quote:Burgemeesters vragen nieuw kabinet leed Molukkers te erkennen
WOERDEN - Burgemeesters van elf gemeenten met een Molukse gemeenschap roepen het nieuwe kabinet op het leed te erkennen dat de Molukkers is aangedaan, nadat ze zeventig jaar geleden naar Nederland werden gebracht.
Ook vinden de burgemeesters dat meer moet worden geïnvesteerd in de Molukse gemeenschap.
quote:Zondag is het zeventig jaar geleden dat Molukkers, ofwel KNIL-Ambonezen naar Nederland werden gebracht.
Het zou om een tijdelijk verblijf gaan. 21 maart 1951 is de datum dat het eerste schip in Rotterdam aankwam.
De burgemeesters wijzen erop dat het geen vluchtelingen, asielzoekers of migranten betrof, maar loyale militairen die in het Nederlandse leger hadden gediend. Zij kwamen met hun gezinnen naar Nederland.
,,De militairen hadden niet alleen gediend, maar ook gevochten uit naam van onze koningin. Desalniettemin werd deze groep mensen niet met alle egards ontvangen", schrijven de burgemeesters. ,,Van een warm bad vol dankbaarheid was geen sprake.
Het werd een ijskoude douche.
De Ambonezen werden weggestopt in kampen die kort daarvoor nog door de Duitse bezetter waren gebruikt. De strijders voor de Nederlandse belangen werden zelfs ontslagen uit het leger.
En van een snelle terugkeer was helemaal geen sprake meer.
Er was veel leed, onbegrip en woede. Deze littekens zijn tot op de dag van vandaag nog voelbaar in de Molukse gemeenschap."
Eensquote:
Ook eensquote:Compensatie hou ik niet van.
Juist stuur ze terug naar De RMSquote:Op zondag 21 maart 2021 00:11 schreef BasEnAad het volgende:
Los het op en koop het af! Dat had al veel eerder gekund, maar het is nog niet te laat. Veel belanghebbenden zijn allang dood helaas. Los dit gewoon op, Nederland is die mensen wat verschuldigd. Regel dat, los het op!
Is een gratis enkeltje terug genoeg?quote:Op zondag 21 maart 2021 00:11 schreef BasEnAad het volgende:
Los het op en koop het af! Dat had al veel eerder gekund, maar het is nog niet te laat. Veel belanghebbenden zijn allang dood helaas. Los dit gewoon op, Nederland is die mensen wat verschuldigd. Regel dat, los het op!
Ik zou zeer ongemakkelijk worden van Duitsers, Engelsen, Fransen en Spanjaarden worden die sorry kwamen zeggen tegen mij. Ik snap echt niet waarom al die permanente slachtoffers zoveel luisterende oortjes vinden.quote:Op zondag 21 maart 2021 00:25 schreef jameshond7 het volgende:
Laten we een moment kiezen waarop de Regering aan iedereen excuses aan biedt (bijvoorbeelde komende prinsjesdag). Dan hebben wel al die excuses maar gehad.
Je hebt geen besef van wat er toen gebeurd is he?quote:Op zondag 21 maart 2021 00:36 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Is een gratis enkeltje terug genoeg?
Mijn opa's en oma's hebben ook een behoorlijke kuttijd gehad met dode ouders en opgeblazen huizen in de oorlog. Ik hoef geen geld van Duitsers te hebben.quote:Op zondag 21 maart 2021 00:41 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Je hebt geen besef van wat er toen gebeurd is he?
Los die shit nu op, de staat leent tegen negatieve rente, compenseer dat, los het op, anders komt het over 100 jaar weer een keer terug.
Nooit gehoord van de Duitse herstelbetalingen?quote:Op zondag 21 maart 2021 00:56 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Mijn opa's en oma's hebben ook een behoorlijke kuttijd gehad met dode ouders en opgeblazen huizen in de oorlog. Ik hoef geen geld van Duitsers te hebben.
De Molukse NSB-er bestaat niet.quote:Op zaterdag 20 maart 2021 23:06 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)olukkers-te-erkennen
Ik stel voor, excuses van de koning namens Prins Bernhard , allemaal een nieuwe klewang en een jaar gratis lidmaatschap van Satudara
De Duitsers hadden de NSB ers ook mee naar Duitsland moeten nemen en hen moeten compenseren
De Ambonese Molukkers moeten blij zijn dat ze meegenomen zijn met de stoomboot , anders waren ze allemaal afgeslacht
https://nl.wikipedia.org/(...)lukkers_in_Nederland
Misschien moet Nederland hen helpen met een vliegtuig terug naar de Molukken, ieder een eigen rijstveld , een Karbouw, 6 kippen, een nieuwe bamboo hut , muggenspray ,een kilo palmsuiker , allemaal een gratis Quran, voor de meisjes een extra donkerblauwe hoofddoek en een jaar WW om te ontwennen
[..]
[..]
Dit: de voorouders van talloze mensen zijn wat aangedaan. En toch worden zij niet dagelijks ‘gekweld’ door wat is gebeurt.quote:Op zondag 21 maart 2021 00:56 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Mijn opa's en oma's hebben ook een behoorlijke kuttijd gehad met dode ouders en opgeblazen huizen in de oorlog. Ik hoef geen geld van Duitsers te hebben.
Ja dat snap ikquote:Op zondag 21 maart 2021 00:40 schreef Magister_Artium het volgende:
De Molukkers werden naar Nederland gehaald, omdat ze onveilig waren in Indonesië.
Duitsland heeft toch excuses aangeboden en herstelbetalingen gedaan?quote:Op zondag 21 maart 2021 01:00 schreef mother_mercury het volgende:
[..]
Dit: de voorouders van talloze mensen zijn wat aangedaan. En toch worden zij niet dagelijks ‘gekweld’ door wat is gebeurt.
Nou als je geen pensioen wilt, kan ik dan mijn rekeningnr aan je geven?quote:Op zondag 21 maart 2021 00:56 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Een fooi en nog tussen de mensen die er wat mee te maken hebben gehad.quote:Op zondag 21 maart 2021 00:58 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Nooit gehoord van de Duitse herstelbetalingen?
Martijn ik snap dat je vader een NSB-er was, maar daar hebben Ambonezen niks mee te maken.quote:Op zondag 21 maart 2021 01:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja dat snap ik
Ik denk dat ze nog steeds niet terug kunnen en ook niet gewenst zijn daar
De heren hebben hun eigen landgenoten vermoord met de klewang
Maar de Nederlandse staat had niet moeten zeggen, we brengen jullie weer terug , en dan krijg je jullie eigen Staat , zodat je niet alsnog vermoord gaat worden
De Republiek Maluku Selatan
Nou dat ging toen niet en heeft nooit gekund en zal nooit kunnen , men blieft deze NSB volk daar niet
Is de grap hier dat ik als achterkleinkind van landverraders nog een Duits pensioen krijg ofzo?quote:Op zondag 21 maart 2021 01:04 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Nou als je geen pensioen wilt, kan ik dan mijn rekeningnr aan je geven?
Recht hebben op pensioen is geen grap. Als je geen pensioen krijgt is dat leed. Die domme excuses mag achterwege gelaten worden. En wat landverraders ermee te maken hebben mag God wetequote:Op zondag 21 maart 2021 01:13 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Is de grap hier dat ik als achterkleinkind van landverraders nog een Duits pensioen krijg ofzo?
Maar het verschil is dat de Nederlandse overheid de Molukkers beloften heeft gedaan. En die zijn ze niet nagekomen. Los het op. Beter laat dan nooit.quote:Op zondag 21 maart 2021 00:56 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dit, en met een dikke extra belastingaanslag zodat de slaven betalen voor de Molukkers, de Molukkers voor de Syriërs, de Syriërs voor de Marokkanen en de Marokkanen voor de slaven.quote:Op zondag 21 maart 2021 00:25 schreef jameshond7 het volgende:
Laten we een moment kiezen waarop de Regering aan iedereen excuses aan biedt (bijvoorbeelde komende prinsjesdag). Dan hebben wel al die excuses maar gehad.
Ah die landgenoten die ff flink huisgehouden hebben op timor... die landgenoten die je levenslang de bak in gooien als je met een papua vlag zwaait. Lekker volk hoorquote:Op zondag 21 maart 2021 01:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja dat snap ik
Ik denk dat ze nog steeds niet terug kunnen en ook niet gewenst zijn daar
De heren hebben hun eigen landgenoten vermoord met de klewang
Maar de Nederlandse staat had niet moeten zeggen, we brengen jullie weer terug , en dan krijg je jullie eigen Staat , zodat je niet alsnog vermoord gaat worden
De Republiek Maluku Selatan
Nou dat ging toen niet en heeft nooit gekund en zal nooit kunnen , men blieft deze NSB volk daar niet
Maar Prins Bernhard was erg gehecht on het wingewest Nederlands Indië ,quote:Op zondag 21 maart 2021 03:16 schreef SOG het volgende:
TS realiseer jij je wel dat die gasten in het knil hebben gezeten?
En dat ze onafhankelijk wilden zijn is hun goed recht...
Heerlijk man hoe nederland hun knil soldaten heeft behandeld. Achterstallig soldij nooit betaald en hier in een of ander kamp/pension/boerderij etc stallen met geen cent te makken.
Nederland heeft gewoon schaamteloos hun onderdanen laten vechten en vervolgens niet betaald... zowel nederlanders, indonesiers als molukkers.
Maar mochten ze terug gaan dan zullen ze toch wel de Quran moeten accepteren,quote:Op zondag 21 maart 2021 07:52 schreef raptorix het volgende:
Een koran? De meeste Molukkers in Nederland zijn gewoon Christen hoor.
Daarnaast had di erkenning er al lang moeten zijn en is deze groep niet te vergelijken met andere groepen die om excuses te vragen.
True, maar erkenning zou fijn zijn we hebben het hier niet over een groep die 200 jaar terug slecht is behandeld maar over een 2e generatie en misschien nog een enkele 1e.quote:Op zondag 21 maart 2021 07:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar mochten ze terug gaan dan zullen ze toch wel de Quran moeten accepteren,
Indonesië is enorm veranderd in 50 jaar
Erkenning comes with a pricequote:Op zondag 21 maart 2021 07:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
True, maar erkenning zou fijn zijn we hebben het hier niet over een groep die 200 jaar terug slecht is behandeld maar over een 2e generatie en misschien nog een enkele 1e.
Dan moeten we die gewoon betalen, lijkt me meer dan redelijk, we hebben Joden laatst ook nog gecompenseerd, en dat is langer geleden.quote:
Je bedoelt een eigen deel van Zeeland ofzoquote:Op zondag 21 maart 2021 07:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dan moeten we die gewoon betalen, lijkt me meer dan redelijk, we hebben Joden laatst ook nog gecompenseerd, en dat is langer geleden.
Ja? Of een kunstmatig te vormen eiland, we hadden ze destijds ook Flevoland kunnen geven.quote:Op zondag 21 maart 2021 08:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Je bedoelt een eigen deel van Zeeland ofzo
De Oostvaardersplassen, dan zijn we van dat probleem ook afquote:Op zondag 21 maart 2021 08:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja? Of een kunstmatig te vormen eiland, we hadden ze destijds ook Flevoland kunnen geven.
Ik vind dat je nogal minderwaardig over mensen praat die ons wel steunden toen we ze nodig hadden maar in de stront lieten zakken toen we ze niet meer nodig hadden.quote:Op zondag 21 maart 2021 08:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De Oostvaardersplassen, dan zijn we van dat probleem ook af
Is niet minderwaardig , ik denk dat de OVP een prachtige locatie is , voor woningbouw, een van de speerpunten van de BBB partijquote:Op zondag 21 maart 2021 08:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vind dat je nogal minderwaardig over mensen praat die ons wel steunden toen we ze nodig hadden maar in de stront lieten zakken toen we ze niet meer nodig hadden.
quote:Femke Wiersma, nummer 2 op de BBB-kandidatenlijst, presenteerde dinsdag de plannen van de plattelandspartij.
Op de 'uitgemergelde toendra' die de Oostvaardersplassen heet, moet ruimte komen voor 300.000 woningen, waarvan een groot deel hoogbouw.
quote:Wij trekken niet aan dode Konikpaarden.
De Oostvaardersplassen zijn oorspronkelijk bedoeld als industrieterrein.
Toen dit niet van de grond kwam, is dit kunstmatig aangelegde gebied bij toeval natuur geworden met een hek eromheen.
Welke nadelige consequenties dit heeft voor de dieren is alom bekend.
Dagelijks moeten de Konikpaarden worden bijgevoerd', aldus Wiersma.
'BBB weet als geen ander hoe je wél verantwoord met dieren omgaat.
Het is gewoon het voorbeeld van mislukte wensnatuur.'
En zijn die betalingen bij individuen of bij overheden terecht gekomen?quote:Op zondag 21 maart 2021 00:58 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Dit.quote:Op zondag 21 maart 2021 00:40 schreef Magister_Artium het volgende:
De Molukkers werden naar Nederland gehaald, omdat ze onveilig waren in Indonesië. Vervolgens werden ze in gewezen concentratiekampen gedumpt en statenloos geparkeerd, met als belofte een spoedige terugkeer naar hun vaderland. Na jaren aan het lijntje te zijn gehouden, is de Molukse gemeenschap een plaats aangeboden in de Nederlandse maatschappij.
Het gaat wat ver om zelfs de treinkapers of hun erven grote sommen te betalen - de Molukse gemeenschap participeert heden ten dage volledig in de Nederlandse maatschappij - maar toegeven dat Nederland de KNIL-militairen terzijde heeft geschoven en een bij voorbaat onhaalbare loze belofte heeft gedaan, is toch het minste wat we kunnen doen.
Zeker!quote:Op zondag 21 maart 2021 00:40 schreef Magister_Artium het volgende:
- de Molukse gemeenschap participeert heden ten dage volledig in de Nederlandse maatschappij -
Wel mee eens eigenlijk. Het is m'n indruk dat er tav Molukkers nogal wat dingen door elkaar spelen, maar als we het hebben over wat Nederland tijdens en vlak na WOII die mensen beloofd heeft en met ze om gegaan is: ja, dat is fout geweest.quote:Op zondag 21 maart 2021 08:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vind dat je nogal minderwaardig over mensen praat die ons wel steunden toen we ze nodig hadden maar in de stront lieten zakken toen we ze niet meer nodig hadden.
Dat Molukkers over het algemeen prima geïntegreerd zijn en goed participeren in de Nederlandse maatschappij, wil niet zeggen dat er nooit een incident zal zijn. Dit incident heeft te maken met nog sterk levende gevoeligheden van aangedaan onrecht uit het verleden.quote:
was er enige relatie met de veroorzaakte schade en leed en de werkelijk gedane herstelbetalingenquote:Op zondag 21 maart 2021 00:58 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Participeren is niet gelijk aan assimileren. Trouwens, wie heeft die Molukse wijken ooit bedacht?quote:
.quote:Op zondag 21 maart 2021 11:30 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
. Trouwens, wie heeft die Molukse wijken ooit bedacht?
Precies, en zo bleven ze mooi gescheiden van onze blanke bevolking. Een weinig chique oplossing van onze overheid van toen. Dreesje bedankt, Dreesje bedankt, Dreesje, Dreesje, Dreesje bedankt!quote:Op zondag 21 maart 2021 11:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
.
Molukse wijken s een gevolg van de Molukse kampen
Molukse kampen is een gevolg ven het idee dat men snel weer terug zou gaan , dus bij elkaar blijven dacht de overheid
Echter deze Ambon Molukkers waren verraders zg KNIL militairen , die hun eigen volk vermoord hadden in opdracht van de bezetter en konden nooit meer terug
Elite militairen, die het opnamen tegen elk ander volk en die hun Molukse landgenoten, Indische mensen en de Nederlanders beschermden tegen Japanners en vijandelijke Indonesische extremistische jihadistische controversiële vrijheidsstrijders.quote:Op zondag 21 maart 2021 11:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
.
Molukse kampen is een gevolg ven het idee dat men snel weer terug zou gaan , dus bij elkaar blijven dacht de overheid
Echter deze Ambon Molukkers waren verraders zg KNIL militairen , die hun eigen volk vermoord hadden in opdracht van de bezetter en konden nooit meer terug
Ik ben prima op de hoogte van het reilen en zeilen. Het is ook niet dat Nederland de kolonie op wilde geven (op Product en Kraai verliepen opzich prima) dat is gebeurd onder zware druk van de VN en de VS. Als dat niet gebeurd was hadden de Molukkers hun eigen staat gehad.quote:Op zondag 21 maart 2021 03:16 schreef SOG het volgende:
TS realiseer jij je wel dat die gasten in het knil hebben gezeten?
En dat ze onafhankelijk wilden zijn is hun goed recht...
Heerlijk man hoe nederland hun knil soldaten heeft behandeld. Achterstallig soldij nooit betaald en hier in een of ander kamp/pension/boerderij etc stallen met geen cent te makken.
Nederland heeft gewoon schaamteloos hun onderdanen laten vechten en vervolgens niet betaald... zowel nederlanders, indonesiers als molukkers.
Als Nederland je been eraf hakt verdedig je ze nog.quote:Op zondag 21 maart 2021 12:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ben prima op de hoogte van het reilen en zeilen. Het is ook niet dat Nederland de kolonie op wilde geven (op Product en Kraai verliepen opzich prima) dat is gebeurd onder zware druk van de VN en de VS. Als dat niet gebeurd was hadden de Molukkers hun eigen staat gehad.
Ik vraag me, oprecht geïnteresseerd, af ... hoe doe je dat toch steeds? Bij elk topic over Molukkers ben je er als een van de eersten bij. Hartstikke prima natuurlijk, het is overduidelijk dat dit onderwerp belangrijk voor je is. Maar ik zie je verder echt nooit in andere topics. Zoek je elke dag op jouw onderwerp? Krijg je automatisch een notificatie oid? Hoe? Leg uit aub.quote:
Ik heb dit account 10 jaar geleden speciaal gemaakt nadat ik allerlei achterlijke uitlatingen, respectloze taal en beledigingen over Molukkers hier voorbij zag komen. Verder reageer ik in verschillende topics maar ben ik amper op fok want ik heb hier niet veel te zoeken behalve dan af en toe een paar bijdehante kleuters op hun plek te zetten.quote:Op zondag 21 maart 2021 13:09 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik vraag me, oprecht geïnteresseerd, af ... hoe doe je dat toch steeds? Bij elk topic over Molukkers ben je er als een van de eersten bij. Hartstikke prima natuurlijk, het is overduidelijk dat dit onderwerp belangrijk voor je is. Maar ik zie je verder echt nooit in andere topics. Zoek je elke dag op jouw onderwerp? Krijg je automatisch een notificatie oid? Hoe? Leg uit aub.
Inderdaad. Het is weer zo'n nare NOS propaganda video waarin Nederland harstikke rijk in een stabiele veilige wereld zonder enige bedreigingen die vredeleivende Indonesiers onderdrukte en de Molukkers aan hun lot over liet.quote:Op zondag 21 maart 2021 12:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ben prima op de hoogte van het reilen en zeilen. Het is ook niet dat Nederland de kolonie op wilde geven (op Product en Kraai verliepen opzich prima) dat is gebeurd onder zware druk van de VN en de VS. Als dat niet gebeurd was hadden de Molukkers hun eigen staat gehad.
Een duidelijke motivatie. Die je wat mij betreft ook helemaal niet hoeft te verdedigen hoor. Als jij de Molukse zaak belangrijk vindt, voel je alsjeblieft vrij om daar (en desgewenst alleen daar) over te posten.quote:Op zondag 21 maart 2021 13:23 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Ik heb dit account 10 jaar geleden speciaal gemaakt nadat ik allerlei achterlijke uitlatingen, respectloze taal en beledigingen over Molukkers hier voorbij zag komen. Verder reageer ik in verschillende topics maar ben ik amper op fok want ik heb hier niet veel te zoeken behalve dan af en toe een paar bijdehante kleuters op hun plek te zetten.
Nee ik ben altijd op de hoogte van nieuws in de Molukse gemeenschap. Via mijn omgeving en het internet. Zodra ik het vermoeden heb dat een bepaald nieuwsartikel of gebeurtenis onderwerp van discussie kan zijn, kom ik even een kijkje nemen op fok.quote:Op zondag 21 maart 2021 13:36 schreef probeer het volgende:
[..]
Een duidelijke motivatie. Die je wat mij betreft ook helemaal niet hoeft te verdedigen hoor. Als jij de Molukse zaak belangrijk vindt, voel je alsjeblieft vrij om daar (en desgewenst alleen daar) over te posten.
Ik was meer benieuwd hoe je, juist omdat je naar eigen zeggen verder weinig op fok komt, toch als een van de eersten in zo'n beetje elk topic wat over Molukkers gaat, te vinden bent. Kom je dan elke dag toch even langs om te kijken of er een topic over Molukkers loopt? Of heb je dat op een of andere manier geautomatiseerd?
Ah, duidelijk. Zeer goed geïnformeerd dus. Dank voor je toelichting.quote:Op zondag 21 maart 2021 13:41 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Nee ik ben altijd op de hoogte van nieuws in de Molukse gemeenschap. Via mijn omgeving en het internet. Zodra ik het vermoeden heb dat een bepaald nieuwsartikel of gebeurtenis onderwerp van discussie kan zijn, kom ik even een kijkje nemen op fok.
Graag gedaanquote:Op zondag 21 maart 2021 13:45 schreef probeer het volgende:
[..]
Ah, duidelijk. Zeer goed geïnformeerd dus. Dank voor je toelichting.
Waarom moeten ze assimileren? En waarom mogen ze niet bij elkaar wonen? Jij bent dus tegen vrijheid van associatiequote:Op zondag 21 maart 2021 11:30 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Participeren is niet gelijk aan assimileren. Trouwens, wie heeft die Molukse wijken ooit bedacht?
Wel gek dat je "amper op Fok! zit" maar altijd binnen no-time te vinden bent in topics die over Molukkers, Molukse wijken of de treinkapingen gaan.quote:Op zondag 21 maart 2021 13:23 schreef Oceanier het volgende:
Ik heb dit account 10 jaar geleden speciaal gemaakt nadat ik allerlei achterlijke uitlatingen, respectloze taal en beledigingen over Molukkers hier voorbij zag komen. Verder reageer ik in verschillende topics maar ben ik amper op fok want ik heb hier niet veel te zoeken behalve dan af en toe een paar bijdehante kleuters op hun plek te zetten.
Yeah, right...quote:Op zondag 21 maart 2021 13:41 schreef Oceanier het volgende:
Nee ik ben altijd op de hoogte van nieuws in de Molukse gemeenschap. Via mijn omgeving en het internet. Zodra ik het vermoeden heb dat een bepaald nieuwsartikel of gebeurtenis onderwerp van discussie kan zijn, kom ik even een kijkje nemen op fok.
Ze mogen best bijelkaar wonen dat interesseert echt helemaal niemand maar dat ze niet Molukkers per direct de wijk uitpesten, de boel slopen en iedereen en zijn moeder intimideren is natuurlijk het andere uiterste.quote:Op zondag 21 maart 2021 13:56 schreef BookFreak het volgende:
Waarom moeten ze assimileren? En waarom mogen ze niet bij elkaar wonen? Jij bent dus tegen vrijheid van associatie
Ok, maar je bent er dus wel op tegen als er daar niet-molukkers tussen worden geplaatst toch?quote:Op zondag 21 maart 2021 15:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ze mogen best bijelkaar wonen dat interesseert echt helemaal niemand maar dat ze niet Molukkers per direct de wijk uitpesten, de boel slopen en iedereen en zijn moeder intimideren is natuurlijk het andere uiterste.
Nee daar ben ik niet op tegen. Niet Molukkers hebben net zoveel rechten als Molukkers. Als er een woning vrijkomt is de eerstvolgende op de wachtlijst aan de beurt, ongeacht afkomst.quote:Op zondag 21 maart 2021 15:11 schreef BookFreak het volgende:
Ok, maar je bent er dus wel op tegen als er daar niet-molukkers tussen worden geplaatst toch?
Ah, maar dat betekent dus dat je stiekem dus wel ziet dat ze geen eigen wijk hebben.quote:Op zondag 21 maart 2021 15:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee daar ben ik niet op tegen. Niet Molukkers hebben net zoveel rechten als Molukkers. Als er een woning vrijkomt is de eerstvolgende op de wachtlijst aan de beurt, ongeacht afkomst.
Als ze een eigen wijkje bijelkaar willen kopen gaan ze hun goddelijke gang maar, zo werkt dat ook met kampers. Maar niet eigen huurwijken afdwingen door andere toekomstige huurders op basis van afkomst per direct weg te intimideren... Dat zou andersom eens moeten gebeuren, het land zou terecht te klein zijn.quote:Op zondag 21 maart 2021 15:53 schreef BookFreak het volgende:
Ah, maar dat betekent dus dat je stiekem dus wel ziet dat ze geen eigen wijk hebben.
Nou, laten we niet tever afdwalen van het verhaal. Ze hebben eigen wijken gekregen en beloftes gekregen dat molukkers voorrang krijgen. Is daar wat mis mee dat molukkers voorrang krijgen in de molukse wijken.quote:Op zondag 21 maart 2021 16:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als ze een eigen wijkje bijelkaar willen kopen gaan ze hun goddelijke gang maar, zo werkt dat ook met kampers. Maar niet eigen huurwijken afdwingen door andere toekomstige huurders op basis van afkomst per direct weg te intimideren... Dat zou andersom eens moeten gebeuren, het land zou terecht te klein zijn.
Voorrang krijgen is wat anders dan mensen van een andere afkomst wegpesten...quote:Op zondag 21 maart 2021 16:31 schreef BookFreak het volgende:
Nou, laten we niet tever afdwalen van het verhaal. Ze hebben eigen wijken gekregen en beloftes gekregen dat molukkers voorrang krijgen. Is daar wat mis mee dat molukkers voorrang krijgen in de molukse wijken.
En ik ben zeker ook voorstander van andersom! Ik ben voor homogene gemeenschappen (niet alleen ras-gebaseerd).
Je ontwijkt mijn vraag. We hadden het überhaupt nooit over wegpesten want we weten alang dat dat niet de bedoeling is.quote:Op zondag 21 maart 2021 16:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Voorrang krijgen is wat anders dan mensen van een andere afkomst wegpesten...
Maar goed, het wordt een herhaling van zetten, er is al genoeg over gezegd:
NWS / Huurster weggepest uit Molukse wijk
NWS / Eigen identiteit Molukse wijk Maastricht beklonken
Topicreeks: Huis beklad in Molukse wijk om niet-Molukkers te weren
Topicreeks: Molukse wijk in Maastricht blijft alleen voor Molukkers
Dat is wel wat er gebeurt zoal je kun lezen en nee ik ontwijk je vraag niet want je had het helemaal niet over "voorrang". Dit was je vraag:quote:Op zondag 21 maart 2021 16:43 schreef BookFreak het volgende:
Je ontwijkt mijn vraag. We hadden het überhaupt nooit over wegpesten want we weten alang dat dat niet de bedoeling is.
En dat heeft geen reet met voorrang te maken maar alles met per definitie geen toegang voor mensen van een andere dan de Amboneze/ Molukse afkomst.quote:Op zondag 21 maart 2021 15:11 schreef BookFreak het volgende:
Ok, maar je bent er dus wel op tegen als er daar niet-molukkers tussen worden geplaatst toch?
Je verzet de doelpalen beste man. Jij wil geen mensen van een andere afkomst in de Molukse wijken.quote:Nogmaals, is er een probleem als molukkers voorrang krijgen in de molukse wijk?
Nee, klopt. Dat willen ze toch niet. Nou waarom dwing je ze dan??? Laat ze lekker met hun eigen soort als zij dat willen. Laat ze genieten van de voorrangregeling. Maar dat mag weer niet van jou...komt toch eindelijk de aap uit de mouw. Diversiteitspolitiequote:Op zondag 21 maart 2021 17:00 schreef AchJa het volgende:
Je verzet de doelpalen beste man. Jij wil geen mensen van een andere afkomst in de Molukse wijken.
Zoals je kunt lezen wil ik ze tot op zeker hoogte best voorrang geven. Maar dat is wat anders dan een uitzonderingspositie en dat is wat jij wil.quote:Op zondag 21 maart 2021 17:06 schreef BookFreak het volgende:
Nee, klopt. Dat willen ze toch niet. Nou waarom dwing je ze dan??? Laat ze lekker met hun eigen soort als zij dat willen. Laat ze genieten van de voorrangregeling. Maar dat mag weer niet van jou...komt toch eindelijk de aap uit de mouw. Diversiteitspolitie
Maar dat hebben ze toch verdiend vanwege het verleden. En ik ben voorstander juist om het een algemeen iets te maken, voor ieder gemeenschap (etnisch, religieus, of ideologisch). Ieder groep zou een eigen wijk moeten kunnen hebben. Alleen een homogeen (in de fundament) gemeenschap kan gelukkig leven. Hoe meer divers, hoe minder cohesie, hoe meer nadelen.quote:Op zondag 21 maart 2021 17:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zoals je kunt lezen wil ik ze tot op zeker hoogte best voorrang geven. Maar dat is wat anders dan een uitzonderingspositie en dat is wat jij wil.
Nou nee. Het is zo gegroeid vanwege de tijdelijke opvang die toch wat minder tijdelijk werd met dank aan de VN en in het bijzonder de VS. Daarnaast hadden ze destijds ook in Indonesie kunnen blijven. Er waren ongeveer 50.000 inheemsen in dienst van het KNIL en de meesten zijn daar gewoon gebleven (plus aanhang). Maar een klein deel is op de boot gestapt en hierheen gekomen, ongeveer 5.000 KNIL militairen plus aanhang.quote:Op zondag 21 maart 2021 17:20 schreef BookFreak het volgende:
Maar dat hebben ze toch verdiend vanwege het verleden.
Dat gaat dus nooit gebeuren.quote:En ik ben voorstander juist om het een algemeen iets te maken, voor ieder gemeenschap (etnisch, religieus, of ideologisch). Ieder groep zou een eigen wijk moeten kunnen hebben. Alleen een homogeen (in de fundament) gemeenschap kan gelukkig leven. Hoe meer divers, hoe minder cohesie, hoe meer nadelen.
Ohja ik was ff vergete dat dingen jou altijd achteraf nog 3x uitgelegd moeten worden en vaak snap je het dan nog steeds niet.quote:Op zondag 21 maart 2021 15:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wel gek dat je "amper op Fok! zit" maar altijd binnen no-time te vinden bent in topics die over Molukkers, Molukse wijken of de treinkapingen gaan.
Zoiets noemen we “de andere kant opkijken”. Dat jij geen normen en waarden hebt geleerd van je ouders kan ik weinig aan doen. Je afkeer jegens mij is voor jou belangrijker dan de feiten, daarom wordt je ook nooit serieus genomen.quote:En verder mag je mij aanwijzen waar ik die "achterlijke uitlatingen, respectloze taal en beledigingen over Molukkers" kan vinden.
Molukkers hebben al sinds hun komt in Nederland een uitzonderingspositie, een speciale politieke status. Dat zou jij moeten weten van je ex-collega’s en hun nazaten.quote:Op zondag 21 maart 2021 17:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zoals je kunt lezen wil ik ze tot op zeker hoogte best voorrang geven. Maar dat is wat anders dan een uitzonderingspositie en dat is wat jij wil.
En ja, er bestaan niet Molukkers die daar gewoon willen wonen anders zouden ze niet weggepest worden toch?
Dus ja, de aap komt idd uit de mouw.
Daar hebben we A: de ruimte en huizen niet voor en B: zit bijna niemand daar op te wachten.quote:Op zondag 21 maart 2021 17:44 schreef BookFreak het volgende:
Even los of het gaat gebeuren. Zou het niet moeten kunnen? Zo niet, waarom dan niet?
En als we wel de huizen en animo voor hadden....?quote:Op zondag 21 maart 2021 17:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar hebben we A: de ruimte en huizen niet voor en B: zit bijna niemand daar op te wachten.
Nee ze moeten helemaal niks. De woningbouw moet luisteren naar de Molukkers en hun excuses aanbieden voor het niet nakomen van afspraken. Dat hebben ze ook gedaan en terecht.quote:Op zondag 21 maart 2021 16:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als ze een eigen wijkje bijelkaar willen kopen gaan ze hun goddelijke gang maar, zo werkt dat ook met kampers. Maar niet eigen huurwijken afdwingen door andere toekomstige huurders op basis van afkomst per direct weg te intimideren... Dat zou andersom eens moeten gebeuren, het land zou terecht te klein zijn.
Ik snap het prima. Jij bent er altijd als de kippen bij als het over "de Molukse zaak" gaat maar je gaat wel een beetje stommetje spelen en net doen alsof je alleen maar komt kijken als er weer eens iets in het nieuws is waarvan jij denkt dat eea wel weer een topicje op Fok! zou opleveren. Denk je nou echt dat ik die bullcrap geloof?quote:Op zondag 21 maart 2021 17:46 schreef Oceanier het volgende:
Ohja ik was ff vergete dat dingen jou altijd achteraf nog 3x uitgelegd moeten worden en vaak snap je het dan nog steeds niet.
Kom met quotes/ linkjes en anders hou je je ongefundeerde beschuldigingen maar lekker voor je.quote:Zoiets noemen we “de andere kant opkijken”. Dat jij geen normen en waarden hebt geleerd van je ouders kan ik weinig aan doen. Je afkeer jegens mij is voor jou belangrijker dan de feiten, daarom wordt je ook nooit serieus genomen.
En zoals altijd ben je natuurlijk weer selectief in het voordeel van de Nederlandse staat.
Als de VN/VS zich niet bemoeid had met Nederlands Indie hadden we deze discussie helemaal niet gehad...quote:Op zondag 21 maart 2021 17:51 schreef BookFreak het volgende:
En als we wel de huizen en animo voor hadden....?
De woningbouw moet luisteren naar en excuses aanbieden? En ze moeten helemaal niks? Op wat voor planeet leef jij eigenlijk?quote:Op zondag 21 maart 2021 17:53 schreef Oceanier het volgende:
Nee ze moeten helemaal niks. De woningbouw moet luisteren naar de Molukkers en hun excuses aanbieden voor het niet nakomen van afspraken. Dat hebben ze ook gedaan en terecht.
Wat bedoel je eigenlijk te zeggen? Snap je zelf wel wat je allemaal over mij zegt? Er is geen touw aan vast te knopen.quote:Op zondag 21 maart 2021 17:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik snap het prima. Jij bent er altijd als de kippen bij als het over "de Molukse zaak" gaat maar je gaat wel een beetje stommetje spelen en net doen alsof je alleen maar komt kijken als er weer eens iets in het nieuws is waarvan jij denkt dat eea wel weer een topicje op Fok! zou opleveren. Denk je nou echt dat ik die bullcrap geloof?
[..]
Kom met quotes/ linkjes en anders hou je ongefundeerde beschuldigingen maar lekker voor je.
Misschien zou je eens een bezoekje moeten brengen aan Bronbeek en eens met de veteranen aldaar praten.quote:Op zondag 21 maart 2021 17:48 schreef Oceanier het volgende:
Molukkers hebben al sinds hun komt in Nederland een uitzonderingspositie, een speciale politieke status. Dat zou jij moeten weten van je ex-collega’s en hun nazaten.
Was je maar een trolleybus, die stoppen tenminste als ze de draad kwijt zijn.quote:Op zondag 21 maart 2021 18:00 schreef Oceanier het volgende:
Wat bedoel je eigenlijk te zeggen? Snap je zelf wel wat je allemaal over mij zegt? Er is geen touw aan vast te knopen.
Hebben ze al gedaan in Sittard en Hoogeveen. Je loopt al jaren eigenwijs achter de feiten aan jongen. Je bent net als die flat earth believers die blijven volhouden dat de aarde plat is.quote:Op zondag 21 maart 2021 17:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
De woningbouw moet luisteren naar en excuses aanbieden? En ze moeten helemaal niks? Op wat voor planeet leef jij eigenlijk?
Ik denk dat jij even met minister Ollongren moet praten. Als iemand informatie bijgespijkerd moet worden ben jij het wel.quote:Op zondag 21 maart 2021 18:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien zou je eens een bezoekje moeten brengen aan Bronbeek en eens met de veteranen aldaar praten.
Buigen voor intimidatie en geweld...quote:Op zondag 21 maart 2021 18:04 schreef Oceanier het volgende:
Hebben ze al gedaan in Sittard en Hoogeveen. Je loopt al jaren eigenwijs achter de feiten aan jongen. Je bent net als die flat earth believers die blijven volhouden dat de aarde plat is.
Je weet niet wat je zegt. Je gelooft ook in je eigen leugens. Daarom worden je posts ook altijd gewistquote:Op zondag 21 maart 2021 18:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Was je maar een trolleybus, die stoppen tenminste als ze de draad kwijt zijn.
Wat is je punt nou?quote:Op zondag 21 maart 2021 18:05 schreef Oceanier het volgende:
Je weet niet wat je zegt. Je gelooft ook in je eigen leugens. Daarom worden je posts ook altijd gewist
Nee, zoiets noem je het erkennen van een fout. Daar ken jij nog heel wat van leren en dat wil jij maar steeds niet inzien.quote:
Je voorvaderen hebben de "fout" gemaakt om op de boot te stappen. Ze hadden ook gewoon kunnen blijven en demobiliseren maar dat verdomden ze. Helaas voor je.quote:Op zondag 21 maart 2021 18:06 schreef Oceanier het volgende:
Nee, zoiets noem je het erkennen van een fout. Daar ken jij nog heel wat van leren en dat wil jij maar steeds niet inzien.
Nee alleen als ze de keuze hadden. Van een keuze was geen sprake als je moet kiezen tussen de strop of de guillotine, aan de haaien of de leeuwen gevoerd worden. Je moet nog veel leren over operatie kraai & coquote:Op zondag 21 maart 2021 18:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je voorvaderen hebben de "fout" gemaakt om op de boot te stappen. Ze hadden ook gewoon kunnen blijven en demobiliseren maar dat verdomden ze. Helaas voor je.
Vertel even waar ik lieg? Kom met quotes, linkjes of wat dan ook. Je komt met de zoveelste keer weer met beschuldigingen maar ze worden helemaal nergens onderbouwd. Ik wacht ook nog steeds op deze:quote:
quote:Op zondag 21 maart 2021 15:01 schreef AchJa het volgende:
En verder mag je mij aanwijzen waar ik die "achterlijke uitlatingen, respectloze taal en beledigingen over Molukkers" kan vinden.
Operatie Kraai en Product waren juist de operaties om de kolonie en het Molukse lebensraum veilig te stellen he.quote:Op zondag 21 maart 2021 18:10 schreef Oceanier het volgende:
Nee alleen als ze de keuze hadden. Van een keuze was geen sprake als je moet kiezen tussen de strop of de guillotine, aan de haaien of de leeuwen gevoerd worden. Je moet nog veel leren over operatie kraai & co
Ik kom met niks ik ben je hondje niet.quote:Op zondag 21 maart 2021 18:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vertel even waar ik lieg? Kom met quotes, linkjes of wat dan ook. Je komt met de zoveelste keer weer met beschuldigingen maar ze worden helemaal nergens onderbouwd. Ik wacht ook nog steeds op deze:
[..]
Ik kan me niet herinneren dat ik een waarde-oordeel daarover heb uitgesproken. Maar dan weet ik nu ook wat ik vind, hoef ik zelf geen mening te vormen als iemand anders mij die in de schoenen schuift.quote:Op zondag 21 maart 2021 13:56 schreef BookFreak het volgende:
[..]
Waarom moeten ze assimileren? En waarom mogen ze niet bij elkaar wonen? Jij bent dus tegen vrijheid van associatie
Zo werkt dat. Want dat is hetzelfde als "voorrang" heb ik net geleerd...quote:Op zondag 21 maart 2021 18:33 schreef Magister_Artium het volgende:
Ik kan me niet herinneren dat ik een waarde-oordeel daarover heb uitgesproken. Maar dan weet ik nu ook wat ik vind, hoef ik zelf geen mening te vormen als iemand anders mij die in de schoenen schuift.
Wat is er dan eigenlijk beloofd?quote:Op zaterdag 20 maart 2021 23:14 schreef Treinhoer het volgende:
Erkenning sowieso. Compensatie hou ik niet van.
Met erkenning kan je een etterende wond schoonmaken en de tijd geven om te helen. De behandeling van nieuwe Molukkers en de (gebroken) beloften waren schofterig. Dat mag Nederland wel erkennen,
http://85.158.251.41/wps/(...)0szQ_2CbEdFAK0BlEs!/quote:Een steeds terugkerend broodje-aapverhaal in de afgelopen twee maanden was dat de Nederlandse regering aan Molukkers een eigen onafhankelijke republiek, een Zuid-Molukse Republiek (RMS) beloofd zou hebben. En dat zij deze belofte niet nagekomen was. Je kunt zeggen dat de Nederlandse regering haar beloften of gewekte verwachtingen niet altijd waarmaakte en dat zij niet uitblonk in betrouwbaarheid. Maar zeggen dat zij Molukkers een eigen RMS had beloofd of beloofd had om die te helpen realiseren, is bezijden de waarheid.
Nee lieve schat het is geen onzin. Je bent toch niet naïef? Het is niet stoer ofzo hoor om naïef te zijn.quote:Op zondag 21 maart 2021 18:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het hoeft ook niet van mij maar hou die onzin dan lekker voor je.
Beste kerel, onderbouw je beschuldigingen nou eens een keer.quote:Op zondag 21 maart 2021 20:58 schreef Oceanier het volgende:
Nee lieve schat het is geen onzin. Je bent toch niet naïef? Het is niet stoer ofzo hoor om naïef te zijn.
Er is in die zin dan idd ook nooit een belofte gedaan. Wel zou er geen enkel probleem zijn geweest als de kolonie Nederlands wat gebleven want dan had het KNIL gewoon kunnen blijven bestaan en hadden alle 50.000 inheemse knillers gewoon hun ding kunnen blijven doen. Inclusief de 10% die het nodig vond om de archipel te verlaten.quote:Op zondag 21 maart 2021 19:40 schreef luxerobots het volgende:
Wat is er dan eigenlijk beloofd?
De hele belofte is een broodje aap.
Wat moet ik eigenlijk onderbouwen? Dat er op dit forum wel degelijk mensen zijn die debiele uitspraken over Molukkers doen? Lieve schat, je bent echt niet goed in je bovenkamer. Zelfs mensen die stenen door ruiten van woningen gooien zijn nog beter opgevoed dan het gespuis op dit forum. Dus alsjeblieft zeg, doe me een lol en wordt nu eindelijk toch is een keer volwassen.quote:Op zondag 21 maart 2021 21:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Beste kerel, onderbouw je beschuldigingen nou eens een keer.
Kerel, ik wacht op onderbouwing:quote:Op zondag 21 maart 2021 21:22 schreef Oceanier het volgende:
Wat moet ik eigenlijk onderbouwen? Dat er op dit forum wel degelijk mensen zijn die debiele uitspraken over Molukkers doen? Lieve schat, je bent echt niet goed in je bovenkamer. Zelfs mensen die stenen door ruiten van woningen gooien zijn nog beter opgevoed dan het gespuis op dit forum. Dus alsjeblieft zeg, doe me een lol en wordt nu eindelijk toch is een keer volwassen.
quote:Op zondag 21 maart 2021 13:23 schreef Oceanier het volgende:
Ik heb dit account 10 jaar geleden speciaal gemaakt nadat ik allerlei achterlijke uitlatingen, respectloze taal en beledigingen over Molukkers hier voorbij zag komen.
Maar het lukt je allemaal niet zo goed he?quote:
Oke je hebt gelijk en ik ben dom.quote:Op zondag 21 maart 2021 21:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kerel, ik wacht op onderbouwing:
[..]
[..]
Maar het lukt je allemaal niet zo goed he?
Toe maar weer...quote:Op zondag 21 maart 2021 21:24 schreef Oceanier het volgende:
Kijk die opa dan die dit topic opende. Je zal maar z’n kleindkind zijn met z’n grafbek, gatverdamme zeg. AchJa, autistisch zijn is geen keuze maar je hoeft niet naïef te zijn.
Dus we zijn het erover eens dat je je beschuldigingen niet hard kunt maken? Mooi, dan is dat ook weer afgetimmerd.quote:
Nee niet echt. Als jij mijn kind was en ik je vader had ik je allang een pak rammel gegeven omdat je met de verkeerde mensen omgaat. Ik zou je met harde hand hebben opgevoed en lelijke taal van je leeftijdsgenootjes waar je van onder de indruk bent letterlijk uit je mond spoelen.quote:Op zondag 21 maart 2021 21:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus we zijn het erover eens dat je je beschuldigingen niet hard kunt maken? Mooi, dan is dat ook weer afgetimmerd.
Ik ben het over het algemeen ook niet met @michaelmoore eens, zeker niet als het over stikstof en boeren gaat maar taal als: "Die opa met zijn grafbek" heb je mij nog nooit zien gebruiken hier.quote:Op zondag 21 maart 2021 21:32 schreef Oceanier het volgende:
Ik ben netjes opgevoed. Met normen en waarden. Dat ken jij niet.
Jouw taal boeit mij me niet. Dus onnodig om dat te vermelden.quote:Op zondag 21 maart 2021 21:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ben het over het algemeen ook niet met @:michaelmoore eens, zeker niet als het over stikstof en boeren gaat maar taal als: "Die opa met zijn grafbek" heb je mij nog nooit zien gebruiken hier.
quote:Op zondag 21 maart 2021 21:34 schreef Oceanier het volgende:
Nee niet echt. Als jij mijn kind was en ik je vader had ik je allang een pak rammel gegeven omdat je met de verkeerde mensen omgaat. Ik zou je met harde hand hebben opgevoed en lelijke taal van je leeftijdsgenootjes waar je van onder de indruk bent letterlijk uit je mond spoelen.
quote:Op zondag 21 maart 2021 21:37 schreef Oceanier het volgende:
Jouw taal boeit mij me niet. Dus onnodig om dat te vermelden.
Juist ja...quote:Op zondag 21 maart 2021 21:32 schreef Oceanier het volgende:
Wedden dat-ie bij deeltje twee een topickaap doet ?quote:Op zondag 21 maart 2021 21:46 schreef AchJa het volgende:
(...)
Anyway, een bozemolukseman... Het is weer eens wat anders...
'Achja' probeert nog een beetje inhoudelijk te reageren.quote:Op zondag 21 maart 2021 21:22 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Wat moet ik eigenlijk onderbouwen? Dat er op dit forum wel degelijk mensen zijn die debiele uitspraken over Molukkers doen? Lieve schat, je bent echt niet goed in je bovenkamer. Zelfs mensen die stenen door ruiten van woningen gooien zijn nog beter opgevoed dan het gespuis op dit forum. Dus alsjeblieft zeg, doe me een lol en wordt nu eindelijk toch is een keer volwassen.
Getver, komme de polarisatie pedofiele ook weer uit hun holquote:Op zondag 21 maart 2021 21:51 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Wedden dat-ie bij deeltje twee een topickaap doet ? [ afbeelding ]
quote:Op zondag 21 maart 2021 21:24 schreef Oceanier het volgende:
Kijk die opa dan die dit topic opende. Je zal maar z’n kleindkind zijn met z’n grafbek, gatverdamme zeg. AchJa, autistisch zijn is geen keuze maar je hoeft niet naïef te zijn.
Ja ik zie tquote:Op zondag 21 maart 2021 21:32 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Nee hij voert weert de autistische discussie. Very vermoeiend, net als jij met je foto’s van kapotte ruiten.quote:Op zondag 21 maart 2021 21:56 schreef luxerobots het volgende:
[..]
'Achja' probeert nog een beetje inhoudelijk te reageren.
Om een beetje als een halve zool tekeer te gaan en weer met de staart tussen de benen af te druipen.quote:Op zondag 21 maart 2021 13:41 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Met opgeheven hoofd ga ik de strijd tegen het internet gespuis aan. Zolang de dienstplicht is afgeschaft, zal ik jullie maar moeten opvoeden.quote:Op zondag 21 maart 2021 22:03 schreef marsan het volgende:
[..]
Om een beetje als een halve zool tekeer te gaan en weer met de staart tussen de benen af te druipen.
Je moet er maar lol in hebben.
Ja en de rest van de tijd ben je wss napoleon.quote:Op zondag 21 maart 2021 22:05 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Met opgeheven hoofd ga ik de strijd tegen het internet gespuis aan. Zolang de dienstplicht is afgeschaft, zal ik jullie maar moeten opvoeden.
Zodra hij het vermoeden heeft dat er iets van nieuws bij de Molukse gemeenschap is, kijkt hij op fok.quote:Op zondag 21 maart 2021 22:03 schreef marsan het volgende:
[..]
Om een beetje als een halve zool tekeer te gaan en weer met de staart tussen de benen af te druipen.
Je moet er maar lol in hebben.
De dienstplicht is niet afgeschaft.quote:Op zondag 21 maart 2021 22:05 schreef Oceanier het volgende:
Met opgeheven hoofd ga ik de strijd tegen het internet gespuis aan. Zolang de dienstplicht is afgeschaft, zal ik jullie maar moeten opvoeden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben in iedere geval blij dat ik een fan heb. Wil je ook me handtekening?quote:Op zondag 21 maart 2021 22:06 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zodra hij het vermoeden heeft dat er iets van nieuws bij de Molukse gemeenschap is, kijkt hij op fok.
Daar geloof ik echt niets van.
Oceanier is een fervent fokker.
Omdat het onzin is.quote:Op zondag 21 maart 2021 22:45 schreef Cupfighter het volgende:
Hoe zou het toch komen dat dit soort topics altijd ontsporen
Weet je wel niet hoe vaak we aan de eettafel verhalen hebben moeten horen en hoe getraumatiseerd ze ooms en tantes zijn. Dit heeft echt z’n weerslag wel gehad, nog steeds.quote:Op zondag 21 maart 2021 01:06 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Een fooi en nog tussen de mensen die er wat mee te maken hebben gehad.
Wanneer is de laatste keer dat jij in een tent werd gestopt en daar ook in de winter moest wonen precies? Terwijl je al kinderen had en zwanger was en dan een gulden kreeg met veel succes ja.quote:Op zondag 21 maart 2021 23:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Omdat het onzin is.
Nederland, het zuiden vooral, was ooit bezet door de Romeinen. Mensen werden gevangen en als slaaf gehouden.
Dat is uiteraard veel langer geleden, maar was veel erger dan verplicht in een zorgstaat moeten wonen.
Dan ga je daar toch wonen!quote:Op zondag 21 maart 2021 23:31 schreef Azula het volgende:
[..]
Wanneer is de laatste keer dat jij in een tent werd gestopt en daar ook in de winter moest wonen precies? Terwijl je al kinderen had en zwanger was en dan een gulden kreeg met veel succes ja.
Weet je wel niet hoe mooi de Molukse eilanden zijn? Een paradijs is hen ontnomen. Je moet er geweest zijn en durf je te zweren dat je er wilt blijven en met een naar gevoel land in dit lelijke grijze betonland terugkeert.
weet je wat een armoe daar is, dat mensen blaadjes van de bomen koken en opeten ,dat kinderen niet naar school kunne omdat de ouders geen bus kunne betalen voor henquote:Op zondag 21 maart 2021 23:31 schreef Azula het volgende:
[..]
Wanneer is de laatste keer dat jij in een tent werd gestopt en daar ook in de winter moest wonen precies? Terwijl je al kinderen had en zwanger was en dan een gulden kreeg met veel succes ja.
Weet je wel niet hoe mooi de Molukse eilanden zijn? Een paradijs is hen ontnomen. Je moet er geweest zijn en durf je te zweren dat je er wilt blijven en met een naar gevoel land in dit lelijke grijze betonland terugkeert.
Nee ik niet ik ben nooit ergens naartoe gedwongen om dat te hoeven doen.quote:Op maandag 22 maart 2021 00:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan ga je daar toch wonen!
Jij hebt met je kinderen in de winter in een tent gewoond?
Ja niet iedereen daar leeft in armoe ofzoquote:Op maandag 22 maart 2021 00:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
weet je wat een armoe daar is, dat mensen blaadjes van de bomen koken en opeten ,dat kinderen niet naar school kunne omdat de ouders geen bus kunne betalen voor hen
Weeet je wel hoeveel geluk ze hebben dat ze hier zijn ?
Iedereen kan terug , er is geen mens die ze tegen zal houden
Er is nooit een enkele Molukker geweest de hier tegen zijn zin is vastgehouden
KNIL militairen waren verraders , dus moesten we ze wel mee nemen,
maar dat was iedereen daar na 10 jaar vergeten,
Niemand is tegen zijn / haar wil meegegaan naar Nederland
Ga er eens naar toe joh, ga het eens bekijkenquote:Op maandag 22 maart 2021 00:53 schreef Azula het volgende:
[..]
Ja niet iedereen daar leeft in armoe ofzo
Zat mensen die rijker zijn dan een gemiddeld gezin hier. Niet alsof hier inmiddels niet fucking veel armoede ontstaat.
Ik vind jij de grootste verrader in dit topic. De verrader van genuanceerd en redelijk denken.quote:Op maandag 22 maart 2021 00:37 schreef michaelmoore het volgende:
KNIL militairen waren verraders , dus moesten we ze wel mee nemen
Ey dombo, je weet dat 95% van die Molukkers in NL gewoon christelijk is he?quote:Op zondag 21 maart 2021 00:28 schreef michaelmoore het volgende:
Juist stuur ze terug naar De RMS
Met de president erbij
Hij bedoelt die Koran omdat ze éénmaal daar aangekomen onder het juk van Indonesië vallen, dat steeds intoleranter wordt. Maar goed, de reactie om ze terug te sturen sloeg sowieso nergens op.quote:Op maandag 22 maart 2021 04:53 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Ey dombo, je weet dat 95% van die Molukkers in NL gewoon christelijk is he?
Je kan beter over iets praten waar je wel verstand van hebt.
Nee niet terug sturen , ze willen zelf terug, om daar de eigen republiek met een eigen president van de RMS uit te roepenquote:Op maandag 22 maart 2021 08:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hij bedoelt die Koran omdat ze éénmaal daar aangekomen onder het juk van Indonesië vallen, dat steeds intoleranter wordt. Maar goed, de reactie om ze terug te sturen sloeg sowieso nergens op.
Vele Molukkers willen niet terug om een onafhankelijkheidsstrijd te voeren, want dan wacht er gevangenisstraf en mishandeling. Zover ik weet is er niemand daarvoor naar de Molukken gegaan de laatste 30 jaarquote:Op maandag 22 maart 2021 10:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee niet terug sturen , ze willen zelf terug, om daar de eigen republiek met een eigen president van de RMS uit te roepen
Nou ja ze kunnen wel op vakantie daarheen met een plaksnor op, toch ??quote:Op maandag 22 maart 2021 10:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Vele Molukkers willen niet terug om een onafhankelijkheidsstrijd te voeren, want dan wacht er gevangenisstraf en mishandeling. Zover ik weet is er niemand daarvoor naar de Molukken gegaan de laatste 30 jaar
Zij die dit risico willen nemen, kunnen terug. Hoewel het nu moeilijker is in coronatijd.
Ohhhhhhhhhhh wat ben jij grappig... ROFLquote:Op maandag 22 maart 2021 10:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nou ja ze kunnen wel op vakantie daarheen met een plaksnor op, toch ??
Ik doe ook altijd en plaksnor op als ik langs het huis van mijn ex loop , ze herkent me nooit
De Molukken kennen zoveel eilanden met verschillende samenstellingen. Tis geen Java of Atjeh waar meer dan 90procent moslim is. Maar alsnog, een zelf respecterende staat gaat niet zo met mensen om die vechten voor die staat zoals men met de KNIL-militairen is omgesprongen bij aankomst naar Nederland. Dat is iets wat weldegelijk nog erkent moet worden. Maar gaat niet gebeuren. Het zal eerst verjaren, zo ook bredere geschiedschrijving mbt koloniale oorlog in NLs-Indië.quote:Op maandag 22 maart 2021 08:09 schreef Richestorags het volgende:
Hij bedoelt die Koran omdat ze éénmaal daar aangekomen onder het juk van Indonesië vallen, dat steeds intoleranter wordt. Maar goed, de reactie om ze terug te sturen sloeg sowieso nergens op.
Oh absoluut moet dat erkend worden, dat ben ik helemaal met je eens. Nederland heeft destijds meerdere fouten gemaakt:quote:Op maandag 22 maart 2021 11:31 schreef Aloulu het volgende:
[..]
De Molukken kennen zoveel eilanden met verschillende samenstellingen. Tis geen Java of Atjeh waar meer dan 90procent moslim is. Maar alsnog, een zelf respecterende staat gaat niet zo met mensen om die vechten voor die staat zoals men met de KNIL-militairen is omgesprongen bij aankomst naar Nederland. Dat is iets wat weldegelijk nog erkent moet worden. Maar gaat niet gebeuren. Het zal eerst verjaren, zo ook bredere geschiedschrijving mbt koloniale oorlog in NLs-Indië.
Zo zie je dat elk land zijn eigen gebreken kent in hoe men met pijnlijke delen van de geschiedenis omgaat.
Die militairen daar laten was geen optie. Hoe hadden we er dan mee om moeten springen? Allemaal in een 3-sterrenhotel? Het was noodopvang. Bedoeld voor een korte tijd.quote:Op maandag 22 maart 2021 11:31 schreef Aloulu het volgende:
[..]
De Molukken kennen zoveel eilanden met verschillende samenstellingen. Tis geen Java of Atjeh waar meer dan 90procent moslim is. Maar alsnog, een zelf respecterende staat gaat niet zo met mensen om die vechten voor die staat zoals men met de KNIL-militairen is omgesprongen bij aankomst naar Nederland. Dat is iets wat weldegelijk nog erkent moet worden. Maar gaat niet gebeuren. Het zal eerst verjaren, zo ook bredere geschiedschrijving mbt koloniale oorlog in NLs-Indië.
Zo zie je dat elk land zijn eigen gebreken kent in hoe men met pijnlijke delen van de geschiedenis omgaat.
Zo makkelijk gaat dat niet zolang je je nog een gemarginaliseerde groep voelt, die weinig handreikingen krijgt.quote:Op maandag 22 maart 2021 12:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Die militairen daar laten was geen optie. Hoe hadden we er dan mee om moeten springen? Allemaal in een 3-sterrenhotel? Het was noodopvang. Bedoeld voor een korte tijd.
Ja, Nederland heeft daarna fouten gemaakt. Te laat beseft dat terugkeren niet ging lukken en integratie nodig was.
De Molukkers die nu op vakantie gaan naar Java of zo, beseffen daar dat Nederland hun thuis nu is.
In het hart blijft het verlangen naar hoe het vroeger was. Maar dat bestaat niet meer. Vroeger is voorbij.
En dat geldt voor alle bevolkingsgroepen die hier zijn komen wonen. Nakomelingen van Berbers die vanuit de Sahara naar Nederland zijn gekomen, willen echt niet meer terug naar de woestijn. Je pikt als kleinkind die levenstijl niet meer op.
Oplossing: iedereen moet zich erbij neerleggen dat je nu Nederlander bent en integreren. Onderwijs, werk, normaal doen, geen crimineel bendegedrag.
Voor wie dit niet wil, is er wmb een enkeltje thuisland in de aanbieding, want dan hoor je hier niet.
Wb asielzoekers, deuren dicht, eigen volk eerst. En met eigen volk bedoel ik dan ook de Antillianen, Nederlandse Marokkanen en Turken, en anderen. Want ook hun kinderen willen een huis.
Maar de indianen die kregen wel eigen territoria waar de belastingweten van de US overheid niet zouden gelden, die US overheid dacht ze gaan toch nooit belasting betalen met dat jagen en vissenquote:Op maandag 22 maart 2021 12:16 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Zo makkelijk gaat dat niet zolang je je nog een gemarginaliseerde groep voelt, die weinig handreikingen krijgt.
Kijk naar de Indianen: talloze beloften gebroken door de Amerikaanse overheid, leven op de kutste stukken land en alcoholisme en criminaliteit is rampant. De werkelijke tragedie is dat er nog meer dan genoeg over is van hun cultuur om aan vast te klampen (en dat doet men in uitzichtloze situaties) en tegelijkertijd te weinig mogelijkheden om te leven zoals vroeger. Daarnaast is men al stiekem meer geassimileerd dan men denkt of wil toegeven. De Indiaan van nu (of de Sami, of de Molukker in Nederland) is niet meer wat het vroeger was. Het daarnaar terugverlangen is een utopie, die situatie kan nooit meer worden zoals het was. Maar als je mensen daaruit wil halen en wil dat ze meedoen, zal je als samenleving handreikingen moeten doen. Dat begint met erkenning en houdt in het geval van bijvoorbeeld Indianen daar niet bij op, dan zullen er ook investeringen moeten worden gedaan en wellicht wat betere stukken land moeten worden opgeofferd. Je hebt ervoor gekozen die mensen in leven te houden, doe dan ook wat aan die etterende wond.
Met de Molukkers hoeven we minder ver te gaan dan met de Indianen, maar erkenning voor hun situatie en wellicht wat meer aandacht voor een RMS dag zou zeker op zijn plaats zijn.
Zeker niet allemaal en als je denkt dat die gokpaleizen een oplossing waren begrijp je de tragedie niet.quote:Op maandag 22 maart 2021 12:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar de indianen die kregen wel eigen territoria waar de belastingweten van de US overheid niet zouden gelden, die US overheid dacht ze gaan toch nooit belasting betalen met dat jagen en vissen
Die Indianen gingen enorme gokpaleizen bouwen , al dan niet met adviezen van buiten en werden allemaal miljonair
Nederland is 3 jaar bezig geweest de nationalisten te bewegen tot een federatieve staatsvorm, waarbinnen een deelstaat Oost-Indonesië zou zijn. De soekarnoregering ging uiteindelijk akkoord, maar natuurlijk met het plan die deelstaten op te heffen .quote:Op maandag 22 maart 2021 11:47 schreef Richestorags het volgende:
-de Molukkers is een wortel voorgehouden over een staat waarvan Nederland ook wel wist dat die er niet zou gaan komen of waarvan Nederland in ieder geval niet het bestaan kon garanderen.
Hoeveel mensen van de 12.500 werden in voormalige concentratiekampen (Vught en Westerbork) gezet?quote:-de Molukkers zijn afgedankt in oude concentratiekampen
Wat bazel jij allemaal ga zelf lekker ergens anders wonen johquote:Op maandag 22 maart 2021 00:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan ga je daar toch wonen!
Jij hebt met je kinderen in de winter in een tent gewoond?
We weten nou wel dat je vader is doodgeschoten door Molukkers ouwe zuurpruim. Emo zijn is niet meer in.quote:Op maandag 22 maart 2021 00:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
weet je wat een armoe daar is, dat mensen blaadjes van de bomen koken en opeten ,dat kinderen niet naar school kunne omdat de ouders geen bus kunne betalen voor hen
Weeet je wel hoeveel geluk ze hebben dat ze hier zijn ?
Iedereen kan terug , er is geen mens die ze tegen zal houden
Er is nooit een enkele Molukker geweest de hier tegen zijn zin is vastgehouden
KNIL militairen waren verraders , dus moesten we ze wel mee nemen,
maar dat was iedereen daar na 10 jaar vergeten,
Niemand is tegen zijn / haar wil meegegaan naar Nederland
Hey eh mevrouw de psycholoog je bent in het verkeerde topic thuis met je bende gedrag en asielzoekers. Ga je integratie kennis lekker ergens anders bewerkstelligen arrogante blanke tante trienquote:Op maandag 22 maart 2021 12:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Die militairen daar laten was geen optie. Hoe hadden we er dan mee om moeten springen? Allemaal in een 3-sterrenhotel? Het was noodopvang. Bedoeld voor een korte tijd.
Ja, Nederland heeft daarna fouten gemaakt. Te laat beseft dat terugkeren niet ging lukken en integratie nodig was.
De Molukkers die nu op vakantie gaan naar Java of zo, beseffen daar dat Nederland hun thuis nu is.
In het hart blijft het verlangen naar hoe het vroeger was. Maar dat bestaat niet meer. Vroeger is voorbij.
En dat geldt voor alle bevolkingsgroepen die hier zijn komen wonen. Nakomelingen van Berbers die vanuit de Sahara naar Nederland zijn gekomen, willen echt niet meer terug naar de woestijn. Je pikt als kleinkind die levenstijl niet meer op.
Oplossing: iedereen moet zich erbij neerleggen dat je nu Nederlander bent en integreren. Onderwijs, werk, normaal doen, geen crimineel bendegedrag.
Voor wie dit niet wil, is er wmb een enkeltje thuisland in de aanbieding, want dan hoor je hier niet.
Wb asielzoekers, deuren dicht, eigen volk eerst. En met eigen volk bedoel ik dan ook de Antillianen, Nederlandse Marokkanen en Turken, en anderen. Want ook hun kinderen willen een huis.
quote:Op maandag 22 maart 2021 14:58 schreef Oceanier het volgende:
[..]
We weten nou wel dat je vader is doodgeschoten door Molukkers ouwe zuurpruim. Emo zijn is niet meer in.
Hoe kan je nou excuses aanbieden namens een dooie?quote:Op zaterdag 20 maart 2021 23:06 schreef michaelmoore het volgende:
Ik stel voor, excuses van de koning namens Prins Bernhard
We hadden ze net als die 45.000 anderen ook daar kunnen laten idd.quote:Op maandag 22 maart 2021 15:07 schreef sp3c het volgende:
Wat moet de regering nu zeggen dan?
Sorry dat we jullie meegenomen hebben?
Lekker belangrijk allemaal
zijn zelfs Nederlandse militairen achter gebleven met toestemming van de koninginquote:Op maandag 22 maart 2021 15:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
We hadden ze net als die 45.000 anderen ook daar kunnen laten idd.
welke 45.000 ?quote:Op maandag 22 maart 2021 15:33 schreef AchJa het volgende:
Dat bedoel ik.quote:Op maandag 22 maart 2021 15:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
zijn zelfs Nederlandse militairen achter gebleven met toestemming van de koningin
was uiteindelijk gewoon een keuze van de individuele militair
niet om te oordelen verder, ik snap beide keuzes maar misschien is het een keer tijd om de hand in eigen boezem te steken want dat Nederland het altijd, overal gedaan heeft weten we nu wel
kunnen we daarna eens over een eventueel erkennen en/of excuses gaan hebben
Inderdaad. En die belofte van een eigen Molukse staat kan ook wel eens bij het oud vuil. Die is namelijk nooit gedaan.quote:Op maandag 22 maart 2021 15:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
zijn zelfs Nederlandse militairen achter gebleven met toestemming van de koningin
was uiteindelijk gewoon een keuze van de individuele militair
niet om te oordelen verder, ik snap beide keuzes maar misschien is het een keer tijd om de hand in eigen boezem te steken want dat Nederland het altijd, overal gedaan heeft weten we nu wel
kunnen we daarna eens over een eventueel erkennen en/of excuses gaan hebben
de rest van het KNIL natuurlijkquote:
daar twijfel ik een beetje aan ja, ik heb hem nergens terug kunnen vinden iigquote:Op maandag 22 maart 2021 15:41 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Inderdaad. En die belofte van een eigen Molukse staat kan ook wel eens bij het oud vuil. Die is namelijk nooit gedaan.
26 Juli 1950, Opheffing van het Koninklijk Nederlands-Indonesisch Legerquote:Op maandag 22 maart 2021 15:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
welke 45.000 ?
Overigens . Het was Nederland verboden de Molukse soldaten van de Koninklijke landmacht te demobiliseren op door Indonesie gecontroleerd gebied>
Niet demobiliseren, kon ook niet, want Indonesie wilde geen soldaten in Nederlandse dienst in het land, behoudens enkelen die bleven voor de opbouw
https://www.museum-maluku(...)cassatie%20bevestigd.
Maar je hebt gelijk, het zijn er 46.000...quote:Op 26 juli 1950 komt een eind aan het bestaan van het koloniale leger. Op dat moment telt het nog ongeveer 65.000 militairen. Van de 15.000 Nederlandse militairen gaan er 7.500 over naar de landmacht. 7.500 militairen zwaaien af (demobiliseren).
Van de 50.000 inheemse militairen gaan er 26.000 over naar het leger van Indonesië. 20.000 demobiliseren en 4.000 komen naar Nederland. De laatste groep bestaat uit Ambonese militairen die niet naar het Indonesische leger willen overgaan. Van de Indonesische regering mogen zij niet terugkeren naar de Molukse eilanden vanwege de politieke toestand daar. Het besluit is dat ze ‘tijdelijk’ naar Nederland gaan. In totaal gaat het om 12.000 personen, omdat hun vrouwen en kinderen ook meegaan. Zij zullen niet meer terugkeren en in Nederland blijven.
Officieel is het inderdaad nooit beloofd. En of het informeel beloofd is, is niet meer te achterhalen.quote:Op maandag 22 maart 2021 15:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
daar twijfel ik een beetje aan ja, ik heb hem nergens terug kunnen vinden iig
schien in een informele setting in de trend van 'schiet nou maar op die boot in want hij gaat weg, het komp echt goed'
kan ook prima vanuit de eigen gemeenschap zijn gekomen om die gasten in beweging te krijgen maar een officieel statement vind ik nergens
http://85.158.251.41/wps/(...)0szQ_2CbEdFAK0BlEs!/quote:“Een steeds terugkerend broodje-aapverhaal in de afgelopen twee maanden was dat de Nederlandse regering aan Molukkers een eigen onafhankelijke republiek, een Zuid-Molukse Republiek (RMS) beloofd zou hebben. En dat zij deze belofte niet nagekomen was. Je kunt zeggen dat de Nederlandse regering haar beloften of gewekte verwachtingen niet altijd waarmaakte en dat zij niet uitblonk in betrouwbaarheid. Maar zeggen dat zij Molukkers een eigen RMS had beloofd of beloofd had om die te helpen realiseren, is bezijden de waarheid.
Zo bedoel je dat..... de meesten van die Indonesiërs wilden gewoon in Indonesië blijven wonen..quote:Op maandag 22 maart 2021 15:45 schreef AchJa het volgende:
[url=https://www.defensie.nl/onderwerpen/tijdlijn-militaire-geschiedenis/1945-1949-van-nederlands-indie-naar-indonesie]26 Juli 1950, Opheffing van het Koninklijk Nederlands-Indonesisch Leger[/url
Ergo, de Molukkers hadden ook gewoon kunnen blijven. Er is niemand met de klewang de boot opgejaagd.quote:Op maandag 22 maart 2021 15:50 schreef Bluesdude het volgende:
Zo bedoel je dat..... de meesten van die Indonesiërs wilden gewoon in Indonesië blijven wonen..
Niet allemaal, maar die kregen te horen dat ze niet werden toegelaten
Er viel niet veel mee te nemen en nog minder een dienstbevel te geven in januari 1950. De meesten waren geen Nederlands militair meer.
Toch niet, de rest van het niet-Europese deel van het KNIL.quote:
ja omdat het KNIL is opgeheven in 1950, de Molukkers weigerden te demobiliseren en zijn toen tijdelijk in dienst getreden bij de Landmacht (meen ik), dat had de rest natuurlijk ook kunnen doen maar die hadden er minder problemen meequote:Op maandag 22 maart 2021 15:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Toch niet, de rest van het niet-Europese deel van het KNIL.
Die waren op een enkeling na al geen Nederlands militair meer ten tijde van het dienstbevel, jan 1951
quote:Op maandag 22 maart 2021 15:56 schreef sp3c het volgende:
ja omdat het KNIL is opgeheven in 1950, de Molukkers weigerden te demobiliseren en zijn toen tijdelijk in dienst getreden bij de Landmacht (meen ik), dat had de rest natuurlijk ook kunnen doen maar die hadden er minder problemen mee
het spoor terugquote:Als in juli 1950 het KNIL definitief is opgeheven zijn er nog 4000 Molukse militairen die blijven weigeren over te gaan naar het Indonesische leger en alleen op de Molukken gedemobiliseerd willen worden. Deze groep is met hun gezinnen in Kampementen op Java ondergebracht en heeft tijdelijk de status van militair bij de Koninklijke Landmacht gekregen.
Door de vijandige houding van de Javaanse bevolking leiden de Molukkers een geïsoleerd bestaan in de kampen. Riek Leiwakapessy is de dochter van een KNIL-militair. Ze is dan 17 jaar en woont met haar ouders in de kazerne. Volgens Leiwakapessy zijn niet alleen de Javanen vijandig. Ook voor Patimura’s, Molukkers die voor Indonesië hadden gekozen moest je oppassen.
Intussen wordt in loop van de zomer de dreiging vanuit Jakarta in de richting van de opstandelingen op de Molukken steeds groter. Waar eerst nog gesproken wordt van ‘redelijk overleg’ om tot een oplossing te komen, volgt al snel de dreiging met een blokkade van de opstandige eilanden en als dat niet helpt zal er militair worden ingegrepen. De Molukse KNIL’ers die in de Javaanse kampen bijeen zijn gedreven, horen het allemaal werkeloos aan en verbijten zich.
De vraag mag gesteld worden, wat Nederland ondernam om het probleem met de KNIL-Molukkers op te lossen. De Nederlanders hadden tenslotte nog steeds de verantwoordelijkheid voor de vierduizend man en hun gezinnen. Bovendien hield Indonesië zich duidelijk niet aan de afspraken die bij de soevereiniteitsoverdracht bekrachtigd waren, namelijk dat er een Verenigde Staten van Indonesië zou komen (waar binnen plaats was voor een republiek in Oost Indonesië) èn de afspraak dat elke KNIL’er zou mogen afvloeien op de plaats van zijn eigen keuze.
Het voorzichtige Nederland bereikt niets voor de Molukkers, die na november 1950 (als de RMS op Ambon is verslagen door het Indonesische leger) overigens wel toestemming krijgen om op Ambon af te vloeien. Maar dan willen ze niet meer omdat Ambon dan in hun ogen ‘bezet gebied’ is geworden. Ze willen nu gedemobiliseerd worden op het Molukse eiland Ceram, waar een restant van de RMS’er, een guerrilla-oorlog is begonnen. Maar dat weigert Indonesië natuurlijk. Als laatste mogelijkheid kiezen de Molukkers dan voor overbrenging naar Nieuw Guinea, dan nog een Nederlandse kolonie. Maar weer ligt Jakarta dwars: Nieuw Guinea moet nog worden ingelijfd en dan zijn duizenden Molukse militairen op dat eiland alleen maar potentiële tegenstanders. Steeds dreigender komt in de winter van 1950 op ‘51 het besluit op de Molukkers af dat ze gedwongen zullen worden toch naar Ambon te gaan of op Java te worden gedemobiliseerd. Intussen is er echter een delegatie ex-KNIL’ers onder leiding van sergeant-majoor Aponno naar Nederland afgereisd. Met de hulp van advocaten van de stichting ‘Door d’Eeuwen Trouw’ wordt een geding aangespannen tegen de Staat der Nederlanden. En dat geding wordt - tot aan de Hoge Raad - gewonnen: Nederland mag de Molukkers niet laten afvloeien op een plaats, waar de Indonesische regering de baas is. Dan immers zijn ze hun leven niet zeker, zo oordeelt de rechter. Dan blijft er niets anders meer over dan de hele groep (inclusief hun gezinnen, wat neerkomt op bijna 13.000 mensen) te verschepen naar Nederland. Aponno is er voor. Hij hoopt dat de Nederlandse regering het advies van de rechter zal volgen en hen - via een tijdelijk verblijf in Nederland - toch naar Nieuw Guinea zal brengen. Maar op Java wordt nog steeds geaarzeld. Tot er een ‘dienstbevel’ komt om zich te laten inschepen en het eerste schip in de haven van Soerabaja verschijnt.
hier doelde ik op en dan zouden we nu gaan compenseren voor het enorme leed wat we ze zouden hebben aangedaan?quote:Op maandag 22 maart 2021 16:03 schreef AchJa het volgende:
Intussen is er echter een delegatie ex-KNIL’ers onder leiding van sergeant-majoor Aponno naar Nederland afgereisd. Met de hulp van advocaten van de stichting ‘Door d’Eeuwen Trouw’ wordt een geding aangespannen tegen de Staat der Nederlanden. En dat geding wordt - tot aan de Hoge Raad - gewonnen: Nederland mag de Molukkers niet laten afvloeien op een plaats, waar de Indonesische regering de baas is. Dan immers zijn ze hun leven niet zeker, zo oordeelt de rechter. Dan blijft er niets anders meer over dan de hele groep (inclusief hun gezinnen, wat neerkomt op bijna 13.000 mensen) te verschepen naar Nederland. Aponno is er voor.
Correct, die hele geschiedenis is een compleet eigen leven gaan leiden. Daarom zeg ik ook wel eens tegen types als @Oceanier dat ze museum Bronbeek een keer moeten bezoeken en eens een praatje moeten aanknopen met de veteranen daar. Dan horen ze eens het echte verhaal ipv dat hurdur we zijn slecht behandeld!quote:Op maandag 22 maart 2021 16:07 schreef sp3c het volgende:
hier doelde ik op en dan zouden we nu gaan compenseren voor het enorme leed wat we ze zouden hebben aangedaan?
dacht het niet, leuk dat je er bent maar je hoefde niet te komen
die is sowieso wel interessant om een keer te gaan kijkenquote:Op maandag 22 maart 2021 16:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Correct, die hele geschiedenis is een compleet eigen leven gaan leiden. Daarom zeg ik ook wel eens tegen types als @:Oceanier dat ze museum Bronbeek een keer moeten bezoeken en eens een praatje moeten aanknopen met de veteranen daar. Dan horen ze eens het echte verhaal ipv dat hurdur we zijn slecht behandeld!
Uiteraard aangevuld met een bezoekje aan het restaurant.quote:Op maandag 22 maart 2021 16:17 schreef sp3c het volgende:
die is sowieso wel interessant om een keer te gaan kijken
is dat dat Indonesische resteaurant?quote:Op maandag 22 maart 2021 16:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Uiteraard aangevuld met een bezoekje aan het restaurant.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Kumpulan.quote:Op maandag 22 maart 2021 16:20 schreef sp3c het volgende:
is dat dat Indonesische resteaurant?
het is heel lang geleden maar als het is wat ik denk dat het is dan kun je ook alleen gaan eten daar
quote:Yup, gewoon heel gaaf.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je was me voor.quote:Op maandag 22 maart 2021 16:23 schreef sp3c het volgende:
https://kumpulan.nl/
dit, daar is niets mis mee jongons
wij zijn er een keer verplicht naar toe gestuurt omdat we altijd gingen knokken als we wedstrijden in Assen moesten spelen ... samen met de mannen uit Assen en opa's van beide kampen voor de contextquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
quote:Op maandag 22 maart 2021 16:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
wij zijn er een keer verplicht naar toe gestuurt omdat we altijd gingen knokken als we wedstrijden in Assen moesten spelen ... samen met de mannen uit Assen en opa's van beide kampen voor de context
heel indrukwekkend als 14jarigeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Klopt, een misdaad van de Nederlandse regering. Aponno heeft daar een stokje voor gestoken. Uiteraard bleef het niet daarbij, met als logisch gevolg de Molukse acties.quote:Op maandag 22 maart 2021 15:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
welke 45.000 ?
Overigens . Het was Nederland verboden de Molukse soldaten van de Koninklijke landmacht te demobiliseren op door Indonesie gecontroleerd gebied>
Niet demobiliseren, kon ook niet, want Indonesie wilde geen soldaten in Nederlandse dienst in het land, behoudens enkelen die bleven voor de opbouw
https://www.museum-maluku(...)cassatie%20bevestigd.
Nooit geweten dat de woningbouwstichtingen achter de politionele acties zaten.quote:Op zondag 21 maart 2021 17:53 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Nee ze moeten helemaal niks. De woningbouw moet luisteren naar de Molukkers en hun excuses aanbieden voor het niet nakomen van afspraken. Dat hebben ze ook gedaan en terecht.
lolquote:Op dinsdag 23 maart 2021 05:14 schreef Oceanier het volgende:
met als logisch gevolg de Molukse acties.
Federatie Indische Nederlandersquote:‘Oorlogsgraven geruimd voor islamitische graven’
DEN HAAG (23 maart 2021) – De Haagse begraafplaats Nieuw Eykenduynen gaat mogelijk graven van oorlogshelden en -slachtoffers ruimen. Dat meldt het AD. De ruimingen zouden moeten plaatsvinden om te voorzien in de “groeiende behoefte aan islamitische graven”. Federatie Indische Nederlanders (FIN) reageert ontstemd op het nieuws. “Dit kan en mag niet gebeuren” zegt voorzitter Hans Moll.
De begraafplaats aan de Kamperfoeliestraat telt naar eigen zeggen twaalf oorlogsgraven van slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast liggen er op de begraafplaats ook oorlogshelden, onder andere uit voormalig Nederlands-Indië. Een deel van de graven moet nu in het kader van herinrichting wijken. Dat gebeurt om te kunnen voorzien in de groeiende behoefte aan islamitische graven in Den Haag. Of daarvoor ook oorlogshelden moeten wijken is vooralsnog onduidelijk. Voor FIN is het ruimen van oorlogsgraven onbespreekbaar. “De herinrichtingsplannen zijn onverkwikkelijk. Oorlogsgraven ruim je niet, maar laat je met rust” aldus Moll.
Inmiddels is er ook in de Haagse gemeenteraad ophef ontstaan over de plannen. Richard de Mos (Hart voor Den Haag/Groep de Mos) vindt een eventuele ruiming “onacceptabel” en wil dat het College van B & W ingrijpt. In de tussentijd zouden er “geen onomkeerbare stappen” mogen worden gezet. De Partij voor de Vrijheid (PVV) deelt die mening. Volgens Sebastian Kruis (PVV) is het “ondenkbaar” dat graven van oorlogsslachtoffers en -helden mogelijk worden geruimd. “Het is oneervol en respectloos dat hier überhaupt door Uitvaartorganistie Yarden over wordt nagedacht. Als er één groep is die eeuwige grafrust verdient, dan zijn het onze oorlogsslachtoffers” aldus Kruis.
*FIN heeft Yarden om opheldering verzocht, maar die hebben tot op heden niet gereageerd.
Wat vind je hiervan?quote:Op dinsdag 23 maart 2021 17:24 schreef AchJa het volgende:
@:Oceanier
[..]
Federatie Indische Nederlanders
Naast een flink aantal met oa de Willemsorde onderscheiden oud (KNIL) militairen ligt ook Johan Manusama, de oud president in ballingschap van de RMS daar begraven.
Ik vind het te schandalig voor woorden, simpel zat. Maar het was vast een retorische vraag of niet?quote:
Het interesseert me geen fuck. Maar ik snap niet waarom het perse plaats moet maken voor islamitische graven.quote:Op dinsdag 23 maart 2021 17:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik vind het te schandalig voor woorden, simpel zat. Maar het was vast een retorische vraag of niet?
Maar wat is jouw mening hierover?
Het gaat om een paar graven, die niet meer betaald worden door nabestaanden.quote:Op dinsdag 23 maart 2021 17:24 schreef AchJa het volgende:
@:Oceanier
[..]
Federatie Indische Nederlanders
Naast een flink aantal met oa de Willemsorde onderscheiden oud (KNIL) militairen ligt ook Johan Manusama, de oud president in ballingschap van de RMS daar begraven.
https://www.ad.nl/den-haa(...)F%2Fwww.google.nl%2Fquote:Of er daadwerkelijk oorlogsgraven geruimd worden, kan de begraafplaats niet zeggen. Het onderzoek is nog gaande. Dat kost tijd, aldus een woordvoerder van Yarden. ,,Het is een zorgvuldig proces, dat in overleg met de betrokkenen op een respectvolle manier moet gebeuren.”
Een graf wordt niet geruimd, zegt de woordvoerder van Yarden, zolang er nog een rechthebbende is. Dat moet eerst uitgezocht worden.
‘Slachtoffers van de oorlog’
Op Nieuw Eykenduynen liggen vijf ‘oorlogsslachtoffers’ en zeven ‘slachtoffers van de oorlog
Ik heb het bericht gewoon gelezen hoor:quote:Op dinsdag 23 maart 2021 17:38 schreef Bluesdude het volgende:
Het gaat om een paar graven, die niet meer betaald worden door nabestaanden.
Normale ruiming op alle begraafplaatsen in Nederland, en overal ter wereld
quote:De begraafplaats aan de Kamperfoeliestraat telt twaalf oorlogsgraven van slachtoffers van de tweede wereldoorlog. Nu, ruim 75 jaar na hun dood, gaat een deel ervan mogelijk weg. Dat gebeurt om te kunnen voorzien in de groeiende behoefte aan islamitische graven in Den Haag
Je hebt er zo te zien veel over gelezen. Maar je hebt er ook weinig van begrepen. Hoezo verraders? Welk eigen volk vermoord? Heb je het over Ambonezen tegenover de Zuid-Molukkers? Waar heb je het eigenlijk over met je ge-NSB?quote:Op zondag 21 maart 2021 11:38 schreef michaelmoore het volgende:
Nederland had ze daar moeten laten, dan hadden we zo nu en dan wat ontwikkelingshulp kunnen sturen als ze niet vermoord waren door hun Moslim landgenoten, en woonden ze in een bamboo hut in plaats van een net kampquote:Op dinsdag 23 maart 2021 19:49 schreef elcastel het volgende:
[..]
Je hebt er zo te zien veel over gelezen. Maar je hebt er ook weinig van begrepen. Hoezo verraders? Welk eigen volk vermoord? Heb je het over Ambonezen tegenover de Zuid-Molukkers? Waar heb je het eigenlijk over met je ge-NSB?
Nederland heeft die mensen hierheen gehaald, onteerd, valse beloften gemaakt en het gewoon laten liggen. Dáár gaat het over. Weet je ook waarom Nederland haar belofte niet heeft waargemaakt? Want dat is wel essentieel is deze hele kwestie.
Ik ben oprecht benieuwd hoe ingelezen je echt bent, want je plaatst selectief wat feitjes die je uitkomen, blaast hoog van de toren. Maar ieder weldenkende Nederlander, die weet hoe het gelopen is, zou die mensen recht doen. Gewoon uit fatsoen.
Kom op zeg, ik stel je gewoon een paar inhoudelijke vragen, moet je nu echt reageren alsof je met je poppenwagentje door de stront bent gereden? Kun je echt niet beter dan dit (sorry, deze is retorisch).quote:Op dinsdag 23 maart 2021 19:56 schreef michaelmoore het volgende:
Nederland had ze daar moeten laten, dan hadden we zo nu en dan wat ontwikkelingshulp kunnen sturen als ze niet vermoord waren door hun Moslim landgenoten, en woonden ze in een bamboo hut in plaats van een net kamp
Wat had jij gedaan als jij in hun schoenen stond?quote:Op maandag 22 maart 2021 16:07 schreef sp3c het volgende:
hier doelde ik op en dan zouden we nu gaan compenseren voor het enorme leed wat we ze zouden hebben aangedaan?
enquote:De ruim 50.000 inheemsen die bij het KNIL dienen, worden voor de keus gesteld om of over te gaan naar het leger van de nieuwe republiek (de APRIS) of om af te vloeien als burger op een plaats, die ze zelf mogen uitkiezen. Verreweg de meesten kiezen voor overgang naar de APRIS. Maar voor de KNIL’ers, die uit de Molukken afkomstig zijn, blijkt de keus bijzonder moeilijk. Het liefst blijven ze militair, maar als meest trouwe dienaren van de Nederlanders durven velen niet te kiezen voor de overstap naar het leger van de voormalige vijand.
In april 1950 weten 4.900 KNIL-Molukkers nog steeds niet wat ze moeten doen. Velen leven in grote spanning; een spanning die alleen maar toeneemt als blijkt dat de Indonesische regering niet van plan is om zich te houden aan de afspraak, dat het land zal gaan bestaan uit een federatie van staten. Al snel wordt duidelijk, dat Jakarta de macht aan zich trekt en van Indonesië een eenheidsstaat maakt.
Je kunt met recht zeggen dat de KNILers (van de landmacht, de marine kreeg een heel andere behandeling) tussen wal en schip zijn gekomen in het grote schuivenspel van de internationale politiek. Nederland en Indonesia hadden daar in beginsel een rol in, Nederland heeft dat zwak gespeeld, maar had ook de grootste verantwoordelijkheid over deze groep. En dat stukje verantwoordelijkheid, daar gaat het nou net over.quote:De vraag mag gesteld worden, wat Nederland ondernam om het probleem met de KNIL-Molukkers op te lossen. De Nederlanders hadden tenslotte nog steeds de verantwoordelijkheid voor de vierduizend man en hun gezinnen. Bovendien hield Indonesië zich duidelijk niet aan de afspraken die bij de soevereiniteitsoverdracht bekrachtigd waren, namelijk dat er een Verenigde Staten van Indonesië zou komen (waar binnen plaats was voor een republiek in Oost Indonesië) èn de afspraak dat elke KNIL’er zou mogen afvloeien op de plaats van zijn eigen keuze.
Je zou eigenlijk het topic nog eens moeten teruglezen en kijken hoe sommigen hier (michaelmoore, AchJa en nog een paar halve tammen) praten over een groep mensen die hun leven hadden en hebben gegeven voor ons vaderland. Houdt daarbij vooral de quote van Richestorags in gedachte die ik hierboven plaatste.quote:Op maandag 22 maart 2021 11:47 schreef Richestorags het volgende:
Molukkers in de KNIL weigerden op het portret van Juliana te spugen als de Japanners dat van hen vroegen.
Toe maar weer met je "halve tammen"... Het maakt je verhaal niet bepaald sterker hoor.quote:Op dinsdag 23 maart 2021 21:15 schreef elcastel het volgende:
Je zou eigenlijk het topic nog eens moeten teruglezen en kijken hoe sommigen hier (michaelmoore, AchJa en nog een paar halve tammen) praten over een groep mensen die hun leven hadden en hebben gegeven voor ons vaderland. Houdt daarbij vooral de quote van Richestorags in gedachte die ik hierboven plaatste.
Dat lukte 46.000 andere Knillers wel.quote:In april 1950 weten 4.900 KNIL-Molukkers nog steeds niet wat ze moeten doen
hetzelfde denk ikquote:Op dinsdag 23 maart 2021 21:15 schreef elcastel het volgende:
Wat had jij gedaan als jij in hun schoenen stond?
....
Dit dus, niemand valt de Molukkers af. Ik vind alleen wat van de voorkeurspositie die ze af proberen te dwingen onder het mom van "afspraken" en alsof ze met de blanke klewang aan boord zijn gejaagd en vervolgens geboeid onderin het ruim van de schuit hierheen getransporteerd zijn.quote:Op dinsdag 23 maart 2021 21:31 schreef sp3c het volgende:
hetzelfde denk ik
ik val ze ook niet af toch?
beetje vreemde reactie
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar wat bedoel je hier dan mee?quote:Op dinsdag 23 maart 2021 21:31 schreef sp3c het volgende:
hetzelfde denk ik
ik val ze ook niet af toch?
beetje vreemde reactie
Want dáár heb ik het over.quote:Op maandag 22 maart 2021 16:07 schreef sp3c het volgende:
Ze kregen een bevel...... dienstbevel. En een goede militair huldigt: befehl ist befehlquote:Op dinsdag 23 maart 2021 21:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het hoefde toch ook niet? 46.000 van de 50.000 inheemse Knillers zijn niet gekomen...
Inderdaad, leuk dat je het heel gechargeerd neerzet, maar er waren dus wel degelijk afspraken mbt het afvloeien van de Molukkers.quote:Op dinsdag 23 maart 2021 21:33 schreef AchJa het volgende:
Dit dus, niemand valt de Molukkers af. Ik vind alleen wat van de voorkeurspositie die ze af proberen te dwingen onder het mom van "afspraken" en alsof ze met de blanke klewang aan boord zijn gejaagd en vervolgens geboeid onderin het ruim van de schuit hierheen getransporteerd zijn.
Je weet kennelijk welk dilemma er lag, maar je verwijt het de Molukkers dat ze een keuze moesten (!) maken, die eigenlijk geen echte keuze was? In tegenstelling tot wat er in de overdracht was afgesproken? Afgesproken!quote:Op zondag 21 maart 2021 18:07 schreef AchJa het volgende:
Je voorvaderen hebben de "fout" gemaakt om op de boot te stappen. Ze hadden ook gewoon kunnen blijven en demobiliseren maar dat verdomden ze. Helaas voor je.
Er is geen directe belofte gemaakt mbt een RMS, er is wel dégelijk een belofte, een verplichting, gedaan tav het afvloeien van de KNIL zandhazen. Dat werd uiteindelijk 'tijdelijk uitzenden', hoezo 'vonden die het nodig de archipel te verlaten'? Waar was die republiek Oost-Indonesië onder de Verenigde Staten van Indonesië, die in de soevereniteitsoverdracht was beklonken?quote:Op zondag 21 maart 2021 21:11 schreef AchJa het volgende:
Er is in die zin dan idd ook nooit een belofte gedaan. Wel zou er geen enkel probleem zijn geweest als de kolonie Nederlands wat gebleven want dan had het KNIL gewoon kunnen blijven bestaan en hadden alle 50.000 inheemse knillers gewoon hun ding kunnen blijven doen. Inclusief de 10% die het nodig vond om de archipel te verlaten.
Als je er (als Nederland, óf als AchJa) zo over denkt, dan moet je geen afspraken maken. Maar lees vooral nog eens terug wat je hier zegt; ze moeten dankbaar zijn dat we na zijn gekomen wat we in de overdracht hebben afgesproken? Dankbaar zijn?quote:Op maandag 22 maart 2021 15:33 schreef AchJa het volgende:
Als je denkt dat daar blijven een reële optie was, dan zijn we wel uitgepraat, dan heb je het gewoon écht niet begrepen.quote:Op maandag 22 maart 2021 15:51 schreef AchJa het volgende:
Ergo, de Molukkers hadden ook gewoon kunnen blijven. Er is niemand met de klewang de boot opgejaagd.
Ze hebben teveel maffia films gekeken. I’ll make you an offer you can’t refuse, dat noemen ze een keuzequote:Op dinsdag 23 maart 2021 21:15 schreef elcastel het volgende:
[..]
Wat had jij gedaan als jij in hun schoenen stond?
Want het hele stuk in de link geeft aardig weer hoe het dilemma in elkaar stak:
[..]
en
[..]
Je kunt met recht zeggen dat de KNILers (van de landmacht, de marine kreeg een heel andere behandeling) tussen wal en schip zijn gekomen in het grote schuivenspel van de internationale politiek. Nederland en Indonesia hadden daar in beginsel een rol in, Nederland heeft dat zwak gespeeld, maar had ook de grootste verantwoordelijkheid over deze groep. En dat stukje verantwoordelijkheid, daar gaat het nou net over.
Dus nogmaals de vraag, wat had jij gedaan, als jij in hun schoenen stond?
Ik wil je best op weg helpen met hoe ik er tegenaan kijk; ik snap alle stappen die Nederland gemaakt heeft, behalve dan dat de landmacht een andere behandeling kreeg dan de marine en juist die eerste groep gewoon heeft laten zitten. Daar had je in de afgelopen 70 jaar alle gelegenheid voor om dat recht te trekken. Niet met geld, maar met erkenning. Als je de Molukse aard een beetje kent, dan weet je dat dit het allerbelangrijkste is. De KNILers waren 'bloedbroeders', van een loyaliteit die wij niet kennen.
Uiteraard is er ook een groep die graag geld ziet, zoals er ook Nederlanders zijn die overal wel een vergoeding voor zouden willen hebben. Daar ben ik op tegen. Afkopen van schuld is onzin.
Maar juist dat stukje erkenning. Ieder mens wat een beetje trots in z'n flikker heeft snapt dit. Helaas zijn we in Nederland te zwak om onze fouten onder ogen te zien en te erkennen. Doodzonde en gewoon bang dat we door het spelletje niet slim te spelen moeten betalen. Omdat we het spelletje (politiek) bijna nooit slim spelen. We zouden nog wat van de Molukse trots kunnen leren. Echt:
[..]
Je zou eigenlijk het topic nog eens moeten teruglezen en kijken hoe sommigen hier (michaelmoore, AchJa en nog een paar halve tammen) praten over een groep mensen die hun leven hadden en hebben gegeven voor ons vaderland. Houdt daarbij vooral de quote van Richestorags in gedachte die ik hierboven plaatste.
Wat proberen ze precies?quote:Op dinsdag 23 maart 2021 21:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit dus, niemand valt de Molukkers af. Ik vind alleen wat van de voorkeurspositie die ze af proberen te dwingen onder het mom van "afspraken" en alsof ze met de blanke klewang aan boord zijn gejaagd en vervolgens geboeid onderin het ruim van de schuit hierheen getransporteerd zijn.
Voor de 1 is afvloeien een reëlere optie dan voor de ander. Enig idee wat sommige KNILers op Java voor ons hebben gedaan? De invloed vanaf Java op de Molukken werd groter en groter, ik zou me er ook niet veilig voelen. Je praat over een keuze die voor sommigen helemaal geen keuze was.quote:Op dinsdag 23 maart 2021 21:59 schreef AchJa het volgende:
Het hoefde toch ook niet? 46.000 van de 50.000 inheemse Knillers zijn niet gekomen...
Ze snappen niet dat de Molukse soldaten juist naar Ambon wilden, toen Ambon nog vrij was. Maar toen werden ze tegengehouden door Nederland en Indonesie. Pas toen Ambon in Indonesische handen was riep Nederland schaamteloos “nu kan je naar Ambon”. Over die zogenaamde keuze hebben ze het.quote:Op dinsdag 23 maart 2021 22:25 schreef elcastel het volgende:
[..]
Voor de 1 is afvloeien een reëlere optie dan voor de ander. Enig idee wat sommige KNILers op Java voor ons hebben gedaan? De invloed vanaf Java op de Molukken werd groter en groter, ik zou me er ook niet veilig voelen. Je praat over een keuze die voor sommigen helemaal geen keuze was.
Een hoop praatjes maar je negeert natuurlijk weer de 46.000 inheemsen die wel gebleven zijn met hun gezinnen want die passen niet in het narratief. Zijn die compleet uitgemoord ofzo.quote:Op dinsdag 23 maart 2021 22:20 schreef elcastel het volgende:
Als je denkt dat daar blijven een reële optie was, dan zijn we wel uitgepraat, dan heb je het gewoon écht niet begrepen.
Nog maar een keer ik weet dat prima. En nmm een stuk beter dan die paar hier die aan de lopende band in de slachtofferrol kruipen.quote:Op dinsdag 23 maart 2021 22:25 schreef elcastel het volgende:
[..]
Voor de 1 is afvloeien een reëlere optie dan voor de ander. Enig idee wat sommige KNILers op Java voor ons hebben gedaan? De invloed vanaf Java op de Molukken werd groter en groter, ik zou me er ook niet veilig voelen. Je praat over een keuze die voor sommigen helemaal geen keuze was.
Omdat ze maandenlang de kont in de krib hebben gegooid...quote:Op dinsdag 23 maart 2021 22:11 schreef Bluesdude het volgende:
Ze kregen een bevel...... dienstbevel. En een goede militair huldigt: befehl ist befehl
Ze wilden 4000 ongewapende Molukkers.quote:Op dinsdag 23 maart 2021 22:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een hoop praatjes maar je negeert natuurlijk weer de 46.000 inheemsen die wel gebleven zijn met hun gezinnen want die passen niet in het narratief. Zijn die compleet uitgemoord ofzo.
Met je: "Je het gewoon écht niet begrepen"...
Nee NL koos voor Amerika’s geld. Dus de paaseieren zijn verstopt in de billen van de billenlikkers van NL.quote:Op dinsdag 23 maart 2021 22:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Omdat ze maandenlang de kont in de krib hebben gegooid...![]()
Lezen jullie uberhaupt de posts wel die hier geplaatst worden?
Er is nl. al een paar keer uitgelegd dat je het vnl bij de VN en de VS moet zoeken.
Ik lees de posts en maak nog eens duidelijk dat men naar Nederland ging op bevel, verkeerde inschatting van die 6 maanden en verzwijgen dat men direct ontslagen worden.quote:Op dinsdag 23 maart 2021 22:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Omdat ze maandenlang de kont in de krib hebben gegooid...![]()
Lezen jullie uberhaupt de posts wel die hier geplaatst worden?
Er is nl. al een paar keer uitgelegd dat je het vnl bij de VN en de VS moet zoeken.
Ja wat is het nu?quote:Op dinsdag 23 maart 2021 23:08 schreef Oceanier het volgende:
Nee NL koos voor Amerika’s geld. Dus de paaseieren zijn verstopt in de billen van de billenlikkers van NL.
Molukkers kozen niet voor de reis naar Nederland. Sterker nog, ze kozen van alles behalve de reis naar Nederland.
Niet flauw doen... ik ben niks slachtoffer van het Nederlands wanbeleid met de Molukse overtochtquote:Op dinsdag 23 maart 2021 22:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nog maar een keer ik weet dat prima. En nmm een stuk beter dan die paar hier die aan de lopende band in de slachtofferrol kruipen.
Jij niet.quote:Op dinsdag 23 maart 2021 23:11 schreef Bluesdude het volgende:
Niet flauw doen... ik ben niks slachtoffer van het Nederlands wanbeleid met de Molukse overtocht
Zo heb ik me ook nooit geprofileerd
Dit is dus het bewijs voor de schofterigheid van Nederland. Dat haar eigen soldaten zelfs een rechtszaak aanspannen tegen de staat, hun eigen werkgever. Dat zegt al genoeg over de hufterigheid van Nederland, en het begin van het onvoorstelbare leed dat Nederland daarmee heeft veroorzaakt bij haar trouwe loyale elite soldaten.quote:Op maandag 22 maart 2021 16:03 schreef AchJa het volgende:
Intussen is er echter een delegatie ex-KNIL’ers onder leiding van sergeant-majoor Aponno naar Nederland afgereisd. Met de hulp van advocaten van de stichting ‘Door d’Eeuwen Trouw’ wordt een geding aangespannen tegen de Staat der Nederlanden. En dat geding wordt - tot aan de Hoge Raad - gewonnen: Nederland mag de Molukkers niet laten afvloeien op een plaats, waar de Indonesische regering de baas is. Dan immers zijn ze hun leven niet zeker, zo oordeelt de rechter. Dan blijft er niets anders meer over dan de hele groep (inclusief hun gezinnen, wat neerkomt op bijna 13.000 mensen) te verschepen naar Nederland. Aponno is er voor.
Wie dan wel? Een beetje flauw om die Nederlandse burgemeesters te beschuldigen van slachtofferol. Als zij excuses willen, dan mogen ze dat vinden.quote:
Misschien moet je het hele stuk morgen nog eens een keer lezen.quote:Op dinsdag 23 maart 2021 23:13 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Dit is dus het bewijs voor de schofterigheid van Nederland. Dat haar eigen soldaten zelfs een rechtszaak aanspannen tegen de staat, hun eigen werkgever. Dat zegt al genoeg over de hufterigheid van Nederland, en het begin van het onvoorstelbare leed dat Nederland daarmee heeft veroorzaakt bij haar trouwe loyale elite soldaten.
Misschien moet je mijn boeken lezenquote:Op dinsdag 23 maart 2021 23:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien moet je het hele stuk morgen nog eens een keer lezen.
Je wilt beweren dat de Molukkers gedwongen werden?quote:Op dinsdag 23 maart 2021 23:08 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Nee NL koos voor Amerika’s geld. Dus de paaseieren zijn verstopt in de billen van de billenlikkers van NL.
Molukkers kozen niet voor de reis naar Nederland. Sterker nog, ze kozen van alles behalve de reis naar Nederland.
Nou zeg, die mensen hebben juist met niks een goede toekomst opgebouwd voor hun kinderen en kleinkinderen. Een beetje respect is dus wel op zijn plaats.quote:Op dinsdag 23 maart 2021 23:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Je wilt beweren dat de Molukkers gedwongen werden?
een land waar alle Indonesiërs wel kruipend naar toe zouden willen , en ook alle Philpijnen
En dat men nu terug wil , is er ein al die 75 jaren geen enkele miolkukker die hier een goed bestaan heeft opgebouwd en dankbaar is voor het leven ze hier hebben mogen opbouwen, of klagen allen de mislukte Molukkers
Gaan er wel eens Molukkers op vakantie naar Indonesië om te zien hoe hun leven eruit had gezien als Nederland hen niet hierheen had gehaald??
Juist , In Nederland is dat niet zo moeilijkquote:Op woensdag 24 maart 2021 00:12 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nou zeg, die mensen hebben juist met niks een goede toekomst opgebouwd voor hun kinderen en kleinkinderen. Een beetje respect is dus wel op zijn plaats.
En je weet zeker dat je dit niet liegt ?quote:Op woensdag 24 maart 2021 00:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik ben een paar keer op Java geweest en wet waar ik over praat J
ja echt waar., in de houthaven van jakarta en Djokja en surabaya , heel oost javaquote:Op woensdag 24 maart 2021 00:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En je weet zeker dat je dit niet liegt ?
En ze woonden allemaal in bamboehutjes ?quote:Op woensdag 24 maart 2021 00:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja echt waar., in de houthaven van jakarta en Djokja en surabaya , heel oost java
de kleinste dorpjes ben ik geweest
ja de meesten wel , in de stad niet, maar dat ws nog erger, het ergst vond ik de houthaven , al die kleine gebochelde mannetjes die de houtboten uit Sumatra losten op de loopplank met slippertjesquote:Op woensdag 24 maart 2021 00:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En ze woonden allemaal in bamboehutjes ?
Je zag dat echt waar met je eigen ogen
Wat begrijp je er niet aan?quote:Op dinsdag 23 maart 2021 21:57 schreef elcastel het volgende:
[..]
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar wat bedoel je hier dan mee?
[..]
Want dáár heb ik het over.
Helemaal mee eens. De Molukkers zijn door de Nederlandse overheid schandalig behandeld.quote:Op zaterdag 20 maart 2021 23:14 schreef Treinhoer het volgende:
Erkenning sowieso. Compensatie hou ik niet van.
Met erkenning kan je een etterende wond schoonmaken en de tijd geven om te helen. De behandeling van nieuwe Molukkers en de (gebroken) beloften waren schofterig. Dat mag Nederland wel erkennen,
in welk opzicht?quote:Op woensdag 24 maart 2021 08:39 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. De Molukkers zijn door de Nederlandse overheid schandalig behandeld.
De Molukkers/Ambonezen waren in Nederlandse krijgsdienst en toen Nederland onder Amerikaanse druk de koloniale Aziatische gebieden moest vrijgeven, kwamen deze gebieden allemaal onder Javaans bestuur zodat deze eilanden dus gewoon een nieuwe kolonisator kregen. De Nederlandse overheid heeft toen wel goed ingeschat dat de Ambonese KNIL'ers door de Javanen als verraders behandeld zouden worden en kwam tot een ad hoc besluit de Ambonese militairen dan maar naar Nederland te sturen met hun gezinnen. In Nederland was men toen nog de puinhopen van de oorlog aan het ruimen en de Amboneze werden gedumpt in tochtige oude barakken, waar eerder vervolgde joden hadden gezeten in afwachting van transport en daarna geinterneerde NSB'ers. Helemaal bizar was dat de Ambonese militairen toen ontslagen werden omdat het KNIL werd opgeheven en de overheid heeft geen nieuw werk voor hen geregeld. De Ambonezen kregen valse beloften over de stichting van een Molukse staat en een mogelijk repatriering om hen zoet te houden.quote:
dus omdat er een vermoeden was dat ze gevaar liepen hebben we ze hierheen gehaald en gehuisvest ... das vreselijk van ons iddquote:Op woensdag 24 maart 2021 11:22 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
De Molukkers/Ambonezen waren in Nederlandse krijgsdienst en toen Nederland onder Amerikaanse druk de koloniale Aziatische gebieden moest vrijgeven, kwamen deze gebieden allemaal onder Javaans bestuur zodat deze eilanden dus gewoon een nieuwe kolonisator kregen. De Nederlandse overheid heeft toen wel goed ingeschat dat de Ambonese KNIL'ers door de Javanen als verraders behandeld zouden worden en kwam tot een ad hoc besluit de Ambonese militairen dan maar naar Nederland te sturen met hun gezinnen. In Nederland was men toen nog de puinhopen van de oorlog aan het ruimen en de Amboneze werden gedumpt in tochtige oude barakken, waar eerder vervolgde joden hadden gezeten in afwachting van transport en daarna geinterneerde NSB'ers. Helemaal bizar was dat de Ambonese militairen toen ontslagen werden omdat het KNIL werd opgeheven en de overheid heeft geen nieuw werk voor hen geregeld. De Ambonezen kregen valse beloften over de stichting van een Molukse staat en een mogelijk repatriering om hen zoet te houden.
Is dat allemaal niet schofterig genoeg voor je?
Nogmaals, de 1 is de ander niet. Zuid-Molukkers voelen zich niet per definitie thuis in Ambon. Daarnaast hebben sommigen behoorlijk huis gehouden op Java, zeg maar gerust het smerige werk, waar wij (Nederlanders) onze handen niet aan durfden branden. Ze hadden best wat vijanden gemaakt, vooral bij de groep die door Soekarno werd gesteund, immers daar vochten ze tegen. Ergo; hoe meer Soekarno, hoe minder plek. Het is niet zo dat je alles altijd maar op 1 hoop kunt vegen.quote:Op dinsdag 23 maart 2021 22:51 schreef AchJa het volgende:
Een hoop praatjes maar je negeert natuurlijk weer de 46.000 inheemsen die wel gebleven zijn met hun gezinnen want die passen niet in het narratief. Zijn die compleet uitgemoord ofzo.
Ik heb ook niet de illusie dat dat ooit gaat lukken, ik weerleg alleen je kromme en incomplete weergave. Met plezier overigens. Het is jammer dat je (we) het niet op school hebt meegekregen.quote:Met je: "Je het gewoon écht niet begrepen"...
Demobiliseren in een door de Molukkers gekozen plek, is voor velen niet gebeurt. Overgaan in het Indonesische leger, kom op serieus? En dan een bambu runcing in je barst?quote:Op woensdag 24 maart 2021 04:31 schreef sp3c het volgende:
Wat begrijp je er niet aan?
je had 3 keuzes, demobiliseren, overgaan in het Indonesische leger en mee naar Nederland ... van alle 3 is door Molukse militairen gebruik gemaakt
Apart dat hier dan weer niet op gereageerd wordt.quote:Op dinsdag 23 maart 2021 23:10 schreef Bluesdude het volgende:
Ik lees de posts en maak nog eens duidelijk dat men naar Nederland ging op bevel, verkeerde inschatting van die 6 maanden en verzwijgen dat men direct ontslagen worden.
Waarom verzweeg de Nederlandse regering dat ? Omdat velen dan niet meegegaan zouden zijn en mogelijk rellen met wapens in de kazernes, mogelijk een diplomatiek conflict ?
Dat zou een reden geweest kunnen zijn.
De VN en de VS heeft niks met die misleidde aftocht van Molukse exknillers te maken.
ik heb er uberhaupt geen waardeoordeel op geplakt dus dat ik het een mooie deal zou vinden is een beetje een rare frame hoorquote:Op woensdag 24 maart 2021 18:32 schreef elcastel het volgende:
[..]
Demobiliseren in een door de Molukkers gekozen plek, is voor velen niet gebeurt. Overgaan in het Indonesische leger, kom op serieus? En dan een bambu runcing in je barst?
En mee naar Nederland inderdaad. Maar demobiliseren én naar Nederland? Zoals wel bij de landmacht gebeurde, maar niet bij de marine? Je kunt het een mooie deal vinden, ik heb daar geen oordeel over. Maar het belangrijkste is wat de Molukkers er zelf van vinden, die ruimte hadden ze en kregen ze niet.
Ik kom zeer geregeld op Java, waarschijnlijk vaker dan jij, weet ik dan beter waar ik over praat?quote:Op woensdag 24 maart 2021 00:13 schreef michaelmoore het volgende:
In Indonesië kan dat alleen als je vooraanstaand moslim bent ,vriend van de regering of gestudeerd hebt in de USA
Ik ben een paar keer op Java geweest en wet waar ik over praat JAVA is een land half zo groot als Duitsland en er wonen 3 keer zoveel inwoners , allemaal in de modder
Enorm gechargeerde weergave.quote:Ieder een Bamboo hut , een koe en een varken en 6 kippen
Maar het is echt zoquote:Op woensdag 24 maart 2021 18:43 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ik kom zeer geregeld op Java, waarschijnlijk vaker dan jij, weet ik dan beter waar ik over praat?
Wat is dit voor redenatie? Een wedstrijdje ver pissen ofzo?
[..]
Enorm gechargeerde weergave.
quote:Op woensdag 24 maart 2021 18:40 schreef sp3c het volgende:
ik heb er uberhaupt geen waardeoordeel op geplakt dus dat ik het een mooie deal zou vinden is een beetje een rare frame hoor
Dit (vooral de laatste opmerking) is toch gewoon een waarde oordeel?quote:Op woensdag 24 maart 2021 12:02 schreef sp3c het volgende:
dus omdat er een vermoeden was dat ze gevaar liepen hebben we ze hierheen gehaald en gehuisvest ... das vreselijk van ons idd
dat ze ontslagen werden is niet bijzonder want dat werd nagenoeg iedereen van de landmacht (dus na hun tijd bij het KNIL) en dat was al een tijdje aan de gang, het was een expeditionair leger en die expeditie was met het terugnemen van deze laatste eenheden ten einde
van de gedane beloften kan ik nergens iets terugvinden dus daar kan ik verder niet over oordelen
mag van mij schofteriger
Het is dus echt niet zo. Het beeld wat jij verwoord is in de kampung, het platteland. Een steeds groter deel heeft het een stuk beter, heeft gewoon een huis van steen, een baan, geen vee, wel internet.quote:
In Indonesië heb je inderdaad meer aan een motor. Daarom dragen ze eerder een helm dan een onderbroek. Dat is waar. Maar wat moet je met een auto? Behalve in Surabaya sta je de hele dag in de file, de airco is lekker, dat wel.quote:net als hier iedereen een auto voor de deur heeft
Nee, dat zou het leven niet zijn. Als de Molukkers op Java waren gebleven, dan hadden ze met een bambu runcing in de rug in de kali gelegen. Javanen zijn niet zo vergevingsgezind, ze vergeten het verleden (daarom leren ze ook zo langzaam daar), maar pas nadat ze in je schedel hebben gepist. Sadistisch volk.quote:Ik bedoel er mee, dat zou het leven zijn van de Molukkers als men daarheen terug zou gaan
Even een kanttekening. Ik heb ergens gelezen dat 2000 Molukse knillers overstapten naar het Indonesische leger.quote:Op woensdag 24 maart 2021 18:40 schreef sp3c het volgende:
in 1950 waren er nog ongeveer 8000 manschappen over, 4000 daarvan komen uiteindelijk met het gezin naar Nederland ... de rest heeft een andere keuze gemaakt
ja het is niet dat ik nooit ergens een waardeoordeel over gegeven heb hequote:Op woensdag 24 maart 2021 18:49 schreef elcastel het volgende:
[..]
[..]
Dit (vooral de laatste opmerking) is toch gewoon een waarde oordeel?
ik heb me verdiept in het hele verhaalquote:Er was overigens geen vermoeden dat ze gevaar liepen, het was bekend dat ze gevaar liepen.
Verdiep je nou maar eens in dat hele KNIL gebeuren, de rol van Molukkers op Java ... het is een serieuze oproep, je spuugt niet op je eigen vlag als je je fout toegeeft als land. En probeer je eens te verdiepen in hoe het eruit ziet voor de Molukker. Want we kijken hier altijd maar met onze Westerse bril naar dingen. Zonde.
KNIL, dienstplichtigen, oorlogsvrijwilligers er zat van alles daar op Java en Sumatra tijdens Operatie Product... Alsof alleen de Molukkers soldaatje aan het spelen waren... En wat dacht je van Westerling en het KST?quote:Op woensdag 24 maart 2021 18:27 schreef elcastel het volgende:
Nogmaals, de 1 is de ander niet. Zuid-Molukkers voelen zich niet per definitie thuis in Ambon. Daarnaast hebben sommigen behoorlijk huis gehouden op Java, zeg maar gerust het smerige werk, waar wij (Nederlanders) onze handen niet aan durfden branden. Ze hadden best wat vijanden gemaakt, vooral bij de groep die door Soekarno werd gesteund, immers daar vochten ze tegen. Ergo; hoe meer Soekarno, hoe minder plek. Het is niet zo dat je alles altijd maar op 1 hoop kunt vegen.
Idd, er is nooit een harde afspraak gemaakt dat de Molukkers hun eigen staat zouden krijgen en wat Soekarno allemaal uitspookte konden wij weinig aan doen of Nederland had een derde politionele actie op moeten tuigen. Of hoe zie jij dat dan voor je? Nederland moet onder zware druk van de VN en VS de kolonie opgeven en de macht overdragen en vervolgens vinden we het vreemd dat de nieuwe baas niet precies doet wat wij willen?quote:Nederland heeft de verantwoordelijkheid op zich genomen in de overdracht, niet voor de meerderheid, maar voor de Molukkers in z'n totaal. Er is geen staat belooft zoals velen denken en beweren, maar er zou wel plaats zijn voor een Oost-Indonisische Staat binnen het nieuwe Indonesië. Dat Soekarno er vervolgens een tweede Majapahit van wilde maken lag voor de hand, maar maak dan die afspraak niet als Nederland zijnde. Of als je hem niet kan nakomen, erken dat dan, want dát lukt tot op heden niet.
Je weerlegt helemaal niks, het enige wat je aan het doen bent is de geschiedenis herschrijven op een manier die jouw het beste uitkomt.quote:Ik heb ook niet de illusie dat dat ooit gaat lukken, ik weerleg alleen je kromme en incomplete weergave. Met plezier overigens. Het is jammer dat je (we) het niet op school hebt meegekregen.
Wel, niet, wel, niet nooit ....quote:Op woensdag 24 maart 2021 19:25 schreef sp3c het volgende:
ja het is niet dat ik nooit ergens een waardeoordeel over gegeven heb he
Ik denk inderdaad dat het niet je gebrek aan kennis is, maar het doorgronden van die kennis.quote:ik heb me verdiept in het hele verhaal
geloof ik niet dat je me ergens op onwaarheden kunt betrappen eerlijk gezegd
Uhu... Jij hebt nogal een hoge pet van jezelf op is het niet?quote:Op woensdag 24 maart 2021 19:36 schreef elcastel het volgende:
Ik denk inderdaad dat het niet je gebrek aan kennis is, maar het doorgronden van die kennis.
doe niet zo kinderachtig johquote:
geef maar aan waar ik de mist in ga dan want vooralsnog reageer op je op argumenten die je voor me verzonnen hebtquote:[..]
Ik denk inderdaad dat het niet je gebrek aan kennis is, maar het doorgronden van die kennis.
Leg me geen woorden in de mond. Ik zeg dat de Molukkers het vuile werk opknapten. Ik zeg niet dat ze daar uniek in waren. Feit wat ik aanhaal is dat de Molukkers op Java voor onze vlag behoorlijk de beest uithingen, dit is gewoon bekend, staat in talloze getuigschriften.quote:Op woensdag 24 maart 2021 19:34 schreef AchJa het volgende:
KNIL, dienstplichtigen, oorlogsvrijwilligers er zat van alles daar op Java en Sumatra tijdens Operatie Product... Alsof alleen de Molukkers soldaatje aan het spelen waren... En wat dacht je van Westerling en het KST?
Er zaten toen (Product) zo'n 120.000 militairen in Indonesie, waarvan 45.000 KNIL, 70.000 man KL en 5.000 Mariniers... 2 Div (20.000 man) op Java bestond vnl uit dienstplichtigen... Dus waar je het verhaal nou weer vandaan haalt dat alleen de Molukkers hebben lopen vechten is mij weer een compleet raadsel.
En als Nederland nergens zijn handen aan durfde te branden waarom dan al die onderzoeken en beschuldigingen?
Is het dan de schuld van die Molukkers dat Nederland haar belofte niet kon waarmaken? Ik weet precies welke keuze Nederland uiteindelijk NIET had, dat hoef je mij niet uit te leggen. Maar uiteindelijk is het wel de verantwoording van Nederland om dat dan anders op te lossen, naar tevredenheid uiteraard. En daar schortte het dus aan.quote:Idd, er is nooit een harde afspraak gemaakt dat de Molukkers hun eigen staat zouden krijgen en wat Soekarno allemaal uitspookte konden wij weinig aan doen of Nederland had een derde politionele actie op moeten tuigen. Of hoe zie jij dat dan voor je? Nederland moet onder zware druk van de VN en VS de kolonie opgeven en de macht overdragen en vervolgens vinden we het vreemd dat de nieuwe baas niet precies doet wat wij willen?
Totaal zinloze frame dit. Ik herschrijf helemaal niets. Ik kaart aan dat het tijd is dat Nederland erkent waar ze fout zat. Begrijpelijk fout in een bepaald opzicht, maar erken het gewoon. Maar we zijn gewoon bang dat het een 1-2tje wordt en dat we de knip moeten trekken (waar ik overigens faliekant tegen ben, maar dat terzijde).quote:Je weerlegt helemaal niks, het enige wat je aan het doen bent is de geschiedenis herschrijven op een manier die jouw het beste uitkomt.
Joh, hou toch op. Alsof ik jouw kennis ga inschatten en op een weegschaal ga leggen. Dat interesseert me toch geen ene reet? Je kunt eindeloos lezen, je kunt mooie verhalen schrijven, maar dat betekent niet dat ik vind dat je gelijk hebt of dat je überhaupt gelijk hebt.quote:En als je dit hele topic een beetje doorgelezen hebt had je kunnen weten dat ik mijn kennis omtrent dit dossier niet alleen van een paar internetsites heb.
Ik zie gewoon een veelgemaakte fout, meer niet. Je hoeft mij niet op een voetstuk te zetten hoor, ik ben niks.quote:Op woensdag 24 maart 2021 19:37 schreef AchJa het volgende:
Uhu... Jij hebt nogal een hoge pet van jezelf op is het niet?
Welke fout dan?quote:Op woensdag 24 maart 2021 20:01 schreef elcastel het volgende:
Ik zie gewoon een veelgemaakte fout, meer niet. Je hoeft mij niet op een voetstuk te zetten hoor, ik ben niks.
Doe jezelf een plezier en lees het nog eens terug. Je draait als een paling in een emmer snot, dat is prima, maar het is lastig discussiëren als je alles steeds probeert te ontwijken.quote:Op woensdag 24 maart 2021 19:39 schreef sp3c het volgende:
doe niet zo kinderachtig joh
ik heb geen waardeoordeel over de gemaakte keuze (weggaan, niet weggaan, indonesische dienst) gegeven, enkel gestelt dat die keuze er was
ik heb wel een waardeoordeel gegeven op Edvandeberg zijn post
zo moeilijk is het allemaal niet
[..]
geef maar aan waar ik de mist in ga dan want vooralsnog reageer op je op argumenten die je voor me verzonnen hebt
Waarde oordeel. Hoezo niet bijzonder? Kregen ze een brief thuis? Stapten ze op de boot met de volle kennis dat ze als burger zouden uitstappen? Nee hè? Niet bijzonder?quote:dat ze ontslagen werden is niet bijzonder want dat werd nagenoeg iedereen van de landmacht (dus na hun tijd bij het KNIL) en dat was al een tijdje aan de gang, het was een expeditionair leger en die expeditie was met het terugnemen van deze laatste eenheden ten einde
Waarde oordeel. Het had erger gekund.quote:van de gedane beloften kan ik nergens iets terugvinden dus daar kan ik verder niet over oordelen
mag van mij schofteriger
kan me idd niet voorstellen dat ze dat niet wisten neequote:Op woensdag 24 maart 2021 20:16 schreef elcastel het volgende:
[..]
Doe jezelf een plezier en lees het nog eens terug. Je draait als een paling in een emmer snot, dat is prima, maar het is lastig discussiëren als je alles steeds probeert te ontwijken.
[..]
Waarde oordeel. Hoezo niet bijzonder? Kregen ze een brief thuis? Stapten ze op de boot met de volle kennis dat ze als burger zouden uitstappen? Nee hè? Niet bijzonder?
geen idee wat je probeert te zeggen en de agressie vind ik niet bijzonder nodigquote:[..]
Waarde oordeel. Het had erger gekund.
Klopt, maar het had ook beter gekund. Door te erkennen dat het niet liep zoals het moest lopen, zoals je het de Molukkers hebt voorgehouden.
Dit zijn gewoon waarde oordelen over de deal die de Molukkers voor hun kiezen kregen. Je geeft geen waarde oordeel over de post van Edvandeberg, je geeft een waarde oordeel over de feiten die Edvandeberg aanhaalt in zijn post.
En dat is precies waarom ik een waarde oordeel over jou geef, je bent gewoon een draaikont.
Al verwacht ik niet dat je dat gaat erkennen.
.
quote:
Dat wij hier in Nederland denken dat we het netjes hebben opgelost, terwijl degene met wie en voor wie wij een afspraak maakten er heel anders over denken. Een egocentrische kijk op gemaakte fouten.quote:
ja maar dat zegt echt helemaal niemandquote:Op woensdag 24 maart 2021 20:22 schreef elcastel het volgende:
[..]
[..]
Dat wij hier in Nederland denken dat we het netjes hebben opgelost, terwijl degene met wie en voor wie wij een afspraak maakten er heel anders over denken. Een egocentrische kijk op gemaakte fouten.
Ah. En als dat nou wel zo was, zou je dan wél de verontwaardiging begrijpen?quote:Op woensdag 24 maart 2021 20:19 schreef sp3c het volgende:
kan me idd niet voorstellen dat ze dat niet wisten nee
Alleen was het niet bij iedereen bekend.quote:iedereen werd ontslagen, niet alleen de Molukkers
Welke agressie? Dat ik op je zere plek druk?quote:geen idee wat je probeert te zeggen en de agressie vind ik niet bijzonder nodig
je neemt dienst in een demobiliserend leger, een leger dat al een jaar lang eenheden aan het ontslaan en aan het repatrieren isquote:Op woensdag 24 maart 2021 20:26 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ah. En als dat nou wel zo was, zou je dan wél de verontwaardiging begrijpen?
[..]
Alleen was het niet bij iedereen bekend.
ik heb geen zere plek hier, vind het gewoon niet zo nodig om op de man te spelen maja ... internet hequote:[..]
Welke agressie? Dat ik op je zere plek druk?
Moet ik je nou echt gaan quoten?quote:Op woensdag 24 maart 2021 19:59 schreef elcastel het volgende:
Leg me geen woorden in de mond. Ik zeg dat de Molukkers het vuile werk opknapten. Ik zeg niet dat ze daar uniek in waren. Feit wat ik aanhaal is dat de Molukkers op Java voor onze vlag behoorlijk de beest uithingen, dit is gewoon bekend, staat in talloze getuigschriften.
Je zegt hier letterlijk dat de Nederlander het "smerige werk" aan anderen overliet. Wat je reinste bullshit is natuurlijk.quote:Daarnaast hebben sommigen behoorlijk huis gehouden op Java, zeg maar gerust het smerige werk, waar wij (Nederlanders) onze handen niet aan durfden branden.
We hadden ze ook kunnen laten zitten maar dat zou helemaal niet goed uitgepakt zijn:quote:Is het dan de schuld van die Molukkers dat Nederland haar belofte niet kon waarmaken? Ik weet precies welke keuze Nederland uiteindelijk NIET had, dat hoef je mij niet uit te leggen. Maar uiteindelijk is het wel de verantwoording van Nederland om dat dan anders op te lossen, naar tevredenheid uiteraard. En daar schortte het dus aan.
Bronquote:Opheffing van het KNIL
Volgens de militaire bepalingen van de Rondetafelconferentie (zie p. 655) zou-den de uit Nederland naar Indonesië gezonden landstrijdkrachten zo mogelijk binnen zes maanden gerepatrieerd worden. De Nederlandse KNIL-militairen zouden deels kunnen overgaan naar de Nederlandse landmacht (officieel Koninklijke Landmacht geheten, afgekort KL) en deels de dienst moeten ver-laten. De Indonesische KNIL-mili tai ren zouden deels kun nen overgaan naar de strijdkrachten van de RVI (de APRIS) en deels eveneens de dienst moeten verlaten. Zes maanden na bekendmaking van de voorwaarden voor overgang naar de APRIS zou het KNIL ophouden te bestaan. De wapens, uitrusting, gebouwen en terreinen van het KNIL zouden aan de RVI worden overgedra-gen. De Nederlandse marine zou binnen een jaar uit Indonesië worden terug-getrokken, maar zou in die tijd nog taken voor de RVI blijven verrichten; ook zou Nederland een aantal marineschepen aan de RVI overdragen. Verder zou een Nederlandse militaire missie in Indonesië behulpzaak zijn bij de opbouw en opleiding van de strijdkrachten van de RVI.In de jaren 1945-1949 had Nederland ruim honderdtwintigduizend KL-militairen naar Indonesië overgebracht. Ten tijde van de soevereiniteits-overdracht waren hiervan de oorlogsvrijwilligers en het grootste deel van de 7 December-divisie al gerepatrieerd en be von den zich nog ruim zeventigdui-zend KL-militairen in Indonesië. Nederland beschikte niet over voldoende eigen scheepsruimte om dit aantal binnen zes maanden af te voeren en moest daarom buitenlandse scheepsruimte huren; hierdoor konden bijna al deze militairen nog voor september 1950 Indonesië verlaten.Op 26 januari 1950 maakte de RVI-regering de voorwaarden voor overgang naar de APRIS bekend. Dit bracht mee dat de Nederlandse regering het KNIL per 26 juli 1950 moest opheffen.Het KNIL omvatte ten tijde van de soevereiniteitsoverdracht ongeveer 65.000 man, van wie 15.000 de Nederlandse nationaliteit en 50.000 de Indonesische nationaliteit bezaten. Bijna 8000 van de Nederlandse KNIL-militairen gingen over naar de KL en vertrokken naar Nederland (waar velen van hen nog nooit geweest waren; dit betrof vooral Indo-Europeanen). Van de 50.000 Indonesische KNIL-militairen bestond de meerderheid uit Javanen en ongeveer een vijfde deel uit Ambonezen en Menadonezen. Uiteindelijk zijn ongeveer 26.000 van hen naar de APRIS overgegaan, maar voor een deel gebeurde dat pas na de opheffing van het KNIL. De KNIL-mili tairen die de dienst verlieten hadden op grond van een vooroorlogse regeling er recht op te worden gedemobiliseerd op een plaats van hun keuze binnen Indonesië. De belangrijkste KNIL-militair die naar de APRIS overging was de Ambonese luitenant-kolonel Julius Tahija. Hij had in de Tweede Wereldoorlog aan de strijd tegen Japan deelgenomen, had de Nederlandse delegatie geadviseerd in de conferentie op de Hoge Veluwe, was adjudant van generaal Spoor geweest en had als lid van de BFO-delegatie de Rondetafelconferentie bijgewoond. Hij wist veel KNIL-militairen ertoe over te halen de overstap naar de APRIS te wagen en het was vooral aan zijn invloed te danken dat de meeste Ambonese militairen in Makassar zich in april afzijdig hielden van de muiterij van kapitein Aziz. Toen in juli 1950 de datum naderde waarop het KNIL opgeheven zou wor-den, stond echter voor een deel van de Indonesische KNIL-militairen nog niet vast of ze de militaire dienst zouden verlaten dan wel naar de APRIS zouden overgaan. In een aantal gevallen hadden zij zelf nog niet definitief gekozen, in andere gevallen hadden zij wel gekozen maar had de Indonesische overheid daar nog geen beslissing op genomen. Zoals eerder vermeld vonden vooral veel Ambonese militairen het moeilijk om naar de APRIS over te gaan. De problemen werden nog veel groter na de proclamatie van de Republiek der Zuid-Molukken. Een deel van die militairen verlangde nu op Ambon gedemo-biliseerd te worden. Omdat het onmogelijk was deze problemen voor de opheffingsdatum op te lossen kwamen de Nederlandse en de Indonesische regering overeen, dat de nog niet overgegane of gedemobiliseerde KNIL-militairen met ingang van 24 juli 1950 tijdelijk de status van KL-militair zouden krijgen. Deze militairen en hun gezinnen werden in doorgangskampen op Java ondergebracht. Enige honderden Nederlandse KL-militai ren zouden nog tot uiterlijk eind december in Indonesië kunnen blijven om die kampen te beveiligen.
Overbrenging van Ambonese ex-KNIL militairen naar Nederland
Toen het KNIL op 26 juli 1950 ophield te bestaan, stond voor een deel van de Indonesische KNIL-militairen nog niet vast of zij de militaire dienst zouden verlaten dan wel naar het Indonesische leger zouden overgaan (zie p. 700). Als noodoplossing kregen deze militairen toen een tijdelijke KL-status. Vervolgens gingen ongeveer tienduizend van hen alsnog over naar de APRI (de nieuwe naam van het Indonesische leger na het herstel van de eenheidsstaat), terwijl ongeveer tienduizend zich op verschillende plaatsen binnen Indonesië lie-ten demobiliseren. Er bleef een groep van ongeveer vierduizend Ambonese militairen over die de kant van de RMS gekozen hadden en verlangden op Ambon gedemobiliseerd te worden. De Indonesische regering wilde dit niet toestaan zolang Ambon in opstand was. Intussen bevonden deze militairen en hun gezinnen zich in doorgangskampen op Java die tijdelijk beveiligd werden door Nederlandse soldaten.Nadat de Indonesische regering in november haar gezag over Ambon her-steld had verklaarde zij geen bezwaar meer te hebben tegen demobilisatie van deze ex-KNIL-militairen op dit eiland. Maar nu wezen dezen dit zelf af, omdat zij daar represailles verwachtten wegens hun steun aan de RMS. Als alternatief stelden zij voor, hun groep hetzij naar Nieuw-Guinea over te brengen hetzij naar gebied in de Molukken dat nog in RMS-handen was. Ook hier kon noch de Nederlandse regering noch de Indonesische regering mee instemmen.De Nederlandse regering spande zich in om deze ex-KNIL-militairen ertoe te bewegen zich toch te laten demobiliseren op Ambon of op ander gebied onder gezag van de Indonesische regering. Onder meer bood zij daartoe finan-ciële tegemoetkomingen aan. Intussen hadden deze Ambonezen als hun ver-tegenwoordiger in Nederland de RMS-minister F.A. Aponno aangewezen, die zich sinds juni in dit land bevond en nauw contact onderhield met de stichting Door De Eeuwen Trouw. Toen de Ambonezen op Java zich eind november bijna lieten overhalen om binnen Indonesië de dienst te verlaten, gaf Aponno hun het dringende advies hiervan af te zien. Hij spande een proces aan tegen de Nederlandse staat met behulp van dezelfde Nederlandse advocaat die het proces tegen de KPM begonnen was. Van de rechter werd gevraagd de Nederlandse staat te verbieden om de Ambonese militairen tegen hun zin te demobiliseren in door de Indonesische regering beheerst gebied.Op 21 december wees de Nederlandse rechter deze eis toe. De staat ging in beroep, maar verloor een maand later de zaak in hoger beroep. Demobilisatie in gebied onder Indonesisch gezag was daardoor uitgesloten. Demobilisatie op Nieuw- Guinea, zoals door Aponno verlangd, kwam evenmin in aanmerking. In deze situatie meende de Nederlandse regering geen andere keus te hebben dan de vierduizend Ambonese militairen samen met hun ruim achtduizend gezinsleden naar Nederland zelf over te brengen. Met de Indonesische regering was intussen afgesproken dat de beveiliging door Nederlandse militairen van de kampen op Java nog enkele maanden voortgezet kon worden. Tussen februari en juni 1951 bracht men de twaalfduizend Ambonese mannen, vrou-wen en kinderen in twaalf schepen naar Nederland over. De meesten werden daar gehuisvest in voormalige gevangenkampen die de Duitse bezettings-macht er tijdens de Tweede Wereldoor log had laten bouwen. Men ging er in Nederland van uit dat de overbrenging van deze gezinnen naar Europa slechts een tijdelijke noodsprong was in afwachting van een definitieve oplossing. Intussen had de Nederlandse regering besloten de Ambonese militairen bij aan komst in Nederland uit militaire dienst te ontslaan. Tijdens het transport was dit hun niet bekend; er was tot dan toe alleen gesproken over wachtgeld of pensioen. Het volstrekt onverwachte ontslag uit de dienst betekende voor deze beroepsmilitairen een zware schok, omdat zij de status verloren waar zij hun zelfrespect aan ontleenden.
Welke afspraak?quote:Natuurlijk is het voor sommigen nooit genoeg, daar heb ik het niet over. Maar erkennen (!) dat je je afspraak niet kon waarmaken, én het anders voorschotelde dan de werkelijkheid, had wel zo netjes geweest toch? Hoe moeilijk is het om gewoon te getuigen van wat iedereen kan zien.
Jawel dat doe je wel. Op het ene moment zijn er geen afspraken gemaakt en het volgende moment weer wel. Die 4000 Ambonezen hadden tijd genoeg om een keuze te maken zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Dat hebben ze niet gedaan en toen heeft Nederland die keus voor ze gemaakt want anders hadden ze helemaal een probleem gehad, juist vanwege de RMS collega's.quote:Totaal zinloze frame dit. Ik herschrijf helemaal niets. Ik kaart aan dat het tijd is dat Nederland erkent waar ze fout zat. Begrijpelijk fout in een bepaald opzicht, maar erken het gewoon. Maar we zijn gewoon bang dat het een 1-2tje wordt en dat we de knip moeten trekken (waar ik overigens faliekant tegen ben, maar dat terzijde).
Want jij hebt dat wel?quote:Joh, hou toch op. Alsof ik jouw kennis ga inschatten en op een weegschaal ga leggen. Dat interesseert me toch geen ene reet? Je kunt eindeloos lezen, je kunt mooie verhalen schrijven, maar dat betekent niet dat ik vind dat je gelijk hebt of dat je überhaupt gelijk hebt.
Nogmaals, welke afspraak?quote:Nederland is gewoon de afspraken uit de soevereiniteitsoverdracht niet nagekomen. Dat kon niet, daar konden ze niets aan doen, Soekarno stond sterker en de VS had andere plannen, maar dat heeft geen reet met de inhoud van de afspraak, die we met de Molukkers maakten, te maken. Nederland heeft dat geprobeerd op te lossen, hartstikke sjiek, maar terugkijkend (en dat was verdomde snel al duidelijk) hebben ze daarin gefaald. Hoe moeilijk is dat om te erkennen?
Misschien is dat wel het hele probleem; we kunnen het ons niet voorstellen, dus is het onbelangrijk.quote:Op woensdag 24 maart 2021 20:24 schreef ems. het volgende:
Dat hele 'erkenning' vind ik altijd zo vreemd. Kan me niet voorstellen dat iemand daar iets om geeft.
Ongetwijfeld zitten er een aantal raven tussen, daar is Nederland ook bang voor. Egoïstisch ... lijkt mij niet het juiste woord. Maar persoonlijk vind ik financiële tegemoetkoming een soort van afkopen.quote:Compensatie daarentegen lijkt mij de grote drijfveer. En dat is vooral egoïstisch.
het gaat om de compensatie uiteraard en die kan maar goed in de miljarden lopen met een zwik goeie advocatenquote:Op woensdag 24 maart 2021 20:24 schreef ems. het volgende:
Dat hele 'erkenning' vind ik altijd zo vreemd. Kan me niet voorstellen dat iemand daar iets om geeft.
Compensatie daarentegen lijkt mij de grote drijfveer. En dat is vooral egoïstisch.
we hadden in Afghanistan ook verklikkers en vertalers en gidsenquote:Op woensdag 24 maart 2021 19:59 schreef elcastel het volgende:
[..]
Leg me geen woorden in de mond. Ik zeg dat de Molukkers het vuile werk opknapten. Ik zeg niet dat ze daar uniek in waren. Feit wat ik aanhaal is dat de Molukkers op Java voor onze vlag behoorlijk de beest uithingen, dit is gewoon bekend, staat in talloze getuigschriften.
Dat ze er zelf anders over denken kan natuurlijk niet ons probleem zijn. Maar Nederland heeft alles wat in het vermogen lag gedaan om dit fatsoenlijk op te lossen. En nmm is dat ook gebeurd, om maar met @sp3c 's woorden te spreken, het had een stuk "schofteriger" gekund.quote:Op woensdag 24 maart 2021 20:22 schreef elcastel het volgende:
Dat wij hier in Nederland denken dat we het netjes hebben opgelost, terwijl degene met wie en voor wie wij een afspraak maakten er heel anders over denken. Een egocentrische kijk op gemaakte fouten.
Het is wel een probleem van de Nederlandse politiek als een groep mensen schofterig behandeld zijnquote:Op woensdag 24 maart 2021 20:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat ze er zelf anders over denken kan natuurlijk niet ons probleem zijn. Maar Nederland heeft alles wat in het vermogen lag gedaan om dit fatsoenlijk op te lossen.
Hebben ze hem vooraf beloofd... na zes maanden brengen we je terug, kosten voor het leger ?quote:Op woensdag 24 maart 2021 20:31 schreef sp3c het volgende:
mijn opa is ook gewoon op de boot ontslagen
vondtie wat gek maar om nu te zeggen dat hem een groot onrecht aangedaan is
Maar waarom is het dan wel prima gelukt voor die andere 46.000? Waarom hebben alleen deze 4.000 Ambonezen een "probleem"?quote:Op woensdag 24 maart 2021 21:21 schreef Bluesdude het volgende:
Het is wel een probleem van de Nederlandse politiek als een groep mensen schofterig behandeld zijn
Dat werkt generatie op generatie door.
Nederland heeft niet alles gedaan. Beslist niet.
Ik zie dat je deze vraag al zelf hebt beantwoord:quote:
Dat zeg ik niet, de Molukkers waren zelf tot de tenen gemotiveerd om het voortouw te nemen, ze hebben (nogsteeds) vaak een bloedhekel aan Javanen.quote:Je zegt hier letterlijk dat de Nederlander het "smerige werk" aan anderen overliet. Wat je reinste bullshit is natuurlijk.
Had gekund, maar dat was dan wel mensenrechtenschennis geweest, immers de stichting 'Door d'Eeuwen Trouw' (what's in a name) had tot de Hoge Raad gevochten én gewonnen en de uitspraak was dat dát toch niet de bedoeling kon zijn. Dat is dan zeg maar het nadeel van een rechtsstaat?quote:We hadden ze ook kunnen laten zitten maar dat zou helemaal niet goed uitgepakt zijn:
Je eigen bronquote:Men ging er in Nederland van uit dat de overbrenging van deze gezinnen naar Europa slechts een tijdelijke noodsprong was in afwachting van een definitieve oplossing. Intussen had de Nederlandse regering besloten de Ambonese militairen bij aan komst in Nederland uit militaire dienst te ontslaan. Tijdens het transport was dit hun niet bekend; er was tot dan toe alleen gesproken over wachtgeld of pensioen. Het volstrekt onverwachte ontslag uit de dienst betekende voor deze beroepsmilitairen een zware schok, omdat zij de status verloren waar zij hun zelfrespect aan ontleenden.
Nederland heeft gewoon - mogelijk met de juiste bedoelingen - eenzijdig naar een oplossing gezocht.quote:Nederland heeft gewoon alles op alles gezet om dit tot een goed einde te brengen. Het had veel slechter af kunnen lopen.
Je eigen bronquote:Het volstrekt onverwachte ontslag uit de dienst betekende voor deze beroepsmilitairen een zware schok, omdat zij de status verloren waar zij hun zelfrespect aan ontleenden.
Zoals in de soevereiniteitsoverdracht stond, dienst nemen in het Indonesisch leger of als burger terug naar de geboortestreek. Het eerst was voor sommigen (RMS aanhang, bloeddorst op Javanen) geen keuze. Het laatste was niet gewenst door Nederland en Soekarno en konden ze niet waarmaken na de proclamatie van Ambon én de Zuid-Molukken. Vanuit die gedachte ging men op zoek naar een oplossing.quote:Welke afspraak?
Er waren afspraken gemaakt in de soevereiniteitsoverdracht die niet konden worden waargemaakt. Ik lees jouw aangedragen bron toch heel anders en zie dat een voortschrijdende verandering in de mogelijkheden kwam door de opstelling van Soekarno (proclamatie blablablabla). Daar kon Nederland weinig aan doen, maar had wel effect op de afspraak (uit de soevereiniteitsoverdracht).quote:Jawel dat doe je wel. Op het ene moment zijn er geen afspraken gemaakt en het volgende moment weer wel. Die 4000 Ambonezen hadden tijd genoeg om een keuze te maken zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Dat hebben ze niet gedaan en toen heeft Nederland die keus voor ze gemaakt want anders hadden ze helemaal een probleem gehad, juist vanwege de RMS collega's.
Ik zeg niet dat ik meer gelijk heb dan jij, maarik neig er wel naar; ik ben namelijk wel overtuigd dat mijn mening meer van 2 kanten uitgaat dan jouw mening, ja. En ik vind dat essentieel, want een afspraak maak je tussen 2 partijen, dus als je daar over oordeelt (wat te allen tijde hartstikke subjectief is), dan ben je moreel verplicht je in beide blikvelden te verdiepen. Dat mis ik bij onder andere jou, waarmee ik mij geenszins boven de ander plaats, dat is in ieder geval niet de bedoeling.quote:Want jij hebt dat wel?
Dat staat er toch? De afspraak in de soevereiniteitsoverdracht. Dat kon ook niet, omdat Soekarno bewoog, tegen de afspraken in. De Molukkers werden zo het kind van de rekening. Die valt te begrijpen, maar tel daar deze nóg eens bij op:quote:Nogmaals, welke afspraak?
Je eigen bronquote:Tijdens het transport was dit hun niet bekend; er was tot dan toe alleen gesproken over wachtgeld of pensioen. Het volstrekt onverwachte ontslag uit de dienst betekende voor deze beroepsmilitairen een zware schok, omdat zij de status verloren waar zij hun zelfrespect aan ontleenden.
Dat kan inderdaad een reden zijn. Zeker met die bloedhond van een Zegveld. Maar het zegt wel iets over ruggengraat (in mijn ogen) als je daarom je fout niet durft toe te geven. Maar misschien moet je daar principes voor hebben en redeneren anderen vanuit hun kasboek. Dat zou zomaar kunnen.quote:Op woensdag 24 maart 2021 20:35 schreef michaelmoore het volgende:
het gaat om de compensatie uiteraard en die kan maar goed in de miljarden lopen met een zwik goeie advocaten
voor erkenning koop je niks
Tjaaaa..... snap je dat nog niet ?quote:Op woensdag 24 maart 2021 21:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar waarom is het dan wel prima gelukt voor die andere 46.000? Waarom hebben alleen deze 4.000 Ambonezen een "probleem"?
De Nederlandse staat kan ok erkennen dat men deze mensen beter daar had gelaten , maar was er wel een keuzen gebodenquote:Op woensdag 24 maart 2021 21:41 schreef elcastel het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad een reden zijn. Zeker met die bloedhond van een Zegveld. Maar het zegt wel iets over ruggengraat (in mijn ogen) als je daarom je fout niet durft toe te geven. Maar misschien moet je daar principes voor hebben en redeneren anderen vanuit hun kasboek. Dat zou zomaar kunnen.
Had gekund. Of niet. Geen idee hoe ik deze zin moet lezen.quote:Op woensdag 24 maart 2021 21:43 schreef michaelmoore het volgende:
De Nederlandse staat kan ok erkennen dat men deze mensen beter daar had gelaten , maar was er wel een keuzen geboden
Maar wat bedoel je dan met: "Het smerige werk, waar wij (Nederlanders) onze handen niet aan durfden te branden"?quote:Op woensdag 24 maart 2021 21:36 schreef elcastel het volgende:
Ik zie dat je deze vraag al zelf hebt beantwoord:
Dat zeg ik niet, de Molukkers waren zelf tot de tenen gemotiveerd om het voortouw te nemen, ze hebben (nogsteeds) vaak een bloedhekel aan Javanen.
Dat die Molukkers bloeddorstig waren, moet in talloze getuigschriften te zien zijn. Ik weet het vooral uit de documentaires die ik heb gezien. Dat kun je van mij aannemen, dat hoeft niet, dan zijn we het daarover oneens. Mij om het even, ik verzin het niet ter plekke.
Ze wilden erheen op het moment dat de RMS uitgeroepen was door hun matties en daar gewoon een opstand aan de gang was, dat ging logischerwijs natuurlijk niet door. Soekarno was natuurlijk niet helemaal achterlijk.quote:Feit is - en dat staat in je eigen bron - dat ze sowieso geen heil zagen in een terugkeer naar een geproclameerd Ambon ("Maar nu wezen dezen dit zelf af, omdat zij daar represailles verwachtten wegens hun steun aan de RMS."). En daar hebben ze gelijk in, dat heeft Nederland ook wel gezien, gelukkig.
Dat dit uiteindelijk de uitkomst werd van hun eigen getreuzel kan natuurlijk niet Nederland aangerekend worden. Er waren ondertussen al 46.000 KNIL militairen gedemobiliseerd of overgaan naar het TNI... Maar een klein clubje weigerde van alles en nog wat en toen het uiteindelijk te heet onder de voeten werd wilden ze nb. in Nederlands Nieuw Guinea gedemobiliseerd worden... Ja, dat ging natuurlijk ook niet door. Sergeant Majoor Aponno heeft feitelijk iets gedaan waar de Molukkers helemaal niet op zaten te wachten.quote:Had gekund, maar dat was dan wel mensenrechtenschennis geweest, immers de stichting 'Door d'Eeuwen Trouw' (what's in a name) had tot de Hoge Raad gevochten én gewonnen en de uitspraak was dat dát toch niet de bedoeling kon zijn. Dat is dan zeg maar het nadeel van een rechtsstaat?
Het staat in je eigen bron, zoals ook dit stuk:
Je eigen bron
Als je na een jaar nog niet begrijpt dat het KNIL opgeheven wordt dan vraag je er ook zelf om. Daarnaast waren ze al ontslagen/ het KNIL was al opgeheven maar zijn ze vanwege de veiligheid TIJDELIJK ondergebracht bij de KL zoals je kunt lezen.quote:Nederland heeft gewoon - mogelijk met de juiste bedoelingen - eenzijdig naar een oplossing gezocht.
Stukje herhaling:
Je eigen bron
Taadaaa, de kern van deze discussie.
Nou hehe... Er zijn afspraken gemaakt maar Soekarno veegde daar zijn reet mee af. Dus is dat wederom niet Nederland aan te rekenen.quote:Zoals in de soevereiniteitsoverdracht stond, dienst nemen in het Indonesisch leger of als burger terug naar de geboortestreek. Het eerst was voor sommigen (RMS aanhang, bloeddorst op Javanen) geen keuze. Het laatste was niet gewenst door Nederland en Soekarno en konden ze niet waarmaken na de proclamatie van Ambon én de Zuid-Molukken. Vanuit die gedachte ging men op zoek naar een oplossing.
Er waren afspraken gemaakt in de soevereiniteitsoverdracht die niet konden worden waargemaakt. Ik lees jouw aangedragen bron toch heel anders en zie dat een voortschrijdende verandering in de mogelijkheden kwam door de opstelling van Soekarno (proclamatie blablablabla). Daar kon Nederland weinig aan doen, maar had wel effect op de afspraak (uit de soevereiniteitsoverdracht).
Dat kan. Maar als je uitzoomt en het grotere plaatje bekijkt zie je dat het voor 46.000 KNIL militairen wel gelukt is en ja daar zaten ook Ambonezen tussen. Zelfs een overste. Dus je kunt ondertussen niet meer ontkennen dat deze situatie grotendeels ontstaan is door dwarsliggerij danwel besluiteloosheid van de overige 4.000 KNIL militairen.quote:Ik zeg niet dat ik meer gelijk heb dan jij, maarik neig er wel naar; ik ben namelijk wel overtuigd dat mijn mening meer van 2 kanten uitgaat dan jouw mening, ja. En ik vind dat essentieel, want een afspraak maak je tussen 2 partijen, dus als je daar over oordeelt (wat te allen tijde hartstikke subjectief is), dan ben je moreel verplicht je in beide blikvelden te verdiepen. Dat mis ik bij onder andere jou, waarmee ik mij geenszins boven de ander plaats, dat is in ieder geval niet de bedoeling.
En dan geef ik je nog maar een keer antwoord, dan ga je maar reclameren bij de VN, VS en Soekarno. Daarbij waren ze al gedemobiliseerd uit het KNIL want hoe kan je anders tijdelijk bij de KL terecht komen?quote:Dat staat er toch? De afspraak in de soevereiniteitsoverdracht. Dat kon ook niet, omdat Soekarno bewoog, tegen de afspraken in. De Molukkers werden zo het kind van de rekening. Die valt te begrijpen, maar tel daar deze nóg eens bij op:
Je eigen bron
En nu vraag ik het je nog eens; vanuit Moluks oogpunt (en dat is gewoon 1 van de 2 partijen) is dit toch een pijnlijke gebeurtenis? Als je dit niet kunt of wilt zien, dan houdt het op, dan kun je je simpelweg niet verplaatsen in een ander. En dat mag, maar dat verwijt ik je wel.
Ja, duh... Wat dacht je, dat Soekarno dat liet gebeuren?quote:Op woensdag 24 maart 2021 21:42 schreef Bluesdude het volgende:
Tjaaaa..... snap je dat nog niet ?
Men wilde demobiliseren op veilig gebied in Indonesië, oa om zich vlot aan te sluiten bij het RMS-verzet.
quote:Anderen wilden alleen afgezet worden op veilig gebied.
De Nederlandse rechter vonniste dat Nederland hen niet mocht demobiliseren in Indonesie.
Wat nu ?
Daar ging Nederland de fout in ..... de soldaten te bevelen in te schepen en niet eerlijk te vertellen:
1 Bij aankomst in Nederland wordt je gedemobiliseerd
2 Dat veilig gebied in Indonesie zit er niet in
3 Wij, de regering. doen ook niet ons best een spoedige terugkeer te regelen.
Dus mensen dachten: ze brengen ons terug en daarna is er de demobilisatie.
Het KNIL was al opgeheven dus er viel niets meer te demobiliseren. Die kans hebben ze zelf voorbij laten gaan met hun getreuzel. Ze zijn feitelijk vanwege goodwill van Nederland tijdelijk bij de KL ondergebracht.quote:Omdat het onmogelijk was deze problemen voor de opheffingsdatum op te lossen kwamen de Nederlandse en de Indonesische regering overeen, dat de nog niet overgegane of gedemobiliseerde KNIL-militairen met ingang van 24 juli 1950 tijdelijk de status van KL-militair zouden krijgen. Deze militairen en hun gezinnen werden in doorgangskampen op Java ondergebracht.
"Hun keuze" en dat is nou net het hele punt. Iedereen kon kiezen. Dat ze dat niet gedaan hebben en dat ze daarmee al hun schepen achter zich verbrand hebben kun je moeilijk een ander aanrekenen.quote:Dat anderen Molukkers wel ontslag accepteerden te Indonesie, was hun keuze
Er is in Nederland een idee ontstaan dat in het in indonesie blijven vreselijk onveilig was.
Dat viel mee .... ook omdat de achterblijvers het Nederlands uniform uittrokken, niet meer met honderden op een Nederlandse kazerne gingen wonen
De Nederlandse regering, Tweede Kamer, Nederlandsequote:Op woensdag 24 maart 2021 22:07 schreef AchJa het volgende:
Het KNIL was al opgeheven dus er viel niets meer te demobiliseren.
Niks goodwill. Nederland had een probleem. Nederland was verplicht te demobiliseren naar een keuze van de soldaat. Dat stond ook in het contract. Nederland schoof een oplossing voor zich uit en deelde de Molukkers in bij de KLquote:Die kans hebben ze zelf voorbij laten gaan met hun getreuzel. Ze zijn feitelijk vanwege goodwill van Nederland tijdelijk bij de KL ondergebracht.
Ja precies. Nederland spiegelde hen een valse keuze voor, een gelogen probleemoplossing ...."jij meegaan naar Holland, en dan wij jou terugbrengen, ja.... ga maar mee"quote:"Hun keuze" en dat is nou net het hele punt. Iedereen kon kiezen.
Dus het KNIL was niet per 26 juli 1950 opgeheven? Na het opheffen werden ze tijdelijk bij de KL ondergebracht in het geval ze nog niet gedemobiliseerd waren. Dit zijn gewoon feiten.quote:Op woensdag 24 maart 2021 23:04 schreef Bluesdude het volgende:
De Nederlandse regering, Tweede Kamer, Nederlandse
rechter vond van niet
Ben je nou niet wanhopig bezig de feiten te ontkennen?
Waar ontken ik dat? Toen de datum niet gehaald werd werden ze tijdelijk ingelijfd bij de KL. En ze wilden demobiliseren op een plaats waar Soekarno niet mee instemde.quote:Niks goodwill. Nederland had een probleem. Nederland was verplicht te demobiliseren naar een keuze van de soldaat. Dat stond ook in het contract. Nederland schoof een oplossing voor zich uit en deelde de Molukkers in bij de KL
Ze hadden kunnen blijven... Maar die optie hebben ze zelf aan hun neus voorbij laten gaan.quote:Dat opdelangebaanschuiven deed Nederland ook in de komende jaren: dwz veel te weinig doen om de beloofde terugkeer te realiseren. Ook niet in gesprek gaan met de leiders over goede terugkeerregelingen
Ja precies. Nederland spiegelde hen een valse keuze voor, een gelogen probleemoplossing ...."jij meegaan naar Holland, en dan wij jou terugbrengen, ja.... ga maar mee"
Dat is de onbeschoftheid... onderwijl werden de ontslagpapieren gemaakt, maar dat zei men niet
Ik denk dat de officieren dat ook niet wisten en men op regeringsniveau dit geheim hield.
Generaals op kantoor in Den Haag wisten dat natuurlijk wel
Je hebt helemaal gelijk hoor betreft waardeoordelen. Maar het heeft geen zin met die twee. In de ogen van deze draaideurcriminelen kan Nederland nooit iets verkeerds doen. Zolang ze “de offer they can’t refuse niet willen of kunnen inzien” blijven ze in cirkels draaien, totdat AchJa natuurlijk zoals altijd zich gaat beginnen te focussen op je spelfouten of andere irrelevante zaken om je nog meer te verwarren.quote:Op woensdag 24 maart 2021 20:16 schreef elcastel het volgende:
[..]
Doe jezelf een plezier en lees het nog eens terug. Je draait als een paling in een emmer snot, dat is prima, maar het is lastig discussiëren als je alles steeds probeert te ontwijken.
[..]
Waarde oordeel. Hoezo niet bijzonder? Kregen ze een brief thuis? Stapten ze op de boot met de volle kennis dat ze als burger zouden uitstappen? Nee hè? Niet bijzonder?
[..]
Waarde oordeel. Het had erger gekund.
Klopt, maar het had ook beter gekund. Door te erkennen dat het niet liep zoals het moest lopen, zoals je het de Molukkers hebt voorgehouden.
Dit zijn gewoon waarde oordelen over de deal die de Molukkers voor hun kiezen kregen. Je geeft geen waarde oordeel over de post van Edvandeberg, je geeft een waarde oordeel over de feiten die Edvandeberg aanhaalt in zijn post.
En dat is precies waarom ik een waarde oordeel over jou geef, je bent gewoon een draaikont.
Al verwacht ik niet dat je dat gaat erkennen.
.
Waarom zijn de 11 burgemeesters egoistisch? Welke compensatie willen die burgemeesters?quote:Op woensdag 24 maart 2021 20:24 schreef ems. het volgende:
Compensatie daarentegen lijkt mij de grote drijfveer. En dat is vooral egoïstisch.
De staat doet vanalles foutquote:Op donderdag 25 maart 2021 00:50 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk hoor betreft waardeoordelen. Maar het heeft geen zin met die twee. In de ogen van deze draaideurcriminelen kan Nederland nooit iets verkeerds doen. Zolang ze “de offer they can’t refuse niet willen of kunnen inzien” blijven ze in cirkels draaien, totdat AchJa natuurlijk zoals altijd zich gaat beginnen te focussen op je spelfouten of andere irrelevante zaken om je nog meer te verwarren.
Ze zijn als Samuel L Jackson in Django Unchained waarbij de Nederlandse staat de blanke is die nooit wat verkeerds kan doen.
Ze gaan van hak naar tak als een ronddraaiende wervelwind waar op een gegeven moment geen touw meer aan vast te knopen is.
Jawel ze hadden de Molukkers moeten demobiliseren en daarna atoombom erop of iets in die trantquote:Op donderdag 25 maart 2021 01:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
De staat doet vanalles fout
Jij hebt alleen geen idee wat
Waarom?quote:Op donderdag 25 maart 2021 01:33 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Jawel ze hadden de Molukkers moeten demobiliseren en daarna atoombom erop of iets in die trant
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |