abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198432107
quote:
Negen Europese landen willen verbod op benzine- en dieselauto in 2030

Negen Europese landen, waaronder Nederland, dringen er bij de Europese Commissie op aan om de verkoop van nieuwe auto’s op benzine of diesel per 2030 te verbieden.
Ton Voermans 10-03-21, 16:42 Laatste update: 17:08

De negen landen - Oostenrijk, België, Denemarken, Griekenland. Ierland, litouwen, Luxemburg, Malta en Nederland - willen het uitbannen van de brandstofmotor versnellen.
Lees het hele artikel bij de bron https://www.ad.nl/auto/ne(...)to-in-2030~a6400a0f/

Nederland behoort dus bij de negen Europese landen die de verkoop van benzine- en dieselauto's wil verbieden in 2030.,

Ik zou graag zien dat de EU en Nederland in het bijzonder minder afhankelijk zou worden van fossiele brandstoffen, maar vraag mij af of het haalbaar is om 2030 zo'n drastische omwenteling te maken. Zaken die mij opkomen zijn

- Er zijn nog steeds grote beperkingen op het gebied van de actieradius van elektrische auto's. Bepaalde modellen van Tesla lijken een goede actieradius te hebben, maar veel elektrische auto's hebben dit nog niet. Hoe zit het met de actieradius bij grote hitte of koude?

- Een elektrische auto moet eerst weer opladen en dit kost tijd en daarnaast moet je een laadpaal ter beschikking hebben. Dit kan een laadpaalstation zijn, een eigen laadpaal of een laadpaal in de openbare ruimte . Voor de laatste gaat ook op wie gaat dat betalen en onderhouden. Hoe dan ook die laadpalen moeten er dus zijn en je moet de tijd hebben om de accu om nieuw op te laden.

- De betaalbaarheid. Ook de kleine man wil graag mobiel blijven.

- Het milieuvraagstuk. Hoe worden deze accu's geproduceerd en hoe kunnen wij deze recyclen. Ik denk dan met name ook buiten Nederland aan grondstoffen die gewonnen moeten worden uit mijnen en de impact die dit heeft op natuur en milieu daar.

- De huidige infrastructuur van het elektrische netwerk is niet berekend op het massaal gebruiken van elektrische auto's. Hier zullen dan enorme stappen en investeringen in gemaakt moeten worden. Wie gaat dit betalen?

- De veiligheid. Elektrische auto's kunnen gevaar opleveren na een ongeluk. Personen kunnen er niet direct uitgehaald worden als (onderdelen) van de auto onder spanning staan door een ongeluk.

- Daarnaast en dit heeft ook met de betaalbaarheid te maken, kunnen elektrische auto's ook blijkbaar na een klein ongeluk als gevaarlijk worden beschouwd. Dit is ook de reden dat sommige bergers de elektrische auto in een container met water zetten na een ongeluk. De auto is dan dus total loss. Verzekeringspremies zullen dan fors moeten stijgen.
pi_198432175
Nederland wil dit helemaal niet, ik ben ook nederland en ik wil zolang de huidige techniek kut is geen elektrische auto,

Elektrisch rijden doen we op de kermis, niet op de weg
pi_198432208
Dat is over negen jaar. Rond die tijd zal vrijwel niemand meer zo'n stinkbak willen voor dagelijks vervoer. Maak je niet druk dus.

Plus, het gaat om nieuwe auto's en mensen die hierover zeiken kunnen vaak zelfs maar met moeite een 6e hands BMW-tje kopen.
pi_198432226
Rot op met je elektrische meuk. Ik bepaal zelf wel wat ik rijd.
Zonder wrijving geen glans
pi_198432257
Rijden in een opgevoerde kruimeldief :r
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_198432271
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:10 schreef Banaanvragen het volgende:
Nederland wil dit helemaal niet, ik ben ook nederland en ik wil zolang de huidige techniek kut is geen elektrische auto,

Elektrisch rijden doen we op de kermis, niet op de weg
Er is dus echt niks kuts aan elektrisch rijden met de huidige techniek.
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:05 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Lees het hele artikel bij de bron https://www.ad.nl/auto/ne(...)to-in-2030~a6400a0f/

Nederland behoort dus bij de negen Europese landen die de verkoop van benzine- en dieselauto's wil verbieden in 2030.,

Ik zou graag zien dat de EU en Nederland in het bijzonder minder afhankelijk zou worden van fossiele brandstoffen, maar vraag mij af of het haalbaar is om 2030 zo'n drastische omwenteling te maken. Zaken die mij opkomen zijn

- Er zijn nog steeds grote beperkingen op het gebied van de actieradius van elektrische auto's. Bepaalde modellen van Tesla lijken een goede actieradius te hebben, maar veel elektrische auto's hebben dit nog niet. Hoe zit het met de actieradius bij grote hitte of koude?

- Een elektrische auto moet eerst weer opladen en dit kost tijd en daarnaast moet je een laadpaal ter beschikking hebben. Dit kan een laadpaalstation zijn, een eigen laadpaal of een laadpaal in de openbare ruimte . Voor de laatste gaat ook op wie gaat dat betalen en onderhouden. Hoe dan ook die laadpalen moeten er dus zijn en je moet de tijd hebben om de accu om nieuw op te laden.

- De betaalbaarheid. Ook de kleine man wil graag mobiel blijven.

- Het milieuvraagstuk. Hoe worden deze accu's geproduceerd en hoe kunnen wij deze recyclen. Ik denk dan met name ook buiten Nederland aan grondstoffen die gewonnen moeten worden uit mijnen en de impact die dit heeft op natuur en milieu daar.

- De huidige infrastructuur van het elektrische netwerk is niet berekend op het massaal gebruiken van elektrische auto's. Hier zullen dan enorme stappen en investeringen in gemaakt moeten worden. Wie gaat dit betalen?

- De veiligheid. Elektrische auto's kunnen gevaar opleveren na een ongeluk. Personen kunnen er niet direct uitgehaald worden als (onderdelen) van de auto onder spanning staan door een ongeluk.

- Daarnaast en dit heeft ook met de betaalbaarheid te maken, kunnen elektrische auto's ook blijkbaar na een klein ongeluk als gevaarlijk worden beschouwd. Dit is ook de reden dat sommige bergers de elektrische auto in een container met water zetten na een ongeluk. De auto is dan dus total loss. Verzekeringspremies zullen dan fors moeten stijgen.
Zoals wel vaker is het grote probleem ons extreem zwakke bestuur. Ze hebben een prima doelstelling, maar totaal geen route naar hoe dat voor elkaar te krijgen. Als je van het gas af wil, glasvezel wil aanleggen en tegelijkertijd iedereen elektrisch wil hebben, dan is de goedkoopste manier om dat meteen allemaal in een keer te doen in de wijk. Iedere keer de grond open doen en onder bestaande infrastructuur moeten klooien maakt het allemaal zo duur, maar we hebben in Nederland lekker liberaal totaal geen sturing.
  woensdag 10 maart 2021 @ 19:18:00 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_198432273
Hoe gaan we alle benodigde stroom maken?
Polen op fietsen met dikke dynamo's?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_198432299
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:13 schreef VEM2012 het volgende:
Dat is over negen jaar. Rond die tijd zal vrijwel niemand meer zo'n stinkbak willen voor dagelijks vervoer. Maak je niet druk dus.

Plus, het gaat om nieuwe auto's en mensen die hierover zeiken kunnen vaak zelfs maar met moeite een 6e hands BMW-tje kopen.
Met de kleine kanttekening dat je tegenwoordig bijna twee keer zoveel betaald voor een kleine benzineauto, dan een paar jaar terug, om de tesla van bankdirecteuren te subsidiëren terwijl het kleine autootje nog steeds beter voor het milieu is. Niet gek dat de tweedehands markt booming is.
pi_198432322
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:18 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe gaan we alle benodigde stroom maken?
Polen op fietsen met dikke dynamo's?
Zonnepanelen, windmolens en wat mij betreft een kerncentrale in de randstad.
pi_198432349
Laten we volgende week echt kijken wat Nederland wil.

Het huidige kabinet is al demissionair, die mogen volgens mij dit soort dingen helemaal niet beslissen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_198432398
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:17 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Zoals wel vaker is het grote probleem ons extreem zwakke bestuur. Ze hebben een prima doelstelling, maar totaal geen route naar hoe dat voor elkaar te krijgen. Als je van het gas af wil, glasvezel wil aanleggen en tegelijkertijd iedereen elektrisch wil hebben, dan is de goedkoopste manier om dat meteen allemaal in een keer te doen in de wijk. Iedere keer de grond open doen en onder bestaande infrastructuur moeten klooien maakt het allemaal zo duur, maar we hebben in Nederland lekker liberaal totaal geen sturing.
Ik ben het daar helemaal mee eens.
pi_198432490
En in 2021 een verbod om tussen 21.00u en 04.30u buiten te zijn. :|W
pi_198432563
Wat een idoot plan.
  woensdag 10 maart 2021 @ 19:35:19 #14
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_198432596
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:05 schreef rutger05 het volgende:
- Er zijn nog steeds grote beperkingen op het gebied van de actieradius van elektrische auto's. Bepaalde modellen van Tesla lijken een goede actieradius te hebben, maar veel elektrische auto's hebben dit nog niet. Hoe zit het met de actieradius bij grote hitte of koude?
Stijgt en blijft gestaag stijgen.

Het gemiddelde is al meer dan 300km, met betaalbare uitschieters van 400-500km
quote:
- Een elektrische auto moet eerst weer opladen en dit kost tijd en daarnaast moet je een laadpaal ter beschikking hebben. Dit kan een laadpaalstation zijn, een eigen laadpaal of een laadpaal in de openbare ruimte . Voor de laatste gaat ook op wie gaat dat betalen en onderhouden. Hoe dan ook die laadpalen moeten er dus zijn en je moet de tijd hebben om de accu om nieuw op te laden.
De meeste mensen rijden niet 1000km in 1 stuk door. Je kan prima laadpalen bij werkplekken neerzetten.
Bij ons op kantoor is 30% van de plekken al voorzien van laadpaal. Is je auto opgeladen wanneer je weer weg gaat.

Steeds meer auto's hebben ook fast charging.
quote:
- De betaalbaarheid. Ook de kleine man wil graag mobiel blijven.
Per km is een elektrische auto goedkoper in gebruik, alleen de aanschafprijs is duurder.
Verwachting is trouwens ook dat de aanschafprijs in 2024 gelijkgetrokken is met de normale benzinebakken. 2030 zou dan geen issue moeten zijn. (los nog van de subsidie bij aanschaf van een elektrische auto)
quote:
- Het milieuvraagstuk. Hoe worden deze accu's geproduceerd en hoe kunnen wij deze recyclen. Ik denk dan met name ook buiten Nederland aan grondstoffen die gewonnen moeten worden uit mijnen en de impact die dit heeft op natuur en milieu daar.
Ja, per km zijn ze echter schoner in gebruik. Dan ga je uit van energie opgewekt uit kolen. (35% schoner in levensduur)
Nog schoner als het elektriciteit is uit hernieuwbare bronnen.
quote:
- De huidige infrastructuur van het elektrische netwerk is niet berekend op het massaal gebruiken van elektrische auto's. Hier zullen dan enorme stappen en investeringen in gemaakt moeten worden. Wie gaat dit betalen?
Opbrengst van een lagere energierekening + subsidiëring van projecten + belastingen bij burgers en bedrijven.
quote:
- De veiligheid. Elektrische auto's kunnen gevaar opleveren na een ongeluk. Personen kunnen er niet direct uitgehaald worden als (onderdelen) van de auto onder spanning staan door een ongeluk.
In de VS en Canada krijgen brandweerlieden hier al training in. Het is geen complex probleem.
quote:
- Daarnaast en dit heeft ook met de betaalbaarheid te maken, kunnen elektrische auto's ook blijkbaar na een klein ongeluk als gevaarlijk worden beschouwd. Dit is ook de reden dat sommige bergers de elektrische auto in een container met water zetten na een ongeluk. De auto is dan dus total loss. Verzekeringspremies zullen dan fors moeten stijgen.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_198432664
Ik voorspel topjaren qua autoverkoop in 2028 en 2029.
In 2029 koop ik er in elk geval nog eentje op benzine of diesel i.v.m. de actieradius voor de vakanties.
-
  woensdag 10 maart 2021 @ 19:43:11 #16
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198432752
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:38 schreef quo_ het volgende:
Ik voorspel topjaren qua autoverkoop in 2028 en 2029.
In 2029 koop ik er in elk geval nog eentje op benzine of diesel i.v.m. de actieradius voor de vakanties.
geef mij die glazen bol, ik wou dat ik wist wat in 2029 de actieradius van de gemiddelde elektrische auto is.
Laffe huichelaar
pi_198432788
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:17 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Zoals wel vaker is het grote probleem ons extreem zwakke bestuur. Ze hebben een prima doelstelling, maar totaal geen route naar hoe dat voor elkaar te krijgen. Als je van het gas af wil, glasvezel wil aanleggen en tegelijkertijd iedereen elektrisch wil hebben, dan is de goedkoopste manier om dat meteen allemaal in een keer te doen in de wijk. Iedere keer de grond open doen en onder bestaande infrastructuur moeten klooien maakt het allemaal zo duur, maar we hebben in Nederland lekker liberaal totaal geen sturing.
Goede post. Bij deze geldverslindende gebreken wordt veel te weinig stil gestaan.
pi_198432877
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:17 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Er is dus echt niks kuts aan elektrisch rijden met de huidige techniek.
[..]
Bitch please, ik ga op vakantie en kachel in 14 uur naar de spaanse grens, veel succes met je electromobiel om dat nog binnen een dag te doen
pi_198432941
Mogen ze eerst wel eens laadpunten gaan realiseren.
blablablabla
pi_198433752
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:19 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Met de kleine kanttekening dat je tegenwoordig bijna twee keer zoveel betaald voor een kleine benzineauto, dan een paar jaar terug, om de tesla van bankdirecteuren te subsidiëren terwijl het kleine autootje nog steeds beter voor het milieu is. Niet gek dat de tweedehands markt booming is.
Dat kleine autootje is niet beter voor het milieu, niet twee keer zo duur geworden en er zit geen subsidie op de dure elektrische auto’s.
pi_198434725
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 20:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat kleine autootje is niet beter voor het milieu, niet twee keer zo duur geworden en er zit geen subsidie op de dure elektrische auto’s.
Bakken vol met subsidie, maar dan in de vorm van belastingvoordeel.
Minder bijtelling en minder BPM vormen een enorm bedrag aan belastingkorting
-
pi_198435161
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 19:17 schreef Glazenmaker het volgende:
Zoals wel vaker is het grote probleem ons extreem zwakke bestuur. Ze hebben een prima doelstelling, maar totaal geen route naar hoe dat voor elkaar te krijgen. Als je van het gas af wil, glasvezel wil aanleggen en tegelijkertijd iedereen elektrisch wil hebben, dan is de goedkoopste manier om dat meteen allemaal in een keer te doen in de wijk. Iedere keer de grond open doen en onder bestaande infrastructuur moeten klooien maakt het allemaal zo duur, maar we hebben in Nederland lekker liberaal totaal geen sturing.
Dit soort dingen zijn altijd heel stoer te roepen vanaf de zijlijn, maar als je het echt moet gaan doen, dan kom je er wel achter dat dit helemaal niet te coördineren valt. Dan heb je nog de praktische en juridische bezwaren hiertegen.

Maar verder heel stoer om zo'n geweldige visie te hebben. Dit heeft echt nog niemand ooit bedacht. :')
  woensdag 10 maart 2021 @ 21:38:55 #23
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198435719
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 21:27 schreef The_End het volgende:

[..]

Dit soort dingen zijn altijd heel stoer te roepen vanaf de zijlijn, maar als je het echt moet gaan doen, dan kom je er wel achter dat dit helemaal niet te coördineren valt. Dan heb je nog de praktische en juridische bezwaren hiertegen.

Maar verder heel stoer om zo'n geweldige visie te hebben. Dit heeft echt nog niemand ooit bedacht. :')
Mijn post is inderdaad lekker kort door de bocht en totaal niet origineel. Toch ben ik niet de enige roepende van de zijlijn.

Het huidige beleid van Den Haag is nog veel stoerder roepen vanaf de zijlijn. Jongens over 9 jaar moet een behoorlijk deel van Nederland van het gas af zijn en elektrisch rijden. Hoe? Zoek het maar lokaal uit zonder extra geld.

Ons stroomnetwerk in de wijk kan laadpalen niet aan en miljoenen mensen wonen in huizen waar het zelfs met de beste wil om te isoleren het behoorlijk koud gaat worden zonder gas of stadsverwarming. Dus linksom, of rechtsom moet de grond open de komende jaren met geld dat er niet is.

We hebben dus een extreem zwak bestuur. Ofwel, omdat ze verdragen tekenen waar we ons niet aan kunnen houden, of doordat ze wel roepen wat te gaan doen zonder het daadwerkelijk te doen of te zorgen dat zoveel mogelijk juridische en praktische bezwaren worden weggenomen.
pi_198436521
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 21:13 schreef quo_ het volgende:

[..]

Bakken vol met subsidie, maar dan in de vorm van belastingvoordeel.
Minder bijtelling en minder BPM vormen een enorm bedrag aan belastingkorting
Bpm is gewoon exact gelijk aan iedere auto. Die is gebaseerd op uitstoot en omdat die 0 is, is de BPM 0. Maar dat is geen korting.

Bijtelling bij een BEV heeft beperkt een lager tarief, wat een voordeel is, maar de catalogusprijs van een BEV ligt hoger omdat de kostenstructuur nu eenmaal anders is bij een BEV, dus zeker bij de duurdere auto’s is er eerder sprake van een nadeel dan een voordeel.

En zelfs als dat anders was is het nog geen subsidie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')