abonnement Unibet Coolblue
pi_199557575
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 16:53 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ja een wrak heb ik vaak genoeg er naast gehad hoor. Is inderdaad altijd wel relaxed, gewoon neerpleuren bij de supermarkt ipv helemaal aan de andere kant van het parkeerterrein :P

Ik vind de E32 wel gaaf, maar niet zo heel mooi. Vind de E34 die er dan wat op lijkt een stuk mooier. E38 vind ik van de 7-series tot nu toe nog steeds de mooiste.

Ik zet denk ik de 540i voorlopig wel bij m'n ouders tot er wat moois voorbij komt dat ik kan huren.
Ja E38 is wel een klassieker door James Bond :P Ff verlagen dan lijkt ie echt dik haha.
Facts don't care about your feelings
pi_199557707
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 17:11 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja E38 is wel een klassieker door James Bond :P Ff verlagen dan lijkt ie echt dik haha.
Ja in James Bond vond ik 'm ook echt vet! Maar ik houd 'm lekker comfortabel hoor, lekker 16" velgen er onder met ballon banden :P Misschien alleen de originele navi/boordcomputer/ding vervangen voor zo een OEM look Android ding.
pi_199557928
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 17:18 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ja in James Bond vond ik 'm ook echt vet! Maar ik houd 'm lekker comfortabel hoor, lekker 16" velgen er onder met ballon banden :P Misschien alleen de originele navi/boordcomputer/ding vervangen voor zo een OEM look Android ding.
Facts don't care about your feelings
pi_199558429
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 17:34 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dat doet ‘t ‘m niet voor mij hoor 😋 Sowieso vind ik de LCI voorkant een stuk mooier. Mijne heeft xenon en oranje knippers, perfect 👌🏼 Styling 37 vind ik ook dik staan, maar die zijn duur en wil niet al te veel geld uitgeven aan de E38.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:14:35 #155
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_199607445
Eerder zoiets dan:



Zag laatst ook een dikke e39 535i te koop staan met M-pakket, dat is toch ook wel heel gaaf al zou je er dan eigenlijk eentje met een handbak moeten vinden.
Life's like music, get the rhythm..
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:23:54 #156
131800 Tarado
capô de fusca
pi_199607499


top auto, stap er toch iedere keer weer met een glimlach in :)
pi_199608454
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:14 schreef NoComment het volgende:
Eerder zoiets dan:

[ afbeelding ]

Zag laatst ook een dikke e39 535i te koop staan met M-pakket, dat is toch ook wel heel gaaf al zou je er dan eigenlijk eentje met een handbak moeten vinden.
Dat spreekt mij meer aan inderdaad! Liefst dan nog met oranje knippers 😋

E39’s zijn ook hele fijne wagens. Let bij de M62 blokken wel op dat ze plastic geleiders voor de ketting gebruiken, deze gaan een keer stuk (M60 heeft stalen geleiders). Vriend van me heeft zo al 2 E39 540i’s kapot gereden, maar die hadden ook wel aardige kilometerstanden.


quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 08:23 schreef Tarado het volgende:
[ afbeelding ]

top auto, stap er toch iedere keer weer met een glimlach in :)
Mooie uitvoering! Kan niet wachten tot ik mijne kan halen.
pi_199684044
30 mei Nationale BMW Wasdag c_/







pi_199688754
quote:
0s.gif Op zondag 30 mei 2021 16:02 schreef pvdplanet het volgende:
30 mei Nationale BMW Wasdag c_/

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Lekker wagenpark!

Is die E87 een 130i? Welke uitlaat hangt eronder?
Nee.
pi_199697704
quote:
Complete uitlaat? Vanaf het spruitstuk naar achteren?

Toevallig filmpje van het geluid? :9
Nee.
pi_199698011
Dit geeft wel een aardig idee vanaf 2:55


Gelukkig ga ik niet zo met mijn auto's om :(

Klep staat trouwens altijd open.

Voor de Z3 overigens een andere ecu
geregeld. Geoptimeerd naar 98 octaan, 212 pk en beetje meer koppel.

Geen M50 of Alpina inlaat, het moet makkelijk terug te wisselen zijn en het gaat puur om wat beter 'oppakken'.
pi_199698049
Ik heb ook gepoetst! En vervolgens een half uurtje over de snelweg gereden en de voorruit zat weer vol met vliegen, helaas. Toch even 2 plaatjes:




Wat vinden jullie trouwens van mijn nieuwe spiegels? Ja het hoort niet, maar ik vind de kleur combi goed uitkomen:
Je hebt ze ook in M3 formaat, met het extra stokje, maar dat vond ik dan weer niet passend bij een niet-M3

Oud:

Nieuw:
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199698722
Ik vind de nieuwe spiegels prima bij de auto passen.
pi_199698757
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 20:01 schreef Questular het volgende:
Ik vind de nieuwe spiegels prima bij de auto passen.
Ja ik ook eigenlijk wel. Van een afstandje lijkt het gewoon zwart, maar de originele zwarte zijn best bekrast (voornamelijk de niet gefotografeerde kant) en daarom vind ik dit toch wel een goede vervanging. Nieuwe originele zwarte waren ook niet te krijgen dan moet je ze zelf laten spuiten en dat vond ik te veel gedoe.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199699954
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 19:22 schreef pvdplanet het volgende:
Dit geeft wel een aardig idee vanaf 2:55


Gelukkig ga ik niet zo met mijn auto's om :(

Klep staat trouwens altijd open.

Voor de Z3 overigens een andere ecu
geregeld. Geoptimeerd naar 98 octaan, 212 pk en beetje meer koppel.

Geen M50 of Alpina inlaat, het moet makkelijk terug te wisselen zijn en het gaat puur om wat beter 'oppakken'.
Klinkt goed, maar ook weer niet helemaal wat ik zoek.
Paar jaar geleden had ik een E34 touring 525i. Daar zat vanaf het spruitstuk naar achter een custom RVS uitlaat op van een van de bekendere RVS uitlaat boeren in NL. Racekat ertussen en een demper waar ik het merk van vergeten ben.
Dat ding klonk in hoge toeren echt geweldig, met een enorme snerp de laatste toeren tot de begrenzer, en met gas los een lekker lage brom.

Zoiets zou ik ook wel in mijn huidige 130i willen maar kan het geluid nog niet echt terugvinden in filmpjes op YT. Sowieso lastig om geluid goed te vangen in een filmpje, maar toch.
Nee.
pi_199700114
Geluid van een M50 is van nature al metaliger. Lastig te kopieren.
De meeste uitlaten van Eisenmann Bastuck etc zorgen meer voor dieper geluid.

Wellicht gewoon de middendemper vervangen door een Y-stuk.
pi_199700788
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 19:24 schreef DX11 het volgende:
Ik heb ook gepoetst! En vervolgens een half uurtje over de snelweg gereden en de voorruit zat weer vol met vliegen, helaas. Toch even 2 plaatjes:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Netjes maar waarom is je dak dicht :o
Facts don't care about your feelings
pi_199701195
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 22:24 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Netjes maar waarom is je dak dicht :o
Haha ja ik had geen tijd meer om weg te gaan vandaag en om het dak nou open te doen voor de foto :P als ik rij is het altijd 15+ graden en droog? open!
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  dinsdag 1 juni 2021 @ 20:04:15 #170
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199709883
Nog codekoningen hier? :)

93076A: Deactivation of terminal 15/upper startability limit reached.
en
8020E6: Ignition on: startability limit reached of ignition on for a long time

2011 F11 met een accu uit 2011. Maar eens vervangen?

Morgen apk, dus net ff uitlezen. Deze meldingen heb ik nog niet eerder gezien.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199710518
Dit zijn altijd van die vage meldingen, heeft de accu nog voldoende voltage na een nachtje (min 12.4) dan zou het niet aan de accu hoeven liggen. Het zou ook een module kunnen zijn die voorkomt dat de auto in slaapmode gaat.

Heb je een laptop met diagnose software, dan kan je een heel rapport van de accu downloaden bij een f11.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 1 juni 2021 @ 21:05:13 #172
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199710749
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 20:47 schreef boegschroef het volgende:
Dit zijn altijd van die vage meldingen, heeft de accu nog voldoende voltage na een nachtje (min 12.4) dan zou het niet aan de accu hoeven liggen. Het zou ook een module kunnen zijn die voorkomt dat de auto in slaapmode gaat.

Heb je een laptop met diagnose software, dan kan je een heel rapport van de accu downloaden bij een f11.
Garage moet morgen maar even kijken.
Maar een 10 jaar oude accu kan ook niet lang meer meegaan, denk ik.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199710800
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 20:04 schreef Hyperdude het volgende:
2011 F11 met een accu uit 2011
AGM accu? Heb gemerkt dat die behoorlijk goed zijn! Had mijn auto 4 weken stil staan in de winter tijdens de sneeuw periode (geen winterbanden / RWD / auto niet nodig) en na 4 weken dacht ik dat wordt sowieso startkabels nodig. Maar neehoor, hij startte perfect, zonder ook maar 1 melding of lampje.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  dinsdag 1 juni 2021 @ 21:12:52 #174
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199710866
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 21:08 schreef DX11 het volgende:

[..]

AGM accu? ...
Ja.
Nog nooit iets gemerkt dat ie moeizaam start ofzo
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199710917
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 21:12 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ja.
Nog nooit iets gemerkt dat ie moeizaam start ofzo
Hoor / lees vaak dat die echt lang mee gaan, en dat de auto sowieso zelf met duidelijk lampjes / meldingen gaat komen om aan te geven dat het tijd word om te vervangen. Dus lekker laten zitten zou ik zeggen!

Zou het eens hier vragen:
https://f10.5post.com/forums/index.php

Veel meer mensen met ervaringen.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  dinsdag 1 juni 2021 @ 21:35:00 #176
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199711134
Thnx.

Morgen eerst maar eens door APK en horen wat garage zegt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hyperdude op 01-06-2021 21:58:26 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199711210
Had m'n BMW afgelopen zondag, 30 mei Nationale BMW Wasdag, ook helemaal gewassen en gepoetst.
1 dag later de auto he-le-maal onder de vogelbende. en niet zo'n klein beetje ook.
en ook specifiek alleen mijn auto, alle andere auto's zijn vogelpoepvrij.
nondeju
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199711265
fyi; als de accu bijna leeg of defect is en je gaat starten dan kunnen de gekste dingen gebeuren.
ook valse codes bijv.

zo had ik bij m'n vorige auto dat de lichten knipperde en de ruitenwissers aan gingen. accu bleek te barsten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199711383
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 21:44 schreef spectrumanalyser het volgende:
fyi; als de accu bijna leeg of defect is en je gaat starten dan kunnen de gekste dingen gebeuren.
ook valse codes bijv.

zo had ik bij m'n vorige auto dat de lichten knipperde en de ruitenwissers aan gingen. accu bleek te barsten.
Maar als hij moeite heeft met de accu, dan zou hij (is mij verteld) zelf meldingen moeten geven in de idrive dat de accu aan vervanging toe is. Althans bij de E90+ dan sowieso, ouder weet ik niet.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199711465
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 21:52 schreef DX11 het volgende:

[..]

Maar als hij moeite heeft met de accu, dan zou hij (is mij verteld) zelf meldingen moeten geven in de idrive dat de accu aan vervanging toe is. Althans bij de E90+ dan sowieso, ouder weet ik niet.
dat klopt inderdaad. op de accu zit een sensor (IBS) die continu de conditie van de accu monitort.
echter is juist die code 93076A gerelateerd aan IBS (intelligent battery sensor).
de levensduur van een AGM accu is 10 jaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door spectrumanalyser op 01-06-2021 22:04:53 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 1 juni 2021 @ 22:04:41 #181
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199711549
Goeie info, heren. :)

Hij gaf ook nog een duidelijkere code. Dat de temp. sensor van de bestuurderstoel kuren heeft.
Dat had ik zelf al aan mijn reet gemerkt. :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199711640
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 22:04 schreef Hyperdude het volgende:
Goeie info, heren. :)

Hij gaf ook nog een duidelijkere code. Dat de temp. sensor van de bestuurderstoel kuren heeft.
Dat had ik zelf al aan mijn reet gemerkt. :')
dan is je accu nog wèl goed.
zodra de IBS merkt dat de accu minder is, zal de stoelverwarming, achterruitverwarming en start/stop-systeem niet werken. omdat jouw stoelverwarming nog werkt, zal de accu goed zijn.
nu ben ik wel benieuwd of de codes terugkomen nadat je ze gewist hebt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199714132
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 21:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
Had m'n BMW afgelopen zondag, 30 mei Nationale BMW Wasdag, ook helemaal gewassen en gepoetst.
1 dag later de auto he-le-maal onder de vogelbende. en niet zo'n klein beetje ook.
en ook specifiek alleen mijn auto, alle andere auto's zijn vogelpoepvrij.
nondeju
Een weetje:
Wist je dat dit vogels dit heel bewust doen ;) Ze poepen het liefst op glimmende (zon weerkaatsende) oppervlaktes. Dit doen ze omdat dit het meeste op water lijkt en ze denken dat ze in water poepen om geen sporen achter te laten.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  woensdag 2 juni 2021 @ 11:30:38 #184
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199715765
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 22:12 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

dan is je accu nog wèl goed.
zodra de IBS merkt dat de accu minder is, zal de stoelverwarming, achterruitverwarming en start/stop-systeem niet werken. omdat jouw stoelverwarming nog werkt, zal de accu goed zijn.
nu ben ik wel benieuwd of de codes terugkomen nadat je ze gewist hebt.
Volgens garage éénmalige storing in communicatie bij starten/"contactslot"
Accu geen bijzonderheden. Codes gewist en eens kijken of fout terugkomt.

En APK gepasst. :P

[ Bericht 6% gewijzigd door Hyperdude op 02-06-2021 13:02:16 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199716267
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 21:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
Had m'n BMW afgelopen zondag, 30 mei Nationale BMW Wasdag, ook helemaal gewassen en gepoetst.
1 dag later de auto he-le-maal onder de vogelbende. en niet zo'n klein beetje ook.
en ook specifiek alleen mijn auto, alle andere auto's zijn vogelpoepvrij.
nondeju
Vogelschijt en boomhars. De grootse vijanden.

Overigens ook irritant: hars van de carport (Douglas) en met een vers gepoetste auto over een stoffige binnenweg rijden: complete achterzijde grijs.

En die stinkinsecten natuurlijk.
pi_199727419
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 08:53 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Een weetje:
Wist je dat dit vogels dit heel bewust doen ;) Ze poepen het liefst op glimmende (zon weerkaatsende) oppervlaktes. Dit doen ze omdat dit het meeste op water lijkt en ze denken dat ze in water poepen om geen sporen achter te laten.
naar wat ik heb gehoord is het vooral de kleur blauw. vogels doen het niet op groene auto's, wel op rode en blauwe.
mijn e46 was tital silver grijs en die had er minder last van.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199727572
Ook op mijn groene E34 schijten ze helaas 😂
pi_199727714
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 08:53 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Een weetje:
Wist je dat dit vogels dit heel bewust doen ;) Ze poepen het liefst op glimmende (zon weerkaatsende) oppervlaktes. Dit doen ze omdat dit het meeste op water lijkt en ze denken dat ze in water poepen om geen sporen achter te laten.
Had altijd vogelschijt op m'n BMW's. Nu rij ik een wrak van een Berlingo (geel) en er zit nooit schijt op en ik was hem nooit. Misschien inderdaad niet wassen = doffe kleur.
Facts don't care about your feelings
pi_199730126
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 12:09 schreef pvdplanet het volgende:

[..]

Vogelschijt en boomhars. De grootse vijanden.

Overigens ook irritant: hars van de carport (Douglas) en met een vers gepoetste auto over een stoffige binnenweg rijden: complete achterzijde grijs.

En die stinkinsecten natuurlijk.
Daarom heb ik bewust gekozen voor eikenhout. Hars is nog erger dan vogelschijt...
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_199730705
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 09:51 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

naar wat ik heb gehoord is het vooral de kleur blauw. vogels doen het niet op groene auto's, wel op rode en blauwe.
mijn e46 was tital silver grijs en die had er minder last van.
Dit zou wel verklaren waarom ik al zó vaak de dag na het wassen van mijn felblauwe Alfa de auto onder de schijt aantrof.
  donderdag 3 juni 2021 @ 15:07:16 #191
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_199730831
Crap.. en ik heb net sinds kort een blauwe! |:(
Life's like music, get the rhythm..
pi_199734241
Even een vraagje: ik rij een BMW 3-serie Touring van december 2011. Van de week kreeg ik een melding rondom de oliedruk (rode Aladdin-fles). De melding was er maar even en na parkeren en wachten gestart, toen niet teruggekomen.

Heb auto naar een (niet-BMW expert) autobedrijf gebracht, omdat ik die gasten ken en ze snel konden helpen. Ze hebben de olie afgepompt en gezeefd en er bleek een klein deeltje in te zitten, wat niet helemaal herleidbaar was. Ze hebben de motor helemaal geflusht, nieuwe olie en filters etc. Opgehaald en rijdt nu weer als een zonnetje.

Nu lees ik op internet dat er bij deze motor nog wel eens de kettinggeleiders af willen breken en dan in de olie terecht kunnen komen. Om dit te verifiëren moet de carterpan er afgehaald worden, subframe los en de motor wat gelift. Best een ingreep.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Preventief een en ander open laten halen, of afgaande op dat alles nu soepel loopt laten en afwachten?
  donderdag 3 juni 2021 @ 20:45:46 #193
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199734495
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 20:22 schreef Bugno3 het volgende:
Even een vraagje: ik rij een BMW 3-serie Touring van december 2011. Van de week kreeg ik een melding rondom de oliedruk (rode Aladdin-fles). De melding was er maar even en na parkeren en wachten gestart, toen niet teruggekomen.

...

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Preventief een en ander open laten halen, of afgaande op dat alles nu soepel loopt laten en afwachten?
Welke motor?
Hoeveel kms.?
Ik zou wel willen weten waar die rommel in de olie vandaan komt.
Ergens is iets goed kapot/versleten, lijkt mij.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199734516
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juni 2021 20:45 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Welke motor?
Hoeveel kms.?
Ik zou wel willen weten waar die rommel in de olie vandaan komt.
Ergens is iets goed kapot/versleten, lijkt mij.
Motor weet ik niet uit mn hoofd, is een 318i, dus N46? Ben er niet zo in thuis. Staat 112k op de teller.

Mijn idee is dus ook dat er niet zomaar iets in de motor terecht komt natuurlijk. Maar is wel een flink dure ingreep om 'm open te maken etc.
  donderdag 3 juni 2021 @ 21:05:20 #195
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199734885
N43B20 vermoed ik. N46 werd destijds verkocht in landen waar ze geen zwavelarme benzine hadden. 112k kms. is weinig; als het verder een goede auto is kan je er nog lang mee doorrijden. Dan loont investeren meer dan als je volgend jaar iets anders wil rijden.

quote:
The N43 suffered various problems in service - breakage of the cam chain plastic guides leading to oil starvation as the debris blocked the oil strainer, and problems with the injectors, coil packs and the NOx sensor.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/BMW_N43

Stand der Technik in 2011 :'(
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199735818
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 20:22 schreef Bugno3 het volgende:
Even een vraagje: ik rij een BMW 3-serie Touring van december 2011. Van de week kreeg ik een melding rondom de oliedruk (rode Aladdin-fles). De melding was er maar even en na parkeren en wachten gestart, toen niet teruggekomen.

Heb auto naar een (niet-BMW expert) autobedrijf gebracht, omdat ik die gasten ken en ze snel konden helpen. Ze hebben de olie afgepompt en gezeefd en er bleek een klein deeltje in te zitten, wat niet helemaal herleidbaar was. Ze hebben de motor helemaal geflusht, nieuwe olie en filters etc. Opgehaald en rijdt nu weer als een zonnetje.

Nu lees ik op internet dat er bij deze motor nog wel eens de kettinggeleiders af willen breken en dan in de olie terecht kunnen komen. Om dit te verifiëren moet de carterpan er afgehaald worden, subframe los en de motor wat gelift. Best een ingreep.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Preventief een en ander open laten halen, of afgaande op dat alles nu soepel loopt laten en afwachten?
Heb hetzelfde euvel met mijn 2009 E90 316i (N43B16). Bij het stationair draaien na een tijdje rijden komt de melding heel soms. Ik zou graag willen weten of jouw toerental te laag inzakt bij het indrukken van de koppeling.

In deze motor zit een oliedruksensor (ipv oliedrukschakelaar). deze meet de oliedruk. oliedruk is gerelateerd aan het toerental. hoe meer toeren, deste hoger is de oliedruk.

dat hele kleine deeltje, was dat van plastic of metaal? de kettinggeleiders (plastic) staan er om bekend te breken bij dit motortype. als er een breuk is dan kan de ketting gaan rammelen. het punt waar de kettinggeleider meestal breekt zit bovenin. het demonteren van de kleppendeksel kan ook een optie zijn om het te bekijken.

bij een brekende kettinggeleider valt het plastic uiteindelijk in de carterpan en gaat de olieaanzuigbuis blokkeren. de stukjes plastic blijven hangen in de aanzuigbuis.

er zit een oliedrukventiel onderin het blok aan de inlaatkant. dit ventiel kan vervuild zijn. reinigen in benzine is een goed begin.

mijn advies is wel om te onderzoeken wat er uit je motorolie gekomen is. je hoort geen materiaal aan te treffen in olie of koelvloeistof. dat kan je op korte- of lange termijn heel veel geld gaan kosten.
sommige bedrijven zijn heel kundig met endoscope/borescope camera's.

[ Bericht 3% gewijzigd door spectrumanalyser op 03-06-2021 21:49:28 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199739147
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 21:42 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Heb hetzelfde euvel met mijn 2009 E90 316i (N43B16). Bij het stationair draaien na een tijdje rijden komt de melding heel soms. Ik zou graag willen weten of jouw toerental te laag inzakt bij het indrukken van de koppeling.

In deze motor zit een oliedruksensor (ipv oliedrukschakelaar). deze meet de oliedruk. oliedruk is gerelateerd aan het toerental. hoe meer toeren, deste hoger is de oliedruk.

dat hele kleine deeltje, was dat van plastic of metaal? de kettinggeleiders (plastic) staan er om bekend te breken bij dit motortype. als er een breuk is dan kan de ketting gaan rammelen. het punt waar de kettinggeleider meestal breekt zit bovenin. het demonteren van de kleppendeksel kan ook een optie zijn om het te bekijken.

bij een brekende kettinggeleider valt het plastic uiteindelijk in de carterpan en gaat de olieaanzuigbuis blokkeren. de stukjes plastic blijven hangen in de aanzuigbuis.

er zit een oliedrukventiel onderin het blok aan de inlaatkant. dit ventiel kan vervuild zijn. reinigen in benzine is een goed begin.

mijn advies is wel om te onderzoeken wat er uit je motorolie gekomen is. je hoort geen materiaal aan te treffen in olie of koelvloeistof. dat kan je op korte- of lange termijn heel veel geld gaan kosten.
sommige bedrijven zijn heel kundig met endoscope/borescope camera's.
Ik heb stationair verder geen problemen en heb ook maar een keer het oliedruklampje zien oplichten (en weer uit zien gaan).

Wel heb ik rond 2500 toeren een soort vibratie/resonerend geluid in alle versnellingen, maar meeste bij hoge versnellingen.

Ik ga 'm denk ik toch laten analyseren bij een BMW-specialist. Zou zonde zijn als ik 'm eerdaags in de soep draai :'(
  vrijdag 4 juni 2021 @ 12:21:09 #198
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_199741646
De olie moet ook van goede kwaliteit zijn. En inderdaad zoals bovenstaand!
Maar beginnen bij het goedkoopste is een goed plan. Het steekt allemaal nauwkeurig bij deze motorblokken.
Ik had zelf de olie gewisseld als dat al een tijdje geleden is en de oliedruksensor vervangen icm het ventiel reinigen.
Dat het blok tikt, is niet zo gek.
Het ventiel van de tankontluchting maakt best een luide tik en is bij de koude start niet aanwezig!

Net nog even een Z4 kofferbak gerepareerd, de microswitch in het sluitings mechanisme werkte niet meer door een kabelbreuk. Komt veel voor helaas.

[ Bericht 21% gewijzigd door -Richard- op 04-06-2021 12:37:15 ]
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_199741831
Wat voor z4 heb je? Vind de e89 altijd erg mooi, voorkant heeft wat weg van een Ferrari, helemaal top.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  vrijdag 4 juni 2021 @ 12:58:47 #200
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_199742024
Ik zelf geen, dit is de vierde die in repareer. Het gaat om de types E89 en eén E85 (airbag module defect)
Twee N54 35i modellen, motorische problemen. En die van vanochtend was de N52 23i? versie.
De N54 met DCT automaat is wel een snoepje hoor... *O* :Y
Weet van alles een beetje maar net niets.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')