abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199080639
Voorafgaande delen:

Topicreeks: BMW fantopic

Modellen:

1-serie:
• Oksel, E87 118d
• Scorpie, E87 118i
Impry, E87 130i
• Maart78, F20 118i
• Hojdhopper, E87 116i
• YoshiBignose, F21 M135i

2-serie:
mitchelll0181, F46 216i Gran Tourer

3-serie:
• metallicattim, E30 318iA, E30 325i
• rival, E36 323i Compact
• jitzzzze, E36 318tds touring
• pvdplanet, E36 325i Coupe
• YoshiBignose, E36 318i cabrio
• LethalNinja E46 318i sedan
Boegschroef, E30 m52b28
• Moody, F30 320i
daNpy, 2006 E91 325i Touring
• Sie_Scheitern_Epos, E46 323Ci
• NoComment, F31 330d
• Pap89, F31 328i

5-serie:
Boegschroef, F11 530d
• tong_poh, E60 535d
• Catch22-, E39 523iAT
LoveAtFirstDrive, E34 540iA Touring '94
Hyperdude, 2011 F11 523iA Touring
OxygeneFRL, E61 530D
• Shoarmapatatje, E39 520i

6-serie:

7-serie:
Tarado, E38 740iL

8-serie:

X:
Voszje, E70 X5 xDrive 30d

Z:
• bluemoon23, E85 Z4 3.0si

M:

Motoren:
• Catch22-, K75 RT
Hyperdude, F800GS

Onderdelen
http://bmwfans.info
Nog een BMW ETK (NL-onderdelencatalogus): http://nl.bmwfans.info/parts-catalog
http://www.offenga.nl
https://bmwshop.ekris.nl/nl/onderdelen

Handige links
Online TIS: http://bmw.workshop-manuals.com/
Nog een online TIS, ook nieuwere modellen: https://www.newtis.info (incl. WDS/schema's)
Online WDS: http://www.bmw-planet.net/diagram/ (doet het niet meer!?)

Staat je geliefde auto er niet bij? Vermeld het even en het wordt wellicht aangepast.



Hoi :)

OldBies/afvoeren?:

3-serie:
• dnzl, E30 316
• piekartz87, e36 323i
• Gkhn, E30 320i
• Jaapie1993, E30 320i
• Youp, E30 320i
• Fransbreda, E36 316i
justmattie, E36 316i
RPG, E36 316i
• Teamlead, E36 318tds
Turquaz52, E36 318i, E36 323i
• Gokhan03, E36 323ti compact
• MrTorture, E36 325i
• Mikkie, E46 320d
Twista101, E36 316i
Mavi86, E36 316i
• Peewee, E46 320d
• xaban06, E46 318d Touring
• Vuurmuis, E46 325ci
Driftkikkerrrrr e30 318i.
Xtr3mE, E46 318ci
Maharbal, E46 325ci
SingleCoil E46 325ic
• Leolinedance, F30 BMW 320d

5-serie:
Rizzeau, E28 525i
• mighty_myte, E34 520i
• disyn, E39 520i
• lezzer, E39 525i
eevebe, E39 528i
Rizkant, E39 528i
• M.O.D, E39 540i

6-serie:
• HFdude, E64 (645i CI S)

7-serie:
• Chooselife, E32 735i
• Alicey & SingleCoil, E38 740iL

X:
• lezzer, E83 X3 2.0d
• Andyy, E84 X1 sDrive 20i
Z:
• minispilie, E36/7 Z3 1.9
• lommy, E36/7 Z3 2.8 cabrio
oYo, E89 Z4 35i

M
• Okeuj, E92 M3

[ Bericht 0% gewijzigd door rival op 20-04-2021 09:57:27 ]
  dinsdag 20 april 2021 @ 09:56:14 #2
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_199080730
Achter mijn naam mag de E91 335d afgevoerd worden, en een F31 330d toegevoegd. Maandag ophalen :s)
Life's like music, get the rhythm..
pi_199080744
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 09:56 schreef NoComment het volgende:
Achter mijn naam mag de E91 335d afgevoerd worden, en een F31 330d toegevoegd. Maandag ophalen :s)
Heb ik aangepast.
Veel plezier ermee O+
pi_199080764
De sparco stoelen waar ik momenteel op zit.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_199093930




  woensdag 21 april 2021 @ 07:46:53 #6
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199094184
Kunnen ze die Nederlander zo snel mogelijk weer ontslaan aub.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_199096350
Die DRL ziet er echt niet uit. Snap niet waarom ze van de angel eyes zijn afgestapt (E90 generatie). Dat vind ik toch wel de mooiste DRLs omdat ze op geen enkel ander merk lijken. Heb het idee dat er al 5 andere merken zijn ofzo met horizontale streepjes?

[ Bericht 10% gewijzigd door DX11 op 21-04-2021 11:53:17 ]
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199096382
De achterkant is best mooi. De voorkant...nope.
pi_199096853
Achterkant

  woensdag 21 april 2021 @ 12:35:11 #10
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_199096939
De nieuwe M3/M4 kan ik al best aan wennen, dat is gewoon een verandering die met de loop der jaren is gekomen, het was tijd voor iets anders blijkbaar.

Die M550i vind ik inspiratieloos lelijk, net de streepjes van een Citroën C5 Aircross.
Weet van alles een beetje maar net niets.
  woensdag 21 april 2021 @ 12:52:18 #11
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199097160
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 12:26 schreef pvdplanet het volgende:
Achterkant

[ afbeelding ]
Mooie auto. ^O^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 21 april 2021 @ 17:52:53 #12
131800 Tarado
capô de fusca
pi_199100785
in mijn auto (E38) gaat de "koelvloeistof peil checken" waarschuwing aan als de motor koud is en rijdend op temperatuur komt zeg maar, op het moment dat hij al warm is en ik start en rij dan krijg ik deze waarschuwing niet.

Die vlotter/dobber zit gewoon zoals het hoort dus geen zichtbare lekkage.

iemand een idee wat dit kan zijn?
pi_199104402
Lucht in het koelsysteem. Effe ontluchten.

Vergeet de verwarming niet op standje tropisch te zetten om ook de lucht uit de radiator onder het dashboard te krijgen.
pi_199107702
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 17:52 schreef Tarado het volgende:
in mijn auto (E38) gaat de "koelvloeistof peil checken" waarschuwing aan als de motor koud is en rijdend op temperatuur komt zeg maar, op het moment dat hij al warm is en ik start en rij dan krijg ik deze waarschuwing niet.

Die vlotter/dobber zit gewoon zoals het hoort dus geen zichtbare lekkage.

iemand een idee wat dit kan zijn?
Blijf niet doorrijden met deze melding, Doordat de sensor deze melding afgeeft, kun je er vanuit gaan dat er lucht in het koelsysteem zit. Dit kan problemen geven als je er langer mee blijft rijden. de motortemperatuur geeft slechts de temperatuur op 1 punt aan.

Koelsysteem ontluchten door de ontluchtingsnippel los te draaien, en bij te vullen totdat er een continu stroom koelvloeistof uit deze opening komt. met de verwarming op de heetste stand op standje 1.

Helpt dit niet, laat dan een snuffelaar het koelsysteem testen op aanwezigheid van co. dit is een test waarmee middels speciale vloeistof gekeken kan worden of er uitlaatgas in het koelsysteem komt.
blijf er niet mee rijden, het kan je een lekke koppakking of zelfs kromme cilinderkop opleveren.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199108716
Toch maar de gok genomen, mijn e93 gaat volgende week voor software tune, voor ¤275 van 218pk/270Nm naar 265pk/315Nm. Dit is inc dyno print voor en na. Te mooi om waar te zijn? We gaan het meemaken!
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199110012
quote:
Had niet verwacht dat ik het ooit zou zeggen maar die grote neus is gewoon veel te lelijk :') valt niks anders van te maken.
Facts don't care about your feelings
pi_199119303
Zoooo, it's that time of the month again.. :P Altijd een haat-liefde verhouding met m'n E34 540i Touring. Momenteel twijfel ik heel erg of ik 'm moet verkopen. Heb 'm nu bijna 6 jaar en 85.000km mee gereden. Met oude auto's is er altijd wel wat te doen. Sommige dingen vind ik ook wel leuk om te doen hoor. Ben ook helemaal gek op de V8, dat maakt het echt speciaal en op LPG is het nog betaalbaar rijden. En uiteraard de looks, ik vind het echt een mooie auto om te zien. De eerste auto waar ik ook zo lang mee doe, vorige record stond op 2,5 jaar, verder wisselde ik praktisch elk halfjaar of eerder van auto. Wel de auto waar veruit het meeste geld in zit :D

Maar.. Hij hort en stoot nu op LPG, ik rijd dus lekker de hele week op Euro 98, niet fijn voor de bankrekening :P Verder zitten er nog wat trillingen in het onderstel. En, beetje de druppel.., opeens 2 aardige roestplekken op de deur achter. En vooral de roest is een issue, iets wat ik niet zelf kan en vaak duur kan uitvallen. Verder zijn er nog genoeg kleine/minder belangrijke dingen die gedaan mogen worden en ook gewoon tijd en geld kosten. En nu ik net een kindje heb gekregen heb ik ook niet zoveel tijd voor de auto.

LPG (laten) fixen en verkopen dan maar? Ik vind het moeilijk, ik ben heel bang dat ik er ontzettende spijt van krijg. Aan de andere kant is weer eens wat anders ook leuk. Maar de V8 blijft iets magisch, ik geniet nog altijd van het geluid en de looks van de auto. Het is wel iets speciaals, een auto van 26 jaar oud valt wel op in het straatbeeld.

Nou ben ik ook erg gecharmeerd van de E91 LCI, M-pakket is dan wel een must. Diesel lijkt me dan wel fijn, omdat ik toch nog aardig wat rijd. Het verschil zal niet groot zijn, maar met vakanties vind ik diesel ook wel lekker. Zo zit ik dus te kijken naar 330d Touring M-pakket met handbak. De LCI heeft de nieuwe 3 liter met 245pk, deze is met handgeschakelde bak volgens de specs zelfs sneller dan de 335d (alleen als automaat). Ooit heb ik met een pre-LCI 335d Touring gereden en dat was echt zeer snel, maar vond 'm met automaat wat saai. De automaat in de 540i vind ik ook jammer, dus een handbak is wel een must. De 330d is met stage 1 chip bij VVT naar de 300pk en 600Nm te tunen, niet verkeerd lijkt me. Ze zijn er ook met xDrive. Leuk in de winter (ga graag op wintersport) en is sneller dan de RWD versie. Maar RWD is natuurlijk wel baas met 600Nm.

Wat zouden jullie doen? Diesel in deze tijd kopen vind ik wel lastig (al heb ik nog een E39 525d, maar die kostte de wereld niet). Ben, in zekere zin, nog steeds gek op de 540i en zou hem het liefst dan ook houden en stallen. Maar ik heb daar de ruimte niet voor, dus dan moet ik wat gaan huren en zou de verkoop van de 540i wel nodig hebben om een nette E91 te kunnen halen. Heb er verder niet zoveel haast bij, kan de 540i verkopen (zal al niet snel gaan) en dan met de 525d gaan rijden. Maar ja, is het de moeite om de 540i, na jaren zwoegen en bakken met geld er in te hebben gepompt, weg te doen voor een 'dieseltje'? De MRB blijft stijgen en de dieselprijs is ook lekker hoog inmiddels. LPG is in dat opzicht een zeer goed alternatief, alleen met praktische zaken is het minder handig. Moet vaak tanken (om de 250/300km), extra onderhoud (al is dat vooral een filtertje elke 20.000km) en in het buitenland is het niet handig (heb daarom nu de E39 525d dus, voor de vakantie).

Even een snelle berekening gemaakt van alleen MRB, brandstof met huidige prijzen en de verzekering. De 330d komt er het goedkoopste uit (scheelt nog geen 3 tientjes met de 540i per jaar) en de 330i is het duurst (200 euro per jaar duurder dan de 330d). Ligt dus allemaal vrij dicht bij elkaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 23-04-2021 10:39:03 ]
pi_199121398
Ik vind dat model misschien wel het mooiste model van BMW (5serie), heb zelf een BMW (E34) 525 gehad. Ik zou hem zo weer terug willen O+ Als ik de V8 versie had gehad dan ging ik er waarschijnlijk in wonen.
Maar goed ik rij dan ook misschien 5k per jaar dus dan kun je wat makkelijker de gok nemen qua onderhoud etc.
  vrijdag 23 april 2021 @ 10:49:31 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199121744
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 april 2021 00:38 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
...

Maar.. Hij hort en stoot nu op LPG, ik rijd dus lekker de hele week op Euro 98, niet fijn voor de bankrekening :P Verder zitten er nog wat trillingen in het onderstel. En, beetje de druppel.., opeens 2 aardige roestplekken op de deur achter. En vooral de roest is een issue, iets wat ik niet zelf kan en vaak duur kan uitvallen. Verder zijn er nog genoeg kleine/minder belangrijke dingen die gedaan mogen worden en ook gewoon tijd en geld kosten. En nu ik net een kindje heb gekregen heb ik ook niet zoveel tijd voor de auto.

LPG (laten) fixen en verkopen dan maar? Ik vind het moeilijk, ik ben heel bang dat ik er ontzettende spijt van krijg. Aan de andere kant is weer eens wat anders ook leuk. Maar de V8 blijft iets magisch, ik geniet nog altijd van het geluid en de looks van de auto. Het is wel iets speciaals, een auto van 26 jaar oud valt wel op in het straatbeeld.

...
Ik zou 'm verkopen. Je blijft er mee aan de gang. Roest blijft een nooit eindigend verhaal.
1+1=2, ook wil je graag dat het 3 is.

Er is een tijd voor hobbyauto;s en een tijd voor babies. Meestal niet tegelijkertijd; qua "tijd"en ¤¤. :'(
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199121856
Er schijnt een dodelijke ziekte onder rubberbomen te gaan zorgen voor een tekort aan autobanden, waardoor de prijzen van banden zullen stijgen. Ik heb geen aandelen in autobanden en ik ben niet gesponsord om dit te melden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199122467
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 10:22 schreef Questular het volgende:
Ik vind dat model misschien wel het mooiste model van BMW (5serie), heb zelf een BMW (E34) 525 gehad. Ik zou hem zo weer terug willen O+ Als ik de V8 versie had gehad dan ging ik er waarschijnlijk in wonen.
Maar goed ik rij dan ook misschien 5k per jaar dus dan kun je wat makkelijker de gok nemen qua onderhoud etc.
Het model blijft prachtig, elke keer als ik twijfel over verkoop en ik zie de auto weer staan denk ik: neeeee die blijft gewoon! Maar inmiddels verschuiven de prioriteiten wat en zo een auto is gewoon een rijdend project, er is altijd wel wat te doen. Sommige dingen zijn leuk om zelf te doen, andere dingen weer niet. Er zit veel geld en tijd in de auto en hij is nog steeds niet 100% (en dat zal 'ie ook nooit worden denk ik). Lastig :(

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 10:49 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik zou 'm verkopen. Je blijft er mee aan de gang. Roest blijft een nooit eindigend verhaal.
1+1=2, ook wil je graag dat het 3 is.

Er is een tijd voor hobbyauto;s en een tijd voor babies. Meestal niet tegelijkertijd; qua "tijd"en ¤¤. :'(
Ja heb je gelijk in. Roest is gewoon echt naar. Ik heb 2 jaar terug al paar plekken laten aanpakken, jammer dat het dan weer ergens anders opeens begint. Je houdt het niet tegen. Dat is ook waarom ik de E39 en E46 oversla, wat ik eigenlijk ook hele mooie auto's vind. Mijn goedkope E39 heeft ook al wat roestplekken, misschien dat ik die nog een beetje simpel oplap om 'm wat toonbaarder te maken. E46 330i Touring handbak zou ik ook nog graag willen, maar die dingen kunnen ook rotten natuurlijk. Er staat al een tijd een 330Xi Touring automaat, erg mooie uitvoering maar X en automaat wil ik dan toch niet.
De baby gaat nu voor, wil inderdaad gewoon geen gezeur en gewoon een wat degelijke auto voor het gezin en tzt de vakanties. E91 LCI 330d lijkt me dan een fijne auto en leuk met toch veel vermogen. Heb meerdere E9#'s gereden, van 318i tot 335i en M3, fijne wagens!

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 10:56 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er schijnt een dodelijke ziekte onder rubberbomen te gaan zorgen voor een tekort aan autobanden, waardoor de prijzen van banden zullen stijgen. Ik heb geen aandelen in autobanden en ik ben niet gesponsord om dit te melden.
Alle grondstoffen zijn aan het stijgen, koper is ook verdubbeld afgelopen jaar dacht ik.
pi_199122763
Zou er na een tijdje ook wel klaar mee zijn. Heb nog nooit een auto 6 jaar gehouden haha, langste is 3.5 jaar ongeveer denk ik. Dat was de E46 O+ Beetje afwisseling houdt het ook leuk.

Oh m'n cabrio heb ik nu ook wel 3.5 jaar denk ik maar tel ik niet echt mee, dat is nog geen 5000 km per jaar.
Facts don't care about your feelings
pi_199125311
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 10:56 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er schijnt een dodelijke ziekte onder rubberbomen te gaan zorgen voor een tekort aan autobanden, waardoor de prijzen van banden zullen stijgen. Ik heb geen aandelen in autobanden en ik ben niet gesponsord om dit te melden.
De 15" Falken bandjes van de Ignis waren vorig jaar 52 Euro en nu 80
pi_199130199
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 april 2021 00:38 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Zoooo, it's that time of the month again.. :P Altijd een haat-liefde verhouding met m'n E34 540i Touring. Momenteel twijfel ik heel erg of ik 'm moet verkopen. Heb 'm nu bijna 6 jaar en 85.000km mee gereden. Met oude auto's is er altijd wel wat te doen. Sommige dingen vind ik ook wel leuk om te doen hoor. Ben ook helemaal gek op de V8, dat maakt het echt speciaal en op LPG is het nog betaalbaar rijden. En uiteraard de looks, ik vind het echt een mooie auto om te zien. De eerste auto waar ik ook zo lang mee doe, vorige record stond op 2,5 jaar, verder wisselde ik praktisch elk halfjaar of eerder van auto. Wel de auto waar veruit het meeste geld in zit :D

Maar.. Hij hort en stoot nu op LPG, ik rijd dus lekker de hele week op Euro 98, niet fijn voor de bankrekening :P Verder zitten er nog wat trillingen in het onderstel. En, beetje de druppel.., opeens 2 aardige roestplekken op de deur achter. En vooral de roest is een issue, iets wat ik niet zelf kan en vaak duur kan uitvallen. Verder zijn er nog genoeg kleine/minder belangrijke dingen die gedaan mogen worden en ook gewoon tijd en geld kosten. En nu ik net een kindje heb gekregen heb ik ook niet zoveel tijd voor de auto.

LPG (laten) fixen en verkopen dan maar? Ik vind het moeilijk, ik ben heel bang dat ik er ontzettende spijt van krijg. Aan de andere kant is weer eens wat anders ook leuk. Maar de V8 blijft iets magisch, ik geniet nog altijd van het geluid en de looks van de auto. Het is wel iets speciaals, een auto van 26 jaar oud valt wel op in het straatbeeld.

Oef, lastig... kun je 'm niet schorsen en wegzetten? Misschien komt er ooit een dag dat je er weer tijd en geld aan wilt besteden (als ie dan niet weggeroest is :'( ). De E34 wordt zo mooi oud en je ziet ze al zo weinig meer... ik heb mijn E34 een paar jaar geleden ingeruild voor een E39 en heb daar eigenlijk geen spijt van, maar als ik de mogelijkheid had gehad, had ik 'm gehouden voor erbij.

Kun je er nog veel voor krijgen denk je?
pi_199131645
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 12:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Zou er na een tijdje ook wel klaar mee zijn. Heb nog nooit een auto 6 jaar gehouden haha, langste is 3.5 jaar ongeveer denk ik. Dat was de E46 O+ Beetje afwisseling houdt het ook leuk.

Oh m'n cabrio heb ik nu ook wel 3.5 jaar denk ik maar tel ik niet echt mee, dat is nog geen 5000 km per jaar.
Haha ik dus ook niet, dat zegt dus ook wel wat. Maar het is vermoeiend dat er altijd wat is inderdaad. Iets 'nieuws' kopen zie ik ook wel zitten. En een E91 330d met stage 1 300pk en 600Nm lijkt me eerlijk gezegd wel erg leuk. Alleen to xDrive or not to xDrive? Allebei heeft z'n voordelen. RWD: speelser, lager verbruik, lagere MRB, minder onderhoud. xDrive: sneller en grip in de winter. Weet alleen niet of dat ook zo een gevoelig systeem is dat alle 4 de banden hetzelfde profiel moeten hebben en dezelfde mm etc. Weet nog wel van m'n werk bij Hofmeister dat het best gevoelig kan zijn, ook een keer een tussenbak moeten laten fixen.

Maar goed, twijfel nog heel erg Zat vandaag foto's te zoeken voor autoscout en vond het toch wel lastig :9

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 21:42 schreef t-star het volgende:

[..]

Oef, lastig... kun je 'm niet schorsen en wegzetten? Misschien komt er ooit een dag dat je er weer tijd en geld aan wilt besteden (als ie dan niet weggeroest is :'( ). De E34 wordt zo mooi oud en je ziet ze al zo weinig meer... ik heb mijn E34 een paar jaar geleden ingeruild voor een E39 en heb daar eigenlijk geen spijt van, maar als ik de mogelijkheid had gehad, had ik 'm gehouden voor erbij.

Kun je er nog veel voor krijgen denk je?
Schorsen en wegzetten kan ik niet op eigen terrein helaas, woon nu in het centrum. We zijn wel voorzichtig aan het kijken voor andere huisjes en ik zou dan wel een garage willen, maar de markt is momenteel niet heel gunstig voor starters. Ik reageer af en toe wel als er een garagebox vrijkomt, maar die zijn schijnbaar nogal gewild en ben dan alweer te laat. En dat kost toch ook weer een aardig bedrag, dan heb je alleen een garage zonder voorzieningen en weinig ruimte (sleutelen lukt daar dus al niet). Maar dat zou wel een oplossing kunnen zijn, als 'ie maar goed droog kan staan. Maar dat is wel het pijnpunt inderdaad, ga ik er spijt van krijgen? Dat weet je helaas pas achteraf :'(

Ik denk er wel een redelijk bedrag voor te krijgen, maar of ik dat genoeg vind? Geen idee. Er zijn inmiddels best wat dingen die niet werken of er aan gedaan kunnen worden. Hij rijdt verder wel gewoon, want gebruik 'm ook om naar m'n werk te rijden. Maar voor 5k ofzo zou ik 'm echt niet verkopen, moet dan toch wel meer richting het dubbele gaan. Heb 'm nu op autoscout en mobile.de voor bijna 13k. Het is momenteel een beetje wat de gek er voor geeft. Ik zou het er zelf niet voor overhebben hoor :P Maar ja, als je laag inzet krijg je laag. Zakken kan altijd nog, stijgen is meestal lastig. En soms zie ik ze voor een 520i ook al flinke prijzen vragen, een volle 540i lijkt me dan toch meer waard. Heb er ook voor, slik, 14k aan facturen bij :D Heb wel al een Duitser die echt binnen 5 min. na plaatsing reageerde, maar denk niet dat 'ie de defecten heeft vertaald die ik netjes en eerlijk er bij heb gezet -O- We zien wel, in ieder geval geen haast en ook wel goed om hem weer even op de markt te zetten en kijken of er animo is.
  zaterdag 24 april 2021 @ 15:17:15 #26
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199137517
Garagebox zonder goede ventilatie/niet vorstvrij kan je na een winter ook de witte "aanslag" van je bekleding halen. :r

Maat van mij zit met hetzelfde probleem. Iemand nog een "belastingvrije" Saab Turbo 16V uit 1986? :P
"Bijna klaar"
Wel met APK.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199138737
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 15:17 schreef Hyperdude het volgende:
Garagebox zonder goede ventilatie/niet vorstvrij kan je na een winter ook de witte "aanslag" van je bekleding halen. :r

Maat van mij zit met hetzelfde probleem. Iemand nog een "belastingvrije" Saab Turbo 16V uit 1986? :P
"Bijna klaar"
Wel met APK.
Ja daar ben ik ook bang voor. Stilstaande auto’s gaan vaak ook achteruit helaas. Ik kijk gewoon of ik een mooi bod krijg, geen haast. Heb nu ook een V70 2.4T van een goede vriend die geëmigreerd is. Ga ik voor hem verkopen maar mag ‘m ook gebruiken zolang ‘ie niet verkocht is.
pi_199157532
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 17:17 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ja daar ben ik ook bang voor. Stilstaande auto’s gaan vaak ook achteruit helaas. Ik kijk gewoon of ik een mooi bod krijg, geen haast. Heb nu ook een V70 2.4T van een goede vriend die geëmigreerd is. Ga ik voor hem verkopen maar mag ‘m ook gebruiken zolang ‘ie niet verkocht is.
Stevige prijs, hopelijk vind je een liefhebber :)
pi_199160448
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 21:47 schreef t-star het volgende:

[..]

Stevige prijs, hopelijk vind je een liefhebber :)
Onderhandelbaar hoor, maar je moet ergens beginnen uiteraard. Geeft ook wel aan hoe ‘graag’ ik ‘m kwijt wil misschien 😂
pi_199176945


Het nieuwe vliegwiel, keering en lager zitten erin. Nu weer 2,5 uur om de boel te monteren, hardyschijf & koppelingscilinder te vervangen en nieuwe olie in de bak+diff te kiepen.
  woensdag 28 april 2021 @ 11:03:21 #31
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199190414
Waarom doe je
1-2-3-4 2 overslaan en vervolgens 3 overslaan, 4 overslaan en dan weer 4 overslaan?

Je kan toch allemaal 2 overslaan en dan rond uitkomen? Of is het zo voorgeschreven?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_199190565
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 06:50 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Onderhandelbaar hoor, maar je moet ergens beginnen uiteraard. Geeft ook wel aan hoe ‘graag’ ik ‘m kwijt wil misschien 😂
Zo'n oude 5-serie station heeft iets "sloeberigs".... vind ik. Misschien ligt het aan mij maar had dat ook altijd bij de E30 en E36 station, zie daar altijd van die zwervers of kunstenaars ofzo in rijden met hele kofferbak vol en overal roest :')

Maar jouwe ziet er wel goed uit hoor, zag je gisteren rijden op de provinciale weg :P
Facts don't care about your feelings
pi_199190664
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 11:03 schreef daNpy het volgende:
Waarom doe je
1-2-3-4 2 overslaan en vervolgens 3 overslaan, 4 overslaan en dan weer 4 overslaan?

Je kan toch allemaal 2 overslaan en dan rond uitkomen? Of is het zo voorgeschreven?
De juiste volgorde met aandraaien is normaal gezien telkens 2 overslaan. Dus in dit geval had 1-2-3-4-8-7-6-5. Maar na 1-2-3 maakt het eigenlijk al niet meer uit omdat deze dan al recht zit.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_199195203
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 11:14 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Zo'n oude 5-serie station heeft iets "sloeberigs".... vind ik. Misschien ligt het aan mij maar had dat ook altijd bij de E30 en E36 station, zie daar altijd van die zwervers of kunstenaars ofzo in rijden met hele kofferbak vol en overal roest :')

Maar jouwe ziet er wel goed uit hoor, zag je gisteren rijden op de provinciale weg :P
Haha neeeee dit zijn inmiddels klassiekers. Zolang ze origineel zijn uiteraard. Het zijn toch vooral nog liefhebbers/connaisseurs die er mee rijden.

Waar precies en hoe laat? Reed ik normaal? 😂 Op de A7 gisteren toevallig redelijk aso gereden 😬 Op de provinciale vrij normaal geloof ik, ging even de vogelkak er af spuiten na werk. Was je niet met de E36 denk ik? Daar kijk ik meestal wel even naar 😋

[ Bericht 2% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 28-04-2021 18:18:26 ]
pi_199196446
quote:
1s.gif Op woensdag 28 april 2021 18:12 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Haha neeeee dit zijn inmiddels klassiekers. Zolang ze origineel zijn uiteraard. Het zijn toch vooral nog liefhebbers/connaisseurs die er mee rijden.

Waar precies en hoe laat? Reed ik normaal? 😂 Op de A7 gisteren toevallig redelijk aso gereden 😬 Op de provinciale vrij normaal geloof ik, ging even de vogelkak er af spuiten na werk. Was je niet met de E36 denk ik? Daar kijk ik meestal wel even naar 😋
Ja nu wel. Schrok er ook van wat mijn E36 waard is in goede staat... Voor mij voelt het nog steeds een beetje als sjonniebak, maar eigenlijk zijn dat nu alleen nog van die E36 matzwarte compacts >:)

Ik kwam net achter je de A7 af denk ik. Je reed niet echt BMW-waardig op de provinciale :P dus heel normaal ja. Ik zat in een iveco busje dus je had me nooit herkend.
Facts don't care about your feelings
pi_199197556
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 19:42 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja nu wel. Schrok er ook van wat mijn E36 waard is in goede staat... Voor mij voelt het nog steeds een beetje als sjonniebak, maar eigenlijk zijn dat nu alleen nog van die E36 matzwarte compacts >:)

Ik kwam net achter je de A7 af denk ik. Je reed niet echt BMW-waardig op de provinciale :P dus heel normaal ja. Ik zat in een iveco busje dus je had me nooit herkend.
Ooooh zo, ja dat is wel een fase die elke BMW even door moet gaan :D Zolang je de looks zo origineel mogelijk laat komt het wel goed :P

Hmm ik voegde dus uit met ongeveer 180km/h (en daarvoor reed ik dat ook), moest flink remmen voor die bocht na de afrit O~) Daarna heb ik me inderdaad wel ingehouden. Ik was daar rond 10:30 denk ik. Naja, volgende keer even zwaaien dan :'(
pi_199197830
Aardige 'blunder' bij de montage gemaakt.

Alles gemonteerd, tijd om te testen.
Auto hangend op de brug kreeg ik de bak met draaiende motor niet in de versnelling.

Gelijk de nieuwe hulpcilinder aangewezen als dader, maar met de oude erop hetzelfde probleem.

De boel weer losgehaald, bleek er een bout van het vliegwiel in de drukgroep gevallen te zijn (hoe dan?). Die blokkeerde het ontkoppelen.



Alles weer in elkaar en de zaak werkte eindelijk naar behoren.

Proefrit gemaakt en die beviel aardig. De manier waarom je door de versnellingen kan vliegen en de mechanische geluiden daarbij zijn perfect.

Gelijk maar een Z3M pookmechanisme besteld zoals ook al op de E36 en Z4 zitten (zeer korte slagen)
pi_199203046
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 19:42 schreef YoshiBignose het volgende:

E36 matzwarte compacts >:)
Hij is blauw, zelfde kleur als de auto van Max :7
pi_199207214
Inflatie zodra een onderdeel/auto 'BMW classic' wordt:

Schakelhefboom Z3 3.0 / 3.2

2014: 67,88 Euro (factuur Leebmann)
2021: 119,51 Euro (Ekris, 113,54 met korting)

Nog effe gechecked, Leebmann vraagt nu 117,54

73% duurder :(
  donderdag 29 april 2021 @ 15:20:47 #40
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199207263
Denk je dat ze 7 jaar later nog steeds precies dezelfde voorraad hebben liggen?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 29 april 2021 @ 15:22:14 #41
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199207288
Auto Is toch ook meer waard/duurder geworden? :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199207311
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 15:17 schreef pvdplanet het volgende:
Inflatie zodra een onderdeel/auto 'BMW classic' wordt:

Schakelhefboom Z3 3.0 / 3.2

2014: 67,88 Euro (factuur Leebmann)
2021: 119,51 Euro (Ekris, 113,54 met korting)

Nog effe gechecked, Leebmann vraagt nu 117,54

73% duurder :(
Dat is tenminste nog voor iets.
Ik belde voor een nieuwe tankbeugel (dat kleine stripje ijzer waar je tank mee vast hangt)

106,30 Euro :')
  donderdag 29 april 2021 @ 15:30:10 #43
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199207379
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 15:23 schreef rival het volgende:

[..]

Dat is tenminste nog voor iets.
Ik belde voor een nieuwe tankbeugel (dat kleine stripje ijzer waar je tank mee vast hangt)

106,30 Euro :')
Das wel heel veel voor iets simpels.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199207815
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 15:17 schreef pvdplanet het volgende:
Inflatie zodra een onderdeel/auto 'BMW classic' wordt:

Schakelhefboom Z3 3.0 / 3.2

2014: 67,88 Euro (factuur Leebmann)
2021: 119,51 Euro (Ekris, 113,54 met korting)

Nog effe gechecked, Leebmann vraagt nu 117,54

73% duurder :(
had je bij Leebmann ook de korting?
bij mij is de korting negatief bij Leebmann :')
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199208597
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 15:30 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Das wel heel veel voor iets simpels.
Ze weten dat men het toch wel betaalt.
Makkelijke mod die een middelmatige gearchange verandert in een korte klikklak die zelfs een mx5 bak in de schaduw zet.

Schakelen kost wel meer kracht maar met verse olie is dat geen probleem.

Overigens het nylon lager kost een tientje. Dat vervangen helpt al van de meeste slappe BMW poken iets beters te maken.
pi_199209015
Iemand hier verstand van dyno's?



Ik heb dus mijn 325i (N53) laten tunen van 218pk naar ~265pk (was vooraf gezegd).

Tijdens de eerste dyno run zonder tune kwam ik uit op 170pk, dus een stuk minder dan de BMW aangeeft (weliswaar 8 jaar later). Dit was natuurlijk wel teleurstellend. Helaas heeft de beste dyno meneer deze grafiek niet bewaard, heel jammer.

Achteraf na de tune is het een flinke verbetering! Ik voel het verschil heel duidelijk, echt STUKKEN sportiever.

Maar wat ik me nou af vraag, was die 170pk realistisch gezien aan de wielen of aan de krukas? Want de 277pk die ik nu zie op de print is al gecorrigeerd naar krukas, toch? Anders zou ik het wel heel bizar vinden 107pk extra door software alleen.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199209336
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 17:50 schreef DX11 het volgende:
Iemand hier verstand van dyno's?

[ afbeelding ]

Ik heb dus mijn 325i (N53) laten tunen van 218pk naar ~265pk (was vooraf gezegd).

Tijdens de eerste dyno run zonder tune kwam ik uit op 170pk, dus een stuk minder dan de BMW aangeeft (weliswaar 8 jaar later). Dit was natuurlijk wel teleurstellend. Helaas heeft de beste dyno meneer deze grafiek niet bewaard, heel jammer.

Achteraf na de tune is het een flinke verbetering! Ik voel het verschil heel duidelijk, echt STUKKEN sportiever.

Maar wat ik me nou af vraag, was die 170pk realistisch gezien aan de wielen of aan de krukas? Want de 277pk die ik nu zie op de print is al gecorrigeerd naar krukas, toch? Anders zou ik het wel heel bizar vinden 107pk extra door software alleen.
Vreemd dat ‘ie de grafiek niet bewaard, dat wil je juist kunnen vergelijken toch?

Als je auto 170pk levert lijkt mij dat er iets niet goed is met de motor, in dat geval zou ik niet gaan tunen als ik een tuner was. Verder geen verstand van, heb vroeger alleen wat TDI’s laten chippen 😋
pi_199209393
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:14 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Vreemd dat ‘ie de grafiek niet bewaard, dat wil je juist kunnen vergelijken toch?

Als je auto 170pk levert lijkt mij dat er iets niet goed is met de motor, in dat geval zou ik niet gaan tunen als ik een tuner was. Verder geen verstand van, heb vroeger alleen wat TDI’s laten chippen 😋
Ik denk dat 170pk aan de wielen was, en hij zei dat dit heel normaal is bij BMW's.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199209640
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:17 schreef DX11 het volgende:

[..]

Ik denk dat 170pk aan de wielen was, en hij zei dat dit heel normaal is bij BMW's.
Ok, maar wat is het na tuning aan de wielen dan? Want zo kun je niks vergelijken natuurlijk.
pi_199209652
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:34 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ok, maar wat is het na tuning aan de wielen dan? Want zo kun je niks vergelijken natuurlijk.
Geen idee ik snap er ook geen zak van daarom de vraag hier. Ben ook wel teleurgesteld in de dyno, had ik net zo goed niet kunnen doen op deze manier. Maar de tune zelf bevalt wel ontzettend goed.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199209717
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:35 schreef DX11 het volgende:

[..]

Geen idee ik snap er ook geen zak van daarom de vraag hier. Ben ook wel teleurgesteld in de dyno, had ik net zo goed niet kunnen doen op deze manier. Maar de tune zelf bevalt wel ontzettend goed.
Ik vind het ook vreemd ja. Het is een beetje appels met peren vergelijken. Je wil pk voor en na tuning weten, maar dan moet je wel 2x op dezelfde manier meten. Als je wil weten of je afgevallen bent ga je ook niet eerst wegen met bergschoenen, winterjas, 6 gouden kettingen, etc. en de volgende dag in je Speedo 😋

Ik vond op Google even gauw iemand die 201pk aan de wielen had met een E90 325i handgeschakeld.
pi_199209768
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:41 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ik vind het ook vreemd ja. Het is een beetje appels met peren vergelijken. Je wil pk voor en na tuning weten, maar dan moet je wel 2x op dezelfde manier meten. Als je wil weten of je afgevallen bent ga je ook niet eerst wegen met bergschoenen, winterjas, 6 gouden kettingen, etc. en de volgende dag in je Speedo 😋

Ik vond op Google even gauw iemand die 201pk aan de wielen had met een E90 325i handgeschakeld.
Hij had die vorige grafiek per ongeluk weg geklikt, ik heb hem wel gezien op het scherm, alleen de geprinte variant zag er wel heel anders uit, maarja vond het ook zo lullig om te zeggen ja zet maar weer die oude software terug om een nieuwe grafiek te printen. Nouja het is niet anders. We zullen het dan nooit weten. Ben in ieder geval wel heel blij met mijn (al dan niet gecorrigeerde) 277pk 325i :)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199209883
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:47 schreef DX11 het volgende:

[..]

Hij had die vorige grafiek per ongeluk weg geklikt, ik heb hem wel gezien op het scherm, alleen de geprinte variant zag er wel heel anders uit, maarja vond het ook zo lullig om te zeggen ja zet maar weer die oude software terug om een nieuwe grafiek te printen. Nouja het is niet anders. We zullen het dan nooit weten. Ben in ieder geval wel heel blij met mijn (al dan niet gecorrigeerde) 277pk 325i :)
Ach het is vast een vooruitgang. Als het fijn rijdt was het sowieso niet voor niks! Je bent nu naar iemand die vrij goedkoop is gegaan toch?
pi_199209917
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:56 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ach het is vast een vooruitgang. Als het fijn rijdt was het sowieso niet voor niks! Je bent nu naar iemand die vrij goedkoop is gegaan toch?
Jep 200 voor de tune, 75 extra voor de dyno. Dyno gedaan op advies van mensen hier, maar was achteraf niet heel nuttig. Maar ik ben er inderdaad blij mee. Heb nu echt de in-de-stoel-gedrukt-worden acceleratie en dat had ik eerst zeker niet. Vind het wel bizar dat er zo veel marge zat op die motor en dat BMW met de 325i eigenlijk gewoon een 330i heeft geleverd maar dan geknepen, kost net zo veel om te maken voor BMW toch?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199209979
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:59 schreef DX11 het volgende:

[..]

Jep 200 voor de tune, 75 extra voor de dyno. Dyno gedaan op advies van mensen hier, maar was achteraf niet heel nuttig. Maar ik ben er inderdaad blij mee. Heb nu echt de in-de-stoel-gedrukt-worden acceleratie en dat had ik eerst zeker niet. Vind het wel bizar dat er zo veel marge zat op die motor en dat BMW met de 325i eigenlijk gewoon een 330i heeft geleverd maar dan geknepen, kost net zo veel om te maken voor BMW toch?
Hmm met extra betalen voor de dyno is het niet zo netjes dat ze die niet konden laten zien. Op z’n minst hadden ze korting op de dyno kunnen geven.
pi_199210455
Het is een rare en beetje ongeloofwaardige grafiek. De meeting geeft aan 187pk aan de wielen, daarna wordt er een berekening gedaan en kom je uit op 276pk op de krukas. (je ziet dat bij de rode peil, eerste getal is wiel pk, 2e tussen haakjes is de berekende krukas pk, 3e is bij welke toeren) Er zijn 2 runs gedaan waarvan de eerste te snel is afgebroken ondanks dat deze veel hoger zat. Al met al een beetje raar...
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_199210462
Je echte winst in pk's is volgens deze grafiek 10% oftewel 17 pk aan de wielen.
Je ging van 170 pk naar 187 pk. Nu gaan er best wel veel pk's verloren onderweg maar 89 pk lijkt me wat overdreven. De tunig verandert (vrijwel) niets aan die verliezen dus origineel zou je ook al 259 pk hebben.
Nu worden de cijfers wel wat beinvloedt door het toerental waar dat bij was.
De run waarin die 187 pk aan de wielen wordt gemeten is gestopt bij 5800 rpm.
Mogelijk zit er nog wel wat meer in en stijgt het vermogen nog wat tot ongeveer 6200 rpm.
Die meting "Test-768" is ofwel een hele slechte meting of het laat zien dat er nogal wat aan de tune mankeert en misschien is dat de reden waarom "Test-769" bij een zo laag toerental is afgebroken.
Overigens bij "Test-768" is het verlies opeens nog maar 65 pk wat een stuk geloofwaardiger klinkt.
Ik heb zo mijn twijvels over de vakkundigheid van deze "tuner".
Ik persoonlijk zou terug gaan naar origineel en geen risico's met de dure motor nemen met deze "tune".
pi_199210620
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 19:35 schreef oldford het volgende:
Je echte winst in pk's is volgens deze grafiek 10% oftewel 17 pk aan de wielen.
Je ging van 170 pk naar 187 pk. Nu gaan er best wel veel pk's verloren onderweg maar 89 pk lijkt me wat overdreven. De tunig verandert (vrijwel) niets aan die verliezen dus origineel zou je ook al 259 pk hebben.
Nu worden de cijfers wel wat beinvloedt door het toerental waar dat bij was.
De run waarin die 187 pk aan de wielen wordt gemeten is gestopt bij 5800 rpm.
Mogelijk zit er nog wel wat meer in en stijgt het vermogen nog wat tot ongeveer 6200 rpm.
Die meting "Test-768" is ofwel een hele slechte meting of het laat zien dat er nogal wat aan de tune mankeert en misschien is dat de reden waarom "Test-769" bij een zo laag toerental is afgebroken.
Overigens bij "Test-768" is het verlies opeens nog maar 65 pk wat een stuk geloofwaardiger klinkt.
Ik heb zo mijn twijvels over de vakkundigheid van deze "tuner".
Ik persoonlijk zou terug gaan naar origineel en geen risico's met de dure motor nemen met deze "tune".
Deze 2 metingen zijn beide gedaan NA de tune. De fabriek getallen staan hier niet in. Maar jouw berekening snap ik helemaal niks van. Wat is die 277pk dan volgens jou?

Is die 187/212 aan de wielen? Die was dus voorheen 170, dus dan ben ik er alsnog op vooruit gegaan.

De software bevalt prima, ik ga niet weer betalen om terug naar stock te gaan, omdat de dyno wat vaag is.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199211442
Inderdaad, beide metingen zijn gedaan na die zogenaamde "tune".
Bij de 1e meting (Test-768) zou de motor 212 pk aan de wielen leveren en 277 pk aan de krukas bij 6815 rpm.
Bij de 2e meting (Test-769) zou de motor 187 pk aan de wielen leveren en 276 pk aan de krukas bij 5780 rpm.
Dat is een verschil in meting van 25 pk aan de wielen, maar aan de krukas is het verschil slechts 1 pk.
Dat is een beetje (boel) vreemd.

En dan hebben we het maar niet over die gigantische power-dip rond de 6600/6700 rpm.
De motor verliest heel snel 40 pk, om daarna even snel weer 60 pk te winnen.
Ofwel de meting was erg slecht, dan wel er is iets verschrikkelijk mis met die "tune" bij 6700/6800 rpm.
De 2e meting is veel te vroeg afgebroken, zodat je daar niet kunt zien wat er boven de 6500 rpm gebeurt.

Dat er iets mis is met de metingen staat voor mij als een paal boven water.
De motor heeft niet de ene keer 65 pk verlies (wat ook al heel erg veel is) om daarna 89 pk verlies te hebben en dat ook nog bij een veel lager toerental.
  donderdag 29 april 2021 @ 22:25:02 #60
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_199213356
1200.0mbar omgevingsdruk, uhu lekker geloofwaardig.
Maar zo te horen ben je tevreden dat is het belangrijkste. Beste was die dyno te laten zitten en voor dat geld een Dragy kastje te kopen. Dan kun je nauwkeurig 0-100kmh tijden meten en dat had je zelf, keer op keer, realiteit laten zien. Maar dat is makkelijk praten achteraf, de dyno zou ook mijn voorkeur hebben. Maar 't is prutsen als een grafiek ineens weg is.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_199213747
Ja ik denk dat deze meneer niet zo heel veel kennis van dyno runs heeft. Maar dat heb ik zelf ook niet dus ik kon er op dat moment niet veel over zeggen. Hij liet me zien kijk je hebt nu 277 dus tja ik ging er maar vanuit dat dat klopte.
Maar 212 op de wielen is alsnog heel netjes lijkt me aangezien hij van 2012 is en af fabriek 218 zou hebben (niet op de wielen toch?).
Ik heb ook bimmercode/bimmerlink inc BT kastje, volgens mij kan je daar zelf ook metingen mee doen, daar zal ik later nog eens naar kijken.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199214243
Het wordt allemaal nog mysterieuzer als je de fabrieksgegevens van de standaard mapping er bij pakt.
Volgens BMW levert de motor 218 pk en op de wielen is er 170 pk gemeten.
Dat is een verlies van 48 pk (nou dat is een waarde die ik wel wil geloven).
Het lijkt erop dat de meeste winst door deze "tuner" bereikt wordt door het verlies in de aandrijflijn gigantisch te laten stijgen (van 48 pk naar 89 pk). Alleen dat verlies kun je niet via de mapping veranderen. Dat zijn allemaal mechanische (weerstand) verliezen. De enige manier om meer verlies te creëren is het beinvloeden/manipuleren van de dyno runs.

Ook zo'n fraai staaltje is de atmospherische luchtdruk van 1200 mbar bij de meting Test-768.
Als de druk werkelijk zo hoog geweest zou zijn, dan moet je de gemeten pk's meten aan de wielen flink verminderen. Dat is verwerkt in een formule daarvoor, zodat metingen met elkaar vergeleken kunnen worden.
Sommige rollenbanken staan namelijk niet op zeeniveau, maar bevinden zich een stuk hoger, waar de luchtdruk een stuk lager is. En dan mag je de gemeten pk's vermeerderen.
Zelfs bij 2 metingen op dezelfde rollenbank kun je al flinke verschillen krijgen als de luchtdruk de ene keer 970 mbar is en de andere keer 1030 mbar. Dat alleen al geeft zo'n 5 tot 6% vermogenverschil.

De beloofde 265 pk aan de krukas (laat staan de 277 pk van de dyno run) zie ik er niet in zitten.
Maximaal denk ik zo'n 235 pk. Misschien 245 als het vermogen nog zo'n 10 pk toeneemt tussen 5800 rpm en 6200 rpm wat bij Test-769 helaas niet gemeten is.
pi_199214268
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 23:19 schreef oldford het volgende:
Het wordt allemaal nog mysterieuzer als je de fabrieksgegevens van de standaard mapping er bij pakt.
Volgens BMW levert de motor 218 pk en op de wielen is er 170 pk gemeten.
Dat is een verlies van 48 pk (nou dat is een waarde die ik wel wil geloven).
Het lijkt erop dat de meeste winst door deze "tuner" bereikt wordt door het verlies in de aandrijflijn gigantisch te laten stijgen (van 48 pk naar 89 pk). Alleen dat verlies kun je niet via de mapping veranderen. Dat zijn allemaal mechanische (weerstand) verliezen. De enige manier om meer verlies te creëren is het beinvloeden/manipuleren van de dyno runs.

Ook zo'n fraai staaltje is de atmospherische luchtdruk van 1200 mbar bij de meting Test-768.
Als de druk werkelijk zo hoog geweest zou zijn, dan moet je de gemeten pk's meten aan de wielen flink verminderen. Dat is verwerkt in een formule daarvoor, zodat metingen met elkaar vergeleken kunnen worden.
Sommige rollenbanken staan namelijk niet op zeeniveau, maar bevinden zich een stuk hoger, waar de luchtdruk een stuk lager is. En dan mag je de gemeten pk's vermeerderen.
Zelfs bij 2 metingen op dezelfde rollenbank kun je al flinke verschillen krijgen als de luchtdruk de ene keer 970 mbar is en de andere keer 1030 mbar. Dat alleen al geeft zo'n 5 tot 6% vermogenverschil.

De beloofde 265 pk aan de krukas (laat staan de 277 pk van de dyno run) zie ik er niet in zitten.
Maximaal denk ik zo'n 235 pk. Misschien 245 als het vermogen nog zo'n 10 pk toeneemt tussen 5800 rpm en 6200 rpm wat bij Test-769 helaas niet gemeten is.
Dankjewel voor de uitleg. Ik neem het voor wat het is. Vond de ervaring niet heel positief dus wil ook niet terug naar ze, maar ben verder wel tevreden met de nieuwe software, hij voelt echt een heel stuk vlotter en krachtiger. Dus ik neem het voor lief zoals het nu is, en doe later nog wel een keer een dyno run bij een andere garage om te weten wat ik nou echt heb.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  vrijdag 30 april 2021 @ 07:24:39 #64
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199215386
Goedkoop is duurkoop. Maar volgens mij val ik in herhaling, dus laat ik maar niet weer over dyno uitdraaien met standaard chips beginnen :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_199216171
Kan een slechte "tune" je auto niet ook gewoon slopen? Of zie ik het nu heel somber in? :)
pi_199216454
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 23:21 schreef DX11 het volgende:
maar ben verder wel tevreden met de nieuwe software, hij voelt echt een heel stuk vlotter en krachtiger.
Heb je al eens (voorzichtig) geprobeerd door te trekken tot aan de toeren begrenzing (of als die er niet is 6800 rpm)?
  vrijdag 30 april 2021 @ 10:17:16 #67
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199216725
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 09:27 schreef Questular het volgende:
Kan een slechte "tune" je auto niet ook gewoon slopen? Of zie ik het nu heel somber in? :)
Kan maar dat is met dit soort dingen een erg kleine kans.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:59 schreef DX11 het volgende:

[..]

Jep 200 voor de tune, 75 extra voor de dyno. Dyno gedaan op advies van mensen hier, maar was achteraf niet heel nuttig. Maar ik ben er inderdaad blij mee. Heb nu echt de in-de-stoel-gedrukt-worden acceleratie en dat had ik eerst zeker niet.
Zoals ik al voorspelde is de gasrepons aangepast om je dit gevoel te geven. Er is niet meer vermogen, ja tot je met de schuifjes van de dyno gaat spelen, zoals je nu zelf ondervonden hebt. Maar dat vermogen zit in de grafiek en niet in je motor.

quote:
Vind het wel bizar dat er zo veel marge zat op die motor en dat BMW met de 325i eigenlijk gewoon een 330i heeft geleverd maar dan geknepen, kost net zo veel om te maken voor BMW toch?
Nee. Dit hebben we onlangs ook al bediscussierd.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_199221374
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 09:53 schreef oldford het volgende:

[..]

Heb je al eens (voorzichtig) geprobeerd door te trekken tot aan de toeren begrenzing (of als die er niet is 6800 rpm)?
Ja, loopt over de hele range vloeiend.
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 10:17 schreef daNpy het volgende:
Zoals ik al voorspelde is de gasrepons aangepast om je dit gevoel te geven. Er is niet meer vermogen, ja tot je met de schuifjes van de dyno gaat spelen, zoals je nu zelf ondervonden hebt. Maar dat vermogen zit in de grafiek en niet in je motor.
Ik weet echt wel een verschil tussen throttle response en pk. Als ik eerst vol gas gaf werd ik niet in mij stoel gedrukt, ook niet bij de S, nu wel. Het verschil is echt heel duidelijk merkbaar. Ik snap niet waarom je zo zeker bent van je zaak dat ze niet de tuning hebben gedaan, er zijn immers tientallen bedrijven die deze aanpassing doen.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  vrijdag 30 april 2021 @ 17:37:29 #69
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199221419
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 17:33 schreef DX11 het volgende:

[..]

Ja, loopt over de hele range vloeiend.
[..]

Ik weet echt wel een verschil tussen throttle response en pk. Als ik eerst vol gas gaf werd ik niet in mij stoel gedrukt, ook niet bij de S, nu wel. Het verschil is echt heel duidelijk merkbaar. Ik snap niet waarom je zo zeker bent van je zaak dat ze niet de tuning hebben gedaan, er zijn immers tientallen bedrijven die deze aanpassing doen.
Waarom ben je toch zo godsgruwelijk eigenwijs :')

Toon dan eens aan dat je meer peekaas hebt? Want die heb je niet. Niet. Één. Er is namelijk geknoeid met de dyno. Als die vent 80pk weet te vinden zonder fysieke aanpassingen in een NA blok dan staat zijn telefoon roodgloeiend met engineeringfirma's en autofabrikanten.

Je wil zo graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten dat je je nu voor 275 euro hebt laten foppen. En het is je vooraf verteld.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_199221566
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 17:37 schreef daNpy het volgende:

[..]

Waarom ben je toch zo godsgruwelijk eigenwijs :')

Toon dan eens aan dat je meer peekaas hebt? Want die heb je niet. Niet. Één. Er is namelijk geknoeid met de dyno. Als die vent 80pk weet te vinden zonder fysieke aanpassingen in een NA blok dan staat zijn telefoon roodgloeiend met engineeringfirma's en autofabrikanten.

Je wil zo graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten dat je je nu voor 275 euro hebt laten foppen. En het is je vooraf verteld.
Prima joh. Ik ben in ieder geval zeer tevreden met wat er is aangepast :) en ik doe later nog een keer een fatsoenlijke dyno.

PS 212pk op de wielen schijnt ongeveer overeen te komen met een 330i, aldus mensen op een BMW forum.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199221709
De N52 haalt alleen z'n originele vermogen met goed onderhoud.

Ik had de 300 euro in nieuwe olie, bougies en Mahle luchtfilter gestoken.

De N52 heeft 2 irritante koppel dips en spikes bij 3000 & 4500 toeren als Disa en Vanos tegen elkaar stoten. Die kan je eruit 'chippen' maar aan de andere kant hoort het bij de motor.
pi_199221748
Lijkt er op dat die "tuner" behoorlijk handig is met software en als 1e zijn nieuwe dyno heeft getuned.
pi_199221840
Het maakt me allemaal niks uit, ik merk een zeer duidelijk verschil, en ik weet ook 100% zeker dat het niet alleen de gas response is (want ik ben namelijk niet geheel achterlijk). Dus ik ben er blij mee. Laten we het nu weer over leuke BMW's hebben.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199222466
Een vergelijk in pk's heeft alleen maar zin als ze allebei op dezelfde dyno gestaan hebben. Waarschijnlijk haalt een standaard 330 op die dyno 246 pk...

Ik heb 10 jaar geleden eens een tuning gedaan met mijn mustang en die kwam toen uit op ~340 pk. Een paar weken daarna was er een meeting met een mobile dyno waar iedereen die lid was van de club gratis op mocht, dus ik dacht, leuk even vergelijken :) Uit die run kwam ineens maar 290 pk.... Achteraf kwam de aap uit de mouw, Hij (de man van de dyno) was gespecialiseerd in tunen en je kon 'met korting' een afspraak maken om je mustang te tunen. Iedereen had een lage score die dag op zijn dyno..

Maar het belangrijkste is dat je zelf tevrede bent, met dit soort tunes kan er eigenlijk niet veel mis gaan dus als hij lekker rijd en jij bent tevreden, lekker blijven rijden :)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  vrijdag 30 april 2021 @ 20:17:48 #75
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199223480
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 18:16 schreef DX11 het volgende:
Het maakt me allemaal niks uit, ik merk een zeer duidelijk verschil, en ik weet ook 100% zeker dat het niet alleen de gas response is (want ik ben namelijk niet geheel achterlijk).
Nee, jij bent het schoolvoorbeeld van de tevreden klant die gefopt is, zoals voorspeld.

Je bent er voor gewaarschuwd, en nu ga je het proberen goed te zitten lullen. Sterker nog, je vind de dyno uitdraai zelf ook onbetrouwbaar en daarom is het chippen wel goed gegaan :? :?
Dat is echt een kromme banaan recht proberen te lullen.

Mij maakt het niet uit hoor maar geef het gewoon toe, want je hebt nog steeds 0,0 bewijs en je hebt 275 euro betaald dus in je hoofd is de auto "sneller". Of is iedereen in dit topic gek behalve jij :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')