SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nederland:
• RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
• Covid dashboard
• Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
• Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
• Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
• Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
• Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
• De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
• De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
• Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
• SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers
Internationaal:
• ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
• WHO World Health Organisation
• Overzicht WHO
• Overzicht Worldometers
• Overzicht BNO News
• Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
• Wikipedia
• Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
• Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Wetenschap:
• Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
• Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
• Universiteitsindex Leiden
• De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/
Vaccinaties :quote:#Vaccinatie
➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS
• https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
• Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
• Coronavirus Vaccine Tracker
• Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
• Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
• Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).
Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020/2021)
Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Dagelijkse ziekenhuiscijfers
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes, hond2.gif mag van zijn baasje niet buiten de spoiler in de OP
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.![]()
De hele reden dat er meer dan een vinkje getoond wordt is omdat dat landen blijkbaar verschillende eisen mogen stellen. Dus aan type vaccin, interval, interval na laatste prik, etc.quote:Op dinsdag 25 mei 2021 07:39 schreef Molo het volgende: Waarom zou je het wél moeten delen? Een grensmedewerker moet in geval van Covid weten of je aan de voorwaarden voldoet van betreden van het land, meer niet. De ruwe gegevens daartoe doen er niet toe, alleen de afgeleide conclusie Als je alle gegevens ziet kun je daar nogal wat risico's rondom gezondheidsgegevens meekrijgen en ook nogal wat uit afleiden, wat totaal niet nodig is en alleen maar risico's met zich meebrengt. Waarom dan toelaten? Past níet in het uitgangspunt van dataminimalisatie wat een belangrijk uitgangspunt was bij de EU certificaten. Voorbeeld. Vroege datum van vaccineren met een specifiek soort vaccin werd in een land alleen gedaan bij mensen met een specifiek beroep of risico. Hey, interessante informatie om te weten voor sommige landen! De één en één is twee is snel gemaakt, naast van ongeschoolde mensen die je gezondheidsgegevens (medische, bijzondere persoonsgegevens) gaan beoordelen. Het dient geen proportioneel doel, dus weg ermee En ik vind dat er gedurende pandemie en bij ongelijke epidemiologische situaties echt best wat te zeggen is voor checks op die certificaten bij de grens. Echter zou een vinkje voldoende moeten zijn, en zo waren ze ook ontworpen. De andere inzet is puur politiek en zo onzuiver als de pest
En omdat er hele volksstammen met niet door EMA gecertificeerde vaccins rondlopen. Zo moeilijk is het allemaal niet.quote:Op dinsdag 25 mei 2021 07:56 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
De hele reden dat er meer dan een vinkje getoond wordt is omdat dat landen blijkbaar verschillende eisen mogen stellen. Dus aan type vaccin, interval, interval na laatste prik, etc.
Bij de binnenlandse variant van de coronacheck speelt dat niet en daar is het dus enkel een vinkje, zelfs geen details of het een test/herstel/vaccinatie betreft.
Als je je businessrules netjes doorgeeft aan het Europese gebeuren als lidstaat zijnde hoeven ze helemaal verder niets te weten van je behalve dat vinkje of niet.quote:Op dinsdag 25 mei 2021 07:56 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
De hele reden dat er meer dan een vinkje getoond wordt is omdat dat landen blijkbaar verschillende eisen mogen stellen. Dus aan type vaccin, interval, interval na laatste prik, etc.
Bij de binnenlandse variant van de coronacheck speelt dat niet en daar is het dus enkel een vinkje, zelfs geen details of het een test/herstel/vaccinatie betreft.
Ik ben tegen meeliftgedrag, dus ik vind het wel zinnig om te weten of en hoe je vaccineert bent. Als iedereen de kans heeft gehad om zich te vaccineren is er niets op tegen om vaccinweigeraars beperkingen op te leggen. Zo wordt meeliftgedrag voorkomen. Want alleen samen krijgen we corona onder controle.quote:Op dinsdag 25 mei 2021 07:53 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het moeten delen of je wel of niet gevaccineerd bent vind ik ook onzinnig, onnodig. Indien je niet respectvol kunt reageren kun je ook gewoon niet reageren, want je ‘haten op een domme manier’ is een bijzonder kansloze wijze van proberen je gelijk te halen.
EMA goedgekeurd: groen vinkjequote:Op dinsdag 25 mei 2021 07:57 schreef speknek het volgende:
[..]
En omdat er hele volksstammen met niet door EMA gecertificeerde vaccins rondlopen. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Dat neem je dan op in je dataset en de afgeleide ervan bepaal je in je businessrules.quote:Op dinsdag 25 mei 2021 07:57 schreef speknek het volgende:
[..]
En omdat er hele volksstammen met niet door EMA gecertificeerde vaccins rondlopen. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Ben jij de Dotan van coronageteisterd Fok ofzoquote:Op dinsdag 25 mei 2021 07:59 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Ik ben tegen meeliftgedrag, dus ik vind het wel zinnig om te weten of en hoe je vaccineert bent. Als iedereen de kans heeft gehad om zich te vaccineren is er niets op tegen om vaccinweigeraars beperkingen op te leggen. Zo wordt meeliftgedrag voorkomen. Want alleen samen krijgen we corona onder controle.
Dat klinkt als vaccineren willen afdwingen omdat je ze anders af wil schilderen als een paria. Als groepsimmuniteit bereikt is is dit allemaal niet relevant meer.quote:Op dinsdag 25 mei 2021 07:59 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Ik ben tegen meeliftgedrag, dus ik vind het wel zinnig om te weten of en hoe je vaccineert bent. Als iedereen de kans heeft gehad om zich te vaccineren is er niets op tegen om vaccinweigeraars beperkingen op te leggen. Zo wordt meeliftgedrag voorkomen. Want alleen samen krijgen we corona onder controle.
Meeliften op wat?quote:Op dinsdag 25 mei 2021 07:59 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Maar het idee is juist dat het Europese gebeuren niks opslaat qua informatie over je vaccinatie, dus die beoordeling moet toch echt door de lidstaten zelf gebeuren.quote:Op dinsdag 25 mei 2021 07:58 schreef Molo het volgende:
[..]
Als je je businessrules netjes doorgeeft aan het Europese gebeuren als lidstaat zijnde hoeven ze helemaal verder niets te weten van je behalve dat vinkje of niet.
Dan kan het er qua data blootstelling hetzelfde uitzien als het binnenlandse gebeuren.
Alleen voldoe je aan voorwaarden of niet
Okay dus morgen Orban boos, zegt werken we niet aan mee. En nu, alle Hongaren blokkeren?quote:Op dinsdag 25 mei 2021 08:00 schreef chratnox het volgende:
[..]
EMA goedgekeurd: groen vinkje
Niet EMA goedgekeurd: geen groen vinkje
Zo moeilijk is het allemaal niet.
Voor de IT-systemen is het gewoon te lastig om voor ieder land een apart toelatingsprocedure op te tuigen. Daarom is het beter om te laten zien met welk vaccin iemand gevaccineerd is, want je hoeft maar één systeem te ontwikkelen en bij bijvoorbeeld de luchthaven ziet de douanebeambte met wel vaccin je gevaccineerd bent. De douanebeambte bekijkt aan de hand van de toelantingstabel of je toegelaten wordt of niet. Zo simpel is het.quote:Op dinsdag 25 mei 2021 08:00 schreef Molo het volgende:
[..]
Dat neem je dan op in je dataset en de afgeleide ervan bepaal je in je businessrules.
Kun je vanuit huis checken of je met je Sputnik wel naar Spanje mag. Krijg je daar alleen een groen vinkje of rood kruisje bij de douane. Klaar
Meeliften op mensen die zich wel laten vaccineren. En teveel vaccinweigeraars zet de groepsimmuniteit onder druk.quote:
Dan de gegevens.. een niet-medisch professional moet dus een afweging maken of je wel of niet toegestaan wordt in het land op basis van gegevens waarvoor diegene niet getraind is. Gegevens die laten zien of je in goede gezondheid bent (1 van de dingen waarover gesproken werd was of je ziek bent geweest door Covid of niet). Dat zorgt voor willekeur want de reisbeambte kan bepalen of jij wel of niet het land in mag. Een land dat onderdeel van Schengen is.[/quote]Een niet-medisch professional maakt geen afweging of je wel of niet bent toegestaan in het land op basis van gegevens waarvoor diegene niet getraind is. Er is voorwaarde X. Voldoe je daaraan, dan mag je door. Voldoe je daar niet aan, mag je niet door.quote:Op dinsdag 25 mei 2021 07:25 schreef chratnox het volgende:
[..]
Laten we eens kijken naar t proces en niet welke informatie gedeeld wordt.
Duitsland is (bijvoorbeeld) vrij om in te voeren dat je alleen het land in mag als je 3x Pfizer gehad hebt ipv 2x Pfizer.
Dat houdt in dat jij ineens niet dat land in mag zonder dat je er iets aan kan doen of een mogelijkheid hebt iets aan die beslissing te veranderen. Oftewel, je kunt niet vrij reizen binnen de EU, wat je t/m 2019 wel kon.[quote]Ik vind dat wat dit betreft men in de EU één beleid moet maken. Want dat bepaalt of je binnen de EU vrij kunt reizen. Als je immers met Sputnik niet naar Duitsland mag, en ze maken een manier waarop je een rood kruisje krijgt als je met Sputnik naar Duitsland wil zonder dat uit het rode kruisje blijkt waarom je niet naa rDuitsland mag, mag je nog steeds niet vrij reizen binnen de EU. Alleen is dan niet duidelijk waarom niet.
Hiervoor geldt weer hetzelfde als bij punt een: binnen de EU moet men een gelijk beleid hanteren. Dat iljkt me nou net een taak voor de EU, en tevens één die vrij reizen binnen de EU kan borgen.quote:Een voorbeeld voor mezelf. Ik zit voor mn werk vrij veel in andere (Europese) landen. Het beperkt mij in mijn werk om in land A andere voorwaarden dan land B te hebben, want dan kan ik mijn werk in (bijvoorbeeld) Duitsland niet doen maar wel in Frankrijk. Gevolg is dat mijn werkgever wellicht gaat zoeken naar iemand die gevaccineerd is met een ander vaccin welke breder geaccepteerd is.
Ik heb persoonlijk niet zoveel moeite met het zichtbaar zijn van gevaccineerd zijn, waarmee en wanneer, maar kan me best voorstellen dat er mensen zijn die daar wel moeite mee hebben. Ik vind bovenstaande niet echt overtuigende argumenten tegen.quote:Nee, los van de bezwaren op privacyniveau is dit op praktisch niveau een heel slecht idee.
Je doet nu net alsof mensen die een vaccin halen dit doen om groepsimmuniteit te halen.quote:Op dinsdag 25 mei 2021 08:06 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Meeliften op mensen die zich wel laten vaccineren. En teveel vaccinweigeraars zet de groepsimmuniteit onder druk.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat het nu afblazen geld gaat kosten ivm "niet nakomen contractuele verplichtingen" oid.quote:
Dan heeft Orban gegokt en verloren. Wat mij betreft blokkeren we niemand, maar als je het dan toch wil doen zou dat wel het meest realistisch zijn. Sputnik gaat door een aantal landen toch tegengehouden worden.quote:Op dinsdag 25 mei 2021 08:03 schreef speknek het volgende:
[..]
Okay dus morgen Orban boos, zegt werken we niet aan mee. En nu, alle Hongaren blokkeren?
Ik deels en ook omdat ik in een vrij land wil leven zonder coronapandemie. Ook omdat ik niet ziek wil worden.quote:Op dinsdag 25 mei 2021 08:10 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Je doet nu net alsof mensen die een vaccin halen dit doen om groepsimmuniteit te halen.
Mooi toch, we verzinnen in de EU een "nobel" doel waar iedereen achter staat.quote:
Je kunt een Covid-infectie doorgemaakt hebben en één keer gevaccineerd zijn. Gevaccineerd zijn met Janssen. Nog niet aan de beurt zijn geweest voor je tweede, etc. Er is veel afhankelijk van de interpretatie van de reisbeambte.quote:Op dinsdag 25 mei 2021 08:07 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind niet alle argumenten hierin evenveel hout snijden.
[..]
Een niet-medisch professional maakt geen afweging of je wel of niet bent toegestaan in het land op basis van gegevens waarvoor diegene niet getraind is. Er is voorwaarde X. Voldoe je daaraan, dan mag je door. Voldoe je daar niet aan, mag je niet door.
En laat het niet hanteren van een gelijk beleid nu exact de reden zijn waarom ze die informatie willen hebben, zodat elk Europees land zelf kan bepalen welk beleid ze voeren. Dat is juist géén vrij reizen binnen de EU.quote:Hiervoor geldt weer hetzelfde als bij punt een: binnen de EU moet men een gelijk beleid hanteren. Dat iljkt me nou net een taak voor de EU, en tevens één die vrij reizen binnen de EU kan borgen.
Dat staat je uiteraard vrij, voor mij zijn het wel zwaarwegende argumentenquote:Ik heb persoonlijk niet zoveel moeite met het zichtbaar zijn van gevaccineerd zijn, waarmee en wanneer, maar kan me best voorstellen dat er mensen zijn die daar wel moeite mee hebben. Ik vind bovenstaande niet echt overtuigende argumenten tegen.
Ik heb nog nooit mijn gele boekje hoeven laten zien, jij wel?quote:Overigens is met het gele boekje ook zichtbaar waarmee en wanneer je gevaccineerd bent met de voor het betreffende land verplichte vaccin.
Nee, de app hoeft alleen maar een groen vinkje te tonen.quote:Op dinsdag 25 mei 2021 08:14 schreef Erno-BE het volgende:
mij best logisch dat de App het volgende toont:
Comirnaty
First shot 1 May 2021 8:33
Second shot 5 June 2021 8:46
Of
Vaxzevria
First shot 29 March 2021 12:36
Second shot 7 June 2021 12:49
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |