abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195653603

quote:
Steen door ruit en dreigbrief: Huurster weggepest uit Molukse wijk in Elst

ELST - Bij Sanne Plooster vloog vorige week een steen door de voorruit van haar net betrokken huurwoning in Elst. Met een briefje van de dader. Die stelt dat de woning voor Molukkers is en dreigt opnieuw langs te komen als Plooster niet snel vertrekt.

Plooster (38) is woedend. Zowel op de dader als op verhuurder Vivare. De bewoner voor haar heeft de woning na intimidatie en bekladding met Molukse leuzen, in juni van dit jaar, verlaten. Vivare heeft vervolgens nagelaten om Plooster op de problemen rond de woning te wijzen.

,,Als ik dat had geweten had ik deze woning natuurlijk nooit genomen. Ik wil nu zo snel mogelijk een andere woning. Ik ben het slachtoffer van problemen tussen de verhuurder en wijkbewoners, dat had Vivare nooit mogen laten gebeuren.’’

‘Steen door de ruit kan echt niet’
Dat is ook de mening van burgemeester Particia Hoytink-Roubos van Overbetuwe, waar Elst onder valt. ,,Ik heb Vivare om opheldering gevraagd. Maar deze steen door de ruit is echt een onacceptabel incident. We hebben inmiddels bewakingscamera's rond de woning hangen, al begrijp ik heel goed dat die camera's niet het gevoel van onveiligheid wegnemen.’’

De woningen in drie straten van de wijk zijn ooit expliciet voor Molukse gezinnen gebouwd en worden tot de dag van vandaag door hen bewoond.

De Molukse Wijkraad wil dat vrijkomende woningen ook aan Molukse gezinnen worden toegewezen. Vivare doet dat niet, wat tot onrust in de wijk leidt.

Boosheid over steen
Ook uit de Molukse gemeenschap klinkt ook verontwaardiging over het ingooien van de ruit en de dreigbrief. Wijkraadslid Agoes Peilouw is bij Plooster langs geweest om die gevoelens over te brengen en Plooster gerust te stellen.

Ook uit de wijkraad via een nieuwsbrief aan de eigen achterban het ongenoegen over de gang van zaken. ,,Wij betreuren dit zeer. Die mevrouw en haar kinderen mogen nooit het slachtoffer worden van een kwestie tussen de gemeenschap en Vivare”, zegt Peilouw.

Woningcorporatie Vivare laat via een woordvoerder weten dat de informatie over de woning wel met Plooster is besproken, maar wil er verder niets over kwijt. Plooster ontkent dat. ,,Ik heb alleen een bezichtiging gehad, toen is er met geen woord over deze kwestie of eerdere problemen gesproken.”

Met urgentie toegewezen
Voor Plooster is één ding duidelijk. De kersverse Elsterse wil haar woning aan de Prins Alexanderstraat zo snel mogelijk verruilen voor een andere huurwoning. ,,Het liefst vandaag nog, ik voel me hier niet meer veilig. Ik slaap niet meer uit angst. Ik heb er via een advocaat bij Vivare op aangedrongen om mij zo snel mogelijk een andere woning toe te wijzen.”

Sanne Plooster
Plooster (38) komt uit Heteren, maar betrok vorige maand vanwege een scheiding de woning in Elst die haar met urgentie werd toegewezen. Samen met haar dochters van 8 en 6. ,,Die slapen nu bij hun vader, ik vind het hier te gevaarlijk voor ze.”

Wel is ze, een klein beetje, gerustgesteld door het bezoek van de Molukse wijkraad en het feit dat ze de woning zo snel mogelijk wil verlaten ook nadrukkelijk door de wijkraad met de achterban wordt gedeeld. Dat laatste was ook een verzoek van burgemeester Hoytink-Roubos van Overbetuwe.

De Rumah Tua gedachte
De wijkraadsbestuursleden Agoes Peilouw en Johannis Rihena keuren de actie tegen Plooster is stevige bewoordingen af. Maar ze vragen ook aandacht voor de onderliggende problematiek.

,,Er is in onze gemeenschap behoefte aan woningen. Vanuit de Rumah Tua-gedachte, wat ouderlijk huis betekent. De sociale cohesie is belangrijk voor ons, daarom willen ook jongeren een huis in de Molukse wijk. In plaatsen als Maastricht, Nijmegen (Hatert) en Breukelen zijn daar ook afspraken over gemaakt tussen de Molukse gemeenschap en de wooncorporaties.”

,,Dat willen wij in Elst ook. Maar Vivare en gemeente wijzen naar elkaar en ondertussen gebeurt er al jaren niets”, zegt Rihena. Begin volgende maand is er wel weer een overleg met Vivare en de gemeente. ,,Wij dringen aan op haast, juist om dit soort incidenten te voorkomen.”

Voor Molukse gezinnen gebouwd
De Molukse wijkraad wil dat de woningen aan de Alexanderstraat, Margrietstraat en Rädeckerstraat in Elst exclusief aan Molukse gezinnen worden toegewezen. ,,Ze zijn immers specifiek voor Molukse gezinnen gebouwd toen de opvangkampen werden ontruimd. En in de andere straten in de wijk zouden Molukse gezinnen op de wachtlijst voorrang moeten krijgen”, vat Peilouw de wensen samen.

,,En er is echt behoefte, alleen al bij onze wijkraad hebben zich meer dan tien Molukse gezinnen aangemeld die een huurwoning in de wijk zoeken.”

Een woordvoerder van Vivare zegt niets van gesprekken met de Molukse gemeenschap of de gemeente Overbetuwe over de woningtoewijzing in de Molukse wijk te weten. ,,Deze kwestie is bij ons niet bekend en er is ook geen sprake van overleg.”

Overleg volgt
Toch verwijst naast de Molukse wijkraad ook wethouder Wijnte Hol (volkshuisvesting) naar gevoerde gesprekken over dit onderwerp met het bestuur van Vivare en de vervolggesprekken die nog op de agenda staan.

,,Ik begrijp de gevoelens en behoefte aan sociale cohesie in de wijk. Ik wil dan ook samen met Vivare kijken of we daar een oplossing voor kunnen vinden. Maar het is ook zo dat er nu nog geen convenant ligt, de situatie in de Molukse wijk is historisch zo gegroeid. Ook is het lastig om afspraken over toewijzingsbeleid te maken, dat moet met veel verschillende gemeenten worden afgestemd. Toch is mijn insteek om samen met Vivare en andere betrokken partijen te blijven kijken wat er mogelijk is.” https://www.gelderlander.(...)k-in-elst~a42889b26/
Jammer dat geweld in Nederland vaak loont. Mensen die andere mensen wegpesten zouden zelf uit zo'n wijk gehaald moeten worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door luxerobots op 15-10-2020 13:07:44 ]
pi_195653633
Molukkers, dat zijn toch die figuren die bij die gewelddadige treinkaping bij De Punt werden doorzeeft met mega veel kogels?
U MAD?
pi_195653670
Zie hier waarom multiculti zwaar mislukt is.
  Moderator donderdag 15 oktober 2020 @ 12:51:24 #5
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_195653708
Dan gaan ze toch lekker terug naar Molukand? Daders oppakken en deporteren wat mij betreft.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_195653717
quote:
10s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:47 schreef AchJa het volgende:
@:Oceanier
Die zal het zometeen wel wel weer komen verdedigen ja .
HaD De WonInGbOuW ZiCh MaAr AaN De AfSpRaAk MoEtEn HoUdEn :')

Als je als gemeenschap je punt met geweld (of terrorisme...) of vandalisme moet maken, ben je gewoon af.
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_195653733
Aanpakken die racistische vrouw!!
  donderdag 15 oktober 2020 @ 12:53:07 #8
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_195653736
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:51 schreef ChevyCaprice het volgende:
Dan gaan ze toch lekker terug naar Molukand? Daders oppakken en deporteren wat mij betreft.
Waar naar toe precies dat deporteren. En het gaat om mensen die Nederlands staatsburger zijn.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_195653755
Vivare. Wat is dat toch met die woningbouwverenigingen. De ene laat z’n huurders in de steek met achterstallig onderhoud, bij de andere verrijkt de directeur zichzelf met maserati’s, weer een ander komt z’n afspraken niet na en in dit geval is er sprake van leugens door Vivare.

En dan verbaasd doen wanneer mensen boos worden _O-
West-Melanesia
pi_195653765
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:52 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]

Die zal het zometeen wel wel weer komen verdedigen ja .
HaD De WonInGbOuW ZiCh MaAr AaN De AfSpRaAk MoEtEn HoUdEn :')

Als je als gemeenschap je punt met geweld (of terrorisme...) of vandalisme moet maken, ben je gewoon af.
Ja, en welke afspraken dan?

Is er een soort document waarin staat dat de Molukse wijk voor altijd Moluks blijft en er alleen mensen met Moluks bloed van Molukse bodem mogen wonen?
  donderdag 15 oktober 2020 @ 12:55:04 #11
492898 BartEhrman
Soldaat van de waarheid!
pi_195653768
Hahaha. Toen Molukkers ruzie hadden met Marokkanen waren het helden en nu zijn het weer vieze allochtonen wiens cultuur hier niet past in Nederland. Nederlanders, maak eens een keuze!
Als je beste presidentskandidaat een clown is dan is er iets goed mis!
pi_195653789
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:54 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ja, en welke afspraken dan?

Is er een soort document waarin staat dat de Molukse wijk voor altijd Moluks blijft en er alleen mensen met Moluks bloed van Molukse bodem mogen wonen?
Nog steeds oogkleppe op, al sinds 2014 heb je die op
West-Melanesia
  Spellchecker donderdag 15 oktober 2020 @ 12:57:15 #13
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_195653827
quote:
Pardon?
pi_195653829
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:56 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Kun je ook inhoudelijk je punt maken in plaats van op de man te spelen?
  donderdag 15 oktober 2020 @ 12:57:21 #15
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_195653831
quote:
Dat zouden ze graag willen. Helaas is er geen Molukland. Dat is nou net de hele oorzaak van alle onrust in de jaren 70 geweest. De strijd voor de Republiek der Zuid-Molukken.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_195653832
quote:
Wat een praatjes, deporteer jezelf lekker
West-Melanesia
pi_195653846
quote:
8s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat zouden ze graag willen. Helaas is er geen Molukland. Dat is nou net de hele oorzaak van alle onrust in de jaren 70 geweest. De strijd voor de Republiek der Zuid-Molukken.
Er is ook geen republiek Friesland :'(
pi_195653850
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:57 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Kun je ook inhoudelijk je punt maken in plaats van op de man te spelen?
Ik speel niet op de man in, en je vraagt steeds naar de bekende weg die je al 6 jaar geleden is uitgelegd. 6 jaar een punt maken bij jou heeft niet geholpen.
West-Melanesia
  donderdag 15 oktober 2020 @ 12:58:49 #19
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_195653860
VOC/KNIL tattoo op hun voorhoofd en deporteren naar Indonesië. Weten ze wel raad mee daar.
pi_195653867
Molukkers :') De NSB’ers van Indonesië.

Indo’s _O_
pi_195653871
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:58 schreef YoungDriller het volgende:
Uitleveren aan Indonesië.
Daar worden ze nog harder uitgekotst
pi_195653875
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:58 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik speel niet op de man in, en je vraagt steeds naar de bekende weg die je al 6 jaar geleden is uitgelegd. 6 jaar een punt maken bij jou heeft niet geholpen.
Wat heb je uitgelegd?
  donderdag 15 oktober 2020 @ 13:00:29 #23
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_195653887
*Hosselcopter*
pi_195653904
quote:
Wat een player was hij toch.
  donderdag 15 oktober 2020 @ 13:01:49 #25
471046 YoungDriller
pi_195653911
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:58 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Er is ook geen republiek Friesland :'(
Friesland is 1500 jaar overdatum.
pi_195653967
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:59 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wat heb je uitgelegd?
Dat je je oogkleppe moet afdoen
West-Melanesia
pi_195653978
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 13:05 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Hoezo?
pi_195653992
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 13:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hoezo?
Je hebt een premium artikel gepost, ik zal het nog een keer herhalen. Wil je je oogkleppen afdoen?
West-Melanesia
pi_195654011
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 13:07 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Je hebt een premium artikel gepost, ik zal het nog een keer herhalen. Wil je je oogkleppen afdoen?
En wat heeft het 'premium artikel' hiermee te maken?
  donderdag 15 oktober 2020 @ 13:08:15 #30
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_195654012
Molukkers zijn welkom in Nederland. Als Nederlanders. En zolang ze andere Nederlanders accepteren.

Dit is niet het land om je eigen enclave op te bouwen en op basis van afkomst mensen te gaan mishandelen/pesten.

Dan rot je maar lekker op.

That is all.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_195654030
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 13:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]

En wat heeft het 'premium artikel' hiermee te maken?
Dat je niet kan lezen door je oogkleppen.
West-Melanesia
pi_195654050
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 13:09 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Volgens mij ben jij niet al te intelligent. Je bent boos, maar kunt niet uitleggen wat dan je probleem is.
pi_195654063
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:48 schreef Document1 het volgende:
Zie hier waarom multiculti zwaar mislukt is.
Als je zo denkt dan krijg je wel spanningen tussen de bevolkinsgroepen
pi_195654069
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:54 schreef Oceanier het volgende:
Vivare. Wat is dat toch met die woningbouwverenigingen. De ene laat z’n huurders in de steek met achterstallig onderhoud, bij de andere verrijkt de directeur zichzelf met maserati’s, weer een ander komt z’n afspraken niet na en in dit geval is er sprake van leugens door Vivare.

En dan verbaasd doen wanneer mensen boos worden _O-
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:56 schreef Oceanier het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:57 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Wat een praatjes, deporteer jezelf lekker
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:58 schreef Oceanier het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 13:05 schreef Oceanier het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 13:07 schreef Oceanier het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 13:09 schreef Oceanier het volgende:

[..]

En daar is ie dan! *O*
pi_195654072
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 13:10 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Volgens mij ben jij niet al te intelligent. Je bent boos, maar kunt niet uitleggen wat dan je probleem is.
Ik ben niet boos. Ik ben blij.
West-Melanesia
pi_195654074
Leeg laten staan, geen onderhoud meer plegen en de wijk laten verpauperen en verkrotten.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_195654079
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 13:09 schreef ootjekatootje het volgende:
Gewoon in elk Molukse woning een steen terug door de voorruit.
Dat is oproepen tot geweld. Mag dat op Fok !
pi_195654082
quote:
10s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 13:11 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

En daar is ie dan! *O*
Volkomen logisch.
West-Melanesia
pi_195654106
Wat een boze mensen hier allemaal.
West-Melanesia
pi_195654116
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 13:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

"Molukkers behandelen zoals ze zelf anderen behandelen"
Fixed
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_195654117
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:57 schreef BartEhrman het volgende:

[..]

Volgens mij hebben die Molukkers haar al hard aangepakt. Niet normaal dat die gasten daar mee wegkomen. Molukkers kennen maar één taal en dat is de taal van geweld! Molukkers moet je met een 9mm aanpakken!!
pi_195654133
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:59 schreef feitcepsrep het volgende:
Molukkers :') De NSB’ers van Indonesië.

Indo’s _O_
Je noemt een groen NSB-ers, maar de andere groep NSB’ers maak je een buiging voor. Wat een logica
West-Melanesia
pi_195654137
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 13:14 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]

"Molukkers behandelen zoals ze zelf anderen behandelen"
Fixed
Goed idee. Dus niet mensen deporteren of mishandelen, doden vanwege de etnische afkomst
pi_195654150
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:58 schreef YoungDriller het volgende:
VOC/KNIL tattoo op hun voorhoofd en deporteren naar Indonesië. Weten ze wel raad mee daar.
Daar zijn ze bang voor Molukkers
West-Melanesia
pi_195654213
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 13:15 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Je noemt een groen NSB-ers, maar de andere groep NSB’ers maak je een buiging voor. Wat een logica
Indo’s zijn geen NSB’ers
  donderdag 15 oktober 2020 @ 13:19:55 #46
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_195654220
quote:
Ik denk dat ik ook zo een snor neem , doet het goed bij de vrouwtjes zo te zien O+
Ik ben inmiddels overleden
pi_195654230
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 13:19 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Indo’s zijn geen NSB’ers
Indo’s en Molukkers zijn om dezelfde redenen in Nederland. Gevochten tegen Jakarta/Indonesie en Nederlandsgezind. Wat maakt de ene een NSB-er en de andere niet?
West-Melanesia
  donderdag 15 oktober 2020 @ 13:23:04 #48
471046 YoungDriller
pi_195654277
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 13:15 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Daar zijn ze bang voor Molukkers
Denk dat ze op de Mulukken eerder bang zijn voor de Javanen.
pi_195654308
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 13:23 schreef YoungDriller het volgende:

[..]

Denk dat ze op de Mulukken eerder bang zijn voor de Javanen.
Nee hoor. Het leger komt elk jaar met 10.000 man uit Java naar de Molukken. Omdat ze bang zijn voor Molukkers.
West-Melanesia
pi_195654310
Feesttopic dit :')

Wel een om te onthouden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: