abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198471894
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 17:14 schreef ACT-F het volgende:
Dat is precies waar ik vanuit ga. Ik hoef geen Volkswagen of Volvo, want een Aziaat voldoet uitstekend.
Alleen zal die Aziaat die voor jou dan uitstekend voldoet hier niet meer verkocht mogen worden. Als zo'n verbod er komt vanuit de EU dan zullen dergelijke auto's waarschijnlijk gewoon geen typegoedkeuring meer krijgen in Europa, dus heb je er niks aan.
pi_198472160
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 17:12 schreef Mutant01 het volgende:
Los daarvan, wat denk je van de markten in Azie, Afrika en Zuid-Amerika. Denk je werkelijk dat ze daar in 2030 klaar zijn voor elektrisch rijden. Never. En dat weten de autofabrikanten ook heel goed. Je zult zien dat vooral merken die hun afzet in Amerika / Europa hebben op de EV-trein stappen. Alle andere merken zullen ook gewoon brandstofmodellen blijven leveren, alleen niet in Europa.
De meeste fabrikanten zullen hun productielijnen aanpassen, zodat ze én de conventionele aandrijflijnen kunnen leveren én elektrische aandrijflijnen. Daarmee kunnen ze alle markten gewoon blijven bedienen zonder ergens al vol op in te hoeven zetten.
  zaterdag 13 maart 2021 @ 01:40:16 #203
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198472444
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 00:34 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Alleen zal die Aziaat die voor jou dan uitstekend voldoet hier niet meer verkocht mogen worden. Als zo'n verbod er komt vanuit de EU dan zullen dergelijke auto's waarschijnlijk gewoon geen typegoedkeuring meer krijgen in Europa, dus heb je er niks aan.
Dan importeer ik het wel :+
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198475473
quote:
10s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 01:40 schreef ACT-F het volgende:
Dan importeer ik het wel :+
Ja, dat heeft dus weinig zin hè als er geen Europese typegoedkeuring voor zo'n auto mag worden afgegeven. Dan mag je er dus gewoon niet mee de weg op en zal je hem ook niet kunnen verzekeren.
pi_198538368
http://www.telegraaf.nl/f(...)en-dieselauto-s-meer

Als je dit weer leest geloven de fabrikanten er zelf in elk geval wel heel erg in dat ze het straks zonder benzinemotoren af kunnen :P
blablablabla
pi_198549692
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 21:14 schreef Elan het volgende:
http://www.telegraaf.nl/f(...)en-dieselauto-s-meer

Als je dit weer leest geloven de fabrikanten er zelf in elk geval wel heel erg in dat ze het straks zonder benzinemotoren af kunnen :P
Vanuit de autoindustrie hoor je inderdaad helemaal niet meer dat het niet kan.

Maar goed, ook veel van de nee-roeptoeters hier zullen straks met veel plezier elektrisch rijden, omdat dat in het dagelijks verkeer nu eenmaal echt fijner is dan een ouderwetse stinkbak.

Als het gaat om een echt bijzondere auto, zoals een Ferrari, dan snap ik wel dat je het geluid en de beleving gaat missen. Maar bij een dertien in een dozijn auto (waar 99% in rondrijdt)? Lamenielache.
pi_198550343
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 16:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Vanuit de autoindustrie hoor je inderdaad helemaal niet meer dat het niet kan.

Maar goed, ook veel van de nee-roeptoeters hier zullen straks met veel plezier elektrisch rijden, omdat dat in het dagelijks verkeer nu eenmaal echt fijner is dan een ouderwetse stinkbak.

Als het gaat om een echt bijzondere auto, zoals een Ferrari, dan snap ik wel dat je het geluid en de beleving gaat missen. Maar bij een dertien in een dozijn auto (waar 99% in rondrijdt)? Lamenielache.
Gewoon electrisch overslaan en gelijk naar waterstof. Nu nog maar 3 plaatsen in Nederland om te kunnen tanken en helaas maar 2 auto merken die auto's leveren op waterstof.
Ik zie veel meer toekomst in aangedreven door waterstof.
  woensdag 17 maart 2021 @ 17:03:46 #208
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198550467
quote:
1s.gif Op woensdag 17 maart 2021 16:56 schreef Cherni het volgende:

[..]

Gewoon electrisch overslaan en gelijk naar waterstof. Nu nog maar 3 plaatsen in Nederland om te kunnen tanken en helaas maar 2 auto merken die auto's leveren op waterstof.
Ik zie veel meer toekomst in aangedreven door waterstof.
Dat hoor ik wel meer met name van Toyota
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_198550626
Foutje

[ Bericht 98% gewijzigd door Cherni op 17-03-2021 17:21:43 ]
pi_198550715
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 17:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat hoor ik wel meer met name van Toyota
Ja, de Toyota Mirai en Hyundai heeft er ook een als ik mij niet vergis. Je eigen laadstation in je auto. Je tankt waterstof en via een brandstofcel wek je elektriciteit op om je elektromotor aan te drijven.
  woensdag 17 maart 2021 @ 17:37:32 #211
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198550952
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 16:15 schreef VEM2012 het volgende:
Maar goed, ook veel van de nee-roeptoeters hier zullen straks met veel plezier elektrisch rijden, omdat dat in het dagelijks verkeer nu eenmaal echt fijner is dan een ouderwetse stinkbak.
Als de techniek volmaakt was dan hadden we allemaal al een elektrische auto, incl. de hulpdiensten, vrachtvervoer, etc. We hebben niet allemaal een 9 tot 5 rittenpatroon, maar sommigen hebben dat inlevingsgevoel nu eenmaal niet.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198551078
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 16:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Vanuit de autoindustrie hoor je inderdaad helemaal niet meer dat het niet kan.

Maar goed, ook veel van de nee-roeptoeters hier zullen straks met veel plezier elektrisch rijden, omdat dat in het dagelijks verkeer nu eenmaal echt fijner is dan een ouderwetse stinkbak.

Als het gaat om een echt bijzondere auto, zoals een Ferrari, dan snap ik wel dat je het geluid en de beleving gaat missen. Maar bij een dertien in een dozijn auto (waar 99% in rondrijdt)? Lamenielache.
Denk dat de meeste mensen vooral tegen het prijskaartje en de beperkingen qua logistiek van oplaadpunten en radius aanhikken, niet zozeer de beleving.

En het feit dat als je nu een nieuwe benzineauto koopt je daar ongetwijfeld op de wat langere termijn voor gestraft gaat worden in de vorm van extra belasting of zelfs uitsluiting in bepaalde stedelijke gebieden.
blablablabla
pi_198551153
quote:
1s.gif Op woensdag 17 maart 2021 16:56 schreef Cherni het volgende:

[..]

Gewoon electrisch overslaan en gelijk naar waterstof. Nu nog maar 3 plaatsen in Nederland om te kunnen tanken en helaas maar 2 auto merken die auto's leveren op waterstof.
Ik zie veel meer toekomst in aangedreven door waterstof.
Blijft toch hardnekkig die waterstofmythe.. Je zou zeggen dat dat al voldoende ontkracht is als zijnde wensdenken. Maar blijkbaar toch niet.. :)

Ken je dit aardig doortimmerde artikel? :

https://ssj3gohan.tweakbl(...)ars-dont-work-part-1
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 17 maart 2021 @ 18:09:19 #214
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_198551508
quote:
3s.gif Op woensdag 17 maart 2021 17:37 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Als de techniek volmaakt was dan hadden we allemaal al een elektrische auto, incl. de hulpdiensten, vrachtvervoer, etc. We hebben niet allemaal een 9 tot 5 rittenpatroon, maar sommigen hebben dat inlevingsgevoel nu eenmaal niet.
En niet iedereen had of heeft de toegang tot fiscale voordeeltjes die het aantrekkelijk maakten om zo’n opmerking in wat ander perspectief te zetten. Een Tesla had hier echt geen voet aan de grond gekregen zonder al die fiscale feestjes voor exclusieve doelgroepen.
Where law ends, tyrrany begins.
  woensdag 17 maart 2021 @ 18:10:36 #215
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_198551535
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 17:46 schreef Elan het volgende:
En het feit dat als je nu een nieuwe benzineauto koopt je daar ongetwijfeld op de wat langere termijn voor gestraft gaat worden
Nu al. Bpm verhogen ze bijna standaard zo twee keer per jaar. Er is me door verkopers al gewaarschuwd voor enkele duizenden euro’s extra op een beetje middenklasser.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_198551554
Lekker vervuilen met al die accu's.
  woensdag 17 maart 2021 @ 18:21:47 #217
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_198551766
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 21:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

Daarnaast... er werd in Nederland afgelopen jaar maar zo'n 5,2 TWh aan stroom opgewekt met zonnepanelen. Om te rijden op waterstof heb je (na aftrek van alle omzetverliezen) minimaal 60TWh nodig voor alleen de auto's. Dat ga je niet redden met wat "overschotten".

Waterstof ga je dan ook gewoon importeren uit Spanje of Noord-Afrika in de toekomst. Het heeft niet zoveel zin om met zonnepanelen te klooien in een land waar de zon amper schijnt.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_198551836
het is te verwachten dat er over 5 a 10 jaar een sterk verbeterde zonnecel op de markt zal verschijnen, waardoor de zonnepanelen compleet waardeloos zijn. de nieuwe zonnecel heeft veel meer rendement, haalt energie uit een groter deel van het spectrum. de huidige zonnecellen zijn slechts in staat bij een kleine golflengte om daarbij energie te halen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198551854
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 17:50 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Blijft toch hardnekkig die waterstofmythe.. Je zou zeggen dat dat al voldoende ontkracht is als zijnde wensdenken. Maar blijkbaar toch niet.. :)

Ken je dit aardig doortimmerde artikel? :

https://ssj3gohan.tweakbl(...)ars-dont-work-part-1
Ik ken het artikel niet, maar ik ga het zeker doornemen. Toyota gelooft er in iedergeval heilig in.
pi_198552170
quote:
2s.gif Op woensdag 17 maart 2021 18:09 schreef Gunner het volgende:

[..]

En niet iedereen had of heeft de toegang tot fiscale voordeeltjes die het aantrekkelijk maakten om zo’n opmerking in wat ander perspectief te zetten. Een Tesla had hier echt geen voet aan de grond gekregen zonder al die fiscale feestjes voor exclusieve doelgroepen.
Uiteraard niet. Ik heb ooit in een Tesla gezeten(Taxi). Het bedrijf had die aangeschaft vanwege het fiscale voordeel en een jaar gratis opladen bij elk Van der Valk hotel.
Overigens vind ik het comfort van een Tesla voor die prijs maar zeer matig. De chauffeur kon er ook niet goed mee overweg. Iedere keer bij het inhalen remde de auto af. Kwestie van instellingen volgens de chauffeur. Hij was nog zoekende.

Och straks kun je voor 1 btc een Tesla kopen. Dat is weer mooi van Musk om bitcoin te omarmen.
pi_198552247
Misschien in de verre toekomst als er een gigantisch stroom en warmte overschot is in de zomer, zodat je weinig anders meer kan dan waterstof genereren EN electrolyse zonder edele metalen EN veilige tanks er zijn.

Maar dan nog, wellicht dat accu’s dan nog steeds een dikke voorsprong hebben en het waterstof voor andere zaken gebruikt zal worden, ipv om op te rijden.
.
pi_198552931
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 18:25 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ik ken het artikel niet, maar ik ga het zeker doornemen. Toyota gelooft er in iedergeval heilig in.
Ja, groot succes die Mirai, je ziet ze overal rijden.

Ook Toyota komt met EV's binnenkort.
pi_198553244
Gek trouwens dat niemand zegt dat 300 liter gas in een tank op 700 bar gevaarlijk is. Die Mirai weegt 1800kg door al dat panzer rond de tank.
.
pi_198553351
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 19:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja, groot succes die Mirai, je ziet ze overal rijden.

Ook Toyota komt met EV's binnenkort.
Een moet de eerste zijn. Hoe ging het met de eerste EV? Die waren ook niet te zien in grote getallen. Dat Toyota het niet opgeeft en er uiteraard nog behoorlijk wat werk aan de winkel is mag duidelijk zijn. Was dat met de EV niet het geval?
pi_198553517
quote:
1s.gif Op woensdag 17 maart 2021 19:40 schreef Cherni het volgende:

[..]

Een moet de eerste zijn. Hoe ging het met de eerste EV? Die waren ook niet te zien in grote getallen. Dat Toyota het niet opgeeft en er uiteraard nog behoorlijk wat werk aan de winkel is mag duidelijk zijn. Was dat met de EV niet het geval?
De waterstofauto is al >30 jaar de "auto van de toekomst".
Inmiddels zijn er al tientallen EV-modellen leverbaar.

Ik geloof niet dat waterstofauto's ooit een substantieel marktaandeel gaan krijgen.
pi_198553807
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 19:35 schreef Fer het volgende:
Gek trouwens dat niemand zegt dat 300 liter gas in een tank op 700 bar gevaarlijk is. Die Mirai weegt 1800kg door al dat panzer rond de tank.
Onder die drukken(vloeibaar waterstof) word het verdeeld in compartementen etc die de druk makkelijk aankunnen. Het is niet een hele hole tank waar je gas/vloeibaar in opslaat. Of het principe van een warmtewisselaar. Tubing waar je het gas/vloeibaar in opslaat. Er bestaat tubing doorsnede van een paar mm en kan drukken aan van wel 2000 bar tot 14000 bar bij kamertemp.

Hoe die tanks(eigenlijk een onjuiste benaming) er uiteraard precies uitzien en werken weet ik ook niet. Men noemt het niet voor niets cellen en geen tank.

Bovendien zal Toyota daar wel aan gedacht hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 17-03-2021 20:10:50 ]
pi_198553874
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 19:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De waterstofauto is al >30 jaar de "auto van de toekomst".
Inmiddels zijn er al tientallen EV-modellen leverbaar.

Ik geloof niet dat waterstofauto's ooit een substantieel marktaandeel gaan krijgen.
Dat hoeft ook niet. Als ik het goed heb gaat het om het milieu en zou iedere vorm om dit te verbeteren aangegrepen moeten worden. En daar kan waterstof deel van uitmaken.
pi_198553986
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 20:01 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat hoeft ook niet. Als ik het goed heb gaat het om het milieu en zou iedere vorm om dit te verbeteren aangegrepen moeten worden. En daar kan waterstof deel van uitmaken.
Waterstof biedt geen voordelen voor het milieu.

Je verliest zoveel rendement bij het maken en gebruiken van waterstof, dat je 78% van de energie praktisch door het putje giet.

Dat een waterstofauto zelf geen vervuilende uitstoot heeft doet daar niets aan af, dat heeft een EV ook niet.

EV's zijn veel efficiënter.

En omdat een EV efficiënter is, rij je veel goedkoper per km.

pi_198554875
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 20:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Waterstof biedt geen voordelen voor het milieu.

Je verliest zoveel rendement bij het maken en gebruiken van waterstof, dat je 78% van de energie praktisch door het putje giet.

Dat een waterstofauto zelf geen vervuilende uitstoot heeft doet daar niets aan af, dat heeft een EV ook niet.

EV's zijn veel efficiënter.

En omdat een EV efficiënter is, rij je veel goedkoper per km.

[ afbeelding ]
Het maken van waterstof op een veel efficiëntere manier blijft ook niet stilstaan.
https://www.gla.ac.uk/new(...)dline_682950_en.html
Een efficiëntere elektrolyse dus.
Waterstof heeft dus wel degelijk een toekomst. Ook voor de verwarming van huizen. Ik geef de hoop niet op. Vergeet niet dat men al met EV bezig was in de 19e eeuw. Zelfs in Zwitserland rijden al zo lang ik weet electrisch aangedreven voertuigen. Daar mag je niet eens de stad in(Zermatt) met fossiele brandstoffen aangedreven auto's.

https://www.zermatt.ch/en/Media/Attractions/Jumbo-Garage
Wel grappig om deze voertuigen in Zermatt te zien rijden. Hebben een behoorlijke snelheid.
pi_198555041
Wat zijn dat voor randdbielen die dit bepalen, de Nedelander wilt dat niet, dit wordt door de strot geduwd.
pi_198555194
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 17:50 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Blijft toch hardnekkig die waterstofmythe.. Je zou zeggen dat dat al voldoende ontkracht is als zijnde wensdenken. Maar blijkbaar toch niet.. :)

Ken je dit aardig doortimmerde artikel? :

https://ssj3gohan.tweakbl(...)ars-dont-work-part-1
Ik heb het artikel doorgenomen. Mogelijk een prima stuk in de tijd dat het geschreven is. En er zijn punten die wel geloofwaardig zijn. Maar iemand mag dan in 2007 in een klasse gereden hebben met waterstof aangedreven auto's en dat je spreekt over een actieradius van 100 miles(circa 161km).
Maar inmiddels is dat wel wat meer dan die 100 miles en zijn we nu in 2021. Uiteraard moet er nog veel gebeuren maar ik zie er persoonlijk wel toekomst in zo lang dat universiteiten etc er nog mee bezig zijn.
pi_198557280
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 20:47 schreef JannekeC5 het volgende:
Wat zijn dat voor randdbielen die dit bepalen, de Nedelander wilt dat niet, dit wordt door de strot geduwd.
De Nederlander? Ik ben ook Nederlander en heb er geen enkele moeite mee.
pi_198558974


Is wel een beetje appels met peren vergelijken en het plaatje is niet eens van een lithium mijn.
Feit is wel dat er voorlopig massieve hoeveelheden lithium nodig zijn voor de mobiliteit accu's en dat die bepaald niet milieuvriendelijk en mensvriendelijk gewonnen kan worden.
-
pi_198559162
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 22:22 schreef quo_ het volgende:
[ afbeelding ]

Is wel een beetje appels met peren vergelijken en het plaatje is niet eens van een lithium mijn.
Feit is wel dat er voorlopig massieve hoeveelheden lithium nodig zijn voor de mobiliteit accu's en dat die bepaald niet milieuvriendelijk en mensvriendelijk gewonnen kan worden.
Het is net welke criteria je hanteert voor "milieuvriendelijk".

Niemand lijkt er moeite mee te hebben dat we dagelijks 95.000.000 vaten ruwe olie opstoken.
pi_198559651
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 20:52 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ik heb het artikel doorgenomen. Mogelijk een prima stuk in de tijd dat het geschreven is. En er zijn punten die wel geloofwaardig zijn. Maar iemand mag dan in 2007 in een klasse gereden hebben met waterstof aangedreven auto's en dat je spreekt over een actieradius van 100 miles(circa 161km).
Maar inmiddels is dat wel wat meer dan die 100 miles en zijn we nu in 2021. Uiteraard moet er nog veel gebeuren maar ik zie er persoonlijk wel toekomst in zo lang dat universiteiten etc er nog mee bezig zijn.
Wat je daar vast ook wel gelezen hebt is dat er bepaalde natuurwetten niet mee zitten. :) En die zijn in die tijd niet echt veranderd natuurlijk. Ik vind die stukken superovertuigend. En wat je niet moet vergeten is dat er bij hem GEEN commercieel motief achter zit. Wat je van die andere partijen niet kunt zeggen. Waterstof is net zoiets als kernfusie: qua bruikbaarheid schuift het elke 10 jaar weer 10 jaar op naar de toekomst. En zo blijft dat.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_198559678
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 22:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het is net welke criteria je hanteert voor "milieuvriendelijk".

Niemand lijkt er moeite mee te hebben dat we dagelijks 95.000.000 vaten ruwe olie opstoken.
Onvoorstelbaar dat laatste inderdaad. Alsof het nooit op kan... :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_198560143
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 22:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Onvoorstelbaar dat laatste inderdaad. Alsof het nooit op kan... :)
En dat nog los van alle fossiele CO2 (lange CO2 cyclus) die daardoor vrij komt.
pi_198568350
https://www.ad.nl/auto/pr(...)n-18-mille~ab064dc1/

Dit is ook wel een fijne ontwikkeling zeg, betaalbare elektrische modellen die de prestaties leveren van een Lada uit 1985.

Dan heb je dus bij het oprijden van de snelweg op baan 1 een Tesla/Audi die de sprint naar 100 in 3.5 seconde doet, en in baan 2 eentje die er bijna 20 seconden over doet.

Dat gaat vast totaal geen gevaarlijke situaties opleveren :)
blablablabla
pi_198568806
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 20:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Waterstof biedt geen voordelen voor het milieu.

Je verliest zoveel rendement bij het maken en gebruiken van waterstof, dat je 78% van de energie praktisch door het putje giet.

Dat een waterstofauto zelf geen vervuilende uitstoot heeft doet daar niets aan af, dat heeft een EV ook niet.

EV's zijn veel efficiënter.

En omdat een EV efficiënter is, rij je veel goedkoper per km.

[ afbeelding ]
22% is toch best netjes voor het begin?
Stroom voor je ev wordt met pv en molens niet echt efficienter opgewekt
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198569708
quote:
1s.gif Op donderdag 18 maart 2021 12:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

22% is toch best netjes voor het begin?
Stroom voor je ev wordt met pv en molens niet echt efficienter opgewekt
Het begin? Dat is na >40 jaar ontwikkelen...

EV is 73%

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-03-2021 13:31:10 ]
pi_198571898
quote:
1s.gif Op donderdag 18 maart 2021 13:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het begin? Dat is na >40 jaar ontwikkelen...

EV is 73%
Van de zon naar stroom is niet 73%
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198572078
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 15:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Van de zon naar stroom is niet 73%
Maar van die stroom nog een keer waterstof maken verlaagt het rendement nog eens fors.
Het is hoe dan ook onder de streep 3x beter om het in een EV te gebruiken.
  donderdag 18 maart 2021 @ 16:15:00 #243
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_198572663
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 18:11 schreef Cockwhale het volgende:
Lekker vervuilen met al die accu's.
Dat valt reuze mee
  donderdag 18 maart 2021 @ 16:16:17 #244
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_198572691
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 22:22 schreef quo_ het volgende:
[ afbeelding ]

Is wel een beetje appels met peren vergelijken en het plaatje is niet eens van een lithium mijn.
Feit is wel dat er voorlopig massieve hoeveelheden lithium nodig zijn voor de mobiliteit accu's en dat die bepaald niet milieuvriendelijk en mensvriendelijk gewonnen kan worden.
Een beetje appels met peren inderdaad. Lithium kost inderdaad heel veel om op te halen maar is ook herbruikbaar integenstelling tot dat zwarte goedje.
pi_198576299
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 20:47 schreef JannekeC5 het volgende:
Wat zijn dat voor randdbielen die dit bepalen, de Nedelander wilt dat niet, dit wordt door de strot geduwd.
Ik ben ook Nederlander en ik heb last van de slechte luchtkwaliteit en lawaai die verbrandingsmotoren maken. Tevens van stromen vluchtelingen, als er weer ergens een oorlog om aardolie wordt gevoerd.
.
pi_198578196
9 landen hebben een voorstel gedaan, het is voor zover ik lees nog niet definitief. :)

Ik heb proefgereden in een e-golf en een KIA Niro (wagens van rond de 35k) als vervanger voor een benzine auto Zakelijke lease, ~250km per dag ~65000km per jaar
Kort samengevat: bijtelling technisch leuk en het is lekker stil in de auto. Echter ben ik tijdens het testen er achter gekomen dat elektrisch rijden niets is voor mij.
Ik moest uit pure noodzaak mijn rijstijl en afspraken aanpassen aan de auto ipv dat de auto gewoon moet doen wat ie zou moeten doen (mij ergens snel naar toe brengen zonder hiaten) en daar heb ik geen zin in.

Waar ik tegen aan liep:
Hard optrekken + doorrijden wordt afgestraft
Verwarming aan + snel optrekken + doorrijden wordt hard afgestraft
koud weer, verwarming aan, 2 passagiers in de auto + snel optrekken + doorrijden wordt nog harder afgestraft

Na 8:30 Geen plek op het werk om op te kunnen laden. In de middag pauze even checken of er ruimte is om op te laden. Nope mede dankzij de hybride auto laadplaal klevers. (Gast flikker op met je hybride... Laat je auto niet 8 uur aan een laadpaal hangen met je 50km elektrische actie radius, de actie radius wordt niet hoger en je houdt een plek bezet voor de EV rijders ;) )

Dan had ik twee opties:
1. Pauzeren bij een laadstation bij een benzinepomp of bij een vd Valk
2. op de terugweg naar huis minimaal 30min verkloten bij een laadstation.

Thuis heb ik niet de mogelijkheid om een eigen laadpaal te installeren. Dus bij thuiskomst ~17:00-18:00 was ik afhankelijk of er plek was bij een van de 6 oplaadpunten in een straal van 500 meter van mijn woning.
Geen plek dan moest ik savonds op goed gelukt gaan kijken of er ergens een laadplek vrij was.

Waren er geen plekken vrij dan was ik genoodzaakt om sochtens een half uur eerder van huis te vertrekken om de auto aan een quickcharger te hangen onderweg naar mn werk.
pi_198578787
quote:
1s.gif Op woensdag 17 maart 2021 16:56 schreef Cherni het volgende:

[..]

Gewoon electrisch overslaan en gelijk naar waterstof. Nu nog maar 3 plaatsen in Nederland om te kunnen tanken en helaas maar 2 auto merken die auto's leveren op waterstof.
Ik zie veel meer toekomst in aangedreven door waterstof.
Waterstof is voor personenauto’s een idiote propositie en verdrievoudigt CO2 uitstoot.
pi_198578819
Welja, als ik mijn huis al voor 30K moet verbouwen dan kan er ook nog wel een dure elektrische wagen bij.
pi_198578848
quote:
3s.gif Op woensdag 17 maart 2021 17:37 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Als de techniek volmaakt was dan hadden we allemaal al een elektrische auto, incl. de hulpdiensten, vrachtvervoer, etc. We hebben niet allemaal een 9 tot 5 rittenpatroon, maar sommigen hebben dat inlevingsgevoel nu eenmaal niet.
Gelukkig zijn de meeste mensen wel in staat om om te gaan met verandering.
pi_198578906
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 17:46 schreef Elan het volgende:

[..]

Denk dat de meeste mensen vooral tegen het prijskaartje en de beperkingen qua logistiek van oplaadpunten en radius aanhikken, niet zozeer de beleving.

En het feit dat als je nu een nieuwe benzineauto koopt je daar ongetwijfeld op de wat langere termijn voor gestraft gaat worden in de vorm van extra belasting of zelfs uitsluiting in bepaalde stedelijke gebieden.
Die beperkingen zijn in de praktijk nauwelijks merkbaar.

Kun je nagaan hoe dat over 9 jaar zal zijn.
pi_198579271
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 21:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Waterstof is voor personenauto’s een idiote propositie en verdrievoudigt CO2 uitstoot.
Waar baseer je dit op?
  donderdag 18 maart 2021 @ 22:21:37 #252
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198579472
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 21:55 schreef VEM2012 het volgende:

Gelukkig zijn de meeste mensen wel in staat om om te gaan met verandering.
Dat zien we aan het wagenpark.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198579654
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:12 schreef Cherni het volgende:

[..]

Waar baseer je dit op?
Eenvoudige natuurkunde.
pi_198579731
Ik heb echt een hekel aan verbieden. Zien jullie dit ook niet zo?

De stoommachine werd ook niet verboden. Er kwam electriciteit en draaistroommotoren deden het werk veel beter en goedkoper. Zo moet het met auto’s ook gaan.
Vakman pur sang
  donderdag 18 maart 2021 @ 22:43:10 #255
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198579949
quote:
1s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:33 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik heb echt een hekel aan verbieden. Zien jullie dit ook niet zo?

De stoommachine werd ook niet verboden. Er kwam electriciteit en draaistroommotoren deden het werk veel beter en goedkoper. Zo moet het met auto’s ook gaan.
Exact dit. Een goed product verkoopt zichzelf waardoor het oude zichzelf uit de markt prijst. Op dit moment moet je een sloot subsidie erbij doen om het mindere spul aan de man te brengen. Ik heb een actieradius nodig van minimaal 500 km. Dat betekent met de huidige techniek c.a. 900 kilo aan batterijen wat ik telkens mee moet zeulen. Dat is lekker efficiënt 8)7
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198580111
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Eenvoudige natuurkunde.
Zo lust ik er nog wel een paar. Het verwekken van elektriciteit incluis de productie van app. etc stoot 4x zoveel CO2 uit. Eenvoudige natuurkund.
pi_198580322
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 21:54 schreef Sjemmert het volgende:
Welja, als ik mijn huis al voor 30K moet verbouwen dan kan er ook nog wel een dure elektrische wagen bij.
Dat is op zich een wat vreemde gedachte, aangezien je niet verplicht bent om een nieuwe auto te kopen.

Als je wel een nieuwe koopt vanaf 2030 dan zal dat een elektrische zijn.
pi_198580324
quote:
14s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:43 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Exact dit. Een goed product verkoopt zichzelf waardoor het oude zichzelf uit de markt prijst. Op dit moment moet je een sloot subsidie erbij doen om het mindere spul aan de man te brengen. Ik heb een actieradius nodig van minimaal 500 km. Dat betekent met de huidige techniek c.a. 900 kilo aan batterijen wat ik telkens mee moet zeulen. Dat is lekker efficiënt 8)7
Nou ja we kunnen als we het toch over natuurkunde / fysica hebben gewoon concluderen dat er verder qua energiedichtheid van olie / benzine per eenheid van gewicht en volume geen redelijk alternatief is. EN nooit meer zal zijn... Dat is gewoon zo.

De olie is iets wat in miljarden jaren gevormd is, wat we in een paar honderd jaar vrijwel op hebben gemaakt en nu moeten we dus iets anders wat veel minder is. Dat is de realiteit en daar zullen we het mee moeten doen. Volledig terecht verder. Wij zouden ons zwaar moeten schamen dat we alles in korte tijd hebben opgemaakt. Die schaamte zie je / blijkt haast nooit verder. Voor volgende generaties is er veel minder wegens de rupsjes nooitgenoeg van voorgaande generaties.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 18 maart 2021 @ 23:09:21 #259
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198580472
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 23:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou ja we kunnen als we het toch over natuurkunde / fysica hebben gewoon concluderen dat er verder qua energiedichtheid van olie / benzine per eenheid van gewicht en volume geen redelijk alternatief is. EN nooit meer zal zijn... Dat is gewoon zo.

De olie is iets wat in miljarden jaren gevormd is, wat we in een paar honderd jaar vrijwel op hebben gemaakt en nu moeten we dus iets anders wat veel minder is. Dat is de realiteit en daar zullen we het mee moeten doen. Volledig terecht verder. Wij zouden ons zwaar moeten schamen dat we alles in korte tijd hebben opgemaakt. Die schaamte zie je / blijkt haast nooit verder. Voor volgende generaties is er veel minder wegens de rupsjes nooitgenoeg van voorgaande generaties.
Voor mijn part verbieden ze morgen alle brandstofmotoren, het zal me een rotzorg zijn. Maar schrik niet dat mijn voorrijkosten de pan uit rijzen. Jij als consument betaalt uiteindelijk de rekening, en ik belast slechts door.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198580580
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 23:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou ja we kunnen als we het toch over natuurkunde / fysica hebben gewoon concluderen dat er verder qua energiedichtheid van olie / benzine per eenheid van gewicht en volume geen redelijk alternatief is. EN nooit meer zal zijn... Dat is gewoon zo.

De olie is iets wat in miljarden jaren gevormd is, wat we in een paar honderd jaar vrijwel op hebben gemaakt en nu moeten we dus iets anders wat veel minder is. Dat is de realiteit en daar zullen we het mee moeten doen. Volledig terecht verder. Wij zouden ons zwaar moeten schamen dat we alles in korte tijd hebben opgemaakt. Die schaamte zie je / blijkt haast nooit verder. Voor volgende generaties is er veel minder wegens de rupsjes nooitgenoeg van voorgaande generaties.
Tja globalisatie, veel vliegverkeer dus kerosine. Helaas toch nog die olie nodig. Laat ik de kunststoffen nog even weg. je zult dus blijven fractioneren en kraken.En dan zal ik het nog meer niet hebben over de ontginning(delven)van metalen en de bewerking daarvan.

Het is niet zo eenvoudig van alles electrisch en het co2/klimaat probleem is opgelost.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cherni op 18-03-2021 23:44:54 ]
  vrijdag 19 maart 2021 @ 02:36:34 #261
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198581910
Mijn dieselbus kent ook een elektrisch broertje. Zie de verschillen:

Diesel

Aanschafkosten: ¤23.615
MRB: ¤37 (grijs kenteken)
Gewicht: 1.588 kg
Topsnelheid: 170 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 1100 km
Tankinhoud: 80L
Tanksnelheid: 5 min.
Dieselprijs: ¤1,65 per liter

Elektrisch

Aanschafkosten: ¤44.740
MRB: ¤0
Gewicht: 2028 kg
Topsnelheid: 130 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 330 km
Accucapaciteit: 75 kWh
Laadsnelheid: 7 uur 100%
Snelladen (max. 100 kWh): 50 min. 80%
Elektriciteitsprijs: ¤0,22 thuis of tot ¤0,39 per kWh per laadpaal.

Kosten elektriciteitsinfrastructuur

In mijn geval moet ik of een openbare laadpaal laten aanleggen door een commerciële partij die er ¤0,39 per kWh aan wil verdienen, of ik doe in eigen beheer door een nieuwe aansluiting naast mijn parkeerplek aan te vragen. Wonder boven wonder is mijn parkeerplek op nog geen 20 meter van een transformator, dus kan ik het maximale van 3x80A aanvragen voor het supersnelladen.

Aansluitkosten: ¤1.201,54
Installatiekosten laadpaal c.a.: ¤1.250
Jaarlijkse netwerkkosten: ¤1.761,65
Prijs per kWh: ¤0,22

De vergelijking met diesel, commerciële laadpaal en eigen laadpaal.

C.a. 50.000 km op jaarbasis.

Een volle accu kost me 75*0,39 = ¤29,25 via een commerciële laadpaal van 22 kWh en levert me 330 km op. Laadverlies 5-10% afhankelijk van het laadtempo niet meegerekend. 50.000/330*29,25 = ¤4.431 op jaarbasis.

Een volle accu bij eigen laadpaal van 96 kWh kost 75*0,22 = ¤16,50, dus 50.000/330*16,50 = ¤2500 + netwerkkosten: ¤1.761,65 = ¤4261,65 op jaarbasis.

Een volle tank diesel kost me ¤132 en levert me 1100 km op. Op jaarbasis 50.000/1100*¤132 = ¤6000 + MRB 12x¤37 = ¤444, dus ¤6444 totaal.

Bij een levensduur van 15 jaar is dat (jaarlijkse elektriciteitskosten globaal ¤4400 gerekend):

Elektrisch: 44.740+1.201+¤1.250+15x4400 = ¤113.191
Diesel: 23.615+15x6444 = ¤120.275

Donatie accijns en MRB aan de staatskas:

Elektrisch: ¤0
Dieselaccijns: 15x50.000/1100*80x0,50= ¤27.272 + MRB 15x12x37= ¤6660. Totaal ¤33.932

Alle prijzen ex. btw.

Onderhoudskosten niet meegerekend, maar ga ervan uit dat onderhoud van een diesel duurder is dan een elektrische. Ik zou dus gedurende de levensduur c.a. ¤7000 kunnen besparen door elektrisch te rijden en misschien wel meer door de onderhoudskosten. Toch kies ik voor diesel vanwege de hogere beschikbaarheid als gevolg van snel tanken en hoge actieradius, want tijd is voor mij geld. Een opdracht niet kunnen rijden of te laat aan komen kakken kan behoorlijk in de papieren lopen. Daarbij is het maar de vraag hoe lang elektrisch rijden gesubsidieerd wordt gezien de enorme inkomstenderving van ¤33.932 voor de overheid. Ongeveer 10% van de totale Nederlandse begroting komt uit belastingen van wegvervoer (heb ik ooit becijferd via CBS Statline).

Ik wacht voorlopig nog op betere accu's.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198582162
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 23:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou ja we kunnen als we het toch over natuurkunde / fysica hebben gewoon concluderen dat er verder qua energiedichtheid van olie / benzine per eenheid van gewicht en volume geen redelijk alternatief is. EN nooit meer zal zijn... Dat is gewoon zo.

De olie is iets wat in miljarden jaren gevormd is, wat we in een paar honderd jaar vrijwel op hebben gemaakt en nu moeten we dus iets anders wat veel minder is. Dat is de realiteit en daar zullen we het mee moeten doen. Volledig terecht verder. Wij zouden ons zwaar moeten schamen dat we alles in korte tijd hebben opgemaakt. Die schaamte zie je / blijkt haast nooit verder. Voor volgende generaties is er veel minder wegens de rupsjes nooitgenoeg van voorgaande generaties.
Tegenwoordig moet jeje overal voor schamen.
Het is gewoon het verloop van de evolutie.
Mocht het wegvallen van olie&gas echt een probleem worden dan zal de menselijke populatie afnemen.
Misschien dat daardoor juist Afrika eens een kans krijgt tot ontwikkeling en wereld top wordt.
Vakman pur sang
pi_198582315
quote:
1s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:33 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik heb echt een hekel aan verbieden. Zien jullie dit ook niet zo?

De stoommachine werd ook niet verboden. Er kwam electriciteit en draaistroommotoren deden het werk veel beter en goedkoper. Zo moet het met auto’s ook gaan.
Iets dat overduidelijk schadelijk is voor het welzijn van mensen zou men nog niet eens mogen produceren. Of het product zou ook gebruikt mogen worden door mensen zonder rijbewijs en andere papieren en/of met veel te weinig koopkracht. Dat is dus hoe ik het zie en ik heb ook een hekel aan verbieden.
  vrijdag 19 maart 2021 @ 07:24:14 #264
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_198582320
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 07:22 schreef torentje het volgende:

[..]

Iets dat overduidelijk schadelijk is voor het welzijn van mensen zou men nog niet eens mogen produceren. Of het product zou ook gebruikt mogen worden door mensen zonder rijbewijs en andere papieren en/of met veel te weinig koopkracht. Dat is dus hoe ik het zie en ik heb ook een hekel aan verbieden.
En hoe zit het met de war on drugs? Gaat lekker toch.
En alle messen maar verbieden?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_198585140
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 07:24 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

En hoe zit het met de war on drugs? Gaat lekker toch.
En alle messen maar verbieden?
Voor het aanschaffen van de schadelijke producten die jij noemt hoeft men toch geen rijbewijs of andere papieren te halen? Is toch hypocriet beleid van de overheden?
pi_198585264
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 07:22 schreef torentje het volgende:

[..]

Iets dat overduidelijk schadelijk is voor het welzijn van mensen zou men nog niet eens mogen produceren. Of het product zou ook gebruikt mogen worden door mensen zonder rijbewijs en andere papieren en/of met veel te weinig koopkracht. Dat is dus hoe ik het zie en ik heb ook een hekel aan verbieden.
Huh wat ? Iets dat schadelijk is voor het welzijn van mensen zou niet geproduceerd mogen worden behalve als het ook gebruikt mag worden door mensen zonder rijbewijs, papieren of koopkracht ?

Deze snap ik even niet.
pi_198585493
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 11:45 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Huh wat ? Iets dat schadelijk is voor het welzijn van mensen zou niet geproduceerd mogen worden behalve als het ook gebruikt mag worden door mensen zonder rijbewijs, papieren of koopkracht ?

Deze snap ik even niet.
Wat snap jij dan niet? Het is toch zo dat slechts de elite royaal gebruik kan maken van producten die schadelijk zijn voor het welzijn van mensen?
pi_198585606
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 11:59 schreef torentje het volgende:

[..]

Wat snap jij dan niet? Het is toch zo dat slechts de elite royaal gebruik kan maken van producten die schadelijk zijn voor het welzijn van mensen?
Nee dat is helemaal niet zo ?

En als iedereen met een rijbewijs tot de elite behoort dan is de elite met 11 a 12 miljoen Nederlanderse rijbewijs houders niet echt meer elite he ?
pi_198585808
quote:
3s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 02:36 schreef ACT-F het volgende:
Mijn dieselbus kent ook een elektrisch broertje. Zie de verschillen:

Diesel

Aanschafkosten: ¤23.615
MRB: ¤37 (grijs kenteken)
Gewicht: 1.588 kg
Topsnelheid: 170 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 1100 km
Tankinhoud: 80L
Tanksnelheid: 5 min.
Dieselprijs: ¤1,65 per liter

Elektrisch

Aanschafkosten: ¤44.740
MRB: ¤0
Gewicht: 2028 kg
Topsnelheid: 130 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 330 km
Accucapaciteit: 75 kWh
Laadsnelheid: 7 uur 100%
Snelladen (max. 100 kWh): 50 min. 80%
Elektriciteitsprijs: ¤0,22 thuis of tot ¤0,39 per kWh per laadpaal.

Kosten elektriciteitsinfrastructuur

In mijn geval moet ik of een openbare laadpaal laten aanleggen door een commerciële partij die er ¤0,39 per kWh aan wil verdienen, of ik doe in eigen beheer door een nieuwe aansluiting naast mijn parkeerplek aan te vragen. Wonder boven wonder is mijn parkeerplek op nog geen 20 meter van een transformator, dus kan ik het maximale van 3x80A aanvragen voor het supersnelladen.

Aansluitkosten: ¤1.201,54
Installatiekosten laadpaal c.a.: ¤1.250
Jaarlijkse netwerkkosten: ¤1.761,65
Prijs per kWh: ¤0,22

De vergelijking met diesel, commerciële laadpaal en eigen laadpaal.

C.a. 50.000 km op jaarbasis.

Een volle accu kost me 75*0,39 = ¤29,25 via een commerciële laadpaal van 22 kWh en levert me 330 km op. Laadverlies 5-10% afhankelijk van het laadtempo niet meegerekend. 50.000/330*29,25 = ¤4.431 op jaarbasis.

Een volle accu bij eigen laadpaal van 96 kWh kost 75*0,22 = ¤16,50, dus 50.000/330*16,50 = ¤2500 + netwerkkosten: ¤1.761,65 = ¤4261,65 op jaarbasis.

Een volle tank diesel kost me ¤132 en levert me 1100 km op. Op jaarbasis 50.000/1100*¤132 = ¤6000 + MRB 12x¤37 = ¤444, dus ¤6444 totaal.

Bij een levensduur van 15 jaar is dat (jaarlijkse elektriciteitskosten globaal ¤4400 gerekend):

Elektrisch: 44.740+1.201+¤1.250+15x4400 = ¤113.191
Diesel: 23.615+15x6444 = ¤120.275

Donatie accijns en MRB aan de staatskas:

Elektrisch: ¤0
Dieselaccijns: 15x50.000/1100*80x0,50= ¤27.272 + MRB 15x12x37= ¤6660. Totaal ¤33.932

Alle prijzen ex. btw.

Onderhoudskosten niet meegerekend, maar ga ervan uit dat onderhoud van een diesel duurder is dan een elektrische. Ik zou dus gedurende de levensduur c.a. ¤7000 kunnen besparen door elektrisch te rijden en misschien wel meer door de onderhoudskosten. Toch kies ik voor diesel vanwege de hogere beschikbaarheid als gevolg van snel tanken en hoge actieradius, want tijd is voor mij geld. Een opdracht niet kunnen rijden of te laat aan komen kakken kan behoorlijk in de papieren lopen. Daarbij is het maar de vraag hoe lang elektrisch rijden gesubsidieerd wordt gezien de enorme inkomstenderving van ¤33.932 voor de overheid. Ongeveer 10% van de totale Nederlandse begroting komt uit belastingen van wegvervoer (heb ik ooit becijferd via CBS Statline).

Ik wacht voorlopig nog op betere accu's.
Hopelijk passen ze snel de regels aan voor grijs kenteken op diesel.

De leaseprijs voor een luxe wagen verschilt niet zoveel meer met electrische.

Maar het verdwijnen van dieselbussen en trucks zal een hoop meer doen voor de luchtkwaliteit in steden. Lever meer op voor het milieu dan die paar Tesla’s en E-trons op de snelweg.
.
pi_198585810
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:51 schreef Cherni het volgende:

[..]

Zo lust ik er nog wel een paar. Het verwekken van elektriciteit incluis de productie van app. etc stoot 4x zoveel CO2 uit. Eenvoudige natuurkund.
Elon Musk heeft omwille van Tesla en batterij techniek zich negatief over waterstofmotoren voor auto's uitgelaten. Dat verkooppraatje is een eigen leven gaan leiden.

Als we de Sahara volpleuren met zonnecollectoren boeit het niet welke techniek meer energie-efficiënt is.

Vliegen zal sowieso op waterstof gaan gebeuren. Hoeven we gelukkig niets meer aan te trekken van vlieghaat.
  vrijdag 19 maart 2021 @ 12:23:48 #271
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_198585834
Ik zie het in het artikel niet zo goed terug, maar ik neem aan dat dit geldt voor 'nieuwe' auto's? Er zullen in 2030 toch nog maar weinig fabrikanten zijn met brandstofmotoren.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_198585906
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 12:23 schreef Stoorzendert het volgende:
Ik zie het in het artikel niet zo goed terug, maar ik neem aan dat dit geldt voor 'nieuwe' auto's? Er zullen in 2030 toch nog maar weinig fabrikanten zijn met brandstofmotoren.
De occasionmarkt zal nog wel even blijven bestaan, maar de dieselheffingen zijn wel een voorbeeld hoe snel een techniek met fiscale middelen onrendabel kan worden gemaakt.
  vrijdag 19 maart 2021 @ 12:48:06 #273
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198586131
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 12:21 schreef Fer het volgende:
Hopelijk passen ze snel de regels aan voor grijs kenteken op diesel.
Ook al zou het geel kenteken zijn wat 3x hoger is. Het is 'slechts' ¤888 per jaar extra. Voor een particulier een hoop geld, maar voor een ondernemer een peulenschil. En uiteindelijk betaal jij als consument de rekening :+

Ik zie dat ik een fout gemaakt heb met de literprijs van diesel. Ik heb incl. btw gerekend, terwijl dit ex. btw had moeten zijn. Daarmee scheelt het c.a. ¤1000 op jaarbasis wat ¤15.000 gedurende de levensduur is. Daarmee is mijn berekening in het voordeel uitgevallen van diesel. Dus:

Elektrisch: 44.740+1.201+¤1.250+15x4400 = ¤113.191
Diesel: 23.615+15x5400 = ¤104.615

Inkomsten voor de staatskas bij gelijkblijvende belastingen:

Elektrisch: ¤0
Diesel: ¤33.932

De overheid is echt niet gek om elektrisch rijden oneindig te subsidiëren, want anders moet de overige belastingen omhoog. Linksom of rechtsom betaal jij als burger de rekening. Of dit nu een belastingaangifte is of via extra voorrijkosten op mijn factuur.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198586451
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 12:05 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Nee dat is helemaal niet zo ?

En als iedereen met een rijbewijs tot de elite behoort dan is de elite met 11 a 12 miljoen Nederlanderse rijbewijs houders niet echt meer elite he ?
Niet iedere rijbewijshouder kan ongelimiteerd benzine tanken of als hij schade heeft opgelopen aan zijn voertuig meteen een nieuwe kopen hè.
pi_198586666
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 13:11 schreef torentje het volgende:

[..]

Niet iedere rijbewijshouder kan ongelimiteerd benzine tanken of als hij schade heeft opgelopen aan zijn voertuig meteen een nieuwe kopen hè.
Autoverzekeringen zijn enkel voor de elite ja.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_198586697
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:12 schreef Cherni het volgende:

[..]

Waar baseer je dit op?
Alle wetenschappelijk verantwoorde artikelen die ik hierover heb gelezen. Het is hoogst inefficiënt en dan zijn er ook nog problemen met de grondstoffen voor de fuel cell.
pi_198586715
quote:
10s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:21 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat zien we aan het wagenpark.
Is anders in rap tempo aan het veranderen hoor.
pi_198586770
quote:
1s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:33 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik heb echt een hekel aan verbieden. Zien jullie dit ook niet zo?

De stoommachine werd ook niet verboden. Er kwam electriciteit en draaistroommotoren deden het werk veel beter en goedkoper. Zo moet het met auto’s ook gaan.
Op zichzelf niet mee oneens, alleen zou je dan kunnen denken aan een vervuiler betaald principe, waar ik op zichzelf geen tegenstander van ben. Gewoon in heel Europa een euro per liter brandstof extra tax en die tax jaarlijks met 15% indexeren lijkt mij een goede zet.
pi_198586819
quote:
3s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 02:36 schreef ACT-F het volgende:
Mijn dieselbus kent ook een elektrisch broertje. Zie de verschillen:

Diesel

Aanschafkosten: ¤23.615
MRB: ¤37 (grijs kenteken)
Gewicht: 1.588 kg
Topsnelheid: 170 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 1100 km
Tankinhoud: 80L
Tanksnelheid: 5 min.
Dieselprijs: ¤1,65 per liter

Elektrisch

Aanschafkosten: ¤44.740
MRB: ¤0
Gewicht: 2028 kg
Topsnelheid: 130 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 330 km
Accucapaciteit: 75 kWh
Laadsnelheid: 7 uur 100%
Snelladen (max. 100 kWh): 50 min. 80%
Elektriciteitsprijs: ¤0,22 thuis of tot ¤0,39 per kWh per laadpaal.

Kosten elektriciteitsinfrastructuur

In mijn geval moet ik of een openbare laadpaal laten aanleggen door een commerciële partij die er ¤0,39 per kWh aan wil verdienen, of ik doe in eigen beheer door een nieuwe aansluiting naast mijn parkeerplek aan te vragen. Wonder boven wonder is mijn parkeerplek op nog geen 20 meter van een transformator, dus kan ik het maximale van 3x80A aanvragen voor het supersnelladen.

Aansluitkosten: ¤1.201,54
Installatiekosten laadpaal c.a.: ¤1.250
Jaarlijkse netwerkkosten: ¤1.761,65
Prijs per kWh: ¤0,22

De vergelijking met diesel, commerciële laadpaal en eigen laadpaal.

C.a. 50.000 km op jaarbasis.

Een volle accu kost me 75*0,39 = ¤29,25 via een commerciële laadpaal van 22 kWh en levert me 330 km op. Laadverlies 5-10% afhankelijk van het laadtempo niet meegerekend. 50.000/330*29,25 = ¤4.431 op jaarbasis.

Een volle accu bij eigen laadpaal van 96 kWh kost 75*0,22 = ¤16,50, dus 50.000/330*16,50 = ¤2500 + netwerkkosten: ¤1.761,65 = ¤4261,65 op jaarbasis.

Een volle tank diesel kost me ¤132 en levert me 1100 km op. Op jaarbasis 50.000/1100*¤132 = ¤6000 + MRB 12x¤37 = ¤444, dus ¤6444 totaal.

Bij een levensduur van 15 jaar is dat (jaarlijkse elektriciteitskosten globaal ¤4400 gerekend):

Elektrisch: 44.740+1.201+¤1.250+15x4400 = ¤113.191
Diesel: 23.615+15x6444 = ¤120.275

Donatie accijns en MRB aan de staatskas:

Elektrisch: ¤0
Dieselaccijns: 15x50.000/1100*80x0,50= ¤27.272 + MRB 15x12x37= ¤6660. Totaal ¤33.932

Alle prijzen ex. btw.

Onderhoudskosten niet meegerekend, maar ga ervan uit dat onderhoud van een diesel duurder is dan een elektrische. Ik zou dus gedurende de levensduur c.a. ¤7000 kunnen besparen door elektrisch te rijden en misschien wel meer door de onderhoudskosten. Toch kies ik voor diesel vanwege de hogere beschikbaarheid als gevolg van snel tanken en hoge actieradius, want tijd is voor mij geld. Een opdracht niet kunnen rijden of te laat aan komen kakken kan behoorlijk in de papieren lopen. Daarbij is het maar de vraag hoe lang elektrisch rijden gesubsidieerd wordt gezien de enorme inkomstenderving van ¤33.932 voor de overheid. Ongeveer 10% van de totale Nederlandse begroting komt uit belastingen van wegvervoer (heb ik ooit becijferd via CBS Statline).

Ik wacht voorlopig nog op betere accu's.
Maar we hebben het niet over een verbod vandaag, maar over 9 jaar.
pi_198586952
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 12:21 schreef Fer het volgende:

[..]

Hopelijk passen ze snel de regels aan voor grijs kenteken op diesel.

De leaseprijs voor een luxe wagen verschilt niet zoveel meer met electrische.

Maar het verdwijnen van dieselbussen en trucks zal een hoop meer doen voor de luchtkwaliteit in steden. Lever meer op voor het milieu dan die paar Tesla’s en E-trons op de snelweg.
Nog meer schelen die schepen die afgewerkte olie verbranden...
pi_198586969
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 12:22 schreef Mezano02 het volgende:

[..]

Elon Musk heeft omwille van Tesla en batterij techniek zich negatief over waterstofmotoren voor auto's uitgelaten. Dat verkooppraatje is een eigen leven gaan leiden.

Als we de Sahara volpleuren met zonnecollectoren boeit het niet welke techniek meer energie-efficiënt is.

Vliegen zal sowieso op waterstof gaan gebeuren. Hoeven we gelukkig niets meer aan te trekken van vlieghaat.
Het feit dat je dan 3x zoveel zonnecollectoren nodig hebt doet ook wat voor het milieu. Begrijp je dat?

Waterstof heeft echt wel nuttige toepassingen, maar personenauto's horen daar niet bij.
pi_198586992
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 12:48 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ook al zou het geel kenteken zijn wat 3x hoger is. Het is 'slechts' ¤888 per jaar extra. Voor een particulier een hoop geld, maar voor een ondernemer een peulenschil. En uiteindelijk betaal jij als consument de rekening :+

Ik zie dat ik een fout gemaakt heb met de literprijs van diesel. Ik heb incl. btw gerekend, terwijl dit ex. btw had moeten zijn. Daarmee scheelt het c.a. ¤1000 op jaarbasis wat ¤15.000 gedurende de levensduur is. Daarmee is mijn berekening in het voordeel uitgevallen van diesel. Dus:

Elektrisch: 44.740+1.201+¤1.250+15x4400 = ¤113.191
Diesel: 23.615+15x5400 = ¤104.615

Inkomsten voor de staatskas bij gelijkblijvende belastingen:

Elektrisch: ¤0
Diesel: ¤33.932

De overheid is echt niet gek om elektrisch rijden oneindig te subsidiëren, want anders moet de overige belastingen omhoog. Linksom of rechtsom betaal jij als burger de rekening. Of dit nu een belastingaangifte is of via extra voorrijkosten op mijn factuur.
Sinds wanneer is belasting op elektriciteit afgeschaft?
pi_198587150
Ik woon aan de kop van Zuid waar men in de jaren 80 dacht dat de auto uit zou raken en er alle ruimte is maar je niet mag parkeren. Of het uitbesteed is aan particulieren die met schaarste de markt opdrijven. Het is gewoon moeilijk om een parkeerplek te krijgen die niet net zo duur is als de auto zelf. Dus ik kan niet wachten tot dezelfde briljante geesten elektrisch en waterstof gaan uitrollen.
  vrijdag 19 maart 2021 @ 15:22:02 #284
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198588440
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 13:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Maar we hebben het niet over een verbod vandaag, maar over 9 jaar.
Vandaar dat ik vandaag diesel rijd.
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 13:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Sinds wanneer is belasting op elektriciteit afgeschaft?
Dat bedacht ik me ook achteraf, dus even opnieuw:

50.000km / 330 laadcycli * 75 kWh = 11.364 kWh jaarverbruik.
Energiebelasting + ODE (subsidie duurzame energie) = ¤0,124 per kWh - energriebelastingaftrek ¤461,62
11.364 * 0,124 - 461,62 = ¤947,516 x 15 jaar = ¤14.212 voor de staatskas waarvan een kwart voor subsidiemolens.

Diesel levert ruim het dubbele op voor de staatskas. De gederfde staatsinkomsten worden gecompenseerd via andere belastingen. En ik heb zeer gunstig berekend in het voordeel van elektrisch rijden, want het elektriciteitsnet moet fors uitgebreid worden voor elektrisch rijden. Groot verkeer heb ik niet eens meegerekend.

Staar je niet blind op je eigen factuur, want die paar euro's belastingvoordeel betaal je via een andere route dubbel en dwars terug.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198589081
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 13:23 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Autoverzekeringen zijn enkel voor de elite ja.
Dat de elite ongelimiteerd benzine kan tanken is veel rampzaliger voor alle landen., verzekeringen zouden nooit bestaan als iedereen ongelimiteerd benzine kon tanken, de plicht om te werken zou dan evenals bij de elite niet meer aanwezig zijn.
pi_198589880
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 15:22 schreef ACT-F het volgende:

Vandaar dat ik vandaag diesel rijd.

Het is je gegund!
pi_198590044
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 16:04 schreef torentje het volgende:

[..]

Dat de elite ongelimiteerd benzine kan tanken is veel rampzaliger voor alle landen., verzekeringen zouden nooit bestaan als iedereen ongelimiteerd benzine kon tanken, de plicht om te werken zou dan evenals bij de elite niet meer aanwezig zijn.
8)7
pi_198590580
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 13:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Nog meer schelen die schepen die afgewerkte olie verbranden...
Dat mag alleen nog maar op open zee...
.
pi_198590837
quote:
5s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 17:17 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

8)7
Van een lid van de elite had ik ook nooit een normale reactie verwacht.
pi_198590896
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 18:04 schreef Fer het volgende:

[..]

Dat mag alleen nog maar op open zee...
Komt nog steeds in de atmosfeer.
pi_198590941
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 18:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Komt nog steeds in de atmosfeer.
Uiteraard, er zijn nog flink wat zaken om aan te pakken en scheepvaart is daar 1 van.

Dat betekent niet dat vooruitgang op andere vlakken geen verschil maakt.
pi_198591214
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:10 schreef Banaanvragen het volgende:
Nederland wil dit helemaal niet, ik ben ook nederland en ik wil zolang de huidige techniek kut is geen elektrische auto,

Elektrisch rijden doen we op de kermis, niet op de weg
Het is onbetaalbaar voor iedere doorsnee burger. Maar Robot Jetten wilt dat we straks alles gaan huren let maar op. Alles was van tevoren al uitgestippeld.
pi_198596599
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 18:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Uiteraard, er zijn nog flink wat zaken om aan te pakken en scheepvaart is daar 1 van.

Dat betekent niet dat vooruitgang op andere vlakken geen verschil maakt.
Ik rij al 8 jaar Tesla, dus mij hoef je niet te overtuigen. ;)
  zondag 21 maart 2021 @ 20:12:11 #294
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198624416
Even een zeer simpel rekenvoorbeeld van een distributienet waar ik alleen uitga van lengteverliezen. Dus isolatieverliezen, arbeidsfactor, uitzetting, etc. laat ik even buiten beschouwing. De kabels liggen onder grondwaterniveau en kunnen dus lekker zwaar belast worden zonder dat de kabels oververhit raken. Hieronder ga ik uit van een vooruitstrevende netbeheerder met kabels naar woningen die voorbereid zijn op 3 x 80 A. Ik belicht slechts één kant van de straat waar iedereen een eenheidsworst is en evenveel verbruikt. Vanaf de wijktrafo zijn er nog eens 10 segmenten die gelijkwaardig verbruiken. 100 A verbruik aan de secundaire zijde van de wijktrafo is 4 A aan de primaire zijde. Ik reken dus met een omrekenfactor van 25 = 10.000 / 400). Mijn trafo is in werkelijkheid ingesteld op 11025 / 420 = 26,25. Maar omdat een trafo geen rendement van 100% heeft ga ik er wat onder zitten om het omrekenen makkelijker te maken. Mijn wijktrafo is 630 kVA nominaal en mag gerust 50% overbelast worden mits het goed zijn warmte kwijt kan. Vanaf het onderstation wordt 10% bovenop de 10 kV MS-net gedaan om de kabelverliezen te compenseren, dus 11 kV. De wijktrafo doet er 5% bovenop, dus 400 V wordt op 420 V gedimensioneerd. Genoeg overspanning zul je denken.





In het bovenstaande voorbeeld wordt er 5A per fase per woning gebruikt wat neerkomt op 3,5 kWh totaal bij een 3-fasenaansluiting. Met zo'n vermogen ben je al aardig aan het huishouden. De spanningen zijn keurig rond de 230 V aan het begin van de straat en 229 V aan het einde. Rond etenstijd gooi ik er 50% bovenop en ik krijg het onderstaande:



Met spanningen tussen 224 V en 222 V gaat het nog keurig. Nu besluit de hele straat, ooit een nuchtere Vinex-wijk uit de jaren '60/'70 met gasaansluiting, lekker duurzaam bezig te zijn. De overige 9 straten kijken voorlopig de kat uit de boom om te zien hoe de transitie vergaat. De voortuinen worden geplaveid om ruimte te bieden voor een compacte elektrische auto met een capaciteit van 50 kWh en een actieradius van 200 km bij een gemiddelde buitentemperatuur. Iedereen werkt op 20 km afstand van hun werk, dus 40 km per dag. Bij een perfecte timing kun je precies een werkweek uitzingen mits je niks anders doet met je auto. In de praktijk zetten we de auto elke dag aan de lader om altijd een volle tank te hebben. En je werkgever moet nog nadenken over duurzaamheid en heeft derhalve geen oplaadpaal.

Omdat we het niet te bont willen maken wordt de eigen oplaadpaal slechts 11 kWh wat neerkomt op 16 A per fase. De warmtepomp laten we 's nachts uit. Ik ga in het onderste rekenvoorbeeld uit van de eerste normale situatie, dus 5 A + 16 A per fase extra per woning. Eens kijken wat er gebeurt:



De 300 meter afstand tussen wijktrafo en verdeelkast in de straat is de grote boosdoener, dus de straat is over de zeik. Met minder dan 200 V werken niet alle apparaten naar behoren. 'Koelkasten gaan brommen, lampen geven minder licht en moderne geschakelde voedingen gaan meer stroom trekken om het gebrek aan vermogen te compenseren. In de praktijk zul je een dergelijke spanning niet halen want de zekeringen in de straatkast zijn 125A per straatzijde. In de praktijk krijg je het onderstaande net voordat de zekering eruit vliegt. De minimumspanning mag 207 V zijn = 230 V - 10%. Zoals je ziet is zelfs 16 A per fase niet gelijktijdig mogelijk, laat staan 21 A. Dus dat wordt of minderen of om de beurt laden. Voor dat laatste heb je goede afspraken nodig met de buurt, dus het wordt het eerste... Opladen met 8 kWh zou net kunnen zolang niemand grote verbruikers aan heeft. Dus geen warmtepomp, wasmachine, vaatwasser, waterkoker, kookplaat, etc.



Tegen de limieten aan zitten is onwerkbaar, want iemand hoeft maar een grote verbruiker aan te zetten of een straatzijde zit zonder stroom. Vuistregel is dat je niet structureel 0,6 keer boven de maximumstroom uitkomt, dus 125 A x 0,6 = 75 A. Verhip, was dit niet het 2e plaatje? Oftewel we zitten nu al tegen de gezonde limieten zonder elektrische auto en/of warmtepomp.

De netwerkbeheerder wordt opgetrommeld, want het is jullie verantwoordelijkheid! :( Ok, eens kijken wat hun agenda zegt: over 2,5 jaar heb ik een gaatje vrij, schikt dat?



Dat je toevallig één van de weinigen in de straat bent met een elektrische auto wil niet zeggen dat je de enige zal blijven. Wat kan de netwerkbeheerder doen? De kabel tussen trafo en verdeelkast verzwaren is het meest voor de hand liggend. Het dikste exemplaar is 240 mm². Eens kijken wat er gebeurt:



De spanningen worden in elk geval gezonder. Daarbij verzwaar ik de zekeringen in de verdeelkast naar 250 A per zijde. Kijken wat er nu gebeurt als iedereen de volle 25A per fase zou trekken:



Met 207 V voldoet alleen de eerste woning maar net. Hopeloos :N Dat wordt een dubbele 240 mm² kabel tussen wijktrafo en verdeelkast. We gaan dus van de oorspronkelijke 150 mm² naar 480 mm², een ruime verdrievoudiging:



Eindelijk voldoen we aan de normen *O* Totdat huishoudens boven de standaard 3 x 25 A gaan aanvragen. Dan begint het circus opnieuw. Wat je in de media leest dat netbeheerders rekenen met een verdubbeling en zelfs verdrievoudiging is echt niet overdreven, eerder voorzichtig zelfs als mensen ook nog eens een snelle lader aan huis willen en het comfort willen hebben om ook nog eens de warmtepomp in te schakelen wanneer het uitkomt. Ik ben bekend met smartgrid, maar ook met simpele natuurkunde. Onnadenkend menselijk handelen schaar ik daar ook onder :+
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 21 maart 2021 @ 21:06:45 #295
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_198625571
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:12 schreef Cherni het volgende:

Waar baseer je dit op?
Het heeft weinig zin om in discussie te gaan met de Tesla-proleet hier op het forum. Hij heeft de waarheid in pacht, is van mening dat innovatie alleen voorkomt op het gebied van de ontwikkeling van batterijen en elke opmerking over de leefbaarheidsfactor van waterstof in personenauto's wordt resoluut van tafel geveegd met simpele kreten zoals 'idiote propositie' of 'simpele natuurkunde' of iets dergelijks. Wat hij casually negeert is dat er nog steeds tientallen partijen (fabrikanten, wetenschappelijke organisaties en zelfs hele landen) bezig zijn met de ontwikkeling van waterstof als brandstof (ook voor personenauto's) en dat er regelmatig wordt gesuggereerd dat het op termijn een beter alternatief kan worden dan een paar batterijen in je auto.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_198627964
quote:
0s.gif Op zondag 21 maart 2021 21:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het heeft weinig zin om in discussie te gaan met de Tesla-proleet hier op het forum. Hij heeft de waarheid in pacht, is van mening dat innovatie alleen voorkomt op het gebied van de ontwikkeling van batterijen en elke opmerking over de leefbaarheidsfactor van waterstof in personenauto's wordt resoluut van tafel geveegd met simpele kreten zoals 'idiote propositie' of 'simpele natuurkunde' of iets dergelijks. Wat hij casually negeert is dat er nog steeds tientallen partijen (fabrikanten, wetenschappelijke organisaties en zelfs hele landen) bezig zijn met de ontwikkeling van waterstof als brandstof (ook voor personenauto's) en dat er regelmatig wordt gesuggereerd dat het op termijn een beter alternatief kan worden dan een paar batterijen in je auto.
Als waterstof ooit concurrerend wordt zien we het vanzelf.
Ik geloof er niet in, het is 3x duurder dan elektrisch rijden.
pi_198629619
quote:
0s.gif Op zondag 21 maart 2021 21:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het heeft weinig zin om in discussie te gaan met de Tesla-proleet hier op het forum. Hij heeft de waarheid in pacht, is van mening dat innovatie alleen voorkomt op het gebied van de ontwikkeling van batterijen en elke opmerking over de leefbaarheidsfactor van waterstof in personenauto's wordt resoluut van tafel geveegd met simpele kreten zoals 'idiote propositie' of 'simpele natuurkunde' of iets dergelijks. Wat hij casually negeert is dat er nog steeds tientallen partijen (fabrikanten, wetenschappelijke organisaties en zelfs hele landen) bezig zijn met de ontwikkeling van waterstof als brandstof (ook voor personenauto's) en dat er regelmatig wordt gesuggereerd dat het op termijn een beter alternatief kan worden dan een paar batterijen in je auto.
Er zijn veel bedrijven die er veel aan is gelegen om hun businessmodel overeind te houden. De beste techniek is immers niet altijd de techniek die gaat winnen.

Alleen is waterstof voor personenauto’s niet schaalbaar.

Ja, 5 minuten tanken, maar ook daarna weer een half uur nodig om op druk te brengen bv.
pi_198629890
Zolang de prijzen van elektrische auto's omlaag gaan vind ik het prima. De actieradius is voor de meesten geen probleem in Nederland; thuis opladen, woon-werkverkeer en tante Truus bezoeken en weer opladen maar.
Alleen met buitenlandse reizen is het volkomen kut.
De handel in 2e handse benzine-auto's zal nog wel door blijven gaan, voor degenen die geen elektrische willen.
pi_198630089
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 09:11 schreef ToT het volgende:
Zolang de prijzen van elektrische auto's omlaag gaan vind ik het prima. De actieradius is voor de meesten geen probleem in Nederland; thuis opladen, woon-werkverkeer en tante Truus bezoeken en weer opladen maar.
Alleen met buitenlandse reizen is het volkomen kut.
De handel in 2e handse benzine-auto's zal nog wel door blijven gaan, voor degenen die geen elektrische willen.
Of willen betalen... Ik zou er prima wel 1 willen maar ik wil geen nieuwe auto kopen en bij 2de handjes is de accu te snel kapot.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198630151
quote:
1s.gif Op maandag 22 maart 2021 09:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Of willen betalen... Ik zou er prima wel 1 willen maar ik wil geen nieuwe auto kopen en bij 2de handjes is de accu te snel kapot.
489.000km op de teller.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/tesla/m1681140963-tesla-model-s-332pk-4wd-2014-wit.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')