abonnement Unibet Coolblue
pi_199190664
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 11:03 schreef daNpy het volgende:
Waarom doe je
1-2-3-4 2 overslaan en vervolgens 3 overslaan, 4 overslaan en dan weer 4 overslaan?

Je kan toch allemaal 2 overslaan en dan rond uitkomen? Of is het zo voorgeschreven?
De juiste volgorde met aandraaien is normaal gezien telkens 2 overslaan. Dus in dit geval had 1-2-3-4-8-7-6-5. Maar na 1-2-3 maakt het eigenlijk al niet meer uit omdat deze dan al recht zit.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_199195203
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 11:14 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Zo'n oude 5-serie station heeft iets "sloeberigs".... vind ik. Misschien ligt het aan mij maar had dat ook altijd bij de E30 en E36 station, zie daar altijd van die zwervers of kunstenaars ofzo in rijden met hele kofferbak vol en overal roest :')

Maar jouwe ziet er wel goed uit hoor, zag je gisteren rijden op de provinciale weg :P
Haha neeeee dit zijn inmiddels klassiekers. Zolang ze origineel zijn uiteraard. Het zijn toch vooral nog liefhebbers/connaisseurs die er mee rijden.

Waar precies en hoe laat? Reed ik normaal? 😂 Op de A7 gisteren toevallig redelijk aso gereden 😬 Op de provinciale vrij normaal geloof ik, ging even de vogelkak er af spuiten na werk. Was je niet met de E36 denk ik? Daar kijk ik meestal wel even naar 😋

[ Bericht 2% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 28-04-2021 18:18:26 ]
pi_199196446
quote:
1s.gif Op woensdag 28 april 2021 18:12 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Haha neeeee dit zijn inmiddels klassiekers. Zolang ze origineel zijn uiteraard. Het zijn toch vooral nog liefhebbers/connaisseurs die er mee rijden.

Waar precies en hoe laat? Reed ik normaal? 😂 Op de A7 gisteren toevallig redelijk aso gereden 😬 Op de provinciale vrij normaal geloof ik, ging even de vogelkak er af spuiten na werk. Was je niet met de E36 denk ik? Daar kijk ik meestal wel even naar 😋
Ja nu wel. Schrok er ook van wat mijn E36 waard is in goede staat... Voor mij voelt het nog steeds een beetje als sjonniebak, maar eigenlijk zijn dat nu alleen nog van die E36 matzwarte compacts >:)

Ik kwam net achter je de A7 af denk ik. Je reed niet echt BMW-waardig op de provinciale :P dus heel normaal ja. Ik zat in een iveco busje dus je had me nooit herkend.
Facts don't care about your feelings
pi_199197556
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 19:42 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja nu wel. Schrok er ook van wat mijn E36 waard is in goede staat... Voor mij voelt het nog steeds een beetje als sjonniebak, maar eigenlijk zijn dat nu alleen nog van die E36 matzwarte compacts >:)

Ik kwam net achter je de A7 af denk ik. Je reed niet echt BMW-waardig op de provinciale :P dus heel normaal ja. Ik zat in een iveco busje dus je had me nooit herkend.
Ooooh zo, ja dat is wel een fase die elke BMW even door moet gaan :D Zolang je de looks zo origineel mogelijk laat komt het wel goed :P

Hmm ik voegde dus uit met ongeveer 180km/h (en daarvoor reed ik dat ook), moest flink remmen voor die bocht na de afrit O~) Daarna heb ik me inderdaad wel ingehouden. Ik was daar rond 10:30 denk ik. Naja, volgende keer even zwaaien dan :'(
pi_199197830
Aardige 'blunder' bij de montage gemaakt.

Alles gemonteerd, tijd om te testen.
Auto hangend op de brug kreeg ik de bak met draaiende motor niet in de versnelling.

Gelijk de nieuwe hulpcilinder aangewezen als dader, maar met de oude erop hetzelfde probleem.

De boel weer losgehaald, bleek er een bout van het vliegwiel in de drukgroep gevallen te zijn (hoe dan?). Die blokkeerde het ontkoppelen.



Alles weer in elkaar en de zaak werkte eindelijk naar behoren.

Proefrit gemaakt en die beviel aardig. De manier waarom je door de versnellingen kan vliegen en de mechanische geluiden daarbij zijn perfect.

Gelijk maar een Z3M pookmechanisme besteld zoals ook al op de E36 en Z4 zitten (zeer korte slagen)
pi_199203046
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 19:42 schreef YoshiBignose het volgende:

E36 matzwarte compacts >:)
Hij is blauw, zelfde kleur als de auto van Max :7
pi_199207214
Inflatie zodra een onderdeel/auto 'BMW classic' wordt:

Schakelhefboom Z3 3.0 / 3.2

2014: 67,88 Euro (factuur Leebmann)
2021: 119,51 Euro (Ekris, 113,54 met korting)

Nog effe gechecked, Leebmann vraagt nu 117,54

73% duurder :(
  donderdag 29 april 2021 @ 15:20:47 #40
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199207263
Denk je dat ze 7 jaar later nog steeds precies dezelfde voorraad hebben liggen?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 29 april 2021 @ 15:22:14 #41
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199207288
Auto Is toch ook meer waard/duurder geworden? :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199207311
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 15:17 schreef pvdplanet het volgende:
Inflatie zodra een onderdeel/auto 'BMW classic' wordt:

Schakelhefboom Z3 3.0 / 3.2

2014: 67,88 Euro (factuur Leebmann)
2021: 119,51 Euro (Ekris, 113,54 met korting)

Nog effe gechecked, Leebmann vraagt nu 117,54

73% duurder :(
Dat is tenminste nog voor iets.
Ik belde voor een nieuwe tankbeugel (dat kleine stripje ijzer waar je tank mee vast hangt)

106,30 Euro :')
  donderdag 29 april 2021 @ 15:30:10 #43
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199207379
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 15:23 schreef rival het volgende:

[..]

Dat is tenminste nog voor iets.
Ik belde voor een nieuwe tankbeugel (dat kleine stripje ijzer waar je tank mee vast hangt)

106,30 Euro :')
Das wel heel veel voor iets simpels.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199207815
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 15:17 schreef pvdplanet het volgende:
Inflatie zodra een onderdeel/auto 'BMW classic' wordt:

Schakelhefboom Z3 3.0 / 3.2

2014: 67,88 Euro (factuur Leebmann)
2021: 119,51 Euro (Ekris, 113,54 met korting)

Nog effe gechecked, Leebmann vraagt nu 117,54

73% duurder :(
had je bij Leebmann ook de korting?
bij mij is de korting negatief bij Leebmann :')
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199208597
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 15:30 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Das wel heel veel voor iets simpels.
Ze weten dat men het toch wel betaalt.
Makkelijke mod die een middelmatige gearchange verandert in een korte klikklak die zelfs een mx5 bak in de schaduw zet.

Schakelen kost wel meer kracht maar met verse olie is dat geen probleem.

Overigens het nylon lager kost een tientje. Dat vervangen helpt al van de meeste slappe BMW poken iets beters te maken.
pi_199209015
Iemand hier verstand van dyno's?



Ik heb dus mijn 325i (N53) laten tunen van 218pk naar ~265pk (was vooraf gezegd).

Tijdens de eerste dyno run zonder tune kwam ik uit op 170pk, dus een stuk minder dan de BMW aangeeft (weliswaar 8 jaar later). Dit was natuurlijk wel teleurstellend. Helaas heeft de beste dyno meneer deze grafiek niet bewaard, heel jammer.

Achteraf na de tune is het een flinke verbetering! Ik voel het verschil heel duidelijk, echt STUKKEN sportiever.

Maar wat ik me nou af vraag, was die 170pk realistisch gezien aan de wielen of aan de krukas? Want de 277pk die ik nu zie op de print is al gecorrigeerd naar krukas, toch? Anders zou ik het wel heel bizar vinden 107pk extra door software alleen.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199209336
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 17:50 schreef DX11 het volgende:
Iemand hier verstand van dyno's?

[ afbeelding ]

Ik heb dus mijn 325i (N53) laten tunen van 218pk naar ~265pk (was vooraf gezegd).

Tijdens de eerste dyno run zonder tune kwam ik uit op 170pk, dus een stuk minder dan de BMW aangeeft (weliswaar 8 jaar later). Dit was natuurlijk wel teleurstellend. Helaas heeft de beste dyno meneer deze grafiek niet bewaard, heel jammer.

Achteraf na de tune is het een flinke verbetering! Ik voel het verschil heel duidelijk, echt STUKKEN sportiever.

Maar wat ik me nou af vraag, was die 170pk realistisch gezien aan de wielen of aan de krukas? Want de 277pk die ik nu zie op de print is al gecorrigeerd naar krukas, toch? Anders zou ik het wel heel bizar vinden 107pk extra door software alleen.
Vreemd dat ‘ie de grafiek niet bewaard, dat wil je juist kunnen vergelijken toch?

Als je auto 170pk levert lijkt mij dat er iets niet goed is met de motor, in dat geval zou ik niet gaan tunen als ik een tuner was. Verder geen verstand van, heb vroeger alleen wat TDI’s laten chippen 😋
pi_199209393
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:14 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Vreemd dat ‘ie de grafiek niet bewaard, dat wil je juist kunnen vergelijken toch?

Als je auto 170pk levert lijkt mij dat er iets niet goed is met de motor, in dat geval zou ik niet gaan tunen als ik een tuner was. Verder geen verstand van, heb vroeger alleen wat TDI’s laten chippen 😋
Ik denk dat 170pk aan de wielen was, en hij zei dat dit heel normaal is bij BMW's.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199209640
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:17 schreef DX11 het volgende:

[..]

Ik denk dat 170pk aan de wielen was, en hij zei dat dit heel normaal is bij BMW's.
Ok, maar wat is het na tuning aan de wielen dan? Want zo kun je niks vergelijken natuurlijk.
pi_199209652
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:34 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ok, maar wat is het na tuning aan de wielen dan? Want zo kun je niks vergelijken natuurlijk.
Geen idee ik snap er ook geen zak van daarom de vraag hier. Ben ook wel teleurgesteld in de dyno, had ik net zo goed niet kunnen doen op deze manier. Maar de tune zelf bevalt wel ontzettend goed.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199209717
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:35 schreef DX11 het volgende:

[..]

Geen idee ik snap er ook geen zak van daarom de vraag hier. Ben ook wel teleurgesteld in de dyno, had ik net zo goed niet kunnen doen op deze manier. Maar de tune zelf bevalt wel ontzettend goed.
Ik vind het ook vreemd ja. Het is een beetje appels met peren vergelijken. Je wil pk voor en na tuning weten, maar dan moet je wel 2x op dezelfde manier meten. Als je wil weten of je afgevallen bent ga je ook niet eerst wegen met bergschoenen, winterjas, 6 gouden kettingen, etc. en de volgende dag in je Speedo 😋

Ik vond op Google even gauw iemand die 201pk aan de wielen had met een E90 325i handgeschakeld.
pi_199209768
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:41 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ik vind het ook vreemd ja. Het is een beetje appels met peren vergelijken. Je wil pk voor en na tuning weten, maar dan moet je wel 2x op dezelfde manier meten. Als je wil weten of je afgevallen bent ga je ook niet eerst wegen met bergschoenen, winterjas, 6 gouden kettingen, etc. en de volgende dag in je Speedo 😋

Ik vond op Google even gauw iemand die 201pk aan de wielen had met een E90 325i handgeschakeld.
Hij had die vorige grafiek per ongeluk weg geklikt, ik heb hem wel gezien op het scherm, alleen de geprinte variant zag er wel heel anders uit, maarja vond het ook zo lullig om te zeggen ja zet maar weer die oude software terug om een nieuwe grafiek te printen. Nouja het is niet anders. We zullen het dan nooit weten. Ben in ieder geval wel heel blij met mijn (al dan niet gecorrigeerde) 277pk 325i :)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199209883
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:47 schreef DX11 het volgende:

[..]

Hij had die vorige grafiek per ongeluk weg geklikt, ik heb hem wel gezien op het scherm, alleen de geprinte variant zag er wel heel anders uit, maarja vond het ook zo lullig om te zeggen ja zet maar weer die oude software terug om een nieuwe grafiek te printen. Nouja het is niet anders. We zullen het dan nooit weten. Ben in ieder geval wel heel blij met mijn (al dan niet gecorrigeerde) 277pk 325i :)
Ach het is vast een vooruitgang. Als het fijn rijdt was het sowieso niet voor niks! Je bent nu naar iemand die vrij goedkoop is gegaan toch?
pi_199209917
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:56 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ach het is vast een vooruitgang. Als het fijn rijdt was het sowieso niet voor niks! Je bent nu naar iemand die vrij goedkoop is gegaan toch?
Jep 200 voor de tune, 75 extra voor de dyno. Dyno gedaan op advies van mensen hier, maar was achteraf niet heel nuttig. Maar ik ben er inderdaad blij mee. Heb nu echt de in-de-stoel-gedrukt-worden acceleratie en dat had ik eerst zeker niet. Vind het wel bizar dat er zo veel marge zat op die motor en dat BMW met de 325i eigenlijk gewoon een 330i heeft geleverd maar dan geknepen, kost net zo veel om te maken voor BMW toch?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199209979
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:59 schreef DX11 het volgende:

[..]

Jep 200 voor de tune, 75 extra voor de dyno. Dyno gedaan op advies van mensen hier, maar was achteraf niet heel nuttig. Maar ik ben er inderdaad blij mee. Heb nu echt de in-de-stoel-gedrukt-worden acceleratie en dat had ik eerst zeker niet. Vind het wel bizar dat er zo veel marge zat op die motor en dat BMW met de 325i eigenlijk gewoon een 330i heeft geleverd maar dan geknepen, kost net zo veel om te maken voor BMW toch?
Hmm met extra betalen voor de dyno is het niet zo netjes dat ze die niet konden laten zien. Op z’n minst hadden ze korting op de dyno kunnen geven.
pi_199210455
Het is een rare en beetje ongeloofwaardige grafiek. De meeting geeft aan 187pk aan de wielen, daarna wordt er een berekening gedaan en kom je uit op 276pk op de krukas. (je ziet dat bij de rode peil, eerste getal is wiel pk, 2e tussen haakjes is de berekende krukas pk, 3e is bij welke toeren) Er zijn 2 runs gedaan waarvan de eerste te snel is afgebroken ondanks dat deze veel hoger zat. Al met al een beetje raar...
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_199210462
Je echte winst in pk's is volgens deze grafiek 10% oftewel 17 pk aan de wielen.
Je ging van 170 pk naar 187 pk. Nu gaan er best wel veel pk's verloren onderweg maar 89 pk lijkt me wat overdreven. De tunig verandert (vrijwel) niets aan die verliezen dus origineel zou je ook al 259 pk hebben.
Nu worden de cijfers wel wat beinvloedt door het toerental waar dat bij was.
De run waarin die 187 pk aan de wielen wordt gemeten is gestopt bij 5800 rpm.
Mogelijk zit er nog wel wat meer in en stijgt het vermogen nog wat tot ongeveer 6200 rpm.
Die meting "Test-768" is ofwel een hele slechte meting of het laat zien dat er nogal wat aan de tune mankeert en misschien is dat de reden waarom "Test-769" bij een zo laag toerental is afgebroken.
Overigens bij "Test-768" is het verlies opeens nog maar 65 pk wat een stuk geloofwaardiger klinkt.
Ik heb zo mijn twijvels over de vakkundigheid van deze "tuner".
Ik persoonlijk zou terug gaan naar origineel en geen risico's met de dure motor nemen met deze "tune".
pi_199210620
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 19:35 schreef oldford het volgende:
Je echte winst in pk's is volgens deze grafiek 10% oftewel 17 pk aan de wielen.
Je ging van 170 pk naar 187 pk. Nu gaan er best wel veel pk's verloren onderweg maar 89 pk lijkt me wat overdreven. De tunig verandert (vrijwel) niets aan die verliezen dus origineel zou je ook al 259 pk hebben.
Nu worden de cijfers wel wat beinvloedt door het toerental waar dat bij was.
De run waarin die 187 pk aan de wielen wordt gemeten is gestopt bij 5800 rpm.
Mogelijk zit er nog wel wat meer in en stijgt het vermogen nog wat tot ongeveer 6200 rpm.
Die meting "Test-768" is ofwel een hele slechte meting of het laat zien dat er nogal wat aan de tune mankeert en misschien is dat de reden waarom "Test-769" bij een zo laag toerental is afgebroken.
Overigens bij "Test-768" is het verlies opeens nog maar 65 pk wat een stuk geloofwaardiger klinkt.
Ik heb zo mijn twijvels over de vakkundigheid van deze "tuner".
Ik persoonlijk zou terug gaan naar origineel en geen risico's met de dure motor nemen met deze "tune".
Deze 2 metingen zijn beide gedaan NA de tune. De fabriek getallen staan hier niet in. Maar jouw berekening snap ik helemaal niks van. Wat is die 277pk dan volgens jou?

Is die 187/212 aan de wielen? Die was dus voorheen 170, dus dan ben ik er alsnog op vooruit gegaan.

De software bevalt prima, ik ga niet weer betalen om terug naar stock te gaan, omdat de dyno wat vaag is.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199211442
Inderdaad, beide metingen zijn gedaan na die zogenaamde "tune".
Bij de 1e meting (Test-768) zou de motor 212 pk aan de wielen leveren en 277 pk aan de krukas bij 6815 rpm.
Bij de 2e meting (Test-769) zou de motor 187 pk aan de wielen leveren en 276 pk aan de krukas bij 5780 rpm.
Dat is een verschil in meting van 25 pk aan de wielen, maar aan de krukas is het verschil slechts 1 pk.
Dat is een beetje (boel) vreemd.

En dan hebben we het maar niet over die gigantische power-dip rond de 6600/6700 rpm.
De motor verliest heel snel 40 pk, om daarna even snel weer 60 pk te winnen.
Ofwel de meting was erg slecht, dan wel er is iets verschrikkelijk mis met die "tune" bij 6700/6800 rpm.
De 2e meting is veel te vroeg afgebroken, zodat je daar niet kunt zien wat er boven de 6500 rpm gebeurt.

Dat er iets mis is met de metingen staat voor mij als een paal boven water.
De motor heeft niet de ene keer 65 pk verlies (wat ook al heel erg veel is) om daarna 89 pk verlies te hebben en dat ook nog bij een veel lager toerental.
  donderdag 29 april 2021 @ 22:25:02 #60
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_199213356
1200.0mbar omgevingsdruk, uhu lekker geloofwaardig.
Maar zo te horen ben je tevreden dat is het belangrijkste. Beste was die dyno te laten zitten en voor dat geld een Dragy kastje te kopen. Dan kun je nauwkeurig 0-100kmh tijden meten en dat had je zelf, keer op keer, realiteit laten zien. Maar dat is makkelijk praten achteraf, de dyno zou ook mijn voorkeur hebben. Maar 't is prutsen als een grafiek ineens weg is.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_199213747
Ja ik denk dat deze meneer niet zo heel veel kennis van dyno runs heeft. Maar dat heb ik zelf ook niet dus ik kon er op dat moment niet veel over zeggen. Hij liet me zien kijk je hebt nu 277 dus tja ik ging er maar vanuit dat dat klopte.
Maar 212 op de wielen is alsnog heel netjes lijkt me aangezien hij van 2012 is en af fabriek 218 zou hebben (niet op de wielen toch?).
Ik heb ook bimmercode/bimmerlink inc BT kastje, volgens mij kan je daar zelf ook metingen mee doen, daar zal ik later nog eens naar kijken.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199214243
Het wordt allemaal nog mysterieuzer als je de fabrieksgegevens van de standaard mapping er bij pakt.
Volgens BMW levert de motor 218 pk en op de wielen is er 170 pk gemeten.
Dat is een verlies van 48 pk (nou dat is een waarde die ik wel wil geloven).
Het lijkt erop dat de meeste winst door deze "tuner" bereikt wordt door het verlies in de aandrijflijn gigantisch te laten stijgen (van 48 pk naar 89 pk). Alleen dat verlies kun je niet via de mapping veranderen. Dat zijn allemaal mechanische (weerstand) verliezen. De enige manier om meer verlies te creëren is het beinvloeden/manipuleren van de dyno runs.

Ook zo'n fraai staaltje is de atmospherische luchtdruk van 1200 mbar bij de meting Test-768.
Als de druk werkelijk zo hoog geweest zou zijn, dan moet je de gemeten pk's meten aan de wielen flink verminderen. Dat is verwerkt in een formule daarvoor, zodat metingen met elkaar vergeleken kunnen worden.
Sommige rollenbanken staan namelijk niet op zeeniveau, maar bevinden zich een stuk hoger, waar de luchtdruk een stuk lager is. En dan mag je de gemeten pk's vermeerderen.
Zelfs bij 2 metingen op dezelfde rollenbank kun je al flinke verschillen krijgen als de luchtdruk de ene keer 970 mbar is en de andere keer 1030 mbar. Dat alleen al geeft zo'n 5 tot 6% vermogenverschil.

De beloofde 265 pk aan de krukas (laat staan de 277 pk van de dyno run) zie ik er niet in zitten.
Maximaal denk ik zo'n 235 pk. Misschien 245 als het vermogen nog zo'n 10 pk toeneemt tussen 5800 rpm en 6200 rpm wat bij Test-769 helaas niet gemeten is.
pi_199214268
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 23:19 schreef oldford het volgende:
Het wordt allemaal nog mysterieuzer als je de fabrieksgegevens van de standaard mapping er bij pakt.
Volgens BMW levert de motor 218 pk en op de wielen is er 170 pk gemeten.
Dat is een verlies van 48 pk (nou dat is een waarde die ik wel wil geloven).
Het lijkt erop dat de meeste winst door deze "tuner" bereikt wordt door het verlies in de aandrijflijn gigantisch te laten stijgen (van 48 pk naar 89 pk). Alleen dat verlies kun je niet via de mapping veranderen. Dat zijn allemaal mechanische (weerstand) verliezen. De enige manier om meer verlies te creëren is het beinvloeden/manipuleren van de dyno runs.

Ook zo'n fraai staaltje is de atmospherische luchtdruk van 1200 mbar bij de meting Test-768.
Als de druk werkelijk zo hoog geweest zou zijn, dan moet je de gemeten pk's meten aan de wielen flink verminderen. Dat is verwerkt in een formule daarvoor, zodat metingen met elkaar vergeleken kunnen worden.
Sommige rollenbanken staan namelijk niet op zeeniveau, maar bevinden zich een stuk hoger, waar de luchtdruk een stuk lager is. En dan mag je de gemeten pk's vermeerderen.
Zelfs bij 2 metingen op dezelfde rollenbank kun je al flinke verschillen krijgen als de luchtdruk de ene keer 970 mbar is en de andere keer 1030 mbar. Dat alleen al geeft zo'n 5 tot 6% vermogenverschil.

De beloofde 265 pk aan de krukas (laat staan de 277 pk van de dyno run) zie ik er niet in zitten.
Maximaal denk ik zo'n 235 pk. Misschien 245 als het vermogen nog zo'n 10 pk toeneemt tussen 5800 rpm en 6200 rpm wat bij Test-769 helaas niet gemeten is.
Dankjewel voor de uitleg. Ik neem het voor wat het is. Vond de ervaring niet heel positief dus wil ook niet terug naar ze, maar ben verder wel tevreden met de nieuwe software, hij voelt echt een heel stuk vlotter en krachtiger. Dus ik neem het voor lief zoals het nu is, en doe later nog wel een keer een dyno run bij een andere garage om te weten wat ik nou echt heb.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  vrijdag 30 april 2021 @ 07:24:39 #64
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199215386
Goedkoop is duurkoop. Maar volgens mij val ik in herhaling, dus laat ik maar niet weer over dyno uitdraaien met standaard chips beginnen :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')