Alleen zal die Aziaat die voor jou dan uitstekend voldoet hier niet meer verkocht mogen worden. Als zo'n verbod er komt vanuit de EU dan zullen dergelijke auto's waarschijnlijk gewoon geen typegoedkeuring meer krijgen in Europa, dus heb je er niks aan.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 17:14 schreef ACT-F het volgende:
Dat is precies waar ik vanuit ga. Ik hoef geen Volkswagen of Volvo, want een Aziaat voldoet uitstekend.
De meeste fabrikanten zullen hun productielijnen aanpassen, zodat ze én de conventionele aandrijflijnen kunnen leveren én elektrische aandrijflijnen. Daarmee kunnen ze alle markten gewoon blijven bedienen zonder ergens al vol op in te hoeven zetten.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 17:12 schreef Mutant01 het volgende:
Los daarvan, wat denk je van de markten in Azie, Afrika en Zuid-Amerika. Denk je werkelijk dat ze daar in 2030 klaar zijn voor elektrisch rijden. Never. En dat weten de autofabrikanten ook heel goed. Je zult zien dat vooral merken die hun afzet in Amerika / Europa hebben op de EV-trein stappen. Alle andere merken zullen ook gewoon brandstofmodellen blijven leveren, alleen niet in Europa.
Dan importeer ik het welquote:Op zaterdag 13 maart 2021 00:34 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Alleen zal die Aziaat die voor jou dan uitstekend voldoet hier niet meer verkocht mogen worden. Als zo'n verbod er komt vanuit de EU dan zullen dergelijke auto's waarschijnlijk gewoon geen typegoedkeuring meer krijgen in Europa, dus heb je er niks aan.
Ja, dat heeft dus weinig zin hè als er geen Europese typegoedkeuring voor zo'n auto mag worden afgegeven. Dan mag je er dus gewoon niet mee de weg op en zal je hem ook niet kunnen verzekeren.quote:
Vanuit de autoindustrie hoor je inderdaad helemaal niet meer dat het niet kan.quote:Op dinsdag 16 maart 2021 21:14 schreef Elan het volgende:
http://www.telegraaf.nl/f(...)en-dieselauto-s-meer
Als je dit weer leest geloven de fabrikanten er zelf in elk geval wel heel erg in dat ze het straks zonder benzinemotoren af kunnen
Gewoon electrisch overslaan en gelijk naar waterstof. Nu nog maar 3 plaatsen in Nederland om te kunnen tanken en helaas maar 2 auto merken die auto's leveren op waterstof.quote:Op woensdag 17 maart 2021 16:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vanuit de autoindustrie hoor je inderdaad helemaal niet meer dat het niet kan.
Maar goed, ook veel van de nee-roeptoeters hier zullen straks met veel plezier elektrisch rijden, omdat dat in het dagelijks verkeer nu eenmaal echt fijner is dan een ouderwetse stinkbak.
Als het gaat om een echt bijzondere auto, zoals een Ferrari, dan snap ik wel dat je het geluid en de beleving gaat missen. Maar bij een dertien in een dozijn auto (waar 99% in rondrijdt)? Lamenielache.
Dat hoor ik wel meer met name van Toyotaquote:Op woensdag 17 maart 2021 16:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Gewoon electrisch overslaan en gelijk naar waterstof. Nu nog maar 3 plaatsen in Nederland om te kunnen tanken en helaas maar 2 auto merken die auto's leveren op waterstof.
Ik zie veel meer toekomst in aangedreven door waterstof.
Ja, de Toyota Mirai en Hyundai heeft er ook een als ik mij niet vergis. Je eigen laadstation in je auto. Je tankt waterstof en via een brandstofcel wek je elektriciteit op om je elektromotor aan te drijven.quote:Op woensdag 17 maart 2021 17:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat hoor ik wel meer met name van Toyota
Als de techniek volmaakt was dan hadden we allemaal al een elektrische auto, incl. de hulpdiensten, vrachtvervoer, etc. We hebben niet allemaal een 9 tot 5 rittenpatroon, maar sommigen hebben dat inlevingsgevoel nu eenmaal niet.quote:Op woensdag 17 maart 2021 16:15 schreef VEM2012 het volgende:
Maar goed, ook veel van de nee-roeptoeters hier zullen straks met veel plezier elektrisch rijden, omdat dat in het dagelijks verkeer nu eenmaal echt fijner is dan een ouderwetse stinkbak.
Denk dat de meeste mensen vooral tegen het prijskaartje en de beperkingen qua logistiek van oplaadpunten en radius aanhikken, niet zozeer de beleving.quote:Op woensdag 17 maart 2021 16:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vanuit de autoindustrie hoor je inderdaad helemaal niet meer dat het niet kan.
Maar goed, ook veel van de nee-roeptoeters hier zullen straks met veel plezier elektrisch rijden, omdat dat in het dagelijks verkeer nu eenmaal echt fijner is dan een ouderwetse stinkbak.
Als het gaat om een echt bijzondere auto, zoals een Ferrari, dan snap ik wel dat je het geluid en de beleving gaat missen. Maar bij een dertien in een dozijn auto (waar 99% in rondrijdt)? Lamenielache.
Blijft toch hardnekkig die waterstofmythe.. Je zou zeggen dat dat al voldoende ontkracht is als zijnde wensdenken. Maar blijkbaar toch niet..quote:Op woensdag 17 maart 2021 16:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Gewoon electrisch overslaan en gelijk naar waterstof. Nu nog maar 3 plaatsen in Nederland om te kunnen tanken en helaas maar 2 auto merken die auto's leveren op waterstof.
Ik zie veel meer toekomst in aangedreven door waterstof.
En niet iedereen had of heeft de toegang tot fiscale voordeeltjes die het aantrekkelijk maakten om zo’n opmerking in wat ander perspectief te zetten. Een Tesla had hier echt geen voet aan de grond gekregen zonder al die fiscale feestjes voor exclusieve doelgroepen.quote:Op woensdag 17 maart 2021 17:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als de techniek volmaakt was dan hadden we allemaal al een elektrische auto, incl. de hulpdiensten, vrachtvervoer, etc. We hebben niet allemaal een 9 tot 5 rittenpatroon, maar sommigen hebben dat inlevingsgevoel nu eenmaal niet.
Nu al. Bpm verhogen ze bijna standaard zo twee keer per jaar. Er is me door verkopers al gewaarschuwd voor enkele duizenden euro’s extra op een beetje middenklasser.quote:Op woensdag 17 maart 2021 17:46 schreef Elan het volgende:
En het feit dat als je nu een nieuwe benzineauto koopt je daar ongetwijfeld op de wat langere termijn voor gestraft gaat worden
Waterstof ga je dan ook gewoon importeren uit Spanje of Noord-Afrika in de toekomst. Het heeft niet zoveel zin om met zonnepanelen te klooien in een land waar de zon amper schijnt.quote:Op donderdag 11 maart 2021 21:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarnaast... er werd in Nederland afgelopen jaar maar zo'n 5,2 TWh aan stroom opgewekt met zonnepanelen. Om te rijden op waterstof heb je (na aftrek van alle omzetverliezen) minimaal 60TWh nodig voor alleen de auto's. Dat ga je niet redden met wat "overschotten".
Ik ken het artikel niet, maar ik ga het zeker doornemen. Toyota gelooft er in iedergeval heilig in.quote:Op woensdag 17 maart 2021 17:50 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Blijft toch hardnekkig die waterstofmythe.. Je zou zeggen dat dat al voldoende ontkracht is als zijnde wensdenken. Maar blijkbaar toch niet..![]()
Ken je dit aardig doortimmerde artikel? :
https://ssj3gohan.tweakbl(...)ars-dont-work-part-1
Uiteraard niet. Ik heb ooit in een Tesla gezeten(Taxi). Het bedrijf had die aangeschaft vanwege het fiscale voordeel en een jaar gratis opladen bij elk Van der Valk hotel.quote:Op woensdag 17 maart 2021 18:09 schreef Gunner het volgende:
[..]
En niet iedereen had of heeft de toegang tot fiscale voordeeltjes die het aantrekkelijk maakten om zo’n opmerking in wat ander perspectief te zetten. Een Tesla had hier echt geen voet aan de grond gekregen zonder al die fiscale feestjes voor exclusieve doelgroepen.
Ja, groot succes die Mirai, je ziet ze overal rijden.quote:Op woensdag 17 maart 2021 18:25 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik ken het artikel niet, maar ik ga het zeker doornemen. Toyota gelooft er in iedergeval heilig in.
Een moet de eerste zijn. Hoe ging het met de eerste EV? Die waren ook niet te zien in grote getallen. Dat Toyota het niet opgeeft en er uiteraard nog behoorlijk wat werk aan de winkel is mag duidelijk zijn. Was dat met de EV niet het geval?quote:Op woensdag 17 maart 2021 19:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, groot succes die Mirai, je ziet ze overal rijden.
Ook Toyota komt met EV's binnenkort.
De waterstofauto is al >30 jaar de "auto van de toekomst".quote:Op woensdag 17 maart 2021 19:40 schreef Cherni het volgende:
[..]
Een moet de eerste zijn. Hoe ging het met de eerste EV? Die waren ook niet te zien in grote getallen. Dat Toyota het niet opgeeft en er uiteraard nog behoorlijk wat werk aan de winkel is mag duidelijk zijn. Was dat met de EV niet het geval?
Onder die drukken(vloeibaar waterstof) word het verdeeld in compartementen etc die de druk makkelijk aankunnen. Het is niet een hele hole tank waar je gas/vloeibaar in opslaat. Of het principe van een warmtewisselaar. Tubing waar je het gas/vloeibaar in opslaat. Er bestaat tubing doorsnede van een paar mm en kan drukken aan van wel 2000 bar tot 14000 bar bij kamertemp.quote:Op woensdag 17 maart 2021 19:35 schreef Fer het volgende:
Gek trouwens dat niemand zegt dat 300 liter gas in een tank op 700 bar gevaarlijk is. Die Mirai weegt 1800kg door al dat panzer rond de tank.
Dat hoeft ook niet. Als ik het goed heb gaat het om het milieu en zou iedere vorm om dit te verbeteren aangegrepen moeten worden. En daar kan waterstof deel van uitmaken.quote:Op woensdag 17 maart 2021 19:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De waterstofauto is al >30 jaar de "auto van de toekomst".
Inmiddels zijn er al tientallen EV-modellen leverbaar.
Ik geloof niet dat waterstofauto's ooit een substantieel marktaandeel gaan krijgen.
Waterstof biedt geen voordelen voor het milieu.quote:Op woensdag 17 maart 2021 20:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet. Als ik het goed heb gaat het om het milieu en zou iedere vorm om dit te verbeteren aangegrepen moeten worden. En daar kan waterstof deel van uitmaken.
Het maken van waterstof op een veel efficiëntere manier blijft ook niet stilstaan.quote:Op woensdag 17 maart 2021 20:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waterstof biedt geen voordelen voor het milieu.
Je verliest zoveel rendement bij het maken en gebruiken van waterstof, dat je 78% van de energie praktisch door het putje giet.
Dat een waterstofauto zelf geen vervuilende uitstoot heeft doet daar niets aan af, dat heeft een EV ook niet.
EV's zijn veel efficiënter.
En omdat een EV efficiënter is, rij je veel goedkoper per km.
[ afbeelding ]
Ik heb het artikel doorgenomen. Mogelijk een prima stuk in de tijd dat het geschreven is. En er zijn punten die wel geloofwaardig zijn. Maar iemand mag dan in 2007 in een klasse gereden hebben met waterstof aangedreven auto's en dat je spreekt over een actieradius van 100 miles(circa 161km).quote:Op woensdag 17 maart 2021 17:50 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Blijft toch hardnekkig die waterstofmythe.. Je zou zeggen dat dat al voldoende ontkracht is als zijnde wensdenken. Maar blijkbaar toch niet..![]()
Ken je dit aardig doortimmerde artikel? :
https://ssj3gohan.tweakbl(...)ars-dont-work-part-1
De Nederlander? Ik ben ook Nederlander en heb er geen enkele moeite mee.quote:Op woensdag 17 maart 2021 20:47 schreef JannekeC5 het volgende:
Wat zijn dat voor randdbielen die dit bepalen, de Nedelander wilt dat niet, dit wordt door de strot geduwd.
Het is net welke criteria je hanteert voor "milieuvriendelijk".quote:Op woensdag 17 maart 2021 22:22 schreef quo_ het volgende:
[ afbeelding ]
Is wel een beetje appels met peren vergelijken en het plaatje is niet eens van een lithium mijn.
Feit is wel dat er voorlopig massieve hoeveelheden lithium nodig zijn voor de mobiliteit accu's en dat die bepaald niet milieuvriendelijk en mensvriendelijk gewonnen kan worden.
Wat je daar vast ook wel gelezen hebt is dat er bepaalde natuurwetten niet mee zitten.quote:Op woensdag 17 maart 2021 20:52 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik heb het artikel doorgenomen. Mogelijk een prima stuk in de tijd dat het geschreven is. En er zijn punten die wel geloofwaardig zijn. Maar iemand mag dan in 2007 in een klasse gereden hebben met waterstof aangedreven auto's en dat je spreekt over een actieradius van 100 miles(circa 161km).
Maar inmiddels is dat wel wat meer dan die 100 miles en zijn we nu in 2021. Uiteraard moet er nog veel gebeuren maar ik zie er persoonlijk wel toekomst in zo lang dat universiteiten etc er nog mee bezig zijn.
Onvoorstelbaar dat laatste inderdaad. Alsof het nooit op kan...quote:Op woensdag 17 maart 2021 22:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is net welke criteria je hanteert voor "milieuvriendelijk".
Niemand lijkt er moeite mee te hebben dat we dagelijks 95.000.000 vaten ruwe olie opstoken.
En dat nog los van alle fossiele CO2 (lange CO2 cyclus) die daardoor vrij komt.quote:Op woensdag 17 maart 2021 22:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Onvoorstelbaar dat laatste inderdaad. Alsof het nooit op kan...
22% is toch best netjes voor het begin?quote:Op woensdag 17 maart 2021 20:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waterstof biedt geen voordelen voor het milieu.
Je verliest zoveel rendement bij het maken en gebruiken van waterstof, dat je 78% van de energie praktisch door het putje giet.
Dat een waterstofauto zelf geen vervuilende uitstoot heeft doet daar niets aan af, dat heeft een EV ook niet.
EV's zijn veel efficiënter.
En omdat een EV efficiënter is, rij je veel goedkoper per km.
[ afbeelding ]
Het begin? Dat is na >40 jaar ontwikkelen...quote:Op donderdag 18 maart 2021 12:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
22% is toch best netjes voor het begin?
Stroom voor je ev wordt met pv en molens niet echt efficienter opgewekt
Van de zon naar stroom is niet 73%quote:Op donderdag 18 maart 2021 13:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het begin? Dat is na >40 jaar ontwikkelen...
EV is 73%
Maar van die stroom nog een keer waterstof maken verlaagt het rendement nog eens fors.quote:Op donderdag 18 maart 2021 15:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Van de zon naar stroom is niet 73%
Een beetje appels met peren inderdaad. Lithium kost inderdaad heel veel om op te halen maar is ook herbruikbaar integenstelling tot dat zwarte goedje.quote:Op woensdag 17 maart 2021 22:22 schreef quo_ het volgende:
[ afbeelding ]
Is wel een beetje appels met peren vergelijken en het plaatje is niet eens van een lithium mijn.
Feit is wel dat er voorlopig massieve hoeveelheden lithium nodig zijn voor de mobiliteit accu's en dat die bepaald niet milieuvriendelijk en mensvriendelijk gewonnen kan worden.
Ik ben ook Nederlander en ik heb last van de slechte luchtkwaliteit en lawaai die verbrandingsmotoren maken. Tevens van stromen vluchtelingen, als er weer ergens een oorlog om aardolie wordt gevoerd.quote:Op woensdag 17 maart 2021 20:47 schreef JannekeC5 het volgende:
Wat zijn dat voor randdbielen die dit bepalen, de Nedelander wilt dat niet, dit wordt door de strot geduwd.
Waterstof is voor personenauto’s een idiote propositie en verdrievoudigt CO2 uitstoot.quote:Op woensdag 17 maart 2021 16:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Gewoon electrisch overslaan en gelijk naar waterstof. Nu nog maar 3 plaatsen in Nederland om te kunnen tanken en helaas maar 2 auto merken die auto's leveren op waterstof.
Ik zie veel meer toekomst in aangedreven door waterstof.
Gelukkig zijn de meeste mensen wel in staat om om te gaan met verandering.quote:Op woensdag 17 maart 2021 17:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als de techniek volmaakt was dan hadden we allemaal al een elektrische auto, incl. de hulpdiensten, vrachtvervoer, etc. We hebben niet allemaal een 9 tot 5 rittenpatroon, maar sommigen hebben dat inlevingsgevoel nu eenmaal niet.
Die beperkingen zijn in de praktijk nauwelijks merkbaar.quote:Op woensdag 17 maart 2021 17:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Denk dat de meeste mensen vooral tegen het prijskaartje en de beperkingen qua logistiek van oplaadpunten en radius aanhikken, niet zozeer de beleving.
En het feit dat als je nu een nieuwe benzineauto koopt je daar ongetwijfeld op de wat langere termijn voor gestraft gaat worden in de vorm van extra belasting of zelfs uitsluiting in bepaalde stedelijke gebieden.
Waar baseer je dit op?quote:Op donderdag 18 maart 2021 21:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waterstof is voor personenauto’s een idiote propositie en verdrievoudigt CO2 uitstoot.
Dat zien we aan het wagenpark.quote:Op donderdag 18 maart 2021 21:55 schreef VEM2012 het volgende:
Gelukkig zijn de meeste mensen wel in staat om om te gaan met verandering.
Exact dit. Een goed product verkoopt zichzelf waardoor het oude zichzelf uit de markt prijst. Op dit moment moet je een sloot subsidie erbij doen om het mindere spul aan de man te brengen. Ik heb een actieradius nodig van minimaal 500 km. Dat betekent met de huidige techniek c.a. 900 kilo aan batterijen wat ik telkens mee moet zeulen. Dat is lekker efficiëntquote:Op donderdag 18 maart 2021 22:33 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik heb echt een hekel aan verbieden. Zien jullie dit ook niet zo?
De stoommachine werd ook niet verboden. Er kwam electriciteit en draaistroommotoren deden het werk veel beter en goedkoper. Zo moet het met auto’s ook gaan.
Zo lust ik er nog wel een paar. Het verwekken van elektriciteit incluis de productie van app. etc stoot 4x zoveel CO2 uit. Eenvoudige natuurkund.quote:
Dat is op zich een wat vreemde gedachte, aangezien je niet verplicht bent om een nieuwe auto te kopen.quote:Op donderdag 18 maart 2021 21:54 schreef Sjemmert het volgende:
Welja, als ik mijn huis al voor 30K moet verbouwen dan kan er ook nog wel een dure elektrische wagen bij.
Nou ja we kunnen als we het toch over natuurkunde / fysica hebben gewoon concluderen dat er verder qua energiedichtheid van olie / benzine per eenheid van gewicht en volume geen redelijk alternatief is. EN nooit meer zal zijn... Dat is gewoon zo.quote:Op donderdag 18 maart 2021 22:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Exact dit. Een goed product verkoopt zichzelf waardoor het oude zichzelf uit de markt prijst. Op dit moment moet je een sloot subsidie erbij doen om het mindere spul aan de man te brengen. Ik heb een actieradius nodig van minimaal 500 km. Dat betekent met de huidige techniek c.a. 900 kilo aan batterijen wat ik telkens mee moet zeulen. Dat is lekker efficiënt
Voor mijn part verbieden ze morgen alle brandstofmotoren, het zal me een rotzorg zijn. Maar schrik niet dat mijn voorrijkosten de pan uit rijzen. Jij als consument betaalt uiteindelijk de rekening, en ik belast slechts door.quote:Op donderdag 18 maart 2021 23:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ja we kunnen als we het toch over natuurkunde / fysica hebben gewoon concluderen dat er verder qua energiedichtheid van olie / benzine per eenheid van gewicht en volume geen redelijk alternatief is. EN nooit meer zal zijn... Dat is gewoon zo.
De olie is iets wat in miljarden jaren gevormd is, wat we in een paar honderd jaar vrijwel op hebben gemaakt en nu moeten we dus iets anders wat veel minder is. Dat is de realiteit en daar zullen we het mee moeten doen. Volledig terecht verder. Wij zouden ons zwaar moeten schamen dat we alles in korte tijd hebben opgemaakt. Die schaamte zie je / blijkt haast nooit verder. Voor volgende generaties is er veel minder wegens de rupsjes nooitgenoeg van voorgaande generaties.
Tja globalisatie, veel vliegverkeer dus kerosine. Helaas toch nog die olie nodig. Laat ik de kunststoffen nog even weg. je zult dus blijven fractioneren en kraken.En dan zal ik het nog meer niet hebben over de ontginning(delven)van metalen en de bewerking daarvan.quote:Op donderdag 18 maart 2021 23:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ja we kunnen als we het toch over natuurkunde / fysica hebben gewoon concluderen dat er verder qua energiedichtheid van olie / benzine per eenheid van gewicht en volume geen redelijk alternatief is. EN nooit meer zal zijn... Dat is gewoon zo.
De olie is iets wat in miljarden jaren gevormd is, wat we in een paar honderd jaar vrijwel op hebben gemaakt en nu moeten we dus iets anders wat veel minder is. Dat is de realiteit en daar zullen we het mee moeten doen. Volledig terecht verder. Wij zouden ons zwaar moeten schamen dat we alles in korte tijd hebben opgemaakt. Die schaamte zie je / blijkt haast nooit verder. Voor volgende generaties is er veel minder wegens de rupsjes nooitgenoeg van voorgaande generaties.
Tegenwoordig moet jeje overal voor schamen.quote:Op donderdag 18 maart 2021 23:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ja we kunnen als we het toch over natuurkunde / fysica hebben gewoon concluderen dat er verder qua energiedichtheid van olie / benzine per eenheid van gewicht en volume geen redelijk alternatief is. EN nooit meer zal zijn... Dat is gewoon zo.
De olie is iets wat in miljarden jaren gevormd is, wat we in een paar honderd jaar vrijwel op hebben gemaakt en nu moeten we dus iets anders wat veel minder is. Dat is de realiteit en daar zullen we het mee moeten doen. Volledig terecht verder. Wij zouden ons zwaar moeten schamen dat we alles in korte tijd hebben opgemaakt. Die schaamte zie je / blijkt haast nooit verder. Voor volgende generaties is er veel minder wegens de rupsjes nooitgenoeg van voorgaande generaties.
Iets dat overduidelijk schadelijk is voor het welzijn van mensen zou men nog niet eens mogen produceren. Of het product zou ook gebruikt mogen worden door mensen zonder rijbewijs en andere papieren en/of met veel te weinig koopkracht. Dat is dus hoe ik het zie en ik heb ook een hekel aan verbieden.quote:Op donderdag 18 maart 2021 22:33 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik heb echt een hekel aan verbieden. Zien jullie dit ook niet zo?
De stoommachine werd ook niet verboden. Er kwam electriciteit en draaistroommotoren deden het werk veel beter en goedkoper. Zo moet het met auto’s ook gaan.
En hoe zit het met de war on drugs? Gaat lekker toch.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 07:22 schreef torentje het volgende:
[..]
Iets dat overduidelijk schadelijk is voor het welzijn van mensen zou men nog niet eens mogen produceren. Of het product zou ook gebruikt mogen worden door mensen zonder rijbewijs en andere papieren en/of met veel te weinig koopkracht. Dat is dus hoe ik het zie en ik heb ook een hekel aan verbieden.
Voor het aanschaffen van de schadelijke producten die jij noemt hoeft men toch geen rijbewijs of andere papieren te halen? Is toch hypocriet beleid van de overheden?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 07:24 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
En hoe zit het met de war on drugs? Gaat lekker toch.
En alle messen maar verbieden?
Huh wat ? Iets dat schadelijk is voor het welzijn van mensen zou niet geproduceerd mogen worden behalve als het ook gebruikt mag worden door mensen zonder rijbewijs, papieren of koopkracht ?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 07:22 schreef torentje het volgende:
[..]
Iets dat overduidelijk schadelijk is voor het welzijn van mensen zou men nog niet eens mogen produceren. Of het product zou ook gebruikt mogen worden door mensen zonder rijbewijs en andere papieren en/of met veel te weinig koopkracht. Dat is dus hoe ik het zie en ik heb ook een hekel aan verbieden.
Wat snap jij dan niet? Het is toch zo dat slechts de elite royaal gebruik kan maken van producten die schadelijk zijn voor het welzijn van mensen?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 11:45 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Huh wat ? Iets dat schadelijk is voor het welzijn van mensen zou niet geproduceerd mogen worden behalve als het ook gebruikt mag worden door mensen zonder rijbewijs, papieren of koopkracht ?
Deze snap ik even niet.
Nee dat is helemaal niet zo ?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 11:59 schreef torentje het volgende:
[..]
Wat snap jij dan niet? Het is toch zo dat slechts de elite royaal gebruik kan maken van producten die schadelijk zijn voor het welzijn van mensen?
Hopelijk passen ze snel de regels aan voor grijs kenteken op diesel.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 02:36 schreef ACT-F het volgende:
Mijn dieselbus kent ook een elektrisch broertje. Zie de verschillen:
Diesel
Aanschafkosten: ¤23.615
MRB: ¤37 (grijs kenteken)
Gewicht: 1.588 kg
Topsnelheid: 170 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 1100 km
Tankinhoud: 80L
Tanksnelheid: 5 min.
Dieselprijs: ¤1,65 per liter
Elektrisch
Aanschafkosten: ¤44.740
MRB: ¤0
Gewicht: 2028 kg
Topsnelheid: 130 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 330 km
Accucapaciteit: 75 kWh
Laadsnelheid: 7 uur 100%
Snelladen (max. 100 kWh): 50 min. 80%
Elektriciteitsprijs: ¤0,22 thuis of tot ¤0,39 per kWh per laadpaal.
Kosten elektriciteitsinfrastructuur
In mijn geval moet ik of een openbare laadpaal laten aanleggen door een commerciële partij die er ¤0,39 per kWh aan wil verdienen, of ik doe in eigen beheer door een nieuwe aansluiting naast mijn parkeerplek aan te vragen. Wonder boven wonder is mijn parkeerplek op nog geen 20 meter van een transformator, dus kan ik het maximale van 3x80A aanvragen voor het supersnelladen.
Aansluitkosten: ¤1.201,54
Installatiekosten laadpaal c.a.: ¤1.250
Jaarlijkse netwerkkosten: ¤1.761,65
Prijs per kWh: ¤0,22
De vergelijking met diesel, commerciële laadpaal en eigen laadpaal.
C.a. 50.000 km op jaarbasis.
Een volle accu kost me 75*0,39 = ¤29,25 via een commerciële laadpaal van 22 kWh en levert me 330 km op. Laadverlies 5-10% afhankelijk van het laadtempo niet meegerekend. 50.000/330*29,25 = ¤4.431 op jaarbasis.
Een volle accu bij eigen laadpaal van 96 kWh kost 75*0,22 = ¤16,50, dus 50.000/330*16,50 = ¤2500 + netwerkkosten: ¤1.761,65 = ¤4261,65 op jaarbasis.
Een volle tank diesel kost me ¤132 en levert me 1100 km op. Op jaarbasis 50.000/1100*¤132 = ¤6000 + MRB 12x¤37 = ¤444, dus ¤6444 totaal.
Bij een levensduur van 15 jaar is dat (jaarlijkse elektriciteitskosten globaal ¤4400 gerekend):
Elektrisch: 44.740+1.201+¤1.250+15x4400 = ¤113.191
Diesel: 23.615+15x6444 = ¤120.275
Donatie accijns en MRB aan de staatskas:
Elektrisch: ¤0
Dieselaccijns: 15x50.000/1100*80x0,50= ¤27.272 + MRB 15x12x37= ¤6660. Totaal ¤33.932
Alle prijzen ex. btw.
Onderhoudskosten niet meegerekend, maar ga ervan uit dat onderhoud van een diesel duurder is dan een elektrische. Ik zou dus gedurende de levensduur c.a. ¤7000 kunnen besparen door elektrisch te rijden en misschien wel meer door de onderhoudskosten. Toch kies ik voor diesel vanwege de hogere beschikbaarheid als gevolg van snel tanken en hoge actieradius, want tijd is voor mij geld. Een opdracht niet kunnen rijden of te laat aan komen kakken kan behoorlijk in de papieren lopen. Daarbij is het maar de vraag hoe lang elektrisch rijden gesubsidieerd wordt gezien de enorme inkomstenderving van ¤33.932 voor de overheid. Ongeveer 10% van de totale Nederlandse begroting komt uit belastingen van wegvervoer (heb ik ooit becijferd via CBS Statline).
Ik wacht voorlopig nog op betere accu's.
Elon Musk heeft omwille van Tesla en batterij techniek zich negatief over waterstofmotoren voor auto's uitgelaten. Dat verkooppraatje is een eigen leven gaan leiden.quote:Op donderdag 18 maart 2021 22:51 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zo lust ik er nog wel een paar. Het verwekken van elektriciteit incluis de productie van app. etc stoot 4x zoveel CO2 uit. Eenvoudige natuurkund.
De occasionmarkt zal nog wel even blijven bestaan, maar de dieselheffingen zijn wel een voorbeeld hoe snel een techniek met fiscale middelen onrendabel kan worden gemaakt.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 12:23 schreef Stoorzendert het volgende:
Ik zie het in het artikel niet zo goed terug, maar ik neem aan dat dit geldt voor 'nieuwe' auto's? Er zullen in 2030 toch nog maar weinig fabrikanten zijn met brandstofmotoren.
Ook al zou het geel kenteken zijn wat 3x hoger is. Het is 'slechts' ¤888 per jaar extra. Voor een particulier een hoop geld, maar voor een ondernemer een peulenschil. En uiteindelijk betaal jij als consument de rekeningquote:Op vrijdag 19 maart 2021 12:21 schreef Fer het volgende:
Hopelijk passen ze snel de regels aan voor grijs kenteken op diesel.
Niet iedere rijbewijshouder kan ongelimiteerd benzine tanken of als hij schade heeft opgelopen aan zijn voertuig meteen een nieuwe kopen hè.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 12:05 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Nee dat is helemaal niet zo ?
En als iedereen met een rijbewijs tot de elite behoort dan is de elite met 11 a 12 miljoen Nederlanderse rijbewijs houders niet echt meer elite he ?
Autoverzekeringen zijn enkel voor de elite ja.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 13:11 schreef torentje het volgende:
[..]
Niet iedere rijbewijshouder kan ongelimiteerd benzine tanken of als hij schade heeft opgelopen aan zijn voertuig meteen een nieuwe kopen hè.
Alle wetenschappelijk verantwoorde artikelen die ik hierover heb gelezen. Het is hoogst inefficiënt en dan zijn er ook nog problemen met de grondstoffen voor de fuel cell.quote:
Op zichzelf niet mee oneens, alleen zou je dan kunnen denken aan een vervuiler betaald principe, waar ik op zichzelf geen tegenstander van ben. Gewoon in heel Europa een euro per liter brandstof extra tax en die tax jaarlijks met 15% indexeren lijkt mij een goede zet.quote:Op donderdag 18 maart 2021 22:33 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik heb echt een hekel aan verbieden. Zien jullie dit ook niet zo?
De stoommachine werd ook niet verboden. Er kwam electriciteit en draaistroommotoren deden het werk veel beter en goedkoper. Zo moet het met auto’s ook gaan.
Maar we hebben het niet over een verbod vandaag, maar over 9 jaar.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 02:36 schreef ACT-F het volgende:
Mijn dieselbus kent ook een elektrisch broertje. Zie de verschillen:
Diesel
Aanschafkosten: ¤23.615
MRB: ¤37 (grijs kenteken)
Gewicht: 1.588 kg
Topsnelheid: 170 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 1100 km
Tankinhoud: 80L
Tanksnelheid: 5 min.
Dieselprijs: ¤1,65 per liter
Elektrisch
Aanschafkosten: ¤44.740
MRB: ¤0
Gewicht: 2028 kg
Topsnelheid: 130 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 330 km
Accucapaciteit: 75 kWh
Laadsnelheid: 7 uur 100%
Snelladen (max. 100 kWh): 50 min. 80%
Elektriciteitsprijs: ¤0,22 thuis of tot ¤0,39 per kWh per laadpaal.
Kosten elektriciteitsinfrastructuur
In mijn geval moet ik of een openbare laadpaal laten aanleggen door een commerciële partij die er ¤0,39 per kWh aan wil verdienen, of ik doe in eigen beheer door een nieuwe aansluiting naast mijn parkeerplek aan te vragen. Wonder boven wonder is mijn parkeerplek op nog geen 20 meter van een transformator, dus kan ik het maximale van 3x80A aanvragen voor het supersnelladen.
Aansluitkosten: ¤1.201,54
Installatiekosten laadpaal c.a.: ¤1.250
Jaarlijkse netwerkkosten: ¤1.761,65
Prijs per kWh: ¤0,22
De vergelijking met diesel, commerciële laadpaal en eigen laadpaal.
C.a. 50.000 km op jaarbasis.
Een volle accu kost me 75*0,39 = ¤29,25 via een commerciële laadpaal van 22 kWh en levert me 330 km op. Laadverlies 5-10% afhankelijk van het laadtempo niet meegerekend. 50.000/330*29,25 = ¤4.431 op jaarbasis.
Een volle accu bij eigen laadpaal van 96 kWh kost 75*0,22 = ¤16,50, dus 50.000/330*16,50 = ¤2500 + netwerkkosten: ¤1.761,65 = ¤4261,65 op jaarbasis.
Een volle tank diesel kost me ¤132 en levert me 1100 km op. Op jaarbasis 50.000/1100*¤132 = ¤6000 + MRB 12x¤37 = ¤444, dus ¤6444 totaal.
Bij een levensduur van 15 jaar is dat (jaarlijkse elektriciteitskosten globaal ¤4400 gerekend):
Elektrisch: 44.740+1.201+¤1.250+15x4400 = ¤113.191
Diesel: 23.615+15x6444 = ¤120.275
Donatie accijns en MRB aan de staatskas:
Elektrisch: ¤0
Dieselaccijns: 15x50.000/1100*80x0,50= ¤27.272 + MRB 15x12x37= ¤6660. Totaal ¤33.932
Alle prijzen ex. btw.
Onderhoudskosten niet meegerekend, maar ga ervan uit dat onderhoud van een diesel duurder is dan een elektrische. Ik zou dus gedurende de levensduur c.a. ¤7000 kunnen besparen door elektrisch te rijden en misschien wel meer door de onderhoudskosten. Toch kies ik voor diesel vanwege de hogere beschikbaarheid als gevolg van snel tanken en hoge actieradius, want tijd is voor mij geld. Een opdracht niet kunnen rijden of te laat aan komen kakken kan behoorlijk in de papieren lopen. Daarbij is het maar de vraag hoe lang elektrisch rijden gesubsidieerd wordt gezien de enorme inkomstenderving van ¤33.932 voor de overheid. Ongeveer 10% van de totale Nederlandse begroting komt uit belastingen van wegvervoer (heb ik ooit becijferd via CBS Statline).
Ik wacht voorlopig nog op betere accu's.
Nog meer schelen die schepen die afgewerkte olie verbranden...quote:Op vrijdag 19 maart 2021 12:21 schreef Fer het volgende:
[..]
Hopelijk passen ze snel de regels aan voor grijs kenteken op diesel.
De leaseprijs voor een luxe wagen verschilt niet zoveel meer met electrische.
Maar het verdwijnen van dieselbussen en trucks zal een hoop meer doen voor de luchtkwaliteit in steden. Lever meer op voor het milieu dan die paar Tesla’s en E-trons op de snelweg.
Het feit dat je dan 3x zoveel zonnecollectoren nodig hebt doet ook wat voor het milieu. Begrijp je dat?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 12:22 schreef Mezano02 het volgende:
[..]
Elon Musk heeft omwille van Tesla en batterij techniek zich negatief over waterstofmotoren voor auto's uitgelaten. Dat verkooppraatje is een eigen leven gaan leiden.
Als we de Sahara volpleuren met zonnecollectoren boeit het niet welke techniek meer energie-efficiënt is.
Vliegen zal sowieso op waterstof gaan gebeuren. Hoeven we gelukkig niets meer aan te trekken van vlieghaat.
Sinds wanneer is belasting op elektriciteit afgeschaft?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 12:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ook al zou het geel kenteken zijn wat 3x hoger is. Het is 'slechts' ¤888 per jaar extra. Voor een particulier een hoop geld, maar voor een ondernemer een peulenschil. En uiteindelijk betaal jij als consument de rekening![]()
Ik zie dat ik een fout gemaakt heb met de literprijs van diesel. Ik heb incl. btw gerekend, terwijl dit ex. btw had moeten zijn. Daarmee scheelt het c.a. ¤1000 op jaarbasis wat ¤15.000 gedurende de levensduur is. Daarmee is mijn berekening in het voordeel uitgevallen van diesel. Dus:
Elektrisch: 44.740+1.201+¤1.250+15x4400 = ¤113.191
Diesel: 23.615+15x5400 = ¤104.615
Inkomsten voor de staatskas bij gelijkblijvende belastingen:
Elektrisch: ¤0
Diesel: ¤33.932
De overheid is echt niet gek om elektrisch rijden oneindig te subsidiëren, want anders moet de overige belastingen omhoog. Linksom of rechtsom betaal jij als burger de rekening. Of dit nu een belastingaangifte is of via extra voorrijkosten op mijn factuur.
Vandaar dat ik vandaag diesel rijd.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 13:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar we hebben het niet over een verbod vandaag, maar over 9 jaar.
Dat bedacht ik me ook achteraf, dus even opnieuw:quote:Op vrijdag 19 maart 2021 13:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Sinds wanneer is belasting op elektriciteit afgeschaft?
Dat de elite ongelimiteerd benzine kan tanken is veel rampzaliger voor alle landen., verzekeringen zouden nooit bestaan als iedereen ongelimiteerd benzine kon tanken, de plicht om te werken zou dan evenals bij de elite niet meer aanwezig zijn.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 13:23 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Autoverzekeringen zijn enkel voor de elite ja.
quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:04 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat de elite ongelimiteerd benzine kan tanken is veel rampzaliger voor alle landen., verzekeringen zouden nooit bestaan als iedereen ongelimiteerd benzine kon tanken, de plicht om te werken zou dan evenals bij de elite niet meer aanwezig zijn.
Dat mag alleen nog maar op open zee...quote:Op vrijdag 19 maart 2021 13:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nog meer schelen die schepen die afgewerkte olie verbranden...
Uiteraard, er zijn nog flink wat zaken om aan te pakken en scheepvaart is daar 1 van.quote:
Het is onbetaalbaar voor iedere doorsnee burger. Maar Robot Jetten wilt dat we straks alles gaan huren let maar op. Alles was van tevoren al uitgestippeld.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:10 schreef Banaanvragen het volgende:
Nederland wil dit helemaal niet, ik ben ook nederland en ik wil zolang de huidige techniek kut is geen elektrische auto,
Elektrisch rijden doen we op de kermis, niet op de weg
Ik rij al 8 jaar Tesla, dus mij hoef je niet te overtuigen.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 18:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard, er zijn nog flink wat zaken om aan te pakken en scheepvaart is daar 1 van.
Dat betekent niet dat vooruitgang op andere vlakken geen verschil maakt.
Het heeft weinig zin om in discussie te gaan met de Tesla-proleet hier op het forum. Hij heeft de waarheid in pacht, is van mening dat innovatie alleen voorkomt op het gebied van de ontwikkeling van batterijen en elke opmerking over de leefbaarheidsfactor van waterstof in personenauto's wordt resoluut van tafel geveegd met simpele kreten zoals 'idiote propositie' of 'simpele natuurkunde' of iets dergelijks. Wat hij casually negeert is dat er nog steeds tientallen partijen (fabrikanten, wetenschappelijke organisaties en zelfs hele landen) bezig zijn met de ontwikkeling van waterstof als brandstof (ook voor personenauto's) en dat er regelmatig wordt gesuggereerd dat het op termijn een beter alternatief kan worden dan een paar batterijen in je auto.quote:
Als waterstof ooit concurrerend wordt zien we het vanzelf.quote:Op zondag 21 maart 2021 21:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het heeft weinig zin om in discussie te gaan met de Tesla-proleet hier op het forum. Hij heeft de waarheid in pacht, is van mening dat innovatie alleen voorkomt op het gebied van de ontwikkeling van batterijen en elke opmerking over de leefbaarheidsfactor van waterstof in personenauto's wordt resoluut van tafel geveegd met simpele kreten zoals 'idiote propositie' of 'simpele natuurkunde' of iets dergelijks. Wat hij casually negeert is dat er nog steeds tientallen partijen (fabrikanten, wetenschappelijke organisaties en zelfs hele landen) bezig zijn met de ontwikkeling van waterstof als brandstof (ook voor personenauto's) en dat er regelmatig wordt gesuggereerd dat het op termijn een beter alternatief kan worden dan een paar batterijen in je auto.
Er zijn veel bedrijven die er veel aan is gelegen om hun businessmodel overeind te houden. De beste techniek is immers niet altijd de techniek die gaat winnen.quote:Op zondag 21 maart 2021 21:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het heeft weinig zin om in discussie te gaan met de Tesla-proleet hier op het forum. Hij heeft de waarheid in pacht, is van mening dat innovatie alleen voorkomt op het gebied van de ontwikkeling van batterijen en elke opmerking over de leefbaarheidsfactor van waterstof in personenauto's wordt resoluut van tafel geveegd met simpele kreten zoals 'idiote propositie' of 'simpele natuurkunde' of iets dergelijks. Wat hij casually negeert is dat er nog steeds tientallen partijen (fabrikanten, wetenschappelijke organisaties en zelfs hele landen) bezig zijn met de ontwikkeling van waterstof als brandstof (ook voor personenauto's) en dat er regelmatig wordt gesuggereerd dat het op termijn een beter alternatief kan worden dan een paar batterijen in je auto.
Of willen betalen... Ik zou er prima wel 1 willen maar ik wil geen nieuwe auto kopen en bij 2de handjes is de accu te snel kapot.quote:Op maandag 22 maart 2021 09:11 schreef ToT het volgende:
Zolang de prijzen van elektrische auto's omlaag gaan vind ik het prima. De actieradius is voor de meesten geen probleem in Nederland; thuis opladen, woon-werkverkeer en tante Truus bezoeken en weer opladen maar.
Alleen met buitenlandse reizen is het volkomen kut.
De handel in 2e handse benzine-auto's zal nog wel door blijven gaan, voor degenen die geen elektrische willen.
489.000km op de teller.quote:Op maandag 22 maart 2021 09:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Of willen betalen... Ik zou er prima wel 1 willen maar ik wil geen nieuwe auto kopen en bij 2de handjes is de accu te snel kapot.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |