Heb ik aangepast.quote:Op dinsdag 20 april 2021 09:56 schreef NoComment het volgende:
Achter mijn naam mag de E91 335d afgevoerd worden, en een F31 330d toegevoegd. Maandag ophalen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Blijf niet doorrijden met deze melding, Doordat de sensor deze melding afgeeft, kun je er vanuit gaan dat er lucht in het koelsysteem zit. Dit kan problemen geven als je er langer mee blijft rijden. de motortemperatuur geeft slechts de temperatuur op 1 punt aan.quote:Op woensdag 21 april 2021 17:52 schreef Tarado het volgende:
in mijn auto (E38) gaat de "koelvloeistof peil checken" waarschuwing aan als de motor koud is en rijdend op temperatuur komt zeg maar, op het moment dat hij al warm is en ik start en rij dan krijg ik deze waarschuwing niet.
Die vlotter/dobber zit gewoon zoals het hoort dus geen zichtbare lekkage.
iemand een idee wat dit kan zijn?
Had niet verwacht dat ik het ooit zou zeggen maar die grote neus is gewoon veel te lelijkquote:Op woensdag 21 april 2021 06:06 schreef pvdplanet het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zou 'm verkopen. Je blijft er mee aan de gang. Roest blijft een nooit eindigend verhaal.quote:Op vrijdag 23 april 2021 00:38 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
...
Maar.. Hij hort en stoot nu op LPG, ik rijd dus lekker de hele week op Euro 98, niet fijn voor de bankrekeningVerder zitten er nog wat trillingen in het onderstel. En, beetje de druppel.., opeens 2 aardige roestplekken op de deur achter. En vooral de roest is een issue, iets wat ik niet zelf kan en vaak duur kan uitvallen. Verder zijn er nog genoeg kleine/minder belangrijke dingen die gedaan mogen worden en ook gewoon tijd en geld kosten. En nu ik net een kindje heb gekregen heb ik ook niet zoveel tijd voor de auto.
LPG (laten) fixen en verkopen dan maar? Ik vind het moeilijk, ik ben heel bang dat ik er ontzettende spijt van krijg. Aan de andere kant is weer eens wat anders ook leuk. Maar de V8 blijft iets magisch, ik geniet nog altijd van het geluid en de looks van de auto. Het is wel iets speciaals, een auto van 26 jaar oud valt wel op in het straatbeeld.
...
Het model blijft prachtig, elke keer als ik twijfel over verkoop en ik zie de auto weer staan denk ik: neeeee die blijft gewoon! Maar inmiddels verschuiven de prioriteiten wat en zo een auto is gewoon een rijdend project, er is altijd wel wat te doen. Sommige dingen zijn leuk om zelf te doen, andere dingen weer niet. Er zit veel geld en tijd in de auto en hij is nog steeds niet 100% (en dat zal 'ie ook nooit worden denk ik). Lastigquote:Op vrijdag 23 april 2021 10:22 schreef Questular het volgende:
Ik vind dat model misschien wel het mooiste model van BMW (5serie), heb zelf een BMW (E34) 525 gehad. Ik zou hem zo weer terug willenAls ik de V8 versie had gehad dan ging ik er waarschijnlijk in wonen.
Maar goed ik rij dan ook misschien 5k per jaar dus dan kun je wat makkelijker de gok nemen qua onderhoud etc.
Ja heb je gelijk in. Roest is gewoon echt naar. Ik heb 2 jaar terug al paar plekken laten aanpakken, jammer dat het dan weer ergens anders opeens begint. Je houdt het niet tegen. Dat is ook waarom ik de E39 en E46 oversla, wat ik eigenlijk ook hele mooie auto's vind. Mijn goedkope E39 heeft ook al wat roestplekken, misschien dat ik die nog een beetje simpel oplap om 'm wat toonbaarder te maken. E46 330i Touring handbak zou ik ook nog graag willen, maar die dingen kunnen ook rotten natuurlijk. Er staat al een tijd een 330Xi Touring automaat, erg mooie uitvoering maar X en automaat wil ik dan toch niet.quote:Op vrijdag 23 april 2021 10:49 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik zou 'm verkopen. Je blijft er mee aan de gang. Roest blijft een nooit eindigend verhaal.
1+1=2, ook wil je graag dat het 3 is.
Er is een tijd voor hobbyauto;s en een tijd voor babies. Meestal niet tegelijkertijd; qua "tijd"en ¤¤.![]()
Alle grondstoffen zijn aan het stijgen, koper is ook verdubbeld afgelopen jaar dacht ik.quote:Op vrijdag 23 april 2021 10:56 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er schijnt een dodelijke ziekte onder rubberbomen te gaan zorgen voor een tekort aan autobanden, waardoor de prijzen van banden zullen stijgen. Ik heb geen aandelen in autobanden en ik ben niet gesponsord om dit te melden.
De 15" Falken bandjes van de Ignis waren vorig jaar 52 Euro en nu 80quote:Op vrijdag 23 april 2021 10:56 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er schijnt een dodelijke ziekte onder rubberbomen te gaan zorgen voor een tekort aan autobanden, waardoor de prijzen van banden zullen stijgen. Ik heb geen aandelen in autobanden en ik ben niet gesponsord om dit te melden.
Oef, lastig... kun je 'm niet schorsen en wegzetten? Misschien komt er ooit een dag dat je er weer tijd en geld aan wilt besteden (als ie dan niet weggeroest isquote:Op vrijdag 23 april 2021 00:38 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Zoooo, it's that time of the month again..Altijd een haat-liefde verhouding met m'n E34 540i Touring. Momenteel twijfel ik heel erg of ik 'm moet verkopen. Heb 'm nu bijna 6 jaar en 85.000km mee gereden. Met oude auto's is er altijd wel wat te doen. Sommige dingen vind ik ook wel leuk om te doen hoor. Ben ook helemaal gek op de V8, dat maakt het echt speciaal en op LPG is het nog betaalbaar rijden. En uiteraard de looks, ik vind het echt een mooie auto om te zien. De eerste auto waar ik ook zo lang mee doe, vorige record stond op 2,5 jaar, verder wisselde ik praktisch elk halfjaar of eerder van auto. Wel de auto waar veruit het meeste geld in zit
![]()
Maar.. Hij hort en stoot nu op LPG, ik rijd dus lekker de hele week op Euro 98, niet fijn voor de bankrekeningVerder zitten er nog wat trillingen in het onderstel. En, beetje de druppel.., opeens 2 aardige roestplekken op de deur achter. En vooral de roest is een issue, iets wat ik niet zelf kan en vaak duur kan uitvallen. Verder zijn er nog genoeg kleine/minder belangrijke dingen die gedaan mogen worden en ook gewoon tijd en geld kosten. En nu ik net een kindje heb gekregen heb ik ook niet zoveel tijd voor de auto.
LPG (laten) fixen en verkopen dan maar? Ik vind het moeilijk, ik ben heel bang dat ik er ontzettende spijt van krijg. Aan de andere kant is weer eens wat anders ook leuk. Maar de V8 blijft iets magisch, ik geniet nog altijd van het geluid en de looks van de auto. Het is wel iets speciaals, een auto van 26 jaar oud valt wel op in het straatbeeld.
Haha ik dus ook niet, dat zegt dus ook wel wat. Maar het is vermoeiend dat er altijd wat is inderdaad. Iets 'nieuws' kopen zie ik ook wel zitten. En een E91 330d met stage 1 300pk en 600Nm lijkt me eerlijk gezegd wel erg leuk. Alleen to xDrive or not to xDrive? Allebei heeft z'n voordelen. RWD: speelser, lager verbruik, lagere MRB, minder onderhoud. xDrive: sneller en grip in de winter. Weet alleen niet of dat ook zo een gevoelig systeem is dat alle 4 de banden hetzelfde profiel moeten hebben en dezelfde mm etc. Weet nog wel van m'n werk bij Hofmeister dat het best gevoelig kan zijn, ook een keer een tussenbak moeten laten fixen.quote:Op vrijdag 23 april 2021 12:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Zou er na een tijdje ook wel klaar mee zijn. Heb nog nooit een auto 6 jaar gehouden haha, langste is 3.5 jaar ongeveer denk ik. Dat was de E46Beetje afwisseling houdt het ook leuk.
Oh m'n cabrio heb ik nu ook wel 3.5 jaar denk ik maar tel ik niet echt mee, dat is nog geen 5000 km per jaar.
Schorsen en wegzetten kan ik niet op eigen terrein helaas, woon nu in het centrum. We zijn wel voorzichtig aan het kijken voor andere huisjes en ik zou dan wel een garage willen, maar de markt is momenteel niet heel gunstig voor starters. Ik reageer af en toe wel als er een garagebox vrijkomt, maar die zijn schijnbaar nogal gewild en ben dan alweer te laat. En dat kost toch ook weer een aardig bedrag, dan heb je alleen een garage zonder voorzieningen en weinig ruimte (sleutelen lukt daar dus al niet). Maar dat zou wel een oplossing kunnen zijn, als 'ie maar goed droog kan staan. Maar dat is wel het pijnpunt inderdaad, ga ik er spijt van krijgen? Dat weet je helaas pas achterafquote:Op vrijdag 23 april 2021 21:42 schreef t-star het volgende:
[..]
Oef, lastig... kun je 'm niet schorsen en wegzetten? Misschien komt er ooit een dag dat je er weer tijd en geld aan wilt besteden (als ie dan niet weggeroest is). De E34 wordt zo mooi oud en je ziet ze al zo weinig meer... ik heb mijn E34 een paar jaar geleden ingeruild voor een E39 en heb daar eigenlijk geen spijt van, maar als ik de mogelijkheid had gehad, had ik 'm gehouden voor erbij.
Kun je er nog veel voor krijgen denk je?
Ja daar ben ik ook bang voor. Stilstaande auto’s gaan vaak ook achteruit helaas. Ik kijk gewoon of ik een mooi bod krijg, geen haast. Heb nu ook een V70 2.4T van een goede vriend die geëmigreerd is. Ga ik voor hem verkopen maar mag ‘m ook gebruiken zolang ‘ie niet verkocht is.quote:Op zaterdag 24 april 2021 15:17 schreef Hyperdude het volgende:
Garagebox zonder goede ventilatie/niet vorstvrij kan je na een winter ook de witte "aanslag" van je bekleding halen.
Maat van mij zit met hetzelfde probleem. Iemand nog een "belastingvrije" Saab Turbo 16V uit 1986?![]()
"Bijna klaar"
Wel met APK.
Stevige prijs, hopelijk vind je een liefhebberquote:Op zaterdag 24 april 2021 17:17 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ja daar ben ik ook bang voor. Stilstaande auto’s gaan vaak ook achteruit helaas. Ik kijk gewoon of ik een mooi bod krijg, geen haast. Heb nu ook een V70 2.4T van een goede vriend die geëmigreerd is. Ga ik voor hem verkopen maar mag ‘m ook gebruiken zolang ‘ie niet verkocht is.
Onderhandelbaar hoor, maar je moet ergens beginnen uiteraard. Geeft ook wel aan hoe ‘graag’ ik ‘m kwijt wil misschien 😂quote:Op zondag 25 april 2021 21:47 schreef t-star het volgende:
[..]
Stevige prijs, hopelijk vind je een liefhebber
Zo'n oude 5-serie station heeft iets "sloeberigs".... vind ik. Misschien ligt het aan mij maar had dat ook altijd bij de E30 en E36 station, zie daar altijd van die zwervers of kunstenaars ofzo in rijden met hele kofferbak vol en overal roestquote:Op maandag 26 april 2021 06:50 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Onderhandelbaar hoor, maar je moet ergens beginnen uiteraard. Geeft ook wel aan hoe ‘graag’ ik ‘m kwijt wil misschien 😂
De juiste volgorde met aandraaien is normaal gezien telkens 2 overslaan. Dus in dit geval had 1-2-3-4-8-7-6-5. Maar na 1-2-3 maakt het eigenlijk al niet meer uit omdat deze dan al recht zit.quote:Op woensdag 28 april 2021 11:03 schreef daNpy het volgende:
Waarom doe je
1-2-3-4 2 overslaan en vervolgens 3 overslaan, 4 overslaan en dan weer 4 overslaan?
Je kan toch allemaal 2 overslaan en dan rond uitkomen? Of is het zo voorgeschreven?
Haha neeeee dit zijn inmiddels klassiekers. Zolang ze origineel zijn uiteraard. Het zijn toch vooral nog liefhebbers/connaisseurs die er mee rijden.quote:Op woensdag 28 april 2021 11:14 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Zo'n oude 5-serie station heeft iets "sloeberigs".... vind ik. Misschien ligt het aan mij maar had dat ook altijd bij de E30 en E36 station, zie daar altijd van die zwervers of kunstenaars ofzo in rijden met hele kofferbak vol en overal roest![]()
Maar jouwe ziet er wel goed uit hoor, zag je gisteren rijden op de provinciale weg
Ja nu wel. Schrok er ook van wat mijn E36 waard is in goede staat... Voor mij voelt het nog steeds een beetje als sjonniebak, maar eigenlijk zijn dat nu alleen nog van die E36 matzwarte compactsquote:Op woensdag 28 april 2021 18:12 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Haha neeeee dit zijn inmiddels klassiekers. Zolang ze origineel zijn uiteraard. Het zijn toch vooral nog liefhebbers/connaisseurs die er mee rijden.
Waar precies en hoe laat? Reed ik normaal? 😂 Op de A7 gisteren toevallig redelijk aso gereden 😬 Op de provinciale vrij normaal geloof ik, ging even de vogelkak er af spuiten na werk. Was je niet met de E36 denk ik? Daar kijk ik meestal wel even naar 😋
Ooooh zo, ja dat is wel een fase die elke BMW even door moet gaanquote:Op woensdag 28 april 2021 19:42 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja nu wel. Schrok er ook van wat mijn E36 waard is in goede staat... Voor mij voelt het nog steeds een beetje als sjonniebak, maar eigenlijk zijn dat nu alleen nog van die E36 matzwarte compacts![]()
Ik kwam net achter je de A7 af denk ik. Je reed niet echt BMW-waardig op de provincialedus heel normaal ja. Ik zat in een iveco busje dus je had me nooit herkend.
Dat is tenminste nog voor iets.quote:Op donderdag 29 april 2021 15:17 schreef pvdplanet het volgende:
Inflatie zodra een onderdeel/auto 'BMW classic' wordt:
Schakelhefboom Z3 3.0 / 3.2
2014: 67,88 Euro (factuur Leebmann)
2021: 119,51 Euro (Ekris, 113,54 met korting)
Nog effe gechecked, Leebmann vraagt nu 117,54
73% duurder
Das wel heel veel voor iets simpels.quote:Op donderdag 29 april 2021 15:23 schreef rival het volgende:
[..]
Dat is tenminste nog voor iets.
Ik belde voor een nieuwe tankbeugel (dat kleine stripje ijzer waar je tank mee vast hangt)
106,30 Euro
had je bij Leebmann ook de korting?quote:Op donderdag 29 april 2021 15:17 schreef pvdplanet het volgende:
Inflatie zodra een onderdeel/auto 'BMW classic' wordt:
Schakelhefboom Z3 3.0 / 3.2
2014: 67,88 Euro (factuur Leebmann)
2021: 119,51 Euro (Ekris, 113,54 met korting)
Nog effe gechecked, Leebmann vraagt nu 117,54
73% duurder
Ze weten dat men het toch wel betaalt.quote:Op donderdag 29 april 2021 15:30 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Das wel heel veel voor iets simpels.
Vreemd dat ‘ie de grafiek niet bewaard, dat wil je juist kunnen vergelijken toch?quote:Op donderdag 29 april 2021 17:50 schreef DX11 het volgende:
Iemand hier verstand van dyno's?
[ afbeelding ]
Ik heb dus mijn 325i (N53) laten tunen van 218pk naar ~265pk (was vooraf gezegd).
Tijdens de eerste dyno run zonder tune kwam ik uit op 170pk, dus een stuk minder dan de BMW aangeeft (weliswaar 8 jaar later). Dit was natuurlijk wel teleurstellend. Helaas heeft de beste dyno meneer deze grafiek niet bewaard, heel jammer.
Achteraf na de tune is het een flinke verbetering! Ik voel het verschil heel duidelijk, echt STUKKEN sportiever.
Maar wat ik me nou af vraag, was die 170pk realistisch gezien aan de wielen of aan de krukas? Want de 277pk die ik nu zie op de print is al gecorrigeerd naar krukas, toch? Anders zou ik het wel heel bizar vinden 107pk extra door software alleen.
Ik denk dat 170pk aan de wielen was, en hij zei dat dit heel normaal is bij BMW's.quote:Op donderdag 29 april 2021 18:14 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Vreemd dat ‘ie de grafiek niet bewaard, dat wil je juist kunnen vergelijken toch?
Als je auto 170pk levert lijkt mij dat er iets niet goed is met de motor, in dat geval zou ik niet gaan tunen als ik een tuner was. Verder geen verstand van, heb vroeger alleen wat TDI’s laten chippen 😋
Ok, maar wat is het na tuning aan de wielen dan? Want zo kun je niks vergelijken natuurlijk.quote:Op donderdag 29 april 2021 18:17 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ik denk dat 170pk aan de wielen was, en hij zei dat dit heel normaal is bij BMW's.
Geen idee ik snap er ook geen zak van daarom de vraag hier. Ben ook wel teleurgesteld in de dyno, had ik net zo goed niet kunnen doen op deze manier. Maar de tune zelf bevalt wel ontzettend goed.quote:Op donderdag 29 april 2021 18:34 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ok, maar wat is het na tuning aan de wielen dan? Want zo kun je niks vergelijken natuurlijk.
Ik vind het ook vreemd ja. Het is een beetje appels met peren vergelijken. Je wil pk voor en na tuning weten, maar dan moet je wel 2x op dezelfde manier meten. Als je wil weten of je afgevallen bent ga je ook niet eerst wegen met bergschoenen, winterjas, 6 gouden kettingen, etc. en de volgende dag in je Speedo 😋quote:Op donderdag 29 april 2021 18:35 schreef DX11 het volgende:
[..]
Geen idee ik snap er ook geen zak van daarom de vraag hier. Ben ook wel teleurgesteld in de dyno, had ik net zo goed niet kunnen doen op deze manier. Maar de tune zelf bevalt wel ontzettend goed.
Hij had die vorige grafiek per ongeluk weg geklikt, ik heb hem wel gezien op het scherm, alleen de geprinte variant zag er wel heel anders uit, maarja vond het ook zo lullig om te zeggen ja zet maar weer die oude software terug om een nieuwe grafiek te printen. Nouja het is niet anders. We zullen het dan nooit weten. Ben in ieder geval wel heel blij met mijn (al dan niet gecorrigeerde) 277pk 325iquote:Op donderdag 29 april 2021 18:41 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ik vind het ook vreemd ja. Het is een beetje appels met peren vergelijken. Je wil pk voor en na tuning weten, maar dan moet je wel 2x op dezelfde manier meten. Als je wil weten of je afgevallen bent ga je ook niet eerst wegen met bergschoenen, winterjas, 6 gouden kettingen, etc. en de volgende dag in je Speedo 😋
Ik vond op Google even gauw iemand die 201pk aan de wielen had met een E90 325i handgeschakeld.
Ach het is vast een vooruitgang. Als het fijn rijdt was het sowieso niet voor niks! Je bent nu naar iemand die vrij goedkoop is gegaan toch?quote:Op donderdag 29 april 2021 18:47 schreef DX11 het volgende:
[..]
Hij had die vorige grafiek per ongeluk weg geklikt, ik heb hem wel gezien op het scherm, alleen de geprinte variant zag er wel heel anders uit, maarja vond het ook zo lullig om te zeggen ja zet maar weer die oude software terug om een nieuwe grafiek te printen. Nouja het is niet anders. We zullen het dan nooit weten. Ben in ieder geval wel heel blij met mijn (al dan niet gecorrigeerde) 277pk 325i
Jep 200 voor de tune, 75 extra voor de dyno. Dyno gedaan op advies van mensen hier, maar was achteraf niet heel nuttig. Maar ik ben er inderdaad blij mee. Heb nu echt de in-de-stoel-gedrukt-worden acceleratie en dat had ik eerst zeker niet. Vind het wel bizar dat er zo veel marge zat op die motor en dat BMW met de 325i eigenlijk gewoon een 330i heeft geleverd maar dan geknepen, kost net zo veel om te maken voor BMW toch?quote:Op donderdag 29 april 2021 18:56 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ach het is vast een vooruitgang. Als het fijn rijdt was het sowieso niet voor niks! Je bent nu naar iemand die vrij goedkoop is gegaan toch?
Hmm met extra betalen voor de dyno is het niet zo netjes dat ze die niet konden laten zien. Op z’n minst hadden ze korting op de dyno kunnen geven.quote:Op donderdag 29 april 2021 18:59 schreef DX11 het volgende:
[..]
Jep 200 voor de tune, 75 extra voor de dyno. Dyno gedaan op advies van mensen hier, maar was achteraf niet heel nuttig. Maar ik ben er inderdaad blij mee. Heb nu echt de in-de-stoel-gedrukt-worden acceleratie en dat had ik eerst zeker niet. Vind het wel bizar dat er zo veel marge zat op die motor en dat BMW met de 325i eigenlijk gewoon een 330i heeft geleverd maar dan geknepen, kost net zo veel om te maken voor BMW toch?
Deze 2 metingen zijn beide gedaan NA de tune. De fabriek getallen staan hier niet in. Maar jouw berekening snap ik helemaal niks van. Wat is die 277pk dan volgens jou?quote:Op donderdag 29 april 2021 19:35 schreef oldford het volgende:
Je echte winst in pk's is volgens deze grafiek 10% oftewel 17 pk aan de wielen.
Je ging van 170 pk naar 187 pk. Nu gaan er best wel veel pk's verloren onderweg maar 89 pk lijkt me wat overdreven. De tunig verandert (vrijwel) niets aan die verliezen dus origineel zou je ook al 259 pk hebben.
Nu worden de cijfers wel wat beinvloedt door het toerental waar dat bij was.
De run waarin die 187 pk aan de wielen wordt gemeten is gestopt bij 5800 rpm.
Mogelijk zit er nog wel wat meer in en stijgt het vermogen nog wat tot ongeveer 6200 rpm.
Die meting "Test-768" is ofwel een hele slechte meting of het laat zien dat er nogal wat aan de tune mankeert en misschien is dat de reden waarom "Test-769" bij een zo laag toerental is afgebroken.
Overigens bij "Test-768" is het verlies opeens nog maar 65 pk wat een stuk geloofwaardiger klinkt.
Ik heb zo mijn twijvels over de vakkundigheid van deze "tuner".
Ik persoonlijk zou terug gaan naar origineel en geen risico's met de dure motor nemen met deze "tune".
Dankjewel voor de uitleg. Ik neem het voor wat het is. Vond de ervaring niet heel positief dus wil ook niet terug naar ze, maar ben verder wel tevreden met de nieuwe software, hij voelt echt een heel stuk vlotter en krachtiger. Dus ik neem het voor lief zoals het nu is, en doe later nog wel een keer een dyno run bij een andere garage om te weten wat ik nou echt heb.quote:Op donderdag 29 april 2021 23:19 schreef oldford het volgende:
Het wordt allemaal nog mysterieuzer als je de fabrieksgegevens van de standaard mapping er bij pakt.
Volgens BMW levert de motor 218 pk en op de wielen is er 170 pk gemeten.
Dat is een verlies van 48 pk (nou dat is een waarde die ik wel wil geloven).
Het lijkt erop dat de meeste winst door deze "tuner" bereikt wordt door het verlies in de aandrijflijn gigantisch te laten stijgen (van 48 pk naar 89 pk). Alleen dat verlies kun je niet via de mapping veranderen. Dat zijn allemaal mechanische (weerstand) verliezen. De enige manier om meer verlies te creëren is het beinvloeden/manipuleren van de dyno runs.
Ook zo'n fraai staaltje is de atmospherische luchtdruk van 1200 mbar bij de meting Test-768.
Als de druk werkelijk zo hoog geweest zou zijn, dan moet je de gemeten pk's meten aan de wielen flink verminderen. Dat is verwerkt in een formule daarvoor, zodat metingen met elkaar vergeleken kunnen worden.
Sommige rollenbanken staan namelijk niet op zeeniveau, maar bevinden zich een stuk hoger, waar de luchtdruk een stuk lager is. En dan mag je de gemeten pk's vermeerderen.
Zelfs bij 2 metingen op dezelfde rollenbank kun je al flinke verschillen krijgen als de luchtdruk de ene keer 970 mbar is en de andere keer 1030 mbar. Dat alleen al geeft zo'n 5 tot 6% vermogenverschil.
De beloofde 265 pk aan de krukas (laat staan de 277 pk van de dyno run) zie ik er niet in zitten.
Maximaal denk ik zo'n 235 pk. Misschien 245 als het vermogen nog zo'n 10 pk toeneemt tussen 5800 rpm en 6200 rpm wat bij Test-769 helaas niet gemeten is.
Heb je al eens (voorzichtig) geprobeerd door te trekken tot aan de toeren begrenzing (of als die er niet is 6800 rpm)?quote:Op donderdag 29 april 2021 23:21 schreef DX11 het volgende:
maar ben verder wel tevreden met de nieuwe software, hij voelt echt een heel stuk vlotter en krachtiger.
Kan maar dat is met dit soort dingen een erg kleine kans.quote:Op vrijdag 30 april 2021 09:27 schreef Questular het volgende:
Kan een slechte "tune" je auto niet ook gewoon slopen? Of zie ik het nu heel somber in?
Zoals ik al voorspelde is de gasrepons aangepast om je dit gevoel te geven. Er is niet meer vermogen, ja tot je met de schuifjes van de dyno gaat spelen, zoals je nu zelf ondervonden hebt. Maar dat vermogen zit in de grafiek en niet in je motor.quote:Op donderdag 29 april 2021 18:59 schreef DX11 het volgende:
[..]
Jep 200 voor de tune, 75 extra voor de dyno. Dyno gedaan op advies van mensen hier, maar was achteraf niet heel nuttig. Maar ik ben er inderdaad blij mee. Heb nu echt de in-de-stoel-gedrukt-worden acceleratie en dat had ik eerst zeker niet.
Nee. Dit hebben we onlangs ook al bediscussierd.quote:Vind het wel bizar dat er zo veel marge zat op die motor en dat BMW met de 325i eigenlijk gewoon een 330i heeft geleverd maar dan geknepen, kost net zo veel om te maken voor BMW toch?
Ja, loopt over de hele range vloeiend.quote:Op vrijdag 30 april 2021 09:53 schreef oldford het volgende:
[..]
Heb je al eens (voorzichtig) geprobeerd door te trekken tot aan de toeren begrenzing (of als die er niet is 6800 rpm)?
Ik weet echt wel een verschil tussen throttle response en pk. Als ik eerst vol gas gaf werd ik niet in mij stoel gedrukt, ook niet bij de S, nu wel. Het verschil is echt heel duidelijk merkbaar. Ik snap niet waarom je zo zeker bent van je zaak dat ze niet de tuning hebben gedaan, er zijn immers tientallen bedrijven die deze aanpassing doen.quote:Op vrijdag 30 april 2021 10:17 schreef daNpy het volgende:
Zoals ik al voorspelde is de gasrepons aangepast om je dit gevoel te geven. Er is niet meer vermogen, ja tot je met de schuifjes van de dyno gaat spelen, zoals je nu zelf ondervonden hebt. Maar dat vermogen zit in de grafiek en niet in je motor.
Waarom ben je toch zo godsgruwelijk eigenwijsquote:Op vrijdag 30 april 2021 17:33 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ja, loopt over de hele range vloeiend.
[..]
Ik weet echt wel een verschil tussen throttle response en pk. Als ik eerst vol gas gaf werd ik niet in mij stoel gedrukt, ook niet bij de S, nu wel. Het verschil is echt heel duidelijk merkbaar. Ik snap niet waarom je zo zeker bent van je zaak dat ze niet de tuning hebben gedaan, er zijn immers tientallen bedrijven die deze aanpassing doen.
Prima joh. Ik ben in ieder geval zeer tevreden met wat er is aangepastquote:Op vrijdag 30 april 2021 17:37 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waarom ben je toch zo godsgruwelijk eigenwijs
Toon dan eens aan dat je meer peekaas hebt? Want die heb je niet. Niet. Één. Er is namelijk geknoeid met de dyno. Als die vent 80pk weet te vinden zonder fysieke aanpassingen in een NA blok dan staat zijn telefoon roodgloeiend met engineeringfirma's en autofabrikanten.
Je wil zo graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten dat je je nu voor 275 euro hebt laten foppen. En het is je vooraf verteld.
Nee, jij bent het schoolvoorbeeld van de tevreden klant die gefopt is, zoals voorspeld.quote:Op vrijdag 30 april 2021 18:16 schreef DX11 het volgende:
Het maakt me allemaal niks uit, ik merk een zeer duidelijk verschil, en ik weet ook 100% zeker dat het niet alleen de gas response is (want ik ben namelijk niet geheel achterlijk).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |