https://www.ad.nl/amersfo(...)n-van-kans~a6dcdeb2/quote:nvesteerders kopen massaal woningen in Amersfoortse binnenstad: ‘Starters geen schijn van kans’
Starters op de woningmarkt in Amersfoort hebben te maken met keiharde concurrentie van beleggers. In 2020 kochten zij 39 procent van alle woningen die te koop stonden in de binnenstad. Ook in de omringende wijken hebben jonge woningkopers vaak het nakijken.
Johan Hardeman 26-05-21, 07:00
Het zijn ideale startersappartementen op het Piet Mondriaanplein in Amersfoort. Tussen de 45 en 75 vierkante meter groot, dicht bij de binnenstad en het station én voor jonge stellen met een goede baan ook nog eens te betalen. Tóch komen starterswoningen die in deze straat te koop worden aangeboden lang niet allemaal in handen van deze doelgroep, die het al langer zwaar heeft op de woningmarkt.
Lees ook
Vier ton voor een rijtjeshuis, woningen die één week te koop staan: het lijkt inmiddels doodgewoon in Leusden
PREMIUM
Vier ton voor een rijtjeshuis, woningen die één week te koop staan: het lijkt inmiddels doodgewoon in Leusden
Woningmarkt in Leusden op code rood, gemeente verdubbelt het aantal te bouwen woningen
PREMIUM
Woningmarkt in Leusden op code rood, gemeente verdubbelt het aantal te bouwen woningen
Tussen 19 mei 2020 en 19 mei 2021 zijn er op het Piet Mondriaanplein volgens huizensite Funda negen appartementen verkocht. Daarvan zijn er ten minste vijf onttrokken van de Amersfoortse koopmarkt omdat ze zijn gekocht door een particuliere investeerder. Sindsdien worden de appartementen verhuurd voor 895 tot 1295 euro huur per maand. De belangrijkste doelgroep? Starters, die écht graag willen huren óf die nergens in Amersfoort een betaalbare koopwoning kunnen vinden.
Appartementen massaal opgekocht
Investeerders beheersen een fors deel van de lokale woningmarkt. Arne Hopstaken en Hugo Drost van Govaert makelaardij worden dagelijks benaderd door beleggers die Amersfoortse woningen willen kopen. ,,Particuliere investeerders kopen tegenwoordig steeds meer vastgoed omdat hun geld op de bank geen cent oplevert. Rondom de binnenstad van Amersfoort worden de laatste jaren veel startersappartementen opgekocht. In sommige wooncomplexen wordt meer verkocht aan beleggers dan aan starters.’’
Rondom de binnenstad van Amersfoort worden de laatste jaren veel startersappartementen opgekocht
Arne Hopstaken, mede-eigenaar Govaert makelaardij
De grote kooplust van beleggers blijkt ook uit de cijfers, die het AD heeft opgevraagd bij het kadaster. 10 procent van alle 2616 verkochte woningen in Amersfoort zijn in 2020 verkocht aan investeerders. In de binnenstad gaat het om 39 procent van alle verkochte woningen. In De Koppel (25 procent), het Vermeerkwartier (20 procent), het Soesterkwartier (19 procent) en het Bergkwartier (17 procent) zijn beleggers ook erg actief. De meeste investeerders zijn volgens Hopstaken Amersfoortse ondernemers die tussen de twee en vijftien woningen in bezit hebben. In sommige gevallen gaat het om grote bedrijven van buiten de stad.
Starters maken geen kans
Bij driekwart van de verkochte woningen aan investeerders gaat het om starterswoningen, blijkt uit gegevens van het Kadaster. ,,Investeerders zijn grofweg geïnteresseerd in woningen tot 325.000 euro omdat die het meeste rendement opleveren’’, zegt Hopstaken. Starters die ook op deze woningen bieden, hebben vaak het nakijken. Ze hebben minder kennis van de markt en kunnen niet altijd zwaar overbieden. Ze hebben vaak ook niet de luxe om te kopen zonder ontbindende voorwaarden, legt Hopstaken uit. ,,Investeerders kunnen dat wél, want die hebben het geld al in de tas zitten. In zo’n situatie maken starters geen schijn van kans.’’
Makelaar Arne Hopstaken heeft dagelijks contact met beleggers die interesse hebben in Amersfoorts vastgoed.
Makelaar Arne Hopstaken heeft dagelijks contact met beleggers die interesse hebben in Amersfoorts vastgoed. © Frans Kanters
Koopwoningen die worden gekocht door investeerders worden onttrokken aan de koopmarkt. De extra concurrentie door beleggers zorgt ervoor dat de huizenprijzen nóg verder door het dak gaan. ,,Voor steeds meer jongeren wordt het onmogelijk om een woning te kopen. Ik zie het aan mijn eigen dochter van 29. Ze heeft een goede baan, maar kan niet kopen. Zij wordt daardoor de particuliere huurmarkt opgedreven’’, zegt Robert van Oossanen, voorzitter van de regionale NVM-afdeling. Hij is bezorgd dat starters door de hoge huren nauwelijks kunnen sparen. Ook profiteren ze niet van de stijgende huizenprijzen. Kopen raakt zo steeds verder uit zicht.
‘Politiek moet ingrijpen’
Van Oossanen neemt het investeerders niet kwalijk dat zij vanwege de lage rente investeren in vastgoed, maar vindt het wel een taak van de politiek om te zorgen voor een betere regulering op de woningmarkt. ,,Dit probleem is in de eerste plaats veroorzaakt door het enorme tekort aan betaalbare woningen. Er moet veel meer worden gebouwd. Maar in de tussentijd moeten starters worden beschermd, want nu worden veel woningen gekocht door mensen die er zelf niet eens wonen. Wonen is een recht.’’
Het is voor hen erg frustrerend om te zien dat investeerders veel geld verdienen op de woningmarkt, terwijl zij er zelf niet tussenkomen
Menno Tigelaar, wethouder wonen
Wethouder Menno Tigelaar (wonen) erkent de problemen en zegt begaan te zijn met de starters. ,,De hoge percentages van aan investeerders verkochte woningen in de binnenstad en ook in een aantal andere wijken bevestigen hoe lastig de situatie voor veel woningzoekenden is. Het is voor hen erg frustrerend om te zien dat investeerders veel geld verdienen op de woningmarkt, terwijl zij er zelf niet tussenkomen.’’
Opkoopbescherming in de maak
Tigelaar wijst erop dat Amersfoort samen met corporaties en bouwers werkt aan nieuwe betaalbare woningen in verschillende segmenten en aan een snellere doorloop. Daarnaast werd een zelfbewoningsplicht ingevoerd – de koper moet de eerste tien jaar zelf in het huis wonen, waarmee het voor beleggers lastig wordt de woning op te kopen en duur door te verkopen. Ook geldt een doorverkoopverbod voor drie jaar.
Wethouder Menno Tigelaar (wonen) wil onderzoeken of de opkoopbescherming, waar de Tweede Kamer vóór heeft gestemd, straks ook in Amersfoort kan worden toegepast.
Wethouder Menno Tigelaar (wonen) wil onderzoeken of de opkoopbescherming, waar de Tweede Kamer vóór heeft gestemd, straks ook in Amersfoort kan worden toegepast. © Nico Brons
Verder kijkt Amersfoort met een schuin oog naar de landelijke politiek. De Tweede Kamer heeft dit voorjaar ingestemd met een maatregel om het opkopen van woningen aan banden te leggen. De gemeenteraad mag straks buurten aanwijzen waar koopwoningen voor een aantal jaar niet meer mogen worden verhuurd zonder vergunning van burgemeester en wethouders. ,,Als die regelgeving er komt, zullen we onderzoeken of dat voor woningzoekers in onze gemeente een oplossing biedt’’, zegt Tigelaar.
Zure situatie
Voor de korte termijn ziet het er niet naar uit dat starters beter worden beschermd tegen kooplustige investeerders. Dat Den Haag de overdrachtsbelasting voor investeerders per 1 januari 2021 heeft verhoogd naar 8 procent van de koopsom heeft niet veel investeerders afgeschrikt, zegt Drost van Govaert Makelaardij. ,,Zolang spaargeld op de bank geen cent oplevert, blijven huizen interessant. Zelfs al is het rendement maar 1 procent.’’
Hij vindt het niet terecht dat investeerders de schuld krijgen van de huidige malaise op de startersmarkt. ,,Je moet problemen aanpakken bij de bron en de bron is bouwen. Bovendien is er behalve aan koopwoningen ook een groot tekort aan huurwoningen in het middensegment. Investeerders voorzien dus óók in een behoefte. Maar voor starters die een woning willen kopen, is de huidige situatie zuur.’’
Als de monetaire markt vrijgelaten zou worden dan stond de rente positief. Het is ook de combinatie van enerzijds zeer drastisch overheidsingrijpen (ECB) op de financiele markten, en laissez-fair kapitalisme op de binnenlandse huizenmarkt.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
Fijn, dat hyperkapitalistische vrije marktfetisjisme. Laten we nog meer dereguleren en privatiseren.
Maakt geen drol uit: het gaat er ook niet meer om of je werkt en hoe hard, het gaat om wat je aan vermogen hebt, al dan niet via eerlijke arbeid, bij elkaar gegraaid of van pa en ma gekregen. En zolang dat steeds maar wordt doodgezwegen - vooral door rechtse partijen - omdat het makkelijker is de schuld van maatschappelijke problemen bij laagverdieners, uitkeringstrekkers en, uiteraard, alles met een kleurtje te leggen, verandert er ook helemaal niets.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als de monetaire markt vrijgelaten zou worden dan stond de rente positief. Het is ook de combinatie van enerzijds zeer drastisch overheidsingrijpen (ECB) op de financiele markten, en laissez-fair kapitalisme op de binnenlandse huizenmarkt.
Het punt is dat de markt niet functioneert door een combinatie van overheidingrijpen en niet-overheidsingrijpen. Bij een normale rentevoet van 6% zou de factor arbeid veel belangrijker zijn dan de factor kapitaal.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maakt geen drol uit: het gaat er ook niet meer om of je werkt en hoe hard, het gaat om wat je aan vermogen hebt, al dan niet via eerlijke arbeid, bij elkaar gegraaid of van pa en ma gekregen. En zolang dat steeds maar wordt doodgezwegen - vooral door rechtse partijen - omdat het makkelijker is de schuld van maatschappelijke problemen bij laagverdieners, uitkeringstrekkers en, uiteraard, alles met een kleurtje te leggen, verandert er ook helemaal niets.
Tuurlijk, ook dit ligt weer aan de boomers.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:11 schreef Fugue het volgende:
Boomers die komen zeuren dat het in hun tijd ook niet makkelijk was incoming in 3..2..1..
waar lees jij dat ik claim dat het probleem aan boomers ligt?quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Tuurlijk, ook dit ligt weer aan de boomers.
Moet toch makkelijk zijn, werkelijk alles wat je niet bevalt afwentelen op anderen. Kun je lekker lui achterover blijven hangen en wachten tot je huis, auto, gigantisch salaris en driejaarlijkse vakanties je aan komen waaien. Was immers bij die boomers niet anders.
waarom haal je ze uberhaupt aan?quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:15 schreef Fugue het volgende:
[..]
waar lees jij dat ik claim dat het probleem aan boomers ligt?
Omdat elk topic over de huidige woningmarkt wordt gekaapt door boomers die de verwende millennials die huizen eisen even moeten bashen.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
waarom haal je ze uberhaupt aan?
Tuurlijk, ook dit keer lezen boomers dingen die niet worden geclaimd.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Moet toch makkelijk zijn, werkelijk alles wat je niet bevalt afwentelen op anderen. Kun je lekker lui achterover blijven hangen en wachten tot je huis, auto, gigantisch salaris en driejaarlijkse vakanties je aan komen waaien. Was immers bij die boomers niet anders.
Het is de groep die het allemaal zo extreem verziekt heeft voor de jongeren, en ondertussen iedere keer weer zegt dat ze zich niet zo aan moeten stellen en dat het vroeger ook zwaar was en blablabla.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh echt? Is volgens mij toch echt andersom. Hoeveel boomers zijn hier uberhaupt?quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:17 schreef Fugue het volgende:
[..]
Omdat elk topic over de huidige woningmarkt wordt gekaapt door boomers die de verwende millennials die huizen eisen even moeten bashen.
Hee, joehoe... wie haalt in dit topic boomers aan? En met welke reden?quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:18 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Tuurlijk, ook dit keer lezen boomers dingen die niet worden geclaimd.
Moet toch makkelijk zijn, werkelijk alles wat je niet bevalt afwentelen op verzinsels over wat anderen zouden hebben gezegd. Kun je lekker lui achterover blijven hangen en wachten tot je huis, auto, gigantisch salaris en driejaarlijkse vakanties je aan komen waaien. Was immers bij die boomers niet anders.
Dat vind ik te kort door de bocht, maar Etto hoopte met zijn woorden in de mond leggerij al dat iemand een beetje gechargeerd zou reageren zodat hij zijn stokpaardje kan berijden over wat een onzin dit allemaal is.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:18 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het is de groep die het allemaal zo extreem verziekt heeft voor de jongeren, en ondertussen iedere keer weer zegt dat ze zich niet zo aan moeten stellen en dat het vroeger ook zwaar was en blablabla.
Maar NK. Dit is toch echt gevolg van ECB-beleid. En partijen als D66, Volt, GL etc zijn het meest pro-EU. Allemaal 'jongerenpartijen' . Boomers stemmen veel eerder 50+, PVV, CU, SGP etc.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:18 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het is de groep die het allemaal zo extreem verziekt heeft voor de jongeren, en ondertussen iedere keer weer zegt dat ze zich niet zo aan moeten stellen en dat het vroeger ook zwaar was en blablabla.
quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:18 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hee... joehoe... Fugue, omdat dat in andere topics ook consequent gebeurt, met jou voorop.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hee, joehoe... wie haalt in dit topic boomers aan? En met welke reden?
Wat, de woningnood?quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:19 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Dat vind ik te kort door de bocht, maar Etto hoopte met zijn woorden in de mond leggerij al dat iemand een beetje gechargeerd zou reageren zodat hij zijn stokpaardje kan berijden over wat een onzin dit allemaal is.
Ik reageer inderdaad op ahistorisch geneuzel.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:20 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Hee... joehoe... Fugue, omdat dat in andere topics ook consequent gebeurt, met jou voorop.
Nou nogal veel.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh echt? Is volgens mij toch echt andersom. Hoeveel boomers zijn hier uberhaupt?
Vreemd dat het nieuw voor je is, maar op NWS en FOK! in het algemeen overheersen ietwat conservatieve denkbeelden. Wat geschaard kan worden onder de noemer boomer, volgens de definitie van de Van Dale die jij structureel negeert.quote:boo·mer (de; m,v; meervoud: boomers)
1
(jongerentaal) persoon, m.n. van gevorderde leeftijd, met ouderwetse denkbeelden of conservatieve opvattingen; = fossiel
Raar dat je je aangesproken voelt door mijn post dan.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat, de woningnood?
Dat is een enorm probleem.
En ik heb ook aangegeven waar dat probleem zit. Is wellicht niet wat sommigen willen horen (kutboomers e.d.), maar ik verwacht inmiddels ook niet anders meer.
De reactie waarop ik reageerde ging ook te kort door de bocht, dus tjaquote:Op woensdag 26 mei 2021 19:19 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Dat vind ik te kort door de bocht, maar Etto hoopte met zijn woorden in de mond leggerij al dat iemand een beetje gechargeerd zou reageren zodat hij zijn stokpaardje kan berijden over wat een onzin dit allemaal is.
... oh ik ben niet de enige die die negeert hoor... Vraag aan je maat Fugue eens of hij die definitie aanhangt.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:21 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Nou nogal veel.
[..]
Vreemd dat het nieuw voor je is, maar op NWS en FOK! in het algemeen overheersen ietwat conservatieve denkbeelden. Wat geschaard kan worden onder de noemer boomer, volgens de definitie van de Van Dale die jij structureel negeert.
Dat zeg ik, ik heb een schijthekel aan historisch revisionisme.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:22 schreef Fugue het volgende:
[..]
Raar dat je je aangesproken voelt door mijn post dan.
Hij is weer getriggered hoor.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja en degenen die de woningnood tot voor kort hebben gebagatelliseerd of dat nog altijd doen zijn daar mede schuldig aan.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wat, de woningnood?
Dat is een enorm probleem.
De boomers (waar jullie incorrect iedereen van voor ca 1970 mee bedoelen) hebben het op een aantal vlakken gemakkelijk gehad. Op 1 inkomen betaalbare, goede, gesubsidieerde woningen met onbeperkte HRA, gratis studeren met een uitkering op bijstandsniveau, etc). Maar dat is niet de 'schuld' van de boomers, dat waren gewoon de omstandigheden in die tijd. De generatie van 30 jaar eerder mocht aan het Oostfront zich bewijzen. Ook niet eerlijk. Mijn generatie bijvoorbeeld had in haar jeugd geen internet, mobieltjes, monster-drankjes. Was dat eerlijk?quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:18 schreef Stepperoller het volgende:
Moet toch makkelijk zijn, werkelijk alles wat je niet bevalt afwentelen op verzinsels over wat anderen zouden hebben gezegd. Kun je lekker lui achterover blijven hangen en wachten tot je huis, auto, gigantisch salaris en driejaarlijkse vakanties je aan komen waaien. Was immers bij die boomers niet anders.
In ieder geval nog niet zo getriggered dat ik werkelijk elk topic aan moet wenden om het over boomers te hebben.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Hij is weer getriggered hoor.
Oh is het een usual suspect? Dan hoef ik ook geen moeite in een reactie te steken.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Hij is weer getriggered hoor.
Fugue en zijn medekompanen die het over boomers hebben, hebben het echt niet over jouw definitie hoor.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:23 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ja en degenen die de woningnood tot voor kort hebben gebagatelliseerd of dat nog altijd doen zijn daar mede schuldig aan.
Ik zie zelden personen met wat progressievere of sociale denkbeelden zich daar schuldig aan maken. Dus wie doen dat? Mensen met een bepaalde mentaliteit ja. Een mentaliteit waar een bepaald begrip voor is tegenwoordig.
Dit probleem speelt al jaren. Heel de crisis van 2008 is het directe gevolg van dit krankzinnige beleid, toen nog geleid door de boomers die nu lekker van hun riante pensioen genieten. Zij hebben het probleem gecreëerd, de generatie erna houdt het in stand.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar NK. Dit is toch echt gevolg van ECB-beleid. En partijen als D66, Volt, GL etc zijn het meest pro-EU. Allemaal 'jongerenpartijen' . Boomers stemmen veel eerder 50+, PVV, CU, SGP etc.
Jij bent degene die blijft vasthouden aan een achterhaalde definitie waar anderen niet op doelen, hoe expliciet dat ook wordt benoemd.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
In ieder geval nog niet zo getriggered dat ik werkelijk elk topic aan moet wenden om het over boomers te hebben.
In 'onze' tijd was er nog geen crypto dat in een jaar tijd 10x over de kop ging. Wij hadden een zilvervloot-rekening met 6% rente en op het einde van de looptijd 10% eenmalig.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De reactie waarop ik reageerde ging ook te kort door de bocht, dus tja
Zelfs mijn vader heeft dat vooroordeel, maar die is dan nog wel ruimdenkend genoeg om te zien dat ik echt in een kansloze situatie zit waar ik zelf niets aan kan doen.
Die onthouden we...quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:24 schreef Fugue het volgende:
[..]
Oh is het een usual suspect? Dan hoef ik ook geen moeite in een reactie te steken.
De boomers hebben vooral last van het ECB-beleid, want hun pensioenen zijn bevroren of gekort terwijl de prijzen sterk gestegen zijn. Jij kunt nog sparen voor de nieuwe werkelijkheid van 0% rente.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit probleem speelt al jaren. Heel de crisis van 2008 is het directe gevolg van dit krankzinnige beleid, toen nog geleid door de boomers die nu lekker van hun riante pensioen genieten. Zij hebben het probleem gecreëerd, de generatie erna houdt het in stand.
quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit probleem speelt al jaren. Heel de crisis van 2008 is het directe gevolg van dit krankzinnige beleid, toen nog geleid door de boomers die nu lekker van hun riante pensioen genieten. Zij hebben het probleem gecreëerd, de generatie erna houdt het in stand.
Niet werkelijk elk topic. In een enkel geval weet iemand het woord te gebruiken voor je er de kans toe hebt zodat jij er dan schuimbekkend tegenaan kan vliegen.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
In ieder geval nog niet zo getriggered dat ik werkelijk elk topic aan moet wenden om het over boomers te hebben.
Oh daar doelen de meesten op, dat weet ik zeker.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:25 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Jij bent degene die blijft vasthouden aan een achterhaalde definitie waar anderen niet op doelen, hoe expliciet dat ook wordt benoemd.
Zou me de moeite besparen inderdaad.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:24 schreef Fugue het volgende:
[..]
Oh is het een usual suspect? Dan hoef ik ook geen moeite in een reactie te steken.
Schuimbekkend... dat laat ik graag over aan het anti-boomer bataljon; die schijnen daar ook bizar veel tijd voor te hebben.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Niet werkelijk elk topic. In een enkel geval is weet iemand het woord te gebruiken voor je er de kans toe hebt zodat jij er dan schuimbekkend tegenaan kan vliegen.
Crypto is voor mij echt een paar jaar te vroeg begonnen helaasquote:Op woensdag 26 mei 2021 19:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
In 'onze' tijd was er nog geen crypto dat in een jaar tijd 10x over de kop ging. Wij hadden een zilvervloot-rekening met 6% rente en op het einde van de looptijd 10% eenmalig.
Precies, lekker in die bubbel blijven waarin alles de schuld is van anderen. Ik stelde die vraag overigens al eerder, nooit antwoord op gehad: wat verwacht je nu precies van de boomers? Je had het over een evenredige bijdrage...quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:27 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Zou me de moeite besparen inderdaad.
Hoe moet ik sparen als ik geen huis kan kopen en dat geld dus kwijt ben aan huur?quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
De boomers hebben vooral last van het ECB-beleid, want hun pensioenen zijn bevroren of gekort terwijl de prijzen sterk gestegen zijn. Jij kunt nog sparen voor de nieuwe werkelijkheid van 0% rente.
Ik benoem dat keer op keer expliciet voor de hardleerse figuren onder ons, maar ja, het mag niet baten.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh daar doelen de meesten op, dat weet ik zeker.
Nou ja, als je 10K in de juiste munt investeert heb je 100K op die manier. Dat en gewoon ene baan is toch genoeg om een start te maken op de woningmarkt.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Crypto is voor mij echt een paar jaar te vroeg begonnen helaas
Ik heb een lekker winstje hoor, daar niet van, maar ik schiet er geen drol mee op.
Bedoel je daarmee een conservatief of iemand geboren tussen 1945-1955?quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:28 schreef Fugue het volgende:
Ik had wel gelijk, het hele topic is gekaapt door een boomer.
Die stemmen nu links?quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:28 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ik benoem dat keer op keer expliciet voor de hardleerse figuren onder ons, maar ja, het mag niet baten.
Mensen die de problemen tijdig erkenden, ongeacht tot welke generatie ze behoren, en hun stemgedrag daarop aangepast hebben valt niets te verwijten. Hoe graag jij dat kennelijk ook wilt.
Moet je maar geen vakantie boeken naar Australiequote:Op woensdag 26 mei 2021 19:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hoe moet ik sparen als ik geen huis kan kopen en dat geld dus kwijt ben aan huur?
Je hebt toch ook geld over voor crypto? Ik het crypto-topic wacht je op je vakantiegeld om in de markt te pompen. Dan zou je ook kunnen sparen...quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hoe moet ik sparen als ik geen huis kan kopen en dat geld dus kwijt ben aan huur?
Een vast contract zou al helpen.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, waar in godsnaam moet ik 10k vandaan halen danquote:Op woensdag 26 mei 2021 19:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou ja, als je 10K in de juiste munt investeert heb je 100K op die manier. Dat en gewoon ene baan is toch genoeg om een start te maken op de woningmarkt.
Jij kunt heel goed zelf invullen voor een ander, dat laat je al 3 pagina’s zien.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Bedoel je daarmee een conservatief of iemand geboren tussen 1945-1955?
Mijn hemel, koop een spiegel... met je boomerobsessie.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:30 schreef Fugue het volgende:
[..]
Jij kunt heel goed zelf invullen voor een ander, dat laat je al 3 pagina’s zien.
Maar EttovanBelgie is helemaal niet conservatief maar een ChristenMarxist!quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:30 schreef Fugue het volgende:
[..]
Jij kunt heel goed zelf invullen voor een ander, dat laat je al 3 pagina’s zien.
Dat had je pa wel op jouw leeftijd, omgerekend 20.000 gulden? Netjes.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, waar in godsnaam moet ik 10k vandaan halen dan
Heb je nou echt niet het besef dat het allemaal niet zo makkelijk gaat?
Je bent echt blind voor je eigen gedrag hè. Die ongeremde ontkenning, het maakt je posts bijna interessant.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Schuimbekkend... dat laat ik graag over aan het anti-boomer bataljon; die schijnen daar ook bizar veel tijd voor te hebben.
10K is toch niet schokkend voor een volwassen persoon met een baan! Of je verdient wel heel erg weinig.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
marxist is overdreven... eerder sociaal-democraat met paapsche inslag. Leve priester Daens!quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar EttovanBelgie is helemaal niet conservatief maar een ChristenMarxist!
Ik hoor wel wanneer je een antwoord hebt, met je 'evenredig'.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Je bent echt blind voor je eigen gedrag hè. Die ongeremde ontkenning, het maakt je posts bijna interessant.
Alsof ik ooit nog zo gek ga zijn om serieus te reageren op jouquote:Op woensdag 26 mei 2021 19:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies, lekker in die bubbel blijven waarin alles de schuld is van anderen. Ik stelde die vraag overigens al eerder, nooit antwoord op gehad: wat verwacht je nu precies van de boomers? Je had het over een evenredige bijdrage...
Met een modaal salaris en een huur van +1000 is het lastig sparen hoor. Of je moet tot je 35ste thuis blijven wonen.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
10K is toch niet schokkend voor een volwassen persoon met een baan! Of je verdient wel heel erg weinig.
Goed hoor. Ik ga onder ondertussen op de koffie bij de buurvrouw. Maar blijf dit topic in de gaten houden hoor!quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik hoor wel wanneer je een antwoord hebt, met je 'evenredig'.
Sinds de afgelopen 2 jaar ziet zogenaamd elke partij plotseling wel de problemen op de woningmarkt, dus ietwat goedgelovige personen niet per se.quote:
Je had gewoon geen repliek; wel continu de zwarte piet ergens neerleggen, maar wanneer om concrete oplossingen worden gevraagd, is het 'niet waardig meer serieus te reageren'.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:32 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Alsof ik ooit nog zo gek ga zijn om serieus te reageren op jouIk heb het lang geprobeerd fijne forumgenoot, maar uiteindelijk leer ook ik van mijn fouten.
Voor mij is dat een aantal maanden fulltime werken en ondertussen geen ene cent uitgeven. Dat gaat uiteraard niet lukken.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
10K is toch niet schokkend voor een volwassen persoon met een baan! Of je verdient wel heel erg weinig.
1000 euro huur is natuurlijk waanzin. Dat ben ik aan hypotheek nog niet kwijt. Let wel, ik ben dus juist voor het bieden van kansen aan jongeren om te kopen en tegen speculatie op de huizenmarkt. Etto trouwens ook.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:32 schreef Fugue het volgende:
[..]
Met een modaal salaris en een huur van +1000 is het lastig sparen hoor. Of je moet tot je 35ste thuis blijven wonen.
Vaste baan?quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:34 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Voor mij is dat een aantal maanden fulltime werken en ondertussen geen ene cent uitgeven. Dat gaat uiteraard niet lukken.
Daar zit dan ook het echte probleem: hebzucht van een handjevol patsers - ongeacht leeftijd - die de hele boel werkelijk verzieken.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
1000 euro huur is natuurlijk waanzin. Dat ben ik aan hypotheek nog niet kwijt. Let wel, ik ben dus juist voor het bieden van kansen aan jongeren om te kopen en tegen speculatie op de huizenmarkt. Etto trouwens ook.
Ah ja, het is de eigen schuld van al die volksstammen die geen woning kunnen kopen of huren in de huidige stoelendans. Jarenlang falend beleid heeft daar niks mee te maken. Die verwende millennials moeten gewoon minder lullen en meer poetsen!quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Beleid gericht op wat precies?quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ah ja, het is de eigen schuld van al die volksstammen die geen woning kunnen kopen of huren in de huidige stoelendans. Jarenlang falend beleid heeft daar niks mee te maken. Die verwende millennials moeten gewoon minder lullen en meer poetsen!
Wat denk jij dat de gemiddelde Nederlander van onder de 30 verdient dan?quote:
Ik zou meer dan tevreden zijn met ¤1000 huur maar voor mij helaas 15 anderen die het snel wegkapen.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
1000 euro huur is natuurlijk waanzin. Dat ben ik aan hypotheek nog niet kwijt. Let wel, ik ben dus juist voor het bieden van kansen aan jongeren om te kopen en tegen speculatie op de huizenmarkt. Etto trouwens ook.
Gewoon ff in je auto gaan wonen, dan kun je lekker sparen door het gebrek aan woonlasten. /squote:Op woensdag 26 mei 2021 19:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nou ja. Hebzucht. Het is logisch dat als jij bijv als zzp-er 2 ton hebt gespaard voor je pensioen en je moet dan 2000 euro rente gaan betalen in plaats van ontvangen, dat je naar manieren zoekt om je vermogen veilig te stellen tegen verdere inflatie. Is dat hebzucht van een patser?quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daar zit dan ook het echte probleem: hebzucht van een handjevol patsers - ongeacht leeftijd - die de hele boel werkelijk verzieken.
Je woont in de Randstad zeker? En heb je geen vriend/man met wie je kunt delen dan?quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:37 schreef Fugue het volgende:
[..]
Ik zou meer dan tevreden zijn met ¤1000 huur maar voor mij helaas 15 anderen die het snel wegkapen.
Ik mag 40k aan eigen inleg meebrengen omdat ik een studieschuld heb van 10k resterendquote:Op woensdag 26 mei 2021 19:37 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Gewoon ff in je auto gaan wonen, dan kun je lekker sparen door het gebrek aan woonlasten.
Overigens, denken dat je met 10k spaargeld als alleenstaande zonder bijzonder royaal salaris nog iets kan kopen.Het principe van oververhitting en het waterbedeffect daarvan dringt blijkbaar nog niet overal door.
Als Nederland zou je bijvoorbeeld 2 OZB-tarieven kunnen invoeren. Een voor zelfbewoners van 0,7% en een voor verhuurders van 2%. Dat verschuift het voordeel al in de richting van de zelfbewoners.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:38 schreef rutger05 het volgende:
Zeer onwenselijk deze ontwikkeling en daar moet zo snel als mogelijk paal en perk aan worden gesteld. Wonen is een belangrijke eerste levensbehoefte die betaalbaar moet blijven. Kan er niet een zelfbewoningsplicht worden ingevoerd met nadere voorwaarden.
Nee niet in de Randstad en ik zou niet weten waarom ik iemand mee moet nemen om een huis te kunnen kopen. Beetje een vreemde opmerking ook wel.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je woont in de Randstad zeker? En heb je geen vriend/man met wie je kunt delen dan?
Je weet wel welke dooddoeners er nu gaan komen hè? Want zonder studieschuld of met afbetaalde studieschuld ben je natuurlijk niet ineens meer van de tientallen die een goed bod doet.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:38 schreef Fugue het volgende:
[..]
Ik mag 40k aan eigen inleg meebrengen omdat ik een studieschuld heb van 10k resterend
En dan krijg je een hypotheek waar je nog niet eens een eenzaam huis in de achterhoek kan betalenquote:Op woensdag 26 mei 2021 19:38 schreef Fugue het volgende:
[..]
Ik mag 40k aan eigen inleg meebrengen omdat ik een studieschuld heb van 10k resterend
Haha, wat een gaaf land!quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En dan krijg je een hypotheek waar je nog niet eens een eenzaam huis in de achterhoek kan betalen
Nee, heb je een vaste baan?quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat denk jij dat de gemiddelde Nederlander van onder de 30 verdient dan?
Nou, als 'stelletje' kun je de huur delen of bijna het dubbele bieden. Dus dat maakt de situatie wel heel anders ja.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:39 schreef Fugue het volgende:
[..]
Nee niet in de Randstad en ik zou niet weten waarom ik iemand mee moet nemen om een huis te kunnen kopen. Beetje een vreemde opmerking ook wel.
Volgens mij is het woningcorporaties ook niet bepaald makkelijk gemaakt met geintjes als de verhuurdersheffing. Zoiets staat mij bij. Net alsof het landelijk woonbeleid structureel faalt, al decennialang.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:39 schreef Pleun2011 het volgende:
De investeerders zijn niet het probleem, dat is het afschuiven van de verantwoordelijkheid die ligt bij alle partijen die betrokken zijn bij bouw van sociale huurwoningen en daarin jarenlang gefaald hebben.
Waarom zijn zoveel mensen gedwongen zzp-er geworden?quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou ja. Hebzucht. Het is logisch dat als jij bijv als zzp-er 2 ton hebt gespaard voor je pensioen en je moet dan 2000 euro rente gaan betalen in plaats van ontvangen, dat je naar manieren zoekt om je vermogen veilig te stellen tegen verdere inflatie. Is dat hebzucht van een patser?
Er moeten gewoon normale rentepercentages komen. Daardoor ontstaat dit soort uitwassen.
Ze wilt niet met me samenwonenquote:Op woensdag 26 mei 2021 19:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je woont in de Randstad zeker? En heb je geen vriend/man met wie je kunt delen dan?
Omdat dit -fiscaal- aangemoedigd werd door de overheid. Zowel voor de ZZP-er als voor bedrijven.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom zijn zoveel mensen gedwongen zzp-er geworden?
Precies.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat dit -fiscaal- aangemoedigd werd door de overheid. Zowel voor de ZZP-er als voor bedrijven.
Sorry maar ik ga al met @Isdatzo niet trouwen en geen kinderen nemen en ik wil je niet aan het lijntje houden.quote:
Ik dacht dat we ergens naar onderweg warenquote:Op woensdag 26 mei 2021 19:43 schreef Fugue het volgende:
[..]
Sorry maar ik ga al met @:Isdatzo niet trouwen en geen kinderen nemen en ik wil je niet aan het lijntje houden.
Begrijpelijk zijn crypto portefeuille is een stuk groterquote:Op woensdag 26 mei 2021 19:43 schreef Fugue het volgende:
[..]
Sorry maar ik ga al met @:Isdatzo niet trouwen en geen kinderen nemen en ik wil je niet aan het lijntje houden.
Dat bedoel ik ook met 'alle partijen'.. het Rijk..gemeenten..woningbouwcorporaties..etcquote:Op woensdag 26 mei 2021 19:41 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Volgens mij is het woningcorporaties ook niet bepaald makkelijk gemaakt met geintjes als de verhuurdersheffing. Zoiets staat mij bij. Net alsof het landelijk woonbeleid structureel faalt, al decennialang.
Je kunt toch wel met meer dan 1 man niet trouwen! Wat ben jij ouderwets..quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:43 schreef Fugue het volgende:
[..]
Gericht op de pandjesprinsen een handje helpen.quote:
Nogal ja.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Gericht op de pandjesprinsen een handje helpen.
Nou ja, eerder een gebrek aan beleid. Wanneer er bijna geen land te vinden is waar mensen een groter deel van hun inkomen aan woonlasten kwijt zijn dan lijkt het me duidelijk dat het ergens behoorlijk fout is gegaan, niet?
Als huisjesmelkers de zaak opkopen en de prijzen opdrijven niet nee. En ook niet wanneer er wel gebouwd wordt, maar stelselmatig in het 'hogere segment'.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:51 schreef Fugue het volgende:
Ik heb al jaren een vaste aanstelling. Brengt je tegenwoordig ook nergens
Wat ook moet stoppen is arbeid onder bestaansminimum subsidieren zodat er veel goedkope arbeid naar Nederland getrokken wordt. Dit helpt overigens indirect ook mee op de huizenmarkt!quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nogal ja.
Daarom tijd voor een grove herziening van o.m. arbeidsmarkt (minder flexibilisering, meer vast) en een stevigere sociale zekerheid.
Daarom is migratie om de vergrijzing tegen te gaan ook helemaal niet nodig; geef mensen hier gewoon een fatsoenlijke basis van bestaan i.p.v. dit op Amerikaanse leest geschoeide Angelsaksische eierschaal-loop gedrocht. Natuurlijk ga je geen gezin starten met een flexbaan, nul zekerheid en geen eigen woning.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat ook moet stoppen is arbeid onder bestaansminimum subsidieren zodat er veel goedkope arbeid naar Nederland getrokken wordt. Dit helpt overigens indirect ook mee op de huizenmarkt!
Nu is minimumloon onvoldoende om rond te komen. Daarom hebben we de huursubsidie, zorgtoeslag etc. Eigenlijk is dit subsidie voor goedkope arbeid voor werkgevers. Want als werkgevers een 'living wage' moesten betalen dan waren die toeslagen niet nodig. We klagen over de VS, maar NL is eigenlijk deels hetzelfde!
Wist je trouwens dat er ook subsidie is voor werknemers die niet meer betalen dan 30% van het minimumloon? Bizar gewoon. Weet even niet hoe deze regeling heet, anders plaatste ik een linkje. Zou het ook niet geloven als ik het las.
Iets wat je de boomers wel moet nageven is dat het geen laffe en luie generatie is. In hun tijd durfde men nog te protesteren en was niet te lui of te bang de straat op te gaan en een bloedneus op te lopen.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:54 schreef Makrelis het volgende:
Hopeloze zaak voorlopig. Moet echt wat aan gedaan worden, maar de pleuris zal wel eerst moeten uitbreken.
Dat krijg je wanneer een basisbehoefte nagenoeg volledig vrij gelaten wordt aan de markt. Winstmaximalisatie en maatschappelijke verantwoordelijkheid gaan niet zo goed samen.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als huisjesmelkers de zaak opkopen en de prijzen opdrijven niet nee. En ook niet wanneer er wel gebouwd wordt, maar stelselmatig in het 'hogere segment'.
En als je denkt dat een vaste aanstelling je al nergens brengt, wacht nog even op het komend VVD/D66 kabinet dat de arbeidsmarkt nog een beetje extra gaat flexibiliseren.
Dat roep ik al jaren.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:56 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat krijg je wanneer een basisbehoefte nagenoeg volledig vrij gelaten wordt aan de markt. Winstmaximalisatie en maatschappelijke verantwoordelijkheid gaan niet zo goed samen.
Ha, wat schattig beste Etto. Vermogen vergaren via eerlijke arbeid. Daar maakte je me aan het lachen.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maakt geen drol uit: het gaat er ook niet meer om of je werkt en hoe hard, het gaat om wat je aan vermogen hebt, al dan niet via eerlijke arbeid, bij elkaar gegraaid of van pa en ma gekregen. En zolang dat steeds maar wordt doodgezwegen - vooral door rechtse partijen - omdat het makkelijker is de schuld van maatschappelijke problemen bij laagverdieners, uitkeringstrekkers en, uiteraard, alles met een kleurtje te leggen, verandert er ook helemaal niets.
Ontslag nemen vluchteling worden uitkering aanvragen en je hebt zo gratis huis in het centrum heb ik hier op de fok geleerd.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:51 schreef Fugue het volgende:
Ik heb al jaren een vaste aanstelling. Brengt je tegenwoordig ook nergens
Volgens mij is de verhouding tussen inkomensongelijkheid (relatief klein internationaal gezien) en vermogensongelijkheid (relatief enorm internationaal gezien) zoals wij dat in ons landje kennen ook uniek.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Gericht op de pandjesprinsen een handje helpen.
Nou ja, eerder een gebrek aan beleid. Wanneer er bijna geen land te vinden is waar mensen een groter deel van hun inkomen aan woonlasten kwijt zijn dan lijkt het me duidelijk dat het ergens behoorlijk fout is gegaan, niet?
Bijna alle particuliere vermogensopbouw komt van de huizenmarkt en de belangrijkste reden waarom de jeugd daar niet in slaagt is ook weer de huizenmarkt.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:58 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Volgens mij is de verhouding tussen inkomensongelijkheid (relatief klein internationaal gezien) en vermogensongelijkheid (relatief enorm internationaal gezien) zoals wij dat in ons landje kennen ook uniek.
Enige vermogensongelijkheid tussen jong en oud is op zich niet ontzettend problematisch als bijv. elke jongere nog wel gelijke kansen heeft tot vermogensopbouw, maar in het huidige systeem is dat niet zo en neemt de vermogensongelijkheid steeds harder toe en dat is wel degelijk ernstig. Er is namelijk sprake van een geld-maakt-geld-systeem waarin werken te weinig loont en je met een beetje pech ook nog amper zekerheid biedt op het gebied van wonen.
Yep. Zo zagen we in het vorige topic nog een mooi voorbeeld daarvan in de vorm van een user meende dat er geen problemen waren met de woningmarkt, want zij kon immers toch zonder problemen drie huizen voor haar dochters kopen.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:58 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Volgens mij is de verhouding tussen inkomensongelijkheid (relatief klein internationaal gezien) en vermogensongelijkheid (relatief enorm internationaal gezien) zoals wij dat in ons landje kennen ook uniek.
Enige vermogensongelijkheid tussen jong en oud is op zich niet ontzettend problematisch als bijv. elke jongere nog wel gelijke kansen heeft tot vermogensopbouw, maar in het huidige systeem is dat niet zo en neemt de vermogensongelijkheid steeds harder toe en dat is wel degelijk ernstig. Er is namelijk sprake van een geld-maakt-geld-systeem waarin werken te weinig loont en je met een beetje pech ook nog amper zekerheid biedt op het gebied van wonen.
Ik heb vaak zat op de kade gestaan toen ik jonger was. Ik ben 48 en heb nog mogelijkheden. Ik vind het gewoon kut voor een hoop mensen die geen kant op kunnen.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Iets wat je de boomers wel moet nageven is dat het geen laffe en luie generatie is. In hun tijd durfde men nog te protesteren en was niet te lui of te bang de straat op te gaan en een bloedneus op te lopen.
"Jullie" laten alles over je heen komen en zijn makke schapen. Zag je ook met corona. En makke schapen, die worden geschoren!
link?quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Yep. Zo zagen we in het vorige topic nog een mooi voorbeeld daarvan in de vorm van een user meende dat er geen problemen waren met de woningmarkt, want zij kon immers toch zonder problemen drie huizen voor haar dochters kopen.
Voor de jeugd hier ben je met 48 een boomer.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:01 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Ik heb vaak zat op de kade gestaan toen ik jonger was. Ik ben 48 en heb nog mogelijkheden. Ik vind het gewoon kut voor een hoop mensen die geen kant op kunnen.
Lolwhut?!quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Yep. Zo zagen we in het vorige topic nog een mooi voorbeeld daarvan in de vorm van een user meende dat er geen problemen waren met de woningmarkt, want zij kon immers toch zonder problemen drie huizen voor haar dochters kopen.
Ik had gewoon op mijn 15de moeten gaan werken en geen iPhones moeten kopen dan had ik nu een riante villa gehad heb ik hier op de fok geleerd.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ontslag nemen vluchteling worden uitkering aanvragen en je hebt zo gratis huis in het centrum heb ik hier op de fok geleerd.
Ik vind dat dan ook een nietszeggend 'scheldwoord'.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voor de jeugd hier ben je met 48 een boomer.
*kijkt naar gemiddelde leeftijd ECB bestuurder*quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:05 schreef LXIV het volgende:
Maar dan nog moet ik de 'boomers' nog tegenkomen die de jeugd geen goede en betaalbare woning gunnen! Want er wordt wel tegenin gegaan hier, maar het is niet zo dat de boomers het ECB-beleid of het Nederlandse woningmarktbeleid bepalen.
Speciaal voor jou nog een keer.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:05 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Ik vind dat dan ook een nietszeggend 'scheldwoord'.
Het is gewoon een uitdrukking voor een bepaalde mentaliteit die vaker voorkomt naarmate de leeftijd vordert, maar ook jongeren kunnen een boomermentaliteit hebben.quote:boo·mer (de; m,v; meervoud: boomers)
1
(jongerentaal) persoon, m.n. van gevorderde leeftijd, met ouderwetse denkbeelden of conservatieve opvattingen; = fossiel
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/(...)inet-protest-opstandquote:[...]
De terugkerende vraag of ik nog een gouden tip heb, is weliswaar begrijpelijk maar ook exemplarisch voor hoe we deze woningmarktproblemen benaderen: we hebben ze geïndividualiseerd. Kun je geen woning kopen? Dan had je maar harder moeten werken, spaarzamer leven, of vroeger beginnen met zoeken.
Ook de kritiek van doorgaans oudere generaties komt hier vaak op neer. Wij jongeren zouden simpelweg niet met geld om kunnen gaan. We verbrassen alles maar aan verre reizen, dure craft beers en Instagrammable diners.
De problemen zijn echter structureel van aard: woningprijzen zijn geëxplodeerd, betaalbare huuralternatieven beleidsmatig uitgehold, de inkomens van jongeren gestagneerd, en hun kansen op een vaste baan zienderogen verslechterd.
[...]
Sorry hoor, maar volgens mij hanteert hier verder niemand die definitie.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:07 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Speciaal voor jou nog een keer.
[..]
Het is gewoon een uitdrukking voor een bepaalde mentaliteit die vaker voorkomt naarmate de leeftijd vordert, maar ook jongeren kunnen een boomermentaliteit hebben.
Hoeveel bestuurders zijn er en hoeveel boomers?quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
*kijkt naar gemiddelde leeftijd ECB bestuurder*
Ik vrees dat je er toch ietswat naast zit hier
Het waren inderdaad niet grotendeels Jan Modalen, de boomers, het waren allemaal ECB-bonzen. Helaas was de club echter op een gegeven moment vol.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
*kijkt naar gemiddelde leeftijd ECB bestuurder*
Ik vrees dat je er toch ietswat naast zit hier
Ik ben van jongs-af-aan al een boomer geweest.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:07 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
[..]
Het is gewoon een uitdrukking voor een bepaalde mentaliteit die vaker voorkomt naarmate de leeftijd vordert, maar ook jongeren kunnen een boomermentaliteit hebben.
Alles wat aan het roer staat van de grote instanties die hierover gaan is gewoon een egoistische klootzak dat enkel aan zichzelf kan denken. Zonder die instelling haal je zo'n positie namelijk niet eens. En dat is misschien niet direct misgunnen, maar ik denk dat zij tien keer liever de huidige situatie hebben dan eentje waar de jeugd een fatsoenlijk leven kan opbouwen.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoeveel bestuurders zijn er en hoeveel boomers?
Nogmaals: Ik moet de eerste 'boomer' nog tegenkomen die de jeugd een goede en betaalbare woning misgunt. De meesten die ik ken wrijven helemaal niet in hun handjes bij de aldoor stijgende woningprijzen. Want wat hebben zij eraan? Liever hadden ze lagere prijzen zodat hun kinderen het huis uit konden. Echt zonder uitzondering
Dank, dacht dat het om een persoon ging geboren in de jaren zestig ivm de 'boomende' bevolkingsgroei destijds.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:07 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
[..]
Waarom zouden ze dat willen? Ze hebben zelf toch ook kinderen?quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Alles wat aan het roer staat van de grote instanties die hierover gaan is gewoon een egoistische klootzak dat enkel aan zichzelf kan denken. Zonder die instelling haal je zo'n positie namelijk niet eens. En dat is misschien niet direct misgunnen, maar ik denk dat zij tien keer liever de huidige situatie hebben dan eentje waar de jeugd een fatsoenlijk leven kan opbouwen.
Dat is de originele betekenis inderdaad, maar tegenwoordig wordt er vooral op een bepaalde mentaliteit gedoeld. Heb ook nog even een voorbeeld van een jonge boomer toegevoegd.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:11 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Dank, dacht dat het om een persoon ging geboren in de jaren zestig ivm de 'boomende' bevolkingsgroei destijds.
duizend keer ditquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:13 schreef Momo het volgende:
Het is dat de VVD nog even aan de macht is. Maar straks mogen ze dan mij wel de regel maken dat wie het huis koopt ook zelf erin gaat wonen of desnoods een direct familielid. Oprotten met huisjesmelkers als Prins Pand of Van Haga.
Dat is inderdaad ook een gevolg van de hopeloze woningmarkt, het later of niet beginnen aan kinderen en met zeer verstrekkende gevolgen voor de maatschappij.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:11 schreef Momo het volgende:
En dan raar vinden als mensen nog lang thuis wonen of laat/niet aan kinderen beginnen. In de vrije sector ging bij mij in 2019 en 2020 de huurprijs zo even met 70 euro per maand omhoog
Je was zeker zo'n scheefwoner!quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:11 schreef Momo het volgende:
En dan raar vinden als mensen nog lang thuis wonen of laat/niet aan kinderen beginnen. In de vrije sector ging bij mij in 2019 en 2020 de huurprijs zo even met 70 euro per maand omhoog
Kinderen voor wie ze gewoon een mooi huis kopen hypotheekvrij.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarom zouden ze dat willen? Ze hebben zelf toch ook kinderen?
Lol.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarom zouden ze dat willen? Ze hebben zelf toch ook kinderen?
Precies; die hebzucht is intergenerationeel.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:14 schreef probeer het volgende:
[..]
Lol.
Enorm verschil tussen 'een huis willen regelen voor je eigen kinderen' en 'de jongere generatie betaalbaar wonen gunnen'.
Stukje egoisme dus. Zelf vermogen vergaren via de woningmarkt, dat overhevelen naar eigen kinderen, maar de rest kan toch gewoon stikken hoor.
Gaat helaas nooit gebeuren met VVD CDA D66. Als de afgelopen 10 jaar enige indicatie waren, blijft dit probleem voortbestaan of zal zelfs verergeren.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:13 schreef Momo het volgende:
Het is dat de VVD nog even aan de macht is. Maar straks mogen ze dan mij wel de regel maken dat wie het huis koopt ook zelf erin gaat wonen of desnoods een direct familielid. Oprotten met huisjesmelkers als Prins Pand of Van Haga.
Dat zeg ik; ben je niet vermogend, maak je borst maar nat de komende periode.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:17 schreef probeer het volgende:
[..]
Gaat helaas nooit gebeuren met VVD CDA D66.
Ik vond het altijd zo extreem kansloos, dat scheefwonen, maar in de huidige markt kan ik het ze niet eens meer kwalijk nemen. Sterker nog, ik vind het stom als je die kans niet grijpt.quote:
Dan doet het ook meteen zo veel pijn dat nota bene studenten D66 aan de macht hebben geholpenquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zeg ik; ben je niet vermogend, maak je borst maar nat de komende periode.
Inderdaad, is gewoon een VVD light.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan doet het ook meteen zo veel pijn dat nota bene studenten D66 aan de macht hebben geholpen
Velen weten niet eens waar D66 economisch voor staat.
Daar is ze danquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:20 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Zolang immigranten / jaar > nieuwe_huizen / jaar zal dit probleem blijven toenemen.
Volgens mij zijn die regels er steeds vaker op lokaal niveau al.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:13 schreef Momo het volgende:
Verschil is ook echt veel nu. Ik had oog op huurappartementen in een nieuwbouwflat. Mix van sociaal en vrije huur. Zelfde appartement 600 euro sociale huur, vrije sector 1100 euro. Dan ga je toch niet meer weg uit die sociale huurwoning als je daar in zou komen?quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:18 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik vond het altijd zo extreem kansloos, dat scheefwonen, maar in de huidige markt kan ik het ze niet eens meer kwalijk nemen. Sterker nog, ik vind het stom als je die kans niet grijpt.
Och, ik hoef nog maar een jaar of 5-6 een (zeer mooi, dat dan weer wel) appartement met studentenclausule bezet te houden (door me ieder jaar weer als student in te schrijven en 2k te lappen) voordat ik genoeg wachttijd heb om in aanmerking te komen voor sociale huur, waarvoor ik dan toch al wel vrijwel zeker teveel zal verdienen.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zeg ik; ben je niet vermogend, maak je borst maar nat de komende periode.
We zitten in hetzelfde schuitjequote:Op woensdag 26 mei 2021 20:16 schreef Momo het volgende:
[..]
In de vrije sector vriend. De helft van mijn netto salaris gaat al naar woonlasten.
Ik ben van 1963, de categorie die ook wel aangeduid wordt met "verloren generatie".quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
De boomers (waar jullie incorrect iedereen van voor ca 1970 mee bedoelen) hebben het op een aantal vlakken gemakkelijk gehad. Op 1 inkomen betaalbare, goede, gesubsidieerde woningen met onbeperkte HRA, gratis studeren met een uitkering op bijstandsniveau, etc). Maar dat is niet de 'schuld' van de boomers, dat waren gewoon de omstandigheden in die tijd. De generatie van 30 jaar eerder mocht aan het Oostfront zich bewijzen. Ook niet eerlijk. Mijn generatie bijvoorbeeld had in haar jeugd geen internet, mobieltjes, monster-drankjes. Was dat eerlijk?
Dus ieder tijdperk heeft zijn voor-en nadelen. Nu is het vrij normaal dat mensen van 18 op rondreis gaan in Azie en Australie. In 1980 ondenkbaar. Moeten mensen van toen daarover gaan klagen soms?
Als dit echt compleet nieuwe informatie is raad ik je aan eens op Funda rond te kijken hoeveel beschikbare woningen er zijn voor <1000. Hoeft niet eens in de Randstad.quote:
Mensen wonen ook niet scheef uit luxe. Maar omdat ze niet de mogelijkheid hebben om te kopen. En particuliere huur is gewoon bizar duurquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:22 schreef Momo het volgende:
[..]
Verschil is ook echt veel nu. Ik had oog op huurappartementen in een nieuwbouwflat. Mix van sociaal en vrije huur. Zelfde appartement 600 euro sociale huur, vrije sector 1100 euro. Dan ga je toch niet meer weg uit die sociale huurwoning als je daar in zou komen?
Elke student die op D66 stemt zou linea recta terug naar de middelbare school moeten wegens gebrek aan kennis. Of naar de GGZ voor een evaluatie voor een masochistische persoonlijkheidsstoornis.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan doet het ook meteen zo veel pijn dat nota bene studenten D66 aan de macht hebben geholpen
Velen weten niet eens waar D66 economisch voor staat.
Lach maar. Was ook maar 70m2 in de regio Leiden. Ik betaal nu meer dan dat want ik ben bij meerdere projecten niet ingelootquote:
Dus sinds 1963 was het al drie keer kut maar is er al geen verbetering of beleid aangepast maar millennials zijn de jonge zeurders.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:25 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik ben van 1963, de categorie die ook wel aangeduid wordt met "verloren generatie".
Gratis studeren met een inkomen op bijstandsniveau heb ik niet mee gemaakt, was gewoon al een lening vanaf de vroege 80-er jaren. (Deetman)
Ons eerste 2 onder1 kap paleisje moest gewoon, net zo als nu, gekocht en beleend worden op 2 inkomens waarvan ze er destijdse eentje maar voor de helft mee wilden tellen.
De renteaftrek was inderdaad nog onaangetast maar bij een rente van 10% was je inclusief de volledige HRA 3x zo veel kwijt als bij de huidige rentesteand en gedeeltelijke HRA.
Ik doe niet mee aan het vergelijken en bendrukken hoe slecht het vroeger was en hoe goed de jeugd het nu heeft. Dat is namelijk een teken dat je echte oude zeur aan het worden bent.
Millenials die jammeren dat zij het zo slecht getroffen hebben zijn jonge zeuren, doodzonde.
Want elk tijdperk heeft inderdaad zijn voor- en nadelen.
In de Randstad heb je voor onder de 1000 euro een studio snel of het moet een b locatie zijn qua wijk dan heb je een aparte slaapkamer.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:25 schreef Fugue het volgende:
[..]
Als dit echt compleet nieuwe informatie is raad ik je aan eens op Funda rond te kijken hoeveel beschikbare woningen er zijn voor <1000. Hoeft niet eens in de Randstad.
Nou nee, dat is me bekend. En ik weet ook waar het aan ligt. Maar het blijft verbazingwekkend te lezen, en wat nog verbazingwekkender is: hoe is de VVD al jaren de grootste?quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:25 schreef Fugue het volgende:
[..]
Als dit echt compleet nieuwe informatie is raad ik je aan eens op Funda rond te kijken hoeveel beschikbare woningen er zijn voor <1000. Hoeft niet eens in de Randstad.
Of omdat ze, zeer terecht, geen behoefte hebben om groter te wonen en >40% van hun inkomen aan woonlasten kwijt te zijn.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:26 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Mensen wonen ook niet scheef uit luxe. Maar omdat ze niet de mogelijkheid hebben om te kopen. En particuliere huur is gewoon bizar duur
Scheefwonen is gewoon verzonnen door de VVD om zo de huren extra te kunnen verhogen
Als wij niet gaan samenwonen kunnen we misschien niet iets huren met een gezamenlijk inkomen.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:27 schreef Isdatzo het volgende:
1100 is niks. Zou direct tekenen want zo'n buitenkansje krijg je niet gauwm eer.
Kan ik je in 7 woorden uitleggen. Zit je er klaar voor? Komt ie he ...quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nou nee, dat is me bekend. En ik weet ook waar het aan ligt. Maar het blijft verbazingwekkend te lezen, en wat nog verbazingwekkender is: hoe is de VVD al jaren de grootste?
HOE?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Pools are perfect for holding water"
Kun je niet gewoon opdonderen naar KLB in plaats van hier wat ongefundeerde onzin nee te plempen?quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:27 schreef Fugue het volgende:
[..]
Dus sinds 1963 was het al drie keer kut maar is er al geen verbetering of beleid aangepast maar millennials zijn de jonge zeurders.
Moet je wel 2 seconden na plaatsing reageren anders is het al verhuurd.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:28 schreef Momo het volgende:
[..]
In de Randstad heb je voor onder de 1000 euro een studio snel of het moet een b locatie zijn qua wijk dan heb je een aparte slaapkamer.
Mooie regioquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Lach maar. Was ook maar 70m2 in de regio Leiden. Ik betaal nu meer dan dat want ik ben bij meerdere projecten niet ingeloot
Denk dat je nu niet wat hard van stapel loopt schat.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:28 schreef Fugue het volgende:
[..]
Als wij niet gaan samenwonen kunnen we misschien niet iets huren met een gezamenlijk inkomen.
quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:30 schreef probeer het volgende:
[..]
Kan ik je in 7 woorden uitleggen. Zit je er klaar voor? Komt ie he ...... ja, maar je maakt mij niet wijs dat zoveel mensen 'het zelf zo goed hebben'... Is het niet eerder: "ik hoop het net zo goed te hebben als een VVD'er derhalve stem ik er maar op?"SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
Dan herhaal ik: VVD - Groot.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Lach maar. Was ook maar 70m2 in de regio Leiden. Ik betaal nu meer dan dat want ik ben bij meerdere projecten niet ingeloot
quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:30 schreef probeer het volgende:
[..]
Kan ik je in 7 woorden uitleggen. Zit je er klaar voor? Komt ie he ...Zelfs dat niet eens. Het is gewoon wensdenken, want van VVD stemmen wordt haast niemand zelf daadwerkelijk beter.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pandjesprinsen en multinationals uitgezonderd.Huilen dan.
Dit dus.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:31 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zelfs dat niet eens. Het is gewoon wensdenken, want van VVD stemmen wordt haast niemand zelf daadwerkelijk beter.
Mensen die al een huis hebben. Egoisten. Huisjesmelkers.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dan herhaal ik: VVD - Groot.
Hoe.
Dan.
Volgens mij vat je mijn post verkeerd op. Was namelijk geen persoonlijke aanval naar jou.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:30 schreef quo_ het volgende:
[..]
Kun je niet gewoon opdonderen naar KLB in plaats van hier wat ongefundeerde onzin nee te plempen?
Of trek wat tijd uit voor een cursus begrijpend lezen.
Zoveel huisjesmelkers zijn er niet om de VVD 40 zetels te geven.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mensen die al een huis hebben. Egoisten. Huisjesmelkers.
Voor ¤350 p/m mag je bij mij naast het centrum van Utrecht op mijn 55m2 komen hokken hoor. Platonisch en/of zeer seksuele onderlinge relatie gewenst. Ik kook lekker, maar heb een hekel aan gewassen sokken te drogen hangen.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:27 schreef Isdatzo het volgende:
1100 is niks. Zou direct tekenen want zo'n buitenkansje krijg je niet gauwm eer.
Boomers, *kuch* sorry correctie, bepaalde personen met een ietwat conservatieve blik die niet helemaal bij de tijd zijn die op Funda kijken denken ook altijd dat je best iets kan kopen als er nog resultaten zijn die qua vraagprijs in de range vallen van wat je kan betalen.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:25 schreef Fugue het volgende:
[..]
Ik ben binnenkort grondbezitter nabij dat stukje en daarmee belanghebbende en ik ga als het even kan bezwaar maken tegen windmolens. Niet omdat ik per definitie tegen windmolens ben, of omdat ik spontaan een NIMBY wordt, maar omdat daar gvd woningen gebouwd moeten worden.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:23 schreef probeer het volgende:
Steekt toch wel een beetje, dat mijn werkgever (de gemeente Utrecht) me geen woonruimte gunt. Onder andere omdat GL D66 en CU liever 8 windmolens bouwen ipv woningen.
Wel heel veel huizenbezitters en egoisten.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zoveel huisjesmelkers zijn er niet om de VVD 40 zetels te geven.
Kutzooi manquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:33 schreef probeer het volgende:
[..]
Voor ¤350 p/m mag je bij mij naast het centrum van Utrecht op mijn 55m2 komen hokken hoor. Platonisch en/of zeer seksuele onderlinge relatie gewenst. Ik kook lekker, maar heb een hekel aan gewassen sokken te drogen hangen.
@:Fugue Ik kaap m zo van je weg hoor! Opgestaan plaats vergaan. Kans op niet-samenwonen verkeken.
Er stemmen anders behoorlijk wat jongeren op zowel VVD als D'66... lijken me geen bezittersquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wel heel veel huizenbezitters en egoisten.
Er zullen vast en zeker wat verdwaalde naieve liberalen cq Ayn Rand aanbidders tussen zitten ja. Dat, plus een aanzienlijk deel van de bovengemiddeld vermogende mensen, en dan ben je er denk ik wel hoor. Wat was het, 20% van NL?quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... ja, maar je maakt mij niet wijs dat zoveel mensen 'het zelf zo goed hebben'... Is het niet eerder: "ik hoop het net zo goed te hebben als een VVD'er derhalve stem ik er maar op?"
https://nos.nl/collectie/(...)-belangrijkste-themaquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zoveel huisjesmelkers zijn er niet om de VVD 40 zetels te geven.
Volgens mij hadden veel mensen tot voor kort gewoon echt geen idee dat er een probleem was en die dachten net als Stef Blok dat de woningmarkt als een zonnetje draaide.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan snap ik al helemaal niet dat ze rechts stemmenquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:37 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
https://nos.nl/collectie/(...)-belangrijkste-thema
Omdat kennelijk gezondheidszorg het belangrijkste thema was tijdens afgelopen verkiezingen, wat ongetwijfeld niks te maken heeft met corona natuurlijk.
Ik merk dat sommigen ook geen idee hebben hoe het er aan toe gaat. Familieleden van mij hebben 25 jaar geleden woning gekocht, mooi groot,vrijstaand, 4 slaapkamers, betalen per maand 400 euro aan hypotheek. Die dachten dat je voor 600 euro echt een mooi huisje met tuin kon huren (vrije sector).quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ergens in deze reeks komen alle drogredenen voorbijquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
is er nog een link naar die 'drie dochters huizen' post?
Oké deal ben al onderwegquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:33 schreef probeer het volgende:
[..]
Voor ¤350 p/m mag je bij mij naast het centrum van Utrecht op mijn 55m2 komen hokken hoor. Platonisch en/of zeer seksuele onderlinge relatie gewenst. Ik kook lekker, maar heb een hekel aan gewassen sokken te drogen hangen.
@:Fugue Ik kaap m zo van je weg hoor! Opgestaan plaats vergaan. Kans op niet-samenwonen verkeken.
Geluk gehad met Covid gebeuren. Net zoals destijds met MH17. Als je zo'n crisis een beetje redelijk weet te verkopen zit je gebeiteld als regerende partij natuurlijk.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dan snap ik al helemaal niet dat ze rechts stemmen
Nou, ik heb een tent, dus als ik ooit dakloos word ga je zeker van me horenquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:33 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Boomers, *kuch* sorry correctie, bepaalde personen met een ietwat conservatieve blik die niet helemaal bij de tijd zijn die op Funda kijken denken ook altijd dat je best iets kan kopen als er nog resultaten zijn die qua vraagprijs in de range vallen van wat je kan betalen.
Terwijl er in werkelijkheid niet eens meer een afspraak tot bezichtiging te maken is en je mag bieden op inschrijving als het bewoonbaar is in de zin van een functionerende keuken, douche en een dak.
[..]
Ik ben binnenkort grondbezitter nabij dat stukje en daarmee belanghebbende en ik ga als het even kan bezwaar maken tegen windmolens. Niet omdat ik per definitie tegen windmolens ben, of omdat ik spontaan een NIMBY wordt, maar omdat daar gvd woningen gebouwd moeten worden.
En laat het rijk er maar een paar coronamiljoenen tegenaan om ze betaalbaar te maken, want dat gaat met de huidige patstelling en partijen die met deze grond gespeculeerd hebben anders ook niet lukken.
De meeste boomers kunnen helemaal niet cash een huis betalenquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:14 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kinderen voor wie ze gewoon een mooi huis kopen hypotheekvrij.
Kinderen-van-bezittersquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Er stemmen anders behoorlijk wat jongeren op zowel VVD als D'66... lijken me geen bezitters
Gewoon niet zeuren als je ook in een camper kan gaan wonenquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:38 schreef Fugue het volgende:
[..]
Ergens in deze reeks komen alle drogredenen voorbij
NWS / Onbetaalbare studentenhuizen, maar wel helemaal hip. #2
Van de week nog met mijn Brabantse oom achter de laptop naar Funda zitten kijken. Hij wilde maar niet geloven dat, wanneer zijn Brabantse huis in mijn Utrechtse wijk zou staan, hij het voor 2+ miljoen zou kunnen verkopen. Toen heb ik hem maar de prijzen per m2 laten zien.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:38 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik merk dat sommigen ook geen idee hebben hoe het er aan toe gaat. Familieleden van mij hebben 25 jaar geleden woning gekocht, mooi groot,vrijstaand, 4 slaapkamers, betalen per maand 400 euro aan hypotheek. Die dachten dat je voor 600 euro echt een mooi huisje met tuin kon huren (vrije sector).
Mensen stemmen simpelweg niet rationeel.quote:
Hebben we meteen een mooi clubhuis voor onzequote:Op woensdag 26 mei 2021 20:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
zullen we allemaal samen een huis kopen net als die tok tok celebrities en dan noemen we het FOKHOL en gaan we vanuit daar onze operaties plannen om de woningmarkt te ontzetten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. organisatie."Pools are perfect for holding water"
quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:45 schreef probeer het volgende:
[..]
Hebben we meteen een mooi clubhuis voor onzessssssssst da's geheimSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. organisatie.Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
Klinkt als een progressief en radicaal linksgeoriënteerd activistisch broeinest. Waar kan ik tekenen?quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
zullen we allemaal samen een huis kopen net als die tok tok celebrities en dan noemen we het FOKHOL en gaan we vanuit daar onze operaties plannen om de woningmarkt te ontzetten.
Ik denk dat het deze post was trouwens. Klopt dat @Isdatzo ?quote:Op maandag 8 maart 2021 00:12 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Mijn pa is een boomer, die erfenis krijg ik ook nog, das monopolie spelen hier. Koop ik nog drie huizen terwijl mijn pa kreeft en verse groente van het land hier eet.
Nou jij weer...
En dan krijgt de 600 euro bewoner nog huursubsidie ook, dus kost het hem 400 euro.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:22 schreef Momo het volgende:
[..]
Verschil is ook echt veel nu. Ik had oog op huurappartementen in een nieuwbouwflat. Mix van sociaal en vrije huur. Zelfde appartement 600 euro sociale huur, vrije sector 1100 euro. Dan ga je toch niet meer weg uit die sociale huurwoning als je daar in zou komen?
In een bepaald pizzarestaurant geloof ik...quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:46 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Klinkt als een progressief en radicaal linksgeoriënteerd activistisch broeinest. Waar kan ik tekenen?
Onze mede-fokkers zijn zó scherp en slim, die hebben dat toch allang door joh. Die houden we echt niet meer voor de gek hoor.quote:
Oh Ootje...quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:46 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ik denk dat het deze post was trouwens. Klopt dat @:Isdatzo ?
Ja klinkt goed alleen één probleem ik ga NIET met isdatzo samenwonen.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
Mensen stemmen op de VVD omdat ze tot de winnaars willen behoren. Niet omdat ze een winnaar zijn. Mensen zitten simpel in elkaarquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
serieus??? een chrome plugin om mensen te blocken?quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:47 schreef probeer het volgende:
[..]
Onze mede-fokkers zijn zó scherp en slim, die hebben dat toch allang door joh. Die houden we echt niet meer voor de gek hoor.
Bovendien zullen de meeste me inmiddels wel geblockt hebben met die chrome plugin, dus die zien mijn posts toch al niet meer.
jeetje wat een haat...quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:47 schreef Fugue het volgende:
[..]
Ja klinkt goed alleen één probleem ik ga NIET met isdatzo samenwonen.
Onder andere. Ergens in datzelfde topic/reeks dat ze huizen voor haar dochters kocht.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:46 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
wacht nog op de dmquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
jeetje wat een haat...
wanneer gaan jullie trouwen?
Moet er in dat andere deel wel werk zijnquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
En dan krijgt de 600 euro bewoner nog huursubsidie ook, dus kost het hem 400 euro.
Ik zou in die omstandigheid en als ik jong was ‘emigreren ‘ naar een ander deel van Nederland.
Omdat dit probleem door de boomers komt.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ootje is de OG boomer. De dooddoeners die zij tentoonspreidt is wat mensen hekelen als boomer. Ze is ook recentelijk bevallen en daarmee per definitie te jong voor wat jij onder boomers verstaat.quote:
Mijn kennis omtrent O is vooral vanuit BNW. Not a pretty picture.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:51 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ootje is de OG boomer. De dooddoeners die zij tentoonspreidt is wat mensen hekelen als boomer. Ze is ook recentelijk bevallen en daarmee per definitie te jong voor wat jij onder boomers verstaat.
En ook de aanleiding van mijn eerste post hierquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:51 schreef Stepperoller het volgende:
De dooddoeners die zij tentoonspreidt is wat mensen hekelen als boomer.
Deze hanteert inderdaad nog een andere definitie Etto, dat ben ik met je eens.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:51 schreef xminator het volgende:
[..]
Omdat dit probleem door de boomers komt.
Grote investeerders zijn pensioenfondsen van de boomers, boomers die door geen cent te betalen een gegarandeerde eindloonregeling hebben gekregen. Die nu alsmaar aan het graaien zijn en interen zijn op de jeugd.
Kut boomers.
Ik begin 'm te snappen...quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:53 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Deze hanteert inderdaad nog een andere definitie Etto, dat ben ik met je eens.
Alleen in echte krimpgebieden is het nog goedkoop(Zeeland, Drenthe). Arnhem,Nijmegen, Enschede, Eindhoven, Maastricht zit je ook snel aan 1000 euro huur. Met mijn werk zit ik snel aan de Randstad/Midden-Nederland vast.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
En dan krijgt de 600 euro bewoner nog huursubsidie ook, dus kost het hem 400 euro.
Ik zou in die omstandigheid en als ik jong was ‘emigreren ‘ naar een ander deel van Nederland.
quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik begin 'm te snappen...
Is dat ook dat OK Boomer ding?
Je kunt als belegger natuurlijk ook gewoon geen starterswoningen voor de neus van jonge woningzoekenden wegkapen, ondanks dat dat door de lage rente lekker aantrekkelijk is.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het punt is dat de markt niet functioneert door een combinatie van overheidingrijpen en niet-overheidsingrijpen. Bij een normale rentevoet van 6% zou de factor arbeid veel belangrijker zijn dan de factor kapitaal.
Ook was het dan voor vermogenden veel aantrekkelijker om staatsobligaties te kopen dan pandjes, met alle gezeur dat daar weer bij hoort.
Jup. Dus geheel toepasbaar bij conservatieven van álle leeftijden.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik begin 'm te snappen...
Is dat ook dat OK Boomer ding?
Zelfregulatie en eigen verantwoordelijkheid van investeerders ja?quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je kunt als belegger natuurlijk ook gewoon geen starterswoningen voor de neus van jonge woningzoekenden wegkapen, ondanks dat dat door de lage rente lekker aantrekkelijk is.
Een goed topic was dat idd, vol verongelijkt gejank over die vermaledijde kutboomers.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:38 schreef Fugue het volgende:
Ergens in deze reeks komen alle drogredenen voorbij
NWS / Onbetaalbare studentenhuizen, maar wel helemaal hip. #2
In Arnhem, Nijmegen, Zwolle en Deventer tik je dat ondertussen gemiddeld genomen ook wel af hoor als je de servicekosten meerekent.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:56 schreef Momo het volgende:
[..]
Alleen in echte krimpgebieden is het nog goedkoop(Zeeland, Drenthe). Arnhem,Nijmegen, Enschede, Eindhoven, Maastricht zit je ook snel aan 1000 euro huur. Met mijn werk zit ik snel aan de Randstad/Midden-Nederland vast.
En ik heb BSG laatst nog gezien, komt wel heel dichtbij zo!quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:01 schreef Hathor het volgende:
Ik ken iemand die een hond heeft die Boomer heet, komt wel dichtbij zo.
Oh, ik koester geen illusies op dat vlak.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:59 schreef probeer het volgende:
[..]
Zelfregulatie en eigen verantwoordelijkheid van investeerders ja?
D66-er toevallig?
Er zijn weinig alternatieven. Je kunt mensen niet kwalijk nemen dat zij zelf de gunstigste deal nemen. Er moet beleid zijn dat het rechttrektquote:Op woensdag 26 mei 2021 20:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je kunt als belegger natuurlijk ook gewoon geen starterswoningen voor de neus van jonge woningzoekenden wegkapen, ondanks dat dat door de lage rente lekker aantrekkelijk is.
Er is alleen 1 verschil met jouw situatie destijds en de huidige starters. Jij kon ondanks die veel hogere rente wel een 2 onder 1 kap woning kopen. De huidige starter kan überhaupt helemaal niks kopen, zelfs geen klein flatje en zeker niet als vrijgezel.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:25 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik ben van 1963, de categorie die ook wel aangeduid wordt met "verloren generatie".
Gratis studeren met een inkomen op bijstandsniveau heb ik niet mee gemaakt, was gewoon al een lening vanaf de vroege 80-er jaren. (Deetman)
Ons eerste 2 onder1 kap paleisje moest gewoon, net zo als nu, gekocht en beleend worden op 2 inkomens waarvan ze er destijdse eentje maar voor de helft mee wilden tellen.
De renteaftrek was inderdaad nog onaangetast maar bij een rente van 10% was je inclusief de volledige HRA 3x zo veel kwijt als bij de huidige rentesteand en gedeeltelijke HRA.
Ik doe niet mee aan het vergelijken en bendrukken hoe slecht het vroeger was en hoe goed de jeugd het nu heeft. Dat is namelijk een teken dat je echte oude zeur aan het worden bent.
Millenials die jammeren dat zij het zo slecht getroffen hebben zijn jonge zeuren, doodzonde.
Want elk tijdperk heeft inderdaad zijn voor- en nadelen.
Dit probleem zou veel kleiner zijn als er voor de belegger een alternatief was in de vorm van bijvoorbeeld een staatsobligatie van 5%. Die is voor een particulier veel aantrekkelijker wat risico/rendement en bezitterslast betreft dan een huis. Maar de ecb koopt die allemaal opquote:Op woensdag 26 mei 2021 21:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oh, ik koester geen illusies op dat vlak.
Vind het alleen wat makkelijk om naar de ECB te wijzen, zoals LXIV doet. Alsof die arme beleggers geen andere keuze hebben dan keihard egoïstisch zijn, simpelweg omdat de rente laag is.
Er is wel degelijk alternatief: geen misbruik maken van de krapte op de huizenmarkt door woningen op te kopen die bedoeld zijn voor starters.quote:Op woensdag 26 mei 2021 21:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er zijn weinig alternatieven. Je kunt mensen niet kwalijk nemen dat zij zelf de gunstigste deal nemen. Er moet beleid zijn dat het rechttrekt
Dat is slecht voor de 'groei' van onze economie.quote:Op woensdag 26 mei 2021 21:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er is wel degelijk alternatief: geen misbruik maken van de krapte op de huizenmarkt door woningen op te kopen die bedoeld zijn voor starters.
Het was volgens mij deze:quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:46 schreef Stepperoller het volgende:
quote:Op zaterdag 6 maart 2021 23:53 schreef ootjekatootje het volgende:
Er is woningnood, maar ga niet zielig lopen doen dat je die studentenkamers van ¤1000,- aan de Maas in Rotterdam niet kan betalen. Je wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, net als iedereen.
Kan, maar dan ben je nu te laat. Wij kopen hier in Zeeland al meerdere huizen op, die verkopen we later weer zodat onze dochters aan de overkant van de studentenhuizen straks een eigen appartement hebben...
Dus doe maar niet zo lelijk op de buitengebieden.
Door het hele land 240 woningen tot 150k. Dan heb ik er nog niet uitgefilterd welke daadwerkelijk bewoonbaar zijn en hoeveel je moet overbieden.quote:Op woensdag 26 mei 2021 21:21 schreef Momo het volgende:
Stel je verdiend als alleenstaande nu 40.000 per jaar (net iets boven modaal). Je hebt een studieschuld van 20.000 (wat je snel hebt door nieuwe leenstelsel, zelfs als je erbij werkt). Dan mag je ongeveer 140.000 hypotheek krijgen nu. https://www.abnamro.nl/nl(...)theek-berekenen.html
Kun je toch snel een kamer van 26 m2 voor kopen in Tilburg van een huisjesmelker!quote:Op woensdag 26 mei 2021 21:21 schreef Momo het volgende:
Stel je verdiend als alleenstaande nu 40.000 per jaar (net iets boven modaal). Je hebt een studieschuld van 20.000 (wat je snel hebt door nieuwe leenstelsel, zelfs als je erbij werkt). Dan mag je ongeveer 140.000 hypotheek krijgen nu. https://www.abnamro.nl/nl(...)theek-berekenen.html
Vergeet niet dat Funda altijd laag inschaalt omdat er toch wel overboden wordt.quote:Op woensdag 26 mei 2021 21:25 schreef Momo het volgende:
[..]
Kun je toch snel een kamer van 26 m2 voor kopen in Tilburg van een huisjesmelker!
https://www.funda.nl/koop(...)-korvelseweg-178-14/
Of in Zeeland gaan wonen op 60 m2 in een oude woning!
https://www.funda.nl/koop(...)ick-avercamplaan-52/
Het is onrealistisch dit te verwachten. Dat zal nooit gebeuren.quote:Op woensdag 26 mei 2021 21:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er is wel degelijk alternatief: geen misbruik maken van de krapte op de huizenmarkt door woningen op te kopen die bedoeld zijn voor starters.
En dat een woning voor je te betalen is incl. realistisch overbieden maakt niet dat je een bezichtigingsafspraak weet te maken en dat het geen bieden op inschrijving is. Als je met tientallen anderen een bod uitbrengt kan je bod nog wel heel goed zijn, maar je kansen zijn simpelweg veel kleiner, want er zijn tal van anderen die dat ook doen.quote:Op woensdag 26 mei 2021 21:26 schreef Fugue het volgende:
[..]
Vergeet niet dat Funda altijd laag inschaalt omdat er toch wel overboden wordt.
Daar heb je dus wetgeving voor nodig.In de vrije markt gaat iedereen voor zichzelf.quote:Op woensdag 26 mei 2021 21:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Blijft symptoombestrijding. Kernprobleem is dat de ECB alle staatsobligaties opkoopt zodat er nergens meer veilig rendement te behalen valt.quote:Op woensdag 26 mei 2021 21:34 schreef quo_ het volgende:
[..]
Daar heb je dus wetgeving voor nodig.In de vrije markt gaat iedereen voor zichzelf.
Stap 1: keihard en onverbiddelijk bevriezen van alle huurprijzen voor x tijd
Stap 2: verhuurdersheffing van bijvoorbeeld 5% van de WOZ waarde invoeren
Het wordt dan een stuk minder aantrekkelijk om huizen op te kopen als beleggingsobject c.q. melkkoe.
https://www.hln.be/binnen(...)n-woningen~a7c21d40/quote:Te veel nieuwe huizen: België zit met een overschot aan woningen
Tussen 2011 en 2019 kwamen er in België bijna 400.000 nieuwe woningen bij. Dat berekende de Nationale Bank van België (NBB) op vraag van De Standaard. Er kwamen wel maar 235.000 huishoudens bij.
Het aantal woningen steeg dus sneller dan de vraag. Volgens de Nationale Bank is dat de reden dat de woningprijzen het laatste decennium niet snel stegen. De laatste 10 jaar stegen de reële prijzen zo’n 7 procent. Dat is wel berekend zonder de invloed van inflatie.
Dat is heel anders dan het decennium ervoor. Toen steeg het aantal huishoudens met 460.000, en de woningen stegen even snel. Toen stegen de huizenprijzen wel fors, met zo’n 65 procent.
Maar dat zal niet zo snel opnieuw gebeuren. Met 5,58 miljoen woningen in België zijn er op papier zo’n 600.000 huizen “op overschot”. Dat komt door een toename van leegstaande woningen en tweede verblijven.
De oorzaak van het grote woningaanbod is de lage rente, volgens de Nationale Bank. Leningen waren erg goedkoop, en spaarboekjes brachten weinig op. Als gevolg kochten meer mensen een tweede verblijf of een appartement om te verhuren.
Dan koop je toch gewoon een paar supermarkten in Zeeland voor je kinderen?quote:Op woensdag 26 mei 2021 21:57 schreef Hamzoef het volgende:
Ik ben benieuwd of al die mensen die dit goedpraten het ook goed zouden vinden als een groepje rijken al het voedsel uit de supermarkt op zou kopen, waarna het klootjesvolk dat zelfde voedsel voor een veel hogere prijs dan de supermarkt prijs bij hen moet kopen.
We hebben het hier over eerste levensbehoeften.
Wie praat het goed dan?quote:Op woensdag 26 mei 2021 21:57 schreef Hamzoef het volgende:
Ik ben benieuwd of al die mensen die dit goedpraten het ook goed zouden vinden als een groepje rijken al het voedsel uit de supermarkt op zou kopen, waarna het klootjesvolk dat zelfde voedsel voor een veel hogere prijs dan de supermarkt prijs bij hen moet kopen.
We hebben het hier over eerste levensbehoeften.
Maar als je het kunt betalen woon je effectief gratis, want je rentelasten liggen ver onder inflatieniveau. En dat is dan ook de reden dat iedereen biedt wat hij maar kan bieden, het maakt gewoon niet meer uit, geld is economisch gezien gratis geworden.quote:Op woensdag 26 mei 2021 22:01 schreef Ronald het volgende:
Net nog ff gezocht op funda tussen 4 en 4,5 ton in Enschede. Een bedrag dat wij als door-stromers zouden kunnen betalen, maar zelfs dan is het aanbod minimaal en heel droevig.
Geheel wederzijds.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn kennis omtrent O is vooral vanuit BNW. Not a pretty picture.
De 'omstandigheden van die tijd' waren het gevolg van politieke keuzes die toen gemaakt zijn, niet iets dat toevallig uit de lucht kwam vallen. Dat dat nu niet meer zo is is ook het gevolg van politieke keuzes die toch echt door eerdere (en door hun demografisch overwicht vooral de babyboom-) generaties zijn gemaakt.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
De boomers (waar jullie incorrect iedereen van voor ca 1970 mee bedoelen) hebben het op een aantal vlakken gemakkelijk gehad. Op 1 inkomen betaalbare, goede, gesubsidieerde woningen met onbeperkte HRA, gratis studeren met een uitkering op bijstandsniveau, etc). Maar dat is niet de 'schuld' van de boomers, dat waren gewoon de omstandigheden in die tijd. De generatie van 30 jaar eerder mocht aan het Oostfront zich bewijzen. Ook niet eerlijk. Mijn generatie bijvoorbeeld had in haar jeugd geen internet, mobieltjes, monster-drankjes. Was dat eerlijk?
Dus ieder tijdperk heeft zijn voor-en nadelen. Nu is het vrij normaal dat mensen van 18 op rondreis gaan in Azie en Australie. In 1980 ondenkbaar. Moeten mensen van toen daarover gaan klagen soms?
Moet je wel een baan hebben in Nederland, ik begreep dat het in België wel vijf jaar kan duren voordat je een vast contact krijgt en dus een hypotheek kan afsluiten. En dat dat de reden is dat veel juffen uit België nu in Zeeuws Vlaanderen les geven. Ze verdienen meer en kunnen een huis kopen.quote:Op woensdag 26 mei 2021 21:53 schreef ACT-F het volgende:
Le solution:
[..]
https://www.hln.be/binnen(...)n-woningen~a7c21d40/
Zou eerder voor een horecazaak gaan, aangezien die nu niets kosten en volgend jaar dikke winsten gaan draaien.quote:Op woensdag 26 mei 2021 22:00 schreef Momo het volgende:
[..]
Dan koop je toch gewoon een paar supermarkten in Zeeland voor je kinderen?
Vergeet de overbevolking niet. Er komen altijd nog steeds meer mensen bij door arbeidsmigratie en buitenlandse studenten dan dat er gebouwd wordt.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar NK. Dit is toch echt gevolg van ECB-beleid. En partijen als D66, Volt, GL etc zijn het meest pro-EU. Allemaal 'jongerenpartijen' . Boomers stemmen veel eerder 50+, PVV, CU, SGP etc.
Te triest voor woorden 😂 Er moet echt iets aan gedaan worden.quote:Op woensdag 26 mei 2021 21:16 schreef Postbus100 het volgende:
Ik zag deze tweet afgelopen week voorbij komen
Die zegt alles.
[ twitter ]
+ al die tandartsen uit Syrië en Eritreaquote:Op woensdag 26 mei 2021 22:37 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Vergeet de overbevolking niet. Er komen altijd nog steeds meer mensen bij door arbeidsmigratie en buitenlandse studenten
Dan nog zijn de prijzen in België niet veel lager dan in Nederland. Dat geldt overigens ook voor Duitsland. De oorzaak is de lage rente waardoor de leencapaciteit toeneemt. Wij hebben al heel lang veel leencapaciteit door de HRA, maar met de lage rente die we nu hebben maakt de HRA geen groot verschil meer met de buurlanden. De huisjesmelker in het bovenstaande artikel heeft gelijk; de prijs wordt bepaald door wat de gek ervoor kan geven en dat drijft de prijs op. Zie het relaas van de oosterburen waar de prijsverhoging van de afgelopen 10 jaar verklaard wordt door rentedaling en inkomensstijging:quote:Op woensdag 26 mei 2021 22:11 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Moet je wel een baan hebben in Nederland, ik begreep dat het in België wel vijf jaar kan duren voordat je een vast contact krijgt en dus een hypotheek kan afsluiten. En dat dat de reden is dat veel juffen uit België nu in Zeeuws Vlaanderen les geven. Ze verdienen meer en kunnen een huis kopen.
Zelfs in een midden-Limburgs plattelandsdorpje betaal je tegenwoordig "gewoon" 1.000 euro huur.quote:Op woensdag 26 mei 2021 21:02 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
In Arnhem, Nijmegen, Zwolle en Deventer tik je dat ondertussen gemiddeld genomen ook wel af hoor als je de servicekosten meerekent.
En steden als Leeuwarden ook al, incl. de bijbehorende inkomenseisen. Dus met een middelbaar (start)salaris val je enorm tussen wal en schip.
Kerel, we weten nu wel dat de SGP een hekel heeft aan de EU.quote:Op woensdag 26 mei 2021 21:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er zijn weinig alternatieven. Je kunt mensen niet kwalijk nemen dat zij zelf de gunstigste deal nemen. Er moet beleid zijn dat het rechttrekt
De reden dat beleggers zich op de huizenmarkt storten is heel specifiek dat er geen rendement met staatsobligaties meer behaald kan worden vanwege het opkoopprogramma van de ECB. Daar gaat dit topic over.quote:Op woensdag 26 mei 2021 22:37 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Vergeet de overbevolking niet. Er komen altijd nog steeds meer mensen bij door arbeidsmigratie en buitenlandse studenten dan dat er gebouwd wordt.
Afgezien van dat alles hebben die lagere verdisconteringsvoeten de prijzen van assets omhoog gekrikt. Derhalve kloof arm rijk vergroot.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het punt is dat de markt niet functioneert door een combinatie van overheidingrijpen en niet-overheidsingrijpen. Bij een normale rentevoet van 6% zou de factor arbeid veel belangrijker zijn dan de factor kapitaal.
Ook was het dan voor vermogenden veel aantrekkelijker om staatsobligaties te kopen dan pandjes, met alle gezeur dat daar weer bij hoort.
Wie loopt uiteindelijk het risico van 20 jaar rente vast, toch niet de bank die het contract afsluit met 1.5% rente?quote:Op woensdag 26 mei 2021 23:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
De reden dat beleggers zich op de huizenmarkt storten is heel specifiek dat er geen rendement met staatsobligaties meer behaald kan worden vanwege het opkoopprogramma van de ECB. Daar gaat dit topic over.
Dat er nog allerlei andere factoren zijn op de huizenmarkt is waar, maar niet de reden dat die beleggers die huizen kopen. Die doen dat omdat ze geen kant meer op kunnen met hun geld.
Er zijn YTers die dat ook gewoon serieus doenquote:Op woensdag 26 mei 2021 19:37 schreef Stepperoller het volgende:
Gewoon ff in je auto gaan wonen, dan kun je lekker sparen door het gebrek aan woonlasten. /s
Links heb je ook niets aan. Kijk maar naar het linkse Amsterdam wat een zooitje ze er daar van maken.quote:Op woensdag 26 mei 2021 20:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe veilig is het rendement van onbetaalbare huizen, als de huizenprijzen een flinke duikeling maken hebben deze beleggers ook negatieve rendementen.quote:Op woensdag 26 mei 2021 21:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Blijft symptoombestrijding. Kernprobleem is dat de ECB alle staatsobligaties opkoopt zodat er nergens meer veilig rendement te behalen valt.
Anders gaat niemand zich het gedoe van een huurwoning op de hals halen voor een paar centen.
Klopt, maar je overheid heeft geen sterke poten... Hoe kon je anders aan een miljoen huizen te kort.quote:Op donderdag 27 mei 2021 07:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe veilig is het rendement van onbetaalbare huizen, als de huizenprijzen een flinke duikeling maken hebben deze beleggers ook negatieve rendementen.
En huurwoningen als er ook daar geneog van zijn kunnen speculanten wel hoofdprijzen proberen te vragen maar zal men weinig huurdere vinden die zich nog een poot laten uitdraaien.
1000 euro is tegenwoordig een koopje als je niet in Oost-Groningen wil huren.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bij rendement gaat het meestal om de lange termijn en dan is vastgoed wel veilig denk ik. En allicht profijtelijker dan sparen bij die fijne INGquote:Op donderdag 27 mei 2021 07:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe veilig is het rendement van onbetaalbare huizen, als de huizenprijzen een flinke duikeling maken hebben deze beleggers ook negatieve rendementen.
En huurwoningen als er ook daar geneog van zijn kunnen speculanten wel hoofdprijzen proberen te vragen maar zal men weinig huurdere vinden die zich nog een poot laten uitdraaien.
Het is niet gezond. In 2017 huidige woning als doorstromer gekocht voor 290.000. Vier jaar later worden identieke woningen (waarbij je echt nog moet verbouwen) verkocht voor 460.000. We hebben het hier over tussenwoningen / rijtjeshuizen, niks bijzonders...geen oprit, geen 150m2 plus...quote:Op woensdag 26 mei 2021 22:01 schreef Ronald het volgende:
Net nog ff gezocht op funda tussen 4 en 4,5 ton in Enschede. Een bedrag dat wij als door-stromers zouden kunnen betalen, maar zelfs dan is het aanbod minimaal en heel droevig.
Mensen die niet op vakantie gaan en geen iPhone hebben, volgens sommigen hier.quote:Op donderdag 27 mei 2021 09:13 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is niet gezond. In 2017 huidige woning als doorstromer gekocht voor 290.000. Vier jaar later worden identieke woningen (waarbij je echt nog moet verbouwen) verkocht voor 460.000. We hebben het hier over tussenwoningen / rijtjeshuizen, niks bijzonders...geen oprit, geen 150m2 plus...
Daar valt voor een buitenstaander niet tegenop te sparen: wie raapt er in 4 jaar tijd even 170.000 euro bij elkaar?
En het probleem als je daarop maatregelen neemt is het weer zo dat je de mensen die nu net een huis hebben gekocht daar veel harder op pakt dan de belegger die iedereen een poot uitwringt.quote:Op donderdag 27 mei 2021 09:13 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is niet gezond. In 2017 huidige woning als doorstromer gekocht voor 290.000. Vier jaar later worden identieke woningen (waarbij je echt nog moet verbouwen) verkocht voor 460.000. We hebben het hier over tussenwoningen / rijtjeshuizen, niks bijzonders...geen oprit, geen 150m2 plus...
Daar valt voor een buitenstaander niet tegenop te sparen: wie raapt er in 4 jaar tijd even 170.000 euro bij elkaar?
Mijn advies aan net afgestudeerden is: "Koop niet gelijk een auto, maar los eerst zoveel mogelijk af, want je bent nu nog niet aan een hogere levensstandaard gewend".quote:Op woensdag 26 mei 2021 21:21 schreef Momo het volgende:
Dan hadden ze nu gemakkelijk een huis kunnen kopen ja. Als ze 10 jaar geleden geen auto hadden gekocht.quote:Op donderdag 27 mei 2021 09:27 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Mijn advies aan net afgestudeerden is: "Koop niet gelijk een auto, maar los eerst zoveel mogelijk af, want je bent nu nog niet aan een hogere levensstandaard gewend".
Jaja, alsof de vrije markt enkel wegens een QE beleid dat door ECB gecoördineerd wordt (en door centrale banken van lidstaten uitgevoerd) , dat jaarlijks hooguit een paar tiental miljard opkoopacties van voornl. obligaties van de eigen overheden betreft, opeens wereldwijd zo laag staat..quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als de monetaire markt vrijgelaten zou worden dan stond de rente positief. Het is ook de combinatie van enerzijds zeer drastisch overheidsingrijpen (ECB) op de financiele markten, en laissez-fair kapitalisme op de binnenlandse huizenmarkt.
Ik heb geen auto en nog niet echt op vakantie geweest sinds dat ik afgestuurd ben. Niet dat je daar echt los op kan gaan als je vaste lasten 2100 euro zijn.quote:Op donderdag 27 mei 2021 09:27 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Mijn advies aan net afgestudeerden is: "Koop niet gelijk een auto, maar los eerst zoveel mogelijk af, want je bent nu nog niet aan een hogere levensstandaard gewend".
Nee, dit kan niet.quote:Op donderdag 27 mei 2021 09:27 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Die laatste zinnen zijn volgens mij ook de oorzaak.quote:Op donderdag 27 mei 2021 09:31 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Jaja, alsof de vrije markt enkel wegens een QE beleid dat door ECB gecoördineerd wordt (en door centrale banken van lidstaten uitgevoerd) , dat jaarlijks hooguit een paar tiental miljard opkoopacties van voornl. obligaties van de eigen overheden betreft, opeens wereldwijd zo laag staat..
Beetje als de muis die naast een olifant over een brug loopt en roept "Wat stampen we hard hé"
De rente zou ook zonder de ECB (die nauwelijks eigen kapitaal heeft) extreem laag staan...
QE is vermoedelijk net zo goed als een gevolg te zien van een sowieso laagstaande rente..
En die Lage rente hangt vooral samen met een ongekend kapitaal overschot en een tekort aan laag-risico-beleggingen..
Wat dan vastgoed een prima belegging maakt, als je je geld niet aan bitcoin wil verliezen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |