Lees het hele artikel bij de bron https://www.ad.nl/auto/ne(...)to-in-2030~a6400a0f/quote:Negen Europese landen willen verbod op benzine- en dieselauto in 2030
Negen Europese landen, waaronder Nederland, dringen er bij de Europese Commissie op aan om de verkoop van nieuwe auto’s op benzine of diesel per 2030 te verbieden.
Ton Voermans 10-03-21, 16:42 Laatste update: 17:08
De negen landen - Oostenrijk, Belgiė, Denemarken, Griekenland. Ierland, litouwen, Luxemburg, Malta en Nederland - willen het uitbannen van de brandstofmotor versnellen.
Er is dus echt niks kuts aan elektrisch rijden met de huidige techniek.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:10 schreef Banaanvragen het volgende:
Nederland wil dit helemaal niet, ik ben ook nederland en ik wil zolang de huidige techniek kut is geen elektrische auto,
Elektrisch rijden doen we op de kermis, niet op de weg
Zoals wel vaker is het grote probleem ons extreem zwakke bestuur. Ze hebben een prima doelstelling, maar totaal geen route naar hoe dat voor elkaar te krijgen. Als je van het gas af wil, glasvezel wil aanleggen en tegelijkertijd iedereen elektrisch wil hebben, dan is de goedkoopste manier om dat meteen allemaal in een keer te doen in de wijk. Iedere keer de grond open doen en onder bestaande infrastructuur moeten klooien maakt het allemaal zo duur, maar we hebben in Nederland lekker liberaal totaal geen sturing.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:05 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Lees het hele artikel bij de bron https://www.ad.nl/auto/ne(...)to-in-2030~a6400a0f/
Nederland behoort dus bij de negen Europese landen die de verkoop van benzine- en dieselauto's wil verbieden in 2030.,
Ik zou graag zien dat de EU en Nederland in het bijzonder minder afhankelijk zou worden van fossiele brandstoffen, maar vraag mij af of het haalbaar is om 2030 zo'n drastische omwenteling te maken. Zaken die mij opkomen zijn
- Er zijn nog steeds grote beperkingen op het gebied van de actieradius van elektrische auto's. Bepaalde modellen van Tesla lijken een goede actieradius te hebben, maar veel elektrische auto's hebben dit nog niet. Hoe zit het met de actieradius bij grote hitte of koude?
- Een elektrische auto moet eerst weer opladen en dit kost tijd en daarnaast moet je een laadpaal ter beschikking hebben. Dit kan een laadpaalstation zijn, een eigen laadpaal of een laadpaal in de openbare ruimte . Voor de laatste gaat ook op wie gaat dat betalen en onderhouden. Hoe dan ook die laadpalen moeten er dus zijn en je moet de tijd hebben om de accu om nieuw op te laden.
- De betaalbaarheid. Ook de kleine man wil graag mobiel blijven.
- Het milieuvraagstuk. Hoe worden deze accu's geproduceerd en hoe kunnen wij deze recyclen. Ik denk dan met name ook buiten Nederland aan grondstoffen die gewonnen moeten worden uit mijnen en de impact die dit heeft op natuur en milieu daar.
- De huidige infrastructuur van het elektrische netwerk is niet berekend op het massaal gebruiken van elektrische auto's. Hier zullen dan enorme stappen en investeringen in gemaakt moeten worden. Wie gaat dit betalen?
- De veiligheid. Elektrische auto's kunnen gevaar opleveren na een ongeluk. Personen kunnen er niet direct uitgehaald worden als (onderdelen) van de auto onder spanning staan door een ongeluk.
- Daarnaast en dit heeft ook met de betaalbaarheid te maken, kunnen elektrische auto's ook blijkbaar na een klein ongeluk als gevaarlijk worden beschouwd. Dit is ook de reden dat sommige bergers de elektrische auto in een container met water zetten na een ongeluk. De auto is dan dus total loss. Verzekeringspremies zullen dan fors moeten stijgen.
Met de kleine kanttekening dat je tegenwoordig bijna twee keer zoveel betaald voor een kleine benzineauto, dan een paar jaar terug, om de tesla van bankdirecteuren te subsidiėren terwijl het kleine autootje nog steeds beter voor het milieu is. Niet gek dat de tweedehands markt booming is.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:13 schreef VEM2012 het volgende:
Dat is over negen jaar. Rond die tijd zal vrijwel niemand meer zo'n stinkbak willen voor dagelijks vervoer. Maak je niet druk dus.
Plus, het gaat om nieuwe auto's en mensen die hierover zeiken kunnen vaak zelfs maar met moeite een 6e hands BMW-tje kopen.
Zonnepanelen, windmolens en wat mij betreft een kerncentrale in de randstad.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:18 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe gaan we alle benodigde stroom maken?
Polen op fietsen met dikke dynamo's?
Ik ben het daar helemaal mee eens.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Zoals wel vaker is het grote probleem ons extreem zwakke bestuur. Ze hebben een prima doelstelling, maar totaal geen route naar hoe dat voor elkaar te krijgen. Als je van het gas af wil, glasvezel wil aanleggen en tegelijkertijd iedereen elektrisch wil hebben, dan is de goedkoopste manier om dat meteen allemaal in een keer te doen in de wijk. Iedere keer de grond open doen en onder bestaande infrastructuur moeten klooien maakt het allemaal zo duur, maar we hebben in Nederland lekker liberaal totaal geen sturing.
Stijgt en blijft gestaag stijgen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:05 schreef rutger05 het volgende:
- Er zijn nog steeds grote beperkingen op het gebied van de actieradius van elektrische auto's. Bepaalde modellen van Tesla lijken een goede actieradius te hebben, maar veel elektrische auto's hebben dit nog niet. Hoe zit het met de actieradius bij grote hitte of koude?
De meeste mensen rijden niet 1000km in 1 stuk door. Je kan prima laadpalen bij werkplekken neerzetten.quote:- Een elektrische auto moet eerst weer opladen en dit kost tijd en daarnaast moet je een laadpaal ter beschikking hebben. Dit kan een laadpaalstation zijn, een eigen laadpaal of een laadpaal in de openbare ruimte . Voor de laatste gaat ook op wie gaat dat betalen en onderhouden. Hoe dan ook die laadpalen moeten er dus zijn en je moet de tijd hebben om de accu om nieuw op te laden.
Per km is een elektrische auto goedkoper in gebruik, alleen de aanschafprijs is duurder.quote:- De betaalbaarheid. Ook de kleine man wil graag mobiel blijven.
Ja, per km zijn ze echter schoner in gebruik. Dan ga je uit van energie opgewekt uit kolen. (35% schoner in levensduur)quote:- Het milieuvraagstuk. Hoe worden deze accu's geproduceerd en hoe kunnen wij deze recyclen. Ik denk dan met name ook buiten Nederland aan grondstoffen die gewonnen moeten worden uit mijnen en de impact die dit heeft op natuur en milieu daar.
Opbrengst van een lagere energierekening + subsidiėring van projecten + belastingen bij burgers en bedrijven.quote:- De huidige infrastructuur van het elektrische netwerk is niet berekend op het massaal gebruiken van elektrische auto's. Hier zullen dan enorme stappen en investeringen in gemaakt moeten worden. Wie gaat dit betalen?
In de VS en Canada krijgen brandweerlieden hier al training in. Het is geen complex probleem.quote:- De veiligheid. Elektrische auto's kunnen gevaar opleveren na een ongeluk. Personen kunnen er niet direct uitgehaald worden als (onderdelen) van de auto onder spanning staan door een ongeluk.
quote:- Daarnaast en dit heeft ook met de betaalbaarheid te maken, kunnen elektrische auto's ook blijkbaar na een klein ongeluk als gevaarlijk worden beschouwd. Dit is ook de reden dat sommige bergers de elektrische auto in een container met water zetten na een ongeluk. De auto is dan dus total loss. Verzekeringspremies zullen dan fors moeten stijgen.
geef mij die glazen bol, ik wou dat ik wist wat in 2029 de actieradius van de gemiddelde elektrische auto is.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:38 schreef quo_ het volgende:
Ik voorspel topjaren qua autoverkoop in 2028 en 2029.
In 2029 koop ik er in elk geval nog eentje op benzine of diesel i.v.m. de actieradius voor de vakanties.
Goede post. Bij deze geldverslindende gebreken wordt veel te weinig stil gestaan.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Zoals wel vaker is het grote probleem ons extreem zwakke bestuur. Ze hebben een prima doelstelling, maar totaal geen route naar hoe dat voor elkaar te krijgen. Als je van het gas af wil, glasvezel wil aanleggen en tegelijkertijd iedereen elektrisch wil hebben, dan is de goedkoopste manier om dat meteen allemaal in een keer te doen in de wijk. Iedere keer de grond open doen en onder bestaande infrastructuur moeten klooien maakt het allemaal zo duur, maar we hebben in Nederland lekker liberaal totaal geen sturing.
Bitch please, ik ga op vakantie en kachel in 14 uur naar de spaanse grens, veel succes met je electromobiel om dat nog binnen een dag te doenquote:Op woensdag 10 maart 2021 19:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Er is dus echt niks kuts aan elektrisch rijden met de huidige techniek.
[..]
Dat kleine autootje is niet beter voor het milieu, niet twee keer zo duur geworden en er zit geen subsidie op de dure elektrische auto’s.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:19 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Met de kleine kanttekening dat je tegenwoordig bijna twee keer zoveel betaald voor een kleine benzineauto, dan een paar jaar terug, om de tesla van bankdirecteuren te subsidiėren terwijl het kleine autootje nog steeds beter voor het milieu is. Niet gek dat de tweedehands markt booming is.
Bakken vol met subsidie, maar dan in de vorm van belastingvoordeel.quote:Op woensdag 10 maart 2021 20:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat kleine autootje is niet beter voor het milieu, niet twee keer zo duur geworden en er zit geen subsidie op de dure elektrische auto’s.
Dit soort dingen zijn altijd heel stoer te roepen vanaf de zijlijn, maar als je het echt moet gaan doen, dan kom je er wel achter dat dit helemaal niet te coördineren valt. Dan heb je nog de praktische en juridische bezwaren hiertegen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:17 schreef Glazenmaker het volgende:
Zoals wel vaker is het grote probleem ons extreem zwakke bestuur. Ze hebben een prima doelstelling, maar totaal geen route naar hoe dat voor elkaar te krijgen. Als je van het gas af wil, glasvezel wil aanleggen en tegelijkertijd iedereen elektrisch wil hebben, dan is de goedkoopste manier om dat meteen allemaal in een keer te doen in de wijk. Iedere keer de grond open doen en onder bestaande infrastructuur moeten klooien maakt het allemaal zo duur, maar we hebben in Nederland lekker liberaal totaal geen sturing.
Mijn post is inderdaad lekker kort door de bocht en totaal niet origineel. Toch ben ik niet de enige roepende van de zijlijn.quote:Op woensdag 10 maart 2021 21:27 schreef The_End het volgende:
[..]
Dit soort dingen zijn altijd heel stoer te roepen vanaf de zijlijn, maar als je het echt moet gaan doen, dan kom je er wel achter dat dit helemaal niet te coördineren valt. Dan heb je nog de praktische en juridische bezwaren hiertegen.
Maar verder heel stoer om zo'n geweldige visie te hebben. Dit heeft echt nog niemand ooit bedacht.
Bpm is gewoon exact gelijk aan iedere auto. Die is gebaseerd op uitstoot en omdat die 0 is, is de BPM 0. Maar dat is geen korting.quote:Op woensdag 10 maart 2021 21:13 schreef quo_ het volgende:
[..]
Bakken vol met subsidie, maar dan in de vorm van belastingvoordeel.
Minder bijtelling en minder BPM vormen een enorm bedrag aan belastingkorting
Ooit bij stilgestaan hoe milieuvervuilend accu''s zijn?quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Er is dus echt niks kuts aan elektrisch rijden met de huidige techniek.
[..]
Zoals wel vaker is het grote probleem ons extreem zwakke bestuur. Ze hebben een prima doelstelling, maar totaal geen route naar hoe dat voor elkaar te krijgen. Als je van het gas af wil, glasvezel wil aanleggen en tegelijkertijd iedereen elektrisch wil hebben, dan is de goedkoopste manier om dat meteen allemaal in een keer te doen in de wijk. Iedere keer de grond open doen en onder bestaande infrastructuur moeten klooien maakt het allemaal zo duur, maar we hebben in Nederland lekker liberaal totaal geen sturing.
Veel minder dan de milieuvervuiling van brandstof.quote:Op woensdag 10 maart 2021 22:18 schreef Antaris het volgende:
[..]
Ooit bij stilgestaan hoe milieuvervuilend accu''s zijn?
Maar wat is het alternatief? Zover ik weet is er nog geen dimensie gevonden met oneindig veel brandstof.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:10 schreef Banaanvragen het volgende:
Nederland wil dit helemaal niet, ik ben ook nederland en ik wil zolang de huidige techniek kut is geen elektrische auto,
Elektrisch rijden doen we op de kermis, niet op de weg
9 jaar is niks man. In 1990 dachten ze ook dat we 10 jaar later met z'n allen in vliegende auto's zouden rondvliegen. In het straatbeeld is er vrijwel niets veranderd, 30 jaar later. Alleen door internet en smart devices is er bij de gemiddelde burger een flinke verandering geweest. Voor de rest zijn het nog steeds vooral tweedehands stinkbarrels, slome treinen en zwaar vervuilende vliegtuigen. Net als in de jaren 80.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:13 schreef VEM2012 het volgende:
Dat is over negen jaar. Rond die tijd zal vrijwel niemand meer zo'n stinkbak willen voor dagelijks vervoer. Maak je niet druk dus.
Plus, het gaat om nieuwe auto's en mensen die hierover zeiken kunnen vaak zelfs maar met moeite een 6e hands BMW-tje kopen.
Dat roepen ze al bijna 10 jaar, maar al 10 jaar is er nauwelijks verbetering in gewicht of bereikquote:Op donderdag 11 maart 2021 06:35 schreef Fer het volgende:
Grappig dat mensen altijd weer diezelfde technische bezwaren aandragen tegen de EV. Maar die zijn al binnen enkele jaren op te lossen.
Als je een ev koopt moet de gemeente zorgen voor voldoende laadpalen binnen 250m van je huis als je geen eigen oprit hebt. Er is een uitzondering hierop als het fysiek niet past, maar een laadpaal is zo klein dat geen gemeente dit kan hardmaken bij een rechter.quote:Op donderdag 11 maart 2021 09:25 schreef madeleine-b het volgende:
Nogal een uitdaging, wij hebben hier twee straten verderop (250 meter) 1 laadpaal, een stuk of 40 auto's voor de deur en een stroomnet wat uitbreiding behoeft..
Ik kan dus niet eens elektrisch rijden bij gebrek aan infrastructuur....
Typisch gevalletje, leuk idee bedacht door bovenmodale (eco)yuppen met een eigen huis en oprit...
Het bereik wordt wel op papier groter... Maar ja het rijdt zo lastig op papier, op asfalt rijdt het beterquote:Op donderdag 11 maart 2021 08:54 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
Dat roepen ze al bijna 10 jaar, maar al 10 jaar is er nauwelijks verbetering in gewicht of bereik
Al jouw argumenten intereseren mij werkelijk niks. Ik zou er nog geen cent extra voor betalenquote:Op donderdag 11 maart 2021 00:00 schreef kurk_droog het volgende:
Al die mensen die hier aan het huilen zijn, hoe ouderwets.
Afgeven op ev's is puur jaloezie, die dingen rijden heerlijk, zijn snel, stil wendbaar en van alle functies voorzien. Je hoeft echt niet meer met zo'n pauper stinkbak aan te komen hoor
En huilen over de actieradius is ook een wassen neus. Over een aantal jaren is dat 700km voor 30k.
Als je iets niet weet of uit armoe zo'n bak nu niet kan kopen.. ga dan geen onzin verkondigen hier. Elektrisch rijden op de kermis, ik hoef mijn pedaal niet eens te laten zweten om al na 1 seconde met mijn ogen te moeten knijpen om je te spotten met je stinkbak in mijn achteruitkijkspiegel
Ik zie maar een huillie hier en het is nog een elitaire kwast ookquote:Op donderdag 11 maart 2021 00:00 schreef kurk_droog het volgende:
Al die mensen die hier aan het huilen zijn, hoe ouderwets.
Afgeven op ev's is puur jaloezie, die dingen rijden heerlijk, zijn snel, stil wendbaar en van alle functies voorzien. Je hoeft echt niet meer met zo'n pauper stinkbak aan te komen hoor
En huilen over de actieradius is ook een wassen neus. Over een aantal jaren is dat 700km voor 30k.
Als je iets niet weet of uit armoe zo'n bak nu niet kan kopen.. ga dan geen onzin verkondigen hier. Elektrisch rijden op de kermis, ik hoef mijn pedaal niet eens te laten zweten om al na 1 seconde met mijn ogen te moeten knijpen om je te spotten met je stinkbak in mijn achteruitkijkspiegel
https://www.tesla.com/nl_NL/semiquote:Op donderdag 11 maart 2021 09:07 schreef Mezano02 het volgende:
Vrachtvervoer zal sowieso een uitzondering krijgen om dat de waterstof technologie nog niet klaar is om het over te nemen van diesel. Batterij wagens is voornamelijk het domein van personenauto's en bestelbusjes. Iedereen die lange afstanden wil doen aan de pickup truck of minivrachtwagen?
De fiets...quote:Op woensdag 10 maart 2021 23:36 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Maar wat is het alternatief? Zover ik weet is er nog geen dimensie gevonden met oneindig veel brandstof.
Dat wordt opgelost wanneer het een keer gruwelijk misgaat en niet eerder.quote:Op donderdag 11 maart 2021 10:17 schreef Fleischmeister het volgende:
Elektrische auto's zijn niet te blussen als ze eenmaal in brand staan, waardoor het zeer gevaarlijk is om ze in parkeergarages neer te zetten. Dat probleem moet ook eerst opgelost worden. Het is namelijk ook steeds meer beleid in steden om mensen in het centrum afhankelijk te maken van deze parkeergarages i.p.v. dat je voor de deur kan parkeren.
Een post later bejubelde ik kleine benzineauto'squote:Op woensdag 10 maart 2021 22:18 schreef Antaris het volgende:
[..]
Ooit bij stilgestaan hoe milieuvervuilend accu''s zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |