Alle wetenschappelijk verantwoorde artikelen die ik hierover heb gelezen. Het is hoogst inefficiënt en dan zijn er ook nog problemen met de grondstoffen voor de fuel cell.quote:
Op zichzelf niet mee oneens, alleen zou je dan kunnen denken aan een vervuiler betaald principe, waar ik op zichzelf geen tegenstander van ben. Gewoon in heel Europa een euro per liter brandstof extra tax en die tax jaarlijks met 15% indexeren lijkt mij een goede zet.quote:Op donderdag 18 maart 2021 22:33 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik heb echt een hekel aan verbieden. Zien jullie dit ook niet zo?
De stoommachine werd ook niet verboden. Er kwam electriciteit en draaistroommotoren deden het werk veel beter en goedkoper. Zo moet het met auto’s ook gaan.
Maar we hebben het niet over een verbod vandaag, maar over 9 jaar.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 02:36 schreef ACT-F het volgende:
Mijn dieselbus kent ook een elektrisch broertje. Zie de verschillen:
Diesel
Aanschafkosten: ¤23.615
MRB: ¤37 (grijs kenteken)
Gewicht: 1.588 kg
Topsnelheid: 170 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 1100 km
Tankinhoud: 80L
Tanksnelheid: 5 min.
Dieselprijs: ¤1,65 per liter
Elektrisch
Aanschafkosten: ¤44.740
MRB: ¤0
Gewicht: 2028 kg
Topsnelheid: 130 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 330 km
Accucapaciteit: 75 kWh
Laadsnelheid: 7 uur 100%
Snelladen (max. 100 kWh): 50 min. 80%
Elektriciteitsprijs: ¤0,22 thuis of tot ¤0,39 per kWh per laadpaal.
Kosten elektriciteitsinfrastructuur
In mijn geval moet ik of een openbare laadpaal laten aanleggen door een commerciële partij die er ¤0,39 per kWh aan wil verdienen, of ik doe in eigen beheer door een nieuwe aansluiting naast mijn parkeerplek aan te vragen. Wonder boven wonder is mijn parkeerplek op nog geen 20 meter van een transformator, dus kan ik het maximale van 3x80A aanvragen voor het supersnelladen.
Aansluitkosten: ¤1.201,54
Installatiekosten laadpaal c.a.: ¤1.250
Jaarlijkse netwerkkosten: ¤1.761,65
Prijs per kWh: ¤0,22
De vergelijking met diesel, commerciële laadpaal en eigen laadpaal.
C.a. 50.000 km op jaarbasis.
Een volle accu kost me 75*0,39 = ¤29,25 via een commerciële laadpaal van 22 kWh en levert me 330 km op. Laadverlies 5-10% afhankelijk van het laadtempo niet meegerekend. 50.000/330*29,25 = ¤4.431 op jaarbasis.
Een volle accu bij eigen laadpaal van 96 kWh kost 75*0,22 = ¤16,50, dus 50.000/330*16,50 = ¤2500 + netwerkkosten: ¤1.761,65 = ¤4261,65 op jaarbasis.
Een volle tank diesel kost me ¤132 en levert me 1100 km op. Op jaarbasis 50.000/1100*¤132 = ¤6000 + MRB 12x¤37 = ¤444, dus ¤6444 totaal.
Bij een levensduur van 15 jaar is dat (jaarlijkse elektriciteitskosten globaal ¤4400 gerekend):
Elektrisch: 44.740+1.201+¤1.250+15x4400 = ¤113.191
Diesel: 23.615+15x6444 = ¤120.275
Donatie accijns en MRB aan de staatskas:
Elektrisch: ¤0
Dieselaccijns: 15x50.000/1100*80x0,50= ¤27.272 + MRB 15x12x37= ¤6660. Totaal ¤33.932
Alle prijzen ex. btw.
Onderhoudskosten niet meegerekend, maar ga ervan uit dat onderhoud van een diesel duurder is dan een elektrische. Ik zou dus gedurende de levensduur c.a. ¤7000 kunnen besparen door elektrisch te rijden en misschien wel meer door de onderhoudskosten. Toch kies ik voor diesel vanwege de hogere beschikbaarheid als gevolg van snel tanken en hoge actieradius, want tijd is voor mij geld. Een opdracht niet kunnen rijden of te laat aan komen kakken kan behoorlijk in de papieren lopen. Daarbij is het maar de vraag hoe lang elektrisch rijden gesubsidieerd wordt gezien de enorme inkomstenderving van ¤33.932 voor de overheid. Ongeveer 10% van de totale Nederlandse begroting komt uit belastingen van wegvervoer (heb ik ooit becijferd via CBS Statline).
Ik wacht voorlopig nog op betere accu's.
Nog meer schelen die schepen die afgewerkte olie verbranden...quote:Op vrijdag 19 maart 2021 12:21 schreef Fer het volgende:
[..]
Hopelijk passen ze snel de regels aan voor grijs kenteken op diesel.
De leaseprijs voor een luxe wagen verschilt niet zoveel meer met electrische.
Maar het verdwijnen van dieselbussen en trucks zal een hoop meer doen voor de luchtkwaliteit in steden. Lever meer op voor het milieu dan die paar Tesla’s en E-trons op de snelweg.
Het feit dat je dan 3x zoveel zonnecollectoren nodig hebt doet ook wat voor het milieu. Begrijp je dat?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 12:22 schreef Mezano02 het volgende:
[..]
Elon Musk heeft omwille van Tesla en batterij techniek zich negatief over waterstofmotoren voor auto's uitgelaten. Dat verkooppraatje is een eigen leven gaan leiden.
Als we de Sahara volpleuren met zonnecollectoren boeit het niet welke techniek meer energie-efficiënt is.
Vliegen zal sowieso op waterstof gaan gebeuren. Hoeven we gelukkig niets meer aan te trekken van vlieghaat.
Sinds wanneer is belasting op elektriciteit afgeschaft?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 12:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ook al zou het geel kenteken zijn wat 3x hoger is. Het is 'slechts' ¤888 per jaar extra. Voor een particulier een hoop geld, maar voor een ondernemer een peulenschil. En uiteindelijk betaal jij als consument de rekening![]()
Ik zie dat ik een fout gemaakt heb met de literprijs van diesel. Ik heb incl. btw gerekend, terwijl dit ex. btw had moeten zijn. Daarmee scheelt het c.a. ¤1000 op jaarbasis wat ¤15.000 gedurende de levensduur is. Daarmee is mijn berekening in het voordeel uitgevallen van diesel. Dus:
Elektrisch: 44.740+1.201+¤1.250+15x4400 = ¤113.191
Diesel: 23.615+15x5400 = ¤104.615
Inkomsten voor de staatskas bij gelijkblijvende belastingen:
Elektrisch: ¤0
Diesel: ¤33.932
De overheid is echt niet gek om elektrisch rijden oneindig te subsidiëren, want anders moet de overige belastingen omhoog. Linksom of rechtsom betaal jij als burger de rekening. Of dit nu een belastingaangifte is of via extra voorrijkosten op mijn factuur.
Vandaar dat ik vandaag diesel rijd.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 13:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar we hebben het niet over een verbod vandaag, maar over 9 jaar.
Dat bedacht ik me ook achteraf, dus even opnieuw:quote:Op vrijdag 19 maart 2021 13:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Sinds wanneer is belasting op elektriciteit afgeschaft?
Dat de elite ongelimiteerd benzine kan tanken is veel rampzaliger voor alle landen., verzekeringen zouden nooit bestaan als iedereen ongelimiteerd benzine kon tanken, de plicht om te werken zou dan evenals bij de elite niet meer aanwezig zijn.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 13:23 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Autoverzekeringen zijn enkel voor de elite ja.
quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:04 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat de elite ongelimiteerd benzine kan tanken is veel rampzaliger voor alle landen., verzekeringen zouden nooit bestaan als iedereen ongelimiteerd benzine kon tanken, de plicht om te werken zou dan evenals bij de elite niet meer aanwezig zijn.
Dat mag alleen nog maar op open zee...quote:Op vrijdag 19 maart 2021 13:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nog meer schelen die schepen die afgewerkte olie verbranden...
Uiteraard, er zijn nog flink wat zaken om aan te pakken en scheepvaart is daar 1 van.quote:
Het is onbetaalbaar voor iedere doorsnee burger. Maar Robot Jetten wilt dat we straks alles gaan huren let maar op. Alles was van tevoren al uitgestippeld.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:10 schreef Banaanvragen het volgende:
Nederland wil dit helemaal niet, ik ben ook nederland en ik wil zolang de huidige techniek kut is geen elektrische auto,
Elektrisch rijden doen we op de kermis, niet op de weg
Ik rij al 8 jaar Tesla, dus mij hoef je niet te overtuigen.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 18:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard, er zijn nog flink wat zaken om aan te pakken en scheepvaart is daar 1 van.
Dat betekent niet dat vooruitgang op andere vlakken geen verschil maakt.
Het heeft weinig zin om in discussie te gaan met de Tesla-proleet hier op het forum. Hij heeft de waarheid in pacht, is van mening dat innovatie alleen voorkomt op het gebied van de ontwikkeling van batterijen en elke opmerking over de leefbaarheidsfactor van waterstof in personenauto's wordt resoluut van tafel geveegd met simpele kreten zoals 'idiote propositie' of 'simpele natuurkunde' of iets dergelijks. Wat hij casually negeert is dat er nog steeds tientallen partijen (fabrikanten, wetenschappelijke organisaties en zelfs hele landen) bezig zijn met de ontwikkeling van waterstof als brandstof (ook voor personenauto's) en dat er regelmatig wordt gesuggereerd dat het op termijn een beter alternatief kan worden dan een paar batterijen in je auto.quote:
Als waterstof ooit concurrerend wordt zien we het vanzelf.quote:Op zondag 21 maart 2021 21:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het heeft weinig zin om in discussie te gaan met de Tesla-proleet hier op het forum. Hij heeft de waarheid in pacht, is van mening dat innovatie alleen voorkomt op het gebied van de ontwikkeling van batterijen en elke opmerking over de leefbaarheidsfactor van waterstof in personenauto's wordt resoluut van tafel geveegd met simpele kreten zoals 'idiote propositie' of 'simpele natuurkunde' of iets dergelijks. Wat hij casually negeert is dat er nog steeds tientallen partijen (fabrikanten, wetenschappelijke organisaties en zelfs hele landen) bezig zijn met de ontwikkeling van waterstof als brandstof (ook voor personenauto's) en dat er regelmatig wordt gesuggereerd dat het op termijn een beter alternatief kan worden dan een paar batterijen in je auto.
Er zijn veel bedrijven die er veel aan is gelegen om hun businessmodel overeind te houden. De beste techniek is immers niet altijd de techniek die gaat winnen.quote:Op zondag 21 maart 2021 21:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het heeft weinig zin om in discussie te gaan met de Tesla-proleet hier op het forum. Hij heeft de waarheid in pacht, is van mening dat innovatie alleen voorkomt op het gebied van de ontwikkeling van batterijen en elke opmerking over de leefbaarheidsfactor van waterstof in personenauto's wordt resoluut van tafel geveegd met simpele kreten zoals 'idiote propositie' of 'simpele natuurkunde' of iets dergelijks. Wat hij casually negeert is dat er nog steeds tientallen partijen (fabrikanten, wetenschappelijke organisaties en zelfs hele landen) bezig zijn met de ontwikkeling van waterstof als brandstof (ook voor personenauto's) en dat er regelmatig wordt gesuggereerd dat het op termijn een beter alternatief kan worden dan een paar batterijen in je auto.
Of willen betalen... Ik zou er prima wel 1 willen maar ik wil geen nieuwe auto kopen en bij 2de handjes is de accu te snel kapot.quote:Op maandag 22 maart 2021 09:11 schreef ToT het volgende:
Zolang de prijzen van elektrische auto's omlaag gaan vind ik het prima. De actieradius is voor de meesten geen probleem in Nederland; thuis opladen, woon-werkverkeer en tante Truus bezoeken en weer opladen maar.
Alleen met buitenlandse reizen is het volkomen kut.
De handel in 2e handse benzine-auto's zal nog wel door blijven gaan, voor degenen die geen elektrische willen.
489.000km op de teller.quote:Op maandag 22 maart 2021 09:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Of willen betalen... Ik zou er prima wel 1 willen maar ik wil geen nieuwe auto kopen en bij 2de handjes is de accu te snel kapot.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |