abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198579271
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 21:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Waterstof is voor personenauto’s een idiote propositie en verdrievoudigt CO2 uitstoot.
Waar baseer je dit op?
  donderdag 18 maart 2021 @ 22:21:37 #252
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198579472
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 21:55 schreef VEM2012 het volgende:

Gelukkig zijn de meeste mensen wel in staat om om te gaan met verandering.
Dat zien we aan het wagenpark.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198579654
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:12 schreef Cherni het volgende:

[..]

Waar baseer je dit op?
Eenvoudige natuurkunde.
pi_198579731
Ik heb echt een hekel aan verbieden. Zien jullie dit ook niet zo?

De stoommachine werd ook niet verboden. Er kwam electriciteit en draaistroommotoren deden het werk veel beter en goedkoper. Zo moet het met auto’s ook gaan.
Vakman pur sang
  donderdag 18 maart 2021 @ 22:43:10 #255
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198579949
quote:
1s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:33 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik heb echt een hekel aan verbieden. Zien jullie dit ook niet zo?

De stoommachine werd ook niet verboden. Er kwam electriciteit en draaistroommotoren deden het werk veel beter en goedkoper. Zo moet het met auto’s ook gaan.
Exact dit. Een goed product verkoopt zichzelf waardoor het oude zichzelf uit de markt prijst. Op dit moment moet je een sloot subsidie erbij doen om het mindere spul aan de man te brengen. Ik heb een actieradius nodig van minimaal 500 km. Dat betekent met de huidige techniek c.a. 900 kilo aan batterijen wat ik telkens mee moet zeulen. Dat is lekker efficiënt 8)7
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198580111
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Eenvoudige natuurkunde.
Zo lust ik er nog wel een paar. Het verwekken van elektriciteit incluis de productie van app. etc stoot 4x zoveel CO2 uit. Eenvoudige natuurkund.
pi_198580322
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 21:54 schreef Sjemmert het volgende:
Welja, als ik mijn huis al voor 30K moet verbouwen dan kan er ook nog wel een dure elektrische wagen bij.
Dat is op zich een wat vreemde gedachte, aangezien je niet verplicht bent om een nieuwe auto te kopen.

Als je wel een nieuwe koopt vanaf 2030 dan zal dat een elektrische zijn.
pi_198580324
quote:
14s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:43 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Exact dit. Een goed product verkoopt zichzelf waardoor het oude zichzelf uit de markt prijst. Op dit moment moet je een sloot subsidie erbij doen om het mindere spul aan de man te brengen. Ik heb een actieradius nodig van minimaal 500 km. Dat betekent met de huidige techniek c.a. 900 kilo aan batterijen wat ik telkens mee moet zeulen. Dat is lekker efficiënt 8)7
Nou ja we kunnen als we het toch over natuurkunde / fysica hebben gewoon concluderen dat er verder qua energiedichtheid van olie / benzine per eenheid van gewicht en volume geen redelijk alternatief is. EN nooit meer zal zijn... Dat is gewoon zo.

De olie is iets wat in miljarden jaren gevormd is, wat we in een paar honderd jaar vrijwel op hebben gemaakt en nu moeten we dus iets anders wat veel minder is. Dat is de realiteit en daar zullen we het mee moeten doen. Volledig terecht verder. Wij zouden ons zwaar moeten schamen dat we alles in korte tijd hebben opgemaakt. Die schaamte zie je / blijkt haast nooit verder. Voor volgende generaties is er veel minder wegens de rupsjes nooitgenoeg van voorgaande generaties.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 18 maart 2021 @ 23:09:21 #259
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198580472
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 23:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou ja we kunnen als we het toch over natuurkunde / fysica hebben gewoon concluderen dat er verder qua energiedichtheid van olie / benzine per eenheid van gewicht en volume geen redelijk alternatief is. EN nooit meer zal zijn... Dat is gewoon zo.

De olie is iets wat in miljarden jaren gevormd is, wat we in een paar honderd jaar vrijwel op hebben gemaakt en nu moeten we dus iets anders wat veel minder is. Dat is de realiteit en daar zullen we het mee moeten doen. Volledig terecht verder. Wij zouden ons zwaar moeten schamen dat we alles in korte tijd hebben opgemaakt. Die schaamte zie je / blijkt haast nooit verder. Voor volgende generaties is er veel minder wegens de rupsjes nooitgenoeg van voorgaande generaties.
Voor mijn part verbieden ze morgen alle brandstofmotoren, het zal me een rotzorg zijn. Maar schrik niet dat mijn voorrijkosten de pan uit rijzen. Jij als consument betaalt uiteindelijk de rekening, en ik belast slechts door.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198580580
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 23:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou ja we kunnen als we het toch over natuurkunde / fysica hebben gewoon concluderen dat er verder qua energiedichtheid van olie / benzine per eenheid van gewicht en volume geen redelijk alternatief is. EN nooit meer zal zijn... Dat is gewoon zo.

De olie is iets wat in miljarden jaren gevormd is, wat we in een paar honderd jaar vrijwel op hebben gemaakt en nu moeten we dus iets anders wat veel minder is. Dat is de realiteit en daar zullen we het mee moeten doen. Volledig terecht verder. Wij zouden ons zwaar moeten schamen dat we alles in korte tijd hebben opgemaakt. Die schaamte zie je / blijkt haast nooit verder. Voor volgende generaties is er veel minder wegens de rupsjes nooitgenoeg van voorgaande generaties.
Tja globalisatie, veel vliegverkeer dus kerosine. Helaas toch nog die olie nodig. Laat ik de kunststoffen nog even weg. je zult dus blijven fractioneren en kraken.En dan zal ik het nog meer niet hebben over de ontginning(delven)van metalen en de bewerking daarvan.

Het is niet zo eenvoudig van alles electrisch en het co2/klimaat probleem is opgelost.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cherni op 18-03-2021 23:44:54 ]
  vrijdag 19 maart 2021 @ 02:36:34 #261
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198581910
Mijn dieselbus kent ook een elektrisch broertje. Zie de verschillen:

Diesel

Aanschafkosten: ¤23.615
MRB: ¤37 (grijs kenteken)
Gewicht: 1.588 kg
Topsnelheid: 170 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 1100 km
Tankinhoud: 80L
Tanksnelheid: 5 min.
Dieselprijs: ¤1,65 per liter

Elektrisch

Aanschafkosten: ¤44.740
MRB: ¤0
Gewicht: 2028 kg
Topsnelheid: 130 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 330 km
Accucapaciteit: 75 kWh
Laadsnelheid: 7 uur 100%
Snelladen (max. 100 kWh): 50 min. 80%
Elektriciteitsprijs: ¤0,22 thuis of tot ¤0,39 per kWh per laadpaal.

Kosten elektriciteitsinfrastructuur

In mijn geval moet ik of een openbare laadpaal laten aanleggen door een commerciële partij die er ¤0,39 per kWh aan wil verdienen, of ik doe in eigen beheer door een nieuwe aansluiting naast mijn parkeerplek aan te vragen. Wonder boven wonder is mijn parkeerplek op nog geen 20 meter van een transformator, dus kan ik het maximale van 3x80A aanvragen voor het supersnelladen.

Aansluitkosten: ¤1.201,54
Installatiekosten laadpaal c.a.: ¤1.250
Jaarlijkse netwerkkosten: ¤1.761,65
Prijs per kWh: ¤0,22

De vergelijking met diesel, commerciële laadpaal en eigen laadpaal.

C.a. 50.000 km op jaarbasis.

Een volle accu kost me 75*0,39 = ¤29,25 via een commerciële laadpaal van 22 kWh en levert me 330 km op. Laadverlies 5-10% afhankelijk van het laadtempo niet meegerekend. 50.000/330*29,25 = ¤4.431 op jaarbasis.

Een volle accu bij eigen laadpaal van 96 kWh kost 75*0,22 = ¤16,50, dus 50.000/330*16,50 = ¤2500 + netwerkkosten: ¤1.761,65 = ¤4261,65 op jaarbasis.

Een volle tank diesel kost me ¤132 en levert me 1100 km op. Op jaarbasis 50.000/1100*¤132 = ¤6000 + MRB 12x¤37 = ¤444, dus ¤6444 totaal.

Bij een levensduur van 15 jaar is dat (jaarlijkse elektriciteitskosten globaal ¤4400 gerekend):

Elektrisch: 44.740+1.201+¤1.250+15x4400 = ¤113.191
Diesel: 23.615+15x6444 = ¤120.275

Donatie accijns en MRB aan de staatskas:

Elektrisch: ¤0
Dieselaccijns: 15x50.000/1100*80x0,50= ¤27.272 + MRB 15x12x37= ¤6660. Totaal ¤33.932

Alle prijzen ex. btw.

Onderhoudskosten niet meegerekend, maar ga ervan uit dat onderhoud van een diesel duurder is dan een elektrische. Ik zou dus gedurende de levensduur c.a. ¤7000 kunnen besparen door elektrisch te rijden en misschien wel meer door de onderhoudskosten. Toch kies ik voor diesel vanwege de hogere beschikbaarheid als gevolg van snel tanken en hoge actieradius, want tijd is voor mij geld. Een opdracht niet kunnen rijden of te laat aan komen kakken kan behoorlijk in de papieren lopen. Daarbij is het maar de vraag hoe lang elektrisch rijden gesubsidieerd wordt gezien de enorme inkomstenderving van ¤33.932 voor de overheid. Ongeveer 10% van de totale Nederlandse begroting komt uit belastingen van wegvervoer (heb ik ooit becijferd via CBS Statline).

Ik wacht voorlopig nog op betere accu's.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198582162
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 23:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou ja we kunnen als we het toch over natuurkunde / fysica hebben gewoon concluderen dat er verder qua energiedichtheid van olie / benzine per eenheid van gewicht en volume geen redelijk alternatief is. EN nooit meer zal zijn... Dat is gewoon zo.

De olie is iets wat in miljarden jaren gevormd is, wat we in een paar honderd jaar vrijwel op hebben gemaakt en nu moeten we dus iets anders wat veel minder is. Dat is de realiteit en daar zullen we het mee moeten doen. Volledig terecht verder. Wij zouden ons zwaar moeten schamen dat we alles in korte tijd hebben opgemaakt. Die schaamte zie je / blijkt haast nooit verder. Voor volgende generaties is er veel minder wegens de rupsjes nooitgenoeg van voorgaande generaties.
Tegenwoordig moet jeje overal voor schamen.
Het is gewoon het verloop van de evolutie.
Mocht het wegvallen van olie&gas echt een probleem worden dan zal de menselijke populatie afnemen.
Misschien dat daardoor juist Afrika eens een kans krijgt tot ontwikkeling en wereld top wordt.
Vakman pur sang
pi_198582315
quote:
1s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:33 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik heb echt een hekel aan verbieden. Zien jullie dit ook niet zo?

De stoommachine werd ook niet verboden. Er kwam electriciteit en draaistroommotoren deden het werk veel beter en goedkoper. Zo moet het met auto’s ook gaan.
Iets dat overduidelijk schadelijk is voor het welzijn van mensen zou men nog niet eens mogen produceren. Of het product zou ook gebruikt mogen worden door mensen zonder rijbewijs en andere papieren en/of met veel te weinig koopkracht. Dat is dus hoe ik het zie en ik heb ook een hekel aan verbieden.
  vrijdag 19 maart 2021 @ 07:24:14 #264
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_198582320
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 07:22 schreef torentje het volgende:

[..]

Iets dat overduidelijk schadelijk is voor het welzijn van mensen zou men nog niet eens mogen produceren. Of het product zou ook gebruikt mogen worden door mensen zonder rijbewijs en andere papieren en/of met veel te weinig koopkracht. Dat is dus hoe ik het zie en ik heb ook een hekel aan verbieden.
En hoe zit het met de war on drugs? Gaat lekker toch.
En alle messen maar verbieden?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_198585140
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 07:24 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

En hoe zit het met de war on drugs? Gaat lekker toch.
En alle messen maar verbieden?
Voor het aanschaffen van de schadelijke producten die jij noemt hoeft men toch geen rijbewijs of andere papieren te halen? Is toch hypocriet beleid van de overheden?
pi_198585264
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 07:22 schreef torentje het volgende:

[..]

Iets dat overduidelijk schadelijk is voor het welzijn van mensen zou men nog niet eens mogen produceren. Of het product zou ook gebruikt mogen worden door mensen zonder rijbewijs en andere papieren en/of met veel te weinig koopkracht. Dat is dus hoe ik het zie en ik heb ook een hekel aan verbieden.
Huh wat ? Iets dat schadelijk is voor het welzijn van mensen zou niet geproduceerd mogen worden behalve als het ook gebruikt mag worden door mensen zonder rijbewijs, papieren of koopkracht ?

Deze snap ik even niet.
pi_198585493
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 11:45 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Huh wat ? Iets dat schadelijk is voor het welzijn van mensen zou niet geproduceerd mogen worden behalve als het ook gebruikt mag worden door mensen zonder rijbewijs, papieren of koopkracht ?

Deze snap ik even niet.
Wat snap jij dan niet? Het is toch zo dat slechts de elite royaal gebruik kan maken van producten die schadelijk zijn voor het welzijn van mensen?
pi_198585606
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 11:59 schreef torentje het volgende:

[..]

Wat snap jij dan niet? Het is toch zo dat slechts de elite royaal gebruik kan maken van producten die schadelijk zijn voor het welzijn van mensen?
Nee dat is helemaal niet zo ?

En als iedereen met een rijbewijs tot de elite behoort dan is de elite met 11 a 12 miljoen Nederlanderse rijbewijs houders niet echt meer elite he ?
pi_198585808
quote:
3s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 02:36 schreef ACT-F het volgende:
Mijn dieselbus kent ook een elektrisch broertje. Zie de verschillen:

Diesel

Aanschafkosten: ¤23.615
MRB: ¤37 (grijs kenteken)
Gewicht: 1.588 kg
Topsnelheid: 170 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 1100 km
Tankinhoud: 80L
Tanksnelheid: 5 min.
Dieselprijs: ¤1,65 per liter

Elektrisch

Aanschafkosten: ¤44.740
MRB: ¤0
Gewicht: 2028 kg
Topsnelheid: 130 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 330 km
Accucapaciteit: 75 kWh
Laadsnelheid: 7 uur 100%
Snelladen (max. 100 kWh): 50 min. 80%
Elektriciteitsprijs: ¤0,22 thuis of tot ¤0,39 per kWh per laadpaal.

Kosten elektriciteitsinfrastructuur

In mijn geval moet ik of een openbare laadpaal laten aanleggen door een commerciële partij die er ¤0,39 per kWh aan wil verdienen, of ik doe in eigen beheer door een nieuwe aansluiting naast mijn parkeerplek aan te vragen. Wonder boven wonder is mijn parkeerplek op nog geen 20 meter van een transformator, dus kan ik het maximale van 3x80A aanvragen voor het supersnelladen.

Aansluitkosten: ¤1.201,54
Installatiekosten laadpaal c.a.: ¤1.250
Jaarlijkse netwerkkosten: ¤1.761,65
Prijs per kWh: ¤0,22

De vergelijking met diesel, commerciële laadpaal en eigen laadpaal.

C.a. 50.000 km op jaarbasis.

Een volle accu kost me 75*0,39 = ¤29,25 via een commerciële laadpaal van 22 kWh en levert me 330 km op. Laadverlies 5-10% afhankelijk van het laadtempo niet meegerekend. 50.000/330*29,25 = ¤4.431 op jaarbasis.

Een volle accu bij eigen laadpaal van 96 kWh kost 75*0,22 = ¤16,50, dus 50.000/330*16,50 = ¤2500 + netwerkkosten: ¤1.761,65 = ¤4261,65 op jaarbasis.

Een volle tank diesel kost me ¤132 en levert me 1100 km op. Op jaarbasis 50.000/1100*¤132 = ¤6000 + MRB 12x¤37 = ¤444, dus ¤6444 totaal.

Bij een levensduur van 15 jaar is dat (jaarlijkse elektriciteitskosten globaal ¤4400 gerekend):

Elektrisch: 44.740+1.201+¤1.250+15x4400 = ¤113.191
Diesel: 23.615+15x6444 = ¤120.275

Donatie accijns en MRB aan de staatskas:

Elektrisch: ¤0
Dieselaccijns: 15x50.000/1100*80x0,50= ¤27.272 + MRB 15x12x37= ¤6660. Totaal ¤33.932

Alle prijzen ex. btw.

Onderhoudskosten niet meegerekend, maar ga ervan uit dat onderhoud van een diesel duurder is dan een elektrische. Ik zou dus gedurende de levensduur c.a. ¤7000 kunnen besparen door elektrisch te rijden en misschien wel meer door de onderhoudskosten. Toch kies ik voor diesel vanwege de hogere beschikbaarheid als gevolg van snel tanken en hoge actieradius, want tijd is voor mij geld. Een opdracht niet kunnen rijden of te laat aan komen kakken kan behoorlijk in de papieren lopen. Daarbij is het maar de vraag hoe lang elektrisch rijden gesubsidieerd wordt gezien de enorme inkomstenderving van ¤33.932 voor de overheid. Ongeveer 10% van de totale Nederlandse begroting komt uit belastingen van wegvervoer (heb ik ooit becijferd via CBS Statline).

Ik wacht voorlopig nog op betere accu's.
Hopelijk passen ze snel de regels aan voor grijs kenteken op diesel.

De leaseprijs voor een luxe wagen verschilt niet zoveel meer met electrische.

Maar het verdwijnen van dieselbussen en trucks zal een hoop meer doen voor de luchtkwaliteit in steden. Lever meer op voor het milieu dan die paar Tesla’s en E-trons op de snelweg.
.
pi_198585810
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:51 schreef Cherni het volgende:

[..]

Zo lust ik er nog wel een paar. Het verwekken van elektriciteit incluis de productie van app. etc stoot 4x zoveel CO2 uit. Eenvoudige natuurkund.
Elon Musk heeft omwille van Tesla en batterij techniek zich negatief over waterstofmotoren voor auto's uitgelaten. Dat verkooppraatje is een eigen leven gaan leiden.

Als we de Sahara volpleuren met zonnecollectoren boeit het niet welke techniek meer energie-efficiënt is.

Vliegen zal sowieso op waterstof gaan gebeuren. Hoeven we gelukkig niets meer aan te trekken van vlieghaat.
  vrijdag 19 maart 2021 @ 12:23:48 #271
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_198585834
Ik zie het in het artikel niet zo goed terug, maar ik neem aan dat dit geldt voor 'nieuwe' auto's? Er zullen in 2030 toch nog maar weinig fabrikanten zijn met brandstofmotoren.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_198585906
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 12:23 schreef Stoorzendert het volgende:
Ik zie het in het artikel niet zo goed terug, maar ik neem aan dat dit geldt voor 'nieuwe' auto's? Er zullen in 2030 toch nog maar weinig fabrikanten zijn met brandstofmotoren.
De occasionmarkt zal nog wel even blijven bestaan, maar de dieselheffingen zijn wel een voorbeeld hoe snel een techniek met fiscale middelen onrendabel kan worden gemaakt.
  vrijdag 19 maart 2021 @ 12:48:06 #273
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198586131
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 12:21 schreef Fer het volgende:
Hopelijk passen ze snel de regels aan voor grijs kenteken op diesel.
Ook al zou het geel kenteken zijn wat 3x hoger is. Het is 'slechts' ¤888 per jaar extra. Voor een particulier een hoop geld, maar voor een ondernemer een peulenschil. En uiteindelijk betaal jij als consument de rekening :+

Ik zie dat ik een fout gemaakt heb met de literprijs van diesel. Ik heb incl. btw gerekend, terwijl dit ex. btw had moeten zijn. Daarmee scheelt het c.a. ¤1000 op jaarbasis wat ¤15.000 gedurende de levensduur is. Daarmee is mijn berekening in het voordeel uitgevallen van diesel. Dus:

Elektrisch: 44.740+1.201+¤1.250+15x4400 = ¤113.191
Diesel: 23.615+15x5400 = ¤104.615

Inkomsten voor de staatskas bij gelijkblijvende belastingen:

Elektrisch: ¤0
Diesel: ¤33.932

De overheid is echt niet gek om elektrisch rijden oneindig te subsidiëren, want anders moet de overige belastingen omhoog. Linksom of rechtsom betaal jij als burger de rekening. Of dit nu een belastingaangifte is of via extra voorrijkosten op mijn factuur.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198586451
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 12:05 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Nee dat is helemaal niet zo ?

En als iedereen met een rijbewijs tot de elite behoort dan is de elite met 11 a 12 miljoen Nederlanderse rijbewijs houders niet echt meer elite he ?
Niet iedere rijbewijshouder kan ongelimiteerd benzine tanken of als hij schade heeft opgelopen aan zijn voertuig meteen een nieuwe kopen hè.
pi_198586666
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 13:11 schreef torentje het volgende:

[..]

Niet iedere rijbewijshouder kan ongelimiteerd benzine tanken of als hij schade heeft opgelopen aan zijn voertuig meteen een nieuwe kopen hè.
Autoverzekeringen zijn enkel voor de elite ja.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_198586697
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:12 schreef Cherni het volgende:

[..]

Waar baseer je dit op?
Alle wetenschappelijk verantwoorde artikelen die ik hierover heb gelezen. Het is hoogst inefficiënt en dan zijn er ook nog problemen met de grondstoffen voor de fuel cell.
pi_198586715
quote:
10s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:21 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat zien we aan het wagenpark.
Is anders in rap tempo aan het veranderen hoor.
pi_198586770
quote:
1s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:33 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik heb echt een hekel aan verbieden. Zien jullie dit ook niet zo?

De stoommachine werd ook niet verboden. Er kwam electriciteit en draaistroommotoren deden het werk veel beter en goedkoper. Zo moet het met auto’s ook gaan.
Op zichzelf niet mee oneens, alleen zou je dan kunnen denken aan een vervuiler betaald principe, waar ik op zichzelf geen tegenstander van ben. Gewoon in heel Europa een euro per liter brandstof extra tax en die tax jaarlijks met 15% indexeren lijkt mij een goede zet.
pi_198586819
quote:
3s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 02:36 schreef ACT-F het volgende:
Mijn dieselbus kent ook een elektrisch broertje. Zie de verschillen:

Diesel

Aanschafkosten: ¤23.615
MRB: ¤37 (grijs kenteken)
Gewicht: 1.588 kg
Topsnelheid: 170 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 1100 km
Tankinhoud: 80L
Tanksnelheid: 5 min.
Dieselprijs: ¤1,65 per liter

Elektrisch

Aanschafkosten: ¤44.740
MRB: ¤0
Gewicht: 2028 kg
Topsnelheid: 130 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 330 km
Accucapaciteit: 75 kWh
Laadsnelheid: 7 uur 100%
Snelladen (max. 100 kWh): 50 min. 80%
Elektriciteitsprijs: ¤0,22 thuis of tot ¤0,39 per kWh per laadpaal.

Kosten elektriciteitsinfrastructuur

In mijn geval moet ik of een openbare laadpaal laten aanleggen door een commerciële partij die er ¤0,39 per kWh aan wil verdienen, of ik doe in eigen beheer door een nieuwe aansluiting naast mijn parkeerplek aan te vragen. Wonder boven wonder is mijn parkeerplek op nog geen 20 meter van een transformator, dus kan ik het maximale van 3x80A aanvragen voor het supersnelladen.

Aansluitkosten: ¤1.201,54
Installatiekosten laadpaal c.a.: ¤1.250
Jaarlijkse netwerkkosten: ¤1.761,65
Prijs per kWh: ¤0,22

De vergelijking met diesel, commerciële laadpaal en eigen laadpaal.

C.a. 50.000 km op jaarbasis.

Een volle accu kost me 75*0,39 = ¤29,25 via een commerciële laadpaal van 22 kWh en levert me 330 km op. Laadverlies 5-10% afhankelijk van het laadtempo niet meegerekend. 50.000/330*29,25 = ¤4.431 op jaarbasis.

Een volle accu bij eigen laadpaal van 96 kWh kost 75*0,22 = ¤16,50, dus 50.000/330*16,50 = ¤2500 + netwerkkosten: ¤1.761,65 = ¤4261,65 op jaarbasis.

Een volle tank diesel kost me ¤132 en levert me 1100 km op. Op jaarbasis 50.000/1100*¤132 = ¤6000 + MRB 12x¤37 = ¤444, dus ¤6444 totaal.

Bij een levensduur van 15 jaar is dat (jaarlijkse elektriciteitskosten globaal ¤4400 gerekend):

Elektrisch: 44.740+1.201+¤1.250+15x4400 = ¤113.191
Diesel: 23.615+15x6444 = ¤120.275

Donatie accijns en MRB aan de staatskas:

Elektrisch: ¤0
Dieselaccijns: 15x50.000/1100*80x0,50= ¤27.272 + MRB 15x12x37= ¤6660. Totaal ¤33.932

Alle prijzen ex. btw.

Onderhoudskosten niet meegerekend, maar ga ervan uit dat onderhoud van een diesel duurder is dan een elektrische. Ik zou dus gedurende de levensduur c.a. ¤7000 kunnen besparen door elektrisch te rijden en misschien wel meer door de onderhoudskosten. Toch kies ik voor diesel vanwege de hogere beschikbaarheid als gevolg van snel tanken en hoge actieradius, want tijd is voor mij geld. Een opdracht niet kunnen rijden of te laat aan komen kakken kan behoorlijk in de papieren lopen. Daarbij is het maar de vraag hoe lang elektrisch rijden gesubsidieerd wordt gezien de enorme inkomstenderving van ¤33.932 voor de overheid. Ongeveer 10% van de totale Nederlandse begroting komt uit belastingen van wegvervoer (heb ik ooit becijferd via CBS Statline).

Ik wacht voorlopig nog op betere accu's.
Maar we hebben het niet over een verbod vandaag, maar over 9 jaar.
pi_198586952
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 12:21 schreef Fer het volgende:

[..]

Hopelijk passen ze snel de regels aan voor grijs kenteken op diesel.

De leaseprijs voor een luxe wagen verschilt niet zoveel meer met electrische.

Maar het verdwijnen van dieselbussen en trucks zal een hoop meer doen voor de luchtkwaliteit in steden. Lever meer op voor het milieu dan die paar Tesla’s en E-trons op de snelweg.
Nog meer schelen die schepen die afgewerkte olie verbranden...
pi_198586969
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 12:22 schreef Mezano02 het volgende:

[..]

Elon Musk heeft omwille van Tesla en batterij techniek zich negatief over waterstofmotoren voor auto's uitgelaten. Dat verkooppraatje is een eigen leven gaan leiden.

Als we de Sahara volpleuren met zonnecollectoren boeit het niet welke techniek meer energie-efficiënt is.

Vliegen zal sowieso op waterstof gaan gebeuren. Hoeven we gelukkig niets meer aan te trekken van vlieghaat.
Het feit dat je dan 3x zoveel zonnecollectoren nodig hebt doet ook wat voor het milieu. Begrijp je dat?

Waterstof heeft echt wel nuttige toepassingen, maar personenauto's horen daar niet bij.
pi_198586992
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 12:48 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ook al zou het geel kenteken zijn wat 3x hoger is. Het is 'slechts' ¤888 per jaar extra. Voor een particulier een hoop geld, maar voor een ondernemer een peulenschil. En uiteindelijk betaal jij als consument de rekening :+

Ik zie dat ik een fout gemaakt heb met de literprijs van diesel. Ik heb incl. btw gerekend, terwijl dit ex. btw had moeten zijn. Daarmee scheelt het c.a. ¤1000 op jaarbasis wat ¤15.000 gedurende de levensduur is. Daarmee is mijn berekening in het voordeel uitgevallen van diesel. Dus:

Elektrisch: 44.740+1.201+¤1.250+15x4400 = ¤113.191
Diesel: 23.615+15x5400 = ¤104.615

Inkomsten voor de staatskas bij gelijkblijvende belastingen:

Elektrisch: ¤0
Diesel: ¤33.932

De overheid is echt niet gek om elektrisch rijden oneindig te subsidiëren, want anders moet de overige belastingen omhoog. Linksom of rechtsom betaal jij als burger de rekening. Of dit nu een belastingaangifte is of via extra voorrijkosten op mijn factuur.
Sinds wanneer is belasting op elektriciteit afgeschaft?
pi_198587150
Ik woon aan de kop van Zuid waar men in de jaren 80 dacht dat de auto uit zou raken en er alle ruimte is maar je niet mag parkeren. Of het uitbesteed is aan particulieren die met schaarste de markt opdrijven. Het is gewoon moeilijk om een parkeerplek te krijgen die niet net zo duur is als de auto zelf. Dus ik kan niet wachten tot dezelfde briljante geesten elektrisch en waterstof gaan uitrollen.
  vrijdag 19 maart 2021 @ 15:22:02 #284
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198588440
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 13:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Maar we hebben het niet over een verbod vandaag, maar over 9 jaar.
Vandaar dat ik vandaag diesel rijd.
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 13:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Sinds wanneer is belasting op elektriciteit afgeschaft?
Dat bedacht ik me ook achteraf, dus even opnieuw:

50.000km / 330 laadcycli * 75 kWh = 11.364 kWh jaarverbruik.
Energiebelasting + ODE (subsidie duurzame energie) = ¤0,124 per kWh - energriebelastingaftrek ¤461,62
11.364 * 0,124 - 461,62 = ¤947,516 x 15 jaar = ¤14.212 voor de staatskas waarvan een kwart voor subsidiemolens.

Diesel levert ruim het dubbele op voor de staatskas. De gederfde staatsinkomsten worden gecompenseerd via andere belastingen. En ik heb zeer gunstig berekend in het voordeel van elektrisch rijden, want het elektriciteitsnet moet fors uitgebreid worden voor elektrisch rijden. Groot verkeer heb ik niet eens meegerekend.

Staar je niet blind op je eigen factuur, want die paar euro's belastingvoordeel betaal je via een andere route dubbel en dwars terug.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198589081
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 13:23 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Autoverzekeringen zijn enkel voor de elite ja.
Dat de elite ongelimiteerd benzine kan tanken is veel rampzaliger voor alle landen., verzekeringen zouden nooit bestaan als iedereen ongelimiteerd benzine kon tanken, de plicht om te werken zou dan evenals bij de elite niet meer aanwezig zijn.
pi_198589880
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 15:22 schreef ACT-F het volgende:

Vandaar dat ik vandaag diesel rijd.

Het is je gegund!
pi_198590044
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 16:04 schreef torentje het volgende:

[..]

Dat de elite ongelimiteerd benzine kan tanken is veel rampzaliger voor alle landen., verzekeringen zouden nooit bestaan als iedereen ongelimiteerd benzine kon tanken, de plicht om te werken zou dan evenals bij de elite niet meer aanwezig zijn.
8)7
pi_198590580
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 13:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Nog meer schelen die schepen die afgewerkte olie verbranden...
Dat mag alleen nog maar op open zee...
.
pi_198590837
quote:
5s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 17:17 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

8)7
Van een lid van de elite had ik ook nooit een normale reactie verwacht.
pi_198590896
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 18:04 schreef Fer het volgende:

[..]

Dat mag alleen nog maar op open zee...
Komt nog steeds in de atmosfeer.
pi_198590941
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 18:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Komt nog steeds in de atmosfeer.
Uiteraard, er zijn nog flink wat zaken om aan te pakken en scheepvaart is daar 1 van.

Dat betekent niet dat vooruitgang op andere vlakken geen verschil maakt.
pi_198591214
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:10 schreef Banaanvragen het volgende:
Nederland wil dit helemaal niet, ik ben ook nederland en ik wil zolang de huidige techniek kut is geen elektrische auto,

Elektrisch rijden doen we op de kermis, niet op de weg
Het is onbetaalbaar voor iedere doorsnee burger. Maar Robot Jetten wilt dat we straks alles gaan huren let maar op. Alles was van tevoren al uitgestippeld.
pi_198596599
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 18:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Uiteraard, er zijn nog flink wat zaken om aan te pakken en scheepvaart is daar 1 van.

Dat betekent niet dat vooruitgang op andere vlakken geen verschil maakt.
Ik rij al 8 jaar Tesla, dus mij hoef je niet te overtuigen. ;)
  zondag 21 maart 2021 @ 20:12:11 #294
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198624416
Even een zeer simpel rekenvoorbeeld van een distributienet waar ik alleen uitga van lengteverliezen. Dus isolatieverliezen, arbeidsfactor, uitzetting, etc. laat ik even buiten beschouwing. De kabels liggen onder grondwaterniveau en kunnen dus lekker zwaar belast worden zonder dat de kabels oververhit raken. Hieronder ga ik uit van een vooruitstrevende netbeheerder met kabels naar woningen die voorbereid zijn op 3 x 80 A. Ik belicht slechts één kant van de straat waar iedereen een eenheidsworst is en evenveel verbruikt. Vanaf de wijktrafo zijn er nog eens 10 segmenten die gelijkwaardig verbruiken. 100 A verbruik aan de secundaire zijde van de wijktrafo is 4 A aan de primaire zijde. Ik reken dus met een omrekenfactor van 25 = 10.000 / 400). Mijn trafo is in werkelijkheid ingesteld op 11025 / 420 = 26,25. Maar omdat een trafo geen rendement van 100% heeft ga ik er wat onder zitten om het omrekenen makkelijker te maken. Mijn wijktrafo is 630 kVA nominaal en mag gerust 50% overbelast worden mits het goed zijn warmte kwijt kan. Vanaf het onderstation wordt 10% bovenop de 10 kV MS-net gedaan om de kabelverliezen te compenseren, dus 11 kV. De wijktrafo doet er 5% bovenop, dus 400 V wordt op 420 V gedimensioneerd. Genoeg overspanning zul je denken.





In het bovenstaande voorbeeld wordt er 5A per fase per woning gebruikt wat neerkomt op 3,5 kWh totaal bij een 3-fasenaansluiting. Met zo'n vermogen ben je al aardig aan het huishouden. De spanningen zijn keurig rond de 230 V aan het begin van de straat en 229 V aan het einde. Rond etenstijd gooi ik er 50% bovenop en ik krijg het onderstaande:



Met spanningen tussen 224 V en 222 V gaat het nog keurig. Nu besluit de hele straat, ooit een nuchtere Vinex-wijk uit de jaren '60/'70 met gasaansluiting, lekker duurzaam bezig te zijn. De overige 9 straten kijken voorlopig de kat uit de boom om te zien hoe de transitie vergaat. De voortuinen worden geplaveid om ruimte te bieden voor een compacte elektrische auto met een capaciteit van 50 kWh en een actieradius van 200 km bij een gemiddelde buitentemperatuur. Iedereen werkt op 20 km afstand van hun werk, dus 40 km per dag. Bij een perfecte timing kun je precies een werkweek uitzingen mits je niks anders doet met je auto. In de praktijk zetten we de auto elke dag aan de lader om altijd een volle tank te hebben. En je werkgever moet nog nadenken over duurzaamheid en heeft derhalve geen oplaadpaal.

Omdat we het niet te bont willen maken wordt de eigen oplaadpaal slechts 11 kWh wat neerkomt op 16 A per fase. De warmtepomp laten we 's nachts uit. Ik ga in het onderste rekenvoorbeeld uit van de eerste normale situatie, dus 5 A + 16 A per fase extra per woning. Eens kijken wat er gebeurt:



De 300 meter afstand tussen wijktrafo en verdeelkast in de straat is de grote boosdoener, dus de straat is over de zeik. Met minder dan 200 V werken niet alle apparaten naar behoren. 'Koelkasten gaan brommen, lampen geven minder licht en moderne geschakelde voedingen gaan meer stroom trekken om het gebrek aan vermogen te compenseren. In de praktijk zul je een dergelijke spanning niet halen want de zekeringen in de straatkast zijn 125A per straatzijde. In de praktijk krijg je het onderstaande net voordat de zekering eruit vliegt. De minimumspanning mag 207 V zijn = 230 V - 10%. Zoals je ziet is zelfs 16 A per fase niet gelijktijdig mogelijk, laat staan 21 A. Dus dat wordt of minderen of om de beurt laden. Voor dat laatste heb je goede afspraken nodig met de buurt, dus het wordt het eerste... Opladen met 8 kWh zou net kunnen zolang niemand grote verbruikers aan heeft. Dus geen warmtepomp, wasmachine, vaatwasser, waterkoker, kookplaat, etc.



Tegen de limieten aan zitten is onwerkbaar, want iemand hoeft maar een grote verbruiker aan te zetten of een straatzijde zit zonder stroom. Vuistregel is dat je niet structureel 0,6 keer boven de maximumstroom uitkomt, dus 125 A x 0,6 = 75 A. Verhip, was dit niet het 2e plaatje? Oftewel we zitten nu al tegen de gezonde limieten zonder elektrische auto en/of warmtepomp.

De netwerkbeheerder wordt opgetrommeld, want het is jullie verantwoordelijkheid! :( Ok, eens kijken wat hun agenda zegt: over 2,5 jaar heb ik een gaatje vrij, schikt dat?



Dat je toevallig één van de weinigen in de straat bent met een elektrische auto wil niet zeggen dat je de enige zal blijven. Wat kan de netwerkbeheerder doen? De kabel tussen trafo en verdeelkast verzwaren is het meest voor de hand liggend. Het dikste exemplaar is 240 mm². Eens kijken wat er gebeurt:



De spanningen worden in elk geval gezonder. Daarbij verzwaar ik de zekeringen in de verdeelkast naar 250 A per zijde. Kijken wat er nu gebeurt als iedereen de volle 25A per fase zou trekken:



Met 207 V voldoet alleen de eerste woning maar net. Hopeloos :N Dat wordt een dubbele 240 mm² kabel tussen wijktrafo en verdeelkast. We gaan dus van de oorspronkelijke 150 mm² naar 480 mm², een ruime verdrievoudiging:



Eindelijk voldoen we aan de normen *O* Totdat huishoudens boven de standaard 3 x 25 A gaan aanvragen. Dan begint het circus opnieuw. Wat je in de media leest dat netbeheerders rekenen met een verdubbeling en zelfs verdrievoudiging is echt niet overdreven, eerder voorzichtig zelfs als mensen ook nog eens een snelle lader aan huis willen en het comfort willen hebben om ook nog eens de warmtepomp in te schakelen wanneer het uitkomt. Ik ben bekend met smartgrid, maar ook met simpele natuurkunde. Onnadenkend menselijk handelen schaar ik daar ook onder :+
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 21 maart 2021 @ 21:06:45 #295
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_198625571
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 22:12 schreef Cherni het volgende:

Waar baseer je dit op?
Het heeft weinig zin om in discussie te gaan met de Tesla-proleet hier op het forum. Hij heeft de waarheid in pacht, is van mening dat innovatie alleen voorkomt op het gebied van de ontwikkeling van batterijen en elke opmerking over de leefbaarheidsfactor van waterstof in personenauto's wordt resoluut van tafel geveegd met simpele kreten zoals 'idiote propositie' of 'simpele natuurkunde' of iets dergelijks. Wat hij casually negeert is dat er nog steeds tientallen partijen (fabrikanten, wetenschappelijke organisaties en zelfs hele landen) bezig zijn met de ontwikkeling van waterstof als brandstof (ook voor personenauto's) en dat er regelmatig wordt gesuggereerd dat het op termijn een beter alternatief kan worden dan een paar batterijen in je auto.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_198627964
quote:
0s.gif Op zondag 21 maart 2021 21:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het heeft weinig zin om in discussie te gaan met de Tesla-proleet hier op het forum. Hij heeft de waarheid in pacht, is van mening dat innovatie alleen voorkomt op het gebied van de ontwikkeling van batterijen en elke opmerking over de leefbaarheidsfactor van waterstof in personenauto's wordt resoluut van tafel geveegd met simpele kreten zoals 'idiote propositie' of 'simpele natuurkunde' of iets dergelijks. Wat hij casually negeert is dat er nog steeds tientallen partijen (fabrikanten, wetenschappelijke organisaties en zelfs hele landen) bezig zijn met de ontwikkeling van waterstof als brandstof (ook voor personenauto's) en dat er regelmatig wordt gesuggereerd dat het op termijn een beter alternatief kan worden dan een paar batterijen in je auto.
Als waterstof ooit concurrerend wordt zien we het vanzelf.
Ik geloof er niet in, het is 3x duurder dan elektrisch rijden.
pi_198629619
quote:
0s.gif Op zondag 21 maart 2021 21:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het heeft weinig zin om in discussie te gaan met de Tesla-proleet hier op het forum. Hij heeft de waarheid in pacht, is van mening dat innovatie alleen voorkomt op het gebied van de ontwikkeling van batterijen en elke opmerking over de leefbaarheidsfactor van waterstof in personenauto's wordt resoluut van tafel geveegd met simpele kreten zoals 'idiote propositie' of 'simpele natuurkunde' of iets dergelijks. Wat hij casually negeert is dat er nog steeds tientallen partijen (fabrikanten, wetenschappelijke organisaties en zelfs hele landen) bezig zijn met de ontwikkeling van waterstof als brandstof (ook voor personenauto's) en dat er regelmatig wordt gesuggereerd dat het op termijn een beter alternatief kan worden dan een paar batterijen in je auto.
Er zijn veel bedrijven die er veel aan is gelegen om hun businessmodel overeind te houden. De beste techniek is immers niet altijd de techniek die gaat winnen.

Alleen is waterstof voor personenauto’s niet schaalbaar.

Ja, 5 minuten tanken, maar ook daarna weer een half uur nodig om op druk te brengen bv.
pi_198629890
Zolang de prijzen van elektrische auto's omlaag gaan vind ik het prima. De actieradius is voor de meesten geen probleem in Nederland; thuis opladen, woon-werkverkeer en tante Truus bezoeken en weer opladen maar.
Alleen met buitenlandse reizen is het volkomen kut.
De handel in 2e handse benzine-auto's zal nog wel door blijven gaan, voor degenen die geen elektrische willen.
pi_198630089
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 09:11 schreef ToT het volgende:
Zolang de prijzen van elektrische auto's omlaag gaan vind ik het prima. De actieradius is voor de meesten geen probleem in Nederland; thuis opladen, woon-werkverkeer en tante Truus bezoeken en weer opladen maar.
Alleen met buitenlandse reizen is het volkomen kut.
De handel in 2e handse benzine-auto's zal nog wel door blijven gaan, voor degenen die geen elektrische willen.
Of willen betalen... Ik zou er prima wel 1 willen maar ik wil geen nieuwe auto kopen en bij 2de handjes is de accu te snel kapot.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198630151
quote:
1s.gif Op maandag 22 maart 2021 09:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Of willen betalen... Ik zou er prima wel 1 willen maar ik wil geen nieuwe auto kopen en bij 2de handjes is de accu te snel kapot.
489.000km op de teller.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/tesla/m1681140963-tesla-model-s-332pk-4wd-2014-wit.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')