
Criticasters wijzen er al langer op dat De oost “een puur anti-Nederlandse propagandafilm” betreft. Een van de redenen is dat het geschiedkundige raamwerk waarbinnen de film is gepositioneerd niet wordt ondersteund door historische feiten. In een trailer en op de officiële kanalen van de film wordt bijvoorbeeld gesteld dat Nederlandse militairen naar Nederlands-Indië zijn gestuurd “om de Indonesische vrijheidsstrijd neer te slaan”, terwijl zij in werkelijkheid vooral een einde moesten maken aan chaos en geweld, dat tijdens de Bersiap een climax bereikte. Ook is de film mede gefinancierd vanuit Indonesië. Bij een van die investeerders is zelfs de Indonesische overheids nauw betrokken. Het gaat om BEKRAF, dat tijdens de productie van de film onder de directe verantwoordelijkheid van president president Joko Widodo viel.
De Indonesische betrokkenheid ligt extra gevoelig, omdat aan de film een lespakket voor middelbare scholen is gekoppeld. FIN riep demissionair Minister van Onderwijs, Ingrid van Engelshoven (D66), daarom op het lespakket te schrappen. Van Engelshoven vond dat eerder echter niet nodig. Om het fictieve en eenzijdige karakter van de film te benadrukken pleitte FIN daarop voor een disclaimer. De rechter oordeelde onlangs dat er vooralsnog geen disclaimer vóór de film hoeft te worden geplaatst. De Indonesische bemoeienis is voor FIN reden de Inspectie van het Onderwijs in te schakelen. “Zeker in het huidige klimaat, waarin – ook in Nederland – Indonesische gruweldaden uit de Bersiap steeds vaker openlijk worden ontkend, gebagatelliseerd of zelfs vergoelijkt, is Indonesische beïnvloeding van ons onderwijs het laatste wat we zouden moeten willen” zei FIN-voorzitter Hans Moll eerder al.
NHDquote:Jim Taihuttu leeft zijn droom op Bali: 'Wat een of andere halve zool op Facebook te melden heeft, deert mij bijzonder weinig'
Jim Taihuttu leeft zijn droom. De alleskunner woont tegenwoordig op Bali, heeft meer dan een miljoen volgers op Instagram met zijn band Yellow Claw en zijn langverwachte film is ook eindelijk uit; 'De Oost'. ,,Wat een of andere halve zool op Facebook te melden heeft, deert mij bijzonder weinig als ik op vrijdagmiddag lekker een boekje aan het lezen ben aan mijn zwembad op Bali."
Jim Taihuttu gaat dadelijk nog even een uurtje surfen, zo laat hij aan de telefoon weten. Het zijn zo de voordelen van wonen in Indonesië. Een plek waar hij heen ging vanwege die film die al jarenlang door zijn hoofd spookte; 'De Oost'. Over de rol van Nederland in de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. ,,Ik ben hierheen gekomen om te zoeken naar locaties en voor de casting, dat soort dingen. Daarna ben ik niet meer teruggegaan."
Uiteindelijk naar Nederland... Ze hadden ook daar kunnen blijven net zoals die 46.000 andere inheemsen.quote:Op zaterdag 5 juni 2021 04:53 schreef Oceanier het volgende:
Jawel. Er zijn nu toch Molukkers in Nederland. Dus dan klopt het toch als ik zeg dat er toen al niet naar Molukkers geluisterd werd. Want waar wilden de Molukkers naartoe?
Lees hetzelfde topic als hierboven.quote:Komen we gelijk bij het eerste recht wat ze ontnomen was. Recht om gedemobiliseerd te worden op bestemming naar keuze.
Correct, ik gun het hem verder van harte.quote:Op zaterdag 5 juni 2021 10:03 schreef sp3c het volgende:
Ja boeiend toch?
Beter dan dat hij ervan aan de bedelstaf raakt
De man had een kant moeten kiezen, pro Westerling, anti Westerling, pro Nederland, anti Nederland maakt me niet uit maar dat idee dat het strakjes in het lespakket moet werkt heel het project tegenquote:Op zaterdag 5 juni 2021 10:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Correct, ik gun het hem verder van harte.
Dat doet hij ook niet.quote:Op zaterdag 5 juni 2021 09:49 schreef AchJa het volgende:
Maar die Taihuttu moet niet doen alsof het een soort waarheidsgetrouw verhaal is wat goed genoeg is om als lespakket voor de middelbare scholen te dienen.
quote:
quote:
Die disclaimers etc. zijn er na aandringen van oa de FIN bijgekomen.quote:Zie de disclaimer einde van de film, zie zijn verklaringen in interviews
Dit verhaal van Johan, protegé van een terrorist komt tot inkeer en wordt dan opgejaagd en bedreigd met de dood door hem... is verzonnen en wordt niet in het lespakket als feitelijk waar gepresenteerd.
De Molukkers die hier kwamen waren hier volgens mij niet uit vrije wil. Die waren in militaire dienst van het Koninkrijk en werden met gezin getransporteerd waarbij ze het idee krijgen weer snel terug te kunnen om te strijden voor de Molukse zaak. Eenmaal aangekomen in Nederland werden ze door de Nederlandse overheid ontslagen en in een concentratiekamp gestopt.quote:Op zaterdag 5 juni 2021 10:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Uiteindelijk naar Nederland... Ze hadden ook daar kunnen blijven net zoals die 46.000 andere inheemsen.
[..]
Lees hetzelfde topic als hierboven.
Dat zg. "dienstbevel" is ook hier al een aantal keren ontkracht.quote:Op zaterdag 5 juni 2021 12:35 schreef DarkwingDuck het volgende:
De Molukkers die hier kwamen waren hier volgens mij niet uit vrije wil. Die waren in militaire dienst van het Koninkrijk en werden met gezin getransporteerd waarbij ze het idee krijgen weer snel terug te kunnen om te strijden voor de Molukse zaak. Eenmaal aangekomen in Nederland werden ze door de Nederlandse overheid ontslagen en in een concentratiekamp gestopt.
En ja, initieel dachten we allemaal dat het een tijdelijke zaak zou zijn maar dat liep toch anders, dat kun je Nederland verder niet aanrekenen.quote:In 1951 kwamen ruim 4.000 Molukkers van het opgeheven KNIL naar Nederland. Op dwingend advies van de RMS-delegatie in Nederland kozen de soldaten zelf vrijwillig voor de, in hun ogen enige reële mogelijkheid van een tijdelijke overkomst naar Nederland. In tegenstelling van wat vaak wordt beweerd, was van een dienstbevel om in te schepen dus geen sprake.
Dat schrijft Bauke Geersing zelf of een redacteur die de inleiding deed Geersing heeft een ranzige relatie met de oorlogsmisdadiger Westerlingquote:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredeneringquote:Een stropopredenering (stroman/vogelverschrikker) is een type drogreden waarbij men niet het werkelijke standpunt van de tegenstander weerlegt maar een (karikaturale) variant daarvan.
Op die wiki-pagina wordt niets ontkracht, Iemand beweert dat er geen dienstbevel was. Maar die was er wel.quote:Op zaterdag 5 juni 2021 12:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zg. "dienstbevel" is ook hier al een aantal keren ontkracht.
Maar natuurlijk, omdat het allemaal verzonnen is gaat het wel onderdeel uitmaken van het lespakket van de middelbare scholen, juist ja...quote:Op zaterdag 5 juni 2021 13:49 schreef Bluesdude het volgende:
Dat schrijft Bauke Geersing zelf of een redacteur die de inleiding deed Geersing heeft een ranzige relatie met de oorlogsmisdadiger Westerling
Geersing of de redacteur geeft geen letterlijk citaat met bronvermelding.
De bewering is dermate aanvechtbaar dat het op een stropop lijkt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering
Blijft staan dat de achtergrondschets van een militaire eenheid die olv Westerling de bevolking terroriseerde door honderden ongewapende gevangenen te vermoorden als schets juist is, maar nog veel te lieflijk .
AD bv...quote:,,Ik had deze film niet durven schrijven als de basis ervan niet echt gebeurd was”, wil Taihuttu benadrukken
Het verhaal over soldaat Johan is volgens de regisseur en scenarist wel degelijk ‘exemplarisch’ voor wat daar na 1945 gebeurde.
Taihuttu bestrijdt dat hij een ‘boze anti Nederland-film’ heeft gemaakt. ,,Het is goed om dit verhaal eens te vertellen en die kant van de oorlog te belichten. Het is eigenlijk onverantwoord dit zomaar over te slaan.”
Voormalig concentratiekampquote:Op zaterdag 5 juni 2021 12:35 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
De Molukkers die hier kwamen waren hier volgens mij niet uit vrije wil. Die waren in militaire dienst van het Koninkrijk en werden met gezin getransporteerd waarbij ze het idee krijgen weer snel terug te kunnen om te strijden voor de Molukse zaak. Eenmaal aangekomen in Nederland werden ze door de Nederlandse overheid ontslagen en in een concentratiekamp gestopt.
Er is geen dienstbevel gegegeven... Dat is hier op Fok! ook al ettelijke malen aan bod gekomen. Dat dat niet in het narratief past kan ik verder weinig aan doen. 46.000 inheemse oud KNIL militairen hebben wel een keus kunnen maken maar 8% van de 50.000 is dat niet gelukt.quote:Op zaterdag 5 juni 2021 14:02 schreef Bluesdude het volgende:
Op die wiki-pagina wordt niets ontkracht, Iemand beweert dat er geen dienstbevel was. Maar die was er wel.
Het bevel was inschepen en dan na enkele maanden terug. Wie weigerde werd direct ontslagen.
Niet werd verteld dat men sowieso ontslagen zouden worden bij aankomst
En dat terugkeren was een valse belofte. De Nederlandse regeringen hebben weinig gedaan om die terugkeer mogelijk te maken
Dienstbevel zegt niets over een eventuele terugkeerquote:Op zaterdag 5 juni 2021 14:02 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Op die wiki-pagina wordt niets ontkracht, Iemand beweert dat er geen dienstbevel was. Maar die was er wel.
Het bevel was inschepen en dan na enkele maanden terug. Wie weigerde werd direct ontslagen.
Niet werd verteld dat men sowieso ontslagen zouden worden bij aankomst
En dat terugkeren was een valse belofte. De Nederlandse regeringen hebben weinig gedaan om die terugkeer mogelijk te maken
Er komt zoveel voorbij op FOK! Dat is geen bewijs .quote:Op zaterdag 5 juni 2021 14:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er is geen dienstbevel gegegeven... Dat is hier op Fok! ook al ettelijke malen aan bod gekomen.
Hoezo notabene ? Alsof het een humaan gebaar wasquote:En over dat ontslag, het KNIL was al lang en breed opgeheven. Nederland heeft ze notabene ingelijfd bij de KL anders hadden ze helemaal pech gehad.
Kortom, inschepen of niet inschepen. Aan jullie de keus. Veel meer is het niet.quote:
Wat begrijp jij niet aan het "opgeheven" KNIL? Dus feitelijk was men al ontslagen/ gedemobiliseerd.quote:Op zaterdag 5 juni 2021 14:26 schreef Bluesdude het volgende:
Er komt zoveel voorbij op FOK! Dat is geen bewijs .
Massaal ervaarden de soldaten dat er een bevel was tot inscheping.
Wie niet inscheepte werd ontslagen, is er gezegd.
En het zal wel zijn dat lokale commandanten het een en ander zeker als een bevel presenteerden.
Hoezo notabene ? Alsof het een humaan gebaar was
Als men de soldaten niet ontsloeg dan moesten ze ingedeeld worden op een andere manier als Nederlands soldaat.
Bronquote:Toen het KNIL op 26 juli 1950 ophield te bestaan, stond voor een deel van de Indonesische KNIL-militairen nog niet vast of zij de militaire dienst zouden verlaten dan wel naar het Indonesische leger zouden overgaan (zie p. 700). Als noodoplossing kregen deze militairen toen een tijdelijke KL-status.
Wat begrijp jij niet aan ingedeeld bij een andere militaire eenheid in afwachting van ontslag?quote:Op zaterdag 5 juni 2021 14:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat begrijp jij niet aan het "opgeheven" KNIL? Dus men was al ontslagen.
Natuurlijk wel, dat het KNIL zou worden opgeheven was al lang en breed bekend. Dat je met het opheffen van het KNIL ontslagen wordt uit de dienst mag dan ook geen verrassing zijn of wel dan?quote:Op zaterdag 5 juni 2021 14:40 schreef Bluesdude het volgende:
Wat begrijp jij niet aan ingedeeld bij een andere militaire eenheid in afwachting van ontslag?
Er was geen ontslag als soldaat in Nederlandse dienst in juli 1950 voor deze groep
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |