abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199607327

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :
quote:
#Vaccinatie

➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020/2021)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Dagelijkse ziekenhuiscijfers
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes, hond2.gif mag van zijn baasje niet buiten de spoiler in de OP

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

dinsdag 25 mei 2021 @ 07:56:33 #2
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607336
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 07:39 schreef Molo het volgende: Waarom zou je het wél moeten delen? Een grensmedewerker moet in geval van Covid weten of je aan de voorwaarden voldoet van betreden van het land, meer niet. De ruwe gegevens daartoe doen er niet toe, alleen de afgeleide conclusie Als je alle gegevens ziet kun je daar nogal wat risico's rondom gezondheidsgegevens meekrijgen en ook nogal wat uit afleiden, wat totaal niet nodig is en alleen maar risico's met zich meebrengt. Waarom dan toelaten? Past níet in het uitgangspunt van dataminimalisatie wat een belangrijk uitgangspunt was bij de EU certificaten. Voorbeeld. Vroege datum van vaccineren met een specifiek soort vaccin werd in een land alleen gedaan bij mensen met een specifiek beroep of risico. Hey, interessante informatie om te weten voor sommige landen! De één en één is twee is snel gemaakt, naast van ongeschoolde mensen die je gezondheidsgegevens (medische, bijzondere persoonsgegevens) gaan beoordelen. Het dient geen proportioneel doel, dus weg ermee En ik vind dat er gedurende pandemie en bij ongelijke epidemiologische situaties echt best wat te zeggen is voor checks op die certificaten bij de grens. Echter zou een vinkje voldoende moeten zijn, en zo waren ze ook ontworpen. De andere inzet is puur politiek en zo onzuiver als de pest
De hele reden dat er meer dan een vinkje getoond wordt is omdat dat landen blijkbaar verschillende eisen mogen stellen. Dus aan type vaccin, interval, interval na laatste prik, etc.

Bij de binnenlandse variant van de coronacheck speelt dat niet en daar is het dus enkel een vinkje, zelfs geen details of het een test/herstel/vaccinatie betreft.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  dinsdag 25 mei 2021 @ 07:57:34 #3
8369 speknek
Another day another slay
pi_199607340
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 07:56 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

De hele reden dat er meer dan een vinkje getoond wordt is omdat dat landen blijkbaar verschillende eisen mogen stellen. Dus aan type vaccin, interval, interval na laatste prik, etc.

Bij de binnenlandse variant van de coronacheck speelt dat niet en daar is het dus enkel een vinkje, zelfs geen details of het een test/herstel/vaccinatie betreft.
En omdat er hele volksstammen met niet door EMA gecertificeerde vaccins rondlopen. Zo moeilijk is het allemaal niet.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 07:58:46 #4
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199607346
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 07:56 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Als je je businessrules netjes doorgeeft aan het Europese gebeuren als lidstaat zijnde hoeven ze helemaal verder niets te weten van je behalve dat vinkje of niet.

Dan kan het er qua data blootstelling hetzelfde uitzien als het binnenlandse gebeuren.

Alleen voldoe je aan voorwaarden of niet
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 25 mei 2021 @ 07:59:19 #5
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_199607350
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 07:53 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het moeten delen of je wel of niet gevaccineerd bent vind ik ook onzinnig, onnodig. Indien je niet respectvol kunt reageren kun je ook gewoon niet reageren, want je ‘haten op een domme manier’ is een bijzonder kansloze wijze van proberen je gelijk te halen.
Ik ben tegen meeliftgedrag, dus ik vind het wel zinnig om te weten of en hoe je vaccineert bent. Als iedereen de kans heeft gehad om zich te vaccineren is er niets op tegen om vaccinweigeraars beperkingen op te leggen. Zo wordt meeliftgedrag voorkomen. Want alleen samen krijgen we corona onder controle.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_199607356
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 07:57 schreef speknek het volgende:

[..]

En omdat er hele volksstammen met niet door EMA gecertificeerde vaccins rondlopen. Zo moeilijk is het allemaal niet.
EMA goedgekeurd: groen vinkje
Niet EMA goedgekeurd: geen groen vinkje

Zo moeilijk is het allemaal niet.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:00:25 #7
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199607357
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 07:57 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat neem je dan op in je dataset en de afgeleide ervan bepaal je in je businessrules.

Kun je vanuit huis checken of je met je Sputnik wel naar Spanje mag. Krijg je daar alleen een groen vinkje of rood kruisje bij de douane. Klaar
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:01:31 #8
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199607362
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 07:59 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Ik ben tegen meeliftgedrag, dus ik vind het wel zinnig om te weten of en hoe je vaccineert bent. Als iedereen de kans heeft gehad om zich te vaccineren is er niets op tegen om vaccinweigeraars beperkingen op te leggen. Zo wordt meeliftgedrag voorkomen. Want alleen samen krijgen we corona onder controle.
Ben jij de Dotan van coronageteisterd Fok ofzo :D

Je effort is best te noemen qua inzet, maar de uitvoering is wel wat matig soms Erno
pi_199607365
quote:

[..]

Dat klinkt als vaccineren willen afdwingen omdat je ze anders af wil schilderen als een paria. Als groepsimmuniteit bereikt is is dit allemaal niet relevant meer.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:02:23 #10
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_199607370
quote:

[..]

Meeliften op wat?
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:03:39 #11
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607377
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 07:58 schreef Molo het volgende:

[..]

Als je je businessrules netjes doorgeeft aan het Europese gebeuren als lidstaat zijnde hoeven ze helemaal verder niets te weten van je behalve dat vinkje of niet.

Dan kan het er qua data blootstelling hetzelfde uitzien als het binnenlandse gebeuren.

Alleen voldoe je aan voorwaarden of niet
Maar het idee is juist dat het Europese gebeuren niks opslaat qua informatie over je vaccinatie, dus die beoordeling moet toch echt door de lidstaten zelf gebeuren.

Hooguit kan de EU vragen of lidstaten zelf een checkapp ofzo ontwikkelen waarbij de beambte alleen een vinkje ziet. Maar je ontkomt er in deze architectuur niet aan dat lidstaten toegang tot de gegevens hebben.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:03:52 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_199607379
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:00 schreef chratnox het volgende:

[..]

EMA goedgekeurd: groen vinkje
Niet EMA goedgekeurd: geen groen vinkje

Zo moeilijk is het allemaal niet.
Okay dus morgen Orban boos, zegt werken we niet aan mee. En nu, alle Hongaren blokkeren?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:04:16 #13
405562 Erno-BE
pi_199607382
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:00 schreef Molo het volgende:

[..]

Dat neem je dan op in je dataset en de afgeleide ervan bepaal je in je businessrules.

Kun je vanuit huis checken of je met je Sputnik wel naar Spanje mag. Krijg je daar alleen een groen vinkje of rood kruisje bij de douane. Klaar
Voor de IT-systemen is het gewoon te lastig om voor ieder land een apart toelatingsprocedure op te tuigen. Daarom is het beter om te laten zien met welk vaccin iemand gevaccineerd is, want je hoeft maar één systeem te ontwikkelen en bij bijvoorbeeld de luchthaven ziet de douanebeambte met wel vaccin je gevaccineerd bent. De douanebeambte bekijkt aan de hand van de toelantingstabel of je toegelaten wordt of niet. Zo simpel is het.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:06:03 #14
405562 Erno-BE
pi_199607392
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:02 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]

Meeliften op wat?
Meeliften op mensen die zich wel laten vaccineren. En teveel vaccinweigeraars zet de groepsimmuniteit onder druk.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 08:07:41 #15
5428 crew  miss_sly
pi_199607408
Ik vind niet alle argumenten hierin evenveel hout snijden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 07:25 schreef chratnox het volgende:

[..]

Laten we eens kijken naar t proces en niet welke informatie gedeeld wordt.

Duitsland is (bijvoorbeeld) vrij om in te voeren dat je alleen het land in mag als je 3x Pfizer gehad hebt ipv 2x Pfizer.

Dat houdt in dat jij ineens niet dat land in mag zonder dat je er iets aan kan doen of een mogelijkheid hebt iets aan die beslissing te veranderen. Oftewel, je kunt niet vrij reizen binnen de EU, wat je t/m 2019 wel kon.[quote]Ik vind dat wat dit betreft men in de EU één beleid moet maken. Want dat bepaalt of je binnen de EU vrij kunt reizen. Als je immers met Sputnik niet naar Duitsland mag, en ze maken een manier waarop je een rood kruisje krijgt als je met Sputnik naar Duitsland wil zonder dat uit het rode kruisje blijkt waarom je niet naa rDuitsland mag, mag je nog steeds niet vrij reizen binnen de EU. Alleen is dan niet duidelijk waarom niet.
Dan de gegevens.. een niet-medisch professional moet dus een afweging maken of je wel of niet toegestaan wordt in het land op basis van gegevens waarvoor diegene niet getraind is. Gegevens die laten zien of je in goede gezondheid bent (1 van de dingen waarover gesproken werd was of je ziek bent geweest door Covid of niet). Dat zorgt voor willekeur want de reisbeambte kan bepalen of jij wel of niet het land in mag. Een land dat onderdeel van Schengen is.[/quote]Een niet-medisch professional maakt geen afweging of je wel of niet bent toegestaan in het land op basis van gegevens waarvoor diegene niet getraind is. Er is voorwaarde X. Voldoe je daaraan, dan mag je door. Voldoe je daar niet aan, mag je niet door.
quote:
Een voorbeeld voor mezelf. Ik zit voor mn werk vrij veel in andere (Europese) landen. Het beperkt mij in mijn werk om in land A andere voorwaarden dan land B te hebben, want dan kan ik mijn werk in (bijvoorbeeld) Duitsland niet doen maar wel in Frankrijk. Gevolg is dat mijn werkgever wellicht gaat zoeken naar iemand die gevaccineerd is met een ander vaccin welke breder geaccepteerd is.
Hiervoor geldt weer hetzelfde als bij punt een: binnen de EU moet men een gelijk beleid hanteren. Dat iljkt me nou net een taak voor de EU, en tevens één die vrij reizen binnen de EU kan borgen.
quote:
Nee, los van de bezwaren op privacyniveau is dit op praktisch niveau een heel slecht idee.
Ik heb persoonlijk niet zoveel moeite met het zichtbaar zijn van gevaccineerd zijn, waarmee en wanneer, maar kan me best voorstellen dat er mensen zijn die daar wel moeite mee hebben. Ik vind bovenstaande niet echt overtuigende argumenten tegen.

Overigens is met het gele boekje ook zichtbaar waarmee en wanneer je gevaccineerd bent met de voor het betreffende land verplichte vaccin.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:10:14 #16
330914 Sherlock_Holmes
pi_199607420
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:06 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Meeliften op mensen die zich wel laten vaccineren. En teveel vaccinweigeraars zet de groepsimmuniteit onder druk.
Je doet nu net alsof mensen die een vaccin halen dit doen om groepsimmuniteit te halen.
pi_199607426
quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 23:19 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat testen voor toegang? Echt niet.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat het nu afblazen geld gaat kosten ivm "niet nakomen contractuele verplichtingen" oid.

Of dat we dit concept nodig gaan hebben op de lange termijn (ik noem even iets medio november dit jaar).
Voor de zomer zie ik de afbouw van maatregelen wel doorlopen, maar aan de andere kant, men kan nog steeds corona krijgen als je gevaccineerd bent en je kan ook nog anderen besmetten.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:11:46 #18
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199607429
We hangen een hele rij hoepels op waar je doorheen moet springen als je de grens over wil, en dat noemen we dan 'het borgen van vrij reizen. Jaja.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:14:06 #19
405562 Erno-BE
pi_199607439
Lijkt mij best logisch dat de App het volgende toont:

Comirnaty
First shot 1 May 2021 8:33
Second shot 5 June 2021 8:46

Of

Vaxzevria
First shot 29 March 2021 12:36
Second shot 7 June 2021 12:49

Meer informatie hoeft de app niet te tonen.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:14:29 #20
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607443
Sowieso, dat vacccinatiegegevens zichtbaar zijn voor een immigratiebeambten is als sinds jaar en dag zo, in het gele boekje.

Dat werkt precies hetzelfde, als je een land in wilt dat een vaccinatie tegen bijvoorbeeld gele koorts vereist dan wordt dat ook gewoon handmatig gecontroleerd.

Wat dat betreft werkt dit systeem gewoon exact hetzelfde als het gele boekje, alleen door een QR code te gebruiken is het een stuk minder makkelijk te vervalsen. Verder blijft het principe hetzelfde; iemand van immigratie doet de beoordeling.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199607449
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:03 schreef speknek het volgende:

[..]

Okay dus morgen Orban boos, zegt werken we niet aan mee. En nu, alle Hongaren blokkeren?
Dan heeft Orban gegokt en verloren. Wat mij betreft blokkeren we niemand, maar als je het dan toch wil doen zou dat wel het meest realistisch zijn. Sputnik gaat door een aantal landen toch tegengehouden worden.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:16:03 #22
405562 Erno-BE
pi_199607456
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:10 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]

Je doet nu net alsof mensen die een vaccin halen dit doen om groepsimmuniteit te halen.
Ik deels en ook omdat ik in een vrij land wil leven zonder coronapandemie. Ook omdat ik niet ziek wil worden.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_199607464
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:11 schreef Janneke141 het volgende:
rij reizen. Jaja.
Mooi toch, we verzinnen in de EU een "nobel" doel waar iedereen achter staat.
Op papier klinkt het fantastisch, maar we hebben geen macht om de uitwerking ervan uit te werken.
Vervolgens verzanden 25 landen weer in allemaal uitvoering/regel verschillen en wat hebben we er uiteindelijk aan als "EU burger"?

Het nobele doel wordt alsnog niet gehaald.
pi_199607467
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:07 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind niet alle argumenten hierin evenveel hout snijden.
[..]

Een niet-medisch professional maakt geen afweging of je wel of niet bent toegestaan in het land op basis van gegevens waarvoor diegene niet getraind is. Er is voorwaarde X. Voldoe je daaraan, dan mag je door. Voldoe je daar niet aan, mag je niet door.
Je kunt een Covid-infectie doorgemaakt hebben en één keer gevaccineerd zijn. Gevaccineerd zijn met Janssen. Nog niet aan de beurt zijn geweest voor je tweede, etc. Er is veel afhankelijk van de interpretatie van de reisbeambte.

quote:
Hiervoor geldt weer hetzelfde als bij punt een: binnen de EU moet men een gelijk beleid hanteren. Dat iljkt me nou net een taak voor de EU, en tevens één die vrij reizen binnen de EU kan borgen.
En laat het niet hanteren van een gelijk beleid nu exact de reden zijn waarom ze die informatie willen hebben, zodat elk Europees land zelf kan bepalen welk beleid ze voeren. Dat is juist géén vrij reizen binnen de EU.

quote:
Ik heb persoonlijk niet zoveel moeite met het zichtbaar zijn van gevaccineerd zijn, waarmee en wanneer, maar kan me best voorstellen dat er mensen zijn die daar wel moeite mee hebben. Ik vind bovenstaande niet echt overtuigende argumenten tegen.
Dat staat je uiteraard vrij, voor mij zijn het wel zwaarwegende argumenten

quote:
Overigens is met het gele boekje ook zichtbaar waarmee en wanneer je gevaccineerd bent met de voor het betreffende land verplichte vaccin.
Ik heb nog nooit mijn gele boekje hoeven laten zien, jij wel?
pi_199607470
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:14 schreef Erno-BE het volgende:
mij best logisch dat de App het volgende toont:

Comirnaty

Of

Vaxzevria

Nee, de app hoeft alleen maar een groen vinkje te tonen.
En dat is al beperkend genoeg eerlijk gezegd.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:20:35 #26
330914 Sherlock_Holmes
pi_199607476
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:14 schreef Drekkoning het volgende:
Sowieso, dat vacccinatiegegevens zichtbaar zijn voor een immigratiebeambten is als sinds jaar en dag zo, in het gele boekje.

Dat werkt precies hetzelfde, als je een land in wilt dat een vaccinatie tegen bijvoorbeeld gele koorts vereist dan wordt dat ook gewoon handmatig gecontroleerd.

Wat dat betreft werkt dit systeem gewoon exact hetzelfde als het gele boekje, alleen door een QR code te gebruiken is het een stuk minder makkelijk te vervalsen. Verder blijft het principe hetzelfde; iemand van immigratie doet de beoordeling.
Ik heb nog nooit een geel boekje bij me gehad op vakantie.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:20:56 #27
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199607478
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:03 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Maar het idee is juist dat het Europese gebeuren niks opslaat qua informatie over je vaccinatie, dus die beoordeling moet toch echt door de lidstaten zelf gebeuren.

Hooguit kan de EU vragen of lidstaten zelf een checkapp ofzo ontwikkelen waarbij de beambte alleen een vinkje ziet. Maar je ontkomt er in deze architectuur niet aan dat lidstaten toegang tot de gegevens hebben.
Het zou echt niet hoeven IMO. En zou absoluut een 'ok, op deze voorwaarden mogen de certificaten er komen, anders gewoon niet' zijn wmb.
Maar ja, er schuift wel wat meer ineens weg bij de zogenaamde bestrijding van het virus
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:21:38 #28
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607485
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:20 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit een geel boekje bij me gehad op vakantie.
Ik wel ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199607487
quote:
We hangen een hele rij hoepels op waar je doorheen moet springen als je de grens over wil, en dat noemen we dan 'het borgen van vrij reizen. Jaja.
En per land ook nog eigen eisen mogen stellen. Gaat iemand nog iets zeggen over het Schengen-verdrag? -O-
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:22:55 #30
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199607492
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:04 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Voor de IT-systemen is het gewoon te lastig om voor ieder land een apart toelatingsprocedure op te tuigen. Daarom is het beter om te laten zien met welk vaccin iemand gevaccineerd is, want je hoeft maar één systeem te ontwikkelen en bij bijvoorbeeld de luchthaven ziet de douanebeambte met wel vaccin je gevaccineerd bent. De douanebeambte bekijkt aan de hand van de toelantingstabel of je toegelaten wordt of niet. Zo simpel is het.
Voor IT systemen is het ingewikkeld voor elk land met eigen regels iets te bedenken dus laten we het iedere douanebeambte afzonderlijk wel doen
Sure, goede reden

Daarnaast zou hier dus juist de EU wat in moeten betekenen, qua afspraken maken over grensoverschrijdende reisbewegingen
pi_199607502
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:21 schreef Piles het volgende:

[..]

En per land ook nog eigen eisen mogen stellen. Gaat iemand nog iets zeggen over het Schengen-verdrag? -O-
Tja, Schengen is al dood.

De grap is dat we vorig jaar niet de grenzen met andere Europese landen mochten sluiten vanwege Schengen, maar nu wel de grenzen mogen sluiten voor mensen die niet door de juiste hoepels gesprongen zijn, zoals @Janneke141 het treffend noemt.

Hoepels waarvan door de overheid bepaalt wordt door welke je moet springen.

Is ook wel eenvoudig verder. Hebben Polen en Duitsland ruzie? Dan verander je gewoon de regels dat je met Pfizer het land niet in mag. Het is tenslotte aan de landen zelf.
pi_199607506
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:14 schreef Erno-BE het volgende:
Lijkt mij best logisch dat de App het volgende toont:

Comirnaty

Of

Vaxzevria

Meer informatie hoeft de app niet te tonen.
Lijkt mij helemaal niet logisch. Wat gaat het Victor Orban aan welk vaccin ik heb gehad? Een groene vink moet voldoende zijn.
zie email 27 oktober
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:25:09 #33
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607507
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:20 schreef Molo het volgende:

[..]

Het zou echt niet hoeven IMO. En zou absoluut een 'ok, op deze voorwaarden mogen de certificaten er komen, anders gewoon niet' zijn wmb.
Maar ja, er schuift wel wat meer ineens weg bij de zogenaamde bestrijding van het virus
Ja, en als er een centrale Europese database zou zijn van vaccinatiegegevens dan was dat ook weer reden voor problemen geweest. Het zijn altijd concessies die gedaan moeten worden.

Ze hadden het ook bij het bestaande systeem kunnen houden, het gele boekje. Heeft ook weer zijn plus en minpunten.

Heb ook het gevoel (niet per se bij jou hoor) dat veel mensen gewoon tegen vaccinatieverplichting door landen zelf zijn, en daarom afgeven op het bewijssysteem, ongeacht hoe dat vorm heeft gekregen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:25:46 #34
330914 Sherlock_Holmes
pi_199607511
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:16 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Ik deels en ook omdat ik in een vrij land wil leven zonder coronapandemie. Ook omdat ik niet ziek wil worden.
Dus eigenlijk (deels) voor persoonlijke redenen.

En ziek worden zal zonder Corona ook wel gebeuren (spoiler).
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:27:41 #35
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199607525
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:11 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

maar aan de andere kant, men kan nog steeds corona krijgen als je gevaccineerd bent en je kan ook nog anderen besmetten.
Klopt, maar de kans is wel veel en veel kleiner, voor de verspreiding van een virus maakt dat nogal veel uit. Het is niet zo dat je net zo vatbaar en besmettelijk met een vaccinatie.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_199607536
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:25 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ja, en als er een centrale Europese database zou zijn van vaccinatiegegevens dan was dat ook weer reden voor problemen geweest. Het zijn altijd concessies die gedaan moeten worden.

Ze hadden het ook bij het bestaande systeem kunnen houden, het gele boekje. Heeft ook weer zijn plus en minpunten.

Heb ook het gevoel (niet per se bij jou hoor) dat veel mensen gewoon tegen vaccinatieverplichting door landen zelf zijn, en daarom afgeven op het bewijssysteem, ongeacht hoe dat vorm heeft gekregen.
Maar er is geen concessie die gedaan moet worden. Dit is een probleem wat ze zelf veroorzaakt hebben, door te zeggen: "Je moet laten zien dat je gezond bent om dit land in te mogen"

Het ironische is dat het puur en alleen let op Covid. Alsof je tegen een bedrijf zegt dat ze financieel gezond zijn omdat ze een pand hebben gekocht, maar niet let op hoeveel leningen ze hebben.

Dit certificaat doet maar één ding: Het veroorzaakt schijnveiligheid.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:28:53 #37
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607539
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Lijkt mij helemaal niet logisch. Wat gaat het Victor Orban aan welk vaccin ik heb gehad? Een groene vink moet voldoende zijn.
Omdat een land zijn eigen eisen aan vaccinaties mag stellen, en die ook mag veranderen doorheen de tijd, etc.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199607543
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:25 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Het grote verschil is dat hier sprake is van een vorm van centrale registratie, per land weliswaar maar dat is niet zo relevant. Daar moet je gewoon extreem voorzichtig mee zijn.
zie email 27 oktober
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:29:12 #39
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199607546
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:21 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik wel ;)
Gele boekje is er alleen in specifieke situaties, en nergens in Europa nodig voor zover ik weet

Gele koorts vaccinaties in het gele boekje zijn dusdanig neutraal qua gegevens die geregistreerd zijn dat daar niet gek veel aan af te leiden is.
Dat is in geval van Covid vaccinatiegegevens nu net wel zo.
Plus vele meer belangen om te vervalsen voor burgers, en veel meer belangen voor overheden om extra te controleren.
Die controle heeft afspraken nodig want gaat boven de huidige afspraken en wetgeving uit.
Mooie is nu dus dat die extra afspraken in EU verband niet lijken te lukken, o.a. idd door Orban met zijn Sputnik inzet, maar het uitstijgen boven wet- en regelgeving dan weer geen enkel probleem is.
pi_199607552
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:27 schreef zalkc het volgende:

[..]

Klopt, maar de kans is wel veel en veel kleiner, voor de verspreiding van een virus maakt dat nogal veel uit. Het is niet zo dat je net zo vatbaar en besmettelijk met een vaccinatie.
Hoewel ik het met je eens ben, daar is de overheid het nog niet over eens. Daarom moet je als gevaccineerde tenslotte ook nog die anderhalve meter aanhouden, omdat er signalen zijn dat je minder besmettelijk bent, maar dat dat nog niet voldoende onderzocht is ;)
pi_199607561
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:28 schreef chratnox het volgende:

[..]

Maar er is geen concessie die gedaan moet worden. Dit is een probleem wat ze zelf veroorzaakt hebben, door te zeggen: "Je moet laten zien dat je gezond bent om dit land in te mogen"

Het ironische is dat het puur en alleen let op Covid. Alsof je tegen een bedrijf zegt dat ze financieel gezond zijn omdat ze een pand hebben gekocht, maar niet let op hoeveel leningen ze hebben.

Er zou wat voor te zeggen voor landen buiten de EU/Schengen waar ze nog niet zover zijn met vaccinatie.
pi_199607566
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:28 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Omdat een land zijn eigen eisen aan vaccinaties mag stellen, en die ook mag veranderen doorheen de tijd, etc.
Op zichzelf is dat natuurlijk het recht van soevereine Staten. Maar als je het al niet eens kunt worden over wat een groene vink oplevert en wat niet moet je aan zo’n systeem gewoon niet beginnen. Doe het dan gewoon in een heel boekje.
zie email 27 oktober
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:30:46 #43
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607567
quote:

[..]

Dit bedoel ik dus, je bent tegen het feit dat landen vaccinaties verplichten (wat al sinds jaar en dag gebeurt), en kraakt daarom de werkwijze van de testbewijzen af.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:31:08 #44
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199607576
quote:

[..]

Open TBC in je bek gehoest krijgen op de vlucht vanuit Hongarije, maar iig geen Covid _O_
pi_199607587
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:28 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Schengen is dood, lang leve Schengen.

Ik kan straks dus niet op bezoek bij mijn oom in Spanje als ik niet de juiste vaccinatie heb gehad. Of bij mijn familie in Frankrijk of Duitsland als ik de verkeerde vaccinatie heb gehad.

Een vaccinatie waar ik geen keuze in heb gehad. Alsof ik een paspoort heb gekregen met een gele buitenkant en doordat mijn paspoort een gele buitenkant heeft ik niet naar landen binnen Europa mag.

Hoe kan het toch dat we dit niet volkomen belachelijk vinden met zijn allen?
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:32:06 #46
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607589
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:30 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Op zichzelf is dat natuurlijk het recht van soevereine Staten. Maar als je het al niet eens kunt worden over wat een groene vink oplevert en wat niet moet je aan zo’n systeem gewoon niet beginnen. Doe het dan gewoon in een heel boekje.
Ja, want in dat gele boekje kan je niet zien wanneer welke prik is gezet? :D
Dan kan je het zelfs zien voor niet relevante vaccinaties.

Dus waarom is dat dan wel opeens goed, als het argument is dat de beambte je prikdata niet mag weten?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:32:22 #47
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199607591
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:30 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Klopt

Doel en middel worden inmiddels omgedraaid, zoals wel vaker bij politieke projectjes als deze
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:33:23 #48
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199607604
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:29 schreef chratnox het volgende:

[..]

Hoewel ik het met je eens ben, daar is de overheid het nog niet over eens. Daarom moet je als gevaccineerde tenslotte ook nog die anderhalve meter aanhouden, omdat er signalen zijn dat je minder besmettelijk bent, maar dat dat nog niet voldoende onderzocht is ;)
Ik betwijfel of dat de argumentatie is, maar het ligt wel nogal gevoelig om dingen te versoepelen voor gevaccineerden. Komt wel eens voorbij in dit topic ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_199607609
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:30 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dit bedoel ik dus, je bent tegen het feit dat landen vaccinaties verplichten (wat al sinds jaar en dag gebeurt), en kraakt daarom de werkwijze van de testbewijzen af.
Eh nee. Je vult nu zelf in wat er niet staat. Ik ben tegen de werkwijze van testbewijzen omdat de werkwijze van testbewijzen onnodig beperkend is.

Het zal me echt niet minder interesseren of Hongarije je verplicht om je 12x per jaar tegen tetanus te laten vaccineren of dat Polen je 6x tegen hepatitis-B oid laat vaccineren, dat moeten ze helemaal zelf weten.
pi_199607614
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:33 schreef zalkc het volgende:

[..]

Ik betwijfel of dat de argumentatie is, maar het ligt wel nogal gevoelig om dingen te versoepelen voor gevaccineerden. Komt wel eens voorbij in dit topic ;)
Daarom noemde ik 'm ook ;)
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:34:52 #51
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607618
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:32 schreef chratnox het volgende:

[..]

Schengen is dood, lang leve Schengen.

Ik kan straks dus niet op bezoek bij mijn oom in Spanje als ik niet de juiste vaccinatie heb gehad. Of bij mijn familie in Frankrijk of Duitsland als ik de verkeerde vaccinatie heb gehad.

Een vaccinatie waar ik geen keuze in heb gehad. Alsof ik een paspoort heb gekregen met een gele buitenkant en doordat mijn paspoort een gele buitenkant heeft ik niet naar landen binnen Europa mag.

Dat ben ik helemaal met je eens. Standaardiseer dat gewoon voor alle in Europa goedgekeurde vaccins en intervallen.
Blijkbaar is dat niet zonder meer mogelijk.

Nu is het wel zo dat die kennis kan veranderen als in de toekomst blijkt dat er boosters nodig zijn oid, of een bepaald vaccin helemaal niet werkt tegen een bepaalde variant, etc. Dus ik snap in de basis wel waar dit vandaan komt :)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199607625
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:32 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ja, want in dat gele boekje kan je niet zien wanneer welke prik is gezet? :D
Dan kan je het zelfs zien voor niet relevante vaccinaties.

Dus waarom is dat dan wel opeens goed, als het argument is dat de beambte je prikdata niet mag weten?
Het argument is dat hier sprake is van centrale registratie. Dat is een fundamenteel verschil met dat gele boekje. Daar gaat het om.

En ik zie het nut er niet van, we hebben toch een EMA die zoiets goedkeurt. Baseer de groene vink op die goedkeuring en je bent klaar.
zie email 27 oktober
pi_199607629
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:32 schreef chratnox het volgende:

[..]
Daar wringt de crux.
Het EU parlement vindt het een nobel doel, immers maken we "veilig" reizen mogelijk.
De soevereine staten willen natuurlijk zelf de controle houden of wat er wel en niet mag dus die gaan vervolgens over de uitvoering.

En iedereen haalt uiteindelijk zijn schouders op.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:35:57 #54
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607634
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:33 schreef chratnox het volgende:

[..]

Eh nee. Je vult nu zelf in wat er niet staat. Ik ben tegen de werkwijze van testbewijzen omdat de werkwijze van testbewijzen onnodig beperkend is.

Het zal me echt niet minder interesseren of Hongarije je verplicht om je 12x per jaar tegen tetanus te laten vaccineren of dat Polen je 6x tegen hepatitis-B oid laat vaccineren, dat moeten ze helemaal zelf weten.
Ah, dan begreep ik je verkeerd. ;) Sorry
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:37:09 #55
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199607646
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:34 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat ben ik helemaal met je eens. Standaardiseer dat gewoon voor alle in Europa goedgekeurde vaccins en intervallen.

Nu is het wel zo dat die kennis kan veranderen als in de toekomst blijkt dat er boosters nodig zijn oid, of een bepaald vaccin helemaal niet werkt tegen een bepaalde variant, etc. Dus ik snap in de basis wel waar dit vandaan komt :)
Van wat ik begreep zat dat dus gewoon in het ontwerp, dat dat kon, maar is dat eruit gesloopt en veel meer openlijk te zien nu dan bedacht was

Waarom... Vraag ik me af

Maar goed. Doorprikken en zsm weg ermee alsjeblieft, wat een gedrochten aan initiatieven en uitwerkingen komen er toch rondom Covid allemaal voorbij joh :{
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:37:24 #56
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607648
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:35 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Het argument is dat hier sprake is van centrale registratie. Dat is een fundamenteel verschil met dat gele boekje. Daar gaat het om.

En ik zie het nut er niet van, we hebben toch een EMA die zoiets goedkeurt. Baseer de groene vink op die goedkeuring en je bent klaar.
Er is geen Europese centrale registratie, je hebt het bewijs lokaal op je telefoon of papier. Net als met je gele boekje.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199607649
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:34 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

En als dat nodig is moeten ze dat over heel Europa uitrollen. Je kunt een paspoort of rijbewijs krijgen dat in heel Europa geldig is, dan moet dat hiermee ook kunnen.

Deze (hoeveelheid) informatie moeten delen is alsof de reisbeambte kan zien welke misdaden je gepleegd hebt als je je paspoort door de scanner haalt om te bepalen of je wel of niet door mag lopen.

Praktisch gezien lijkt het me ook lastig, alle vliegvelden moeten dan omgebouwd worden. Als ik nu naar Duitsland vlieg laat ik in Nederland mn paspoort zien en in Duitsland loop ik zo naar buiten.
pi_199607657
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:37 schreef chratnox het volgende:

[..]

En als dat nodig is moeten ze dat over heel Europa uitrollen. Je kunt een paspoort of rijbewijs krijgen dat in heel Europa geldig is, dan moet dat hiermee ook kunnen.

Deze (hoeveelheid) informatie moeten delen is alsof de reisbeambte kan zien welke misdaden je gepleegd hebt als je je paspoort door de scanner haalt om te bepalen of je wel of niet door mag lopen.

Praktisch gezien lijkt het me ook lastig, alle vliegvelden moeten dan omgebouwd worden. Als ik nu naar Duitsland vlieg laat ik in Nederland mn paspoort zien en in Duitsland loop ik zo naar buiten.
De laatste keer dat ik vloog heb ik überhaupt geen paspoort nodig gehad. ;)
zie email 27 oktober
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:38:39 #59
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607664
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:37 schreef Molo het volgende:

[..]

Van wat ik begreep zat dat dus gewoon in het ontwerp, dat dat kon, maar is dat eruit gesloopt en veel meer openlijk te zien nu dan bedacht was

Waarom... Vraag ik me af

Maar goed. Doorprikken en zsm weg ermee alsjeblieft, wat een gedrochten aan initiatieven en uitwerkingen komen er toch rondom Covid allemaal voorbij joh :{
Die informatie heb ik niet, zie ook niet helemaal in hoe je achteraf eisen aan bepaalde parameters kan veranderen als die parameters niet zijn opgeslagen in je bewijs.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:39:01 #60
405562 Erno-BE
pi_199607670
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:18 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Nee, de app hoeft alleen maar een groen vinkje te tonen.
En dat is al beperkend genoeg eerlijk gezegd.
Deze informatie is al vrij basaal en kwaadwillenden kunnen weinig met deze informatie. Bovendien staat deze informatie ook op de registratiekaart die je hebt ontvangen bij vaccinatie.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_199607691
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:38 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Die informatie heb ik niet, zie ook niet helemaal in hoe je achteraf eisen aan bepaalde parameters kan veranderen als die parameters niet zijn opgeslagen in je bewijs.
De informatie staat in de QR code opgeslagen. Bij het lezen van de QR code krijgen ze de nodige informatie te zien. Het veranderen van parameters wordt dus aan de kant van de lezer van de QR code gedaan.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:43:47 #62
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607710
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:41 schreef chratnox het volgende:

[..]

De informatie staat in de QR code opgeslagen. Bij het lezen van de QR code krijgen ze de nodige informatie te zien. Het veranderen van parameters wordt dus aan de kant van de lezer van de QR code gedaan.
Je kan inderdaad vragen aan elke lidstaat of ze voor hun beambtes een systeem maken dat enkel de parameters automatisch valideert en een vinkje geeft.
Zou me ook niet verbazen als dat überhaupt gebeurt qua efficiëntie.

Maar die implementatie is aan de lidstaten zelf. Net als met het gele boekje.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:44:02 #63
405562 Erno-BE
pi_199607712
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Orban kan deze informatie niet misbruiken en deze informatie staat ook op de registratiekaart die je krijgt bij vaccinatie. Ook als Orban van alle Nederlanders de vaccinatiegegevens krijgt, kan die dat niet misbruiken. Zelfs Putin, Lukashenko, Erdogan of Xi Jingping mogen wat mij betreft inzien hoe alle Nederlanders zijn gevaccineerd. Ze kunnen deze informatie toch niet misbruiken.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_199607718
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:44 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Orban kan deze informatie niet misbruiken en deze informatie staat ook op de registratiekaart die je krijgt bij vaccinatie. Ook als Orban van alle Nederlanders de vaccinatiegegevens krijgt, kan die dat niet misbruiken. Zelfs Putin, Lukashenko, Erdogan of Xi Jingping mogen wat mij betreft inzien hoe alle Nederlanders zijn gevaccineerd. Ze kunnen deze informatie toch niet misbruiken.
Sprakeloos.

Dit gaat om medische gegevens, die zijn niet voor niets zwar vertrouwelijk…
zie email 27 oktober
pi_199607722
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:43 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Je kan inderdaad vragen aan elke lidstaat of ze voor hun beambtes een systeem maken dat enkel de parameters automatisch valideert en een vinkje geeft.
Zou me ook niet verbazen als dat überhaupt gebeurt qua efficiëntie.

Maar die implementatie is aan de lidstaten zelf. Net als met het gele boekje.
En daarbovenop kunnen lidstaten additionele eisen stellen, zoals quarantaines.

Ik zeg niet dat het zo zal zijn, maar het zou dus zomaar kunnen dat als ik voor mn werk naar Italië moet en daar een hogere griepindicatie heerst Italië extra eisen stelt, dus ik daar eerst in quarantaine moet. Of als ik terugkom naar Nederland.

Ik heb het gevoel -dat is op dit moment puur onderbuik- dat dit wel eens terug kan blijven keren. Elk jaar tussen september en maart 2 weken in quarantaine als je naar een ander Europees land gaat etc.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:46:52 #66
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607730
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:45 schreef chratnox het volgende:

[..]

En daarbovenop kunnen lidstaten additionele eisen stellen, zoals quarantaines.

Ik zeg niet dat het zo zal zijn, maar het zou dus zomaar kunnen dat als ik voor mn werk naar Italië moet en daar een hogere griepindicatie heerst Italië extra eisen stelt, dus ik daar eerst in quarantaine moet. Of als ik terugkom naar Nederland.

Ik heb het gevoel -dat is op dit moment puur onderbuik- dat dit wel eens terug kan blijven keren. Elk jaar tussen september en maart 2 weken in quarantaine als je naar een ander Europees land gaat etc.
Laten we hopen van niet :)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:47:51 #67
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_199607738
quote:

[..]

Nee, mijn medische gegevens gaat niet naar zulke landen alsjeblieft. Nee.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:48:08 #68
405562 Erno-BE
pi_199607743
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:45 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Sprakeloos.

Dit gaat om medische gegevens, die zijn niet voor niets zwar vertrouwelijk…
Wat kan Putin, Lukashenko, Erdogan of Xi Jingping met onze medische gegevens dan?
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_199607751
quote:

[..]

Dat is een goed moment. Je hebt vast meegekregen over die journalist en Wit-Rusland.

Stel die journalist vliegt Wit-Rusland in en komt aan op het vliegveld. Er is door de overheid bepaald dat de journalist op een niet opvallende manier tegengehouden moet worden.

De journalist komt aan op het vliegveld, laat het paspoort zien en bewijs van vaccinatie/negatieve test. Het ministerie daar heeft echter bepaald dat de journalist het land niet zonder moeite binnenkomt, dus de eisen worden aangepast zodat ze niet voldoen voor die journalist. Dat hoef je niet centraal te doen, want de reisbeambte kan het zelf 'bepalen'.

Er wordt bepaald dat de journalist 2 weken in quarantaine moet in een quarantainehotel, want de journalist voldoet niet aan de vaccinatie-eisen. Nu zijn de quarantainehotels in Wit-Rusland misschien wel meer te vergelijken met een gevangenis hier, maar dat maakt niet uit. Het wordt tenslotte een hotel genoemd, en het land mag je verplichten 2 weken in quarantaine te gaan.

Na 2 weken is de journalist echter 'kwijt'...

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2021 08:51:34 ]
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:51:31 #70
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607768
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:49 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat is een goed moment. Je hebt vast meegekregen over die journalist en Wit-Rusland.

Stel die journalist vliegt Wit-Rusland in en komt aan op het vliegveld. Er is door de overheid bepaalt dat de journalist op een niet opvallende manier tegengehouden moet worden.

De journalist komt aan op het vliegveld, laat het paspoort zien en bewijs van vaccinatie/negatieve test. Het ministerie daar heeft echter bepaald dat de journalist het land niet zonder moeite binnenkomt, dus de eisen worden aangepast zodat ze niet voldoen voor die journalist. Dat hoef je niet centraal te doen, want de reisbeambte kan het zelf 'bepalen'.

Er wordt bepaald dat de journalist 2 weken in quarantaine moet in een quarantainehotel, want de journalist voldoet niet aan de vaccinatie-eisen.

Na 2 weken is de journalist echter 'kwijt'...
Dit vind ik een beetje flauw, want ze kunnen eender welk immigratieinstrument gebruiken om zoiets te bewerkstelligen.

Of ze onderscheppen gewoon een heel verkeersvliegtuig en dwingen het te landen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199607776
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:51 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dit vind ik een beetje flauw, want ze kunnen eender welk immigratieinstrument gebruiken om zoiets te bewerkstelligen.

Of ze onderscheppen gewoon een heel verkeersvliegtuig en dwingen het te landen.
Klopt, maar daar is best veel discussie over internationaal momenteel, met gesprekken over sancties. In het geval dat ik noemde hebben andere landen er niets over te zeggen want het is aan dat land om te bepalen wat ze doen met welke vaccinatie.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:54:44 #72
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_199607789
Vooral niet naief zijn over hoeveel informatie ze over iedereen binnenslepen. Ook Nederlandse geheime dienst doet dat al zeggen ze natuurlijk van niet.
pi_199607825
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:54 schreef Frozen-assassin het volgende:
Vooral niet naief zijn over hoeveel informatie ze over iedereen binnenslepen. Ook Nederlandse geheime dienst doet dat al zeggen ze natuurlijk van niet.
Daarom moeten we zo'n privacyschendend digitaal vaccinatiepaspoort niet willen.
Gewoon geel boekje voor reizen en klaar ermee verder.
Niet een app scannen alvorens je een restaurant, bar of pretpark in gaat.
Anders komen we daar nooit meer vanaf.
Net als die id plicht na 2005. Moet je standaard je app kunnen laten scannen als de boa's het vragen.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:00:22 #74
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607838
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:52 schreef chratnox het volgende:

[..]

Klopt, maar daar is best veel discussie over internationaal momenteel, met gesprekken over sancties. In het geval dat ik noemde hebben andere landen er niets over te zeggen want het is aan dat land om te bepalen wat ze doen met welke vaccinatie.
Het is ook aan landen zelf om te bepalen welke conclusies ze verbinden aan bepaalde verdenkingen. Dus ze hebben helemaal geen vinkjes of vaccinaties nodig.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:00:38 #75
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199607840
Kop NOS (liveblog)
Vijftigers grootste groep op IC's, 'duidelijk effect vaccinatie'

Kop AD
Leeftijd van coronapatiënten die in ziekenhuis worden opgenomen schiet omlaag

Het is een klein verschil maar het valt me gewoon op dat sommige media nogal graag een schreeuwende kop willen hebben.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:01:06 #76
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607845
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:58 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Daarom moeten we zo'n privacyschendend digitaal vaccinatiepaspoort niet willen.
Gewoon geel boekje voor reizen en klaar ermee verder.
Niet een app scannen alvorens je een restaurant, bar of pretpark in gaat.
Anders komen we daar nooit meer vanaf.
Net als die id plicht na 2005. Moet je standaard je app kunnen laten scannen als de boa's het vragen.
Geel vaccinatiepaspoort is veel meer privacyschendend.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199607851
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:01 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Waarom?
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:02:11 #78
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607856
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:01 schreef chratnox het volgende:

[..]

Waarom?
Dan kan die immigratiebeambte ook mijn andere vaccinaties zien die helemaal niet van belang zijn voor dat land.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199607859
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:01 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Waarom? Geel boekje met een stempel erin. Laten zien bij de douane en door.
Voor de rest moet er nergens om gevraagd worden.
Tenminste zo zie ik dat ding voor me.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:03:17 #80
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607867
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:02 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Waarom? Geel boekje met een stempel erin. Laten zien bij de douane en door.
Voor de rest moet er nergens om gevraagd worden.
Tenminste zo zie ik dat ding voor me.
Precies zoals je Europese green paspoort behalve dat daar een QR code bij zit dus?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199607882
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:03 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Precies zoals je Europese green paspoort behalve dat daar een QR code bij zit dus?
Laten we wel de hele infrastructuur meenemen dan.

een geel boekje dat je meeneemt en alleen laat zien als 't noodzakelijk is versus een systeem waar gevalideerd wordt of jouw testresultaat/vaccinatieresultaat klopt (oftewel, de informatie is centraal opgeslagen).

Dat je alleen een QR code hoeft te laten zien maakt het niet minder privacyschendend.
pi_199607883
quote:

[..]

En het hele idee dat er achter dat gele boekje géén centrale database zit, en bij QR-code wél vergeet je voor het gemak?
pi_199607887
quote:

[..]

Je ziet het verschil niet tussen een centrale database en een boekje in mijn tas?
zie email 27 oktober
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:06:12 #84
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607892
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:05 schreef chratnox het volgende:

[..]

Laten we wel de hele infrastructuur meenemen dan.

een geel boekje dat je meeneemt en alleen laat zien als 't noodzakelijk is versus een systeem waar gevalideerd wordt of jouw testresultaat/vaccinatieresultaat klopt (oftewel, de informatie is centraal opgeslagen).

Dat je alleen een QR code hoeft te laten zien maakt het niet minder privacyschendend.
Nee, de informatie is niet centraal opgeslagen. Staat allemaal in de QR code.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199607897
quote:

[..]

Ja maar dan komt het gelijk weer in het systeem te staan tov iemand die alleen kijkt op ok drukt en klaar.
Bovendien maakt dat het laagdrempeliger om overal zo'n scan te gooien voor toegang waarna je na google ook door de overheid overal gevolgd wordt.
Ik vind het maar een hellend vlak zo'n digitaal paspoort.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:06:50 #86
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607901
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:05 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Je ziet het verschil niet tussen een centrale database en een boekje in mijn tas?
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:05 schreef Piles het volgende:

[..]

En het hele idee dat er achter dat gele boekje géén centrale database zit, en bij QR-code wél vergeet je voor het gemak?
Nee, de info staat in de QR code
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:07:38 #87
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607909
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:06 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ja maar dan komt het gelijk weer in het systeem te staan tov iemand die alleen kijkt op ok drukt en klaar.
Bovendien maakt dat het laagdrempeliger om overal zo'n scan te gooien voor toegang waarna je na google ook door de overheid overal gevolgd wordt.
Ik vind het maar een hellend vlak zo'n digitaal paspoort.
Dan neem je toch de papieren print.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199607914
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:06 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

[..]

Nee, de info staat in de QR code
Er is dus geen database bij het rivm waar mijn gegevens in moeten staan om aan zo’n we code te komen?
zie email 27 oktober
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:08:42 #89
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199607920
Niet om de discussie te ondermijnen. Maar iedereen heeft het hier steeds maar over je vaccinatiebewijs aan de douane laten zien. Ik zie dat op de landgrenzen nog echt niet gebeuren dat er ineens weer overal en nergens douaneposten ingericht worden. Dat is me nogal een operatie, en we hebben al amper genoeg douaniers voor Brexit kunnen aannemen.

Is er hier iemand die echt serieus denkt dat hij zijn vaccinatiebewijs moet gaan tonen aan de grens van België>Luxmburg>Frankrijk>Spanje v.v. om naar de costa's te rijden met de sleurhut? Ik onderschat de verveelde Franse agent die op toeristenjacht is zeker niet, maar buiten dat om wie gaat dat in vredesnaam controleren en wie mag het controleren?
pi_199607922
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:06 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Nee, de informatie is niet centraal opgeslagen. Staat allemaal in de QR code.
Ehm nee. De informatie in de QR code wordt gevalideerd met een centraal systeem. Roozendaal (van VWS) zei niet voor niets dit:
quote:
Volgens hem kunnen mensen op de app inloggen met hun DigiD, waarna wordt gekeken of ze toestemming hebben gegeven om hun gegevens aan het RIVM te verstrekken. Als het RIVM hun gegevens heeft, dan komen die data ook in de app. "Dan zeg je: maak een Europese QR-code, en die code kun je dan bijvoorbeeld aan de grens laten zien."

In gesprek met Nieuws en Co zei Roozendaal verder dat de gebrekkige registratie van de vaccinaties in Nederland een knelpunt is bij de ontwikkeling van het certificaat. Eerder werd al gemeld dat de database van het RIVM niet compleet is, bijvoorbeeld door het traag of niet doorgeven van vaccinaties door huisartsen of doordat mensen opgeven dat ze hun prik niet willen registreren. Volgens Roozendaal is het nog niet duidelijk hoe mensen in deze gevallen een covid-19-certificaat kunnen krijgen, maar wordt daar wel aan gewerkt.
https://nos.nl/liveblog/2(...)k-weer-sneller-gezet
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:09:32 #91
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607931
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Er is dus geen database bij het rivm waar mijn gegevens in moeten staan om aan zo’n we code te komen?
Die is er al een tijdje. En niet toegankelijk voor andere landen of Europa. Dus ook zonder paspoort staat jouw vaccinatie opgeslagen bij de GGD of RIVM.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199607952
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:03 schreef speknek het volgende:

[..]

Waarom zou Orbán dan erg boos worden en niet net zo boos als de rest van de EU geen toegang geeft met Sputnik? Dat is de facto toch gewoon precies hetzelfde.

Wat dit circus weer laat zien is dat elk EU-lid tot in detail de zeggenschap wil houden over iets waar de beoogde kracht van die EU juist in eenheid zou moeten zitten. Het verhaal is dus niet "u krijgt een paspoort en als die een groen vinkje genereert, dan mag u vrij reizen binnen de EU", het verhaal is "u krijgt een digitaal boekje met daarin uw vaccinatiegegevens. Als het soort bescherming, bij vaccinatie het soort vaccin, de verstreken duur vanaf uw laatste vaccinatie en de verstreken tijd tussen de eventuele twee prikken het land van bestemming conveniëren, dan mag u daar naartoe reizen.".

Dat nog los van de privacy-issues, die zoals de meeste privacy-issues een theoretisch risico lijken (en "ik heb toch niets te verbergen?") totdat dat ineens niet zo blijkt te zijn.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_199607954
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:08 schreef zalkc het volgende:
Niet om de discussie te ondermijnen. Maar iedereen heeft het hier steeds maar over je vaccinatiebewijs aan de douane laten zien. Ik zie dat op de landgrenzen nog echt niet gebeuren dat er ineens weer overal en nergens douaneposten ingericht worden. Dat is me nogal een operatie, en we hebben al amper genoeg douaniers voor Brexit kunnen aannemen.

Is er hier iemand die echt serieus denkt dat hij zijn vaccinatiebewijs moet gaan tonen aan de grens van België>Luxmburg>Frankrijk>Spanje v.v. om naar de costa's te rijden met de sleurhut? Ik onderschat de verveelde Franse agent die op toeristenjacht is zeker niet, maar buiten dat om wie gaat dat in vredesnaam controleren en wie mag het controleren?
Vliegveld sowieso natuurlijk.
En op de Oostenrijkse/Duitse grens zijn op dit moment gewoon weer controles.
pi_199607965
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:09 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Die is er al een tijdje. En niet toegankelijk voor andere landen of Europa. Dus ook zonder paspoort staat jouw vaccinatie opgeslagen bij de GGD of RIVM.
Maar dat kun je weigeren/laten verwijderen zonder gevolgen verder… Dit niet.
zie email 27 oktober
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:12:49 #95
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607972
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:08 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ehm nee. De informatie in de QR code wordt gevalideerd met een centraal systeem. Roozendaal (van VWS) zei niet voor niets dit:
[..]

https://nos.nl/liveblog/2(...)k-weer-sneller-gezet
Je kan het bijvoorbeeld op papier uit laten draaien en daarna vragen om je vaccinatiegegevens te verwijderen uit de landelijke database. (Die ook bestaat als je een geel boekje gebruikt trouwens).

Dan werkt je papieren bewijs exact hetzelfde als je gele boekje.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:13:14 #96
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199607976
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maar dat kun je weigeren/laten verwijderen zonder gevolgen verder… Dit niet.
Jawel hoor, als je maar eerst dat bewijs uit laat draaien.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:13:49 #97
405562 Erno-BE
pi_199607981
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:11 schreef Piles het volgende:

[..]

Vliegveld sowieso natuurlijk.
En op de Oostenrijkse/Duitse grens zijn op dit moment gewoon weer controles.
Die controles aan de DE/AT-grens verdwijnen vanzelf als er minder viruscirculatie is. Ik gok dat over drie weken de grenscontroles tussen Duitsland en Oostenrijk wel verdwenen zijn.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_199607999
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:08 schreef zalkc het volgende:

Ik zie het ook niet gebeuren hoor.
Hoogstens dat je, net als bijvoorbeeld zo een franse alcohol test je een bewijs bij moet hebben mocht je aangehouden worden.

Loophole zou kunnen zijn dat de accommodaties erom moeten gaan vragen.
pi_199608003
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:07 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dan neem je toch de papieren print.
Doe ik zelf sowieso. Ik betaal ook het liefst contant overal bv.
Maar denk gewoon niet dat het wenselijk is dat het digitaal kan omdat zoiets uiteindelijk de norm en eis wordt.
Paar artikelen over fraude met de papieren versie en het is enkel nog digitaal.

Het moet niet onnodig groter en duurder gemaakt worden imo.
Gewoon simpel houden is het beste denk ik.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:16:57 #100
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199608009
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:15 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Doe ik zelf sowieso. Ik betaal ook het liefst contant overal bv.
Maar denk gewoon niet dat het wenselijk is dat het digitaal kan omdat zoiets uiteindelijk de norm en eis wordt.
Paar artikelen over fraude met de papieren versie en het is enkel nog digitaal.

Het moet niet onnodig groter en duurder gemaakt worden imo.
Gewoon simpel houden is het beste denk ik.
Tja, dat is persoonlijk inderdaad. Ik snap het sentiment wel.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199608015
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:12 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Je kan het bijvoorbeeld op papier uit laten draaien en daarna vragen om je vaccinatiegegevens te verwijderen uit de landelijke database. (Die ook bestaat als je een geel boekje gebruikt trouwens).

Maar dan staan je gegevens nog steeds in die landelijke database ;)
pi_199608016
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:29 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ja hier wel ja. Klote Hugo. *zingt amerikaans volkslied*
#WeesGeenWhales
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:19:35 #103
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199608035
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:12 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat papiertje is toch ook een QR-code? Die gaat dan ook gewoon naar https://www.rivm.securedatabase.com/drekkoning/covidvaccinatie waar opgeslagen staat of je een groen of geen groen vinkje krijgt...
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:20:31 #104
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199608043
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:17 schreef chratnox het volgende:

[..]

Maar dan staan je gegevens nog steeds in die landelijke database ;)
Met het gele boekje ook toch ;).
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:21:05 #105
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199608052
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:19 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]

Dat papiertje is toch ook een QR-code? Die gaat dan ook gewoon naar https://www.rivm.securedatabase.com/drekkoning/covidvaccinatie waar opgeslagen staat of je een groen of geen groen vinkje krijgt...
Nee, Europese paspoort slaat alle informatie lokaal op in de QR code.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:23:58 #106
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199608079
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:15 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Ik zie het ook niet gebeuren hoor.
Hoogstens dat je, net als bijvoorbeeld zo een franse alcohol test je een bewijs bij moet hebben mocht je aangehouden worden.

Loophole zou kunnen zijn dat de accommodaties erom moeten gaan vragen.
Vraag me af vanuit welk mandaat dat gebeurd. Ik weet wel dat er van oudsher een registratie is van gasten, maar dat beperkte zich redelijk en is ook wetgeving voor. Maar dat een accommodatie ineens vaccins gaat moeten controleren lijkt me een verkeerde zaak.

Dus ik vraag me nog steeds af wie die bevoegdheid gaat krijgen, of mag ik als burger het ook at random gaan controleren bij de verjaardagsvisite?
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:24:17 #107
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199608080
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:21 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Nee, Europese paspoort slaat alle informatie lokaal op in de QR code.
Dat zou het domste zijn wat je kan doen, want dat is wachten totdat het gecopycat wordt. Er zit dan geen enkele security meer op en iedereen kan helemaal los gaan op het zelf bouwen van QR-plaatjes.
pi_199608084
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:20 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Met het gele boekje ook toch ;).
Er is een (soort van) database met welke vaccinaties je hebt, die alleen in gebruik is bij het rijksvaccinatieprogramma, verder niet.

De informatie staat dus idd (gedeeltelijk, want zeer incompleet) opgeslagen, maar dat is van een totaal andere orde dan dit.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:25:09 #109
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199608087
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:24 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]

Dat zou het domste zijn wat je kan doen, want dat is wachten totdat het gecopycat wordt. Er zit dan geen enkele security meer op en iedereen kan helemaal los gaan op het zelf bouwen van QR-plaatjes.
Die informatie wordt ondertekend met een certificaat in bezit van de uitgevende instantie.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:26:43 #110
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199608098
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:25 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Die informatie wordt ondertekend met een certificaat in bezit van de uitgevende instantie.
Dat is prima, maar dat certificaat staat dus ook op die QR-code en kun je er dus gewoon vanaf halen met wat reverse-engineering. Nog los van het feit dat dat soort security, naar mijn mening, niet aan de front-end hoort te gebeuren.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:27:02 #111
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199608100
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:24 schreef chratnox het volgende:

[..]

Er is een (soort van) database met welke vaccinaties je hebt, die alleen in gebruik is bij het rijksvaccinatieprogramma, verder niet.

De informatie staat dus idd (gedeeltelijk, want zeer incompleet) opgeslagen, maar dat is van een totaal andere orde dan dit.
Maar dat zijn toch ook allemaal medische persoonsgegevens? Principe blijft hetzelfde, alleen nu gaat iedereen opeens op zijn achterste benen staan.

En anders stuur je gewoon een verzoek om die gegevens te verwijderen. Wel goed je testbewijs bewaren daarna, maar dat was ook al zo met je gele boekje ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:28:04 #112
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199608111
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:26 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]

Dat is prima, maar dat certificaat staat dus ook op die QR-code en kun je er dus gewoon vanaf halen met wat reverse-engineering. Nog los van het feit dat dat soort security, naar mijn mening, niet aan de front-end hoort te gebeuren.
Knappe jongen als jij vanuit de ondertekening en de public keys de private keys weet af te leiden :D

Dan ben je enorm rijk kan ik je vertellen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:28:40 #113
8369 speknek
Another day another slay
pi_199608114
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:11 schreef nostra het volgende:
Waarom zou Orbán dan erg boos worden en niet net zo boos als de rest van de EU geen toegang geeft met Sputnik? Dat is de facto toch gewoon precies hetzelfde.
Orban is altijd boos, de vraag is of je hem de macht geeft.
quote:
Wat dit circus weer laat zien is dat elk EU-lid tot in detail de zeggenschap wil houden over iets waar de beoogde kracht van die EU juist in eenheid zou moeten zitten. Het verhaal is dus niet "u krijgt een paspoort en als die een groen vinkje genereert, dan mag u vrij reizen binnen de EU", het verhaal is "u krijgt een digitaal boekje met daarin uw vaccinatiegegevens. Als het soort bescherming, bij vaccinatie het soort vaccin, de verstreken duur vanaf uw laatste vaccinatie en de verstreken tijd tussen de eventuele twee prikken het land van bestemming conveniëren, dan mag u daar naartoe reizen.".

Dat nog los van de privacy-issues, die zoals de meeste privacy-issues een theoretisch risico lijken (en "ik heb toch niets te verbergen?") totdat dat ineens niet zo blijkt te zijn.
Ja eens hoor, de EU zou een federale staat moeten worden, maar vooralsnog hebben de landen soevereiniteit over zulke dingen.
pi_199608121
Jullie hebben het allemaal over het"gele boekje". Ik heb dat boekje nog nooit gezien. Waarschijnlijk ergens in een doos bij mijn ouders op zolder.
pi_199608132
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:27 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Maar dat zijn toch ook allemaal medische persoonsgegevens? Principe blijft hetzelfde, alleen nu gaat iedereen opeens op zijn achterste benen staan.

En anders stuur je gewoon een verzoek om die gegevens te verwijderen. Wel goed je testbewijs bewaren daarna, maar dat was ook al zo met je gele boekje ;)
Een ziekenhuis heeft ook medische persoonsgegevens, daar hebben we ook geen problemen mee. Het gaat om het doel en om met wie ze die gegevens delen.

Ik heb het vermoeden dat we het niet eens gaan worden :P
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:32:03 #116
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199608144
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:28 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Knappe jongen als jij vanuit de ondertekening en de public keys de private keys weet af te leiden :D

Dan ben je enorm rijk kan ik je vertellen.
Dat is toch het hele punt? Als je alles op de QR-code zet, zonder een connectie met een back-end, dan is alles eraf te halen. Private key doet er niet toe, want die zal van de scanner komen en is dus altijd in orde.
Ik ben niet op de hoogte hoe ze het precies ingericht hebben maar als je alle data op een QR-code zet en geen enkele connectie met een database (of die nu landelijk of Europees is) hebt waar een authenticatie mechanisme achter zit om te valideren of de data wel correct is, dan is het wachten tot iemand hem gekopieerd heeft en z'n eigen naam eronder heeft gezet.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:32:17 #117
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199608147
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:30 schreef chratnox het volgende:

[..]

Een ziekenhuis heeft ook medische persoonsgegevens, daar hebben we ook geen problemen mee. Het gaat om het doel en om met wie ze die gegevens delen.

Ik heb het vermoeden dat we het niet eens gaan worden :P
Nee, dat denk ik ook niet. Maar het idee is juist dat het landelijke systeem dat we al hebben gewoon landelijk blijft, en er dus geen pan-Europese database komt. De info staat in het landelijke systeem en op je testbewijs. Dat is expres zo gedaan.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:34:23 #118
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199608159
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:32 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]

Dat is toch het hele punt? Als je alles op de QR-code zet, zonder een connectie met een back-end, dan is alles eraf te halen. Private key doet er niet toe, want die zal van de scanner komen en is dus altijd in orde.
Ik ben niet op de hoogte hoe ze het precies ingericht hebben maar als je alle data op een QR-code zet en geen enkele connectie met een database (of die nu landelijk of Europees is) hebt waar een authenticatie mechanisme achter zit om te valideren of de data wel correct is, dan is het wachten tot iemand hem gekopieerd heeft en z'n eigen naam eronder heeft gezet.
Nee, die private key staat niet op de scanner. Die is in bezit van een bewijs-uitgevende instantie.

De public key van die uitgevende instantie is wel te vinden in een Europese database. En die kan je dan syncen met je scanner.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199608173
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:32 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]

De QR code wordt als PNG gedownload naar je telefoon. Oftewel, als je een jailbreak op je telefoon hebt kun je die PNG prima kopiëren naar een andere telefoon.

Als ze alleen de QR code checken is het dus een kwestie van je fotos app openen en de QR code openen ipv de CoronaCheck app openen.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:36:06 #120
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199608177
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:34 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Nee, die private key staat niet op de scanner. Die is in bezit van een bewijs-uitgevende instantie.

De public key van die uitgevende instantie is wel te vinden in een Europese database. En die kan je dan syncen met je scanner.
Dus hoe ga je die key dan valideren en daarbij valideren dat de code die daarbij hoort ook bij mij als persoon hoort? (en dat alles zonder dat je verbinding maakt met een back-end)
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:36:28 #121
8369 speknek
Another day another slay
pi_199608180
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:29 schreef patrickt37 het volgende:
Jullie hebben het allemaal over het"gele boekje". Ik heb dat boekje nog nooit gezien. Waarschijnlijk ergens in een doos bij mijn ouders op zolder.
Je inentingen bij geboorte krijg je op een brief en kan in een groeigids bewaard worden (geen idee of die al bestond toen jij geboren werd). Het gele boekje is voor als je op latere leeftijd vaccinaties aanschaft, bijvoorbeeld voor Hepatitis A en DTP als je naar Turkije gaat.

Kijk een datum met een prik, DAT DIT KAN IN NEDERLAND
pi_199608185
quote:
5s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:36 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]

Dus hoe ga je die key dan valideren en daarbij valideren dat de code die daarbij hoort ook bij mij als persoon hoort? (en dat alles zonder dat je verbinding maakt met een back-end)
https://en.wikipedia.org/wiki/Public-key_cryptography
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:38:06 #123
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199608193
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:35 schreef chratnox het volgende:

[..]

De QR code wordt als PNG gedownload naar je telefoon. Oftewel, als je een jailbreak op je telefoon hebt kun je die PNG prima kopiëren naar een andere telefoon.

Als ze alleen de QR code checken is het dus een kwestie van je fotos app openen en de QR code openen ipv de CoronaCheck app openen.
Dat is inderdaad de simpelste variant, die overigens niet zomaar zal werken als je met voorletters of initialen gaat werken maar de volgende stap is natuurlijk gewoon de data achter die QR-code bewerken. Zolang er geen validatie plaatsvindt is het een kwestie van tijd voordat het gebeurt. Zeker als je CoronaScanner ook gewoon kan downloaden uit de stores.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:39:12 #124
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199608203
quote:

[..]

Je hebt:

De payload (je naw- en vaxgegevens).
De ondertekening.
De publieke sleutel van de uitgevende instantie.

Vervolgens controleer je of de ondertekening klopt met de payload en de publieke sleutel.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199608211
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:38 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de simpelste variant, die overigens niet zomaar zal werken als je met voorletters of initialen gaat werken maar de volgende stap is natuurlijk gewoon de data achter die QR-code bewerken. Zolang er geen validatie plaatsvindt is het een kwestie van tijd voordat het gebeurt. Zeker als je CoronaScanner ook gewoon kan downloaden uit de stores.
Een boekje met een stempel is natuurlijk ook vrij eenvoudig te falsificeren. Het gaat er bij dit soort systemen vooral om dat het voor het gros van de mensen werkt, niet dat het een systeem is dat volledig waterdicht is.
pi_199608215
quote:

[..]

Die valideer je niet. Het valideren wordt eigenlijk niet op je telefoon gedaan, bij de validatie (bij het maken van de QR code) wordt de validatie op de backend gedaan, waarna de QR als PNG naar je telefoon gedownload wordt.

Oftewel, heb je een QR code, dan voldoe je aan de 'eisen'.

Disclaimer: Dit is hoe het op dit moment in de broncode van de CoronaCheck app staat. Er is voor zover ik kan zien nog geen ontwikkeling mbt het Europese vaccinatiepaspoort toegevoegd, dus dit is gebaseerd op de informatie die er nu is.
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 09:42:15 #127
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_199608232
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:40 schreef Monolith het volgende:

[..]

Een boekje met een stempel is natuurlijk ook vrij eenvoudig te falsificeren. Het gaat er bij dit soort systemen vooral om dat het voor het gros van de mensen werkt, niet dat het een systeem is dat volledig waterdicht is.
Precies, die paar mensen die frauderen maken eigenlijk niks uit, zolang het overgrote gedeelte van de mensen met grote reisbewegingen maar wél gevaccineerd is
pi_199608247
quote:

[..]

Het gele boekje wordt op maar weinig plekken gebruikt dus de 'noodzaak' voor iemand om het te falsificeren is er vrijwel niet. Dit systeem willen ze voor zo'n beetje elke activiteit of bestemming gaan gebruiken dus iemand zal eerder die noodzaak voelen.
pi_199608269
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:35 schreef chratnox het volgende:

[..]

Je kan blokkeren dat de app werkt op een jailbroken telefoon natuurlijk. Doen wij ook met onze video apps.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:46:16 #130
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199608271
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:44 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het gele boekje wordt op maar weinig plekken gebruikt dus de 'noodzaak' voor iemand om het te falsificeren is er vrijwel niet. Dit systeem willen ze voor zo'n beetje elke activiteit of bestemming gaan gebruiken dus iemand zal eerder die noodzaak voelen.
Precies, en dat is ook een van de redenen dat er gewerkt wordt met digitale ondertekening van de informatie. Zowel op papier als op je telefoon.

Alweer een stuk lastiger te falsificeren dan een papieren bewijsje met een stempel.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199608285
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:44 schreef chratnox het volgende:

[..]

Klopt, maar het ging mij dan ook om de situatie waarin de eis dat er bewijs voor vaccinatie wordt geleverd een gegeven is. Dan is papier niet veiliger dan digitaal. Sterker nog met versleuteling middels private keys en een gedeelde publieke key om te lezen is zo'n digitale variant prima veilig. Succes met het editen van je plaatje, zonder geldige private key komt er alleen maar rotzooi uit bij het decrypten.
pi_199608287
Heel deze discussie laat ik aan mij voorbij gaan.
Ik vind het totaal niet interessant of bepaalde gegevens wel of niet gedeeld worden.
Zolang ik maar weer in dat vliegtuig kan zitten richting mijn klanten.
pi_199608293
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:45 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Je kan blokkeren dat de app werkt op een jailbroken telefoon natuurlijk. Doen wij ook met onze video apps.
Tuurlijk zou dat kunnen. Jailbreaken is echter niet bij wet verboden in Nederland :P
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:48:37 #134
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199608299
quote:

[..]

Dit snap ik, het probleem is natuurlijk dat voorheen het gele boekje was voor specifieke landen waarvan mensen zelf ook hun vaccin wilde halen vanwege het risico, nu zit je wel met een iets andere situatie waarbij het niet alleen gaat om meer mensen maar ook nog om grotere consequenties, dus meer motivatie om te zorgen dat je er doorheen komt, zeker als je nog geen kans op een vaccin hebt gehad.
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:40 schreef chratnox het volgende:

[..]

Die valideer je niet. Het valideren wordt eigenlijk niet op je telefoon gedaan, bij de validatie (bij het maken van de QR code) wordt de validatie op de backend gedaan, waarna de QR als PNG naar je telefoon gedownload wordt.

Oftewel, heb je een QR code, dan voldoe je aan de 'eisen'.

Disclaimer: Dit is hoe het op dit moment in de broncode van de CoronaCheck app staat. Er is voor zover ik kan zien nog geen ontwikkeling mbt het Europese vaccinatiepaspoort toegevoegd, dus dit is gebaseerd op de informatie die er nu is.
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij gaat het hier over de Europese check, nu kan ik me voorstellen dat ze in NL dat in de CC-app gaan verzamelen (waar inderdaad weinig te checken valt dan als het een buitenlandse QR is). Binnen NL lijkt het me vrij eenvoudig om te valideren tegen een database.
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:39 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Je hebt:

De payload (je naw- en vaxgegevens).
De ondertekening.
De publieke sleutel van de uitgevende instantie.

Vervolgens controleer je of de ondertekening klopt met de payload en de publieke sleutel.
Dus publieke sleutel aanpassen (die niet voor niets publiek is) en je NAW gegevens en ik ben klaar.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:49:31 #135
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199608313
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:45 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Je kunt blokkeren dat een app weet of je telefoon gejailbreakt is. Dat is stap 1 na het jailbreaken van je telefoon. Anders werken ook je bank-apps niet meer.
pi_199608317
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:48 schreef chratnox het volgende:

[..]

Tuurlijk zou dat kunnen. Jailbreaken is echter niet bij wet verboden in Nederland :P
Klopt, maar dan moet je de jailbrake maar even ongedaan maken voor je op reis gaat ;)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:50:10 #137
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199608318
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:48 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]

Dit snap ik, het probleem is natuurlijk dat voorheen het gele boekje was voor specifieke landen waarvan mensen zelf ook hun vaccin wilde halen vanwege het risico, nu zit je wel met een iets andere situatie waarbij het niet alleen gaat om meer mensen maar ook nog om grotere consequenties, dus meer motivatie om te zorgen dat je er doorheen komt, zeker als je nog geen kans op een vaccin hebt gehad.
[..]

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij gaat het hier over de Europese check, nu kan ik me voorstellen dat ze in NL dat in de CC-app gaan verzamelen (waar inderdaad weinig te checken valt dan als het een buitenlandse QR is). Binnen NL lijkt het me vrij eenvoudig om te valideren tegen een database.
[..]

Dus publieke sleutel aanpassen (die niet voor niets publiek is) en je NAW gegevens en ik ben klaar.
Nee, zoals ik al eerder aangaf, die publieke sleutel komt uit een Europese database van goedgekeurde instanties.

Dus je hebt:

QR: payload en ondertekening

Database: Publieke sleutels
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:50:52 #138
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199608328
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:50 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Nee, zoals ik al eerder aangaf, die publieke sleutel komt uit een Europese database van goedgekeurde instanties.

Dus je hebt:

QR: payload en ondertekening

Database: Publieke sleutels
Dus moet je scanner verbinding maken met een database.
pi_199608334
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:47 schreef Monolith het volgende:

[..]

Klopt, maar het ging mij dan ook om de situatie waarin de eis dat er bewijs voor vaccinatie wordt geleverd een gegeven is. Dan is papier niet veiliger dan digitaal. Sterker nog met versleuteling middels private keys en een gedeelde publieke key om te lezen is zo'n digitale variant prima veilig. Succes met het editen van je plaatje, zonder geldige private key komt er alleen maar rotzooi uit bij het decrypten.
Private/public keys zijn hier niet relevant alleen. Het versleutelen vindt plaats in het uitwisselen met de backend, dus het verifiëren of jouw testresultaat wel of niet valide is.

Een QR code is encoded, niet encrypted. Daar zit geen versleuteling in.

Indien de gegevens die je terugkrijgt niet de plaintext is houdt het in dat er connectie met de backend nodig is om te ontsleutelen, wat juist niet het geval was.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:52:24 #140
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199608352
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:50 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]

Dus moet je scanner verbinding maken met een database.
Ja, oftewel live, oftewel eens in de zoveel tijd syncen.

Waar het om gaat is dat je geen centrale database hebt met vaccinatiegegevens en je ook geen payload hoeft te valideren tegen centrale databases.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:54:28 #141
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199608375
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:52 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ja, oftewel live, oftewel eens in de zoveel tijd syncen.

Waar het om gaat is dat je geen centrale database hebt met vaccinatiegegevens en je ook geen payload hoeft te valideren tegen centrale databases.
Oh nee dat hoeft ook niet, de scanner kan gebruik maken van een specifieke database, op basis van je QR kun je prima bepalen of je naar rivm.nl of naar rivm.be of naar rivm.co.uk moet. Het hele punt waar het om begon was dat je zei dat alles op de QR stond waarop ik zei dat dat per definitie onveilig is. Fijn dat we het opgehelderd hebben ^O^.
pi_199608382
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:51 schreef chratnox het volgende:

[..]

Private/public keys zijn hier niet relevant alleen. Het versleutelen vindt plaats in het uitwisselen met de backend, dus het verifiëren of jouw testresultaat wel of niet valide is.

Een QR code is encoded, niet encrypted. Daar zit geen versleuteling in.

Indien de gegevens die je terugkrijgt niet de plaintext is houdt het in dat er connectie met de backend nodig is om te ontsleutelen, wat juist niet het geval was.
Een QR code is gewoon een grafische representatie van inhoud. Wat je daarin stopt is volledig aan degene die de code maakt. Als je daar een encrypted string in prakt, dan staat daar een encrypted string in.
Oftewel:
Bij het aanmaken:
- Encrypten gegevens met private key
- Generen QR code obv encrypted waarde

Bij het scannen:
- QR code scannen om encrypted waarde uit te lezen
- Decrypten met public key

Niets geen connectie met back-ends vereist. Dat is het hele idee achter assymetrische encryptie.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:56:07 #143
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199608389
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:54 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]

Oh nee dat hoeft ook niet, de scanner kan gebruik maken van een specifieke database, op basis van je QR kun je prima bepalen of je naar rivm.nl of naar rivm.be of naar rivm.co.uk moet. Het hele punt waar het om begon was dat je zei dat alles op de QR stond waarop ik zei dat dat per definitie onveilig is. Fijn dat we het opgehelderd hebben ^O^.
Dan had ik duidelijker moeten zijn inderdaad, ik doelde op het feit dat alle persoonsgegevens in de QR code staan ;) My bad.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199608414
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:54 schreef Monolith het volgende:

[..]

Een QR code is gewoon een grafische representatie van inhoud. Wat je daarin stopt is volledig aan degene die de code maakt. Als je daar een encrypted string in prakt, dan staat daar een encrypted string in.
Oftewel:
Bij het aanmaken:

Bij het scannen:

Niets geen connectie met back-ends vereist. Dat is het hele idee achter assymetrische encryptie.
Je zou wellicht alleen nog een API verzoek kunnen of de encrypted payload matched met het gene wat in de database staat bij de uitgevende instantie.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:01:17 #145
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199608444
quote:

[..]

Oftewel:
Bij het aanmaken:

Bij het scannen:

Je hebt gelijk, alleen zijn die, zonder back-end, vulnerable voor MitM attacks, vandaar dat er meestal een secure back-end opgezet wordt om de public keys in op te slaan.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:02:45 #146
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199608460
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:58 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Je zou wellicht alleen nog een API verzoek kunnen of de encrypted payload matched met het gene wat in de database staat bij de uitgevende instantie.
Liefst gehasht ofzo.

Is wel een beetje wat ze proberen te voorkomen, zo willen ze dat de scanners niet afhankelijk zijn van live internetverbindingen bijvoorbeeld.

Plus de infrastructuur van het geheel wordt ingewikkelder, waar allemaal extra info opgeslagen en verwerkt moet worden ipv een simpele database met publieke sleutels.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199608466
quote:

[..]

Oftewel:
Bij het aanmaken:

Bij het scannen:

De discussie was juist dat er geen backend calls gemaakt werden. Je kan idd prima wat je wil in een QR code stoppen en die decoden, maar dan moet je daarna dus de ciphertext gaan decrypten. Het decrypten van die ciphertext houdt in dat je de keys nodig hebt van de partij die het versleuteld heeft.

Het wordt een vrij complexe interpretatie op die manier, tenzij de EU gaat voorzien in een centrale manier om te versleutelen/ontsleutelen.

Maargoed, toegegeven, tot nu toe is het allemaal gokken. De implementatie van de Europese check is nog geen onderdeel van de CoronaCheck app, dus we kunnen niet anders dan gissen hoe ze het implementeren.

Net even zitten zoeken naar de architectuur van het "Digital Green Certificate", zij spreken overigens heel specifiek over luchtvaartmaatschappijen die die informatie kunnen checken:
quote:
The national Backend servers of the Member State will provide access to the Public Keys
according to national specifications, in particular to the entities that will perform verification of
DGC using the relevant Public Keys (Trust lists). To this end the national backend servers will
be kept up-to-date.
This will enable signature verification services and/or access to the public keys needed to
perform verifications.
This feature will be implemented on the national backends level for instance through a secure
API interface and SDKs. Such feature would be of particular relevance for airlines.
https://ec.europa.eu/heal(...)rtificates_v2_en.pdf
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:04:09 #148
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_199608476
De discussie wordt nu wel heel technisch hier.

Volgens mij is de basisvraag gewoon of je dit allemaal moet willen en zo ja, voor hoe lang.
pi_199608478
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:01 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, alleen zijn die, zonder back-end, vulnerable voor MitM attacks, vandaar dat er meestal een secure back-end opgezet wordt om de public keys in op te slaan.
Hoezo een MitM attack? Het uitlezen van een code met een scanner met een lokaal stukje software dat de decryptie doet is nou niet direct kwetsbaar voor een MitM attack. MitM is vooral problematisch als je zaken over een netwerkverbinding gaat doen, maar daarvoor heb je ook gewoon weer SSL en dergelijke. Niet dat dat hier relevant is.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:05:03 #150
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199608483
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:02 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Liefst gehasht ofzo.

Is wel een beetje wat ze proberen te voorkomen, zo willen ze dat de scanners niet afhankelijk zijn van live internetverbindingen bijvoorbeeld.

Plus de infrastructuur van het geheel wordt ingewikkelder, waar allemaal extra info opgeslagen en verwerkt moet worden ipv een simpele database met publieke sleutels.
Maar zou de EU daar niet een platform voor gaan opzetten? Dus Scanner -> EU platform -> specifieke landendatabase? Dus alle scanners uit alle landen kunnen verbinding maken met dat EU platform en die distribueert de requests naar het specifieke land toe. Ik dacht altijd te begrijpen dat dat het idee was..
pi_199608485
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:23 schreef zalkc het volgende:

[..]

Vraag me af vanuit welk mandaat dat gebeurd. Ik weet wel dat er van oudsher een registratie is van gasten, maar dat beperkte zich redelijk en is ook wetgeving voor. Maar dat een accommodatie ineens vaccins gaat moeten controleren lijkt me een verkeerde zaak.

Dus ik vraag me nog steeds af wie die bevoegdheid gaat krijgen, of mag ik als burger het ook at random gaan controleren bij de verjaardagsvisite?
Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar het zal wel zo zijn dat je (op straffe van een boete?) een vaccinatie paspoort moet kunnen tonen.

Mbt tot de accommodaties, nu moeten restaurants toch ook een verplichte gezondsheids check afnemen.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:06:02 #152
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199608492
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:03 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het wordt een vrij complexe interpretatie op die manier, tenzij de EU gaat voorzien in een centrale manier om te versleutelen/ontsleutelen.

Dat doen ze dus ook, en niet complex. Zij bieden gewoon een centrale database aan met alle publieke sleutels van goedgekeurde instanties die bewijzen mogen leveren.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 10:07:01 #153
5428 crew  miss_sly
pi_199608504
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:04 schreef WheeledWarrior het volgende:

Volgens mij is de basisvraag gewoon of je dit allemaal moet willen en zo ja, voor hoe lang.
En waarvoor.

Ik begrijp vooralsnog best dat het voor reizen gebruikt kan worden. Ook binnen Europa. Ik vind wel dat we binnen de EU dezelfde voorwaarden moeten hanteren, zodat je niet het ene land niet binnen komt en het andere wel.
Verder is het niet van belang, wat mij betreft. Niet voor horeca, hotels, musea of wat dan ook. En ik geloof ook niet dat dat gaat gebeuren, binnen de EU in ieder geval.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:08:39 #154
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199608519
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:05 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]

Maar zou de EU daar niet een platform voor gaan opzetten? Dus Scanner -> EU platform -> specifieke landendatabase? Dus alle scanners uit alle landen kunnen verbinding maken met dat EU platform en die distribueert de requests naar het specifieke land toe. Ik dacht altijd te begrijpen dat dat het idee was..
Dit klopt inderdaad, elk land heeft een database met de public keys van instanties
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199608523
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:07 schreef miss_sly het volgende:
Verder is het niet van belang, wat mij betreft. Niet voor horeca, hotels, musea of wat dan ook. En ik geloof ook niet dat dat gaat gebeuren, binnen de EU in ieder geval.
Hmm, dat vraag ik me af. Als je ziet hoe makkelijk het nu in een aantal landen gaat (Denemarken, Duitsland...) zou het me verbazen als het in geen enkel land heel breed ingezet zal gaan worden.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één ŕ twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:10:00 #156
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199608530
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:04 schreef WheeledWarrior het volgende:

Goed punt, ik denk dat je het niet moet willen overigens en dat de manier van implementeren een van de redenen is. De hele discussie is begonnen met het bericht dat er toch meer data getoond wordt dan dat er volgens NL gewenst is, waarna het escaleerde tot welke data op de QR-code moet staan en of er een back-end nodig is voor verificatie. Verder is het meer een DIG-discussie geworden inderdaad :+

Ik denk echter ook dat de vraag of je dit moet willen niet relevant is: het gaat er gewoon komen. Hoe lang is wel een interessante, mijn vermoeden is: ten minste de gehele zomer en, afhankelijk van de vaccinatiegraad eind september, misschien ook nog wel gedurende het wintersportseizoen, dus tot medio februari of zo.
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 10:10:37 #157
5428 crew  miss_sly
pi_199608536
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:08 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Hmm, dat vraag ik me af. Als je ziet hoe makkelijk het nu in een aantal landen gaat (Denemarken, Duitsland...) zou het me verbazen als het in geen enkel land heel breed ingezet zal gaan worden.
Ik kan me dat echt niet voorstellen. Voor een hotel wellicht nog, omdat een gast daar meerdere dagen verblijft, maar voor een etentje of een bezoekje aan een bezienswaardigheid of museum? Dat gaat zoveel gedoe opleveren dat het niet rendeert, denk ik.
pi_199608540
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En waarvoor.

Ik begrijp vooralsnog best dat het voor reizen gebruikt kan worden. Ook binnen Europa. Ik vind wel dat we binnen de EU dezelfde voorwaarden moeten hanteren, zodat je niet het ene land niet binnen komt en het andere wel.
Ik vind ook dat we dezelfde voorwaarden moeten hanteren, maar aangezien landen vrij zijn om te bepalen welke voorwaarden zij daaraan stellen lijkt me dat wensdenken.
pi_199608556
pi_199608566
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik kan me dat echt niet voorstellen. Voor een hotel wellicht nog, omdat een gast daar meerdere dagen verblijft, maar voor een etentje of een bezoekje aan een bezienswaardigheid of museum? Dat gaat zoveel gedoe opleveren dat het niet rendeert, denk ik.
Dit soort berichten doen mij anders vermoeden:
https://nos.nl/artikel/23(...)t-door-de-teststraat

Maar het is inderdaad de vraag hoe lang dit 'leuk' blijft. Aan het begin krijg je een hoop die-hards die zo hard snakken naar dat biertje dat ze dan maar die staaf voor lief nemen. :P

quote:
Winkeliers minder enthousiast

Kritiek komt er uit de hoek van de winkeleigenaars. Want ook in winkels is een negatieve coronatest verplicht, met uitzondering van de drogisterijen en de supermarkten. En dat blijkt voor veel mensen toch een te hoge drempel voor een 'lekker dagje winkelen'.

Volgens een enquęte van koepelorganisatie voor de handel HDE komen er 70 procent minder klanten door de testplicht. Beleidsmakers hopen dat dat vooral met gewenning te maken heeft. Ook bedrijfsleider Frank heeft een hoopvolle boodschap: "Als ze voor het restaurant of de biergarten dan toch al getest zijn, dan kunnen ze meteen daarna gaan shoppen."
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één ŕ twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:14:13 #161
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199608589
quote:
En dan volgt meteen de vraag: waarom moet er dan data getoond worden? Kan de EU niet gewoon een request naar het specifieke land doen met: heeft _serial_ min. drie weken geleden een 2e shot AZ, Pfizer of Moderna gehad? Return Yes/No, show Groen Vinkje. Hoeft er ook geen douanebeambte een lijst met vaccins die wel of niet goed zijn bij te houden en te checken.
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 10:15:05 #162
5428 crew  miss_sly
pi_199608600
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:10 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik vind ook dat we dezelfde voorwaarden moeten hanteren, maar aangezien landen vrij zijn om te bepalen welke voorwaarden zij daaraan stellen lijkt me dat wensdenken.
En dat is een andere discussie, namelijk hoe soeverein de verschillende lidstaten kunnen en mogen zijn in zo'n geval. En dat heeft dus meer te maken met hoe de EU op dit moment is ingericht.
pi_199608610
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:03 schreef chratnox het volgende:

[..]

De discussie was juist dat er geen backend calls gemaakt werden. Je kan idd prima wat je wil in een QR code stoppen en die decoden, maar dan moet je daarna dus de ciphertext gaan decrypten. Het decrypten van die ciphertext houdt in dat je de keys nodig hebt van de partij die het versleuteld heeft.

Maargoed, toegegeven, tot nu toe is het allemaal gokken. De implementatie van de Europese check is nog geen onderdeel van de CoronaCheck app, dus we kunnen niet anders dan gissen hoe ze het implementeren.

Net even zitten zoeken naar de architectuur van het "Digital Green Certificate", zij spreken overigens heel specifiek over luchtvaartmaatschappijen die die informatie kunnen checken:
[..]

https://ec.europa.eu/heal(...)rtificates_v2_en.pdf
Ik heb niet het idee dat je ook maar enigszins snapt hoe asymmetrische encryptie werkt. De private key van de versleutelende instantie is enkel bij die instantie bekend. Zeg de GGD of alle instanties. De public key (de naam zegt het al) is publiekelijk beschikbaar voor iedereen. Die public key is voldoende voor de ontvangende partij om de informatie te lezen.
pi_199608611
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:14 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]

En dan volgt meteen de vraag: waarom moet er dan data getoond worden? Kan de EU niet gewoon een request naar het specifieke land doen met: heeft _serial_ min. drie weken geleden een 2e shot AZ, Pfizer of Moderna gehad? Return Yes/No, show Groen Vinkje. Hoeft er ook geen douanebeambte een lijst met vaccins die wel of niet goed zijn bij te houden en te checken.
No vaccin, No infection, No test , rood vinkje ;)
pi_199608624
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:15 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En dat is een andere discussie, namelijk hoe soeverein de verschillende lidstaten kunnen en mogen zijn in zo'n geval. En dat heeft dus meer te maken met hoe de EU op dit moment is ingericht.
Dat is de discussie waar het hier om gaat. Het is nodig om meer details te delen op Europees niveau dan op nationaal niveau omdat landen zelf willen kunnen bepalen met welke vaccinatie ze mensen wel of niet toestaan.

Dan is er dus geen één Europa meer, dan is er geen Schengen meer, dan zijn er gewoon meerdere landen die toevallig op hetzelfde continent liggen.

Lijkt me sowieso wel komisch. Als je naar Duitsland wil vliegen word je tegengehouden omdat je geen vaccinatie hebt. Pak je de auto kom je prima waar je wezen moet.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 25 mei 2021 @ 10:17:04 #166
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_199608626
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:16 schreef Monolith het volgende:

Ik heb niet het idee dat je ook maar enigszins snapt hoe asymmetrische encryptie werkt. De private key van de versleutelende instantie is enkel bij die instantie bekend. Zeg de GGD of alle instanties. De public key (de naam zegt het al) is publiekelijk beschikbaar voor iedereen. Die public key is voldoende voor de ontvangende partij om de informatie te lezen.
Is het een idee om hier een apart topic over te maken? :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 10:17:10 #167
5428 crew  miss_sly
pi_199608628
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:12 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Maar het is inderdaad de vraag hoe lang dit 'leuk' blijft. Aan het begin krijg je een hoop die-hards die zo hard snakken naar dat biertje dat ze dan maar die staaf voor lief nemen. :P
[..]

Precies, daar gaat echt niet de meerderheid aan meedoen als het nog heel lang duurt. Nu zijn er veel mensen die zich daarnaar willen schikken, omdat ze al zo lang niets hebben kunnen doen. Maar als het nieuwe er weer vanaf is, de ziekenhuizen weer op gewone sterkte draaien en er geen echte dreiging meer aan te wijzen is, zullen meer en meer mensen er genoeg van hebben en niet meer mee willen doen.
pi_199608653
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:16 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik begrijp prima hoe asymmetrische encryptie werkt, wellicht heb ik het niet goed verwoord, dat kan.

Ik bedoelde meer dat er dan een QR code is waaruit afgeleid moet worden met welke sleutel dat ontsleuteld moet worden. Daar is een call met de backend van de EU voor nodig, om de juiste sleutel te gebruiken.

Maargoed, er komen opmerkingen of dit niet in een ander topic kan, dus laten we het daar maar bij laten.
pi_199608659
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Precies, daar gaat echt niet de meerderheid aan meedoen als het nog heel lang duurt. Nu zijn er veel mensen die zich daarnaar willen schikken, omdat ze al zo lang niets hebben kunnen doen. Maar als het nieuwe er weer vanaf is, de ziekenhuizen weer op gewone sterkte draaien en er geen echte dreiging meer aan te wijzen is, zullen meer en meer mensen er genoeg van hebben en niet meer mee willen doen.
Een keer testen om iets te doen is iets wat de mensen nog wel willen doen, bv 1x een voetbalwedstrijd of 1x een evenement. Maar zodra het meer dan 1x moet, wordt het al snel heel tijdrovend, en zullen de meeste mensen zoiets hebben, laat maar, ik blijf wel thuis.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:20:02 #170
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199608665
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:14 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]

Ze willen een offline workflow behouden als mogelijkheid en ze willen dat de informatie bij de houder blijft, en er dus geen informatie in de publiekelijk bevraagbare databases staat.

Edit: en verder ontopic idd
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:20:59 #171
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199608677
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:16 schreef _serial_ het volgende:

[..]

No vaccin, No infection, No test , rood vinkje ;)
Rood vinkje, dat klinkt wel als een goed idee ja: geen van bovenstaande maar ja, ook niet ziek, dus kom maar door. Dus hebben we straks een groen vinkje (wel test/vaccin/infectie), groen kruis (geen vaccin maar negatieve sneltest), rood vinkje (geen van bovenstaande maar kerngezond en geen klachten) en rood kruis (geen van bovenstaande en wel klachten). Klinkt als een goed idee :P
pi_199608685
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:16 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat is de discussie waar het hier om gaat. Het is nodig om meer details te delen op Europees niveau dan op nationaal niveau omdat landen zelf willen kunnen bepalen met welke vaccinatie ze mensen wel of niet toestaan.

Dan is er dus geen één Europa meer, dan is er geen Schengen meer, dan zijn er gewoon meerdere landen die toevallig op hetzelfde continent liggen.

Lijkt me sowieso wel komisch. Als je naar Duitsland wil vliegen word je tegengehouden omdat je geen vaccinatie hebt. Pak je de auto kom je prima waar je wezen moet.
Er zijn zaken die niet onder EU of Schengen competentie vallen en volksgezondheid is daar een van. Dat stelt de EU of Schengen niet buiten werking noch heft het bestaan ervan op, het geeft alleen aan dat de natiestaten van de EU exact dat zijn, natiestaten met soevereiniteit.
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 10:22:13 #173
5428 crew  miss_sly
pi_199608695
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:16 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik deel niet je mening dat Schengen al dood is, overigens.

Er is nog steeds een EU en een Schengen. Er is echter ook een langdurige crisissituatie geweest en de lidstaten hadden op dat moment ook veel soevereiniteit. Dus zal er vanuit rustiger vaarwater moeten worden gewerkt aan een eenduidige Europees niveau van informatie hierover. En juist vanwege je voorbeeld inzake het verschil tussen vliegen en rijden naar DL is het niet waarschijnlijk dat het zo zal gaan werken.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 25 mei 2021 @ 10:22:59 #174
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_199608703
Handig overzicht van wereldwijde cijfers, waaronder de 7-dagen-incidentie:

https://www.corona-in-zahlen.de/weltweit/

En specifieke cijfers voor Nederland:

https://www.corona-in-zahlen.de/weltweit/niederlande/

Misschien iets voor de OP?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 10:23:51 #175
5428 crew  miss_sly
pi_199608712
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:19 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Een keer testen om iets te doen is iets wat de mensen nog wel willen doen, bv 1x een voetbalwedstrijd of 1x een evenement. Maar zodra het meer dan 1x moet, wordt het al snel heel tijdrovend, en zullen de meeste mensen zoiets hebben, laat maar, ik blijf wel thuis.
Dat denk ik ook, inderdaad. Dat hele testenvoortoegang-gebeuren is geen lang leven beschoren. En zo zal het ook zijn in DL en in de andere EU-landen. Mensen zijn niet langdurig zo gemakkelijk te bespelen, denk ik.
pi_199608714
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:19 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik begrijp prima hoe asymmetrische encryptie werkt, wellicht heb ik het niet goed verwoord, dat kan.

Ik bedoelde meer dat er dan een QR code is waaruit afgeleid moet worden met welke sleutel dat ontsleuteld moet worden. Daar is een call met de backend van de EU voor nodig, om de juiste sleutel te gebruiken.

Maargoed, er komen opmerkingen of dit niet in een ander topic kan, dus laten we het daar maar bij laten.
Dat ligt er maar net aan hoe je het in wilt richten. Als je ook rotatie wilt toevoegen, dan zal er wel iets van een centrale autoriteit moeten zijn anders moet je elke keer software gaan updaten. Maar het hoeft niet. Je kunt ook gewoon gecoordineerd private keys uitleveren en de public key openbaar maken, zodat iedereen die wil hem kan gebruiken.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:25:17 #177
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199608719
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat denk ik ook, inderdaad. Dat hele testenvoortoegang-gebeuren is geen lang leven beschoren. En zo zal het ook zijn in DL en in de andere EU-landen. Mensen zijn niet langdurig zo gemakkelijk te bespelen, denk ik.
Nouja, groot deel heeft dalijk een prik gehad en dan is het overal doorlopen.

Hopelijk zijn de ziekenhuizen dan ook zo goed als leeg en kunnen deze initiatieven lekker door de shredder zoals in Israël.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199608723
quote:

[..]

Er lopen hier imo wel twee dingen een beetje door elkaar heen, namelijk wat "de burger" wil en wat de beleidsmaker wil. Die eerste heeft duidelijk over het algemeen niet zo heel veel zin in de testsamenleving (zie oa de tests bij Efteling en universiteiten waaruit bleek dat er weinig animo was), maar het demissionaire kabinet wil dit duidelijk perse nog even af kunnen vinken. Ik denk dat we een halfslachtige invoering gaan zien, waarbij er een hoop gemopperd wordt door zowel klanten als uitbaters, en het circus dan met een smoesje na een paar maanden weer verdwijnt.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:25:55 #179
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_199608726
quote:

[..]

Ben nu drie keer naar een voetbalwedstrijd geweest en drie keer laten testen. Eigenlijk wel ideaal, was elke keer praktisch de enige in een vrijwel lege teststraat. Maar heb dan ook nog eens de luxe dat ik er vrijwel naast woon.

Je zag in Breda en Nijmegen dat er direct flinke rijen ontstonden als het wat drukker werd, inclusief storingen. En dan heb je het nog over evenementen van maximaal 1500 man ofzo. _O-
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 10:26:00 #180
5428 crew  miss_sly
pi_199608729
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:25 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Nouja, groot deel heeft dalijk een prik gehad en dan is het overal doorlopen.

Hopelijk zijn de ziekenhuizen dan ook zo goed als leeg en kunnen deze initiatieven lekker door de shredder zoals in Israël.
Ik ga ervan uit dat dat het scenario is, inderdaad.
pi_199608732
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:24 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat ligt er maar net aan hoe je het in wilt richten. Als je ook rotatie wilt toevoegen, dan zal er wel iets van een centrale autoriteit moeten zijn anders moet je elke keer software gaan updaten. Maar het hoeft niet. Je kunt ook gewoon gecoordineerd private keys uitleveren en de public key openbaar maken, zodat iedereen die wil hem kan gebruiken.
Aangezien ze een lijst met valide uitgevers in willen richten zal er iets van een centrale autoriteit moeten zijn. Dat is (voor zover ik kan zien) het eHealth systeem van Europa.

Maargoed, mee eens.
pi_199608756
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Er zijn zaken die niet onder EU of Schengen competentie vallen en volksgezondheid is daar een van. Dat stelt de EU of Schengen niet buiten werking noch heft het bestaan ervan op, het geeft alleen aan dat de natiestaten van de EU exact dat zijn, natiestaten met soevereiniteit.
Welk vaccin iemand gehad heeft is alleen geen zaak van volksgezondheid meer. Een land heeft besloten dat een bepaald vaccin voldoende werkt, dus dat vaccin wordt gebruikt. Dat is een zaak van volksgezondheid in dat land. Als een ander land het er niet mee eens is is dat iets wat ze met het land uit moeten vechten, niet de burgers mee lastig vallen.

Als (bijvoorbeeld) Oostenrijk van mening is dat AstraZeneca onvoldoende werkt en besluit iedereen die 2x AZ heeft gehad nog 2 weken in quarantaine moet heb je geen vrij verkeer van personen binnen de Europese Unie, wat één van de kernpunten van het Schengen verdrag is.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2021 10:29:10 ]
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:28:44 #183
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199608766
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:25 schreef Caland het volgende:

[..]

Je zag in Breda en Nijmegen dat er direct flinke rijen ontstonden als het wat drukker werd, inclusief storingen. En dan heb je het nog over evenementen van maximaal 1500 man ofzo. _O-
Wat ging de uiteindelijk capaciteit van TvT worden, 300.000 of zo? Zal straks wat worden als de bouwvak begint...
Verder heb ik ook het idee dat de teststraten in de Randstad redelijk dichtbij liggen maar zodra je daarbuiten komt moet je met een beetje pech ook gewoon een half uur rijden om je te kunnen laten testen dus dan is het wel te verwachten dat daar drukte gaat ontstaan ja.
pi_199608784
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:28 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]

Wat ging de uiteindelijk capaciteit van TvT worden, 300.000 of zo? Zal straks wat worden als de bouwvak begint...
Verder heb ik ook het idee dat de teststraten in de Randstad redelijk dichtbij liggen maar zodra je daarbuiten komt moet je met een beetje pech ook gewoon een half uur rijden om je te kunnen laten testen dus dan is het wel te verwachten dat daar drukte gaat ontstaan ja.
Ik moet 25 minuten rijden naar een teststraat om me te laten testen om naar het zwembad te kunnen waar ik binnen 5 minuten heen gelopen ben. Lijkt me een beetje het doel voorbij schieten.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:30:36 #185
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_199608788
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:28 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]

Ja misschien dat ze landelijk die capaciteit hebben, maar je zag nu wel meteen dat als evenementen heel regionaal gebonden zijn er bij de desbetreffende teststraat meteen problemen ontstonden. En dan heb je het nog over een heel beperkt aantal mensen die er heen mochten.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_199608796
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:25 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Er lopen hier imo wel twee dingen een beetje door elkaar heen, namelijk wat "de burger" wil en wat de beleidsmaker wil. Die eerste heeft duidelijk over het algemeen niet zo heel veel zin in de testsamenleving (zie oa de tests bij Efteling en universiteiten waaruit bleek dat er weinig animo was), maar het demissionaire kabinet wil dit duidelijk perse nog even af kunnen vinken. Ik denk dat we een halfslachtige invoering gaan zien, waarbij er een hoop gemopperd wordt door zowel klanten als uitbaters, en het circus dan met een smoesje na een paar maanden weer verdwijnt.
Laten we vooral hopen dat het vandaag flink gaat knetteren in de 1e kamer, en dat ze niet direct tekenen bij het kruisje, elke dag uitstel is winst.
pi_199608799
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:30 schreef Caland het volgende:

[..]

Ja misschien dat ze landelijk die capaciteit hebben, maar je zag nu wel meteen dat als evenementen heel regionaal gebonden zijn er bij de desbetreffende teststraat meteen problemen ontstonden. En dan heb je het nog over een heel beperkt aantal mensen die er heen mochten.
En de grap is, een aantal GGD locaties gaan nu testen zonder afspraak omdat het er zo rustig is. Dus de GGD heeft op dit moment overcapaciteit, maar die overcapaciteit wordt niet ingezet omdat er geld aan een private partij beloofd is.

Does not compute.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:31:42 #188
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199608800
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:12 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

[..]

Weer dat heerlijke wensdenken. Dat mensen toch wel komen. De harde realiteit gaat zijn dat mensen echt minder weg gaan, midden in een pandemie is dat wel wenselijk, maar in de zomer met lage cijfers lijkt me dat de plank misslaan.

Dus als je hoopt dat het geen drempel gaat zijn zit je ernaast, en als het wel een drempel moet zijn dan is het verkeerd getimed.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:32:47 #189
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_199608810
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:31 schreef chratnox het volgende:

[..]

En de grap is, een aantal GGD locaties gaan nu testen zonder afspraak omdat het er zo rustig is. Dus de GGD heeft op dit moment overcapaciteit, maar die overcapaciteit wordt niet ingezet omdat er geld aan een private partij beloofd is.

Does not compute.
Terwijl Testen voor Toegang geen testlocaties heeft in Flevoland en Groningen.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_199608812
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:31 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Laten we vooral hopen dat het vandaag flink gaat knetteren in de 1e kamer, en dat ze niet direct tekenen bij het kruisje, elke dag uitstel is winst.
Ik vrees er een beetje voor dat de Kamer een avondklokje doet, waarbij ze wel mopperen maar uiteindelijk toch instemmen.
pi_199608815
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:25 schreef Caland het volgende:

[..]

Ben nu drie keer naar een voetbalwedstrijd geweest en drie keer laten testen. Eigenlijk wel ideaal, was elke keer praktisch de enige in een vrijwel lege teststraat. Maar heb dan ook nog eens de luxe dat ik er vrijwel naast woon.

Ado-Fortuna laatst zaten nog geen 500 man, mochten er 1700 in. Bijna iedereen moest zich laten testen in Utrecht.

Donder toch op met die flauwekul.
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:33:48 #192
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_199608821
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:31 schreef chratnox het volgende:

[..]

Does not compute.
Je de testlocatie waar ik heen ga (testpaviljoen Nijmegen-Lent) is volgens mij van oorsprong ook gebouwd voor de GGD, inclusief een trotse Hugo de Jonge bij de opening. Maar ik meen dat die nooit is gebruikt door de GGD. _O-

Nu zit daar dus testenvoortoegang in, waar men de hele week letterlijk niks aan het doen is.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:34:46 #193
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199608829
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:30 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik moet 25 minuten rijden naar een teststraat om me te laten testen om naar het zwembad te kunnen waar ik binnen 5 minuten heen gelopen ben. Lijkt me een beetje het doel voorbij schieten.
Zelfde verhaal hier hoor, zit op 20 minuten rijden, gaat helemaal nergens over. Hebben wel een vaccinlocatie hier nu trouwens :D
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:36:53 #194
13309 nostra
ask why
pi_199608848
Grote evenementen in najaar op de helling, want politie wil op vakantie.

https://www.bnr.nl/nieuws(...)chien-toch-niet-door
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
pi_199608854
quote:

[..]

Omdat er (in nederland) wel alternatieven zijn en de maatregelen relatief snel aan het afbouwen zijn.
Als je a la duitsland er geen uitzicht is op versoepeling ga je vanzelf testen als je straks de EK wedstrijd op het terras wilt zien.
pi_199608857
quote:
81s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:36 schreef nostra het volgende:

Donder toch lekker op.
pi_199608877
Zaterdag was 1967 en 1968 aan de beurt. Met een priktempo van ~150K + 2e vaccinaties + deel medische groepen zegt mijn gevoel dat morgen de volgende groep wordt opengesteld, elke dag eerder zou een goed teken zijn.
pi_199608879
quote:

Ik dacht eerst dat dit van de Speld was.. :P
pi_199608890
quote:

quote:
Daar kwam later de handhaving van de avondklok en de rellen in die periode nog bovenop.
Het repressieve handhaven van de avondklok met tig fuiken, zero tolerance jegens eenzame fietsers en relletjes mocht wat kosten, zoals overwerkte agenten, maar dan heb je ook wat. Of nee, eigenlijk niet...
pi_199608914
quote:

quote:
'En dus moeten we niet denken dat als de maatregelen straks grotendeels weg zijn, we vanalles kunnen gaan organiseren en dat daar dan politiemensen en boa's voor zijn. Die hebben ook recht op vakantie en compensatie van overuren.'
Nee man, stel je eens voor, dat we weer normaal gaan doen.

Nieuwe excuses tbv Ferd's natte droom van een festivalloze wereld *O*

Gebrek aan capaciteit kan ik ook niet helemaal rijmen met het feit dat politiemensen en boa's al een jaar 0,0 tijd hebben hoeven besteden aan zaken als het uitgaanscircuit of evenementen e.d.
I'll give you something to do
pi_199608939
twitter

<2000 please *O*
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  dinsdag 25 mei 2021 @ 10:47:48 #202
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199608943
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:45 schreef galantis het volgende:

[..]

[..]

Gebrek aan capaciteit kan ik ook niet helemaal rijmen met het feit dat politiemensen en boa's al een jaar 0,0 tijd hebben hoeven besteden aan zaken als het uitgaanscircuit of evenementen e.d.
Politie heeft net zo goed te maken met een tekort aan mensen, dus dat kan ik me best voorstellen.
pi_199608974
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:45 schreef galantis het volgende:

[..]

[..]

Plus dat er veelal geen politiecapaciteit nodig is.

Doet mij denken aan Decibel Outdoor, dat politie ging staken, en de festival organisatie daarop extra beveiliging in had gehuurd. De politie zei dat het uit de hand gelopen was met incidenten, maar de burgemeester was de politie te slim af geweest en was gewoon te gast op het festival en daar was het rustiger dan ooit tevoren geweest , zonder politieinzet _O-

https://nos.nl/artikel/22(...)erloopt-probleemloos
pi_199609087
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:50 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Doet mij denken aan Decibel Outdoor, dat politie ging staken, en de festival organisatie daarop extra beveiliging in had gehuurd. De politie zei dat het uit de hand gelopen was met incidenten, maar de burgemeester was de politie te slim af geweest en was gewoon te gast op het festival en daar was het rustiger dan ooit tevoren geweest , zonder politieinzet _O-

Inderdaad, beetje afhankelijk van het type feest is er zo goed als geen politie nodig. De door Ferd o zo gehate verboden middelen ontlasten de politie ironisch gezien behoorlijk :+
I'll give you something to do
pi_199609102
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:00 schreef galantis het volgende:

[..]

Inderdaad, beetje afhankelijk van het type feest is er zo goed als geen politie nodig. De door Ferd o zo gehate verboden middelen ontlasten de politie ironisch gezien behoorlijk :+
Anders laten ze de festivals wel doorgaan, maar zonder alcohol ;)
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 11:02:32 #206
5428 crew  miss_sly
pi_199609113
quote:

[..]

Kwestie van de juiste middelen, inderdaad :Y
pi_199609119
quote:
Dat noemt men "open grenzen" en "vrij verkeer van personen".
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 11:02:47 #208
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_199609120
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:50 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Nou ben ik wel erg benieuwd hoeveel politie-inzet er is bij Lowlands. Moet zeggen dat ik daar op terrein nooit een geüniformeerde agent heb gezien, alleen overal security. Er is bij ingang wel een locatie met politie en OvJ voor drugsgevallen maar dat is niet zoveel.
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 11:02:58 #209
5428 crew  miss_sly
pi_199609122
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:01 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Anders laten ze de festivals wel doorgaan, maar zonder alcohol ;)
Geen alcohol, wel xtc. Wordt een topfeest :D
pi_199609168
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:32 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Ik vrees er een beetje voor dat de Kamer een avondklokje doet, waarbij ze wel mopperen maar uiteindelijk toch instemmen.
Daar vrees ik ook voor, hoop protest, vraagtekens en onbegrip voor de show, daarna gewoon instemmen.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 11:08:42 #211
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199609183
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:02 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Nou ben ik wel erg benieuwd hoeveel politie-inzet er is bij Lowlands. Moet zeggen dat ik daar op terrein nooit een geüniformeerde agent heb gezien, alleen overal security. Er is bij ingang wel een locatie met politie en OvJ voor drugsgevallen maar dat is niet zoveel.
Meestal is het zo dat er op het terrein zelf agenten in burger lopen of dat ze daarvoor eigen beveiliging regelen. En bij grote festivals zie je steeds meer commerciële beveiling en minder politie. Heb er ooit wel eens wat over gelezen maar het schijnt dat politie meer agressie oproept dan iemand met een V'tje op z'n borst. En het zal ongetwijfeld ook iets met de kosten te maken hebben.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 11:09:02 #212
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_199609187
quote:

[..]

Ik was dit weekend bij het ESF in Rotterdam O+ . Buiten bij Ahoy stonden ook ik weet niet hoeveel agenten op de parkeerplaats uit hun neus te peuteren :')
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 11:10:27 #213
5428 crew  miss_sly
pi_199609201
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:09 schreef Arizona het volgende:

[..]

Ik was dit weekend bij het ESF in Rotterdam O+ . Buiten bij Ahoy stonden ook ik weet niet hoeveel agenten op de parkeerplaats uit hun neus te peuteren :')
En als ze er niet zijn en het loopt uit de hand, is daar weer van alles over te zeggen.

Goed zal het niet vaak zijn, vermoed ik, zoals met zoveel zaken.
pi_199609217
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:32 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Dat verwacht ik ook ja
pi_199609220
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:02 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Klopt, de politie is er vaak wel, maar dat is geen grote inzet.
Niet anders als op een reguliere weekmarkt.
pi_199609262
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:12 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Dat verwacht ik ook ja
De 1e kamer volgt gewoon wat de fracties hebben afgesproken in de 2e kamer.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 11:17:28 #217
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199609269
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En als ze er niet zijn en het loopt uit de hand, is daar weer van alles over te zeggen.

Goed zal het niet vaak zijn, vermoed ik, zoals met zoveel zaken.
Ik heb een wat lage risicoprofiel qua rellen in de kop als het gaat om het ESF.

Kan me niet de krantenkoppen heugen dat ergens in Europa door ESF publiek de winkelruiten eruit lagen en er een aantal agenten het ziekenhuis in waren gemept.
Lijkt me net zo'n risico event als André Rieu op het Vrijthof.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 11:18:32 #218
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_199609285
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:12 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Dat verwacht ik ook ja
Ze brengen het gewoon alsof ze daarmee ondernemers en publiek een plezier doen 'want dan kunnen er weer meer dingen open'.

En als er dan weinig mensen van gebruik maken zeggen ze 'maar aan ons ligt het niet, wij hebben er alles aan gedaan'

The usual, allemaal zeer voorspelbaar.
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 11:20:29 #219
5428 crew  miss_sly
pi_199609309
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:17 schreef zalkc het volgende:

[..]

Kan me niet de krantenkoppen heugen dat ergens in Europa door ESF publiek de winkelruiten eruit lagen en er een aantal agenten het ziekenhuis in waren gemept.
Lijkt me net zo'n risico event als André Rieu op het Vrijthof.
Ja hoor, eens.
Maar alsnog heeft ieder evenement een minimale inzet van politieagenten nodig. Mogelijke rellen is natuurlijk niet het enige waarvoor politie wordt ingezet, ook mogelijke incidenten waarbij politie aanwezig moet zijn, inzet voor verkeersregeling. Ik denk dat een evenement geen vergunning krijgt zonder de inzet van een bepaalde hoeveelheid agenten.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 11:22:01 #220
13309 nostra
ask why
pi_199609335
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:17 schreef zalkc het volgende:
Aanwezigheid van Israël enzo kán wat minder fijn zijn.
pi_199609338
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ja hoor, eens.
Maar alsnog heeft ieder evenement een minimale inzet van politieagenten nodig. Mogelijke rellen is natuurlijk niet het enige waarvoor politie wordt ingezet, ook mogelijke incidenten waarbij politie aanwezig moet zijn, inzet voor verkeersregeling. Ik denk dat een evenement geen vergunning krijgt zonder de inzet van een bepaalde hoeveelheid agenten.
Politieinzet is geen onderdeel van de vergunning, ingehuurde beveiliging wel (x personen per aantal bezoekers).
pi_199609388
Ik heb de stream vanuit de Eerste Kamer aangezet maar volgens mij heb ik per ongeluk een debat van vorig jaar te pakken. De ChristenUnie heeft het alleen maar over de 'hamer en de dans', de mogelijkheid van lokale lockdowns deze zomer en het risico op een volgende golf op korte termijn. Bizar.
pi_199609438
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:26 schreef belanov het volgende:
Ik heb de stream vanuit de Eerste Kamer aangezet maar volgens mij heb ik per ongeluk een debat van vorig jaar te pakken. De ChristenUnie heeft het alleen maar over de 'hamer en de dans', de mogelijkheid van lokale lockdowns deze zomer en het risico op een volgende golf op korte termijn. Bizar.
https://www.eerstekamer.nl/live_plenaire_vergadering
pi_199609473
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:26 schreef belanov het volgende:
Tja, op dit moment vragen ze of de mondkapjesplicht niet voor gevaccineerden afgeschaft kan worden. Denk dat dat goed aangeeft hoe ze erin staan.
pi_199609480
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 10:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik hoor hier in DE eerlijk gezegd vooral dat mensen het een "bescheuertes idee" vinden om iedere keer, wanneer je op het terras iets wil drinken of uit eten wil gaan, zo'n wattenstaaf in je neus te moeten laten raggen. Dat is hier dan waarschijnlijk ook geen lang leven beschoren zodra we eindelijk eens fatsoenlijk weer gaan krijgen en men massaal naar buiten kan.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 11:34:57 #226
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_199609482
Het afgelopen jaar heeft me in ieder geval geleerd wat de woorden van een politicus waard zijn. dus niet veel verbaasd me meer. voor zover ik dat nog niet wist,
pi_199609485
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:33 schreef chratnox het volgende:

[..]

Tja, op dit moment vragen ze of de mondkapjesplicht niet voor gevaccineerden afgeschaft kan worden. Denk dat dat goed aangeeft hoe ze erin staan.
Gevraagd door iemand die z'n vaccinatie inmiddels wel gehad heeft.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 11:37:21 #228
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199609497
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:35 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Gevraagd door iemand die z'n vaccinatie inmiddels wel gehad heeft.
Wat is de gemiddelde leeftijd van de Eerste Kamerleden? 68?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_199609542
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Van de sprekers zijn er slechts 5 die nog niet op leeftijd in aanmerking zijn gekomen voor vaccinatie.
pi_199609564
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 09:42 schreef noodgang het volgende:

[..]

Precies, die paar mensen die frauderen maken eigenlijk niks uit, zolang het overgrote gedeelte van de mensen met grote reisbewegingen maar wél gevaccineerd is
Dit dus. Iemand met een vervalst vaccinatiebewijs loopt zelf ongevaccineerde rond. De gevolgen (geinfecteerd raken) zijn, wanneer vrijwel iedereen gevaccineerd is, voor hem of haar. Het is niet alsof we de totale zombie apocalyps moeten zien te voorkomen met dat vaccinatiebewijs.

Er had vorig jaar, toen de ontwikkeling van de vaccins gestart werd, even afgehamerd moeten worden dat we in de hele EU gewoon dat gele boekje gaan gebruiken. De ontwikkeling van de vaccins en het uitrollen van de vaccinatiecampagne zijn sneller gegaan dan het vergaderen over de nutteloze bureaucratische registratie van wie gevaccineerd is. :')
  dinsdag 25 mei 2021 @ 11:44:09 #231
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_199609567
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

net geen 103 geloof ik
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_199609620
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:34 schreef Gunner het volgende:
Het afgelopen jaar heeft me in ieder geval geleerd wat de woorden van een politicus waard zijn. dus niet veel verbaasd me meer. voor zover ik dat nog niet wist,
Mijn afkeer van politici is er gedurende de pandemie eerlijk gezegd niet bepaald kleiner op geworden.
pi_199609624
Henk Otten is wel lekker bezig.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 11:49:33 #234
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199609638
Henk Otten die gaat klagen over geld dat naar bevriende bedrijfjes loopt _O-
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199609639
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:48 schreef _serial_ het volgende:
Henk Otten is wel lekker bezig.
Een stuiterend vliegtuig waarin de passagiers grijpen naar de kotszakjes _O_
Zonder wrijving geen glans
pi_199609754
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:49 schreef Drekkoning het volgende:
Henk Otten die gaat klagen over geld dat naar bevriende bedrijfjes loopt _O-
Het was wel ironisch dat hij het zei ja, maar wel blij dat 't benoemd is :P
  dinsdag 25 mei 2021 @ 11:58:13 #237
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199609762
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:57 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het was wel ironisch dat hij het zei ja, maar wel blij dat 't benoemd is :P
Ja, doet niet af aan zijn boodschap inderdaad ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199609779
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:33 schreef chratnox het volgende:

[..]

Je moet wat om de tijd vol te maken.
pi_199609829
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 11:58 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ja, doet niet af aan zijn boodschap inderdaad ;)
De eerste kamer is er trouwens toch voor om te bepalen of een wetsvoorstel uitvoerbaar, proportioneel is en voldoet aan andere wetten/grondwet e.d.? Die horen zich toch niet inhoudelijk te bemoeien met hoe het wetsvoorstel eruit moet zien?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2021 12:04:19 ]
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 25 mei 2021 @ 12:04:27 #240
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_199609841
twitter
  dinsdag 25 mei 2021 @ 12:05:17 #241
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199609857
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 12:04 schreef chratnox het volgende:

[..]

De eerste kamer is er trouwens toch voor om te bepalen of een wetsvoorstel uitvoerbaar, proportioneel is en voldoet aan andere wetten/grondwet e.d.? Die horen zich toch niet inhoudelijk te bemoeien met hoe het wetsvoorstel eruit moet zien?
De twijfel zit hem dan ook in de proportionaliteit zo te horen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199609892
Ondanks dat Diederik van de SGP is, verwoordt hij het goed.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 12:10:31 #243
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_199609929
Jaartal 1970 dus al aan de beurt voor vaccinatie.
Gaat rap. :)
pi_199609943
quote:
Die bejaarde van de ChristenUnie die met z'n mondkapje staat te wapperen terwijl hij vraagt hoe de SGP het in z'n hoofd haalt om kritiek te hebben, omdat er geen alternatief is.

Erno is lid van de Eerste Kamer voor de CU. :')
pi_199609944
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 12:10 schreef NaturalScience het volgende:
Jaartal 1970 dus al aan de beurt voor vaccinatie.
Gaat rap. :)
Ja zeker, nog maar 4 jaar te gaan (voor mij dan):)
  dinsdag 25 mei 2021 @ 12:12:13 #246
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_199609949
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 12:07 schreef Wirelessmouse het volgende:
Ondanks dat Diederik van de SGP is, verwoordt hij het goed.
Iets goed verwoorden kan je wel aan iemand van de SGP overlaten.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 12:13:23 #247
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_199609962
Hier hebben ze ook zo'n 2e vaccinatiecentrum geopend onlangs, je kunt er vanaf straat mooi binnenkijken maar elke keer als ik er langs rij, zitten er maar een paar mensen in een enorme zaal.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 12:14:56 #248
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199609980
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 12:13 schreef WheeledWarrior het volgende:
Hier hebben ze ook zo'n 2e vaccinatiecentrum geopend onlangs, je kunt er vanaf straat mooi binnenkijken maar elke keer als ik er langs rij, zitten er maar een paar mensen in een enorme zaal.
Goed dat er capaciteit gecreëerd wordt toch, ook al kan die nu nog niet volledig benut worden.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_199610084
quote:

[..]

Ik denk dat het nogal uitmaakt hoeveel tijd het werkelijk kost. Als je even snel een testje moet doen bij de ingang van het restaurant is nogal anders dan dat je eerst naar de andere kant van de stad moet of een naburig dorp.
pi_199610092
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 12:04 schreef Pino112 het volgende:
[ twitter ]
Waarom verloopt dit via een D66-Kamelid?
  dinsdag 25 mei 2021 @ 12:24:59 #251
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199610130
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 12:23 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Die vindt het gewoon leuk om te delen denk ik.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 25 mei 2021 @ 12:26:27 #252
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_199610150
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 12:23 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

twitter

Zo beter?
pi_199610204
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 12:26 schreef Pino112 het volgende:

[..]

[ twitter ]

Zo beter?
Als ik de reacties zo lees, was de GGD er nog niet helemaal klaar voor (of beter: soms wel, soms niet). Dan lijkt het me alleen maar onnodige verwarring geven als iemand een paar uur daarvoor al claimt dat het vrijgegeven is.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 12:30:15 #254
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_199610243
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 01:32 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Ik heb dit niet zo ervaren. Weliswaar zijn enkele sociale verplichtingen komen te vervallen, daarmee heeft deze periode mij ook rust gegeven en dat was en is welkom, maar met familie, vrienden en kennissen heb ik goed contact kunnen blijven onderhouden en zij zijn mij blijven ontvangen. Nu moet ik er wel bij vermelden dat zij veelal (zeer) ruim behuisd zijn en mij daarom goed op gepaste afstand kunnen ontvangen.

Ook binnen mijn andere sociale structuren, zoals verenigingen, heb ik gemerkt dat zij hun best hebben gedaan om de contacten warm te houden. Ik verwacht dat de normale gang van zaken weer volledig opgepakt zal worden.

Ik heb wel gemerkt heb dat binnen mijn familie, vrienden, kennissenkring en verengingsleven verschillend wordt omgegaan met de omstandigheden.
Het is vooral een belevingsgebeuren, ook hoe je zelf in het vel zit met hoe "druk(kend)" het aanwezige bestaan is.

Wat je beschreef dat het ook "rust" geeft, is zeker ook (hier) waar. Diverse zaken die vanuit een soort (aangegane) verplichting plaatsvonden, zijn hier vervallen. Denk aan (sociale) "mantelzorg" maar ook dat "Corona"een prima excuus (b)leek om ergens - ook qua werk - mee te stoppen, wat twee kanten op werkt. Ik was voorheen regelmatig op pad en ben "blij" dat dat is gestopt met als consequentie dat het "inkomen" en deels bevredigende "tijdsverdrijf" daarvan ook foetsie is. Samen acteren is ook samen de inspiratie opdoen wat ik niet snel meer zie terugkomen. Veel hangt samen met de aard van activiteit en het (eigengereide) beestje zelf.

Het verenigingsleven deel ik ook wat op. Dat van de activiteit zelf waarbij het weinig uitmaakt met wie/waar je iets doet en die van de cohesie waarbij de activiteit vooral een "excuus" is om samen/iets te ondernemen.
Na een uiteen gebroken jaar, vallen delen daarvan op hun plaats als een dun laagje (s)chroom wat waarschijnlijk onderhuids al aan het bladderen was.

Maar goed, "Corona" en vooral de (imo buitensporige) "maatregelen" hebben een flinke impact waarbij kaarten anders in het spel (zijn ge)komen. Voor de één een zegen, de ander een grove zonde en rest past zich hoe dan ook mettertijd wel weer aan. De kracht is vooral om dan niet te (veel te) blijven hangen met hoe het ooit eens was.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (ŠZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_199610248
Ben overigens wel benieuwd wanneer deze mensen daadwerkelijk hun afspraak krijgen, want mijn vader (1963) is pas half juni aan de beurt. Terwijl hij dus al 1½ week geleden een afspraak heeft gemaakt.

Als dat representatief is zou het betekenen dat deze groep pas eind juni is.
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 12:30:43 #256
5428 crew  miss_sly
pi_199610256
Nu van het RIVM zelf:
twitter
  dinsdag 25 mei 2021 @ 12:30:49 #257
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199610258
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 12:28 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Als ik de reacties zo lees, was de GGD er nog niet helemaal klaar voor (of beter: soms wel, soms niet). Dan lijkt het me alleen maar onnodige verwarring geven als iemand een paar uur daarvoor al claimt dat het vrijgegeven is.
Dit bericht stond al langer uit dan zijn tweet oud is: https://www.rivm.nl/nieuw(...)oor-coronavaccinatie
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  Moderator dinsdag 25 mei 2021 @ 12:31:43 #258
5428 crew  miss_sly
pi_199610275
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 12:30 schreef DireStraits7 het volgende:
Ben overigens wel benieuwd wanneer deze mensen daadwerkelijk hun afspraak krijgen, want mijn vader (1963) is pas half juni aan de beurt. Terwijl hij dus al 1½ week geleden een afspraak heeft gemaakt.

Als dat representatief is zou het betekenen dat deze groep pas eind juni is.
Ik denk dat dat heel erg afhankelijk is van de regio of zo?
Ik kon zaterdagochtend een afspraak maken (1968) en ik kan aanstaande maandag al terecht.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 12:32:09 #259
12221 Tijn