Heb ik aangepast.quote:Op dinsdag 20 april 2021 09:56 schreef NoComment het volgende:
Achter mijn naam mag de E91 335d afgevoerd worden, en een F31 330d toegevoegd. Maandag ophalen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mooie auto.quote:
Blijf niet doorrijden met deze melding, Doordat de sensor deze melding afgeeft, kun je er vanuit gaan dat er lucht in het koelsysteem zit. Dit kan problemen geven als je er langer mee blijft rijden. de motortemperatuur geeft slechts de temperatuur op 1 punt aan.quote:Op woensdag 21 april 2021 17:52 schreef Tarado het volgende:
in mijn auto (E38) gaat de "koelvloeistof peil checken" waarschuwing aan als de motor koud is en rijdend op temperatuur komt zeg maar, op het moment dat hij al warm is en ik start en rij dan krijg ik deze waarschuwing niet.
Die vlotter/dobber zit gewoon zoals het hoort dus geen zichtbare lekkage.
iemand een idee wat dit kan zijn?
Had niet verwacht dat ik het ooit zou zeggen maar die grote neus is gewoon veel te lelijk valt niks anders van te maken.quote:Op woensdag 21 april 2021 06:06 schreef pvdplanet het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zou 'm verkopen. Je blijft er mee aan de gang. Roest blijft een nooit eindigend verhaal.quote:Op vrijdag 23 april 2021 00:38 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
...
Maar.. Hij hort en stoot nu op LPG, ik rijd dus lekker de hele week op Euro 98, niet fijn voor de bankrekening Verder zitten er nog wat trillingen in het onderstel. En, beetje de druppel.., opeens 2 aardige roestplekken op de deur achter. En vooral de roest is een issue, iets wat ik niet zelf kan en vaak duur kan uitvallen. Verder zijn er nog genoeg kleine/minder belangrijke dingen die gedaan mogen worden en ook gewoon tijd en geld kosten. En nu ik net een kindje heb gekregen heb ik ook niet zoveel tijd voor de auto.
LPG (laten) fixen en verkopen dan maar? Ik vind het moeilijk, ik ben heel bang dat ik er ontzettende spijt van krijg. Aan de andere kant is weer eens wat anders ook leuk. Maar de V8 blijft iets magisch, ik geniet nog altijd van het geluid en de looks van de auto. Het is wel iets speciaals, een auto van 26 jaar oud valt wel op in het straatbeeld.
...
Het model blijft prachtig, elke keer als ik twijfel over verkoop en ik zie de auto weer staan denk ik: neeeee die blijft gewoon! Maar inmiddels verschuiven de prioriteiten wat en zo een auto is gewoon een rijdend project, er is altijd wel wat te doen. Sommige dingen zijn leuk om zelf te doen, andere dingen weer niet. Er zit veel geld en tijd in de auto en hij is nog steeds niet 100% (en dat zal 'ie ook nooit worden denk ik). Lastigquote:Op vrijdag 23 april 2021 10:22 schreef Questular het volgende:
Ik vind dat model misschien wel het mooiste model van BMW (5serie), heb zelf een BMW (E34) 525 gehad. Ik zou hem zo weer terug willen Als ik de V8 versie had gehad dan ging ik er waarschijnlijk in wonen.
Maar goed ik rij dan ook misschien 5k per jaar dus dan kun je wat makkelijker de gok nemen qua onderhoud etc.
Ja heb je gelijk in. Roest is gewoon echt naar. Ik heb 2 jaar terug al paar plekken laten aanpakken, jammer dat het dan weer ergens anders opeens begint. Je houdt het niet tegen. Dat is ook waarom ik de E39 en E46 oversla, wat ik eigenlijk ook hele mooie auto's vind. Mijn goedkope E39 heeft ook al wat roestplekken, misschien dat ik die nog een beetje simpel oplap om 'm wat toonbaarder te maken. E46 330i Touring handbak zou ik ook nog graag willen, maar die dingen kunnen ook rotten natuurlijk. Er staat al een tijd een 330Xi Touring automaat, erg mooie uitvoering maar X en automaat wil ik dan toch niet.quote:Op vrijdag 23 april 2021 10:49 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik zou 'm verkopen. Je blijft er mee aan de gang. Roest blijft een nooit eindigend verhaal.
1+1=2, ook wil je graag dat het 3 is.
Er is een tijd voor hobbyauto;s en een tijd voor babies. Meestal niet tegelijkertijd; qua "tijd"en ¤¤.
Alle grondstoffen zijn aan het stijgen, koper is ook verdubbeld afgelopen jaar dacht ik.quote:Op vrijdag 23 april 2021 10:56 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er schijnt een dodelijke ziekte onder rubberbomen te gaan zorgen voor een tekort aan autobanden, waardoor de prijzen van banden zullen stijgen. Ik heb geen aandelen in autobanden en ik ben niet gesponsord om dit te melden.
De 15" Falken bandjes van de Ignis waren vorig jaar 52 Euro en nu 80quote:Op vrijdag 23 april 2021 10:56 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er schijnt een dodelijke ziekte onder rubberbomen te gaan zorgen voor een tekort aan autobanden, waardoor de prijzen van banden zullen stijgen. Ik heb geen aandelen in autobanden en ik ben niet gesponsord om dit te melden.
Oef, lastig... kun je 'm niet schorsen en wegzetten? Misschien komt er ooit een dag dat je er weer tijd en geld aan wilt besteden (als ie dan niet weggeroest is ). De E34 wordt zo mooi oud en je ziet ze al zo weinig meer... ik heb mijn E34 een paar jaar geleden ingeruild voor een E39 en heb daar eigenlijk geen spijt van, maar als ik de mogelijkheid had gehad, had ik 'm gehouden voor erbij.quote:Op vrijdag 23 april 2021 00:38 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Zoooo, it's that time of the month again.. Altijd een haat-liefde verhouding met m'n E34 540i Touring. Momenteel twijfel ik heel erg of ik 'm moet verkopen. Heb 'm nu bijna 6 jaar en 85.000km mee gereden. Met oude auto's is er altijd wel wat te doen. Sommige dingen vind ik ook wel leuk om te doen hoor. Ben ook helemaal gek op de V8, dat maakt het echt speciaal en op LPG is het nog betaalbaar rijden. En uiteraard de looks, ik vind het echt een mooie auto om te zien. De eerste auto waar ik ook zo lang mee doe, vorige record stond op 2,5 jaar, verder wisselde ik praktisch elk halfjaar of eerder van auto. Wel de auto waar veruit het meeste geld in zit
Maar.. Hij hort en stoot nu op LPG, ik rijd dus lekker de hele week op Euro 98, niet fijn voor de bankrekening Verder zitten er nog wat trillingen in het onderstel. En, beetje de druppel.., opeens 2 aardige roestplekken op de deur achter. En vooral de roest is een issue, iets wat ik niet zelf kan en vaak duur kan uitvallen. Verder zijn er nog genoeg kleine/minder belangrijke dingen die gedaan mogen worden en ook gewoon tijd en geld kosten. En nu ik net een kindje heb gekregen heb ik ook niet zoveel tijd voor de auto.
LPG (laten) fixen en verkopen dan maar? Ik vind het moeilijk, ik ben heel bang dat ik er ontzettende spijt van krijg. Aan de andere kant is weer eens wat anders ook leuk. Maar de V8 blijft iets magisch, ik geniet nog altijd van het geluid en de looks van de auto. Het is wel iets speciaals, een auto van 26 jaar oud valt wel op in het straatbeeld.
Haha ik dus ook niet, dat zegt dus ook wel wat. Maar het is vermoeiend dat er altijd wat is inderdaad. Iets 'nieuws' kopen zie ik ook wel zitten. En een E91 330d met stage 1 300pk en 600Nm lijkt me eerlijk gezegd wel erg leuk. Alleen to xDrive or not to xDrive? Allebei heeft z'n voordelen. RWD: speelser, lager verbruik, lagere MRB, minder onderhoud. xDrive: sneller en grip in de winter. Weet alleen niet of dat ook zo een gevoelig systeem is dat alle 4 de banden hetzelfde profiel moeten hebben en dezelfde mm etc. Weet nog wel van m'n werk bij Hofmeister dat het best gevoelig kan zijn, ook een keer een tussenbak moeten laten fixen.quote:Op vrijdag 23 april 2021 12:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Zou er na een tijdje ook wel klaar mee zijn. Heb nog nooit een auto 6 jaar gehouden haha, langste is 3.5 jaar ongeveer denk ik. Dat was de E46 Beetje afwisseling houdt het ook leuk.
Oh m'n cabrio heb ik nu ook wel 3.5 jaar denk ik maar tel ik niet echt mee, dat is nog geen 5000 km per jaar.
Schorsen en wegzetten kan ik niet op eigen terrein helaas, woon nu in het centrum. We zijn wel voorzichtig aan het kijken voor andere huisjes en ik zou dan wel een garage willen, maar de markt is momenteel niet heel gunstig voor starters. Ik reageer af en toe wel als er een garagebox vrijkomt, maar die zijn schijnbaar nogal gewild en ben dan alweer te laat. En dat kost toch ook weer een aardig bedrag, dan heb je alleen een garage zonder voorzieningen en weinig ruimte (sleutelen lukt daar dus al niet). Maar dat zou wel een oplossing kunnen zijn, als 'ie maar goed droog kan staan. Maar dat is wel het pijnpunt inderdaad, ga ik er spijt van krijgen? Dat weet je helaas pas achterafquote:Op vrijdag 23 april 2021 21:42 schreef t-star het volgende:
[..]
Oef, lastig... kun je 'm niet schorsen en wegzetten? Misschien komt er ooit een dag dat je er weer tijd en geld aan wilt besteden (als ie dan niet weggeroest is ). De E34 wordt zo mooi oud en je ziet ze al zo weinig meer... ik heb mijn E34 een paar jaar geleden ingeruild voor een E39 en heb daar eigenlijk geen spijt van, maar als ik de mogelijkheid had gehad, had ik 'm gehouden voor erbij.
Kun je er nog veel voor krijgen denk je?
Ja daar ben ik ook bang voor. Stilstaande auto’s gaan vaak ook achteruit helaas. Ik kijk gewoon of ik een mooi bod krijg, geen haast. Heb nu ook een V70 2.4T van een goede vriend die geëmigreerd is. Ga ik voor hem verkopen maar mag ‘m ook gebruiken zolang ‘ie niet verkocht is.quote:Op zaterdag 24 april 2021 15:17 schreef Hyperdude het volgende:
Garagebox zonder goede ventilatie/niet vorstvrij kan je na een winter ook de witte "aanslag" van je bekleding halen.
Maat van mij zit met hetzelfde probleem. Iemand nog een "belastingvrije" Saab Turbo 16V uit 1986?
"Bijna klaar"
Wel met APK.
Stevige prijs, hopelijk vind je een liefhebberquote:Op zaterdag 24 april 2021 17:17 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ja daar ben ik ook bang voor. Stilstaande auto’s gaan vaak ook achteruit helaas. Ik kijk gewoon of ik een mooi bod krijg, geen haast. Heb nu ook een V70 2.4T van een goede vriend die geëmigreerd is. Ga ik voor hem verkopen maar mag ‘m ook gebruiken zolang ‘ie niet verkocht is.
Onderhandelbaar hoor, maar je moet ergens beginnen uiteraard. Geeft ook wel aan hoe ‘graag’ ik ‘m kwijt wil misschien 😂quote:Op zondag 25 april 2021 21:47 schreef t-star het volgende:
[..]
Stevige prijs, hopelijk vind je een liefhebber
Zo'n oude 5-serie station heeft iets "sloeberigs".... vind ik. Misschien ligt het aan mij maar had dat ook altijd bij de E30 en E36 station, zie daar altijd van die zwervers of kunstenaars ofzo in rijden met hele kofferbak vol en overal roestquote:Op maandag 26 april 2021 06:50 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Onderhandelbaar hoor, maar je moet ergens beginnen uiteraard. Geeft ook wel aan hoe ‘graag’ ik ‘m kwijt wil misschien 😂
De juiste volgorde met aandraaien is normaal gezien telkens 2 overslaan. Dus in dit geval had 1-2-3-4-8-7-6-5. Maar na 1-2-3 maakt het eigenlijk al niet meer uit omdat deze dan al recht zit.quote:Op woensdag 28 april 2021 11:03 schreef daNpy het volgende:
Waarom doe je
1-2-3-4 2 overslaan en vervolgens 3 overslaan, 4 overslaan en dan weer 4 overslaan?
Je kan toch allemaal 2 overslaan en dan rond uitkomen? Of is het zo voorgeschreven?
Haha neeeee dit zijn inmiddels klassiekers. Zolang ze origineel zijn uiteraard. Het zijn toch vooral nog liefhebbers/connaisseurs die er mee rijden.quote:Op woensdag 28 april 2021 11:14 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Zo'n oude 5-serie station heeft iets "sloeberigs".... vind ik. Misschien ligt het aan mij maar had dat ook altijd bij de E30 en E36 station, zie daar altijd van die zwervers of kunstenaars ofzo in rijden met hele kofferbak vol en overal roest
Maar jouwe ziet er wel goed uit hoor, zag je gisteren rijden op de provinciale weg
Ja nu wel. Schrok er ook van wat mijn E36 waard is in goede staat... Voor mij voelt het nog steeds een beetje als sjonniebak, maar eigenlijk zijn dat nu alleen nog van die E36 matzwarte compactsquote:Op woensdag 28 april 2021 18:12 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Haha neeeee dit zijn inmiddels klassiekers. Zolang ze origineel zijn uiteraard. Het zijn toch vooral nog liefhebbers/connaisseurs die er mee rijden.
Waar precies en hoe laat? Reed ik normaal? 😂 Op de A7 gisteren toevallig redelijk aso gereden 😬 Op de provinciale vrij normaal geloof ik, ging even de vogelkak er af spuiten na werk. Was je niet met de E36 denk ik? Daar kijk ik meestal wel even naar 😋
Ooooh zo, ja dat is wel een fase die elke BMW even door moet gaan Zolang je de looks zo origineel mogelijk laat komt het wel goedquote:Op woensdag 28 april 2021 19:42 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja nu wel. Schrok er ook van wat mijn E36 waard is in goede staat... Voor mij voelt het nog steeds een beetje als sjonniebak, maar eigenlijk zijn dat nu alleen nog van die E36 matzwarte compacts
Ik kwam net achter je de A7 af denk ik. Je reed niet echt BMW-waardig op de provinciale dus heel normaal ja. Ik zat in een iveco busje dus je had me nooit herkend.
Dat is tenminste nog voor iets.quote:Op donderdag 29 april 2021 15:17 schreef pvdplanet het volgende:
Inflatie zodra een onderdeel/auto 'BMW classic' wordt:
Schakelhefboom Z3 3.0 / 3.2
2014: 67,88 Euro (factuur Leebmann)
2021: 119,51 Euro (Ekris, 113,54 met korting)
Nog effe gechecked, Leebmann vraagt nu 117,54
73% duurder
Das wel heel veel voor iets simpels.quote:Op donderdag 29 april 2021 15:23 schreef rival het volgende:
[..]
Dat is tenminste nog voor iets.
Ik belde voor een nieuwe tankbeugel (dat kleine stripje ijzer waar je tank mee vast hangt)
106,30 Euro
had je bij Leebmann ook de korting?quote:Op donderdag 29 april 2021 15:17 schreef pvdplanet het volgende:
Inflatie zodra een onderdeel/auto 'BMW classic' wordt:
Schakelhefboom Z3 3.0 / 3.2
2014: 67,88 Euro (factuur Leebmann)
2021: 119,51 Euro (Ekris, 113,54 met korting)
Nog effe gechecked, Leebmann vraagt nu 117,54
73% duurder
Ze weten dat men het toch wel betaalt.quote:Op donderdag 29 april 2021 15:30 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Das wel heel veel voor iets simpels.
Vreemd dat ‘ie de grafiek niet bewaard, dat wil je juist kunnen vergelijken toch?quote:Op donderdag 29 april 2021 17:50 schreef DX11 het volgende:
Iemand hier verstand van dyno's?
[ afbeelding ]
Ik heb dus mijn 325i (N53) laten tunen van 218pk naar ~265pk (was vooraf gezegd).
Tijdens de eerste dyno run zonder tune kwam ik uit op 170pk, dus een stuk minder dan de BMW aangeeft (weliswaar 8 jaar later). Dit was natuurlijk wel teleurstellend. Helaas heeft de beste dyno meneer deze grafiek niet bewaard, heel jammer.
Achteraf na de tune is het een flinke verbetering! Ik voel het verschil heel duidelijk, echt STUKKEN sportiever.
Maar wat ik me nou af vraag, was die 170pk realistisch gezien aan de wielen of aan de krukas? Want de 277pk die ik nu zie op de print is al gecorrigeerd naar krukas, toch? Anders zou ik het wel heel bizar vinden 107pk extra door software alleen.
Ik denk dat 170pk aan de wielen was, en hij zei dat dit heel normaal is bij BMW's.quote:Op donderdag 29 april 2021 18:14 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Vreemd dat ‘ie de grafiek niet bewaard, dat wil je juist kunnen vergelijken toch?
Als je auto 170pk levert lijkt mij dat er iets niet goed is met de motor, in dat geval zou ik niet gaan tunen als ik een tuner was. Verder geen verstand van, heb vroeger alleen wat TDI’s laten chippen 😋
Ok, maar wat is het na tuning aan de wielen dan? Want zo kun je niks vergelijken natuurlijk.quote:Op donderdag 29 april 2021 18:17 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ik denk dat 170pk aan de wielen was, en hij zei dat dit heel normaal is bij BMW's.
Geen idee ik snap er ook geen zak van daarom de vraag hier. Ben ook wel teleurgesteld in de dyno, had ik net zo goed niet kunnen doen op deze manier. Maar de tune zelf bevalt wel ontzettend goed.quote:Op donderdag 29 april 2021 18:34 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ok, maar wat is het na tuning aan de wielen dan? Want zo kun je niks vergelijken natuurlijk.
Ik vind het ook vreemd ja. Het is een beetje appels met peren vergelijken. Je wil pk voor en na tuning weten, maar dan moet je wel 2x op dezelfde manier meten. Als je wil weten of je afgevallen bent ga je ook niet eerst wegen met bergschoenen, winterjas, 6 gouden kettingen, etc. en de volgende dag in je Speedo 😋quote:Op donderdag 29 april 2021 18:35 schreef DX11 het volgende:
[..]
Geen idee ik snap er ook geen zak van daarom de vraag hier. Ben ook wel teleurgesteld in de dyno, had ik net zo goed niet kunnen doen op deze manier. Maar de tune zelf bevalt wel ontzettend goed.
Hij had die vorige grafiek per ongeluk weg geklikt, ik heb hem wel gezien op het scherm, alleen de geprinte variant zag er wel heel anders uit, maarja vond het ook zo lullig om te zeggen ja zet maar weer die oude software terug om een nieuwe grafiek te printen. Nouja het is niet anders. We zullen het dan nooit weten. Ben in ieder geval wel heel blij met mijn (al dan niet gecorrigeerde) 277pk 325iquote:Op donderdag 29 april 2021 18:41 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ik vind het ook vreemd ja. Het is een beetje appels met peren vergelijken. Je wil pk voor en na tuning weten, maar dan moet je wel 2x op dezelfde manier meten. Als je wil weten of je afgevallen bent ga je ook niet eerst wegen met bergschoenen, winterjas, 6 gouden kettingen, etc. en de volgende dag in je Speedo 😋
Ik vond op Google even gauw iemand die 201pk aan de wielen had met een E90 325i handgeschakeld.
Ach het is vast een vooruitgang. Als het fijn rijdt was het sowieso niet voor niks! Je bent nu naar iemand die vrij goedkoop is gegaan toch?quote:Op donderdag 29 april 2021 18:47 schreef DX11 het volgende:
[..]
Hij had die vorige grafiek per ongeluk weg geklikt, ik heb hem wel gezien op het scherm, alleen de geprinte variant zag er wel heel anders uit, maarja vond het ook zo lullig om te zeggen ja zet maar weer die oude software terug om een nieuwe grafiek te printen. Nouja het is niet anders. We zullen het dan nooit weten. Ben in ieder geval wel heel blij met mijn (al dan niet gecorrigeerde) 277pk 325i
Jep 200 voor de tune, 75 extra voor de dyno. Dyno gedaan op advies van mensen hier, maar was achteraf niet heel nuttig. Maar ik ben er inderdaad blij mee. Heb nu echt de in-de-stoel-gedrukt-worden acceleratie en dat had ik eerst zeker niet. Vind het wel bizar dat er zo veel marge zat op die motor en dat BMW met de 325i eigenlijk gewoon een 330i heeft geleverd maar dan geknepen, kost net zo veel om te maken voor BMW toch?quote:Op donderdag 29 april 2021 18:56 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ach het is vast een vooruitgang. Als het fijn rijdt was het sowieso niet voor niks! Je bent nu naar iemand die vrij goedkoop is gegaan toch?
Hmm met extra betalen voor de dyno is het niet zo netjes dat ze die niet konden laten zien. Op z’n minst hadden ze korting op de dyno kunnen geven.quote:Op donderdag 29 april 2021 18:59 schreef DX11 het volgende:
[..]
Jep 200 voor de tune, 75 extra voor de dyno. Dyno gedaan op advies van mensen hier, maar was achteraf niet heel nuttig. Maar ik ben er inderdaad blij mee. Heb nu echt de in-de-stoel-gedrukt-worden acceleratie en dat had ik eerst zeker niet. Vind het wel bizar dat er zo veel marge zat op die motor en dat BMW met de 325i eigenlijk gewoon een 330i heeft geleverd maar dan geknepen, kost net zo veel om te maken voor BMW toch?
Deze 2 metingen zijn beide gedaan NA de tune. De fabriek getallen staan hier niet in. Maar jouw berekening snap ik helemaal niks van. Wat is die 277pk dan volgens jou?quote:Op donderdag 29 april 2021 19:35 schreef oldford het volgende:
Je echte winst in pk's is volgens deze grafiek 10% oftewel 17 pk aan de wielen.
Je ging van 170 pk naar 187 pk. Nu gaan er best wel veel pk's verloren onderweg maar 89 pk lijkt me wat overdreven. De tunig verandert (vrijwel) niets aan die verliezen dus origineel zou je ook al 259 pk hebben.
Nu worden de cijfers wel wat beinvloedt door het toerental waar dat bij was.
De run waarin die 187 pk aan de wielen wordt gemeten is gestopt bij 5800 rpm.
Mogelijk zit er nog wel wat meer in en stijgt het vermogen nog wat tot ongeveer 6200 rpm.
Die meting "Test-768" is ofwel een hele slechte meting of het laat zien dat er nogal wat aan de tune mankeert en misschien is dat de reden waarom "Test-769" bij een zo laag toerental is afgebroken.
Overigens bij "Test-768" is het verlies opeens nog maar 65 pk wat een stuk geloofwaardiger klinkt.
Ik heb zo mijn twijvels over de vakkundigheid van deze "tuner".
Ik persoonlijk zou terug gaan naar origineel en geen risico's met de dure motor nemen met deze "tune".
Dankjewel voor de uitleg. Ik neem het voor wat het is. Vond de ervaring niet heel positief dus wil ook niet terug naar ze, maar ben verder wel tevreden met de nieuwe software, hij voelt echt een heel stuk vlotter en krachtiger. Dus ik neem het voor lief zoals het nu is, en doe later nog wel een keer een dyno run bij een andere garage om te weten wat ik nou echt heb.quote:Op donderdag 29 april 2021 23:19 schreef oldford het volgende:
Het wordt allemaal nog mysterieuzer als je de fabrieksgegevens van de standaard mapping er bij pakt.
Volgens BMW levert de motor 218 pk en op de wielen is er 170 pk gemeten.
Dat is een verlies van 48 pk (nou dat is een waarde die ik wel wil geloven).
Het lijkt erop dat de meeste winst door deze "tuner" bereikt wordt door het verlies in de aandrijflijn gigantisch te laten stijgen (van 48 pk naar 89 pk). Alleen dat verlies kun je niet via de mapping veranderen. Dat zijn allemaal mechanische (weerstand) verliezen. De enige manier om meer verlies te creëren is het beinvloeden/manipuleren van de dyno runs.
Ook zo'n fraai staaltje is de atmospherische luchtdruk van 1200 mbar bij de meting Test-768.
Als de druk werkelijk zo hoog geweest zou zijn, dan moet je de gemeten pk's meten aan de wielen flink verminderen. Dat is verwerkt in een formule daarvoor, zodat metingen met elkaar vergeleken kunnen worden.
Sommige rollenbanken staan namelijk niet op zeeniveau, maar bevinden zich een stuk hoger, waar de luchtdruk een stuk lager is. En dan mag je de gemeten pk's vermeerderen.
Zelfs bij 2 metingen op dezelfde rollenbank kun je al flinke verschillen krijgen als de luchtdruk de ene keer 970 mbar is en de andere keer 1030 mbar. Dat alleen al geeft zo'n 5 tot 6% vermogenverschil.
De beloofde 265 pk aan de krukas (laat staan de 277 pk van de dyno run) zie ik er niet in zitten.
Maximaal denk ik zo'n 235 pk. Misschien 245 als het vermogen nog zo'n 10 pk toeneemt tussen 5800 rpm en 6200 rpm wat bij Test-769 helaas niet gemeten is.
Heb je al eens (voorzichtig) geprobeerd door te trekken tot aan de toeren begrenzing (of als die er niet is 6800 rpm)?quote:Op donderdag 29 april 2021 23:21 schreef DX11 het volgende:
maar ben verder wel tevreden met de nieuwe software, hij voelt echt een heel stuk vlotter en krachtiger.
Kan maar dat is met dit soort dingen een erg kleine kans.quote:Op vrijdag 30 april 2021 09:27 schreef Questular het volgende:
Kan een slechte "tune" je auto niet ook gewoon slopen? Of zie ik het nu heel somber in?
Zoals ik al voorspelde is de gasrepons aangepast om je dit gevoel te geven. Er is niet meer vermogen, ja tot je met de schuifjes van de dyno gaat spelen, zoals je nu zelf ondervonden hebt. Maar dat vermogen zit in de grafiek en niet in je motor.quote:Op donderdag 29 april 2021 18:59 schreef DX11 het volgende:
[..]
Jep 200 voor de tune, 75 extra voor de dyno. Dyno gedaan op advies van mensen hier, maar was achteraf niet heel nuttig. Maar ik ben er inderdaad blij mee. Heb nu echt de in-de-stoel-gedrukt-worden acceleratie en dat had ik eerst zeker niet.
Nee. Dit hebben we onlangs ook al bediscussierd.quote:Vind het wel bizar dat er zo veel marge zat op die motor en dat BMW met de 325i eigenlijk gewoon een 330i heeft geleverd maar dan geknepen, kost net zo veel om te maken voor BMW toch?
Ja, loopt over de hele range vloeiend.quote:Op vrijdag 30 april 2021 09:53 schreef oldford het volgende:
[..]
Heb je al eens (voorzichtig) geprobeerd door te trekken tot aan de toeren begrenzing (of als die er niet is 6800 rpm)?
Ik weet echt wel een verschil tussen throttle response en pk. Als ik eerst vol gas gaf werd ik niet in mij stoel gedrukt, ook niet bij de S, nu wel. Het verschil is echt heel duidelijk merkbaar. Ik snap niet waarom je zo zeker bent van je zaak dat ze niet de tuning hebben gedaan, er zijn immers tientallen bedrijven die deze aanpassing doen.quote:Op vrijdag 30 april 2021 10:17 schreef daNpy het volgende:
Zoals ik al voorspelde is de gasrepons aangepast om je dit gevoel te geven. Er is niet meer vermogen, ja tot je met de schuifjes van de dyno gaat spelen, zoals je nu zelf ondervonden hebt. Maar dat vermogen zit in de grafiek en niet in je motor.
Waarom ben je toch zo godsgruwelijk eigenwijsquote:Op vrijdag 30 april 2021 17:33 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ja, loopt over de hele range vloeiend.
[..]
Ik weet echt wel een verschil tussen throttle response en pk. Als ik eerst vol gas gaf werd ik niet in mij stoel gedrukt, ook niet bij de S, nu wel. Het verschil is echt heel duidelijk merkbaar. Ik snap niet waarom je zo zeker bent van je zaak dat ze niet de tuning hebben gedaan, er zijn immers tientallen bedrijven die deze aanpassing doen.
Prima joh. Ik ben in ieder geval zeer tevreden met wat er is aangepast en ik doe later nog een keer een fatsoenlijke dyno.quote:Op vrijdag 30 april 2021 17:37 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waarom ben je toch zo godsgruwelijk eigenwijs
Toon dan eens aan dat je meer peekaas hebt? Want die heb je niet. Niet. Één. Er is namelijk geknoeid met de dyno. Als die vent 80pk weet te vinden zonder fysieke aanpassingen in een NA blok dan staat zijn telefoon roodgloeiend met engineeringfirma's en autofabrikanten.
Je wil zo graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten dat je je nu voor 275 euro hebt laten foppen. En het is je vooraf verteld.
Nee, jij bent het schoolvoorbeeld van de tevreden klant die gefopt is, zoals voorspeld.quote:Op vrijdag 30 april 2021 18:16 schreef DX11 het volgende:
Het maakt me allemaal niks uit, ik merk een zeer duidelijk verschil, en ik weet ook 100% zeker dat het niet alleen de gas response is (want ik ben namelijk niet geheel achterlijk).
Je bent de enige die vol tegen me in gaat. Ik ben tevreden, ik weet dat de dyno krukascorrectie niet logisch is. Ik weet ook dat 212pk op de wielen meer is dan de 170pk op de wielen die er voor de tune op zat. Ik weet ook dat ik het verschil wel weet tussen gas response en meer pk/nm. Laat me aub lekker blij zijn en hou er gewoon over op? Of kom gezellig langs, dan mag je hem van mij testen en zul je zelf aanvoelen dat dit zeker geen standaard 325i meer is.quote:Op vrijdag 30 april 2021 20:17 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee, jij bent het schoolvoorbeeld van de tevreden klant die gefopt is, zoals voorspeld.
Je bent er voor gewaarschuwd, en nu ga je het proberen goed te zitten lullen. Sterker nog, je vind de dyno uitdraai zelf ook onbetrouwbaar en daarom is het chippen wel goed gegaan
Dat is echt een kromme banaan recht proberen te lullen.
Mij maakt het niet uit hoor maar geef het gewoon toe, want je hebt nog steeds 0,0 bewijs en je hebt 275 euro betaald dus in je hoofd is de auto "sneller". Of is iedereen in dit topic gek behalve jij
Niet bij de n53 325i. Dat is namelijk dezelfde motor als de n53 330i. Enige verschil is inlaat spruitstuk en geknepen software. Die software is nu dus ontgrendeld. Is bij de n53 een zeer effectieve tune.quote:Op zaterdag 1 mei 2021 09:27 schreef Pap89 het volgende:
Sowieso het chippen van een NA auto is al best wel zinloos.
Gaaf inderdaad!quote:Op vrijdag 30 april 2021 20:43 schreef DX11 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zag laatst deze kleur. Is toch ook wel heel vet, in de zon is hij mooi blauw maar in de schemer is hij meer zwart, erg gaaf effect.
Ze gaan die angel eyes dan wel als mistlampen zien denk ik.quote:Op zaterdag 1 mei 2021 16:02 schreef YoshiBignose het volgende:
Quiz vraag voor de pro's hier: Ik heb angel eyes in m'n E36 (1998). Lampen zijn aangesloten op mistlampen voor. De normale mistlampen doen het dus niet meer. Als ik dimlicht aan zet gaan de angel eyes automatisch uit. Maar één kant doen het nu al een tijdje niet meer. Is dit apk afkeur?
Gebruik vooral veel doeken om de olie op te vangen, is geen moeilijk klusje.quote:Op woensdag 5 mei 2021 12:02 schreef xaban06 het volgende:
Ik wil de pakking van mijn oliefilterhuis/oliekoeler laten vervangen. Zijn er nog zaken om direct mee te nemen?
Gaat om een E92 N52B25.
Thanksquote:Op woensdag 5 mei 2021 12:23 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Gebruik vooral veel doeken om de olie op te vangen, is geen moeilijk klusje.
Als je de multiriem wil behouden, dek hem dan goed af, of nog beter besteed 5 minuten extra en verwijder hem. Olie is zeer slecht voor deze riem en er gaat waarschijnlijk veel overheen zodra je de koeler weghaald.
En de filter verwijderen en de olie alvast uit de behuizing halen, want anders loopt er nog een halve liter uit over je hele voorkant van je blok.
Afhankelijk van de leeftijd, ik zou de multiriem en spanners vervangen en natuurlijk ook de olie en filter
Blijft mooi model, vind ‘m mooier dan de huidige. N57 schijnt inderdaad heel fijn te zijn, in de E91 is de 330d (handgeschakeld) ook sneller dan de 335d (alleen als automaat).quote:Op woensdag 5 mei 2021 11:58 schreef NoComment het volgende:
[ afbeelding ]
Hij is er! Paar dingetjes die nog opgelost moeten worden maar dat komt wel goed (toch wel blij met zo'n garantieperiode...) en qua weggedrag is het nog even wennen. Zeker in comfort is de 'langzame' demping niet overdreven hard, maar korte richels en kleine oneffenheden komen toch wel hard door. 19" en runflats zullen daar allicht niet bij helpen
Paar kleine dingetjes wil ik nog wel aanpassen, uitlaattips (zijn nogal zwart aangetast) is sowieso iets wat op dat lijstje staat.
Verder is ie heel erg rap, die N57 sleurt er goed aan en loopt een stuk soepeler dan de M57 van de E91 335d.
Spanners en riem kunnen geen kwaad en zijn dan gemakkelijk te doen. Verder weinig, maar wel een nieuw oliefilter uiteraard.quote:Op woensdag 5 mei 2021 12:25 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Thanks
Maar ik was niet helemaal duidelijk, excuses. Ik ga het niet zelf doen, maar laat het doen.
Multiriem en spanners dus ook gelijk laten doen? Auto is goed op leeftijd, van 2007.
Een Mazda uit hetzelfde bouwjaar was al 10 jaar eerder tot stof vergaanquote:Op donderdag 6 mei 2021 16:41 schreef YoshiBignose het volgende:
Wordt steeds lastiger de E36 door de apk te krijgen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
1000? volgensmij koop je voor 1000 euro niet veel e30 meer.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 09:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
BMW E30 heeft de klassiekerstatus zeer zeker verdient.
Naar mijn verwachting zal de E46 ook klassieker worden. zeer mooi model, mooie lijnen.
Niet heel lang geleden kon je voor 500 euro een E30 kopen. Heb zelfs via dit forum mensen gewezen op koopjes. Die zijn in grote aantallen gekocht voor circuitdagen, driften. Als je nu een E30 wilt kopen begint de prijs bij 1000 euro en dan heb je een opknapper.
Snelheid is leuk als je het niet hebt, als je het hebt, doe je er vaak niets meer mee. Ik heb 99/100 keer de snelste wagen bij het stoplicht (3,7s ), maar ben ook 99/100 als traagste weg...quote:Op vrijdag 7 mei 2021 08:48 schreef YoshiBignose het volgende:
Zijn wel mooie cijfers voor een dieseltje... maar ja snelheid went. Toen ik net m'n rijbewijs heb ik veel trage BMW's gereden.. ook wel verstandig om mee te beginnen. 316i, 318ci enzo. Daarna ook niet echt snelle auto's, behalve eventjes een Lexus LS (was zo'n 6.9s naar de 100 uit m'n hoofd maar die auto lokte sportief rijden niet uit). M'n Model S was 5.6 sec naar de 100 en dat was toen de snelste auto die ik had gereden. Vooral door het elektrische voelde dat behoorlijk snel. Dat scheelt wel in beleving... denk dat het bij een diesel zoals die van jou ook dichter in de buurt komt vanwege het hoge koppel. Een benzine auto komt iets later op gang.
Toen de M135i met 4.9 sec naar de 100. De eerste meters voelt ie minder snel maar hij trekt wel door tot 250 als je dat zou willen. Nog eventjes een Model 3 LR gereden, die had 2 motoren ipv de 1 bij de S en was volgens mij in 4.5 naar de 100. Zelfde als de i8 die ik weleens mocht lenen. Bij die cijfers begon ik pas het gevoel te krijgen dat het echt hard was. Je voelt het een beetje in je hoofd enzo... maar ja ook daar wen je weer aan
Nu ben ik in 20 sec. bij de 100 haha, rustig aaaaan.
Hier 10 jaar geleden m'n E21, Baur van neef en E30 van tante.
[ afbeelding ]
10 jaar later m'n M135i, 2-serie van tante en i3 van m'n broertje.
[ afbeelding ]
Ondanks dat ik de BMW's van tegenwoordig niet echt bijzonder meer vind blijft het toch wel het mooiste automerk
De E36 niet dan gaan ook al voor bizarre prijzen weg hoor. Ik zie voor mijn cabrio ook een paar met 10k+. Niet in de staat zoals mijne is uiteraard, maar alles is natuurlijk wel op te knappen.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 09:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
BMW E30 heeft de klassiekerstatus zeer zeker verdient.
Naar mijn verwachting zal de E46 ook klassieker worden. zeer mooi model, mooie lijnen.
Niet heel lang geleden kon je voor 500 euro een E30 kopen. Heb zelfs via dit forum mensen gewezen op koopjes. Die zijn in grote aantallen gekocht voor circuitdagen, driften. Als je nu een E30 wilt kopen begint de prijs bij 1000 euro en dan heb je een opknapper.
Ben er nog niet zeker van. Zie jij de waarde van een E36 stijgen?quote:Op vrijdag 7 mei 2021 10:11 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
De E36 niet dan gaan ook al voor bizarre prijzen weg hoor. Ik zie voor mijn cabrio ook een paar met 10k+. Niet in de staat zoals mijne is uiteraard, maar alles is natuurlijk wel op te knappen.
Een E46 heeft op zich een vrij tijdloos design, maar het hangt echt wel van het type en de opties af. Een nette coupe kun je nog prima mee voor de dag komen. Een kale sedan met die plastic handgrepen enzo ziet er echt armoedig uit.
Ah bende er zoeenquote:
Zijn natuurlijk wel vraagprijzen.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 13:31 schreef boegschroef het volgende:
Als ik op marktplaats kijk dan snap ik niet wat voor mensen hier zoveel geld aan uitgeven.
Standaard 4 deurs over de 10000 euro
316 baur 16500
318 2 deurs voor 17000
touring voor 18000
325 cabrio voor 35000
325 cabrio m-tech voor 39000
Ik kan echt niet begrijpen dat iemand zoveel geld voor een e30 over heeft..... Dan heb ik het al helemaal niet over de prijzen van de m3's
M135i ach je hebt goede tijden en slechte tijden hé als ondernemer. Maar ik ben een genie dus het komt wel weer goed.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 16:11 schreef Questular het volgende:
Totaal offtopic maar gaat het niet zo lekker met de eigen zaak dan? Want van een 130 (toch?) naar een Berlingo is wel een dingetje zeg.
Dat hielp wel mee. Die Tesla had onder aan de streep de prijs van een vrij kale 3-serie. Maar alsnog betaalde ik ruim 50k belasting in goede jaren dus om nou te zeggen dat ik gesponsord werd.....quote:Op vrijdag 7 mei 2021 16:13 schreef daNpy het volgende:
Haha, leven is toch anders als je auto niet gesponsord wordt door de rest van werkend Nederland hè
Is toch altijd een sigaar uit eigen doos... Veel mensen hebben niet door dat die subsidies gewoon belastinggeld is en dat de mensen met geld over om te besteden aan een dure tesla dat geld van die subsidie ook eerst gestort hebben bij de belastingdienst.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 17:04 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
M135i ach je hebt goede tijden en slechte tijden hé als ondernemer. Maar ik ben een genie dus het komt wel weer goed.
[..]
Dat hielp wel mee. Die Tesla had onder aan de streep de prijs van een vrij kale 3-serie. Maar alsnog betaalde ik ruim 50k belasting in goede jaren dus om nou te zeggen dat ik gesponsord werd.....
Zonder zakelijke -financiële- voordelen van die E-hokken reed niemand er een.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 17:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat hielp wel mee. Die Tesla had onder aan de streep de prijs van een vrij kale 3-serie. Maar alsnog betaalde ik ruim 50k belasting in goede jaren dus om nou te zeggen dat ik gesponsord werd.....
Ja alleen wordt die sigarendoos niet eerlijk onder de bevolking verdeeld je moet eruit pakken wat je pakken kan.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 17:56 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Is toch altijd een sigaar uit eigen doos... Veel mensen hebben niet door dat die subsidies gewoon belastinggeld is en dat de mensen met geld over om te besteden aan een dure tesla dat geld van die subsidie ook eerst gestort hebben bij de belastingdienst.
Dat is toch het idee van een subsidie? Ze bouwen nu af en de prijs komt nu in de buurt van de normale auto's. M'n broertje zat te kijken naar zo'n ix3, die begint bij 66k ofzo terwijl een kale x3 bij 60k begint. Als je dan kijkt wat de voordelen van de elektrische variant zijn (nog los van besparing op brandstof en geen mrb tm 2025 en lagere bijtelling) dan zie je dat deze vaak ook meer opties hebben en wat sneller zijn dan de basis x3. Dan is de keuze zo gek nog niet.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 17:56 schreef daNpy het volgende:
[..]
Zonder zakelijke -financiële- voordelen van die E-hokken reed niemand er een.
Ruige Karquote:Op vrijdag 7 mei 2021 18:01 schreef pvdplanet het volgende:
Vooruit dan maar, omdat het zo'n onzettend stoere kar is:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tot de MRB en bijtelling voordelen ook verdwijnen. Nogal naïef om te denken dat de overheid het met minder kan.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 19:37 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat is toch het idee van een subsidie? Ze bouwen nu af en de prijs komt nu in de buurt van de normale auto's. M'n broertje zat te kijken naar zo'n ix3, die begint bij 66k ofzo terwijl een kale x3 bij 60k begint. Als je dan kijkt wat de voordelen van de elektrische variant zijn (nog los van besparing op brandstof en geen mrb tm 2025 en lagere bijtelling) dan zie je dat deze vaak ook meer opties hebben en wat sneller zijn dan de basis x3. Dan is de keuze zo gek nog niet.
I did my research!quote:Op vrijdag 7 mei 2021 08:03 schreef NoComment het volgende:
Ik geloofde er eigenlijk geen bal van dat een 330d sneller zou zijn dan een 335d, maar toch maar even opgezocht en verrek... Als je puur naar 0-100 tijden kijkt is dat inderdaad het geval. Bij de LCI scheelt het niet heel veel pk's meer (245 vs 286 pk) en inderdaad met handbak en X-drive heb je het lagere gewicht en de grip om een 335d voor te zijn op de sprint. Daarna maakt de 335d het wel weer goed door erlangs te stomen maar het verschil op 1000 m is ook niet dramatisch te noemen.
E91 330d automaat 0-100 6.3s (1000 m 26.2s)
E91 330d handbak 0-100 6.2s (1000m 26.0s)
E91 330d handbak X-drive 0-100 6.0s (1000m 26.3s)
E91 335d automaat 0-100 6.1s (1000m 25.3s)
Overigens doet de F31 330d de 0-100 sprint in 5.6s en das dan nog niet eens met de extra 50-60pk die er bij mij ter beschikking staat. F31 335d doet het overigens in 4.9s dus ik zal met de mijne in die buurt zitten als ik goed weg kom. Komt in ieder geval wel overeen met mijn gevoel dat de F31 een stuk sneller is
Totdat je er in gereden hebt.quote:Op vrijdag 7 mei 2021 17:56 schreef daNpy het volgende:
[..]
Zonder zakelijke -financiële- voordelen van die E-hokken reed niemand er een.
Zat daar toen nog over te twijfelen toen ik een M135i had haha.... hoeveel pk dan met stage 2?quote:Op zaterdag 8 mei 2021 19:27 schreef -Richard- het volgende:
Gisteren een VRSF intercooler en chargepipe op een M135i gemonteerd. Stage 2 getuned, de downpipe moet nog en zal tzt wel komen. Ik vewacht hem binnen een half jaar, dan zijn de basis mods van deze motor ook wel klaar. Pasvorm is superb en wat is zo'n kar snel!
Met XHP versnellingsbak snel en soepel met een druk op de knop. Wauw, wat een lekkere bak, vooras mag kan meer grip gebruiken maar stuurt toch wel lekker.
[ afbeelding ]
Hoarderquote:Op donderdag 20 mei 2021 14:08 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Nou het schiet niet heel erg op met de verkoop van de 540i. Logisch, je moet daar echt een liefhebber voor treffen. Wel 2 kijkers gehad, maar niks concreets. Prima, twijfel ook nog steeds. Het plan voor een E91 330d heb ik voor nu even laten varen, om een nette (de uitvoering die ik wil) te kopen moet ik wel de 540i eerst verkopen en dan nog is het lastig om exact zo een uitvoering te vinden. Dus ik heb mezelf gisteren getrakteerd op iets totaal anders, maar wel een leuke 'gezinsauto' Een E38 728i uit 2000 Altijd al een prachtige auto gevonden en kwam nu een mooie tegen voor een zeer mooie prijs. Het is niet de snelste uiteraard, maar wilde per se de 'simpele' 2.8 als ik voor zoiets zou gaan. Blok is in meerdere BMW's geleverd en je kunt overal prima bij. Niet zulke hoge onderhoudskosten en relatief zuinig. Ik rijd over de snelweg naar m'n werk dus dat gaat dan prima. De E39 525d heb ik van de zomer nog nodig voor wat aanhanger klusjes en daarna gaat die weg. Voor de 540i ga ik een stalling zoeken. Liefst een garagebox eigenlijk, na wat slechte ervaring met een stalling (bleek met m'n auto te zijn gereden ondanks dat 'ie geschorst was). Volgende week haal ik 'm pas op, zal tegen die tijd wat foto's plaatsen!
...
The fuck? Je moest de sleutels zeker achterlaten zodat ze "in geval van calamiteiten" je auto veilig konden stellen?quote:Op donderdag 20 mei 2021 14:08 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
na wat slechte ervaring met een stalling (bleek met m'n auto te zijn gereden ondanks dat 'ie geschorst was).
Thuis is m'n garage 2.8m bij 5.3m.... dat is net gaar.quote:Op vrijdag 21 mei 2021 09:29 schreef daNpy het volgende:
Daarom ben ik blij dat ik ein-de-lijk ruimte thuis heb
Nog steeds veel te klein natuurlijk, maar ik kan iig iets.
Dat is dan ook een fietsenstalling en geen garagequote:Op vrijdag 21 mei 2021 09:34 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Thuis is m'n garage 2.8m bij 5.3m.... dat is net gaar.
Zo wordt ie inderdaad gebruikt...quote:Op vrijdag 21 mei 2021 09:35 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat is dan ook een fietsenstalling en geen garage
quote:Op vrijdag 21 mei 2021 10:30 schreef boegschroef het volgende:
Als je genoeg plek hebt thuis, heb je gewoon teweinig auto's
Ik dacht hier ook genoeg plek te hebben, maar met 2 auto's op de inrit, 2 in de garage, en een auto + aanhanger achter onder de carport moet ik toch echt nog altijd 2 auto's op de gemeentelijke parkeerplaatsen zetten
Maar wanneer heeft iemand genoeg auto's?quote:Op vrijdag 21 mei 2021 10:30 schreef boegschroef het volgende:
Als je genoeg plek hebt thuis, heb je gewoon teweinig auto's
Ik dacht hier ook genoeg plek te hebben, maar met 2 auto's op de inrit, 2 in de garage, en een auto + aanhanger achter onder de carport moet ik toch echt nog altijd 2 auto's op de gemeentelijke parkeerplaatsen zetten
3 is teveel hier.quote:Op vrijdag 21 mei 2021 10:30 schreef boegschroef het volgende:
Als je genoeg plek hebt thuis, heb je gewoon teweinig auto's
...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
Ja maar ik ga sowieso niet klussen boven een put, en liever pleite dan tussen de multiriemquote:Op vrijdag 21 mei 2021 20:36 schreef Hyperdude het volgende:
Als je zonder zo'n plastic ding boven een put had gestaan, was je schroefje pleite.
Ja een wrak heb ik vaak genoeg er naast gehad hoor. Is inderdaad altijd wel relaxed, gewoon neerpleuren bij de supermarkt ipv helemaal aan de andere kant van het parkeerterreinquote:Op vrijdag 21 mei 2021 09:26 schreef YoshiBignose het volgende:
Ben blij met m'n loodsje bij m'n kantoor. Kunnen twee auto's achter elkaar... maar de helft wordt gebruikt als tafeltennisruimte veel belangrijker. Je kunt beter gewoon een wrak rijden dan maakt het je ook niet uit waar ie staat
E38 blijft wel een masterbak haha, maar de E32 vond ik nog net wat toffer eigenlijk. Zie je helaas zelden nog.
Ja E38 is wel een klassieker door James Bond Ff verlagen dan lijkt ie echt dik haha.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 16:53 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ja een wrak heb ik vaak genoeg er naast gehad hoor. Is inderdaad altijd wel relaxed, gewoon neerpleuren bij de supermarkt ipv helemaal aan de andere kant van het parkeerterrein
Ik vind de E32 wel gaaf, maar niet zo heel mooi. Vind de E34 die er dan wat op lijkt een stuk mooier. E38 vind ik van de 7-series tot nu toe nog steeds de mooiste.
Ik zet denk ik de 540i voorlopig wel bij m'n ouders tot er wat moois voorbij komt dat ik kan huren.
Ja in James Bond vond ik 'm ook echt vet! Maar ik houd 'm lekker comfortabel hoor, lekker 16" velgen er onder met ballon banden Misschien alleen de originele navi/boordcomputer/ding vervangen voor zo een OEM look Android ding.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 17:11 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja E38 is wel een klassieker door James Bond Ff verlagen dan lijkt ie echt dik haha.
quote:Op zaterdag 22 mei 2021 17:18 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ja in James Bond vond ik 'm ook echt vet! Maar ik houd 'm lekker comfortabel hoor, lekker 16" velgen er onder met ballon banden Misschien alleen de originele navi/boordcomputer/ding vervangen voor zo een OEM look Android ding.
Dat doet ‘t ‘m niet voor mij hoor 😋 Sowieso vind ik de LCI voorkant een stuk mooier. Mijne heeft xenon en oranje knippers, perfect 👌🏼 Styling 37 vind ik ook dik staan, maar die zijn duur en wil niet al te veel geld uitgeven aan de E38.quote:
Dat spreekt mij meer aan inderdaad! Liefst dan nog met oranje knippers 😋quote:Op dinsdag 25 mei 2021 08:14 schreef NoComment het volgende:
Eerder zoiets dan:
[ afbeelding ]
Zag laatst ook een dikke e39 535i te koop staan met M-pakket, dat is toch ook wel heel gaaf al zou je er dan eigenlijk eentje met een handbak moeten vinden.
Mooie uitvoering! Kan niet wachten tot ik mijne kan halen.quote:Op dinsdag 25 mei 2021 08:23 schreef Tarado het volgende:
[ afbeelding ]
top auto, stap er toch iedere keer weer met een glimlach in
Lekker wagenpark!quote:Op zondag 30 mei 2021 16:02 schreef pvdplanet het volgende:
30 mei Nationale BMW Wasdag
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Complete uitlaat? Vanaf het spruitstuk naar achteren?quote:Op maandag 31 mei 2021 11:29 schreef pvdplanet het volgende:
BMW performance uitlaat
http://bmwfans.info/parts-catalog/18102208802
Ja ik ook eigenlijk wel. Van een afstandje lijkt het gewoon zwart, maar de originele zwarte zijn best bekrast (voornamelijk de niet gefotografeerde kant) en daarom vind ik dit toch wel een goede vervanging. Nieuwe originele zwarte waren ook niet te krijgen dan moet je ze zelf laten spuiten en dat vond ik te veel gedoe.quote:Op maandag 31 mei 2021 20:01 schreef Questular het volgende:
Ik vind de nieuwe spiegels prima bij de auto passen.
Klinkt goed, maar ook weer niet helemaal wat ik zoek.quote:Op maandag 31 mei 2021 19:22 schreef pvdplanet het volgende:
Dit geeft wel een aardig idee vanaf 2:55
Gelukkig ga ik niet zo met mijn auto's om
Klep staat trouwens altijd open.
Voor de Z3 overigens een andere ecu
geregeld. Geoptimeerd naar 98 octaan, 212 pk en beetje meer koppel.
Geen M50 of Alpina inlaat, het moet makkelijk terug te wisselen zijn en het gaat puur om wat beter 'oppakken'.
Netjes maar waarom is je dak dichtquote:Op maandag 31 mei 2021 19:24 schreef DX11 het volgende:
Ik heb ook gepoetst! En vervolgens een half uurtje over de snelweg gereden en de voorruit zat weer vol met vliegen, helaas. Toch even 2 plaatjes:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Haha ja ik had geen tijd meer om weg te gaan vandaag en om het dak nou open te doen voor de foto als ik rij is het altijd 15+ graden en droog? open!quote:Op maandag 31 mei 2021 22:24 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Netjes maar waarom is je dak dicht
Garage moet morgen maar even kijken.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 20:47 schreef boegschroef het volgende:
Dit zijn altijd van die vage meldingen, heeft de accu nog voldoende voltage na een nachtje (min 12.4) dan zou het niet aan de accu hoeven liggen. Het zou ook een module kunnen zijn die voorkomt dat de auto in slaapmode gaat.
Heb je een laptop met diagnose software, dan kan je een heel rapport van de accu downloaden bij een f11.
AGM accu? Heb gemerkt dat die behoorlijk goed zijn! Had mijn auto 4 weken stil staan in de winter tijdens de sneeuw periode (geen winterbanden / RWD / auto niet nodig) en na 4 weken dacht ik dat wordt sowieso startkabels nodig. Maar neehoor, hij startte perfect, zonder ook maar 1 melding of lampje.quote:
Ja.quote:
Hoor / lees vaak dat die echt lang mee gaan, en dat de auto sowieso zelf met duidelijk lampjes / meldingen gaat komen om aan te geven dat het tijd word om te vervangen. Dus lekker laten zitten zou ik zeggen!quote:Op dinsdag 1 juni 2021 21:12 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ja.
Nog nooit iets gemerkt dat ie moeizaam start ofzo
Maar als hij moeite heeft met de accu, dan zou hij (is mij verteld) zelf meldingen moeten geven in de idrive dat de accu aan vervanging toe is. Althans bij de E90+ dan sowieso, ouder weet ik niet.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 21:44 schreef spectrumanalyser het volgende:
fyi; als de accu bijna leeg of defect is en je gaat starten dan kunnen de gekste dingen gebeuren.
ook valse codes bijv.
zo had ik bij m'n vorige auto dat de lichten knipperde en de ruitenwissers aan gingen. accu bleek te barsten.
dat klopt inderdaad. op de accu zit een sensor (IBS) die continu de conditie van de accu monitort.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 21:52 schreef DX11 het volgende:
[..]
Maar als hij moeite heeft met de accu, dan zou hij (is mij verteld) zelf meldingen moeten geven in de idrive dat de accu aan vervanging toe is. Althans bij de E90+ dan sowieso, ouder weet ik niet.
dan is je accu nog wèl goed.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 22:04 schreef Hyperdude het volgende:
Goeie info, heren.
Hij gaf ook nog een duidelijkere code. Dat de temp. sensor van de bestuurderstoel kuren heeft.
Dat had ik zelf al aan mijn reet gemerkt.
Een weetje:quote:Op dinsdag 1 juni 2021 21:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
Had m'n BMW afgelopen zondag, 30 mei Nationale BMW Wasdag, ook helemaal gewassen en gepoetst.
1 dag later de auto he-le-maal onder de vogelbende. en niet zo'n klein beetje ook.
en ook specifiek alleen mijn auto, alle andere auto's zijn vogelpoepvrij.
nondeju
Volgens garage éénmalige storing in communicatie bij starten/"contactslot"quote:Op dinsdag 1 juni 2021 22:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
dan is je accu nog wèl goed.
zodra de IBS merkt dat de accu minder is, zal de stoelverwarming, achterruitverwarming en start/stop-systeem niet werken. omdat jouw stoelverwarming nog werkt, zal de accu goed zijn.
nu ben ik wel benieuwd of de codes terugkomen nadat je ze gewist hebt.
Vogelschijt en boomhars. De grootse vijanden.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 21:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
Had m'n BMW afgelopen zondag, 30 mei Nationale BMW Wasdag, ook helemaal gewassen en gepoetst.
1 dag later de auto he-le-maal onder de vogelbende. en niet zo'n klein beetje ook.
en ook specifiek alleen mijn auto, alle andere auto's zijn vogelpoepvrij.
nondeju
naar wat ik heb gehoord is het vooral de kleur blauw. vogels doen het niet op groene auto's, wel op rode en blauwe.quote:Op woensdag 2 juni 2021 08:53 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Een weetje:
Wist je dat dit vogels dit heel bewust doen Ze poepen het liefst op glimmende (zon weerkaatsende) oppervlaktes. Dit doen ze omdat dit het meeste op water lijkt en ze denken dat ze in water poepen om geen sporen achter te laten.
Had altijd vogelschijt op m'n BMW's. Nu rij ik een wrak van een Berlingo (geel) en er zit nooit schijt op en ik was hem nooit. Misschien inderdaad niet wassen = doffe kleur.quote:Op woensdag 2 juni 2021 08:53 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Een weetje:
Wist je dat dit vogels dit heel bewust doen Ze poepen het liefst op glimmende (zon weerkaatsende) oppervlaktes. Dit doen ze omdat dit het meeste op water lijkt en ze denken dat ze in water poepen om geen sporen achter te laten.
Daarom heb ik bewust gekozen voor eikenhout. Hars is nog erger dan vogelschijt...quote:Op woensdag 2 juni 2021 12:09 schreef pvdplanet het volgende:
[..]
Vogelschijt en boomhars. De grootse vijanden.
Overigens ook irritant: hars van de carport (Douglas) en met een vers gepoetste auto over een stoffige binnenweg rijden: complete achterzijde grijs.
En die stinkinsecten natuurlijk.
Dit zou wel verklaren waarom ik al zó vaak de dag na het wassen van mijn felblauwe Alfa de auto onder de schijt aantrof.quote:Op donderdag 3 juni 2021 09:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
naar wat ik heb gehoord is het vooral de kleur blauw. vogels doen het niet op groene auto's, wel op rode en blauwe.
mijn e46 was tital silver grijs en die had er minder last van.
Welke motor?quote:Op donderdag 3 juni 2021 20:22 schreef Bugno3 het volgende:
Even een vraagje: ik rij een BMW 3-serie Touring van december 2011. Van de week kreeg ik een melding rondom de oliedruk (rode Aladdin-fles). De melding was er maar even en na parkeren en wachten gestart, toen niet teruggekomen.
...
Wat zouden jullie doen in deze situatie? Preventief een en ander open laten halen, of afgaande op dat alles nu soepel loopt laten en afwachten?
Motor weet ik niet uit mn hoofd, is een 318i, dus N46? Ben er niet zo in thuis. Staat 112k op de teller.quote:Op donderdag 3 juni 2021 20:45 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Welke motor?
Hoeveel kms.?
Ik zou wel willen weten waar die rommel in de olie vandaan komt.
Ergens is iets goed kapot/versleten, lijkt mij.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/BMW_N43quote:The N43 suffered various problems in service - breakage of the cam chain plastic guides leading to oil starvation as the debris blocked the oil strainer, and problems with the injectors, coil packs and the NOx sensor.
Heb hetzelfde euvel met mijn 2009 E90 316i (N43B16). Bij het stationair draaien na een tijdje rijden komt de melding heel soms. Ik zou graag willen weten of jouw toerental te laag inzakt bij het indrukken van de koppeling.quote:Op donderdag 3 juni 2021 20:22 schreef Bugno3 het volgende:
Even een vraagje: ik rij een BMW 3-serie Touring van december 2011. Van de week kreeg ik een melding rondom de oliedruk (rode Aladdin-fles). De melding was er maar even en na parkeren en wachten gestart, toen niet teruggekomen.
Heb auto naar een (niet-BMW expert) autobedrijf gebracht, omdat ik die gasten ken en ze snel konden helpen. Ze hebben de olie afgepompt en gezeefd en er bleek een klein deeltje in te zitten, wat niet helemaal herleidbaar was. Ze hebben de motor helemaal geflusht, nieuwe olie en filters etc. Opgehaald en rijdt nu weer als een zonnetje.
Nu lees ik op internet dat er bij deze motor nog wel eens de kettinggeleiders af willen breken en dan in de olie terecht kunnen komen. Om dit te verifiëren moet de carterpan er afgehaald worden, subframe los en de motor wat gelift. Best een ingreep.
Wat zouden jullie doen in deze situatie? Preventief een en ander open laten halen, of afgaande op dat alles nu soepel loopt laten en afwachten?
Ik heb stationair verder geen problemen en heb ook maar een keer het oliedruklampje zien oplichten (en weer uit zien gaan).quote:Op donderdag 3 juni 2021 21:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Heb hetzelfde euvel met mijn 2009 E90 316i (N43B16). Bij het stationair draaien na een tijdje rijden komt de melding heel soms. Ik zou graag willen weten of jouw toerental te laag inzakt bij het indrukken van de koppeling.
In deze motor zit een oliedruksensor (ipv oliedrukschakelaar). deze meet de oliedruk. oliedruk is gerelateerd aan het toerental. hoe meer toeren, deste hoger is de oliedruk.
dat hele kleine deeltje, was dat van plastic of metaal? de kettinggeleiders (plastic) staan er om bekend te breken bij dit motortype. als er een breuk is dan kan de ketting gaan rammelen. het punt waar de kettinggeleider meestal breekt zit bovenin. het demonteren van de kleppendeksel kan ook een optie zijn om het te bekijken.
bij een brekende kettinggeleider valt het plastic uiteindelijk in de carterpan en gaat de olieaanzuigbuis blokkeren. de stukjes plastic blijven hangen in de aanzuigbuis.
er zit een oliedrukventiel onderin het blok aan de inlaatkant. dit ventiel kan vervuild zijn. reinigen in benzine is een goed begin.
mijn advies is wel om te onderzoeken wat er uit je motorolie gekomen is. je hoort geen materiaal aan te treffen in olie of koelvloeistof. dat kan je op korte- of lange termijn heel veel geld gaan kosten.
sommige bedrijven zijn heel kundig met endoscope/borescope camera's.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar de opvolgers zijn alleen maar verdere ontwikkelingen van de eerstequote:Op vrijdag 11 juni 2021 07:26 schreef daNpy het volgende:
De eerste X5 is toch wel echt met afstand de lelijkste
De neus en achterkant. Evenzo bij de eerste X1, trouwens, die is minstens zo lelijk.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 11:00 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Maar de opvolgers zijn alleen maar verdere ontwikkelingen van de eerste
Ja en een gaaf geluid, de 10 cilinder in de e60 is ook heerlijk, maar dat ding is als “gewone” man niet te betalen, qua onderhoud 🥲.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 15:15 schreef -Richard- het volgende:
Ik heb echt een zwak voor de E92 M3, zeker zo in het rood! Wat een lekkere bak.
E6# M5 helaas nooit gereden. Maar E9# M3 klinkt inderdaad erg mooi. Die rode had een Eisenmann uitlaat, dik geluid. Qua onderhoud zijn alle M-modellen wel prijzig volgens mij. Net weer andere (dure) onderdelen in vergelijking met de ‘normale’ versies. Vaak problemen met de drijfstanglagers geloof ik met types uit die tijd.quote:Op zaterdag 12 juni 2021 15:20 schreef Pap89 het volgende:
[..]
Ja en een gaaf geluid, de 10 cilinder in de e60 is ook heerlijk, maar dat ding is als “gewone” man niet te betalen, qua onderhoud 🥲.
Hahaha, wat is dit voor een hobby bob knutselfeest?quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:53 schreef pvdplanet het volgende:
Klinkt als
https://www.ebay.co.uk/itm/283935958775
Komt dat vaker voor? Het klinkt wel aannemelijk op zich.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:33 schreef daNpy het volgende:
Gasklep vervuild waardoor hij een beetje "plakt"?
De BMW Twin Turbo LL04 is momenteel moeilijk voor normaal geld te vinden.quote:Op zondag 4 juli 2021 11:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
Motul koelvloeistof is geel van kleur.
gisteren nieuwe Continental banden gemonteerd en de olie ververst.
er zitten geen TPMS-sensoren op mijn velgen, terwijl de boordcomputer alle vier de wielen groen aangeeft
de motor loopt merkbaar beter op de verse originele BMW 5W30 Longlife-04 olie.
blok ziet er goed uit. alleen bij het stuk van de EGR naar de uitlaat daar zie ik een kleine olie lekkage. daar hoort toch geen olie te lopen? ik bedoel, de bron van de lekkage kon nog weleens elders zijn
[ afbeelding ]
Alternatief kun je her en der voor ongeveer hetzelfde geld Shell Helix 5W-30 Professional AM-L bestellen.quote:BMW 5W-30 Twin Power Turbo
(Update juni 2021; er zijn leveringsproblemen met deze olie die wordt geproduceerd door SHELL en we zijn bijna door onze voorraad heen
Klopt. Ik heb 12 euro per liter betaald. Wil momenteel niet afwijken van het voorgeschreven goedje.quote:Op zondag 4 juli 2021 14:16 schreef pvdplanet het volgende:
[..]
De BMW Twin Turbo LL04 is momenteel moeilijk voor normaal geld te vinden.
(ongeveer 7 Euro per liter)
[..]
Alternatief kun je her en der voor ongeveer hetzelfde geld Shell Helix 5W-30 Professional AM-L bestellen.
Hetzelfde spul.
Haha... Ja zoiets is het wel ja. Heb factuur opgevraagd en schrok een beetje van de prijs/omschrijving welke de toenmalige eigenaar betaald heeft.quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:53 schreef pvdplanet het volgende:
Klinkt als
https://www.ebay.co.uk/itm/283935958775
Meestal kleppendeksel pakking.quote:Op zondag 4 juli 2021 11:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
Motul koelvloeistof is geel van kleur.
gisteren nieuwe Continental banden gemonteerd en de olie ververst.
er zitten geen TPMS-sensoren op mijn velgen, terwijl de boordcomputer alle vier de wielen groen aangeeft
de motor loopt merkbaar beter op de verse originele BMW 5W30 Longlife-04 olie.
blok ziet er goed uit. alleen bij het stuk van de EGR naar de uitlaat daar zie ik een kleine olie lekkage. daar hoort toch geen olie te lopen? ik bedoel, de bron van de lekkage kon nog weleens elders zijn
[ afbeelding ]
Zou ik ook van balen. Net zoals een kapotte electrische kofferklep of andere onnodig ingewikkelde flauwekul.quote:Op zondag 4 juli 2021 18:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
...
maar goed. Heb een hekel aan automobilisten die geen richting aangeven en om nou telkens 3 keer links af te staan gaat wat ver
En dan zal je ook nog geen skiluik hebben. Dan ben je mooi de sjaak.quote:Op zondag 4 juli 2021 19:03 schreef Hyperdude het volgende:
Net zoals een kapotte electrische kofferklep
quote:Helaas ontvingen wij gisteren alweer een bericht over komende prijsverhoging vanaf 12 juli
Alle producten van Castrol, Shell en Kroon Oil gaan dan met minimaal 8% omhoog.
Door de pandemie is er vanuit de hele wereld veel minder vraag naar brandstof voor verkeer en in het bijzonder kerosine.
De vraag voor kerosine is ruim 80 procent minder dan voor Corona, hierdoor blijft er veel kerosine liggen, en deze moet worden opgeslagen.
Daar waar deze ruimte eerst bedoeld was voor de basis-olieen is dit nu opgevuld met kerosine.
Hierdoor word het produceren van andere grondstoffen op een laag pitje gezet, waaronder de productie van basis-oliën voor smeermiddelen.
Om deze reden is er een tekort ontstaan bij de raffinaderijen en hierdoor blijven de prijzen stijgen.
Of Castrol, tot 2016 was BMW olie 'rebranded' Castrol olie. Daarna werdt het Shell. Dus wil je voor een pre-2016 'originele' olie dan moet je eigenlijk Castrol nemen in plaats van originele bmw oliequote:Op zondag 4 juli 2021 14:16 schreef pvdplanet het volgende:
[..]
De BMW Twin Turbo LL04 is momenteel moeilijk voor normaal geld te vinden.
(ongeveer 7 Euro per liter)
[..]
Alternatief kun je her en der voor ongeveer hetzelfde geld Shell Helix 5W-30 Professional AM-L bestellen.
Hetzelfde spul.
In 2014 is BMW gestopt met Castrol en begonnen met Shell motorolie.quote:Op dinsdag 6 juli 2021 14:53 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Of Castrol, tot 2016 was BMW olie 'rebranded' Castrol olie. Daarna werdt het Shell. Dus wil je voor een pre-2016 'originele' olie dan moet je eigenlijk Castrol nemen in plaats van originele bmw olie
Herkenbaar door de 'castrol recommended' oliedop.
Dit wou ik ook laten doen, maar vind het altijd beetje sjonnie op een wat ouder model en daarnaast is het vaak prijzig (voor een touring). Heb in plaats daarvoor een setje Sonniboy zonneschermen aangeschaft, kost ongeveer de helft en ziet er zeer netjes uit. Alle ruiten zijn precies op maat, en zelfs het achterruitje kan nog apart open Of het heel veel warmte tegenhoudt vraag ik me af, maar die kleine zit lekker in de schaduw nu. En je kan ook niet meer naar binnen kijken, voordeel is dat wanneer het weer donkerder/slechter weer wordt ze er uit kan halen.quote:Op maandag 28 juni 2021 10:42 schreef xaban06 het volgende:
Binnenkort met de auto op vakantie. Ik wil alle ramen achter de voorportieren laten blinderen. De reden is puur om de zon/warmte buiten te houden voor de kids achterin.
Helpt blinderen daartegen?
Hebben jullie een adresje in Zuid-Holland?
Niet omdat ik persee gelijk wil hebben maar 2014 is het contract gesloten, 2015 was het overgangsjaar waarin dealers begonnen met Shell, 2016 was het eerste jaar dat alle dealers verplicht waren de Shell producten te gebruiken.quote:Op dinsdag 6 juli 2021 15:06 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
In 2014 is BMW gestopt met Castrol en begonnen met Shell motorolie.
https://www.autoevolution(...)-supplier-88737.html
Op de dop van m'n E90 LCI uit 2009 staat Castrol.
Oude verpakking
[ afbeelding ]
Nieuwe verpakking
[ afbeelding ]
Motorolie-ontwikkeling staat niet stil. Zie Red Bull Racing die nu knalhard gaat dankzij een innovatie in de Mobil1 motorolie. Zelf ben ik geen expert als het gaat om smeermiddelen, ik blijf origineel BMW gebruiken. De nieuwe blauwe verpakking. Elk jaar 4 liter verse 5W30.
Je hebt gelijk hoor, ik noemde het jaartal omdat dit in het artikel stond.quote:Op dinsdag 6 juli 2021 15:16 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Niet omdat ik persee gelijk wil hebben maar 2014 is het contract gesloten, 2015 was het overgangsjaar waarin dealers begonnen met Shell, 2016 was het eerste jaar dat alle dealers verplicht waren de Shell producten te gebruiken.
De ontwikkeling staat niet stil, maar dat betekend niet dat deze olie ook goed is voor de oudere motoren.
Het beste kan je de olie 'van toen' begruiken, daar zijn de blokken op gebouwd. De innovatie klopt wel maar vergeet niet dat Redbull voor een nieuwe olie ook een nieuwe engine mapping maakt.
Die Pirelli's zou ik maar snel wisselen voor Continental.quote:Op dinsdag 6 juli 2021 15:24 schreef Hyperdude het volgende:
Ik heb Mobil1 in de motor en Pirelli er onder.
Vet snel
Alleen de M240i niet helaas. Of zal die later nog volgen als aanvulling op de Xdrive?quote:Op woensdag 7 juli 2021 09:33 schreef YoshiBignose het volgende:
Godzijdank met normale neus!!! En wel RWD.... op welk platform staat ie dan? Of heeft BMW spijt...
Ik denk dat je dan toch naar een M2 moet.. Maar een 240i eventueel met handbak zou leuk zijn. Niet dat ik em kan betalenquote:Op woensdag 7 juli 2021 15:08 schreef appeleibanaan het volgende:
[..]
Alleen de M240i niet helaas. Of zal die later nog volgen als aanvulling op de Xdrive?
Nee ik ook niet Zo'n M2 zal wel weer meer dan een tonnetje gaan kostenquote:Op woensdag 7 juli 2021 16:07 schreef NoComment het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan toch naar een M2 moet.. Maar een 240i eventueel met handbak zou leuk zijn. Niet dat ik em kan betalen
Batterij goed?quote:Op zondag 11 juli 2021 20:36 schreef xaban06 het volgende:
...
Bekend fenomeen? Wat zou het kunnen zijn?
Geen idee, ik zou denken van wel, want hoe start de auto anders? Of zit er geen startonderbreker in je sleutel?quote:
In de sleutel zit een klein elementje wat los van de batterij aan de startonderbreker een signaal afgeeft.quote:Op woensdag 14 juli 2021 17:07 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Geen idee, ik zou denken van wel, want hoe start de auto anders? Of zit er geen startonderbreker in je sleutel?
quote:ga in de auto zitten, doe de deuren en ramen dicht. (niet op slot!)
doe een van de twee sleutels in het contact en maak contact. doe dit heel even (halve seconde ofzo echt heel snel) en haal de sleutel weer uit contact.
Hou de sleutel op schouderhoogte midden in de auto, druk vervolgens de ‘open’ knop in en houd deze ingedrukt. druk nu vervolgens 3x op de ‘sluiten’ knop.
laat hierna de ‘open’ knop los. als het goed is moeten alle sloten nu vergrendelen en weer ontgrendelen.
Gedaan, zonder succes helaas.quote:Op woensdag 14 juli 2021 19:15 schreef pvdplanet het volgende:
De batterij in de sleutel opladen gaat met inductie via het contact (als je geen keyless entry hebt)
Het koppelen van de sleutel aan de CV gaat zo:
[..]
Cool. Met stroomaansluiting?quote:Op vrijdag 23 juli 2021 13:20 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Vanaf oktober heb ik eindelijk een garagebox in de buurt!
Waarom moet die wegquote:Nu rijd ik dus met de handgeschakelde E39 525d. Heerlijke auto
Geen idee eigenlijk, nog niet binnen geweest. Ben al lang blij dat ik eindelijk een droge privé stalling heb! Mag er toch niet klussen en is denk ik te klein ook. Druppellader laat ik er nooit onbeheerd op. Laatst nog bij de buren van een maatje zijn loods een auto afgefikt die aan de druppellader hing.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 21:46 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Cool. Met stroomaansluiting?
[..]
Waarom moet die weg
Hier staat de A112 al 4 jaar ofzo aan de druppellader. En in de jaren daarvoor hing er een motor aan.quote:Op zondag 25 juli 2021 13:49 schreef Hyperdude het volgende:
Ik laat de handel 24/7 aan de druppellader hangen. Snap wat je bedoelt, maar moet geen probleem zijn bij goede auto en lader. En verzekering.🤔
160 pmnd.en weinig gebruiken,en milieuzones zijn wel goede verkoop redenen.
Goede auto, daar zeg je al wat.. Nee ik stond er eerst ook niet bij stil hoor. Maar dat maatje van me heeft het al eerder gehoord en laatst dus toevallig vlakbij eentje daardoor in de fik gevlogen. Kans is klein denk ik inderdaad, maar de garagebox is al gauw een kwartiertje rijden en ik zal daar zeker niet elke week heen gaan. Als het nou bij me thuis is zou je inderdaad geregeld even kunnen voelen of de unit niet te heet is etc.quote:Op zondag 25 juli 2021 13:49 schreef Hyperdude het volgende:
Ik laat de handel 24/7 aan de druppellader hangen. Snap wat je bedoelt, maar moet geen probleem zijn bij goede auto en lader. En verzekering.🤔
160 pmnd.en weinig gebruiken,en milieuzones zijn wel goede verkoop redenen.
Oh wacht, MRB is 185 euro incl. de fijnstoftax 🥲quote:Op zondag 25 juli 2021 13:49 schreef Hyperdude het volgende:
Ik laat de handel 24/7 aan de druppellader hangen. Snap wat je bedoelt, maar moet geen probleem zijn bij goede auto en lader. En verzekering.🤔
160 pmnd.en weinig gebruiken,en milieuzones zijn wel goede verkoop redenen.
Arme jij.quote:Op maandag 26 juli 2021 14:10 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Oh wacht, MRB is 185 euro incl. de fijnstoftax 🥲
Ik zou niet teveel afgaan op dit soort horror verhalen, want die kan je voor elke auto wel vinden. Zo hebben we hier ook een Cooper S uit 2004 die volgens alle verhalen Olieboten zijn, superchargers die snel kapot lopen kantelende zuigers en nog veel meer... Deze is nu 17 jaar oud, verbruikt nauwelijks olie (hoef niet bij te vullen tussen de beurten door) en heeft nog de originele supercharger enz. Km stand: 320000.quote:Op maandag 26 juli 2021 11:02 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Net ook even ingelezen over de 1.6 HDi die in de MINI zit, maar de turbo schijnt wel geregeld kapot te gaan door te krappe oliekanalen. Dus daar heb ik ook geen zin in. Al moet ik zeggen dat ze op het werk wel tevreden zijn, sommige hebben gewoon 200.000km per jaar getuft zonder problemen. Maar dat komt dan door de lange afstanden lijkt me.
Nee ik zoek er altijd wel goed op en het ligt ook aan wat de problemen zijn. Maar de 1.6D heeft gewoon een groot probleem en dat zijn de oliekanalen. Als je daarmee geregeld je turbo kan slopen, dan is dat voor mij gewoon te veel gezeur. Als de turbo 250.000km mee gaat en als je er weer een nieuwe opzet dat 'ie weer zo lang mee gaat vind ik het prima, maar als het ook binnen paar 1000km weer kan (door de verstopte oliekanalen) is dat voor mij een te groot risico. Ik was juist vrij positief over dit blokje omdat ze het op het werk goed doen, zoals ik aangaf. Maar die rijden wel vooral lange afstanden en dan zullen die oliekanalen wel lekker doorspoelen lijkt me.quote:Op dinsdag 27 juli 2021 09:32 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik zou niet teveel afgaan op dit soort horror verhalen, want die kan je voor elke auto wel vinden. Zo hebben we hier ook een Cooper S uit 2004 die volgens alle verhalen Olieboten zijn, superchargers die snel kapot lopen kantelende zuigers en nog veel meer... Deze is nu 17 jaar oud, verbruikt nauwelijks olie (hoef niet bij te vullen tussen de beurten door) en heeft nog de originele supercharger enz. Km stand: 320000.
Ja schrok er ook wel weer van haha, absurde MRB prijzen. Nou een volle dieseltank is ook niet heel plezierig meer, was van de week nog 82 euro kwijt. Maar ik haal er wel meer km's uit dan jij op benzine (hoop ik ).quote:Op maandag 26 juli 2021 22:21 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Arme jij.
Aan de andere kant kreeg ik vorige week mijn tank niet vol omdat het pinding maar tot ¤123 ging.
Ik zal niet zo snel weer een E46 kopen.... Voor ik weer een BMW koop zal ik mij er sowieso weer goed in verdiepen maar geen zin om mijn volgende auto ook weg te moeten doen in verband roest.quote:Op woensdag 28 juli 2021 12:55 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Nee ik zoek er altijd wel goed op en het ligt ook aan wat de problemen zijn. Maar de 1.6D heeft gewoon een groot probleem en dat zijn de oliekanalen. Als je daarmee geregeld je turbo kan slopen, dan is dat voor mij gewoon te veel gezeur. Als de turbo 250.000km mee gaat en als je er weer een nieuwe opzet dat 'ie weer zo lang mee gaat vind ik het prima, maar als het ook binnen paar 1000km weer kan (door de verstopte oliekanalen) is dat voor mij een te groot risico. Ik was juist vrij positief over dit blokje omdat ze het op het werk goed doen, zoals ik aangaf. Maar die rijden wel vooral lange afstanden en dan zullen die oliekanalen wel lekker doorspoelen lijkt me.
Nou ja, ik moet even kijken wat ik doe. Een E46 of E39 op LPG is ook nog een optie. Alleen de MINI leek een mooie optie omdat 'ie lekker licht is, dus relatief lage MRB. Zuinig en toch een leuke auto. Met een E46 of E39 heb je uiteraard ook dingen die stuk kunnen en ook irritant: roest. Maar over het algemeen zijn dat wel betrouwbare wagens en net weer wat moderner dan de E34. En ruim zat voor vakantie, alleen is LPG dan wel een nadeeltje.
[..]
Ja schrok er ook wel weer van haha, absurde MRB prijzen. Nou een volle dieseltank is ook niet heel plezierig meer, was van de week nog 82 euro kwijt. Maar ik haal er wel meer km's uit dan jij op benzine (hoop ik ).
1 op 20 in een E90? Handbak diesel neem ik aan dan?quote:Op donderdag 29 juli 2021 09:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
M'n E90 verbruikt 1:20. voor die 54,33 euro wegenbelasting per maand vind ik het wel prima.
Fabrieksopgave is zelfs 1:20,4. Misschien als je de kieren afplakt dat je dat kan halen.
Handgeschakeld op benzine. 316i op E5 Euro98 van BP.quote:Op donderdag 29 juli 2021 09:38 schreef DX11 het volgende:
[..]
1 op 20 in een E90? Handbak diesel neem ik aan dan?
Mijn automaat E93 benzine gebruikt 1 op 10, op snelweg 1 op 13 maar beter wordt het niet. Ik heb gelezen dat dat normaal is.
Oh dat is wel netjes dan maar handbak en kleine motor helpt natuurlijk. Ik wist niet eens dat er een 316i bestond dacht dat 320i de kleinste is?quote:Op donderdag 29 juli 2021 09:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
Handgeschakeld op benzine. 316i op E5 Euro98 van BP.
316i is bij E90 en F30 de kleinste.quote:Op donderdag 29 juli 2021 11:45 schreef DX11 het volgende:
[..]
Oh dat is wel netjes dan maar handbak en kleine motor helpt natuurlijk. Ik wist niet eens dat er een 316i bestond dacht dat 320i de kleinste is?
F30 316i, in ieder geval de pre-LCI is ook nog een 1.6, met turbo. Daarna vervangen voor een 1.5 3-pitter geloof ik, maar zou best kunnen dat ze die 318i hebben genoemd en toen de 316i vervallen is.quote:Op donderdag 29 juli 2021 11:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
316i is bij E90 en F30 de kleinste.
bij de E90 is het ook echt een 1.6 motor, net als vroeger toen de type-aanduiding bij BMW gelijk stond aan de cilinderinhoud.
Inmiddels begint BMW bij 318i
Nouja wat is vroeger?quote:Op donderdag 29 juli 2021 11:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
316i is bij E90 en F30 de kleinste.
bij de E90 is het ook echt een 1.6 motor, net als vroeger toen de type-aanduiding bij BMW gelijk stond aan de cilinderinhoud.
Die motor wordt al regelmatig gechipt tot 260 pk / 420 nm.quote:Op vrijdag 30 juli 2021 09:22 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik zie nu pas dat BMW weer gewoon een handgeschakelde 3 te koop heeft.
Dat is een 4 cilinder 2.0 liter met 156 pk.
Helemaal top. Het downsizen is iets van het verleden.
Over het algemeen zijn het vrij goede auto's. Maar je kunt altijd pech hebben uiteraard. Roest is inderdaad wel een puntje. Mijn broer heeft toevallig bij een E46 320i Touring gekeken van de week. De handelaar had 'ie eerst gebeld en zei dat 'ie klein plekje roest had en verder heel netjes. Komt 'ie daar aan, veel roestplekken.. Dus niet gekocht. Maar roest is wel iets waarom ik inderdaad wel een modernere auto zou willen.quote:Op woensdag 28 juli 2021 22:01 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Ik zal niet zo snel weer een E46 kopen.... Voor ik weer een BMW koop zal ik mij er sowieso weer goed in verdiepen maar geen zin om mijn volgende auto ook weg te moeten doen in verband roest.
Haha ja je hebt dan wel een heerlijke auto! En 1 op 15 is onderdaad gewoon erg netjes.quote:Op donderdag 29 juli 2021 08:33 schreef NoComment het volgende:
MRB is altijd wel weer een zure ja, voor mijn F31 ook zo'n 150 euro per maand
Scheelt wel dat ie 1:20 doet als ik wil. Hoewel het meestal op 1:15 uit komt, want om zo zuinig te rijden moet je echt als een oma rijden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |